oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2016. április 28. 06:41,  Vegyespáros 357 komment

2016. április 28. 06:41 Határátkelő

Vegyespáros

Aki egyedül költözik külföldre (és elég sokáig marad), az jó eséllyel ott is talál majd párt magának, ami a sok pozitívum mellett azért érdekes helyzeteket és buktatókat is hozhat magával. Az elmúlt napokban már láthattatok egy felhívást a posztok alján, melyben (a Frankfurti mesék bloggal karöltve) olyan férfiakat kerestünk, akik más nemzetiségbeli társsal élik a hétköznapjaikat. A téma szerintem nagyon érdekes, szóval miközben az a felhívás továbbra is él (itt tudhattok meg róla többet), szeretném ki is bővíteni, azaz beszélgessünk kicsit arról, milyen az élet egy vegyespáros egyik tagjaként. Várom a kommenteket és a posztokat is a témában – nektek milyen tapasztalatotok van?

fekete_es_feher_kez_foto_flickr_com_frerieke.jpg

Mindenekelőtt azonban kis kedvcsinálónak következzen egy vitaindító poszt a kérdésben, pár jó (de legalábbis érdekes) tapasztalattal, tanáccsal – lássuk hát, milyen buktatók hordozhat magával egy vegyespáros! (A dőlt betűs részek a Frankfurti mesék egy korábbi posztjából vannak, illusztrációként használom őket.)

A kulturális előítéletek

A saját, magunkkal hozott kultúránk ugyanannyira részünk, mint mondjuk bármelyik testrészünk, és (tudatosan vagy ösztönösen) védjük is, még egy párkapcsolaton belül is.

Ráadásul a másik kultúrája még akkor is idegen lesz, ha Európán (vagy akár a régión) belül maradunk, ami persze kicsit furcsa és félelmetes is lehet, de pláne az, ha a bennünk óhatatlanul meglévő előfeltevésekkel közelítünk hozzá.

„A brazilok például mindent késsel és villával esznek és a férjem egyszer ámulva nézte, hogy étteremben is képes vagyok kézzel enni a pizzaszeletet, ez neki akkor furcsa volt. Egy másik szituáció, amikor a brazilok túl szemérmesek és inkább nyolc szatyorba begyömöszölik az akkor vett WC papírt, minthogy az emberek lássák az utcán, hogy ők WC papírt vettek. Így tehát a füles zacskós WC papírt én hozom ki a boltból, ő nem. Egyszer nagyon szomjas voltam és az utcán nyitottam ki egy két literes ásványvizet (más nem volt), jól meghúztam, a férjem pedig azt se tudta hová nézzen, merthogy milyen már egy EKKORA palackból közvetlenül inni az UTCÁN.” (Cecília)

A kulturális sztereotípiák helyett (a témával foglalkozó pszichológus, Niels Johannes Barends szerint) jobban tesszük, ha a másik személyiségére, szokásaira, hagyományaira koncentrálunk, és megpróbáljuk az ő szemüvegén keresztül látni a világot.

Ezzel együtt is jelentkezhetnek olyan problémák, amelyek megkeseríthetnek egy kapcsolatot. Például bizonyos kultúrákban a házasságkötés után egyfajta elvárás, hogy a felek adják fel addigi kedvteléseik egy részét (akár azért, mert „nem illik” házas emberként bizonyos dolgokat csinálni), márpedig ha ez csak az esküvő után derül ki, az elég kínos.

„Svédországban van egy ún. szülő szubkultúra, mindenki úgy gondolja, hogy a jó szülő mindent megenged és megtesz a gyereknek, felelősséget pedig nem adnak nekik, ezért nagyon fura történetek jönnek szembe. Pár kollégám panaszkodott, hogy egész nap Eurovíziós Dalfesztivált kellett nézniük és a gyerekek el sem engedték őket a TV elől. Sokat megengednek nekik, persze nem a végletekig (nem dohányozhatnak vagy maradhatnak fent egész éjszaka) és a szülők a saját dolgaikat a gyerekek programja köré szervezik.” (Nóra)

A másság tisztelete

Szerintem ez tipikusan az a dolog, amit könnyebb leírni, mint a hétköznapokban megélni. Persze nem kell ehhez másik országban születni, akár országon belül is előfordulhat az, hogy mások a szokásaink, az otthonról hozott hagyományaink, de ez nyilvánvalóan erősebb, ha a közös ország, nép, nyelv jelentette alapok sincsenek meg.

Nem megérteni és elfogadni nehéz a másik kulturális másságát, hanem a mindennapokban együtt élni vele, a helyzeten sokat segíthet, ha megpróbálunk egy kicsit elmélyülni a másik történelmében, kultúrájában, nem is beszélve mondjuk egy látogatásról a családhoz.

„A brazilok mindig, minden körülmények között megosztják egymás között, amit esznek, és tízszer is megkínálnak, hiába mondtál nemet előtte kilencszer. A magyarok is kínálgatnak, de jobban értenek a „nem”-ből, nem nagyon erőltetik azt, amit nem akarsz. Én kifejezettem nem szeretem, ha valaki a tányéromban turkál, és onnan vesz magának, inkább készítek ugyanabból az ételből két vagy több tányérral, csak az enyémet hagyják békén. Ez a páromnak például furcsa volt először, de mára megtanulta, hogy ne nyúlkáljon bele az én ételembe (vagy az én tál chipszembe, vagy gyümölcssalátámba).” (Cecília)

„Kimondottan a nemzetiségünkből adódó eltérések leginkább a konyha környékén akadtak, de ezek többnyire kellemes meglepetések voltak. Alaposan feltérképeztük egymás ételeit, főleg a férjem a magyar kosztot, én inkább az édességekben tájékozódtam (tobzódtam?), viszont a desszertként fogyasztott sajtra azóta sem sikerült rászoknom...” (Helga)

Ne várj gyökeres változást!

A helyzet az, hogy hiába a szerelem, a másik nem fog gyökeresen megváltozni a kedvünkért, nem fogja levetkőzni azokat a szokásait, amiket otthonról hozott magával (megint csak: ez még mondjuk két magyar között is nehezen megy), nem is beszélve a kulturális örökségről.

Mondjuk egy angol akkor is angolként fog hozzáállni bizonyos dolgokhoz, ha nagyon szeret minket, és persze kisebb-nagyobb változás elképzelhető, hiszen mindannyian alakítjuk a másikat, de gyökeresen nem fog megváltozni. Ha ezt várjuk el tőle, abból nem fogunk jól kijönni.

„A búcsúzkodás megint egy olyan szituáció, ami nagyon különbözik a magyartól. Ha Magyarországon egy vendég elbúcsúzott, akkor max. 5 percet még beszélgetünk az ajtóban, amíg felveszi a cipőjét, elmondjuk mennyire örültünk, hogy eljött, megbeszéljük az újabb találkozót, aztán a vendég köszön és elmegy. A brazilok viszont képesek a fél estét az ajtóban tölteni, először elbúcsúznak az asztalnál, majd az ajtóban, aztán az udvaron is, végül a kapuban, így előfordul, hogy csak a búcsúzkodás tart két óra hosszáig. Ez engem az elején mindig bosszantott, hogy menjünk már, vagy akkor üljünk vissza, de mára már megszoktam.” (Cecília)

Kommunikációs nehézségek

Talán ez az egyik legnagyobb nehézség, és itt most nem kifejezetten a nyelvre gondolok, hanem arra, hogy miként beszélik meg egyes családok a felmerülő kérdéseket. Persze ehhez sem feltétlenül kell külföldre menni, nyilván bárki kapásból tud a környezetéből olyan családot mondani, ahol nyíltan beszélnek bármilyen felmerülő kérdésről, de olyat is, ahol kerülgetik a problémákat, vagy megpróbálják „becsomagolni” a mondandót.

Egy vegyespáros esetén ezt a helyzetet még a kultúrák különbözősége is nehezíti, és ha nem tudjuk időben tisztázni ezeket a különbségeket, akkor komoly baj is lehet. Megint csak az angolokat hoznám fel, több olyan magyar-angol vegyespárost is ismerek, ahol egy idő után gondot okozott, hogy nagyon nehezen lehetett mélyebb beszélgetést folytatni az angol féllel.

„A brazilok nagyon nehezen válaszolnak egy eldöntendő kérdésre igennel vagy nemmel, és nem szoktak egyenes választ adni semmire. Hanem hímeznek, hámoznak, magyaráznak egy órát, ha valamire nemleges a válasz, akkor meg végképp bajban vannak, mert nem akarják a másikat megbántani. Így sokszor nem mondanak nemet, de nem is csinálják meg, amit a másik kért, vagy amit megbeszéltek. A magyaroktól megszokott egyenes válasz (amikor azt mondják, amit éppenséggel gondolnak) sokszor sértő egy brazilnak, ők megszokták, hogy nem kapnak direktbe negatív választ az arcukba. A férjem annyiban változott az évek során, hogy most már megmondja, ha valami nem tetszik neki és nem akar mindig a másik ember kedvében járni, főleg, ha az neki kényelmetlen, nekem pedig meg kellett szoknom, hogy legyek türelmesebb a brazilokkal.” (Cecília)

A nyelv kérdése

Evidencia, de azért nem árt két mondatot írni a nyelv kérdéséről sem: az elején persze lehet romantikus a meg-megzökkenő beszélgetés, de hosszú távon muszáj legalább egy olyan nyelvet találni, amit mindkét fél megfelelő színvonalon beszél.

„A másik legnehezebb dolog itt a barátkozás, már úgy értve, hogy időbe telik, amíg megtanulom a nyelvet annyira, hogy ki tudjam alakítani a saját baráti körömet és ne mindig a férjem barátainak a feleségeivel vagy barátnőivel kelljen beszélgetni és barátkozni, akár tetszik, akár nem. A férjem abban a szerencsés helyzetben volt, hogy amíg Budapesten laktunk, ő körül volt véve brazilokkal, de még így is kijött rajta egy erős kultúrsokk. Nehezen viselte, hogy az emberek nem mosolyognak annyit az utcán, hogy sok mindenben rám volt utalva, valamint hiába küzdött a magyar nyelvvel, nem ment neki, így 2 év után elvesztette az érdeklődését először a nyelv, aztán az ország iránt.” (Cecília)

Nem egyszer halljuk párok esetében, hogy például azért is fajul el könnyebben egy veszekedés, mert nem a saját anyanyelvünkön sokkal kevésbé érzünk fajsúlyosnak egy-egy szót, nem érezzük minden árnyalatát, így könnyebben is bántunk vele. Ahogy ennek az ellenkezője is igaz. Nehéz idegen nyelven az intimitást is megtalálni, ha nem tökéletes a nyelvtudás, hiszen nem biztos, hogy annyi szintjét ki tudjuk fejezni az érzelmeknek.

Ragaszkodj a neked fontos dolgokhoz

Persze az ember megpróbál alkalmazkodni a másik kultúrájához, lassan összecsiszolódnak a felek, de azért az sosem vezet jóra, ha ez valamelyikük teljes önfeladásához vezet, és nem is vehetjük fel a másik minden szokását. Ha igen, az előbb-utóbb óhatatlanul oda vezet, hogy rosszul érezzük majd magunkat a kapcsolatban. A jó megoldás tehát alighanem az, ha a nekünk igazán fontos rituálékat, szokásokat megtartjuk és tiszteletben tartjuk, ha a másik is így tesz.

„Kicsit több, mint másfél éve költöztünk össze. Nekem ekkor tűnt csak fel, hogy a barátom mennyire babonás. Ha például elindultunk valahová, és vissza kellett szaladnom egy sálért, vagy a pénztárcámért, a lelkemre kötötte, hogy nézzek bele a tükörbe, mielőtt újra kijövök a lakásból, különben balszerencse ér. A sótartót nem adhatom a kezébe (szintén balszerencsés), ha a lábára lépek véletlenül, ő is rálép az enyémre, különben veszekedni fogunk, és ha leejtek egy kést vagy villát, háromszor le kell kopogni az asztalon. Akkor kerültünk konfliktusba, amikor kifordítva vettem fel egy pólót: nálunk ez szerencsét hoz, de az orosz babona szerint azt jelenti, hogy meg fognak verni. Én inkább a szerencsében hiszek.” (Zsófi)

Csak türelmesen

Na, ez az, amiből soha nem lehet elég (mármint türelemből) egy kapcsolatban, különösen igaz ez, ha még kulturális és szokásbéli különbségek is adódnak. Nem vagyunk egyformák, akad, aki könnyebben alkalmazkodik egy másik kultúrához, másnak tovább tart hozzászokni a változásokhoz. Ne siettessük a dolgot, mert a másik úgy érzi majd, hogy nyomást gyakorolunk rá.

Szülők

Akár bevalljuk magunknak, akár nem, a jó kapcsolat a szülőkkel nagyon fontos, ráadásul a velük való viszony nagyban függ a kultúrától és az elvárásoktól is. Olyasmire gondolok itt, mint hogy mennyire családközpontú egy kultúra, mennyire szoros a gyerek-szülő kapcsolat. Hogy ne feltétlenül magyar példát hozzak, Joe Larabell például a japán és az amerikai kultúra különbözőségéről írt egy bejegyzést, melyben azt fejtegette, hogy miközben a nyugati kultúrkörben a gyerekek gyorsan függetlenednek a szülőktől, addig Japánban a szülők és a gyerekek kapcsolata azt követően is nagyon szoros marad, amikor utóbbiak már elköltöztek.

A szülők támogatásának megszerzése tehát fontos, hiszen ki akarja, hogy a párjának szülei (akarva vagy akaratlanul) megnehezítsék az életét?

„Az első találkozásunk vidéken történt, családi körben. A szüleim fiatalságom miatt féltetettek egy nálamnál kétszer olyan idős férfitől, ezért első körben maguk szerettek volna megbizonyosodni róla, hogy Georg (merthogy így hívják… és igen, német származású „fiatalember”) nem egy szatír, avagy egy leánykereskedő, aki fiatal lányokat szokott kedvtelésből elrabolni. A humort félretéve, a szüleim tényleg aggódtak egy picit, de minek?! Az ebéd alatt mindenki kicsit feszült volt és ideges, de szerintem ez természetes, pláne ha először találja magát az ember fia egy teljesen idegen családban. Nagy falat volt ez Georg számára, de megugrotta.” (Dóri)

Merre tovább?

A jövő tervezgetése minden kapcsolat alapja, de egy vegyespáros esetében még fontosabb időben tisztázni olyan alapkérdéseket, mint hogy például hol akarunk élni, milyen értékrendszer mentén szeretnénk nevelni a leendő gyerekeket (egyáltalán hány gyereket akarunk), ki milyen nyelven beszél majd velük, mit és hogyan tanuljanak meg egymás kultúrájából, stb. Mert bizony annál komolyabb feszültségekhez ritkán vezethet valami, mint amikor a gyerekneveléssel kapcsolatos nézőpontok különböznek. Ez még azonos kultúrájú pároknál is kiélezheti a hangulatot, akkor is, ha korábban sose veszekedtek.

+1 Nincsenek szabályok

A fentiek persze szépek és jók, de a szerelemben éppen az a szép, hogy nincsenek szabályok, arról nem is beszélve, hogy mindannyian mások vagyunk. 

Éppen ezért szeretném, ha minél többen megírnátok a tapasztalataitokat! :)

(Fotó: flickr.com/Frerieke)

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével!

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: párkapcsolat

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr608668982

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Shanarey 2016.04.28. 23:36:57

@FutureFry:

Engem a tükör fordítás érdekelne, mert ma gonosz vagyok.
:-)

Dragonlady (Bp, Hun) 2016.04.28. 23:38:39

hiányoztatok, basszus :-( éstényleg előcsalogatódott egy csomó ember:-)
nekemfurcsa, ha valakicsakazértis erőharcot vagy ideológiai háborút csinál a kajából.nemcsakelvek,hanem a másik tisztelete is ott kéne hogy legyen a képben.
nem akarnám,hogy valaki aki vega a saját elvein erőszakot téve utálkozva főzzön nekem húst, örülnék,hog yvégre valami más meg érdekes lesz.
nemennék majonézt valaki mellett, akiről tudom, hogy utálja (kivéve ha bosszantani akarom - a tesóm gyakorlatilag hány a szagától).
és nem ennék pont disznót csakazértis jól befeszítve magam zsidó vagy muszlim ember társaságában.
ez szerintemvalahol ugyanaz a tisztelet, hogy nemcsak énénénén vagyok és az én elveim meg preferenciáim, hanem hogy a másik mit gondol vagy érez.
(ugye nyolc évig ettem a halal kaját a menzán,naés?és a törökkolléganőim főztek a legjobban a fé lvilágon. nagyon hasonlí a magyarkonyhára egy csomó dolog és ezértkifejezetten nagyonszerettem mikormeghívtak.)
Viragónak gratula a lényeglátáshoz :-(
azért kár,hogy más nem reagált arra, amit mondtam :-)
de már lehet,hogy túlsokszor elmondtam. hogy mindigkár,amijor valami miatt nemhatározhatod meg, kivagy te, miaz identitásod,
hanem mások teszik meg ezt neked éshelyetted kinézeted vagy bármimás alapján.
bocs, nincs türelmem javítgatni, ezzel a beragadt space-szel kéne most dolgoznom is :-(

Taxomükke (UK) 2016.04.28. 23:56:03

A fiam a jovo heten veszi felesegul a tajvani menyasszonyat. Aki raadasul idosebb nala nehany evvel. Es negyvenpar centivel alacsonyabb.
Imadjak egymast.
Ez a fontos.

Dragonlady (Bp, Hun) 2016.04.29. 00:59:31

@Taxomükke (UK):
gratulálok és sok boldogságot :-)
kell-e majd csirklábat szopogatni az esküvői ebédrészeként, csak nehogy diszkriminálva legyenek a kínai szokások? :-D
(most hirtelen ez jutott eszembe. ja meg hogy miután vége volt a svédasztalnak, és menni kellett, mert jött a k övetkező pár, mindenki előszedett egy csomó nejlpnzacskót a zsebéből és megpakolta őket a maradékkkal hogy hazaviigye. szó se róla, se előtte se utána soha nem ettünk megkzelítőleg se olyan jó kaját. a jó kínai kaja csak mítosz, különleges alkalmakra főzik, a hétköznapo étel moslék szintű Tajvanon.ha tudtam volna, én is viszek zacsikat, sőt egész dobozokat, és nem érdekelt volna, hogy úgy viselkedek, mint egy elkúrt malac :-D)

Dragonlady (Bp, Hun) 2016.04.29. 01:10:13

(egyébként direkt jövök a sztereotípiákkal és haosnlókkal, ha Londonban nőtt fel az illető esetleg, akkor lehet, hoy neki se tetszik, ha ránézésre azt gondolják róla, hog ybiztos bedobálja a csirkecsontokat az asztal alá a vendéglőben is.)

blackhairlady 2016.04.29. 02:17:12

Nalam a kulturalis azonossag azt jelenti, hogy hasznal wc pairt, evoeszkozt hasznal az etel elfogyasztasahoz es (nekem) megfelelo ruhazatot visel. Ja, es nem a kezeb fujja az orat. A tobbit at lehet hidalni szerintem. Mi mar nagyon sok mindent ateltunk/tuleltunk a ferjemmel, nem hiszem, hogy barmit is szamitott ezekben, hogy mas orszagban lattuk meg a napvilagot.

Olvasom itt a vendeglatassal kapcsolatos dilemmakat, szerencsere neekem ebbol nem volt sosem gondom,mivel otthon is es itt is csak a rokonsagot latatm vendegul. otthon mindenki husevo volt, szoval johettek a jo kis sult/rakott/szaftos husijaim, it is csak a rokonsag jon idonkent satoros unnepekre, egy szep nagy steak mindenkinek keszul, aztan azon kivul van hal vagy valamilyen seafood, salata osszetevok kulon talban, aztan osszerakosgatjak maguknak, meg sajt, sajt es sajt, mindenfele fajta.

blackhairlady 2016.04.29. 02:35:07

@Mrs. Clayton: en magas homersekleten 4 percig sutom az elso oldalat es 3 percig a masikat, tokeletes medium lesz a steak.

FutureFry 2016.04.29. 02:46:42

@blackhairlady: Ha netalán bölénysteaket készítenél akkor azt rövidebb ideig süsd, mert soványabb a marhánál és hamarabb átsül (ráadásul szvsz ízletesebb, ha medium-rare)

blackhairlady 2016.04.29. 02:55:51

@FutureFry: koszi:) meg nem mertem kiprobalni, de most lehet, hogy rabeszeltel.

2016.04.29. 07:30:41

@Virago_1000: Van erről valami valós statisztikád?
Sürgősen beszélnem kell a feleségemmel erről... ja nem, már ezerszer kinevettük azokat (mindkét oldalról), akik hasonló okosságokkal traktáltak minket.

2016.04.29. 07:30:44

@diggerdriver: Ha mondjuk hindu embert látok vendégül, akkor nyilván nem főzök neki marhahúst, mert figyelembe veszem az ideológiai kehéjét. Mint ahogy elvárom, hogy ő is vegye figyelembe az enyémet. Ha a vendégemnek olyan ideológiai kehéje van, hogy csak és kizárólag disznóhúst ehet, egye fene hozatok neki az étteremből (mondjuk papírtányérból fog enni). De ha nincs neki, márpedig valószínű nincs, én legalábbis még nem hallottam ilyenről pedig nem bezárva élek, akkor annak minősítem a kérését, ami: szimpla kekeckedésnek. Udvariasan de határozottan közlöm vele, hogy a közös vacsorára kulturális különbségeink miatt nem kerülhet sor.

Chaoyang · http://xiongyali.blog.hu 2016.04.29. 07:31:10

volt vagy felszaz komoly kapcsolatom magyar lanyokkal, tobb tucat eszak amerikaival es az utobbi idoben szamolatlanul elvezem a kinai csajokat. Feher, fekete, zsido, kinai nekem tok mindegy csak intelligencia, sex es szemelyiseg stimmeljen a tobbi nem szamit. nyelv, kultura,hagyomanyok, csaladi elvarasok, etkezesi szokasok, es hasonlokon problemazni micsoda bvaromsag.

tanato 2016.04.29. 08:23:17

@Taxomükke (UK): Gratulálok,a két különböző kultúra ilyetén találkozásának mindig örülök,segíti az antirasszizmust és a toleranciát.

Muscari 2016.04.29. 08:28:24

@Dragonlady (Bp, Hun): szia, én azért nem reagáltam, mert szerintem annyira egyértelmű. Persze, hogy mindenki rózsaszín belül, Virág elvtárs megírta :-)

Dani jól van?

tanato 2016.04.29. 08:28:48

@wuaaa: Az én muzulmán ismerőseim/döntő többségben Mo.-on tanult,ide nősült és itt ittragadt orvos és gyógyszerész/mindig jártak kocsmába,imádják a magyar borokat és pálinkákat,eszik a disznóhúst,természetesen a magyar családjuk miatt ülik a karácsonyt és a húsvétot./amellett hogy olvassák a Koránt,ritkán följárnak Pestre is az imahelyükre és némelyikük körülmetéltette a fiát és el is vitte magával a mekkai zarándoklatra is./
Lehet így is békésen közelíteni a kultúrákat.

Muscari 2016.04.29. 08:29:45

@Taxomükke (UK): gratulálok, sok boldogságot kívánok az ifjú párnak :-)

Muscari 2016.04.29. 08:33:47

@Chaoyang: a félszáz kapcsolatot elhiszem, de hogy komoly???

tanato 2016.04.29. 08:39:20

@Dragonlady (Bp, Hun): Én sem azért nem reagáltam mert nem értenék egyet hanem azért mert nekem ez alapból triviális előéletem okán, hogy mind egyenlőek vagyunk.Anno mint fiatal fiúk ugyanazon dolgok iránt érdeklődtünk,együtt tanultunk,éltünk,jártunk bulizni stb.Persze sokszor gyilkos politikai vitákba is keveredtünk/mint itt a blogon is/ de sértődés nem volt a vita után együtt pálinkáztunk.Egy nagyon kis kolesz szobában aludtunk négyen együtt és nem volt senkinek sem "néger" vagy "arab" szaga vagy egyéb rossz adottsága.
A kajákat meg eltanultuk egymástól én a nagyon csípős arab ételeket afrikai ételeket a sós etióp kávét,az ázsiaiaktól a pálcikát a rizst meg a füstölt halat,tőlünk meg ők a mákos tésztát sült tököt a disznótorost,hurka kolbászt,tepertős pogácsát stb.
Egyébként igazán a disznóhúst ki sem tudták kerülni igazán a muzulmán hallgatók sem,egyféle ételt adtak a menzán.

2016.04.29. 09:00:44

@Muscari: Hat, oszinten szolva, el kellett gondolkodnom rajta hogy ki az, nagyon regen nem hallottam mar a nevet. Egy versre emlekszem tole, annak is csak a tartalmara, amiben azon nyavajog hogy o most mar tul oreg es nem fog neki osszejonni semmilyen romantikus no-ugy. Ha jol emlekszem, ez a sztori ahhoz kapcsolodott hogy fiatal kora ota tetszett neki egy no de az idosebb volt nala es a csaladja ellenezte, o meg nem mert kiallni magaert es nem jott ossze vele utana meg megbanta, vagy valami ilyesmi. Tobbre nem emlekszem vele kapcsolatban, nem volt szimpatikus.

tanato 2016.04.29. 09:08:07

@Dragonlady (Bp, Hun): Persze hogy előcsalogatódott néhány ember a múltból,érdekes a téma.És viszonylag új még a magyaroknak.Az én fiatalkoromban a Kádár rendszer alatt zárt ország lévén elsősorban csak a szomszéd komm.ország polgáraival kötődtek vegyes házasságok,főleg persze anyaországi és határontúli magyarok között.Meg néhány kint tanuló és dolgozó magyar hozott haza lengyel,NDK-s és szovjetúnióbeli feleséget.na meg a nálunk tanuló harmadik világbéli egyetemisták,főiskolások találtak itt párra,magyar családra,elég nagy csoport voltak ők is.Sok ilyen pár gyermekeiből, gyermekéből lett azután itthon ismert sportoló vagy énekes,riporter stb./Onyutha Judit,Bebe az énekes,Mohamed Aida vívónő élvonalbeli sportoló,Mohamed Fatima énekes,AL Ghaoui Hesna TV-s riporter MUdjahid Zoli énekes stb.
Utána jött 1990,beindult az au -pair mozgalom és ezáltal sok magyar lány talált férjet magának valamelyik nyugat-eu.országban.
Végül bekövetkezett 2004 és ezután rohamosan nőtt a magyar-külföldi vegyespárosok száma.A legsokfélébb variációban:Magyar-dél amerikai,magyar ázsiai,magyar afrikai,magyar ausztrál,sőt gyakori a régebbi típusú magyar és volt szovjet blockbéli párkapcsolat is de most már úgy hogy mindkét fél pl. Angliában dolgozik.Így a jó ez is mutatja hogy végre országunk jó irányba megy ilyen szempontból a régi bezárkódzós viszonyok helyett.
Ja és van még érdekességképpen sok magyar kínai vegyespáros is itthon a nagyszámú/100 ezren felüli/kínai kolónia jelenlétének köszönhetően,mindkét felállásban.

tanato 2016.04.29. 09:14:40

@Mirjam2: Arany János nem az akire gondolsz,ő abszolút polgári tisztes életet élt,nem voltak nőügyei,monogám volt.Petőfinek volt jó barátja.Híres múve pl. a Walesi Bárdok meg a TOldi.

2016.04.29. 09:23:57

@Muscari: 'a félszáz kapcsolatot elhiszem, de hogy komoly???'

Le legyel cinikus, lehet hogy o Orlando :)))

2016.04.29. 09:28:36

@tanato: Dehogynem, pont azt sajnalta a versben amire gondolok, hogy 'polgari tisztes eletet elt', oreg koraban meg mar tul keso volt, 'egy nyugalom var a vegso', vagy valami ilyesmi.

Edit: na most direkt utananeztem, a versnek amire gondolok, az a cime hogy Epilogus.

nyuszigonosz 2016.04.29. 09:29:19

@Mirjam2:

Hogy az embernek nem azonnal jutnak eszébe vers sorok, amiket valaha bizonyára olvasott-tanult, az normális dolog.

Csak mivel te Magyaroszágon születtél, jártál iskolába, érettségiztél, addig téged napi szinten csakis a magyar nyelv vett körül, rádió, tévé...szóval vannak dolgok, amik az ember emlékezetében valahol ott vannak, ott kellene, hogy legyenek. :-)

tanato 2016.04.29. 09:33:11

@Mirjam2: Oké,köszi tényleg emlékezem a vers címére,de a tartalmára már nem.majd elolvasom.

Ginix 2016.04.29. 10:03:11

@FutureFry: amennyire tudom, nem, de az én fejemben az zajlik, h most feldobták a fb-ra, meg mindenhova, megnézik, h milyen a visszajelzés, és az alapján elindítanak vmi gyártást. remélem, igazam lesz (meg, h sok pozitív visszajelzést kapnak).

Muscari 2016.04.29. 11:03:25

@Mirjam2: na most en nem tudom, hogy kirol van szo :-)

Muscari 2016.04.29. 11:07:17

@tanato: AL Ghaoui Hesna apja szir vagy libanoni kereszteny, egyszer olvastam vele egy hosszabb beszelgetest.
Nekem is volt egy ismerosom, nagyon szep, voros haju lany, akinek fekete apatol szuletett egy fia. Szerencsere ez a fiu nem panaszkodott a megkulonboztetesre, sot a lanyok eleg nagy erdeklodest mutattak iranta, meg azt sem banta, hogy Rackanak beceztek.

2016.04.29. 11:45:01

@FutureFry: Ez se rossz. Mostanaban en az ugynevezett "favago-modszert", vagyis, hogy "balta volt csak keznel" szoktam hasznalni leforditva, ez azert van, mert igy dolgozom. :D Japanokkal egyutt raadasul, akikhez kepest, bar hiaba vagyok meglepoen elegedett a sajat precizitasommal, megiscsak egy oshonos K-Europai vagyok es az oszinte igenytelenseg utolso megveszekedett hive. :D

tanato 2016.04.29. 11:53:29

@Muscari: Hesnának szír keresztény az édesapja nőgyógyász,Debrecenben végzett,anyukája magyar ő meg gyerekgyógyász.Salgótarjánban dolgoznak,Hesna is ott nevelkedett.Érdekesség hogy Hesnát is SZíriában keresztelték meg egy híres Kolostorban.
Arab apanyelve miatt sok olyan helyre is bejutott közel keleti riportútjai során ahová máshogy nem tudott volna.
2.pont Régebben tényleg előny volt mixelt gyereknek lenni MO.-on,tényleg aLÁNYOK /és a fiúk / kedvencei voltak az ilyen fiatalok egzotikus külsejük miatt.Ma sajnos változott a helyzet és nem előnyére.
Erről Hesna is említést tesz egyik könjyvében.

2016.04.29. 12:05:57

@nyuszigonosz: Szerintem meg rohejes ez a tipikus magyar elvaras hogy nekem valahol melyen az emlekeimben ott kene hogy legyen ez mert Arany Janos stb. Mondom, utalom a verseket, mindig is utaltam, ha kenyszeritettek is ra hogy elolvassam ezt, szerencsere nem emlekszem. Amit sajnalok az az hogy sok matekkal, fizikaval kapcsolatos dologra sem emlekszem, pedig ezekre szeretnek de erdekes modon ezek sincsenek benne a tudatomban, pedig fontosabb lenne nekem sokkal mint Arany Janos nevu pasi koltemenyei.

tanato 2016.04.29. 12:08:56

@Hobbiszakács: A versírásról és hasonlókról nemrég vitáztunk itt Moyóval hosszan e blog hasábjain.
Egyébként Arany nem a versírásából élt meg elsősorban,ő középiskolai tanár volt sokáig.

2016.04.29. 12:12:13

@Muscari: Ebbol latszik hogy te nem vagy rajongoja Virginia Woolfnak, a hires korai feminista irononek! :) O irt regenyt egy Orlando nevu emberrol aki tobb szaz evig el egyfolytaban, kozben ferfibol idonkent nove valtozik, es vegig fiatal marad, igy persze egy egesz csomo szerelmi kapcsolata lesz parszaz eves palyafutasa soran.

Muscari 2016.04.29. 12:16:57

@Mirjam2: most, hogy mondod, remlik. Tanultam rola, de csak megemlietettek, nem kellett elolvasni.

Muscari 2016.04.29. 12:18:29

@tanato: ismered oket szemelyesen is?

2016.04.29. 12:20:39

@tanato: Nekem az a problemam a kolteszettel, azon a szubjektiv tenyezon tul hogy en nem szeretem, hogy sokszor politikai, ideologiai vagy egyszeruen 'kozizles' alapon lett eldontve hogy ki a 'jo' kolto. Pl. szemely szerint Petofit borzasztoan rossz, amator koltonek tartom, mig pl. Jozsef Atillat zsenialisnak. Egy biztos: messze tul sok idot pazaroltak az iskolaban Mo.on akkor, mikor en jartam (azota nem tudom mi a helyzet) a kolteszetre, versek olvasasara, elemezesere, memorizalasara. Szerintem max. annak lenne ertelme hogy megismertetnek nehany koltot nagy vonalakban a diakokkal (ezek kozott mindenkeppen kene lenni kortars koltonek - emlekeim szerint nalunk ilyen nem volt) es utana a diak valaszthatna egy-ket verset ami az o erdeklodeset felkeltette, elemzesre. Esetleg ha olyan beallitottsagu, meg is tanulhatna es el is szavalhatna az osztalynak vagy unnepsegen, de maximum ennyi erofeszitest erdemelne az iskolaban ez a temakor.

2016.04.29. 12:22:47

@Muscari: En nem is tudtam hogy ez iskolaban elokerult Mo.on (nalunk szerintem nem, vagy en nem emlekszem). Nekem a magan erdeklodesi korombe tartozik, ill. egyetemen is elokerult.

2016.04.29. 12:41:19

@Mirjam2: Petofi tomegizlest szolgalt ki, ezert megkerulhetetlen es muszaj tanulni rola, mivel sokak szerettek a maga koraban. Nekunk nem kellett mar, sot, a mi magyartanarunk is utalta. :D Nalunk amugy kortars koltok is voltak az anyagban, mindenhol kellene lennie elvileg.

2016.04.29. 12:45:35

@mojyo: Nekunk nem kellett mar szeretni marmint, de tanulni rola igen.

tanato 2016.04.29. 12:47:01

@Muscari: Nem ,ők egy jó tízessel idősebbek nálam.Na meg én szegedi diák voltam.
hesna.hu/index_hf.html

tanato 2016.04.29. 12:49:35

@Mirjam2: A komm .rendszerv oktatásában túl volt spilázva az irodalom,főleg a költészet a középiskolai anyagban.Akkor az volt a korszellem.

2016.04.29. 13:21:30

@mojyo: Semmirol nem 'megkerulhetetlen' vagy 'muszaj' tanulni, foleg nem Petofirol. Nekunk egy csomo verset be kellett magolni es hosszu orakat tolteni a munkassaganak az elemzesevel. Es nem lehetett rola semmi mast mondani csak azt hogy milyen 'nagy kolto' volt, negativ velemenyt nem lehetett kifejezni bukas veszelye nelkul, ebben egeszen biztos vagyok. Kortars kolteszetrol meg soha szo sem volt, csak Kolcsey meg hasonlok. Szerintem 100% idovesztegetes.

2016.04.29. 13:28:35

@tanato: Ez mar csak azert is furcsa nekem, mert ezeknek a verseknek a nagy resze a 'hazafiassagrol' szol, az lett volna logikus ha a szocialistak ezt probaltak volna hatterbe szoritani, de pont forditva: ahogy mondod, nagyon hangsulyos volt ez a tananyagban.

P.Elliot 2016.04.29. 13:30:35

@Mirjam2: Virginia Wolftol a "Vilagito torony "-ra emlekszem, nagyon-nagyon tetszett, sokaig jart a fejemben, ugye o irta?
Ezt amit te emlitesz nem akadt a kezembe..

2016.04.29. 13:31:49

@Mirjam2: Huha, ez eleg eles elutasitas :D Szerintem vannak megkerulhetetlen dolgok, attol fuggetlenul, hogy mi a velemenyed rola, kell tanulni olyan dolgokrol, amik a tobbseg hangulatat befolyasoltak az akkori idokben, egyszeruen azert, hogy megertsd, hogyan gondolkodott a tomeg, es miert tortent egy csomo minden akkor, ugy, ahogy. A velemenyed persze elfogadom, foleg abban a kontextusban, hogy te valoszinuleg nem jartal olyan iskolaba, vagy legalabbis nem olyan tanarod volt, aki megengedte volna a kritikus gondolkodast ezekrol a dolgokrol. En is utaltam a magyart, de nem mondanam azert, hogy 100% idovesztegetes, inkabb csak olyan 75% :D Ha kevesebb lett volna enis szerettem volna szerintem, de az szerintem sem igazsagos, hogy csak a verbalis muveszet ertekelesere tanitjuk meg a gyerekeket, a vizualis kulturarol pedig semmit, es a rajz mar altalanos iskolaban is csak keszsegtargynak van titulalva, holott irodalom oran se irtunk, csak olvastunk, tehat rajzolni se kellett volna mindenkinek tudni, de latni azert igen. :D De ez nyilvan csak az en velemenyem.

2016.04.29. 13:44:40

@mojyo: Ki mondta hogy utaltam a magyart? A kolteszetet nem szeretem, semmilyen nyelven, erdekel viszont az irodalom / nyelvtan. Szerintem nulla jelentosege van szamomra annak hogy tudok-e Petofi letezeserol vagy nem, pedig humanszakos diplomam van es elegge muveltnek tartom magam human teruleten, de pont Petofi meg hogy rola Mo.on a kortarsai mit gondoltak, ennek szerintem nincsen semmi jelentosege. Mint kozismert, a legtobb 'jo' koltot / muveszt kevesse ismertek el a kortarsaik, bar vannak kivetelek. Biztos vagyok benne hogy akar Petofi koraban is voltak mas, nagyon nepszeru koltok akik azota a feledes homalyaba merultek, nem tanulsz roluk az iskolaban, semmit nem tudsz roluk es semmilyen hatranyod nem szarmazik belole. A megkerulhetetlen tananyag, az pl. a szorzotabla, nem Petofi.

2016.04.29. 13:50:17

@mojyo: Ja es nem azt irtam hogy az irodalom oktatasa idovesztegetes, hanem hogy mai diakoknak pl. Kolcsey, Csokonai eletmuverol tanulni nagy reszletesseggel idovesztegetes. Ettol meg az is megutalhatja a kolteszetet akit egyebkent erdekelne. Szerintem pl. batoritani kene azokat, akiket ez erdekel, hogy maguk is probaljanak rovid verseket irni. Nalunk ilyenrol szo sem volt, csak teljesen eletidegen izek, hogy tobb szaz evvel ezelott felsokozeposztalybeli pasik mit irtak a Hazarol meg hasonlok.

2016.04.29. 13:50:55

@P.Elliot: To the Lighthouse? Igen.

Muscari 2016.04.29. 13:51:19

@Mirjam2: nagyon jo irodalomtanarom volt kozepiskolaban, o volt az ofom is. Rengeteget tanultam tole, messze nem csak az orai anyagot.

2016.04.29. 13:56:51

@Mirjam2: *Sohaj* En mondtam, sajat magamrol, hogy utaltam a magyart.... Szerintem a "nepek tavaszat", az egesz forradalmasdit, es a romantika korat (lasd meg "viktorianus kor") nehez megerteni az olyan tomegkoltok nelkul, mint Petofi, a tomegkultura nem arrol szol, hogy mit gondoltak rola a tobbi kortars kolto, hanem, hogy az olvasoi, a "nep" mit gondolt rola. Petofirol pont azert kell tanulni, mert a kortarsaihoz kepest unnepeltebb volt, ot szerettek a nepek, ezt kell megerteni, hogy miert. Lehet, hogy 100 ev mulva majd a Walking Deadet fogjak ugy tanitani, mint a Janos Vitezt, mert az fog segiteni nekik megerteni, hogy mirol szolt ez a kor. Ennyit akartam volna mondani. Ertem, hogy utalod, de erzelmekkel nem tudok mit kezdeni. Semmi baj, majd legkozelebb beszelgetunk rendesen, most nincs turelmem ehhez.

P.Elliot 2016.04.29. 14:04:11

@Mirjam2: Meg magyarul olvastam valaha nagyon fiatal koromban azert maradt meg bennem magyarul a cime, el kellene olvasnom angolul is megnezni hogy hogy jn at hangulatban....nagyon jo forditas volt.

2016.04.29. 14:21:41

@Muscari: Az biztos hogy nagyon sok mulik a tanaron, foleg human tantargyaknal.

2016.04.29. 14:22:53

@mojyo: Szerintem meg te gondolod erzelmi alapon hogy pl. Petofi fontos, racionalisan nem igazan tunik annak.

2016.04.29. 14:27:06

@Mirjam2: Igazad van, az, hogy "fontos rola tudni", az erzelmi alapu, az, hogy "utalom", az nem. Na szevasz. :D

2016.04.29. 14:32:28

@Mirjam2: meg vagyok rola gyozidve, hogy egyik koltonk se jozanul irt alliteralt jambikys verssorokat.
Magam reszerol, nem tudom mi fajna a jobban; 2 nap egy szaudi bortonben vagy Adyt olvasgatni

tanato 2016.04.29. 15:11:09

@Mirjam2: tERMÉSZETESEN Petőfiről is inkább mint a világszabadságot életető költöről tanultunk Kádár alatt,sem mint nemzeti "nacionalista" magyarról.
Azért József Attila a "proletárköltő"jobban hangsúlyozva volt meg Radnóti mint a fasizmus áldozata.
De a tanártól tényleg sok függött a személyiségétől.Az én irodalomtanárom a gimiben pl. egy abszolút kommunista érzelmű/ édesapja magas rangú tiszt volt a Rákosista AVH-ban maga meg tanári pályáját később hivatásos pártitkáréra cserélte fel/ és amúgy zsidó származású fiatal frissen végzett ember volt,aki inkább József Attilát és Radnótit hangsúlyozta .Petőfit,Aranyt kevésbé

tanato 2016.04.29. 15:13:47

@mojyo: Petőfinek nem csak költői munkássága fontos/bár elsősorban az/hanem forradalmár,katonai,és mártír sorsa majdnem annyira,ugyanúgy mint Radnótinál is a mártíromsága.

2016.04.29. 15:44:31

@mojyo: En ertelmesen leirtam az egyik korabbi hozzaszolasomban hogy egyreszt szubjektiven utalom a kolteszetet, masreszt objektiven nem ertek egyet azzal ahogy es amennyit Mo.on nekem tanitottak. Pl. a matekot is utaltam (azert mert hulye vagyok hozza), de azt gondolom hogy tobbet es intenzivebben kellett volna tanitani mint amennyit tanitottak, a modszerekkel es a tanarral pedig kimondottan meg voltam elegedve, legalabbis kozepiskolaban.

2016.04.29. 17:01:57

@tanato: Azert vannak alapveto kulonbsegek: Petofi forradalmar / bajkevero (nezopont kerdese) volt aki mellesleg elegge bena verseket irt, Radnoti meg egy tehetseges kolto akit rajta kivul allo okok miatt elhurcoltak es megoltek, sok masik emberrel egyutt, de nem emiatt lett hires. Ha tovabb elt volna, valoszinuleg meg tobb / jobb verset ir es meg hiresebb lett volna. Petofi meg a 'forradalmi' hatter nelkul csak egy dilettans kolto.

2016.04.29. 17:06:57

@charlieharper: Kepzeld el, ha Adyt kene olvasnod es folyamatosan Bartok zenet hallgatnod hozza - garantalt ongyilkossag :)

tanato 2016.04.29. 17:36:52

@Mirjam2: Azért a mártíromság jót tett nekik/szerencsétleneknek persze csak a haláluk után./Az biztos hogy a saját idejükben Petőfi volt az ismertebb a forradalomban betöltött szerepe miatt.Abban igazad van,ő nemcsak költő volt hanem politikus,forradalmár,katona is.Valamilyen szinten a halálba saját akaratából ment bele,mint minden önkéntes katona.Mondjuk a verseiről lehet vitatkozni hogy mennyire színvonalasak,de ezt meghagyom a szakembereknek.A tájakat,Alföldet,Tiszát meg a korabeli magyar lakosságot leíró pl. Pató Pál úr nekem kifejezetten tetszenek.
Radnóti meg ugye akaratán kívül sodródott bele a halálába./Bár állítólag meg akarták szöktetni,de nem ment bele, vállalta a sorsát./

Muscari 2016.04.29. 18:38:12

@Mirjam2: igy van. A filozofiat pl azert is nem szeretema mai napig, mert a tanar borzalmas volt es semmit nem ertettunk.

Az ofomnek viszon az egesz szemelyisege olyan, hogy iszod a szavait. Politizalt (87-91-ben) oran, meg mindenfele tarsadalmi problemakrol, vallasrol stb is beszelgettunk. Ismertuk az egesz csaladjat, siman lehetett vele barmirol beszelgetni. Egyszer meghivott ket mormon sracot osztalyfonoki orara, abban az idoben kezdtek el az utcan grasszalni, fekete oltonyben, mindenki ismerte oket. Elmeseltek, hogy hogyan elnek, nagyon erdekes volt.

Most lesz az osztalytalalkozonk nemsoka, szerintem meg fogom neki koszonni, hogy segitett azza lenni, ami vagyok ma.

2016.04.29. 20:39:33

@Muscari: Mindenkeppen tedd meg, biztos forrasbol tudom hogy nagyon fontos egy tanarnak az ilyen visszajelzes :)

2016.04.29. 20:41:18

@tanato: Ebben igazad van, a tragikus veg nyilvan hozzajarult a hirnevukhoz valamilyen formaban. Az meg vegulis izles kerdese hogy kinek milyen versek tetszenek.

Muscari 2016.04.29. 21:48:15

@Mirjam2: en is sokkal nagyobbra tartom Radnotit. O az a kolto, akit kifejezetten szeretek.

Muscari 2016.04.29. 21:49:44

@Mirjam2: igen, es honnan tudod? ;-)

tanato 2016.04.29. 22:04:52

@Mirjam2: Az oly korban éltem a földönt én is idéztem még tavaly a menekültválság kapcsán,de a Térkép a táj is ütős nagyon,meg a Táborban írtak is.
Egyébként a gimis tanárom rendszerváltás és az MSZMP bukása után visszament irodalomtanárnak de már egy szinttel magasabbra egy Tanárképző Főiskolán oktatott.
Anno harcos ateista is volt,pár éve egy nagyon súlyos agyvérzésből húzták/húztuk ki,azóta ha találkozunk a rendelőben mindig hálálkodik a Teremtőnek hogy felépült.

Taxomükke (UK) 2016.04.30. 09:03:24

Köszi mindenkinek a gratulációkat! :)

Muscari 2016.04.30. 09:30:00

@tanato: ahelyett, hogy nektek, orvosoknak halalkodna :-)

tanato 2016.04.30. 09:41:50

@Muscari: Hát,igen ilyen vonzata is van a dolognak.A másik vonzata meg az hogy nagyon sokan akkor lesznek vallásosak amikor bajban vannak.ha betegek lesznek,vagy ha otthagyja őket a párjuk vagy elvesztik az állásukat vagy megöregednek.Véletlenül sem akkor amikor kinevezik őket főnöknek,vagy nagy pénzhez jutnak vagy nyernek a bajnokságon vagy alapból jó erőben ,egészségben vannak.
De hát ilyen az emberi természet.

tanato 2016.04.30. 09:44:00

www.origo.hu/nagyvilag/20160430-az-idoseken-mulik-kilep-e-nagy-britannia-az-eu-bol.html

Off:Ebből kilépés lesz,az öregek mindig nagyobb számban szavaznak mint a fiatalok.

2016.04.30. 12:59:42

@tanato: Micsoda boldogság lesz ez a sok önzö gecinek, akik itthon élnek. Már előre látom lelki szemeim előtt, ahogy az egész internet erről fog szólni. Háhá, haza kell jönnöd, bíbíbí.... :DDD

2016.04.30. 15:11:22

Petőfi rettenetes. Szerintem. Mondom ezt maximálisan érzelmi alapon. Ettől még tudni kell róla. Csak nem annyit mint amennyit nekünk régen tanítottak. Ahogy általában a tananyag rossz volt a vég nélküli értelmetlen verselemzésekkel.

tanato 2016.04.30. 15:38:05

@Philosoraptor HÁ Bokszzsák/Sztár/Megmondóembör: Te még itthon vagy?
Egyébként nekünk magyaroknak még hagyján,de a lengyeleknek,ők nagyságrendileg többen vannak ott.

Chaoyang · http://xiongyali.blog.hu 2016.04.30. 16:02:01

@Muscar: Mindenesetre komolynak indultak ;))

tanato 2016.04.30. 17:18:26

@Magányos farkas: NA ÉN MÁR SEHOVA,MAXIMUM HA MENEKÜLNI KÉNYSZERÜLÖK.

2016.05.01. 18:42:50

@tanato: @Muscari: @Turchi: @Mirjam2: Petofit Radnotihoz hasonlitani kb olyan mint Gustav Dorét a Mondrianhoz kb :D Van koztuk azert kb 100 ev, ket vilaghaboru es egy tucat avantgard mozgalom... :D Radnoti idejeben mar lehetett olyan dolgokrol beszelni, olyan szavakat hasznalni, amiket a Petofieben meg nem. Termeszetes, hogy mindannyian jobban szeretjuk/kozelebb all a szivunkhoz az, amit a mai kor erzekenysegehez kozelebb irtak, en is igy vagyok ezzel, de ettol meg nem lehet ignoralni azokat a dolgokat, amiket a korabbi korszakokban alkottak, hiszen ezek a korok agyaztak meg annak, ami utana jott. Magoltatni szerintem sem kell persze de azert elutasitani egy egeszen fontos koltoi munkassagot, mert hanyunk az egesz eratol, ami ezt piedesztalra emelte, hat az egy olyasfajta szuklatokoruseg, ami egesz nagy ostobasaghoz vezet szerintem... Volt nekem egy fium, az egyetlen akivel a mostani elott jartam, o volt ilyen, hogy allitolag imadta a muveszetet, de csakis es kizarolag a kortarst, nem lehetett vele elmenni semmilyen kiallitasra ami 1900 elott keszult, mert, hogy minek megnezni 300 bibliai jelenetet egymas utan... komolyan ez volt a szovege, kiborulam tole... hat persze, hogy unalmasak, foleg a kubizmushoz kepest, dehat nem tehetnek rola ezek a szerencsetlen muveszek, hogy korabban eltek, amikor meg nem lehetett elvonatkoztatni, vagy sulyosabb tarsadalomkritikat megfogalmazni. Ettol meg erdemes megnezni, azokban is van ertek, csak nehezebb megerteni benne az erzekenyseget, mert akkor eleg mashogy fejeztek ki magukat az emberek es jobban kell beleelni magunkat egy tavolabbi korba. Petofivel is pont ez a helyzet, ugy kell ertelmezni, hogy akkoriban nem volt jelen az emberek kifejezesi modjai kozott az absztrakcio ugy, ahogyan azt a mai formajaban ismerjuk, es az a Magyarorszag sokkal kozelebb volt a feudalis kozepkorhoz, mint a Radnoti-fele 20. szazadhoz, es pont csak a nyugati romantika es a vadkapitalizmus meg a "nep" meg a "tomeg" ontudatra ebredese befolyasolta ezt a kort, nem pedig mas, szofisztikaltabb dolgok, dehat ez van, most mit csinaljunk, valamikor ennek is meg kellett tortennie (vagy nem, de mostmar mindegy), arrol meg nem tehet egy csomo kolto meg muvesz, hogy pont akkor eltek. :D Azon mindenkeppen erdemes vitatkozni, hogy ezt a kort hogyan ertelmezzuk, mennyire magatol ertetodo, hogy annyira unnepelve legyen, mint amennyire most van, es kellene hozza kritikusabb magyarazat, ez teny. (En mondjuk megkaptam, de ezek szerint nem mindenki jart olyan jo iskolaba :D). De kiiktatni a tantervbol, csak azert, mert nem tetszik, eleg nagy ostobasag, ha masert nem, akkor legalabbis azert, hogy legalabb megelozni meg tudjuk, ha legkozelebb megint elajulnank valami hasonlo alaktoll :D

2016.05.01. 18:54:05

@mojyo: Kicsit összemostad kinek mit válaszolsz :-) Én nem hasonlítottam senkit senkihez. Kiiktatni sem akartam a tantervből. Ostobának sem tartom magam. Pláne nem emiatt, sok más miatt igen.

2016.05.01. 19:00:55

@Turchi: Nem mostam ossze, hanem, amit irtam, arra is reakcio, amit te irtal, peldaul, hogy szerinted se kene kivenni a tantervbol. Hint: ha nem direkte ellentmond a velemenyeddel, akkor nem erdemes tamadasnak venni, sot, lehet, hogy egyetertesbol irtam, nem? :D Senkit se ostobaztam le peldaul, hanem csak a sajat, tovabbvitt felvetesemet, amit az itt elhangzott gondolatokbol vezettem tovabb.

tanato 2016.05.01. 20:02:04

Jó meglátás Petőfi,Radnóti,mindkettő gyümölcs,de az egyik alma a másik körte.

2016.05.01. 20:16:01

Aha, jó sok billentyűd van

2016.05.01. 20:20:49

@Turchi: mobil meg nem viszi a válasz gombot, az előző @mojyo: - nak ment

2016.05.01. 21:46:37

@mojyo: Messze tul hosszu ez a komment nekem ahhoz hogy vegigolvassam, de az elejere reagalva: Petofi tehetsegtelen kolto volt. Ha most elne, akkor is az lenne. Az o koraban is biztosan voltak tehetseges koltok. En igy latom, te meg maskepp, ha szerinted ettol en ostoba vagyok vagy akarmi mas, az meg a legkevesbe sem zavar :)

2016.05.01. 21:48:31

@Turchi: 'Ettől még tudni kell róla. Csak nem annyit mint amennyit nekünk régen tanítottak. Ahogy általában a tananyag rossz volt a vég nélküli értelmetlen verselemzésekkel.'

Na pontosan igy gondolom en is. Jol emlekszem ra hogy te tanarkent dolgoztal Mo.on? Ha igen, akkor az itteni kommentelok kozul neked van a legnagyobb ralatasod, en mar alig emlekszem a tananyagra.

2016.05.01. 22:00:33

@Mirjam2: Most direkt utananeztem, Baudelaire majdnem pontosan ugyanakkor elt mint Petofi. A kolteszetuket meg ugye ossze sem lehet hasonlitani, minosegileg. Nem akarom szegeny Petofit holtaban bantani, konnyen lehet hogy jo fej, kedves, szeretheto ember volt sok jo tulajdonsaggal, de a kolteszet tenyleg nem tartozott az eros oldalai koze. Szeretett verseket irni, sokat is irt, de nem jol.

2016.05.01. 22:07:32

@Mirjam2: Nem nyilatkoztam se Petofi se mas kolto tehetsegerol, nem feladatom az ilyesmi, es masnak sem, maganvelemeny, erzelem, nem tudok vele mit kezdeni.

Amikor muveszetrol oktatunk a gyermekeknek, akkor nem a tehetsegrol alkotott velemenyunk kellene, hogy eldontse azt, hogy mennyit foglalkozunk vele, hanem, hogy mennyire volt nepszeru a maga koraban (es kesobb). Azert kell, hogy igy foglalkozzunk ezzel, hogy a korarol (es a kesobbiekrol) pontosabb kepet kapjunk, es megertsuk, hogy miert tortentek bizonyos dolgok ugy, ahogy, milyen volt a korszellem, vagy a hangulat, ami befolyasolta a torteneseket es a kultura alakulasat.

Rolad sincsen amugy velemenyem es nem teged szemely szerint tartalak ostobanak. Az a nezet vezet ostobasaghoz (szuklatokoruseghez stb), hogy nem kell bizonyos muveszekkel foglalkozni, pusztan azert, mert a mai emberek egy jelentos resze szerint "tehetsegtelen" valaki. Azert vezet ostobasaghoz, mert ezek nelkul a dolgok nelkul kevesbe valik erthetove egy bizonyos kor, annak ertekei es rombolasai. (Amelyek ezen ismeretek nelkul konnyebben megismetlodhetnek, stb.) Ha ez nem vilagos, akkor sajnalom.

2016.05.01. 22:09:16

@Mirjam2: Kettejuk kozott pontosan akkora a kulonbseg, ami az akkori Franciaorszag es az akkori Magyarorszag kozott. Nem erdemes osszehasonlitani, ugyanugy, ahogy Radnotival sem.

2016.05.01. 22:24:42

Szerintem Damien Hirst egy muveszetileg teljesen tehetsegtelen, szociopata csalo, aki trollkodik a sznobokkal es muvesznek alcazza magat es igy szedi ki a penzt azokbol, akik szerinte ezt megerdemlik. :D Ez a velemenyem rola. Lesujto? Igen. Kell-e vele foglalkozni? Tanulni rola a suliban? Igen, mert egy ilyen korban elunk, hogy egy ilyen alak a nepszeru es a sikeres, hat akkor ennek erdemes volna tudni az okat, bizonyos "muvei", es foleg az arcedula rajtuk pedig tokeletesen leirjak, hogy mi a helyzet ma. Errol van szo. Megkerulhetetlen lett, pedig a tehetsege alapjan egyaltalan nem kellene, hogy az legyen, de az emberek, a mai kozonseg azza tette, akkor ez van, muszaj rola beszelni, legalabb azert, hogy mas hasonlonak a jovoben mar ne doljunk be, ha lehet. Ennyi.

2016.05.01. 22:57:24

A költő témakörbe hadd szóljak bele (noha be vagyok kicsit borozva, és nem tudom, minden hozzászólást megértettem-e).

Azért gondolom, hogy van "jogom" szólni, ha van egyáltalán értelme ilyet mondani, mert én totál versbuzi vagyok, szoktam/szeretek verseket olvasni, egy csomóból tudok idézni vagy tudom kívülről, szóval versek for president.

+1 azoknak, akik szerint az iskolai/gimnáziumi verstanítás rettenetes, és +1 mojyo-nak is, aki a napokban azzal érvelt, hogy korunk költői igazából a rapperek. Egyetértek, szerintem a vers meg a zene az tök ugyanaz, és nekem állati fura, ha valaki valamelyikben nem talál örömöt, és ezt totál az oktatás számlájára írom. Persze már kifakadtam korábban itt a HÁ-n, hogy menniyre gyűlölöm az iskolákat úgy általában, és emlékszem, hogy a beszélgetőpartnereim mennyire igyekeztek másfele nézni utána, szóval ebbe nem megyek bele újra.

De Petőfi... Petőfi, b.sszameg, eszméletlen zseniális. Nem tudom, van-e értelme Radnótihoz hasonlítani, vagy baudelaire-hez, utóbbi esetében az a pár évtized meg az eltérő kulturális közeg rohadtul számít.

Az is kérdés, hogy hány nagy verset kérünk számon valakin. Pl. ady szerintem állati jó, mert még a szar versei is ütnek (bár ez nyilván egyéni ízlés kérdése), petőfit meg úgy általában én sem bírom annyira. De ki tud a 21. században azonosulni berzsenyivel vagy balassival vagy janus pannoniusszal? Pedig janus pannonius valószínűleg egy állati nagy zsenije volt a versnek, és alighanem petőfi is.

És ne feledjük, hogy a csávó csak 26 volt, amikor meghalt. Gyerünk, mutassunk jó dolgokat Adytól, Radnótitól, József Attilától (vagy Baudelaire-től) ennyi idős koruk előtt. (Oké, félig beugratós kérdés, persze lehet tőlük is mutatni, de a triviálisan ismert dolgaikat ezután írták.)

Általában nem szeretem Petőfit, de amikor amikor elkapja a fonalat, akkor viszont k.rva jó. Olyankor igazi, "zuhogó, mély zenével ered meg" (--> ez meg egy tóth árpád idézet, igazából mindegy). Nem szeretem nagyon, de azt elvitatni tőle, hogy állatira tudott verset írni, hááát...

2016.05.01. 23:15:59

@Th's child: Ja en nem csak a rapperekre ertettem, hanem minden zeneszre, aki szoveget is ir, a rockzeneszekre is, ez a beatkorszakban meg nem is valt el annyira egymastol, es koltokent is ismert volt egy csomo akkori rocksztar. Meg a rap is persze azota, meg minden mas, de amugy igen, tenyleg nincs kulonbseg. :)

Petofirol nekem csak azert nincs velemenyem, mert nem ismerem annyira, sajnos en egyaltalan nem vagyok egy nagy verbalismuveszet-fogyaszto, persze vannak, akiket jobban kedvelek, es emiatt jobban is ismerek a sajat atlagomnal (=iskolaban elolvasott nehany vers :D), de Petofi pont nincs koztuk. Azt viszont szerintem is elegge lehetetlen elvitatni tole, hogy amit csinalt az elegge jelentos volt, hiszen a maga koraban pont akkora celeb volt, mint a rocksztarok, es ha meg akarjuk erteni, hogy miert, akkor muszaj rola tanulni. Akinek nem tetszik, annak pont azert, hogy ne csinalja ujra, akinek meg tetszik (mint pl neked), hogy ihletet, vagy legalabb oromet leljen benne :)

2016.05.02. 03:45:00

@Mirjam2: Igen az voltam de reál vonalon. Most csak tapenolós kütyüm van, nem lehet rajta írni normálisan ezért nem válaszoltam.

LondonFashion 2016.05.02. 14:44:47

@Mirjam2: Most komolyan leirtad, hogy tul hosszu a neked is cimzett komment, ahhoz hogy elolvasd... De azert reagalsz ra? Ilyen alapon miert olvasod el a posztokat egyaltalan? Azok sokkal hosszabbak es ki tudja, hogy mirol szolnak... Az a hosszu komment egyenesen neked (is) szolt, szerintem a tobbiek vettek is a faradsagot, hogy elolvassak. Vagy ha epp nem vagy olyan kedvben, hogy kicsit elmelkeldj es elgondolkozz az olvasottakon, az is elofordul, de akkor ne reagalj...

2016.05.02. 15:50:57

@LondonFashion: Egy dologra hatarozottan emlekszem magyarorarol, ami kivetelesen hasznos dolog volt: bekezdesekre kell tordelni a szoveget amit irsz. Ha valaki erre nem kepes, akkor en meg nem fogom elolvasni az elso par mondatnal tobbet, ez van.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása