oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2017. április 15. 06:30,  Tíz dolog a határátkelésről, amit nem szívesen ismersz be 65 komment

2017. április 15. 06:30 Határátkelő

Tíz dolog a határátkelésről, amit nem szívesen ismersz be

Magyarország egy brutális négynapos húsvéti hétvége közepén tart, és világszerte mindenki rettenetes étkezések közepette próbál levegőt kapni, úgyhogy arra gondoltam, ma nem terhellek túl titeket hosszú és komoly poszttal, inkább jöjjön egy rövid és félig (de azért kicsit mégis) komoly írás, amit aztán kommentekben (vagy akár külön posztban, akinek kedve van rá) kiegészíthettek. Következzen tíz dolog, amit nem szívesen ismerünk be határátkelőként (iróniadetektor on).

Hogyan telik nálatok a Húsvét? Mi kerül az asztalra? Küldjetek fotókat esetleg pár soros leírással a hataratkeloKUKAChotmail.com címre! 

ferfi_gondolkodik_laptopon_1.jpg

Most nem mennék bele abba, milyen szakaszai vannak a határátkelésnek, de az biztos, hogy az ember igen sokat tanul magáról és a körülötte élőkről egy külföldre költözés esetén.

A pozitívumok mellett persze akadnak olyasmik is, amiről nem nagyon beszélünk, ezek között akadnak pozitív és negatív dolgok is. Az amerikai Tom Frost kis túlzással bejárta már a fél világot, élt Indiában, Japánban, Mexikóban, Argentínában, jelenleg pedig egy kis farmon lakik Uruguayban a családjával. 

Ő szedett össze tapasztalatai alapján tíz dolgot, amit szerinte a határátkelők nem szívesen ismernek be (dőlt betűvel az én megjegyzéseim olvashatók). Lássuk!

1. Noha folyamatosan hívod a barátaidat és a családodat, hogy látogassanak meg, meglepő örömmel tölt el, amikor nem jönnek.

Ez csak részben igaz, mert jó, ha jönnek, csak ne jöjjenek állandóan és legyen köztük elegendő szünet. És persze az sem mindegy, ki jön…

2. Erősen optimista volt az az elképzelés, hogy pár hónap alatt folyékonyan beszéled majd az adott nyelvet.

Ez különösen akkor igaz, amikor úgy költözöl ki, hogy azt hiszed, beszéled a nyelvet, és a helyszínen derül ki, hogy amit te angol-/német-/franciatudásnak hittél, az csak Magyarországon az.

3. Többet gondolsz a kedvenc hazai kajádra, mint a családodra.

Én ilyenről még nem hallottam, szerintem nettó hülyeség, de hát nem vagyunk egyformák.

4. Tök megnyugtató, hogy nem kell különösebben izgatni magad azon, mi zajlik abban az országban, ahol élsz.

Erről külön hosszú posztot lehetne írni, és szerintem komoly pszichológiája van a dolognak. Egyrészt csak részben igaz, egészen addig a pontig, amíg rá nem jössz, hogy nagyon hosszú távra tervezel az adott országban, mert attól a pillanattól kezdve bizony nagyon is érdekelni kezd. 

Másrészt a határátkelés egyik nagy előnye, hogy mindig marad a hátad mögött egy bázis – Magyarország -, ahová, ha minden kötél szakad, vissza lehet térni. Ilyen értelemben kisebb a tét, mint azoknak, akiknek már nincs hova menni, hiszen otthon vannak. 

Szerintem ezért nagyszerű hely például Budapest és Magyarország a külföldieknek, akik bármikor csomagolhatnak és hazamehetnek, és ezért lehet idegesítő sokszor azoknak, akiknek nincs hova hátralépni. Ez független politikától, rendszerektől, még a gazdasági helyzettől is, egyszerű emberi dolog szerintem.

5. Sokkal nehezebb pénzt keresni, mint vártad, viszont sokkal könnyebb kevesebből megélni, mint gondoltad.

Sokszor olvasni a kommentekben, hogy „ezért kár volt kimenni külföldre, Magyarországon is élhetnél szobát bérelve”, stb. Amiben persze van igazság, ilyenkor csak azt felejtik el, hogy a határátkelés eleve egy olyan elhatározás, amikor tudod, hogy be fogsz áldozni bizonyos dolgokat, életszínvonalat, legalább átmenetileg egy sikeresebb jövő érdekében. Ilyen értelemben teljesen mások a várakozásaid, mint a hazádban, és sokkal többet hajlandó vagy feladni ideiglenesen.

6. Sokkal több komment érkezik a Facebookon, amikor szomorúnak látszol, mint amikor boldognak.

Erről az jutott eszembe, amiről nem is olyan régen Tamás mesélt a Határátkelő egyik podcastjában: „Az egyik kinti amerikai barátom azt mondta (és nagyon igaza van), hogy a magyar ember olyan, hogy „minden nagyon jó, de…”. És ez a „de” mindig ott van, mert ha nem hangzik el, akkor irigyek lesznek rád, nem állnak veled szóba – egy idő után elvárják, hogy a rosszról, a bukásról beszélj.

Abban a két hétben, amit most itthon töltöttem, rendszeresen elhangzott, hogy „jó, jó, de mondj valami rosszat!”. És nem tudok rosszat mondani – nem azért, mert belehülyültem ebbe az egészbe, hanem azért, mert valóban jól érzem magam ott, akkor meg minek mondanék bármi rosszat.”

7. Az otthonról érkező hírek irrelevánsnak és túlhypeoltnak tűnnek.

Ez egy nagyon érdekes dolog, ugyanis én úgy tapasztaltam, hogy alapvetően kétféle típus van: az egyik, aki úgy gondolja, külföldön élve őt már nem, vagy csak nagyon érintőlegesen (esetleg a családja miatt) érinti mindaz, ami Magyarországon történik és nem is akar foglalkozni az egésszel.

A másik kifejezetten aktív, állandóan a magyar oldalakat olvassa, kommentel, a Facebookon rengeteg magyar vonatkozású hírt oszt meg. Ilyen szempontból tehát a megállapítás csak részben és nem mindenkire igaz.

8. Több minden közös benned az új külföldi ismerőseiddel, mint az otthon hagyott barátaiddal.

Nagy általánosságban egy idő után ez valószínűleg igaz lesz, egyszerűen azért, mert az élethelyzeted változik, és értelemszerűen több közös témád lesz azokkal, akikkel hasonló környezetben, élethelyzetben vagy. Emberek egyszerűen lemorzsolódnak.

Megint csak Tamást idézném, mert szerintem nagyon jól megfogalmazta a lényeget: „tudomásul kell venni, hogy az emberek nagyon-nagyon gyorsan lemorzsolódnak. Nálam két-három hónap alatt a tizedére csökkent azoknak az embereknek a száma, akikkel egyáltalán beszéltem.

A kultúrsokkhoz hasonlóan szerintem itt is van egy menetrend. Az elején mindenki iszonyatosan érdeklődő, hívnak, érdeklődnek a hogyléted felől, hogy minden rendben van-e. Aztán jön egy irigység-időszak, amikor látják, hogy jobban érzed magad, majd jönnek a kisebb-nagyobb lelki zsarolások, az „itt hagytál minket”, végül a harmadik fázis a kiválasztódás, amikor ezek az emberek lekopnak. Az ilyen típusú határátkelésben nagyon gyorsan átértékelődik a múlt.”

9. Rendszeresen blogot írni nehezebb, mint gondolnád

Ha annyi euróm lenne, ahány nagy lendülettel indult, napi szinten frissülő blogot láttam elhalni az elmúlt öt évben, gazdag ember lennék. De ez teljesen érhető: az első hetekben, hónapokban rengeteg az élmény, a mondanivaló, aztán ahogyan beáll az új élet ritmusa, a munka rutinja, egyre nehezebb lesz leülni a gép elé.

10. Megrémít, mennyi alkoholt képes vagy egy adott héten elfogyasztani, noha az adott pillanatban valahogy nem tűnik soknak, viszont cserébe szinte mindig új ismerősöket és nyelvtudásod bővülését hozza magával.

Nem is értem, miről beszél… :)

És akkor most ti jöttök, nektek mi volt az, ami meglepett, másként történt, mint vártátok?

HÍRMONDÓ

A Brexit nem nyírja ki az angliai munkákat

Miközben a politikusok nem is olyan szépen, és nem is olyan lassan egymásnak esnek a brit uniós kilépésről majdan kezdődő tárgyalások kapcsán, a brit gazdaságban a realitás uralkodik, és még mindig rengeteg nagy-britanniai állásajánlat van.

Az álomfizetést Svájcban adják

Svájci munkáról sokan álmodoznak, a pech az, hogy még a németek is, hiszen akár kétszer annyit is kereshetnek, mint odahaza. Főként az egészségügyben, az építőiparban és a fémiparban lehet elhelyezkedni külföldiként.

Agyonadóztatja a magyarokat az állam

Európában Magyarországon volt a harmadik legmagasabb a foglalkoztatásra rakodó állami elvonások aránya tavaly, míg az alacsony keresetűek esetében a magyar állam vonja el a legtöbb pénzt adók és járulékok formájában a dolgozóktól és a munkaadóktól.

Felezhetik egyes Németországban dolgozók családi pótlékát 

Hiába az Európai Unió ellenkezése, a jelek szerint a német kormány ragaszkodik ahhoz, hogy visszavágjon az uniós munkavállalók nem az országban élő gyerekei után járó családi pótlék kifizetéséből.

„El akartam menekülni, meg is tettem” 

Mintegy tízezer magyar fiatal tanulhat külföldi egyetemeken, egy részük részben a magyarországi negatív közhangulat miatt választja inkább a külföldi egyetemeket.

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: pszichológia

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr3712427059

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2017.04.15. 06:48:20

Én csak azt tudom, hogy mínusz 8 fok van és esett pár centi hó...
Hogy az isten rakja teherbe ezt a q időjárást.Úgy látszik idén elmarad a tavasz, valszeg nincs rá igény.Bakker, karácsonykor nem volt ilyen ítéletidő...
Az otthoni 4 napos húsvétot meg üdvözöljük, itt már sok éve így van.Ennyit minimum megérdemel az otthoni kisember is.

Golf2 2017.04.15. 06:49:20

Szegény elmenekült (felszàllt a repülőre) diákok majdnem fele diákhiteles...Arra volt eszük.

DieNanny CH 2017.04.15. 08:32:55

Én óvatos realista vagyok. Semmit nem terveztem 16,5 évvel ezelőtt. Azért jöttem, mert kalandként fogtam fel.
Jó, annyit azért terveztem, hogy hoztam magammal egy csomó vitamint, hogy ne legyek beteg.
Mindent úgy fogadtam, hogy: Hát, ez van!
Nem beletörődtem, persze - igazából semmi rossz nem történt velem.

Na, azt hiszem, nem nagyon lehet érteni, amit írtam - mindegy...

Taxomükke (UK) 2017.04.15. 08:52:07

Figyeljémá HÁ:
".. akiknek már nincs hova menni, hiszen otthon vannak."
Mindig van hova menni.
Azt hittem, errol szol ez a blog...

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2017.04.15. 08:57:45

imgur.com/qHUigW9
Ez volt a mi asztalunk. Hering, lazac, sonka, húsgolyó, sült virsli, céklasaláta, töltött tojás.
imgur.com/FfmX77F ez pedig a tojásfa meg a csoki.
Kellemes húsvéti ünnepeket, remélem, mimdenkinek jól telik :)

szalka240 2017.04.15. 09:21:49

Engem ami pozitívan meglepett, hogy mennyi plusz energiát tud felszabadítani a külföldre költözés, ha az ember rákényszerül dolgokra. A szürke hétköznapokon az ember ledolgozza a munkaidejét, majd jön a főzés, bevásárlás és egyéb házimunka, majd a megállapítás, hogy eleget dolgoztam ma, elfáradtam. Akkoriban is csodálkoztam, visszaemlékezve viszont még jobban, hogy hogy voltam képes annak idején emellett még a lakáskeresést, költözést, ügyintézést, egyéb beszerzéseket is lebonyolítani egy számomra teljesen ismeretlen helyen. Bár a legutóbbi költözésem már országon belül történt, de a volt főnököm a felmondásom után nem adta ki a maradék szabadságomat, így szerdán még a régi munkahelyemen dolgoztam, csütörtökön pedig már az új helyen 200km-rel odébb. A költözést és egyéb dolgokat pedig csak úgy mellékesen csináltam, minden nap egy kicsit vagy amennyi belefért az időbe.

A másik pedig az ismerősök. Néhány kivételtől eltekintve, nagyon meglepődtek, amikor elmondtam, hogy külföldre megyek dolgozni, és nem mosogatni vagy takarítani (mint ahogy itt is "egyesek" azt elvárják), hanem a szakmámban. Volt is nagy érdeklődés, hogy mindent meséljek el, mi történt velem. Miután nyilvánvalóvá vált, hogy sikeresen vettem az akadályokat, minden érdeklődés megszűnt.

tanato 2017.04.15. 09:42:04

@szalka240: Figyu,mint itthon élő:Azoknak "csípi a szemét" ha egy kivándorló sikeres kint,akinek itthon rosszul megy.Aki nem küzd megélhetési gondokkal, esetleg még fejlődni is tud itthon az örül a kint élő kolléga, barát,rokon kinti sikereinek is.
De nekik az itthon jobban élő honfitársa is "csípi" a szemét.
Természetesen az idő múlásával még a barátilag hozzáálló itthon ragadt személy érdeklődése is csökken az iránt akit egyre kevésbé lát,esetleg csak évente vagy még ritkábban.Egész egyszerűen felejtődik.

Mick Richards (UK) 2017.04.15. 10:00:37

4. Tök megnyugtató, hogy nem kell különösebben izgatni magad azon, mi zajlik abban az országban, ahol élsz.

Érdekes kérdéskör. Természetes, hogy nem tudom ugyanazzal az elánnal felhúzni magam Farage totális idiotizmusán, amikor ott van nekem a visszavonulni képtelen Fletó, a Felcsúti Csüngőhasú és barátja _nemstróman_ Mangalicaszerelő "Zuckerberg" Lölő. Próbálok lejönni a magyar oldalakról, egyelőre szinte semmilyen sikerrel. El kell telnie egy időnek, hogy elég tudásom legyen a megalapozott véleményalkotáshoz az angol politikai élettel kapcsolatban. Feleségem nagyon élvezi a parlamenti vitákat. Érdeklődéssel figyelem, hogy mit tud kihozni Május Teréz a helyzetből. Ha aggodalmamat fejteném ki a Brexit-tel kapcsolatban a közvetlen fönökeimnek (egyikük 29 éve itt élő angol pubot is üzemeltető ír), nem is értik miről beszélek, mert ők sem tudják, hogy mi lesz ill. nem gondolják, hogy bármi olyan, ami minket hátrányosan érintene. A 12 éve itt élő lengyel harcosabb, neki itt háza van, próbálják csak tőle elvenni, sok sikert.

Csodabogár 2017.04.15. 11:10:02

Ay 1. ponttal nem értek egyet. Először is bárki nem jöhetett, aki jött annak mindig örültem. Néha hatalmas idegenforgalmam volt nyaranta. Ez volt a Kádár bosszúja időszak.

Csodabogár 2017.04.15. 11:11:02

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: Bölcs voltál és szerencséd is volt. Csak így tovább!

macamuca [IHUN] 2017.04.15. 11:15:14

@Golf2:
Hát ja...
Maradtak volna inkább Mo-on, oszt' vagy ottani diakhitellel tanulnak Mo-on (aztán dolgoznak Mo-on, akármit, ha nem a végzettségüknek megfelelően, na bumm, fő, hogy dógozzanak=adót fizessenek, nomeg a diakhitelt is vissza kell fizetni, legfeljebb megtanulnak ők is sakkozni a csekkekkel-egyéb kiadásokkal, hiszen nincs mit tenni, ilyen az élet, csakis így lehet, máshogy sehogy...), vagy nem tanulnak, nem telik rá a saját/családi büdzséből, szép terv/álom volt a diploma, de vegyék tudomásul, hogy a valóság más: dolgozni akármit, boldogan, hogy van egyáltalán valami munka, sakkozni a csekkekkel, szabadidős programként pedig morogni a x@r élet /kormány /hülye főnök /hülye szomszéd /stb miatt.
Ez az élet rendje. Mo-on. Ne is akarjon mást /máshogy /máshol, higgye el, hogy csakis így lehet=kell élni.

Mert ha morgás helyett máshol/máshogy/mást próbál - csinál, akkor bezony hamar megkapja a hozzád hasonló felfogásúaktól, hogy "erre van eszed", ahelyett, hogy pont úgy belesavanyodna-belekeseredne a zíletbe', mint a hozzád hasonlóan vélekedők...
Lényeg: ne akarjon változtatni, ami volt/jó volt a szüleinek/nagyszüleinek, legyen jó a fiatalnak is....

macamuca [IHUN] 2017.04.15. 11:18:17

@Nagy kámpics:
Upppsssz...
Mondhatni, kínos...
Nem kicsit...

2017.04.15. 11:24:40

@macamuca [IHUN]:

Hát, szerintem oké. Azóta nyilván lett egy csomó friss vendégmunkás, meg nekünk is alakulhatott a véleményünk... de mégis, nincs igazi húsvét duzzogás nélkül, és ne is legyen. :)

Antal Jozsa 2017.04.15. 12:47:11

A nyelvi rész érdekes, én több mint hat éve vagyok a svájci német nyelvterületen , de gyakorlatilag semmi nem ragadt rám az itteni dialektusból, a német az úgy ahogy megyeget, de mit csináljak ha mindenki beszél angolul a munkahelyen, plusz olyanok is vannak akik semmit nem beszélnek németül. Nehéz ez így. ha látják hogy kínlódom a némettel inkább az angolt erőltetik..

P.Elliot 2017.04.15. 13:00:55

@geegee: En a helyedben csinaltam volna hobol egy nyuszikat es kitettem volna a haz ele. Pont ma lattam reggel egy fotot a topikomon ahol ket kisgyerek atolel egy hatalmas, naluk ketszer nagyobb hobol keszult nyuszit, kellemes husveti unnepeket kivanva, hehehe...

P.Elliot 2017.04.15. 13:08:51

A topikhoz szolva;

1. Csak akkor hivtam a rokonokat es a baratokat amikor orultem nekik, szamomra alkalmatlan idoben sosem hivok senkit, szeretek nekik en is orulni, nem kenyszernek tekinteni.

2; Olyan meg a legvadabb almomban sem kepzeltem hogy honapok alatt megtanulom a nyelvet, evek kellenek ahhoz, foleg hogy nem is beszeltuk amikor idejottunk, illetve igen kezdetlegesen.

3. Hogy a magyar ennivalo jobban erdekeljen mint a csalad ilyen soha nem volt sehol es azota sincs, annal is inkabb mert mar Olaszorszagban beleszerettunk a spagettikbe, utana meg az itteni abszolut nemzetkozi etelekbe amiben otthon nem volt reszunk, mi igencsak ritkan latogattuk a magyar hentest, inkabb csak unnepkor, most meg akkor sem mert a termeke nem jo.
Olasz-francia a kedvenc konyhank meg a cseh etelek.

puhacica 2017.04.15. 13:26:07

"4. Tök megnyugtató, hogy nem kell különösebben izgatni magad azon, mi zajlik abban az országban, ahol élsz."

mi kovetjuk az itteni torteneseket es sok hulyeseg fel is haborit, de valahogy mindig van egy olyan erzeskefelem, hogy en szakajtottam, akkor nekem is kell szagolni, es ezzel nincs is baj, mert meg mindig klasszisokkal jobb itt nekunk mint otthon. masreszt meg hogy en csak ne dumaljak bele, ez nem az en orszagom, azt csinalnak, amit akarnak. majd ha sikerul az allampolgarsagot megszerezni, akkor azert mas lesz a leanyzo fekvese.

P.Elliot 2017.04.15. 13:41:46

Elobb kattintottam az elkuldesre mint akartam pedig megittam mar a kavemat, most folytatom azert.

4. Minket a kezdeten abszolut nem erdekelt hogy mi zajlik politikailag az orszagban ahova jottunk, evek teltek el mire kezdett erdekelni, mi egyelore csak a magunk letelepedesi, beolvadasi, feszek rakasi gondjainkal voltunk elfoglalva. Amikor nagyjabol ezek megvoltak akkor kezdtunk komolyabban utananezni hogy hova is erkeztunk, mi is van itt, mi a mult es a jovo, ha visszagondolok meg azt sem tudtam ki volt a kormanyzo az allamunkban az elso evben.
Egyszeruen nem erdekelt, el kell mondani hogy otthon sem foglalkoztam politikaval hiszen ertelme se lett volna nagyon, mindenkinek kuss mert ha nem akkor meguti a bokajat, ez egett belem, illetve belem egettek.
Meg most is csodalkozok amikor az itteniek jo nagy szajjal es hangerovel mondjak meg a maguket barkinek, tokmindegy milyen pozicioval rendelkezik, en ehhez gyava lettem volna, ennek az izere akkor jottem ra amikor egy itteni rendor meg akart buntetni gyorshajtas miatt amit nem kovettem el es felhaborodva megmondtam neki a magamet es igertem hogy nem fogom ennyiben hagyni, / otthon nem mertem volna igy beszelni vele de az itteni rendor nem torkolt le, egyresz mert nagyon harcias voltam, masreszt mert jogom van megmondani hogy mit gondolok rola es az eljarasarol, normalis hangnemben persze de nagyon begurulva/, a birosagon a rendort marasztaltak el es nem engemet, tehat rajottem hogy itt olyan nincs hogy a hatosagnak legyen igaza mindig, tehat erdekelni kezdett jobban az orszag felepitese, politika, sorsok, emberi eletek, kozigazgatas, egyszerre minden.

5. Miert lenne nehezebb penzt keresni itt kinnt? Ha munkad van es felkeszultel arra hogy az elejen minden jo de kozben keresed a jo munkat, keszulsz ra, esetleg tanulsz is hozza akkor semmivel sem nehezebb itt elni, az elso evek a tanulopenz meg a megismerese az orszagnak, ezt be kell kalkulalni.

6. Az otthonrol erkezo hirek masodlagosak, engem az erint elsosorban hogy mi van itt. Nem is szoktam magyar hireket olvasni, annyi eleg amit megtudok az itteni hozzaszolasokbol, nem is ertek hozza hogy mi van otthon ezert nem is szoktam hozzaszolni semmifele otthoni dolognak. Emlekezetem csak az EU-ba belepest oriz meg ahol mindenki tombolt es unnepelt es en olyan hozzaszolast talaltam irni amit hittem is hogy vege az orszagnak, en nem orultem neki, na amit akkor en kaptam! A hazaarulo csak kicsi jellemzes volt, itt jegyeznem meg azt az atok magyar szokast hogy kulturalt hangnemben nem lehet vitatkozni senkivel/ tisztelet a kivetelnek/, maris alpari hangnemben frocsog az akinek ellentmondani akarunk es meg sem hallgatja az erveinket.

7. Igen, tobb kozos dolog van bennem az itteni baratokkal mint az otthoniakklal, ez nem is csoda ha mar mashol elsz. Az otthoni baratsagok elsorvadnak egy ido utan, errol kulon topikot lehetne nyitni hogy miert es hogy ki hogy elte meg.

9. Blogot irni nehez? Hat igen, nekem meg olvasni sem nagyon van, illetve nem akarok net elott tolteni annyi idot..

10. Nem vagyunk alkohol fogyasztok, sosem voltunk, illetbve az elejen mindig vettunk egy uveg valamit amit otthon csak megcsodalhattunk a filmeken vagy magazinokban, azt kicsi kupicaval iszogattuk, illetve kostolgattuk hogy milyen, egy-egy uveg valami eltartott honapokig, inkabb csak arra szolgalt hogy megismerjuk az itteni italokat, nagyjabol tudjuk is ennyi eleg.
Meg unnepeken sem iszunk alkoholost, kiveve engem, nekem idonkent jolesik egy poharka valami. Nagyon idonkent.....

Volt itt meg valamelyik pont amit kihagytam de nincs most idom kutatgatni, a FB-rol volt szo hogy az ottani ismerosok-baratok hirei, de nincs idom mar az unnepi elokeszuletek miatt, most legalabbis, nem vagyok FB tag es nem is leszek, Erre sem idom, se kedvem, felesleges idorablas...
Es most huzok el innen mert sok a dolgom meg ma.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2017.04.15. 16:31:09

@P.Elliot: Haha, ez télleg jó lett volna.De akkor készültem lefeküdni, most meg már szinte el is olvadt a hó.Majd jövőre! :D

montroyal ( CAN qc) 2017.04.15. 19:05:22

Sokkal nehezebb pénzt keresni, mint vártad....

viszont kb 5 év utan elérkezel egy olyan szintre ,ahol mar Mo-on voltal az indulas elott .. plane ha volt normal munka lakas kocsi baratok stb..

montroyal ( CAN qc) 2017.04.15. 19:08:03

@P.Elliot: olvasni sem nagyon van, illetve nem akarok net elott tolteni annyi idot..

ja de nekunk sok idott kell eltolteni ha el akarjuk olvasi a hosszu kommenteket amit irtal ;-)))))

montroyal ( CAN qc) 2017.04.15. 19:15:18

1. jo hogy jottetek.... de meddig maradtok mikor mentek?
es foleg- Oh nooo ... mar megint a Niagara.....

DieNanny CH 2017.04.15. 19:33:14

@Nagy kámpics:

Ott viszont összegyűlt 527 komment...

:-)

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2017.04.15. 21:48:15

@puhacica: ugye? Mégiscsak tudni kell a választott honodban folyó dolgokról... Néha nagyon szavazhatnék már, de aztán megint csak tologatom a papírmunkát, Pató Pálosan. Majdnem minden évben előhozakodnak valami új kívánsággal, de egyszer majd... talán.... Most már férj is pedzegeti, pedig eddig nem nagyon érdekelte. De az "otthon" folyó dolgok elgondolkoztatták.

P.Elliot 2017.04.15. 23:30:59

@montroyal ( CAN qc): Tenyleg hosszuakat irok, hehehe, mar gondolkodtam is rajta hogy zavaronak hathat es tasnacsos lenne levenni rovidebbre, csak a lenyeget irni es nem reszletesen, roviden is ertheto amit mondani akarok...

Shaktee 2017.04.15. 23:33:24

@montroyal ( CAN qc): csak félszemmel merem nézni...

Hjajj :)

montroyal ( CAN qc) 2017.04.15. 23:35:16

@P.Elliot: :-))) jo igy szeretjuk ... néha Adam es Évaval kezded de igy kerek ..:-)))

montroyal ( CAN qc) 2017.04.15. 23:38:00

@swing gitan: akkor csak azt latod amikor a Sens tamad ...

Shanarey 2017.04.16. 00:15:30

Ez a poszt, tele van hülyeségekkel.

Értem én hogy amerikai, de attól még nem kellene idiótának lennie. Almát az almával körtét a körtével.

Shaktee 2017.04.16. 00:44:19

@montroyal ( CAN qc): Márcsak az oilers s leafs nyerjen..

Shaktee 2017.04.16. 00:45:55

@Shanarey: Láttad hogy a szotyilakot is felzászlószták az ifjak? :)

P.Elliot 2017.04.16. 00:48:06

@montroyal ( CAN qc): Azert majd Adam es Evat le fogom hagyni, kerek lesz anelkul is...

gabors 2017.04.16. 04:14:47

@swing gitan: "az ifjak? :) " azok mostantol buzik ! (allitolag)

gabors 2017.04.16. 05:39:07

Na akkor nezzuk meg az SNL-t eddig jo :-)

puhacica 2017.04.16. 09:02:06

@kisrumpf: nem nagyon tudom elkepzelni, hogy tajekozodas nelkul eljek barhol. de en amugy is hir(ado) fuggo vagyok, nezos es egykori keszitos szempontbol is. egyszer altatasbol ebredve arrol magyaraztam allitolag, hogy kesesben vagyunk es nem fog idoben osszeallni a hirado. :D
ennyire valtoztatjak, hogy mikor milyen papir kell?

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2017.04.16. 10:05:19

@puhacica: ( Megemelték azok számát, akiktől kell papír, hogy ismernek téged és garantálják hogy jó fej vagy. S most valami Public Services card is kell, eddig elég volt a Social Security card amit mindenki kapott amikor megkapta az ún. PPS számát, ami adó/TB és mindenre jó azonosító szám. Fenti kártyát csak online regisztráció és személyesen történő megjelenés + fotó után kaphatsz... De összehaverkodtam egy peace commissionerrel a piacon, úgyhogy már van aki papírt hitelesít, de mondom, a baromi nagy lustaságom visszatart az érdemi lépésektől. Biztos nem annyira bonyolult, más is meg tudta csinálni. Ja és a múltkor nagyon felidegeltem magam, mert valami csipkefinom lélek javasolta, hogy az idetévedt romáknak kellene adni állampolgárságot "csak úgy", hogy ne érje őket bántalom és megkülönböztetés, ha már hazulról el kellett menekülniük... Nem a szíriai többgyerekes menekült anyának, érted, hanem a romáknak... Wtf?? Ők is csak úgy jöttek ide mint én, útlevéllel, akkor tessék papírokkal es számlakimutatással igazolni, hogy hasznos polgárok lesznek a továbbiakban. Irgumburgum.)

gabors 2017.04.16. 15:24:36

@kisrumpf: ez hol ilyen bonyolult ? szerencsere az USA-ban ez alapveto allampolgari jog es aki allampolgar csak a jaras (county) valasztasi hivatalban kell regisztralni. Persze allamonkent ez kicsit kulonbozo van ahol akar online is lehet de NY allamban meg nincs ilyen de pl minden DMV-ben lehet pl regisztralni. En levelben csinaltam meg a mult heten gyakorlatilag egy par kerdes es alairas hogy allampolgar vagyok bunteto feleloseg tudataban X ev borton stb

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2017.04.16. 15:33:12

@gabors: Szerintem másról beszélünk. Nem hinném, hogy az amerikai állampolgárság "jár" bárkinek is pár év után, vagy igen?

Amúgy Írország. Itt sem kapod meg automatikusan az állampolgárságot bizonyos itt töltött idő után, még ha mindenben meg is felelsz, is mondhatják, hogy bocs, de nem. Egy itt eléggé ismert kávézólánc tulajdonosa új-zélandi, sikeres üzletember, mégsem kapta meg igénylése után az ír állampolgárságot. Amúgy a jogaink mindenben megvannak, mint az íreknek, de nem szavazhatok, s ez zavar egy kissé. Csak helyi és európai válaaztásokon szavazhatok...

gabors 2017.04.16. 16:13:18

@kisrumpf: "hogy az amerikai állampolgárság "jár" bárkinek is pár év után, vagy igen?"

hol irtam ezt en csak valasztoi jogrol irtam... persze hogy nem jar allampolgarsag ... so letelepedesi engedely, ami nehezebb, meszerzese utan is minimum 3 ev (ha amerikai hazastars eseten) alapbol 5 ev varakozas utan lehet kerelmezni de hacsak nincs valmilyen bunugyi priusza akkor majdnem automatikus. Nem tudom en meg nem halottam olyat akit elutasitottak volna persze ezzel nem szoktak "dicsekedni"

Azt hittem a valasztasi regisztraciorol irsz nem magarol az allampolgarsagrol .. amugy pont a Brexit meg Trump mutatja hogy aki hosszabb tavra gondolkozk erdemes megszerezni az allampolgarsagot (foleg hogy Mo-on hivatalossan van kettos allampolgarsag hogy az erdelyieknek is lehessen) ... Bar meg joval Trump elott kezdtem a sajat ugyemet nekem sem lett meg a valasztasokra es nem voltam boldog .... de amit most csinalnak abbol meg a zold-kartyasoknak is gondjuk lehet foleg mert azt bizony kisebb ugyekert is visszavonhatjak mig allampolgarsagot csak hazaarulassal lehet elveszteni (egyelore mert Trump mar zaszloegetesert is elvetetene :-)

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2017.04.16. 16:23:33

@gabors: na, ez nem volt egyértelmű, hogy a választói jogról írsz. Ezért is írtam, hogy másról beszélünk.

Mr Eggs · http://farmprojekt.blogspot.com/ 2017.04.16. 18:53:31

Ez a lista egy masszív baromság. Röviden tömören.

Void Bunkoid 2017.04.16. 18:54:15

"eleve egy olyan elhatározás, amikor tudod, hogy be fogsz áldozni bizonyos dolgokat, életszínvonalat, legalább átmenetileg egy sikeresebb jövő érdekében"

No ez az, ami valamiért a magyar, sikeres jövőre áhítozó fiatalnak nem szokott menni itthon, csak odakint. Ugyanis itthon, az ismerősök előtt eléggé szégyenletes dolog csórónak vagy smucignak látszani, és ötödmagunkkal lakni egy kétszobás lakásban, meg heti öt nap egy egész darab Vifon-levest megenni per nap mint "kaja", meg nem a legutóbbi air maxben elmenni péntek este partizni, meg nem a legutóbbi telefonnal szelfizni a kopaszigáton.

Odakint, ahol senki nem ismer, és akikkel egy közegben mozogsz, kb ugyanaz a mozgatórugójuk, máris tök őszintén és fesztelenül lehet fullba nyomatni az igénytelent.

Pedig most nem akarok nagyon vehemensen utánaszámolgatni, asszem a legutóbbi átlagos budapesti bruttó átlagbér 288 ezer forint, ez nettó 191 ezer. Egy NEM feltétlenül a legtrendibb belvárosban, hanem mondjuk ilyen Rákoskeresztúr környékén - végülis sok londonimagyar is 30-40 kmre lakik a Citytől - akár rezsistől 50-ből megvan egy szoba, ugye ha ketten laktok benne, akkor havi 25. Az igénytelen étkezéssel akár havi 20 ezer forintból is megvagyunk, akkor tessék, máris sikerült félretenni havonta 146 ezer forintot. Az majdnem 400 angol font.

Általában britéknél ha a legaljább melókat végzed, ott sem fog sikerülni ennél többet félretenni az eleve jóval magasabb lakhatási-utazási költségek miatt.

Csak éppen ott senki nem látja, hogy hogyan élsz, és nem kell szégyenkezni.

Szaktanár 2017.04.16. 19:14:34

engem leginkább az lepett meg egy csomó ideig, h az otthon maradt ismerősök, még azok is, akik belátják, h jobb külföldön, és nagyon semmi sem köti őket oda, mégis képtelenek megmozdulni és kipróbálni a külföldi létet, annak ellenére, h éveken át mondogatják, "most már tényleg menni kell innen". aztán rájöttem/megszoktam, h ez a dolgok dinamikája, nekik arra van szükségük, h elmondják, milyen rossz mo-n élni, nem pedig arra, h változtassanak ezen. ez az ő játszmájuk.

2017.04.16. 19:49:51

A 3-as igy nem jelent meg az eletemben, de egy hazalatogataskor meglepodtem magamon, ahogy kolbasszal ettem a somloi galuskat... egyebkent normalisan etkezem es eszembe nem jutott, hogy pont ezek az etelek hianyoznanak :-))))

szalka240 2017.04.16. 19:58:19

@Void Bunkoid: Amikor a munkavállalók kb. 15%-a (max. 20%-a, ha nagyon jóindulatúak vagyunk) éri el az átlagbért, akkor ez az arány a fiatal pályakezdőknél vajon mekkora lehet? Szerintem garantáltan alacsonyabb. Ők nincsenek is ráutalva, hogy egy szobán osztozzanak másokkal. Nekik érdemes mérlegelni, hogy megéri-e elmenni. A nagy többségnek viszont, ha számukra megfelelő munkát találnak, nem nagyon kell mérlegelni. (A megfelelő munka temészetesen mindenkinél az egyéni képességek és igények függvénye.)

thegabcsi 2017.04.16. 20:52:10

Engem az ún. kultúrsokk került el, vagyis nem teljesen értem, hogy az most mi. Szerintem egy erősen eltúlzott valami.
Nyilván a bkv/máv-ról átülni az itteni buszokra és vonatokra felemelő érzés, de azért emiatt, meg az ehhez hasonló kis különbségeket nem nevezném kultúrsokknak, nem Indiába vagy Kongóba mentem, hanem ide a szomszédba (na jó, néhány szomszéddal azért arrébb).
Fordítva egyébként inkább működött, hogy mi ez a pusztulat, te jó ég, amikor felszállok a 200E-re..
Alapvetően viszont már az első pár nap után volt egy olyan érzésem, hogy az a normális, ami itt van, ami meg otthon MO-n, az van elbaszva. De azért sokkolva soha nem voltam amiatt, hogy valami működik, aminek működnie kell..

puhacica 2017.04.16. 23:09:06

@kisrumpf: hat ez eleg bonyolultnak tunik innen.

adg 2017.04.17. 02:19:01

@Void Bunkoid: most itt ugye az a problema, hogy atlagbert mondasz pestre, amibol melyen atlag alatti szintu megelhetest nezel. Es ezt osszehasonlitod az angol legallja munkaval.

Atlagos megelhetest hasonlits ossze atlagos berrel, majd ezt a masik orszaggal. Szerintem ugy korrekt.

2017.04.17. 08:30:35

1. Noha folyamatosan hívod a barátaidat és a családodat, hogy látogassanak meg, meglepő örömmel tölt el, amikor nem jönnek.
Hivja a halal, akkor szoktam le rola, amikor a masodik csalad nem akart visszamenni meg harom het utan sem, mert olyan jo itt. Es en etettem, szallitottam, fizettem a belepoket, hanyagoltam a sajat munkam... hat nem. soha tobbet. Max. 1-1 szemely kerdeset fontolom meg, hogy meglatogathat-e, de akkor is elore kikotott idotartamra (max 1 het).
2. Erősen optimista volt az az elképzelés, hogy pár hónap alatt folyékonyan beszéled majd az adott nyelvet.
Nyelvtudas nelkul jottem ki, es az elso evemet egy ITTENI iskolaban toltottem, nyelvtanulas (es a szakmam honositasa) celjabol. Nem volt nehez, elveztem minden percet, par osztalytarssal ma is tartjuk a kapcsolatot.
3. Többet gondolsz a kedvenc hazai kajádra, mint a családodra.
Netto hulyeseg. Magyarorszagon is utaltam a magyar kajakat, ugy mint toltott kaposzta-porkolt nokedli combo-gulyasleves stb. Mielott kijottem, elotte husz even at az akkor mediterrannak hitt etrendet kovettem (azota mar tudom, hogy az igazi mediterran kaja mas, mint amit a magyarok annak hisznek)
4. Tök megnyugtató, hogy nem kell különösebben izgatni magad azon, mi zajlik abban az országban, ahol élsz.
Netto hulyeseg, igenis, hogy erdekel az elso naptol fogva, hiszen az eletemet befolyasolja, hogy mi zajlik itt. Szavazni csak par eve tudok, de szavazati jog nelkul is erdekelt, mindig.
5. Sokkal nehezebb pénzt keresni, mint vártad, viszont sokkal könnyebb kevesebből megélni, mint gondoltad.
Netto hulyeseg, itt en valogatok a munkahelyek kozott, az elso (honositott vegzettsegem megszerzese utani) naptol, mind a mai napig, es kb heti masfel napot kellene dolgoznom ahhoz, hogy a magyarorszagi eletkorulmenyek kozott eljek - ertelemszeruen heti 3-4-5 napot dolgozom. A "Magyarorszagon is elhetnek berelt szobaban"-kommenthez annyit, hogy nekem Pesten tehermentes lakasom volt - itt viszont tudtam venni egy hazat (a 2008-as arzuhanaskor) amit ki is fizettem.
6. ezt a pontot nem is masolom ide, aki FB-t hasznal, az meg is erdemli. Ott van Skype es ezer mas lehetoseg kapcsolattartasra, es nem kell kiposztolnom 800 "ismeros"-nek, hogy barnat kakilt-e a gyerekem es jon-e zold takony az orrabol, valamint hogy mit es hol ettunk stb.
7. Az otthonról érkező hírek irrelevánsnak és túlhypeoltnak tűnnek.
"a megállapítás csak részben és nem mindenkire igaz."- egyetertek.
8. Több minden közös benned az új külföldi ismerőseiddel, mint az otthon hagyott barátaiddal.
Tobbek kozott ezert is jottem el. Mindig utaltam a holdolgozolesmennyitkeresel-jajnekemmilyenrosszeletemvan-Jucikatutigazdagmertmostisvettegyujbugyitmaganak-baratokat.
9. Rendszeresen blogot írni nehezebb, mint gondolnád
Miert is kellene blogot irnom...? Ez nem hataratkeles kerdese.
10. Megrémít, mennyi alkoholt képes vagy egy adott héten elfogyasztani,.... nem is folytatom a masolast - Magyarorszagin sem ittam, itt sem, es a nyelvtudasom nem alkoholizas eredmenye. Sot.
Mind a 10 pont marhasag... A hataratkeles nehezsegei nem ezek szerintem. Hanem levetkozni azokat a magyar szokasokat, amiken a befogado orszag megbotrankozik (lasd az Angliaban dolgozo orvosnot, akit sokkolt, hogy nem adunk kalciumot allergiara stb.) Hogy amikor elmeselem a husveti locsolkodas nepi (vodros) es mai (pacsulis) szokasat, akkor szanakozva ramneznek, micsoda barbar nep. Amikor... van jopar.
@Nagy kámpics: Szerintem is nagyon gaz...de a poszt-tolora a 9. (vagy mindegyik?) pont ervenyes. :)

DieNanny CH 2017.04.17. 08:56:47

@Void Bunkoid:

"Csak éppen ott senki nem látja, hogy hogyan élsz, és nem kell szégyenkezni."

Úgy érzem ki a szavaidból, te szégyenletesnek tartod, ha valaki takarékosan, összehúzott nadrágszíjjal él Mo-on.

**mimi** 2017.04.17. 10:58:14

@Void Bunkoid:
Ezt nagyon elszámoltad....

tantum verde 3 2017.04.17. 15:49:41

Itt, Magyarországon a húsvét kisbetűvel telik. Ahogy a többi ünnep is.

2. Ha tűrhetően (mondjuk középfokon) beszélted a nyelvet, mikor kimentél, pár hónap alatt a szinte tökéletes szintig simán el lehet jutni.

Ha nem, akkor ott veled van a baj.

Void Bunkoid 2017.04.18. 12:12:10

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: én speciel nem, de az emberek zöme Magyarországon szereti kifele mutatni, hogy mekkora sikeres menő gyerek, és szégyelli bevallani, ha takarékoskodnia vagy egyenesen nyomorognia kell egy esetleges későbbi cél érdekében.

A legjellemzőbb példa a benzinkútnál megálló baszott nagy fekete bmw, amiből kiszáll a tulaj, és tankol bele kétezerért.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása