Nyakunkon a november, úgyhogy arra gondoltam, az októbert búcsúztassuk egy kirándulás képeivel, méghozzá Angliából, Digger tollából és fényképezőgépéből. Az autók és a gépek szerelmesei előnyben, de a többieknek is ajánlom a posztot.
„Nyári kirándulásaink visszatérő eleme a Hemel Hemstead-i gőzgép fesztivál. Írtam már róla, de most megint fogok, kiemelve az újdonságokat. Zoli barátom lakik Hemelben, vele és családjával a fesztivál paellás standja előtt szoktunk találkozni, majd együtt megyünk tovább és a napot náluk fejezzük be egy eszem-iszom habzsi-dőzsi keretében.
Ahogy megérkeztünk szokás szerint egy mezőn leparkoltunk majd a helyi TSZCS, kapás asszonybrigádokat a répaföldre hordó traktorutánfutóján vittek minket a dzsembori helyszínére.
Hogy fogalmunk legyen az egész hangulatáról, itt van kedvcsinálónak ez a kis videó.
Az egész rendezvény bevétele minden évben egy kórháznak kerül felajánlásra. Néhány fontos belépő befizetése után beléphetünk a területre, ahol először a klasszikus autók és motorok gyűjteményét néztük végig. Rengeteg fényképet csináltunk, de ezekből most csak néhány különleges példány fotóját teszem közzé, mert aki többre kíváncsi az megnézheti itt.
Kezdjük mindjárt ezzel az Austin Sevennel.
Ennek az autónak egy korai modellje volt az alapja a BMW autógyártásának. A BMW eredetileg repülőgépmotorokat gyártott. Az első világháború után mint vesztes országnak, megtiltották a hadiipari gyártást, ezért a Helios motorkerékpárgyárral egyesülve motorkerékpárokat kezdtek gyártani, majd a cég megerősödve autógyártásba fogott.
Megvásárolva az Austin Seven licencét, azokat BMW Dixi néven dobták piacra. Ez az autó indította el a BMW-t az autógyártás útján.
Továbbmenve láthatunk egy nagyon ritka sportkocsit, egy Daimlert. A Daimler egy hatalmas limuzinokat gyártó cég, amelyik a Jaguárral egyesülve gyakorlatilag exkluzív, jobban felszerelt Jaguárokat gyártott.
Volt azonban egy kevesek által ismert sportmodelljük a Daimler SP250, amelyik egy kicsi sportautó 2,5 literes V8-as motorblokkal. Egy igazi gyöngyszem a sportautók között.
Ez az autó pedig a látszat ellenére nem klasszikus, hanem retró autó. A retró autó az modern fejlesztésű autó, régi klasszikus autókat idéző karosszériában. Mint a ma gyártott VW Beetle, vagy Mini.
Ez a Figaro néven gyártott autó az első generációs Nissan Micra technikájára épült, amit csak Japán belpiacára gyártottak, viszont a briteknek annyira tetszik, hogy behoztak belőle vagy kétezer darabot és egyáltalán nem ritka London utcáin.
Ez pedig egy igazi különlegesség. Citroen 2CV platformjára épített fa karosszéria. Csodálatosan részletgazdag, igényes kézimunka.
Messziről meglátva ezt az autót, megesküdtem volna, hogy BMW. A két vese alakú hűtőrács egyértelművé tette. nagy volt a meglepetésem mikor közelebb menve kiderült, hogy egy Ford Popular.Ez pedig az ős londoni taxi anyósülésen csomagtartóval. Már akkor és most is a sofőrülés teljesen el van különítve az utastértől.
Itt látható a háború utáni német autógyártás két gyöngyszeme. A szétbombázott és megosztott ország gazdasága is romokban hevert, de közlekedni kellett. Ezért ilyen kétszemélyes miniautókat kezdtek gyártani.
Rengeteg gyár próbálkozott hasonlóval, de a két leghíresebb a képeken látható Messerschmitt Kabinroller és BMW Isetta. Furcsa és egyedi megoldásokkal gazdagon ellátott érdekes járművek.
Végül az autók között ezt a fantasztikus veteránt, a Clement-Talbotot mutatom be. Elképesztően részletgazdag felújításon átesett csodálatos állapotú autó. Beszéljenek inkább a képek. Ez itt egy jól szem előtt lévő vízhőfokmérő. Igazán gyalogosbarát megoldás...Szép ez a viking hajót ábrázoló Rover embléma. Van egy másik vitatott származású hajót ábrázoló márkaembléma, ami nekünk vasfüggöny mögött szocializálódottaknak régi szép emlékeket ébreszt. Az az autó, ha egyéb kvalitásaiban el is marad a Rover mellett, de az eredeti Rovereket megbízhatóságban bármikor kétvállra fekteti.
Nézzük a motorkerékpárokat! A BSA emblémájáról nem nehéz kitalálni, mi volt a gyár eredeti profilja.
Az ilyen állapotban lévő leletekre, mint ez a Velocette, mondják, hogy fellelési állapotban van. Ez a motor egyébként teljesen üzemképes, járóképes, minden gond nélkül indul teszi a dolgát.
Továbbmenve a gőzkorszak előtti erőforrások bemutatóját láthattuk.
Utána megpihentünk kicsit a paella pavilonnál, ahol találkoztunk Zoli barátommal és családjával. A paella az spanyol nemzeti eledel, körülbelül olyan helyet foglal el a gasztronómiájukban, mint a miénkben a pörkölt vagy gulyás.
Egy sima rizses hús egyébként némi borsóval vegyítve, de az igazi különlegesség a belerakott húsok jelentik. A füstölt kolbásztól a polipig minden elfogadott. Nagyon finom étel.
Jóllakva indultunk tovább megnézni az igazi nagy gőztraktorokat és gőzúthengereket.
Órákig el tudnám hallgatni a hangjukat.Mellettük egy igazi kuriózum volt. Ez már a gőzkorszak utáni generáció, a belsőégésű egyhengeres dízel úthenger. Ez a gép a gőzgépeket olvasztóba küldő olajkorszak előhírnöke. A hangja szinte semmiben nem különbözik a gőzgépektől viszont mégis egy jóval fejlettebb technika.
Aztán jöttek ugyanezeknek a gépeknek kicsinyített másai. Az ilyen fesztiválok kiváló családi események. Minden gép vagy autó mögött ott sátorozik, táborozik, kempingezik a család gyerekestől, kutyástól, macskástól. A gyerekek pláne élvezik, hogy bemutathatják a család féltett kincseit.
A központi téren mindenfajta gépek bemutatója zajlott és eközben láttuk ezt a tűzoltóautónak épített Land Rover Defendert. Szinte nincs olyan élethelyzet a szántóföldtől a hadiiparig, ahol ne találnánk valamivé átalakított Defendert.
Az egyik sátorban gyönyörű szép sólymok gubbasztottak ülőfájukon. Csodálatos vadászmadarak, nekem nagy kedvenceim.
Aztán jött a kirakodóvásár. Színes forgatag, minden mi szem-szájnak ingere... A feleségemnek megtetszett az egyik porcelán angyalka. Megfogta és odavitte az eladóhoz, hogy kifizesse. Két font ötven penny volt az ára. Aztán az eladó felvilágosította, hogy a HÁROM kerül együtt két font ötvenbe. Szépen egyenként becsomagolta és szatyorba téve adta oda.Az a rozsdás kovácssatu pedig régi emlékeket ébreszt. A szülői házunknál az udvar közepén volt egy ilyen satu. Apánk ha fúrt faragott valamit, vagy ásó élét reszelte, mindig abba a satuba fogta. A mai napig megvan a bátyám házának udvarán.
Kalappróba. Bemutatja Judit, Zolika lánya. Következtek a stabilmotorok. Ennek a kéthengeres univerzális felhasználású boxer stabilmotornak volt egy magyar megfelelője, a Csonka-féle stabilmotor, az idősebbek talán még emlékeznek rá. Az ilyeneket a darálótól a hegesztőgépig minden meghajtására használták.A JAP pedig az angol legenda. Több mint ötvenféle motorkerékpár és egyéb gép használt JAP blokkot. Még Magyarországon is volt motorkerékpár manufaktúra, a Méray, amelyik JAP erőforrást épített motorjaiba és forgalmazta Méray-JAP néven.
Aztán találkoztunk egészen speciális és érdekes kiállított dolgokkal is. Mint például ez a pálcika építőjáték.
Volt, aki csak egy régi vasútmodellt mutatott be.
Ez az érdekes videón pedig a gőzgép sokoldalú felhasználását láthatjuk.
Végül pedig nagy kedvenceinket mutatom be. Az idős házaspárral immáron harmadik éve találkozunk, ahogy fáradhatatlanul tekerik a verklit és a rákbetegeknek gyűjtenek. Zenéjük adja meg a fesztivál alaphangulatát. A ruhájuk, a verklijük a mosolygós kedves lényük egy hamisítatlan csipetnyi Anglia.
A nap zárásaként elmentünk Zolikáékhoz, ahol többek között ilyen finomságok vártak és késő estig tartó beszélgetés. Utólag is nagy köszönet mindenért.
Ez egy jó nap volt. Azt viszont nem tudom, hogy jövőre egy ugyanilyen jó napról mit fogok írni. Ez a harmadik poszt volt erről a programról, már harmadszor rágom le a csontot, nem tudom, marad-e még rajta negyedszerre is?”
HÍRMONDÓ
Mégis van párhuzamos valóság!
A Fidesz szerint „képtelenség”, hogy az emberek a „rettenetes” magyar viszonyok miatt „menekülnek el” az országból. Mert hát mindenki egyre többet keres, és különben is, nézzük meg a németeket.
Nem nyertek az izlandi kalózok
Noha sokan számítottak rá, mégsem a Kalózpárt nyerte az izlandi választásokat. Ezzel együtt is háromszor annyi képviselőjük lesz a parlamentben, mint eddig, de a legtöbb szavazatot az eddigi kormánykoalíció egyik tagja, a jobbközép Függetlenségi Párt szerezte meg.
Minden, amit a Halloweenról tudni szeretnél
Október 31. a világ számos országában meghonosodott, angolszász eredetű Halloween ünnepe. Arra gondoltunk, érdemes talán összefoglalni, mi is ez az ünnep, honnan ered, és még pár érdekességet.
A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.
Az utolsó 100 komment: