oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2016. június 16. 04:55,  Mindennapi motivációink 123 komment

2016. június 16. 04:55 Határátkelő

Mindennapi motivációink

Továbbra is érkeznek az írások a Magyarország 2.0-ra pályázatra, melynek célja Magyarország újratervezése, azaz hogy ti mit valósítanátok meg a külföldi jó példákból, min változtatnátok. (Küldjétek még bátran az írásokat, a cím: hataratkeloKUKAChotmail.com, a további részleteket itt találjátok!) Nos, szakasz2 mai posztja egészen konkrét javaslatokkal él a nagycsaládosok támogatásától kezdve a közlekedésen át a népszavazások rendszeréig.

Szavazni ezúttal is a poszt végén és a Facebookon lehet.

vasutallomas_foto_pixabay_com_jimmarn.jpg

„Gyanítom, hogy elég szokatlan írás lesz az enyém, bizonyára itt-ott túl száraz is. Ugyanakkor rengeteg olyan apró-cseprő szabályozás van befolyással a mindennapi életünkre és motivációinkra, hogy a tartósan rossz elemek tartósan negatív beidegződéseket - és ad absurdum komoly társadalmi problémákat - okoznak.

Három ilyen téma részletesebb bemutatása mellett a végén feldobnék három könnyebb labdát kevés magyarázattal, hogy azokat a kommentekben szabadon lehessen (le)csapkodni. ;)

1. Társadalombiztosítás

Bizonyára nagyon kevesen tudják, hogy annak, hogy a cégek nem szeretik a gyakran beteg/táppénzen levő embereket, nem csak a „gonoszságuk” az oka. Először is az első 15 napnyi betegszabadságot minden évben nekik kell fizetniük, ez még talán ismertebb tény. (Mt. 126 § (1))

De ha ez még nem lenne elég: "A foglalkoztató az 5. §-ban említett biztosított betegsége miatti keresőképtelensége, valamint a kórházi (klinikai) ápolása időtartamára folyósított táppénz egyharmadát hozzájárulás címén fizeti meg." (Tbj.19 § (5))

Tehát nem elég, hogy a dolgozó bére alapján rendszeresen kb. 14% egészségügyi járulékot/hozzájárulást von el az állam, és ha hosszabban beteg, akkor a cégnek kell a "helyettesítést" plusz pénzért megoldani, még a TB is kiszámlázza neki a keresőképtelen dolgozója táppénzének a harmadát.

Hol van itt a társadalombiztosítás? Az állam ott csökkenti a felelősségvállalását, ahol csak tudja, miközben a betegség miatti pénzügyi terhek jelentős része a cég nyakába szakad! Ezek után csodálkozunk, ha a cégek az ilyen "betegeskedő" emberektől mihamarabb megválnak?

Javaslat

A Tbj. 19 § (5) törvényhely azonnali törlése. Ezáltal hosszabb távon elérhető egy igazságosabb motivációs rendszer, hogy a cégek tudják, hogy a befizetett járulékért valódi értéket/biztosítást kapnak, és kevésbé "kényszerülnek" arra, hogy betegeskedőktől megváljanak illetve az ilyenektől idegenkedjenek.

2. Nagycsaládosok támogatása

Kevés dologért nem lehet szidni a jelenlegi kormányt, ezek egyike a 3 vagy több gyereket nevelők támogatása (illetve ennek rendkívüli kibővítése). Annak ellenére, hogy 4 gyerekkel bőven haszonélvezői lehetnénk a rendszernek, azt mondom, hogy ez így nagyon nem jó.

A brutális mértékű adókedvezmény mellett jár magasabb családi pótlék, GYET, ingyenes iskolai tankönyv, félárú étkezés, gázártámogatás és... 90%-os utazási kedvezmény (a szülőknek is).

Nos, nézzük csak meg pl. ez utóbbinak a logikáját:

Először is csak távolsági közlekedésre jár, helyire nem! Logikus, mi? Másodszor is mi történik, ha 3 gyerek utazik vonaton vagy volánbuszon (pl. iskolába)? Ha felszállok és velük megyek, majd egy teljes árú jeggyel (legyen ez X Ft) hazajövök, akkor 4*X*10% + X = X*140% Ft-ot kell fizetni, ami kevesebb, mintha csak a 3 gyerek száll 50% kedvezménnyel csak oda fel a buszra, mert az 3*X*50% = X*150% lenne. Tehát, ha én is megyek pluszban oda-vissza és többen többet használjuk a buszt, akkor olcsóbb. Ez is logikus, mi?

Javaslat

Az adókedvezmény és családi pótlékon kívüli összes nagycsaládos kedvezmény megszüntetése. Felesleges, logikátlan szabályoktól és a kedvezmények mértékéhez képest bonyolult adminisztrációtól szabadulunk meg.

3. Ha már a közlekedésnél tartunk...

A közösségi közlekedés annyi sebből vérzik mind a szolgáltatási színvonal, mind az árazás szintjén, hogy ihaj, de azért nézzünk meg pár árazási kérdést, amin simán lehetne változtatni, hogy egyszerűbb és igazságosabb legyen az élet

Javaslat

Legyen gyerek- vagy diákjegy a helyi közlekedésben! Elképesztő, hogy amit szinte minden kulturált európai országban és városban üzletpolitikai kedvezményként biztosítanak a gyerekeknek/diákoknak, arról itt még csak nem is hallottak. Mivel nincs rá állami támogatás, ezért a közlekedési cégek nem foglalkoznak vele.

Javaslat

Legyen egyszerűbb árazás, kevesebb fajta, de ésszerű kedvezmény a közlekedésben! A gyerekjegyet és a zónákat ugyan nem ismerjük, de soktucatnyi egyéb variációt és kedvezményt igen. Érdemes rákattintani, hogy mekkora káosz van itt, már akkor is különbözik az ár, ha magánszemély, vagy ha cég veszi a bérletet – például Budapesten. Vagy itt a MÁV-Start kedvezményrendszere 10 (!) oldalon keresztül:

Összehasonlításképp pár európai város árazási struktúrája, hogy hova lehetne fejlődni: PrágaBern és környéke.

Javaslat

Munkáltatói közlekedési költségtérítés leépítése és igazságos tarifák! Mi történik manapság, ha egy dolgozónak, mondjuk, 100 km-es távolságról kellene dolgozni járni vonattal? Miért nem szeretik a cégek az ilyen embereket felvenni? Nézzük csak meg megint a félresikerült árazást:

Ez alapján a díjszabási ár (másodosztályon) havi 71 200 Ft (!), aminek persze a 86%-át a munkáltatónak kell fizetnie. Nézzük, mit kaphatunk ennyi pénzért?

- Először is 38 db teljes árú jegyet, vagyis szinte semmi kedvezmény nem jár a havi bérletre a jegyhez képest (átlagosan havi 20 munkanap esetén)!

- Másodszor is 3 darab (!) első osztályú (!) az ország összes vonatára (tehát nem csak erre a 100 km-re!) érvényes Start Klub VIP kártyát.

- Tekintsünk kicsit messzebbre, mondjuk Svájcba, ahol azt hiszem a világ legjobb tömegközlekedése van. Itt a teljes árú 2. osztályú Generalabonnement, ami az összes vasút mellett az összes Postbus-ra (kb. Volánbusz), az összes város helyi közlekedésre (!), a hajókra és egyes hegyi vasutakra is (!) érvényes, nos, ez kerül kb. havi 90 000 Ft-ba, vagyis kb. annyi, mint a fenti másodosztályú havi bérlet ára, meg mondjuk egy budapesti és egy másik város helyi bérletének az ára, ami még kell a munkahelyre való eljutáshoz.

Az, hogy a svájci ár- és szolgáltatás színvonal minimum a duplája a magyarnak, gondolom nem kérdés.

Szóval, az 1. ponthoz hasonlóan itt is a „gonosz” munkáltatók fizetik a „nemzeti” vasúttársaság borzasztóan túlárazott szolgáltatásait, és ezáltal is kevéssé lesznek motiváltak nem helyi munkaerő felvételére.

Elindult a Határátkelő Instagram-oldala, gyere és kövesd te is! Jobbnál jobb képek és exkluzív tartalom vár a világ minden tájáról!

Javaslat

A közösségi közlekedés komoly fejlesztése, a busz- és vonatmenetrendek összehangolása. Csak egy példa, Esztergom felé jár Budapestről busz is meg vonat is, egymással párhuzamosan. Mindkettő nagyságrendileg félóránként-óránként. De ugyanez sok más városra is igaz.

Svájcban ilyen nincs, távolsági buszok nincsenek, csak olyan általában „mellékvonalakon”, ahol nincs vasúti pálya. A vasút viszont minimum dupla sűrűséggel jár, és szinte minden vasútállomás mellett közvetlenül ott a kisebb-nagyobb buszpályaudvar, hogy az 5-10 km-re levő szomszéd településekre el lehessen jutni.

És minő csoda, még a menetrend is össze van hangolva, hogy a vonatról leszállva pár perc múlva induljon a busz, és viszont. Az pedig már a non-plus-ultra, hogy ha a vonat netán késik, mondjuk 5 percet, akkor a busz bevárja, és inkább ő is késik pár percet, de a vonat utasai nem szenvednek további késést. Mindezt rengeteg különféle magán- és állami szolgáltató között hangolva.

Magyarországon végső soron minden közlekedési szolgáltató állami tulajdonú, akkor miért nem lehet rendet tenni?

Hosszabb távon ez jelentené szerintem a legnagyobb esélykiegyenlítést, mobilitási lehetőséget az elmaradottabb térségeknek, szegényeknek. Persze, drágulást hozna, de hát valamit valamiért.

4. „Nincs ingyen ebéd”

Szinte minden szolgáltatás ami (látszólag) ingyen van, azt az emberek nem becsülik meg, és a finanszírozás követhetetlensége miatt előbb-utóbb káosszá válik. Élő (vagy inkább félholt) példa az egészségügy. Úgy vélem erős összefüggés van az egészségügy állapota és e között, sőt a hálapénzre is az önrészes finanszírozással lehetne a legnagyobb csapást mérni.

Úgy tudom, szinte minden más európai országban a betegeknek valamilyen önrészt vagy vizitdíjat fizetnie kell, ha orvoshoz/kórházba megy - nálunk az istenadta nép persze leszavazta, annyira, hogy még Orbán sem mer hozzányúlni (igaz, sajnos Gyurcsányék is elég szerencsétlenül és bénán vezették be).

5. Adótitok csökkentése

Manapság Magyarországon az adótitok borzasztó erős és szinte csak a csalókat védi. Svájcban tudtommal elég sok információt ki lehet kérni konkrét adózókról, akár a szomszédról is, hogy milyen bevallást adott be a luxusvillájából. Persze van az adatkérésre korlátozás, meg talán pénzbe is kerül, de itt volt rá példa, hogy tényfeltáró újságírók eredtek adóeltitkolók nyomába. Önmagában ennek már csak a lehetősége is szerintem jelentősen javítaná az adómorált.

Egyébként dolgoztam svájci adóhivatali rendszereken is, egyetlen személyes adat volt, amit szigorúan kellett védeni és biztosítani... (dobpergés...) ... mégpedig az adózó vallási hovatartozása! Nem viccelek, én is csak lestem ezen.

6. Népszavazások jelentős kiterjesztése

„1848. és 2006. év között szövetségi szinten összesen 543 népszavazás volt. A nagy gyakorisággal bekövetkező voksolások, parlament által hozott bármilyen törvényt felülbírálatának a lehetősége, valamint felesleges részvételi küszöbök és más hatalmi eszközök hiánya, amellyel a népszavazást a politikai hatalom megakadályozhatnák, élénkítik a pártok és a közvélemény kapcsolatát.

Ugyanakkor arra készteti a parlamenti erőket, hogy a reformokat közösen, mindenki által elfogadható kompromisszumokkal dolgozzák ki. A népszavazás erős mivolta teszi Svájcot az ún. kompromisszumos (konszenzusos) demokrácia mintaországává. A népszavazások több mint fele az utolsó 35 évben valósult meg és egyre népszerűbbek." (Wikipédia - Svájc: Törvényhozás, népszavazás, végrehajtás, igazságszolgáltatás)

Az, hogy Magyarországon mi a helyzet talán ez jelzi a legjobban: az alkotmányt (és költségvetést) érintő kérdésben tilos népszavazást tartani; Svájcban alkotmányos kérdésekben automatikusan kötelező, és bármilyen egyéb kérdésben (pl. autópályamatrica-áremelés, adótörvény változás) is lehetséges kellő számú aláírással.

Talán ha ebben a kérdésben közelednénk a svájci mintához, akkor gazdaságilag/társadalmilag/politikailag is képesek lennénk rá. Igaz, a népnek is meg kell rá érnie (ld. 4. pont), szóval nyilván csak hosszabb átmenettel lehetséges ez.

Hát, aki idáig bírta az olvasást, annak minden elismerésem és köszönetem. Reménykedjünk, hátha megvalósul ezek közül egyik-másik, talán nem túl sokára.”

HÍRMONDÓ

Nobel-díjas tudósok a brit uniós tagság mellett

Az Európai Unióban való bennmaradásért szállt síkra nyílt levelében 13 Nobel-díjas brit tudós, akik arra hívták fel a közvélemény figyelmét, hogy számos kockázattal jár a szigetország kilépése. Mások mellett Peter Higgs fizikus (aki megjósolta a szubatomi részecske a Higgs-bozon létezését), Paul Nurse genetikus, és Martin Evans őssejtkutató írta alá a levelet, melyben arra figyelmeztettek, hogy a kilépéssel veszélybe kerül a Nagy-Britanniában folyó tudományos kutatások pénzügyi támogatása. A minap Stephen Hawking professzor vélte úgy, hogy az Európai Unióból való kilépés katasztrófát jelent a brit tudományos élet számára. A teljes cikket itt találod.

„Nem akarok csak azért dolgozni, hogy fussa a csekkekre”

Biztosan nem kap majd mindenki a szívéhez, de azért közhírré tesszük, hogy a közeljövőben Németországba költözik Molnár Anikó, akit a legtöbben alighanem a Nagy Ő című műsorból ismernek (ha egyáltalán). A celebnek elege lett abból, hogy úgy érzi, Magyarországon nem tud előrébb jutni. „Jelen pillanatban annyit dolgozom, hogy hajnalban elmegyek, este pedig csak egy ölelés jut a kutyáimnak. Mégis hatvan évig fizethetem a házam hitelét” – panaszkodott. Hogy merre indulna, azt ide kattintva elolvashatja, akit érdekel.

(Fotó: pixabay.com/Jimmarn)

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével!

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: pályázat Magyarország Svájc Magyarország 2.0

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr588810878

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Shanarey 2016.06.16. 06:49:28

Na ez tényleg száraz, még akkor is ha a felvetések jók.

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2016.06.16. 06:56:45

Azért Svájcot felhozni ellenpéldának elég merész.
Talán egy másik, hasonló gazdasági potenciálla rendelkező országot kellett volna ellenpólusként betenni.

Egyébként Svájcban is sokat fizet a munkáltató, ha a dolgozó beteg és itt is igyekeznek megszabadulni a betegeskedőktől.
Még a családi pótlékba is be kell szállni, nem állambácsi fizeti.
:(

Golf2 2016.06.16. 07:09:50

A rossz döntések kb.90 százalékát az utóbbi 5 évben hozták.Ingyen ebéd csak nekik jár...

fhdgy 2016.06.16. 07:14:38

A felvetések teljesen logikusak, ezért teljesen abszurdak Abszurdisztánban.

Csak az adóbevallások nyílvánosságához egy kis indoklás: Jelen Abszurdisztánában abszolút fölösleges és értelmetlen. A Nemzet Gzázszerelőjéről kiderült, hogy potom egy milliárd forint hibázott a bevallásában. Lett következménye? Nem lett! Akkor meg minek.

Ha kikérném pl. a kedves vezető családjának adóbevallásáit és kiderülne belőle, hogy rachelke nem is a saját lábán áll, lenne-e következménye? Lehet tippelni!

Bredpitt Monika 2016.06.16. 07:20:36

Koszonjuk, na, ez jo kis vitaindito, diakjegy, igen, az nem lenne rossz, bar annyira olcso a berlet, hogy azt eri meg vasarolni..
vizitdij es a tobbi, amit a fidesz leszavaztatott.....
az istenadta nep miert szavazta le?
Kesobb meg szeretnek ehhez hozzaszolni...

Bredpitt Monika 2016.06.16. 07:27:19

Nem helyi munkaero felvetele:
Ugyan pletyka szinten
hallottam, hogy a McDonald's
mar ugyis keres embereket, hogy a videkieknek szallast ajanl

Mme Seldon 2016.06.16. 07:31:17

Nekem tetszettek a felvetések, más kérdés, hogy mit és hogyan lehetne megvalósítani. (és akarná-e bárki)
Francaiországban is van nagycsaládos vasúti kedvezmény távolsági vonatokra. Nagycsaládos igazolványt kell igényelni (19 euroért), azután a nagycsaládos kedvezménnyel a család bármely tagja élhet, ha egyedül utazik is, 30% a kedvezmény. Helyi járatokra nem érvényes, illetőleg olcsóbb a helyi (nálunk TER-) jegy, mint a kedvezményes.

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2016.06.16. 08:37:42

A 6. ponttal teljesen egyetertek. Hozza lehetne meg csapni, hogy a kepviselok legyenek visszahivhatoak a valasztoik altal (van erre valahol pelda egyebkent?) es nem artana egy olyan valasztasi torveny, mely valoban a valasztoi akaratot kepviseli es nem az aktualis kormanypartet. En a listas szavazast is megszuntetnem.

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2016.06.16. 08:44:06

@Bredpitt Monika: Talan mert egyebkent is eleg magas a tb, amit ugye munkavallalonkent ketszer is megkap az allam, plusz meg a halapenz. Szerintem a vizitdijat csak eggyel tobb sarckent ertekeltek az emberek. Mi lett volna a haszna egyebkent a bevezetesenek ugy, hogy a tb tobbi elemehez meg nem nyulnak hozza?

tanato 2016.06.16. 08:49:08

@zöldeketbeszélek: Vigyázz,a vizitdíjat mégha jelképes összeg is volt kötelező volt fizetni.A hálapénz az más kategória vagy adsz vagy nem,nem kötelező.teszem azt az ország keleti felében jobb a hálapénzes rendszer mert nem kötelező,pl. egy fülmosásánál vagy egy szemüveg felírásánál.szakrendelésen.Anno ez 300-300 ft. volt kötelező jelleggel.

szakasz2 2016.06.16. 08:52:48

@svájci sapka (ch): Mégis miért "merész" a világ, de legalábbis Európa sok szempontból egyik legjobb és legjobban működő országának példáiból tanulni? Nem "ellenpólus" keresése volt a feladat, hanem jó példák felkutatása, ráadásul az itt felhozott változtatási igények költségvetési hatása minimális lenne, szóval semmilyen gazdasági szempont nem akadályozná meg a bevezetésüket, ha lenne rá akarat és szándék. A társadalmi hatás viszont hosszú távon jelentősebb lehetne...

A "Svájcban is sokat fizet a munkáltató, ha a dolgozó beteg" ill. "Még a családi pótlékba is be kell szállni, nem állambácsi fizeti." kapcsán örülnék a kifejtésnek, linknek vagy valami konkrétabb tapasztalatnak, mert ez ilyen nesze semmi, fogd meg jól. Svájcban persze kantononként változik nagyon sok minden, de pl. Bern kantonban tudtommal úgy működik, hogy a munkáltató egy külön járulék jellegű átalányt fizet _minden_ dolgozó után az "Ausgleichskasse"-nak, aki aztán a családosoknak ad vissza ebből családi pótlékot (nagyobb cégeknél a munkáltatón keresztül). Ez teljesen logikus és érthető - Mo.-on is ilyesmi van, a gond akkor lenne, ha a családosoknak jövő plusz pótlékot külön kiszámláznák a cégnek.

A táppénz kapcsán Magyarországon konkrétan az fordult elő, hogy a feleségem által kapott GYÁS-nak a harmadát kis idővel később kiszámlázta a TB a cégemnek. És akkor szerintem még csak nem is volt törvényes, mert csak betegség esetén lett volna joguk erre, de hát kit érdekelnek a törvények...

A svájci táppénzre tudtommal nincs központi X százalékos járulék, hanem a munkáltató kötelessége ezt adott ideig a beteg dolgozónak fizetni: www.seco.admin.ch/seco/de/home/Arbeit/Personenfreizugigkeit_Arbeitsbeziehungen/Arbeitsrecht/FAQ_zum_privaten_Arbeitsrecht/verhinderung-des-arbeitnehmers-an-der-arbeitsleistung.html
Viszont a munkáltató köthet magánbiztosítónál erre csoportos biztosítást, gondolom nem kedvezőtlenebbül, mint az állami járulékok lennének. Ez sokkal tisztább és a cégenkek választási lehetőséget is hagy, mint Magyarországon, ahol az emberekkel azt hitetik el, hogy "állam bácsi" mindenkiről gondoskodik, aztán a lófüttyöt: a harmadát titokban kiszámlázzák a cégnek.

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2016.06.16. 08:58:15

@tanato: Igaz, nem kotelezo a halapenz, csak 'elvart'. Es az is igaz, hogy nem mindenhol elvart, de ahol igen, ott jobban jar a paciens, ha nem feledkezik meg rola. Egyebkent tenyleg erdekelne, hogy mire lett volna eleg a vizitdij? A mi haziorvosunk pld gyorsteszteket akart rajta venni.

szakasz2 2016.06.16. 09:00:02

@Mme Seldon: Köszönöm.
A francia nagycsaládos kedvezmény teljesen korrekt, 30% és nem 90%. Azért van különbség.
Svájcban ún. Junior-Karte van, amivel (évi 30 frankért) a gyerek 16 éves korig a szülővel együtt (!) ingyen utazik - de a szülő rendes árat fizet. Asszem Ausztriában is hasonló van. És ez igazságosabb, mert nem csak 3 gyerektől jár, de azért annyi kedvezmény van, hogy harmadik és további gyerekre már a 30 frankot sem kell fizetni.

fhdgy 2016.06.16. 09:02:39

@zöldeketbeszélek: A listás szavazás megszüntetésével maximálisan egyetértek!

Ha megnézzük a gengszterváltás utáni történelmünket, a parlament rossz értelemben vett hangadói szinte mindig listán kerültek csak be a parlamentbe, egyéni választó körzetből alig.

Pl. a KDNP "prominense" Semjén Zsolt is. A fideszből orbán tudtommal egyszer indult egyéniben, pofára esés lett a vége, azóta csak országos listán lett képviselő.

Ha nem lennének ilyen igázából senkit sem képviselő képviselők, akkor a következő lépés a képviselők visszahívhatósága lehetne.

Ha a választó körzet úgy látja, hogy a "képviselő"-jük nem képviseli őket vagy rosszul képviseli, akkor naptári évenként egyszer lehessen kezdeni ellenük a visszahívást.

Aki megbukott, fizesse vissza abban a ciklusban kapott összes pénzt.

A következő ötletem már tényleg horrorisztikus: Egy aktuális parlementi választáson arról is kelljen szavazni, hogy az a képviselő, aki nem lett újra választva, köteles-e visszafizetni a ciklusban felvett pénzeket.

Ha ezeket a szabályokat érvénybe léptetnénk, mindjárt megszünnének a "hűséges pártkatonák".

Egy kérdésem is akadt: Ha vége a parlamenti ciklusnak, akkor a képviselők miért is kapnak "végkielégítés"-t? Határozott idejű "munkaszerződés"-ük volt. Arra nem jár végkielégítés. Akit meg ujjáválasztottak, annak mire fel?

tanato 2016.06.16. 09:03:43

@zöldeketbeszélek: Ha maradt volna a 300 ft.persze semmire.Viszont arra jó volt hogy távol tartsa a szórakozásból,unalomból a rendelésekre járó unatkozó főleg idős eket mondvacsinált panaszokkal.
Jelen állásban semmilyen hasonló dolog nem jön szóba hiszen a népszavazás volt az első koporsószög a régi rendszer pusztulásában,így politikai jelképe van.

szakasz2 2016.06.16. 09:03:48

@zöldeketbeszélek: A vizitdíj a nagyobb pénzügyi mozgástér mellett arra is jó lett volna, hogy egyes társadalmi csoportok (pl. nyugdíjasok) nem melegedőnek és mindennapi csevegő partnernek használják a háziorvos (és az igazi betegek) idejét.

Éppen pár napja voltunk itt Svájcban egy kisváros szélén levő háziorvosnál, egyedüli saját praxisa volt. Viszont: a vérvétel után a vért betette egy gépbe, és az 5 perc alatt kiköpte a laboreredményt. Otthon hány ilyen háziorvosi praxis van, ahol nem a laborba meg vissza küldözgetnek téged, mint egy futárt?

szakasz2 2016.06.16. 09:04:45

@FeketeMacska73: IGEN! Szívemből szóltál. Viszont attól félek, ebből sokáig nem lesz semmi, mert óriási veszélyt jelentene a (jelenlegi) hatalomnak.

FeketeMacska73 · http://olcsomobilhivas.hu?ajanlom=1ha 2016.06.16. 09:04:46

amugy az a szep ha valaki kikoltozik tajfoldre fizeti a havi 7000 forintot ugyanarra az egeszsegugy ellatasra jogoslult mint aki fizetesenek negyedet berakja az egeszsegugyi kasszaba...

szakasz2 2016.06.16. 09:06:56

@fhdgy: Ez szerintem már egy kicsit durva. A visszahívhatóság határeset, de te pl. örülnél annak, hogy ha egy cégtől kirúgnak mert (a főnököd szerint) rosszul végzed a munkádat, akkor fizesd vissza az összes felvett fizetésedet? Akarnál ilyen helyen dolgozni?

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2016.06.16. 09:10:01

@szakasz2: Ezt az ervet ismerem, de inkabb nem irok ra semmit.

A vizitdij teljes egeszeben a haziorvosnal maradt volna? Mert akkor meg van is ertelme.

fhdgy 2016.06.16. 09:16:34

@szakasz2: A képviselőt nem egy személy rugná ki, hanem a választói. Ha a többség megszavazza, akkor a nagyon nagy "főnök" rugná ki.

Egyébként meg: ha megbízol egy vállalkozót, és nem végzi el a munkát, akkor is teljes összeget akarsz neki fizetni? A felvett előleget sem szeretnéd visszakapni?

A képviselőség szerintem nem munkaviszony ( most nem jogi értelemben beszélek ), hanem vállalkozás! Vállakozik arra, hogy a választóit becsülettel képviseli, erre még esküt is tesz!

Vállalta, de nem teljesítette, miért járna neki valami is?

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2016.06.16. 09:17:19

@fhdgy: A vegkielegites eltorlesevel egyetertek, de a fizetes ( mert itt valojaban errol + a koltsegteritesekrol van szo) visszaadasaval nem, ez semmilyen munkahelyen nem mukodne.

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2016.06.16. 09:22:50

@fhdgy: Erdekes megkozelites! En pld nem vallalkozonak tekintem a kepviselot, hanem alkalmazottnak, a munkaltato pedig a valasztopolgarok azon resze amely ot pozicioba juttatta. Attol meg nem lesz vallalkozo, mert 'vallalja' a valasztoi erdekkepviseletet.

fhdgy 2016.06.16. 09:26:09

@zöldeketbeszélek: Nézd, én vállalkozó vagyok ( nyugdíj mellett ). Nemrég kötöttem egy szerződést. Ugyan nem volt előleg amit vissza kellene fizetnem, de volt egy kötbérre vonatkozó kitétel. Ha nem vagy rosszul teljesítek, akkor még én fizetek, pedig költségem is volt, dolgoztam is, és mégis!

Ha rám ilyen törvények vonatkoznak ( jogosan ), akkor miért vannak, akik a törvény felett állnak.

Erre joggal mondhatod, hogy nem kötelező vállalkozónak lenni vagy csak olyat vállalj, amit teljesíteni is tudsz.

Ez egy képviselőre miért nem igaz?

szakasz2 2016.06.16. 09:26:59

@fhdgy: Azt, hogy "vállalta, de nem teljesítette", nagyon relatív dolog, és a fizetésről való döntés pedig fehér/fekete - vagy jár minden vagy semmi. Ez igazságtalan. Még a vállalkozós példa esetén is sokkal gyakoribb, hogy a vállalkozó csak egy részét nem kapja meg a fizetségnek, de nem az, hogy a teljes összeget bukja.
Egy ilyen ötlet különösen akkor lenne érdekes, ha egy leendő parlament pl. vizitdíj vagy egyéb dolgok kapcsán hozna reform értékű intézkedéseket, ami persze a nép 60-80%-nak nem tetszik, és akkor fizetés nuku. Melyik parlamenti képviselő fog így valaha is "népszerűtlen" intézkedést megszavazni? Vagy pedig még inkább rá lesz szorulva a pénzes körök, lobbik "fekete" pénzügyi támogatására és még kevésbé lesz átlátható, mi és miért történik.

Buchhalter 2016.06.16. 09:42:35

@Bredpitt Monika: tudtommal van diákjegy.Nap mint nap látom a vonaton amikor a kaller adja a nebulóknak ha nincs bérlete. A nagycsaládosok adókedvezményébe belepiszkálni meg felesleges.Abszurd kevés pénzről beszélünk.Politikailag viszont bármelyik párt betámadható lenne.Roma tesóink is már visszafogják a gyerekszámot illetve ők is szép számmal lépnek le külföldre.Pont hétvégén hallottuk a 6-os villamoson Pesten ,ahogy a roma apuka okítva magyarázta a két fiacskájának ,hogy milyen fontos az angol és német nyelv tanulása.Párommal csak elhűlve hallgattuk.A helyi közlekedésre nincs kedvezmény ez tényleg röhej.Ezen egyik idióta kormány se akar változtatni.A népszavazást mindenféle ügyben meg hagyjuk!Abból is egyesek bizniszt csináltak.Óriási költségei vannak.Az eredménye meg hosszabb távon megkérőjelezhető.A nincs ingyen ebéd pedig Frei Tamás kedvenc szállóigéje.Ő egy igazi vérkapitalista arisztokrata származással aki bele született a biztos háttérbe.Bizonyos eü ellátások ingyenes elérése szerintem alap mint oltások ,gyerekek ellátása.Az időskori ellátás okés legyen fizetős. látható,hogy az USA vagy Anglia maszek biztosítós rendszere elég igazságtalan ,nem mindig nyújt minőségi szolgáltatást még a befizetőknek sem(lásd Usában van a világ legtöbb orvosi műhiba pere) és van benne kockázat is.Svájcra is hallottam panaszokat a maszek TB-és ellátásokkal kapcsolatban.Svájc tömegközlekedést egy kalap alá venni a magyar viszonyokkal megint evidens.Bár nem jártam ott soha,de gondolom a svájci átlag kocsival jár.Ismerem a váci ingázók tömegét Pestre .Ott is lehet vonattal és busszal bejárni.A pesti célállomások nem ugyanazok,de mindkettőt kipróbáltam .Csúcsidőszakban mindkettő maximálisan ki van használva.A szerző ebben is tévedett ,vagy nincs is tapasztalata személyesen.Ez a részéről kissé szoba tudós effektusnak tűnik.Papíron valóban párhuzamos ,de a valóságban teljesen ki van használva mindkét kapacitás.

LyukasBogrács 2016.06.16. 09:43:11

Javaslatom nekem is van: legyenek a lányok szépek, kedvesek, mosolyogjanak bájosan, táncoljanak kecsesen, főzzenek finomat.

Ezen a környéken általában ilyen a szebbik nem, ezért is költöztem ide, és nem a tömegközlekedés, a családi juttatások, meg az alkotmány miatt. Azok valahogy nem érdekelnek.

fhdgy 2016.06.16. 09:43:40

@szakasz2: Tényleg csak egy utolsó hozzászólás:

Egy egyéni vállalkozó a teljes vagyonával felel a tetteiért, így adott esetben nehogy nem kap pénzt, hanem a vagyonát is elveszti.

Aki pedig a képviselőt nem vállalkozónak tekinti, "csak" alkalmazottnak: ha én egy cég alkalmazott főtervezője vagyok és alkalmazottként elvállalom, hogy megtervezem a legnagyobb, legszuperebb stadiont, de az a nyitó meccsen összeomlik tervezési hibák miatt, akkor a fizetésem 50 %-áig ( ha jól tudom ) kártérítési kötelezettséggel tartozom. Plusz bíróságon büntetőjogilag is felelőségre vonható vagyok. Ezek együtt bőven többek lehetnek, mint a megkapott bérem.

Nem védekezhetem azzal, hogy hülyék voltatok, miért bíztátok rám, hisz a hülye is láthatta, hogy alkalmatlan vagyok a feladatra.

Már csak egyetlen kérdésem van: miért vannak a képviselőknek feudális előjogaik?

szakasz2 2016.06.16. 09:54:34

@fhdgy: Részemről is egy utolsó apróság :)
"alkalmazottként ... a fizetésem 50 %-áig ( ha jól tudom ) kártérítési kötelezettséggel tartozom."
Igen, tudtommal _egy havi_ fizetésed 50%-áig. Azért az egy kicsit más.

szakasz2 2016.06.16. 10:00:03

@Buchhalter: Te szoktál gondolkodni, mielőtt - teljesen tagolatlanul - ránk öntöd a butaságokat?
"Bár nem jártam ott soha,de gondolom a svájci átlag kocsival jár."
majd kicsit később
"... A szerző ebben is tévedett ,vagy nincs is tapasztalata személyesen.Ez a részéről kissé szoba tudós effektusnak tűnik."

Szóval te mindent tudhatsz a szobádból, csak én nem. Még akkor is, ha itt élek 4 éve, és közel két éve a svájci vasúttársaságnál dolgozom. Azt is tudom pl., hogy napi több mint egy millióan utaznak csak vonaton! Erre mit lépsz, "szoba tudós"?

fhdgy 2016.06.16. 10:05:01

@szakasz2: Ez már nem tőlem van, "csak" idézet:

A kártérítés mértéke nagyban függ a vétkesség fokától, vagyis attól, hogy a munkavállaló szándékosan vagy gondatlanságból okozza a kárt. Szándékos vagy súlyos gondatlan károkozásnál ugyanis a teljes kárt köteles megtéríteni a munkavállaló, míg ezek hiányában a kártérítés maximum négyhavi távolléti díj lehet.

Bal 2016.06.16. 10:15:30

A 6. ponttal erősen vitatkoznék. Az emberek nem képesek az ország ügyeiben közvetlenül dönteni, mert nem értenek hozzá, és nem képesek felismerni a saját hosszú távú érdekeiket sem. Jól példázza ezt a brexit, de a mintaként emelt Svájcban is volt már jópár demagóg kérdésről népszavazás. És nem azért szavazták le, mert a nép érett rá, hanem mert a többség ott elég gazdag ahhoz, hogy ne akarjanak osztogatni.

Képviseleti demokrácia van, ami azt jelenti, hogy a szakértőket választod ki, akik kiválasztják a szakértőket. Az áttétel nem véletlen. Egy modern állam vezetése olyan bonyolult, hogy a lakosságtól nem várható el, hogy értsen hozzá.

Az ókori görög városállamokban a demokrácia tényleg azt jelentette, hogy a nép szavazott mindenről. Az eredmény az volt, hogy egyik héten hol az egyik manust száműzték, a másikon meg az ellenfelét, attól függően mikor melyik aranyszájú szónok jutott fel a hordóra. Gyűlölték is a gondolkodóik rendesen.

A nép és vezetőik között elveszett bizalom visszaszerzésére nem az a megoldás, hogy visszaadjuk a népnek a hatalmat. Hanem az, hogy olyan rendszert állítunk fel, ahol a vezetők nem tudnak visszaélni a hatalmukkal.

Gerusz · http://gerusz.blogspot.com 2016.06.16. 10:32:48

Diákjegy van Volánon, csak a BKV-n nincs. A vonaljegy mint olyan eleve egy anakronisztikus relikvia, vagy 10 éve el kellett volna tűnnie a picsába, de az elektronikus jegyrendszer bevezetése "drága", és még mindig vannak olyan járművek, amikben piros mechanikus lyukasztók vannak. Ezeket NFC-s terminálokra cserélni bonyolult, mert ezzel együtt a jármű számítógépes rendszerét is frissíteni kéne.

De jegyrendszer terén a hollandot tudnám javasolni példának. Van az OV (=Openbare Vervoer, vagyis tömegközlekedés) kártya, ez egy NFC-s chipkártya. Vehetsz anonim kártyát, vagy személyre szólót. Erre terminálokon tudsz pénzt feltölteni, amik országszerte vannak a vasútállomásokon, metrómegállókban és a buszpályaudvarokon (vagy ha személyre szóló kártya, akkor beállíthatod, hogy a bankszámládról töltse).

Az utazás ára nagyjából távolságalapú, van egy alapdíj is, de átszállások esetén nem számolják fel többször. (A pontos árazás úgy működik, hogy becsekkolásnál levon egy összeget, helyi járatokon 4 eurót, vonatokon 20-at, és kicsekkolásnál visszahelyezi a maradék összeget, vagy levonja a további extrát, bár ez azért ritka.)

Ezt a kártyát használhatod a vonatokon és minden helyi tömegközlekedési rendszeren is. A vasútállomásokon és a metrókon a be- és kijáratnál vannak a terminálok, buszokon és villamosokon pedig a járműveken. A kaller szokta ellenőrizni, hogy becsekkoltál-e, van nála kézi leolvasó.

szakasz2 2016.06.16. 10:42:42

@Bal: Nos, vitatkozni, beszélni nyilván lehet és kell is róla. Én is írtam, hogy ez nem egy egyszerűen bevezethető dolog. És nyilván Svájcban is vannak populista/demagóg szólamok egyes kérdésekben. DE, ahogy a Wikipedia is írja:
"Ugyanakkor arra készteti a parlamenti erőket, hogy a reformokat közösen, mindenki által elfogadható kompromisszumokkal dolgozzák ki."
És ez sokkal-sokkal jobban működik, mint Mo. az elmúlt akárhány évben vagy évtizedben. Különösen most, amikor nagyvezír felébred, kitalál valamit, délben már a Parlament szavaz róla, este leközli a Magyar Közlöny és másnap érvényes (rossz esetben 5 évre visszamenőleg).

szakasz2 2016.06.16. 10:47:22

@LyukasBogrács: Az ötlet szuper. Hogyan lehetne megvalósítani? :)

Gerusz · http://gerusz.blogspot.com 2016.06.16. 10:48:39

@zöldeketbeszélek: Magyarországon nem sok értelme lenne a listás szavazás megszüntetésének. A képviselők úgyis csak pártfegyelem alapján szavaznának, ráadásul egy 100% FPTP rendszerben a fidesznek 2014-ben 100%-os többsége lett volna a szavazatok 44%-ával.

Lehet körzeteket máshogy is megoldani, mondjuk STV rendszerben 20 darab 10 képviselős körzetet csinálni, de a visszahívhatóság akkor még mindig problémás. Ha egy körzet visszahív egy képviselőt, akkor két lehetőség van, vagy az egész körzeti választást újracsinálják, akkor a visszahívhatóság vagy nehéz lenne (mondjuk a szavazók 25%-a indíthatná meg a procedúrát), akkor pedig alig élnének vele, vagy könnyű lenne, akkor meg a pártok folyamatosan visszahívást indítanának, ezzel blokkolva a parlamenti munkát.

Vagy a szavazólapokat megőrzik, és ha egy képviselőt visszahívnak / meghal / lemond, akkor az algoritmust lefuttatják a szavazatokon úgy, mintha az illető nem is indult volna. Ilyenkor a probléma az, hogy a kétéves szavazatok nem feltétlen tükrözik a körzet aktuális álláspontját.

Bredpitt Monika 2016.06.16. 11:10:59

@Buchhalter: már láttam, hogy mások írtak a jeggyel kapcsolatban, a BKV-n nincs diákjegy sajnos

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.06.16. 11:15:34

@zöldeketbeszélek:
A képviselők visszahívhatósága katasztrófához vezetne.

Bredpitt Monika 2016.06.16. 11:19:38

@zöldeketbeszélek: ahogy tanato mondja, sajnos ez az egész akkori népszavazás politikai húzás volt,

én a vizitdíjat azért szavaztam le, mert pont akkor kerültem kórházba (egy olyan fejfájással, ami nagyon megijesztett minket, mert nekem előtte sem és azóta sem fájt a fejem, az utcán már hányni kezdtem, szóval az a fajta migrén amire olyan sokan panaszkodnak,) és láttam az időseken, akikre nem vonatkoztak a kivételek, hogyan számolgatják a kis pénzüket nap, mint nap, szomorú volt látni, szóval én érzelmi alapon döntöttem akkor,

nem lett volna az olyan rossz egyébként, de később, mikor mentem vissza kontrollra a kórházba és amikor már nem volt vizitdíj, az orvos mondta, hogy mindenki sokkal nyugodtabb volt, nagyon rossz volt a bürokratikus része, lelassította az amúgy is nagy sorokat, ami pl itt van a Dél Pesti Kórházban,

A poszt írójához meg annyit csak szerény véleményem szerint, hogy a Fidesz nem nem mer hozzányúlni ehhez a problémához, hanem nem akar vagy nem akart idáig, ezért mindig is nagyon haragudtam rájuk (most vonatkoztassunk el attól, hogy mit művelnek egyébként).

wien74 2016.06.16. 11:24:12

@szakasz2: Fiam tanuló bérlete 2 tartományban plusz Bécsben érvényes 365 napig, azaz a suli szünetekben is, minden közlekedési eszközre, nem csak a suli és a lakhely között. Az ára? Tadam! 60€... no comment

Buchhalter 2016.06.16. 11:24:35

@szakasz2: most a svájci dologba nem tudom miét kötöttél bele?!A magyar viszonylatot hasonlította össze ami szerintem hülyeség és arra reagáltam!Olvasd el mit írt a cikk író és mit én aztán tanulj meg szöveget értelmezni!"vasútas"úr!A váci közlekedésben van tapasztalatom szobán kívül is!Ha már reagálsz ne egy szövegrlszt ragadj ki!

Taxomükke (UK) 2016.06.16. 11:39:51

@szakasz2: Jaaaa, hat ugy konnyu okosnak lenni, hogy ertesz hozza...
Herr Geza is mindig abba dumal bele, amiben tapasztalata van. Ez nem fair...
:))))

Bredpitt Monika 2016.06.16. 11:42:55

@Bal:

Igen, a nép nem ért hozzá.

Mégis elmegy a nép szavazni. Maupassant is megmondta: a demokráciában az a fonák helyzet alakul ki, hogy a tanulatlan nép megy szavazni (persze ez a Fidesz esetében nem igaz, hiszen nagyon sok értelmiségi szavaz rájuk).

Én is elmegyek szavazni, pedig fogalmam sincs arról, hogy a rezsicsökkentés miként alakítja a gazdasági helyzetünket.
Ez nem jó. Sokszor szembesülök azzal, hogy mennyi meglepetés ér, ha egy egy cikket elolvasok pl gazdasági témában.

Az ember elmegy szavazni, mert reménykedik valami jóban, elmegy szavazni ideológiai megfontolásból, meg azért, amiért én az első szabad választásokkor: hogy élvezzem van kiből válogatni, mert én még szavaztam az előző rendszerben és nem értettem miért hívták szavazásnak, amikor csak egy jelölt volt.

A remény hal meg utoljára.

szakasz2 2016.06.16. 11:48:47

@Buchhalter: Gratulálok... asszem, jelzi a hozzászólásaid színvonalát, hogy az sem tűnt fel, hogy én vagyok a szerző. Szép napot!

szakasz2 2016.06.16. 11:50:13

@szakasz2: bocsánat nem szerző, "cikk író"

Bredpitt Monika 2016.06.16. 11:52:04

Most láttam mi van a Hírmondóban. Kérlek szépen HA, ezt a színvonalas blogot ne rontsátok már azzal, hogy Molnár Anikó is idekerül.

Én azért vagyok ezen az oldalon (többek között), mert itt megmenekülök pont az ilyen hírektől. Legyenek ők a Blikk magazinban, szerintem ott is sokan elolvassák őket. Nem mintha bajom lenne Molnár Anikóval.

Annak idején belenéztem a Való Világba és mikor kijött az a bizonyos teszt az egyik szereplővel, amiben azt válaszolta, hogy Madách Imre festette a Lila ruhás nő c. festményt, akkor elgondolkoztam: minek is nézni ezt, meg minek is olvasni róluk?

Üdv.

LyukasBogrács 2016.06.16. 11:55:36

@szakasz2:
Tudom is en ...
Nem vagyok politikus.

2016.06.16. 11:57:06

Uristen, hat en ebbol a Magyarorszagbol is tuti leleptem volna. :D A nepszavazosdi csakis es kizarolag olyan orszagokban mukodik, ahol az emberek pragmatikusan allnak a dolgokhoz, ilyenbol pedig egyre kevesebb van, mivel a media megszunt funkcionalni mint media, vagyis nem a gyakorlati kerdesek megvitatasara szolgal, hanem bulvar szinten, erzelmi alapon manipulalja az olvasoit a neki tetszo velemenyek fele. Magyarorszagon raadasul az erzelmek es az ideologia sokkal inkabb a praktikus szempontok felett all amugy is, es komplett csaladokat hataroz meg, hogy ki melyik oldalon all, es az ehezonek se baj, hogy ehezik, amig a masik oldal meg jobban szenved. Lehet, hogy a posztiro is azt szerette volna, hogy ha a konkret kerdeseket az emberekre kenyszeritik, akkor majd kilepnek ebbol, es sokkal nagyobb felelosseget vallalnak a donteseikert es akkor majd rendes, eszervek alapjan fogjak a nekik megfelelo dolgokat alakitani, de ez, ebben a Facebookos, Buzzfeedes vilagban abszolute hiu abrand, sajnalom.

Herr Géza 2016.06.16. 12:06:23

@Taxomükke (UK): Köszi & csók! Már ha ezt bóknak vehetem...:))))

Herr Géza 2016.06.16. 12:17:17

@wien74: Mármint 60€/év????? Azannya, az már tényleg tündérkert....:)))
Én havi 40 eurót (10x egy évben) fizetek a gyerek bérletéért, ami ugyan bónuszként a szünetekben is érvényes, de csak egy adott zónán belül ( kb. 20 km-es kör).
Igaz most fogja megszavazni a tartományi parlament, hogy ez alanyi jogon járjon az iskolásoknak ingyen, ráadásul visszamenőleg...

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2016.06.16. 13:07:59

@szakasz2: Sajnálom, hogy magadra vetted.

"A svájci táppénzre tudtommal nincs központi X százalékos járulék, hanem a munkáltató kötelessége ezt adott ideig a beteg dolgozónak fizetni"
Nekem, mint vállalkozónak tök mindegy, hogy kinek fizetek, minek hívják azt: államnak, biztosítónak, vagy dolgozónak. A lényeg, hogy én fizetek.
A vállalkozói terhek itt is magasak, a vállalkozói díjak meg egyre alacsonyabbak. Ez kezd kísérletiesen hasonlítani az otthoni viszonyokra. Ja, és nagy divat lett a vállalkozó ki nem fizetése.
:(
Egyébként nem akarok vitatkozni, nagyon sok megjavítandó dolog van otthon, csak egy kicsit olyan érzésem volt megint, hogy Svájcban még a szar is illatosabb. Pedig sajnos itt is büdös...
Még egyszer bocs, elhúztam.

adg 2016.06.16. 13:31:42

@fhdgy: az otleteid szerintem a tokeletesen mukodeskeptelej parlamentet hoznak el.
- a lista fontos, bar a listas helyek szamat en is nagyon megkurtitanam, de a lista arra van, hogy a partok vezetoi is bejussanak. En nem emlekszem, hogy orban indult volna egyeniben es nem nyert, de lehet, hogy igy van.
- a vagyonnal feleles meg teljesen nonszensz. Hogy vallalhat egyeni felelosseget? Nem jo a tervezos analogia, ott megallapithato az egyen felelossege. Kepviselo eseten hogyan? Benyujtott egy javaslatot, es nem jol sult el? Ki a felelos, a benyujto, vagy akik megszavaztak? Vagy megszavazott egy javaslatot, ami nem jott ossze, pl a Gyere haza Fiattal programot? Mennyi az o felelossege? Szavazatok aranyaban? Vagy hogy?
Ebbol az lenne, hogy senkinnem szavazna meg semmit, aztan be is lehetne szuntetni az egeszet.
- a visszahivhatosag is erost ketelu. Vannak kellemetlen torvenyek is, hogy szavaznanak meg nepszerutlen javaslatokat. Itt sir a fel tarsasag a vizitdij utan. Azt lenepszavaztak az emberek. Kepzeld ha vissza is hivtak volna a kepviseloket. Vagy a bokros csomag sem volt egy nagy marketingfogas, hany kepviselo maradt volna a parlamentben.

Stb

tanato 2016.06.16. 13:43:04

@zöldeketbeszélek: A vizitdíj összege a háziorvosi praxisoknál maradt,a kórházi napidíj meg a kórházaknál.
Az időpontos rendszer persze jobb mint a mostani anarchia,de a mennyiséget nem csökkenti.
Akkor pl. egy ember kérte a gyógyszereit,beutalóit,stb egyszerre mert akkor csak egy alkalommal 300 ft.
Előtte meg utána ugyanazon személy egyik nap jön a fele gyógyszerért,másnap a másik feléért harmadnap a beutalókért,negyedik nap meg jaj elfelejtetem még azt a két szert felíratni.

Csodabogár 2016.06.16. 13:50:26

@szakasz2: Tapasztalatom szerint egy nagyobb cég rendelkezik extra biztosítással. Ez úgy nézett ki az általam ismert munkahelyeken, hogy két hétig fizette a cég az egész fizetést, aztán belépett a cég biztosítása, ami 80%-ot fizetett. A munka szerződésekben benne volt, hogy hosszabb betegség esetén ez a 80% jár.

Csodabogár 2016.06.16. 13:56:02

@zöldeketbeszélek: Arra lett volna jó, hogy tudatositsa az emberekben, hogy semmi nincs ingyen. Nagyon régen Svédországban is 14 SKr. volt a kezdet. quazi a beszoktatás. Nem tudom ma mennyi, de biztos lényegesen több és nincs háborgás.

Csodabogár 2016.06.16. 14:01:09

@Buchhalter: Szerintem egyre többen járnak tömegközlekedéssel. Városban parkolni Svájcban igen drága szórakozás. Plusz a vonaton tud olvasni netezni meg minden. Nem éri meg autóval állni a dugóban, sok esetben.

VT Man 2016.06.16. 14:02:48

@Golf2:
"A rossz döntések kb.90 százalékát az utóbbi 5 évben hozták.Ingyen ebéd csak nekik jár..."

Az a szomoru, hogy ezt nem csak leirod, hanem el is hiszed.

Barcsak ugy lenne, ahogy irod, akkor egy 2018-as kormanyvaltassal automatikusan megoldodna minden es szep lenne minden az orszagban!

Buchhalter 2016.06.16. 14:02:53

@Herr Géza: nem igazán.Kicsit Önelégült az úriember.Ja a németországi magyarok honlapjáról emlékszik rád maga a honlap gazdája.Állítólag ott is beszóltál lekezelően embereknek,ez igaz,vagy csak túlérzékeny az illető?!

Buchhalter 2016.06.16. 14:03:03

@szakasz2: jaj ezért fáj annyira,mert több ponttal nem értettem egyet!Aki ennyire rosszul veszi a kritikát az nem igazán vitapartner,nem?Most én kérdezek:vannak személyes tapasztalataid Vác-Budapest tömegközlekedéssel kapcsolatban?Ha igen kifejthetnéd a személyes tapasztalataid?

szakasz2 2016.06.16. 14:13:41

@svájci sapka (ch): Nem vettem magamra, egyszerűen csak nem értettem, miért írtad, amit írtál.
Hogy a szar illatosabb-e, nem tudom. :) De hogy Svájc egy működő ország az biztos, és a legtöbb dolog alapvetően jól működik (persze tudnék én is olyat mondani, amin javítani lehetne, sőt még olyat is ami Mo.-n jobb). És ezt nem csak én mondom, hanem mindenféle "hivatalos kutatások" is. Megjegyzem, Finnországban is éltünk 2 évet, onnan is tudnék jó pár jól működő dolgot sorolni.

Magyarország pedig egyszerűen nagyon sok szempontból egy nem jól működő ország, nem hiszem hogy ezt te vagy bárki meg tudná cáfolni. Nos, hogy ezek után kinek és hova kell példáért fordulnia, asszem nem igazán kérdés.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.06.16. 14:24:35

Ez a képviselők visszahívhatósága időről időre visszatérő téma.
Azért tudni kell ogy az ország érdeke és a választópolgár érdeke nem mindig ugyanaz.
Ha a képviselő a választópolgárnak játszana akkor rövid idő alatt csődbe menne az ország.
A választások rendszer pedig azért jó mert akinek a képviselőjelöltje nem nyert akkor sem veszik el a szavazata.

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2016.06.16. 14:25:19

@Csodabogár: Reggel 9-12.10 közötti parkolásom díja 8.-
És nem is Zürich.
:(
@szakasz2:
Azért írtam, mert Svájcban ami van, nem egy, nem kettő és nem 20 év alatt alakult így.
Ebben ugye nincs vita?
Igen, relatív jól működő ország.
Ebben sincs vita.
Ellenben sokkal érdekesebb lenne egy olyan összehasonlítás, amiben mondjuk egy ex-komcsi állammal állunk szemben (pl. Észtország).
Mert ugye szarból kellett nekik is várat építeni.
Félre ne érts, a változtatásul leírt témákat magam sem vitatom.
;)

Herr Géza 2016.06.16. 14:26:19

@Buchhalter: Kötve hiszem, hogy emlékezne rám, mivel ott sosem kommenteltem, sőt, szerintem csak 1-2x jártam ott látogatóban. De ezt már egyszer megbeszéltük.

szakasz2 2016.06.16. 14:26:19

@Buchhalter: Te figyu tételesen tudnám írni, hány baromságot írtál, amiből látszik, hogy komoly gond van a szövegértési képességeiddel, pl.
- "tudtommal van diákjegy." --> NINCS HELYI DIÁKJEGY!
- "A nagycsaládosok adókedvezményébe belepiszkálni meg felesleges. Abszurd kevés pénzről beszélünk." --> Először is én is azt mondtam, hogy az adókedvezmény és a családi pótlék maradjon. Másodszor is, az az abszurd kevés pénz 100 MILLIÁRD Ft. felett van évente!
- "A nincs ingyen ebéd pedig Frei Tamás kedvenc szállóigéje." --> Igen, meg angol szólás, persze ehhez tovább kéne látni a Vác-Bp. vonalnál.
- "Svájcra is hallottam panaszokat a maszek TB-és ellátásokkal kapcsolatban." --> Ó, igen, én is tudnék mesélni egyet s mást a finanszírozási oldalról, de egy szóval nem mondtam és nem is gondoltam, hogy bármit is át kéne venni a svájci TB finanszírozási rendszerből.
- "Csúcsidőszakban mindkettő maximálisan ki van használva.A szerző ebben is tévedett" --> egy szóval nem beszéltem kihasználtságról!

A szövegértésben, értő olvasásban, gondolatok tagolásban még gyakorolj, sokat...

szakasz2 2016.06.16. 14:27:43

@svájci sapka (ch): Ok, szuper. Ha lenne észtországi (jó) tapasztalatom, megosztanám. De sajnos, nincs, így csak azt tudom megosztani, ami van. :) Peace.

Herr Géza 2016.06.16. 14:34:57

@szakasz2: Korrekt. És még én vagyok a beszólogató.....:)))) Ja, nálam is előfordult már (nem is egyszer :D), hogy félreértettem, benéztem valamit, de akkor annyit mondok, hogy sorry és elhallgatok... Hát ő inkább még így is megmagyarázza, hogy te vagy a hülye. :))))

2016.06.16. 14:47:54

Amugy szerintem csak egyfelekeppen Magyarorszagbol "normalis" (=olyan, mint a tobbi, ahol elunk) orszagot csinalni, megpedig akkor, ha alapveto dolgokban sikerulne megegyezni es a "magyar" definicioba viszonylag sokmindenkit beengedunk sajat magunkon kivul, olyanokat is, akik a Fradinak/Ujpestnek/Stb drukkolnak meg olyanokat is, akiket nem erdekel a foci, meg olyanokat is, akik peldaul l*beralisok, zs*dok, c*ganyok, meg olyanokat is, akik nem tudnak parkolni, es 30-cal pruntyognek az 50-es reszen, meg az esernyovel a buszon gyilkolo oregasszonyokat, es a gyermektelen noket is, es a csaladosokat is, stb.

Ezt mondjuk ugy az alapoktol kellene kezdeni, es megegyezni azokban a dolgokban, amik ezt az orszagot meghataroztak, vagyis a tortenelemmel, peldaul, hogy Istvan kiraly jo volt, a torok uralom nem volt jo, a Habsurg uralomnak voltak nem jo, meg kevesbe rossz reszei, a szabadsagharc leverese nem volt jo, a kiegyezes jo volt, a vilaghaboru nem volt jo, Trianon peldaul nagyon rossz volt, utana pedig meginkabb, a fasizmus plane szornyen rossz volt, a kommunizmus szinten, Szalasi, Rakosi rosszak voltak, a forradalom leverese nem volt jo, kesobb pedig csak a tobbiekhez kepest volt egy kicsit jobb, utana pedig nehez volt, de most pedig itt vagyunk. Ezekben egyet kene erteni, es a fokozatokkal pedig nem foglalkozni, hanem elfogadni, hogy peldaul az egyes embereket, csaladokat nyilvan maskent erintik az egyes tragediak, tehat van, akiknek az egyik sokkal jobban faj, mint a masik, es ez OK, es ettol meg mind magyarok vagyunk, tehat nincsenek masikok meg a mieink. Azzal pedig, hogy sokkal tobbszor volt nem jo, mint jo, mar nem tudunk mit csinalni, mi egy ilyen szomoru tortenetu helyre szulettunk, de legalabb egyutt szivtunk, vagy ha nem is igy volt, mostmar egyutt tudunk erezni egymassal, mert valamennyit mindenki kapott, es akkor mostmar egyutt tudnank epiteni.

Akkor, ha ezekben sikerul megegyezni, akkor johetnek a jelenre vonatkozo, altalanos dolgok, hogy peldaul lopni nem jo, es, mivel abban az elobb ertettunk egyet, hogy nincs mar mieink meg a masikok, igy tokre mindegy, hogy ki csinalja, mindegyik esetben rossz. Az eroszak is nagyon rossz, es fentebb targyalt okokbol ugyanugy mindegy, hogy kicsoda ellen van elkovetve. Es akkor, hogy ne csak a rossz dolgokrol egyezzunk meg, akkor ezek utan abban is egyet lehetne erteni, hogy mi a jo, peldaul az emberek egeszsege, meg az egeszseges kornyezet, meg a kultura, meg az oktatas, ezek mind jo dolgok amikre szukseg van, a fokozatokkal pedig itt se foglalkozunk, hanem elfogadjuk, hogy az egyes emberek szamara termeszetesen eltero mertekekben, de valamennyire mindegyik, mindannyiunk szamara fontos dolog, es az ezeket mukodteto osszes emberre szukseg van. Mivel ezekben az elobb nagy vonalakban megegyeztunk, senki sem kerdojelezi meg ezek utan, hogy az egyes embereknek egyenkent mi ertelmuk van, es akkor lehet vegre a reszlet kerdesekrok beszelni, hogy peldaul jo-e, hogy egy nagy szinhaz tobb penzt kap az allamtol, mint egy kisebb, ha egyszer a nagyobb tobb jegybevetelre tud szert tenni, mennyi kozpenzt lehet osszesen egyaltalan ilyenekre kolteni, es akkor lehet rendesen, eszervekkel vitatkozni, anelkul, hogy elkuldenenk mindenkit a kurvaanyjaba. Majd, ha ez lesz, akkor Magyarorszag normalis orszag lesz, de mire ez megtortenik, lehet, hogy Magyarorszag lesz az egyetlen ilyen hely a bolygon, ahol meg eszervekkel vitatkoznak az emberek, a dolgok mostani allasa szerint kezd mindenki megorulni, de nembaj, mi azert elkezdhetunk dolgozni ezen, hatha tenyleg eljon a mi idonk! :D

Nigro notanda lapillo 2016.06.16. 15:44:29

@Herr Géza: hù, az nagyon sok. Itt nàlunk jelenleg 75 eurò egy évre, mindenre jò az orszàgon belül(ok, nagyon kicsi hely), de a jövô évtôl ingyenes lesz a tömegközlekedés(vonat, busz, villamos) minden iskolàsnak, 27 éves korig.

Nigro notanda lapillo 2016.06.16. 15:44:43

@tanato: anyukàmék szomszédsàgàban él egy idôs hölgy, minden héten hàromszor megy a körzeti orvoshoz, mert "a rendelô a bolt mellett van, és ha màr arra jàr beugrik, hàtha van valami". Gondolom nem egyedül van ìgy ezzel.

báró Csekonics 2016.06.16. 15:45:04

Az első pontban sajnos érthető ha egy munkáltató sem szereti a 'beteges' munkavállalót: kiszámíthatatlan és tervezhetetlen az erőforrás igény, nevezetesen hogy mikor és milyen hosszan lehet az illetőre számítani, mikor kell helyettesíteni és milyen hosszú távon.
A megoldás szerintem - és nem csak erre a konkrét problémára, hanem nagyon sok mindenre az egészségüggyel kapcsolatban - az lenne, ha végre minél többen és minél tudatosabban figyelnének oda az egészségükre.
Pár példa a teljesség igénye nélkül:
- káros szenvedélyek elhagyása de legalábbis csökkentése (cigi, de akár a mértéktelen zabálás is!)
- munkavédelmi előírások betartása (ne rokkanjon le...)
- alapvető higiéniai szabályok - különösen tömegközlekedésben és sok emberrel való kapcsolattartás során (zsebkendő használata, sűrű kézmosás stb.)
- mozgás (!!!) és egészséges(ebb !) étkezés - nem kell túlzásokba esni, nem kell feltétlenül olimpiai szintű edzés vagy szuper diéták...

desw 2016.06.16. 15:45:19

@FeketeMacska73:

"amugy az a szep ha valaki kikoltozik tajfoldre fizeti a havi 7000 forintot ugyanarra az egeszsegugy ellatasra jogoslult mint aki fizetesenek negyedet berakja az egeszsegugyi kasszaba... "

A 10-ből kb 5 millió polgár egy fillért sem fizet és mégis ellátják...

Egyébként hiába fizeti, Tájföldön nem a magyar TB terhére látják el. Vagy fizeti zsebből a kinti eü kezeléseket, vagy köt külön biztosítást.

Visceroid 2016.06.16. 15:45:22

Ezeket a javallatokat Orbánnal kell megbeszélni.

Tom66 2016.06.16. 15:45:27

Svájccal összehasonlítani Magyarországot? Sokat járok Svájcba, kedvelem, de sok olyan példát is lehetne felhozni, amitől itthon idegbajt kapnának az emberek.

Herr Géza 2016.06.16. 16:02:08

@Tom66: Úgy látom többeknek lenne ajánlatos a posztot úgy egészében többször is elolvasni.
Szó nincs arról, hogy a poszt szerzője Svájccal hasonlítaná össze M.o.-ot. Teljesen másról szól az egész és két olyan jobbítási javaslatra hozott svájci példát, ami terén Svájc méltán híres világszerte: az egyik a tömegközlekedés, a másik a polgárok közvetlen beleszólása a politikába, azaz az ottani népszavazási rendszer. E két területen maradandót alkottak a svájciak, akkor miért baj ezzel példálózni? Pláne, ha a szerzö ott is él, söt a tömegközlekedés ügyében olyan rálátása van, mint keveseknek, lévén hogy a svájci vasútnál dolgozik...

Mérnork 2016.06.16. 16:13:20

@FeketeMacska73:
Egyszerűbb lenne regisztrált mobilszámon (kinek nincs manapság?)
keresztül emeltdíjas sms-ben savazni. Ker. TV-knek is bejött ;-)))

tanato 2016.06.16. 17:00:26

@Nigro notanda lapillo: Pontosan,egyedül vannak legtöbbjükre csak a postás meg a díjbeszedő nyit rá ,a család sokszor messze van, kint vagy az ország más végében.

2016.06.16. 17:01:09

A 3. ponthoz ingazokent annyit tennek hozza, hogy amint irod a magyar vasuti berlet 38 jegy aranak felel meg. Ennek az a kovetkezmenye, hogy ha a munkaltato nem fizeti, akkor sokan inkabb nem vesznek berletet, hanem a vonaton a kalauztol veszik meg, mert igy, ha csak egyszer is nem jon a kalauz, mar jelentos osszeget sporolnak meg. Azoknak, akik naprol napra elnek, tenyleg szamithat, ha havonta csak nehany jegyet elmulaszthatnak. Tovabbi kovetkezmenye egy csomo ideges ember, ideges es gyanakvo kalauz, lassusag, es sok szivatas azoknak is, akiknek van rendes berlete (a kifaradt es gyanakvo kalauz sokszor a berletesekkel is minosithetetlenul viselkedik, husz evig jartam havi berlettel, sajnos megtapasztaltam es nagyon meltanytalannak ereztem, hogy a kalauz miert nem a jegy nelkul utazokat szivatja, miert a berletesekkel szemben lep fel fenyegetoen). Ezzel ellentetben Daniaban a havi berlet az alig tobb, mint tiz jegy araba kerul. Logikusan mindenki rendben megveszi, hiszen nem lehet annyit logni, hogy "megerje". Kovetkezmeny: utas is, kalauz is nyugodt, kedves, az ingazas nem egy feszultsegforras, hanem csak a munkahely eleresenek modja. Mekkora kulonbseg!

Alick 2016.06.16. 17:01:14

„Nincs ingyen ebéd”

Tényleg nincs, keményen vonják a tébét. Talán prevenciós bónuszt lenne érdemes adni, illetve keményen rászállni az egészségügy költséghatékonyságára.

jacint70 · http://jacint.blog.hu 2016.06.16. 17:01:20

@Bredpitt Monika: Kivéve akkor, ha a gyerekkel általában kocsival járunk, kivéve időnként, amikor olyan helyre megyünk programra, pl. belváros, ahol lehetetlen parkolni, egyszerűbb bebuszozni... Arra az egy-két alkalomra "luxus" a bérlet, jó lenne ilyenkor a gyerekjegy is...

5perc 2016.06.16. 17:07:37

Mielőtt a javításokon kezdünk gondolkozni, állítsuk helyre a 2010.április 1-i alkotmányos és törvényi környezetet.

szakasz2 2016.06.16. 17:24:07

@Kishableany: Ott a pont! Köszi a továbbgondolást.

Csodabogár 2016.06.16. 17:37:42

@Buchhalter: Most megnéztem a BKV honlapját, mert nem akartam elhinni, hogy nincs diákbérlet és van!
Közoktatásban és felsőoktatásban tanulóknak havi 3450 HUF. Diák igazolvány kell hozzá.

Csodabogár 2016.06.16. 17:42:39

@Tom66: Pl. a rend és a tisztaság.

szakasz2 2016.06.16. 17:51:37

@Csodabogár: Diákbérlet van, diákjegy nincs!

Pernilla 2016.06.16. 17:59:43

@szakasz2: @Csodabogár: így van, diákkedvezmény csak bérletre van.
Ezért rendszeresen 3 napos tartózkodásokra Budapesten megveszem a havi bérletet. Jobban megéri. Ami egy vicc.

Herr Géza 2016.06.16. 18:23:09

@szakasz2: Nichts für ungut! :))))
Kiakadtam egy pár értetlen emberen. Grüzi!

DieNanny CH 2016.06.16. 18:46:53

Tudok egy rokonomról, aki a példákat olvasva így szólna:
"Nem csoda, hogy Svájcban ezt meg lehet csinálni! Ott 400 éve béke és nyugalom van!"

:-(((

A felvetések jók, kb 50 év múlva érnek meg arra az emberek, hogy egyáltalán elgondolkodjanak rajta...

M. Péter 2016.06.16. 19:04:11

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: Inkább csak 200, Napoleon elfoglalta Svájcot, utána lett csak semleges.

DieNanny CH 2016.06.16. 19:10:01

Ahogy itt a hozzászólásokat olvasom, látom, sokan képzavarban vannak.
A poszt NEM ÖSSZEHASONLÍTÁS, hanem más országokban bevált ötletek leírása.

Ha nem írta volna, hogy S-ban össze van hangolva a busz és vonatmenetrend, csak úgy pontokba szedi, akkor emészthetőbb lenne?

@M. Péter:

Az oké, semleges, de olyan szegény is egyben, hogy itt is volt 100 éve egy nagy kivándorlási hullám.

DieNanny CH 2016.06.16. 19:17:23

@Herr Géza:

Nem olvastam még végig a hozzászólásokat, mert kezdett felforrni az agyvizem, ezért írtam ugyanazt, mint te!

Nigro notanda lapillo 2016.06.16. 19:36:15

@tanato: igen, teljesen egyedül maradt, egy fia volt aki pàr éve meghalt, senki màs nincs köülötte, de a szomszédokkal jòban van, rànéznek, segìtenek neki ha kell, ez az orvoshoz jàràs inkàbb olyan "menetrendszerû" mint egy szokàs...

2016.06.16. 19:36:31

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: a beke nem jon onmagatol. Svajcban minden ferfi katona, es otthon orzik a gepfegyvert, es rendszeresen behivjak oket par het gyakorlatra. Ha az orszagot tamadas erne, 15 perc alatt hadrendbe allnak. De nemcsak haborus helyzetre igaz, hogy a beket aktivan orizni kell. A mindennapokban is a svajciak raszolnak barkire, aki nem tartja be a rendet. Mindenki tudja, higy felelos a masikert es felelos a rendert. Kicsi kilengest sem turnek el, mert a kicsibol megszokas lesz, aztan pedig kaosz. A sajat szememmel lattam eseteket, amikor buszon, utcan stb raszoltak egymasra az utasok, jarokelok, hogy nem szabad szemetelni, hangoskodni, lokdosodni stb. Probalnad meg otthon...

Ugyanez megy Daniaban is: szabadsag van, mindenki ugy oltozik ahogy akar, annak a kezet fogja az utcan akiet akarja stb, ilyenekbe senki nem szol bele. De amint elkezdodik a problema, csirajaban elfogjak a hatosagok es az emberek is. Kicsit nott a zsebtolvajlasok szama a metron? Mar indult a kampany, a rendorseg kiment a nagyobb munkaltatokhoz es elmondta, hogy mik az uj trukkok, kamerak, hangosbemondok ra voltak allitva, hetek alatt visszallt a rend. Koppenhaga a kerekparosok varosa, egy idoben azonben elszemtelenedtek es mar a jardan is tekertek, pedig az uttest mindket oldalan az egesz varosban van bicikliut. Meg eppen csak eszrevettem par esetet, a kovetkezo heten mar razziazott a rendorseg, tobb szaz biciklist durvan megbuntettek, tele volt a media azzal, hogy micsoda gazemberseg, amit a biciklistak csinalnak, es kesz, mar rend is lett, csirajaban megfogtak a problemat.

Az emberek egymasra is raszolnak ugyanugy, mint Svajcban. A jarmuveken a csendes kocsikban nem szabad telefonalni vagy beszelgetni, es ha valaki nem tartja be, siman raszolnak. A fiatalok nagyon tombolnak, buliznak, hangoskodast, zenehallgatast altalaban elnezik nekik a szomszedok, de a rombolast nem. Eppen a mult hetvegen volt egy szornyu nagy buli a szomszed lepcsohazban, bosszankodtam, mert tobbszor felebredtem ejszaka az orditozasra. Masnap mentem hazafele a boltbol es lattam hogy egy idos szomszedasszony megallit egy fiatalembert a bejaratnal es mutogat z osszetort sorosuvegekre a jardan. Valoszinuleg az o haverjai buliztak. Nem ertek danul, de a neni is normalis hangnemben beszelt, es a srac sem tunt nagyon szemtelennek. Meghallgatta, bologatott, tovabbment. Sem a neni, sem a srac nem kiabalt, nem agresszivkodott, nem anyazott, megbeszeltek, tovabbmentek.

A beket orizni kell, megpedig aktivan, a rendet pedig helyre kell allitani, ugy kicsi, mint nagy ugyekben. Otthon a rossz trendek megszokassa valtak pl szemeteles, logas, agressziv viselkedes, tolakodas stb., masreszt ongerjeszto folyamatta valtak: ha az egyik megteheti, akkor a masik ugy gondolja, hogy neki is szabad stb. Nem jo trendek ezek es nagyon nehez lesz megallitani, plane visszaforditani,,hiszen az elet rengeteg teruletet erintik.

M. Péter 2016.06.16. 19:43:24

@fhdgy: Viszont ha nyereség van, az is a vállalkozóé. Nem hiszem, hogy jó ötlet lenne, hogy a képviselők az ország vagyonát sajátjuként kezelnék.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2016.06.16. 19:46:17

Miutan olyan sok szo esett a tomegkozlekedesrol,..:) Bevallom, majdnem 10 eve elek LA-ben, de tomegkozlekedest talan 2x vettem igenybe eddig :) Most kivancsi lettem, es meggogliztam, mennyibe kerul egy jegy nalunk. 2014-es adatokat talaltam a weboldalon:
- 1 utra szolo (vagy atszallo jegy, 2 orai idotartamra) felnott/felsooktatasban resztvevo: $1.75, alt. es kozepiskolai tanulo: $1, fogyatekos (disabled): $0.75
- napijegy: $7 (senior: $2.50)
Itt is bevezettek a chipkartyas rendszert, es a legtobb helyen mar csak ezzel lehet utazni. A kartyak feltolthetok online, ill. az allomasokon v. a jaratokon levo TAP Card gepeknel.
Na, szoval meg en is tanultam ebbol :)

www.metro.net/riding/tap-vending-machines/

2016.06.16. 20:40:21

@Golf2: Ő csak egy tünet. Azért elég durva mindent az elmúlt pár évre fogni. Gondolom, az előző kormányok mindegyike tetőtől talpig patyolat tiszta, mindenki eltud számolni mindennel.... :DDD

2016.06.16. 20:51:50

Javasolnám a svájci gdp-t, akkor biztosan jutna mindenre.

guy2 2016.06.16. 20:51:54

Remek ötletek. Amíg azonban nem úgy írjátok le, hogy ezek kb. mennyibe kerülnének, addig nem érnek sokat.

2016.06.16. 20:53:45

@mojyo: Van erre igény? Nincs. Addig, amíg nincsen, marad a szokásos szócséplés, meg karaktergyilkolás a témában. Meg persze a csodavárás. Meg a szokásos kifogás keresés, meg a kettős mérce, meg "az itt nem működik, mert" és jönnek a szokásos klisék. Nem igazán értem, hogy egy roppant egyszerű dolgot miért nem képesek felfogni az emberek, nem hiszem el, hogy itthon már ennyire alacsony lenne az értelmi színvonal. Ha nekem nem jó, akkor attól nem lesz jobb, hogy mást is megpróbálok lehúzni a saját szintemre. Szerintem valahonnan innen kellene indulni. Meg a mindannyian egy csónakban evezünk érzést is valahogy fel kellene erősíteni, de amilyen zsigeri rosszindulat és irigység jellemzi az embereket, ez sem fog menni nélkülük. Te hogyan látod? :)

2016.06.16. 20:57:54

@guy2: Az, hogy valaki faszfej prosztó módjára viselkedik (rongál, szemetel, kiakar nyírni az úttesten, stb.), nem pénz kérdése. Az emberi viselkedés és az ember-ember kapcsolatok nem a pénzen múlnak. Csakis az embereken. Ha nem lenne annyira általános az a fajta debil mentalitás mindenfelé, már az is sokat tudna lendíteni a mindennapokon, és talán kevésbé lenne taszító azoknak, akik nem akarnak alkalmazkodni a parasztokhoz.

Bredpitt Monika 2016.06.16. 22:48:54

@jacint70: igen, ez.jogos, nekem nincs kocsim, a berlet most 3450 forint es neha egy hetvege alatt bejon az ara, mi mondjuk mindig megyunk valahova

montroyal ( CAN qc) 2016.06.17. 02:21:29

@Visceroid: legalabb is a kovetkezo 25 évre ..

montroyal ( CAN qc) 2016.06.17. 02:35:49

nalunk minden adofizeto kulon kategoriaban fizet a tomegkozlekedesre es a gyerekgondozasi segelyre (1év max)
fuggetlenul attol hogy hasznalja a tomegkozlekedest vagy van -e gyereke ... mint, ahogy a haztulajok fizetnek iskola adot es nincs gyerekuk ,a berlok nem fizetnek es van 5 iskolas gyerekuk ..

montroyal ( CAN qc) 2016.06.17. 02:50:35

@fhdgy: nalunk nem jar semmilyen penz vegkielegites, tavozasi stb ha nem valasszak meg regebben volt de nagyon megszigoritottak . tobben a mandat lejarta elott otthagytak a parlamente zsiros allasokert , ezekre is raszaltak nem kaphatnak penzt tavozaskor (regebben volt)
egy jo pelda a mostani provinc PM, aki mikor kepviselo volt es egeszsegugyi miniszter, demissionalt es visszament praktizalni , egy kormanyprogram kereteben oriasi penzt vett fel, mert uj pacienseket vallalt ... csakhogy a kovetkezo valasztason visszatert mint partvezer es megvalasztottak PM -nek
es megpiszkaltak, vissza kellett fizetnie amit a paciensek vallalasara kapott es otthagyta oket ..

fhdgy 2016.06.17. 09:35:56

@adg: A jelenlegi magyar parlament az én fogalmaim szerint teljesen megtestesíti a működőképtelen parlament fogalmát.

Én, akárhogy erőlködöm, ennél fölöslegesebb, működőképtelenebb parlamentet nem tudok kitalálni.

Ginix 2016.06.17. 11:12:44

@Pernilla: nemrég fedeztem fel, sztem az évszázad találmánya az egy hónapig érvényes 5-napos bérlet.
www.bkk.hu/2013/04/berlet-es-jegy-egyben-itt-az-530-as-jegy/

Pernilla 2016.06.17. 15:36:56

@Ginix: igen, ez tényleg jó áron van, már hallottam róla. De amíg diák vagyok, a havibérlet még mindig sokkal jobban megéri.

Ginix 2016.06.17. 16:02:06

@Pernilla: jaaaaa, azt nem tudtam, h diák vagy:)

Pernilla 2016.06.17. 22:47:33

@Ginix: alapvetően a diákjegy létéből vagy nem létéből indult ki a diskurzus :)
Amúgy igen, lassan kicsit túlkorosnak számítva, meg leginkább csak papíron, de diák vagyok. :)

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2016.06.20. 11:23:21

@Gerusz: Köszi ezt a kommentet, rákényszerítettél, hogy alaposan utána olvassak a választási rendszereknek. Huhh, van pár szisztéma, a mandátumok kiszámításának bonyolultságáról nem is beszélve. A listás szavazásnak is értem a jelentőségét, a töredékszavazatok megmaradása miatt, de a probléma az, hogy listán az is bekerülhet a Parlamentbe, akire kényszerből sem szavazna senki.
@diggerdriver: Erre találták ki a pártmentes demokráciát - megvalósításáról még nem tudok, de lehet, hogy működik valahol...van ugye a személyes érdek, vannak a térségi (kis közösség, település, megye stb. és az országos érdekek. A pártérdek csak kukac az egészséges almában. A képviselők visszahívhatósága meg miért lenne katasztrófa? Csak a kereteket és kritériumokat kell okosan meghatározni, még mindig jobb lenne, mint most, hogy négy évig a legnagyobb gazemberségeket lehet teljes nyíltsággal elkövetni és semmi következménye. Ez a katasztrófa.
@fhdgy: értem a gondolatmeneted, csak nem ugyanabban a szerepben látjuk a képviselőket. Most mondok egy elvetemült ötletet. Miért nem úgy tekintünk a képviselői munkára, mint bármely, végzettséget és szakértelmet igénylő munkára? A ciklus végén felszabadul 360 üres álláshely (kb). Erre álláspályázatot kell kiírni, meghatározva a minimális kritériumokat. Az erre jelentkezőket a feltételek alapján szűrjék meg, a szűrőn átesettek pedig kezdhetik gyűjteni a kopogtatócédulát.
Hogyan lehetne számon kérni valakin a rossz döntéseit, sőt, rossz szakmai döntéseit, ha már eleve nem is kompetens a kérdésben, legyen az akár szociológiai, egészségügyi, pénzügyi vagy környezetvédelmi probléma...

Hogy ez esetleg nem elég demokratikus? Gondoljunk bele, hogy előfordulhat (elő is fordul), a nyolc általánost is csak átrugdosva kijáró képviselő dönt országos ügyekben, milliók életére gyakorolva jó vagy rossz hatást. Elképesztő, hogy az élet más területein elvárjuk, hogy szakemberek oldják meg a szakmai problémákat, míg országos problémáknál beérjük azzal, ha valaki képes volt leérettségizni, de még azt sem várjuk el, hogy bármilyen szakterületen legalább néhány éves vezetői tapasztalatot fel tudjon mutatni.

Gerusz · http://gerusz.blogspot.com 2016.06.20. 11:35:22

@zöldeketbeszélek: Sok szisztéma van, de az egyéni körzetek, egy képviselő / körzet, FPTP rendszernél rosszabb egyszerűen nincs. Az összes létező hátrányt tartalmazza, szanaszét lehet gerrymanderezni a körzeteket, stratégiai szavazásra kényszeríti a kisebb pártok támogatóit, és egy N fős körzetben K párt esetén potenciálisan figyelmen kívül hagy N(K-1)/K - 1 embert (persze ez egy extrém eset, de mondjuk 4 párt esetén egy 20e fős körzetben ez 14999 embert is jelenthet, miközben az 5001 főnek tetsző jelölt jut be).

Pártmentes demokrácia nem létezik, egyszerűen azért, mert a képviselők előbb-utóbb ideológiai alapon csoportosulni fognak, ezt pedig nem lehet megtiltani. Persze, lehet olyan rendszert alkotni, aminek nem _hivatalos_ részei a pártok (igazán csak a listás és az MMP rendszerekhez szükségesek a pártok, a többihez nem feltétlen), de pártok ettől függetlenül lesznek.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása