oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2016. december 21. 06:45,  Kamaszszáj avagy magyar tinik külföldön 92 komment

2016. december 21. 06:45 Határátkelő

Kamaszszáj avagy magyar tinik külföldön

Immár a harmadik részéhez érkezett a külföldön élő magyar gyerekeket bemutató sorozat, ám míg az első két részben (ha valaki lemaradt volna itt és itt pótolhatja) a kisebbek meséltek élményeikről, addig most és egy hét múlva a tinik osztják meg tapasztalataikat. Érdekes lesz látni, mennyire másként élik meg a határátkelést! (A posztot ezúttal is a Frankfurti mesék blog szerzője, Gabuschka állította össze.)

Mi a legemlékezetesebb, határátkeléshez kapcsolódó karácsonyi élményed? Az első külföldön töltött karácsony? Az első hazautazás? Vagy ez lesz az első életedben – mit vársz tőle? Írd meg a hataratkeloKUKAChotmail.com címre! (és továbbra is várom a kedvenc receptedet is) 

tinedzser_lany_foto_pixabay_com_epicantus.jpg

„A sorozat első két részében a kicsik válaszoltak, a következő kettőben pedig megismerhetjük a kamaszok véleményét. Ők is először a kezdeti benyomásokról, a megérkezésről és a nyelvtudás hiányával való küzdelemről beszélnek, majd a sorozat befejező részében elmesélik a beilleszkedéssel kapcsolatos tapasztalataikat.

A mostani részben a tizenhárom évnél idősebb gyerekek szerepelnek, összesen négyen töltötték ki és küldték vissza a kérdőívet. Németországból, Ausztriából és Spanyolországból érkeztek a válaszok, a legfiatalabb válaszadó 14, a legidősebb 17 éves volt. Néhány szó a válaszadó gyerekekről:

Benedek

14 éves, 5 éve Spanyolországban, a Costa del Solon él családjával, és a Földközi-tenger látszik az iskolája ablakából.

Misi

15 éves, három éve él Németországban.

Ben

16 éves, Ausztriában él. „Elöljáróban annyit, hogy 2015 márciusában költöztünk ki. Ő még pont le tudta zárni a 8. osztályt Magyarországon, otthonról ballagott el, az itteni iskola „8. osztályában” csak 2 hónapot járt. Természetesen először az újdonság varázsával hatott az új ország, az új iskola, az új emberek. Csak később -  talán a nyári szünet miatt is - jelentkezett a hiányérzet.

Tény, hogy egy nagyon jó osztályközösséget hagyott maga mögött és sok kedves barát került távolabb. De mivel Bécs mellett élünk, ezt igyekszünk áthidalni.

Most másfél év elteltével egyszerűbb, nyugodtabb a helyzet, szerintem megtanulta értékelni az itteni lehetőségeket és összeköti azokat az otthoni jó dolgokkal. Ez a mi kis Osztrák-Magyar Monarchiánk.“ – írta a bemutatkozó emailben Ben apukája.

Anna

17 éves, Németországban él. Úgy tűnt a válaszai alapján, hogy nagyon negatívan élte meg a költözést, el is mondta az interjú végén, hogy miért vannak ilyen érzései. 

„A történet érthetősége érdekében elmondanám még, hogy Magyarországon az ország második legjobb gimnáziumába járok (Anna eredetileg említette az iskola nevét is, de szeretném, ha nem lenne könnyen beazonosítható a személye, ezért változtattam meg a szöveget. – a szerk.), ezek után nyilvánvaló az, hogy mennyire nagy váltás és negatív változás volt az iskola, ahova az elmúlt 2 évben jártam. 

Nyáron véget is ért ez az időszak, és nagyon-nagyon boldog voltam, hogy soha többet nem kell odamennem. Az új iskoláról még nem tudok nyilatkozni, de mint említettem, máris jobban érzem magam ott, mint előtte és az is jó, hogy egy kicsit újra érnek városi impulzusok.” – foglalta össze. 

Hogyan telt az első napod, mivel érkeztél meg az otthonodba? Mire emlékszel az első napodból? 

(Általában egyébként a célállomás távolságától függően többnyire autóval, vagy repülővel érkeztek – a szerk.) 

Benedek (14 éves, Spanyolország) 

„Apa meg az egyik bátyám autóval mentek, mi többiek, anyával repülővel. Arra emlékszem, hogy láttam kaktuszokat.” 

Anna (17 éves, Németország) 

„A költözés fokozatosan történt, a családom nagy része már 1 éve kint élt, amikor nekem is ki kellett költöznöm (addig a szünetekben látogattam őket). 

Az első napomon, amikor mondhatni már tényleg kiköltöztem, egész nap autóztam, majd este a házban egyáltalán nem találtam a helyem, mert valahogy akkor lett világos, hogy mostantól ez a ház lesz része a mindennapjaimnak. Másnap elkezdődött az iskola, ami még jobban elkedvetlenített.” 

Misi (15 éves, Németország) 

„A lakást teljesen üresen kaptuk. Így mi (én meg az anyukám) még a hálózsákban aludtunk, fejlámpával világítottunk és camping főzővel főztünk.” 

Ben (16 éves, Ausztria) 

„Első napomon körülnéztünk a faluban és megnéztem a lakást.” 

Mesélj arról, milyen nyelven beszélnek nálatok, hogyan tanultad meg a nyelvet, és ha volt ilyen, akkor milyen érzés volt, hogy nem beszélted az adott ország nyelvét?! 

Misi (15 éves, Németország) 

„Mielőtt megérkeztünk, én az iskolában már tagozatos német órára jártam, de meglepő módon semmit nem segített. Így én egy nagyon kevés nyelvtudással érkeztem. Ha valamit el akartam magyarázni az csak „kézzel, lábbal” sikerült. De érdekes módon megértették.” 

Anna (17 éves, Németország)

„Én már beszéltem németül, negyediktől a német volt az első idegen nyelvem, a kiköltözésig 6 évig tanultam az iskolában, abból egy évig nyelvi előkészítős osztályban (heti 8 órában).” 

Ben (16 éves, Ausztria) 

Kicsit már tudott németül, mert járt a kiköltözés előtt különórára. Eleinte, mivel nem értett mindent, így érezte magát: „Furcsa volt először, de utána megszoktam és próbáltam én is bekapcsolódni.“ 

Benedek (14 éves, Spanyolország) 

Nem beszélt spanyolul, amikor megérkezett, bár előtte volt lehetősége kicsit tanulni: „Anyáék jártak Keszthelyen egy nyelviskolába, engem is vittek, de nem figyeltem egyáltalán, nem érdekelt.” A beilleszkedést is hátráltatta: „Hülyén éreztem magam. Hónapokig nem szólaltam meg az iskolában.” 

Mit találtál viccesnek, furcsának vagy akár bosszantónak az új országban? 

Benedek (14 éves, Spanyolország) 

„Furcsa, hogy nincs hó meg hideg. Télen szoktam vágyni egy kis hóra.” Csak apróbb dolgok bosszantják: „Nálunk otthon elég rossz az internet. Egy golfpálya mellett lakunk, és nem jött el idáig a fibra (szélessávú internet – a szerk.). Nem lehet az iskolába bevinni a telefonomat.” 

Anna (17 éves, Németország) 

„Vicces dolgot nem tudnék mondani. Mivel a többi külföldihez viszonyítanak mindenkit, akik zömében nem tudnak németül, így sokáig úgy gondolták, hogy én is alig értem meg, amiket ők mondanak, így gyakran éreztem úgy, mintha úgy beszélnének hozzám, mint egy értelmi fogyatékoshoz.

Elég sokaknak nagyon fontos a vallás, ezért minden héten templomba járnak. Van olyan, aki ezért nem jött el egy meccsre (játszani). Ezenkívül az az érzésem, hogy van bennük egy nagy adag felsőbbrendűségi érzet, amiért az országuk gazdasága annyira virágzik, és ezért mindenki náluk akar lakni.” 

Leginkább az bosszantja Annát, hogy nem a már megszokott és szeretett nyüzsgés veszi körül: „Magával a házzal nem lenne baj. A probléma az, hogy ahol a ház van, ott nincs semmi. Iskola után hazamentem és az egész délutánt otthon töltöttem, mert nem tudtam hova menni. 

Ha kellett egy új füzet, esőben-hóban csak biciklivel tudtam elmenni (oda-vissza 10 km) a közeli nagyon kicsi városba, ahol van egy Müller. Ez a függősség és önállótlanság borzalmas azok után, hogy Budapesten szabadon jártam-keltem.

Ha pedig be akartam menni a közeli nagyobb városba, ami 20 km vonattal, 10x annyit kellett fizetni ezért a szakaszért (6 euró), mint ha mondjuk Budapestről akartam elmenni Gödre (185 forint).” 

Ben (16 éves, Ausztria)

„Nagyon sok a külföldi és kedvesek az emberek“ Nem hiszem, hogy különösképpen bosszantja, de megemlítette, hogy: „jobb lenne a lakás helyett egy házban élni“.

Ezúton is köszönöm szépen minden válaszadó gyermeknek és szüleiknek, hogy időt szántak a kérdések megválaszolására!”

Én pedig köszönöm Gabuschkának a rengeteg munkát, kövessétek a Facebook-oldalát, ahol egy csomó érdekességet találhattok!

HÍRMONDÓ

„Nagyon elkeseredtem, sokkolt, ami történt”

Miközben Európa a 12 halálos áldozattal járó berlini támadást próbálja feldolgozni, egy kint élő magyar beszélt arról, hogyan élte meg a történteket.

Hivatalos: Donald Trump a következő amerikai elnök

Donald Trump megkapta az elektori kollégium szavazatainak többségét, így immár biztosra vehető, hogy ő lesz az Egyesült Államok 45. elnöke.

Csúnyán megjárhatják a magyar gazdák a Brexittel

Komolyan csökkenhet az uniós támogatás Nagy-Britannia kilépése miatt. Nem csoda, hiszen az ország a második legnagyobb nettó befizető az Európai Unióban.

(Fotó: pixabay.com/epicantus)

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: sorozat gyerek Ausztria Németország Spanyolország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr1512064303

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kardio1 2016.12.21. 08:14:02

A fibra az inkább a száloptikás internet lehet, nem térerő.

M. Péter 2016.12.21. 08:34:53

@kardio1: A térerőre a rendes szó a cobertura, de a fibra egyik jelentése erő vagy energia. Soha nem hallottam, hogy mobil térerőre is használták volna, de attól lehet, hogy azon a területen vagy a kamaszok így mondják.

Taxomükke (UK) 2016.12.21. 09:07:18

@M. Péter: @kardio1: Gondolom, az uvegszalas kabelrol van szo.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2016.12.21. 09:25:54

Hej, Digger, nyomjad, melyik nap győzött végül a találkozó dátumaként? :-)

Herr Géza 2016.12.21. 09:59:27

@kardio1: Az bizony, megelőztetek.

Herr Géza 2016.12.21. 10:16:02

Hú, Annát, a 17 éves lányt valahogy nem tudom követni. Az első nap "egész nap autóztam".. Van jogsija, kocsija? Később panszkodik, hogy a Müller-be csak biciklivel jut el, a nagyobb városba meg vonattal..
Aztán:
"....Magyarországon az ország második legjobb gimnáziumába járok, ....ezek után nyilvánvaló az, hogy mennyire nagy váltás és negatív változás volt az iskola, ahova az elmúlt 2 évben jártam.
Nyáron véget is ért ez az időszak, és nagyon-nagyon boldog voltam, hogy soha többet nem kell odamennem. Az új iskoláról még nem tudok nyilatkozni, de mint említettem, máris jobban érzem magam ott, mint előtte..."
Most akkor, mi van? Magyar gimibe "járOK", de aztán két évig valami szar helyre, aztán most másik suli, amiről ugyan nem tud még nyilatkozni, de sokkal jobban érzi magát...
Na meg ez a kiemelés a "második legjobb" gimivel? Már sikeresen átjött a szülőktől a homo elitizmus?
Onnan 15 évesen jött el, ha jól számolok, szerintem meg egy 15 éves pont nem azon szempontok alapján értékeli az iskolai létét, mint amik a szakmai (?) rangsort befolyásolják. Vagy én tévedek?

Pernilla 2016.12.21. 10:32:45

@Herr Géza: "Na meg ez a kiemelés a "második legjobb" gimivel? Már sikeresen átjött a szülőktől a homo elitizmus?"

ezt a 2. legjobb gimit szvsz Gabuschka írta bele, ott van zárójelben, hogy Anna eredetileg az iskola nevét mondta.

sellőlány 2016.12.21. 10:42:04

Amikor 15 éves voltam, apám Bécsben dolgozott és minden hétvégén hazajött a család miatt. Én is neves gimnáziumba jártam és szerettem, ezért apám felvetését, hogy járjak Bécsben iskolába (így lassan átköltözhetett volna a család) meg sem akartam hallani. Utólag belegondolva marhaság volt, viszont Anna nagyon hálás lehet egyszer majd a szüleinek és magának is, hogy erőfeszítéseket tett. Nyilván nem a legjobb egy faluban dekkolni, de ez kb. még egy-két évig lesz így, ha bekerül egy kinti egyetemre, eljön az az időszak, ami a legjobb egy fiatal életében, az ottani oktatás színvonaláról nem is beszélve.

gabuschka 2016.12.21. 11:18:52

@Pernilla: Szia, Anna nevezte meg az iskolat mint masodik legjobb, en csak az iskola nevet vettem ki. :-)

Ginix 2016.12.21. 11:22:55

@Herr Géza: @sellőlány: egy kamaszra amúgy is rájár a világfájdalom, pláne, ha egy nyüzsgő nagyvárosból egy csendes faluba teszik, a lázadó korszaka sztem megtriplázódhat. én sajnálom szegényt, remélem, belerázódik!

Pernilla 2016.12.21. 11:26:27

@gabuschka: értem, köszi :)

akkor @Herr Géza: az elitiskolákban általában gyorsan megtanítják arra a gyerekeket, hova helyezzék magukat a világban :)))

Herr Géza 2016.12.21. 11:35:53

@sellőlány: @Ginix: Tókéletesen képben vagyok a 16 éves fiam iskolaváltások miatti lelki háborúi terén.. :))) Egyre kisebb helyekre költöztünk lakni, egyre kevésbbé híres sulikba került, egyre nagyobb "sírások" mellett. Az eredmény: a mostani faluból ki sem lehetne kergetni, a kisvárosi "no-name" gimnáziumnál meg jobb suli nincs a földön sem :)))))))). És látszik rajta, hogy ezt komolyan is gondolja. Persze tudom, nem mindenki egyformán éli meg ezt, meg azt is, hogy elsősorban a szűk környezethez való viszony determinálja, ha az jó, akkor nagyon nem érdekli, hogy hú de mekkora lehetőségei lennének máshol. Pedig pont a kamaszkor miatt mi magunk is féltünk, hogy hogyan fogja megélni ezt az "ingerszegény" környezetet. Hát lekopogom, de nem váltak valóra a félelmeink.

Herr Géza 2016.12.21. 11:39:50

@Pernilla: Pontosan tudom. Van rá példa a családban. Bár ott is már a szülők is szugerálták a gyerekbe a gimi előtt, hogy milyen elit suliba is fog járni. Mire bekerült(ek), már az iskolának nem is kellett hozzátennie semmit. :D

Határátkelő 2016.12.21. 11:40:00

@Herr Géza: @kardio1: @M. Péter: Jogos, kijavítottam, valószínűleg a szélessávú internetről van szó.

Ginix 2016.12.21. 11:44:08

@Herr Géza: sztem egy mázli, de magamból kiindulva én biztos még annánál is rosszabbul éltem volna meg. nyilván emberfüggő, de megkockáztatom, h a lányoknál ez a kor nehezebb annyiban, h mondjuk egy 15 éves fiú, még annyira kölyök, de egy 15 éves lány már szinte nő (nem az, de azt hiszi és nagyobb a káosz a fejében), szóval azt gondolom (zéró tapasztalattal), h amire ezt mondják, h a lányok ugyanannyi idősen érettebbek, mint a fiúk, az ebben a korban halmozottan érvényes (ill valszeg itt érezhető csak).

mindenesetre lehet, h a fiad tudna neki hasznos tanácsokat adni:)

Herr Géza 2016.12.21. 12:07:24

@Ginix: Szerintem a kulcsa az a dolognak, hogy fél az ember a változástól, a megszokott körből, a barátoktól való elszakadástól. Aztán, ha muszáj, és szerencséje van (!), villámgyorsan megfordulhat a hozzáállás. Mi ezt úgy éltük meg, hogy egyre rövidebb lett a "jaj istenem, hova kerültem, meg amott minden sokkal jobb volt" fázis. A csúcs a legutóbbi váltás volt, amikor az első sulinap előtt nem is aludt és úgy kellett kituszkolni az ajtón, hogy elinduljon, majd délután szélesen kisimult mosollyal jött haza, hogy itt minden szuper...., és különben is az osztályfőnök olyaaaan jó fej. Másnap meg már az új osztálytársakról mesélt regényeket az a fiunk, aki az előző gimiben még fél év után sem "tudta" mindenkinek a vezetéknevét (!).
Persze, lehetett volna ez máshogy is, nyilván van benne nagy adag mázli is, de ha nem váltott volna, akkor most a korábbi iskola lenne a non plusz ultra.
Végül is nálunk, felnőtteknél is ugyanezek a folyamatok játszódnak le. Aztán vagy bejön, vagy nem, akár a költözésről, akár a munkahelyről van szó.

2016.12.21. 12:09:46

"Ha kellett egy új füzet, esőben-hóban csak biciklivel tudtam elmenni (oda-vissza 10 km) a közeli nagyon kicsi városba, ahol van egy Müller. Ez a függősség és önállótlanság borzalmas azok után, hogy Budapesten szabadon jártam-keltem."

Szegeny lany, enis nagyon sajnalom, kb ugy erzi magat, mint en ereznem, foleg, ha egy kertvarosba kellene koltozni, ez azert tenyleg nagy sokk lehetett :( Foleg ilyen korban, amikor az embernek kellenek a baratnok, meg a tarsasag. Azert remelem nem lesz gond, vegulis mindjart egyetemista, es akkor mar tuti jobb lesz.

Taxomükke (UK) 2016.12.21. 12:15:17

@mojyo: A kertvaros nem sokk, egyenesen remalom!!!!!!!

Herr Géza 2016.12.21. 12:28:56

@mojyo: Ó, mindenre van megoldás. Nálunk is jött az a szitu, hogy a gyerek du. 6-kor álmodja meg, hogy most azonnal kell egy új kockás füzet (természetesen van otthon két kiló, de az nem jó, mert pl. nem margós, vagy pont, hogy olyan, vagy akármi...). Aztán megszokta, hogy legalább egy napra előre gondolkozzon, és akkor suli után megveszi, ami másnapra ad-hoc kell, mielőtt felszáll a buszra.
Tudom, én egy nagyon gonosz apa vagyok, de az az elvem, hogy ha a "rossz" körülmények között elboldogul, akkor milyen mázlistának fogja majd magát tartani, ha később olyan helyre kerül, ahol a ház aljában éjjel-nappali papírbolt működik... :)))
Viccet félretéve: a faluban/kertvárosban is vannak barátok, társaság (eleve nem egyedül jár innen a suliba) és nem hiszem, hogy a nagyvárosi "dzsungelben" akármennyivel is könnyebb lenne ezeket ápolni. Szóval ez sem a világvége.

takarék-láng 2016.12.21. 12:34:25

@geegee: a zindex ismet hazudik szokasahoz hiven. Nem a jobbikrol hanem a gazdasagi osszefuggesekrol.

"Röviden összefoglalva egyébként azért, mert a nyugati gazdaságok termelékenyebbek."
- totalis hazugsag amivel azert etetnek minket hogy fogjuk be a szankat. A nyugat berszinvonala azert jobb, mert az uj unios tagallamokat gyarmatkent kezelik. Nemcsak olcso munkaero de piac is kellett nekik ezert leptettek be minket az unioba. Egyikbol ki (szovjet) masikba be cseberbol vederbe.
Mikozben a magyar sokkal tobbet tulorazik tobbnyire kifizetetlenul, a multik pedig nem adoznak hanem allami tamogatast kapnak munkahelyteremtesert cserebe. En is szivesen es konnyen teremtenek munkahelyet ha az allam adna 17500 eurot/fo az indulo vallalkozasomhoz. (Mercedes ennyit kapott) de en nem kapok mert magyar vagyok es kicsi. Ha nagy lennek es penzes akkor kapnek. Penz=ero, hatalom

"hiszen például Angliában is kevesebbet keres egy bolti eladó Sunderland-külsőn, mint például London belvárosában, hiszen Londonban nagyobb a termelékenység, mint Sunderlandben. "
- mar hogy a budos fenebe lenne nagyobb? Milyen erteket allitanak elo londonban amit sunderland keptelen es vice versa? Talan gyorsabban gepeli a londoni elado a penztargepet es szamolja a visszajarot mint a sunderlandi?
Annyi hulyeseggel etetnek ezek a magyargyulolok hogy az mar fajdalmas. Es buntetlenul. Mert ma magyarorszagon soha nem latott sajtoszabadsag van. Meg ha az ellenkezojet is mondjak.

SzZoole 2016.12.21. 12:36:43

@Taxomükke (UK): ez igy van,en attol is rosszabb helyre koltoznek,egy 2-3 ezer fos kisfaluba valahol Isle of Wight partjainal:)))
Brrrrr,irtozatos remalom......

Herr Géza 2016.12.21. 12:37:20

@Herr Géza: Ja, meg a másik vége a dolognak: az utcánk végén itt a sportpálya, a szobájából két percen belül ott van, a falu másik szélén a sífelvonó, ha van egy órája és kedve, 5 percen belül síel. Hol kapod ezt meg egy városban? A sulija meg háztól házig (gyalog+busszal) max. 25 perc. Ez még egy közepes városban is lehet akár sokkal több is. Az egyetlen különbség az, hogy nem megy a busz 5-10 percenként (sőt), tehát "szervezni" kell az életet. Ami megintcsak hasznos tudás.

Mrs. Clayton 2016.12.21. 12:43:15

@Herr Géza: valahogy nekem az olyan helyekrol, ahol a haz aljaban papir bolt, vagy akarmilyen bolt uzemel nem az jut eszembe, hogy de mazlista az illeto, aki ott lakik
a mi gyerekeink is neha nyignak amiatt h fel orat vezetnek mig beernek suliba/dolgozni/moziba, es meg csak boltunk sincs semmi leszamitva egy kerteszeti aruhazat, azert kavet meg sutit meg sunday roastot ott ehetsz, ha nem banod h egy szendvics 5 font es szar, de ettol meg orulnek neki, hogy nem kell a dzsungelben lakniuk valahol egy varos kozepen, osztozni 5-od magukkal valami lelakott hazon

Herr Géza 2016.12.21. 12:52:47

@Mrs. Clayton: Ez teljesen igaz, csak én is emlékszem fiatalkori (pont gimis) önmagamra, amikor egy Bp.-től egyórányi buszozásra lévő városban lakva azon agonizáltam, hogy milyen mázlista az, aki Pesten lakhat, mert "ott minden van". Aztán a sors úgy hozta, hogy éltem pár évet ott, ami pont arra volt elég, hogy utána minél kisebb, eldugodtabb, csöndesebb helyre vágyjak. Persze ne túl messzire Pesttől... Arra is volt megoldás. Aztán meg már Pest (vagy hasonló nagyváros) közvetlen közelsége sem volt szempont. Éreztem is, hogy öregszem... :))))

Mrs. Clayton 2016.12.21. 12:58:40

@Herr Géza: majd a cikkben emlitett leanyzo is rajon, h valojaban jol megy a sora, csak meg nem ertekeli mert gondolom kicsit rosszul viseli a koltozest

egyebkent az en lanyomnak 4 ev utan ez lesz az elso karacsonya h nem megy haza, hanem itt marad, iden nyaron erezte eloszor ugy h a baratai is meg os is annyit valtozott annyira ellentetes iranyba, hogy mar nem talaljalk ugy a kozos hangot

szoval a megbekelesre meg a belenyugvasra es elfogadasra ennek a tinedzsernek is csak idore lesz szuksege, hogy kialakuljanak a dolgai

sellőlány 2016.12.21. 13:08:04

@Ginix: Ó jaj, emlékszem. :-) Utólag csak marhaság, persze.

sellőlány 2016.12.21. 13:14:17

@Herr Géza: Ez így van jól, minden gyereknek a saját csatái a legfontosabbak. :-) Én itthon művészeti irányultságú osztályba jártam, és apám meg annak is utána járt, hogy átvennének-e kint vmi hasonlóba. Későbbi fejjel már belementem volna (ahogy tettem is aztán a 20-as éveimben), de akkor csak a tömény ellenkezés volt és a lázadás. Pedig apám lehetett volna kitartóbb és keményebb. Meg fogja ezt meg köszönni a fiad.

2016.12.21. 13:31:32

@Taxomükke (UK): Te uj vagy itt? :D

@Herr Géza: Egy szulonek nyilvan ez a dolga, es nagyon jol csinalod, hogy megtanitod a gyerekeidet alkalmazkodni az uj helyzethez. En nem roluk beszeltem, hanem a posztiro tinilanyrol, akinek ez az egesz nagyon nehez, en csak az egyutterzest fejeztem ki, nevelesi celzat nelkul :) Azt peldaul ugye nem tudjuk, mennyiben tud o alkalmazkodni, vagy az o szulei hogyan kezelik a dolgot.

Herr Géza 2016.12.21. 13:44:54

@Mrs. Clayton: Otthoni barátok: a fiam idén nyáron nélkülünk volt otthon két hétig, mondtuk is neki, hogy milyen jó dolga lesz, összcsaládi programok híjján majd most aztán minden haverjával találkozhat, bulizhat. Aztán mi lett belőle: ez nem ért rá, az elutazott, amazzal meg nekem nem is volt kedvem találkozni, stb. Pesten volt rokonoknál, kérdezem, hogy mászkáltál "csak úgy" a városban (én annak idején mindent alkalmat kihasználtam rá)? Mire ő: minek mászkáltam volna? Meleg volt, tömeg, meg "büdös"... A rokonok felnőtt társaságán kívül csak az unokatesóival lógott, de azt is főleg lakásban. :D Ennyit arról, kinek mi a fontos...
Jövőre meg, mint jelezte, az itteni haverjaival akar menni.

Herr Géza 2016.12.21. 13:51:11

@mojyo: Világos, nincs is két egyforma gyerek, én meg inkább azon gondolkoznék el, hogy tudnak-e a lány szülei erről a negatív fázisáról a lanyuknak, ill. miben tudnak segíteni, hogy Anna kibillenhessen ebből a (nekünk is ismerős) "régen minden jobb volt" feelingből. Bár az új sulival kapcsolatos első benyomása nála is pozitívabb volt, mint az első váltásnál.

APMKZS 2016.12.21. 14:21:46

@Herr Géza: Igen, tudnak róla :)
Köszönjük a biztatást és bátorítást, hogy előbb-utóbb vége lesz. Egyelőre még nem látszik, de ahogy Mrs Clayton is írta, talán csak több időre van szüksége.

Az iskolai tanulmányokról: Magyarországon szokás különféle listákat készíteni a különféle középiskolákról a felsőoktatási intézménybe felvettek száma, a nyelvvizsgák száma, stb. alapján. Ez a gimi rendszerint a lista elején szokott szerepelni. Ez így önmagában még nyilván semmit nem jelent, de mivel Anna édesapja 15 évig ott tanított, (sőt, a bátyja is ott végzett), elég jól ismerjük az iskolát, annak minden előnyével, hátrányával. Nagyon sok iskolán kívüli és belüli szabadidős programot szerveznek, sok igazi tanáregyéniséggel találkoznak a gyerekek. Innen átkerülni egy vidéki "Mittelschule"-ba elég nagy váltás. Két hónap után megengedték, hogy a szomszédos "Realschule"-ba járjon. Itt elvégezte a 10. osztályt. Mindenképp gimnáziumban akart továbbtanulni, mégpedig rögtön a 11. osztályban (általában a gimnázium 10. osztályában vagy ún. átmeneti osztályban szokták folytatni a tanulást). Ehhez a három fő tantárgyból (matek, német, idegen nyelv) 1,5 fölötti átlagot kellett produkálni. Anna biztosra ment, mindenből egyest szerzett. Így most a közeli város gimnáziumába járhat 11. osztályba.

"magyar gimibe járOK" - igen, valóban így van, magántanulói státuszban van, a németországi iskolai szünetekben bejár a magyar iskolába, félévkor, év végén vizsgázik azokból a tárgyakból, amiket Németországban nem tanul (magyar, történelem, néhány reáltárgy). Hogy miért csinálja? Egyrészt szeretne Magyarországon (is) érettségizni, másrészt (talán) nem akar/tud elszakadni a régi életétől.

APMKZS 2016.12.21. 14:24:34

@mojyo: Köszönjük az együttérzést, támogatást, jól esik, és már önmagában az is segítség, ha valaki megérti a problémát.

APMKZS 2016.12.21. 14:27:15

@Ginix: Nagyon jól látod a dolgokat, sokáig ez nekem nem volt teljesen világos, de a tapasztalat szerint valóban így van.

Mrs. Clayton 2016.12.21. 14:33:46

@Herr Géza: a lanyomat az itteni kornyezetebol olyan impulzusok ertek, hogy onallonak kell lenni, vilagot kell latni, elvezni kell az eletet, ezert fel is pakolt es elment nyaron egy Europa korutra termeszetesen a sajat penzebol, ehhez kepest a magyar baratai csak otthon ultek, vagy a mcdonaldsban es a szuleik penztarcajan eloskodtek
ez nagyon visszataszito volt neki, nem is jottek mar ki tul jol
persze ez az elszakadas lehet hogy kulonben is bekovetkezett volna, de a kulfoldi felnoves csak meg felgyorsitotta
szerintem az ilyen gyerekek sokkal onallobbak, magabiztosabbak es ontudatosabbak lesznek, legalabbis az enyemen ezt latom

Muscari 2016.12.21. 14:44:51

@geegee: nem volt elég egyszer a szocializmusból?

Muscari 2016.12.21. 14:52:12

@Mrs. Clayton: azért gondolom az otthoni barátnőknek ez egy kicsit nagy falat is lett volna. Az én lányom is tervezett Korfura menni egy barátnőjével, amiből aztán persze nem lett semmi, mert a barátnőnek párszáz font is elérhetetlenül sok pénz.

Mrs. Clayton 2016.12.21. 14:54:41

@Muscari: azert szerintem ezt nem lehet kijelenteni, hogy ez valami kommunista elgondolas, mert ha lehet egyseges mobiltelefon tarifa meg egyseges ez-az en nem latom miert ne lehetne egyseges minimalber is az eu-n bellul

Mrs. Clayton 2016.12.21. 14:56:39

@Muscari: nem igazan, a lanyom otthoni baratai siman megengedhetnek maguknak ilyet, marmint a szuleik
vegul az egyikuk vele is tartott az egyik helyre, de nem igazan talalta fel magat egyedul, igy csak volt a szallason, persze az se segitett, hogy a nyelvtudasa is csak a magayar iskolaban tanultra szoritkozott

gabors 2016.12.21. 14:58:54

ez igy teljesen kovethetetlen ... mi lett volna itt az uzenet ??

Csodabogár 2016.12.21. 15:04:57

@Herr Géza: Mindig is városban szerettem lakni, de ahogy öregszem még annál is inkább. Óriási előny, ha minden gyalog max. 5 percre van és esti elmenés is megoldható busszal vagy taxival. Arról már nem is beszélve, hogy mekkra előny ha nincs kerti munka, hósöprés, kuka ki-be hordás és egyéb falusi gyönyörüségek.

gabors 2016.12.21. 15:13:47

@Csodabogár: "Mindig is városban szerettem lakni," azert nagyon nem mindegy hogy MELYIK az a varos

bpetya75 2016.12.21. 15:15:54

@APMKZS:

Annyival több a no-i suliban a szünet? Vagy ennyire jól bírja a lány a terhelést?

2016.12.21. 15:24:15

@Mrs. Clayton: "nekem az olyan helyekrol, ahol a haz aljaban papir bolt, vagy akarmilyen bolt uzemel nem az jut eszembe, hogy de mazlista az illeto, aki ott lakik"

Huuu nekem igen! :D A papirbolt meno is lenne, az almom egy parizsi cukraszda/pekseg/kavezo, esetleg zoldseges/gyumolcsos bolt folott lakni. :D

Most szendvicsbar van alattunk, reggel bacon illat van a nappaliban, engem nem zavar, bar van, amikor feleslegesen leszek tole ehes, de mas problema nincs vele, nem zajos (az alattunk lakonak gondolom jobban :D). A szomszed macskai lejarnak mindig nyivakolni, az elozo boltosno mindig etette oket, de most nem tudom mi van, mert az egyik nagyon nalunk akar lakni, lehet, nem kap eleget. Latom reggel az utcat, bejon a napfeny, nincsen soveny meg egyeb szar ami kitakarja, a papirbolt, fodrasz, zoldseges tenyleg 5 perc seta.

Kozvetlen falszomszedok mellett en biztonsagosabban erzem magam, mintha el lennenk takarva. Ehhez hozza kell tenni, hogy nalunk nagyon sokszor van sotet, es en szemely szerint egy igazi "control freak" vagyok vagyis szamomra felelmetes elszigetelve, kiszolgaltatva lenni, utalom az izolaciot es ram jonne estenkent a para szerintem. Szeretnenk nagyobb lakast, igy meg gyereknek sincs hely, de en nagyon finnyas vagyok emiatt. :D

2016.12.21. 15:25:05

@mojyo: *parizsi alatt csak a stilust ertem, lehet az mashol is. :D

APMKZS 2016.12.21. 15:49:11

@bpetya75: Nem több a szünet, csak más az eloszlása. Inkább az utóbbi (birja / szereti? a terhelést).

Ginix 2016.12.21. 15:50:36

@APMKZS: drukkolok a lánynak, h jobban érezze magát hamarost:)

macamuca [IHUN] 2016.12.21. 16:45:48

@Mrs. Clayton:
Mert azt a minimálbért ki is kellene termelni... Ezt jelenti a termelékenység: nem az egyén/munkavállaló egyéni teljesítménye (tudás,tapasztalat, szorgalom, stb), hanem a cég/vállalat és ágazat hatékonysága: hogyan használják fel a rendelkezésükre álló eszközöket? (eszközök: tárgyak, berendezések, munkaerő, tudás, információ, lehetőségek, technika, technológia, pénz(források), innováció, etcetcetc).
Kicsit olyan ez az *ötlet*, mintha a suliban minden gyereknek "járna" az azonos=egységes osztályzat (=a munkájuk bére/elismerése): egyformán teljesítenek? Nem. Akkor miért is *jár* /járjon egységes /egyforma bér (osztályzat)?

Herr Géza 2016.12.21. 16:51:04

@APMKZS: Ebből is látszik, hogy egy pár mondatos interjúból nem szabad mélyreható következtetéseket levonni, szórom is a hamut a fejemre rendesen. :))
Szóval így már teljesen más a suli-ügy, naná, hogy egy jó gimiből egy idegen környezetben lévő, két kategóriával alacsonyabb szintű (Mittelschule) iskolába kerülve valaki nem találja a helyét, csak ez ugye eddig nem derült ki. Apropó, másoknak még jól jöhet: lehet szembemenni a helyi iskolaügyi hivatal ötleteivel, már nincs kötelező jellege az ajánlásuknak!!! És mint Anna esete is mutatja, érdemes a magasabb szintű sulit erőltetni (nyilván a megfelelő tanulmányi eredmények megléte esetén), mert visszafelé mindig egyszerű a váltás, míg fölfelé, ha már "benyelte" a Mittel-, vagy a Realschule, jóval nehezebb. És ezt állítom úgy is, ha a nyelvtudás miatt javasolják, vagy gondolkozik valaki az óvatos kezdésről. A tananyag úgyis annyira eltér a magyar iskolákétól, hogy én még inkább azt javaslom, hogy problémás nyelvtudással (kié nem az tizenévesen?) is jobban jár a diák, ha esetleg évet ismételve kezd az új suliban. A tananyag nehézsége úgy kevésbbé ügy, ha meg ettől a stresszfaktortól megszabadul, jobban tud a nyelvre koncentrálni. Az az egy év meg ide vagy oda....
Na de ha így helyrekerülnek lassacskán a dolgok, akkor sok sikert a továbbiakban Annának is, szerintem már újabb egy év múlva is másképp fogja látni ezt az időszakot is.

DieNanny CH 2016.12.21. 18:01:29

@Herr Géza:

"Onnan 15 évesen jött el, ha jól számolok, szerintem meg egy 15 éves pont nem azon szempontok alapján értékeli az iskolai létét, mint amik a szakmai (?) rangsort befolyásolják. Vagy én tévedek?"

Bár kicsit másik rangsor, de egy baráti házaspár - magyar - 14 éves lánya a '90-es években úgy ment be a középiskolai felvételi bizottsághoz, hogy: "ZX városból jöttem, ez Magyarország leggazdagabb városa!"

(Ami azidőben igaz is volt.) Azóta is gyakran emlegetjük!
:-D

Csodabogár 2016.12.21. 18:08:30

@gabors: Első sorban Pest, de mikor Stockholmba kerültem, ott se vágytam a villanegyedbe, pedig egyszerübb lett volna, mint a belváros. Aztán jött Stuttgart majd végül Zürich. Egyszóval tök mindegy melyik az a város, de ne legyen se túl kicsi se túl nagy és annak a közepében szeretek lakni. :-)
Ha Amerika, akkor kizárólag Manhattan, már ha muszáj lenne Amerikában lakni, de szerencsére nem volt soha muszáj.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.12.21. 18:27:02

@geegee:
Most várom a jóváhagyó emailt a menzától.
Utána mindenkinek küldök emailt.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.12.21. 18:31:44

A Menza nem vállalta. Csak 5-7ig van náluk adztal arra az időpontra, most keresnem kell a közelben egy másik éttermet.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.12.21. 18:49:03

Minden érintettnek innen üzenem hogy Határátkelő találkozó idei helyszíne a Liszt Ferenc téri Becketts Irish Bar & Restaurant.
Az időpontot mindenkinek megírom.
Köszönöm a jelentkezést

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2016.12.21. 19:09:25

@takarék-láng: A termelékenység-duma az szerintem is erősen röhejes.Én is azt látom idekint, hogy a svédek munkája semmivel sem jobb, szebb, hasznosabb, csak egyszerűen drágább...Ergo nem lehet termelékenyebb sem...

gabors 2016.12.21. 19:15:38

@Csodabogár: "Manhattan,"

viccelsz ?? eltel mar ott?? amugy az nagyobb mint a harom varos eggyutt amit emlitettel es nem kicsit draga is nem nagyon elheto ... tudom mert minden nap ott vagyok (dolgozni) akkor mar inkabb valamelyik kulsobb kerulet ... attol fuggen hogy milyen etnikumot tursz jobban ..

szalka240 2016.12.21. 19:55:20

@geegee: Pontosan. Ugye kis cégeknél még közrejátszik a vásárlóerő, ami alacsonyabb bevételt, így alacsonyabb bért is eredményezhet. Egy multinál viszont a munkabér kizárólag a cég hozzáállásától és lehetőségétől (bérverseny) függ, mivel mind a vásárlók mind a munkafeltételek megegyeznek. Saját magam is megtapasztaltam, hogy ugyanazon projektben ugyanazt a munkát végezve Magyarországon harmadannyi fizetés járt.

RecsölGrin · http://3x.no.londonorszag.dot.com 2016.12.21. 20:01:25

@Zoole[uk]: Heehee, mi 3 honapja koltoztunk ki Londonbol egy pici 1800 fos faluba es nem vilagvegealsora :)

SzZoole 2016.12.21. 20:09:57

@RecsölGrin: csak 3 honapja?
Mi mar 3 ev 6 honapja elkoltoztunk abbol a shitehole-bol szinten nem a vilagvegere,hahahaha....

gabors 2016.12.21. 20:21:17

@Csodabogár: vagy nagyon gazdag vagy viccelsz foleg NYC Manhattan viszonylatban ... (vagy siman fogalmad sincs mi van New Yorkban(

SzZoole 2016.12.21. 20:25:37

@RecsölGrin: az biztos is:)
Elotte 3 ev 7 honapot laktunk Londonban,de eleg volt egy eletre.
Amugy voltal mar Isle of Wight-on,hogy csak lazan levilagvegealsoztad?

RecsölGrin · http://3x.no.londonorszag.dot.com 2016.12.21. 20:37:13

@Zoole[uk]: Nem voltam, de nem azt vilegvegealsoztam le, hanem arra ertettem ahol mi most lakunk. Tortenetesen Mo-n laktunk a vilag vegen, igen az az, a tieddel szomszedos megyebol.

SzZoole 2016.12.21. 20:52:11

@RecsölGrin: hurkas vagy ,vagy bazmegyei?

DieNanny CH 2016.12.21. 21:06:23

@diggerdriver:

Nahát, ott a Castle rajongók is szoktak találkozni!
(Egy amcsi sorozat, a nyomozó neve Beckett volt.)

Dikusz 2016.12.21. 21:18:16

@Zoole[uk]: @RecsölGrin: elsőre azt hittem, hogy a világvégealsózás, az alsózás egyik variációja. :)

SzZoole 2016.12.21. 21:21:10

@RecsölGrin: baz,borsodbota?:))
A hurkasok a hajdusagiak,debreceniek:)

SzZoole 2016.12.21. 21:23:18

@Dikusz: alsozas,hàt neked is van fantaziad:)))

Dikusz 2016.12.21. 21:24:17

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: ha nem, nem :))

Lenne még pár tippem, lehet bele is trafálnék:)

Dikusz 2016.12.21. 21:27:55

@Zoole[uk]: bár eszem lenne annyi, mint amilyen jó a fantáziám:)

Hogy bizonyítsam is: én a magyar kártyás játékra gondoltam, nem másra:)

SzZoole 2016.12.21. 21:32:29

@Dikusz: persze persze:))
Te Magdianyus,Vilibacsi hogy toleralja neked,hogy fiatal fiukakal flortolsz itt:)))

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.12.21. 21:35:08

@RecsölGrin:
Ne halgass rá, a Hajdú-Biharban meg Szabolcs-Szatmár-Beregben lakók mind tirpákok.
Zolika a vezérürü köztük.
:)))))))))))))))))))))

SzZoole 2016.12.21. 21:41:35

@diggerdriver: fogalmatlan vagy......:)))

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2016.12.21. 22:11:22

@Csodabogár: amerika kizarolag Mannhattan:):):)
regen rohogtem ilyen jot

Dikusz 2016.12.21. 22:35:35

@Zoole[uk]: tényleg a kártyajátékra gondoltam, tényleg van ilyen, bár én inkább snapszerozni szoktam:)

Már nem merek flörtölni az én koromban. Véradásra is azért járok, mert egyedül ott fordul elő az, hogy fiatalemberek a mellettem levő ágyon fekszenek, és nem szaladnak el.

SzZoole 2016.12.21. 22:41:25

@Dikusz: hiszek neked,nem kell magyarazkodnod:)))

De Vilibacsi van?

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2016.12.22. 00:00:44

@hagyma: "amerika kizarolag Mannhattan:):):)
regen rohogtem ilyen jot "

Tudod, izlesek es pofonok :)) van, aki a felhokarcolok kozott szeret lakni, van, aki a tagasabb tereket es termeszetet reszesiti elonyben :)

gabors 2016.12.22. 06:06:18

@Zsuzsi65: ha joval tobb penzem lenne akkor en is a Trump tower ben laknek legszivesebben mert ott mentik a "middle" classt lenne mit nezni ... ha ???

megcirógatlak csalánnal 2016.12.22. 07:05:17

Hát nekem is Lenne egy ilyen kis történetem...

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2016.12.22. 07:05:26

@Zsuzsi65: OK
nem nezem le oket
cask nem ertem, az cask kenyszer
nem akarok 10 million emberrel egyutt elni, felul szomszed oldalt szomszed, metro, busz taxi
koszi
NO!!!!!

bpetya75 2016.12.22. 08:14:10

@APMKZS:

Akkor sok sikert neki (nektek) ;-)

Nálunk a nagylány ilyen hajtós, időnként már inkább visszafognám...

Mrs. Clayton 2016.12.22. 10:05:58

@mojyo: hat izlesek es pofonok, en imadom amikor az egyik farm gazdaja annyira lusta, hogy a tehenek kijonnek a foutra es ott boklasznak minden masodik nap, a tehenek ugyanis irto cukik, olyanok mint a kutyak csak sokkal nagyobbak, a lovak csak messzirol neznek ki jol, de kozelrol nem cukik egyaltalan, a faluban meg csak ilyen fancy lovak vannak, na mindegy de nekem ez a latvany jobb mint a papirbolt meg a zoldseges, az tok hulyen venne ki magat ha fuvet vinnel nekik, meg megvakarnad az oldalukat, marmint a zoldsegesnek, szoval nekem a tehenek tetszenek a szomszedban

APMKZS 2016.12.22. 13:14:59

@bpetya75: Köszönjük szépen.
Én is fognám vissza a mienket, de nem hagyja magát :)

Mr Eggs · http://farmprojekt.blogspot.com/ 2016.12.22. 14:27:46

Mondjuk egy Angliában élő is beleférhetett volna.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása