oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2017. július 27. 05:56,  Hollandia az „új Anglia”? 71 komment

2017. július 27. 05:56 Határátkelő

Hollandia az „új Anglia”?

Amikor az Egyesült Királyság polgárai úgy döntöttek, kipróbálják, milyen szuper lesz az élet az Európai Unión kívül, nem csak a saját sorsukról döntöttek, hanem kissé átrendezték a határátkelők célállomásait is. A szigetország rengeteg külföldre vágyó munkavállalót szívott fel, az ő (és a már ott élők) egy része viszont most kénytelen más országot keresni magának. Az elmúlt hónapokban Magyarországon is látványosan megszaporodtak a hollandiai munkalehetőségeket hirdető állásajánlatok (itt találhatsz jó párat közülük), így arra gondoltam, megkérem a Hollandokk oldal szerzőjét, hogy segítsen kideríteni: Hollandia legalább részben átveheti Nagy-Britannia helyét?

Te is Hollandiát választottad? Milyenek a tapasztalataid? Írd meg a hataratkeloKUKAChotmail.com címre!

hollandia_amszterdam_foto_flickr_com_dchris_2.jpg

„Azt persze nem mernénk kijelenteni, hogy Hollandia lett az „új Anglia”, de az biztos, hogy hónapról-hónapra nő a Hollandiába érkező magyarok száma. Ez persze nem csak a Brexit hatása, hanem az egyre erősödő magyarországi kivándorlási szándéké is. 

Annak ellenére is megkockáztatnánk, hogy Hollandia nagyon kezd feljönni a „kivándorlási listán”, hogy nem vagyunk naprakészek a német, vagy az osztrák helyzetből. 

Mindenféle tudományos alátámasztás nélkül 

- Egyre több a fuvaros hirdetés. Akár Hollandia-Magyarország viszonylatban, akár országon belüli fuvart reklámozva.

- Sokkal több magyar rendszámú autót látni mindenhol, mint korábban.

- Bár magyarokba mindenhol bele lehetett eddig is futni, de most talán még gyakrabban van erre esély :)

- Dinamikusan növekednek a hollandiai magyarok által látogatott Facebook-csoportok tagjainak számai.

- Látványosan több a tapogatózó, érdeklődő bejegyzés, melyekben a hollandiai lehetőségek és mindennapok iránt tudakozódnak. Ezek közül nem ritkán olyanok is írnak, akik konkrétan Angliából települnének át...

- És persze egyre jobban nő a „már itt vagyok, nem tud valaki munkát?” kérdések száma is.

- Sajnos az olyan átverések, illetve a róluk szóló tudósítások száma is jelentősen megszaporodott, amelyek arról szólnak, hogy hollandiai munka ígéretével kicsábítva vertek át valakit... 

Sokan érdeklődnek az iránt is, hogy mennyire lehet boldogulni Hollandiában az angollal, hiszen gyakorlatilag a hollandok közül mindenki beszél angolul. 

Ha már ma arról elmélkedünk, vajon Hollandia-e az új Anglia, akkor stílszerűen érdemes kicsit körülnézni, milyen konkrét állásokat is kínál a holland munkaerőpiac.

És akkor jöjjenek a legtöbbször hallott mondatok és velük együtt – a persze szubjektív – valóság: 

Angollal remekül el lehet boldogulni 

A munkában

- ha jó szakmád van és értesz is hozzá és/vagy a Randstad régióban – Amszterdam, Hága, Utrecht, Rotterdam –, esetleg Eindhovenben – viszonylag – könnyen találsz állást,

- vagy kemény fizikai munkát vállalsz, amit nem szívesen végezne el egy holland. 

A mindennapokban 

- hiszen tudsz kérni mindent, ami kell a boltban,

- talán magányos sem vagy, hiszen összejársz hasonló cipőben járó honfitársaiddal, vagy esetleg egyéb itt élő külföldiekkel. 

Viszont sosem fogsz beilleszkedni, a saját esélyeid csökkented, hogy jobban boldogulj, vagy boldogabb legyél. Kezdetben mindent meg tudsz oldani akár minimális angollal is, de hosszú távon elengedhetetlen, hogy megtanulj hollandul. Kezdd el még ma! :) 

Sok a munka, aki akar, az talál munkát 

A jó hír az, hogy ez igaz. :) 

Bizonyos szakmák – jellemzően mérnökök - képviselőinek akár az áttelepülését – családostul – finanszírozza jövőbeni holland munkaadója. Persze ők alkotják a csekély kisebbséget. 

Ha úgy jössz ki Hollandiába, hogy lesz, ami lesz, majd csak találok valamit, akkor is nagy eséllyel sikerrel jársz. 

A Randstad igazgatósági tagját idézve: „Hollandiában például azt figyeltem meg, hogy nincs olyan holland, aki elvégezné azokat a munkákat, amiket a bevándorlók látnak el.” 

Persze nem mindenhol és nem lesz könnyű. Lehet, hogy többször kell majd költöznöd vagy hogy sokat kell majd ingáznod. Az is furcsa lehet magyar szemmel, hogy az állások jelentős részét munkaerő kölcsönző cégeken keresztül töltik fel a cégek. A részmunkaidő is igen elterjedt Hollandiában. 

Ha nem tudsz kommunikálni, akkor kiszolgáltatott leszel, és szinte biztosan lesz olyan, aki ezt ki fogja használni. Ha nem tudod majd elmondani és megmutatni, hogy mit tudsz és milyen okos és ügyes vagy, akkor senki sem fogja ezt megtudni. 

A hollandok toleránsak és szeretik a magyarokat 

Csak azért, mert magyar vagy, senki sem fog szeretni. Ha munkában megállod a helyed, akkor megkapod az elismerést. Bármennyire toleránsak és kedvesek alapvetően a hollandok, azért nagy barátságok ritkán alakulnak ki velük. 

Hollandiában sem szereti mindenki az idegeneket, még akkor sem, ha ez nem nyilvános inzultus formájában nyilvánul meg, hanem abban, hogy a külföldi mosolyogva kapja meg a „sajnos nem lehet” választ… De gyorsan megismétlem: a hollandok alapvetően kedvesek és toleránsak. :)

Hollandia megtelt 

Hollandia nem telt meg. :) Még akkor sem, hogy ha egy Dunántúlnál kisebb területen terül el, melyen jelenleg 17 millióan élnek. Sőt akkor sem, ha a népsűrűsége több, mint négyszer nagyobb, mint Magyarországé. Ahogy fent is említettem, munka van, a gazdaság bővül. 

Amivel talán senki sem számol… 

Az a lakáshelyzet…

Jó lakást találni mindenhol nehéz. Jó lakást találni jó helyen és jó áron főleg. A mindenben megfelelő lakhelyet Hollandiában megtalálni… Nem lehetetlen, de igen sok kitartás és sok szerencse is kell hozzá. 

Összegezve 

Ha ki akarod próbálni, hogy milyen az élet Hollandiában, csak rajta! Semmivel sem lesz se könnyebb, se nehezebb, mint bármely egyéb országba költözés. 

Ha kitartó leszel és szorgalmas, minden nehézség ellenére meg fogod szeretni Hollandiát!”

HÍRMONDÓ 

Magyar falu holland kézen 

Nem csak magyarok mennek Hollandiába, a dolog fordítva is működik: egyre több holland él Magyarországon, a legtöbben Baranyában és Somogyban. Az ország kezd olyannyira népszerű lenni, hogy legutóbb egy holland üzletember egy teljes magyar falut megvásárolt.

Boldogtalan magyar fiatalok 

Nem túl boldogok a magyar fiatalok, legalábbis nemzetközi összehasonlításban nem. Nagy kérdés, hogy erre különleges okuk van, vagy csak a szokásos magyar búslakodás ér el minket már egészen fiatal korban.

„El kell oszlatni az emberek aggályait” 

A brit Brexit-ügyi miniszter szerint mielőbb tisztázni kellene az ország uniós kilépésének feltételeit, hogy megnyugodjanak az Egyesült Királyságban dolgozó európai állampolgárok, valamint az uniós tagállamokban élő britek. 

(Fotó: flickr.com/_dChris)

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Hollandia

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr4312691639

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Golf2 2017.07.27. 07:08:46

Hajrá, biciklisek előnyben.

IT Knight 2017.07.27. 07:49:23

Hollandiában duplán hátrányban van a magyar kitántorgó, hiszen két nyelvre is szükség van a magyaron kívül.

Angliában annyival egyszerűbb, hogy fókuszálhatsz az angolra. Hollandiában meg kell osztanod a figyelmedet, ezért még nehezebb versenyképesnek lenni.

Egy évre mondjuk kipróbálnám Hollandiát expat-ként, de ez igaz Angliára is. (engem be fognak engedni brexit után is)

Sanz 2017.07.27. 07:54:51

Engem a lakáshelyzet része érdekelne. Mennyire versengős a az albérletpiac a hollandoknál? Csak mert Angliában ez volt talán a legkönnyebb, ha valaki fizetett, akkor az adott albérlet napokon belül az övé volt (míg például Svédországban egyáltalán nem ez a helyzet).

Benikuty 2017.07.27. 08:20:44

Bocs, hogy kicsit korán kezdem az offolást, de azért kíváncsi lennék, hogy az alábbi dolog mennyiben hangulatkeltő, vagy sem.
Ha utóbbi, akkor az elég szar ügy...
index.hu/belfold/2017/07/27/hazakoltoztek_magyarorszagra_a_korhaz_kiszamlazta_a_kislany_laborvizsgalatat/

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2017.07.27. 08:35:12

@Sanz:
Mikor lesz poszt az otthoni életről?

Golf2 2017.07.27. 08:40:50

@diggerdriver: Mikor lesz poszt az otthoni életről.. Mondjam,vagy mutassam?

Golf2 2017.07.27. 08:48:51

Off. A Dakota Security vezetője vitte ki a fütyülő lányt Tusványoson..Sok volt a tüzesvíz indián!

LittleG (uk) 2017.07.27. 08:57:55

Az utolso Brexit-es hirre: Nahat, hogy fel evvel a gomb megnyomasa utan erre is rajottek! Kesz rohej...

Hollandia nepsurusege atert ijeszto. A lakasmeretekkel hogy allnak? Picik?

Dikusz 2017.07.27. 09:18:54

@Golf2: lehet nekünk kéne megírni?...

TX7AW 2017.07.27. 09:22:23

Hollandia erdekes kerdes. Angliaban elve, amig lehet, nekem is a masodik gondolatom Hollandia.

Csodabogár 2017.07.27. 10:41:13

Hollandia nagy előnye Angliával szemben a jól kiépített szociális háló. Egészségügy nagyon jó és azt hiszem a nyugdíjrendszer is. Ilyesmin se árt elgondolkozni, ha valaki menni akar. Senki se marad örökké fiatal és egészséges.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2017.07.27. 11:22:23

@Golf2: @Dikusz:
Hé hé Sainz egy éve költözött haza és ígért posztot.

catnip cupcake 2017.07.27. 11:35:19

Hollandiáról nincs sok tapasztalatom, csak turistaként jártam Amszterdamban néhány napra, ami elég kevés info:) viszont összességében tetszett.

Nekünk inkább Svédország jöhetne számításba, esetleg Németország, ha hosszú távú letelepedésről lenne szó, de Hollandiát szívesen kipróbálnánk egy-két évre. Persze az adott ország nyelvét mindenképpen meg kéne tanulnunk, mert mindketten csak angolul beszélünk rendesen a magyar mellett.

Svédország a tágasság és természeti adottságai (pl. hegyek!) miatt masszív előnyben lenne a kissé zsúfolt Hollandiához képest. Ráadásul az átlag angol lakásméretek után Hollandiába költözni kicsit "csöbörből vödörbe" helyzet lenne :)

Dikusz 2017.07.27. 12:36:03

@diggerdriver: ígérni én is tudok, akár posztot is, készül, csak gyakorlatlan lévén a pontos adatokat szedegetem össze:)))

Wilhelmus80 2017.07.27. 12:39:05

@Sanz:
Nehéz kérdés, főleg ha különleges igényeid vannak.
Ezt érdemes elolvasni, jól összefoglalja a helyzetet:
www.onlyexpats.nl/advice/top-10-tips-for-renting-in-Holland

Taxomükke (UK) 2017.07.27. 12:45:43

Apropo, az volt mar, hogy "kegyetlen, rideg vilag"?

Golf2 2017.07.27. 12:47:19

@Dikusz: Aztán jönne a fekete kocsi mint a bkv-s gyerekért.

Dikusz 2017.07.27. 12:55:18

@Golf2: nekem már nem tudnának ártani...

rot weisses Partybus 2017.07.27. 13:08:46

Hát nem tudom... Mi szoktunk átjárni Hollandiába (Németországból) különbözö okokból, nagyon tetszik, de azért oda nem biztos, hogy szívesen költöznék.
Amsterdam zürös, hangos, és iszonyatosan drága. Nem volt öszinte a mosolyom, amikor a 4 decis (semmi extra, csapolt) korsó sörért egy semmi különös, külvárosinak számító ír kocsmában elkérték a 6,5 Eurót. A belvárosról meg ne is beszéljünk. 0,5 literes ásványvíz a török non-stop boltban 5 Euro.
Mondjuk Den Haag sem sokkal olcsóbb, de legalább nyugodtabb.
A kisebb városokban biztosan jobb (én Delft-et és Hertogenbosch-t láttam közelebbröl), de azok meg iszonyatosan csendesek. Delftben nyáron este 9-kor komoly gondot okozott olyan kocsmát/éttermet találni, ahol a konyha még hajlandó volt rendelést befogadni. A végén Mekizni kellett...
De mindre igaz, hogy az utak nagyon szükek, a parkolók hihetetlenül kicsik, a biciklisek kamikaze módon közlekednek, a lakások és házak aprók (vagy brutál drágák), rendesen van népsürüség...

Turistaként, vendégnek szívesen megyek. De Németország után oda azt hiszem nem szívesen költöznék...

Golf2 2017.07.27. 13:35:01

@Dikusz: Téged a szövetkezetbe vinnének,tudod most az lesz nyugdíjasoknak,engem meg több helyre akár kisvasutat,stadiont építeni,Paks2-nél sugárzás mérőnek,esetleg favágónak a Ligetbe.

Én és Énke 2017.07.27. 14:01:50

@catnip cupcake: "Svédország a tágasság és természeti adottságai (pl. hegyek!) miatt masszív előnyben lenne... "

Dél-Svédország olyan lapos mint a Hortobágy, és az első "havasoknak" nevezett dombok Stockholmtól 500 kilométerre északra kezdődnek. Újabb 500 kilométerre északra, a Sarkkör "fölött" már akad hegy is (a Kebnekaise).

Boborjnán1986 2017.07.27. 14:02:06

Hogy milyen Hollandia? Valahol szűk, valahol sokkal kevesebbnek érzem, valahol meg "szabadság van, kisapám!". És pokolian hiányozik a domborzat, meg némi igazi erdő. Ráadásul a tenger is "kurv@hideg", mindig. Van, amikor szabályosan csavarod magadról a vizet, pedig még csak 30 fok van, s van, amikor hiányzik az az igazi didergős havas idő. Baromi jól esik egy ideig a sok csatorna, a sok víz látványa is, de egy idő után rájössz, hogy a fene egye meg, de jó lenne néha némi változatosság egy nagyobb földrész, víz nélkül (egyik hobbim a quadcopter fpv repülés, de annyi a vizes felület, hogy állandóan rettegek, hogy a gép egy elhibázott manőver után csak vízben tud landolni, nincs igazán hely, ahol ilyen veszélyforrás nélkül lehet repülni...).

Munkában? Kérdés, milyen "szinten" dolgozol, mert amíg ilyen munkaerő kölcsönzős (uitzendbureau) munkákon keresztül inkább gyári munkákon vagy, kb felejtsd el az "el leszel ismerve", illetve a van "feljebb lépés" témákat. Kihajtják a beled, és ha évekig mondod nekik, hogy a gép szar, használhatatlan, szét akar esni, akkor sem történik semmi, egyszerűen pató pál stílusban nyomják, vagy még meg is magyarázzák, hogy ennek így kell működnie. Amikor meg elkattansz, vagy röhögnek rajtad egy jóízűt, vagy kidobnak. Vagy mindkettő.

Ha ügyes vagy, akkor nem ragadsz meg, ha ízlik, akkor gyorsan megtanulsz hollandul (3-5 év), és feljebb jutsz (bárcsak ízlene nekem is a nyelv, de még mindig nem békültem ki az idióta g meg társai hangokkal, olyan érzés, mintha meg akarnék fulladni). Kilépsz ebből a körből, de addig csak a kuporgatsz, és huszonhat műszakban dolgozol megoldás marad, ha tényleg akarsz pénzt gyűjteni. Mert bizony a minimálbér itt csak pont elég, egy kicsivel jobb, mint MOn, de ténylegesen megtakarítani ebből itt sem fogsz. És tanulsz.
Nem árt, ha minél gyorsabban kilépsz az uitzendbureau cégektől, és magadnak szerzel szállást, és utána állást is, mert amíg ők adják a szállást, addig tutira a nyakadban akarnak lihegni, és kicsavarni az utolsó emberi méltóságot is, de csak azért, mert sok "alacsonyabb" szintű is van az emberek között, akit csak igy lehet kezelni (hja igen, sok helyen, ahol az uitzendbureau béreli a lakást/házat, nem tudsz bejelentkezni, vagyis csak a legalapabb papírokhoz jutsz hozzá, ami pl már nem elég autóvásárláshoz, például, ami nekem pont vacakul jön ki, a munkaidőm miatt, meg amiatt, hogy az alföld közepén vagyok jelegű a környék, és úgy nehéz munkába járnom, ha nincs egy autóm, amiatt bonyolult a költözés is, mert eléggé leszűkíti a hova tudnék költözni területet is). Ha egyedülálló szobát kapsz, akkor sincs minden elrendezve, mert biztos, hoyg jön valaki, aki idővel addig nyalakodik/furakodik/magyaráz, amíg kiraknak a szobából, akár a cégtől is. Ha csak nem nyalakodsz/furakodsz/magyarázol te magad is. És az, hogy van egy hely, ahol végzed a dolgod, nos semmit nem jelent, ezen a szinten perceken belül raknak mást a helyedre, és nem számít, ha a másik negyedannyira sem jó/figyel oda a munkára, nem látnak megtartandó értéket benned.
Érdemes nem dupla teljesítményt nyújtanod, mert akkor mindig azt fogják elvárni, és nem fognak lejjebb adni ebből, ha bele döglesz, akkor sem. Kell egy ráérzés, de érdemes kifejleszteni, kevesebb problémát okozol magadnak. Őket nem fogja érdekelni, hogy mióta ott vagy, nem voltál szabadságon sem, mert úgy vannak vele, kifizették azt neked. Csak sajnos kell a tényleges pihenő idő is, amikor feltöltődsz, amikor visszakanalazod magad az ember létbe.

Nem tudom őket hibáztatni, mert ezen a szinten sokan bizonyítják is azt, hogy valamiképp "értéktelenek", csak egyénileg fáj, hogy nem is foglalkoznak vele, hogy megkülönböztessék az ocsút a búzától, de ezért kell erről a szintről tovább lépni.
Nem szabad elfeledni, hogy ők is csak emberek, mert ugyan törvényesen engedélyezve van a fű és a hasis, meg a prostik, de ugyanolyan prűdek tudnak ők is lenni (például rengeteg helyen szüntették meg a piros lámpás negyedeket a "szomszédok"), és ugyanolyan buták is tudnak lenni, és ugyanolyan "nacionalisták" is, mint a magyarok... Kevésbé tűnnek rafináltaknak, de ne tévesszen meg ez sem, és van, olykor, hogy valakiről azt hiszed, hogy teljesen hülye, s közben csak a társaid próbálnak ellen hangolni téged, s ha közben adsz neki esélyt, kiderül, hogy van benne szikra.

Pozitívumok?
Van munka, és nem csak annyit adnak, ami már éhenhaláshoz sem elég, de ha többet akarsz, akkor itt sem fogsz perceken belül feljebb lépni.
Tengerpart: elszakad a cérna, ki vagy borulva, nosza nyomás, kapd a hálózsákot, és szunyálj egyet a tengerparton, baromira nyugtatóan hat. Csak tényleg jó legyen a hálózsákod, mert hideg lesz...
Az étel jó, márha nem spórolsz rajta, de akkor bizony heti 100-at gondolkodás nélkül számolj rá. Nem olcsó. De jó. Csak a pékárú ne csak agyoncukrozott tételekből állna. És a mákot, a mákos süteményeket is hiányolni fogod.

Sanz 2017.07.27. 14:03:50

@diggerdriver: Hamarosan, ma van 1 éve, hogy hazajöttem, úgyhogy időszerű lesz írni róla. :-)

@Wilhelmus80: Köszönöm, akkor ott legalább a magánszemélyek közti lakáskiadás működik (egész tűrhető módon).

Gerusz · http://gerusz.blogspot.com 2017.07.27. 14:34:12

@LittleG (uk): Nem vészesen kicsik, persze nyilván attól függ, hogy hol és mennyiért bérelsz. Amszterdamban 15-20, vagy akár magasabb lehet az €/m2 ár, Rotterdamban viszont 10-12 környékén megúszhatod, ha nem a belváros közepén akarsz bérelni.

Latcho Rom 2017.07.27. 14:35:31

@Dikusz: egyre hosszabb a listád igéretekben:

1. koser pálesz
2. meggyleves
3 tender love :P
:-))

Golf2 2017.07.27. 14:35:58

@Boborjnán1986: És a mákot...Ezek után mákom van hogy nem ott lakom.

Latcho Rom 2017.07.27. 14:40:42

@Határátkelő:

Ebrednek a szornyeink...ha errol se irok neked egy posztot, akkor elásom magam :-)

www.cbc.ca/news/canada/ottawa/la-machine-arrives-ottawa-where-to-see-1.4222642

Muscari 2017.07.27. 15:10:53

@Sanz: akkor ne késlekedj, várjuk azt a posztot :-)

Nem jártam még Hollandiában, Amszterdam érdekel, a tulipánok és a szélmalmok, és kb ennyi. Az, hogy nincs természetes környezet, csak épített, engem is zavarna, nagy termézzetomádó vagyok. Sajnos Délkelet-Anglia is elég lapos, de itt legalább a tengerparton vannak szép sziklák.

Szaktanár 2017.07.27. 16:09:28

bár sosem jártam Hollandiában, az itteni leírások csak megerősítenek abban, amit eddig gondoltam róluk: Dánia II. érthetetlen nyelv, sok cangás, mindenki beszél angolul, de ha elhagyod a turistáknak szánt részt, halott az egész város.

dutch 2017.07.27. 16:09:47

@Csodabogár: Hát, erről azért tudnék mesélni. Az egyetlen dolog, amivel nem vagyunk itt kibékülve, az az egészségügy.

Boborjnán1986 2017.07.27. 16:09:52

@Sanz: Azt is közvetítőn keresztül találod meg, az amit mi magánszemélyek közöttinek hívunk, az echte hollandon kívül másnak nem működik.

Amúgy félre ne értsetek, Hollandia jó hely, ha ide készülsz és itt maradsz.

Boborjnán1986 2017.07.27. 16:09:57

@Golf2: A sütik szimplán kristályos cukorból állnak... Én, aki egyébként édesszájú vagyok, nem bírok rájuk nézni...

MAMB00 2017.07.27. 16:10:04

Ha nem is költözöl soha Hollandiába, egyszer mindenképpen látogass el Keukenhof-ba április végén.
"Ki a virágot szereti , rossz ember nem lehet." Hát ott van mit szeretni. Csodálatos.

Taxomükke (UK) 2017.07.27. 16:20:59

Erre csak azt tudom mondani, hogy mindenütt jó, de legjobb otthon.
Ki-ki értse, ahogy akarja.

montroyal ( CAN qc) 2017.07.27. 17:54:07

@Csodabogár: a jól kiépített szociális háló....mé mennyi a segijj:-)

montroyal ( CAN qc) 2017.07.27. 18:00:28

hianyzik a felsoroltakbol.... coffeeshops es a Red light district,

gabors 2017.07.27. 18:00:30

@swing gitan: "dupla plagi zoli" most olvastam eppen ez a gazember a CEU-n ??? Soros berenc szovivo ??? eddig sem hittem el egyetlen szavat ezutan meg plane ....

ugy tunik akkor ez teljesen "szabalyos" volt foleg mert kapott kb 1000-t is havonta attol budos zsidos egyetemtol (penznek persze nincs szaga)

Csodabogár 2017.07.27. 18:08:16

@dutch: Több barátom élt ott és ott is haltak meg, több kevesebb betegség után. Soha semmi rosszat nem hallottam tőlük az egészségügyről. Nekem nincs tapasztalatom, többször jártam Hollandiában mint turista. A nyelv az torokbaj, de a dán és a svájcinémet is ugyanaz. Tökéletes ország nincs.

Wilhelmus80 2017.07.27. 18:27:56

@dutch: Megkérdezhetem, hogy miért?

Shaktee 2017.07.27. 18:43:17

@gabors: randa fireg, na, nincs ezen mit csodálkozni..

gabors 2017.07.27. 18:48:38

@Djuribá: 'randa fireg, na, " a Gyuribacsi ???

Dikusz 2017.07.27. 18:56:55

@Golf2: a szövetkezetesdiből kíváncsi leszek ki jár a legjobban...

huisje,boompje,beestje · http://huisjeboomptjebeestje.blogspot.nl/ 2017.07.27. 19:05:53

Igen, Hollandia jó, 2,5 éve itt vagyok. Mindenki azt mondta, hogy két év mire állsz a lábadon. Én gyakorlatilag semmi nyelvtudással jöttem ki, 50+ évesen, és igen van lakásom április óta, és dolgoztam mindenféle munkahelyen, de tisztulni látszik az is, mert egyre jobban merítek állás ügyben is, azt gondolom, a mostani már olyan, amivel hosszútávon is el fogok bírni. Kitartás kérdése az egész. És persze a hollandot folyamatosan tanulom. A posztban leírtak valóban úgy vannak :D.
Amúgy nagyon szép ország. Beleszerelmesedtem.

Szaktanár 2017.07.27. 19:36:22

"Több barátom élt ott és ott is haltak meg, több kevesebb betegség után. Soha semmi rosszat nem hallottam tőlük az egészségügyről."

Monthy Python sírva könyörögne ezért a 2 mondatért :D

montroyal ( CAN qc) 2017.07.27. 20:33:16

@Boborjnán1986: jo volt olvasni akkor is ha nem érint ...

Latcho Rom 2017.07.27. 20:42:15

@montroyal ( CAN qc): Nem jottok at a La Machine showra?

montroyal ( CAN qc) 2017.07.27. 21:32:59

@swing gitan: ez ma van .. vagy 6 ig dolgozom es hulla vagyok biztos erdekes lesz
a hetvegen lesz
Torontoba
buli
www.facebook.com/pannonretro/photos/gm.271114473359320/1763382513972197/?type=3&theater

tervezzuk de nem tudom mi lesz belole

Latcho Rom 2017.07.27. 21:37:36

@montroyal ( CAN qc): egész hétvégén lesz vasárnap estig..este érdemes, sotetben, lezerekkel, zenevel

gabors 2017.07.27. 22:27:16

@swing gitan: nem rossz cikk a lengyel szalakrol nem tudtam de Demato (volt szenator) es a penzmosast es az orosz maffiat itt is pedzegettek (meg Trumppal kapcsolatban is most meg egyre jobban Muller lehet talal valami kezzelfoghatot is..

egy azert teves a cikkben nem tudom a forditas miatt vagy az eredeti konyvben is igy van "Dana Rohrabacher kaliforniai szenátorhoz, " ismeros lehet mert Orbannak is lobbizott CSAK nem volt soha szenator csak Kaliforniai kepviselo congressman (van egy kis kulonbseg) 10 evig Losg Angeles es kornyeken

LittleG (uk) 2017.07.28. 03:46:49

@Gerusz: Koszi :) masoktol eddig az jott le, hogy de, kicsik..

Bar ugye ez is relativ, van akinek a mi pici berlemenyunk nem is olyan pici.

Es igazabol tenyleg nem ultra pici, csak aki kitalalta, nem tartotta fontosnak, hogy a teret hasznalni is lehessen (pl egy kb 3.5 x 4m-es nappaliban van harom ajto, egy hosszu futotest (veletlenul sem az ablak alatt) es egy chimney breast (a hajdani kandallo befalazva, ami az egyikvfalbol kiallo plusz terrablo tomb)....

Golf2 2017.07.28. 06:22:54

@montroyal ( CAN qc): Aszittem a melósaid dolgoznak,erre te is össze koszolod magad.

Gerusz · http://gerusz.blogspot.com 2017.07.28. 07:48:18

@LittleG (uk): Az én nappali-konyha-ebédlő kombóm 8,2 * 4,3-as, új építésű házban, jó helykihasználással. Az egész lakás 76 m2-es, ami sokkal nagyobb, mint amiben Budapesten laktam. Az előző lakásom is hasonló méretű volt, mondjuk abból vagy 16 m2 egy tárolóhelyiség volt, és a "nappali" eredetileg két szoba volt.

De ha mondjuk Amszterdamban akarnék bérelni ugyanennyiért, akkor jó esetben 50 m2-t tudnék szerezni a központtól 3 km-re. Az S100-ason belül ez egy 35 m2-es kis lyuk ára.

Maastrichtban az abszolút belvároson kívül viszont simán lehet ugyanennyiért 100+ m2-es lakást találni.

olvaso.nl 2017.07.28. 08:42:58

@Gerusz: hat az elmult par evben nagyon felmentek az arak, mi meg pont jo idoben vettuk a hazat 2 eve.
amugy maastrichtbe szivesen lekoltoznek mert nagyon tetszik a varos csak az a baj vele hogy nincs normalis repter a kernyeken ami azert eleg para

LittleG (uk) 2017.07.28. 09:10:04

@Gerusz: Itt ezek az ar-aranyok kb akkor allnak, ha felfele mesz, eszakra. Amennyiert delen berelek egy haromhalos lyukrendszert, ennek ketharmadaert fenn ugyanennyi szobas vagany hazat kapnek. Csak ott a fizetesek is joval alacsonyabbak, gondolom ez nalatok is igy van?

dutch 2017.07.28. 10:52:41

@Csodabogár: @Wilhelmus80:

Itt háziorvosi rendszer van, tehát bármi bajod van, először oda kell menni (ha jól tudom, Angliában ugyanez a helyzet). A háziorvos elvileg ugyanolyan képzett, mint a kórházi kollégái, de ezt jól titkolja. Nem is igazán rendelője van, hanem irodája. Ez mondjuk nem is baj, talán jobb érzéssel megy be az ember. A lényeg viszont, hogy mindent megtesz azért, hogy ne kelljen gyógyszert adnia, vagy kórházba küldenie. A három és fél év tapasztalatait összegezve (saját és ismerősi kör):

- Az esetek 80%-ában a tanácsa: menjen haza és pihenjen
- További 15%-ban: menjen haza és pihenjen, plusz paracetamol (ezt valamiért a holland háziorvosok szent grálja, ha hiányzik a fél karod és spriccel a vér, akkor is ezt javasolják)
- A maradék 5%: menjen haza és pihenjen, ha nem jobb, jöjjön vissza 3 nap múlva.

Na most ezzel egy bizonyos szintig nincs gond, nem kell gyógyszerrel tömni az embereket, ezzel valamilyen szinten egyetértek. Sőt, sok esetben ez tényleg megoldja a problémát. De itt (pont ezért) az emberek nem rohangálnak az orvoshoz minden aprósággal, ha mennek akkor tényleg baj van, és a 3 nap pihenés is már megvolt, a paracetamolt meg kettesével szedték addig. Sajnos a dokik ezt továbbra sem hajlandóak komolyan venni. Holland barátaink mondták, hogy a háziorvos az a kórház kapuőrzője, és agresszivan kell követelőzni, ha azt akarod hogy komolyan vegyen.

Két példa, mindkét srác a 30-as éveiben, ismerős ismerőse volt, de a forrás megbizható. Ezek nyilván extrém esetek, de a rendszer hibáira rámutatnak.

1. Fickó bemegy a háziorvoshoz, fáj a feje, szédül, stb. A szokásos menjen haza, pihenjen fordulat. Három nap múlva visszatér, hogy még mindig tart, de már rosszabb. Erre paracetamol, igyon sokat, stb. Még kétszer eljátszották, mire a srác már nem állt a lábán, nagy kegyesen bevitték a kórházba, és kiderült hogy tumor. A háziorvos miatt 3 hetet késtek, szerencsére nem lett végzetes, de nehogy már ezen múljon.

2. Srácnak nyilt sebe lett, elég csúnya, bement az orvoshoz hogy valamit csak kéne csinálni. Az megnézte, azt mondta ez nem vészes, valami kötést is adott talán. Másnapra nagyon ronda lett, bement megint, kórházba küldték, de későn, meghalt fertőzésben. A kollégám egykori osztálytársa volt.

Ezek más emberek történetei, igy csak félig vesszük komolyan, hogy velünk ilyen úgysem lehet.

Aztán megszütetett a kisbabánk idén februárban. Két hónapos koráig elég sirós volt, napi szinten elég sokat szenvedett, láttuk hogy baj van. A háziorvos szerint minden oké, ez normális, a babák sirnak (????). Sokadszor mentünk vissza, hogy szerintünk ez mégsem normális, valami baj van. Azt javasolta, vigyük el kocsikázni, attól megnyugszik. Örültem, hogy a doki hasznosan töltötte az öt évet az orvosi egyetemen, de ezért tényleg kár volt, ezt a sarki zöldséges is javasolhatta volna.

Másfél hónap után, és a sokadik látogatásra szakadt el a cérna. A feleségem megint bevitte egy rendkivül rossz éjszaka után. Éppen le akarták koptatni megint, mire kitört belőle az anyatigris, és mindenkit elküldött a halálba, de még a recepciósokat is, és különböző fenyitéseket helyezett kilátásba, ha nem veszik komolyan. Nem voltam ott, de állitólag durva volt :)
Na, aznap délutánra hirtelen lett időpont a kórházba, ahol kideritették, hogy a fiunk laktózérzékeny, és minden etetésnél rendkivül szenvedett az első két hónapban. Speciális tápszert kell kapnia, és bejárni tesztekre pár havonta. Most öt hónapos, de az ultrahang alapján még mindig látszanak az első időszak nyomai a gyomrában.

Na most ezt a remek szolgáltatást havi 100-120 eurós kötelező magánbiztositás fejében kapod.

Ha már egyszer eljutsz a kórházba, ott tényleg jó a dolgod (habár a hazai orvosok felkészültsége, tapasztalata a többszöröse az ittenieknek), de rögös út vezet odáig. Az viszont kétségtelen hogy a kórház modern, tiszta, az ellátás nagyon jó (szülési tapasztalat), és ha esetleg hálapénzzel próbálkozol, nem fogják érteni.

Elnézést ha hosszú lett.

Wilhelmus80 2017.07.28. 12:50:36

@dutch:
Köszönöm a válaszodat. Mi is itt élünk, a rendszert ismerem. A tapasztalataink eddig inkább pozitívak. A mi háziorvosaink (itt 3 van) is emlegetik a paracetamolt, és általában csak tüneti kezelést kapunk (pl. köhögéscsillapítást), de amikor szükséges volt (fülgyulladásra, elhúzódó légúti betegségre), az antibiotikumot is felírták.
Kórházi tapasztalatunk nincs.

Dikusz 2017.07.28. 14:40:56

@swing gitan: nem mindegy, hogy Benkó, vagy Benkő...
Bár mindkettő sokat tett le az asztalra, de nekem inkább a Benkó :)

dutch 2017.07.28. 15:20:11

@Wilhelmus80: A tényleges személyes negatív tapasztalat nekünk is csak a gyerek után jött (bár amióta kint vagyunk nem nagyon voltunk betegek). Viszont beszédes, hogy a holland ismerőseink többsége szerint is rossz ez a rendszer/hozzáállás.

Ezt leszámitva nagyon szeretünk itt, a legjobb döntésünk volt hogy kiköltöztünk. Minden mással kapcsolatban pozítívak a tapasztalataink.

montroyal ( CAN qc) 2017.07.28. 17:10:07

@Golf2: de nagyon osszekoszolom magam a nejem ajanlott valakinek -menj a garazsba es ha talalsz egy nagyon koszos embert az a férjem ..:-)

Latcho Rom 2017.07.28. 17:16:53

@Dikusz: Nekem is.

Benkő legalább nem nyalt be a fityesznek...

Latcho Rom 2017.07.28. 17:18:10

@montroyal ( CAN qc): lett uj mazda, de megcsinaltattam a corollat is, front brakes, front shocks-coil, clutch.

Guess how much was it?

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása