oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2017. május 13. 06:30,  Mennyivel drágább külföldön az élet? 202 komment

2017. május 13. 06:30 Határátkelő

Mennyivel drágább külföldön az élet?

A határátkelés egyik alaptétele, hogy a külföldön megkeresett pénzt jellemzően ott is költi el az ember, ezért nem szabad átszámolgatni forintra, illetve szabadni szabad, csak semmi értelme. Hiszen egy 1500 eurós (nagyjából 450 ezer forint, hogy csak azért is átszámoljam most az egyszer) fizetés teljesen más megélhetést biztosít Budapesten, mint Bécsben, Münchenben, vagy éppen (fontra átfordítva) Londonban.

forint_es_euro.jpg

Miután valamikor a közelmúltban megint felmerült az igény, arra gondoltam, kicsit nézzük meg közelebbről, mennyivel kerül többe a megélhetés külföldön, mint Magyarországon.

Persze mint minden összehasonlítgatáson, ezen is lehet fogást találni, de az egyszerűség kedvéért arra gondoltam, önkényesen kiválasztok tíz olyan európai nagyvárost (lehetőleg minél több országból), ami ilyen-olyan okokból érdekes lehet a magyarok számára, és az erre szakosodott Expatistan oldal adatait felhasználva megnézem, mennyi az annyi a különböző városokban – minden esetben Budapesttel összehasonlítva.

Ezek általános adatok (ha tetszik nektek a dolog, akkor a jövőben akár egy-egy területre – lakhatás, étkezés, közlekedés, ruházkodás – is tovább lehet bontani a számokat), és nem szolgálnak többre, mint arra, hogy valamilyen képet kapjunk, és kapjanak azok, akik most fontolgatják a határátkelést. 

Az Expatistánról annyit érdemes tudni, hogy a felhasználók által megadott árakból számol, ami persze torzíthat valamennyit, de például a Budapest – London összehasonlítást több mint 1600 ember által megadott közel 8000 adatból hozta össze, ami nekem elég meggyőző. 

Ami a városokat illeti, ott két alapelv mentén válogattam: az egyik, hogy mennyire népszerű a határátkelő magyarok körében, a másik, hogy a lehető legtöbb célországból legyen nagyváros (és azért nagyvárosok, mert Budapest is az). 

Nyilván lehet ezt tovább bontani, de azt ajánlom, aki kedvet kapott hozzá, látogasson el az Expatistánra, és keresgéljen. 

Jöjjön akkor a tíz város, mindegyik Budapesttel összehasonlítva! 

Bécs (Ausztria) 

Induljunk el a legközelebbi nyugat-európai fővárostól, ami Bécs. Akárhonnan nézem, az étkezés (ebben persze az éttermek árai is benne vannak, ilyen szempontból persze kicsit becsapós, de mint az előbb említettem, egy átfogó jellegűnek szánt poszton belül ezt nem tudom jobban kibontani, talán majd legközelebb), szóval az étkezés gyakorlatilag kétszer annyiba kerül, mint Budapesten (+ 96 százalék), a lakhatás is érezhetően drágább (65), csakúgy, mint a személyes igények (ebben gyógyszerektől kezdve a samponig minden benne van) kielégítése (74). 

A ruhák gyakorlatilag ugyanannyiba kerülnek, mint a magyar fővárosban, a tömegközlekedés sem sokkal drágább (24 százalék). Mindent összevetve a bécsi élet másfélszer annyiba kerül, mint a budapesti.

becs.jpgBerlin (Németország)

A német főváros drága ugyan, de összességében nem olyan vészesen nagy a különbség Budapesthez képest. A legnagyobb az eltérés a közlekedés (+ 76 százalék) és az élelmiszerek (72) esetében, a lakhatás durván másfélszer annyiba kerül átlagosan, mint Budapesten (54), ami a fizetések különbségét nézve azért elviselhetőnek tűnik. 

A ruházkodás gyakorlatilag ugyanannyiba kerül a magyar és a német fővárosban, összességében pedig Berlin másfélszer drágább Budapestnél, amin érdemes elgondolkodni, ha összevetjük a fizetések közti különbségekkel.

berlin.jpgMünchen (Németország)

Mivel Németországban rengeteg magyar él, ezért onnan kiválasztottam a Magyarországhoz legközelebb eső bajor nagyvárost is. München igazán drága hely (még Berlinhez képest is), szóval csak az költözzön oda, aki konkrét munkára megy, és akkor is számolnia kell az árakkal. 

A lakhatás több, mint a duplája a pestinek (116 százalék), majdnem igaz ez az étkezésre (87), és München egyike azoknak a nyugati nagyvárosoknak, ahol a ruházkodás érezhetően többe kerül, mint Magyarországon (+18). 

Összességében aki Münchenbe költözik, az számoljon azzal, hogy az élet jelentősen drágább, mint Budapesten (75 százalék).

munchen.jpgAmszterdam (Hollandia)

Rossz hírünk van a holland nagyvárosba vágyóknak: drága. Legalábbis magyar pénztárcához mérve (de ugye nem magyar pénztárcához mérünk), hiszen a lakhatás (120 százalék) és a tömegközlekedés (116) több mint kétszer annyiba kerül, és kis híján igaz ez az étkezésre is (86). Ráadásul még a ruházkodás is mintegy negyedével drágább, csakúgy, mint a személyes higiénia. 

Mindent összevetve, aki Amszterdamba vágyik, az a budapestihez képest dupla költségekkel számoljon!

amszterdam.jpgZürich (Svájc)

Szerettem volna, ha van egy svájci város a listán, ezért választottam Zürichet. Nagyon sok mindent nem tudok a táblázathoz hozzátenni, a számok önmagukért beszélnek, az életnek nincs egyetlen olyan területe sem, ami ne lenne jelentősen drágább, a lakhatás, az étkezés és az egészségügy, személyes higiénia ezen belül is kiemelkedik.

zurich.jpgBrüsszel (Belgium)

Bevallom, az Európai Unió (egyik) központja nekem némi meglepetést okozott, én ugyanis előzetesen azt gondoltam, drágább lesz. Nyilván a dupla áron elérhető étkezés (109 százalék), vagy a majdnem 60 százalékkal drágább lakhatás nem csekélység, de a többi nem olyan vészes (pláne a zürichi sokk után).

Összességében az a 61 százalékos eltérés egészen elviselhetőnek tűnik.

brusszel.jpgPozsony (Szlovákia)

Az érdekesség kedvéért vettem fel a listára a szlovák fővárost, nem meglepő, hogy itt a leginkább kiegyensúlyozott a kép. A lakhatás (18 százalék) és az étkezés Pozsonyban jóval drágább, de például ruhát venni (8) és tömegközlekedni (9) Budapesten kerül többe.

A két szomszédos főváros között nagy különbség nincs tehát, valamivel (5 százalék) drágább Pozsony, de a különbség elhanyagolható.

pozsony.jpgDublin (Írország)

És akkor térjünk rá az angol nyelvterületre, méghozzá menjünk Írországba! Dublinban a budapestihez képest dupla élelmiszerárakra, még ennél is magasabb (133 százalék) lakhatási költségekre, és még annál is drágább (143) tömegközlekedésre kell felkészülnie annak, aki a Brexit miatt például írországi határátkelésben gondolkodik.

A megélhetés nagyjából duplája a budapestinek, nézőpont és fizetés kérdése, hogy ez sok-e.

dublin.jpgLondon (Egyesült Királyság)

Természetesen a listáról nem maradhat ki a brit metropolisz, a harmadik legnagyobb magyar város sem.

Az nem újdonság, hogy Londonban minden drágább, mint Budapesten, ám az arányok esetében már van min elgondolkozni. Míg a lakhatás (+211 százalék), a közlekedés (184) és az étkezés (96) brutálisan drága, addig a ruházkodás például majdnem a magyarral azonos szinten (+9 százalék) áll.

Összességében London 147 százalékkal drágább Budapestnél, ami elég durva szám. (Ugye ez két és félszeres árkülönbséget jelent.)

london.jpgEgyrészt várom a személyes tapasztalatokat, másrészt ha tetszett a poszt, akkor az ötleteket a további összehasonlításra. (Vagy ha valakinek van kedve megcsinálni egy-egy érdekes területet, akkor hajrá!)

HÍRMONDÓ

Nyári meló Ausztriában

Érdekes dolog az animátori munka, hiszen egyfelől „csak” napi 8-9 órában a hotel vendégeivel kell kommunikálni, lefoglalni, mozgatni őket, másrészt aki csinálta már, az tudja, mennyire igénybe veszi az embert. Emellett ajánlunk csomagrakodást repülőtéren, és sofőrködést is, sok egyéb mellett.

„A családom jólétét nem szeretném hálapénzből finanszírozni”

Lőrincz Balázs Bendegúz orvosként dolgozott Norvégiában, majd immár évek óta Németországban él. A hazatérés nem vetődött fel komolyabban a fejében, és ennek több oka is van.

Európából is betilthatják az amerikai járatokra a laptopot 

Az amerikai kormány fontolgatja, és akár hamarosan be is jelentheti, hogy az Európából induló transzatlanti repülőjáratokon is betiltja a laptopokat az utastérben – értesült a Reuters.

Az elvándorlás is kiüríti Magyarországot 

Magyarország hét régiója közül csak Közép-Magyarország népessége növekszik, vidéken folyamatosan fogy a lakosság – nem utolsósorban a fiatalok elvándorlása miatt. Közben például Közép-Magyarországra kétezren költöztek külföldről.

„Harcban állunk a fiatalokért folytatott globális küzdelemben” 

Egyre több a középiskola után csehországi felsőoktatási intézményben továbbtanuló szlovák diákok száma. Közülük sokan viszont diplomájuk megszerzése után nem térnek vissza Szlovákiába.

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével. 

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: árak összehasonlítás megélhetés

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr6412501447

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Golf2 2017.05.13. 18:52:21

Off.Jól megszívatta az állam a hazacsábított fiatalokat, támogatás nuku,csak járulékfizetés.

arncht 2017.05.13. 19:58:19

Becsben tobb evre visszamenoleg atlagosan 2000 eur korul van egy ket felnott + kisgyerek. A fentiek nem szamolnak olyasmival, mint pl fizetni kell az ovodaert, a korhazi ellatasert, stb. Autonk nincs, az min +500 eur, a parkolas mindenutt draga (pl nalunk az utcan nem allhatsz meg, csak par orara, es azert is fizetni kell, a garazs 120 eur). Ebben nincsenek benne az extra kiadasok, nyaralas, ilyesmi. Ket atlagos fizetesbol konnyu kijonni, de ha vmelyik kiesik, konnyen megszorul az ember... Szal olyanok gondolkodjanak ilyesmiben, akik hosszabb tavon terveznek.

Kaptabakta 2017.05.13. 20:31:54

@kék madár: 70-90+rezsi díjakon mennek pesten az 50nm-es lakások. Nagyon külvárosban kicsit olcsóbb.
Budán már simán 100 felett is vannak

01234567 2017.05.13. 21:00:50

@Pink Petsch: Az airbnbt én gyűjtőszóként használtam, az ilyen típusú lakáskiadásra, félreérthetően. Én is az ágazatot értettem alatta. Tudom miért gond a gyerekes lakásbérlés, és pont ők, akiken a bérlakás program segítene, főleg egy bizonyos rétegükön. De a CSOKkal jobban lehet pénzt mosni. Itt az állam soha nem fog elindítani egy bérlakás programot, több okból.

01234567 2017.05.13. 21:02:36

@Csodabogár: Én példának hoztam az übert csak, de mondhattam volna kaszinót, dohányboltokat..stb...

01234567 2017.05.13. 21:06:37

@NorthPier: Én jó döntésekről beszéltem, és arról ami a többségi érintettek érdeke. az általad említett példa sajnos trend, amiről én beszéltem ismeretlen Magyarországon.

Demi78 2017.05.13. 21:33:56

Franciaorszag, nyugati partvidek.
Kaja olcsobb mint otthon vagy ugyanannyi, most jottunk vissza 3 het MO latogatasbol, bmeg 15 e ft ot elkoltottema tescoban ugy, h semmit se vettem joforman. A koktelparadicsom konkretan olcsobb itt kinn, spanyol import mindketto.
Haz duplaannyiba kerul. Mivel turistaregioban lakunk es ha egy Balaton parti hazhoz hasonlitom, akkor plusz 50% csak.
Ruhak. A mainstream kinai tescos ruhak ugyanannyi. A nagy divatmarkakat nem tudom, en biztos nem adok ki tobbet egy ruhaert, mint amennyibe az anyag, osszerakasa es a szallitasa kerul. Turkalobol oltozkodom, ott legalabb van egyedi holmi☺. De pl Decathlon ruhak, sportruhazat ugyanannyi mint otthon.
Transport: uzemanyag ugyanannyi, vonat hasonloan nagyon draga, busz is. De van megbizhato, biztonsagos automegosztas, meg igazabol itt minden csaladnak van vagy 2 jarmuve...
Egeszsegugy: draga, nagyon. De a TB alanyi jogon jar (bevandorlonak x ledolgozott oraszam utan) es levonjak a fizubol. Ha munkanelkuli vagy, nem kel fizetned! Egy jo kulonbiztositoval (havi 30 -40 euro) gyakorlatilag mindent visszakapsz, amit kifizettel eü kezelesekre, vizitdij, gyokerkezeles, szules. Ja, utobbi ingyenes, nem kel fizetni☺.
Szorakozas. Moziberlet olyan 7 euro (netflix) vagy 25 euro (korlatlan net - torrent). Ivaszat draga, ha kocsmaban csinalod, olcso, ha haveroknal barbeque. Milyen szorakozas van meg?☺ Ja, ok, muzeum, vadaspark, kastelyok. Nem dragabbak mint otthon.
Szoval en azt mondanam, hogy a haz arain es a szolgaltatas arain (autoszerelo duplaannyi, fodrasz szinten) nincs nagy kulonbseg, sot! Ha kihasznalod a teruleti specialitasokat (nalunk halaszat, kagylotenyesztes), olcsobban kijossz kajabol mint otthon.

Demi78 2017.05.13. 21:36:33

@Demi78: kell ket L mindenhol, csak tabletrol egyszeruen nem tudok irni.

Buchhalter 2017.05.13. 21:36:50

@gabors: én nem személyeskedtem veled,de egészségedre.A hazai ingatlan piac pedig tele van hiénákkal és az önkormányzati lakásoknál is érdekes dolgok derülnek ki.Igen ,a piac megoldja blabla addig működik amíg vannak fékek és ellensúlyok.Mivel a fővárosban és pár élhető megyeszékhelyen elszaladtak az árak amit már lassan a középosztály sem tud kitermelni akkor annak egy sor hatása van és lesz.De gondolom neked ,mint másik önelégült agyatlan nem jön le.Te csak mindenben a hozamot a maximális profitot látod nulla azaz nulla szociális érzék nélkül.Az ilyen szemléletbe egy sor ország és birodalom bukott bele.Az eszement áremelkedés és a lesorvasztott bérek sosem szültek jó dolgokat.Nagyon keveseknek gazdagságot -másoknak vért és könnyeket.Na szép estét.

01234567 2017.05.13. 21:53:38

@Buchhalter: Örülök hogy válaszoltál neki, én fáradt voltam hozzá, pedig bosszantott a hülyeség amit neked írt.

Arthamyr 2017.05.13. 21:55:04

@01234567: Tehát te azt szeretnéd, hogy ne piaci szabályozás legyen, ergo avatkozzanak be, és pozitívan diszkriminálják a magyar embereket. Én tuti nem akarnék ott lakni, ahol turista- vagy bulinegyed van. Ha ott lenne lakásom, eladnám/kiadnám és vennék/bérelnék máshol. Családosoknak szvsz. nem való a belvárosi lakás, zsúfolt, szennyezett (azon kívül, amit mondtál, buliturizmus nélkül is). Amúgy a budepesti bulinegyed elég lightos bulinegyed, pl. Temple Bar vagy Shoreditch sokkal durvább.
Szoktam Magyarországra járni amúgy, most nyáron is megyek pár hétre. Én nem értek egyet a diszkriminatív szabályokkal, de mondjuk nem vagyok érintett sem fogyasztóként, sem szolgáltatóként, sem harmadik félként. Nem értem a harmadik feleket: azt sem, akinek már van ott lakása, azért, mert egy diszkriminatív szabályozás jó eséllyel lenyomná az ingatlanja árát, azt sem, aki ott akar venni, mert ha varázslatosan megszűnnének a dolgok amiket nehezményezel, ez akkor se lenne egy szuper hely lakni, főleg nem gyerekekkel (szerintem a gyerekek zöldövezetbe valók, ideális esetben kertes házba).
Természetesen rendőri jelenlét nem ártana, de ettől csak még jobban felfutna a turizmus (hány turistát zavar, hogy szaros, húgyos, összehányt a hely vs. hány szarik, húgyozik, hány oda?).

Arthamyr 2017.05.13. 22:09:18

@Csodabogár: A budapesti taxisok a legmocskosabb népség, és most megvédték őket a piaci versenytől, az áraikat meg bebástyázták. Ez egy rossz vicc. Nem mintha használtam volna übert (mi egy vidéki társaságot használunk, aki kb. fél áron van a budapestihez képest, a Budapesten kívüli részen meg kb. negyede a mocskos rablóbandának), de az über jövőbemutató szolgáltatás volt, amit a taxisok erőszakosan elnyomtak (szabotálták a közlekedést). A fasz szabályokat nem kellene előírni (sárga színű autó, páv, szigorúan körülírt autó stb. wtf?!), viszont cserébe keményen beszedni az adót tőlük is, és mindenki jól jár, leszámítva persze a budapesti taxisokat.
Amúgy az itteniek is rohadékok, a piros lámpát, kötelező haladási irányt, záróvonalat rendszeresen leszarják, vészvillogóval megállnak ahol nem szabad, elállva a buszok és kerékpárosok útját (vagy csak belógnak a villamos elé, mert neki még át kell mennie előtte, csak a túloldalon már nem fér el), és már többször előfordult, hogy leszorítottak, az még a jobbik eset, ha csak ignorálják a kerékpárosokat. Persze nem mind ilyen, de sokkal több szemétláda van köztük, mint a közlekedés egyéb résztvevői közt, heti egyszer látok valami pofátlan és durva szabálysértést, a vészvillogós megállás meg minden nap többször is megy akár.

01234567 2017.05.13. 22:26:33

@Arthamyr: Nem voltam érthető. Itt volt egy normális szabályozás amit piaci érdekek miatt 3-4 éve szinte hónapok alatt változtattak meg, az érintettekkel való mindenféle egyeztetés nélkül, és mai napig semmibe veszik a jogos igényeiket egy szabályok biztosította normális életre. Bizonyos körök piaci érdekei miatt. Ki hol lakik és miért az szubjektív. A gazdasági része ugyan csak egyedi a mai magyar piacon, komoly turisztikai ágazat érdekeit sértve, amely jelentős adófizetője az államnak, míg a rovására minden kontroll nélkül működő konkurens piaci szereplő szinte semmivel nem járul a költségvetéshez. Most olyanokról hogy a szállodának milyen bejelentési kötelezettsége van, milyen különböző előírásoknak kell megfelelnie stb..hagyjuk. De hagyjuk, szerintem félre értesz, vagy én vagyok már fáradt és félreérthető.

Csodabogár 2017.05.13. 22:49:38

@Arthamyr: Mint említettem az uber nem csak Magyarországon lett ellehetetlenitve. Máshol simán betiltották. Németország, Svájc, Dánia és még sok más is. Jómagam mindig ugyanavval a budapesti társasággal járok, elég sokat, soha semmilyen lehúzást nem tapasztaltam. Van még két másik társaság, azok is ugyanannyiba kerülnek. Ez az államilag szabályozott ár és kész. Aztán, hogy a nem szabályozott társaságokhoz tartozó taxisok mit kérnek azt nem tudom és nem is érdekel. Elvben ők se kérhetnének többet, de nem kisérletezem.

Hari Seldon 2 2017.05.13. 23:12:04

@Demi78:
Nagyjabol mi is igy kalkulalunk, leszamitva, hogy az uzemanyagert Lux-ba megyek mert az 20 cent kulonbseg minuszban.

svajcineger 2017.05.13. 23:56:17

@Csodabogár:
Hat, Svajcban pont nincs betiltva az Uber.

Arthamyr 2017.05.13. 23:56:57

@Csodabogár: Nincs mindenhol betiltva, és Németország, Dánia vagy Svájc jó hely, de nem attól, hogy az ubert betiltották.
Maga a szabályozott ár a lehúzás (olcsóbban nem lehet szállítani ha jól tudom), a szándékosan megnövelt belépési küszöb (sárga autó és barátai) meg amúgy is csökkentené a versenyt és konzerválná a helyzetet. A nem szabályozott társaságok sokkal olcsóbbak...

kék madár 2017.05.13. 23:58:54

@Csodabogár: az jo ha nem tapasztaltal lehuzast, de egy normalis orszagban az ubert nem probaljak kapasbol betiltani es a soforoket verni, hanem szabalyozni. Es ha meg tudnak allapodni, a taxisok atallnak uberezni, a taxi mint a szemelyszallitas mult szazadi, szerencsetlen formaja megszunik es mindenki jol jar. A technologiai fejlodest egy normalis orszagban nem betiltjak, hanem tamogatjak.

Arthamyr 2017.05.14. 00:00:12

@01234567: Nem értelek félre, csak mást gondolok helyes iránynak/zavarónak, nincs ezzel semmi gond. Amúgy is tőlünk függetlenül hozzák meg a döntéseket, nekünk "csak" alkalmazkodni kell hozzájuk. :)

Arthamyr 2017.05.14. 00:02:38

@svajcineger: Szerintem Németország egészében sem, csak bizonyos városokban, de nincs kedvem utánanézni, így elfogadtam tényként mindkettőt, a véleményemen nem változtatna, ha mondjuk Svájcba tiltott lenne. :)

kék madár 2017.05.14. 00:13:37

@Csodabogár: Tudsz olyan orszagot irni ahol tenyleg betiltottak, mert amit felsoroltal, ott a Google szerint pont nem? :)

kék madár 2017.05.14. 00:37:10

@Kaptabakta: van a csaladomban egy kozepes minosegu jo helyen levo 45m2-es lakas Pesten, 75 folott nem tudjak kiadni. Becsben akkor tudna csak 65%-al dragabb lenni a lakber, ha szabalyoznak az arakat. Ahol az atlagfizetes 4-szerese a pestienek es a piaci modon mukodik a piac, ott nem masfelszeres lesz a kulonbseg.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2017.05.14. 00:58:59

Taglaltuk ezt már, aki járogat haza (vagyis nem íratkozott még ki teljesen a magyarságból...), az igen is számol, átszámol, mert van még mindig csomó dolog, ami odahaza jelentősen olcsóbb, bármennyire is ezt szajkózzák sokan, hogy a magyar árak már mindenben utolérték a nyugati árakat.Lószerszámot érték utol, és most nem a kengyelre vagy az ostorra gondolok...
Bizonyos jellegű termékek, vagy akár a komplett szolgáltatási terület árban odahaza sokkal kedvezőbb, már mint nyugatról nézve.És nem is feltétlenül rosszabb minőségű.
A hazalátogató határátkelőnél nincs jobb fizetőképes kereslet.Ismeri a terméket, a nyelvet, érti a reklámot, és ki is tudja fizetni az árakat.Szóval apszolút ideális az ilyen üzlet, a kereskedőnek is, meg az eladónak is.Ezért is kéne megbecsülni az ilyen vásárlókat, de sok helyen nem ez a módi mégsem...

pappito · http://pappito.com 2017.05.14. 01:14:29

@Zo!: elegánsan szemet hunysz azok felett, akik nem jövőt építeni, hanem a jelent túlélni mennek, és mondjuk ahol laknak nincs semmi munkalehetőség, nincs bolt, orvos, posta, az egyetlen jövőkép a közmunka/segély. Ehhez képest nyolcadmagaddal lakni a tó fenekén és dolgozni normális bérért nem olyan rossz alternatíva. Egyszerűen nincs más útjuk kimászni a generációkra úkratermelődő és bebetonozódó nyomorból ami az ország keleti felén lassan sztenderd életformává válik

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2017.05.14. 02:06:43

A gyere haza fiatal végkifejletén csak röhögni lehet, mondjuk aki bedől bármelyik újkori magyar kormánynak ilyen szinten, az menthetetlen amúgy is...
A cikkekből nekem az jön le, hogy az egész csak egy fedősztori volt, arra kellett, hogy az ötleteket lenyúlják és tűzhöz közeli emberek valósítsák meg.Erre mondjuk már vagy 40 éve, hogy ügyes!

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2017.05.14. 02:30:39

@diggerdriver: Hej, Digger, ilyesmit toltál már?

totalcar.hu/tesztek/haszon/2017/05/13/fendt_vario_1042/

Ha úgy nagyon gazdag volnék, hogy vasvillával kéne forgatni a padláson az ötszáz ojrós kötegeket, hogy ne penészedjenek, akkor azért vennék egy ilyet.Megcsinálni kétüléses kabriónak, nagyfelni már megvan, hifit bele, neonfényt, szóval "ízléses" lenne...
:-)))))

Á nem, nem ilyen az ízlésem rohadtul, de néhanapján csapatgatni biztos jó volna... :D
Bemenni vele a városba, ha nincs parkolóhely, csinálna magának, oszt lehet elvontatni, vagy kerékbilincset rakni rá, hajrá...

szalka240 2017.05.14. 08:03:03

Én a következőképpen számolok:
kötelező kiadások (lakbér, rezsi, élelmiszer, munkába járás költsége) és a nettó fizetés aránya.
Eddig 3 munkahelyem és 4 lakóhelyem volt, ezeket tudom összehasonlítani. A 4 lakásból 3 egy szobás, 30-40nm. Étterembe nem járok, rendszeresen otthon főzök.

1. munkahely: Budapest, multi, közlekedés BKV-val. Első teljes hónap a próbaidő alatt 106%. 3 fizetésemelés után 84%. Ez még a válság idején volt, mielőtt elszálltak volna a lakás árak.

2. munkahely: Németország, kis cég, falu (2 szobás lakás, mert itt nem volt kisebb), 2x15km ingázás autóval, 72%. Majd költözés kisvárosba, közlekedés gyalog, 3 fizetésemelés után 48%.

3. munkahely (jelenlegi): Németország, város, hivatal, közlekedés biciklivel, 34%. A fizetésem a tartományi (nem országos) mediánfizetés (nem átlagfizetés) környékén van.

Lehet mondani, hogy nem fair, hogy Budapestet hasonlítom vidékkel. Lehet, hogy általánosságban nem az, de egyén szintjén simán lehet az. Ha valaki úgy gondolja, hogy vidéken jobban él, akkor nem kötelező nagyvárosban élni. Én például nem szeretem a nagyvárosokat. Magyarországon csak azért dolgoztam Budapesten, mert vidéken mindössze 2 cég volt a szakmámban, ahol 5 jegyű nettóért dolgozhattam volna, ha lett volna munka.

agarik 2017.05.14. 08:05:05

Ez a post értelmetlen a jövedelemösszehasonlítás nélkül.
Mert tegyük fel Akárhol 3-szor annyiba kerül élni mint Agyarországon.
De a fizetés az 5-ször annyi, az adó meg a fele. azaz 10-szer többet keres a jónép odakünn.

Mindjárt mása kép, eh?

No és akkor arról nem is beszéltünk hogy a lakhatás ugyan kerül mondjuk 10%-al többe, a kaja meg 30%-al, de kajára költünk mondjuk 10K-t, aminek a 30%-a 3K. Lakhatásra meg költünk 90K-t (és akkor az egy minimálalbérlet a rezsiköltséggel), aminek a 10%-a 9K.

Mindjárt más a kép, eh?

bananarama 2017.05.14. 08:05:17

sziasztok, ha valakit erdekel
par sajat tapasztalat svajcbol (keletsvajc, St.Gallen kanton, rajnavolgy, kis varos)
-lakasbiztsitas: 245/ev = 20/ho
-autobiztositas: 1880/ev = 157/ho
-autoado: 596/ev=50/ho
-tuzoltoado: 120/ev=10/ho
-matrica ch: 40/ev=3,34/ho
-kozszolgalati tv/radio ado: 460/ev=38/ho
-bankszamla+kartya: 48/ev=4/ho
-rezsi eves elszamolas: ca.700/ev=58/ho
-50% berlet (50% tomegkozl/vonat arbol): 185/ev=16/ho
-uzemanyag (22000 km/ev): 2600/ev=217/ho
-autoserviz (inkl. abroncs vasar/csere-vel 2evente) 2500/ev=208/ho

-lakas (3 szoba, kb. 70m2, konyhabutorral es felszerelessel es rezsivel egyutt): 1300/ho
-teremgarazs parkolohely: 110/ho (kifejezetten jo ar, altalaban inkabb 150)
-elektro aram: 60/ho
-egeszsegbiztositas 1 szemely: 226/ho (1500 onresz eves szinten)
-internet: 35/ho
-mobil: 90/ho (korlatlan hivas svajc/europa + korlatlan adat svajcban + korlatlan roaming europaban + 1GB roaming adat/ho)
-szemet: ca 10/ho (ca 5 zsak/ho, 1 zsak= 2 frank)

ez osszesen: ca 2600/ho

1 szemelyre
elelmiszer ca 6-700/ho
tisztalkodas/takaritoszerek/mosopor/oblito stb.: ca 70/ho

osszesen: ca 3300/ho

tovabba:
etterem 1 fo reszere: ca.60-70 (1 foetel, desszert, ital)
pizza: 20-25
gyros: 10
ital: 6-7 (sor, kola)
koktel: 10-15
cukraszdaban nagy fagyi: 13

Doryyka 2017.05.14. 08:05:28

@szÖveges professzor: Pontosan. Lassan 6 éve vagyunk Zürichben, az első két-három hét alatt (az még kiküldetés volt) meg voltam győződve a kajaboltban, hogy éhen fogunk halni... aztán nemsoká már akkor éreztem ezt, ha a szokásos pesti CBA-nkban kellett vásárolni (sajnos az van a legközelebb :(

Árpádházy Saul 2017.05.14. 08:05:40

lent vannak a hitelek kamatai, ezért mit csináltak a bankok? elérték hogy drágábbak legyenek a lakások. nagyobb hitel, alacsony kamat = kisebb hitel magas kamatra.
egyszerű a képlet!

Árpádházy Saul 2017.05.14. 08:05:51

@Demi78: így igaz. a szolgáltatások ára pedig Magyarországon is megy felfelé, egy autószerelő óradíja 5-6000 minimum.
Egy kis hiba és oda a család fél fizetése.
Franciaországban kifizeted és marad 5-600 ezred.

incognito ergo sum 2017.05.14. 08:06:02

hasznos összefoglaló volt, köszönöm

Anna King 2017.05.14. 08:08:25

Oszinten mi ertelme osszehasonlitani az almat a kortevel? Hogy zurichben 200% a kaja? A fizetes meg 400%. Tudom, itt elek es semmi ertelme osszehasonlitgatni. Tobb ertelme az olyasminek hogy a fizetes hany % marad meg csak ugy barmire, hany orat kell dolgozni egy telefonert, etc.

somlobodog 2017.05.14. 08:08:34

@Kaptabakta: ja. Ablak nélkül kőbányan:). Vagy 15 barátom ad ki összesen vagy 40 lakást. Hosszú táv, nem airbnb. 100e/ho alatt kb senki. 40-50nm közt. És mind magyarok mielott valamelyik okos kozolne hogy külföldi befektetok...

somlobodog 2017.05.14. 08:08:39

@01234567: ha lenne egy lakásod vagy @buchhalternek BP belvárosban amit kiadhatsz havi 150 ért akkor kiadnad szociális alapon 80ert? Hogy szegény melosnak jó legyen és ki tudja termelni? Nem. Nyilvan. Senki nem tenne ilyet. Na akkor ennek tükrében szidjatok a profitot és a piacot. @gabors kivételesen jót írt: az arat a piac diktálja. De nyilván a feltételeket az állam. Nagyon nehéz jól meghuzni a határt a tulajdon védelme és egyéb érdekek közt egyensulyozva. Undorító a mostani kormány (is) de ezt nem hiszem hogy direkt csinálják kivételesen. Csak leszarjak és nem csinálnak semmit ezzel a kérdéssel. Pedig nem lenne nehéz: aki pl 30 lakasosnal nagyobb tarsashazat akár építeni annak kötelező legyen egy 15lakasos bérház építeni amit kontrollált bérleti díjon az állam garantáltan berbevesz és utána szociális alapon kiadja a raszoruloknak. Nyilvan nem a belvárosban hanem pl Újpesten vagy valahol kint. De legalább lenne valami. Ha meg nem akar építeni akkor fizessen valami büntetést és az állam építse meg. Persze tudom hogy ez nem működne a gyakorlatban mert melegágya a korrupciónak és a rossz tulajdonlasnak.

Sandor Akarki 2017.05.14. 08:08:44

Ahogy valaki fentebb írta, csak ppp-t értemes számolni (purchasing power parity). Minden más számítás értelmetlen.

KissGecihuszár 2017.05.14. 08:09:01

Mivel immár 7 hónapja élek quasi életvitelszerűen a "festői szépségű" Mannheimben és úgy általában lassan 2 éve a "történelmi" NSZK számos részét bejártam már, így van némi autentikus egzakt képem az itteni megélhetési költségekről, éspedig; mivel a kajákon -tehát az összes kaján, kivéve a szeszes italokat- 7%,azaz hetes százalék ÁFA tartalom, innentől nem kell matematikusi PhD annak kiszámításához, hol is lehet olcsóbban, nem mellesleg valóban jobb minőséget képviselő kajákat vásárolni, pl. a mindenütt megtalálható, ezért kiváló összehasonlítási alapként aposztrofálható lidl-ben. S mert a kaja, ill a drogéria szerek a legfontosabbak abban a bizonyos fogyasztói kosárban, melyet célszerű vizsgálni, hiszen ezekből vásárolunk napi gyakorisággal, így ezek nyomnak a legtöbbet a latba, nem mondjuk a New Balance cipő, vagy épp a Ray Ban napszemcsi, stb. Az itteni tömköz cég, az RNV jegyárai ( egyvonalas jegy: 2.50€, napi bérlet 5€, 3 napos bérlet 15€) mindenképp drágábbak a BKK, vagy épp az MVK, sőt még a DKV jegyárainál is, s ami a járművek állapotát, tisztaságát, pontosságát, menetrend tartását illeti, nos az bizony bőven hagy kívánnivalókat maga után, mert pl. az általam használt 4A villinger gyaksira minden reggel min 3 perces késéssel fut be abba a megállóba, ahol felszállok rá. ÉS az egészben az a legdühítőbb, hogy a megállót még használó többi 5 villinger viszonylat tök pontos, sőt az enyém után érkező következő 4A is az! Étkezdék tekintetében igen széles választék áll rendelkezésre, de pl. az a Döneres, ahová hetente 1x,2x eljárok az ebédszünetben, nos ott 3.50€ a nagy döner, jelentős mennyiségű hússal, egyéb belevalókkal, így ezzel jól lehet lakni, pedig nem laza meditatív jellegű melót végzek, hanem komoly agyi igénybevételt jelentő villanyászkodásit. Üzemanyagok: 1.aranyszabály: az NSZK-ban -talán még az NDK-ra is vonatkozik ez?!- ha 1 mód van rá, ne tankolj reggel, mert egész biztosan 10-12 centtel drágább a nafta, mint délután, kora este! Itt olyan 1.08€ a Diesel, 1.20-1.25€ a 95-ös, szóval a Diesel olcsóbb, mint otthon, a Benya drágább. Kecó bérleti díjak: nyilván sok függ attól, hol van az adott kecó, milyen felszereltségű, milyen állapotú, de nagyjából havi 450-500€ környékén már található errefelé bútorozott kéró. 100 szónak is 1 a vége; ha mindent egybevetünk és megadjuk azt a plusz lehetőséget, hogy nemcsak az amúgy indokolatlanul drága vízfej bp-t tesszük a mérleg másik serpenyőjébe, hanem egyéb hazai nagy és kisvárosokat, megyeszékhelyeket is, nos akkor is bátran kijelenthetjük, hogy sajnos Hazánkban nem annyival olcsóbb a megélhetés, mint amennyivel -azaz jóval- kevesebbet lehet hó mint hó megkeresni, hiszen ameddig otthon pl. egy alkalmazott villanyász legjobb esetben is olyan nettó 800€-t tud megkeresni, itt ohne zsanér 1700-1800-at, persze ebben az összegben már benne van az auslöse is, ami ugye függ a munkanapok számától, tehát pihenő, ill ünnepnapokon az nem jár. Végeztem némi felületes kalkulációt és arra jutottam, ahhoz, hogy a kint élő, dolgozó quasi "disszidált" 7-800 ezer ember akár 1/4-e visszatérjen a Hazájába, nos ahhoz -egyéb, nem anyagi jellegű témákban bekövetkező változásokon túlmenően- olyan nettó 1000-1200€-s átlagfizu kellene!! Ha a mostani kb. 600€-s átlagot nézzük, könnyen kiszámítható, hogy középtávon, tehát max 5 éven belül közel 100%-al kéne a nettó béreknek emelkedniök, ami jelen helyzetünket alapul véve maga a sci-fi non plus ultrájának csimborazzoja...

EgyEddie 2017.05.14. 08:09:08

Vicc a poszt!
20 ezerrel fizetek többet a lakásért mint a pesti haverom, 1100 forint kb a csirkecomb, 57 font a villanyom otthon 22 ezer volt, gáz nincs villanyfűtés van itt, a megélhetésünk 2 autóval a fizum fele, a nejemé megmarad, szóval lehet kicsinyíteni a kinti életet, mosogatással szarlapátolásal,migránsozással, lenézéssel, de-nyugodt kényelmes csendes élet van kint aki erre vágyik, annak jó, és fentartható..

Buchhalter 2017.05.14. 08:55:09

@01234567: gabor már csak ilyen.Beszól és osztja az észt.

Buchhalter 2017.05.14. 09:16:48

@somlobodog: na fuss neki még egyszer ,hogy mit írtam!Belekötöttem a lakás tulajokba ,nem? Persze van egy pénzes kör akik tucatjával vásárolták fel a lakásokat frekventált helyeken és egy kis kivárással és befektetéssel többszörös haszonnal adtak túl rajta.Volt és van is ebből botrány.A fék és ellensúly szerepét az államnak kell betöltenie .Bérlakás program és kultúrált munkásszállók formájában.A munkaadók nagyon dobálóznak azzal,hogy a magyar nem mobil.Hogy legyen mobil ha a beígért fizetésből még az albérletet is alig tudja kifizetni?! Persze vannak ritka pozitív példák : lásd kecskeméti Merzedes gyár vett és felújított több tucatnyi lakást a lakással nem rendelkező dolgozóinak és további vásárlásokat is terveznek.Hiába erőlködsz az ingatlan piac zsíros része piszkos és tele van fehérgalléros hiénákkal.És a magyar átlag fizetésekhez képest az ingatlan árak rendesen elszálltak.Ez inkább a munkaadók felé szól : vagy rendesen megemelik minden szegmensben a fizetéseket,vagy továbbra is siránkozhatnak és szép lassan elfogy az értelmes dolgozni is tudó munkavállaló.A rendszerváltás bocs gengszterváltás után 27 évvel az emberek többsége nem hisz a majd még egy kicsit kell kibírni ígéretekben.Nyugati árak vannak és ezt csak nyugati fizetésekből lehet finanszírozni.Elég egyszerű ,nem?

Norris 2017.05.14. 09:17:28

Ez valami nemzeti konzultációs propaganda kell legyen.
7 éve élek Angliában (nem London, az még az őshonos briteknek is g..i drága, költöznek is elfele onnan "vidékre")

De tegyük fel igazak a leírtak (nem):
Minimálbér 7,50, 40 órában ez éves szinten 15600.
11500 font adómentes, szval kb. 800 fontra jön ki az adó, ugyanennyi a TB egy évre.
Olyan 1150 körüli a havi nettója (427.000 jó magyar fotint)
A nettó magyar minimálbér 84.788 forint.

Szóval remek, hogy London 147%-al drágább, de a minimálbér meg 503%-al több.
Az átlag fizetésekről meg ne is beszéljünk (amit azért egy jobb képességű bevándorló is megkap 3-4 év után).

Zo! 2017.05.14. 10:35:16

@pappito: Nem hunytam szemet.Irtam h nem ismerek minden tortenetet.Csak leirtam egy vagy ket lehetoseget a millio kozul amiket ismerek.

nyuszmam 2017.05.14. 10:35:54

Ez egy olyan eszement baromsag, hogy minösiteni is nehez!!
Ha mindez igy lenne, akkor mindenki rohanjon Magyarorszagra elni, mert az ottani fizetesekhez kepest,szinte ingyen lehet elni! Csak azt nem ertem, hogy akkor mi a feneert panaszkodik mindenki, hogy draga az elet!!?? Akarki megbizasabol irodott ez a blog, nagyon hülyenek nezi az embereket es ettöl ugyan senki nem fogja magat meggondolni es hanyat- homlok visszaterni az orszagba!

Netuddki. 2017.05.14. 10:36:02

@Norris: Hát ja, érdekesebb lett volna kiválasztani pár szakmát, aztán azok nettójával kiszámolni mennyi az annyi.

Ettől függetlenül annyi azért lejön, hogy a 100%-os többlet és a 3-4 szeres fizetés valahogy nem találkozik a tolvajfideszes agitproppal.

Ráadásul, most megint jól beégett a tolvaj rezsim:
index.hu/gazdasag/2017/05/13/jol_megszivatta_az_allam_a_hazacsabitott_fiatalokat/

velorex-vezető 2017.05.14. 10:38:39

@01234567: "sötétebb bőrű, vándorlástól ápolatlan, kimerült és ideges ember" Ha te csak ennyi különbséget találsz egy európai és egy afgán, pakisztáni, vagy szomáliai között, akkor nagyon egyszerűen látod a világot. Nem a fehér ember felsőbbrendűsége beszél belőlem. Nem helyezem egyik kultúrát sem a másik fölé, de azért látom az óriási különbséget közöttük. Ők például egészen másként viszonyulnak a nőkhöz, mint az európaiak, ezért minden haját nem eltakaró, netán shortot viselő nőt kurvának tartanak és úgy is bánnak vele. Talán hallottál már szikhek és a hinduk között vallási alapú incidensekről. Azért nálunk nincs szokásban, hogy katolikusok és a protestánsok feldúlják időnként egymás templomát, aztán megtorlásul agyonvernek a másik felekezetből pár száz embert. Sokszor példálóztok az 56-os magyar disszidensekkel. Első kézből, nagynénémtől tudom, hogy hónapokig türelmesen várakoztak ausztriai lágerekben, hogy hová mehetnek tovább letelepedni. Nem randalíroztak az ellátás milyensége miatt és nem hagytak maguk után szeméthegyeket. És elég elenyésző számban követtek el a békés lakosság ellen terrorcselekményeket. Pedig lehet, hogy ők is idegesek voltak, mert sokan közülük az akasztófa elől menekültek.

allesmogelijk 2017.05.14. 10:39:15

@olvaso.nl: Végre valaki a vásárlóerők összehasonlítását is megtalálta! Enélkül, bármennyire is jó a cikk, az átlag intelligenciájú magyar csak egyik oldalát látja az éremnek.

Egyik hozzáfűznivalóm, hogy nem szabad csak a nagyvárosokban gondolkodni, ha valaki mozdulni (migrálni! :)) kíván. Munkahelyfüggő is a dolog, de pl. Amszterdam nem annyival nagyobb (Hollandiában), mint pl. Rotterdam, Utrecht, Hága, 's Hertogenbosch, Eindhoven, Groningen, Tilburg vagy Nijmegen, sokkal kevésbé nagyobb, mint Budapest az azt követő magyar nagyvárosoknál, de talán a listán 2. és 3. kivételével mindenhol szignifikánsan alacsonyabbak a költségek, főleg a lakásárak, mint Amsz-ban. És ami fontos, hogy ezekben, sőt a relatíve kisebb "vidéki" városokban is kiválóan lehet munkát találni és minden egyéb sokkal olcsóbban megvan pl. egy Wageningenben, Leidenben vagy Bredában, mint Am-ban vagy Rotterdamban. Szerintem ugyanez igaz minden említett más ország esetében, leginkább Dublinnal öhasonlítva pl. mindenhol másutt minden sokkal élhetőbb. Azt gyanítom, hogy Svájcban mindegy, hol lakik az ember, mindenhol elég drága, de az egy kivételesen gazdag ország. De azt is gyanítom, nem véletlen, hogy egy hajdani osztálytársam évtizedek óta ott él és már biztosan nem fog visszajönni, mert nincs miért.

Ahol én Hollandiában lakom, még mindig nagyobb, mint Kecskemét vagy Szfehérvár, de, és itt jön a harmadik megjegyzésem, biztosan jobban megélek, mint Bp-en (és egy vidéki kisvárosban is) egész életemben. Még helyi kultúrális élet is van (ami a magyar vidéken még ma is ritka), ha valakit ez érdekel. Már elég hosszú életemben (apám ilyenkor már nyögdíjjas volt :) először félre tudok tenni, méghozzá nem is keveset: többet, mint több évtizedes (kiemelkedő, vezető-)tanári munkámmal bármikor hazavittem! És az, hogy az árak magasabbak lennének, mint Pesten, az egyszerűen nem érezhető. Sőt! Igaz viszont, hogy ruhát-cipőt még alig vettem, mert azok pl. többnyire sokkal drágábbak, de mindig lehet megfelelő minőségben olcsót is kapni - mindenből!

Természetesen szerencse is kell a sikeres kitelepüléshez, meg gondolkodni is kell tudni. De sajnos a mentalitással is baj van: egy nagyon régi ismerős csimotája kívánt kitelepülni és kért tőle tanácsot. Miután adtam, az érintett semmit sem válaszolt. Másik, helyi példám: egy éppen érettségizett honfitársnőm nem találta meg a számítását (naná, alig volt valami a fejében), a tanácsaimmal sem tudott mit kezdeni, visszament. Itthagyta viszont a kifizetetlen telefonszámláit. Figyelmeztettem, elküldtem neki, írta, hogy köszi, majd gondolkozik. Hónapokkal később megint jött a fizetési felszólítás lejárás fenyegetésével. Megírtam neki - erre semmi válasz. Sok kedves honfitársam még egy köszönömöt is alig tud elrebegni. Szóval sokkal többre becsülöm az ide települt török, arab, afrikai, kínai, lengyel embereket is (vannak köztük ismerőseim is), mint a magyarok többségét. Leglább az összetartás és egymás segítése (oda-vissza!) megvan náluk - a magyarok között alig. Így nem lehet!

allesmogelijk 2017.05.14. 11:09:40

@KissGecihuszár: Nagyon jó a hozzáállásod! Hasonlót élek meg már évek óta Hollandiában. Emellé még azt is hozzátenném, hogy itt a több milliónyi nem-holland lakosság mellett is sokkal kellemesebb a közhangulat, közbiztonság és hasonlók, ami azért sokat javít az ember napi kedvén is. Nem tudok a sok búvalb..tt magyar arc közé visszatérni, no.

sorrowed 2017.05.14. 11:10:08

oxford mellett lakunk a kedvesemmel es egy lakotarssal 3man egy ketszobasban. (ez csak a hálószobak szama, nappali mi dig van melle) 40 ezres varosban. lakás 1100 rezsivel. kaja 200-300 attol fugg mennyit rendelünk. dohányzás 150 egyeb rezsi(telefonszamla. uj ruha. kütyü) plusz 200. konnyen kifizetjuk. haza is kuldunk penzt. ha kell venni egy mosogepet hirtelen nem problema. ami fontos netto 1400-1800kozott viszek haza egy proli raktáros munkaert ketten kb 3000 et keresunk.
hol tudom megengedni magamnak ezt az eletkorulmenyt Budapesten mondjuk csepelen? keresnenk kette mondjuk 300ezret(nem heti 40 oraval, hanem tulorakkal) . lakas alaphangon (hasonlo méretű) 120 nal kezdodik plusz rezsi. 150 alatt nem usszuk meg. kaja ugyanannyi. kütyük ugyanannyi. budapesten az egy heti fizumbol nem veszek laptopot, lapostevet, vagy iphonet.
ugyhogy kedves író. lépj a relatívitas talajara es csapd hozza hog, minimalberbol hol. mennyiert lehet elni. egy atlagos 30 as parnak.
esetleg hogy havi száz-150fontert hozzadvagnak egy uj kocsit. mondjuk egy corsat. egy óra ügyintézéssel.

M. Péter 2017.05.14. 11:10:53

@velorex-vezető: Azért ne feledkezz el Észak-írországról, ahol nem túl régen a katolikusok és a protestánsok még lelkesen gyilkolták egymást. Ma már csak kisebb csoportok gyilkolgatnak és robbantgatnak.

M. Péter 2017.05.14. 11:15:50

@Pink Petsch: @Tibi !: Az a vicc jut az eszembe, hogy királyfi, te még hiszel a mesékben?

Studiosus 2017.05.14. 11:40:53

@olvaso.nl: vagyis Zürich a legolcsóbb város...

Studiosus 2017.05.14. 11:42:09

a bécsiből ítélve ezek turistaárak, ha ott él az ember, tök más összehasonlítás jön ki. az albérlet brutális, legalább kétszer drágább, ha nem háromszor (egy jó környéken), az összes többi mind ugyanannyiba kerül, kivéve a szolgáltatások, amik legalább kétszer drágábbak, de ki a tököm akarja igénybe venni őket, ha házon belül elintézhetők. a fizetés meg két és félszer annyi (amúgy háromszor, csak a maradék elmegy a lakhatás különbségére), nem csoda, hogy bárki könnyedén megtakarít havonta egy teljes magyar átlagfizetést, és még úgy is jobb színvonalon él, mint otthon. az csak lézerjános fejében él, hogy mindenki rabszolga, meg ilyenek. valamit szívhatott a jóember a kormányinfo előtt.

01234567 2017.05.14. 12:24:18

@somlobodog: De kár hogy csak most lestem ide vissza. Mert vártam ezt a tipikus csak a pénz hozzászólást. Két lakást adunk ki Bp. belvárosában, igen jóval olcsóbban mint a piaci ár, mert mások a szempontjaink. Az egyikben régi a bérlő, és nagyon rendes, megbízható, a lakásra is odafigyel, amióta ott lakik nem emeltünk árat. (több éve). A másikba nem rég költözött új bérlő, és pont azért oda mert ezt egyedül meg tudja fizetni, mert az előzőben többed magával lakott, igen csak egy havi kauciót kérünk, és ha nincs oka, bizony nem tartjuk meg mint általában máshol, pl. ez az új bérlő nem tette még le a kauciót mert az előző főbérlő nem akarja visszaadni neki és hadakoznak, mi kivárjuk. Tudod nem minden a pénz, igen. És egy szar világban is lehetsz jó, csak nehéz. Megértem te a könnyebb utat választod.

01234567 2017.05.14. 12:26:25

@Buchhalter: Jó neki olyan sok van hogy osztogathatja, a sajátom nekem is kevés. :D

SGlass 2017.05.14. 12:29:23

@olvaso.nl: igen, pont erre gontoltam én is! :) és egy érdekesség, hogy ha összehasonlítjuk Budapestet GOA-val, akkor azt is láthatjuk, hogy szinte minden olcsóbb és ott, és még ott is erősebb vásárlóerő! :(

Indices Difference Info
Consumer Prices in Goa are 39.22% lower than in Budapest
Consumer Prices Including Rent in Goa are 41.65% lower than in Budapest
Rent Prices in Goa are 49.21% lower than in Budapest
Restaurant Prices in Goa are 40.76% lower than in Budapest
Groceries Prices in Goa are 22.00% lower than in Budapest
Local Purchasing Power in Goa is 5.31% higher than in Budapest

doktornoo 2017.05.14. 12:29:35

@Studiosus: teljesen mas a helyzet is lejjebb is a magyar hatar mellett, gozom sincs, hogyan jottek ki a szazalekok, vagy mihez viszonyitottak oket.
Nem ezert a felarert jar a magyarok fele vasarolni, az biztos. Vagy csak nem olvastak ezt a cikket a balgak

01234567 2017.05.14. 12:30:55

@velorex-vezető: Most elkezdhetnénk egy parttalan vitát...hagyjuk. Amúgy ahogy én láttam 13 fehér európai ukrán egy lakásban, úgy hogy a folyosón dohányoznak, élik a fél életük is ad némi problémára okot...áá hagyjuk...kezdjen bele a tököm...

noblesseoblige · http://fratrescalendarum.blog.hu 2017.05.14. 12:48:13

@Arthamyr:

Pár hónapra ki kell mennem majd Dublinba. A város agglomerációja mennyire drága lakhatási szempontból?

Arthamyr 2017.05.14. 13:11:53

@noblesseoblige: Agglomerációja válogatja (pl. Howth, Malahide elég ütős tud lenni, kb. drágább mint Dublin), meg hogy mennyire messzire akarsz menni, de általánosságban véve jóval olcsóbb, mint a belváros.
Nem igazán tudom, mert mi végig a belvárosban (vagy a határán: Smithfielden) laktunk, itt is vettünk lakást, és nem is néztünk vidéken semmit. A vásárlásnál kb. fél ár vagy még kisebb (kollégám 335k-ért vett 100+ nm-es új sorházat Naasban pl., kis kerttel), ez a bérleti árakban is megjelenik. Ha privát üzenetben átküldöd a konkrétumokat, esetleg tudok értelmesebb javaslatokat is tenni, nem mindegy, hogy mekkora hely kell (pl. családos vagy?), hol fogsz dolgozni, mert nem éri meg napi 2 órát szopni a tömegközlekedéssel. A daft.ie a legelterjedtebb hirdetőoldal, kiválasztod Co. Dublin-t vagy Dublin megfelelő részét, és tudsz nézegetni. Mondjuk előre bérelni nehéz (de azért körülnézhetsz, hogy lásd, mire számíts), mint mondtam, pár nap alatt elmehetnek a dolgok, ami nem, annak meg megvan az oka.

Buchhalter 2017.05.14. 13:23:42

@allesmogelijk: kicsit bullshitt ez a magyarok nem fognak össze az összes általad preferált náció meg igen.Németországban fél év alatt mi pont hogy rengeteg segítséget kaptunk vadidegen magyaroktól ,sőt Hollandiában élőktől is.Sokukkal mai napig tartjuk a kapcsolatot.Bocs,de mi láttunk széthúzó németeket,lengyeleket és arabokat is.Általánosítasz, ami ma már nem annyira igaz.Kicsit köpködsz a magyarságodra ,gratulálok.

-JzK- 2017.05.14. 13:28:37

Ergo az átlagmagyar, aki nem IT-cégnél lesz középvezető, alig fog jobban élni, mint itt élhetne, mert papíron 3x annyit keres, de a többletnek a jó részét elviszi a kinti élet drágább volta, na meg az ingázás.
Én még egyetlen magyart sem láttám nyugati munkával konkrétan meggazdagodni: ezek az emberek azt a kicsi pluszt, ami végül megmarad, azt is jórészt felélik, mutogatható ketyerékre, luxustermékekre, márkás szirszarokra. Ergo kifolyik a kezük közül a pénz.
És lehet, hogy ezek az emberek itthon is pont ezért voltak/maradtak volna szegények.

velorex-vezető 2017.05.14. 13:46:49

@Buchhalter: Tökéletesen igazad van. Elég csak az ossie-wessie
ellentétre gondolni. Van egy mondás Németországra:
Azelőtt egy nép élt két országban, most két nép él egy országban.

allesmogelijk 2017.05.14. 13:48:55

@Buchhalter: Örülök, hogy jobbak a tapasztalataid az enyémnél. A tapasztalat ugyanolyan személyes, mint egy életút, vagy az ízlés. Nincs miért "bocs, de..." Viszont tavaly olvastam nemzetközi felméréseket az összetartás-széthúzás témában, azt a saját tapasztalataim megerősítették. Az általában tapasztalt, általános viselkedés, a nagy átlag pedig egyéni tapasztalatok összességéből jön ki, aminek sokszor valakinek az egyéni tapasztalata ellentmond.

Ez nem jelenti, hogy bárkit preferálok, látom az idegen kultúrák közti személyes együttélés nehézségeit is, de ez itt általánosabb probléma annál. A magyarságomra éppen nem köpködök, de amit sok kommentelőnél (főleg más, politikusabb témákban) látok, az gyomorforgató - na azokra köpnék, ha tudnék. De az ő ordenáré viselkedésük az én magyarságomat nem érintik, csak óvatosságra intenek. Erről írtam. Még jó, hogy temperáltad a megjegyzésedet két "kicsit" alkalmazásával. Ez tetszik és reménytkeltő, még ha nekem személyesen nem is számít.

svajcineger 2017.05.14. 14:10:25

@bananarama:

Lehet, hogy szomszédok vagyunk? :-)

DieNanny CH 2017.05.14. 14:18:08

Én a következő spontán összehasonlítást végeztem:
Tegnap, míg mentem a pesti metrón, ott volt a Spar hirdetése, hogy 1000 forintonként egy Jamie Oliver pontot lehet kapni.
Ugyanez a pontgyűjtés jelenleg a svájci Coop-ban is megy, 10 frankonként.
Szóval, ami Mo-on 1000 forint, az Svájcban 2750.
Felületes arányosítás, tudom, de valószínűleg pontos.
:-)

DieNanny CH 2017.05.14. 14:25:49

@Arthamyr:

"egy strukturált, kereshető adatbázis kell. Vagy egy interaktív oldal, ahova az ember beírja a paramétereit, "

Ilyet már korábban csináltunk mi itt, a HÁ-n:

docs.google.com/spreadsheets/d/1DNAW9Fi-WgOkz3AlU-rwnPZAkZexyPO2R6EojFSbFXA/edit?pli=1#gid=1192505420

Barkalot 2017.05.14. 14:50:07

@Határátkelő:

Egyébként az USA-ban annyi magyar él, amennyien Budapesten élnek. :))

Barkalot 2017.05.14. 14:50:17

Kicsit el van tévedve a poszt szerzője a bécsi és a berlini élelmiszer/étterem árakkal kapcsolatban. Ha valaki körültekintő még akár olcsóbban is megúszhatja a dolgot ott mint Bp.-n. Minőségi kajálást is olcsóbban ki lehet hozni Berlinben mint Bp.-n csak nyitott szemmel kell járni meg vásárolni.

somlobodog 2017.05.14. 14:50:39

@01234567: oké, ez is egyfajta adakozas. Elfogadom. Nekem a lakaskiadas üzlet. Én máshol elem ki a társadalmi felelősségvallalasi hajlamaimat. Lehet ezt a fajtát azért nem értem mert tőlem mindig csak szívesseget szoktak kérni (tanács, munka, pénz, szállás, egyebek), ezért nehezen toleralom ha még egy felnőtt idegen embernek is én tegyek szíveseget amivel nagyon könnyen vissza tud élni. Nem vagyunk egyformák

2017.05.14. 15:10:58

Ha valaki országot vált, előtte felméri a terepet ÉS a jövedelmének a vásárlóértékét.

Egyébként továbbra is a svájci fizuból marad meg matematikailag a legtbb.

Arthamyr 2017.05.14. 16:02:09

@DieNanny CH: Nem értek a google docs-hoz, de itt a nyers adatnak a táblázatban lévő cellák tűnnek nekem. Vagy valamit benéztem?

Arthamyr 2017.05.14. 16:07:16

@zseketto: Az ökölszabály szerint tök mind1 hova mész, ugyanazért a munkáért kb. ugyanakkora része marad meg a bevételednek (persze van eltérés, de a korreláció erős), ez ugye Svájcot előre rakja. Emiatt el tudom képzelni, hogy Monaco, Luxemburg, Katar és a hasonlók még Svájcnál is jobban jövedelmezőek, mondjuk ezeken a helyeken sokkal korlátozottabbak a középosztálybeliek lehetőségei.

Buchhalter 2017.05.14. 16:35:13

@gabors: na mi van haver?Amikor kapsz egy indokolt választ már lefagynak az értelmetlen támadásaid?

pereszke 2017.05.14. 16:35:23

Egy fizetés összehasonlítást is illett volna feltenni, legalább tájékoztató jelleggel, mert úgy egy kicsit árnyaltabb a kép, bár nyilvánvalóan ezek nem a takarítói/mosogatói bérek. A Cost of Living oldal adatai a teljesség igénye nélkül:
Pl Bp vs Bécs HUF184,943 vs HUF570,941 +208%
Bp vs Berlin HUF184,943 vs HUF618,448 +234%
Bp vs Amsterdam HUF184,943 vs HUF716,326 +287%
Bp vs London HUF184,943 vs HUF797,891 +331%
Ehhez képest az 50-100%-os különbség a megélhetésben nem is annyira rossz.

Barkalot 2017.05.14. 17:33:33

@pereszke:

Jé, kiderült hogy nyugaton jobban élnek az emberek mint itt? Nahát :O :D

DieNanny CH 2017.05.14. 18:08:17

@Arthamyr:

Nem, jól látod. Úgy 2 éve néhány kommentelő a lakóhelyének árait írta bele.

Aki ki akar menni, szerintem írja össze pontosan, hogy otthon miből mennyit vásárol. Még a mentolos rágót, meg fogpiszkálót, meg ceruzaelemet is érdemes.
Na, és aztán ezeknek az árait nézze meg a célországban. Adja össze, és máris meglátja, mennyi lenne kint a kiadása.

Persze, ha valaki ehhez egy passzoló programot tudna írni, még jobb lenne. (Vagy, eleve az otthon háztartási füzetet számítógépen vezeti, és akkor a forintot átírja a valutára.)
De ehhez nem értek.

Eva Nagy54 2017.05.14. 19:28:20

Az írás címe: Mennyivel drágább külföldön az élet?
Ez sajnálatos módon az alább leírtakból egyáltalán nem derül ki.
Az hogy menyibe kerül az élet ezekből áll össze: lakbér,rezsi,kaja,üzemanyag plusz telefon,internet,tv. Az hogy milyen drága egy étterem a megélhetésnek semmi köze. Valóban nyugat-európa nagyvárosaiban a lakásbérleti díjak magasabbak, mint Magyarországon, de konkrét példát írok német kisváros nagyváros közelében. Lakbér 1 szobás lakás 230 euro/hó. Rezsi hideg-melegvíz, fűtés és a közöshelyiségek díja 70 euro/hó, villany 30 euro/hó, telefon két személyre, internet, tv 120 euro/hó. A kaja kb 300 euro/hó /Lidl,Netto, Aldi,Edeka mind tíz percen belül gyalog. A Lidl árai Magyarországon az áfa különbséggel magasabbak ami ugye 20%./ Üzemanyagra egy hónapban kb 50 euro megy el. 230+70+30+120+300+50=800 euro ez kell a megélhetéshez 2 főre. Mivel üzemanyagot írtam ezért adóra és biztositásra még havi 60 euro kell egy átlagos autó. Remélem tudtam segíteni

VT Man 2017.05.14. 20:41:30

@01234567:
"Mit gondolsz a kiadási piac miért ennyire liberális még mindig, szinte hihetetlenül kedvező, jóformán csak a bevalláson alapuló adókkal"

Vicces vagy. Eddig ment a feketézés a lakáskiadással a brutális adók miatt, most olcsóbb befizetni az adót, mint lebukni, de neked ez se jó..

Szerintem most rendben van az adózás, és nincs oka, hogy ne fehéren legyen kiadva.

VT Man 2017.05.14. 20:59:25

Amikor a magyar boltokban bármilyen importárut láttok (heinz ketchup, külföldi vaj, sajt, stb.), az kint kb. ugyanannyi, vagy olcsóbb. És tele van külföldi áruval a bolt.

Baracus őrmester 2017.05.14. 21:23:02

Tavaly Zürichben dolgoztam és kicsit összehasonlítottam az árakat, kereseteket. Megnéztem 8-10 élelmiszer illetve tartós fogyasztási cikk árát ott és Pesten, majd ugyanazon munkakörök kereseteit is a két városban. A következő jött ki: az árak átlagosan háromszorosak, a keresetek viszont 9-10 szer magasabbak. Vagyis annak ellenére, hogy bizony háromszor drágább az élet Svájban, 10 szer többet is lehet keresni. Mindez nem igaz az ingatlanokra. Azok árai iszonyatosak Svájcban.

svajcineger 2017.05.14. 22:41:21

@Animus et spe:
A tizszeres szorzot azert kisse tulzonak erzem. Olyan ot-hatszoros a kulonbseg.

Vadalmaaaaa 2017.05.14. 23:54:50

Nagyon ugyetlen modon talaltatok. A tobbiek nagyjabol leirtak miert.

Teljesen kihagytatok a szolgaltatasokat,!!!!!
ami a legdragabb nyugaton a magas berek miatt.

Itt jon az be,hogy egy atlag magyar no egy atlagos fizetesbol el tud menni fodraszhoz ,kozmetikushoz havonta, fogorvoshoz felevente ( mig az angolok fogtomo keszleteket is arulnak a Boots- ban mar 15 eve is) egy atlagos fizetesu nyugati no meg nem tud.

ez az aprocska teny,pedig egeszen mas megvilagitasba helyezimaz eletminoseget,ami nem egyenlo a bankszamladon tarolt penzzel.

Roviden: nyugaton a sokkal tobb penz ,sokkal,kevesebbre eleg.

arncht 2017.05.15. 02:46:27

@Barkalot: ezt azert nem mondanam... Egy 1.5x szorzo siman van a hasonlo szintu elelmiszer / etterem arak kozott ausztriaban es otthon. De terulettol fugg, hogy mekkora a differencia. Pl a tejtermekek hasonlo arban vannak, a pekaruk 2-3x dragabbak, egy jo pizza kb 2x, a sutemenyek is 2-2.5x. de a fagyizo alig dragabb (az adagar magasabb, de nem 4 dekat adnak).

montroyal ( CAN qc) 2017.05.15. 02:52:36

@vöribaba: egy atlagos fizetesu nyugati no meg nem tud

.ezt nem tudom honnan vetted mert egy atlagfizetesu no fent tud tartani egy lakast,( sot sokan vesznek lakat mert olcsobb a torlesztese mint berelni ) van kocsija ,nyaralni elmegy a baratnojevel, fizet az etterembe . nem varja el egy ferfitol a meghivast ... Canadarol beszelek es egy fodrasz kozmetikus kb 100$ miert ne tudna elmenni ... ha nem megy el lehet azert mert nem foglalkozik vele hogy _most mindenki engem néz mert fodrasztol jottem vagy mert mi van rajtam ....

amugy nem tudok hozzaszolni ,osszehasonlitani, mert nem tudom mire ,mennyit koltunk mert amennyibe kerul, ami kell - kifizetjuk ... es nagyon atlagosan keresunk .. ami felesleges azt meg elnyaralgatjuk ..

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2017.05.15. 09:30:30

@montroyal ( CAN qc): Bátyám, nem érted az egészet.Nyugaton élni sz@r, és anyagilag tiszta ráfizetés, értem?
Ezért is özönlenek Magyarországra a szerencsétlen, demokráciában kizsigerelt, anyagilag leégett, menekülő munkavállalók Nyugat-Európából, Usákiából, Kanadából, hogy aztán odahaza a megtestesült jólétben tágas, napos palotákban fetrengve-üvöltve fogyasszanak és dőzsöljenek...
Ja, lehet, hogy mégsem...
:-)))

Vadalmaaaaa 2017.05.15. 10:04:25

@geegee: tobbnyire csak a kovetkezo generacionak lesz igazan jo, akinek mar nem kell lakbert fizetni stb stb

Az elso generacionak csak konnyebb.

Vadalmaaaaa 2017.05.15. 10:04:51

@montroyal ( CAN qc): jo vegyunk alapulmegy tanitonot ,ne mindjart egy jogaszt vagy orvost ( nekik nincs idejuk elkolteni a penzt)

Kanadaban es Belgiumban korulbelul azonosak a kereseti viszonyok,Belgiumban egy picit tobbet kereshet ugyanaz a tanitono.

Egy tanitono keres kb 1500-1800 eurot, ebbol 1000-1100 csak a lakbere havonta,az autojat biztosithatja evi 1200-400 kozott. A hajfestes olyan 150 euro es egy heti bevasarlas olyan 100-200 euro kozotti osszeg.
Nagyon konnyen kiszamolhatod,hogy egy tanitononek nem marad fodraszra, fogorvosra,kozmetikusra miutan kifizette az alberletet es a kajat.

Fogorvos: egy fogtomes belekerulhet 1000 euroba,egy kg hus kb 50 euro.

Belekostoltammaz osszes kontinensbe kivetel az amerikai,adtal egy otletet iden nyaron hova menjek:) megnezem magamnak a kanadat is:)

kovacsugynok 2017.05.15. 12:13:34

Szerintem ez igy kissé torz. Én inkább az alapvető élelmiszerek árát hasonlítanám össze.
Ahányszor hazamegyünk, az vág pofán, hogy fillérre ugyanannyi minden otthon mint kint spanyolban. Van pár apróság ami otthon olcsóbb, de nem sok.
Amikor az ember kimegy először külföldre, nem az éttermek ára érdekli, hanem a kenyér, tej, felvágott, albérlet, stb.
A nagy baj az, hogy az étkezés, ruha, stb minden egy árban van már otthon mint külföldön, ja és az áram, gáz stb is, szóval az élet ugyanannyiba fáj, csak ezt egy kinti fizu 30%ából kell kigazdálkodni ami lehetetlen. Az albérlet természetesen kint drágább, de ha van melód kifizethető. És a hónap végén marad pénzed amit félretehetsz ennyi.

Vadalmaaaaa 2017.05.15. 17:59:00

@Demi78: ezen sok hulyesegen rohogtem egy jot:
" moziberlet ( netflix) het euro:)" " turkalobol oltozkodom" -ha meg kukaznal is meg tobbet megsporolhatnal:) ezert erdemes volt koltozni? Ezert otthon is maradhattal volna.!

Sorrowed
De sosem leszel lakastulaj se oxfordbann,se kornyeken,ha nyugger leszel kocoghatsz vissza Magyarorszagra,a britt fogorvost nem engedheted meg magadnak,pedig az alap lenne

Nigro notanda lapillo 2017.05.16. 14:44:54

@vöribaba: elnézést de ezt a fogtömés àrat mégis honnan?
szerencsére ritkàn kell, de tavalyelôtt (és a kollégàknàl végzett gyors közvéleménykutatàs szerint ez nem vàltozott) egy fogtömés àra itt Luxembourgban a következô volt:
- érzéstelenítés 12.60 euró
- elôkészítés 18.24 euró
- tömés (kétoldali, felépített) 54 euró
ez együtt 84.84 euró. az alap TB 72 eurót térített vissza, a kiegészítô pedig a maradékot.
mit nem engedhet meg magànak bàrki ezen?

Vadalmaaaaa 2017.05.16. 19:03:59

@Nigro notanda lapillo: felteszem,hogy Lux.- ban is mutuelle van es nem TB:) nem tudom,hogy hol elsz,lehet,hogy meg Magyarorszagon azert ez TB- s berogzodes nalad.
Nem gondolom,hogy ott olcsobb lenne egy fogaszati kezeles,mint egy allammal odebb. Az en fogtomesem konkretan 1000 euro volt hosszu evekkel ezelott es nem teritette a biztositom,pedig ketfele biztositassal is rendelkezem. Nem tudtuk visszaigenyelni.
A kezeles minosege is hagyott kivannivalot maga utan,pedig egy jonevu maganklinikanntortent a beavatkozas. Nem gondolom,hogy csupan a veletlen muve lenne,hogy,aki teheti keleten kezelteti a fogait. Nyilvan a te eseted nagyon egyedi es kulonleges:)

Vadalmaaaaa 2017.05.16. 19:04:18

@Nigro notanda lapillo: valoszinuleg soha nem eltel a Benelux allamokban,mert akkor tudnad,hogy tarsadalombiztositas ezeknen az orszagokban nincs,csak egeszsegbiztositas,abbol is a kotelezo es a kiegeszito.

Na ,mindegy,azert jo,hogy Magyarorszagrol ,magyar arakkal felszerelkezve hozzaszolsz:)

az erzestwlenoto injekcio lehet,hogy ennyi ,amit fent beirkaltal,de az emberi munkaero ara,amit honoraire- kent megnevezve kulon szamlan kuld el a biztosito es szinte soha nem egyszerre a nominalis koltsegekkel,na az a brutalis es amiatt jut az embereknek fogorvosra a fejlett nyugaton. Most mar ,hogy ezt is tudod,orulj,hogy 80 eurobol megusztad a kezelesed. Magyarorszagon.

olvaso.nl 2017.05.17. 22:00:45

@SGlass: hat igen, eleg keves varos van ahol kevesebb lenne a vasarloero mint BPn
de ezt valamiert a legtobben nem ertik meg

olvaso.nl 2017.05.17. 22:23:01

@allesmogelijk: pontosan, en par eve csinaltam egy osszehasonlito tablazatot egyebkent errol, akkor a netto atlagkereset volt kb 200ezer huf pesten, itt utrechtben meg 2000 eur tehat szamszerint 100as szorzo es osszegyujtottem az arakat az albert heijnben meg a benzinkuton stb.
na most ugye a benzin atlagban 1,55 eur -> 155 huf-nak kene lennie az atlagfizetes szerint

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása