oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2018. április 10. 06:30,  Tíz utálatos dolog Finnországban 164 komment

2018. április 10. 06:30 Határátkelő

Tíz utálatos dolog Finnországban

Anita január óta él Finnországban, ahol erasmusos hallgatóként tanul egy Porvoo nevű településen. A 21 éves egyetemista alighanem a kultúrsokk abban a fázisában van, amikor jellemzően sok minden nem tetszik az embernek, ezeket szedte össze az alábbi posztban. A magam részéről csak annyit tennék hozzá, hogy majd jön a következő szakasz (meg a tavasz…). A képeket köszönöm Anitának, a Tíz dolog-sorozat további részeit pedig itt olvashatod el.

Te mit szeretsz (vagy éppen: mit tartasz rémesnek) abban az országban / városban, ahol laksz? Mi tetszik benne és mi nem? Írd meg a hataratkeloKUKAChotmail.com címre!

cim_38.JPG

#10 Szauna 

Én személy szerint sosem voltam odáig a szaunáért, de mint tudhatjuk, ez igenis fontos dolog a finn kultúrában. Nem mintha rá lennék kényszerítve, de úgy gondoltam, ha már itt vagyok, kipróbálom. 

A kollégiumban, ahol lakom, a diákok többsége finn és legtöbbször ők használják a szaunát. Az volt az első és utolsó alkalom, hogy kipróbáltam, mivel túl azon, hogy elég kellemetlenül éreztem magam az engem körülvevő meztelen emberek miatt, ők sem nézték jó szemmel, hogy én nem vagyok az. 

#9 Időjárás 

Persze, tudtam mire vállalkozom, amikor január elején északra jövök, de jobban megviselt, mint gondoltam. Egy nap mindössze 6 órán keresztül volt világos (a világos alatt nem napsütést értek, ugyanis február végéig nem láttam a napot) és ha ez nem lett volna még elég, megállás nélkül havazott. 

A hó még nem is jelentett akkora gondot, mivel a város elég jól felkészült, és reggelre gond nélkül tudtam iskolába menni, azonban a -20 Celsius körüli időjárás miatt gyakran tükörjégen kellett gyalogolni. 

Ekkor azt hittem már nem lehet rosszabb, de amikor február elején indokolatlanul sok eső esett, ezzel még csúszósabbá téve a talajt, akkor kezdett el igazán honvágyam lenni és hiányolni a reggeli tömeget a Lehel téren. Azóta ez annyiban változott, hogy már 10 órán keresztül van világos! 

#8 Oktatás 

Az egyik fő ok, amiért Finnországot választottam, az az oktatás tesztelése volt. Miért olyan világhírű? Már három hónapja itt vagyok, de még mindig nem tudom. 

Ha össze kéne hasonlítanom a finn iskolámat a magyarral, ég és föld a kettő, és nem feltétlenül a finn javára. Itt egy átlagos óra három óra hosszán keresztül tart, egy nagyon családias osztályteremben (a diákok a földön ülnek párnákkal, zokniban, mások kanapékon ráadásul mindössze tízen vagyunk) és általában vagy beszélgetünk vagy videókat nézünk. 

A fő ok amiért nem tetszik, az az, hogy komolytalannak érzem az egészet. Bármit csinálok az jó és bármennyire őrülten hangzik, szükségem lenne a kritikára. 

Egy példa: az egyik órámra egy prezentációt kellett csinálni egy adott témában. Az öt fős csoportból négyen (szerintem) jó munkát végeztünk, az elvárásoknak megfelelően. 

Az utolsó prezentáló azonban teljesen eltérő témáról mutatott be egy 3 diás power pointot, amihez nem fűzött semmit, csak hagyta, hogy elolvassuk, majd lejátszott egy tízperces videót. 

Ha ezt valaki az otthoni egyetememen megcsinálja, instant elégtelent kap, de itt a tanár megdicsérte a diákot és mint később kiderült, ugyanolyan érdemjegyet kapott, mint mindannyian. Ez számomra megdöbbentő volt. 

#7 Emberek 

Bevallom én sem vagyok nagyon beszédes, de mégis az ő csendességük már olykor fájdalmas. Persze tudom, hogy ez emberfüggő, de nem véletlen van az a sztereotípia, hogy a finnek introvertáltak és némák. Persze van kivétel, ők erősítik a szabályt. 

#6 Túl sok természet 

Csodálatos dolog a természet, főleg Finnországban, ahol az alacsony népsűrűségnek köszönhetően tömérdek lehetőség adódik arra, hogy egyedül sétálgass az erdőben. 

Tömérdek alatt azt értem minden nap, és a séta az erdőben történetesen az utam az iskolába, ami nem éppen a legkellemesebb szituáció, főleg nem sötétben. Vidéki lány vagyok, de a természet és a város két külön fogalom ezért is volt számomra abszurd, amikor realizáltam, hogy a finneknek sikerült egyberakni a kettőt. 

Itt nem parkokat építenek a városba, itt maga a város egy park. Másrészről, természetesen (szándékos szójáték), ez egy nagyszerű dolog, mivel a természetet tisztelni és óvni kell.

1_135.JPG

#5 Ünnepek 

Reménykedtem, hogy legalább a születésnapomra jobb lesz a helyzet. Általában otthon az ember 21. születésnapján a pultosok legalább boldog születésnapot kívánnak, itt azonban semmi hasonló. 

Ezenkívül próbáltunk valami szülinapos „felszerelést” keresni, hiába, csak felfújható lufikat árultak. Később számon kértem a finn ismerőseimet, miért lehet ez, csak annyit mondtak náluk nem nagy ünnep a születésnap. 

#4 Látnivalók 

Többen is mondták, hogy a lehető legrosszabb évszakban jöttem Finnországba, de én valamiért meg voltam győződve, hogy attól nagyon sok mindent tudok majd csinálni. Ha Budapesten van egy csomó téli látnivaló/program akkor itt miért ne lenne? 

Ja, azért mert ez Finnország és ha nem nyáron jössz, akkor unatkozol. Többször is rákerestem, mit tudok csinálni, ha már úgyis van egy csomó időm és rengeteg találatot adott ki a keresőportál; nyárra. 

#3 Kaja 

Egyetemi diák vagyok, egy egyetemi diákhoz méltó büdzsével. Ha arra kerül az alkalom, hogy nem tudok „otthon” enni, akkor lehetőségem van a menzához. 

Viszonylag olcsó egy étkezés, de a menü általában nem fantasztikus. Rendszerű a főtt krumpli hallal, de néha a változatosság kedvéért hoznak valami oroszosat, csak hogy tudjuk hol is vagyunk. 

#2 Közlekedés 

Helsinkin belül nagyon egyszerű, Porvooban már annyira nem éri meg. A buszok olyan ritkán járnak, hogy hamarabb odaérek gyalog. 

#1 Árak 

Szerintem nem kell bemutatnom, Finnország a 9. legdrágább európai ország. Ha belegondolunk, minden eddig felsorolt pont megoldható lenne, ha nem lenne minden horribilis áron. 

Gyakran utazunk át az észt fővárosba, hogy beszerezzünk minden szükséges dolgot. Vicces belegondolni, hogy azzal együtt, hogy eljutunk Helsinkibe, majd kompolunk, még mindig olcsóbban jövünk ki, mintha ide a bevásárlóközpontba mennénk. 

Ez lett volna az én listám, persze mindezek ellenére semmi bajom Finnországgal, de ha innen hazajutok többet nem jövök vissza. Gondolom, akik dolgozni jönnek, azoknak megéri, hát Erasmusosoknak nem.”

HÍRMONDÓ

Ezért megy el egy 22 éves lány Magyarországról

„Terveznem kellene, alakítanom az életem, fixálni a jövőmet, emellett pedig élveznem az élet egyik legjobb időszakát. DE NEM TUDOM. 22 évesen ugyanis nem látom a jövőm.

A tökéletes boldogság dán receptje

Talán nem véletlen, hogy a dán nyelvben van külön szó a tökéletes boldogság érzésére… Ez nem más, mint a lykke, amiben nem kis szerepet játszik a munkahelyi légkör – már amikor az ember egyáltalán a munkahelyén dolgozik.

Budapesti járatokat is érint a Lufthansa-káosz

Nem kevesebb, mint 800 járatot töröl kedden a Lufthansa légitársaság. Az ok a szokásos: sztrájk. A törlés több budapesti járatot is érint.

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével. 

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Finnország tíz dolog

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr9813822074

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

lapetiteparisinne 2018.04.10. 06:39:30

Jaaaj. Hàt ezt benézte.. reméljük finomabb formaban majd megirja az egyetemen is, h masok ne kövessek el ezt a hibat. Amugy elhiszem, h ERASMUS budget bol Finn o elég elviselhetelen télen- de MINEK ment oda!? :)) ( amugy lehet még igy is jobban jart, mintha most otthon lenne!! Mindennek oka van posztolo!)

Arthamyr 2018.04.10. 06:43:29

Az erasmusosoknak mi a bánatért az árat kell nézni? Iskolába nem azért megy az ember, hogy pénzt keressen vele (legalábbis nem egyből :)).

A szauna szuper dolog, meglepő, hogy nem próbálta ki a poszter otthon (vagy sosem volt oda érte = próbálta többször, csak nem szerette, de akkor minden kipróbálni megint?).

Az időjárás Magyarországtól északabbra szar sajnos.

Mi a túró a szülinapos felszerelés? Kell venni piát, azt ott a szülinapos felszerelés. :D

lapetiteparisinne 2018.04.10. 07:05:00

@Arthamyr: joo.. azért az érthetö, h Finno ban, ahol minden ( itt egy diaknak: ennivalo, iskolaszer, pipere) nagyon draga+
Tömegközl nem müködik rendesen, posztolo szenved. Nyilvan nem a legfontosabb a penz, de igenis, alapszinten fontos!!

Hari Seldon 2 2018.04.10. 07:05:44

@Arthamyr:
Boldog szülinapot kívánnak neki?
Velem ez még egy boltban sem történt... Se itt, se Magyarorszàgon. Nem is értem a felvetést.

Dikusz 2018.04.10. 07:10:14

@Hari Seldon 2: Pláne ha nem is tudják, hogy szülinapja van:)

Biztos tudták egyébként, ha a pultos ebben az esetben azon vendéglátóipari egységben van, ahol a nagy napot ünnepelték, de nekem az lenne a fontos, hogy azok megköszöntsenek, akikkel együtt vagyok.

Taxomükke (UK) 2018.04.10. 07:54:45

@Arthamyr: "Az erasmusosoknak mi a bánatért az árat kell nézni?"
Talan mert neki is fizetnie kell a boltban?

Din Serpahis 2018.04.10. 08:09:37

Hat futa, nekem a tesom volt erasmussal a finneknel, es o imadta, rengeteg haverja lett, jott ment, jol erezte magat.

A kajaval nem tudom mi a gond, en egyszer voltam kinn ket hetig es nagxon jokat ettem. Renszarvas, medve meg ilyenek :)

Szaunaba meg hat igen, puceran kell menni, de ez miert baj? ;)

Mighty Duck 2018.04.10. 08:41:22

#10 Koedukált szaunába kell menni és ott kötelező lesz a ruha.
#9 Kinek mi - én a nyári 24 óra világosságot sokkal rosszabbul viselem
#8 Nekem annak idején hasonlóban volt részem. Az utolsó éves hallgatók közé csöppentünk, az előadások és gyakorlatok látszólag koherencia nélküliek voltak. A valóságban a legszélesebb spektrumból adtak ízelítőt olyan vendégelőadók, akik sokkal jobbak voltak a témában, mint a tanárok. A félév végi jegyet pedig egy olyan projektre kaptuk, amire magunknak egyest adtam volna, a többiek viszont 2 éve ezen dolgoztak. A magyar egyetemi osztályozott dolgok között sosem láttam olyat, ami piacképes lett volna, itt a cserediákokon kívül mindenkié az volt. Sokkal nagyobb a hangsúly azon, hogy találd meg azt az egyet, ami igazán érdekel és válj abban mesterré, minthogy mindenhez érts, de semmihez sem.
#6 Megint csak kinek mi. Én a belvárosi aszfaltdzsungeltől irtózom, az erdőt sokkal élhetőbbnek gondolom. Egyébként a közelmúltbeli önkormányzati választások egyik fontos témája volt, hogy csökkentsék-e a zöldfelületek arányát a fővárosi régióban a növekvő igény miatt
#5 Pont most volt egyik barátomnak születésnapja. Jelentem, lehet kapni, az Iso Omena-ban van egy ilyesmire szakosodott bolt. Abban igazad van, hogy nem lesz minden sarkon, mint Londonban.
#4 Ne haragudj, de mire számítottál? Lehet ingyen síelni, korcsolyázni focipályán és a tengeren, vagy hokizni. Lehet szauna után lékben merülni, kite surf-özni.
#3 Anno nekem is az volt a tapasztalatom, hogy az egyetemi menza lehet (nagyon) jó és nagyon rossz. Anno nekem is a nagyon rossz jutott és a szünet hossza miatt nem tudtam a jó helyekre menni. Ez szimplán pech.
#1 Menj el akkor Stockholm-ba és Oslo-ba és lepődj meg! De kíváncsivá tettél, az alkoholon, wellness-en és fogorvoson kívül miért érdemes átjárni vásárolni rendszeresen?

2018.04.10. 08:41:33

Azért láthatóan egy része valójában nem rossz dolog ott, hanem csak a magyar társadalomból érkezve szokatlan. Főleg az oktatásra igaz ez. Nyilván, egy poroszos rendszerből érkezőnek szokatlan, ha nem fogják folyton a kezét, nem verik (szimbólikusan), hogy teljesítsen. Aki poroszos rendszerből akár más oktatási rendszerbe, akár csak szimplá a versenyszférába kerül, az folyton hiányolja a pozitív vagy negatív visazaigazolást, mert egyszerűen nics saját értékítélete, megtanulta, azt, hogy magáért tanul, csak végtelenül hamis mondásként élte meg, ami csak a külső kényszerítés része volt. Nem gondolom, hogy a finn oktatás lenne emiatt a hibás.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2018.04.10. 09:07:17

:DDD

Azt tudja a posztolo, hogy Finnorszagban van?

Aki ennyire savanyu, azzal nyilvan szivesen beszelgetnek a helyiek :)

Hianyolom a listarol a "Nem beszelnek magyarul, botrany! Mit kepzelnek ezek?" pontot :)

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2018.04.10. 09:15:07

@Din Serpahis:
Gondolom hianyolta a meztelen, kigyurt ferfiakat ;)

@Arthamyr:
Ez szubjektiv (az idojaras). Nekem a fulledt, 35-40 fokos magyar nyar nem jott be. Itt, a 20-25 fokos nagyon tetszik.
A teli hideg meg... -10 alatt mar mindegy, hogy -15 vagy -25.

Arthamyr 2018.04.10. 10:21:49

@Hari Seldon 2: Hát ja, honnan tudná bárki is, hogy mikor van szülinapom?

Arthamyr 2018.04.10. 10:26:06

@lapetiteparisinne: Ezt azért lehetett tudni előre. Meg ha van elég ahhoz hogy ne halljon éhen, meg legyen hol laknia, az pont elég. Nekem otthon Magyarországon sem volt több, pedig még dolgoztam is alatta (nem végig), és elég sok ösztöndíjat is kaptam. Az egyetemista korszak kb. az élet legcsóróbb időszaka. :) Már ha valakit nem szponzorálnak a szülők, nyilván Orbán Ráhel akkor sem éhezett...

Arthamyr 2018.04.10. 10:28:03

@Taxomükke (UK): Ez tiszta sor, de egy ilyen kiruccanásnak nem a költség/megtakarítás kéne, hogy legyen a lényege.

Arthamyr 2018.04.10. 10:41:07

@Kövérmadár [swe]: Nekem semmi bajom nincs a hideggel. Ha mellé nincsen hó, meg sötét. Ez ritka, átlalában ahol sokszor van hideg, ott van hó is. Minél északabbra megyek, annál több van, főleg a sötétségből, nem jön be, amikor van naponta 8 óra szürkeség, meg 16 sötét, és ez hónapokon keresztül. Az sem optimális, hogy nyáron éjfélkor világos van.
A kedvenc időjárásom 20-25 fokos, csapadék- és szélmentes idő, amikor már a benti ruhámba ki tudok menni, ki tudok ülni a kertbe. Ettől felfele 30 fokig még jó (árnyékban főleg), de felette sincs vele sok gondom, pl. a 35+ fokos magyar nyárral sem (persze ha légkondi nélkül kell _tömeg_közlekednem az nyilván tarthatatlan).
15 fok alatt már nem jó (inkább legyen 30, mint 15), főleg ha mellé szél is van (ez pl. az ír nyár/év jelentős része :)). Abban igazad van, hogy -5 alatt már tök mindegy mennyi, bár állítólag -40 alatt már figyelni kell olyan dolgokra is, hogy az ember arca ne fagyjon le?

_z_ 2018.04.10. 10:51:39

Ööö... Nem szereti a szaunat, a hideget, a sötetet, a termeszetet, a halat, es nincs penze. Ebböl hogy jött ki a vegere Finnroszag? Ez az egesz csak egyetlen esetben erthetö: hogyha Erasmussal csak ide volt lehetöseg menni, csak a Finnorszag es a nem között lehetett valasztani. Bar a poszt alapjan jobban jart volna a nemmel.
Kivancsi lennek a 10 jo dologra töle...

Arthamyr 2018.04.10. 10:57:53

A 22 éves óvónénihez: a panaszok jelentős része anyagi természetű, így nehezen értem. Nem kellett volna, hogy meglepetésként érje, főleg, hogy már anyukája is óvónéni volt. Az óvónénik fizetése nem az utóbbi 10-20 évben szakadt be hirtelen...

Az meg, hogy az ember 22 évesen saját lakást vegyen, nem tudom, hol természetes jelentős szülői segítség nélkül. Dublinban, Londonban, Tel-Avivban, Párizsban a késő huszas/korai harmincas kollégáknak is gyakran előfordult, hogy nem volt saját lakása, pedig ez a versenyszféra egyik jobban fizetett része.
A lakásárak és a hitelfeltételek (kamat, önrész, havi törlesztő stb.) is ismertek régóta, mibe telt volna felütni egy hitelkalkulátort, beledobni anya fizujánál kicsit kevesebbet, és időben rácsodálkozni, hogy jé, ez így nem fog menni?

"Mert az én hazámban napról-napra él azaz ember, aki becsülettel dolgozik." - Ez meg kb. azt is jelenti, hogy aki nem él napról-napra, az nem dolgozik becsülettel. Anyád.

Az meg sem fordult a lassan diplomás fejében, hogy magánovit nyisson, ha ennyire szereti ezt a csodálatos hivatást? Van rá nagy igény, és nagyon sokan csinálják is. El lehet menni az agglomerációba/vidékre, nyitni egy magánovit, több a pénz, olcsóbb ingatlan, közelebb került a problémái megoldásához.
Persze az is egy (jó!) megoldás, ha külföldre megy, de ha 22 évesen saját lakást szeretne, kellemetlen meglepetés fogja érni sok helyen...

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2018.04.10. 11:04:32

@Arthamyr:
7 ev alatt egyszer talalkoztam -35 fokkal, akkor rafagyott a szakallamra a viz :)
Egyebkent nagyjabol egyetertek, azok a homersekletek az igazan kellemesek, amiket irtal.

négyzet 2018.04.10. 11:08:03

#6 Túl sok természet

:D

négyzet 2018.04.10. 11:10:12

@Arthamyr:
A vállalkozói attitüd elsajátítása fájóan hiányzik a társadalomból. Szerintem ez az opció eszébe sem jutott.

Arthamyr 2018.04.10. 11:20:06

@Kövérmadár [swe]: Egyébként szerintem tök poén, sőt a hó is jó. Ha választhatok, mikor élem meg, pl. elmegyek az Alpokba, vagy Norvégiába. Viszont ha a házam köré leesik az a fehér fos, amit ráadásul kötelességem eltakarítani, na az irritál. Meg az is, hogy a városban felsózzák, és a fehér fosból lesz szürkésbarna fos, ami tönkreteszi a cipőt és szennyezi a környezetet.

Arthamyr 2018.04.10. 11:23:31

@négyzet: Sajnos így van. Bár ehhez annyira vállalkozói attitűd sem kell, ez nem egy új ötlet, vagy ismeretlen terület. Ennyi erővel egy villanyszerelő se legyen vállalkozó, ha nem talál valami állami cégnél/multinál munkát?

A szép az, hogy egyáltalán nem kilátástalan, sokan járatják a gyereküket magánoviba, és egyáltalán nem olcsó, ahogy hallottam 50-100k/hó/gyerek simán.
Nyilván ennek vannak szabályai (pl. egyedül nem fog tudni magánovit csinálni tudtommal), de egyáltalán nem életképtelen dolog, ha meg valaki szereti is csinálni, szerintem főnyeremény.

Arthamyr 2018.04.10. 11:24:37

@négyzet: :D Szerintem ilyet én sosem fogok leírni. Ilyen nincs. Kevés infrastruktúra? Valami hiányzik? Esetleg, de ilyet, hogy túl sok természet?!

_z_ 2018.04.10. 11:34:50

@Arthamyr: Nem szoktam elolvasni a hirmondot, de most a kommented alapjan megtettem. Nyilvanvaloan irrealis a sajat lakas iranti elvarasa, plane, ha az edasanyja is ovono. es eddig is latta az anyagi lehetösegeket. De ettol eltekintve ket fontos dolog is van abban a levelben:
- Igen is valos, es komoly problema van a fizetesekkel az oktatasban. Szerintem az egyik, ha nem a legfontosabb munka, a következö generaciok nevelese, tanitasa, bölcsödetöl az egyetemig bezarolag. De ez a hivatas mind anyagi, mind erkölcsi elismeresben elegge a sor vegen kullog. Ez a jövökep bizony nem a legalkalmasabb utanpotlast fogja erre a palyara vonzani, aminek szerintem hosszutavon belathatatlan következmenyei lesznek.
- A fiatalok elkeseredese, remenyvesztettsege, legyen annak akar velt, akar valos az oka. A velt okok ellen felvilagositas kene, a valosakat meg kezelni kene. Most semmi ilyet nem nagyon latok. Es aki igy erez, az ha teheti, mashol fogja keresni a boldogulasat.
Ez a ket pont elcseszi a jövöt. Nem egy, nem ket, generaciot, hanem az osszes következöt. Biztos vagyok benne, hogy Magyarorszagnak ez sokkal nagyobb problema mint pl. a migransok, meg sincs fokuszban. Ez partfüggetlenül minden felelös felelössege.

Arthamyr 2018.04.10. 11:47:07

@_z_: Én sem szoktam elolvasni, csak most nem tudtam aludni. :/

" Igen is valos, es komoly problema van a fizetesekkel az oktatasban. Szerintem az egyik, ha nem a legfontosabb munka, a következö generaciok nevelese, tanitasa, bölcsödetöl az egyetemig bezarolag. De ez a hivatas mind anyagi, mind erkölcsi elismeresben elegge a sor vegen kullog. Ez a jövökep bizony nem a legalkalmasabb utanpotlast fogja erre a palyara vonzani, aminek szerintem hosszutavon belathatatlan következmenyei lesznek." - Egyetértek. Viszont én az ő szempontjából igyekeztem nézni: ez a probléma nem lett volna az övé ennyire húsbavágóan (csak mint egy átlagos magyaré, aki ennek fogyasztója, nem szolgáltatója), nem teszi magáéve. Ez egy környezet, amin ő (egyedül) nem tud változtatni, a szempontjából nem reális a várakozás, hogy ez a közeljövőben megváltozik. Ráadásul azzal, hogy ezt a gyönyörű hivatást választotta a várható kilátások ellenére, fenntartja az alacsony fizetéseket. Amíg nem kényszerül rá az "oviipar", nem lesznek magasabb fizetések.
"A fiatalok elkeseredese, remenyvesztettsege, legyen annak akar velt, akar valos az oka. A velt okok ellen felvilagositas kene, a valosakat meg kezelni kene. Most semmi ilyet nem nagyon latok. Es aki igy erez, az ha teheti, mashol fogja keresni a boldogulasat.
Ez a ket pont elcseszi a jövöt. Nem egy, nem ket, generaciot, hanem az osszes következöt. Biztos vagyok benne, hogy Magyarorszagnak ez sokkal nagyobb problema mint pl. a migransok, meg sincs fokuszban. Ez partfüggetlenül minden felelös felelössege. " - Erre nem tudok mit mondani, azon kívül, hogy így van.

London2009 2018.04.10. 12:05:53

@Arthamyr: ez jo, nekem is ez volt az elso gondolatom, hogy latta, hogy az anyukaja az egesz eletet vegig nyogi ebbol a kis penzbol, akkor, hogy jutott eszebe ugyanazt a szakmat valasztani? Biztos elhivatott es ez almai hivatasa, de ezt tudhatta elore, hogy itt fog tartani, ahol most, amikor vegez.
A masik meg ami eszembe jutott, hogy vajon kulfoldon mit fog csinalni? Az sem lesz annyira konnyu, friss diplomaskent, nulla tapasztalattal. Ha valami minimalberes munkat fog vegezni, akkor az eletszinvonala nem lesz sokkal jobb, mint otthon lett volna. Sajat lakasra vagy sajat alberletre, ugyanugy nulla eselye lesz.
A maganovodat nem tud toke, hatszel, tapasztalat nelkul alapitani egyelore. De lehet, hogy egy maganoviba el tudna menni dolgozni jobb penzert, ki tudja.

Mrs. Clayton 2018.04.10. 12:23:27

@Arthamyr: lehet hogy ennek a 22 eves lanynak az anyukaja jo ovono, de ketlem h jo tanacsokkal latta el a lanyat, ha 22 evesen ennyire depresszios, meg nincs jovokepe es azon sir h nem tudott venni egy kavefozot. Az en fiam 23 eves. Azert jott ki 10 napra hozzam, h kicsit pihenjen, mert annyit dolgozik. Mielott jott azert fejezte be a munkat este nyolckor mert masnap reggel elrepult lengyelorszagba es kialvatlanul nem leht igye repulni, vagyis lehet de veszelyes, onnan hazavonatozott Pestre, majd felszallt a wizzairre es jott ki hozzam. Normalisan egyebkent 11-ejfel korul vegez. Es dolgozik minden hetvegen is. Kifejezetten latja a jovojet, tesz erte, csinalja, hogy jusson elorebb.
A lanyom meg csak 21 eves, egyetemre jar, amellett dolgozik, mert az osztondija meg a diakhitele a tandijat meg az alberletet fedezi. Es hat ennie meg ruhazkodnia is kell. Epitesznek tanul, nem ovononek. Feleves projectjei vannak, ami mar most elso evben komoly tervezesi, terepfelmeresi feladatokat jelent. Elegge kemeny am nyolckor vegezni a bevasarolni hazamenni fozni es leulni a szamitogep ele, hogy befejezze a vizsgafeladatat. Raadasul szarul megy a nextnek igy nem adnak hatarozatlan ideju szerzodest. Februarban teljesen veletlenul tudta meg hogy kovetkezo hettol nincs munkaja. Addig kellett menjen, amig ki nem jarta hogy egy masik uzletbe felveszik, de ide is csak egy honapra amit hosszabbitgatnak. Most azt remeli, hogy ha sok tulorat elvallal, akkor kap fix szerzodest, hogy nyarra ne kelljen hazakoltoznie, vagy tolem ket honapi alberletre penzt kerjen, hanem maga tudja fizetni a szobajat amit berel. Kozben kozeleg az ev vege es a projecttel is haladnia kellene. Elegge vekony jegen probal egyensulyozni hogy a rendelkezesre allo 24 ora minden percet jol kihasznalja es meg magara is jusson ideje. O sem panaszkodik egyebkent, csinalja amit kell megy elore. Panaszkodassal nem lehet elore jutni. Mellesleg most vett egy biciglit, mert a buszosok sztrajkolnak, igy ritkitott jaratokkal jarnak csak, arra meg nincs ideje, hogy buszra varjon, ezert inkabb teker. Vegkovetkeztetes: mindegy hogy magyarorszagon vagy kulfoldon vagy fiatal, egyik helyen sem adnak lakast ingyen, meg a sikerert kibaszott kemenyen kell dolgozni itt is ott, es benne van hogy nem tudsz egy kavefozot megvenni.

Arthamyr 2018.04.10. 12:23:35

@London2009: Tőke valóban kell valamennyi, tapasztalat is, ezt meg lehet szerezni pl. a gyatra állami óvodában is. Nem egyedül fog ovit alapítani, hanem társakkal, mert szakmailag sem elég egyedül (ahogy tudom, nem néztem utána, de elvileg 2 ember kell legalább, mert a gyerekeket semennyi időre sem szabad felügyelet nélkül hagyni). A hátszél alatt nem tudom, mit értesz, szerintem ha van tőke, meg szakértelem, meg szándék, az elég is, olyan nagy erre az igény a mai Magyarországon (Írországban is, pl. főnökömnek is magánovija volt, gyanítom Angliában is, hisz nem pörögne ennyire a babysitter/au-pair meló egyébként).
Kint meg be tud szállni hasonló helyre, egy exkollégám menyasszonya (magyar lány ő is) óvónőként dolgozik, és itt nem is fizetik rosszul, egyáltalán nem minimálbéres (lehet, hogy lokalizálni kell a papírokat, annyira nem érdekelt, hogy rákérdezzek). Nekik sincs lakása (ősszel mentek át Londonba egyébként :)), szerintem irreális ma, hogy egy 22 éves egyedülálló frissdiplomásnak saját lakása legyen, ez egy valóságtól teljesen elrugaszkodott elvárás, hacsak apa/anya nem finanszírozza meg, vagy él valami nagyon olcsó helyen. Megjegyzem, szerintem ez már 15-20 éve is irreális volt, nekem konkrétan egy a ladánál jobb autóra nem futotta, nemhogy egy lakásra. :)

_z_ 2018.04.10. 12:27:48

@Arthamyr: Pont ilyenre lenne jo egy kis felvilagositas. Hogy nem, sajnos nem realis, de masnak sem, ezert ne emeszd magad, az alberletnek is van elönye. Par plakatot le lehetne cserelni ilyen temajura...
Az oviipart lehetne kenyszeriteni, tobbfele keppen is, de mindegyikhez penz kell. Amig ez a mindenkori allam reszeröl nem prioritas, addig nem fog ra jutni. De ugy tunik ez igy most megfelel...
Eh, el sem akarom kepzelni, hogy ebben elni mennyivel rosszabb lenne, mint kivülröl nezni...

Arthamyr 2018.04.10. 12:34:18

@_z_: Ha elfogyna az óvónő ezért a pénzért, akkor többet adnának érte, tönkremennének az állami ovik, megszaporodna a magán stb., végeredményben növekednének a bérek. Ez egy nélkülözhetetlen szolgáltatás, sokkal drágábban is fogyasztanák. Valamiért - elég sokan - a nevetséges (szomorú?) fizetések ellenére sokan választják ezt a pályát, és a tanárit is, így egyelőre csak lassan rohad a rendszer, de nem omlik össze.

labirintus1 2018.04.10. 12:50:48

@Arthamyr: Szerintem, ez részben azért van, mert sok nőnek a szar fizetés ellenére vonzó a pedagógus pályában az, hogy mikor nincs óvoda/iskola, akkor nem kell külön fizetni a saját gyerek megőrzéséért, hanem egyszerűen otthon tud vele lenni. Emellett nagy számban jelentek meg főleg vidéken a képesítés nélküli pedagógusok, akik szintén lefelé nyomják a béreket.

London2009 2018.04.10. 12:53:37

@Arthamyr: ha ez a lany eletkepes, akkor fog boldogulni Magyarorszagon is, kulfoldon is, ovonokent is, valasszon barmit vegul boldogulasa utjanak.
De vannak azert ketsegeim. Nem tudom, hogy milyen kavefozot szeretett volna venni, mert oke, egy jobb kavefozo kerulhet akar 100 HUF-ba is feltetelezem. De egy kotyogosat lehet kapni par ezer forintert vagy egy egyszerubb filtereset olyan 5000 HUF korul mar biztosan. (De kulonben nem tudom, elegge elvesztettem mar az erzekemet, ami a magyar forintot illeti.) Ha ez nem sikerult neki, akkor nem tudom mennyire fogja majd feltalalni magat az eletben. Egy gazdag ferjet is talalhat persze, az is sok problemajara jelentene megoldast. :D

Arthamyr 2018.04.10. 13:02:49

@London2009: Nem értek hozzá, nem iszom kávét. A feleségem nagy kávékedvelő (volt mielőtt összejöttünk? :)), évek óta elvan instant kávén, pedig mondtam neki, hogy vegyen olyat, amilyet akar.
Szóval nem tudom átérezni a kávéfőző problémát, és fogalmam sincs, mennyibe kerül egy kávéfőző, de szerintem sem kerülhet sokba, csak ez olyan first world problem... A lakhatást át tudom érezni, mert én már 30 körül voltam, amikor végre lett egy ingatlanom.
Az meg, hogy kimegy külföldre, szerintem tök jó és hasznos (a számára), csak kár, hogy ilyen keserű szájízzel és kényszerből indul el.

Arthamyr 2018.04.10. 13:06:02

@labirintus1: Ok, de az nem fordul meg a fejében, hogy önmagát el kéne tudnia tartania stabilan, mielőtt azon gondolkodik, hogy a nem létező gyerekének felügyeletére ne kelljen külön fizetni? Ezt ezek a nők így 10 évre előre betervezik, de azt meg nem, hogy ők maguk miből fognak élni? Nem értem...

_z_ 2018.04.10. 13:32:56

@Arthamyr: Emlekeim szerint mar igy is tul keves az ovoda/bölcsöde, de a magan meg egyszerüen tul draga a magyar fizeteshez. Megsincs ovodaforradalom.
Egyebkent lehet, hogy a lassu rohadas helyett jobb lenne egy gyors összeomlas, mert akkor muszaj lenne valamit csinalni a helyzettel. Igy meg csak egyre melyebb, generaciokon ativelo, es ezaltal genaraciok altal normalisnak elfogadott problemakat okoz, amin egyre nehezebb lesz javitani (ha egyaltalan lehetseges).
@Mrs. Clayton: Az, hogy van ilyen is, nem azt jelenti, hogy mindenki kepes ra. Ettöl meg persze mindenki igyekezhet jobban, de azert ezt a szintet ne varjuk el alapnak.
Masreszt meg had jegyezzem meg, hogy ez az eletvitel nem biztos, hogy egeszsegugyileg hosszu tavon elönyös, söt...

Hari Seldon 2 2018.04.10. 14:00:50

@diszkriminans:
+1
Nagyon jól összefogaltad.

(Ettől függetlenül persze, lehet, hogy ponta posztolónak nem volt szerencséje, és kifogott egy rosszabbat.)

puhacica 2018.04.10. 14:03:28

@Arthamyr: nincs penze egy szaros kavefozore, de alapitson maganovodat, lol.

London2009 2018.04.10. 14:15:02

@Arthamyr: Ahhoz is toke kell es nem is keves, hogy kimenjen kulfoldre. Bar lehet babysitter, vagy bentlakasos vagy barmi az elejen. De szerintem is menjen. Ha mas nem csak amiatt, mert ha nem ugy sul el, ahogy szeretne, akkor lehet, hogy rajon, hogy nem is olyan rossz hely ez a Magyarorszag mikozben kortyolgatja az instant kavet a kis londoni single roomjaban. :D

Arthamyr 2018.04.10. 14:19:12

@London2009: Miért kéne? Persze 0-val necces nekiindulni, nem is javasolnám senkinek, de mondjuk pár ezer euroból már lehet, főleg ha az ember hajlandó tömegszálláson lakni.

London2009 2018.04.10. 14:28:30

@Arthamyr: honnan lesz neki par ezer euroja ha egy kavefozot nem tud venni? Ilyen esetben szokas kimenni babysitternek vagy bentlakasos csaposnak, vagy carernek vagy ilyesminek. Felteve ha beszel valamennyire angolul.
Nem kellene, csak itt sem lesz sokkal jobb helyzetben az elejen, az biztos. A tobbi meg rajta mulik. De mondjuk azert mert ovonokent vegzett, nem kotelezo ovonokent is elhelyezkedni. Szerintem Magyarorszagon is kereshetne mas lehetosegeket es nem biztos, hogy sokkal rosszabbul jarna.

Arthamyr 2018.04.10. 14:29:10

@libslobsi fuszal: Azt sem értettem már, bár leírtam, hogy szerezhetne tőkét, meg hitelt is vehetne fel. Fogalmam nincs mekkora tőke kell, gondolom kell hozzá egy ingatlan, amit megfelelően át kell alakítani.
Én simán adnék neki kölcsön, jegybanki alapkamat+pár százalékra, az anyjával csinálnak egy óvodát, ha az anyja háza a fedezet és nemfizetés esetén biztonságosan eladhatom. :P

Ez csak egy lábjegyzet, nem is volt a lényeg, hanem hogy panaszkodik, hogy nem lehet megélni a fizetésből, amikor egész gyerekkorába láthatta, hogy ez a szakma ezzel jár, meg olyan elvárásai vannak, kb. lehetetlen teljesíteni az utóbbi pár évtizedben, sokkal "menőbb" szakmákkal is.

Arthamyr 2018.04.10. 14:37:09

@London2009: Persze, sokmindent csinálhatna. Az, hogy egy kávéfőzőre nincs pénze, felfoghatatlan (akkor pl. hogy van ruházatra, ételre stb. mert heti szinten az összemérhető árban van vele). Első körben nem értem, miért költözik el otthonról, szerintem az anyukájának, a testvérének és neki is jó lenne anyagilag, ha hazaadna egy kis pénzt (mondjuk 50k-t), ahelyett, hogy megpróbál piaci áron a fizetésével összemérhető bérleti díjért kivenni valamit. Egy év alatt is iszonyatsokat spórolhatna a bérléshez képest, és egyből sokkal több mozgástere lenne, pl. ovit alapítani, vagy fél évre szobát kivenni külföldön, amíg be nem indul a kinti élete.

London2009 2018.04.10. 14:47:18

@Arthamyr: ez az iras szerintem inkabb csak egy kis sirankozas. Nem kell ebbe tobbet belelatni, mint amennyi benne van. Szerintem o azt csak felteteles modban irta le, hogy elkoltozni sem tudna, ha akarna, akkor sem. De amugy is total orultseg lenne, egyetertek.
A mi szomszedunkban van egy csalad, ahol egyszeruen kette vagtak a csaladi hazat. Kialakitottak egy masodik bejaratot es alul laknak a fiatalok, felul az oregek. Mindenki furcsallta ezt a megoldast ezelott mondjuk 10-15 evvel. Aztan azota persze mindenki rajott, hogy milyen igazuk volt. A fiataloknak igy nincs hitele, az oregeknek meg nincs egy nagy haza, amit kifuteni sem tudnak rendesen.
Na jo feltetelezem, hogy ok nem egy hatalmas hazban laknak, de peldaul mar a kavefozo sem jelentene problemat, mert az anyjanak biztos van. Ugyhogy nem is biztos, hogy olyan rossz otlet ez az egyuttlakas! : )
Na jo, a viccet felreteve, ha a kulfoldben latja a megoldast, akkor probalja ki. Egyedulallokent itt sem fog konnyebben es gyorsabban elore jutni az elejen, az tuti.

Fruzsi Fekszi 2018.04.10. 15:32:11

Uram az égben gyere le.... én is voltam Erasmuson a finneknél, így nem mondhatja senki, hogy nincs tapasztalatom, és 99%-ban HÜLYESÉG amit ír a "kedves" posztoló...ilyen hozzáállással minek ment ki Erasmusra???

10) Szauna - tiszteld a kultúrájukat, és vetkőzz te is! Szaunalepedőt csavarhatsz magad köré és akkor nem vagy meztelen. Én is utálom, ha egy rendes szaunába az undorító klóros fürdőruhájukkal jönnek be az emberek, anélkül sokkal egészségesebb....

9) Időjárás - mi a búbánatnak mentél finnekhez ha nem bírod a hideget? :D utána kellene nézni előbb aztán választani, nem itt sírni...

8) Oktatás - na nekem senki ne merészelje azt állítani, hogy a magyar oktatás jobb a finnekénél. NEM JOBB A MAGYAR! Igaz, kritikahiányom nekem is volt... DE náluk legalább GYAKORLATRA tanítanak, az életre, projektekkel, cégekkel, nem pedig magoltatnak....

7) Emberek - igaz, cserébe viszont lelkiismeretes, kedves és odaadó barátok, ha megismered őket...de szerencsére vannak más erasmusosok is, nem kell csak finnekkel barátkozni, ha nem jön be a stílusuk ;)

6) Természet - mit vártál Porvooban? Még Helsinkiben csakcsak megérteném a kiakadásodat, de Porvoo falu... megintcsak NÉZZ UTÁNA!

5) Ünnepek - mégis mi a búbánat kellene neked szülinapodra? A barátom is kint ünnepelte a szülinapját, sütöttem neki tortát, volt gyertya, lufi, pia, és elmentünk bulizni (Pesten se kaptam 21. szülinapomra ingyen shotot és meg se jegyezték h boldog szülinapot, ez nem falu, ahol mindenki ismer téged...) Mi más kellett volna még? Unikornis? :D

4) Látnivalók - igaz, a legtöbb program tavasszal/nyáron/ősszel a legjobb, de télen is akad jócskán szépség: Lappföld pl. maga a csoda, és a tóvidék is gyönyörű befagyva, Helsinkiben az öböl is jég alatt van, elég király élmény sétálgatni rajta, szánkózni, túrázni,stb... Pétervárra is visznek át tripek, Tallinnba is... Osloba is olcsó a repjegy... Stockholmba pedig visz át komp 16€/főért retúrba...Ez már eleve elég progi egész Erasmusra ;)

3) Kaja - 450Ft a kaja a sulimenzán... Pesten ezért halat nem kapok, nemhogy krumplit hallal... Mellesleg én nagyon szerettem a sulikaját, egészséges volt, és 3 főétel közül választhattam... Otthon ilyenről csak álmodnék ennyi pénzért...Amúgy pedig főzni kell, és olcsó minden, tény, az éttermek drágák :)

2) Közlekedés - igaz, bár én Helsinkiben laktam, ott se volt jó a közlekedés, leszámítva a vonatot... de Porvoo nem egy hatalmas város, a séta pedig egészséges, vidékiként megszokhattad, mit kell ezen kiakadni? ;)

1) Árak - teljesen igaz, nagyon drága ország. Alkoholért mi is Tallinnba jártunk át, vagy duty freeben vettük a hajón. De azért nem lehetetlen megélni, mi havi 180€-t költöttünk kajára KETTEN, a lakbér KETTŐNKRE 590€ volt, tehát a havi 650€-s keretből bőven meg lehet élni, spórolni kell persze, de a csodás utazásokért teljesen megéri :)

Összességében, aki idáig elolvasta, annak köszönöm :D És Finnország egy csoda, senkit ne tévesszen meg a posztoló írása, szegény biztos nem tanult meg előre tájékozódni az országról...A finn vidék télen különösen egy mesevilág, imádtam a kint töltött félévemet, és csak AJÁNLANI TUDOM mindenkinek a finneket! :D

wrstjnethn 2018.04.10. 15:57:34

@Arthamyr: Ha jól értem a meztelenkedés volt az egyetlen probléma a szaunában. Mondjuk nem értem, ez miért olyan nagy probléma valakinek, de nem vagyunk egyformák.

Arthamyr 2018.04.10. 15:58:20

@London2009:
Ha 22 évig kihúzta ott, mibe telne még 1-2 év, amikor már anyagilag is tud segíteni a családjának, win-win.
A külföld biztos hasznos tapasztalat lesz. Csak lejjebb kéne tekerni a vágyakat, mert ha azt képzeli, hogy a cityben saját lakása lesz 25 évesen, nem lesz 100%-os sikerélmény. :)

puhacica 2018.04.10. 16:29:49

@Arthamyr: @London2009: olyan okosakat mondotok, majd' leesek a szekrol :D folyamatosan arrol beszeltek, hogy kezdesnek miert nem csinalja ezt, azt, amazt. gondolom nem tunt fel, hogy az anyja is ezt csinalta es kb ott tart, ahol kezdte. legyen vallalkozo. na de ha nem akar az lenni? lakjon az anyjaval, mert azzal megsporolhat havi 50et. az 2 ev alatt 1.2 millio. jo messzire megy vele. arrol nem beszelve, hogy kozben ne gondoljon nyaralasra, hosszu hetvegere, mozira, konyvre. vagy mi van, ha nem tud az anyjaval lakni, mert a falujukban nincs neki munka. vagy csak szimplan nem akar a mamahotelben lakni felnott ember letere. ti kenyszerhelyzeteket vazoltok fel, meg leelhetetlenezitek, mikozben ez egy kibaszott nagy problema otthon, hogy egy ovononek (apolonak, tanitonak, stb) eselye sincs olyan eletet elni, amit megerdemelne. nem luxust, csak normalisat, hogy ne a legocskabb kavefozot kelljen megvennie. ja, ez is remek otlet volt... :D

Dikusz 2018.04.10. 16:32:01

@Arthamyr:
"magánovit nyisson, ha ennyire szereti ezt a csodálatos hivatást? Van rá nagy igény, és nagyon sokan csinálják is."

Nem kötözködni szeretnék, csak a kommentednek ezzel a részével nem értek egyet (a többivel igen). Azért ugye tudod, hogy nem úgy van itthon, hogy lippiti-klippiti, csak úgy nyitok egy magánóvodát? Még akkor sem megy, ha a pénz megvan hozzá, és nem elég ehhez az óvónőképző főiskola.

Egyébként unokahúgom is óvónénike. Ő 35 éves, tehát 12 éve csinálja. Nagyon szereti a hivatását, de nem vagyok benne biztos, hogy volt-e neki a két év gyakorlat 120e Ft-ért. Úgy emlékszem nem, és nem olyan rossz ám a fizetése. Gondolom meg lehet nézni a KJT szerint, hogy mennyit kap egy kezdő óvónő.
Az viszont biztos, hogy nyelvvizsgát kellett letennie ahhoz, hogy megkaphassa a diplomáját, gondolom a posztírónak is megvan. A posztban úgy írja, hogy a magyar nyelvet beszéli, ebből nekem az jön le (lehet helytelenül), hogy nincs meg a nyelvvizsga. Még az is lehet, hogy kapja a nyelvpótlékot, és egyéb pótlékokat.

London2009 2018.04.10. 16:36:40

@libslobsi fuszal: szerinted ez csak Magyarorszagon problema? Itt egy nursery teacher 20-25k-t keres. Azzal pont annyira jutna, mint a 120 ezerrel Magyarorszagon.
Kulonben meg o dontott ugy, hogy az anyjanak az utjara lep, akkor miert megy a csodalkozas, hogy ezek a kilatasok? Ami persze szomoru, de nem ertem igazan a meglepetest.
Az instant kavet en sem szeretem, de a kis kotyogosom csinalja a legjobb kavet. Ugyhogy nem biztos, hogy draga kavefozo csinal csak jo kavet.
Kulonben nekem anyukam pedagogus, de meg sem fordult a fejemben soha, hogy tanar legyek. Na es pont a berezes miatt, nem amiatt mert szerintem nem szep szakma.

Arthamyr 2018.04.10. 16:40:33

@libslobsi fuszal:
Azért meg ne sérülj, vagy nehogy ráess a macskára, és az sérüljön meg!
Ez úgy írod, mintha bármi jelentősége is lenne (sőt, egyenesen ártana), hogy ki mit ír ide, mekkora eséllyel olvassa el, és fogad meg belőle bármit is? :)

Tudod mit, igazad van, felőlem aztán kínlódjon tovább (ígyis-úgyis azt fog), panaszkodjon a lelke könnyítésére, és majd te együttérzel vele, amitől aztán hirtelen elárasztják a boldogsághormonok, vagy mi. A világ nem fog hozzá alkalmazkodni, úgyhogy vagy ő teszi, vagy marad az állapota, ha neki ez kell, hát hajrá.
A rossz döntéseknek általában az eredménye is szar lesz, főleg, ha még valaki ki is tart a rossz döntései mellett...

Taxomükke (UK) 2018.04.10. 16:45:24

@Mrs. Clayton: Kialvatlanul veszelyes repulni?
Miert, o a pilota?

Arthamyr 2018.04.10. 16:51:19

@Dikusz: Fogalmam sincs, mert nem érint és nem érdekel. A másik oldalról látom, hogy elég drága a magánovi, és hiány van belőle, tehát lehetne még drágább is. Az összes helyen, ahol éltem.
Mint mondtam, az egy lábjegyzet volt, utolsó odavetett mondat, nem kutattam utána, hogy lehetne létesíteni egy magánovit, mivel nem akarok ilyesmivel foglalkozni, még ovitulajdonosként sem. Ha nincs létjogosultsága, szar ötlet, ez van, meglepőnek tartom, de nem vitatkozom.

És igen, nagyon szomorú az, hogy ilyen az oktatásban és egészségügyben dolgozók helyzete sok helyen, köztük Magyarországon is. Ennél már csak az szomorúbb, hogy ilyen is marad, még jó sokáig.

London2009 2018.04.10. 16:59:33

@Arthamyr: egy idoben en gondolkoztam a maganovin. Itt ugye hatalmas penz van benne es egy baratnomnek van egy ehhez kapcsolodo vallalkozasa, ami jo kiindulopontot adott. Arra gondoltam naivan, hogy a hazam milyen jo lenne ovinak stb. De rengeteg szir- szarnak kell megfelelni, ugyhogy arrol gyorsan letettem es inkabb kiadtam. Utana nezegettem bedolt businesseket, meg elado ovikat, de bonyolult es kellene hozza nem keves penz, ugyhogy megmaradt otlet szintjen egyelore.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2018.04.10. 17:03:18

10 dolog, amit nem szeretek Svedorszagban:

1) telen hideg van, sotet es meg a ho is esik;

2) nyaron nincs hideg, tul vilagos van es meg a ho sem esik;

3) tul sok a to;

4) tul sok az erdo;

5) a svedek nem beszeltek magyarul, mikor kijottem...

6) ... es azota sem tanultak meg...

7) ... raadasul ugy erzem, hogy nem is akarnak megtanulni;

8) a szemelyautoknak negy kereke van;

9) tul sok a sved, raadasul szeretik a halat;

10) sokkal magasabbak nalam a svedek.

puhacica 2018.04.10. 17:05:43

@London2009: nincs meglepodve. leirt egy helyzetet. megint a kenyszerrel jossz, hogy miert nem lett mas. azert, mert ez akart lenni. vagy mert pl hulye gepeszmernoknek.
londonban a 24ezer az netto 1700. abbol tud berelni egy studiot, amiben egyedul lakik, a maradekbok pedig elhet egy epkezlab eletszinvonalon. ha videkre megy, plane.

@Arthamyr: sajnos a macska nem jon velem dolgozni, bar ugy lenne :D

itt nem a sajnalkozasrol van szo, hanem arrol, hogy ti ot allitjatok be hulyenek meg elhetetlennek es rinyagepnek, mikozben a helyzet a szar. es ugy, ahogy az en egyutterzesemtol nem jut elorebb, a ti hulyesegeitektol se fog. sokadszor latom, hogy annyi empatia van bennetek, mint egy katicabogarban, ami persze nem baj, kulonbozo allaspontbol nezzuk a dolgokat, ennyi.

London2009 2018.04.10. 17:15:21

@libslobsi fuszal: £1,641.74 egesz pontosan. Egy studio meg 1000. Ugyhogy ebbol pont ott lenne, ahol a part szakad. De igy van, nyilvan videken jobban el lenne.
Ha ez szeretett volna lenni, akkor fogadja el, hogy ezert a hivatasert ennyit fizetnek.
Bennem van empatia, de en egy nagyon gyakorlatias ember vagyok hala az egnek. Ugyhogy jah, vannak elethelyzetek amiket en maskent latok, oldanek meg, keszulnek fel ra stb.
Amugy az egyutterzestol meg senki nem jutott elore. De ha neked van valami gyakorlati tanacsod, ami segit neki, ne tartsd magadban!

Arthamyr 2018.04.10. 17:16:30

@libslobsi fuszal: Ő navigálta magát a rossz helyzetébe. A végtelen empátiáddal akkor segítsd már ki egy 20k-val, ahelyett, hogy nekem beszólsz, lehülyézel, és mentegeted más döntéseit, aminek a következményével elégedetlen.
Most én is kezdjelek el minősíteni?

puhacica 2018.04.10. 17:26:20

@London2009: ok. es szerinted egy egyedulallo embernek nem eleg havonta 641.74 font egeszen pontosan. mikozben pesten a 120 bol 120at kolt alberletre. szerintem ez nem ugyanaz.
nincs gyakorlati tanacsom. es a megvalositast tekintve nektek sincs. mar ha maradunk annal, hogy az illeto ovono szeretne lenni.

@Arthamyr: megtenned, hogy idezed azt, ahol lehulyeztelek, mielott meg teljesen kiborulsz? illetve ha elmondanad, hogy az eddig leirt tanacsaid alapjan hogyan juthat 20k-hoz, az szuper lenne.

London2009 2018.04.10. 17:35:05

@libslobsi fuszal: nem ertem miert lettem @Arthamyr: -ral egyutt emlitve, miutan en nem adtam semmilyen tanacsot. Elbeszelgettunk tok normalisan, hogy maganovi, toke kell hozza, kulfold, ahhoz is stb. stb. Illetve en annyit irtam, hogy vannak par ezer forintos kavefozok is, amik szerintem neha meg jobbak is, mint draga tarsaik. Ugyhogy nem igazan ertem a kifakadasodat. De eleg mocsadek egy ido van ma, szoval megertem ha bal labbal keltel fel.
Ha ovono szeretne lenni, akkor azert ennyit fizetnek jelenleg. Ebben akkor nem tud neki senki sem segiteni.
641 fontbol meg fizethetne szamlakat, kozlekedest, kajat stb. Sokkal jobb helyzetben itt sem lenne.

puhacica 2018.04.10. 17:41:47

@London2009: 641.74 egeszen pontosan. :D
az ellenkezo velemeny nem kifakadas, semmi bajom nincs, elobb meg a nap is kisutott.

Mrs. Clayton 2018.04.10. 17:45:50

@Taxomükke (UK): igen, meg varnia is kellett oar honapot mert 16 ev a minimum korhatar, azota lerepult mar nehany orat

Hari Seldon 2 2018.04.10. 17:49:54

@Taxomükke (UK):
jaj már mit kötöszködsz?

- A vidámparkban kezdte. - A kétfedeles piros repülő volt a kedvence.

Arthamyr 2018.04.10. 17:53:57

@libslobsi fuszal: "a ti hulyesegeitektol se fog. sokadszor latom, hogy annyi empatia van bennetek, mint egy katicabogarban" - Ezt én nem az elismerés és a tisztelet jeleként értékeltem, főleg, hogy egy empátiával bőségesen megáldott emberből esett ki.

20k hoz? Ha otthon lakik, akkor legalább az albérlet árával van beljebb (- amit hazaad, de ez meg anyukájának segít). De nem ezért mondtam, csak gondoltam, ha már szerinted te ennyivel különb ember vagy nálam (hisz te nem írsz hülyeségeket és annyi empátia van benned, mint Teréz anyában), tehetnél róla valami gyakorlati bizonyságot is.

Arthamyr 2018.04.10. 18:03:40

@libslobsi fuszal: Amúgy ide lőj nyugodtan, nem vagyok kiborulós fajta, ha neked jól esik, hogy leolthatsz, hát egészségedre. :)

Mrs. Clayton 2018.04.10. 18:05:02

@Hari Seldon 2: hahaha, nem mindenki gyereke olyan szerencsetlen, h 22 evesen azon kesereg h nem tud kavefozogepet venni, az en gyerekem 15 evesen kiment a repuloterre es azota motoros repulovel repul, nem sarkannyal meg ilyen nyomorekcsinalo szarral, igaz van vitorlazo jogositvanya is. 3 eve felvettek a wizzair kadet programjaba, epp most dobtam ki a nekem atkuldott szerzodeset.

Arthamyr 2018.04.10. 18:13:10

@libslobsi fuszal: Ja amúgy a gyakorlati tanács, és ez mindig igaz: hogy ki kell választani az elvárt végeredményt, és aszerint meghozni a valószínűleg effelé vezető döntéseket. :D

Olyan végeredmény, hogy alkalmazott óvónő lesz (tehát csak óvónőként dolgozik, nem pedig a saját oviban dolgozik), és pénze is lesz, nincsen. Ez max akkor, ha nyer a lottón, de erre nem érdemes döntéseket alapozni - szerintem.

puhacica 2018.04.10. 18:15:16

@Arthamyr: jaj ne mar :D
az, hogy hulyeseget irsz, nem jelenti azt, hogy hulye vagy. en is irok hulyeseget, nem is keveset. es? attol meg nem vagyok hulye.
az meg, hogy nem tartalak empatikus embernek, az szerinted teged minosit? te peldaul annak tartod magad? az en fejemben ez egy ugyanolyan tulajdonsag, mint a kek szem vagy a 42-es lab.

es ujra. attol hogy otthon lakik, meg nem lesz 20k-ja. vagy lesz, mondjuk 20 ev mulva. a te gyakorlatias tanacsaid pont annyit segitenek, mint az en empatiam. egy nagy budos semmit.

egyebkent meg nem is ertem. senki nem akart segiteni, ti sem. es o sem kert segitseget. elmondtuk a velemenyunket, kalap. elnezest, hogy az enyem nem egyezett peldaul a tieddel. ami sehol nem jelenti azt, hogy kulonb lennek, csak azt, hogy mas.

puhacica 2018.04.10. 18:20:15

@Arthamyr: jaj nem kell martirkodni, nagyfiu vagy mar :D

@Mrs. Clayton: legyen mindenki pilota 15 evesen! :D

Arthamyr 2018.04.10. 18:23:49

@libslobsi fuszal: Fogalmam sincs, azt sem tudom, mivel mérhető, valószínűleg nem vagyok az, bár engem is elszomorít más ember (bár inkább gyerek és állat) rossz sorsa, viszont igyekszem kizárni és félrenézni. Az empátiát általában jó tulajdonságként szokták kezelni, és a hiányát hibaként felróni.

Nem éreztem hülyeségnek, szerintem lényegesen nagyobb hülyeség a saját döntés nagy valószínűséggel bekövetkező fájó eredményén szomorkodni.

20k-t azért mondtam, mert ha 2k-t mondok, még a végén átküldöd neki, azt itt ég a pofám. Ha 20k-t küldesz neki, akkor is, de vagyok annyira empatikus, hogy azért már szívesen égetem a pofám, abból már a magánovi beindítása is kijön szerintem. :)
Nyilván valahol el kell kezdeni, nem érzem, hogy abban a helyzetben van, hogy kikukázhat havi 120k-t...

Arthamyr 2018.04.10. 18:25:54

@Arthamyr: a 20k gbp, a 120k meg huf, mielőtt még...

puhacica 2018.04.10. 18:34:19

@Arthamyr: hibanak nem mondanam, bar teny, hogy en szemely szerint jobban megtalalom a kozos hangot az empatikus emberekkel. de ez meg engem minosit.
nem kuldok senkinek semmit, nekem is megvan a magam "kavefozoje". :D

Golf2 2018.04.10. 18:38:22

Legyen mindenki 15 évesen pilóta. Akkor én vonattal megyek.

Mrs. Clayton 2018.04.10. 18:54:40

@libslobsi fuszal: hat a lenyeg nem ez volt, hanem h a sirankozas h jaj anyam nem tud eltartani, jaj 22 eves vagyok nem tudok meg lakast se venni, jaj semmi se jo kb nem old meg semmit, vallaljon foallast meg melle mellekallast ha egy nem eleg akkor kettot, aztan majd osszejon a kavefozore valo meg a lakasra valo is.
Egyszer volt egy pasim az is mindig azon rinyalt h neki nincs semmilye, meg h pedig neki is jarna lakas, meg auto, de tulorazni egyszer nem ment el, viszont neki a cigi is meg a fu is jart, mert nehogy mar errol is lemondjon. Hat, ugy tudom, azota se lett semmije.

Dikusz 2018.04.10. 18:57:02

@Golf2: Minden kb 5 éves kisfiú mozdonyvezető, vagy kukás akar lenni...
Inkább biciklizz:)))

Mrs. Clayton 2018.04.10. 19:01:42

@Golf2: mert te megis mit csinalnal, ha visszafele nem jon jarat addigra mire a tied indul londonba es amivel repultel azt otthagytad a lengyeleknel? Gondolom neked lenne jobb otleted.

Fringe minority with unacceptable views 2018.04.10. 19:17:04

@Mrs. Clayton: nahat, a Hinta volt a pasid.
Eddig ezt nem mondtad

Mrs. Clayton 2018.04.10. 19:22:53

imgur.com/a/XsPd3
Ez meg pontosan 2011.04.19-en keszult miutan teljesen egyedul lerepult egy iskolakort.

Shanarey 2018.04.10. 19:33:42

A poszt írója, kicsin furcsa nézőpontból bambulja a finneket, s emiatt fogalma sincs arról milyen is az az ország valójában.

Ennyi ésszel, az ilyen "okos" inkább maradjon otthon, s nem lesz semmi baja.

A 22 éves óvónő, még semmit sem tud a világról, de a kívánság listája már megvan. Tipikus mai pályakezdő. Ellentétben a posztolóval, ő még fejlődhet.

Arthamyr 2018.04.10. 19:39:59

@Mrs. Clayton: Vezessünk be nyelvtani reformot, hogy ne kelljen többé használni ly-t, csak feleslegesen megzavarja az embereket. :)

Meg akár a hosszú-rövid magánhangzókat is be lehet szűntetni, én azokat szoktam benézni.

Mrs. Clayton 2018.04.10. 19:47:43

@Arthamyr: nem regen olvastam errol egy cikket azt hiszem a guardianben, egy nemet nyelvesz prof irta aki mar vagy harminc eve hollandiaban el es tanit egyetemen. A cikk apropoja az volt hogy egy diakja phd-t palyazott egy nemet egyetemen es ehhez irt talan egy kisero levelet nemetul es a profot kerte meg h irjon neki ajanlolevelet. Mivel olyan regota elt a prof hollandiaban, hogy azota mar a helyesirast is megreformaltak a nemetek meg az elo beszed is tok megvaltozott, ezert arra hivta fel mindenki figyelmet, hogy ha haza is koltozik olyan sok ev utan es azt hiszi, hogy hiszen ott az anyanyelvet beszelik ugyis, ebbol nem lesz gond, azert a cvhez irt kiserolevelet biztos ami boztos alapon olvastassa el egy olyannal, aki mindig is ott elt es kompetens.
En lassan lassan 4 eve csak angolul irok es beszelek, miota a lanyom nincs itt, csak itt hasznalom a magyart. Nem szep, de sajnos kiestem mar a rutinbol, nem ez volt az elso h j-lyt osszekeverem. Es ez csak rosszabb lesz.

Arthamyr 2018.04.10. 19:53:41

@Mrs. Clayton: A baj, hogy semmi értelme nincsen (már a ly-j-nek). Régen állítólag volt kiejtésbeli különbség, de én még nem hallottam senkit így beszélni. Nem tartalak buta/műveletlen embernek, mégis benézted, mert semmi nem jelzi, hogy mikor melyiket kell használni, egyszerűen csak be kell biflázni. Legalábbis én még nem fedeztem fel benne logikát, bár a semmije épp logikus, mert az valamilyen rag (asszem ragnak hívják, rég tanultam nyelvtant, és én is többet kommunikálok angolul, mint magyarul?), a milyen vagy a súly már logikusan nem eldönthető.

Mrs. Clayton 2018.04.10. 20:29:19

@Arthamyr: mar egyszer szoltak ram korabban is. Persze figyelhetnek, de nem szoktam, mert nem erdekel, azert hivatalos levelet nem kuldok el anelkul, hogy at ne neznem. Egyebkent itt csomo ugyvedi levelet lattam, ami olyan hibakkal volt tele, higy az en pofam egett. Szerintem a helyesiras nem okossag kerdese.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2018.04.10. 20:38:30

@Hari Seldon 2:
Igyekeztem pontos, atfogo es partatlan kepet adni a rettenetes korulmenyekrol.

zoldzeller 2018.04.10. 21:22:40

Ebbol a 10 pontbol 7-nek meg az utazas elott 30 perc alatt utanna lehetett volna nezni.
A szulinapos dolgot egyszeruen nem ertem. Lehet hogy tul pesti lany vagyok, de a pultos honnet tudna, hogy nekem szulinapom van????
Azt hiszem azt lehet tudni, hogy az eszaki nepek nem a csacsogos fajtabol valok - a legtobb sztereotipiank van valami alapja.
Oktatas - szerintem a legtobb oktatotol lehet kerni 5 -10 perces szemelyes beszelgetest ahol megkerheted, hogy formaljon kritikat is a teljesitmenyedrol, mert neked hianyzik es ugy erzed a fejlodesedhez fontos lenne.

Arthamyr 2018.04.10. 21:30:34

@Mrs. Clayton: Komolyan mondtam, hogy szerintem meg kéne szűntetni, a hozzászólásod csak "illusztráció" volt. :)

Arthamyr 2018.04.10. 21:33:46

@Arthamyr: És azért mondom, hogy a hosszú magánhangzókat is, mert én meg azt szoptam be ismételten. :D

Európai téridő 2018.04.10. 21:45:42

A szűrő nélküli papírgyári kémény által kieregetett szintetikus karalábébűzt azért hagytad ki, mert neked Porvoo-ban nem volt benne részed? Akkor te szerencsés vagy. Mert belső-Finnországban, ahova elvileg külföldi turista nem vetődik el, ott ez is előfordul.

Arthamyr 2018.04.10. 21:46:13

@Taxomükke (UK): Legalább következetesen voltam "okos", fel kéne rakni valami helyesírás ellenőrzőt. :)

London2009 2018.04.10. 21:50:02

@Taxomükke (UK): o legalabb nem g-vel irja a biciklit. Nekem meg mar ekezetem sincs. Megszuntettem. : )

Hari Seldon 2 2018.04.10. 21:53:52

@Kövérmadár [swe]:
Megértertelek.
Nálunk is sokáig "versenyben volt " Svédország, de én már előre tudtam, hogy nem akarnak majd megtanulni a svédek magyarul. Ezért kiesett. - Várj, most hogy belegondolok, a franciák se akarnak... :-(

Mrs. Clayton 2018.04.10. 22:06:06

@Arthamyr: most miert? Masodjara eltalaltam :-)

Arthamyr 2018.04.10. 22:06:57

@Hari Seldon 2: Rohadt egy Európában élünk!

Arthamyr 2018.04.10. 22:15:49

@Kövérmadár [swe]: És figyeld meg, 10 év múlva már arabul kell tanulni, és a férfiaknak is burka kell (a finneknél a szaunában is). Bár így, hogy első Victorius - minden európai keresztények pajzsa - hatalomban maradt, még van remény, lehet, hogy így 20 évre tolódott ki a iszlamizáció kora.

Gukker 2018.04.10. 23:05:19

- Te, Mika, emlékszel a tavalyi nyárra?
- Hát persze, egy szép csütörtöki napra esett.

- Te, Mika, emlékszel a tavalyi nyárra?
- Hát, nem nagyon, mindhárom nap nagyon be voltam b@szva.

contractor 2018.04.10. 23:05:35

A svédekről is ugyan ezt lehet leírni. Talán a kajában a svéd IKEA húsgolyók "színesítik" a kínálatott és a csütörtöki palacsinta (ne kérdezd miért csütörtökön van mindig, mert senki nem tudja megmondani). Az olasz étteremben a pizzához savanyú káposzta dukál. Az olasz aki először megnyitotta, gondolom öngyilkos lett, mára meg ennyi maradt a receptből.

contractor 2018.04.10. 23:05:37

11. pontba az alkoholizmusukat kifelejtetted. Lásd svédek minden hétvégén, 13 éves kor felett.

zsu80 2018.04.10. 23:37:31

@Arthamyr: És az nem vicces, hogy az óvónőé a legkeményebb munka? - a levélíró szerint. Aki természetesen nem kóstolt még bele egyéb típusú munkákba, különben nem beszélne zöldségeket. A leveléből az jön le, hogy 22 évesen még fogalma sincs az életről, eddig csak melegedett az iskolákban, és anya mindent alá tolt. 120 ezer egy szoba Budapesten? Hát nem az Andrássyn kéne keresgélni, hanem esetleg kintebbi kerületekben. Aki meg a Váci utca közelében akar lakni, és gyalog menni mindenhova, fizesse meg. Ha meg valóban elkölti mind a 120 ezer forintját, ami szerintem gyakornokként nem rossz, sokan bolti eladóként vagy gyári munkásként nem kap ennyit, időnként menjen áruházi kóstoltatásra napi 10 ezerért, vagy kongresszusokra hostessnek, vagy tolmácsnak ha már értelmiségi. Külföldön is vállalnak az emberek második, harmadik munkát ha céljaik vannak.

gh14 2018.04.10. 23:37:40

Nem mondanám, hogy nyitott vagy. Reméljük, azért legalább egy kis nyitottságot felszedsz Finnországban.
#10 Ha elmész szaunába mindig derítsd fel a terepet, ha meztelenül van mindenki, akkor légy meztelenül, ha fürdőruhában, akkor légy fürdőruhában. Ennyi.
#7 Kvra nem értem ezt az állandó beszédkényszert. Abszolút megértem a finneket.
#6 Tényleg az a bajod, hogy sok a természet? Költözz vissza Budapestre a belvárosba. Sőt a nyolckerbe, ott biztonságban érezheted magad.
#5 Engem például nagyon zavar, ha esetleg idegenek felköszöntenek. Miért? Alapvetően senkinek semmi köze hozzá.

neurotikus bunkocska 2018.04.10. 23:37:59

@Európai téridő: Megengedi, kerem, hogy megvaltoztassam a felhasznalonevem "szuro nelkuli papirgyari kemeny altal kieregetett szintetikus karalabebuzre"? Elkepzelesem sincs, mirol lehet szo (erdeklodve varom a reszletezest), viszont nagyon tetszik a kifejezes.

@contractor: "Az olasz étteremben a pizzához savanyú káposzta dukál. Az olasz aki először megnyitotta, gondolom öngyilkos lett, mára meg ennyi maradt a receptből."

Ezen is felnevettem, nagyot mennek ma itt :)

gabors 2018.04.10. 23:45:25

@zoldzeller: :" Lehet hogy tul pesti lany vagyok, de a pultos honnet tudna, hogy nekem szulinapom van???? " nem tudom itt 30 alatt mindenkitol kernek igazolvanyt meg a sima kozertben is ha mondjuk sort (is) akar venni ... so "bar"-ba be sem engednek 21 ev alatt van ahol (foleg tancos helyeken) meg pecsetet tesznek a kezedre hogy ihatsz vagy nem

ilyen helye a pultos talan eszreveszi hogy je eppen ma van a szulinapja... .persze lehet teljsen mellefogtam...

gabors 2018.04.10. 23:48:46

@Arthamyr: " Bár így, hogy első Victorius - minden európai keresztények pajzsa - hatalomban maradt, még van remény, lehet, hogy így 20 évre tolódott ki a iszlamizáció kora. " melyik hulye arab akar Magyarorszagra menni (talan a kereszteny arabok esetleg)...

Ja amugy CSAK Mo-on keresztul lehet am bejutni ejropaba ... mas ut nincs :-)

gabors 2018.04.10. 23:57:13

@contractor: "11. pontba az alkoholizmusukat kifelejtetted. Lásd svédek minden hétvégén, 13 éves kor felett. "

ezt butasagot itt allandoan nyomajak a Finnek sokat isznak 16.ok az EU rangsorban Mo 8... tobbek kozott elozik a finneket meg Portugalok, termesztesen az Oroszok, Lengyelek, Romanok Szerbek osszesen 15 masik orszag ....

annyi igaz hog a Nordic allamok kozott elsok .....

zoldzeller 2018.04.11. 00:04:24

@gabors: Finnorszagban nem kernek igazolvanyt.
Az USA-ban kernek, de egyreszt (disco-ban, nagyobb pubokban, barokban) sokszor a biztonsagi or mar a bejaratnal es be se enged 21 ev alatt, bent a pultos mar nem fog ezzel tokolni.

jjoey 2018.04.11. 00:17:57

Fantasztikus bejegyzes.
Eszakon mi van telen? Ho, hideg, sotet. Lapfoldon mit csinalnak nyaron? Pecaznak es b.sznak. Es telen? Kevesebbet pecaznak... Ennyit errol.
Kar, hogy a blogger nem ertekeli ahol van. Az a sok termeszet es rendszeri t egyuttmukodo tarsadalom gondolom fura magyarisztan utan.

Anna Kiraly 2018.04.11. 00:18:03

@Fruzsi Fekszi: # nem értelek. igenis néhány hete láttam unikornist az oktogonon a friday's-ban. épp otthon jártam, ettem, és ott volt egy társaság unikornissal. valakinek szülinapja volt. azonnal tudtam hogy egyszer nekem is kell egy. :):)

MRN 2018.04.11. 03:37:56

@London2009:
Ha nem a fővárosban képzelné el az életét, akkor vidéken itt is lehetne óvónő, és esetleg még szolgálati lakást is kaphatna.

www.sonline.hu/somogyi-hirlap/ovonohiany-keletkezhet-somogyi-kistelepuleseken-867823/

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2018.04.11. 06:30:55

@Arthamyr:
Az iszlamizacio igazabol a noknek lenne kellemetlen. En behazudom, hogy megtertem es pont ugyanugy elek tovabb, mint eddig :D

@contractor:
Ez ram is igaz volt meg otthon... ;) :D
Azota szelidult es csak minden masodik hetvegere esik :D

@jjoey:
Savanyusagabol itelve a b.nak kimaradt eddig. Igy nem csodalom, hogy ilyen allapotban van. Fraud most elmorzsolna egy konnycseppet :))))

Dikusz 2018.04.11. 07:23:33

@MRN: arra talán emlékszel azért, hogy éppen ebben a megyében kerestek óvónőt cca egy évvel ezelőtt 350e - 520e Ft közötti bruttó fizetéssel, és nem találtak...

Hozzászólok 2018.04.11. 08:02:22

a leirás alapján Finnország egy szuper hely.
a havat, a naposorák számát és a drágaságot tudtuk.
az hogy a semmit nem csináló is jó jegyet kapott az nem jó. mondjuk ez már más északi filmekből ismert volt. amig kis szamban van nem rontja le a rendszert, hanem békességessé teszi.

engem meggyőzött. ha lenne pénzem szivesen élnék ott 1 évig a csaladommal.

Hozzászólok 2018.04.11. 08:02:27

@contractor: az igaz. engem is meglepett hogy mennyit isznak.

gigabursch 2018.04.11. 08:37:52

Szauna: Idehaza sem ruhában szaunázunk. Pont.
Időjárás: Nettó értelmetlen pont
Oktatás: Ezen sokat lehet vitatkozni, de kb annyi az értelme, mint a kocsikon való vitatkozásnak.
Emberek: Gyüttment vagy. Ez van. Miről társalognának veled? Majd ha megismernek...
Túl sok a természet: Jájj. Szar lehet ám felismerni, hogy van élet a romkocsmákon túl
Ünnepek: Kinek a pap, kinek a papné, kinek meg a lánya. Esetleg inkább a'la néprajzos nézd meg, hogyan és mit csinálnak.
Látnivalók: Keress rá, hogy fatemplomok Finnországban, mejd utána vesd össze a hazai templom és szőttes kultúrával. Mélyedj el benne. Érdekes lesz számodra.
Étkezés: Élj Rómában, mint egy római! Azaz, ne akarj rántott húst enni ott, ahol teljesen más étrenddel lehet életben maradni. Sokezer év alatt ez kialakult. Hidd el, tudják ők jól, hogy mit kell enni azon a tájon. HA elmegyek Franciaországba, ott sem a velőspacalt keresem.
Közlekedés: Erre találták ki télen a sífutó lécet. Ráadásul még csökkenti a has és fenékméretet.
Árak: Ez van babám. Mentél volna Luzernbe vagy Moszkvába. Rájönnél, hogy milyen olcsó Helsinki.

Mindezektől függetlenül:
Ne panaszkodj, hanem éld meg ott azt, ami ott van és ne akard a világot megváltoztatni.

vándor madár 2018.04.11. 12:00:12

@MRN: Nagyon sok óvonői állás van az országban, de a cikkedben ott a lényeg: "A háziorvosok, a gyermekorvosok, és a fogorvosok után az óvónőkről derült ki, hogy a nagyvárosi-főiskolai élet megízlelése után nem kívánkoznak vissza a kistelepülésekre dolgozni."
A panaszkodó lányzó sem megoldást keres, hanem Pesten akar élni, ahol az albérlet 120 ezerbe kerül.

kozigallas.gov.hu/publicsearch.aspx?p=2

Virago_1000 2018.04.11. 12:07:15

fenyot azt importalnek onnan.

nautilus123 2018.04.11. 12:07:15

Én ezeknek a nagy részét élvezném, mondjuk én erdő/tél őrült vagyok.
Volt évfolyamtársam is nagyon szeretett ott lenni.
Ok, mindannyian mások vagyunk.

Arthamyr 2018.04.11. 12:44:15

@Kövérmadár [swe]: Sőt, még jobban is jársz, mert szép svéd lányokkal teli háremet tudsz tartani.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2018.04.11. 12:57:14

@Arthamyr:
Ha mar harem, akkor elkuldom oket dolgozni helyettem :D

Arthamyr 2018.04.11. 13:00:05

@Kövérmadár [swe]: Jó élet és üzleti modell. :) Amikor megvalósítod, majd írd meg a recepted légyszi!

ebi_chan 2018.04.11. 13:20:57

Én is voltam Finnországban, szintén Erasmusszal, habár én szeptembertől decemberig voltam Rovaniemiben még 1999-ben. Minden, amit itt felsoroltál, hogy utálsz én imádtam, pedig aztán én huszonévesen tipikusan nagyváros mániás voltam. Sajnálom, hogy így élted meg, bár arra kíváncsi lennék, hogy tetszett-e egyáltalán valami benne.

Virago_1000 2018.04.11. 14:12:58

@Kövérmadár [swe]: "Az iszlamizacio igazabol a noknek lenne kellemetlen. "
- transznemueknek, homokosoknak is, de piszkosul.

v2peti 2018.04.11. 14:13:16

Időjárás: Én már a magyar november-december-januári borús-ködös időt is utálom. Megértem azokat, akik ezt nem szeretik. Szerintem a finnek sem. Nem véletlen van ott egy csomó alkoholista. Emiatt drága a pia, és csak a nemzeti italboltban kapható a gyenge sörök kivételével gyakorlatilag minden

Programok hiánya: Nincs rálátásom, de szerintem ez is csak elősegíti az alkoholizmust.

Kis népsűrűség, sok magány, szótlan emberek, nagy távolságok, sötétség. Mit csináljon az ember egy unalmas hétvégén este. Kézenfekvő ötlet a C2H5OH. :(

v2peti 2018.04.11. 14:13:21

Étkezés: Azokban az országokban, ahol zordabb az időjárás. az ételkínálat szinte mindig szegényesebb, mint a napsütésesebb helyeken. Nem véletlen, hogy az angol konyha is olyan rossz hírű. Bár nem biztos, hogy annyira rossz, de a franciánál rosszabb, ők meg ugye, a legtöbb szomszédukat nem szeretik, így ahol lehet beléjük rúgnak. :)

.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2018.04.11. 14:29:20

@Virago_1000:
Jogos, de szerencsere egyik sem vagyok :)

@Arthamyr:
Mindenkeppen! :D

FlybyWire 2018.04.11. 15:48:57

"Bármit csinálok az jó és bármennyire őrülten hangzik, szükségem lenne a kritikára. "

Nem őrülten hangzik, hanem csak átsüt, hogyan cseszett el téged a magyar oktatás előtte.

Kb. az összes pontod borzasztóan szubjektív, számomra pl. majdnem az összes leginkább pozitív dolog.

FlybyWire 2018.04.11. 15:49:08

"Ha ezt valaki az otthoni egyetememen megcsinálja, instant elégtelent kap, de itt a tanár megdicsérte a diákot és mint később kiderült, ugyanolyan érdemjegyet kapott, mint mindannyian. Ez számomra megdöbbentő volt."

A valóságban ő lesz a cégnél a vezető, te meg az ügyes beosztott, aki amúgy is igényli a kritikát, ahogy fentebb is írod.

HTamás 2018.04.11. 16:50:49

-Voltál valaha Lappföldön?
-Nem.
-Ne is menj. Pokoli egy hely. Semmi sincs ott a rénszarvasokon kívül. Parasztok mindenfelé. Ha kicsit több kalandra vágysz, menj inkább délnek, Ibizára.

Christian Smith 2018.04.11. 16:50:59

Bocsánat, de egy egy Ner Lovag Light királylány lehetsz. Gyalogolni ,kell. A Menza koszt racionális. Elvárják a saját gondolatot, és felháborodsz, hogy aki egy szoval azt irta , ez szar, elörébb van. Mert az adatok értelmezését és a kritikai gondolkodást várják töled.... soroljam még tündér virágszálam? Ugy sajnállak, hogy amikor egyetemet választottál, az értelmezö olvasás készségét még nem sajátitottad el. De nézd a jó oldalát. Megtanultál értelmezöen olvasni

midnightcoder2 2018.04.11. 19:02:20

@diszkriminans: "Aki poroszos rendszerből akár más oktatási rendszerbe, akár csak szimplá a versenyszférába kerül, az folyton hiányolja a pozitív vagy negatív visazaigazolást"

Ha a versenyszférába kerülsz, nagyon gyorsan meg fogod kapni a pozitív, vagy negatív visszaigazolást. Ha jól csinálod a dolgot akkor előléptetnek, ha meg nem akkor kirúgnak.

ételizésítő 2018.04.11. 19:02:41

@Din Serpahis:
És neked a rénszarvas meg a medve ízlett?
Mert szerintem egyik förtelmesebb, mint a másik.

A kaja tényleg nem nagy szám kint, a fűszerezés nem az erősségük. De piac van, lehet főzni, bár a petrezselyemgyökeret nem ismerik, a petrezselyem (persilja) náluk a petrezslyemzöld, és ha magyarázod, hogy persiljajuuri, azaz gyökér, akkor adnak ilyen cérnavékony (max. 3 mm), 15 centis izéket, amiből a zöld kinő.

@Mighty Duck:
"#10 Koedukált szaunába kell menni és ott kötelező lesz a ruha."
Ne röhögtess, pajti. :-)
A finneknél minden szauna vegyes (a koedukált szónak csak iskola esetén van értelme, ugyanis azt jelenti: közös oktatás, a szaunában jellemzően nincs oktatás), legalábbis én soha nem jártam olyanban, ami nem, és nincs ruha.
Isten ellen való vétek, vagy egy kicsit még erősebb bűn.

Arthamyr 2018.04.11. 19:10:07

@midnightcoder2: "Ha jól csinálod a dolgot akkor előléptetnek, ha meg nem akkor kirúgnak. " - Ezek szerint én még életemben nem dolgoztam a versenyszférában, sőt nem is ismertem embert, aki a versenyszférában dolgozik. :D

ételizésítő 2018.04.11. 19:20:05

@Fruzsi Fekszi:
Igeeen!

@Kövérmadár [swe]:
Azért valljuk be, az 5-6-7. pont erősen a te felelősséged.
Nem vagy elég hatékony.

@Mrs. Clayton:
Ha jól tudom, önálló repülési engedélyhez (szakszolgálati) 18 év a minimumkorhatár. És akkor még csak kisgépet vezethet, utasszállítót (közforgalmit) pl. nem.

"az en gyerekem 15 evesen kiment a repuloterre es azota motoros repulovel repul"
16 év alatt kétlem, hogy gépbe ülhetett nem utasként.
Az pedig, hogy elkezdjen repülni tanulni, már 8 éve is alaphangon 1 millió volt. A szaxó megszerzése még kb. 2.
És a szükséges reporvosikról akkor még nem is beszéltünk egy kukkot sem.
A gyereked saját lábán állt már akkor is, mint Orbán Ráhel?

ételizésítő 2018.04.11. 19:49:41

@Arthamyr:
Jó nagy hülyeség lenne megszüntetni, mivel sokszor jelentésmegkülönböztető szerepe van.
Pl.
foglya - fogja

Az ékezetes betűkről nem is beszélve.
Kurvára nem mindegy, hogy valakinek a haja vagy a hája vastag.

@Mrs. Clayton:
"Szerintem a helyesiras nem okossag kerdese."
Pedig de.
Nem véletlenül vannak helyesírási kérdések is az IQ-tesztekben is.
Az ékezetmentesség meg mérhetetlen igénytelenséget jelez, ha magyarul írsz.

@zsu80:
A tolmácssághoz kéne tudni egy nyelvet. Valamivel felsőfok feletti szinten.

@gabors:
A finneknél? Soha nem találkoztam ilyesmivel.

@jjoey:
Ezen jót röhögtem. :-)
Főleg a lappokon.
Akik ugye ma már számik, ahogy a négerek is afrikai amerikaiak (az afroamerikai már sértő). Vagy afrikai afrikaiak. Valamint Jamaica a jamaicaiaké.

@Anna Kiraly:
Már azt hittem, az volt a menüben, épp meg akartam kérdezni, milyen volt az íze.

@Kövérmadár [swe]:
"En behazudom, hogy megtertem es pont ugyanugy elek tovabb, mint eddig :D"
Nono. Nem ihatsz alkoholt. Sört se.

"Savanyusagabol itelve a b.nak kimaradt eddig."
Gondolod, hogy ideje lenne elmennie Lappföldre, amíg el nem kezdődik a pecaszezon? :-)

@Hozzászólok:
Finnország remek hely.

@gigabursch:
A finnek egyáltalán nem szótlanok (pláne nem sótlanok - csak az ételeik), szívesen beszélgetnek, idegenekkel pláne. Ha finnül szólalsz meg, azt értékelik, de angolul is tud kb. alap- és középfok közötti szinten mindenki (sok nyelvtani hibával és rettenetes finn akcentussal - ami érthető, mert szinte alig vannak zöngés hangok a finnben, bank = pankki stb.).

@kolbájsz:
Mellesleg teljesen igaza van.

@ebi_chan:
Mondjuk Rovaniemi és környéke az télen tényleg kemény. :-)

@v2peti:
A finneknél ködös idő ritkán van télen. Kifagy a pára a levegőből, száraz hideg van.

Arthamyr 2018.04.11. 20:01:44

@ételizésítő: Ok, akkor bevezetni, hogy ahol a szótőben szerepel, ott ly, a többi meg j. Bár sajna ez sem elég, mert pl. a súly+t meg a sújt esetében ez sem segít. Nem tudom, hogy a magyarban van-e olyan, hogy egy ugyanúgy leírt szó két különböző kontextusban mást jelentsen, idegen nyelvekben előfordul ilyen.
Kérdés, hogy a jelentés időnkénti kontextusból való meghatározása vagy a sokkal gyakrabban minden logika nélkül definiált helyesírás teszi könnyebbé a nyelvet, szerintem az előbbi.

ételizésítő 2018.04.11. 20:16:46

@Arthamyr:
"Ok, akkor bevezetni, hogy ahol a szótőben szerepel, ott ly, a többi meg j."
Már most is így van. Egyetlen ly-t tartalmazó toldalék (rag, jel, képző stb.) sincs, az ott hallható "j" hang mind j-vel írandó.
Szóval ez a kívánságod máris teljesült. :-)
Na, milyen vagyok hozzád?

"a magyarban van-e olyan, hogy egy ugyanúgy leírt szó két különböző kontextusban mást jelentsen"

Hogyne lenne. Ha kicsit gondolkodsz, eszedbe fog jutni nem is egy. :-)

pl.:
héja - madár
héja - valaminek (gyümölcsnek, krumplinak) a legkülső része

A helyesírást bizonyos szavak esetében meg kell tanulni.
A többi meg logikus.
Ez van.

Arthamyr 2018.04.11. 20:29:31

@ételizésítő: A viszont szótőben nem mindig ly. :) Igazad van, biztos nem triviális feladat egyszerűsíteni a nyelvet, csak Magyarországon nem is látok rá törekvést.

Ha meg már eleve van ilyen szó, mint pl. a héja (amit azért visz a sas a fiókáinak, mert abban van a vitamin :)), akkor miért ne lehetne minden j, mint a héja esetében?

Ez first world problem. :) Fel kéne raknom egy többnyelvű helyesírás-ellenőrzőt (csak firefoxot szeretek használni, ahhoz meg nem találtam), és akkor nem lenne gond.

2018.04.11. 20:56:33

@ételizésítő:

"Nem véletlenül vannak helyesírási kérdések is az IQ-tesztekben is."

Milyen iq-tesztben vannak helyesírási kérdések?
Nemhogy azok nincsenek benne, többnyire igyekeznek nyelvfüggetlenek lenni. Nem?

Shaktee 2018.04.11. 21:04:47

Egy boldog Határátkelo...
latom is a leki szemeimmel ahogy a farmon bologatnak a birkáék :-))

index.hu/belfold/2018/04/11/a_guineai_ferfinak_magyarorszag_jelenti_a_szabadsagot/

ételizésítő 2018.04.12. 08:07:14

@Nagy kámpics:
Kitöltöttem már párat, voltak mindben eddig.

Szerintem a Mensáéban is vannak.

ételizésítő 2018.04.12. 08:08:09

@Arthamyr:
Az angolnak a helyesírását már akarták.
Olyanok is, mint G. B. Shaw (aki egyébként beszélt valamennyire magyarul, és imádta és csodálta a magyar nyelvet, azt is mondta, hogy ha magyarul írna, sokkal jobbak lennének a művei, mert magyarul sokkal finomabban lehet kifejezni a dolgokat, mint angolul.)
Shaw pl. olyanokat hozott fel példaként, hogy a fish szót le lehet írni úgy is, hogy ghoti, az enough gh-ját, a women o-ját és a nation ti-jét szedve ki a szavakból (jó, persze, ő is tudta, hogy ez így erőltetett, de mégis).

Lehet, hogy egyszer majd egyszerűsítik ennyire a nyelvet, de remélem, én azt már nem érem meg. Nekem ugyanis tetszik így.

És semmivel sem szarabb vagy pláne nehezebben megtanulható (helyes)írású, mint az angol mondjuk az ugyanúgy ejtett see-sea, week-weak, break-brake, bear-bare stb., vagy a többféleképpen ejthető és úgy más-mást jelentő tear, wind, wound stb. szavaival.
(A helyesírás nem a legjobb szó rá, azért raktam az első felét zárójelbe.)

Firefoxhoz van magyar és angol is, meg még jó pár nyelvű.
2 kattintással tudsz váltani bármelyik kettő között.
Csúfosan megbukott a kísérlet.

ételizésítő 2018.04.12. 14:09:40

@ételizésítő:
Az utolsó mondat valahogy lecsúszott, a "de mégis)." után jött volna.

2018.04.12. 14:24:46

@ételizésítő:

"Kitöltöttem már párat, voltak mindben eddig."

Azok alighanem vacak iq-tesztek akkor, lévén nem (csak) az iq-t mérik, hanem az adott nyelv tudását. Ennyi erővel évszámokat is kérdezhetnének, végül is azok megjegyzéséhez is kell valamiféle kapacitás.

A mensa kifejezetten igyekszik nyelv- és kultúrafüggetlen teszteket csinálni, azaz holnap beülhetünk egy ilyen tesztre tokióban is, és elvileg nem kéne, hogy hátrány érjen minket.

Ha meggondolod, nem sok köze van az iq-hoz, hogy megjegyezted-e, a búra szót rövid vagy hosszú ú-val írják-e. Kutyát-macskát nem érdekli.

ételizésítő 2018.04.12. 15:29:57

@Nagy kámpics:
Nyelvtudás nélkül elég nehéz egy IQ-teszt, ugyanis nem árt, ha megérted a feladatot. Ahhoz meg az is kell.

Ahogy mindenféle számsorok is vannak a tesztekben - ha nem tanultál matekot, akkor az sem fog menni.

2018.04.12. 16:03:03

@ételizésítő:

Számsorok sem feltétlenül vannak egy ilyen tesztben, ahogy utasítások sem.

Ha gondolod, nézd meg:
mensa.hu/tesztiras/online-iq-probateszt

11110000 2018.04.13. 07:36:32

@Nagy kámpics:
Adaptív IQ-teszt?
Ne vicceljünk már... Komolytalan.

Tylerhero 2018.08.07. 16:26:57

Csak idézni tudok egy volt miniszterelnököt:
Ha nem tetszik el lehet innen menni...

Nem fogom ezt soha megérteni, ha valaki utána néz egy országnak ahol élni akar akkor érdemes információkat gyűjteni, sehol sincs kolbászból a kerítés. Nem kötelező mindent kipróbálni, de ha valami nem tetszik akkor nem értem miért kell ekkora feneket keríteni neki. Lehet akkor menni a nagyon csodálatos Németországba vagy Angliába amiről mindenki annyit áradozik, és tessék egy rakás szar országok, tömeggel és gondokkal együtt. Nem kötelező külföldre sem költözni de ha már valaki úgy dönt vagy egy erasmus program keretén belül akkor hagyja el a saját hazáját akkor tartsa meg inkább a véleményét magának, nem pedig fikázni egy másik országot azért mert van ami nem tetszik, ez a tipikus magyar mentalitás emiatt utálnak minket az egész világon mindenhol, és sajnos azok akik kivételek azokat is egy kalap alá vesznek a többi ostobával.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása