oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2017. január 11. 06:43,  Élet egy angliai hotel cukrászatában 110 komment

2017. január 11. 06:43 Határátkelő

Élet egy angliai hotel cukrászatában

Rita lassan egy éve dolgozik cukrászként egy angliai szállodában, és talán emlékeztek még rá, hogy pár hónapja megírta a beilleszkedés (elsősorban magának szánt) 10+1 pontos listáját. Akkor többen kértétek, hogy írjon a hétköznapokról, a munkájáról is, most ez következik. A magam részéről előre elnézést kérek azoktól, akiket éppen újévi fogyókúrázós fogadalmuk elején kap telibe ez a poszt, mert kicsit sok lesz benne a sütemény – de hát ez már csak egy ilyen műfaj…

Megírnád, hogyan telik egy napod a munkahelyen? A nagy sikerű sorozat folytatódik, ha te is úgy akarod! Írd meg, vagy készíts fotókat és küldd el a hataratkeloKUKAChotmail.com címre!

20161017_181207520_ios.jpg

„Tehát akkor némileg megcsúszva, de megérkeztem a munkahelyi beszámolóval, próbáltam nem elszállni a részletekkel, hogy nem szakmabelieknek is élvezhető legyen, aztán ki tudja mennyire sikerült… 

Eddigi tapasztalataim alapján minden konyhán egy alapvető őrület uralkodik. Egy szervezett és vezényelt, ezernyi kapcsolatot átszövő, sokaknak a békét jelentő őrület. Ez volt az első dolog, ami kedves ismerősként fogadott itt. 

Mint már írtam az előző bejegyzésben, rengeteg náció képviseli magát, brit, indiai, kanadai, jamaikai, sri lankai, spanyol, a konkrét cukrászfőnököm pedig egy pakisztáni szülőktől már itt világra jött úriember, illetve van még egy szép nagy halom máltai tanulónk (szám szerint hat 20-21 éves fiú és egy lány) az őrületet magabiztosan fokozván. 

A cukrászatot hárman képviseljük, a már említett főnököm (N.), én, mint helyettes és az egyik máltai (K.) aki egyébként a legjobb tanuló, akivel valaha dolgoztam.

20160416_130516384_ios.jpg

Az otthoni 6 cukrász plusz 2 állandó tanuló állapothoz képest így némileg több logisztikát igényel a csapatmunka, nekem több hónapba telt, mire belerázódtam és még mindig alig egy-két hónapja érzem azt, hogy minimálisra csökkentettem a bizonytalanságot és egyre kevesebb dolog vagy probléma vagy váratlan fejlemény hoz zavarba. Persze ehhez kellett néhány kisebb-nagyobb baki, hogy egy életre megjegyezzek bizonyos dolgokat. 

A műszakokba nem mennék bele, átlagosnak mondható, általában a főnököm van 10-18:30-ig, ezért az ebéd és a délutáni kávészünet a fő, illetve ha van idő, akkor másnapra termel, én pedig általában 14:30-11-ig vagyok, az esti rendezvényekre és az éttermes vacsorára. 

Persze nyáron szinte majdnem minden szombaton 10-10 műszakban voltunk mindketten a rengeteg esküvő miatt szóval sokszor a rendezvényektől is, mindenesetre nem unatkoztunk. 

Nézzük a rendezvényeket! 

Alapvetően napokra lebontva vannak a falra kirakva, és minden részleg külön levezeti a saját kis mappájába (persze nekünk, cukrászoknak egy hatalmas keményfedeles füzetünk van, aminek a hátsó borítója elkezdett leszakadni, amiért engem okolnak, még véletlenül sem tudom miért ) ez nagyon fontos és mindenkinek a saját felelőssége utánajárni a kérdéses dolgoknak a séfeknél. 

Az ebéd az esetek 99%-ban büfé az étteremben, vagy kisebb csoportoknak, akik éppen tárgyalnak a szállodában, a különtermekben, 2 desszert és gyümölcssaláta tőlünk, szendvicsek, saláták a hidegkonyháról és hús, köret, miegyéb a melegkonyháról.

20160430_175433841_ios.jpg

A másik feladat a délelőtti műszakban a délutáni kávészünet - nálunk néhány hónapja egy teljesen újragondolt 3-4-5 elemből álló menü van, 4 nap van 4 különböző témával, speciális állással, díszlettel és saját édes-sós falatkával. 

Szerencsére lehet és kell is előre dolgozni, például mindig van raktáron 3-4 fajta keksz a fagyasztóban és frissen sütjük. 

A két fő délutáni feladat a vacsora az étteremben és a csoportoknak. Ez utóbbi 20 főtől akármennyi lehet, bár amióta én itt vagyok, 300 fő volt a legtöbb, de például a mostani szezonban lesznek izgalmas dolgok, például egy hétvégi 400 fő. 

Tökéletes példa, mert egy bizonyos szám fölött nem szól semmi másról, csak a varázslatról, hogy legyen elég tányér és hely a hűtőkamrában… Nyáron volt olyan, hogy a harmadik esküvőre a desszerteket az utolsó pillanatban tudtuk csak megtálalni és a sokkolóban meg a fagyasztóban hűtöttük, mivel a mosogatógépből kikerülve rém forrók tudnak lenni. 

A desszertek 

A bankettes desszertek egy mappában vannak fényképpel, a vendég így választja ki, ezért a tálalási mód nem változik, pontosan mindent ugyanúgy kell tálalni, tehát ez nem az a pillanat, amikor a tomboló kreativitást kiélhetjük. 

Felsorolás szerint: vaníliás, málnás és csokis márványos sajttorta, citrom torta, fehércsoki mousse, mango-passion fruit panna cotta és kétféle melegdesszert: crumble tart és a híres sticky toffee pudding.

20160803_203944727_ios.jpg

A legtöbb mellé adunk fagyit vagy isteni brit tejszínhabot (inkább krémet mondanék hab helyett, sokkal nagyobb a zsírtartalma, mint az otthoninak, ezért nem egy könnyed habot kapunk, hanem egy fantasztikus állagú krémet, mondjuk ezt is elég könnyen túl lehet verni, két pillanattal tovább marad a gépben és kezdhetjük elölről – mondjuk nem kell kidobni, mert másnapra „lehiggad” és újra fel lehet használni) kanállal formázva. 

A menet nagyjából az, hogy a kezdés előtt mindenki felveszi a kapcsolatot a teremfőnökökkel, az utolsó egyeztetés, ha van valamilyen „mentes” vagy extra igényű vendég, akkor tisztázzuk, hogy mit kap, vagy éppen elmondjuk még egyszer, hogy ezt eheti, mert ez gluténmentes, például a mango passion fruit panna cotta tányéron minden gluténmentes. 

De egyébként nagyon gyakori, szinte mindig van vegán, vegetáriánus, gluténmentes, laktózmentes, „nut allergy”, halal… szóval mindig fel vagyunk rá készülve, akár arra is, hogy valaki a desszert felszolgálása előtt 2 perccel döbben rá, hogy ő gluténérzékeny. Ilyenkor villámgyorsan produkálni kell valamit. 

Ezen az úton sétálok át az á la cart desszertekhez. Múltkor már javában tartott a vacsora, jött két desszert, a pincér elvitte, majd 2 perc múlva lélekszakadva rohan vissza, hogy ugye egyik desszertben sem volt semmilyen mag, mert az egyik vendég allergiás. 

És bár tény, hogy nem volt benne mag, de a sajttortához használt kekszre rá van írva a szokásos tartalmazHAT szó, tehát a biztonság kedvéért én soha nem adok olyat nut-free desszertnek. Szóval ez csak a saját véleményem, de számomra hihetetlen, hogy nem ez az első vagy mondjuk a második, amit mond a vendég…

20160812_185108287_ios.jpg

Személy szerint nem sok étel vagy alapanyag van, amit utálok, de a koriander minden formájától kiborulok, ezért MINDIG mondom a pincérnek rendeléskor, hogy ne legyen benne, ne rakjanak rá, vagy ha a szószban van, akkor másik szósszal kérem, és akkor nincs rumli. 

Az étlap

Szóval az étlap. Ez az én feladatom. Ebbe beletartozik az éppen étlapon lévő desszertek és hozzájuk tartozó szószok, díszek („garnishok”) állandó feltöltése, szeletelése, frissen tartása beleértve a sajtokat, fagyikat is. 

Ha valami fogyásban van, akkor hagyok egy cetlit a főnökömnek, hogy rendeljen másnap, ha én vagyok másnap délelőtt akkor magamnak. 

Az aktuális desszertjeink: Sütőtökös sajttorta, Erdei gyümölcsös csokitorta 2 féle csokimousseból, alma parfait és meleg banánkenyér, mindegyikhez 3-4-5 díszítő elem. 

20160623_140935295_ios.jpg

Sokszor van alternatív menü, ezt a foglalások mennyisége határozza meg, ilyenkor készülünk 3 külön desszerttel, ami egy kicsit egyszerűbb, mert értelemszerűen más áron adjuk, mint az étlapon lévőket. 

Valamikor tudjuk előre, hogy ilyen lesz, valamikor 2 órával a vacsi előtt tudjuk meg, tehát valamikor tudunk rá készülni, valamikor kevésbé. A novemberi és decemberi viszonylag egyszerű volt, mert egész hónapban adtuk ezt wine & dine művésznévvel. 

A novemberi ajánlat: áfonyás sajttorta, étcsokimousse torta és kenyérpuding, a decemberi pedig christmas puding sajttorta, mandarin tart és lisztmentes csokitorta volt. 

Az állandó büfé 

Állandó büfé péntek, szombat és vasárnap este. Általában 3 desszerttel, egy meleg desszerttel készülünk, sajttállal és gyümölcssalátával. Nekem úgy tűnik otthon sokkal több édességet ettek, de azért természetesen itt is nagy pusztítások szoktak lenni időnként. 

A desszertek tárháza millióféle sajttorta, frangepán, rengeteg különböző tart, creme brülée, panna cotta és egyéb poharas desszert… A sajttál 3 eleme cheddar, brie és stilton, mellé szőlő, chutney és keksz, egyébként a sajtokat elképesztően imádják a vendégek.

20161108_204428000_ios.jpgAzt hiszem, a lényeget sikerült összefoglalnom, próbáltam nem nagyon tömör lenni és a témánál maradni, nem pedig elmenni a sztorizgatás meg a munkatársaim elemzésének irányába. 

Ha van kérdés, szívesen válaszolok, az előző bejegyzésnél kicsit elúsztam a kommentekkel, emiatt egy költözés és egy karácsonyi-szilveszteri kéthetes őrület okolható, de semmiképpen sem mentség és az az apple parfait recept sincs elfelejtve!”

HÍRMONDÓ

"Már nem hittünk a csodában"

„Sokat gondolkoztunk Ausztriában, és ekkor jött az ötlet: ha már költözünk, ne a szomszédba költözzünk, és ha már német nyelvterület, akkor legyen Németország." 

Jöhetnek a szerb és ukrán vendégmunkások 

Az építési vállalkozók javaslatát elfogadta a kormány, így elhárult az akadály az elől, hogy Ukrajnából vagy Szerbiából érkezzenek vendégmunkások.

Óriási bukás a Hazatérő program

Magyarországon a Gyere haza fiatal program ment a levesbe idő előtt, Szlovákiában a tudósokat nem tudják hazacsábítani, mert egyszerűen nem tudnak eleget fizetni nekik.

Egy haldokló, de reménykedő város 

Aki azt hiszi, Amerika a tejjel-mézzel folyó Kánaán, az jöjjön Detroitba és nézze meg ezeket a képeket!

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: gasztronómia Nagy-Britannia

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr5912116651

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2017.01.11. 08:08:30

Akkor most mehetek joghurtot reggelizni :-/

sellőlány 2017.01.11. 08:41:52

Köszi, Rita a beszámolót. Ez a futószalag rendszer nem az én világom, de vezetőként izgalmas lehet, főleg a szervezés és logisztika része. Remélem, írsz majd meg a technikákról és a kollegákról is! Egyébként meglepő módon végig erős maradtam a képek nézegetése közben, minimális elcsábulás nélkül. :-) (És ezt nem a nem megfelelő kínálat okozza, csak, hogy reflektáljak egy közeli posztra, hanem hogy minden a fejben dől el. ;-) Ugye, @kisrumpf: Moni? :-D

pasztasuta 2017.01.11. 08:58:59

@sellőlány: jaj csak akartam mondani, hogy megnéztem a filmet amit a múltkor ajánlottál, és hát beraktam az "érdekes" kategóriába, pedig én szeretem a nem mainstream filmeket. Megnézettem egy olasz ismerősömmel is, ő kicsit kevésbé pc véleményen volt.
De azért köszi, mindig szeretek ráismerni a filmekben az utcákra amiken már jártam. :)

sellőlány 2017.01.11. 09:20:12

@pasztasuta: Nagyon érdekelne, hogy mit mondott róla az olasz ismerősöd. :-) Egyébként örülök, hogy legalább a helyszínek felidéztek benned emlékeket. Engem lélekben felkavart az egész, lehet, hogy azért is, mert már rég nem élek ott.

pasztasuta 2017.01.11. 09:27:56

@sellőlány: jajaj biztos vagy benne? :D "fa schifo" "veramente scadente" "fatto male" ez volt a reakció..
Amúgy mikor éltél itt és mennyi ideig?

sellőlány 2017.01.11. 09:37:20

@pasztasuta: Hehe, nem lep meg. Mindig csak is csodálkoztam rajta, hogy bármennyire is Olaszország a művészet alfája (az omegában jobb NY), az átlag olasz nyitottsága a szépre és az elvontra kb. nulla. :-D Különösen az átlag zenei ízlésük kiborító számomra. Még mindig meglep, ha beteszem a lábam az országba és bekapcsolom a rádiót, ugyanazokat a manírokat és zenei effekteket hallom, mint 1997-ben. :-) Gyakorlatilag 1995-től 2001-ig folyamatos volt az olasz behatás. Volt benne nyári szállodai meló, egyetemi diploma téma kutatás és egy interior design képzés, na és az élet, ami ezzel jár. :-) Fizikailag sosem laktam Milánóban, de sokat voltam ott (csóró diákként rengeteget gyalogoltam) és a csontvelőmig hatolt a város.

zebralany · http://zebralany.blog.hu 2017.01.11. 11:25:42

Na megyek és eszek egy kis csokit..

Főgebra 2017.01.11. 11:43:19

@zebralany:
Inkább írj a blogodra néha!

P.Elliot 2017.01.11. 12:35:18

Van ismerosom aki banketthelyen dolgozik mint manager, azt mondja ott mindig bolondokhaza van.
Foleg ha a fonoke tartja magat ahhoz a meggyozodesehez hogy naluk minden elsoosztalyu illetve osztalyon feluli,, reklamaciot nem szeretne hallani soha senkitol/ vendegtol/ mert akkor lecsereli a dolgozoit, ugy latszik hogy meg nem verte meg senki a nemzetkozi dolgozo gardabol.
A tokeletes munkat nem csak a felelem biztositja hanem akkora hatalmas/ szo szerint/ bonusz minden evben karacsonykor a dolgozoknak amilyet nem sok helyen fizetnek meghozza egyforman elosztva, ugyanannyit kap a mosogato is mint a fonokseg.
Semmi se olajozza meg ugy a munka kereket mint a penz.
Sok penz, szerintem mind a ketten jol jarnak de idegolo lehet, a posztolo leirasa ehhez kepest konnyed laza munka lehet.
Ha mar cukraszat, kaphatnek valami finom torta toltelek receptjet? Tobbet is ha lehet. Nem baj ha nagy mennyiseg, majd leosztom kicsire. Volt itt valaki aki volt olyan kedves hogy a pizzahelynek ahol dolgozott megadta a pizza receptet.
7 kilo lisztbol szolt a pizzateszta nekem meg csak egyetlenre volt szuksegem de leosztottam.
Volt benne mar nem is emlekszem de olyan hogy baking soda/ mi ez magyarul, sutoszoda vagy szodabikarbona? hogy forditjak rendesen?/, valami fel kaveskanal vagy kevesebb? Szamolgattam de a 7 kilo liszt sok volt ehhez a mennyiseghez, nekem csak egy darab pizza kellett, vegul kis tanakodas utan elovettem a sutoszodat, megmutattam a lisztnek hogy tudja hogy vele kellett tallkoznia es eltettem.....

Főgebra 2017.01.11. 12:45:58

@P.Elliot:
"baking soda" = sütőpor!!!!

P.Elliot 2017.01.11. 12:53:13

@Főgebra: Nem a baking powder a sutopor?

sellőlány 2017.01.11. 13:02:59

@Főgebra: @P.Elliot: A baking soda szódabikarbóna (egykomponensű), míg a sütőport több összetevő alkotja.

sellőlány 2017.01.11. 13:04:28

@rebel rebel: Most már kissé aggódva írom le... :-D Io sono l'Amore (I am Love)

London2009 2017.01.11. 13:08:14

@P.Elliot: a baking soda a szodabikarbona. A baking powder meg a sutopor. Amugy bicarbonate sodanak is hivjak az egyszeruseg kedveert.

P.Elliot 2017.01.11. 13:08:34

@sellőlány: Koszonjuk....ezek szerint a szodabikarbonabol nagyon keves kell tesztakba ha kell, a sutoporbol viszont tobb.

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2017.01.11. 13:09:37

@P.Elliot: szódabikarbóna.(Egy amerikai süti/torta receptet rendszerint onnan ismerni meg, hogy van benne sütőpor és szódabikarbóna is, eddigi tapasztalataim szerint.)

sellőlány 2017.01.11. 13:12:26

@P.Elliot: Inkább a tészta állaga lesz más. A szódabikarbóna lazít, a sütőpor inkább puffaszt. Akinek ég tőle a gyomra, használjon inkább szódabikarbónát.

P.Elliot 2017.01.11. 13:16:38

@sellőlány: Na ez nagyon hasznos volt mert neha eg a gyomrom a sutporos sutiktol, peldaul az olasz, karacsonykor itt arult kugloftol mindig. Jo ezt tudni hogy ezert, lesz amibe csak szodabikarbonat hasznalok ezentul.
Koszonom..

P.Elliot 2017.01.11. 13:18:24

@kisrumpf: Ha benne van mind a ketto attol nem eg a gyomrom de ha csak sutopor, attol mindig, ki erti ezt? Na majd csinjan banok a sutoporral.
Meg kerdeztem volna ezt-azt de var a szemesz az evi ellenorzesre, majd jovok kesobb.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2017.01.11. 13:36:11

hat szallodai munkakrol sokat tudnek meselni
en is banquites vagyok, kicsit mas munkakorben
bizony ott nem ritka a 10-12 oras muszak, sot en dolgoztam mar reggel 6-tol ejfelig
van nagyobb csaladi haz otthon, ahol nagyobb a konyha, mint egy amerikai hotelben
de minden mukodik

pasztasuta 2017.01.11. 14:10:28

@sellőlány: akkor az nem ma volt. :) én is rengeteget gyalogolok, csóró alkalmazottként. :D ezt az itteniek általában nem tudják hova tenni, mert itt azt nem szokás.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2017.01.11. 14:20:31

@P.Elliot:
Az van hogy a sütőpor gázt fejleszt amitől szép nagy lesz a piskóta.
Ugyanez a feladata az élesztőgombának a kelttésztáknál.
A pizzatészta az kelttészta én élesztővel csináltam.
Van még más is ami gázt fejleszt a Szalagáré vagy valami ilyrsmi a neve. Csak az ammóniát és sütés közben húgyszaga van.

Shaktee 2017.01.11. 14:22:17

@sellőlány: en.wikipedia.org/wiki/I_Am_Love_(film)

Lehet hogy megvolt...majd belenézek. Szereted te a romlás virágait :D

Shaktee 2017.01.11. 14:23:07

@hagyma: Szép karriert futottál be, igen-igen

sellőlány 2017.01.11. 14:27:13

@rebel rebel: Nézd meg a trailert is. ;-)

Pernilla 2017.01.11. 14:28:47

@diggerdriver: szalalkáli a becsületes neve.

sellőlány 2017.01.11. 14:30:01

@diggerdriver: Az a szalakáli. :-)
@P.Elliot: Cream tartar-t próbáltad már sütőpor helyett? A sütöporban is van egyébként szódabikarbóna, kb. 1/3 arányban.

puhacica 2017.01.11. 14:32:23

igy johet minden szepen sorban, ahogy a leirasban es a kepeken szerepel. :)
ha csak egyet lehetne valasztani, akkor a sutotokos sajttortat kostolnam meg. <3

Muscari 2017.01.11. 14:39:16

Hú, az az epres bigyó nagyon guszta :-) Egyszer ettem hasonlót, a mai napig emlékszem az ízekre, valami csoda volt.
A másik nagy kedvencem minden, ami mangó, passion fruit vagy a kettő együtt. Én tuti elhíznék egy ilyen helyen :-D

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2017.01.11. 14:42:40

@rebel rebel: karriernek nem neveznem
nem vagyok rock sztar sem elspotolo/ ertem a gunyolodast, ne felj/
de
van egy csodalatos felesegem, szuper csaladdal
most mar van hazam is
szeretem a munkam
par auto, de ez itt nem kunszt
fuggetlensegem, vadaszpuskam:)

azt eszek azt iszok amit akarok
amerikai szinten kozeposztalynak hivnak
de nekem ennyi eleg
ja es ami meg fontos, csodalatos helyen elek
north Carolina nagyon szep
az elo termeszet
ennyi jutott, nem is vagyom tobbre

sellőlány 2017.01.11. 14:43:11

@pasztasuta: Ezt igazán csak a volt szocialista országokban felnőtt emberek érthetik. :-D

**mimi** 2017.01.11. 15:01:06

Atya ég de jól néznek ki!

pasztasuta 2017.01.11. 15:03:35

@sellőlány:
"átlagolasz: Jaj de szép képek, hol voltál a hétvégén?
én: Oh csak elvonatoztam A-ba mert még sosem voltam.
átlagolasz: De hát ott nem is áll meg vonat..
én: Hát leszálltam a legközelebbi megállónál, aztán onnan gyalog mentem, nem volt messze, 40 perc séta.
átlagolasz: ???"

Shaktee 2017.01.11. 15:05:37

@sellőlány: Nem biztos hogy jót tenne a karrieremnek :-)

puhacica 2017.01.11. 15:13:28

@**mimi**: koszi, nem lehet rossz ez se, de az "igazi" sajttorta alapja kekszmorzsa, nem piskota. :) bar az konnyen kicserelheto.

sellőlány 2017.01.11. 15:37:06

@pasztasuta: :-)))) Még éles emlékeim vannak arról, amikor jófejségből városnézést szerveztem olaszoknak és 4 látnivalóból jó, ha 2-t tudtunk megnézni, mert annyira elfáradtak. Ezt képzeld úgy, hogy Belváros-Bazilika és aznapra ki is fújt. :-D Amikor meg a Margit-szigetre vittem őket, ahogy meglátták a bringó hintókat, onnantól kezdve se látták, se hallottak.

P.Elliot 2017.01.11. 16:38:55

@diggerdriver: En is elesztovel csinalom a pizzatesztat de a recept irt bele egy pici szokabikarbonat is extraban, ok tudjak miert de valoszinu hogy celja volt tehat nem akartam kihagyni.
Azzal a szalalkalis vagy micsoda dologgal szakacskonyvben mar talalkoztam de valaki azt mondta hogy borzasztoan budos, na nem, nem hianyzik.

P.Elliot 2017.01.11. 16:41:21

@sellőlány: Cream tartar van itthon, olyan feher por, valamibe kellett azert vettem egyszer de azota sem hasznaltam sot utana sem neztem hogy igazabol, ez meg mi a nyavaja...

sellőlány 2017.01.11. 16:46:24

@P.Elliot: Akkor majd próbáld ki sütőpor helyett. A pizzatésztába 4 dolog kell: 00 liszt, friss élesztő, víz, só és kitartó dagasztás. Ne higgy az amerikai receptúráknak. :-)

P.Elliot 2017.01.11. 16:49:24

@hagyma: North Carolina tenyleg szep, sokszor jartam arrafele mar. Kigyotok van az erdoben? Merges is?
Egy itteni illegalis magyar pasas mondta hogy egyszer voltak ott korulnezni es azota is visszavagyik hogy az erdok meg a tavak eszmeletlenul szepek, ott szeretne lakni, munkat viszont itt kapott csak, nyaron oda ment le horgaszni egy hetre, alig fogott valamit de azt mondta hogy muszaj ott kikotnie, masutt lakni nem akar.
Hat nem tudom hogy sikerul neki, ugy nem ismerem kozelrol hogy igazabol kicsoda, rendes embernek latszik...
A termeszeti szepseg nagy vonzero tud lenni...

P.Elliot 2017.01.11. 16:51:28

@sellőlány: Ez nem amerikai recept volt hanem olasz vagy skot? Nem emlekszem, egy posztolo adta.
Az itteni pizzatesztaba sem szoktak tenni mast mint amit leirtal de en a proba hive vagyok hatha valami fantasztikusra bukkanok..

P.Elliot 2017.01.11. 16:53:16

@sellőlány: Egyszer csinaltam olyan pizzatesztat hogy oreganot kevertem a tesztaba es a csalad erdeklodott hogy mitol ilyen finom?
Valoban jo volt vele csak elfelejtettem mar...

Csodabogár 2017.01.11. 16:54:49

@diggerdriver: Felénk szalakálinak hívták, de tényleg hihetetlen büdös sütés közben.

sellőlány 2017.01.11. 17:01:16

@P.Elliot: Most felnevettem az olasz vagy skót alternatíván. :-D Végül is tök mindegy. ;-) Az olaszok maximum meg egy kis olívaolajat szokták hozzáadni a mix keverése közben. Minden más csak a fantázia szüleménye. Az élesztőt sem kell futtatni, hanem feloldani a szobahőmérsékletű vízben és így a liszthez adni.

Hobbiszakács · http://hobbiszakacs.blog.hu 2017.01.11. 17:31:29

@sellőlány: @P.Elliot: A Cream tartar a borkősav kálium sója, élelmiszer-adalék kódja E336. A baking soda-val összekeverve adja a baking powdert. Sütéshez egymagában nem hatásos.

A baking soda, azaz a szódabikarbóna, E500(ii) hőbomlásakor ahogy már elmondtátok széndioxid gáz (E290) és vízgőz (E1) valamint egy kevésbé kívánatos termék, nátrium karbonát, leánynevén mosószóda keletkezik. (Móra Ferenc kalcinált szódája.) Kis mennyiségről van szó, mégis jó tudni.

A mosószóda, E500, lúgos kémhatású, annak idején - vagy talán ma is - a tejet szállító ciszternába is tettek belőle néhány lapáttal, a korai savanyodást meggátolandó. (Vegyészek imádják az "-andó"-t).

A régebben használt ammónium bikarbonát, E503(ii), avagy szalakáli/szalalkáli sokkal egészségesebb: hevítésre (sütésre) kizárólag illanó termékeket produkál. Vizgőz, széndioxid és ammónia. Nuku szilárd termék. Az illatosnak nem mondható ammónia miatt ajánlatos vékony süteményekhez használni. A vastagba ugyanis könnyen belereked.

Hobbiszakács · http://hobbiszakacs.blog.hu 2017.01.11. 17:34:44

A poszthoz nem tudok érdemben hozzászólni, csak ámulok, és nagyokat nyelek :-)

Mrs Rumcajsz CA (törölt) 2017.01.11. 17:54:23

@Hobbiszakács: ezert megerte ma benezni, sosem tudtam mi a kulonbseg. Koszi!

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2017.01.11. 18:05:56

@puhacica: egyszer csináltam egy baszk sajttortát, azóta a kekszmorzsás alapú nem játszik :-)

@Hobbiszakács: ez jó volt, köszönöm! Feltűnt, hogy a szalalkálit a skandináv népek előszeretettel használják sütéshez. Két skandináv sütős könyvem receptjei erre utalnak legalábbis. Most kértem anyósomat, küldjön pár zacskóval, egy ír ismerősöm valami svéd vagy dán sütit akar vele sütni. Már figyelmeztettem a szagra... Amikor az ember kinyitja a sütőt, s püff, arcul csapja a SZAG...

Pernilla 2017.01.11. 18:50:50

@kisrumpf: német nyelvterületen is használják a szalalkálit, főként a mézeskalácshoz, úgyhogy karácsony környékén ellepi a boltokat.

Lőtéri Kutya 2017.01.11. 19:56:00

@Lőtéri Kutya: Még egy videó, a kettőből össze lehet szedni minden fontos trükköt a jó alap pizza készítéséhez.
www.youtube.com/watch?v=B5rRYlaJx5c

puhacica 2017.01.11. 20:02:58

@kisrumpf: el tudom kepzelni, hogy van a kekszes alapunal jobb. amiket eddig kostoltam, azok kozul a kekszes alapu izlett a legjobban. de nyitott vagyok barmire. :) annak a baszknak mi az alapja?

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2017.01.11. 20:22:56

@Pernilla: Igen, neki is valami olyasmihez kell.

@puhacica: Hát ez az, nincs neki. Massziv torta, vagy ket kilo, abbol 1 kg a sajt. Tejszin, tojas, cukor, csipetnyi liszt... Kecskesajt es kremsajt keverekebol csinalom, nyilvan itt nem ferek hozza baszk sajthoz, probaltam felig kecskesajtbol es felig ricottabol, az sikerult a legjobban, nem volt erezheto mellekize a tortanak.

puhacica 2017.01.11. 20:27:50

@kisrumpf: megkaphatnam a receptjet?

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2017.01.11. 20:35:57

@puhacica: Ofkorsz. Hasznald egeszseggel. Nem az enyem a recept termeszetesen, s csoppet valtoztattam azokon, amiket talaltam. Kiserletezz vele, megeri!

kisrumpf.blogspot.ie/2014/01/kecskesajttorta-aranyarban.html?m=1

gabors 2017.01.11. 21:47:12

@P.Elliot: "baking soda" szerintem ez magyarul 'szodabikarbona'

P.Elliot 2017.01.11. 21:55:05

@Hobbiszakács: Koszonjuk a hasznos informaciot, mindig meglep hogy mennyi mindenhez tudsz hozzaszolni...

P.Elliot 2017.01.11. 22:00:20

@gabors: Igen, koszonom neked is, mar masok is informaltak rola.

Csodabogár 2017.01.11. 22:10:19

@Hobbiszakács: Gyerekkoromban volt egy szalakális keksz, ami irtó finom volt és mindig nagy mennyiségben készült. Általában nem voltam otthon mikor sütötték.

gabors 2017.01.11. 22:26:16

@P.Elliot: van mikor nem olvasom vegig a hozzaszolasokat, hanem ott kommentelek ahol a kerdes felvetodik es kesobb latom csak hogy orakkal korabban (harom oldallal lejjebb mar ott a tutti) bocs

puhacica 2017.01.11. 22:36:08

@kisrumpf: koszi szepen! szerintem en is a philadelphiaval probalkozom majd.
es az a profilkep a sapkas macskaval!!! <3

P.Elliot 2017.01.11. 23:43:16

@gabors: Szoktam en is igy hogy pl. nincs idom elolvasni a hozzaszolasokat vagy csak kis reszet, jartam en is igy.
Azert igy is nagyon koszonom hogy valaszoltal...mindenkinek koszonom.

Shaktee 2017.01.11. 23:43:26

@sellőlány: De kit követ Tilda szerelmem?? Kénytelen leszek ma megnézni ha van angol feliratos, mert az olaszom nem annyira..:)

Herr Géza 2017.01.11. 23:48:59

@Pernilla: Biztos vagy te abban, hogy az a szalalkáli? Sztem te a Pottasche-ra gondolsz, az azonban kaliumkarbonát, azaz K2CO3, ebből ered az angol potash vagy potassium név, bár az gyűjtőneve a káliumsóknak. És nem büdős, nincs benne ammónia. Ja, az élelmiszerkódja E501.

Herr Géza 2017.01.11. 23:56:21

@Herr Géza: De majd @Hobbiszakács: megszakérti, én csak azért tudom, mert a nejem belefutott a karácsonyi sütésnél egy német receptben ebbe a cuccba és le kellett (volna) neki fordítanom magyarra, hogy rájöjjön mi lehet az. Megoldottam. Vettem a boltban és ezzel megúsztam a fordítást (a káliumkarbonát ugye nem szakácskönyvi kategória...).
Most felcsillant a szemem, hogy aha, szalalkáli, de gyanús volt, hogy a Pottasche abszolút nem volt büdös. Szóval ez nem az....:D

Herr Géza 2017.01.12. 00:00:09

@Herr Géza: Most meg rákerestem viaszafelé az E501-ből, hát hamuzsír az..... :)))))))

sellőlány 2017.01.12. 01:07:42

@Hobbiszakács: Köszi a kiegészítést, a cream tartart én a szódabikarbónával együttes használatára értettem (sütőpor helyett), de ahogy olvasom, így utólag nem volt egyértelmű. Ez azért fontos, mert ez a kettő együtt nem okoz gyomorégést, legalábbis a tesztsütéseim eredményeképpen. Ugyanis a sütőpor ennél több összetevőt tartalmaz, aminek kémiai reakciói az arra érzékenyeknél "berobbantják" a gyomorsavat. Sütőpor összetevői egyébként: 30% nátrium-hidrogénkarbonát (szódabikarbóna), amely savas anyag hatására lebomolva szén-dioxidot bocsát ki;
5-12% monokalcium-foszfát, és
21-26% nátrium-alumínium-szulfát. Plusz egyéb gázképződést szabályozó anyagok. Én gyakorlatilag ki is írtottam teljesen a konyhámból.
@P.Elliot: Ez a fenti neked is plusz infó.

sellőlány 2017.01.12. 01:11:13

@rebel rebel: Hát Tilda valóban megér egy misét, ebben a filmben is varázslatos (mint mindig). Van angol felirat, de az olaszra is figyelj, annyit mindent elárul a milánói alta borghesia-ról. Kíváncsi vagyok, neked lesz róla a véleményed.

sellőlány 2017.01.12. 01:13:51

@sellőlány: ki is irtottam (agyrém ez az autocorrect)

P.Elliot 2017.01.12. 01:15:41

@sellőlány: Koszonom az informaciot, en is ki fogom irtani a konyhambol....

blackhairlady 2017.01.12. 03:13:40

@kisrumpf: Exanyosom szokott gyakran szalakalis kremest csinalni, ahol a lapokat tepsi hatan kulon kell megsutni, olyan hugyszag terjengett a lakasban es a lepcsohazban is mire megsult a 6 lap, mint egy kesdobalo ferfi wcjeben, de az erdmenyert megerte szenvedni, egyik legkedvencebb sutim.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2017.01.12. 06:14:43

@blackhairlady: Az a recept nekem is megvan. Az egyik legfinomabb süti.

Pernilla 2017.01.12. 06:36:25

@Herr Géza: nem, a szalalkáli németül Hirschhornsalz névre hallgat, ezzel szokták a Nürnberger Lebkuchent és hasonló süteményeket sütni. A Pottasche pedig az, amit te írsz :)

Hobbiszakács · http://hobbiszakacs.blog.hu 2017.01.12. 07:38:09

@Pernilla: @Herr Géza:

(Egy utolsó adalék a tegnapi sütés-főzés témához.)

A szódabikarbóna és a mosószóda a szénsavnak nátriummal (a nátrium "idegen nyelven" sodium) képzett sói. A kettő között a különbség - az ég-és-földön kívül - az, hogy az egyikben egy, a másikban két hidrogént helyettesít a nátrium. Az előző a nátrium bikarbonát, az utóbbi a nátrium karbonát.

2 NaHCO3 (nátrium bikarbonát) + hő → Na2CO3 (nátrium karbonát) + H2O (víz) + CO2 (szén-dioxid)

A káliumsókkal (a kálium "idegen nyelven" potassium) ugyanaz a helyzet, ezért a Pottasche sem téveszthető össze a hamuzsírral, mely utóbbit szappanfőzésre (zsírral főzve folyékony káliszappant ad, azzal mosták le régen a szobafestők a falat) használnak.

Jól néznénk ki, ha a hamuzsírt kellene megegyük - pedig megesszük, mert a mézeskalácsban az van:

2 KHCO3 (Pottasche, azaz kálium bikarbonát) + hő → K2CO3 (kálium karbonát, hamuzsír) + H2O (víz) + CO2 (szén-dioxid)

Az élelmiszertudók a két sótípus közti különbséget elintézték (i) és (ii)-vel:

E500(i) Nátrium karbonát
E500(ii) Nátrium bikarbonát

illetve

E501(i) Kálium karbonát
E501(ii) Kálium bikarbonát

A harmadik "vegyi kelesztő" a szalalkáli, amit szarvasagancs sónak is hívnak (Hirschhornsalz, sal volatile vagy salt of hartshorn), az ammónia szénsavval alkotott savanyú sója.

E503(i) Ammónium karbonát (NH4)2CO3
E503(ii) Ammónium bikarbonát NH4HCO3

bpetya75 2017.01.12. 09:17:03

@blackhairlady:

Nekem is anyósom szokta csinálni, ő hókockának nevezi.

Nagymamám fehér krémesnek hívta.

Pernilla 2017.01.12. 09:19:17

@Hobbiszakács: ez már inkább csak kémia, mint sütés-főzés :-)
Köszönjük, kimerítő volt!

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2017.01.12. 09:49:34

@puhacica: Ízlés szerint, kísérletezz! Kis ricotta, kis Philadelphia, lengyel boltból zsíros túró, alkalomadtán egy kis kecskesajt. Majd ne lepődj meg, igen szép magasra feljön, aztán hűlés közben látványosan összeesik.

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2017.01.12. 09:52:50

@sellőlány: amikor még boldogult alkalmazott voltam, akkor sütöttem a scone-t cream of tartar és bicarb keverékével. Így elkerültem azt a borzalmas sütőporos mellékízt. Aztán valamiért nem volt cream of tartar sehol sem, hónapokig nem kaptam se nagybaniban, se kisboltban, vissza kellett állnom a sütőporra, meh.

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2017.01.12. 09:58:22

@sellőlány: Ah, Tilda Swinton... nem merem leTildázni! Én a Caravaggio c. filmben láttam először. Ezt a két filmet nem láttam, de jut eszembe, hallottál róla, hogy van egy új sorozat, The Young Pope, ugyanaz rendezte, mint aki a The Great Beauty-t. Kb. öt percet láttam belőle, igen látványos, s fure (nekem), de nem kapott meg, talán azért mert szegény Jude Law-t kerülöm, ha lehet...

en.wikipedia.org/wiki/The_Young_Pope

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2017.01.12. 10:01:05

@blackhairlady: egy puha mézeskalács receptjéhez használtam először. Aztán elhagytam, átszoktam másra, nehézkes is volt folyton Magyarországról kérincsélni szalalkálit. Nagyanyám sűrűn használta, s ilyenkor tényleg jobb volt házon kívül lenni.

sellőlány 2017.01.12. 11:00:26

@kisrumpf: Tényleg? Pedig azt gondolnám, hogy nálatok aztán van cream tartar dögivel. Én angolszász receptúrák próbálgatásakor akadtam rá erre a kombóra, ami annyira bejött, hogy azóta is ezzel váltom ki a sütőport. A drOetkeres sárga dobozos kifogyhatatlan ráadásul, de nálad talán jó ki szerelés lenne. Itthon Culinarisban vettem, de láttam már az Ázsia Bt-ben is.

sellőlány 2017.01.12. 11:06:58

@kisrumpf: Hát, ezek a kosztümös sorozatok nekem sem jönnek be annyira, de gondolom ilyet is be kell vállalni néhányszor. Ráadásul Tilda feje teljesen középkori, totál hiteles abban a műfajban is. De én az elvont filmes kikacsintásait szeretem igazán, amelyeket állítólag ő választ szerep alapján és a pénz nem érdekli. :-)

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2017.01.12. 11:10:49

@sellőlány: Mikor hogy. Anno nekünk is egy ilyen fancy hozzávalókat terítő nagybani cég szállította, már ha volt. Félkilós kiszerelésben kaptuk. Tesco-ban pl. - ha van - kis kerekded papírdobozban árulják, talán 120 g-os? Illetve legutóbb Oetkert kaptam, 6x5 g-os zacskók. De néha teljesen eltűnik, nem tudom, mivel köthető össze ez.

Shaktee 2017.01.12. 12:07:41

@sellőlány: :)
www.olgasflavorfactory.com/soups/fishermans-soup-ukha/

Nagyszerű volt a cast, tilda..s a cselédje is..
Film maga, pici fűszer hiányzott belőle, nagyon Akart szépen fényképezni, s nem szeretem ha erőltetik.

Érti európát nagyon.

sellőlány 2017.01.12. 13:06:30

@rebel rebel: Érdekes, amit írsz, nekem pont hogy tetszettek ezek a nagyon személyre szabott képi megoldások, a nyomasztó, milánói sötét kontrasztok felváltása a vitális, levegős, napsütötte városon kívüli snittekkel. A dramaturgiában volt számomra egy bosszantó jelenet, ez pedig a fiú medencés balesete. Teljesen kilógott a filmből, ott mintha Tilda is kiesett volna picit a szerepéből. De összességében, amennyi élményt és szépségét adott az egész, végül nem húzta le a filmet. A leves recept zseniális, pont ilyenre vágytam, meg is csinálom a 7végén. Köszi!

Ginix 2017.01.12. 13:46:45

@P.Elliot: igen, és ne akarj okosabb lenni a receptnél (mint én), h "na dehát kicsit több nem fog ártani, majd lazább lesz meg magasabb a tészta". aha, meg baromira keserű. szal csak annyit használj sdabikarbónából, amennyit írnak :)

puhacica 2017.01.12. 14:52:41

@kisrumpf: nem vagyok egy nagy cukraszmester, felevente egyszer ha sutok valamit, de ezt elkonyvjelzoztem es kiprobalom mindenkepp. :) es a blogod is megnezem jobban, jo hangulata volt ennek a posztnak nagyon.

Shaktee 2017.01.12. 14:52:50

@sellőlány: Vártuk a drámát, ne lepett meg amikor meghalt a fiú..
A snittek, a zene..nekem, nekünk egy picit túltolta az élményt.
Tilda hangja volt az olasz s orosz? Gondolom igen.
Maradandó a film, akárhogy is.

Van egy német filmem neked, ha nem láttad még: www.imdb.com/title/tt4048272/

blackhairlady 2017.01.12. 15:06:54

@bpetya75: igen, feher kremeskent is ismertem. Azt nem tudtam, hogy a hokocka is ugyanaz. Kar, hogy csaladi hazban lakunk, letesztelnem a lakokat szivesen:))))

blackhairlady 2017.01.12. 15:09:15

@kisrumpf: lattamaz elozeteset ennek az uj sorozatnak, engem sem kapott meg, olyan fura az egesz, vagy legalabbis az elozetes vagasa nagyon bizarra sikerult.

blackhairlady 2017.01.12. 15:10:17

@kisrumpf: az en kornyezetemben (szulok, nagyszulok) szalaga're'nak hivtak :D

sellőlány 2017.01.12. 15:58:39

@rebel rebel: Ja, nem magát a cselekményt értem a csalódás alatt (mert a drámának meg kellett történnie), hanem ahogy történt. Medencés baleset... egy összejövetel közben... Pont úgy esik, belehal. Persze... Nem volt méltó a filmhez.
Tónit láttam. :-) Sajnos elolvastam a kritikákat, bárcsak ne tettem volna, többet vártam tőle. A témafelvetés viszont jó, nagyon jó. De a dánok bátrabbak.

Shaktee 2017.01.12. 16:32:25

@sellőlány: Nem olvastam a Tóni kritikákat...estem le a székről, arca annyira megmaradt bennem..azóta egy tucat filmet láttam, fingom sincs róluk, nem maradt meg semmi..mi kell még? :-)

Még a Tildához, tudom naivka vagyok, biztos a make-up volt, de milyen szép az arca a nagy kamatty után.

Shaktee 2017.01.12. 16:33:33

@sellőlány: mille gracia principessa
:-)

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2017.01.12. 17:27:28

@blackhairlady: Első ránézésre gyönyörű, de... nem, azt hiszem, nem nekem való.

sellőlány 2017.01.12. 17:27:37

@rebel rebel: Akárhogy is csinálták, természetes volt. :-) Ja és a hangja a sajátja volt, kissé több akcentussal, mint a szerep megkívánta volna. De jól állt neki, így maradt hiteles. Egyébként meg köszi a megtisztelő megszólítást, de inkább már signora, mint principessa. :-D

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2017.01.12. 17:28:31

@puhacica: kényelmes dolog, összekeversz mindent, aztán csak nézni kell a sütőben hogyan barnul. S köszönöm

Shaktee 2017.01.12. 18:44:26

@sellőlány: La La Landet várom nagyon, sajna még sehun sincs :/

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása