oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2016. augusztus 04. 06:41,  Németország újratöltve 126 komment

2016. augusztus 04. 06:41 Határátkelő

Németország újratöltve

A nagy uniós programok általában jól működnek, persze mindig vannak kivételek. Ilyen volt az a történet, melyben még tavaly novemberben kísérhettük végig, ahogy egy frissen érettségizett pár nekivág Németországnak a Your first EURES Job program segítségével. Finoman szólva is akadtak gondjaik (aki már nem emlékezne rá, az itt elolvashatja az akkori posztot) – ma pedig ismét felvesszük a történet fonalát, hogy (megint csak a lány édesanyja, Edina tolmácsolásában) megnézzük, mi történt velük azóta.

etterem_konyha_foto_pixabay_com_olafbroeker.jpg

„Az előző történet nagyon virágnyelven lett megírva, mivel úgy tűnt, hogy a munkahelyi probléma megoldódni látszott azzal, hogy a lányomék jelezték az étterem központja felé, hogy költöznének egy másik városba, mert magát az éttermet szeretik, de a Főnökkel nem tudnak dűlőre jutni. Erre a Főnök viselkedése pozitív irányba változott, legalább is ők azt hitték.

Már csak a lakhatás volt a probléma, mert a Főnök felmondta az albérletüket és a másik személyzeti lakás telt házzal működött, így oda nem tudtak volna költözni.

Tehát SOS-ben lakáskeresés (hurrá, lett és még az itthon maradt cicó is mehet), költözködés. Mi nem tudtunk kimenni segíteni az elköltözésben, így a nagylányomék utaztak ki felpakolt autóval, ahogy illik.

A lányomék szóltak az étteremben, hogy költöznének és ezért közös szabadnapot szeretnének, amit meg is kaptak. Beköltözés, vidámság, tervek, hogy a következő héten a nagylányomék miben tudnak még segíteni (bútor, hűtő, mosógép beszerzés).

A lányomék november elsején boldogan mentek dolgozni, mikor a Főnök közölte, hogy vagy átköltöznek december elsejével egy 200 km-rel odébb lévő városba, Heilbronnba, ahol új étterem nyílik, és tiszta lappal tudnak kezdeni vagy december eggyel felmond nekik.

Munkakeresés minden mennyiségben

Ez volt a hideg zuhany! A lakásszerződés 2 évre aláírva, benne azzal a kikötéssel, hogy a felmondási idő 3 hónap. Így akkor a berendezkedés elmaradt, de legalább a lelki támaszt megkapták a kint lévő testvéréktől.

Ami még problémát jelentett, hogy az EU-s támogatás teljes összege abban az esetben jár, ha fél évet dolgoznak. Azt sajnos nem sikerült kideríteni azóta sem, hogy mi van abban az esetben, ha a félév letöltése nem egy munkáltatónál történik.

Tehát visszakanyarodva: munkakeresés, munkakeresés, munkakeresés, segítségkérés kollégáktól, Arbeitsamt-tól, hogy milyen lehetőségeik vannak. Egy-két próbanapon voltak, de aztán semmi sem jött össze. Mivel a heilbronni munka még ott volt talonban, így felmondták a lakást és november végén hazajöttek lelkileg feltöltődni.

(A lakásért természetesen még 2 havi bérleti díjat, áramszámlát, internetet ki kellett fizetni. Rendes volt a tulaj, mert februárral kiadta a lakást ismét, illetve a kaució többi részét nem kellett átutalni. A bérleti időszak végén szinte a teljes kauciót visszafizette. De a történetet nem igazán akarta elhinni, hogy miért is került sor a felmondásra.)

Szóval a lányomék már itthon, mikor jöttek a telefonok, hogy vannak munkák, mehetnének próbanapokra. De már nem volt mit tenni, mert a lakást felmondták, illetve megbeszélték az új Főnökkel is, hogy mennek.

A heilbronni sokk

A következő költöztetésben már mi segítettünk. Megérkezéskor a heilbronni étteremnél senki se volt. Telefonálgatások után megkaptuk a személyzeti szállás címét, ami mint kiderült Heilbronntól kb. 10 km-re lévő faluban volt.

A házban bezsúfolva rengeteg ember. A lányomék egy másik magyar párral osztoztak a szobájukon. Hát, nehéz szívvel hagytuk kint őket. A munka viszont jó volt, mivel nekik már volt 4 hónap előnyük a többiekkel szemben. De ezért rengeteget is dolgoztak. A lányom párja 14 (!) napot egyfolytában, 12 órás munkanapokkal.

Nem volt egyszerű, de csinálták, illetve elkezdték keresni az újabb lakást, hogy minél hamarabb függetlenedni tudjanak az étteremtől. Egy román kolléganővel gyűlt meg a lányom baja, aki a vendégek előtt látványosan, fizikailag nekiment a lányomnak többször is.

Ez a kolléganő azt gondolta, hogy neki mindent lehet, mert jóban van a vezetőséggel. (Később a másik magyar pincérnőt meglopta. Nem rúgták ki, hanem áthelyezték egy másik étterembe.) De a lányom hiába szólt, nem történt semmi.

És akkor már megint megváltozott valami. Naponta jöttek az üzenetek, hogy nem tudják, meddig dolgoznak még itt. Január elején a hidegzuhany, felmondtak nekik.

A beszélgetés során elhangzott az előző Főnök neve is, hogy ő milyen rendes, stb. Akkor már tudták, hogy ez még mindig a volt Főnökük bosszúja. Viszont ha az élet így hozta, akkor hazajönnek. Lelkileg ezt a zsúfoltságot, a szünetek nélküli 12 órázásokat már nem sokáig bírták volna. Két napjuk maradt, hogy kiköltözzenek.

A férjem kiment értük és haza költöztette őket január elején, de ez már megváltás volt nekik. Az EU-s támogatáshoz csak annyit, hogy hiába szűnt meg a munkájuk a félév letelte előtt, nem kellett visszafizetni belőle semmit sem.

Ideiglenesen Magyarországon

Itthoni gyors kupaktanács, hogy mit is kezdjenek magukkal addig, amíg nem sikerül visszamenniük. Megszerzik a jogosítványt, ha már így alakult, illetve erős lélekgyógyítgatás, mert fél év alatt annyi és olyan mélységű pofonokat kaptak, hogy egy tapasztaltabb embert is padlóra küldött volna.

Közben elkezdtünk kinti kapcsolatokat keresni, bár az nagy tanulság volt mindenki számára, hogy ha csak egy lehetőség is van, akkor külön helyre mennek dolgozni, hogy ne járjanak többször úgy, hogy ha a főnöknek baja van az egyikőjükkel, akkor annak a másik is megissza a levét.

Mert az hamar kiderült, hogy közvetítő cégen keresztül most már nem fognak tudni kimenni. De nem igazán találtunk semmit. Kölnbe mehettek volna, de amikor volt munka, akkor még a lányomék nem tudtak menni, amikor meg már igen, addigra betöltötték az állást.

Mivel maradt még megtakarított pénzük, így a lányomék úgy döntöttek, hogy kezükbe veszik a sorsukat. Mivel itthonról nehéz lakást és munkát találni, így adnak maguknak egy hónapot és visszamennek Németországba. Vagyis 19-re lapot húznak.

Már egy évvel ezelőtt is hosszú távú céljuk volt a kinti továbbtanulás. Most utánajártak a német felsőoktatásba kerülés követelményeinek, matekozni kezdtek és amikor már látták, hogy vizsgázni fognak vezetésből, akkor eldöntötték, hogy merre menjenek.

A lányomék megkeresésére az egyetemek azt a választ adták, hogy egy előkészítő kurzust kell elvégezniük, - ami a választott szakjaik miatt matematikából és németből áll - csak utána tudnak bekerülni az egyetemre.

Természetesen felvételi van már az előkészítőre is. A matek felvételi kemény (integrálás, deriválás, stb. számológép nélkül). München, Berlin és Dortmund került szóba. Berlinben és Dortmundban adott az a lehetőség, hogy az előkészítő után helyben is tudnak tanulni, nem kell egy év múlva újra költözniük, így a választás Dortmundra esett.   

Dortmund és az egyetem

Az utazás előtti hónapban már elkezdték itthonról a lakás- és munkakeresést. Találtak is egy bútorozott apartmant jó áron, de először nem akarták kiadni nekik, mivel még munkakeresők.

Mikor az elutasító levélre a lányom azt a választ írta, hogy van pénzük kifizetni, mégis megkapták a lakást. Már itthonról sikerült mindkettőjüknek interjúkat leszervezniük. Július elseje óta kint vannak.

Az apartman jó, addig maradhatnak, amíg nem találnak hosszú távra lakást. A lányomat az első munkahelyre felvették. A főnök és a kollégák nagyon rendesek, segítőkészek. A csapat állandó, nem igazán van lemorzsolódás. A lányom szeret bejárni dolgozni. Most mondta a főnöke, hogy szeretné, ha a lányom a bárban dolgozna.

A párja is találta munkát egy másik étteremben. Az igaz, hogy jelenleg mosogat, de a kollégák németek, az étterem nyitvatartása nagyon jó, mert csak délután nyitnak, fix hétfői szabadnappal.

És az előző mosogatóból szakácssegéd lett, tehát az előrelépés is adott, bár a hosszútávú cél még mindig a tanulás. Most a lakáskeresés folytatódik, de az sem reménytelen. Hát itt tartanak most. És mi nagyon büszkék vagyunk rájuk.

Mi a tanulsága a lányomék történetének?

- Legelőször - végzettség, jelentős anyagi tartalék és biztos nyelvtudás hiányában - kijutni magyar közvetítőn keresztül érdemes, mert így a munkáltató biztosítja a lakhatást, csak az első havi megélhetéshez szükséges anyagiakat kell biztosítani. A lányomék nem mondhatnak semmi rosszat a magyar közvetítő cégre, tényleg segítőkészek voltak. De számítani kell arra - tisztelet a kivételnek, erősen főnök függő -, hogy kevésbé fontosak a munkáltatóknak az így kikerült munkavállalók, mert sorban áll az utánpótlás.

- Amilyen gyorsan csak lehet el kell költözni a munkáltató által biztosított lakásból, már csak a kiszolgáltatottság megszüntetése miatt is.

- Akik párban mennek ki - ha a pár valamelyik tagját annyira nem szereti a főnök - próbáljanak meg külön helyen dolgozni, mert úgy azért kicsi annak az esélye, hogy mindkettőjüknek egyszerre mondjanak fel. Bár szerintem ha minden a legnagyobb rendben van, akkor is érdemes.

- Spórolni kell. 

- Aki mer, az nyer. Tudatosan kell készülni a kinti életre. A lányoméknak ez most sikerült igazán. Tapasztalatot szereztek, kicsit öregedtek (bár még most is csak 20 évesek), most már tudják, hogy mit akarnak.

- A negatívumokból is le kell szűrni a tanulságokat és előnnyé kell változtatni. Ami nem öl meg, az megerősít.

- Szerencse is kell sok mindenhez, de a szerencsét tudni kell mindenkinek a maga hasznára fordítani. A lányom egy e-bay-es hirdetésre jelentkezett még itthon és a leendő főnöke 2 hetet várt rá. Viszont a két próbanap alkalmával bebizonyította, hogy megérte rá várni. Azóta is úgy áll a munkájához, hogy bármit kell aznap csinálnia, abból csak tanul. A kollégák is kezdik befogadni, egyre barátibb a légkör, nem csak a munkára terjed ki a beszélgetés.

- Merni kell segítséget kérni. Nekik most is rengeteget segítettek még Nürnbergben a kollégák, a hivatalos, új ügyek intézésében Attila barátunk, illetve az itthoni (nagyon aranyos, segítőkész) EURES tanácsadójuk. Mire kimentek, már leszervezett időpontjuk volt a dortmundi EURES tanácsadóhoz. Élni kell ezekkel a lehetőségekkel. És utána ezeket a segítségeket - egy körforgásban - másoknak visszasegíteni.

Remélem, hogy a következő posztban már a felsőoktatási előkészítőről és a német felsőoktatásról tudok bővebben írni.”

HÍRMONDÓ

Megússzuk vagy nem ússzuk meg?

A csehek és a lengyelek már érzik, nagy kérdés, hogy a magyar gazdaság képes lesz-e kimaradni a feldolgozóipar visszaeséséből, ami szakemberek szerint kifejezetten a brit gazdaság utóbbi hetekben, hónapokban tapasztalt bizonytalanságának köszönhető. További részleteket itt találsz!

Politikai öngyilkosság előtt?

Úgy tűnik, akadnak, akik még mindig nem tudják elengedni a „kilép-e az Egyesült Királyság az Európai Unióból?” témakört (szerintünk a válasz nem kétséges), most például a Morgan Stanley két közgazdásza próbált érveket felsorakoztatni a maradás mellett. Hogy mivel érvelnek, azt itt elolvashatod.

Külföldi kajakalandok

Egy felmérés szerint a külföldön letelepedők többsége kíváncsi a helyi ízekre és örömmel veti bele magát a felfedezésbe. A megkérdezettek 58 százaléka válaszolta azt, hogy fogyasztani, de adott esetben elkészíteni is szereti a helyi specialitásokat. Ki nem találnátok, melyik országban a legkönnyebb ilyen szempontból beilleszkedni! (Ó, dehogynem találjátok ki!) Aki nem akar találgatni, az ide kattintva megtudhatja!

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével! 

(Fotó: pixabay.com/olafBroeker)

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Németország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr308933500

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Herr Géza 2016.08.04. 11:04:23

Szóval: kaland volt bőven, de lényeg a happy end, és az anyuka konklúzióival nagyjából egyetértek, két dolog kivételével.
Lakás: istentelen mázlijuk volt a kibérelt, majd szinte rögtön fölmondott lakás tulajával. Ebből alapesetben nem tudtak volna így kiszállni, pláne nem, ha még közvetítési díjat is kellett volna fizetniük (ami közben a bérlőknek megszűnt). Legrosszabb esetben két évnyi bérleti díjat is bukhattak volna, ill. nagyszabású pereskedéssel úszhatták volna meg csak a dolgot, miközben a bérleti jogviszony pörgött volna tovább. Az is alapágon egy évet is jelenthetett volna....
Tehát az nem nyerő, hogy a függetlenség miatt mielőbb "saját" lakásba költözni.
És itt jön be a másik pont, amivel nem értek egyet, a munkaközvetítő. Ha valaki már tud németül egy erős alapszinten (és ők tudtak ugye), akkor semmi szükség közvetítőre, hacsak nem kényelmi szempontokból. Nyilván jobb otthonról a kanapéról állást találni, ahol a közvetítő mindent (?) elintéz, de ennek mégiscsak "ára" van, ld. a bonyodalmakat. Arról nem is beszélve, hogy hány hiéna nyomul ezen a területen.
Szóval pont az ilyen jellegű melókat ezer egyéb, klasszikus módon meg lehet találni, bele kell valamennyit invesztálni, hogy az ember kimenjen interjúra, stb., de az így megszerzett állások sokkal "tisztábbak", közvetlenül a munkáltatóval szerződsz, a vendéglátásban itt is gyakori, hogy szállást is tudnak biztosítani, ha nem, akkor panzió, airbnb, stb., és ha majd letelt a három hónap próbaidő, na akkor lehet saját lakást keresni. Onnantól a munkáltató is csak 3 hónapra tud felmondani, már kisebb a rizikó. Azt nem írom le, hogy soha ne írjunk alá fix minimális bérleti időtartamot, mert nyilván örül az ember, ha talál valamit... De ha ne adj isten van választási lehetőség, akkor inkább legyen az a lakás kevésbbé delux, esetleg valamivel drágább, de ha lehet az ilyen minimum 1 éveket, pláne a hosszabb kötöttséget kerüljük egy ilyen külföldi pályafutás kezdetén.
És emiatt is nagyon helyes meglátás az, hogy egy pár lehetőleg ne egy helyen dolgozzon, mert egy kereset időleges elvesztését még át lehet vészelni, de mindkettőnél már nagy a gáz percek alatt.

VPBA · http://albania.cafeblog.hu/ 2016.08.04. 11:07:54

@Hobbiszakács: Röhej, de itt is jobb pizzákat lehet kapni, mint sok helyen Olaszo-ban. Nekem is van csalódásos élményem, szintén Rómából. Ráadásul itt sok pizzéria "halal", az ország vallási többségére tekintettel. De attól függetlenül mégis csak ők találták ki. :)
Köszi a szuper pizzát, biztos isteni lehetett, én beérem egyszerű pizzával is, csak finom legyen. :)

takarék-láng 2016.08.04. 11:12:52

Tipikus kudarctortenet.
Van ilyen sok, lesz is, amig lesz utanpotlas a keleti oldalrol.

takarék-láng 2016.08.04. 11:29:08

@Borus: "És akkor még mindig csak 21 évesek lesznek." - van boven idejuk 30 eves korukig.

Taxomükke (UK) 2016.08.04. 11:30:28

@VPBA: Van olyan dolog, ami nem jobb nalatok, mint Olaszorszagban?
:))))

Herr Géza 2016.08.04. 11:43:29

@Én és Énke: "ezért nem maradt más hátra a céljaik megvalósításához, mint a németországi munkavállalás."
Hát, tudnék még más variácót is: otthon megcsinálni a nyelvvizsgát, esetleg az emelt szintű érettségit pótolni (nem tudom persze, hogy az hogy működik....), miközben a lakbér a szülői fészekben nem tétel, a megélhetés olcsóbb, de eközben dolgozni is lehet valamit. Majd ezek után nekiindulni a német felsőoktatásnak.
Az itt vázolt verzió mindenképpen a göröngyösebb út. Egy lakás fenntartásához kell a full time job (mondjuk kettőjük esetén nem feltétlenül mindkettőjüknek), a nyelvet ugyan közben tanulják, de az így tanult szint a nyelvvizsgához még kevés lesz, tehát meló mellett még tanfolyamra is kell járni, ami itt is pénzbe kerül, plusz hozzá bónusznak az indulás nehézségei. Na persze vannak, akik nem szeretik az egyszerű megoldásokat.... :D

Herr Géza 2016.08.04. 11:52:27

@Taxomükke (UK): Bitte, bitte... Egyébként ha már itt tartunk: egy lakás berendezéséhez pl. verhetetlenül jó a portál, bútort, háztartási gépeket, ilyesmit nagy választékban és nagyon olcsón, sőt ingyenesen is bőven lehet találni. Millió szempont szerint lehet szűrni, szóval csak ajánlani tudom. Akkor is, ha valaki a felesleges, megunt cuccaitól akar megszabadulni. A privát hirdetés ingyenes, az oldal látogatottsága nagy, én a költözés után rengeteg cuccot passzoltam el itt. De mint mondottam, klasszikus apróhirdetések: kinézed, lebeszéled, elmész, megveszed, kifizeted cash helyben, elhozod....

kardio1 2016.08.04. 12:08:37

@Hobbiszakács: a nàpolyiak szerint Romàban màr nem tudnak pizzàt késziteni...

kardio1 2016.08.04. 12:14:31

@Taxomükke (UK): Nem jol teszed fel a kérdést! Helyesen: "Van valami, ami nem jobb nàlatok, mint mindenhol màsutt a vilàgon?" :))
VPBA és Jani haverja jocskàn elfogultak Albàniàval kapcsolatban, de nekem tetszik a lelkesedésük.

Hobbiszakács · http://hobbiszakacs.blog.hu 2016.08.04. 12:31:02

@kardio1: Arra emlékszem, hogy a tésztája aránytalanul vastag és száraz volt...

Apropó Nápoly, (a pizzabajnokság alkalmára felkészültem a témából) a pizza nemzetközi népszerűségét az olaszországi partraszállásban részt vett, Nápolyból visszatért amerikai katonák alapozták meg. Amerikai hozzájárulás a dobozos csomagolás.

A versenyen megfigyeltem, hogy a pizzakészítő fürge ujjakkal laposra simította a kelesztett tésztát, megkente (spirálisan!) az ugyancsak előre elkészített szósszal - gondosan szabadon hagyva a két-három centiméteres széles kérget, a cornicionet - sajttal megszórta, és becsúsztatta a 325 C fokra előmelegített elektromos pizzasütő kályhába. A szabvány védte metódus 450 C-ot ír elő, ezért a sütés időtartama az előírt 60-90 másodperc helyett három-négy perc volt, ami után a pizza elkészült. Ekkor kivették, és megrakták a maradék, hőkezelést nehezen tűrő feltéttel.

(Az I. Umberto király feleségéről, Margheritáról elnevezett változat feltéte a hazafias lendülettől ihletett, olasz nemzeti trikolórt alkotó paradicsom-mozzarella-bazsalikom trió.)

2016.08.04. 12:37:57

Nem túl konstruktív, de végül is kapcsolódik: ami nekem eszembe jut a posztról, hogy én mennyire utáltam 18 meg 20 éves lenni. Az egész egy nagy, végeláthatatlan, értelmetlen sz.pás.

Herr Géza 2016.08.04. 12:44:23

@Th's child: De azért átvészelted??? :D

adamskij · http://adamskij.bandcamp.com 2016.08.04. 12:50:51

pizzához:
lehet, hogy egyedül vagyok ezzel, de részemről kerülöm a pizzát. sajnos főleg a tészta miatt - hasonlóképp bármilyen más pastához - pár óra múlva már nem is érzem, hogy ettem volna valamit. szép dolog az igazi olasz eredeti, de évente párszor bőven elég. ahogy a kebap is, mindkettő gyors hiánypótló és ennél nem több, nem kevesebb.

VPBA · http://albania.cafeblog.hu/ 2016.08.04. 12:51:16

@Taxomükke (UK): @kardio1:
Biztos vagyok benne, hogy rengeteg. Mivel nem éltem Olaszországban, csak turistaként voltam, ezért nem tudom maradéktalanul összehasonlítani, de biztos, hogy egy csomó dolog jobb az olaszoknál, mint itt. És képzeld, olyan dolog is van, ami Mo-on jobb, mint itt, mert itt is van sok hülye dolog. De nekünk van egy pro és kontra listánk (mint ahogy szerintem mindenkinek, aki külföldön él), és ameddig a jobbak vannak túlsúlyban, addig szerintem nincs baj. Minek élni egy olyan országban, ahol nem érzed jól magad. :)
Egyébként nem hinném, hogy nagyon elfogultak lennénk, ezt olyanok mondják általában, akik még soha nem voltak/éltek itt. Nyilván nagyon sok embernek nem jön be ez az ország, de azért ahogy látom, elég nagy a fluktuáció a többi nyugat-európai országban is. Elfogult akkor lennék, ha itt éltem volna fél évig, utána lépek, és még akkor is áradoznék Albániáról. Így csak mindig leírom apránként, hogy mi az, amiért még mindig itt vagyok, és próbálom megmagyarázni azoknak, akik megkeresnek, hogy hát ők tulajdonképpen egyszer majd szeretnének ide költözni, mondjuk már el, mi a jó abban, hogy ha az ember Albániában él.

Herr Géza 2016.08.04. 12:51:17

@Hobbiszakács: Az oké, hogy 450 fok, de 1-1,5 perc elég tényleg? Mert emlékeim szerint az echte olasz kemencés pizzásnál is tuti 15 perc a kezdéstől, mire az asztalra kerül a pizza, miközben a nyújtás, simogatás, feltét max. 2-3 perc, de legyen mondjuk 5, akkor is úgy tűnik, hogy annál azért tovább van a sütőben....
Csak kérdezem.... :D

2016.08.04. 12:52:40

@Herr Géza:

Na jó, át, de csak mert ilyen állati kemény vagyok.

(A rák valamelyik rohamát visszaverő emberek utalnak így mindig magukra, hogy ők túlélők, sőt ilyenkor még a szem szégyenlős könnybe lábadása is indokolt, és hát szerintem mindannyiunknak így kéne gondolnunk magunkra, kis pátosszal meg önbabusgatással, elcsukló hangon: átvészeltük, kibírtuk a kamaszkort meg a fiatal felnőttkort, thousand yard stare és a többi, édes jó istenem, hogy az milyen szar volt. Hogy én mennyire-mennyire szeretem a mostani életemet, valaki öleljen meg most már.)

Hobbiszakács · http://hobbiszakacs.blog.hu 2016.08.04. 13:03:32

@Herr Géza: Elég rég néztem utána, ezért ismét megoogliztam, és egy autentikusnak vélhető lapon ezt találtam:

"You need to have a 3 mm thick disk of dough with a 1-2 cm high crust. No other working tools other than the hands of the pizzaiolo are allowed, no rolling pin or mechanical press machine, and it needs to be cooked in a wood- brick oven at 485°C for about 90 seconds."

www.italymagazine.com/featured-story/pizza-margherita-history-and-recipe

Ugyanott, a recept részén:

"Cook in a wood- brick oven at a temperature between 450C° to 480C°, rotating the position of the pizza frequently to make sure the heat is spread evenly."

Ginix 2016.08.04. 13:27:48

@Th's child: tessék, itt egy virtuális ölelés, mert megnevettettél:)

Pernilla 2016.08.04. 13:48:08

@adamskij: Svédországban ezt letudhatnád egy alkalommal is, a nemzeti eledellé avanzsált kebab-pizza formájában :-)

Golf2 2016.08.04. 14:31:10

Off.Naná hogy muzulmán volt a londoni késes gyilkos (szomáliai). Szerintem havonta 1 mindig lesz mostantól direkt csinálják megfélemlítésből.

adamskij · http://adamskij.bandcamp.com 2016.08.04. 14:47:07

@Pernilla: jézus szíve. nem, azt hiszem erről tényleg nem szeretnék többet tudni :D de köszönöm!
maradnék a pytt i panna vagy egy jófajta rökfisk mellett.

Pernilla 2016.08.04. 15:22:17

@adamskij: amúgy objektíven nézve (kóstolva) nem rossz a cucc, de mind a pizzát, mind a kebabot rendesen meggyalázza. :)

Herr Géza 2016.08.04. 15:27:32

@Th's child: :)))) Azért egy kis "hülyeségért" neked se kell a szomszédba menni... :))))

Herr Géza 2016.08.04. 15:50:03

@Hobbiszakács: Ó, köszi. Csak értetlenkedtem itt, de végül is az a 485 fok majd a duplája annak, amit egy háztartási sütő tud...:D No meg nekem a 3 mm-es pizzatészta sem az esetem, inkább egy kicsit legyen "tésztásabb".... :D

London2009 2016.08.04. 16:10:53

Az en velemenyem az, hogy egy husz eves gyereknek az iskolaban a helye. Igy voltam nevelve, nekem ez a normalis. Kiveve persze ha a csalad anyagi helyzete ezt nem engedheti meg, vagy egyeb korulmenyek kenyszeritik a gyereket dolgozni. Nekem furcsa, hogy a szulo amiatt buszke a gyerekere, hogy Nemetorszagban robotol es kuszkod. Azt orommel olvastam, hogy keszulnek az egyetemre, ez nagyon jo. De teljes munkaidos allas mellett ez nem lesz ugyanaz. Szemely szerint en sokkal buszkebb lennek a gyerekemre ha tanulna a nyelvet, szakmat vagy diplomat szerezne es utana felkeszulten vagna neki egy ilyen nagy kalandnak. Manapsag egy husz eves ember meg szinte gyerek. Ezek a gondtalan, tanulassal, esetleg gyakornoki, reszmunkaidos allassal toltott szep evek pedig soha nem jonnek vissza. Kemenyen dolgozni meg elete vegeig fog tudni. Legalabbis en igy latom.

P.Elliot 2016.08.04. 16:44:33

@Th's child: En is megolellek...Tenyleg van akinek nem alom az ifjabb kor, valahogy minden balul ut ki, esetleg csak nincs egy jo bizalmas szemely akivel at lehet beszelni hogy miert is van igy.
Mindegy, tuljutottal rajta, lehetseges hogy neked az oregkorod lesz konnyu es vidam.
Egyebkent zavaros ifjukora annak van jobbjara akinek a gyerekkora sem volt felhotlen, onbizalomhianyos lesz vagy mittudomen, bar egy unokatestveremnek, meg a gondolatat is kitalaltak de 20 eves koraban nem tudott magaval mit kezdeni, baratnore is csak 26 korul tudott szert tenni ugy hogy maga ismerkedett vele meg, illetve a lany szedte igazabol fel mert tetszett neki ez a felszeg srac/ nana hogy tetszett, elozo partnere utotte, verte, nagy fogas volt ez a felszeg, kisse zavarodott srac neki aki egeszen jol helyrejott ebben a kapcsolatban bar a halas feleseg szinten kenyeztette de azert nem annyira mint a szulok.
Igaz az anyos-apos meg a feleseget is "rontotta" mert ok is nagyon orultek neki mert mar kepsegbe voltak esve hogy mi van itt?
Nem konnyu az eletet kiismerni, ugye?

Herr Géza 2016.08.04. 16:48:43

Erre a "konyhabútor van/nincs a német bérlakásokban" témához tett megjegyzésre (az első posztban) megint felkaptam a fejem... Igen sok lakásban nincs konyhabútor, de hogy generálisan nincs, vagy mindig fizetni kell az átvételéért, az továbbra sem igaz.
Ránéztem az aktuális itteni helyzetre. Az egyik nagy ingatlanportál Stuttgartban 81 kiadó lakást hoz (jó kevés...), ebből 66-ban van beépített konyhabútor (és ezzel együtt általában tűzhely és hűtőszekrény is). Mindet nem néztem végig, de a szúrópróbaszerűen kipécézett 10 lakásnál éppen egy sem volt, ahol a konyhabútorért fizetni kellett volna, azaz az a lakás tartozéka.
Természetesen van üres konyhás lakás is (jellemzően az új építésűek tuti azok), meg olyan is, ahol az előző bérlő vett bele méretre passzított konyhabútort, amit aztán az új kéglibe ritkán tud magával vinni, így megpróbálja rásózni az utódjára. (Ilyenkor sok esélye nincs az embernek a dealt elkerülni, mert mindig lesz min. egy bérlőjelölt, aki ezt bevállalja, és akkor tuti az övé a lakás...).
Csak a rend kedvéért írtam megint le. Mindig akad valaki, aki néhány kinézett lakás paramétereiből levonja azt a tanulságot, hogy mind olyan.

P.Elliot 2016.08.04. 16:52:39

@Hobbiszakács: Itt Usaban ettem szinte mindig a legjobb pizzakat, az en kedvencem a vekony teszta, vastagabb peremmel, legyen rajta nyers lila hagyma, pepperoni darabkakra vagva, mozarella sajt nagylyuku reszelon lereszelve, es a sajat pizza fuszer keverekemmel, / oregano, kakukkfu, fokhagyma, bors, rozmaring es meg vagy 2 dolog de most nem jut eszembe./kis paradicsomszosz is ala. Istenverte jo!
Eletem legrosszabb pizzajat Romaban ettem, alig volt rajta sajt es meg a paradicsomot is szuken mertek, fuszer semmi, el sem akartam hinni hogy ez pizza, utana mar nem is probalkoztam pedig valosznu hogy vannak ott jok is.

APMKZS 2016.08.04. 17:42:34

@Herr Géza: off: Géza, szeretnék tőled privátban kérdezni valamit, milyen címre írhatok? Az innen elérhető címedre írtam, de válasz nem érkezett. Ez azt jelenti, hogy nem kaptad meg, vagy nem szeretnél rá válaszolni? Nincs semmi gond ez utóbbi esetben sem, csak érdeklődtem. Köszi.

Herr Géza 2016.08.04. 18:14:58

@APMKZS: Ó, sorry, a regisztrációs címet (bevallom) ritkán használom/nézem meg. Máris megkeresem a leveled. Mikor tájt volt? Régebben?

APMKZS 2016.08.04. 18:36:10

@Herr Géza: kb. 1-2 hete. Nem baj, ha nincs meg, leírom mégegyszer.

2016.08.04. 19:10:40

Németországban lakást sokkal nehezebb találni mint munkát. Az ember nem mondja fel a lakását amíg meg nincs az új.
Valóban ritka az hogy van Einbauküche, de előfordul. (én most így vettem ki egy lakást, tök új konyha butorral. tűzhely, beéptett hűtő)
Egyszerűen nem értem, hogy miért kellett elköltözni.
A jobcenternél ha beregisztrál, az Arberitagentur oldalán 1000 állás van.

Herr Géza 2016.08.04. 19:12:53

@APMKZS: Megtaláltam, este írok.... :D

Herr Géza 2016.08.04. 19:22:38

@irdesmond: "Valóban ritka az hogy van Einbauküche"
Akkor még egyszer: nem ritka. Hogy ne mindig csak Stuttgartból induljunk ki (hátha csak ezek a svábok ilyen gondosak :D), mai hamburgi számok az immonet.de-ről:
A városban kiadó lakások száma minden szűrés nélkül: 1580, ebből beépített konyhával felszerelt: 1274.
Szóval nálam nem ez a ritka.... :D

Csodabogár 2016.08.04. 19:55:55

Pizza. Én a legjobb pizzát Zürichben ettem egy olasz vendéglőben, ahol fatüzelésű kemence volt. Amugy végig ettem Europát a zürichit egyik se érte utól, bár Stockholmban is volt egy jó pizza vendéglő az Operánál, de már rég bezárt. Az amerikai nekem pocsék, mert valami kalács tészta szerüből csinálják és speciális kolbász szeleteket raknak rá.

2016.08.04. 19:59:52

Most megutáltam azt a szót, hogy "lányomék". Meg azt is hogy "nagylányomék".

sebi77 2016.08.04. 20:11:43

@Din Serpahis: Egyetértek, de ami a nyelvtudást illeti: nehéz "biztos" nyelvtudást szerezni anélkül, hogy külföldön élne az ember. Sőt, sokan (pl. én) pont ezért akarnak kiköltözni, hogy anyanyelvi közegben töredék idő alatt megtanulják a nyelvet mint itthon tankönyvből. Nyilván valamilyen alap kell.

Krumpli Bogart 2016.08.04. 21:28:38

@London2009: Nagyon egyetértek. Ez az életkor arra való, hogy a fiatal tanuljon és MŰVELŐDJÖN, nem pedig arra, hogy 14 napig egyfolytában 12 órában ő legyen a néger rabszolga.

blackhairlady 2016.08.04. 21:51:19

@Csodabogár: szerintem olyan nincs, hogy amerikai pizza. Az en in 15 mercilrss kornyezetemben minimum 6 kulonbozo pizza lanc van, teljesen eltero tesztakkal keszulnek, es akkor nem beszeltem meg az ettermekrol,mert szinte mindegyikben van pizza is, ha mas nem, a gyerek menuben.
Vannak szamomra is ehetetlenek, pl. a Domino 's pizza tesztai, vagy a Cici's, az en szemelyes kedvencem a Papa Johns, van vekony es vastag tesztajuk is, isteni Garlic szoszuk s egy borsos fuszeres keverek amivel meg lehet szorni.

Csodabogár 2016.08.04. 22:22:32

@blackhairlady: Nyilván izlések és pofonok. Miután szeretem a pizzát sokfélét megpróbáltam Floridában. Nekem egyik se izlett. Mellesleg Pesten se találtam még olyan igazit.

Borus 2016.08.04. 22:32:10

@London2009: @irdesmond: @Lady Scarlett:
Akkor most és utoljára. Nagyon bánom, hogy megírtam a novemberi történet folytatását. Az eredeti is az EURES támogatáshoz kapcsolódott. Valószínű, hogy a fogalmazásommal van probléma, mert a mai posztnak nem az volt a lényege, hogy milyen büszkék vagyunk, hogy mi galád szülők rabszolgasorsba kényszerítettük a gyerekeket, hanem az lett volna a lényege, hogy büszkék vagyunk rájuk, hogy tanultak a hibákból, pofonokból és a másodszori nekifutás már sokkal bíztatóbb. Született volna egy harmadik poszt is a továbbtanulásról, de nem fog.
"Lányom", "Nagylányom" nem akartam neveket írni. Lehet, hogy hívhattam volna őket máshogy, eszembe sem jutott, mert nem ez volt a lényeg.
Mi a dolga egy 20 évesnek? Attól függ, hogy milyen személyiségű a 20 éves. Felnőtt gyerekekkel a hátunk mögött mondhatom, hogy nekem lehetnek sztereotípiáim az életről és a gyereknevelésről, aztán az élet produkál furcsaságokat. Én is a diplomámat szereztem a huszas éveim legelején két pici gyerekkel, nappali tagozaton kizárólag a férjemre (hogy legyen mit utálni) támaszkodva. Semmit sem bántam, bántunk meg. Nekem is nagy pofon volt, mikor a "nagylányomat" felsősokú német nyelvvizsgával nem vették fel érettségi után. Kapott egy hasznosan eltöltött, gondtalan évet ami előnyére vált. Ma már közgazdász diplomája van. És nem kellett robotolnia.
A "lányomék" sem azért mentek ki, hogy robotoljanak. De az anyagi megerősödéshez, a biztos nyelvtudáshoz (főleg, hogy a nővér kéttanításinyelvű középiskolába járt, míg a "kicsit" az istenért sem tudtuk rábeszélni (szegény gyerek, már akkor is terrorizáltuk)), szakmai tudás megszerzéséhez ez az elindulás kellett. A közvetítőnél a beszélgetés nem arról szólt, hogy robot lesz, hanem arról, hogy korrekt munkaidő, időnkénti túlórával. Nem úgy lett, de addigra mire ez kiderült, a lányomék nem is akartak hazajönni. A családi fészek mindig befogad, akárhány évesek és akármi történik. De nem ez volt a poszt célja. Novemberre eljutottak nyelvtudásban is oda, hogy jártak a "jó hírrel" az Arbeitsagenturban ahonnan kaptak címeket. Még a McDonaldsot is megpróbálták személyesen, honlapjukon keresztül is. November közepéig még dolgoztak és kb egy hetük maradt, hogy eldöntsék, hogy maradnak és lehet, hogy felélik a tartalékaikat vagy a könnyebb ellenállás felé indulnak, miután akármit próbáltak addig, nem sikerült. Mi szülők maradtunk volna Nürnbergben, ők nem. Szerintem senki sem tudott volna ebben a helyzetben jó tanácsot adni. Visszatekintve már tudjuk, hogy ezek az események kellettek ahhoz, hogy ma ott tartsanak ahol. A lányom pont ma mondta, hogy folyamatos dicséretet kap és az előző étteremnek az volt az előnye, hogy megtanították dolgozni. Kiegészítésként: sose dolgozott nyaranta csak önkénteskedett az állatmenhelyen, mert megőrül értük. És az "érős, gondtalan évet" ő is megkapta. Az előzmények után lehet folytatni a sárdobálást és az ismeretlen jövő függvényében bármit is jobban csinálni. Sajnálom ezt az egész posztot.

Bredpitt Monika 2016.08.04. 22:37:34

@Borus: jaj ne, meg nem olvastam vegig a hosszu hozzaszolasod, de kerlek szepen legyen harmadik poszt
mindjart irom miert

Bredpitt Monika 2016.08.04. 22:43:39

@Borus: na, elolvastam,
ne sajnald, most nezem, hogy sokan olvassak ezt a posztot, biztos, hogy sok embert erdekel, holnap meg irok neked, most nem akarom bekapcsolni a gepet,
koszonjuk a posztot es par nyegle hozzaszolas miatt kerlek szepen ne foszd meg azokat az informaciotol, akiknek tenyleg tudsz segiteni, folyt kov
jo ejszakat, aludj ra egyet

kardio1 2016.08.04. 22:48:46

@Borus: ne akadj ki, mindig vannak negatív kommentek is, ez egy ilyen műfaj !
En várom a harmadik részt is !

SzZoole 2016.08.04. 22:55:10

@kardio1: doki,teged meg a 'sötétség birodalomban,várnak sok szeretettel

kardio1 2016.08.04. 23:04:00

@Zoole[uk]: ezt biztos értenem kellene, de nem megy :-) Felhomalyositanal?

FutureFry 2016.08.04. 23:32:38

@blackhairlady: @Csodabogár: @Hobbiszakács: A fatüzelésű sütőben készült pizza tésztája számomra a legfinomabb. Sajnos nem sok ilyen helyről tudok Amerikában (több helyen nem is engedélyezik az ilyen sütőket a légszennyezettség miatt).

SzZoole 2016.08.05. 06:22:24

@kardio1: "Felhomalyositanal"
Ez olyan szabolcsias volt:)
A sötétség birodalma Digger blogjanak egy topikja.Nezz at,érdemes

2016.08.05. 07:11:20

@London2009: egy 20 évesnek ott, ahol alá van pakolva minden a feneke alá valóban egyetemen a helye. Ez a magyar fiatalok nagy részére is áll. Ott, ahol a saját megélhetését kell megteremteni, ott talán nem baj, ha dolgozik (is).

2016.08.05. 07:11:32

@Borus: nem kell mentegetőznöd, akik itt minden konstruktív kritika nélkül csak fröcsögnek a kommentekben, pl a lányom/nagylányom szóhasználat miatt, azok inkább a saját frusztrációjukról és sivár lelki világukról állítanak ki bizonyítványt. Volt itt olyan komment is, ami azért érdemben hozzátett a poszthoz, a lakáskérdéssel kapcsolatban.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.08.05. 07:32:53

@Borus:
Ne bánd. Nagyon jól megírt poszt és a tartalma is rendben van.
Legyél büszke a gyerekeidre. Minden nehézségben mögöttük álltál és segítetted őket. Ez a legtöbb amit tehettél.
Ökörség az hogy egy 20évesnek az egyetemen a helye.
Sajnálom hogy sokan félreértették a lényeget.
Én gratulálok mind az íráshoz mind a gyerekeidhez.

Taxomükke (UK) 2016.08.05. 08:46:15

@Herr Géza: Hagyjuk már a tényeket, jó???
:))

Golf2 2016.08.05. 09:45:13

@Herr Géza: Hazánkban több mint 7 évnyi (7,6) átlagfizetést kell félretennie annak, aki egy 70 nm-es új lakás vásárlására szánja el magát, míg a cseheknél 6,9 évig, a németeknél pedig kevesebb, mint fele ennyi ideig (3,3 év) kell takarékoskodni... Ez igaz?

Krumpli Bogart 2016.08.05. 09:56:33

@Borus: Ne sajnáld a postot. Én pl. nem akartalak megbántani. Az egyik lányom már harmadéves germanisztika szakos volt, amikor tavaly télen Németországban dolgozott három hónapig.
A barátja - aki már tíz éve dolgozik Európa nyugati felén - szerezte neki az állást (egy autóalkatrészeket gyártó üzemben minőség-ellenőrzés és csomagolás) és a barátja albérletében lakott. A munkahelyen nem volt gond (csak a tájszólással, amit kezdetben alig értett szegény).

Ennek ellenére a munkaközvetítő német cég átverte a szabadság elszámolással (dafke perelek, mert ügyvéd vagyok, nekem "ingyen" van) és komoly bonyodalmakba került a rossz besorolás miatt a német adóhatóságnál a munkaközvetítő cég miatt. Idő közben az is kiderült, hogy ez a német munkaközvetítő MINDEN keletebbről érkezett európait átvert egy kis pénzzel, akik nem is jöttek rá a lehúzásra. Ebből éves szinten egy kis vagyonka jöhet össze neki, fel s nyomtam a német hatóságoknál.
Most pedig a szemétszállítási díjszámlákkal van gond, mert valami adminisztratív hiba történt a kijelentkezésnél, küldik a számlákat.
Tehát tényleg nem egyszerű a fiatalok helyzete külföldön nyelvtudással, szakmával (a lányomnak van már egy szakmája, amit az egyetem mellett szerzett), ismeretséggel és kis élettapasztalattal sem. Én pusztán azért szóltam hozzá, mert nem értek egyet azzal a módszerrel, hogy be kell dobni a gyereket a folyóba és úgy kell megtanítani úszni. Pedig anyámat így tanították, sikeresen.

Szerintem szakma, nyelvtudás és tapasztalat nélkül nem az agyonszabályozott, keményen kapitalista Németországban kell elkezdeni az "életet" kulimelóval olyan gyereknek, akit a magyar oktatási rendszerben gyömöszölnek bele a gyerekstátuszba erőszakkal.

London2009 2016.08.05. 11:01:15

@Borus: Ne band a posztot! Ne viccelj mar! Varom a folytatast, kulonosen a tovabbtanulos resze erdekelne! Nem tehetek rola, de en rengeteg rossz peldat lattam es latok itt Londonban, ezert en nagyon szkeptikus vagyok a hasonlo tortenetekkel. Annyi fiatal lanyt lattam akik nagy tervekkel erkeznek, aztan meg 10 evvel kesobb is babysitterek vagy felszolgalok. A parok eleg gyakran szetmennek es a nagy alombol semmi sem lesz. Valamint ha egyszer az ember belekerul a mokuskerekbe, nehez kiszallni. Ha mar egyszer munkaba alltunk, utana kinek van kedve mar visszamenni a csoro diakletbe? Pedig azok az evek is fontosak. Akkor epul/epulhet ki a kapcsolati halo, ez mondjuk Magyarorszagon abszolut igy van, mas orszagban lehet, hogy ez annyira nem jellemzo. Gyakran akkor talalnak part a fiatalok, elik ki magukat stb. Na de ez csak velemeny. Ugyhogy ne vedd kerlek bantasnak es ird meg azt a folytatast! A gyerekeknek pedig sok sikert es tanuljanak, nyelvet szakmat, barmit! Nekem az a velemenyem, hogy ebben a korban ennel fontosabb nincs. De meg egyszer hangsulyozom, ez egy velemeny es semmi tobb. Koszonjuk a posztot.

Krumpli Bogart 2016.08.05. 11:07:10

@Golf2: Igaz. Ezért az én gyerekeim azt az elvet vallják, hogy Németországban kell dolgozni és pénzt keresni, de Magyarországon kell élni és a megkeresett pénzt elkölteni.
Így aztán másfél évi Németországban összekuporgatott jövedelemből lehet lakásod Magyarországon és évente 3-4 hónap németországi munkabérből élhetsz, tanulhatsz, művelődhetsz itthon kényelmesen 8-9 hónapig.

Krumpli Bogart 2016.08.05. 11:07:14

@diggerdriver: Érettségizett húszévesnek nem egyetemen, hanem az oktatásban van a helye. Az érettségi ugyanis nem ad szakképzettséget, az EU-ban pedig minden állás képesítéshez kötött (emlékszel még erre a szlogenre?).
Kétlem, hogy legális lenne képesítés nélkül, szabadnap nélkül 18-19 éveseket, tizenkétórás műszakban csapágyasra hajtani a vendéglátásban Németországban.
Ezt ott is azért tehetik meg, mert ilyen fiatalok akadnak a hálóba tömegével és távol vannak azok, akik megvédhetnék őket.
Van olyan ügyfelem, aki nyolc éve Spanyolországban építkezésen dolgozott rabszolgaként három hónapig (elvették az iratait, kapott tömegszállást és ellátást, de fizetést csak a szerződött időszak végén - kb 30-40%-át a szerződött összegnek.) Akik onnan visszajöttek, szégyellték elmondani, hogy átverték őket, ezért mindig ment az új csapat. Bejelentettem az ügyet a külügynél, azt mondták, tudnak róla. S valóban kint volt a figyelmeztetés a honlapjukon, de azt a kőművessegédek ritkán böngészik.

London2009 2016.08.05. 11:28:20

@karandash: Arra gondolsz, hogy ahol a szulok vallaljak es tudjak finanszirozni a tovabbtanulast akar nagy aldozatok aran is? Ez nem gondolom, hogy minden esetben azzal egyenlo, hogy a gyerek feneke ala lenne barmi is pakolva.
Altalaban azert ez minden orszagban hatalmas anyagi felelosseg es nem kis lemondas vagy a szulo vagy a diak reszerol. De becsuletre melto ha a szulo ezt tudja vallalni. Ha pedig nem, akkor nyilvan nincs mas valasztas, mint a diakhitel, vagy a diakmunka.

London2009 2016.08.05. 11:37:01

@Krumpli Bogart: nagyon tetszik ez a nev. :D Krumpli Bogart! haha.
Orulok, hogy egyetertunk.
A mondat masik felet viszont nem ertem. Milyen gyerekstatusz, milyen eroszak?

"Szerintem szakma, nyelvtudás és tapasztalat nélkül nem az agyonszabályozott, keményen kapitalista Németországban kell elkezdeni az "életet" kulimelóval olyan gyereknek, akit a magyar oktatási rendszerben gyömöszölnek bele a gyerekstátuszba erőszakkal."

Borus 2016.08.05. 12:32:14

@Krumpli Bogart: @London2009:

Az általatok leírtakkal egyetértek. Nagyon fontosak ezek az évek, amikor már egyik oldalról felnőtt az ember, de a másik oldalról a mindennapok gondjai még azért elkerülik (a szerencsésebbeket). Nekem is a legszebb éveim voltak, pedig már anyuka voltam.

A lányommal kapcsolatos miértre még egy válasz. A Lányom igazából abban az évben szembesült azzal, hogy amit ő kb szeretne és a nagy magyar valóság köszönő viszonyban sincs egymással. Hiába papoltunk, nem igazán számított, agyon meg nem üthettük. De ő nem is igazán tudta, hogy mit akar. Aztán szép lassan körvonalazódott, hogy informatika (de a design: weblap, appok stb. része), rendezvényszervezés, egy kis marketing, kommunikáció. Hát ilyen szak itthon nincs. Ami van hasonló, az utoljára mikor néztem 700.000 Ft-ot kóstált félévente. Tehát itthon nem volt alternatíva. Vagy lehet, hogy volt, de hiába jártuk körbe a témát, nem találtunk. Németországban viszont van ilyen szak, multimedia design néven fut.
Közvetítő: a lányomék a német munkáltatóval szerződtek. Költözés előtt pár héttel már elküldték nekik a munkaszerződésüket, ami több oldalról is átnézve korrektnek tűnt. Bár a próbaidőt fél évben állapították meg. A lipcsei betanulás minden (nyelv, komoly munka) nehézség ellenére jó volt, mert a főnökük emberből volt, nem a rabszolgákat látta az emberekben. Amit viszont kaptak ettől az étteremtől, hogy a lányom felszolgáló, a barátja pizzaszakács tudást kapott. Az már egy következő poszt témája lehetne, hogy miért éri meg ennek az étteremláncnak a nagy fluktuáció, a nyelvet nem beszélő román és bolgár munkások (tisztelet a kivételnek) alkalmazása, a magas közvetítői jutalék kifizetése.
A "bennragadás": sokat beszélgettünk a gyerekekkel a történtekről és azt a lányom is mondta, hogy valószínű, hogy ők is így jártak volna, ha nem így történnek a dolgok, hanem pl. sikerül másik munkahelyet találniuk. Azért az is egy adalék, hogy két hónapig fizették két lakás bérleti díját. Egynek a költsége kb 6 napi borravalóból megvolt. Igaz, hogy a zombiság árán. Na mindegy, túl vannak rajta és megerősödtek.
Ők a vodafone-nal jártak így, hogy a lakás net költségét még itthon is vonták vagy két hónapig, mire sikerült szerződést bontani.
Köszönet Herr Gézának a lakásbérlettel (nem a konyha & nem konyha problémával) kapcsolatos infókat. :)

Tanulás: sajnos kétszer is szembesültek vele még itthon, hogy Németországban vagy egy kint szerzett érettségivel vagy felsőfokú Goethe nyelvvizsgával és 2 emelt érettségivel vagy itthon lezárt 2 felsőoktatási félévvel lehet tanulni. Nekünk annyi pénzünk még lett volna, hogy támogassuk a lányomat a felkészülésben, de hogy megfinanszírozzunk neki hónapokat a megélhetéshez, hát annyi sajnos nem. Azt meg azért ő is végigélte a nővére révén, hogy milyen nem anyanyelvi szintről idegen nyelven bármit is megtanulni. Nem lehetetlen, de azért fel kell kötni a gatyaszárat. Most is az az egyik legnagyobb problémája, hogy iszonyatosan fáradt. Nem a fizikai munkától, mert azért ez most nem rabszolga munka, hanem a nyelvi közegtől. De alakul, már sokszor németül gondolkodik, a barátjával is németül akar beszélni. :)
Arra ők is vágynak, hogy legyenek barátaik, kapcsolati hálójuk kint is és tudják, hogy erre (is) nagyon jó a felsőoktatás. Kölcsönösen "irigylik" (jó értelemben)az egyetemista barátnőjével egymás életéből azt, ami az övékből hiányzik.
Most azt tervezi a lányom, hogy munka mellett elkezd egy államilag finanszírozott nyelvkurzust, ha lehetséges, de ennek fog a közeljövőben utána járni.
Valakinek ezzel kapcsolatban valamilyen ötlete, tapasztalata? :)

Krumpli Bogart 2016.08.05. 15:24:58

@London2009: Ez alatt azt értem, hogy a magyar oktatási rendszerben a fiatalokat gyermeknek tekintik, a tanulásra (sem másra) nem motiválják őket, mindennemű felnőttes megnyilvánulást üldöznek, cserében felelősségvállalás sincs, a hangsúlyt nem a tanulásra, hanem az iskolában tartózkodásra helyezik, az oktatott ismeretanyag a való életben használhatatlan, stb.
Az érettségi után egy perccel pedig ott állnak az életre teljesen éretlen felnőttek. Állampolgári, jogi, gazdasági alapismereteik nincsenek. A munka, jövedelem arányaival magyar viszonyok között sincsenek tisztában. Munkahelyet, szakmában dolgozó embert nem látnak, információ hiányában elképzelésük sincs arról, mit szeretnének dolgozni.
Én érettségi előtt már láttam, hogyan készít kúpot a gyógyszerész, hogyan készíti a fényképet a fényképész, a cipőt a cipész, a hordót a kádár, a polcot az asztalos, hogyan hegeszt, esztergál a lakatos, mit csinál a műszaki rajzoló, vagy az elektromérnök, az autószerelő, a kárpitos, a szabó, az esernyőjavító és az órás, milyen az ügyvédi iroda, a könyvelő irodája, az állatorvos rendelője, milyen a KÖJÁL labor. Igaz, én csak kb. délig voltam iskolában.
Tizenhatévesen már pontosan tudtam, hogy jogász, vagy újságíró akarok lenni, érettségi idején már azt is, hogy bíró akarok lenni. (Azzal is kezdtem a jogi pályát.)
Pontosan tudtam, hogy mennyit keresnek a szüleim és mennyibe kerül a megélhetés.
Na, ilyesmit az én gyerekeim már nem tudnak.

akrosztikon 2016.08.05. 15:25:26

Nem érzem túl hatékonynak a posztoló és a lánya stratégiáját. Ha jól értem, akkor az a probléma, hogy a lány Németországban szeretne egyetemre járni, de nem veszik fel, mert nincs meg a megfelelő német felsőfokú nyelvvizsgája és a két emelt szinű érettségije. Számomra ebben az esetben az lenne a kézenfekvő, hogy a lány Magyarországon felkészül a két emelt szintű érettségire és leteszi a felsőfokú német nyelvvizsgát, majd felvételizik az egyetemre és remélhetőleg felveszik. Egyik sem emberfeletti teljesítmény. Megfelelő felkészüléssel, tanfolyammal vagy magántanárral mindkettő elérhető ideális esetben egy, de nem annyira ideális esetben is két év alatt. Nyilván attól függően, hogy milyen a kiinduló szint. Utána pedig lehet menni a német egyetemre. Míg felkészül ezekre, addig nyugodtan dolgozhat Magyarországon is, akár el is költözhet a szüleitől, ha úgy gondolja.

Ehelyett a posztoló és a lánya úgy döntöttek, hogy hatékonyabb, ha a lány a párjával kiköltözik Németországba és a vendéglátásban dolgozik. De mégis miért?

1. Egy ilyen munkakörben aligha tudja megszerezni azt a minőségű nyelvtudást, amit majd hatékonyan tud alkalmazni egyetemi környezetben. Nyilván bővül egy kicsit a szókincse, pl. megtanulja egy csomó étel nevét és folyékonyabban fog beszélni, ami persze előnyös, de ez a környezet és munkakör, tele kelet-európai, nem német anyanyelvű munkatársakkal egyáltalán nem készíti fel arra, hogy pl. színvonalas 10 oldalas szemináriumi dolgozatokat írjon németül és úgy általában érvényesüljön egy idegennyelvű egyetemi közegben. Nem is véletlen, hogy nyelvtanfolyamra szeretne menni. Szóval az az érv, hogy a nyelvtudás fejlesztésének ez egy hatékony módja, egyszerűen téves.

2. A lány (és a párja) nyilvánvalóan nem önállóak még. Nem meglepő, hiszen fiatalok még, Magyarországon soha nem éltek önállóan, soha nem béreltek lakást, nem dolgoztak stb. stb. Így hiába vannak külföldön, folyton családi segítségre szorulnak, nem maguk intézik a dolgaikat. Ez szerintem nagy probléma. Alapelvnek kellene lennie annak, hogy olyan ember menjen külföldre dolgozni/tanulni, aki képes önállóan élni, döntéseket hozni, problémákat megoldani és elintézni az ügyes-bajos dolgait. Ehhez nem árt, ha a kiköltözés előtt Magyarországon már leválnak a szülőkről, fenntartanak pl. egy önálló albérletet stb. Így viszont ez a helyzet csak érzelmileg és anyagilag megterheli őket, kínlódnak, rossz körülmények között élnek és tudom, hogy csúnya dolog ezt mondani, de folyamatosan szerencsétlenkednek. Gyakorlatilag anélkül ugrottak bele a mély, hullámzó vízbe, hogy otthon kipróbálták volna, hogy tudnak-e egyáltalán úszni a gyermekmedencebében. Persze, hogy csak kalimpálnak és nyelik a vizet.

Őszintén kívánom a gyerekeknek, hogy a végén elérjék a céljaikat és ne legyen kudarc a dologból, de az az igazság, hogy ők maguk és a szülők közösen rendesen megnehezítették a saját dolgukat. Az édesanya egyébként soha nem kérdezte meg a gyerekétől, hogy hogyan is szeretne Németországban élni, dolgozni és egyetemen tanulni, ha még egy nyamvadt felsőfokú nyelvvizsgát sem tud megcsinálni itthon?

akrosztikon 2016.08.05. 15:52:40

@Krumpli Bogart: Neked mint szülőnek semmilyen felelősséged nincs abban, hogy a gyerekeid teljesen tájékozatlanok 18-19 évesen? Te mivel töltötted ezt a 18-19 évet "gyermeknevelés" címén?

London2009 2016.08.05. 16:17:47

@Krumpli Bogart: No igen. Szemely szerint en teljes szivembol gyulolom a magyar oktatasi rendszert. Mindig meglep amikor hallom, hogy csaladok azert koltoznek vissza Magyarorszagra mert szeretnek a gyerekeket ott iskolaztatni. Csak elkerekedik a szemem, hogy de megis miert?? Reszemrol en pont attol szeretnem oket megmenteni. No mindegy.
A sajat tapasztalataim alapjan en ugy erzem, hogy a magyar rendszer nem csak, hogy nem keszit fel a nagy budos semmire sem, de meg olyan remekul megnyomorit, hogy az iskolaevek vegere meg egy jo par komplexussal, rossz beidegzodessel, kishituseggel is gazdagabbak leszunk. Legalabbis en igy ereztem. De persze erre is csak sokkal kesobb jottem ra.
Szinten zeneszkent, a magyar jogi oktatasrol is megvan a velemenyem. Azt sajnalom egyedul, hogy olyan tajekozatlan voltam akkor, hogy azt hittem, hogy biztos minden egyetem ilyen es ez a normalis. Szerintem csodalatos, hogy manapsag a gyerekek mar jarhatnak kulfoldon egyetemre es menjenek is. Az en idomben akkor ez meg ritkasag volt.
Az en idealis vilagomban az altalanos iskola arrol szolna, hogy a gyerek megtanulja az alapokat es tanul idegen nyelvet a kezdetektol. Majd kepessegek alapjan folytathatna szakkozep iskolaban vagy gimnaziumban. A kozepiskolai oktatasnak pedig ahogy te irod szerves resze kellene, hogy legyen a gazdasagtan, penzugy, jogi oktatas stb. A felsooktatasba meg bele sem kezdek…
Egy nemzet ereje pedig a kimuvelt emberfok sokasagaban rejlik? Na ezert is tartunk ott, ahol a part szakad.

Krumpli Bogart 2016.08.05. 16:39:44

@akrosztikon: Teljesen egyetértek, magam is így gondolom, de nem mertem leírni.
Az én lányom germanisztika szakos, de ő is hamar belátta, hogy a nyelvtudása fejlesztéséhez alkalmatlan az a környezet, ahol sikerült munkát szereznie. A német vezetés, no meg a helyi lakosok tájszólással (és sokszor helytelenül) beszélték a németet, a munkatársak pedig románok, törökök, stb...
Arra persze jó volt, hogy a vidéki kultúrát és hétköznapokat, a gazdasági szemléletet megismerje, szabadidejében pedig bejárja a környéket, átruccanjon Hollandiába, németül informálódjon, stb.

Mindent összevetve azonban egyáltalán nincs elájulva a német közegtől és életmódtól. Ő soha nem élne Németországban, ezt határozottan kijelentette. A barátja (haver) is kéthetente hazajár és itthon tölti minden szabad idejét, pedig neki már a családja is kit van. Ezek a kölkök inkább a Balatonon és a Balkánon érzik jól magukat. Szeretik a lazább közeget, a déli élettempót.

Krumpli Bogart 2016.08.05. 16:39:44

@akrosztikon: Drágám az én gyerekeim nem teljesen tájékozatlanok. Azért nem, mert apjuk építész-mérnök-jogász-közgazdász. Jogi és gazdasági ismereteket tőlünk kapnak. De ma egy gyerek nem táthatja a száját koradélután pl. egy cipészműhelyben, egyrészt mert már nem nagyon van cipészműhely, másrészt pedig begyűjti a rendőr, ha nem tartózkodik a remek magyar oskolában.
Ma egy gyerek nem érezhet úgy, hogy 15 évesen elmegy tanulni egy kiváló fafaragó mellé, mert imád fával dolgozni, mert mint "gyerek" nem dolgozhat és az oskolában kell tartózkodnia neki 18 éves koráig. Ha ez valami ipari iskola, akkor a tanműhelyben nincs se mester, se anyag, de leginkább ipari iskola nincs.
Ezért aztán mindenkiből valami felsőoktatási intézményben lesz huszadrangú szakember piacképtelen diplomával, 200 fölöslegesen benyújtott CV-vel, bebukott devizahitellel, bankban nudlikamattal gyűjtögetett megtakarítással, hitelre vett Suzukival, lapostévével, stb.

Mindezt úgy mondom, hogy a nappalin szerzett jogi diplomám mellé azért van perzsaszőnyeg-szövő és fényképész képesítésem is, most pedig restaurátor-kárpitos szakmát tanulok, mert klassz dolog kézzel dolgozni. De már tudom, mi lesz a következő szakma, amit megtanulok: nádszövés. A gyerekeim is folyamatosan szereznek képesítéseket mindenben, ami éppen érdekli őket.
De ez az egész nem tartozik a posthoz.

Krumpli Bogart 2016.08.05. 16:39:44

@London2009: Teljesen egyetértek, de a jogi képzést ugye folyamatos önképzés követi (normális esetben), a pálya végéig. Én épp a rendszerváltás idején diplomáztam. :))) Tehát szocialista felfogásban tanultam a jogot és már piacgazdasági körülmények között kellett alkalmazni. Hát mit ne mondjak, küzdöttem... :))))

London2009 2016.08.05. 17:10:51

@Krumpli Bogart: perzsaszonyeg szovo!! Love it! :DD

London2009 2016.08.05. 17:11:28

@akrosztikon: igen, igen, ez mind igy van.

akrosztikon 2016.08.05. 17:19:18

@Krumpli Bogart: Drágám, hát valóban nem tartozik a téma a poszthoz, úgyhogy még szerencse, hogy bedobtad. Most, hogy leírtad a szörnyű részleteket, már én is együtt sírdogálok veled, hogy ma semmit nem láthatnak ezek a szegény gyermekek a gonosz oktatási rendszer miatt, bezzeg régen, a rendszerváltás előtt, amikor te jártál iskolába, akkor minden volt. Sikeres, csodálatos gazdaságot és társadalmat épített az a messzeringó oktatási rendszer, szóval kétségtelenül igazad van. Hanyatlik a világ, jajajaj.

London2009 2016.08.05. 17:38:05

@akrosztikon: @Krumpli Bogart: Szerintem ti felreertettetek egy kicsit egymast. Bar nem szeretnek senkit sem vedelembe venni, mert nekem tok mindegy.
Amirol szerintem itt szo van es talan az egyik legfontosabb dolog az eletben, az a tobb labon allas. Most, hogy ez mennyire jelenti a mernok kozgazdasz perzsaszovo suszter stb extra skill setet, azt nem tudom. Gondolom, illetve remelem, hogy ez csak vicc volt. Ha nem volt vicc, akkor ezt nehezen tudom komolyan venni, mea culpa.
Viszont az tenykerdes, hogy lehet, hogy regebben egy suszter elete vegeig lehetett suszter ugyanabban a muhelyben. Errol ugye meg szolas mondas is letezik, miszerint a suszter maradjon a kaptafanal. Ez viszont ma mar nem teljesen igaz. Azzal nagyon egyetertek, hogy az embernek muszaj elete vegeig kepeznie magat, mert a tudas megkopik, elavul vagy akar teljesen elertektelenedik. Uj szakmak jonnek letre es regiek tunnek el teljesen. Ezert tanulni kell es mindig van es lesz mit.
Az, hogy egy jogasznak, illetve mar elbizonytalanodtam hiszen kozgazdaszrol, mernokrol es epiteszrol is beszelunk egy emberben, kell e ertenie a nadszoveshez vagy a perzsaszonyegszoveshez mar mas kerdes. Azt hiszem, hogy leginkabb en azt szeretnem ha a hazamat egy mernok megtervezne, egy epitesz megepitene, egy jogasz intezne az adasvetelt egy kozgazdasz meg… varj… azt sosem tudtam, hogy mit csinal egy kozgazdasz. De akkor mondjuk o rendezze a hitelemet/befekteteseimet. A szonyegemet meg majd megveszem Torokorszagban. :D
Viccet felreteve, kicsit erteni kell ebben az eletben mindenhez, tanulni folyamatosan kell es egy valamiben pedig nagyon jonak kell lenni! Legalabbis en ezt vallom. Csak arra nem jottem meg ra, hogy mi legyen az az egy amiben hu de jo vagyok! No majd egyszer!! hahaha

Krumpli Bogart 2016.08.05. 18:02:24

@akrosztikon: Hát csak nem lehetett olyan csodálatos állapotban a gazdaság a szociban, mint amilyenben most leledzik.... válságról válságra bukdácsolva, ingyenpénzt nyomtatva, "sikeres" eu-bővítésekkel, görög-tüzekkel, meg Brexit-tel tarkítva, eurozóna-szívásokkal, törökök(?!) felvételét kényszerből lebegtetve, a GDP oltárán emberáldozatot bemutatva, középosztályt eltüntetve, tizenéves keleti munkavállalókat csapágyasra hajtva, stb.....
É akkor még unortodox Fideszisztánt meg sem említettem. :)

Mindazzal együtt, hogy a szocializmust nálam jobban kevesen gyűlölték.

Krumpli Bogart 2016.08.05. 18:08:03

@London2009: A párom jogász-közgazdász-mérnök. (Mert ingatlanfejlesztésben utazott anno, ezért végezte el a műegyetemet.)
Én csak jogász vagyok. A kézműves szakmákra pedig két okból van szükségem. Egyrészt mindig volt bennem erős készség a manuális munka és a gyors sikerélmény iránt, másrészt a fiatalkorom óta meglévő halláskárosodásom egyre gyorsabb ütemben romlik, a hallókészülék sem segít igazán, ezért nem bízom benne, hogy nyugdíjig problémamentesen kihúzom a jogi pályán. A másik lányom negyedéves joghallgató, alig várom, hogy rásózzam az irodát.
És utána már csak az írásos munkát végzem a jogi pályán.
Ilyen az élet. :)
Még mindig jobban jártam, mint a cukorbeteg kollégám, aki megvakult.

London2009 2016.08.05. 18:17:29

@Krumpli Bogart: jogasz kozgazdaszbol meglepoen sok van! Jogasz kozgazdasz mernokkel viszont szerintem meg nem talalkoztam. Respect! De azert a hazamat en akkor is egy mernok mernokkel terveztetnem. :D
Nekem is az almom, hogy valami sajat vallalkozast inditsak egyszer es magamnak dolgozzak. Egyelore meg torom a kis fejem, de meg sok mindenre nem jutottam. Otleteim vannak, de meg semmi konkret.
Ezt is Magyarorszag szamlajara irom, de ezt mar ezerszer leirtam, hogy sajnos alig van becsulete a szakmaknak es a ketkezi munkaknak. Ez peldaul itt Angliaban teljesen maskent van.
Kivanom, hogy ne legyen igazad es meg sokaig dolgozhass abban, amiben igazan oromet leled!
A lanyod viszont igy szerencses! : )

akrosztikon 2016.08.05. 18:46:47

@London2009: Igen, Angliában sokkal sokkal nagyobb becsülete van a szakmáknak és a kétkezi munkáknak. A melósok itt sokkal többet keresnek, mint egy orvos, egy jogász vagy egy programozó. Annyit keresnek, hogy egy év alatt lazán félreteszik egy kertesház vételárát, miközben évente háromszor nyaralnak külföldön. Ráadásul a parlamentben is szinte csak kétkezi munkások vannak, mert annyira meg vannak becsülve, hogy mindenki rájuk szavaz a választásokon. Mondanom sem kell, hogy a cégek közép- és felsővezetői is mind kétkezi munkás és szakmunkás. Egyszerűen csak róluk hiszi el bárki is, hogy megvannak a megfelelő vezetői képességeik. És minden angol fiatal, akivel beszéltem, nem is akar egyetemre menni és inkább szakmát tanul, mert arra vágyik, hogy egy gyárban dolgozzon vagy vízvezetékszerelő legyen. Ezek annyira népszerű szakmák Angliában, hogy külföldiként gyakorlatilag nincs is esély elhelyezkedni kétkezi munkásként, mert a helyiek az összeset elkapkodják és csak a lenézett szellemi munkákat hagyják meg a bevándorlóknak.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.08.05. 19:02:23

@Krumpli Bogart:
Lófaszt. Egy 20éves nagykorú állampolgárnak senki sem jelölheti ki a helyét. Azt csinál amit akar. A szülők ha van eszük támogatják segítik ha nincs akkor kirúgják.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.08.05. 19:03:41

@Krumpli Bogart:
Szar dolog mikor valakinek sok szakmája van. Egyikhez sem ért...
:))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

Krumpli Bogart 2016.08.05. 20:44:34

@diggerdriver: Viszont egyik szakmában szerzett tudásodat jól tudod kamatoztatni a másikban. A fényképészet (a digitális korszak előtt) nagy kézügyességet és jó színlátást igényelt, ez használható a szőnyegszövésnél, ahol viszont a textil anyagismeret olyan, amit kézügyességgel és színlátással párosítva használhatsz a kárpitozásnál. A kárpitos anyagismeret és a szőnyegszövési technika pedig együtt olyan hasznos, hogy a nádszövést szinte már nem is kell tanulni, csak gyakorolni. :)))
Te egyébként miért vagy ilyen ingerülten keserű ember?

Krumpli Bogart 2016.08.05. 20:44:38

@London2009: Szegény párom, mire vén fejjel elvégezte a műegyetemet, addigra beborult az ingatlanbiznisz. :) Be is dőlt, hiába volt három diplomája. :))))

Krumpli Bogart 2016.08.05. 20:44:44

@diggerdriver: Igazad van, nem lehet kijelölni a helyét. De lehet úgy nevelni, hogy tudja, érezze, ott van a legjobb helyen.
Egyébként és ismeretségi körben azt tapasztalom, hogy egyes fiatalok egyszerűen berendezkednek az egyetemista létre, mert nem akarnak dolgozni. Jólszituált, de mégiscsak özvegy, egy jövedelemmel rendelkező ismerősöm egyetemista fiacskája 86 év orvosi egyetem után úgy döntött, hogy majd még a műegyetemet s elvégzi, mert orvosi eszközöket akar fejleszteni. :)))

Bredpitt Monika 2016.08.05. 21:13:13

@Borus: ígértem még tegnap valamit, de nem olyan fontos, a lényeg, hogy szerintem sokan kíváncsiak lesznek a harmadik részre is

@takarék-láng: "Tipikus kudarctörténet "

"Ez nem kudarc, csupán találtam tízezer sikertelen megoldást"
(Edison)
Remélem őt lehet imádni, nem tömeggyilkos.
Egyébként Churchill mitől az, ezt kifejthetnéd. Üdv

szaszo71(D) 2016.08.05. 21:35:20

@Borus: Államilag csak az integrációs tanfolyamot finanszírozzák, EU-s állampolgárnak óránként 1,20-at magának kell fizetni. Bizonyos jövedelem felett 3 eurot. 600 óra.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.08.05. 21:45:43

@Krumpli Bogart:
Mert én egy világból kiábrándult megkeseredett befelé forduló mogorva ember vagyok. Nem hiszek se istennek se embernek és szembemegyek mindennel amit manapság értéknek tartanak.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.08.05. 21:49:38

@Krumpli Bogart:
Az ilyen neveléstől mentsen meg az isten. A Kötelező Elvárások Nevelési Módszerétől. A nemmondjukkidetudodmitgondolunk neveléstől.

Borus 2016.08.05. 22:13:39

@akrosztikon: A koncepció nem lett volna rossz, de ha az általad leírtakat végiggondoljuk, akkor nem biztos, hogy elég lett volna rá akár a két év. És természetesen kellett volna hozzá egy nagy rakás pénz. Az érettségik alap hangon is többe kerülnek 20.000 Ft-nál/db, a magántanárok óradíjairól nem is beszélve. Ha nem megy el dolgozni, akkor nem próbálják ki magukat, hogy milyen együtt élni plusz fizethetjük az egészségbiztosítását, bérletét stb havonta, de legalább a lakhatása és az ennivaló nem kerül többe, ha elmegy, akkor meg nagy eséllyel a ledolgozott tizen órák után (mert hova veszik fel egy érettségivel) már rá nem veszem, hogy három tárgyból rendesen és rendszeresen készüljön. Ha elmegy dolgozni és elköltözik, akkor én mint szülő kifizethetem a kauciót, jobb esetben berendezhetem a lakást és ha 2 minimálbérből nem tudják fenntartani, akkor még anyagilag is támogathatom őket.
A lányomék menni akartak. Így van, nem tilthatom meg nekik. Vagy támogatást kapnak itthonról (külföld esetén elsősorban lelkit) vagy kirúgom és pl évekig nem beszélünk. Egyébként meg éppen ő az a gyerekem, aki itthon is mindent elintézett magának, tőlünk már csak akkor kért segítséget amikor falakba ütközött, mert gyerekként nem vették komolyan.
A vendéglátás nem fejleszti az esszéíráshoz a szókincset. De a "hatékony" nyelvoktatás hiányosságait pótolja. Az árral sodródást mindenki megtapasztalja, aki először dolgozni kezd szerintem. Hogy hányszor bukik le a víz alá, az sok mindentől függ, többek között a nagybetűs életet tanuló személyiségétől is. Szerencsétlenkednek, szerencsétlenkedtünk mi is anno. Ezek kihagyhatatlan fokozatok az igazi felnőtté váláshoz, mint ahogy a kisgyerek is orra bukik párszor mielőtt futni tud. Ki többször, ki kevesebbszer.És nem mindig van lehetőség a laboratóriumi tesztelésre, sajnos. Viszont az láttam és a lányom is látta, hogy a testvére tizedikes korában hogy kezdett el minimális nyelvtudással, tankönyv nélkül, csak az órán hallottakra, az órai jegyzetekre támaszkodva német nyelven földrajzot, majd marketinget, turizmust stb tanulni. Hogy a tíz hónapig nálunk élő cserediák hogyan tanult meg a semmiből magyarul.
Nem, nem kérdeztem meg, hogy hogyan fog kint élni, dolgozni, tanulni. De azt tudta, hogy bármi van, ránk mindig számíthat, az életét bármikor újratervezheti, a szülői házba bármikor hazajöhet, hazajöhetnek. Nem csináltunk mindent tökéletesen. De ezek kellettek a mai életükhöz. És a lányom a felnőtté válás útjára lépett. Már nem csak céljai vannak, hanem tesz is értük. Mert amíg nincs meg a belső motiváció, addig én a fejem tetejére is állhatok.
Egyébként meg az e-mailben megkeresett egyetemek mind azt írták neki, hogy végezze el az előkészítőt és utána várják szeretettel.
Köszönöm a nevükben a drukkot.

Borus 2016.08.05. 22:19:57

@Krumpli Bogart: nekem nagyon tetszik ez a sokszínű család! Gratulálok hozzá!!! :) :)

Krumpli Bogart 2016.08.06. 23:44:44

@diggerdriver: De hiszen én is ilyen vagyok!!!! :))))) Meg a párom is.
Kölykök végeznek az egyetemen és megyünk az erdőbe a hálózatfüggetlen konténerházunkba (és aki be akar jönni az erdőnkbe, azt lelövöm).

Krumpli Bogart 2016.08.06. 23:45:01

@Borus: És ha még tudnád, hogy mindannyian más vallásúak vagyunk, még véletlenül sem szavazunk ugyanarra a pártra és a "szalonnáshús kolbászkörettel" hívőtől a vegetáriánusig, a láncdohányostól az absztinensig mindent felvonultatunk itt családon belül a színesség jegyében.... :))))) EZ a multikulti!
Csak egyetlen dologban azonos a véleményünk: négy darab macskát feltétlenül tartanunk kell a 3. emeleti lakásban, mert sajnos a kutyánk, a tengerimalacunk és a két csuklyáspatkányunk már nem él. :(
De legalább így nem unjuk egymást és magunkat. :))))

Krumpli Bogart 2016.08.06. 23:45:04

Juhéjjjj! Szász Emese arany!

Borus 2016.08.07. 09:10:31

@Krumpli Bogart: éreztem. :) A vallási különbségek, a vega-húsimádó, állatimádó-távolról szerető kombó nálunk is megvan. Meg most éppen két nagytestű kutty, 2 cicó (bár az egyik lassan költözik, mert ő a pici lányomé. 10 éves volt, mikor megkapta ezt a vadóc cicát, akit ő annyira megszelidített, hogy az ülj parancsot is végrehajtja a cica neki. Minket akkor szeret csak, ha őcicasága úgy akarja. De nagyon szenved a gazdi nélkül) a jelenlegi "állomány". És multikulti kapcsolatok: németországi barátok egy tíz hónapig tartó , bajban lévő cserediák befogadásából eredendően, holland barátok egy századik kertészet megnézésének köszönhetően. Pár hét múlva egy nemzetközi lakodalom. (Mármint a vendégsereg.) De ez tök jó! :) :)

Kyria 2016.08.23. 21:16:54

@Borus: Elöljáróban: minden tiszteletem a lányodéknak a kitartásukért.
Ha megengeded, kérdeznék erről az Eures tanácsadásról, aminek az az oka, hogy az én öcsémék is Németországba költöznek a nagyon közeli jövőben és bár a párjának már van aláírt munkaszerződése, öcsémnek még nincs (az ottani lakás már megvan, München közelében lesznek).
Köszönöm szépen előre is, ha válaszolsz!

Kyria 2016.08.23. 21:44:22

@Borus: Jaj, ne, ne sajnáld. Fanyalgókkal, meg mindig mindent jobban tudókkal tele van minden blog, ezzel nem szabad foglalkozni!!!

Borus 2016.10.26. 06:06:00

@Kyria: ne haragudj, hogy nem válaszoltam, de csak tegnap láttam meg - teljesen véletlenül -, hogy írtál. Remélem, hogy sikerült az előző posztból begyűjteni az információkat. Öcsédéknek sok sikert kívánok. Ami még plusz lehet, hogy Észak-Rajna-Vesztfáliában van jogsegéllyel foglalkozó magyar hölgyhöz elérhetőségem.

Mindenkinek üzenném, ha sürgős kérdése lenne hozzám, akkor írjon Határátkelőnek és ő továbbítja nekem. Köszönöm! :)

Kyria 2016.10.26. 10:23:08

@Borus: Ó, semmi baj, aztán utánanéztem, de végül nem vették igénybe - legalábbis úgy tudom. Most fognak majd szombaton egy pár napra hazajönni, persze már nagyon várjuk Őket, de alapvetően jól érzik magukat, szóval szerintem rendben lesznek.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása