oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2018. július 27. 06:30,  Így veszített el Magyarország egy egyetemistát 252 komment

2018. július 27. 06:30 Határátkelő

Így veszített el Magyarország egy egyetemistát

Rendkívül tanulságos írás a mai, melynek szerzője egy édesanya, aki egyrészt érthető módon rendkívül büszke a lányára, aki külföldön is megállja a helyét, másrészt emögött a büszkeség mögött számomra érezhető némi fájdalom is amiatt, hogy nem lehet együtt a család. Azt nem gondolom, hogy a magyar felsőoktatás irányítói elgondolkodnának majd rajta, pedig talán nem ártana, mert a nagy és szép szavak mögött ilyen (is) a valóság. 

cim_honvagy_1.jpgA rajz címe: Honvágy. A tócsa egy végtelen aszfalton (amekkora a Földünk is) , Magyarországot ábrázolja. Az ebből kilépő láb az alkotó lába, aki elhagyta az országot. A tócsa tükrében az alkotó látszik, aki a kinyújtott kézzel azt jelzi, hogy lehetőséget kapott külföldről, és Ő ezt a felajánlást megragadja.

“2013-ban jelent meg először a Határátkelőn az “Így ment el a lányom Szingapúrba” című írás, ami két szálon futott. Egyik oldalról bemutatta egy 16 éves székesfehérvári gimnazista lány szingapúri ösztöndíjas éveit, másrészt őszintén elmesélte, hogyan élte meg ezt az elszakadást a Magyarországon maradt családja.

Azóta eltelt öt év. Csupán az út iránya változott: keletről-nyugatra és az út élményeiből született blog címe: “Hanna ment Szingapúr”–ról – “Hanna ment USA”-ra. A 16 éves néha félénk és bizonytalan kislányból - 22 éves határozott, céltudatos, rendkívül önálló, világjárta nő lett.

Minden az UWC szingapúri ösztöndíjával kezdődött

Hanna 16 évesen került a világ egyik legjobb gimnáziumának számító United World College of South East Asia-ba, ami mind méreteiben, mind technológiai fejlettségében felülmúlt mindent elképzelést.

A kiváló színvonalú oktatás magas követelményeket állított, ám cserébe különleges lehetőségeket adott a diákoknak. A mezőny csúcsán 42 IB ponttal tette le a nemzetközi érettségit ( a max. 45 IB pont).

Magyarország hátat fordított

A világ minden táján magas értéke van a IB nemzetközi érettséginek, de Magyarországon a 2014-es évben mégis komoly bizonytalanságok adódtak a hazai elismerése kapcsán.  Szeretett volna visszatérni és a tanulmányait az Állatorvosi Egyetemen folytatni, amit abban az évben ellehetetlenítettek.

Ezért amerikai és kanadai egyetemeken próbált szerencsét. Tízből egy helyen lett várólistás, a maradék kilencre felvették. Két egyetemen kapott teljes ösztöndíjat, így a választási lehetőségei erre a kettőre szűkültek le.

Új otthon a gyönyörű Oregonban

Minden szempontból a lehető legjobb döntés volt! Csodálatos természeti adottságokkal megáldott helyen, egy arborétum kellős közepén töltötte a következő négy évét, a jó hírű és kiválóan felszerelt Lewis and Clark College-ban (Portland) amely egy Liberal Arts egyetem az USA nyugati partján.

egyetem_2.jpg

A tanulmányait először molekuláris biológia-biokémia szakon kezdte, azonban minél több kémia kurzust vett fel, annál jobban érezte magáénak inkább a kémia tudományát.

A második éve végén megfordult velünk a világ amikor kiderült, hogy helyhiány miatt nem tud felregisztrálni egy nagyon fontos kurzusára és ez teljesen felborítja a tantervét. Minden rosszban van valami jó!, hiszen ez a lehetetlen helyzet elég bátorságot adott neki ahhoz, hogy akkor és ott szakot váltson.

Szerencsére - mivel folyamatosan tanulta a kémia szak kurzusait is -, így nem volt semmilyen lemaradása. A harmadik év fizikai kémiája (pld. hőtan, kvantum kémia) lett végül a kedvence.

A kémiában olyannyira magára talált, hogy harmadik év végén Ő nyerte el az egyetem legjobb harmadéves kémikusának járó díjat és ösztöndíjat, a William J. Ingram Endowed Scholarship-et.

A negyedik évében már kutatott és a szakdolgozatát - fizikai kémia -, azon belül a reakciókinetika területéről írta. Mivel mindig elkötelezett volt a természet védelméért, a víztisztítást választotta témaként. Azt vizsgálta, hogy a vizekben található természetes szerves anyagok, például a humin- és fulvinsavak, hogyan befolyásolják a titánium dioxid katalizáló hatását.

A cum laude diplomája mellé végül még két kitüntetést kapott: az egyik a kiváló tanulóknak járó ‘Honors in Chemistry’, a másik pedig az Amerikai Vegyipari Társaság - fizikai kémia szakának kitüntetése.

Munka a campuson

A tanulás mellett a munka sem maradhatott el. Volt kémia labor asszisztens, tanársegéd, kémia- matematika-fizika korrepetitor tanár, arab diákok angol tanára. Önkénteskedett az angolt tanuló diákok klubjában és a nemzetközi diákok által szervezett eseményeken, valamint foglalkozott a már végzett diákokkal való kapcsolattartással is. Közel négy évig dolgozott az iskola konyháján, ahol utolsó évében a diákmunkások főnökévé léptették elő.

A kedvenc elfoglaltságokra is jutott idő

Továbbra is kikapcsolódási irány maradt a rajz, fotózás és még mindig elkötelezett állat- és természet védő, vegetáriánus és van még egy szenvedélye: a túrázás, kirándulás.

egyetem_1_1.jpg

Magyar gimista évei alatt angolt, németet és oroszt tanult. A szingapúri gimnazista évek alatt kezdett neki a spanyolnak, amit amerikában folytatott és felvett még egy új nyelvet, az arabot.

Magyarország ismét hátat fordított

Az egyetem után most már csak “C” variációként, de a tervlistán szerepelt Magyarország, és két egyetem vegyészmérnök mester képzése. Azonban némi információ gyűjtés után megszűnt létezni a “C” terv, mert elkeserítően nehézkes, bizonytalan, kiábrándító, egy helyben topogós, hezitálós volt a hozzáállás.

Nyomokban sem fedeztük fel sehol-semilyen formában a: “szüksége van rád a hazádnak!”, “kamatoztasd és add tovább itthon a tudásodat és külhoni tapasztalataidat!” érzését, hívását, lelkesítését.

Hova tovább?

Nyugati partról a keleti partra, egészen pontosan Észak-Karolinába helyezi át a székhelyét, és a Duke University PhD. környezetvédelmi mérnök (fizikai kémia vonalon) folytatja – további öt éves –  ösztöndíjas tanulmányait és kutatását.

Az amerikai álomról

Ha négy évvel ezelőtt megkérdezi bárki, hogy mi az, amit biztosan nem fog tanulni a lányom, akkor azt mondtam volna, hogy a matematikát és kémiát. Most már tudjuk, hogy minden iskola-, és tanárfüggő.

Az amerikai egyetemen hihetetlenül inspiráló, elfogadó, segítő és mindenben támogató közeg vette körül a diákokat. Az oktatási rendszerük rugalmas, hagy időt a fiataloknak arra, hogy több mindent kipróbáljanak és megtalálják a kipróbált több közül a sajátjukat.

A professzorok barátként, munkatársként kezelik Őket, így sokkal stresszmentesebb az élet. Könnyebb együtt dolgozni és egyszerűbb megbeszélni a problémákat. Nincs olyan, hogy valaki nem ért valamit és szenved mert nem kap segítséget. A professzorok munkaidő után is felkereshetők, és tanulást segítő centrumok működnek az egyetemen.

Több szakon lehet egyszerre tanulni, vagy több – a diákot érdeklő – szakon kívüli kurzust felvenni. A gyakorlat az elejétől fogva rendkívül fontos és nagy hangsúlyt helyeznek a tanultak megtapasztalására. Modern, felszerelt laborok állnak a tanulók rendelkezésére. A lehetőségek adottak, minden csak a diák szorgalmán múlik.

A professzorok, a diáktársak őszintén tudnak örülni egymás sikerének és az iskola motivál, jutalmaz, méltó módon ünnepel. A tanulmányokon kívül számos lehetőség közül lehet választani a szabadidő hasznos, és kellemes eltöltésére.

A lányom nagyon boldog volt Portlandben.

Kettéosztódva

Meg lehet szokni a gyermekem világgá vándorlását? Ki lehet békülni azzal, hogy annak idején én mutattam neki egy lehetőséget? Bíztattam, bátorítottam, próbálja meg! Sejtettem, hogy én anyaként leszek az aki ezzel a bátorítással, tulajdonképpen szétszakítja a saját családját?

Semmi sem a régi.  A kistestvér hat éve a nővére nélkül nő fel. Van is tesója, meg nincs is. A kétségekkel és félelmekkel teli tinikor kellős közepén milyen jól jönne az idősebb nővér, a közös élmények és az összebújunk beszélgetések. Minderre évek óta, csak egy röpke nyár marad.

kez_1.jpg

Egy anya lelke kettéosztódik. Az egyik fele Magyarországon munkába jár, mos, főz, takarít, gyereket nevel. A másik fele gyepszellőztető a portlandi campus udvarán, kémcső a kémia labor polcán vagy a kollégium ablakán beleső reggeli-napfény. A két, egymástól nagyon távoli hely összefonódik, és egyik sem fontosabb a másiknál. Az anyák szíve annyi helyen képes dobogni, ahány fele van gyermekük.

… és mégis így van jól! Mert boldognak és sikeresnek látom, mert megtalálta a saját maga útját, - ami bár sokkal messzebb van a valaha elképzelttől-, de a lényeg, hogy szívesen jár rajta.

Sosem jártam Szingapúrban, és sosem jártam Amerikában, de mégis ott utaztam a lányom hátizsákjában. Az élményeiben, az örömeiben és fotóiban megláttam azokat a csodákat, amiket az Ő szeme látott.

Ezen a távoli és hosszú úton a legnehezebb, legváratlanabb, legelveszettebb, legmagányosabb pillanatokban a Gondviselés mindig ott volt vele.

Helyettem.

Hálás vagyok mindenért!”

"Ha külföldön kezdek tanulni, ott is maradok" - frissen felvett egyetemisták vallanak a továbbtanulásról.

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: felsőoktatás Egyesült Államok

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr7114142565

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Arthamyr 2018.07.27. 21:17:17

@geeeteee: Lehet, hogy majd a payslipje is úgy végzi, mint Ryanair-es pilótáké. Leszámítva, hogy ezen nem lesz semmi elgányolva, és minden olvasható lesz. :D

Arthamyr 2018.07.27. 21:18:30

@geeeteee: Rosszabbra számítottam... :)

fhdgy 2018.07.27. 21:21:15

@geeeteee: Ha a taps részedről őszinte elismerés, akkor hajrá, semmi gond. Én sem beszélek ellene!!!

Ha valaki tud valamit, akkor azt el kell ismerni, csak az elismerés ne legyen ajnározás, mert az visszatetsző.

Ha minden igaz, akkor egy őszinte, mértéktartó elismerés tök helyénvaló!

Az, hogy evezzünk békésebb vizekre, arra vonatkozott, hogy cigizés közben tényleg elgondolkodtam.

Nem feltétlenül kell a halálról diskurálni végestelen végig ( habár én kezdtem ), ha van még hozzá szerencsénk, hogy az élet szépségeit is megbeszéljük. Elgondolkodtam egy kicsit magamról, az életemről, a jövőmről és rájöttem, hogy nem kell pánikolnom, még sok minden szép és jó lehet előttem.

Magyarul, optimista vagyok, hajrá éljük az életet!

Arthamyr 2018.07.27. 21:26:17

@fhdgy: Pl. még pár cigi. Legalább jófajta volt? :) Én szivarozás közben szoktam elgondolkodni (ha egyedül teszem), de valahogy akkor mindig elkerülnek a negatív gondolatok. :D Lehet azért, mert nem szoktam rosszkedvűen rágyújtani?

fhdgy 2018.07.27. 21:33:49

@Arthamyr: Nekem a jófajta cigi piros, nagy dobozos Dunhill lenne, de azt Mo.-on nem lehet kapni. Sőt, már Horvátországban sem, de még Ausztriában sem. Hogy Németországban van-e még, nem tudom, mert kb. három éve voltam ott utoljára.

Itthon, kék hosszú Multifiltert szívok. Hogy jónak számít-e vagy sem nem tudom, mindegyik büdöske rossz, de saját mégsem annyira! :-)

De most beletetted a bogarat a fülembe, előkerestem a pipámat!

A régi, szép idők emlékére pöfékelni fogok egyet!

Antal Jozsa 2018.07.27. 21:36:04

@LepesMez: Otthon meg most törölték el a cafeteriát :-)

Antal Jozsa 2018.07.27. 21:36:05

Egy kérdés, a gyerekeknek, fiataloknak hogy működik a betegbiztosítás, balesetbiztosítás?

zoldzeller 2018.07.27. 21:48:29

@Antal Jozsa: idealis esetben a munkaltaton keresztul. Jobb cegeknel ez nem problema.

Arthamyr 2018.07.27. 22:02:46

@fhdgy: Mindenképp előrelépés a multihoz képest, ha jó dohányod van!

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2018.07.27. 22:09:38

@geeeteee: csak ne egyedül. Valakinek csak ott lesz a keze, hogy szorongassam.

fhdgy 2018.07.27. 22:16:04

@Arthamyr: Stanwell Melange, dán dohány. Hogy menő-e, nem tudom, nekem nem is lényeg. Még Eszéken vettem 2016 vagy 2017 januárban. Temetésen voltam, egy kedves rokonom halt meg, aki barátként is közel állt hozzám. Akartam valami emléket Eszékről. A pipát is, meg a dohányt is egy olyan boltban vettem, ami annak az iskolának a helyén állt, ahova apám is járt iskolába.
Apám is pipázott, amikor hadifogoly volt Sztalingrádban. Így, valahogy minden együtt volt és van!!! A pipa meg a dohány kb. húszezer volt, de nekem többet jelent annál.

Arthamyr 2018.07.27. 22:20:26

@fhdgy: Nem értek a pipadohányokhoz sajna. De ha megfelelően volt tárolva (nem száradt ki), egész biztosan messze jobb, mint a cigi, még talán kiszáradva is, mert nem szívod el mellé a papírt. :) A szentimentális értékét figyelmen kívül hagyva természetesen, nyilván az még hozzáad. Másrészt a pipa gondolom kicsit hosszabb ideig is tart, mint a cigi, én van olyan szivar, amit 2-3 óráig szívok, egész más szertartás, ennyit a pipa is hozzátesz, mert gondolom az sem 3 perces tevékenység. :)

zoldzeller 2018.07.27. 22:22:49

@Arthamyr: nem unalmas 3 oran keresztul ulni es szivarozni?

fhdgy 2018.07.27. 22:26:47

@Arthamyr: @zoldzeller: sem a pipázás, sem a szivarozás nem az idegbetegek sportja!

Arthamyr 2018.07.27. 22:29:43

@zoldzeller: Számomra nem, élvezem az ízeket, gondolkodom, nézem a környezetet. Kortyolgatok mellé valami finom italt, élvezem az időjárást. Pl. ha nem lenne felhős az ég, lehet, hogy kiültem volna nézni a holdfogyatkozást ma is egy szivarral.
Meg sokszor van társaságom is, de gondolom te a szóló verzió után érdeklődtél.

Arthamyr 2018.07.27. 22:31:57

@fhdgy: @zoldzeller: Igen, az is hozzájárulhat, hogy én annyira nem igénylem a "pörgést". :D

zoldzeller 2018.07.27. 22:37:24

@Arthamyr: @fhdgy: ugy kepzelem, hogy szivarozni es pipazni csak whiskey-vel a kezben, es a kandallo altal megvilagitott konyvtarszoba borfoteljaban az idealis.

fhdgy 2018.07.27. 22:38:08

@Arthamyr: Elteszem magam holnapra! Reggel várnak a kecskéim!
Meglehetősen fontosak számomra! Legkésőbb 7-kor indul a verkli.

Arthamyr 2018.07.27. 22:41:34

@zoldzeller: Én nem szoktam beltérben szivarozni, legalábbis nem otthon, mert nem akarom, hogy füstszagú legyen a bútor. Ahhoz speciális szellőztetőrendszer kell, vagy hatalmas tér.
A whiskey jó, de teljesen jó a rum is, konyak is, vagy akár érlelt pálinka is (egyszer ittam valami szivarpálinka nevű italt, azt hiszem egy aszútörkölyt hívtak így).

fhdgy 2018.07.27. 22:41:41

@zoldzeller: Brrrrr. A whiskey-t nem szeretem. Nekem büdös! Én most jó kis házi pálinkát kortyolgattam!

Arthamyr 2018.07.27. 22:42:05

@fhdgy: Jó pihenést, és jó munkát holnapra!

fhdgy 2018.07.27. 22:44:42

@Arthamyr: Se a lakásban, se az autómban nem dohányzom. Inkább óránként, 100 km.-enként megállok.

Arthamyr 2018.07.27. 22:44:51

@fhdgy: Sosem értettem ezeket a whiskey-t nem szeretem kijelentéseket, a 100000 féle whiskeyből egyiket sem szereted? Megértem persze, ha valaki nem szereti az alkoholt, de nálad nem ez a helyzet, ha a pálesz meg megy. Egy exkollégámmal csináltuk, hogy ha valaki nem szerette a whiskey-t, akkor megszerettettük vele, a legtöbbször sikerült. :)

fhdgy 2018.07.27. 22:46:24

@Arthamyr: A kecskék érdekes szerkezetek! Mindig okoznak meglepetést, soha nincs kettő egyforma nap!

Arthamyr 2018.07.27. 22:47:36

@fhdgy: De nem akarlak feltartani, ha holnap korán kell kelni, majd elmeséled máskor, esetleg írsz egy posztot. :)

fhdgy 2018.07.27. 22:57:18

@Arthamyr: Majd, egyszer lesz sajt is. Még nem vagyok kecske tenyésztő, csak kecskepásztor, ezt is tanulni kell. Még az elején járok!

2018.07.27. 23:03:36

@Antal Jozsa: A gyerekek az en biztositasomon vannak, ahogy a felesegem is. Ezert kell nemi plusz penzt fizetnem (harmuk utan par szaz dollar/ho). Ha a gyereknek nincs biztositasa, akkor az valami speci rendszerben megy (husky vagy mi?) de annak nem neztem utana. Gondolom az valami hasonlo, mint ami az idoseknek van.

A gyerekek talan 26 eves korukig maradhatnak az en biztositasomon.

gabors 2018.07.28. 01:38:42

@zoldzeller: "szerintem egy phd-vel a Duke-rol (kornyezetvedelmi mernokkent) kellemes elete lesz es fog tudni valogatni a munkak kozott. Annyit biztos mindig fog tudni keresni, hogy egyedul is kenyelmesen megeljen es el tudjon menni pihenni/nyaralni. (most rakerstem az atlag keresete egy Phd, environmental engineer-nek $73.000) Fogja tudni hozni azt a szinvonalat mintha Svedorszagban/Svajcban elne."

Hmm Duke mondjuk valami de azert nem Ivy League ... atlag keresetet itt mar ezerszer megbeszeltuk ...

" Ha pedig igazan ugyes akkor marad az egyetemen. " igen da kkor kozel sem lesz 73k ez kb tenured professzoroknak van 10 ev utan ... sokkal jobban jar ha valamilyen industrial applikacoval sikerulne neki foglalkoznia ...ott kutatni ...

adg 2018.07.28. 01:53:28

@fhdgy: 6 eve. Azota egy ko alatt elek, es teljesen elzartam magam a kovon kivuli vilagtol.
Komolyra forditva, ismerem a jelenseget, amit leirtal, talalkoztam vele es emlekszem ra. De most nem arrol volt szo, hanem azt irta a gyerek fentebb, hogy ha otthon marad Hanna, akkor vagy kozmunkas, vagy munkanelkuli lesz. Lassuk be, ez faszsag. Otthon is elvegezhette volna az egyetemet, lehetett volna vegyesz, biomernok vagy akarmi, es pesten vagy nagyvarosban elve viszonylag normalis szinten elhetne. De nyilvan tobb a lehetoseg amerikaban, jobban megfizetik es biztos minden szempontbol jobban jar. De en csak a kozmunkas es munkanelkulit vitattam.
Szerinted realis, hogy kozmunkas vagy munkanelkuli lett volna?

@geeeteee: “mutassad otthon, mit tudsz? Eszedbe se jutott?”
Eszembe jutott. 12 evig otthon mutattam.
Hadnagy urnak irt utolso kerdes neked is szol. Ugyanis csak azzal volt bajom.
A valasz a te kerdesedre, klumpa.

Meg harom het gyerekek, es megyek megnezni a szornyu magyar velotrazo valosagot.

2018.07.28. 04:01:34

@adg: Meg harom het gyerekek, es megyek megnezni a szornyu magyar velotrazo valosagot.

az elmut par heten ket ismerosom is ment, es mind a ketto veszettul fikazott. valamiert soha nem emlekeznek, milyen szar :D

zoldzeller 2018.07.28. 05:34:34

@gabors: hm, ha egy jo nevu egyetem (es a duke az) tenure-je (mernok, kozgaz, pr stb szakon) 10 ev utan se keres $250,000 felett akkor ott baj van. Tenure-track poziciokban mar siman lehet keresni 120,000-180,000 korul. Itt egyetemi tanarnak lenni abszolut karrier.
“The typical Duke University Assistant Professor salary is $140,933. Assistant Professor salaries at Duke University can range from $68,480 - $276,633.”

zoldzeller 2018.07.28. 06:07:24

@zoldzeller: felre ne ertsd, esztetika, muzeologia szakon a vilag vege egyetemen valoban nem lehet kiugro fizetest csinalni.
Az USA-nak azert is vannak nagyon jo egyetemei, mert itt vannak a legmagasabb kereseti lehetosegek es a legjobb korulmenyek a kutatasokhoz. De persze ez erosen egyetem, szak es tema fuggo. De a fent emlitett duke meg ha nem is ivy league, eleg jo suli es nem fogok sirni ha a fiam csak ott lesz professzor:)) meg ha az mit jobb is.

swfla 2018.07.28. 07:56:14

"Sosem jártam Szingapúrban, és sosem jártam Amerikában"

Nem tudom mik lehettek a lehetosegek a szuloknek, de ez eleg nagy hiba volt.

swfla 2018.07.28. 07:56:57

@takarék-láng: "Mar semmi sem lesz a regi, a lany valoszinuleg az Usaban fog robotolni egy multi cegnel. Heti 20 ora tulora"

kifelejted azt az apro reszletet, hogy HA szenvedellyel csinalja, amit csinal, akkor a heti 40 tulora sem megterhelo. Aki cum laude-val vegez, es van egy honors degree-je, az ritkan tanul csak ugy muszalybol...

geeeteee 2018.07.28. 07:57:16

@adg: A kérdésedre, hogy reális-e, az, hogy igen, ugyanúgy, ahogy a kérdőjelből pont lett. Nem én voltam. Simán benne van a pakliban, még nem is csak költői túlzásként. "Aki szerint otthon csak kozmunka es munkanelkuliseg a valasztek, az kb az a ketegoria, akik szerint pogromok vannak, ehhalal mindenhol es leszamolasok, az emberek mar egymast eszik a nagy ehinsegben es telen megfagy mindenki, a Parlament elott meg ellenzekieket lonek halomba. Szerintem a srac viccelt, es nem ennyire buggyant." Ezt ki írta? Miért is nem valami vidámabbat vetítettél?
Mondok egy példát, ketten megpróbálják lemérni A és B közötti két útvonal közül melyik gyorsabb. Egyszerre indulnak. Mennyiszer belementem már ebbe, és mindig nekem jutott a gyorsabb útvonal. Fordítva is, ha a másikon mentem, akkor az lett a gyorsabb. Így érted már? Saját magad is tudod, melyik a jobb útvonal, de egyszerre a kettőn nem lehetsz. A másik út a vesztes.
Nézzed vissza, kérdőjellel volt. Jó utazást kívánok, érezzétek jól magatokat. A velőrázásról valahogy csak pozitív asszociációim támadnak. :D

geeeteee 2018.07.28. 07:57:33

@fhdgy: Egyszer volt nekem is egy, fűnyíró helyett vettem egy átmulatott hétvégén abba az egyik házamba, amelyikben sosem laktam. Kint volt a kerítéskapun a harapós kutya tábla, pont középen, máig előttem van, ahogy nézett ki mögüle. Állítólag megették a szomszéd kutyái, de avval nyugtatom inkább magam, hogy bográcsban végezte, csak engem nem bírtak megvárni vele.

Visceroid 2018.07.28. 07:57:38

"Így veszített el Magyarország egy egyetemistát"

AZ értelmiségi burzsoázia ide nem kell. Ide jó munkás, fideszes kezek kellenek, akik majd felépítik az országot!

geeeteee 2018.07.28. 07:57:50

A régi izzítógyertyás Toyota dízelek rosszul indulnak A szomszéd mondta, a hátsó a garázs felől, mikor megdicsérte, hogy milyen szép 34 évesen. Azóta megáll és még leskelődik is, akárhányszor beleülök, jóformán naponta. Ki kellett engedjem az asszonyt a hiluxxal, el kellett járjak a kapu elől, beálltam helyette. Most is megállt a szomszéd, mindig kint szöszmötöl, abbahagyta és figyelt. Egy felet sem tekertem a lendkeréken, negyedet sem, csak annyit, amennyit a kulcs fordul, olyan 5-10 fokot és már röfögött is. Eláruljam neki a titkot? Ablakmosó-folyadék csövet szereltem a légszűrő mögé, a másik vége pedig bent van a műszerfalon, a védő alatt elrejtve(ez ilyen ausztrál cucc a nap ellen, dashmat), na abba a csőbe fújok hidegindító spray-t, a műanyag szalmaszál a kupakon pont beleillik a csőbe, egy mozdulat.

geeeteee 2018.07.28. 07:57:57

@zoldzeller: Szeretem én is a számokat. '94-ben egy későbbi miniszter belekeveredett egy közös-megegyezéses válásomba, az elsőbe. És nagyon elegánsan kihúzta magát belőle. Megmondta, hogy az amit én a papíron odaadtam, az négyszer több az övénél, meg nekem rá sincs szükségem.

geeeteee 2018.07.28. 07:58:00

@Arthamyr: Pipázni meg szivarozni is lehet mindenféle szertartás nélkül. Régen láncdohányos voltam, átszokás-leszokás végett próbálgattam, le is tüdőztem mindegyiket, nikotinbombák.:) Kb minden slukkra külön rá kell gyújtani.
@fhdgy: Igen, az ajnározás visszatetsző, igazad van. Ellensúly a fintorgóknak. Engem bánt az irigy lenézés, a kioktató átmagyarázás.

Ami viszont engemet is bosszant, az az adatvédelmi kérdés, nem sikerül dűlőre jutnom vele. Dialektikusan kezdve az eset ellentettje mi lenne? Szintézis? Hegel, hilfe! A láthatatlanság és a kiteregetés között hol van az optimum? Egyáltalán ezek a határok? Alulról a "nem tudunk róla semmit" már maga információ, felülről a "minden mindegy, csak benne legyek a hírekben, akármivel" pedig az ellenőrizhetetlensége miatt. Ezeket kifordítva támadhatók megint. A megoldáshoz közelebb visz, ha elindulunk vissza az időben. A málnás helyett kezdjük a szőlőben, Marvin Gaye: youtu.be/hajBdDM2qdg
Borzongató volt, mikor vastag tűket szúrt egy öltönyös, nem fehérköpenyes a karjaimba és eladott nekem kedvezményesen egyszerre két műtétet. Yep, felvágattam a csuklóimat egyszerre for special. Carpal-Tunnel. Okosabbak lettetek?

Vadalmaaaaa 2018.07.28. 07:58:12

@csakszeg: ugy,hogy nem elik tul èppèsszel:)

Elkèrgesedett lelekkel,nemtorodom,penzehes ,elvhajhasz attituddel,20-25 evvel korabban meghalva,mint egy melyszegenysegben elo zsakfalu lakoja

Vagy felsobbrendusegi komplexusait tovabbfejlesztve elkepzeli,higy ra sem a termeszet,sem a tarsadalmi torvenyek nem vonatkoznak:)

Olyan is van ,aki drogba,alkoholba menekul

geeeteee 2018.07.28. 07:58:18

@adg: Klumpa. Mire utalsz evvel? Azon túl, hogy rám. Ez nagyon, még annál is titkosabb.

geeeteee 2018.07.28. 08:38:20

@Vadalmaaaaa: Persze. Mennyire felismerjük egymást.
Ez az örökélet inkább átok. De igyekszem élvezni. Stand by me?

geeeteee 2018.07.28. 08:55:21

Az a sok hatalom. Bár csak éreznétek, gurulok ezer tonnával, átgázolok mindegykin.

Arthamyr 2018.07.28. 09:18:51

@geeeteee: Rosszul fogalmaztam. Folyamat? Passz, a lényeg, hogy nem 3 perc alatt rendezed le a dolgot, meg az íze is sokkal jobb. És ja, én nem tüdőzöm le, de így is nikotinbomba. Rágyújtani meg nem értem miért kell többször, a szivar nem alszik el .

geeeteee 2018.07.28. 09:42:09

@Arthamyr: Balfasz vagyok, nekem mindig elaludt, mikor nem szívtam. A pipa is. Ez már volt: youtu.be/rVoPzA0g3Ac Legyen mégegyszer.

geeeteee 2018.07.28. 09:42:12

This must be the place. TalkingHeads. Hozom: youtu.be/hajBdDM2qdg

geeeteee 2018.07.28. 09:42:15

This must be a place? Egyfolytában szerelmes vagyok(meg részeg).

Arthamyr 2018.07.28. 09:46:18

@geeeteee: Nem valószínű, hogy te voltál balfasz, jó eséllyel a dohányáru nem volt megfelelő.

fhdgy 2018.07.28. 09:55:41

@adg: Szinte mindenre lehet példát is, ellenpéldát is találni. Nekem van egy közeli rokonom, aki tavaly végzett főiskolán, igaz nem valami kapós szakon, idén januárig nem tudott elhelyezkedni. Talán Pesten kellett volna laknia, ott helyben hajtani a munkát, de 250 km.-ről nem ment. A faluban ( ismerem azt a falut, én is itt lakom ), ahol lakott, isten bizony csak közmunkás lehetett volna. Ha "szerencséje" lett volna, az önkorinál lehetett volna közmunkás irodista, ha hiszitek, ha nem, ilyen is van.

Elege lett a dologból, elhúzott a ködös Albionba. Egy hét sem kellett, lett munkája. Valami kütyüket kellett összeszerelnie. E hét hétfőn előléptették csoportvezetővé, és azt is közölték vele, hogy a cég beiskolázza valami 5 hónapos "csoportvezető-képzőbe", utána pedig manager iskolába.

Nos, erre hogyan kötsz gombot?

fhdgy 2018.07.28. 09:57:52

@Arthamyr: Hajdanán a pálinkát sem szerettem, de sikerült legyőznöm önmagamat. Whiskey

fhdgy 2018.07.28. 09:59:08

@Arthamyr: Hajdanán a pálinkát sem szerettem, de sikerült legyőznöm önmagamat. Whiskey, gin, vodka, nos ezekkel "kudarcot" vallottam.

fhdgy 2018.07.28. 10:03:03

@geeeteee: Egy kecske nem kecske. Minimum kettő kell, mert társas lény!

Orochimaru 2018.07.28. 12:07:04

@adg: Nem véletlen, hogy te is elmenekültél Ausztráliába.

christophe 2018.07.28. 13:00:17

@zoldzeller: a teraszrol a hegyeket nèzve,ès kozben jo zenèt,Queen,AC/DC-t hallgatva,egyèbkènt a szivar valoban nem idegeskedok mufaja :-)

Sir Galahad 2018.07.28. 13:00:24

Így veszített el Magyarország egy egyetemistát? Így is fel lehet fogni, meg úgy is, Magyarország megspórolta egy egyetemista esetében azt az összeget, amit arra költött volna, hogy kiképezzen egy diplomást valamelyik nyugati országnak. A hölgynek a sikereihez természetesen gratulálok!

2018.07.28. 14:31:12

Istenem, de gyönyörű ez a poszt! ❤️

czerka 2018.07.28. 14:31:15

Anyuci kikapart a lányának egy szingapúri ösztöndíjat. Ezt nyilván nem azért tervezte el, hogy majd utána a gyereke magyarországi egyetemre járjon.
Kicsit álszent siránkozásnak érzem ezt a posztot, miközben van benne jó adag dicsekvés is.

Az illető lány mindenképp elhagyta volna Magyarországot, legalább őt nem nagyar adófizetők pénzén képezték ki a nyugati multiknak.
Amúgy gratulálok a tehetségéhez, kitartásához, de nem érzem, hogy Magyarország elvesztette volna ezt az egyetemistát.

morph on deer 2018.07.28. 15:31:06

@czerka:
“de nem érzem, hogy Magyarország elvesztette volna ezt az egyetemistát.”

Ebben lehet valami.
Ugyanis egy tehetséges kutatót / tudóst már elveszített Magyarország jelenleg, és ki tudja, hogy meddig fogja még vinni a hölgy.
Sikeres jövő előtt áll, és joggal, megdolgozott érte! Gratulálok!

rigolya2 2018.07.28. 15:48:22

Akik szerint az ösztöndíjak késztették kivándorlásra a középiskolást, azok miért nem ejtettek arról szót, hogy nem fogadta a magyar felsőoktatási eljárás el a nemzetközi érettségijét???

És ha már az ösztöndíj így el tudja lopni a magyar agyakat:
orbánia AKKOR MIÉRT IS VEZETTE BE A TANDÍJAT/KÖLTSÉGTÉRÍTÉST ???

Valahogy erről sem emlékeztek meg.

Noir10 2018.07.28. 15:48:38

"Igy veszitett el Magyarorszàg egy egyetemistàt"
Magyarorszàg nem 1 egyetemistàt vesztett el. Anyuka viszont kèptelen feldolgozni azt a tènyt, hogy az egyik gyermeke ugy dontott nem Magyarorszàgon tanul/èl tovàbb.
Apukàrol a cikkben nincs szo!?!
Tobb tiz ève hasonlo szituàcioban èlek egyke gyermekkènt.
A holgynek gratulàlok, anyukànak meg javaslom, hogy vegye fel a kapcsolatot hasonlo helyzetben lèvo szulokkel segiteni fognak.

Sir Galahad 2018.07.28. 16:18:35

@rigolya2: Azért, hogy legalább ne a magyar adófizetőknek kerüljön pénzébe, amikor valamelyik gazdag nyugati államnak kiképez a magyar állam egy diplomást.

geeeteee 2018.07.28. 16:18:40

@swfla: Nem, a muszáj értelmetlen l-lel, pont azért jés. Ünnepeljük meg a saját hiábavalóságunkat is! :)

2018.07.28. 16:25:46

@czerka: @sit galahad: "legalább őt nem nagyar adófizetők pénzén képezték ki "

hahha-ha, ez milyen kibebaszott szuklatokoru hozzaallas :))))) kb mint hogy pozitiv lett a rak-tesztem, de jo, hogy nem vettem tartos tejet.

itt arrol beszelunk, hogy ezer milliardokat koltenek sogorkomak hulyesegekre + eldontik helyettem, hogy mikor ne akarjak tobb gyereket, ettol 20-30-40 eves tavlatban visszacsuszik az orszag egy videki Mongolia szinvonalra, amiben aztan magyarok millioi fognak szivni, es akkor annak orulunk, hogy legalabb ezt az parmilliot, amibe ennek a gyereknek az oktatasa kerult volna, megsporolta az orszag, de jo....

a 21-ik szazad legertekesebb eroforrasa az ertelmes ember. kb mint a kozepkorban az arany. ami most tortenik, hogy az aranyrogok setalnak ki az orszagbol a sajat labukon

de tapsoljatok nyugodtan...

2018.07.28. 16:26:49

@geeeteee: ez a teoria hulyeseg. a muszal semmivel sem hangzik idetlenebbul, mint a kiral.

geeeteee 2018.07.28. 16:45:50

@Sir Galahad: Tiéd az eddigi legjobb hozzászólás. Ezek képtelenek erre a világos logikára.

Sir Galahad 2018.07.28. 16:46:01

@LepesMez: Igazad van, a magyar adóforintokon képezzünk diplomás szakembereket Nyugat-Európának, hadd örüljenek, hogy nekik erre nem kell költeni, ez az ország megmaradásának, felemelkedésének a titka. Esetleg egyszerűsítsük le a dolgot: a felsőoktatásra a költségvetésben elkülönített pénzt egy az egyben adjuk át minden ellenszolgáltatás nélkül a gazdagabb országoknak. Milyen jó lesz, ugye?

Sir Galahad 2018.07.28. 16:46:07

@LepesMez: Ja és mellesleg: "ami most tortenik, hogy az aranyrogok setalnak ki az orszagbol a sajat labukon". Igen, de amikor ezt megpróbálják megakadályozni, indul a visítás, hogy jaj, röghöz kötik a fiatalokat... most akkor itt tartsuk az aranyrögöket, vagy ne?

2018.07.28. 16:51:06

@Sir Galahad: en nem latok kivetnivalot abban, ha a magyarorszagon vegzetteknek vissza kell fizetni a tanittatasuk arat, ha kulfoldre mennek x ev elott.

eleve ugy csinalnam, hogy minden ev vegen kapjak a szamlat, hogy mennyive kerultek, aztan evenkent hogy mennyit "torlesztett vissza" az allam.

szoval ezen a ponton nem fogunk osszeveszni.

Sir Galahad 2018.07.28. 17:10:57

@LepesMez: Ha jól értem, akkor az alapkérdésben egyetértünk, csak a részletekben van vita köztünk. Abban igazat adok, hogy ezt (is) lehetne értelmesebben, hatékonyabban csinálni, mint ahogyan most teszik.

czerka 2018.07.28. 17:11:56

@LepesMez: a képzett ember a 21. század legfontosabb erőforrása. A képzés rengeteg pénzbe kerül, de a képzett ember rengeteg hozzáadott értéket termel. Jelenlegi felállás szerint a Nyugat elszipkázza a képzett embereket Kelet-Európából, mert a Nyugatnak az a legolcsóbb, ha ők egy fillért se költenek a szakemberek képzésére, csak megveszik őket üveggyöngyökért Keletről. Ez van. Amíg ez a felállás nem változik, addig sajnos az a megoldás marad, hog, fizetőssé kell tenni az oktatást a perifériákon, ha már röghöz kötni nem lehet az embereket.
Nyugaton is vannak ösztöndíjak, amiknek az a feltétele, hogy az illető utána X helyen Y évet ledolgozik.
A posztban szereplő eset annyival tisztességesebb agyelszívás verzió, hogy itt már gimnazium alatt elszipkázták az illetőt és a magország (USA) képezte ki. Így a magyar kisemberek adóját nem élte fel.
Az igazi tragédia az lett volna, ha elvégzi az állatorvosi szakot Magyarországon, majd kimegy New Yorkba a Wall Street dúsgazdag hedge fund spekulánsainak milliós ölebeit gyógyítani.

Ma a periféria országaiból a jövedelmet, az agyakat és a nyersanyagokat is kitalicskázzák a magországok. Ezzel lehetetlenné teszik a felzárkózást.

Persze a posztoló lányának ez egyéni szinten nagyon előnyös lehet. De össztarsadalmi léptékkel rettentően káros lett volna, ha magyar egyetemen ingyen szerzett diplomával megy ki Nyugatra.

2018.07.28. 17:57:47

@czerka: de ez (hogy el tudjak "szipkazni" a gazdag orszagok a kepzett embereket) egy tunet. a roghozkotes csak egy tuneti kezeles. a gond, hogy sikerult az orszagot egy olyan allapotba kormanyozni, hogy emberek tomegevel el akarnak menni. ezen pedig a tandij visszafizetese nem fog segiteni. ha ez a lany magyarorszagon vegzett volna, es karba ment volt a sokmillios oktatasa, akkor sem a sokmillio az igazi kar..

nyugatni orszagok nem elszipkazzak a tehetsegeket. mo nem tesz eleget a megtartasukert.

geeeteee 2018.07.28. 18:32:36

@czerka: "Ma a periféria országaiból a jövedelmet, az agyakat és a nyersanyagokat is kitalicskázzák a magországok. Ezzel lehetetlenné teszik a felzárkózást." Állítólag a Marshall segély többszörösét adták, erről nem hallottál? Mi lett kevesebből más szétk*rt országokból. Deutschland, Österreich?

Sir Galahad 2018.07.28. 18:32:42

@LepesMez: "a gond, hogy sikerult az orszagot egy olyan allapotba kormanyozni," - ha ez a kormányzás számlájára volna írható, ez azt jelkentené, hogy kivétel nélkül az összes kelet-európai országnak rossz kormánya van, volt és lesz. Nem lehet inkább, hogy ez egy globális, rendszerszintű probléma megjelenése?

Herr Géza 2018.07.28. 20:25:25

Már a pár évvel ezelőtti posztnál is feltűnt ez a “világ egyik legfaszább” gimnáziuma duma, most még hozzá a nagyon híres (?) portlandi egyetem... értem én, hogy büszke a mama, de egy kicsit megint túltolja. Mondjuk direkt megnéztem most a szingapúri UWCSEA-t, hát ami ranglistákat én találtam, azokon még Ázsiában sem volt az első tízben sem, nemhogy a világon. Attól még nagyon jó suli nyilván, de a mi a francnak ez a túlhabosítás? Portlandi egyetem dettó.

Shanarey 2018.07.28. 21:04:13

@molimau:

Megfelelő munka, megfelelő munka körülmények, netán megfelelő fizetés, uram bátyám üzemmód eltörölve stb.
Netán az alvállalkozói láncok ésszerűsítése, s ellenőrzése, mert az egy igen nem vicces történet hogy a lánc végén lévő vállalkozó, avagy cég végzi a tényleges munkát, a lánc többi tagja, pedig csak a pénzt szedi be, s a lánc végére sokszor már nem jut pénz.

Shanarey 2018.07.28. 21:05:03

@Herr Géza:

Talán azért, mert az átlag magyar fősulikhoz képest, az maga a csoda.

takarék-láng 2018.07.28. 23:49:00

@fhdgy: "Elege lett a dologból, elhúzott a ködös Albionba. Egy hét sem kellett, lett munkája. Valami kütyüket kellett összeszerelnie. E hét hétfőn előléptették csoportvezetővé, és azt is közölték vele, hogy a cég beiskolázza valami 5 hónapos "csoportvezető-képzőbe", utána pedig manager iskolába.

Nos, erre hogyan kötsz gombot? "

te figyelj haver! ha ez a falubelid ugyanezekkel a kepessegekkel, ugyanigy elmegy egy kozeli varosba, ugyanez a sors varhatott volna ra, mert felvettek volna opperatornak. Az egy heten beluli "eloleptetes" sem elkepzelhetetlen. De neki pest messze volt, Anglia nincs messze.

takarék-láng 2018.07.28. 23:49:06

@czerka: "Jelenlegi felállás szerint a Nyugat elszipkázza a képzett embereket Kelet-Európából, mert a Nyugatnak az a legolcsóbb, ha ők egy fillért se költenek a szakemberek képzésére, csak megveszik őket üveggyöngyökért Keletről. Ez van"

- ez a 21. szazadi gyarmatositas.

Arthamyr 2018.07.29. 01:18:21

@czerka: Mintha birka írta volna... :/

@LepesMez: A röghözkötés jelenleg a legjobb dolog, amit tenni lehet. Lehet, hogy csak tüneti kezelés, de betegségeknél is gyakran először a tüneteket kezelik, sőt, a gyógyíthatatlan betegeknek is adnak pl. fájdalomcsillapítót (tüneti kezelés).
Az nem reális, hogy Magyarország a közeljövőben versenyképes legyen a fejlett országokkal, még ha meg is szűnne az orbanizáció összes negatív tünete, akkor sem lenne az, és legalább egy generációba telik, mire az lesz, de jó eséllyel lesz az több is, ha egyáltalán... A röghözkötés ezt a problémát megoldja, bár a diákhitellel röghözkötés még jobb, mivel így azt is lehet csökkenteni, hogy olyan szakra menjenek, amivel aztán szart sem érnek a munkaerőpiacon.

2018.07.29. 01:24:48

@Sir Galahad: Magyarorszag volt a volt szocialista orszagok kozul a legjobb allapotban rendszervaltas utan, es sokaig meg is orizte ezt a helyet, gondolom ez az oka, hogy kisebb az elvandorlas mondjuk romaniahoz kepest. Magyarorszag meg ma sem extrem szar, ha csak a jelen allapotot nezzuk (en pl nagyon boldogan eltem ott a 2000-es evekben) A tendencia, az iranyvonalak ami szornyu, es ami miatt sok fiatal (foleg a gazdasagi szemponbol ertekesek) elmennek

Es ha mar kormanyokat nezunk, igen, lehet, hogy ukraina meg feheroeoszorszag kormanya megszarabb, de ez meg nem erdem magyarorszag szamara, es nem jeleni azt, hogy a jelenlegi kormany nem egy tetu rohadek banda- csak annyit jelent, hogy kevesebb idejuk volt szetcseszni mindent, es jobb rendszert kellett lebontaniuk.

Arthamyr 2018.07.29. 01:26:40

@Sir Galahad: Ez miért lenne globális "probléma"? Van, akinek ez teljesen jó így. Magyarországnak nem, így annak kell tennie, hogy a helyzete megváltozzon. Más nem fog _eleget_ segíteni, mert minek? Abból, amit adnak a "fejlett országok" adnak, nem lehet utolérni őket (és akkor sem lehetne, ha nem lopnák/pazarolnák el azt a támogatást), mert egyrészt nagy a lemaradás, és nem csak pénzre van szükség, hanem egy teljes társadalmi mentalitás változásra, másrészt amint közeledik Magyarország, úgy adnak majd egyre kevesebbet/semmit. Lehet, hogy közeledés nélkül is. :)

2018.07.29. 01:35:18

@Arthamyr: En is irtam, hogy egyetertek a roghozkotes logikajaval.
Magyarorszagrol meg nem hiszem, hogy 50 even belul normalis hely lesz

fugyp 2018.07.29. 06:25:40

Sok irigy. Mintha nem olvasták volna, hogy nem fogadták a külföldi érettségijét. Akkor nyilván megpróbálták.
Magyarisztán, vesztes ország,

geeeteee 2018.07.29. 06:25:45

@Sir Galahad: Nem csak az oktatásba kár minden fillér, hanem az egészségügybe is. Azon is rengeteget lehet spórolni.

czerka 2018.07.29. 06:26:42

@LepesMez: jelenleg teljesen mindegy, hogy ki van kormányon, az agyelszívás és a periféria kizsákmányolása világjelenség. Akárki kerülne kormányra Magyarországon, nem tudna mit tenni ez ellen.

50 éve volt még lehetőség arra, hogy a perifériáról a magállamok sorába lépjen eg, ország. Az amerikaiak akkoriban még átadtak technológiákat és ingyen képeztek a periféria egyes országainak agyakat.
Dél-Korea és Tajvan így lett jóléti állam. Az amerikaiak azért, hogy nehogy kommunisták vegyék át a hatalmat, katonai juntákat támogattak és átadtak nekik másodvonalbeli amerikai technológiákat és amerikai egyetemeken képeztek neki ingyen agyakat. Azért engedték nekik a felemelkedést és széljobboy diktatúrát, mert velük szemben volt egy kommunista ellenfél, akivel szemben fel kellett mutatni, hogy miért éri meg Amerika csatlósának lenni.

Ma egypólusú a világ, a magállamoknak nem érdeke, hogy újabb perifériák emelkedjenek a magállamok sorába, mert végetért a hidegháború.
Magyarország is nagyon szépen fejlődött volna, ha jön a Marshall-segély vagy 56-ban kiűzik a megszállókat.
A rendszerváltás idejére azonban le voltak osztva a világban a lapok.
Ma már az ország összességében nem emelkedhet fel, a nyugati tőke érdeke az, hogy csak egyes agyakat emeljenek ki és szipkázzanak el. Ez egyéni sikertörténeteket eredményezhet, mint a posztoló lányának esete is mutatja, de az ország marad periféria.
Én nem mondom, hogy nem kell örülni annak, hogy egy magyar fiatal nyugatra kerül és sikeres lesz. Én azt mondom, hogy minél korábban ki kell menniük, mert úgy nekik is könnyebb ott karriert építeni és beilleszkedni, valamint Magyarország adófizetői zsebéből se húznak ki milliókat, amennyibe egy orvosi, mérnöki, természettudományos diploma kerül.

Csak tisztánlátás végett írtam.

eMeL · http://emel.blog.hu/ 2018.07.29. 06:27:05

Az ország (nemzet? haza?) sokat veszített a lánnyal, de ő személy szerint sokkal jobban járt, mintha ebbe a posványba ragadt volna.

Az én nagyon tehetséges lányom is külföldi jónevő (szakán a világ első 5-ben) egyetemre jár, kimondottan jól teljesít (na ennyire nem, mint ez a cikkbeli lány, de nem tudom jó-e az neki, nem-e túlterhelt).

De nekem eszembe sem jut, hogy mesterképzésre hazajöjjön.
Dolgozni meg főként.
Minek? Mit nyerne vele?
Az ország nyerne, de megérdemli? Hasznosulna a tehetsége? Kifuthatná magát, örömét lelné a sikerben, amit a tehetsége hoz vagy szenvedne és kínlódna a középszertől?
Mert ez magyarország, aki kiemelkedik, annak beverik a fejét.

czerka 2018.07.29. 06:27:30

@Arthamyr: bircának ebben igaza van, de ez kb. olyan nyilvanvaló, mint az, hogy a Föld forog. Ez egy nagyon fontos jelenség a világban és szerintem minden magyar ember előtt is nyilvánvaló. Évek óta járnak ügyelni magyar orvosok ír és brit kórházakba, elvándorolnak a mérnökök, szakmunkások. A multi pedig adókedvezményt élvez mindenütt és még az anyaországában is adót kerül, off-shore-ba menekíti a nyereséget.
Az egyik migrációs nyomás ma az ilyen agyelszívás, amivel a magországok nyernek, a periféria veszít, a másik migraciós nyomás pedig a jóléti migráció, amikor az ex-gyarmatokról kerítésen átmászva özönelenek a képzetlen emberek Afrikából Európába.
Ezek világjelenségek és súlyos következményei lesznek a jövőben.

Hobbiszakács · http://hobbiszakacs.blog.hu 2018.07.29. 08:02:54

Apróság: a "titánium" magyarul titán, a "titánium dioxid " pedig titán-dioxid.

Arthamyr 2018.07.29. 09:10:50

@LepesMez: Így van, szóval marad krónikus betegség tüneteinek kezelése. :)

Arthamyr 2018.07.29. 09:27:01

@czerka: Fárasztó, és féligazságokkal teli... Akkor most Spanyolország periféria vagy magország? Mi volt 15 éve? És Anglia? Mi lesz a brexit után? Másrészt Magyarország egy kis ország, simán megoldható lenne, hogy felzárkózzon, csak ehhez jelentős társadalmi változások kellenének, és más irányba kellene mennie, mint amerre most megy. Jelenleg a társadalom jelentős részének nem érdeke ez a változás, főleg nem a felzárkózás költségeinek megfizetése. A politikai elitnek a felzárkózás még kevésbé érdeke, a költségei pedig megfizethetetlenek, mivel a leváltásuk (és ideális esetben a felelősségre vonásuk) is közte van... A világ nem fog megváltozni, a magyar társadalomnak kellene, de láthatóan nincsen rá igénye.

Az "agyelszívás" pont olyan jóléti migráció, mint az afrikaiak Európába szökése, a különbség, hogy ez legális, és hasznos a fogadó államnak is.

gabardin 2018.07.29. 14:14:58

Hanna rajzai nem jók, ezt a részt nem kéne erőltetni, egyébként az elért eredményekhez gratulálok. Ha tényleg ilyen tehetséges, akkor az itthoni lehetőségek szűkösek lettek volna, előbb-utóbb itt hagyta volna az országot.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2018.07.29. 14:15:02

@czerka:
Csak birkának azt nem sikerült felfognia, hogy Magyarországról nem elszívják az agyakat, hanem Magyarország kifújja őket.
Ez a poszt is illusztrálja, hogy Magyarországon az a szokás, hogy nem én próbálok felemelkedni, hanem próbálom a tehetségesebbeket lehúzni az én szintemre. Ez a lány is jött volna haza kétszer is, de látta, hogy itt csak szívatják.

2018.07.29. 16:16:15

@gabardin: miert, csak az erdemes eroltetni, ami a top 0.001%-ban van? en nem tudnek olyat rajzolni, meg az emberek 98%-a sem. Emiatt lehet ra azt mondani, hogy jo. Nem emlekszem ra, hogy irta volna, hogy ebbol akar megelni.

ez a lelkesedes-letores eleg bunko magyar vonas :D

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.07.29. 17:00:43

@Antal Jozsa: "Nincs fizetett unnep.Betegsegben nem vagyok biztos de sztem allamfuggo"

Most olvasgatom ezt a posztot, es csak arnyalni szeretnem a kepet:) Bar igaz, hogy ALTALANOSSAGBAN kevesebb a szabadsag, de letezik fizetett unnep :) az osszes allami (state vagy szovetsegi) munkaban van ilyen. Szemelyes tapasztalat, en is allami cegnel dolgozom. A fizetett szabadsagom es fizetett betegszabi pedig ugy jon ossze (nalam), hogy minden honapban 10 orat kapok, igy ossze lehet gyujteni eleg szepen...persze ez munkehely es szerzodesfuggo. De letezik, szoval csak erre akartam ramutatni ;)

masada 2018.08.12. 00:40:57

@Herr Géza: na bezzeg Te akkor még googlizni se tudsz Te szerencsétlen!

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása