oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2017. szeptember 08. 06:30,  Uram, a késemért jöttem 325 komment

2017. szeptember 08. 06:30 Határátkelő

Uram, a késemért jöttem

Vajon tudja-e rajtunk, magyarokon kívül valaki, hogy a trotechnikus az mindig Elek? Vagy hogy négy különböző nemzetiség képviselője volt az asztalnál: egy amerikai gyalogos, egy francia őrvezető, egy angol géppuskás és egy orosz hússaláta? Nem, nem őrültem meg, csak éppen a minap azon gondolkodtam el, hogy vajon mikor jön el az a pillanat (eljön-e egyáltalán), amikor kulturálisan is beilleszkedünk egy országba? Aztán arra jutottam, a legjobb, ha megkérdezlek titeket, hogy ti eljutottatok-e már oda, vagy egyáltalán mit gondoltok erről az egész kérdéskörről.

rejto_jeno_kep.jpg

Talán sokan emlékeztek még a Magyarországon Legyen Ön is milliomos! néven futott játékra, ami úgy volt felépítve, hogy az első pár kérdés pofon egyszerű volt, egy gyerek is tudta rá a választ. 

Kivéve engem. 

Mármint az angol verzióban, abban ugyanis értelemszerűen az angol kultúrkör olyan alapvető fontosságú meséiből, kifejezéseiből, mondásaiból válogattak, ami miatt a megoldás a nyelvet nem az adott kultúrában gyerekként elsajátító külföldi számára komoly nehézséget jelentett. 

Ha sikerült az első kérdéseken túljutni, akkor már könnyebben ment a játék, de az eleje legtöbbször komoly kihívás elé állított. Miért? Mert nem estem át a kulturális beilleszkedésen, annak ellenére sem, hogy az angolszász kultúra mindig is a szívem csücske volt. 

A kulturális beilleszkedés 

Voltaképpen miről is beszélünk? A kulturális beilleszkedés (jobb híján így magyarítottam a cultural fluency kifejezést) nem más, mint annak a képessége, hogy egy adott kultúrán belül a lehető legtermészetesebben mozogjunk, értsük az utalásokat, a poénokat, azokat az élményeket, amelyek összekötik az adott kultúrkör tagjait. Ami sokkal keményebb kihívás, mint amilyennek talán elsőre tűnik. 

Mert a mindennapokhoz szükséges nyelv viszonylag könnyen elsajátítható, megtanulhatjuk az ügyintézés fortélyait is, szerezhetünk ismerősöket – a nehézség akkor jön, amikor egy adott társaság közös programot szervez, és ott előjönnek ezek a közös kulturális pontok. 

Mert ami minket, magyarokat például összeköt, legyen az Rejtő Jenő, a Macskafogó vagy akár az itt is oly sokat emlegetett, szerintem a legtöbb külföldi számára értelmezhetetlen Túró Rudi, az más országból érkezetteknek nem mond semmit (és akkor szándékosan nem beszéltem a generációs szakadékokról). 

A kulturális beilleszkedés kulcskérdése ugyanis az adott környezet legfontosabb szövegeinek, filmjeinek, dalai és eseményeinek ismerete. Ha azt írom, „Schneider úr, én minden körülmények között voltam az Operában”, vagy azt, hogy „Én vezettem, azt mondd meg, én vezettem?” – akkor mindenki jó eséllyel tudni fogja, hogy a Hippolyt, a lakájból és a Macskafogóból idéztem, és ugyanígy a dalok terén is vannak nagy közösségi élmények.

Azaz egyetlen félmondattal, sorral olyan képeket és érzelmeket tudunk kelteni, amelyek csak az adott kultúrára jellemzők. Aki nem ismeri ezeket a narratívákat, az nem fogja megérteni az utalásokat sem, és bizonyos mértékig kívül reked a közösségi élményen. 

Nem csak a szókincsen múlik 

Sokan tévesen úgy gondolják, minél több szót ismernek egy adott nyelven, annál többet értenek belőle. A felszínen ez igaz is lehet, de alighanem mindannyiunknak van olyan ismerőse, aki nagyszerűen beszél egy adott nyelvet, ennek ellenére nem érti azt az adott országot, környezetet, amiben él, ezért beilleszkedni sem tud. 

Minden nyelvben minden beszéd, beszélgetés tele van kulturális referenciákkal, és ha ezeket nem értjük, akkor hiába értjük a szavakat, az élmény nem lesz teljes. (Ott van például a Monty Python teljes munkássága, vagy minden idők legjobb sitcomja, a Fawlty Towers – a maga teljes mélységében mindkettő értelmezhetetlen a brit kultúra ismeretének hiányában.) 

A helyzetet tovább nehezíti, hogy a kulturális beilleszkedés nem csupán a mesékben, könyvekben, dalokban van jelen, hanem más közös tapasztalatokban is. 

Milyen az iskolarendszer? Mit tanítanak a suliban? Mit tanulnak a gyerekek a saját országuk és más országok történelméről? Mit mond a szagos radír és az emeletes tolltartó egy adott generációnak? Azért nehéz helyzet ez, mert a kék köpeny képe érzelmek és emlékek olyan hullámát indítja el magyarok millióiban, amit külföldiként lehetetlen átélni. 

A humor 

Ha már az előbb érintettem a humor kérdését, érdemes még visszatérni hozzá, lévén ez az egyik legnagyobb kihívás – nem csak szavakban érteni a humort, hanem valóban dekódolni azt. 

Amikor John Cleese a Fawlty Towersben a német vendégeket szívatja, akkor az nekünk, magyaroknak is vicces, de valami azt súgja, egyáltalán nem tudjuk átérezni az egész jelenet történelmi és kulturális kontextusát.

A humor azért is nagy kihívás, mert jellegéből adódóan a kulturális referenciákra, a mindenki által ismert eseményekre épül, sokszor csak egy-egy apró hivatkozással dolgozva. Ilyenkor nem értjük, min röhögnek annyira a többiek, holott az egészben semmi vicces nincs. Van, csak (még) nem értjük.

A jó hír: a helyzet nem reménytelen 

A fentiekből szerencsére egyáltalán nem következik az, hogy a kulturális beilleszkedés reménytelen dolog lenne, sőt. Ha elegendő ideje élünk egy országban, elsajátítottuk a nyelvet, otthon vagyunk a hétköznapokban, akkor egy idő után óhatatlanul magunkévá tesszük a kultúrát is. 

Egyszerűbben fogalmazva: a Mind the Gap nekünk is ugyanazt fogja jelenteni, ugyanazokat az érzelmeket generálja, mint az őslakos londoniakban. 

Azt gondolom, igazán akkor tudjuk elsajátítani mindezt, amikor a saját gyermekünkön keresztül mi is átmegyünk a gyerekkori kulturális beilleszkedés minden fázisán, elolvassuk a meséket, megtanuljuk a mondókákat, megismerjük a játékokat. (Ugyanezt a tudást elegendő idő alatt akár au pairként is megszerezhetjük.) 

Nem maradt más hátra, mint hogy a ti saját tapasztalataitokról kérdezzelek – ti hol tartotok ebben a folyamatban, mit gondoltok minderről? 

(A poszt írásához részben a Linguisticator cikkét használtam fel.)

HÍRMONDÓ 

Csak oda, ahol jó a sör 

Nem panaszkodhattok a változatosságra, hiszen a mai válogatásban van ausztriai, német, holland és belga munkalehetőség is. Szóval tessék nézelődni, válogatni!

Azok mennek el, akiknek maradniuk kellene 

A kivándorlás egyik jellegzetessége, hogy többségükben a fiatalok mennek külföldre, márpedig éppen ők azok, akik egyrészt adót és járulékot fizetnek, másrészt gyermekeket vállalnak. Hiányuk Magyarország jövőjére nézve sem túl biztató. 

A munkaerőhiány lenyomta a kormánypropagandát 

Aligha lehet elfelejteni azokat a kormányzati propagandaplakátokat, melyek arra hívták fel a menekültek (helyett a magyar szavazók…) figyelmét, hogy nem vehetik el a magyarok munkáját. Nos, tulajdonképpen nem vették el, csak éppen egyre többen végzi azt a munkát, amire már nem találni magyar munkaerőt. 

A határátkelők elrettentésére játszana a brit kormány 

Egy titkos, de kiszivárgott brit kormányzati munkaanyag szerint a Brexit után a külföldi munkavállalók elrettentése a konzervatív kabinet célja. 

Ennél jobbat még nem röhögtél a Brexiten 

Az a híres angol humor… lehet őket nem szeretni, de az kétségtelen, hogy a britek sajátos humora nagyon sok embernek bejön (köztünk nekünk is). Remek példa erre az utóbbi hónapok egyik legjobb kamuhirdetése. Jöjjön hát az Austin Brexit!

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Magyarország kulturális beilleszkedés

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr8412810852

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2017.09.08. 20:40:30

@Csodabogár: Akkor te most Magyarországon a konstans dühöngés állapotában lehetsz, ugyanis a kormány legújabb kampánya, igy a választások előtt arra van kihegyezve, hogy máshol meg még szarabbb. De legalább szép kék :P Igaz, annyira nem voltak tökösek, hogy az EU-kéket használják az undormányukhoz, de legalább kék :PPPP
Zárójelben jegyzem meg. Németországban 24.-én lesznek a Bundestag választások ... az egyetlen párt, amnelyik provokációval próbált meg kampányolni ... mnnaaa, kitalálod, melyik volt? Annnyit segitek, hogy A-val kezdődik, D-re végződik, a közepe meg "f". Ennek a pártnak egyetlen kommmunikálható programja van, a gyülőlet, pont mint a fidesznek. Mondjuk ennek a német pártnak kábé nulla beleszólása lesz a német bundes-politikába, nem úgy mint a fidesznek Magyarországon ... hát, kb. ez a különbbség.

gabors 2017.09.08. 20:41:02

@swing gitan: "@gabors: hetvegen tehat pucer segg a divat otthon?? mit keresunk mi itt lecso? :-) " nem de akkor mar nem a birosag kompetenciaja :-)))

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2017.09.08. 20:43:01

@Pink Petsch: Mi a bánat, a masszőrgyerek melléküzemágban egyengeti a női hölgyeket a hotelban? :-))))))
És a bevételt legalább leadja a górénak, aztán persze abból megkapja a magáét? :D
Nem egy kupoldába lettél te felvéve? :D
Cseberből vederbe-e? :D

2017.09.08. 20:48:59

@Arthamyr: Hm, nem, ha téged mindez nem érekel, akkor neked nem rossz. Neked személy szerint. A ze életedben, sőt még a gyerekedében is kitart az általad ismert és kényelmesnek, biztonságosnak talált rendszer. Szóval, ne, ne törd a fejed rajta, hogy mi van a háttérben, hogyan manipulálnak, ha neked jó. Élvezd ki. Tök komolyan, nem kell annyit tudni, nekem is kb. nulla ismeretem van a windows 10-ről, de azért használom, bár gyakrabban emlegetem Gates anyját, mint a 7-esnél, de azért elvagyok vele. Hát te is legyél el ....

SzZoole 2017.09.08. 20:50:08

@Nagy kámpics: lolka-bolka, nem hiszem en azt :-))

Arthamyr 2017.09.08. 20:55:05

@Pink Petsch: Hát, ettől nem lettem okosabb. :( Nem érzem, hogy nekem nagyon jó lenne/rossz lenne, egyszerűen csak azt gondolom, hogy ha létezik is ilyen manipuláció, amit én lelkesen beszopok, kicsi hatása van az életemre, pl. sokkal fontosabb, hogy egészséges maradjak, vagy normális megélhetést biztosító munkám legyen, vagy jó oktatást biztosítsak a gyerekeimnek.

LittleG (uk) 2017.09.08. 20:57:22

sejtettem, hogy sok komment lesz ma, de nem tudom, mikor fogom mind elolvasni :)

2017.09.08. 21:02:43

@Arthamyr: A gyerekeidnek .. és az unokáidnak? És az ükunokáidnak? És az őket követő generációknak, akik mind a te leszármazottaid? Ahogy kivettem a válaszaidból, már nem igazán, oké, legfeljebb az unokáidért érezhetsz némi felelősséget, akiket még szemnélyesen is láthatsz, igy max. 50 évre gondolsz előre, azt is nagyjából homályosan. Nincs ezzel baj, nem vád ez ... ez az átlag. Ami nem azonnali, vagy max. napokon belüli eredményt hoz, az nem érdekes ... most. Gyerek még az emberi faj.

puhacica 2017.09.08. 21:03:48

@Nagy kámpics: jaaa! ujabb szinkron? errol szerencsere teljesen lemaradtam.

na ja, aztan vagy kinovi az ember gyereke, vagy nem. inkabb az utobbi.

2017.09.08. 21:07:00

@geegee: Ha a hotelben tenné, le sem szarnám, de elhozza a személyzeti szállásra őket (már egyeseket tuti), és kurva hangosak. Én meg a szembeszomszéd vagyok, a hang meg rohadtul terjed :DDD

Shaktee 2017.09.08. 21:10:59

@Zoole Reloaded: He is a Hombre.

Szukszavu, emberesh type :P

Arthamyr 2017.09.08. 21:13:35

@Pink Petsch: Nem érted. Egyszerűen csak nem hiszek abban, hogy az egyén szintjén a társadalmi változások a legfontosabbak. Pl. az egyén sikeréből elérhető lavina effektus sokkal fontosabb tud lenni. Ha pl. milliárdos lennék, elég jó eséllyel a társadalom fölé tudnám emelni az utódaim, ha akarnám. Mondjuk ez sem védené meg őket önmaguktól, vagy mondjuk attól, hogy pl. nagyon butának születnek, vagy meghalnak 30 évesen. Vagy attól, hogy kitör a harmadik világháború.
Akkor már foglalkoztathatnának a társadalom problémái is, mert könnyen lehet, hogy akkor az egyén szintjén is a társadalmi változások tudnák a legnagyobb kárt okozni, és akkor már lenne erőforrás valami hangyaszarnyi jelentőségű beavatkozásra (sok milliárdossal összefogva/tömegeket manipulálva akár jelentősre is; megint csak a lavina effektust kihasználva).

SzZoole 2017.09.08. 21:17:49

@swing gitan: egy lopikulat, nem egy olyan elkampicsorodos fajta a Kampics :/)

Shaktee 2017.09.08. 21:21:12

@Zoole Reloaded: Tudod ki a Hombre? esetleg a filmet is láttad? :-)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2017.09.08. 21:30:07

@LittleG (uk): "A feleseget (aki valahogy nem lett skot) csak Sassenachnak hivta (amit a skotok az idegen ANGOLOKra hasznaltak)..."

ohh...Sassenach! Ezt a szot az Outlander c. konyvbol (es sorozatbol) tanultam meg! mar alig varom, hogy kezdodjon a 3. evad a tv-ben! csak 3-t kell aludni! :)))

2017.09.08. 21:30:42

@Arthamyr: Hm, de nem az egyénről van szó, hanem a fajról. Csak azért próbáltam meg a te egyéni vérvonaladdal érvelni, mert azzal általában könnyebben azonosulni tudnak az emberek. Már, ha belegondolnak, hogy a 113 év múlva megszülető ükunokájuk, azaz a most aranyosan gügyögő unoka unokája hova is születik majd. Persze, ez nem mindenkinél hatásos ;)
Az egyén szintjén meg a társadalmi változások a legfontosabbak, de ezek csak az egyén szintjéről indulhatnak el. Gondolj csak bele, még nincs 100 éve, hogy a nők is szavazhatnak, például, vagy egyetemre járhatnak. És ez is csak az úgynevezett "nyugati" kultúrkörben van igy. Viszont, ha nem lettek volna "egyének", akik ezt a döntész kikényszeritik az akkori társadalmi többségből, akkor tarthatnád el most is az asszonyt. Igaz, nem szavazhatna, vagy tanulhatna, viszont s pénzt egyedül neked kellene hazalapátolnod, és ha nem vagy képes rá, akkor egy örök lúzer leszel a társadalmi ranglétrán.
Mellesleg meg, az "államalapitó, hős magyarok" sokkal inkább hajaztak egy olyan szir menekültre bőrszinben is, akitől ma Orbán, (akin egyébként erőjesen kiütköznek a barna-lapos-kun jegyek,-szóval kurvára nem egy árja-tipus), idegzsábát kap.

Csodabogár 2017.09.08. 21:57:23

@Pink Petsch: Kizártam magam a magyar dolgokból. Egoista vagyok én idegesítem magam velük. De olvasom és nézem a német médiát. Tegnapelőtti esti hírekben vezető hír voltunk, igen negativ előjellel. Süddeutsche Zeitung is megír mindent plusz a héten már két remek karikatúra is volt vezérünkkel kapcsolatban. Német választást kisérem figyelemmel, meg az összes többit. Tőlem ezek itt azt csinálnak amit akarnak. Nálam ez nem téma. Jól elvagyok így az üvegbúrámban. Szerencsére már nem kell dolgoznom és megengedhetem magamnak, hogy csak azokkal beszélgessek akiknek van más témájuk. Az összes dühöngő ismerősnek ezt ajánlom.
Az meg, hogy a 2000 éves évfordulót ünneplik-e majd vagy nem, egy cseppet sem érdekel. Soha nem voltam az a melldöngető hazafi. Iskolától függetlenül elég normális nevelést kaptam, erősen liberális szellemben. Ezt persze csak most öreg koromban értem, gyerekként az volt a természetes, nem is gondoltam, hogy lehetne más is.

2017.09.08. 22:12:50

@Csodabogár: Ez egyszerüen nem igaz. Mondom ezt úgy, hogy 2 évig havi átlag 10-14 napot töltöttem Budapesten, egészen idén május végéig 2 éven át. Nem, nem zárhatod ki magad a magyar dolgokból. Nem tudod, mivel a gyülöletkeltő propaganda-plakátok ottvannak az utcasarkokon, a buszon, a metrón, a villamoson, a trolin ... Ha nem is utazol velük (de, ha Budapesten élsz), a jármüvek oldaláról is visszaköszönnek, a körúti 4-6-os vili megállóiban a görgő plakátokon, ahogy lemoszgólépcsőzöl a metrón ... egyszerüen hányinger ma Magyarország. Ceausescu nem csinált ilyen propagandát, anno, de komolyan! Hánynom kell a mai Magyarországtól, rosszabb mint Románia Ceau alatt, ilyen szempontból. És tudom, miről beszélek ...

Arthamyr 2017.09.08. 22:58:44

@Pink Petsch: "Az egyén szintjén meg a társadalmi változások a legfontosabbak" - ezzel nem igazán tudok azonosulni. Azzal a továbblépéssel meg főleg nem, hogy az erőforrásaimat társadalmi változtatásokra kellene fordítanom. A társadalom környezet, amihez sokkal olcsóbb alkalmazkodni, mint megváltoztatni.

Arthamyr 2017.09.08. 23:01:01

@Csodabogár: Aki azért dühöng, mert nem tud ebből kiiratkozni, annak aztán mondhatod...

Arthamyr 2017.09.08. 23:08:03

@Pink Petsch: Hogyne lehetne kizárni? Én pl. meg tudom oldani, legalábbis semmivel sem kevésbé tudom kizárni Magyarországon, mint a világ bármely más részén. Ha nem az én pénzemből mennének a plakátok, egyáltalán nem érdekelne. És igazából így sem igazán érdekel, amíg nem sok pénzem megy erre. Írországban nem követtem a politikát, de sokkal jobban zavart, hogy a fizetésem közel felét benyelik, és feltehetőleg jobban használják fel, mint az, hogy Magyarországon egy jóval kisebb részét nyelik be, és feltehetőleg rosszabbul használják (pl. Írországban ilyen gyűlölet-propaganda nem volt, amióta itt vagyunk, de ugyanúgy szar az egészségügy).

marczy 2017.09.08. 23:16:46

@Pink Petsch: Abszolút egyetértek. Akinek egy kicsivel is több szorult az emeletre az átlagnál, és jó a szakmájában, attól teljesen helyénvaló, ha változást próbál elérni az országban. Ha hagyják neki. És nagyon gyakran nem hagyják, mert meg kell vívnod a harcodat a pozíciódért, hogy tudj változtatni. De ez egy másik képesség, mint az, hogy tudod, min kellene változtatni, ráadásul rengeteg energiát von el tőled, és mire odáig jutsz, hogy érdemben tudj változtatni, elfogy az energiád. És persze, hogy vannak, akiknek ez nem pálya, inkább elmennek innen a fenébe, jól is teszik, mert ha tényleg jó vagy a szakmában, akkor megvan az esélyed arra, hogy megtaláld azt a helyet, ahol megbecsülnek és még fizetnek is.

2017.09.08. 23:17:10

@Arthamyr: Értelek, de nincs ez jól. Ha nem lettek volna szüfrazsettek leginkább az 1910-es és 1920-as években, még mindig tarthatnád el az asszonyt .. szerintem, ez kurvára nem tetszene neked. A szüfrazsett mozgalom meg nem is jöhetett volna mélyebbről társadalmi szinten, mint ez egyén szintje. Persze, még 100 év után sem teljes, mert ugyan emancipáció cimszó alatt elvárják, hogy ugyanazt a melót végezzük el, mint a a pasik, viszont pl. a takaritást egy gép használata után szeretik elfelejteni a " teremtés koronái". Ilyenkor küldok el mindenkit a kurva anyjába németül és angolul egyaránt, mert nem takaritónak szerződtem! :P

2017.09.08. 23:22:21

@Arthamyr: Ja, és ha nincs annyi vér az éppen aktuális "zeremtés koronájának a pucájáan", hogy bevallja frankón, ő használta a gépet, amit aszott maga után megtisztitani, akkor felőlem ott rohadtad meg, leszarom, hiába van az én placcomon. Nő vagyok, de nem putzfrau :PPP

Arthamyr 2017.09.08. 23:25:53

@Pink Petsch: Igazából semmi gondom sincs az asszony eltartásával. Ezzel nem azt akarom persze mondani, hogy nem hiszek a női egyenjogúságban. Ha valaki akar dolgozni, hát dolgozzon...

A példánál maradva, egyszerűen csak azt gondolom, hogy ha valaki élharcosa volt a szüfrazsett mozgalomnak, más meg ezt az energiát abba fektette, hogy beházasodjon a Rockefeller családba (ha van ilyen még, ha nincs, helyettesíts be tetszőleges zsíros dinasztiát), az utóbbi hatékonyabban javította a saját helyzetét, és az utódjai helyzetét.

2017.09.08. 23:27:33

@marczy: Tudod, ha macska lennék 9 élettel, akkor talán megpróbálnék valamit Magyarországért is tenni ... de mivel csak egy életem van, az a pár évtized erre kevés ...
És én élni akarok!

LittleG (uk) 2017.09.08. 23:32:23

@Zsuzsi65: Nekem itt ajánlotta valaki az Outlandert, talán épp te vagy Mrs Clayton, én is onnan tanultam meg :)

Csak valamiért nagyon lassan nézek sorozatot, ebből is megnéztem az első 8 vagy 9 részt és azóta is várja, hogy folytassam, pedig tetszett nagyon, főleg a skót beszéd, de a sztori is.

Eleinte valami kalózletöltést néztem, felirat nélkülit, úgyhogy egy egyórás részt két óráig néztem, mert folyton visszavittem, hogy mit mondtak.

Láttam ám még teasereket a későbbi részekből, azok is érdekesek lesznek, csak kár, hogy pl a második évad már nem a skót földön játszódik.

Te honnan akadtál/cuppantál rá?

Arthamyr 2017.09.08. 23:34:15

@Pink Petsch: Na, ennyit arról, hogy a társadalmi változások fontosak az egyén számára. :D

Csodabogár 2017.09.08. 23:34:26

@Pink Petsch: Kizárásban tehetségem van. látom a plakátot, mondjuk inkább a Soros plakátokat láttam. Semmilyen más plakát nem jut most eszembe. Feltehetően átnézek rajtuk, ugyanúgy mint a többi plakáton. Lehet, hogy csak egyszerüen figyelmetlen vagyok. Elvagyok itthon remekül, mint írtam az én kis világomban. Engem csak azzal lehetne bántani, ha a személyes szabadságom lenne veszélyben. Az most nincs veszélyben, tehát élem az életem. Már most tréningezek, hogy jövőre a választások miatt se húzzam fel magam.

2017.09.08. 23:37:17

@Arthamyr: Húúúúú basszus, te tenylég nem fogod fel az össztrásadalmi dolgokat, vagy csak megjátszod? ;)
Azt ne mondd, hogy neked úgy is okés volt, hogy miközben azért a nők a hadiiparban dolgoztak, azért szavazati joguk az egyenesen lófasz volt. Ez neked igy oké?
Ha meg golddigger kurva lesz valakiből, az is a saját döntése, legfeljebb a sima utcai kurvánál is kevesebbre nézik de ez meg az ő baja lesz, egyéni szocproblem. Érted, nem? Csinál, amit akar, az ő élete, döntsön róla, jól vagy szarul.
Szóval, tényelg ennyire süsü vagy a témában? Ennyire nem érted, hogy a szüfrazsettek kora előtt még egy felsőközéposztálybeli nőnek is kb. annyi beleszólása volt a saját sorsába, mint egy piramisépitő egyiptomi rabszolgának 7000 évvel ezelőtt?

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2017.09.08. 23:38:56

@LittleG (uk): "Te honnan akadtál/cuppantál rá?"

A ferjem kezdte el nezni az 1. evadot, mert szereti az ilyen (multban jatszodo) sorozatokat. En is elkezdtem, es utana mar nem volt megallas :)) A 2. evad utan megvettem a konyveket is (8 van), es most a 4. vegen tartok :)

2017.09.08. 23:42:43

@Arthamyr: Ennyit arról, hogy én legalább megfontoltam, és visszamondtam a CEU-s ösztöndijat annak idején. Mert ne felejetsd el, én csak egy szőröstalpú román vagyok, nem magyar állampolgár. Szeretnéd, ha én oldanám meg az országod gondjaid? A te szülőhazád, te vagy az állampolgára, nem én ...

Arthamyr 2017.09.08. 23:48:25

@Pink Petsch: Azért írtam a golddiggert, mert nyilvánvalóan sikeres megoldás. Ma már sokkal több lehetősége van egy embernek a kitörésre.
A rabszolgás hasonlatod meg erősen túloz. Na mindegy, az ilyen feminista vonalakkal nem kívánok vitatkozni (olvasd vissza az utolsó pár hozzászólásod: teremtés koronái, meg sehol sem vagyunk az egyenlőségtől), ha te így látod, inkább rád hagyom.

Ennyi erővel lehet mondani, hogy a középkorban a nem nemes embernek sem volt lófasz joga sem, hogy a saját életét befolyásolja. Pedig dehogynem. Nagyon sok dologban dönthetett, és a szabadsága semmi a mostani modern társadalmak emberéhez képest, akiknek hatalmas befolyása van a saját sorsuk felett.

A kollektivista szemléleteddel is nehezen azonosulok, de hát ez van, nem lehet mindenkivel közös nevezőre jutni.

Arthamyr 2017.09.08. 23:50:33

@Pink Petsch: Nekem mindegy, felőlem kínai is lehetsz, ha javítasz a helyzeten, tisztelni foglak. :) És nem különösebben érdekel, hogy megoldják-e az ország gondjait, a tétemet a nemre rakom, erre rendezkedek be.

LittleG (uk) 2017.09.08. 23:52:28

@London2009: ja, befogadta, valamilyen ceremonia kereteben :)

Kicsit rágoogeleztem (csak alszok el itt a széken, múlt éjszaka 3 órát aludtam), nem a magyarok találták ki, hogy a skótok fukarok :)

Nem lehet biztosra tudni, de valszeg az angolok terjesztették el róluk.

LittleG (uk) 2017.09.08. 23:53:49

@Zsuzsi65: ha a könyvet olvasom előbb, a film nem szokott tetszeni. Viszont ha a filmet látom előbb, a könyv már nem érdekel.
Nincs benne akkora meglepetés :)

Hogy jönnek be a könyvek?

2017.09.08. 23:56:20

@Arthamyr: Jah, persze, szóban te is nagyon fasza vagy. De tudod, a konyha elvileg nemsemleges, de amikor elvárják tőlem, hogy a 40 kilós olajos kannát ugyanúgy megemeljem, mint bármelyik faszi konyhában (amit megteszek), miközben basznak rá maguk után eltakatitani, mert az "női" dolog, akkor szoktam mindenkit elküldeni a kurva anyjába németül és angolul. Legutóbb a séfre szóltam rá, hogy ha már a halat ott tisztotta a moasogatómban, akkor baszottul szedje ki a pikkelyeket a lefolyóból, mert nem putzfraunak szerződtem. Leszarom, legfeljebb kirúg! Na és?

Arthamyr 2017.09.09. 00:06:06

@Pink Petsch: Erre most mit mondjak? Igazad van, én se fogadnám el. De mi köze ennek a társadalom(tudomány)hoz?
Az én munkahelyeimen nem volt ilyen diszkrimináció, pl. az 50 éves, több százezer eurót kereső CFO, aki egyben az ír főfőnök is volt, ugyanúgy elmosogatta a tálat, amiből evett, mielőtt berakta a mosogatógépbe, mint az elvileg ezért felelős csaj.

Mi az egyszerűbb egy ezt elszenvedő nőnek, megváltoztatni a helyét (sőt, társadalmi szintre emelve: megszüntetni az összes ilyen helyet!), vagy találni egy másikat, ahol nem olyan tahók a kollégái?

LittleG (uk) 2017.09.09. 00:07:38

@Zsuzsi65: Ha 65 a születési évszámod, akkor pont apukám és énköztem vagy :) Én tőle ismerem ezeket, gyerekkoromban sok lemezt tett fel :)

Nekem ez a kedvencem tőle: www.youtube.com/watch?v=Utd9cHBPfRA ezt ismered?

Valaki elénekelte magyarul is, nem emlékszem ki, Fiatal még, ez volt a refrén.

...

Na, google megint segítségemre sietett, megtaláltam Halász Judit előadásában, de én nem ezt ismertem, hanem valami erőteljesebb hangú énekesnőtől, Kovács Kati vagy Zalatnay...

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2017.09.09. 00:07:51

@LittleG (uk): en is sokszor igy vagyok vele, de le a kalappal a forgatokonyv irok elott (a konyv iroja is besegit idonkent), mert a sorozat egeszen huen koveti a konyvet, es at tudja adni a konyv atmoszferajat. Olvasva pedig nagyon elvezem, mert annyira jo a stilusa (descriptive), hogy a szemem elott pereg le a tortenet, mint egy film...a filmbeli "steamy-sexy" jelenetek a konyvben nagyon izlesesen, de a "feeling"-et meogorizve jonnek at...

2017.09.09. 00:13:49

@Arthamyr: A gender-study-hoz van köze, ami a társadalomtudományok egyik ága ;). Ugyanis a pasik előszeretettel szeretik elfelejteni, hogy miközbern átruhaznak a nőkre olyan feladatokat, amik nem tipikus női cuccok (mint például 40-50 kilós kibaszottul nehéz cuccok emelgetése és pakolása), a pirinyó kis agyukban megragadó "tipikus női munkákat" emellett szivesen elsummákolnák, mint pl. a takaritás, a dzsuva felszedése maguk után. Mert azt otthon is anyu csinálta. Hát, nem otthon vagy Toto, ez nem Kansas! :P

LittleG (uk) 2017.09.09. 00:17:26

@Zsuzsi65: haha :) szeretem, mikor valaki saját magával is tud viccelődni :)

LittleG (uk) 2017.09.09. 00:19:00

@Zsuzsi65: én 82-es :)

de most olyan nosztalgiám lett a gyerekkori hétvégi régi lemezek bömböltetése után...

Nessuno mi puo giudicare megvan? Legalább úgy kezd az ember lába járni tőle, mint a Shake it off-tól :))

www.youtube.com/watch?v=R8XAHNbyWIs

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2017.09.09. 00:22:35

@LittleG (uk): Ezt speci nem ismertem :) Ezek a nagy olasz slagerek a gyerekkoromat hozzak vissza (70-s evek vege)...mar akkor is vonzodtam a "kulfoldi"-hez...:)))
Itt van akkor egy masik nosztalgiazos...Gianni Morandi...:) www.youtube.com/watch?v=e7c1vjB0Qbg

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2017.09.09. 00:24:43

@LittleG (uk): na es persze a nagy kedvenc, ez mar a korai 80-s evek (hja, nosztalgia hetvege van, ahogy latom:)) Toto Cutugno
www.youtube.com/watch?v=syc78JzHGTs

LittleG (uk) 2017.09.09. 00:28:21

@Zsuzsi65: jinx jinx jinx :) épp ezt (és épp ezt a verziót hallgatom) és be akartam linkelni neked, hogy akkor ugye ezt is szereted :) :)

LittleG (uk) 2017.09.09. 00:30:50

@Zsuzsi65: Ezt meg 5 percre raktam ki a facebookra, betagelve apukámat és megköszönve neki hogy gyerekkoromban megismertette es megszerettette velem ezeket a régi nagy slágereket :)

(Vagy nagyon egy rugóra járunk te meg én vagy csak ugyanazokat ajánlja a jobb odlalon a jutub, mikor egyet ezek közül beteszel :)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2017.09.09. 00:32:43

@LittleG (uk): valoszinuleg mindketto (google ad, es hasonlora jar az agyunk :))

2017.09.09. 00:44:43

@Arthamyr: Bocs, de egy konyhában 23 pasi mellett összesen 4-en vagyunk nők, állandó alkalmazottak (néha beosztanak hozzánk egy-egy szerencsétlen tanulót, de annak a neme kb. mindegy). A 4 nőből 1 desszertes, 1 saucier, és ketten vagyunk a saláta-előétel konyhán. A csaj, akivel vagyok fél évvel hamarabb kezdett, mint én... többet takarit, mint én, mivel a rendszer kiismerése után én a kurvaanyjába küldtem el azt a lusta sertést, aki a placcomon használt gépet nem takaritotta maga után. És leszartam kezdettől, hogy ki volt az, a séf, vagy valamelyi helyettese, vagy bárki más. Úgy voltam vele, hogy úgyis próbaidős vagyok, ha nem tetszik a stilusom, akkor derüljön ki időben, de én nem leszek senki csicskása. Pláne nem az egész konyhájé, hogy mindegyik fasz után én takaritsak. Valentina, a közvetlen kolléganőm, szegényfeje, csendesebb alkat, ő takarit. Én meg leszarom, amit én vagy a részlegem használunk, azt takaritom, persze, de senki szarát nem nyalom fel. Felőlem ott rohadhat meg. Pláne a melegkonyhás bolgár-kommandó tud az ember fejére nőni, ha hagyja. A séf tegnapelőtt mondta, hogy véglegesitett ... ezentúl meg pláne tehetnek egy szivességet a faszik! :PPP

registerz 2017.09.09. 01:08:50

@LittleG (uk): A lengyelek is ugyanúgy vélekednek a skótokról.

Herr Géza 2017.09.09. 01:17:46

@Pink Petsch: "A séf tegnapelőtt mondta, hogy véglegesitett ..." Mna... Ezer gratula!!! Aztán meg hajrá tovább a következő célért!! :)))

Herr Géza 2017.09.09. 01:25:08

@Pink Petsch: Na ja, a nők....:D A nejem már menekülőre fogta a "csodaállásból", mert 10 nő a munkatársa, akik mellett csakis arról szól a világ, hogy ki kinek a farkasa. Most hosszabbítanák a szerződését, de hálistennek éppen beesett egy állás az eredeti szakmájában, próbamunka megvolt, fel van véve, így üres a helye. :D De most már nem ajánlom senkinek.... :))))

2017.09.09. 01:28:32

@Herr Géza: Vielen dank :) Az a melegkonyha lenne, de nem a fő étteremben, mert a bolgár chef de partietól lábrázást kapok, akkora egy fasz! Állitólag, ki akarja túrni a mostani chefet, ha ez összejönne neki, akkkor "tschüss", mert egy ekkora vadsertéssel dolgozon együtt közvetlenül, akinek hét anyja van egy utcában!

Herr Géza 2017.09.09. 01:35:07

@Pink Petsch: "...akinek hét anyja van egy utcában!" :))))) Ez milyen folklór? Eddig csak az "akinek két anyja van.." dumát ismertem. :D

2017.09.09. 01:38:45

@Herr Géza: 10 nőőő? Ú b+! Én már a 10 nőnél menekülőre fogtam volna. Nem tudok nőkkel normálisan együttdolgozni, mert néha, mondjuk, amikor 400 v3ndég van egy este, akkor mindenkit megátkozok magam körül, mkintt Rémszem a Harry Potterben, de ez elmúlik, minrt lemegy a sáskajárás-roham. Viszont a nők sértődékenyek, és ha azt találom mondani, hogy "húzzál a francba", akkor napokig eszi magát, meg lelkizni akar, pedig csak éppen útban volt, akkor éppen, abban a másodpercben ;)

2017.09.09. 01:40:26

@Herr Géza: Továbbfejlesztett, sk., kérlek alássan .. majd alkalomadtán levédetem ;)))

gabors 2017.09.09. 04:19:18

@Csodabogár: " Az most nincs veszélyben, tehát élem az életem."

majd ha erted mennek mi sem fogunk nagyon aggodni :-)) nem tudom hogy lehet igy elni ...

Dikusz 2017.09.09. 09:17:48

@swing gitan: nagyon régen láttam, szinte semmire nem emlékszem, csak arra, amikor a nő teniszlabdákat varr a sofőr pizsamájának a hátára, hogy ne horkoljon, a másik meg amikor a strandon csíkosra barnul, mert valami kerítés mellé fekszik le:)

Dikusz 2017.09.09. 09:45:52

@LittleG (uk): most látom, te is gugliztál:)
Úgy vélem én meg közelebb vagyok apukád korosztályához, és ez a szám annak idején az egyik kedvencem volt, az olasz énekesnővel együtt. Ez a szám nem a "nagy" hármas (Kovács Kati, Koncz Zsuzsa, Zalatnay S.) stílusa volt.
Gyakran szoktam mellétippelni sok mindenben: első körben én is Koncz Zsuzsára gondoltam, talán énekelte is, de nem az ő száma volt. A második tippem Toldy Mária, az ő stílusa inkább ez a szám.

Aki még népszerű volt akkoriban, főleg a fiatal lányok körében (majd' mindenki szerelmes volt belé) Gianni Morandi, az egyik száma miatt: "Térden állva" előtted volt a címe a dalnak, és azt hiszem a filmnek is.

Dikusz 2017.09.09. 09:59:28

@LittleG (uk): @Zsuzsi65: járhat nekem is -legalábbis ebben a témában- veletek egy srófra az agyam? :)
Én '55-ös vagyok, a fiam '80-as.
Most látom Zsuzsi Gianni Morandit belinkelted, nagyon népszerű olasz énekesnő is volt akkoriban: Rita Pavone, talán ismered.

A klasszikus film (ti is tuti ismeritek), az "Indul a bakterház" számomra az, ami mindenben tökéletes: könyv, film, és a színészek is telitalálat, mindegyik. Sanyiiiii, Sanyikáááám (Lókupec, Haumann Péter):)))

Nem tudom ismeritek-e, filmsorozat is van belőle, annak a címe Don Camilló (Terence Hill). Megvan a könyv is, az valami egészen fantasztikus, a film messze nem olyan jó.

Der Piefke 2017.09.09. 11:08:08

Itt, Németországban a kulturális beilleszkedés (nevezzük így a poszter után) még tartományok között is felmerül, született németek körében is.

Ha én, aki bajor felmenőkkel rendelkezem és otthon is a nagyszüleimmel így (azaz: ebben az akcentusban és szókinccsel) beszéltem, megszólalok itt, Klevében, a holland határ közelében, az Alsó-Rajnavidéken, akkor azonnal tudják, hogy "hunnajd gyüttem" - és persze én is tudom, hogy itt nem "Griaß'ti" van, hanem "Moin".

A feleségem kulturális illeszkedése, aki felnőttként, harmincas évei végén tanult meg németül, nyilván sosem lesz "tökéletes", de ez nem is probléma és nem is cél: mert hát pontosan mit is jelent és mit "kell tartalmazzon" az a bizonyos "kultúra", amelyhez lehet vagy nem lehet "illeszkedni"? Ha jobban belegondolunk, az "őslakosok" sem tökéletesen azonos kultúrát képviselnek: egészen mások a poénjai (ha már a humor szóba került a posztban) egy kelet-berlini "panelproli" fiatalak, vagy egy ötvenes hamburgi orvosprofesszornak. ...Éppen most robbantott ki egy török származású SPD-s politikusnő egy vitát arról, hogy létezik-e egyáltalán német kultúra - a vitáról pl. itt lehet olvasni: www.faz.net/aktuell/politik/bundestagswahl/deutsche-kultur-was-aydan-oezoguz-mit-ihrer-aussage-meinte-15175917.html -, és e vita során érdekes dolog vetődtek fel. (Ettől persze még létezik, abszolút... Csak sokkal differenciáltabban és képlékenyebben, mint azt nacionalistáék/etnicistáék képzelik, vagy szeretnék.) Így már maga az a kérdés is csak viszonylagosan válaszolható meg, hogy "tud-e egy külföldi kulturálisan illeszkedni?"

...Ami a gyerekek beilleszkedését illeti: ez attól is függ, milyen korban kerülnek bele a német közegbe és részben attól is, melyik társadalmi rétegben élnek a szülei. Általánosságban: minél fiatalabb korban és minél "feljebb", annál valószínűbb a teljes kulturális azonosulás.

Főgebra 2017.09.09. 11:18:52

@Dikusz:
Rossz helyen keresgéltek!

Halász Judit - Fiatal még

www.youtube.com/watch?v=kdcMYbw8hf4

DieNanny CH 2017.09.09. 11:56:33

@Pink Petsch:

Ha jól látom, itt az egyén felelőssége/társadalom felelősségéről volt a vita.
És úgy látom, a munkahelyeden még mindig nincs a nemek közt egyenlőség.
Na, most akkor van annak társadalmi hatása ott a jelenlegi munkahelyeden, a konyhában, hogy a szüfrazsettek mit értek el 100 évvel ezelőtt?
Vagy fogod az egyéni felelősségedet, óránként mész panaszra a főnökhöz, munkatárshoz, atyaúristenhez, hogy ne kelljen magad nap-mint-nap felhúzni.

inteligencs elenzeki 2017.09.09. 12:30:14

Az az Austi Brexites poén elég erőltetett, és ebből kifolyólag gyengécske. (Erőltetett libsi poénkodás)
A csengetett my lord az nálam is tutira bejön.

Dikusz 2017.09.09. 13:04:27

@Főgebra: mindketten megtaláltuk, csak én nem Halász Juditra emlékszem.

Főgebra 2017.09.09. 13:25:25

@Dikusz:
Ha a Halász Judit énekelte, akkor te, mire emlékszel?

Mrs. Clayton 2017.09.09. 13:35:36

@LittleG (uk): pedig bizony, a skotokat itt is skotnak gondoljak

Főgebra 2017.09.09. 13:47:41

Ez egy lájmi vicc:
- Miért nem nadrágot hordanak skótok?
- Azért, mert, ha a birka háta mögött hirtelen lehúznák a cipzárt, a birka megijedne és elfutna!

Mrs. Clayton 2017.09.09. 14:15:33

@Főgebra: egyebkent ha egy skotnak mondod hogy a skotok sheepshaggerek, akkor kikerik maguknak, mert szerintuk a welsiek azok

Főgebra 2017.09.09. 14:24:22

@Mrs. Clayton:
Sok minden van így, a flansziáknak spanyol nátha, a spanyoloknak flanszia nátha. A svábbogár is soknemzetiségű. A macskát is többen eszik, illetve senki.
Mindenesetre egy keserűsorsú nemzet ők is! Valahol olvastam ,hogy Skóciában kb. 5 millióan élnek, míg diaszpórában kb. 20 millióan. Hasonlóan az írekhez 5m otthon, 80m. szerteszét a világban!
Erre se lehetnek büszkék a lájmik!

Latcho Rom 2017.09.09. 14:50:38

@Zoole Reloaded: Jólvan..nevezzük akkor egy Bús Magyar Koppantónak
:)

Dikusz 2017.09.09. 16:13:49

@Főgebra: rá semmiképpen nem gondoltam, a gugli őt hozta ki. Te emlékeztél rá, hogy ő énekelte? Kíváncsiságból kérdezem, nekem nem ő ugrott be előadóként. Első körben Koncz Zsuzsára tippeltem, aztán másodjára Toldy Máriára gondoltam. Írtam azt is, hogy meglehetősen gyakran keverek össze előadót/dalt/stb-t.

Dikusz 2017.09.09. 16:16:43

@latcho drom: Troy Gentry balesetéről hallottál?

Főgebra 2017.09.09. 16:32:25

@Dikusz:
Csókolom!
Igen, én emlékeztem rá.
Egynéhány krumplikapálással többet értem meg, mint kiskegyed, így aztán semmi csoda nincs ebben. Amikor a "Non ho l'età" sláger lett(1964), én már felnőtt embör voltam!

Dikusz 2017.09.09. 17:41:32

@Főgebra: ezért kérdeztem, akkor elfogadom, hogy úgy is van. :)

M. Péter 2017.09.10. 00:58:23

@Főgebra: Ez úgy jön ki, ha valakinek volt egy ír üknagymamája, akkor már írnek vallja magát.

LittleG (uk) 2017.09.10. 02:02:43

@Dikusz: igen, guglival szoros a barátságunk, minden nap beszélgetünk, néha többször is :)

Na de akkor ki énekelte magyarul, Halász Juditon kívül?

Apukám 57-es.

Nem lehetett rossz Gianni Morandi élőben ergo színesben :) Nekem csak egy fekete-fehér retro alak :))

LittleG (uk) 2017.09.10. 02:07:13

@Dikusz: na hát akkor tényleg egy ivású vagy apukámmal, a fiad meg velem.

Bakterház? Naná :) Szereti a tik a meggyet!

Az a camillo nem az, amikor egy papot játszik Terence Hill? Aki tán bűnügyekben nyomoz?

Másik retró dolog... A neveket nem hiszem, hogy megjegyezte a lányom, de a kórusos videót megnézte és szereti :) (ahol Bud Spencer egy kórusban énekel és Terence Hill belopakodik, azt hiszem, hogy a leselkedő bérgyilkosra figyelmeztesse? )

www.youtube.com/watch?v=mtH2NRS1k2o

LittleG (uk) 2017.09.10. 02:22:55

@Főgebra: őt megtaláltam én is... Lehet csak rosszul emlékszek és tényleg Halász Judittól hallottam én is_? hm..

Főgebra 2017.09.10. 07:29:29

@M. Péter:
Miért? Akkor már nem ír származású?

Kvikveg 2017.09.10. 08:11:15

@Dikusz: "a másik meg amikor a strandon csíkosra barnul, mert valami kerítés mellé fekszik le" The Two Ronnies - By The Sea. Az de faraszto volt... XD www.youtube.com/watch?v=zGYGkDP2pWg

Dikusz 2017.09.10. 11:51:30

@LittleG (uk): Bud Spencer, és Terence Hill filmjei számomra megunhatatlanok. Majd' mindegyik Piedonés mozi megvan videokazettán, könnyed, szórakoztató filmek.
Már megint keverem, melyik filmben van ez, talán @Főgebra: tudja a választ (jó lenne) guglizás nélkül:)
A Piedone, a zsarura tippelek, vagy Különben dühbe jövünk.
Az a zene, amikor szaxofonon játszik, meg azt hiszem a Piedone Afrikában van. Különben mindegyik filmjük zenéje nagyon is jó.
Magánemberként is tisztelem.
Ami viszont -gugli megint- annyira, de annyira jellemző itthonra, hogy egy graffitiművész alkotását (arcképével, születésének, és halálának évfordulójával) valami tetű lefújta a Filatori-gátnál feketével, azzal, hogy ez nem gyászfal...
Ez a fal amúgy "hivatalosan" is használható graffitizésre.

Dikusz 2017.09.10. 12:00:23

@LittleG (uk): Az említett könyvet: Giovannino Guareschi - Don Camillo kisvilága, érdemes megszerezni, elolvasni, szintén remek, szórakoztató könyv (antikváriumokban esetleg, de szerencsés, aki rátalál).
Sokkal, sokkal jobb a könyv, mint a film.

LittleG (uk) 2017.09.10. 15:44:07

@Dikusz: a múlt éjjel gugliztam rá, A különben dühbe jövünkben volt :)

Idióták mindig is lesznek...

LittleG (uk) 2017.09.10. 15:44:46

@Dikusz: ok, megpróbálom megjegyezni :)

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása