Óceánjáró hajón dolgozni szerintem egyike a legnehezebb munkáknak, legalábbis abból a szempontból, hogy mind fizikailag, mind lelkileg nagyon komoly igénybevételt jelent. A magam részéről nem nagyon vállalnám (talán egyszeri kalandnak érdekes lehet), de mindig érdeklődve olvasom a hajós munkákkal kapcsolatos írásokat. Az alábbiakban kivételesen nem egy magyar történet következik, ám mivel sokan dolgoznak honfitársaink közül is hajón, szerintem nem minden tanulság nélkül való.
Jaime Dee az egyik legnagyobb hajóstársaság, a Carnival Cruise Line alkalmazottjaként dolgozik az óceánon, ráadásul viszonylag magas pozícióban, hajóigazgatóként.
Hogy ez pontosan mit is jelent? Saját szavai szerint körülbelül úgy kell elképzelni, mintha egy hatalmas parti házigazdája lenne, azaz ő a hajó és az adott út arca és hangja: szórakoztatja a vendégeket, menedzseli a felmerülő logisztikai kérdéseket, és általában véve a problémamegoldás is az ő reszortja.
Mindez azért érdekes, mert azért ez már egy elég magas pozíció, ahová nyilván nem könnyű eljutni, ezzel együtt (vagy éppen ezért) különösen érdekes, hogyan látja ő a hajós munkát, összevetve azzal, amit itt, a blogon is már többször olvashattatok a különböző beosztásokban dolgozó magyarok beszámolói alapján.
Nyilván el lehet menni dolgozni egy óceánjáróra különösebb tapasztalat és egy viszonylag gyors képzés után, de nem árt azért, ha az embernek van valamilyen előzetes tapasztalata, hiszen egy hajós munka olyan, mintha az ember egyszerre dolgozna szállodában, étteremben, repülőn, és nightclubban.
Jaime Dee például tíz éven keresztül dolgozott nyári táborokban, és ennek komoly hasznát látta a különböző események és játékok szervezésénél első hajós munkája során. Ő ugyanis még 2007-ben a szórakoztatásért felelős részlegben kezdett, például bingót szervezett, és ott jól tudta hasznosítani a korábbi tapasztalatait.
Hat hónap szabadság nélkül
A munka hónapokon át pihenőnap nélkül tart, amikor nyílt vízen vannak, akkor 11-14 órás elfoglaltság, amikor kikötőben, akkor 6-8, hiszen olyankor a vendégek általában elhagyják a hajót, így neki is kicsivel több ideje jut magára.
„Hat hónapot töltök a hajón nulla szabadnappal, utána pedig van hat hetem a szárazföldön. (Természetesen ha megbetegszem, nem kell dolgozni, és vészhelyzetben, vagy orvosilag indokolt esetben is jár a szabadnap.) Ráadásul az utak között nincs pihenőnap – ahogy az egyik véget ér, fél óra múlva jön a következő csoport. Kissé kaotikus élet, de szeretek elfoglalt lenni, és tetszik a felelősség is” – mondta Jaime Dee.
És nem lehet kikapcsolni, nem lehet az embernek rossz napja: „Egy olyan mikrokozmoszban élünk, ahol mindegyik napnak csodálatosnak kell lennie, hiszen az emberek egy csomó pénzt fizetnek azért, hogy jól érezzék magukat, pihenjenek, szóval nem számít, mennyire vagy stresszes, fáradt - boldognak kell tűnnöd. Ez persze a személyzet minden tagjára igaz, de különösen az az igazgatóra, hiszen ő határozza meg a hangulatot. Ha rajta látszik, hogy nyomorultul érzi magát, akkor mindenki más az lesz.”
Mennyit látsz a világból?
A hajós munka egyik nagy vonzereje persze az, hogy az ember a Föld olyan részeire juthat el, amiről egyébként nem is nagyon álmodhatna. Más kérdés, mennyit lát a csodás tájakból…
„Vannak olyan cégek, amelyek csak a világ egyetlen tájára járnak, én szerencsés voltam, mert a karrierem során rengeteg helyre eljutottam, szóval nem ugyanazt a félévet ismétlem folyamatosan. Vezettem utakat a Karib-tengerre, a mexikói Riviérára, a Balti-, és a Földközi-tengerre, Ausztráliába, most pedig Alaszkába. Sehol nem maradunk sokáig, ugyanakkor nagyon keveset, de ezekben a rövid szakaszokban azért valamennyit mégiscsak látsz a világból” – mondta.
Amiről lemaradsz
Ugyanakkor nagyon nehéz megtalálni a munka és a magánélet egyensúlyát. „Mivel hat hónapig folyamatosan a hajón vagyok, nagyon nehéz tartani a kapcsolatot a barátokkal és a családdal. Bár a hajón van Wi-Fi és bizonyos napokon mobil térerő is, nekem fontosabb, hogy a vendégekkel és a hajós családommal töltsem az időm, mintsem az otthoniakkal. Nagyon szerencsés vagyok, hogy ezt a családom és a barátaim is megértik, mert amikor partra szállok, ott tudjuk folytatni az életet, ahol abbahagytuk” – tette hozzá.
Közben persze az ember sok fontos eseményről lemarad, ami még annak is nehézzé teszi ezt a munkát, aki nagyon szereti.
„Kilenc éve dolgozom óceánjáró hajókon, ez idő alatt lemaradtam barátok születésnapjairól, eljegyzésekről, esküvőkről, születésekről, és még sorolhatnám. Imádom a munkám, de néha nehéz ilyen sok időt távol tölteni azoktól az emberektől, akiket szeretek, és lemaradni életük nagy eseményeiről” – fogalmazott Jaime Dee.
Cserébe a személyzet többi tagja helyettesíti bizonyos mértékig a családod. Mivel rengeteg időt töltesz együtt velük, jól megismeritek egymást. Aminek megvannak a maga hátulütői is.
„Furcsa ugyanakkor, mert a személyzet nagy része hat hónapot tölt el az egyik hajón, elmegy pihenni, aztán egy másik hajón, a világ egy teljesen másik felén folytatja. Tehát egy fél évig rendkívül közel kerülsz emberekhez, akikkel lehet, hogy soha többet nem dolgozol együtt” – mesélte.
A nyaralás soha nem lesz az, ami
Jaime Dee szerint a munka hátulütői közé tartozik, hogy a hajón eltöltött fél év alatt szinte teljesen lemaradnak a legfrissebb zenékről és filmekről, tehát elveszítik a kapcsolatot a tág értelemben vett populáris kultúrával.
„A hajón persze van CNN és pár másik csatorna, és ha valami olyan nagy dolog történik, ami például befolyással van az úticélunkra, akkor a cég természetesen jelez, ami azért is fontos, hogy tudjuk, mit mondjunk az utasoknak. Ugyanakkor, mint mondtam, a Wi-Fi kapcsolat nem túl jó, én pedig szívesebben töltöm az időm valami mással, mintsem hogy arra várjak, mikor töltődik be a legfrissebb videó” – fogalmazott az igazgató.
Aki végezetül arról is beszélt, hogy a munka egyik következményeként neki a vakációk már sosem lesznek olyanok, mint korábban, mert az embernek megváltozik a perspektívája. Persze ez nyilván igaz a legtöbb, a vendéglátóiparban dolgozó emberre.
„Ugyanakkor rengeteg emberrel találkoztam a világ sok országából, szóval ha utazom, mindig van kit meglátogatnom. Nemrég találkoztam barátaimmal, akiket egy hajón ismertem meg Ausztráliában, de tervbe van véve, hogy meglátogatom az egyik volt helyettesemet Skóciában és tervbe van véve volt kollégákkal való találkozó Dél-Afrikában. Még mindig imádok utazni – de ha tehetem, inkább a szárazföldön” – mondta zárszóként Jaime Dee.
Nem tudom, ezek után ti hogy vagytok vele, kipróbálnátok a hajós munkát?
HÍRMONDÓ
Így öregszik el Európa
Miközben ma minden 65 évnél idősebb emberre négy munkaképes korú jut, a demográfiai válság miatt ez a szám pár évtizeden belül kettőre csökken. Tizenhat európai ország nagy bajban lesz.
A gatyájukat kifizethetik a britek
Sokba fog kerülni az uniós válás az Egyesült Királyságnak, legalábbis ha igazak azok a brit lapinformációk, melyek a „válóper költségeit” szellőztették meg. A lehetséges összeg 40-70 milliárd euró között mozog.
Oztrália
Egy ország, amely csak önmagához van közel. Jó, meg mondjuk Új-Zélandhoz.
(Fotó: instagram.com/carnival)
A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.
Utolsó kommentek