oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2017. június 03. 06:30,  Idősápolóként külföldön 62 komment

2017. június 03. 06:30 Határátkelő

Idősápolóként külföldön

Noha konkrét adatokat nem tudok mondani (szerintem senki sem tud), az biztos, hogy az idősgondozói munka rendkívül népszerű a külföldön munkát keresők körében. Érthető, hiszen különösen a bentlakásos változata ad némi biztonságot a határátkelőnek. Ugyanakkor érzelmileg rendkívül megterhelő lehet, nem is irigylem senkitől, aki ilyen munkát végez.

Idősápolóként dolgozol külföldön? Szívesen mesélnél róla? Írj a hataratkeloKUKAChotmail.com címre.

idosapolas_4_foto_focuscarelink_co_uk.jpg

A minap teljesen más témában keresgéltem a neten, amikor belefutottam a KSH Népességtudományi Kutatóintézet oldalán a PTE Demográfia és Szociológia Doktori Iskoláján hallgató Gábriel Dóra ebben a témában született tanulmányába. 

Mivel nagyon érdekesnek találtam, és tényleg úgy gondolom, jellemző és sokakat érintő téma ez a határátkelésen belül, gondoltam, összefoglalom nektek (akit az egész érdekel, az itt olvashatja el, szerintem érdemes).

Az alaphelyzet mindannyiunk számára ismert: egyfelől adott egy elöregedő, és az idősek ápolásával nehezen megbirkózó Európa, másfelől egy sokszor nagyon nehéz körülmények között élő kelet-európai embertömeg – a gazdaság már csak úgy működik, hogy ez a kettő nem meglepő módon egymásra talál. 

Az idősek gondozásának sok szempontból leginkább kényelmes módja az otthoni ápolás. Egyrészt komfortosabb az idős embernek, aki így otthon maradhat, és hát akármilyen számítónak is hangzik, az államnak is kevesebbe kerül, a hozzátartozók pedig gyakran olcsó, külföldi munkaerőt bérelnek fel erre a munkára, hogy mentesítsék magukat a feladat alól. 

A tanulmány is megjegyzi, hogy nagyon nehéz megbecsülni a sokszor illegális munkát végző gondozók számát. A tanulmány Ausztriát veszi alapul, ahol ráadásul ez a korábban szabályozatlan tevékenység rövid idő alatt legálissá vált. 

A kizsákmányolás elemei 

Mint már említette, a házi gondozás (live-in care work) a gondozói munka azon fajtája, amikor a gondozó is a gondozásra szoruló otthonában él. Gábriel Dóra megjegyzi, hogy ez egy olyan „egyenlőtlen viszonyrendszer, amely a kizsákmányolás elemeit tartalmazza”. 

Ez megnyilvánulhat bántalmazásban, szexuális visszaélésben, megalázó munka- vagy lakhatási körülményekben. Fontos megjegyezni, hogy a férfi migráns munkavállalók szintúgy globálisan érintettek a problémában – olvasható a tanulmányban. 

A munkának gyakorlatilag semmilyen presztízse sincs, fizetésben és sokszor emberileg is alacsonyan megbecsült tevékenység. Ha ez nem lenne elég (vagy talán éppen ezért) előfordul, hogy a munkavégző kiszolgáltatott helyzetben találja magát. 

Ez a kiszolgáltatottság az őt külföldre juttató intézményrendszernek és az információhiánynak köszönhető, valamint annak a globális egyenlőtlenségi viszonyrendszernek, amely a gondozói munka végzésére kényszeríti. 

Az európai házai gondozók életére a szakirodalomban körkörös migráció jellemző, ami nem napi, hanem annál ritkább ingázást jelent. Ausztriában például a kétheti váltás az általános, de simán előfordulhat négyheti vagy még ennél is ritkább csere. 

(Ez nyilván attól is függ, milyen messzire kell hazautazni. Magyarország azért Ausztria bármelyik részéhez elég közel van ahhoz, hogy pár óra alatt haza lehessen érni.) 

A live-in care sajátossága, hogy napi 24 órás munka, az ápolók ilyenkor a gondozott otthonában laknak. Nem meglepő, hogy a közép- és kelet-európai térség gondozói migrációjának egyik fő vonása, hogy a munkavállalónak nem áll szándékában huzamos ideig a befogadó országban maradni. 

Olyannyira nem, hogy mivel rendszeresen hazajárnak, az ilyen munkát végző házigondozóknak a jó része nem is tartja magát határátkelőnek, azaz nem érzi úgy, hogy elhagyta volna Magyarországot. (Ilyen szempontból ez egy speciális helyzet mondjuk az ázsiaival összehasonlítva.) 

A külföldön házigondozói munkát vállalók érdekes jellemzője a tanulmány szerint, hogy Ausztriában (ha már ennél a példánál vagyunk) csak alig, vagy egyáltalán nem fogyasztanak, a megkeresett pénzt szinte teljes egészében hazaviszik vagy hazaküldik. 

Aki ezt a munkát vállalja, az szinte kivétel nélkül a család, mindenekelőtt a gyermeke(i) jövője vagy például a szülők támogatása érdekében dönt így, azaz anyagi megfontolásból. 

Gábriel Dóra szerint a migráns házi idősgondozás szakirodalmában nem jelent meg olyan tanulmány, amely arról számolt volna be, hogy inkább szakmai szempontból választotta valaki az idősgondozói munkát, mintsem gazdasági megfontolásból. 

Ez azért felveti azt a kérdést, hogy valójában mennyire nevezhető professzionálisnak a házi idősgondozói munka, mely fizikailag és érzelmileg is megterhelő, és nem bír társadalmi presztízzsel. 

Ha már itt tartunk, érdemes megemlíteni a pénzkérdést is, hiszen a bevándorló idősgondozók a helyieknél jellemzően olcsóbban dolgoznak. Ausztriában a magyar munkavállalók már napi 40 euró körüli bérért is elvállalják a 0–24 órás házi idősgondozást, azaz a kétheti munkájukért kapott fizetésük nem haladja meg a 600 eurót, ami egy kórházi ápoló nettó havi fizetésének a töredéke – igaz, utóbbi azért mégiscsak igényel szakmai végzettséget. 

Az ügynökségek 

Térjünk ki pár gondolat erejéig az ügynökségek szerepére, annál inkább, mert egy egész iparág épült rá. Gábriel Dóra elemzése szerint két eltérő toborzó ügynökségi profil különíthető el, az egyik olyan egészségügyi szakembereket keres, akiket kórházakban, idősek otthonában tud foglalkoztatni, a másik háztartásokba toboroz gondozói munkaerőt. 

A szolgáltatásokat a házi gondozók közül van, aki a munkavállalás kezdetén (tehát például kereséskor) veszi igénybe, de olyan is akad, aki évekig ügynökségen keresztül vállal ilyen típusú munkát. 

Ami igazán durva, hogy míg tíz évvel ezelőtt körülbelül 37 ilyen ügynökség volt ebben a régióban, addig mára tízszer ennyi lett, azaz számuk megközelíti a 400-at – és ez csak Közép-Európa! 

Az „euró-árvák” 

A szakirodalomban azokat a családokat nevezik transznacionálisnak, melyek tagjai különböző országokban élnek, a nagy távolság ellenére azonban a kivándorló ugyanúgy a közösség tagjának tartja magát, tagjai jólétéért felelősséget vállal. 

Közös jellemzőjük, hogy a család legalább egy tagja külföldön dolgozik és keres pénzt, míg más tagjai az anyaországban élnek, szocializálódnak és fogyasztanak. 

Az „euró-árvák” azok a gyerekek, akiket édesanyjuk vagy esetleg mindkét szülő „elhagyott”, hogy Európa nyugati felén dolgozva teremtse meg a megélhetés fedezetét. 

Mivel a gondozói munkát jellemzően nők végzik, egy gondolat erejéig érdemes kitérni az otthon maradt férfiak helyzetére is, akiknek elég jelentősen átalakul ezzel a családon belüli szerepük. 

Az otthon maradt férj ugyanis tisztában van azzal, hogy át kell vennie az anya szerepét, sokszor mégis elveszettnek érzi magát a ház körüli teendők elvégzésében. 

Ráadásul sokan érzik úgy, hogy ebben a helyzetben megrendül a férfiasságuk, a családfenntartó szerepet ugyanis a nő veszi át. Ezek a férfiak sokszor érzelmileg sem felkészültek arra, hogy egy magát még ellátni nem tudó kisgyermekkel kettesben maradjanak. 

A külföldön idősgondozóként dolgozók és családjuk helyzete tehát cseppet sem irigylésre méltó, és valószínűleg hosszú távon nem is nagyon egészséges szétszakított családban élni. 

HÍRMONDÓ

Minimum tőmondatos kommunikáció 

Rengeteg levél, üzenet érkezik olyanoktól, akik egyáltalán nem, vagy csak kicsit beszélnek a magyaron kívül bármilyen nyelvet, mégis nekivágnának a külföldi munkavállalásnak. Nem könnyű ilyenkor mit mondani, mert hát nyelvtudás nélkül nagyon rizikós elindulni, de azért mindig akadnak olyan állásajánlatok, ahol elvileg elég magyarul tudni, de ez kiszolgáltatottsággal is jár.

Levél Orbán Viktornak: ezért lépek le Magyarországról 

„Adóforintjaim, nyugdíjpénztári, egészségpénztári befizetéseim, vagy mindennapi kenyerem megvásárlásával befizetett áfa egyike sem szolgálhatja az ön gazdagodását, hiszen a minden képzeletet felülmúló vagyonfelhalmozása mellett a három legfontosabb és legalapvetőbb területet, az oktatást és az egészségügyet és a szociális szférát építi le.”

Az angolok megtorpantak, a németek szárnyalnak

Az angol gazdaság növekedése lassult, a németek viszont a vártnál is jobb adatokat produkálnak – derül ki a legfrissebb adatokból.

Őrületes a lakáshiány Németországban 

Hiába épült az egy évvel korábbihoz képest 12 százalékkal több lakás, és adták át ezzel 278 ezer új otthon kulcsát tavaly Németországban, ez sem elég. Ezt nem árt észben tartani, ha valaki oda indulna munkát vállalni.

(Fotó: focuscarelink.co.uk)

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Ausztria

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr712558425

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Golf2 2017.06.03. 07:12:02

Nem könnyű, 24 órára 40 Eur.Romániából csinálják a legtõbben.

Hari Seldon 2 2017.06.03. 07:17:10

Nem tudom miért lepődnek meg sokan a brit gazdaság növekedésének csökkenésén? Borítékolható volt, hogy ez lesz. - Sőt sajnos, lesz ez még így se.

Muscari 2017.06.03. 08:36:11

Angliában igenis jól megfizetik ezt a fajta idősgondozást és elég jól le is van szabályozva. Persze elég kegyetlen hosszú ideig csinálni.
Elég szomorú, hogy Ausztriában már napi 40 euróért elvállalják, én ezen nagyon ledöbbentem.
@Hari Seldon 2: na várd meg, hogy mi lesz a választások után. Egyik jelölt sem egy zseni gazdasági téren, de a lényeg úgyis az lesz, hogy a Brexitet hogy vezénylik le.

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2017.06.03. 09:04:27

@Muscari: itt folyamatosan hirdet a két legnagyobb (Dublin környéki) otthonápolást vagy napi pár órás vizitet kínáló két nagy ügynökség. De nyelvtudás, bizonyos képesítés és saját kocsi kell hozzá. Mit fizetnek, nem tudom, de a fentieket kérik. Talán ezért is találnak nehezen embert?

Golf2 2017.06.03. 09:07:02

@Muscari: Magyarországon napi 25.Az se kevės ha napi 20Eur az átlagfizu.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2017.06.03. 09:08:22

Van egy barátom aki férfi létére 59évesen bentlakásos gondozó volt.
Az öreg 90akárhány éves bácsit reggel egy emelőszerkezettel beemelte a fotelba este meg vissza. Rendkívűl lelkiismeretesen gondozta a bácsit makulátlan tisztaság volt, mindennap főzött maguknak. Napi 24órában csinálta. aztán a szó szoros értelmében elbaszta.
Egyéb jót elmondani nem tudok róla....
:)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

mondovi 2017.06.03. 09:30:16

Hmmm.
Van Aki HAVI 50e Ft ért csinálja ugyan ezt. (Nem kevesen). És ez kiemelt ápolási díj.

tanato 2017.06.03. 10:40:29

kétheti 600 Euró,ez kb nettó 200 ezer forint havonta,úgy hogy az illető hölgy itthon addig vagy Táppénzen van vagy jövedelempótló segélyt is kap,esetleg friss nyugdíjas és így van nyugdíja is.Kint meg kap teljes ellátást.Ez azért magyar vidéki viszonyok között nem rossz jövedelem.Németországban inkább kéthavi váltásban csinálják,egy időshöz ketten járnak általában.Azért tudom ilyen jól mert rengeteg az eü.végzettségű akár aktív akár nyugdíjas hölgy.A környékünkről is járnak USA,Kanada IZrael,de legtöbben azért Németország,Svájc,AUsztria.Apu tényleg ittmarad a háztartással,de jellemzően ezen családokban már minimum kamaszok a gyerekek vagy idősebbek.

puhacica 2017.06.03. 10:41:41

@diggerdriver: szerintem ideje lenne ezt elengedni

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2017.06.03. 11:29:27

@puhacica: Nézd, igazad van. Ez a poszt az idősgondozásról szól. Én láttam hogyan csinálja valaki ezt. Bármi is történt utána, Nem fogok hazudni csak azért ami történt. Ezért írtam le amit láttam. Mivel egyéb jót nem tudok ezt jeleztem is.
Nekem például tök érdekes volt egy olyan házat látni ami kimondottan mozgáskorlátozottaknak vagy időseknek készült. Hogy nincs küszöb például, de még zuhanytálca sem hogy alá lehessen tolni egy kerekes fürdetőszéket. Olyan mennyezetre szerelt sínes személyi emelőt sem láttam még. Azon láttam például először a stone mértékegységet.

tanato 2017.06.03. 11:46:37

@diggerdriver: Ma már itthon is lehet ilyen lakásátalakításokra támogatást igényelni ,döntően fürdőszoba viszonylatában.

tanato 2017.06.03. 11:48:25

@diggerdriver: A lényeg az itthon sajnos,hogy átalakítás sem segít azon hogy egy átlagos magyar jövedelemből nem lehet kihozni egy 24 órás gondozó bérét.

tanato 2017.06.03. 11:50:57

@diggerdriver: A generációs problémák ezen ága is nagyot fog durranni rövid időn belül/először persze a régiónkbeli csóringer államokban, később nyugaton is./Együtt a másik ággal az eü.-vel paralell.

puhacica 2017.06.03. 11:51:29

@diggerdriver: az a hozzaszolasod nem az idosgondozasrol szolt. ez annal inkabb: "Nekem például tök érdekes volt egy olyan házat látni ami kimondottan mozgáskorlátozottaknak vagy időseknek készült. Hogy nincs küszöb például, de még zuhanytálca sem hogy alá lehessen tolni egy kerekes fürdetőszéket. Olyan mennyezetre szerelt sínes személyi emelőt sem láttam még. Azon láttam például először a stone mértékegységet."
de ezt te is pontosan tudod.

tanato 2017.06.03. 11:56:39

mno.hu/belfold/orvoshiany-miatt-zarjak-be-a-nyiro-fel-belgyogyaszatat-2401780

Íme a másik ág haldoklása:Pedig ez egy pesti kórház,vidéken még rosszabb a helyzet.

tanato 2017.06.03. 12:01:28

@diggerdriver: www.origo.hu/nagyvilag/20170601-halalra-dolgozta-magat-egy-orvos-japanban.html

Még egy link neked,régebben beszélgettünk veled erről itt/vagy a blogodon/ mi a jobb?: teljesen szabadidő nélkül pénzt keresni ,mondjuk így halálra keresni magadat,vagy a szabad élet?: rengeteg szabadidővel de üres zsebbel róni az utcákat

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2017.06.03. 12:29:40

@puhacica: Persze nyilván de függetlenül attól kiről van szó elmondtam én hogyan láttam a munkáját. Nem láttam minden részletet de valószínű hogy pont azok a részletek teszik nehézzé ezt a munkát.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2017.06.03. 12:33:43

@diggerdriver: Amit én láttam ott az egész lakópark egy idősek számára épített lakópark volt, ennek megfelelően tervezett házakkal.
nagyon érdekes például hogy Londonban és környékén szinte ismeretlen a bungalow vagyis a földszintes ház, itt meg értelemszerűen mind az volt.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2017.06.03. 12:35:09

@tanato:
Így van, amikor anyánk utolsó éveiben a nővéremnél lakott akkor a fürdőszobafelújításhoz kaptak ilyen támogatást.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2017.06.03. 12:37:36

@tanato: Igen. Fiatalkoromban olvasva a japán életmódról kiröhögtem őket hogy nem veszik ki a szabadságukat soha. Aztán 20év munkaviszony után döbbentem rá hogy én se.

Lunacica 2017.06.03. 12:49:41

@kisrumpf: en csinaltam egy fel evig ezt az otthon latogatast/ apolast amit te mondasz. Hat nem eri meg, meg kell mondjam.

Mindenkinek :
Nagyon kimerito fizikailag es lekileg is. Csak annak tudom ajanlani aki igazan elhivatott, vagy szimplan penzt keresni jon es nincs itt vele a csalad. A live-in- care amitol a cikk szol meg kegyetlenebb, sokkal tobb lelki ero kell hozza- szerintem az egy borton, meg akkor is ha 3 het munka 1-2 het szunet. Mar ha szerencsed van hetekben megkapni az off- ot. Az ugyfelrol nem is beszelve.
En egyszer voltam 1 orat egy neninel akibek a live- in- carer- je szeretett volna egy kis " levegot venni" :(. Hat szerintem meg gonoszabb teremtest a hatan nem hordott a fold :(

Ami kicsit jobban toleralhato erzelmileg es jobban tud az ember a csaladjara is figyelni amikor care- homeban dolgozik valaki. Ott a muszaknak vege, jon a valtas es ha mrs smith- nek van valami baja a valtas muszak atveszi. Ugyanezt ha hazhoz jarsz ki nem lehet, mert nincs szived/ nem mered ott hagyni egyedul a siro klienst akinek az a baja eppen hogy elhagyta mindenki :( kitudja mi lesz vele holnap reggelig.

P.Elliot 2017.06.03. 12:54:39

Egy ismerosom benntlakasos New York kulso reszen, 160 dollart kap naponta de be van vallva mert neki fontos a nyugdij miatt hogy szerepeljen a munkaviszony.
Evekkel ezelott hallottam hogy itt a kornyekunkon az atlag az 100 $ naponta, nem tudom most hogy van, bejelentes nelkul, van ahol adnak tobbet de kevesebbrol nem hallottam, 24 oras persze de ez nem jelenti azt hogy ejjel nem alszik, a betegtol fugg hogy milyen alapotban van, ha nagyon rosszul akkor ugyis korhazba viszik, altalaban oda is utana kell menni de ott nem kell mindent csinalni korulotte, csak inkabb arra ugyelni hogy megkapjon mindent ami kell neki.
Amikor en voltam korhazban a szobatarsam egy oregasszony magan apolonovel erkezett es a korhazi apolono nem furdette meg az oregasszonyt mert minnek amikor van aki megcsinalja.
A magan nurse, egy fekete afrikai no akkora pataliat csapott amekkorat nem is lattam hogy ez nem az o dolga. Az o dolga odahaza ellatni a beteget, itt csak ellenorzi, kenyezteti, kiszolgalja, ezekutan elfojtott mereggel de kiszolgaltak az oregasszonyt, kesobb a hozzatartozoinak is a fulebe jutott a vita akik estente tobb orat voltak bennt naponta es olyankor hazakuldtek a magan nurse-ot aludni, pihenni hiszen ejszaka is ott volt a betegnel, jobban mondva ket osszetolt fotelben amit kiparnazott aludt, / munkaadoi ugy tudtak hogy ebren van mivel a venasszony is foleg ejszaka elt/.
A munkaado valahogy lerendezte vegulis a dolgot, igen, lassak el a nenit a korhaziak, legalabbis a fele dolgot, a masik fele maradjon a magannak hiszen folyamatosan kapja a fizetest ezalatt is, nagyon bekes emberek voltak.
Elkepzelem hogy a fiatal fekete not mekkora meglepetes erte a kovetkezo helyen ahol lazitani probalt es a munkaadoinak mas volt a felfogasa, mert a legtobb csak azert hogy ott vakarja a feneket azert ugyan egy centet sem fizet.

P.Elliot 2017.06.03. 13:02:13

@diggerdriver: Ilyet en is ismertem, vagy 15 evvel ezelott heti 950-et fizettek neki, nem bejelentve, fagyasztott etelt evett az oregember mert nem engedett fozni, bebudositeni mint mondta, a hazat, teljesen ellatta magat csak a zuhanyzasnal kellett labat mosni neki mert azt mar nem tudta, igazabol az apolono csak arra kellett hogy ott legyen vele a hazba, meg pezt sem tudott kolteni mert nem volt hol, el nem mehetett, napi egy ora setat tehetett a haz korul, ennyit engedett az oregember aki maga sem ment sehova a vasanap templomon kivul, illetve bevasarolni igen, az apolonovel egyszer egy heten. Kesz! Senki nem jart hozzajuk a hetente egyszer bejott hozzatartozokon kivul, az apolono ugy erezte hogy megbolondul ott bennt, penze az volt boven, kesobb egy konnyelmu dontes utan amit a magany termelt ki otthagyta a helyet, 3 het utan ment volna vissza de mar fogadtak mast aki vegig ott volt amig az oregember elt es nagyon megszedte magat/ 8 ev/.

P.Elliot 2017.06.03. 13:12:42

@Lunacica: En jo, illetve rossz apolo lennek mert nagyon bele tudom erezni magamat az apolt borebe, legyen az felnott vagy gyerek de az oregek az igazi kedvenceim mert ok mar tenyleg olyanok mint a gyerekek de el lehet veluk beszelgetni is, annyi erdekes emlekuk van, ugy el lehet veluk merulni a multban ami szamomra mindig erdekes, szoval szeretek oregek kozeleben lenni. Beszelgetni veluk, kiszolgalni, segiteni oket...
Egyszer egy baratnomet helyettesitettem egy nagyon rovid ideig nappal amig elment szabadsagra, ott voltam 8-4-ig mert nem talaltak mast es neki muszaj volt elutazni, a ket het utan a hazaspar ki akart cserelni a baratnommel. hehehe, rimankodtak hogy maradjak, termeszetesen nem akartam de visszajartam idonkent hozzajuk meglatogatni oket, azzal az ugyuggyel hogy a baratnomhoz ugrok be mert nem akartam kozottuk rossz erzest.
Nekem ilyen munka csak ingyeneskent johetne szoba, idonkent, segitsegkeppen a raszorulonak, mar gondolkoztam is rajta hogy kellene keresnem egy szervezetet aki raszorulokon segit ilyen teren de nem allando munkat csak olyan most van idom, kell-e valakinek helyettes nehany orara.

Muscari 2017.06.03. 15:19:37

@kisrumpf: ha kocsi kell hozzá, az valószínűleg kijárós ápoló. Azt nem csinálja senki sokáig. Én valaha csináltam, aztán lehet, hogy most megint rákényszerülök átmenetileg, mert oda mindig van felvétel.

Muscari 2017.06.03. 15:25:34

@Lunacica: igen, én pontosan így látom. A care home sokkal jobb, azért is, mert ott a 6 óra az hat óra, nem kell érte tízet távol lenni otthonról.

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2017.06.03. 16:00:04

@Muscari: tiszteletem... Lunacicának is. Ehhez már olyan fokú türelem és elhivatottság kell, amit én sosem fogok elérni.

Fogalmam sincs, hogyan oldjuk meg a problémát, ha oda kerülünk. Itteni idős ismerőseim beköltöztek ún. Sheltered accomodation-be, olyan, amilyet digger látott, nincs küszöb stb. Külön apartmanok egy nagy épületben, szép kert és sétány körülötte, állandóan van doki, nővér és konyhás szolgálat, de aki akar, főzhet is a saját kis konyhájában. Eladták a házukat, s abból fizettek be. Kijárhatnak, kocsijukat is megtartották, de kell nézni rájuk, mert egyre rozogábbak már, túl a nyolcvanon. De ez nem elfekvő és nem öregek otthona, s az ápoló sokukra van, nem egyre. Gondolom, aki ágybanfekvő lesz, vagy magatehetetlen, annak tovább kell mozdulnia egy más intézménybe...

Lunacica 2017.06.03. 16:37:17

@P.Elliot: ez aranyos, ki akartak cserelni :)
En igazabol szerettem mindannyiukat, kit tobbe, kit kevesbe. Volt akihez igazabol csak companionship feladatom volt 1 ora( seta vagy csak beszelgetni) , volt akinel 3 orat kellett este tolteni, mosni fozni takaritani. Az a bacsi 94 eves volt, meselt mindenrol, nagyon jokat beszelgettunk, 70 ev hazassag utan ozvegyult meg, gyermektelenul :(
voltegy neni- imadtam a kis csoppseget ( en 5.4 foot vagyok) a neni kicsivel volt magasabb a vallamnal :) valamikor ballerina volt/ sajat iskolaja is volt, igy aztan katonas es sarkos volt mindenben, de nagyon jol kijottunk, mindig segitett ha valamit rosszul mondtam, azert hogy helyesen jegyezzem meg :).
Volt ahova nem szerettem menni, pl ahol a csajszi velem egy idos, celebral palsy-val szuletett- gyakorlatilag csak negykezlab kozlekedett, viszont nagyon sunyi volt. Volt ket gyereke is ( !!! ) a nagyobbik a kisfiu kb 5x olyan sunyi mint az anyjuk, minden este azon dolgozott, hogy addig szekalta a hugat amig az otthagyta a vacsorat es a batyus megehette. Amikor elmondtam az irodaban,hogy mi tortenik, hogyan viselkedik a fiu, egyszer velem is bunko volt, kesobb azt mondtak a gyermekfelugyelet szerint a fiu csak egy atlagos tini

Lunacica 2017.06.03. 16:49:17

@Muscari: szerintem egyaltalan nincs annyira megfizetve, mint kellene- illetve mi akik csinaljuk/ tuk
Ugyanis mivel lattuk a szerzodeseket is a hazaknal, igy azt is lattuk, hogy a kliens fizet a cegnek £24,00 ( !! ) orankent napkozben es £ 28,00 az esti orakra es personal care- ert. Namost ebbol nekunk fizettek £ 8.50-9.00
A bentlakoknak nem tudom, mert szerintem a ceg nem csinalt ilyet.
A care homeban- egyszer egy nenim mondta- valami £ 3000 fizetett ket heti bentletert. Full ellatassal. Mondjuk ez egy posh hely volt St. Albansban
Mindegy, ez az uzlet akkor jo ha a tied a franchaise vagy a care home.
Viszont erre a tipusu munkaerore sajnos egyre nagyobb szukseg van, mert sok a hozzatartozo nelkuli oreg, illetve az olyan akivel nem bajolnak a hozzatartozok :(

gabors 2017.06.03. 17:24:00

@diggerdriver: "Aztán 20év munkaviszony után döbbentem rá hogy én se. " ez az usa-ban is gyakori ... velem majdnem minden evben megtortenik hogy a vegen par nap bentmarad (volt hogy 10)

csak kerdezem nalatok kifizetik ? itt teljesen cegfuggo, nalunk nem fizetik ki, csak kilepeskor vagy amikor a dolgozo nyugdijba megy. Nalunk marcius 31 a fordulo akkor vesznek el a napok vagy kezdodik a kovetkezo ciklus ...

Lunacica 2017.06.03. 17:30:10

@kisrumpf: ezekhez az oregekhez is kijar a carer ha kerik- mivel ez a sajat hazuk. Sokszor van hogy az utolso percig is ott lakik szegenyke. Ha nagyon gaz es meg van mibol fizetni akkor jon egy hospice haz :(
Ezt a lakhatast legtobbszor akkor valasztjak ha a gyerekek masik kontinensen elnek, eladjak a kis hazukat, vesznek egy ilyen bungalot, a maradek penzbol meg elnek, fizetik a szolgaltatast. Vannak bulik, bridge- party, fish'n chips delutan, olvasoklub, koto klub. En is jartam ket nenihez is, az egyik demencias volt, de halali huncut sokat nevettunk, egyszer voltam vele klubhazban darts- ozni.
Penz igy ritkan marad a gyereknek, eladhatjak a hazikot ha elhunytak az oregek. Sajna verekedes van a vasarlok kozt :( olyan merteku kereslet van :(

montroyal ( CAN qc) 2017.06.03. 17:45:28

egyszer a nejemmet is beajanlottak egy ilyen ugynokseghez, zsido ugynok es a cliensek is azok voltak komoly penzek forogtak nekik de ok kifejezetten kiszolgaltatott helyzetben levo munkavallalokat keresnek , legjobb az illegalis, mert a nyomorult bért sokszor ki sem fizetik ,csak egy reszét, mindig elmaradasok vannak a fizetessel es ha nem tetszik ki rugjak vagy magatol otthagyja es persze soha nem lesz kifizetve az elmaradas ..

a nejemtol megtudtak hogy nem illegalis es a férjének garagea van
nyiltan megmondtak nem tudunk adni munkat mert te nem vagy raszorulva ..

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2017.06.03. 18:00:25

@gabors: Akkor még nagyon régen kifizették. Aztán mindenféle törvényi szabályozásokat hoztak hogy nem lehet kifizetni meg nem lehet átvinni a másik évre, most nem tudom mi a helyzet.
Szintén törvényileg olyan helyzetet teremtettek hogy ne érje meg szabadságra menni. Ugyanez igaz a betegállományra is.

montroyal ( CAN qc) 2017.06.03. 18:04:56

@kisrumpf: hasolo intezmeny van nalunk normal apaprtemant berlakasok 1-2 szobas 60 ev felet lehet jelentkezni de autonomnak kell lenni apolas gondozas nincs orvos egyszer egy heten konyha kozos programok stb .. a bevetel 30%-at kell fizetni(27000 max income) es ebben minden benne van egy kaja is hetente ... nagyon jo helyen kozel a belvaroshoz en oda fogok menni bar mindenki hulyenek nez .. de eladom a lakasom nem szamit mennyi a penzem csak az evi adobevallas szamit .. es utazgatni fogok a pénzen .. aolasrol nem kell gondoskodnom mert a nejem 16 évvel fiatalabb ,, ha ki nem rug addigra

hatar.comment 2017.06.03. 18:59:30

Elcsodálkoztam az íráson. Pár napja már kommenteltem a határátkelőre, akkor is leírtam saját példámat. Hosszú ideje vagyok live-in carer Angliában. 90-95 fontot kapok naponta (ügyfél függő). Egy-két magyar ismerős beszólt már és lenézi amit csinálok, de Angliában ez soha nem fordult még elő velem. Jelenlegi ügyfelemmel napi kb. 4 órai munkám van. Csodálatos környezet, tiszta, szép ház, külön szoba, en-suite fürdőszobával. Éjszakákat végigalussza az ügyfél. Nem érzem, hogy kimerítene ez a munka. Persze okosan kell kezelni. Sportolni, kapcsolatokat építeni, kertészkedni. Szóval egy percig nem érzem, hogy sanyarú sorsom lenne. Sőt! Kár, hogy a kedves fiatal szociológus hölgy, Dóra csak az árnyoldalát mutatta be ennek a munkának.

Taxomükke (UK) 2017.06.03. 19:28:33

@Muscari: ...kijárós ápoló. Azt nem csinálja senki sokáig..."
A hat év az sok?

Taxomükke (UK) 2017.06.03. 19:32:07

@kisrumpf: "Mit fizetnek, nem tudom..."
Kijaros apolas atlag 8-10 font per ora, intezmenyben 7,50-9 font/ora, bentlakasos apolas atlag 500 font/het (tudok 280-rol es 600-rol is). Ezek brutto osszegek.

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2017.06.03. 22:32:25

@Lunacica: igen, ott a néni fia Angliában él, ritkán jön át, de pl. mindig együtt nyaralnak vele. S ott társasága is van a házban.

@montroyal ( CAN qc): olyan sokszor emlegeted ezt a "ha addig ki nem rúg-ot... csak nem aggódsz, vagy vaj van a füled mögött, hehe

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2017.06.03. 22:36:52

@hatar.comment: én azt nem értem, miért szólnak be... ha egy nővéri munka tiszteletre méltó, ez miért nem az?

gabors 2017.06.03. 23:49:18

attack in London ??? (again/?)

P.Elliot 2017.06.04. 04:40:08

@hatar.comment: Szerintem sem nehezebb semmivel sem / kiveve ha emelgetos, folyton rosszul levo betegrol van szo/ mint mas munkak, ugy van ahogy mondod, alkalmazkodni kell, begyujteni a letezheto szorakozasokat amiket be lehet illeszteni egy ilyen munkaba. A penz biztos, illetve fizetoset kell nezni es olyat ahol azert van valami szabadido amit magadra fordithatsz.
Egy kellemesebb beteggel meg egeszen jo, kozben talan tanulni is lehet, valami tovabbkepzes, nyelv, akarmi, ki kell hasznalni a lehetosegeket.

P.Elliot 2017.06.04. 04:41:07

@gabors: Egyre gyakoribb sajnos.

P.Elliot 2017.06.04. 05:07:32

@Lunacica: Ilyen oreg nenit ismertem en is, ismeros anyja volt, magyar, kihozatta a lanya mert a neni felig megvakult es a masik ket testver szart ra, ez is, a konyokomig ert, picike kecses kis figura volt, eredetileg orosz, az Ural kornyeken lakott, a masodik vilaghaboru alatt ismerkedett meg egy magyar katonatiszttel aki ott huzta at naluk a haborut, / megszokott a szazadatol vagy csak sebesulten lehagytak, nem is emlekszem, magaba bolonditotta a naiv orosz lanykat es felesegul vette, elvitte haza, a lany szulei tiltottak, nem akartak elengedni az ismeretlenbe a 18 evest/ orvos szulok gyereke volt, 6 testverrel/ de ez a kis buta azt mondta hogy megy, a tiszt eskudozott hogy otthon gyara van, gazdag, jol megy neki, otthon kiderult hogy pesten lakik a szuleinel egy szobaban, valami jelentektelen irodai munkaval, nyomorogtak, a pasas allandoan veszekedett, szidta a feleseget, ivott, meg is verte/ a lany finomabb csaladi elethez volt szokva odahaza/, a fizeteset kaszinoba hordta, elverte, / az anyos a feleseget hibaztatta persze/, ott is halt meg 38 evesen egy szivrohamban a kartya asztalnal, a fiatal ozvegyet kitette az anyos, valami rokon adott neki egy szobat es vallalta hogy eteti oket addig amig a no elvegez egy szonyegjavito tanfolyamot/ abbol valahogy meg lehetett elni ezek szerint nagy keservesen/, meselte hogy nagyon rosszul tudott magyarul es ellensegesek voltak vele hogy orosz, meselte hogy meg a tanar is kelletlenul magyarazott neki, nem volt kedve tanitani otet/ na, ez a kis no tudott volna szep hataratkelo posztot irni azt hiszem/, de le kellett nyelni mindent mert 3 gyerek varta otthon, nagyon keservesen nevelte fel oket.
A fia nyomdasz lett, a masik lanya is tanult valamit de az itteni lanya kijarta az egyetemet, mernok lett ugy hogy nappalt tanult pesten, este meg barokban tancosno volt....
Imadtam hallgatni ahogy meselt a regi eletukrol, ott az uralban is.
Mutatott fotokat az orosz csaladrol volt benne egy kedvencem, all a apa, mellette az anya es sorban nagysag szerint a gyerekek egymas mellett, / nem egymas elott mint magyarorszagon szokas volt a fotokon/, az utolso o volt, kicsi, pici, talan 6 ev koruli, nagy szalagcsokorral a fejen, matrozruhaban, olyan edes volt....
Kerdeztem hogy tartja-e a kapcsolatot a testverekkel, kiderult hogy egyetlen fiutestvert sikerult megtalalnia a haboru utan, a tobbieket szetsodorta a haboru kulonbozo iranyokba es sosem tudta oket tobbet megtalalni, de a fiutestvere sem, hiaba kerestette...
Ha egy beszedes beteged van akkor nagyon erdekes a vele valo munka es foglalkozas, el lehet mondani a tiedet is, megvitatni, atbeszelgetni a problemakat ha van, kiutat keresni..., vagy csak egyszeruen beszelgetni, emlekezni, megosztani massal..

P.Elliot 2017.06.04. 05:14:25

@Lunacica: Ja, meg annyit hogy a neni nagyon szeretett, orosz regi dalokat enekelt nekem es mikor mondtam a lanyanak az nagyon meg volt sertve hogy nekik meg gyerekkorukban sem enekelt oroszul semmit hiaba kertek, ugy tudtam leszerelni a not akivel egyebkent osszejartunk, egyutt dolgozott a ferjemmel, hogy mondtam neki hogy nana hogy nem enekelt es beszelt a gyerekeknek az anyanyelven mert eleg utalatot kapott miatta hogy kicsoda, nem akarta atvinni a gyerekere ezt, ki is akarta mosni a fejukbol hogy o honnan jott...
Micsoda eletek, mi? Mi egy rohadt szot nem szolhatunk...

montroyal ( CAN qc) 2017.06.04. 05:30:23

@kisrumpf: mi vagy Te latnok? ... egyébként csak arra gondoltam ha megunja tolni a toloszékemet ...

Golf2 2017.06.04. 05:45:44

Nem laknèk Londonban...

Muscari 2017.06.04. 08:28:44

@Taxomükke (UK): igen :-O
@Golf2: én is költözök nemsokára. Nem találok szavakat

gabors 2017.06.04. 08:37:09

csak vegre mar a londoni rendoroknek is megjott az esze es van fegyveruk is es lelovik ezeket mint a kutyakat (bocs kutyak) ...

errefele fel sem merul kes mert nemcsak a rendoroknek van fegyveruk hanem sokan masoknak is ...

talan vegre eszre ternek az angolok is es felfegyverzik a rendoroket es nem csak a "boot"-ban vihetnek fegyvert magukkal ahogy most van

gabors 2017.06.04. 08:39:39

@Golf2: @Muscari: azert nem kell aggodni mert kb 50x hamarabb halsz meg auto balesetben mint ilyen (bar nagyon latvanyos) tamadasban ... :-((((

skye8 2017.06.04. 09:32:27

Kozeli rokonom new yorkban idosgondozo egy luxus senior lakoparkban. Nagyon Jol tud banni az oregekkel, o azok a szerencsesek koze tartozik Akit lelkileg Nem visel meg ez a munka. Azt hozzatennem Hogy a munkakorulmenyek idealisak, 2-3 gondozot alkalmaz az idos szemely csaladja Hogy az egesz napot lefedje az apolas. mikor meglatogatom ezt a rokonomat mindig bemutat az eppen kedvenc betegenek. egyszerre 2-3 helyen dolgozik Es minden evben van uj betege, Nagy az elhalalozasok aranya ebben a korban (70+). A munkaadok altalaban nagyon rendesek Es csaladtagkent kezelik, unnepekre kapja a boritekot, Ajandekokat. Sok Ideig bentlakasos apolo volt de tavaly valtott mert a ferje aki ugyancsak ezt csinalta nyugdijba ment Es eleg sulyos cukorbeteg. Ez a rokonom hamarosan tolti a 70-et de kocsit vezet, bevasarol a betegeinek, emelgeti, furdeti oket. Karacsonykor mikor utoljara voltunk new yorkban bemutatott az egyik kedves idos betegenek. Az akkor 6 honapos kislanyommal Es ezzel a nenivel ultunk a kanapen Es 30 masodpercig nem figyeltem, a kislanyom ezalatt lelopta a neni egyik fulbevalojat a fulebol es Mar tette volna a szajaba mikor szerencsere eszrevettem es megallitottam.

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2017.06.04. 10:06:23

@P.Elliot: micsoda élet... van miről mesélniük, az biztos. Nna ezekről írhatnál egy kötetre valót!

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2017.06.04. 10:09:01

@montroyal ( CAN qc): csak figyelmesen olvasok ;-). Nem fogja megunni, ne aggódj, legfeljebb fogad egy bögyös szőke nővért, aki eltologat téged. S majd mesélhetsz a fiatalkának, hogy micsoda helyeken jártál. Így lesz szép kerek a világ. Boldog öregkorod lesz.

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2017.06.04. 10:14:03

@skye8: 70 évesen még dolgozik a betegekkel? Jó karban lehet akkor. Bár egy ismerősöm 70 évesen még egy kis oviban vigyázott a gyerekekre, s csak pár évvel később az asztmája miatt hagyta abba. Ideje összeszedni magam ha 70 évesen még aktívkodni akarok... irigylem az ismerősöd, amiért megtalálja a hangot az öregekkel, jó természetű ember lehet.

skye8 2017.06.04. 10:26:20

@kisrumpf: Igen az a tipus aki ha Nem dolgozik megbolondul vagy megbetegszik. jo formaban is van, Es hat mar rutinos az idosgondozasban annyi evtized utan. Nyugdijas koraig egy korhazban volt nover, ott sem unatkozott. en is szeretnek 70 evesen igy porogni. Itt (kanadaban) is az oregebb korosztaly ha kicsit tehetosebb Es Nem dolgozta betegre magat nagyon szep nyugdijas eveknek nez elebe. Mindig megcsodalom pl. a lexussal kozlekedo szomszed nenit vagy a winnersben a sok apolt kinezetu elegansan oltozott nyugdijas not.

P.Elliot 2017.06.04. 13:08:28

@kisrumpf: Ne viccelj, ket ev mulva leszek hetven es olyan mozgekony vagyok hogy csak na!
Rengeteg lepcso van a hazban amin naponta futkarozok muszajbol ugyan de a lanyom mindig mondja hogy tudja hogy ki jon a lepcson fel, ha valaki fel-leszalad az en vagyok, a tobbi tag az csak megy, plusz allandoan megyek uszni a tornaterembe, nem csak aztatgatni magamat hanem intenziv 30 perces uszas, ha nem is versenytempoban de pillangozva foleg/ amit imadok mert olyan jo erzes kinyujtani teljesen a testet a viz alatt/, meg keverve a tobbi konyebb uszo stilussal.
Es nem en vagyok az egyetlen bar a java foleg a tornaterembe jar amit az uvegfalon keresztul latok hogy ki mit csinal/ egy reszet mert nagyon nagy hely ez. Meg a fali tenisz es a kosarlabda terem is sok nyugdijast lat, ott is uvegfal van, azert latom.
70 es folott evesek rengeteg van, izmos labu, de azert docogve menok is vannak de latod rajtuk hogy ezek edzenek es elismero pillantasokkal, tetszessel nezik a fiatalok meg gondolom belso fogadkozassal hogy en sem fogom soha abbahagyni.
Annyifele tornagep van es mindegyiket hasznaljak. Van olyan, nem is keves hogy toloszekben jon es a szemelyi edzoje vagy valaki, esetleg a hozzatartozo emeli be a gepbe, igazitja el es az oreg ott csinalja amit kell, meg kell jegyeznem hogy tobb a ferfi mint a nok, a noket foleg az uszoda erdekli.
Nem, a hetven eves meg bizony a kozepkorhoz tartozik ha eljar ilyen helyekre es megnezi hogy mit eszik, nem otthon ul a seggen hanem eljar mindenfele.
Amerikai orszagjarasom soran mindig rengeteg nyugdijast latok, nagy lakokocsikat vezetnek, hany olyat lattam hogy ket bottal vonszolta magat a kocsihoz, felmaszott az ulesbe es o vezette a kocsijat, joval tul a 80-on de nemelyiket 100-ra is lehetne rosszindulatuan saccolni.
Tavaly olyat is lattam hogy az etterembol kijovo a vallan oxigenpalackot hordo oregember egy novel volt, lanya lehetett kinezetre es a vezeto ulesbe az oreg helyezkedett el, gondosan maga melle igazitva az oxigen palackot, en nem engedtem volna az biztos de az oregek itt hihetetlenul mozgekonyak.
Persze a gond joval kevesebb az biztos, nincs ami megolne, megtorne az embert akar mar fiatalon is de maga az a teny is sokat jelent hogy az illeto nem assa el magat meg elve, van itt idoskori erdeklodes minden irant, mintha figyelembe se vennek a korukat, raadasul nyugdijas korban lesz hirtelenul sok szabadido vegre es gyorsan megvalositjak mindazt amit mindig is szerettek volna....

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2017.06.04. 23:55:26

@P.Elliot: te az a kivétel vagy, akit példaként fogok követni, ha végre felemelem a seggem a kanapéról... Anyám meghalt 68 évesen, anyósomék hetvenes éveik közepén, de egyik sem rohangál már a lépcsőn, s apám sem az a fajta, aki folyton nyüzsög. Elrozsdásodtak mind.

conditional reflex 2018.05.01. 17:32:38

Olvastam ezt a tanulmányt korábban, és már akkor is megállapítottam, hogy az ausztriai példán keresztül nem lenne helyes általánosítani. Angliában ilyen dolgok (a gondozó kihasználása, megalázása) sosem fordulhatnának elő, a megalázó 40 eurós bérezésről nem is beszélve - itt ma már a napi 70 font is alacsony bérezésnek számít. Én egyéni vállalkozó vagyok, de egy ügynökségen keresztül jött eddig minden ügyfelem (nem volt sok, mert kölcsönös szimpátia esetén szeretek kitartani egyetlen ember mellett). Minden ügyfelemet én választottam (illetve nyilván ők is döntöttek arról, hogy a több kiajánlott carer közül engem találtak rokonszenvesnek ), volt ahol bejött, volt ahol nem. Van olyan hely, ahová a mai napig visszavárnak, de az amúgy fantasztikus ügyfél idegesítő házastársa miatt nem vagyok hajlandó oda többé visszatérni :) Azt is én döntöm el, hogy milyen esetekkel szeretnék foglalkozni: én pl. kifejezetten csak demenciával - a betegápolás nem az én műfajom.

Egy demenciással egy fedél alatt élni ugyan idegileg néha megterhelőbb lehet, de eddig alapvetően szerencsém volt: a mostani vicces nénikémnél is elég vidám az élet :) Nyilván, az idő múlásával ez lehet majd még könnyebb, de nehezebb is. A legkeményebb dolog az, hogy ezeknek a történeteknek soha nem lehet happy end a vége... Ezt meg kell tanulni kezelni, és tapasztalatból mondom, hogy nagyon nem könnyű. Az előző tartós helyemen is, és itt is családtagként ill. barátként voltam/vagyok számontartva; visszaélés eddig még soha semmilyen formában nem történt, sőt. Emberileg nagyon sokat adott nekem ez a váltás, mind a munka természetéből fakadóan, mind az általa megismert emberekkel való kötődésekben. Most sorolhatnám, hogy ez mi mindenben nyilvánult meg, hogy vittek már 4 napos wellness-hétvégére vagy hogy a mai napig elautóznak hozzám, hogy találkozzunk egy kávéra...stb. de a munkát ettől függetlenül nem akarom fényezni: mert bár minden nap jár a napközbeni 2-3 órás szünet, és rengeteg az üresjárat napközben is, plusz az éjszaka, azért mégiscsak egy 24/7-es standby üzemmódban kell lenni és azért el lehet fáradni a végére rendesen – még akkor is, ha ott van egy támogató, segítő közeg (itt elsősorban a családtagokra gondolok, de nem árt egy jogszerűen eljáró ügynökség sem). Viszont még brit viszonylatban is nagyon jól fizet (ráadásul nem költök lakhatásra, rezsire, még kajára is csak alig), arra költök, amire akarok, nem ver földhöz egy esetleges nagyobb kiadás még Angliában sem (arról már rég leszoktam, hogy forintban számoljak), és utána pár hónapig megint szabad vagyok, utazhatok, stb. (mert az időm beosztásáról is én döntök, persze, ill. előre egyeztetünk a váltótársammal) Szóval ha valaki jól bírja a "bezártságot" (introvertáltak, figyelem! :))) , független és maga szeretné alakítani a saját idejét, bírja a kétlakiságot és a többszöri, fél napot is igénybevévő ingázást, annak ideális munka lehet. És van még egy dolog, ami az idézett dolgozatban is elhangzott: nem kell rögtön végleges döntést hozni a "menni vagy maradni" -kérdésben. Ilyen értelemben mi talán még valóban nem vagyunk igazi határátkelők. Ami viszont még nehéz tud lenni, az az a tudat, hogy idővel az ember szülei, nagyszülei is egyre több gondoskodásra fognak szorulni, és akkor ki van velük, amikor kell, ha mi épp nem tudunk...De már most készülök egy ilyen forgatókönyvre.

Más: a kommentek közt elhangzott, hogy esetleg egy care home-ban jobb lehet dolgozni. Én személy szerint nem vállalnék ilyet soha, egyrészt mert akkor bizony nem válogathatnék, hogy mit vagyok hajlandó megcsinálni és mit nem, másrészt horror-történeteket hallottam-olvastam már, és egyikben sem a carer járt jól. De nem vagyunk egyformák; van aki flottul kibír egy 6-8 órás masszív éjszakai ügyeletet 15-30 emberre, cserében viszont szabad a napja többi része, én viszont személy szerint inkább egyetlen emberre szeretek ill. tudok koncentrálni és inkább bevállalok 6-8-10 hét 24/7-es melót, ugyanannyi szünettel...Mindenesetre mindenkinek sok sikert, aki ezen a pályán mozog! :)

conditional reflex 2018.05.01. 17:33:05

@P.Elliot: neked ezeket a sztorikat tényleg meg kellene írnod ill. összegyújteni egy kötetben! :)

conditional reflex 2018.05.01. 18:05:21

@montroyal ( CAN qc): nagy kár lenne zsidózásba elvinni ezt; tény, hogy ilyen emberek mindenhol vannak. és van olyan is, amelyik rendesen fizet, cserében viszont nem érti a koncepciót és kb. házicselédnek képzeli a carert. van ilyen Angliában is, nem fogok mondani nációt, maradjunk abban, h volt brit gyarmat. Ezt egy ismerős és legalább 10 éves tapasztalattal bíró carer mesélte, s azt is, hogy ilyen családokhoz most már eleve nem megy.
Amúgy megoldódott a dolog nála is hamar, mert csak jelentette a cégének, és pikk-pakk megoldódott a probléma: igaz, nem voltak tőle boldogok a háziak.
De egy a lényeg: legálisnak kell lenni, ismerni a jogaidat, kiállni értük, és kész. Lehet, hogy első blikkre ez kevesebb munkalehetőséggel jár, de hosszú távon megéri. De ez az egész sztori elég kivételes volt; mint már említettem egy korábbi hsz-ban, Angliában nagyon le vannak védve az ember jogai.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása