oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2017. február 01. 06:42,  Az elveszett nemzedék 141 komment

2017. február 01. 06:42 Határátkelő

Az elveszett nemzedék

Valamennyire érthető okokból hajlamosak vagyunk azt hinni, hogy a határátkelés elsősorban a kelet-európai térséget sújtja, innen megy el a képzett és képzetlen munkaerő (és ezért költ a magyar kormány több mint 80 millió forintot Ukrajnában munkaerő-toborzásra). Pedig más országokban is súlyos gondot jelent az elvándorlás – például Spanyolországban, ahol jellemzően a képzett, tanult fiatalok keresik külföldön a boldogulást.

Mikor érezted először úgy külföldön, hogy otthon vagy? Volt egyetlen ilyen pillanat, vagy egy folyamat része az érzés? Esetleg soha nem fogod magad otthon érezni? Írd meg a tapasztalatod, véleményed a hataratkeloKUKAChotmail.com címre.

spanyolorszag_bar_foto_pixabay_com_life-of-pix.jpg

Az ünnepek idején nem csak a budapesti ferihegyi, de madridi Barajas repülőtér is tele volt külföldön élő, hazalátogató határátkelőkkel. Utóbbi helyszínen rengeteg fiatalt látott az El País újságírója, aki megjegyezte, hogy ők még a szerencsések közé tartoznak, mert egyáltalán megtehették, hogy pár napra hazatérjenek.

Miközben a múlt század 60-as és 70-es éveiben elképesztően sok spanyol kényszerült külföldön munkát keresni (Németország, illetve akkor még NSZK 552 ezer, Svájc 577 ezer, Franciaország 436 ezer spanyolnak adott megélhetést), addig a mostani elvándorlás kisebb mértékű, de bizonyos szempontból legalább annyira fájdalmas.

Vita a számok körül 

Ami a számokat illeti, a spanyolok ugyanazzal a problémával szembesülnek, mint minden más európai uniós ország: megbecsülni is nehéz, hányan élhetnek külföldön. 

Még 2012-ben a spanyol statisztikai hivatal (INE) úgy becsülte, hogy a gazdasági válság 2008-as kitörése óta 225 ezer spanyol költözött külföldre, addig egy évvel később a szociológus Amparo González-Ferrer egy átfogó tanulmányban már 700 ezer emberről írt. 

Csak hogy érzékeltessük az arányokat: 2013-ban Spanyolország adta a második legtöbb bevándorlót az Egyesült Királyságba, csak a lengyelek előzték meg őket. 

A legfrissebb hivatalos adatok (amelyek annyit érnek, amennyit, de ez van) 2016 első félévére vonatkoznak, ezek szerint ebben a hat hónapban 20 ezer spanyol költözött külföldre. 

A számok a külföldi konzulátusokon bejelentkezett spanyolok adatain alapulnak, ám mivel sokan nem jelentkeznek be, ezért ezek pontatlanok is. Mindenesetre talán nem túlzás millió körülire tippelni a határátkelő spanyolok számát (az ország egyébként 64 milliós). 

De nem is csak a számok az igazán érdekesek, hanem az, hogy az elvándoroltak jó része 25-34 év közötti, képzett, tanult fiatal, azaz kis túlzással egy teljes generáció indult útnak, aminek nyilván hosszú távú következményei lesznek. Róluk is szól két újságíró, Noemí López Trujillo és Estefanía S. Vasconcellos könyve, a Volveremos (Visszatérünk).

Kalandvágy vagy kényszer?

A spanyol kormány megpróbálja a kalandvággyal és a nyitottsággal magyarázni a határátkelést. Alfonso Dastis külügyminiszter például nem is olyan régen azt mondta, hogy „akik külföldre mennek, azok kezdeményezőkészségüket, a jó értelemben vett nyughatatlanságukat, nézőpontjuk sokszínűségét, az alkalmazkodókészségüket és az új horizontok iránti nyitottságukat bizonyítják”.

Kicsit másként látja ugyanezt a spanyol határátkelők érdekvédelmi szervezeteként működő Marea Granate, akik szerint a kezdeményezőkészség helyett szükség, a nyughatatlanság helyett kétségbeesés, a sokszínű nézőpontok iránti vágy helyett pedig a család eltartásának és támogatásának kényszere és mindenekfelett az emberhez méltó élet vezeti a külföldön boldogulást keresőket, és mindez nem ok, hanem következmény. 

A szavak ereje

Persze azt is figyelembe kell venni (ezt már a JotDown szerzője írja), hogy rengetegen vannak, akik azért nem mentek el, mert egyszerűen még azt sem engedhették meg maguknak, hogy egy ilyen kalandba belevágjanak, mert annyi pénzük sincs, hogy egyetlen napnyi külföldi álláskeresést finanszírozni tudjanak maguknak. 

Hasonlóképpen látja a Volveremos egyik szerzője, Noemí López Trujillo is: „Minden kivándorlási mozgalom esetén figyelembe kell venni, hogy azok mennek el, akik megtehetik. Ugyanez a helyzet Afrika északi részén, vagy például Szenegálban, azok indulnak el, akiknek van megfelelő családi hátterük, megtakarításuk. Spanyolország esetében például sokszor egyetemistákról beszélhetünk, akik például részt vettek az Erasmus programban, stb.”. 

A szavakkal vigyázni kell, hívja fel a figyelmet az újságíró, hiszen ezekkel ugyanúgy rá lehet világítani a problémákra, mint elrejteni azokat: „A szavak a valóságot is formálják, így amikor a kormány kalandvágyóknak nevezi a határátkelőket, akkor tulajdonképpen elfedi a kényszerből elvándorlók csoportját”. 

„Kétségtelen, hogy a kivándorlók között sem mindenki muszájból megy el, vannak olyanok, akik tapasztalatot akarnak szerezni, nem áldozatok, ezzel együtt is szerintem kegyetlenség kalandvágyónak nevezni őket. Hiszem, hogy ha kivándorlónak nevezem őket, akkor a valóságot írom le, és lehetőséget adok nekik arra, hogy elmagyarázzák a motivációikat” – mondja Noemí López Trujillo. 

A könyv egyik szereplője Murciából költözött Franciaországba. Mint mesélte, odahaza elég sok bevándorló élt azon a környéken, akiknél az volt a szokás, hogy amikor a gyerek betöltötte a 16. életévét, otthagyta az iskolát és munkába állt. 

Amikor 2008-ban beütött a válság, a spanyolok visszavették ezeket a munkákat, a bevándorlók pedig állás nélkül maradtak. Ehhez képest ő abszolút kivételes helyzetben érzi magát Franciaországban. Ugyanakkor úgy látja, van megkülönböztetés bevándorló és bevándorló között is, vannak, akiket másodrangúnak tartanak. 

Noemí López Trujillo szerint azok, akik nem kényszerültek külföldön megélhetést keresni, nincsenek tisztában azzal, mit is jelent elveszíteni a gyökereket és távol lenni a családtól. 

„Sokan írták azt nekünk például Twitteren, hogy nem olyan nagy dolog kimaradni a családi születésnapokból. De nem ítélheted meg, kit hogyan érint egy ilyen helyzet. Sokak számára az otthon és a haza a család, és nekik különösen nehéz távol lenni, különösen, ha gyerekük is van” – hívta fel a figyelmet a szerző. 

És talán ezzel érkeztünk el a lényeghez: lehet ugyan számokkal dobálózni, statisztikákat idézni (pláne, ha azok esetleg nem is a legpontosabbak), meg címkéket aggatni emberek csoportjaira, de itt mégis csak személyes történtekről van szó. 

Legyenek akár spanyolok, akár magyarok.

HÍRMONDÓ

Így vernek át az ausztriai álommelóval

Ki ne szeretne a magyarországi fizetése sokszorosáért külföldön, nyugodt, kiszámítható körülmények között dolgozni? Nyilván a legtöbben azonnal ugranának egy ilyen lehetőségre – éppen ezt használják ki azok a csalók, akikre a rendőrség is felhívta a figyelmet.

800 eurót kereshetsz Bécsben bringázással 

Ennek egyik feltétele, hogy letedd az autót, és helyette teherbringával járj napi szinten. A másik, hogy családoknak jár.

„A brit kollégák egy hétig bírják” 

Még csak nem is igazán aggódnak különösebben a Nagy-Britanniában élő magyarok az elmúlt fél év fejleményei miatt. Leginkább talán a font gyengülése érinti rosszul őket.

(Fotó: pixabay.com/Life-Of-Pix)

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.  

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Spanyolország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr5712172804

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nyuszigonosz 2017.02.01. 19:44:47

@Pink Petsch: Mondjuk, ha egy vonat nem késik, akkor még tán nem is rossz, de saját kocsival akkor indulok, amikor akarok, akkorra érek oda ahová megyek, amikorra odaérek, és ott állok meg ahol akarok.
Hogy nem zöld? :-) Na és? :-)

2017.02.01. 19:48:33

@montroyal ( CAN qc): Khm, de azért tudsz róla, hogy ezt a benzines cuccot egy olyan ország fórumán posztoltad, ahol a jónép nagyrésze a Tesco-töltőállomásoknál tankol, ha van olyan a közelében. A Tescónál ... ahol az üzemanyag egyetlen elvárható jellemzője, hogy minimum 10 métert guruljon még vele a kocsi, mielőtt a beletöltött 85-ös oktánszámú szartól lefullad végleg. De ezt akkor már nem lehet rájuk verni, mert 10 métert azért ment a kocsi vele, szóval ....

nyuszigonosz 2017.02.01. 19:49:09

@Shanarey: Hát ez nemcsak végtelenül szomorú, de nagyon csúf, randa dolog a spanyoloktól.
Embertelen, szívtelen, szörnyü!

Sok kutyát hoznak ide is spanyol menhelyekröl, és itt találnak új gazdára, mert ott elpusztítanák öket.

Ök azok, aki a bikaviadalban a bikát is kivégzik, míg pl. Dél Franciországban is vannak bikaviadalok, de ott az nem a bika halálával végzödik.

2017.02.01. 19:53:23

@nyuszigonosz: Jah, kivéve most, amikor szülinapi partit tart az ónos eső, és meghívta rá a havereit, a ködöt és a random havazást is. A német sofőröktől amúgy is frászom van, mert tényleg leszarják, és vígan mennek 180-al ott is, ahol még Hamilton sem menne 120-nál többel.

gabors 2017.02.01. 20:00:56

@nyuszigonosz: "Amúgy nem, nem fogyaszt többet a kocsi, ha véletlenül szuper pluszt tankolok, de kevesebbet sem. "

Ezt csak akkor tudnad biztosra ha ellenorzott korulmenyek kozott merned.

Akik ezt megtettek (tobbszor is megismetelheto tesztek alapjan) azoknak elhiszem hogy magasabb a fogyasztas (nem sokkal) egy olyan motor eseten amelyiket a kisebb oktan-szamra terveztek (logikus is). (Forditva persze mas a helyzet)

Persze hogy nem fogyaszt "kevesebbet sem" mert tobbet fogyaszt egy kicsivel amit atlag autos nem igazan vesz eszre foleg nem egy tankolas eseten, Hiszen van egy csomo egyebb tenyezo (mennyire van fujva a gumi, menyi a levego homerseklete, valszeg tobbet befolyasol mint az oktan szam).

Teljes penzkidobas az eloirtnal magasabb oktanszamu benzint tankolni (meg az adalekok miatt sem erdemes). Ez persze csak vagy tiszta benzin vagy mindeketto E10 mert az etanol oszezavarja mindezt.

M. Péter 2017.02.01. 20:02:11

@Shanarey: Ryanairrel jó tapasztalataim vannak Wizzairrel viszont kétszer utaztam, először és utoljára. Emlékszem olyanra, amikor még nyitva volt a Ferihegy 1, hogy az összes Wizzair járatnak 2-3 órás késése volt.

nyuszigonosz 2017.02.01. 20:08:10

@gabors: Hát mivel nem vagyok szakértö a témában, így úgy döntöttem, hogy inkább nem tankolok szuper pluszt, elég a szuper.

Az az szörnyü E10, na azt meg egyáltalán nem, még sosem és nem is fogok olyat tankolni.

2017.02.01. 20:08:17

@nyuszigonosz: Viszont a BD-re visszatérve .. de, rendszerint késik ... sőt!!!!! Mikor legutóbb jöttem vissza Budapestre, a Basel-München ICE csak Ulmig ment. Aztán az egész bandát leszállították vadhajnalban, hogy aki Münchenig menne, az kotródjón át Ulmban egy másik vágányra, ugyanis a társ-ICE-nél felmerültek bizonyos "technische störung"-ek , így csak Ulmig volt képes elvánszorogni, meg vissza Münchenbe. Rohadt élvezetes volt hajnali 5-kor Ulmban a "technische störung"s ICE-t várni, és tippelni, hogy azért még elér-e München-be vagy az a 1,5 órás ráhagyás sem lesz elég, hogy elérjem a 7:25-ös Railjetet Budapest felé. Szóval, tiszta kaland a Deutsche Bahn! És még zöld is! Te meg kihagysz egy ilyen kalandparkot, mikor tiszta zöld energia az egész... Pfújjj! :PPP

Shanarey 2017.02.01. 20:08:19

@Pink Petsch:

Ezzel az állításoddal csak annyi a gond hogy több egyéb benzinkút van mint Tescós. Na meg ki tartja életben az egyéb benzinkutakat, ha a többség tényleg a Tescós kutakon tankol?

Mellesleg Magyarországon az OMV-nél van a legjobb benzin.
Azért mert kék-zöld.
:-))

nyuszigonosz 2017.02.01. 20:09:41

@Pink Petsch: Tény, hogy amikor ónos esö van, és azonnal le is fagy, akkor jobb nem autózni. A köd az már csak ráadás ilyenkor.

gabors 2017.02.01. 20:11:55

@nyuszigonosz: "Az az szörnyü E10, na azt meg egyáltalán nem, még sosem és nem is fogok olyat tankolni. "

Itt New York allamban nem tudsz valasztani mert csak olyan benzint arulnak amiben 10% (nemtudom suly vagy terfogat) ethanol van (es eleg sok mas allamban sincs mar valasztas, ezzel fizetunk a kukoricat termelo farmoknak, ugyanis abbol keszul ez a sok ethanol)

2017.02.01. 20:12:23

@Shanarey: Az irónia-detektorod legközelebb ne feledd otthon ;)
Bár tény, hogy ahányszor Tesco-kút közelében jártam, az sosem volt üres ....

nyuszigonosz 2017.02.01. 20:15:03

@Pink Petsch: A Deutsche Bahn "pontosságáról" már annyi vicc van, hogy lassan van az a komikus, akinek többórás utazás a DB-vel programja is van. :-)

Mit akarsz: azthiszem adnak késés esetén egy kétdecis üveg valódi bio, szóval zöld ásványvizet is. :-)

Shanarey 2017.02.01. 20:15:30

@M. Péter:

Na azokkal ( Ryanair) még nem mentem sehová.

Ha az össze járat kéik egy adott légitársaságnál, az azt jelenti hogy egy repülőnyi személyzet kiesett, avagy pilóta hiány van. Az én esetemben ez volt, a Lutoni reptér egyik okoskája elmondta, mikor mentünk a szállásra. Elmondta hogy a gép személyzete hiányzott, azért mert valami történt napközben, még valamelyik EU járatnál és ott kellett pótolni személyzetet, s ezt a kiesést tolta a cég estig maga előtt, és a végén már nekünk nem tudtak találni senkit, a mi gépünkhöz

2017.02.01. 20:17:13

@nyuszigonosz: Khm, nem igazán .. a ráadás ilyenkor a többi idióta barom német vezető, akik azt hiszik verőfényes déli napsütés van, csontszáraz az út .. és úgy is közlekednek. Egyszer vezettem vezettem télen sztrádán Németországban. A büdös életben soha nem fogok. Inkább szteppelek a bahnhofokon.

Shanarey 2017.02.01. 20:19:30

@Pink Petsch:

Tescós kutak felé sose jártam még, ezért csak a normál átlag benzinkutakról van infóm, na meg vidéken a Tesco, az nem egy olyan általános dolog mint Budapesten. De tényleg, akkor mi a helyzet az Auchanos kutakkal?

2017.02.01. 20:25:15

@nyuszigonosz: Meg a lófasztot, azt adnak ... illetve egy sajnálkozó mosolyt, ha éppen olyan ügyintézőt fogsz ki ;)
Olyan 3 éve Rostcokból menten Regensburgba a DB-nal. Tudom, de még fiatal vltam és kalandvágyó ;). Szóval, úgy Magdeburg magasságában lerohadt az egész tartományi DB elektronikai rendszer. A mentesítő buszokra valami 2 órát vártunk egy olyan halltepunktnál, aminek gyakorlatalig neve sem volt. És mondták, hogy érezzük magunkat szerencsésnek, mert voltak olyan vonatok, amelyek szó szerint a kibaszott sztyeppén rohadtak le.
Hm, na 23 órát utaztam .... amúgy sem rövid a táv, de az a plusz jó 8 óra kurvára nem hiányzott. Ja, és legfeljebb egy szánakzó mosolyt kaptam. De legalább tudm azóta, hogy az állomási Burger King Nürnbergben non-stop, ugyanis ott csöveztem jó 1,5 órát ... :PPP

2017.02.01. 20:38:00

@Shanarey: Hm, az Auchant nem tudom, mert azok nincsenek bent a városban, Tescok, meg a kútjaik, viszont de.
Nem vonok le én messzemenő következtetéseket, de azért kurvára csodálkozom, hogy a Tesconak mi a tökömtől rentábilis még Magyarország? Elvégre itt vannak a Sparok, ok, picivel drágábbak, mint a Tesco), itt vannak az Aldik és a Lidl-k, amelyek egyenlú árban vannak, vagy leginkább picit lcsóbbak, és a sajátmárkás termékek tényleg ugyanazok, amiket itt, Németrszágban is megvehetek. És itt vannak a Pennyk, ugyanolyan igénytelen szarok, mint a Tescok.

nyuszigonosz 2017.02.01. 20:42:12

@blackhairlady: :-) Kék autóm van. :-) Vegyen a PinkPetsch zöld autót. :-)

2017.02.01. 20:46:08

@M. Péter: Én egyetlen egyszer fontoltam meg a Ryanairt, amikor 15 euróval kevesebbe került a Stuttgart-Budapest járat, mint a Germanwingsnél. Aztán lemértem a a csomagomat. A Germanwings 32 kilót engedett fel ingyenesen, a Ryanair meg nullát. De komolyan! Csak sasoltam! Nem lehetett a Stuttgart-Budapest járatra ingyenesen feladni poggyászt, csak valami nevetséges 10 kilós kézit vihettél magaddal ...
Akkor mondtam, hogy a fillérbaszó anyátok, az!

2017.02.01. 20:48:40

@nyuszigonosz: Nem köll kocsi ... már hozzászoktam a fehér-piros-csíkoshoz, amit ICE-nek is neveznek :DDD
Különben is, lejárt tavaly a jogsim, és a tököm fog most csak ezért Szatmárnémetibe utazni .....

2017.02.01. 21:18:51

@33621: Ad1. Az Északi Sarkon nem lakik senki. Soha nem is lakott! Már ami, a homo fajt illeti. Az őseink voltak olyan dilisek, hogy elvándoroljanak Szibériáig, a skandináv félszigetig és egyéb olyan helyekre is, ahova én személy szerint szerint még turistának sem, de szerencsére az én személyes őseim megálltak az élhető éghajlat zónájában.
Ad2. Mindezek ellenére az Északi Sark egykor lakott volt, sőt kurvára lakott volt, és még ennél is több! Trópusi övezet volt. Csak akkoriban a homo faj az evolució vagy isten (meg a többi neve) legpajzánabb gondolatában sem fordult meg, mint lehetőség.
Ad3. "Dívány-cikk", baszod? Ez most komoly? Már megint egy olyan "ősanya", aki attól érdekes, hogy a negyedik kölykét az "Északi-sarkon" ellette? Annak a nőnek egyetlen érdeme van, hogy a kölykeit nem egy pontján a világnak lökte ki magából. Ettől érdekes? Komolyan? 1466-ot írunk, véletlenül, hogy ez még érdekes?

Dikusz 2017.02.01. 21:52:10

@Shanarey: nincs autóm, de úgy tudom itthon az OMV-kutaknál a legdrágább a benzin.

Shaktee 2017.02.01. 22:01:21

@Csodabogár: fetreng az iroda a röhögéstōl :))

2017.02.01. 22:03:52

@rebel rebel: Ő egy kibaszott alien ... Will Smith ellene használta a protonágyút július 4.-én ... kevés hatékonysággal, sajna .. :PPPP
Mellesleg az amcsi insta tele van a hashtag shame trumuppal, a korábbi szavazóitól. Mintha újraélném a brexitet :DDD
Tökmindegy, Európa túléli mindkét wasp senkiházit! ;))))

Dikusz 2017.02.01. 22:05:54

@Pink Petsch: még a végén kiderül, hogy nem is olyan szar a MÁV.:)))
Egyébként országon belül gyakran utazom MÁV-val, VOLÁN-al. Szerintem tényleg nem olyan rossz, azért még nem álltam vonattal, mert kiesett mondjuk a kereke. Extrém időjárásnál meg máshol is van gond. Azért a váci vonalon tényleg szokott probléma lenni, meg a nemrég átadott Esztergomi csodavonal sem tud rendesen működni.

Tescoról: sokan szidják (nem feltétlenül ok nélkül), hogy milyen gagyi, de mégis rengetegen vásárolnak ott. Nekem már jobban bejön, mint a madarasteszkó. A többi amit említettél, szerintem nem olcsóbb. Talán az Interspar (drágább, de elég jó minőségű áruik vannak), meg a Penny ami jobban felfutott mostanában.

2017.02.01. 22:14:45

@Dikusz: Khm, attól mert a Deutsche Bahn is bír szar lenni, attól még a MÁV ultragáz ....
Csak egy példa. A Railjetek 120 km/h sebességgel mennek minimum a svájci, német, osztrák pályákon. Elérjök Hegyeshalmot ... és bammm!!!! 80 -ra csökken az átlagsebesség. És nem, nem a Railjet-vonat lázadt fel, hanem a sínek állapota olyan szar, hogy Hegyeshalamtól Budapestig több mint 3 órába kerül szaros 200 km megtétele.
Szóval, de .. a MÁV KURVASZAR!
És akkr még a Wifiről egy szót sem szóltam :P

2017.02.01. 22:17:26

@rebel rebel: Ask Willl Smith, but don't forget, the guy failed killing the "golden worm" :DDDD

Shaktee 2017.02.01. 22:37:16

@Pink Petsch: amúgy szivem, miért is wasp a donald asshole?

Gondolom nem a szarmazasara utalsz?

2017.02.01. 22:46:36

@rebel rebel: Áh, a fehér amcsikat szoktam ezzel jelölni az egyszerűség kedvéért .. tudom, hogy egy kib...tt redneck ... illetve hát orangeneck ...
milyen érderkes, hogy egyetlen egy olyan arab vagy közel-keleti országot sem bannolt, amelyeknél neki személyes üzleti érdekeltsége van. És milyen érdekes, hogy pont ezen országokkból kerültek ki a 9/11-es terroristák!
Milyen érdekes .. ugye .... mondhatni véletlen ... de az NCIS-es Gibbs óta nyilvánváló: "Nem hiszek a véletlenekben!" :PPPP

Shaktee 2017.02.01. 22:49:10

@Pink Petsch: a fehér angolok angliából nem waspókok?

Zotyi is fehér angol, waspók õ es?

;)

2017.02.01. 22:49:42

@rebel rebel: Az a senkiházi majom az amcsi Orbán. Pont annyira wasp, mint amennyire magyar Orbán.

2017.02.01. 22:51:03

@rebel rebel: Szerintem harakirit követne el, ha az lenne ;)))

Shaktee 2017.02.01. 22:54:21

@Pink Petsch: szerintem inkább halálra enné magát disznótorosbol mint kis jános? a Móricz Zsiga novellájában :)
Haspók-Waspók zotyesz ;)

2017.02.01. 22:54:24

@Zoole[uk]: Ami te álmodban sem, cicafiú! :D
White Angl-Saxon Protestant

SzZoole 2017.02.01. 22:57:28

@Pink Petsch: ahh,azt sem tudom mi,en csak londoni vendegmunkas vagyok:))

Shaktee 2017.02.01. 22:57:39

@Pink Petsch: Pedig arra tendál kérlek, különösen profilbú :)

2017.02.01. 23:00:34

@Zoole[uk]: De még szemléletesebben: fehér, protestáns, aki a legelső protestánsnak nevezhető barlango ősemberig tudja megvenni a családfáját, ha az a Szigeten élt.
Ez Britanniában.
Az USa-ban, dettó, csak a Mayflowerig kell visszavezetni. Korábbra tilos, mert feltételezné, hogy valami szutykos indián-vérrel keveredett volna a családfád :PPP
Kibaszottul sznob majmok, röviden.
A nagy büdös semmire, ráadásul.

2017.02.01. 23:01:56

@Zoole[uk]: Hát hogyne, cicafiú :DDD

2017.02.01. 23:04:19

@rebel rebel: Khm, ezt azért gondold át kérlek, ő nem kanadai, és legfeljebb akkor mondja majd azt, hogy, "sorry", miután hókon vágott .. profilból indítva ... de te azzal már nem sokra fogsz menni :DDDD

2017.02.01. 23:06:23

@Zoole[uk]: ... és Luther forog a sírjában ... :DDD

2017.02.01. 23:16:13

@rebel rebel: Hm, amúgy szerinted nem furcsa, hogy pont azokkal a közel-keleti és arab országkal van üzleti kapcsolata Trumpnak, és csak azokat nem bannolta, amelyekből a 9/11-es USA-ellenes muszlim terroristák kikerültek?
Merem remélni, hogy tényleg, csak a legendás 2 számjegyű átlag amcsi-IQ van ennek a hátterében, amelyből ő az 5-ös számjegy alattit birtokol első számként.

2017.02.01. 23:18:37

@rebel rebel: Mindenesetre örülök neki, hogy Németország jelenleg a legkevésbé az olajtól függő ország (szerintem világszinten, de ennek nem néztem utána, igaz ...)

SzZoole 2017.02.01. 23:19:19

@Pink Petsch: a Luther volt a protestáns vallás atyja?:)))
Na jovan mentem aludni

2017.02.01. 23:28:27

@Zoole[uk]: Kérdezd meg tőle, már ha sikerült elkapnod, miután átment szerencsétlen ventillátor-módba miattad :DDD
Jóccakát! :)

SzZoole 2017.02.01. 23:30:17

@Pink Petsch: ki,Martin Luther King???:)))
Már alszok:)))

2017.02.01. 23:32:18

@Pink Petsch: Ja, merthogy ha nem így van, akkr Trumo szimplán egy terrorista. Congratulations, az egész észak-amcsi gitt-egyletnek!
Bár nem tudom, melyik a rosszabb ... ha hülye az amcsi elnbök, vagy ha terrorista. Jelenleg nuincs más opció. És Washington kéri vissza az életét, hogy ne választassa meg magát elnöknek, egy ilyen retardált utódot látva!

2017.02.01. 23:33:41

@Zoole[uk]: Gőzöm sincs, tuti nem a Yale-re járt :PPP

Shaktee 2017.02.01. 23:36:19

@Pink Petsch: :)

Úgyis ráérsz úgy látom, nézd már meg hogy milyen vallásu a May Terike, anglikán gondolom én...

2017.02.01. 23:44:02

@rebel rebel: Szerinted nem tökmindegy milyen vallású? A vegytiszta idiotizmus azon fokát, amelyen áll még a sharia sem támogatja ....

Shaktee 2017.02.01. 23:49:03

@Pink Petsch: Tajt mindegy,

They just riding this history wave with all the other assholes, not changing too frikken much.

De ezen már veszekedtünk pár éve, s dűlőre nem jutottunk :)

Nite bébi.

2017.02.01. 23:50:42

@rebel rebel: Mondtam én, egymásra találtak idiotizmusban.... csak akkor a faszomnak kellett a "függetlenségi" háború? Hogy legyen témája Hollywoodnak?

Herr Géza 2017.02.01. 23:58:11

Jaj istenem, de nagyon tetszik nekem, amikor csupa laikus jól megmagyarázza a benzin "működését"..... :))))

@gabors: "sot mivel a magasabb oktanszamu benizben kevesebb energia van valszeg tobbet is fogyaszt)" Jesszus, ezt ki volt képes leírni? Azok a marketingesek biztos nem, akik Európa-szerte több más érv mellett úgy próbálják a 100+ oktános prémiumbenzineket jó drágán rádumálni a hülyeségre mindig vevő átlagpolgárra, hogy azzal majd mennyivel kevesebb lesz a fogyasztás... :D
Az oktánszám az adott üzemanyag kompressziótűrését (nevezik kopogástűrésnek is) fejezi ki, ami azt jelenti, hogy mennyire lehet a benzint összesüríteni anélkül, hogy az magától berobbanna. Azaz a levegő-benzin keverék túl alacsony oktánszám esetén még azelőtt berobban, hogy a gyújtás (szikra) bekövetkezne. Ez kontrollálatlan égést jelent, durva csörgés-/kopogásszerű zajjal jár és hosszú távon akár mechanikailag is tönkrevághatja a motort.
A modern motorokban azonban manapság komoly elektronika szabályozza a gyújtást, azaz a beépített kopogásérzékelő szenzor jelzi a kopogásra való hajlamot és lefelé tolja a gyújtás görbéjét, ami viszont alacsonyabb teljesítményt és nagyobb fogyasztást jelent. Ergo: a gyárilag ajánlottnál alacsonyabb oktánszámú benzint ilyen autókba tankolni nem tragédia, de az autó lustább lesz és többet fogyaszt. A magasabb oktánszámú benzin viszont nem jelent feltétlenül (pláne nagy) előnyt, de hátrányt egész biztosan nem. A benzin energiatartalma még véletlenül sem függ az oktánszámtól, az üzemanyag hasznosításának hatásfoka azonban annál inkább. Mérhető pozitív eredménye azonban csak akkor van, ha a motort eleve ilyen üzemre (is) tervezték.
Magyarul: a prémiumbenzinek tankolása semmi esetben nem fogja az autó paramétereit negatív irányba befolyásolni, a rossz hír azonban az, hogy pozitívba se nagyon. Cserében jó drága. :)))
Az általam eddig a témában elolvasott összes szakmai (!) független teszt alapján, a létező legpontosabban reprodukálható, valós összehasonlító tesztüzemben vagy semennyi, vagy max. 0-5%-os fogyasztáscsökkenés volt mérhető bizonyos autóknál, bizonyos körülmények között. Az egyéb marketingállítások (hosszabb élettartam, puhább járás, stb.) meg rohadtul szubjektív és/vagy gyakorlatilag bizonyíthatatlan dolgok.
Mellesleg az autófelszerelési boltok is tele vannak csodaadalékokkal, amikből elég lenne 3-4-et betölteni az autóba, ha csak a felét is tudnák, ami rá van írva, kb. nullára is csökkenthetnénk az autók üa.fogyasztását, az motorok élettartama meg verné az 1 millió kilómétert. :)))
Mellesleg a M.o.-on a kutakhoz kiszállított üzemanyagok döntő többsége a százhalombattai finomítóból származik, ahol egymás után tankolnak a Shell, Mol, OMV, Tesco, Auchan, Jet, stb. tankautói, az adalékolás a lefejtés során történik, abban valóban lehetnek különbségek az egyes márkák között, de ezek igazából nem relevánsak, a trutyi árára meg minimális a befolyásuk. Azaz messze nem biztos, hogy a legolcsóbb benzin a legszarabb, sőt....

2017.02.01. 23:58:23

@rebel rebel: És a legszebb, hogy 17 ezer múlva pont annyira érdekli majd az akkor élő humanoidokat ez az egész, mint téged vagy engem a 17 ezer évvel ezelőtti civilizációk civódásai. Sem USA nem lesz, sem Közel-Kelet, sem arab-országok, sem Ázsia, sem Európa.
170 ezer év múlva meg pláne nem.
De humanoid faj azért még lesz, remélhetőleg ... millió évek mulva is.

2017.02.02. 00:00:34

@Herr Géza: Elektronikus kocsi kell!
Na, erre mit lépsz, he? :DDD

Herr Géza 2017.02.02. 00:11:03

@Pink Petsch: Na az se tegnap vót, amikor a Germanwings (újabban Eurowings) még 32 kg pakkot ingyen elvitt. Most a Basic tarifában már az első feladott poggyász (max. 23 kg) is 15.-€ felárat jelent, a második meg már 75-öt !!!

2017.02.02. 00:12:23

@Pink Petsch: Huhh, a f@szomnak nem akkor bírtam születni! 3.298.769.275-ben!
Ja, Krisztus Után, persze ... :PPP

Herr Géza 2017.02.02. 00:12:32

@Pink Petsch: Hát jelenleg azt mondom, hogy vegyen olyat, akinek sok pénze van, meg nem megy messzire rendszeresen. :D

2017.02.02. 00:14:53

@Herr Géza: Hm, hát -most már- tavalyelőtt volt. Én utoljára Germanwingsként repültem velük 2015-ben. De azóta inkább vonatozom, mert a pilótáik azóta sem lehetnek kevésbé túlterheltek .....

2017.02.02. 00:18:26

@Herr Géza: Fura, nagyon sok zöld rendszámos kocsit (elektronikus) látok mostanában Pesten -olyan kb. 30-ból 1-. Ennyivel olcsóbb lenne?
Vagy Németországban nem jelzik külön a rendszámtáblán, hogy árammal vagy benzinnel?
No, mert őszintén, én a rendszántáblákat szoktam nézni ... (rohadt jó tanú leszek majd egykor :DDD)

2017.02.02. 00:25:55

@Herr Géza: Ja, azt olvastam, hogy a feltöltés ingyenes több helyen Budapesten.
Persze, nem tudom, mennyit bír egy akku, de gondolom azért egy Budapest-Tatabánya-Budapest utat azért csak megtesz ....
És hát azért Magyarország nem egy Németország, hogy rendszeresen Saarbrückenből Rostockba utazz ... bár, gondolom, ilyen távra az ember nem vezet, hanem inkább repül ..

Herr Géza 2017.02.02. 00:44:27

@Pink Petsch: Nem elektronikus az hivatalosan, hanem elektromos (hajtású). Abból is van két fő csoport: a csak árammal hajtott (pl Tesla) és a hibrid (ez a benzinmotor és az elektromotor kombinációja, azaz két, vagy több motor van benne). Aztán ha mindezt megemésztetted, akkor a hibriden belül van még a "plug-in" és a "sima" hibrid. A plug-in elektromotorjának akksiját konnektorról kell tölteni, a sima tölti saját magát bizonyos üzemmódokban.
Magyarázzam tovább is? :D
A tisztán elektromos hajtásúak a szükséges nagy akkukapacitás miatt a legdrágábbak (egy azonos tudású sima benzines modelltársukhoz képest), a hibridek felára az azonos benzines típusokhoz képest már nem olyan nagy manapság, főleg az eleve nagyobb/drágább kategóriákban..
Zöld rendszámot otthon pl. a tisztán elektromos hajtásúak és a legalább 25 km-t elektromos üzemben megtenni képes plug-in hibridek kapnak. Ezzel ingyenes parkolás jár (tudtommal) az összes fizetős parkolóhelyen, nem fizetnek gj.adót és talán a buszsávot is használhatják, ha nem tévedek.
Németországban szintén kedvezményes, vagy nulla az adójuk és itt is vannak ingyenes parkolási jogosultságaik, de nem mindig és mindenhol.

Herr Géza 2017.02.02. 00:53:51

@Pink Petsch: Otthon még baromira gyér az infrastruktúra, Budapest még oké, de vidéken még nagy fehér foltok vannak. A töltés még valóban ingyenes sok helyen, csak az a baj, hogy azok általában pont a lassú töltőhelyek (ahol egy tisztán elektromos autó töltése több óra is lesz), míg a gyorstöltőböl (u.a. kb. 40 perc) kevesebb van és azoknál már sokfelé pénzt is kérnek.
Szóval otthon a nagyon elektromos verzióval élni még nagy kaland lehet.
A hibrid más, mert ha nem tudsz tölteni, mész benzinnel, oszt jézus. Na de annyi pénzért (felárért)?

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2017.02.02. 01:05:41

Csak mert munkaerorol volt szo a fenti posztban...
Ehhez mit szoltok? Szerintem F1 vizumos diakok orulni fognak ennek a tervezetnek, hiszen most is pl. vagy tultartozkodnak, igy alapbol illegalisokka valnak, vagy a statuszuk fenntartasa miatt kenytelenek egy masik sulit elkezdeni...
A per country cap eltorlese a employment-based (H1) vizumoknak esetleg meg a tehetseges magyaroknak is jol johet, nem beszelve arrol, hogy a fizetesuk is az amerikaival lenne azonos, nem ugy, mint most...
www.businesstoday.in/current/economy-politics/h1b-reform-bill-introduced-in-us-house-of-representatives/story/245261.html

pappito · http://pappito.com 2017.02.02. 02:53:11

@nyuszigonosz: nálunk még mindig 91-es van. az új autók meg 95-t isznak, az a prémium :)

gabors 2017.02.02. 02:56:25

@Herr Géza: "@gabors: "sot mivel a magasabb oktanszamu benizben kevesebb energia van valszeg tobbet is fogyaszt)" Jesszus, ezt ki volt képes leírni? "

ezt most nem tudom sarcasmusnak vegyem vagy ne?? de attol fuggoen hogy hogyan is allitjak elo azt a magasabb oktanszamot (formulation) az eredeti alapokbol gyakran kevesebb "kemiai" energiat tartalmazhat egy premium mint a normal pl mikor eppen ethanol-lal novelik az oktanszamot (mert ezt is csinaljak )

a tobbivel egyetertek ezt irtam (probaltam) csak kevesebb szoval meg annyit hogy a legtobb szeria autoban a kopogas erzekelo/csokkento elektronika csak lefele korrigal a tervezett kompresszio fole nem is probalnak menni a gyujtas idozitiesevel vagyis nagyobb kompresszio turo benzint teljesen folosleges hasznalni sot fogyasztas novekedessel is jarhat bar mezei sofor nem veszi eszre mert sok mas parameter nagyobb hatassal van erre.

Sot tudom hogy vannak olyan megoldasok ahol a motor vezerles tud alkalmazkodni olyan helyzethez is ahol a benzin kompresszio turese valtozo.(nekem meg nem volt ilyen autom csak atkinson cycle-os)

gabors 2017.02.02. 03:01:09

@Herr Géza: "@gabors: "sot mivel a magasabb oktanszamu benizben kevesebb energia van valszeg tobbet is fogyaszt)" Jesszus, ezt ki volt képes leírni? "

ezt most nem tudom sarcasmusnak vegyem vagy ne?? de attol fuggoen hogy hogyan is allitjak elo azt a magasabb oktanszamot (formulation) az eredeti alapokbol gyakran kevesebb "kemiai" energiat tartalmazhat egy premium mint a normal pl mikor eppen ethanol-lal novelik az oktanszamot (mert ezt is csinaljak )

a tobbivel egyetertek ezt irtam (probaltam) csak kevesebb szoval meg annyit hogy a legtobb szeria autoban a kopogas erzekelo/csokkento elektronika csak lefele korrigal a tervezett kompresszio fole nem is probalnak menni a gyujtas idozitiesevel vagyis nagyobb kompresszio turo benzint teljesen folosleges hasznalni sot fogyasztas novekedessel is jarhat bar mezei sofor nem veszi eszre mert sok mas parameter nagyobb hatassal van erre.

Sot tudom hogy vannak olyan megoldasok ahol a motor vezerles tud alkalmazkodni olyan helyzethez is ahol a benzin kompresszio turese valtozo.(nekem meg nem volt ilyen autom csak atkinson cycle-os)

gabors 2017.02.02. 03:17:18

@Herr Géza: " A plug-in elektromotorjának akksiját konnektorról kell tölteni, " Ez azert nem egeszen igy van :-)))

A plugin-in hibrid akksijat konnektorrol is LEHET tolteni Legyen az Ford Focus Plugin hybrid, vagy Chevi Volt Plugin Hybird vagy a Toyota Prius plugin.

Utanna tolti azt az aksit a benzin motor is rendesen (ha hibrid-rol van szo ....) Prius-Plugin (ebbol egyelore csak 3gen van) kb 10-12 merfoldet tesz megy a konnektorbol toltott arammal (ez azt hiszem kevesbb mint a masik ketto amit emlitettem). es utanna szepen ugy funkcional mint a sima Prius-Hybrid (persze az aksija kicsit nagyobb tehet tobb fekezesi energiat tud visszanyerni vagyis valamivel jobb a fogyasztasa mint a mezei Prius-nak, ).

Annyi a kulonbseg hogy egy kezdeti toltest tud felvenni a halozatbol. De amint az elfogy az osszes tobbi energia a benzinbol jon !!! En is majdnem vettem ilyet de maradtam a normal hybridnel... baratom leasingel egyet de szinte soha nem dugjak be tolteni ... :-(

gabors 2017.02.02. 03:25:10

@Herr Géza: " Otthon még baromira gyér az infrastruktúra, Budapest még oké, de vidéken még nagy fehér foltok vannak." New Yorkban is !! ezert ne vettem Plug-in-t hanem sima csak sima hybridet, Mert ha nem tudom napkozben is tolteni a haza utra nem eri meg a kulonbseget. Egyelore ez megoldatlan itt is (en akar fizetnek is az aramert annyit mint otthon ejszaka)

Mint irtam van tapasztalatom Prius-bol

Tesla kezd valamit epiteni de mar NEM INGYEN lesz a toltes (akik meg ugy vettek azoknak marad ingyen) Amugy egy otthoni "gyors" tolto mind Tesla-hoz vagy Leaf-hez vagy barmelyik-hez nem olcso 2000-3000 dollar, ezenkivul amit az elekromos szolgaltatonak kell eseteg fizetni halozat bovitesert, (plusz esetleg engedely a villamos halozat valtoztatasahoz)

gabors 2017.02.02. 03:26:59

@pappito: "nálunk még mindig 91-es van" ez hol van ? mert nem mindegy amugy atlag autok egyre inkabb mennek normal-al is csak a "premium" kategorias autokhoz kell "super"

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2017.02.02. 07:23:26

@Herr Géza: Minden igaz, kivéve az OMV kutat. Az a sajátját használja és nagyon ritkán vesz MOL üzemanyagot.

Herr Géza 2017.02.02. 09:33:14

@diggerdriver: Mi az a "saját"? Mert bizony Közép- és Kelet-Magyarországot ők is Battáról látják el, csak Nyugat-M.o. kap schwechati anyagot. Pusztán a "logisztika végett".... :D Olvastam vala mindezt nemrég egy OMV-s főelvtárssal készült interjúban.

Herr Géza 2017.02.02. 09:36:18

@gabors: Bocsi, igazad van, ezt félrefogalmaztam. :)))

Herr Géza 2017.02.02. 09:49:19

@pappito: Nem mindegy ám, hogy milyen norma szerinti oktánszámról van szó. Európában a ROZ (RON) szerint van szabványosítva, lehet az még MOZ (MON) is, ill. az usákok a kettő átlagát veszik.
Az európai Super 95-ös az USA -ban 90-esnek, az itteni Super Plus 98-as meg ott 93-asnak felel(ne) meg. A néhai Normal 91-es odaát a 87-es benzin. Gyanítom, hogy nálatok is az amerikai besorolást használják.

Herr Géza 2017.02.02. 10:07:05

@gabors: Itt nem tudok róla, hogy ethanollal emelnének oktánszámot. A benzinhez alapvetően max . 5% ethanol keverhető (annyi van a mezei 95-ös szuperben is itt), míg a nagyreményű, de csúnyán elbukott E10-es szuper (szintén 95-ös!) 10% ethanolt tartalmazott. Az öt százaléknyi többlet-ethanolos keverék pont 5%-kal kevesebb fajlagos energiát eredményezett, ami valóban alig érzékelhető többletfogyasztást jelent.
Ebből nekem az a matek jön le, hogy ha az ethanol tényleg magasabb oktánszámú, akkor a prémiumbenzinekbe (100-102-es oktán) jóval nagyobb arányban kéne azt keverni, mint amit itt a szabvány megenged. Az viszont eleve már határozott fogyasztásnövekedést eredményezne, holott a népre a jóval drágább prémiumcuccot (többek között) pont a kisebb fogyasztás érvével akarják rámelegíteni. Szóval valami nagyon nem stimmel a "matekben". :)))

Herr Géza 2017.02.02. 10:10:52

@pappito: Hm, akkor nálatok a Ferrarik, Porschek, AMG Mercik és társaik mivel üzemelnek, vagy le vannak szabályozva gyárilag?

pappito · http://pappito.com 2017.02.02. 10:15:35

@Herr Géza: 95össel. ide olyat gyártanak ami az itteni benyával szeretnek menni.

Herr Géza 2017.02.02. 10:26:05

@gabors: Na utánanéztem: az ethanolnak valóban magasabb az oktánszáma (104 RON), azonban a benzinek oktánszámemelésére (régen tetra-etil-ólmot) ma MTBE ill. ETBE adalékot használnak, amit valóban bioethanolból nyernek. De: nem szimplán ethanolt kevernek emiatt a benzinhez, viszont innen eredhet a félreértés.

Herr Géza 2017.02.02. 10:29:13

@pappito: Na ja, az "olyat gyártanak" gyakorlatilag egy kicsit átfésült elektronikát jelent... :))))

pappito · http://pappito.com 2017.02.02. 10:31:31

@Herr Géza: tudom én azt elég jól :)

mindenhova lokalizált modellek mennek, ide az itteni szabványoknak és előírásoknak megfelelő modellek jönnek. (AU-ba meg az ottaniaknak, stb.)

FutureFry 2017.02.02. 16:36:06

@Herr Géza: Magasabban fekvő államokban (pl. Colorado) árulnak 85-ös oktánszámú benzint is, azon az alapon, hogy ott az (is) jó (a ritkább levegő miatt) és ott nem okoz kopogást (ráadásul egy kicsit még olcsóbb).

FutureFry 2017.02.02. 16:55:22

@Zsuzsi65: A H-1B vízumnak eddig is feltétele volt (azon túl, pl., hogy kerestek, de nem találtak megfelelő amerikait a munkára), hogy a fizetés nem lehet kevesebb mint amit a DOL (amerikai munkaügyi hivatal) meghatározott az adott munkakörhöz/helyhez [1]. Persze ezt (is) lehetséges kijátszani/manipulálni. Igazából szerintem az új törvényjavaslat egyik legfontosabb része, hogy bármilyen H-1B vízummal felvett alkalmazott _minimum_ bére, a jelenlegi kétszeresére, évi $130K-ra nőne (és egyesek még ennél is magasabb összeget tartanának kívánatosnak).

[1] www.flcdatacenter.com/OesWizardStart.aspx

gabors 2017.02.02. 17:50:35

@Herr Géza: " A benzinhez alapvetően max . 5% ethanol keverhető (annyi van a mezei 95-ös szuperben is itt), míg a nagyreményű, de csúnyán elbukott E10-es szuper (szintén 95-ös!) 10% ethanolt tartalmazott. "

Europaban nem tudom hogy van de itt allamonkent mas a szabaly de NY (es kb 20 masik is) kotelezoen 10% Ethanol van (de megengedett tobb is ha kiirjak) sot van E-85 (85% ethanol) is (persze nem minden kuton sot) szoval ez " benzinhez alapvetően max . 5% ethanol keverhető " nem tunik egy megalapozott velemenynek, tenynek meg plane nem.

Az ethanol maga oktanszamot novelo anyag (de alacsonyabb "kemia" energiaval rendelkezik vagyis mikor eleg kevesebb hoenergia szabadul fel, de a magasabb kompresszio ahogy irtad ezt kompenzalja ha motort ugy terveztek), NASCAR pl 100% ethanollal jar .... Na most errefele elterjedt hogy a 91-es benzint (93-ast nem lattam mar evek ota pedig hetente 2x is tankolok) ugy csinalnak hogy alacsonyabb oktanszamuhoz kevernek tobbek kozott ethanolt ... ha ilyet tankol valaki 87-es helyett akkor bizony fogyasztas novekedes is lesz a vege ...

gabors 2017.02.02. 18:07:30

@Herr Géza: "ma MTBE ill. ETBE adalékot használnak, "

MTBE az usa-ban 2006 majusa ota be van betiltva mint benzin adalek. ETBE-t is levaltotta az ethanol mert olcsobb. Szinte alig lehet ethanol mentes benzint vasarolni es tobb allamban eleve kotelezo a 10% :-(

Es bizony ethanolt tesznek a benzinbe errefele (valami denaturing dologgal keverve gyartaskor hogy ne lhessen meginni).

gabors 2017.02.02. 18:28:10

@FutureFry: " 85-ös oktánszámú benzint is, azon az alapon, hogy ott az (is) jó (a ritkább levegő miatt) és ott nem okoz kopogást (ráadásul egy kicsit még olcsóbb). "

igy van csak nem akartam meg ezt is belekeverni ....

M. Péter 2017.02.02. 20:15:10

@FutureFry: Valahol, talán Leadville-ben, tankoltam 84 oktános benzint is.

Shanarey 2017.02.02. 22:16:47

@Dikusz:

Az utóbbi 20 évben nem érdekelt hol mennyi a benzin. Én csak annyit tudok erről hogy a kékzöld benzinkút üzemanyagával jobb volt a fogyasztás

Herr Géza 2017.02.02. 22:54:04

@gabors: "szoval ez " benzinhez alapvetően max . 5% ethanol keverhető " nem tunik egy megalapozott velemenynek, tenynek meg plane nem."
:D Nem is az, hanem szabvány. Szóval én sem úgy gondoltam, hogy kémiailag nem keverhető hozzá több ethanol, hisz a következő félmondatban már az E10-esről (10% ethanol) beszélek, hanem Európában az egyéb kiegészítő megjegyzés nélkül benzinként árult üzemanyag max. 5% ethanolt tartalmazhat. A "bio" benzint éppen ezért kellett feltűnően megkülönböztetni, így lett a neve E10... Egyébként itt is van E85, az adózás változása miatt gyakorlatilag már senkinek,nem éri meg azt tankolni. A cuccal járó kb. 30%-os fogyasztásnövekedés pont kiegyenlíti az árelőnyt és akkor még nem is beszéltünk némi átalakítási költségről, a ritka kúthálózatról, stb.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2017.02.05. 02:20:00

@Pink Petsch: Óóóh, hát a poggyászos sz0patás már régi dolog fapadoséknál...Van jó csomószor, hogy a bőrönd drágábban utazik, mint az ember...Nekünk most legutóbb már az egy sorban, egymás melletti három helyért is külön fizetni kellett...Mert hogy család vagyunk, kizsgyerekkel és nam akartam, hogy szétdobálja a cég hármónk jegyeit a gép különböző pontjaira.Rohadék egy banda mindegyik, se nem olcsó , se nem jó ez a szolgáltatás.De a "bőrkanapés" cégek meg még ehhez képest is többszörös árban visznek.Nem is tudom, mi a faxt csinálnék, ha sokat kéne repülnöm saját pénzen...Szerencsére nem kell.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása