oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2018. május 25. 06:30,  Idegesítő dolgok Ausztriában 113 komment

2018. május 25. 06:30 Határátkelő

Idegesítő dolgok Ausztriában

Múlt héten jelent meg Zozie írása, melyben felsorolta, melyek azok a dolgok, amik miatt jó Grazban élni. (Természetesen a Tíz dolog-sorozat keretében.) Most jöjjön az „ellenposzt”, melyben az idegesítő dolgokat írta meg ugyanő, hiszen így lesz kerek a történet. Két dologra azért felhívnám előtte a figyelmet: aki nem tette, vagy már nem emlékszik, olvassa el az előző posztot is, illetve a szerző sajátos stílusban ír, ami vagy bejön valakinek, vagy nem – akinek nem, az koncentráljon inkább a tartalomra.

Te miért szeretsz abban az országban / városban élni, ahol laksz – vagy miért nem? Mi tetszik benne és mi nem? Írd meg a hataratkeloKUKAChotmail.com címre!

burokracia_foto_flickr_com_christian_schnettelker_1.jpg

„Na most következnek azok a dolgok, melyek véleményem szerint lehetnének itt jobbak is. :)

#1 Az emberek 

Ez megdöbbentő. Az osztrákokról ugye mindenkinek Rézi néni ugrik be a dirndl-ben meg Martin Gruber, a Bergdoktor. Aranyosak, kedvesek, mosolyognak. De. És itt jön a de: lusták, de kibaszottul. 

Nem írom, hogy tisztelet a kivételnek, mert ez egy elcsépelt forma és itt most általánosságokról beszélünk. Szóval az osztrákok lusták, a munkához úgy állnak hozzá, hogy lehetőleg a magyarok is odaférjenek, csak nekik ne kelljen annyit. 

Emellett a felelősségvállalással is vannak bajaik. Egy kezemen meg tudom számolni azon osztrák kollégák számát, akik valaha valamire is azt mondták, hogy ők okozták, ők a felelősek. Általában senki sem zuständig, senki sem ér rá és egyébként sem tudja... 

Emellett egyfolytában szabadságon vannak. Egyvalamihez értenek, a buschenschankban ülni és inni meg zabálni. Emellett gerinctelenek is. Semmit nem mondanak a szemedbe, inkább a hátad mögött, sutyiban elintézik... 

#2 Az itteni ügyintézés 

Na, ez itt mindenki rémálma. A bürokrácia kb. mint a magyar, csak még rosszabb talán. Senki sem zuständig, senki sem tudja, hogy mit kell csinálni, de ez a formular még kell mindenképpen. Mindezt képesek egyórás várakoztatás után közölni veled... 

Ja, és a hivatalok is szigorúan neked munkaidőben vannak nyitva 8-tól fél 4-ig, hétfőtől csütörtökig... Már ha a kolléga nincs szabadságon épp. 

#3 A mentalitás 

Az egész országra jellemző ez a „passt schon, geht schon” mentalitás. Vagyis, leszarjuk, mert nekünk ez nem gond. Emellett mindent így csinálnak meg, szóval ha azt akarod, hogy valami rendesen meglegyen, ne osztrákra bízd. Ez kombinálódik egyfajta butasággal is, ami a leszaromsággal elég veszélyes tud lenni. 

#4 Nem tudnak vezetni 

Városban hatvanas táblánál 40-nel, belvárosban 30-as táblánál 20-al menni... Parkolni másfél helyre. Jobbra kanyarodó sávból kereszteződésben balra kanyarodni. 

Ja és persze mindenkinek SUV-ja van meg Dodge Ramje, aki csak teheti. Az infrastruktúrát meg nem igazán modernizálják. Egy élmény közöttük vezetni. 

#5 A konyhájuk

Kb. só, bors és paprika nélküli magyar konyha, ízetlen. Cubákos, csimbókos húsból pörköltszerű étel, amit goulasch-nak neveznek és még sorolhatnám. 

#6 Kibaszott nehéz beilleszkedni, főleg ha nem ismered a nyelvet 

Ahhoz, hogy befogadjanak, neked kétszer olyan keményen kell hajtani, mint nekik és akkor sem leszel 1A állampolgár, max. 1B. 

Az osztrák társadalom kasztos:

1A: fehérbőrű osztrák

1B: Németül felsőszinten tudó magyarok

2A: németül tudó jugók

2B: németül alig gagyogó szlávok és magyarok

3: törökök, arabok meg a többi... 

#7 A nyelv 

Ez engem kurvára nem zavart, mert én az osztrákot és a dialektusait jobban szeretem, mint a Hochdeutschot, de sokaknak baromi nehézséget okoz pl. a Steirisch elsajátítása, aminek a némethez vajmi kevés köze van. Én pl. imádom ezt a hillbilly németet. 

#8 A posta 

Mint az itteniek: lusta, ostoba, nem figyel. Amit Amazonról rendelek, annak kb. 85%-a a postán végzi és mehetek érte, ahol találkozok a többi sorstárssal, akik szintén házhozszállítást kértek. 

De ez nem csak az Amazonra igaz, bármi, amit rendelsz és házhozszállítást kérsz, a kiszállítás napján kurvára ne menj dolgozni, mert reggel 8 és este 6 között bármikor jöhetnek, főleg akkor, amikor nem vagy otthon. Persze ha a postán panaszkodsz, akkor senki sem zuständig, ezt a papírt töltsd ki... 

#9 Semmi nem megy kapcsolatok nélkül 

Kb. olyan mint Orbanisztán. Az igazán jó állás, jó ingatlan stb, az mind kéz alatt megy. Ahhoz, hogy te itt rendes, és normális állást kapj, kell a személyes ismeretség is. Nem elég mindig csak a jó munkaerőnek lenni, képzettnek lenni. 

Hiába vagy te a legjobb manager, ha te nem ismersz senkit, akkor basznak felvenni bárhova. Emellett, ha te nem a szar melót akarod megcsinálni, akkor muszáj németül tudni, méghozzá elég magas fokon, az anyanyelvi szint alatt kicsivel már elég. Kivéve, ha orvos vagy, vagy valami nagyon speciális, mert akkor a nyelvet a fejedbe verik. 

Mégis, mindezen kellemetlenségek eltörpülnek bármi más mellett, amit bárhol más országban láttam a világon. Ez az utolsó ország, ahol egy orvos normálisan, emberhez méltóan és nem rabszolgaként vagy kiégett roncsként él. 

Imádok itt élni és mostanra a hazám lett. Labanc vagyok és ezt büszkén vállalom! :)” 

(Fotó: flickr.com/Christian Schnettelker)

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölés

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Ausztria tíz dolog

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr1213999280

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dikusz 2018.05.25. 07:06:33

Zozie, akkor te vagy Eberstein ezredes a Tenkes kapitányából? :)))

Tulajdonképpen ezek valóban megvannak itthon is, mondjuk a vezetést kivéve. Egyrészt azért, mert itthon a 60-as táblánál 80-al, a 30-as táblánál 40-el mennek. Így itthon "élményebb" vezetni.

Olliék 2018.05.25. 07:14:06

:D csak szerinted lassúak. Az elején én is fontam a szőrt a németeknél,.hogy épp el nem aludtak a hivatali ügyintézés közben. Aztán rájöttem, hogy ők ebbe a nyugiba szocializálódtak. Iszonyú nehéz volt megszokni, hogy otthon egy 12 órás műszak alatt kellett 11-13 időst "rendezni" itt pedig 6óra alatt 4-et. Megadják az időt,de el is várják,hogy akkor az perfekt legyen. És van kollégám, akinek így se megy!!!!!! És dög fáradt stb... Ők nem ismerik( de jó nekik) hogy egy ember végzi 2-3 másik munkáját, és hogy a szabadság alatt maszekoljanak. Szerintem ez így van jól. Mert ez lenne a normális. Én már felvettem a ritmusukat, nem lustának tartom őket, hanem más memtalitásnak.

adg 2018.05.25. 07:17:29

Hat ebbol botrany lesz. Meg tobb komment is, mint a diaklany irasara.

Din Serpahis 2018.05.25. 07:46:23

Jokat rohogtem, ez mind nagyon igaz. Amikor Becsben dolgoztam, iszonyu idegesito volt, hogy a kollegak folyamatosan a fonoknel moszeroltak egymast, senki nem mondta meg nyiltan, ha valami baja volt. A burokracia katasztrofalis, probalkon meg valaki Becsben letelepedesi engedelyert menni, sok sikert. A nyelv is fortelmes, amit Becsben nyuszognek, az total erthetetlen.

Azzal viszont vitatkoznek, hogy mindenkepp kell a nemet, en anno egy penzugyi cegnel dolgoztam, ott az angol volt a hivatalos nyelv, mondjuk nem meglepo, a kollegak jo egyharmada volt csak osztrak vagy nemet.

Golf2 2018.05.25. 08:50:55

A bécsiek nagy része nagyképű,beképzelt.

Herr Géza 2018.05.25. 09:11:53

Jajjaj. Általánosítások halmaza.

@Golf2: Natürlich. Nyilván személyesen ismered a bécsiek “nagy részét”.....

@Din Serpahis: Aranyos megállapitás. “Amikor Becsben dolgoztam, iszonyu idegesito volt, hogy a kollegak folyamatosan a fonoknel moszeroltak egymast, ...”, majd nem sokkal lejjebb: “...nem meglepo, a kollegak jo egyharmada volt csak osztrak vagy nemet.”
Tehát ugyan csak a kollégák egyharmadának egy része volt osztrák, de azok (nyilván csak ők...) mószeroltak. Ergó az osztrákok úgy ganék, ahogy vannak. Ja, értem. Vagy nem.

Herr Géza 2018.05.25. 09:26:28

@Din Serpahis: “A burokracia katasztrofalis, probalkon meg valaki Becsben letelepedesi engedelyert menni, sok sikert.” Ezzel csak az a bibi, hogy a letelepedési engedélyt sehol a világon nem úgy osztogatják, hogy beugrok a hivatalba, kitöltök egy A4-es papírt, pöcsét, aláírás és “Willkommen in Österreich, érezze magát otthon nálunk.” :D Ettől még lehet a bürokrácia katasztrófális, de a példa elég rossz.
“A nyelv is fortelmes, amit Becsben nyuszognek, az total erthetetlen.” Ha nem tudsz németül, valóban az. (Ha nem tudsz magyarul, akkor a magyar is “förtelmes nyüszögés és totál érthetelen”. Azért a magyarok jól elboldogulnak vele....) Ráadásul mondod mindezt Svájcból, ahol azért a sviccerdütsch kenterbe veri az összes létező német/osztrák dialektust.

soad1221 2018.05.25. 09:38:59

Én mondjuk azt nem teljesen értem, hogy miért akkora katasztrófa, ha 60-as táblánál 40-el megy, de különösen azt nem, ha 30-asnál 20-al... gondolom a posztolónak is megvan az, hogy az a tábla nem kötelező sebesség, hanem a maximálisan megengedett, és hát a 30 és 20 közötti különbség az valóban sokat számít.
A SUV-al 2 helyet elfoglaló parkolást megértem, az tényleg rettentően idegesítő, de van egy érzésem, hogy ez graz vagy bécs, vagy úgy általában véve ausztria jellegzetessége, nem tudom, hogy próbált-e már parkolni bp-en..?!

Ja, a nyelv, mint idegesítő elem egy adott országban különösen pikáns :D

_z_ 2018.05.25. 09:43:38

1. Nem tapasztaltam. Legalabbis nem jobban, mint mashol.
2. A bürökracia nagyon hasonlit a magyarhoz, de azert egy lehelletnyivel baratsagosabb. Sok mindent lehet online intezni, egyszerübb az adobevallas, es altalaban kedvesebbek az ügyintezök (bar szerintem Magyarorszagon is sokat valtozott ez pozitiv iranyban).
3. Ez igy van, de mintha mashol nem ez lenne… (lasd : jovanazugy)
4. Mashol se.
5. Tenyleg nem tul valtozatos a konyhajuk, a gulaschnak csufolt pörkölt kifejezetten szar, a krauterfleckerl, meg wurstfleckerltöl falra tudnek maszni, de szerencsere nem muszaj ezeket enni. De talan ide tartozik, hogy itt meg nem igazan talalkoztam rossz etteremmel, es az ettermi arak is elegge egy sikban mozognak, nincsenek nagy különbsegek.
6. Mert hol könnyü nyelvismeret nelkül beilleszkedni ? Egyebkent ez is helyfüggö, 5 evet eltünk falun, es egy semmi közepen levö helyen dolgoztam, fel eve valtottunk egy kisvarosra Becs közeleben. Ennyi idö alatt is sokkal jobb kapcsolatokat tudunk kialakitani (mind a munkaban, mind azon kivül), mint az elözö helyen…
7. Hat a dialektusok bizony kemenyek tudnak lenni. Felsö-Ausztriaban 5 ev utan is tudtak ugy beszelni, hogy szinte szavukat se ertsem (gyk. bajorul), Becs közeleben sokkal egyszerübb. De ezek a dialektusosdi is csak nekünk furcsa, egy 10 millios, szinte teljesen sik helyen elö nepnel nyilvan nem lesznek olyan elteresek, mint egy 10x akkoranal, akiknek joresze földrajzilag erösen tagolt helyen lakik.
8. Postaval sosem volt bajom (bezzeg a magyarral…). Egy csomagszallito ceg baszott ki velem egyszer (de ehhez azert hozzatennem, hogy a csomagszallitos soförök gyk. 0% osztrak…).
9. Hat tenyleg kellenek kapcsolatok, de en peldaul talaltam munkat a nelkül is (bar nem olyan egyszerüen, mint remeltem…).

Eszter Csigi 2018.05.25. 09:46:25

Ez így mind a németekre is igaz. Főleg a mószerolás..

Szabinho 2018.05.25. 09:46:34

szerintem ezt az ostoba meg lusta dumát mindenhol el lehet mondani ahol jobban élnek mint nálunk (meg sok fejletlenebb helyen is). a valóság az, hogy a magyarok összeférhetetlenek. mindenkit szidnak, itthon egymást is. a gyorshajtás is egy olyan dolog, hogy a nyugati ember megszokta hogy tele van az ország traffifaxal és amúgy is a társadalom részének tekinti magát, nem akar senkit veszélyeztetni, keleten meg nyomja, mert alapból ideges, zaklatott

IT Knight 2018.05.25. 09:46:44

Huh, milyen szerencsés Ausztria, hogy te kitántorogtál oda nekik és segítesz rávilágítani az évezredes problémáikra.

Magyarország jövője érdekében szépen kérlek, hogy maradj ott és ne hozd vissza ezt a stílust az anyaföldre.

Ha az osztrákok lusták, lassúak, nem tudnak vezetni, akkor te ott te superman leszel. Ha az étel is tényleg annyira szar, akkor nyithatsz éttermet is, ahol megfőzöd a tutit nekik. Dőlni fog a lé...

sörm 2018.05.25. 09:48:17

@Olliék: Épp tegnap beszélgettünk a marokkói kollégámmal - a svédek totál stresszesek és folyton ki vannak égve. Mi meg nem értjük, a mi világképünk szerint az itteni élet stresszmentes... :)

De az én környezetemben annyivel egészségesebbek és jobban működőek a családok, mint otthon, hogy le sem tudom írni a különbséget. Sokkal-sokkal több időt töltenek a gyerekeikkel, mint a magyarok, egyértelmű hogy a család a munka előtt van. Szóval munkaadó nem lennék itt mert kihullna a hajam attól, hogy 3 órányi munkát elvégeznek 7 óra alatt, aztán az év 12 hónapjából kettőt stressz miatt betegszabadságon töltenek. De alkalmazottként jó itt nekem. Kezdem felvenni azt a ritmust hogy még mindig jóval többet dolgozom mint a kollégáim többsége, és ezzel egyértelműen húzóember vagyok, számítanak rám. De közben kiegyensúlyozott vagyok, a 8 óra alvás mindig megvan (otthon ez elképzelhetetlen luxus lett volna), van idő hobbikra is. Az otthoni énem megvetne amiért ilyen keveset dolgozom, de valójában ekkora munkaterheléssel kiegyensúlyozott az életem.

puhacica 2018.05.25. 10:21:23

@soad1221: azert idegesito, mert ha te viszont szeretnel a megengedett maximalis sebesseggel haladni, akkor a totyorgok feltartanak. es sokszor elozni se tudsz, csak kovalyogsz mogottuk. ennel mar csak az idegesitobb, amikor valaki beall 60-ra es varoson belul, kivul tartja. es akkor varoson belul megeloz, mert te persze betartod az 50-et, varoson kivul meg lassuzol vele, aztan esetleg sikerul megeloznod, de hopp, maris beertetek a kovetkezo varosba... :D

adg 2018.05.25. 11:15:40

@libslobsi fuszal: “de hopp, maris beertetek a kovetkezo varosba”

Jaja, csak ugy hopp. :)
Rendes helyeken azert orakat lehet autozni ket falu kozt. :D

Taxomükke (UK) 2018.05.25. 11:22:18

@libslobsi fuszal: Én sem szeretem a tötymörgőket. Főleg, amikor aztán előttem még azért áthajt a narancssárgán, mert hirtelen nem tudja, melyik a fékpedál, én meg várhatok a következő zöldre.
Rettenetes, na.

puhacica 2018.05.25. 11:43:29

@adg: tunderkertben, mi? :D

@Taxomükke (UK): igen, az igaz, hogy az ilyen hetvegi soforok tobbnyire azt se tudjak, merre vannak arccal. egyszer egy oreg elhagyta a disztarcsajat leanyvarnal, a korforgalombol szepen kigurult a fube. piliscsabaig villogtunk, integettunk, dudaltunk neki, addig nem vett eszre bennunket. konkretan nem nezett bele a tukorbe... ott is csak azert eszmelt, mert csabanal harom savossa valik az ut egy szakaszon es ott melle tudtunk menni, hogy szoljunk neki. :D

Din Serpahis 2018.05.25. 11:47:55

@Herr Géza: igen bizony a moszerooos megjegyzes arra a bizonyos egyharmadra vonatkozott...

Fringe minority with unacceptable views 2018.05.25. 11:49:10

@soad1221: egy 60-as uton ne menjel senki elottem 40-el. Ha megis, akkor letollak.
A masik ilyen kategoria a biciklis, aki mem kepes a biciklis uton menni, hrlyette az osszes autot fenntartja

Din Serpahis 2018.05.25. 11:50:42

@Herr Géza: uhumm, igenyeltel mar Svajcban b permitet? Bemesz, egy oerc mulva sorra kerulsz, kedves mosolygos kiscsaj kerdez parat, alairas, kimesz.

Becsben beterelnek egy hodalyba, ha hajnali hatra mesz, a sor vege mar akkor is az utcan all, negy orat varsz mindenfele afrikai nepek tarsasagaban, az ugyintezo bunko, ja es legyen nalad euromunze, mert fenymasolni is kell am...

Din Serpahis 2018.05.25. 11:52:14

@Herr Géza: a nemettel meg az van, hogy a swiccek tudnak hochdeutschul es atvaltanak ra, ha kell. Az osztrakok meg azt hiszik, hogy amit ok gugyognek, az a hochdeutsch.

_z_ 2018.05.25. 11:52:37

@Se vasalo se munka: Bar mindenhol olyan lenne a bicikliut...

Herr Géza 2018.05.25. 12:14:40

@Din Serpahis: Nana, a B-Bewilligung sem így megy mindenhol. Ráadásul az eljárás is tök más, mivel jellemzően a lakhelyed Gemeindeverwaltungjánál adod le az igénylést, amit ők csak továbbítanak.
Btw., minek neked Ausztriában “letelepedési engedély“? Mert ha a ca. 10 évvel ezelőtti osztrák gyakorlatot hasonlítod össze a mai svájcival, az nem fair. Próbáltál volna 10 éve magyarként B engedélyt szerezni....
Ezzel együtt úgy általában a svájci hivatalos ügyintézés valóban “meseszerű”, de az osztrák-magyar-német viszonylatban biztos lehet köpködni mindhárom irányba rendesen.

Din Serpahis 2018.05.25. 12:28:28

@Herr Géza: anmeldebescheinigung meg most is kell harom honap utan, a svajci meg az osztrak peldamat meg csak egy ev valasztja el egymastol...neken ez az anmeldebescheinigung igazi sokk volt, komolyan ennel meg Magyarorszagon is kulturaltabb feltetelek vannak a hivatalokban. Ja es az ugyintezo is proszto volt, pedig nemetul kommumikaltam vele, szoval meg arra sem foghatja...

Herr Géza 2018.05.25. 12:28:49

@Din Serpahis: A sviccerek képzettebb része valóban átvált bármikor “svájci” hochdeutschba, de azért az még elég messze van a valódi hochdeutschtól.
Az osztrák meg sose állítana olyat, hogy ő hochdeutschul beszél. Sőt, be is sértődne, ha ezt követelnéd rajta. Mi azon a kivetendő, hogy Ausztriában “osztrákul” beszélnek? Vagy pl. Bajorországban bajorul, Svábföldön svábul, a szászok meg szászul? Ha te akarsz náluk élni, akkor neked kell alkalmazkodni. Nehogy már te kérd számon, hogy miért nem azt a németet beszéli, amit te a tankönyvből tanultál, teszem azt Magyarországon?

2018.05.25. 12:34:38

Ugyanez a posztoló írt, ugye, már egy '10 dolog, amiért jó Graz' című posztot, ez itt annak a párja.

Az ételek például szerepeltek a pozitív listán. Nem vízizű a paradicsom, emlékszünk. De ezek szerint az ételek a negatív listán is szerepelnek. Hiszen ízetlenek.

Az élet lassú. Ez a múltkor a pozitív listán is rajta volt, most meg ezen is.

Pozitív, hogy nagyon jó az ottani közösség, a barátok, szereti a munkahelyét. Negatív, hogy kapcsolatok nélkül semmi sem megy, nem lehet beilleszkedni, és az osztrákok kerülik a munkát a munkahelyen.

Kicsit olyan állatorvosi ló ez a posztpár, nem?

....

Mellesleg gondolkodtam ezen a '10 jó dolog' sorozaton. Tudnék-e 10 dolgot írni, hogy miért jó ott élni, ahol élek?

A) Nyilván tudnék. Ha észrvesszük, ezek a posztok elég egyformák. Az emberek, az ételek, a táj. Ez mind a három pont van itt is.

B) Ugyanakkor dehogy tudnék. Ahogy látszik, a többiek sem tudnak. Az emberek, az ételek, a táj. Hogy aztán dettó tök ugyanezeket a negatív listára is felírják.

¯\_(ツ)_/¯

A probléma egyébént is mélyebb. Tudunk-e 10 dolgot írni, hogy miért jó élni úgy általában?

Oké. Ételek. Emberek. Táj. Ez három. Lélegzem, működök, izzadok. Hat. Ha hozzáteszem, hogy reggel voltam wc-n (nagyon kellemes volt), az hét, nemsoká' meg megyek zuhanyozni, az nyolc.

Vesszek meg, ha tudok még kettőt.

Herr Géza 2018.05.25. 12:38:51

@Din Serpahis: Na ja, akkor ez EGY eset. Ebből tényleg az jön ki, hogy az osztrák hivatalnokok kőbunkók, a bürokrácia meg katasztrófa?
Németországban az elmúlt 30 évben én is végighakniztam biztos 100 különböző hivatalt. Futottam bele tajtparaszt ügyintézőbe, de nem ez volt a jellemző. Nyilván annak nem marad sok nyoma, ha bementem-elintéztem-és kész. A tajtparasztot meg évek múlva is emlegetem. De ebből hol jön ki az, hogy akkor N.o.-ban a bürokrácia katasztrófa, az ügyintézők meg bunkók?
Csak erre akartam volna utalni.

Din Serpahis 2018.05.25. 12:50:19

@Herr Géza: hat ezzel onmagaban semmi gond, viszont a hivatalos nyelv akkor is a hoch, azert elvarhato, hog, egy szasz vagy egy bajor meg tudjon szolalni rajta. A svajciaknal ezt kikenyszeritette, hogy maskulonben meg egymast se ertenek, nem is szolva a szerencsetlen franciakrol meg olaszokrol, akik keptelenek lennenek kommunikalni veluk. A nemetekrol is ugy tudom, hogy azert ott az allam eleg erosen tolja elore az irodalmi nemetet, na qz osztrakoknal kenyszerito faktor nincs, a becsi kollegaim valtig allitottak, hogy ok nem dialektet beszelnek, aztan az egyik nemet kollega megmondta nekik, hogy de :)
az egyik osztrak koma meg bevallotta, hogy neki fogalma sincs gyakran, hogy az egyik vorarlbergi koma mit is beszel (ez csak azert nem volt gaz, mert ugye a policy miatt ok is angolul diskuraltak altalaban.)

Fringe minority with unacceptable views 2018.05.25. 12:58:29

@_z_: de ha van, akkor is az auto elott kell, hogy menjen. Mert neki jogai vannak. Nekem meg egy 2 tonnas autom

komisz_kölök 2018.05.25. 13:28:53

@IT Knight: kedves kollega. Eleg ritkan olvasom a HA.t mostanaban, de ha a hozzaszolasaidba botlok, mindig az jut eszembe, nem-e be kene szerezned egy nöt vegre? Vagy valami massal oldani a fruszrracioidat.

_z_ 2018.05.25. 13:35:49

@Se vasalo se munka: Es ezzel most mit akarsz mondani? Hogy elütöd, mert nem a bicikliuton megy? Mert teged zavar, es te vagy az erösebb? (Egyebkent pont ilyen helyen nincs joga az autouton menni, de ez meg mindig nem azt jelenti, hogy el kell ütni...)
Egyreszt sok helyen szar minösegü a bicikliut, es föleg versenybiciklivel hasznalhatatlan (azzal en is kikerülök rosszabb reszeket). Masreszt meg megelözni egy biciklist az esetek többsegeben könnyü (az autohoz kepest lassu is, keskeny is), de mindenkeppen sokkal könnyebb, mint egy masik autot.
Javaslom, hogy a frusztraciodat ne közlekedes közben vezesd le.

arncht 2018.05.25. 13:36:54

Nagy reszet en is megerosithetem. Emellett udvariatlanok, es gyakran onzoek. Osszekeverik a toleranciat, a "leszarommal" (ez kormanyzati szinten is megy), es a tobbseget egyaltalan nem erdekli a masik ember, csak vannak egymas mellett. A motivaciot tavolrol ismerik csak.

Mi eloszor a gyerek papirjait kb 15 honap alatt inteztuk el, masodszor is hasonlo idobe telt (mert hulye voltam, hogy bejelentettem, hogy a gyerekunk par honapra hazakoltozott - most mar nem csinalnek belole lelkiismereti ugyet).

soad1221 2018.05.25. 13:56:15

@Taxomükke (UK): @Se vasalo se munka: @libslobsi fuszal: a 60/40 még talán ok, bár itt bp-en igen hamar meg tudom előzni, ha tötymörögnek előtte, soha nem akadok fenn ezen..
Pirosra vált és meg kell állnom? tényleg nagyon ritkán, de ez zavar engem is néha, de tényleg nagyon-nagyon ritka, ha épp ennyire sietnem kell. Ha épp pirosra vált, akkor a következő lámpánál nagy valószínűséggel amúgy is meg kell, hogy álljak, szintén nem érzem tragikusnak. Ha beáll 60-ra, az városon kívül valóban idegesítő, de eléggé hamar meg tudom előzni, szintén nem élem meg tragikusnak...

Viszont a 30/20 különbség konkrétan jelentéktelen. Ilyenkor valójában az zavarja, hogy előtte van, nem az, hogy nem halad...

Dikusz 2018.05.25. 13:57:40

@Nagy kámpics: kilenc: pálesz,
"reggel voltam wc-n (nagyon kellemes volt)", akkor ez adja a választ, hogy jobb volt, mint egy rossz ******, amely ha jó, akkor már meg is van a tíz...

Dikusz 2018.05.25. 14:07:05

@_z_: azt ugye tudod, hogy olyan témát érintettetek @Se vasalo se munka: -al, amin ölre szokott menni a biciklis, és az autós tábor?

Se biciklis, se autós nem vagyok. Autónk sosem volt, biciklizni meg nem tudok, sőt ha őszinte akarok lenni, a rollerről is leszédülnék.

Viszont volt már rá példa, hogy egy biciklis (általában a gyalogosnál erősebbnek gondolja magát) leüvöltötte a hajat a fejemről, hogy miért nem hallom meg azt, ha a hátam mögül akarna elébem kerülni úgy, hogy csengő még dísznek sincs a biciklijén. Vagy akkor is neki áll feljebb, ha a zebrán nekem van zöld, és berobog a megátalkodott gyalogosok közé.

Herr Géza 2018.05.25. 14:25:29

@Din Serpahis: Ez így sorry, de nettó hülyeség. A hivatalos nyelv a német, a sváb, bajor, szász, meg a többi dialektus ebbe bőven befefér. Nincs olyan hivatalosan, hogy hochdeutsch. Pláne nem, mint “hivatali nyelv”.
A svájci olasznak meg franciának tök mindegy, hogy sviccerül vagy hochdeutschul szólnak hozzá, ha akarja, megérti mindkettőt, ha meg nem, akkor egyiket sem. Igen, legtöbbször az utóbbi eset forog fenn....

2018.05.25. 14:43:14

@Dikusz:

"kilenc: pálesz"

Elfogadom. :)

Din Serpahis 2018.05.25. 16:36:24

@Herr Géza: Hát pont most volt egy cikk a 20 minutenben, ilyen oktatási fejesek sírtak ríttak, hogy nem beszélnek normálisan hochdeutschul sokan, és hogy jaj mi lesz így, ha egy francia vagy olasz dolgozni akar jönni mondjuk ZHba.

Meg mondom, ezek egymást se értik sokszor, St Galleni haverom pl kijelentette, hogy ő pl szart se ért a Wallis dialektusból. Na most így, hochnémet nélkül elég nehéz lenne...

Csodabogár 2018.05.25. 16:58:27

@Din Serpahis: Mikor németül tanultam, rengeteget hallgattam a bécsi rádiót. Mindent, ami jött. Talán ezért nekem a bécsi kiejtés vagy dialektus még ma is nagyon szerethető. Persze kérdeztem már meg Burgenlandban parasztasszonyt, hogy hol a osta és máig se tudom, mert egy kukkot nem értettem belőle. Így azt mondanám, hogy a valamelyest iskolázott bécsit remekül lehet érteni.

Ami nekem feltűnt az itteni cikkekben, hogy ország függetlenül a magyarok szerint sehol senki nem tud autót vezetni, csak a magyarok. Mi anno rengeteget autóztunk egész nyugat Európában, inklusive Skandinávia és elmondhatom, hogy hülye bunkók mindenütt vannak. De an block kijelenteni, hogy az osztrákok, svájciak, németek stb, mind hülye az autó vezetéshez, szerintem nagy túlzás.

Csepp a tengeriben · http://www.vasalobolt.hu 2018.05.25. 17:11:48

Szerintem ez is emberfüggő ahogy nálunk is vannak mindenfélék náluk is vannak. Csak a baj hogy ezekkel együtt előrébb vannak jóval mint mi. Valamit mégis jobban tudnak!!!!

Herr Géza 2018.05.25. 17:13:30

@Din Serpahis: Ugyanaz lesz, mint amikor a sviccernémet zürichi el akar menni dolgozni mondjuk Luganoba, vagy Genfbe. Vagy amikor az egyszeri, németül jól beszélő (magyar)ember
bemegy a bellinzonai munkaügyi hivatalba elintézni valamit és nem hogy nincs egy árva lélek, aki németül kommunikálni tudna volna vele, de még a szar kitöltendő nyomtatvány is csak olaszul van, holott ugye az országnak négy hivatalos nyelve vagyon. Megtörtént eset, fel kellett fogadnom egy helyi tolmácsot, aki történetesen ügyvéd volt és igen morcosan leosztotta őket, de csak mosolyogtak és széttárták a kezüket, hogy “ez van”.
De azért az irodalmi túlzás, hogy a st.galleni nem ért egy szót sem a wallisi dialektusból. Ha két hegyi parasztbácsi áll neki egymással kommunikálni, ott valóban komoly bajok lehetnek, de az iskolázottabbak azért nagyjából tudják egymást követni. Még ha nem is értenek tűpontosan minden szót a másik dumájából.

gabors 2018.05.25. 17:21:05

Na most nagyon boldog vagyok hogy nem disszidaltam Becsbe amikor meg lehetett (marmint disszidalni) :-)))))

Golf2 2018.05.25. 17:29:52

@gabors: Állítólag a világ legélhetőbb városa.Hát még 30-40 éve milyen szuper lehetett.

Din Serpahis 2018.05.25. 17:31:23

@Herr Géza: Ticino meg istenes, oda eleg sokat jarunk kirandulni, sokan beszelnek nemetul, de baszki a francia svajc, az nagyon gaz.

2018.05.25. 18:53:36

En csak nehany nemettel dolgoztam egyutt, szoval eleg csekely minta, de veluk mindig mi magyarok voltunk a hulyegyerekek, es kulon effort volt bebizonyitani, amikor nekunk volt igazunk, mert meg a magyarazatra sem voltak kivancsiak (IT terulet) Ez nagyban hozzajarult, hogy amikor kerestuk a celpontot az orszagbol valo menekulesre, akkor a nemet teruleteket kapasbol kilottem

DieNanny CH 2018.05.25. 19:47:59

Tudom, szubjektív a poszt, most jöjjön az én szubjektív véleményem:
Én ezek közül semmi nem tapasztaltam. Sőt, egyszer egy családi baráttal mentem előadásra, Wiener Neustadt-ba az autópályán mentünk vagy kétszázzal, csak hogy nehogy elkéssünk. Életemben ne féltem annyira.
Másik munkaadóm girbe-gurba utcában, 30-as táblánál ment legalább hatvannal, szinte súroltuk a parkoló autókat, havi rendszerességgel jöttek neki a csekkek - viszont balesete sosem volt.

Hát, ez van.

DieNanny CH 2018.05.25. 20:00:09

@Din Serpahis:

"viszont a hivatalos nyelv akkor is a hoch"

Ez nem igaz, hochdeutsch-ot talán Hamburg környékén beszélik a legtisztábban. Ez sehol nem hivatalos nyelv, azért ez a neve, mert "irodalmi német".
Ahogy van irodalmi magyar, úgy van irodalmi német is, amit a nyelviskolákban tanítanak, de az sehol nem hivatalos nyelv.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2018.05.25. 21:01:26

@Herr Géza: "Gemeindeverwaltungjánál"
Van egy ilyen mondás, hogy az ígéret szép szó, de a Landwirtschaftsaustellung meg még szebb... (biztos rosszul írtam)...
:-))))

Herr Géza 2018.05.25. 21:09:39

@geegee: :D Csak egy “s” hiányzott, ....ausstellung :D

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2018.05.25. 21:15:26

@Dikusz: Néném, már azt akarod mondani, ugye, hogy a sz@rás a kisember orga(ni)zmusa, ugye?Már mint, hogy manapság csak ez marad meg neki...

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2018.05.25. 21:16:25

@Herr Géza: Vicces, de pont azon gondolkoztam a komment elküldése után...Valamiért gyanús lett.Pedig én nem tudok németül, csak talán 26 szót...

nyuszigonosz 2018.05.25. 21:36:29

Érdekesek a hozzászólások ma: kiderült, hogy sok mindenki nem ért sok mindent, ami németül van, de ök nem németnek értik-hallják. :-)
Azért érdekes lenne megtudni, akik meg öket hallják beszélni, pl. németül, mennyit is értenek meg a végén belöle. :-)

Na de ma megint elöjött az is, hogy: az ide kommnetelök a legjobb soförök is :-) hiszen ugye a svájciak, osztrákok, németek azok , akik nem tudnak vezetni. :-) Meg lényegében senki, mert mindenki csak a forgalmat tartja fel, csak pár itt kommentelö tud igazán vezetni. :-)

Nahát! :-)

Timi A METÁL MENYASSZONYA 2018.05.25. 21:59:24

Ahogy a férjem egyszer megfogalmazta: " az osztrákról azt kell tudni, hogy balfasz"
- mondta ezt miután a lakásban a földre 10 centire lelógó függöny után észrevette, hogy az összes redőny fordítva van beszerelve.
+ A házibácsi egyszer villanyt szerelt. Utána hetekig rázott a fal.

Timi A METÁL MENYASSZONYA 2018.05.25. 21:59:32

@Din Serpahis: az anmeldebescheinigung, amit csak három hónap után adnak ki, de a munkáltató az első három hónapban szinte hetente fenyeget, hogy kirúg, amiért még mindig nincs meg.
Ó, igen, ismerős.

Timi A METÁL MENYASSZONYA 2018.05.25. 21:59:36

" az osztrák úgy vezet, hogy ő lélekben olasz"

Timi A METÁL MENYASSZONYA 2018.05.25. 21:59:42

Nekem mondjuk a kaja bejön. Na nem azok, amit másolni próbálnak, hanem ami a sajátjuk.

]{udarauszkasz 2018.05.25. 21:59:45

@Herr Géza: Jartal Del-Tirolban? Na, az kenterbe veri a "sviccerdutsch"-ot is:) Tudnak nemetul is, de amit egymas kozott beszelnek, az nemtom mi. Olasz biztos nem.

]{udarauszkasz 2018.05.25. 21:59:53

@nyuszigonosz: En hivatasos sofor vagyok, biztosithatom, hogy sokan nem tudnak vezetni Ausztriaban. De a szlovakokhoz kepest profik. En elegge dialektusosan tanultam meg beszelni, az Oberoesterreich, Becs, Del-Burlgenland, es egy kis Steiermark-i dialektust keverem leginkabb. (Egyszer egy nemet kerdezte: Honnan jottel, Svajcbol?:DDD Egy masik hollandnak nezett...) Akkor volt nagy szem, mikor kiderult, hogy magyar vagyok.

jojó78. 2018.05.25. 22:36:37

@libslobsi fuszal: Szóval te is a 10-es úton edződtél?........ :D

_z_ 2018.05.25. 23:24:05

@Dikusz: mindenfele modon kozlekedve vannak hulyek, es bunkok. De ez nem ok arra, hogy barkit veszelyeztessunk...

puhacica 2018.05.25. 23:58:20

@jojó78.: bizony! :D azok a jo kis dugok, egymast ero varosok, a becsi ut... de reg volt, igaz se volt! :D

montroyal ( CAN qc) 2018.05.26. 00:05:36

nekem az volt az idegesito , igaz 30 /ve hogy az osztrak nok keresztul n/ztek rajtam mintha /n lenn/k a lathatatlan ember ..

adg 2018.05.26. 03:45:00

@Timi A METÁL MENYASSZONYA: “A házibácsi egyszer villanyt szerelt. Utána hetekig rázott a fal”

Mibol volt a fal? Mitol mult el a razas?

geeeteee 2018.05.26. 08:25:02

A 2-es ponton kívül nem tudok egyetérteni. A többi kapcsán meg azt sem tudom eldönteni, melyikkel kezdjem. Minden viszonylagos, ha ehhez hozzávesszük, hogy mennyire különbözőek az elvárásaink is, akkor végső igazság sem várható el. Van erre valami idegen szó is, talán szubjektív?
Kezdem akkor a nyelvvel és a beilleszkedéssel, nem csak Ausztriára értve. Nem hiszem, hogy hasznunkra válik osztozni a dokink aggodalmával a kasztok körül. A törvényekben nincs ilyen. Amikor néha előkerült ilyen probléma (15 év alatt ott), a Lohnsteuerausgleich említése tisztázta a dolgokat, tárgyilagosságokba ütközve. Ilyesmin nem érdemes emésztenie magát. Már a nézeteltérés kezelése is igazolja mind a beilleszkedést, mind a nyelvet. Capisci?

geeeteee 2018.05.26. 08:25:18

@adg: Jééé egy mérnök! :) Te szaladnál legmesszebb, ha ki kellene deríteni? Tökélétes kivitelezések, próbaüzemek után évekkel érnek meg olyan problémák, hogy a csöpögő hidraulikaolaj rövidzárat okoz egy relénél. A kóboráram meg maga a karma :D.

geeeteee 2018.05.26. 08:25:27

@nyuszigonosz: Emlegettem az elvárásokat. Ellenállóknak szoktam magyarul beszélni, káromkodni. Visszaváltva hivatalosra egyből enyhül a kontraszt.

lüke 2018.05.26. 08:25:35

Ha olyan szar, miért a legélhetőbb a listák szerint?
Freundlwirtschaft- így hívják, minden kis ország....
Deine Sorge möcht’ ich haben!

lüke 2018.05.26. 08:25:41

@adg: biztos el akarta tenni a házi nénit....

lüke 2018.05.26. 08:25:52

@Din Serpahis:
van mószer Aranka brigád,meg, aki utolára volt benn, annak van igaza.....
meg van a főnök
- aki vevő rá
- s aki nem
mindenütt, a két sark között az egész földön

geeeteee 2018.05.26. 08:26:09

@Timi A METÁL MENYASSZONYA: Alapnak véve a mélyhűtött A4-es wienerschniztelt a krumplisalátájukkal ott vannak a szeren. Azt is szeretem, a többi annál is jobb. Nem emlékszem, hogy ettem volna rossz ízűt Ausztriában, kezdve a billás kézeléberkézével, omegának az akármilyen szarvas vagy vaddisznó frissensülttel. Kaisersemmel usw...

geeeteee 2018.05.26. 08:26:17

@DieNanny CH: A hivatalos nyelv neve árulkodik, az a hivatalokban elfogadott. Nagyon fontos szabály, mint a KRESz. Szamárvezető, hallottad már ezt a kifejezést?

geeeteee 2018.05.26. 08:26:29

@DieNanny CH: Zero demerittel és 95 tonnával, légkürttel nevelek, valamelyik kollégám meg berajzolta a hátsó pótkocsin nyilakkal, hogy short life meg long life. Simán ráhúzom, érzem a beszarás szagát, menekül a leállón.

2018.05.26. 08:26:39

Az ilyen írásokkal valóban a baj a nagyfokú általánosítás. Egy ország sohasem egyenlő az egyik városával vagy falujával. Miskolc nem Sopron. Graz pedig nem Bécs. Ausztria különböző részein jártam és éltem, elképesztő különbségek tudnak lenni a régiók és az ottani emberek mentalitása között. Ég és föld. Vannak régiók, ahol elképesztő a szűklátókörűség, irigység, pletykálkodás, a piszkosság, a munkanélküliség Ausztriában a helyiek részéről és nem a bevándorlók részéről. Elég drámai mindezt megtapasztalni, ha az ember előtte sokáig máshol élt az országban és az alapján más képet alkotott az ottani emberekről. Más egy nagyváros, ahol az ember igazán önmaga lehet, mint egy kisváros vagy falu, ahol ha valaki máshogy él vagy gondolkodik, az előbb-utóbb magára marad. Annál is inkább, mert a közösségi életet Ausztriában inkább nagybetűvel írják, mint nálunk, tehát jobban odafigyelnek a kapcsolatokra, az egy bizonyos közösséghez tartozásra. Éppen ezért tapasztal az ember mindenfélét. Egyik helyen jó a posta, a másikon elvesznek még a levelek is. Van olyan hely, ahol megszakadhatsz, hiába beszéled szebben a németet, mint a helyiek, akkor sem engednek beilleszkedni, mert különbnek tartják magukat nálad.

2018.05.26. 08:26:47

@]{udarauszkasz: A svájci akcentus (amikor svájciak próbálnak hochdeutschot beszélni, pl. a tv-ben), nagyon hasonlít a magyarok német akcentusára.

geeeteee 2018.05.26. 08:26:53

aA@Herr Géza: Azt kell csak elkapni, ami fontos.Ha nem sikerül, az az életedbe kerülhet.

2018.05.26. 08:26:59

@Csodabogár: Egyetértek. S ha már Burgenlandot említetted, ott beszélnek igazán rondán németül. A bécsi dialektus nekem inkább vicces és szerethető.

ekat 2018.05.26. 08:27:11

@Timi A METÁL MENYASSZONYA: Nekem is. Meg amúgyis, a magyar konyha vett át tőlük, nem fordítva. És Goulasch szó németül nincs, csak Gulasch.

geeeteee 2018.05.26. 08:27:17

@Csodabogár: A vezetés az majdnem nemzetfüggetlen. Jobban múlik a gyakorlaton. Húzza a holland a lakókocsit a német hármason, le-fel ötödikben. Ilyesmi.

geeeteee 2018.05.26. 08:27:23

@geegee: Tényleg.:D Hol az a kbsztt szldrts?

geeeteee 2018.05.26. 08:27:33

@DieNanny CH: A legjobb barátom meg profibb volt nálam, elment 29 évesen. Viszont balesete sosem volt előtte. Sz.Z Dunakiliti. Önhiba. Úton vannak az emberek, mennek valahová, gépészkednek. Attól, hogy rosszul megy nekik, nem érdemlik meg a hazavágást.

Olliék 2018.05.26. 08:57:26

@sörm: Dettó! Én is húzóember lettem pár hónap alatt, mert nyelvsulit, szakmait is csinálok, plusz dolgozom. Az egyik erősen ajánlott ( nyelv) a szakmai pedig egyfajta elismerése az otthon megkezdett tanulmányaimank. Itt ugyanis döbbenten álltam az előtt,hogy a szakképzett kollégáim egy pár hónapos képz3s során alig alig sajátították el a tudást. Nem tudják melyik hatóanyag üti a másikat, milyen betegség esetén milyen diéta ajánlott stb.... ÍGy lett belőlem 4 hónap alatt ápolási asszisztens, én írom le részletesen, hogy kinél mit,hogy kell csinálni,mik tiltólistások vásárlásnál stb.... Ez sajnos azt is jelenti, hogy törtetőnek tartanak, tudálékosnak, de az meg sem fordul a fejükben,hogy egyetlen baki és tragédia lehet belőle. ÍGy kezdtem el,hogy az ápolási folyamatok aljára beillesztettem a paragrafusokat, amik mulasztás esetén lépnek életbe.
Szóval én úgy vagyok vele,hogy utáljanak, de amíg az utasításaim betartják, nem kerülhetnek bajba. Egyszer csak megértik....

geeeteee 2018.05.26. 09:00:19

@LepesMez: Fel sem merült. Elő se vettem a szakdogámat, emlékszem milyen hullámos lett a forráskód, az Eukledész algoritmus C-ben.

geeeteee 2018.05.26. 09:00:27

@Rébusz: Ojda, magyarul mein alt Freund?

Olliék 2018.05.26. 09:05:56

@geeeteee: Ezt én is megléptem egyszer ')))) basszus tényleg vigyázzba állnak ha káromkodunk.
A pirosnál álltam, lehúzott ablakokkal, amikor egy húszéves forma kiscsaj belémjött. Egy két perces irodalmi magyar következett amíg kiszálltam a kocsiból és hátraértem. Szegény kiscsaj meg elbőgte magát. Na akkor vettem észre mekkora paraszt vagyok. Csak akkor nyugodtam meg, amikor mások is az édesanyját szídták, miután péntek volt és egy autópálya lehajtó kereszteződésében voltunk.

geeeteee 2018.05.26. 09:13:55

@Olliék: Van egy vérvételes stand-up, a Dombóváritól, ez a kortárs.

Herr Géza 2018.05.26. 10:33:57

@ekat: Nem teljesen igaz: a Duden szerint egyedül a Gulasch a helyes alak, azonban a gyakorlatban nagyon is használják a Goulasch verziót is. Előbb-utóbb az is bekerül a Dudenbe. Ld. Nugat-Nougat.

Herr Géza 2018.05.26. 10:38:35

@Rébusz: Na ne már, hallgass bele ebbe úgy 1:00 tájékán, ha ez neked a magyar akcentusra hasonlít..... :))))))

geeeteee 2018.05.26. 11:05:12

@Csepp a tengeriben: Közhely, nem gát, hanem feladat.

geeeteee 2018.05.26. 11:05:19

@Herr Géza: A lényeg megvan? Duden? :D

2018.05.26. 11:05:25

@geeeteee: azt a mondatot nem igazán értem. Mire vonatkozik a másik kérdésed?

geeeteee 2018.05.26. 11:27:34

@Herr Géza: Elvesztettél, elsőre megvan. Bár nem engem kérdeztél.

adg 2018.05.26. 12:49:48

Ajanlom a szerzo posztjat a sajat blogjan. Kis reszlet:

“Határátkelő vol ketttő

Na lement a második poszt is, a Facebookon a kommenteken sírtam a röhögéstől kb, a magyar hulladék plebs jól bemutatkozott, de hat mit is vár az ember tőlük?
Ezen sírtam a röhögéstől, hogy nem tudok németül, aaa csak stájert, burgenlandit, alsó-ausztriai és bécsi dialektust ismerek.
Meg hogy semmi nem jó nekem...mi látszik ebből? Az emberek azt olvassák, amit fikázni lehet. Huuu, az elvált, igénytelen, faszkalap kappa pólós vasutas, meg az Ausztriába magát bekefélt ribanc most jól megmondja nekem. Majd ha lesz orvosi diplomátok, PhD-tek, Fulbright ösztöndíjatok akkor esetleg tárgyalhatunk, és még csak a főbb pontokat érintettük. De hát Istenem, az intelligencia és a karrierizmus nem minden ember sajátja....“

drfejborrendelese.blogspot.com.au/2018/05/hataratkelo-vol-kettto.html?m=1

geeeteee 2018.05.26. 15:29:43

@adg: Rákattintottam. Beleszkrolloztam. Mérlegre tettem az ajánlásoddal.Mire fel ez az óvatosság? Nekem hiányzik a véleményed.
Nagyon régen, de már azután, hogy népszerű lett az internet, facebook még nem volt, egy véletlen ismerősöm személyesen befeketített egy másikat. Olyan dolgokat tudtam meg tőle, amikre magamtól a mai napig nem jöttem volna rá. Sőt, még olyan kérdés megfogalmazása sem jutott eszembe, amire válasz lett volna a mondandója. Hatásos lenne azt írjam, hogy a Mónika-sóhoz is píécsdísek kellenek?
Nem találod kicsit ijjesztőnek az ilyenfajta szorgalmat?

Almandin 2018.05.26. 19:22:57

@Dikusz: Nekem is az jutott eszembe, hogy milyen sok a hasonlóság a magyar viszonyokkal. Látszik, hogy szomszédos ország, csak jobban állnak gazdaságilag nálunk. A mentalitás viszont nagyon hasonló.

közép dunántúli régió 2018.05.26. 20:17:24

Sorkatonaság.
Ahol ez az intézmény létezik, az nem lehet normális hely. Ennyi.

savanya jóska 2018.05.26. 21:40:13

Liverpoolnak semmi esélye :)

Csak Norris 2018.05.26. 23:28:35

"#6 Kibaszott nehéz beilleszkedni, főleg ha nem ismered a nyelvet "

Mondjuk ez nem épp osztrák sajátosság. Magyaroknál még azt is divat kiröhögni, aki kicsit tájszólással ejti ki a dolgokat.

Egyébként nekem német cég dolgozójaként semmi panaszom nem lehet az osztrákokra. Néha igen sunnyognak, amikor sok a dolguk, és nem Volt idejük megcsinálni a munkát, de ezt mindenhonnan tapasztalom. Még magánemberként a szakmunkásokkal is.

Antal Jozsa 2018.05.27. 07:25:55

@Herr Géza: ön elfelejti hogy ebben a ket orszagban a hivatalos nyelv a nemet.azert nem kene a sertodottet jatszani ha vki nemetul beszel.az alkotmany is hochdeutsch-ul van. Dialeltust megtanulni kulfoldikent nagyon nehez,svajcban pl nem is szeretik ha kulfoldi sviccerduccsben probal beszelni.Dialektust nem lehet csak onszorgalombol otthon tanulni, csak a tobbi embertol lehet,szazfelekeppen beszelik,otthoni nyelvtanulas kizarva.szotarazni meg keptelenseg. Hallottam mar effele megjegyzest hogy nur Bauer redet Dialekt meg hogy Dialect sounds uneducated stb..Sajnos en is ebben a cipoben vagyok, keptelen vagyok a dialektust megtanulni,a gyerekeimnek menni fog amig haza nem koltozunk.

Hari Seldon 2 2018.05.27. 09:31:14

@Nagy kámpics:
Igazad van. Ezek az a legjobb dolgok mindenhol ugyanazok lesznek. Meg a te pontjaid is legálisak. (Sőt nyilván a dolgok mélyére nézünk nincs is más.)

DieNanny CH 2018.05.27. 10:06:28

@geeeteee:

"A hivatalos nyelv neve árulkodik, az a hivatalokban elfogadott."

A hivatalos nyelvet úgy hívják: német. Nem hochdeutsch.
Hogy hogyan ejted, az tanultság és tájegység kérdése.
Ki mondta már nógrádinak, szegedinek, hogy tanuljon meg irodalmi magyarul, különben nem értjük, meg különben is, a hivatalos nyelv nem ez? Amit ők beszélnek, az is magyar.
Amit Bécsben, Steiermark-ban beszélnek, az is német.
Ezt kellene elfogadni.

DieNanny CH 2018.05.27. 10:13:16

@Antal Jozsa:

Te valamit nagyon félreértettél szerintem Géza kommentjében.

geeeteee 2018.05.27. 13:25:06

@DieNanny CH: Kell jogi kategória is. Googlizás nélkül megmondom, hogy van német helyesírási szabályzat. Külföldön pedig ezt a németet tanítják, ami véletlen egybeeshet avval, amire a hochdeutschot használják? Egyébként nincs meg, honnan jutottunk ide, nem tekerek vissza.

flash.gordon · http://kulhonban.blogspot.co.at 2019.07.27. 12:52:27

A posztoló az az embertípus, akit messzire kerülök. De álljon itt egy részletesebb elemzés.

#1 Az emberek
Nekem az az érzésem, hogy a posztoló vendéglátásban v építkezésen dolgozik és azt gondolja, hogy az az ‚osztrákság‘. Örökké visszatérő elem az okoskodó magyaroknál, hogy ők okosak, intelligensek és szépek de az a nyugati állam, ahová ők mentek ott mindenki hülye, tökelütött.
Egyébként ez akár igaz is lehet csak azt felejti el a posztoló, hogy egy társadalom nem attól lesz hatékonyabb, hogy az egyén többet és serényebben dolgozik; hanem attól, h a legújabb technológiai újításokkal, infrastrukturális invesztíció hatékonyabbá, gyorsabbá és biztonságosabbá teszik a munkavégzést. Egyébként ezek az emberek sosem válaszolnak arra, hogy ha ennyivel jobb a magyarok munkamorálja miért nem a nyugati államok polgárai jönnek hozzánk, hanem fordítva?

#2 Az itteni ügyintézés
Bürgerkarteja és Digital signaturja van a kedves posztolónak? Élek a gyanúpörrel, hogy nincs.
A nyitvatartásról nekem más tapasztalataim vannak általában van egy heti egy hosszú nap is.

#3 A mentalitás
A szakmunkásokról én sem hallottam sok jót ezzel egyetértek.

#4 Nem tudnak vezetni
Ezt főleg egy magyar szájából jó hallani. Akinek hazájában bevett szokás a büntetőfékezés meg a gyalogosok elgázolása zebrán.

#5 A konyhájuk
Az osztrák konyha valóban fantáziaszegényebb mint a magyar. De kényszerít vki, hogy Ausztriában osztrák kaját egyél? Én kimegyek a Naschmarktra és curryt vehetek a szivárvány minden színében ami a tengerekben és az óceánban van és mozog azt mind megkapható Ausztriában. Egy sarki Billában is olyan kajaválaszték van mint otthon a prémium kategória. Aki itt nem tud jót enni annak gratulálok.

#6 Kibaszott nehéz beilleszkedni, főleg ha nem ismered a nyelvet

Tényleg? Melyik országban lehet beilleszkedni nyelv nélkül? A posztoló pökhendi önteltségére legjobb példa az általa összeállított ranglista, ahol a németül jól tudó magyarokat (gondolom saját magát ide sorolja). De mivel értékesebb egy németül jól beszélő magyar mint egy itt született és felnőtt afgán, szerb, török, kínai etc gyökerű ember?

#7 A nyelv
Igen, dialektusok vannak ez tény. Okozhat problémát is.

#8 A posta
Érdekes nekem az amazon csomagok az esetek 99%-ban ideértek. Ha nem voltam itthon leadták a szomszédnak.

#9 Semmi nem megy kapcsolatok nélkül
Ez az egész világon így van. A kapcsolati tőke előrébb visz. A normális munkához meg németül kell tudni. Ez nagyon meglepő.

Bredpitt Monika 2019.07.27. 13:10:49

@flash.gordon: ezt most véletlenül vettem észre, bocs, a múltkor láttam, hogy kérdeztél valamit, aztán végül nem válaszoltam, ja, még itthon vagyok....
te mikor jössz haza, vagy már itthon? üdv

flash.gordon · http://kulhonban.blogspot.co.at 2019.07.27. 16:14:18

@Bredpitt Monika: Most voltam pár hete. Majd ha időm engedi megyek. :)

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása