oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2016. április 25. 06:47,  Úton Németországban 110 komment

2016. április 25. 06:47 Határátkelő

Úton Németországban

Egészen sajátos életforma a szakértőké, akik rengeteget utaznak, ami (legalábbis szerintem) csak egy bizonyos ideig hordoz magában izgalmakat, ugyanakkor elég fárasztó tud lenni. Snow leopard posztjában ma egy ilyen utat követhetünk végig, ami tulajdonképpen némiképp tágan értelmezve talán belefér az Egy napom sorozatba, aminek eddigi részeit itt találjátok. (A képekért jár a köszönet!)

Írd meg te is, hogyan telik egy napod! Készíthetsz hozzá fotókat, videót is. Ha azt hiszed, a te napjaid unalmasan telnek, nagyon tévedsz! :) A cím: hataratkeloKUKAChotmail.com.

cim_63.jpg

„Elöljáróban annyit, nehéz átlagos napomról írni, mert alapvetően háromféle munkanaptípusom van:

 - Utazással járó, külső helyszínen levő szakértői nap,

- Irodai nap,

- A havi egyszeri közös hét, amikor az egész csapat az irodában van, es közös munka, fejlesztés, a központi feladatok megbeszélése és oktatások/tréningek zajlanak.

Ezen kívül előfordulnak ilyen-olyan konferenciák, szakmai látogatások, egyedi események, de ezek csak kivételek. Mivel az irodai napokról nincs sok értelme írni (bar azokon sem unatkozom), marad a legérdekesebb, az utazással járó, külső helyszíneken eltöltött szakértői nap.

Utólag vettem észre, rám is igaz a több híres embernek, közte Franklinnek, Churchill-nek, Pascalnak egyaránt tulajdonított mondás: „Ha több időm lett volna, rövidebb levelet írtam volna” - vagy ahogy Kosztolányi sokkal tömörebben megfogalmazta: „Nincs időm röviden írni.” - szóval ennek „köszönhető” a napleírás tekintélyes, kisregénnyi terjedelme. :)

Háttér

Egy német multi konszernközpontjában dolgozom szakértőként (noha a hivatalos titulusom manager, :) szerintem a feladatkör komplexitásának illetve az inhouse tanácsadókkal történt beosztás-harmonizációnak köszönhetően.

Feladatunk egy új program bevezetése és elterjesztése, a módszertan kialakítása, a helyi vezetők oktatása, a helyi szakértők támogatása, fejlesztése, stb… Nekem most a kialakulóban levő helyi szakértői csapatok közül az egyik mielőbbi megfelelő szakmai szintre hozása a fókuszfeladat Hamburgban és tőle északra.

Ami, mivel belső pályáztatás útján kerültek oda a helyi „szakértők”, nem kis feladat, lévén hogy sokuknak inkább csak a képességei, lelkesedése van meg, a tudásuk legjobb esetben is csak hézagosnak nevezhető, a gyakorlati tapasztalatukról (illetve inkább annak hiányáról) nem is szólva.

Ez, ti. a helyi szakértők támogatása, on-the-job coaching, feedback, szakmai továbbképzés, „Capability building“ fedőnév alatt fut a szervezetben. Fontossága érthető, a konszernközpont jól képzett, sokéves tapasztalattal rendelkező szakértői csapatának tagjai kevesen vagyunk, távlatilag a munkát az általunk kiképzett helyi embereknek kell végezni. Mondhatni ők lesznek a kinyújtott kezeink a végeken.

Előkészületek

A visszaemlékezést is egy ilyen 2 nap odaútján kezdtem írni, az első osztályú IC kényelmében. Valami balszerencse (késői foglalás?) vagy a saját figyelmetlenségem folytan fülkés vagonba kerültem, ahol nincs wi-fi, csak a telekomos mobilinternet működött.

Azt meg csak óvatosan használtam, mert ugyan a kerettúllépésért nem szólnak, de pont előző hóban leptem túl a keretet a svájci látogatás miatt vagy 100 euróval. Rá 6 napra tudtam meg egy rutinos magyar kollegától, hogy egyén szinten nyomon sem követik ezt, mert többe kerülne a leves, mint  a hús. :).

Ettől eltekintve minek kockáztasson az ember, ellentétes lenne a tulajdonosi szemlélettel is :), így a jövőben sem fogom feleslegesen a mobilnetet használni.

Feltehető volt, hogy ezen a (húsvéti) héten is lesz utam, de csak nagypéntek előtt csütörtök 11:13-kor lett végleges es biztos az út, ami azt illeti nem lett elsietve a szervezés…

A program szerint Hamburgban szerda délután, 100 km-el északabbra egy kisvárosban csütörtök délelőtt és délután lesz beütemezett program (WS, coaching, roadmap tervezés).

Az utazási portálon szép sorban befoglaltam a vonatot oda-vissza Hamburgig, a hotelt Hamburgban, és a bérautót csütörtök reggeltől estig. Úgy gondoltam (mint később kiderült, tévesen), elég lesz Hamburgból elmenni aznap reggel, és este vissza.

Így az igazán remek Hotel Hafen Hamburgban terveztem megszállni, onnan reggeli után azonnal irány a főpályaudvar SIXT állomása, és legkésőbb 9-re minden emberi számítás szerint megérkezem Schleswig-Holstein tartomány egy szép kisvárosába, Rendsburgba (ca. 30 000 lakos).

Persze felmerült az is, hogy már szerdán este odamenjek, de ez ellen két érv is szólt:

- a bérautó így majd 3x annyiba került volna, és bár az a 100 euró nem nagy tétel, minek szórjam a cég pénzét feleslegesen,

- sokkal jobb a Hafen Hamburg Hotel, mint a Designhotel, és terveztem egy esti sétát is a városban, alternatíva volt az eddig kimaradt hamburgi Altstadt és a híres, alig pár száz méterre kezdődő St. Pauli negyed is.

szalloda_este.jpg

Miért éppen vonaton?

Miután max félóra alatt megcsináltam és kinyomtattam a jegyeket, foglalásokat, azt hittem sínen a dolog. Apropó sín, eleinte repülővel jártam Hamburgba, de aztán egy extra környezettudatos srác, aki tanácsadó társaival ellentétben vonattal járt oda, szépen átterített.

A környezetvédelmi érvei ugyan nem hatottak meg, mert azok a járatok tőlem függetlenül is repülnek, így értelmetlen azt számolgatni, egy főre lebontva mennyi káros anyag (nem) kerül a legkörbe.

Erre nem is tudott mit mondani, csak azt, hogy ha elég sok ember mondana le a gépről, akkor nem érne meg annyi gépet indítani, akkor már lenne úgy kimutatható hatás. :)

A többi érv viszont valós volt, és én is „vonatos“ lettem. Ilyen relatív kis távon az időkülönbség nem olyan jelentős, az utazás nettó 2:50 perc különbségéből a check-int meg minden egyebet figyelembe véve másfél óra sem marad.

Viszont a vonat sokkal kényelmesebb, és végig lehet akár dolgozni, internetezni (ha nem fülkés vagonba kerülök), aludni - ami tetszik vagy szükséges. A nagytermes vagonba épp átmehettem volna, jó oda is a jegyem (főleg mivel a visszautak kiszámíthatatlanok, mindig „Flexi” jegyet veszek), de engem speciel zavar, ha nem ott ülök, ahova a helyjegyem szól - ha a mobilinternet nem a cég átalányára megy, hanem saját zsebre, akkor át is mentem volna. :)

Egy másik kollegám, aki a svájci szövetségi vasutaknál dolgozott vagy 2 évet, szinten erős propagandát fejtett ki a vasút mellett, így nem csoda, hogy én is meg lettem fertőzve.

Legutóbb, amikor Zürichbe mentünk, épp az SBB-t megnézni, oda is elvonatoztam, pedig az már 5.5 óra volt - de a Rajna völgyében menő vasútvonal szépsége győzött az időnyereség fölött.

Visszatérve a jelenre, tegnap meglepődve vettem észre az ellenőrzéskor, hogy Hamburg helyett Halle Hbf-től foglaltam az autót. Még a rendszert is megnyitottam, ennyire hogy ronthattam el, de bizony így volt, csütörtökön így foglaltam. Na, mindegy, gond egy szál sem, gyorsan stornóztam es újrafoglaltam.

Pakolási stratégiák

Este bepakolás, a nemrég kitalált bőröndmentes verzióba: a kisebb laptoptáskába kerül a laptop, töltő, ing, alsónadrág, zokni, a másik megszokottba a füzet, fényképezőgép, kulcsok, jegyek és minden egyéb, most pl. 4 narancs és 5 szendvics, hogy a húsvétról megmaradt finomságokat ne hagyjuk veszni.

Sokkal kényelmesebb, mint a kis gurulós bőrönd, pedig már az is a legkisebb a kategóriában. De ha ennyi elég, akkor minek vigyek bőröndöt? A laptoptáska sokkal kisebb és könnyebb, és ugyan nem gurul, de elbírom. :)

Már azon is gondolkodtam, bár ez már nagyon minimálverzió, ha minden, az ilyen napokra nem szükséges dolgot kipakolok, akkor igazából a nagyobbik laptoptáska is elég lenne, mert a gép, töltők, fényképezőgép, füzet és toll elfér a nagyobbik részben és az oldalzsebekben, a váltóruha és neszesszer a másik oldalon.

Igazából fogkefe, fogkrém, dezodor elég lenne, a többi dolog kihagyható. De ezt még nem próbáltam ki, bár a lehetőség adott, tavaly a három éjszakás konferenciánkra 1-2 kolléga olyan kis csomaggal érkezett, hogy láttam, van még hova fejlődnöm, ők voltak a benchmark.

Az egyik ráadásul hölgy volt, aki valahogy még az alkalmi ruháját is besuvasztotta megdöbbentően kis csomagjába, hozzáteszem, ezzel a teljesítménnyel másokat is meglepett. :) Bár bennem felmerült, hogy mivel ő már nagyon magasan van a céghierarchiában, lehet, hogy egyszerűen a többi cuccot a hotelben feladatta.

Úton

5:45-50-kor ébresztő, gyors mosdás, öltözés, kávéfőzés, reggeli (húsvétról maradt, házilag készített hidegtálas finomságok - ez nem átlagos, húsvét egyszer van egy évben). A csomagok egy részének átpakolása (optimalizálás), WC, leggyorsabb útvonal kinézése a pályaudvarig.

Ha nem ilyen kései vonattal megyek (7:33), akkor előző este a taxirendelés még a tennivaló. Indulás jókora ráhagyással 6:30-kor, busz 6:35 felé jött - szerencsére késett, így elértem.

A buszon elbizonytalanodtam melyik Krankenhausnal kell leszállnom, így amelyikről biztos tudtam, hogy onnan megy villamos a pályaudvarig, ott leszálltam, és 6:52-ig 10 percet üldögéltem rajta, míg elindult (azaz a másik kórháznál kellett volna a másik villamosra átszállni :)).

Eléggé lassan haladt, mivel kukáskocsi miatt 2-3 percet meg kellett állnia, de így is 7:05 felé kiértem a pályaudvarra. Közben megvan a napi bosszúságadag, 6:44-kor jön a mail J.-től, most olvasta a kérdésemet, mert szabadságon volt, csütörtökön 8-kor kezdünk.

Ez önmagában nem lenne baj, de a bérautót 7:30-ra kértem, meg különben is, ha Hamburgban alszom, 8-ra nem érek el Rendsburgba. A pályaudvaron volt még jó 25 percem, a maradék időben könyváruházban újságolvasás, és 6-7 perc várakozás a peronon volt a „program”.

A reggel 8 már délelőtt?

Indulás után laptop elindítása, és szállás törlése, új foglalása egy ismerős helyen (ahol mint este kiderült, a recepciós hölgy is emlékezett rám, pedig július óta nem voltam ott), majd a bérautó-foglalás átkönyvelése.

Ezt követően némi elmélkedés arról, hogy vajon Ch. nem tudta, mikor kezdődik J. programja, vagy a reggel 8 neki már délelőtt, esetleg én nem ismerem a(z észak)német napszakok beosztását, és a délelőtt a reggeltől délig tart. Ez sem kizárt egyébként, a morgent mint köszönést hajnaltól ebédig használják.

Netán azt gondolta, úgyis Rendsburgban alszom, akkor meg mindegy, hogy reggel vagy délelőtt. Következő hétfőn megkérdeztem itt az irodában, és bizony a válasz az volt, hogy a reggel 8-at, ha csak szórványosan is, de szokták délelőttként emlegetni.

A fülkében az első megállónál bejött egy keleti (török, perzsa?) család egy része, anya plusz 2 kislány, alighanem az anya is már itt született, mindenesetre elfogadnám a németjét.

A férje csak felrakta a csomagokat, alighanem üdülni mentek az Északi-tengerhez, olyan irdatlan nagy két koffert tett fel nekik. A hölgy megkérdezte, meddig megyek, mikor érek Hamburgba, hát bizony hosszú út várt rájuk, majd 4 órával távolabb volt még az úticéljuk.

Egyébkent rendes, nem fejkendős, szerintem (majd’) teljesen szekularizált család volt, de nem is az ilyenekkel van a baj…

Miután ezt elintéztem, újabb levél jön Hamburgból, L. közölte, hogy elmaradt egy programja, így mikorra odaérek, már ő is ott lesz. Ennek nagyon örültem, mert kifejezetten hozzá mentem, és nyilván bejutottam volna a telephelyre egyedül is, mert a konszernközpont dolgozójaként kísérő nélkül is bemehetek, de a fenének se lett volna ott kedve egyedül szerencsétlenkedni.

Ki is gondoltam, ha csak az eredeti menetrend szerint ért volna be, akkor inkább beülök a pályaudvaron a business lounge-ba egy órára - kényelmes, valamint ingyen üdítő, kávé is wi-fi is van.

Hamburg

Erre végül nem lett szükség, ¾ 12-re megérkeztem. Beszélgettünk jó 20 percet arról, mi történt az elmúlt 3 hétben, röviden elmondtam, hogy Stefan (egy ov., aki velünk volt egy svájci szakmai úton) jó sok impulzust összeszedett, csinált ezernyi fényképet, tán nálam is többet, azaz japán turistához illő mennyiséget :), azaz a folyamatban levő munka hátralevő részében biztos motivált lesz.

Ezután hívott ebédelni, amit megköszöntem, de visszautasítottam, a nálam levő szendvicsek és vajas mazsolás kalács alighanem ízletesebb volt, mint amit ehettem volna - bár a támogatott ebéd csak 3.10 € (A, B, C menü, leves + főétel és desszert), igazan hálátlanság lenne a minőséget kritizálni még akkor is, ha rossz lenne (és nem is az). Amíg odavolt, addig mailek elolvasása, rápillantás az internetre és evés.

terem_1.jpgA terem még csak az én felszerelésemmel és a bekészítéssel 

A workshop

Miután visszajött, rövid megbeszélés az előttünk levő WS-ről, aminek jobban ismertem a témáját, mint ő, lévén 1 hónapja már ott voltam, csak akkor a főnöke, C. vezette a problémamegoldást.

Gyorsan átfutottuk a témát, pár tippet adtam, egy-két tisztázó kérdést feltettem neki, majd segítettem az előkészületekben. Eközben árulta el, neki ez az első alkalom, hogy WS-t vezet és moderál, kicsit izgul, de mivel mindenkit ismer, nem vészesen.

Mivel a közben szép lassan összeverődő vezetők már mind ismertek, így szerencsére elmaradt a bemutatkozó kör, meg annak elmondása, ki fia és borja vagyok, miért is ülök ott és figyelek, és mi okból jegyzetelek.

Az eleje elég jól ment, később viszont előjött a tapasztalat, a rutin, no meg az elméleti tudás hiánya. A megfigyeléseimet szépen felírtam, mi az, ami jó, mi volt helytelen, mit lehet fejleszteni, ahol tudtam az elhangzott eredeti német elhangzott szöveget is lejegyeztem.

A WS után először pár percet arról beszéltünk, hogy látta ő maga belülről, milyen volt az első alkalom, mi az, amit utólag másként csinálna. Miután ezeket átbeszéltük, ahol volt javaslatom a gyakorlatra, elmondtam, illetve az elég rosszul ment intézkedés-priorizálásról is beszéltem vagy negyedórát, milyen lehetőségek vannak, ezeknek mi az alapja, hogy tudja a résztvevőkkel ezeket testre szabni - ami már a bevonás erősítése miatt is erősen javallott. :)

Utána jött a visszajelzésem a jegyzeteim alapján, mi ment jól, mit kell(ene) a jövőben másképp, jobban csinálni, ehhez milyen lehetőségek, eszközök állnak rendelkezésre.

Aztán kötetlen kétoldalú beszélgetés arról, hogy lehet leküzdeni a lámpalázat, ad hoc nehéz helyzeteket, mit tegyen, ha elbizonytalanodik, de ezt nyilván nem akarja, hogy észrevegyék, stb. Neki bizony van mit javulnia, főleg a szoft készségek, képességek terén - de hát pontosan erről szól az egész helyi képességfejlesztési program.

Ennek a résznek a lezárása után kb. 20 perces beszélgetés a következő hetekről, milyen programok vannak betervezve, hogy halad egy futó nagyobb léptékű átalakítás, valamint a szokott hírvivő funkció, mi újság a konszernközpontban (ez épp olyan mint otthon volt, a vidéki látogatásoknál ez mindig fix, noha agendában nem szereplő pont volt - ebből a szempontból mindegy hogy Nagykanizsára, Veszprémbe, Pécsre vagy épp Hamburgba megyek, az emberek ebben egyformák. :))

Rémálom

Pár perccel 4 előtt irány az S-Bahn, majd a főpályaudvaron a SIXT felkeresése. Itt igen kellemetlen meglepetés ért - ez az ember életében csak egyszer fordulhat elő - csak automataváltós autó volt, amit meg nem is vezettem soha, pár éve egyszer kipróbáltam, de azóta is leizzadtam, ha eszembe jutott.

Biztos a kései átfoglalás miatt maradt csak ez, mert elég sokszor vettem már fel bérautót a sok utazás miatt (már Gold kártyám van a Sixt-nél), otthon is jópárszor béreltem autót, de mindig normálisat kaptam.

Ez annyira lefoglalt, hogy a kérdésre, Skoda Rapidot vagy Mercedes E4-et kérek-e, azt mondtam mindegy, így persze a Skodát adták. Bár igazából mindegy, nem vagyok autóbuzi, az se zavart, amikor 3 hete olyan fapados (bár nullkilométeres) Golfot kaptam, amilyet nem hittem, hogy gyártanak még, főleg nem gondoltam, hogy a németeknél, Hamburgban találkozok egy ilyennel.

sixt_allomas.jpgA hamburgi főpályaudvar SIXT állomása 

A fickóval elmagyaráztattam a működést, viszont sajnos nem mindent értettem jól, ami előfordul, de hülye fejjel nem kérdeztem vissza. Azt hiszem zavart, hogy ilyen triviális dolgot nem tudok – de meg is lett a böjtje.

Mint utólag kiderült, átkapcsoltam a triptonicra, így meg csak kb. 1-esnek megfelelően tudott menni az autó. Rettentő bénázás, lefulladás a koraesti belvárosi csúcsforgalomban egy kereszteződésben, 1-2 kvázibalesetes szituációt követően 200 m után azonnal beálltam egy mellékutcába, azzal a szilárd elhatározással, innen ugyan tovább nem megyek, míg ki nem derül mi a baj.

Telefonok, gépkönyv olvasása, míg ki nem derült közös erőfeszítéssel, mi a gond. A kar átállítása után sem ment minden zökkenőmentesen, 25 év vezetési rutinja, és 500 000+ km után baromi nehéz átállni arra, hogy a bal láb nem kell, sebességváltás nem kell, volt hogy le is álltam emiatt, meg akkorát fékeztem tévedésből a hamburgi csúcsforgalomban, hogy minden, az anyósülésen tárolt cucc elrepült, engem meg az öv mentett meg a szélvédő lefejelésétől - utána figyeltem, a mögöttem lévő emberke elkezdett igen nagy követési távolságot tartani, jobb az óvatosság  egy ilyen mazsolától. :) Viszont sem ekkor, sem korábban nem dudált senki (az különben is csak a külföldiekre, leginkább törökökre jellemző, nem a született lakosokra).

A városi csúcsforgalomra jellemző végnélküli stop-go közlekedés jó volt arra, hogy megszokjam közelítőleg a váltót, a városból kiérve az A7-esen már nem volt semmi gond - eltekintve az autópályabővítés miatti rengeteg sávelhúzástól, sebességkorlátozástól.

A forgalom is nagy volt, mintha az M1-en lennék, így ki sem tudtam próbálni, mennyit tud menni ez a Rapid. 170-nél nem tudtam gyorsabban menni, mert vagy utolértem másokat, vagy, mert jött egy újabb sebességkorlátos szakasz. Bezzeg otthon főleg az M6-on, de meg az M7-esen is erre bőven van lehetőség.

uton.jpgAhol már fényképezni is ráértem 

Rendsburg

A hotelhez kb. ½ 7-7 körül érkeztem meg, ahol, mint korábban írtam, a recepciós hölgy emlékezett rám, pedig kb. 8 hónapja nem voltam ott, és szerintem 4-5 alkalom nem elég hogy törzsvendég legyek (lehet, hogy tetszettem neki?).

szalloda.jpgAhol végül aludtam - kissé szerényebb, mint a Hotel Hafen Hamburgban. :) 

Felpakolás után kis levegőzés és séta a közelben, telefonok, hogy szerencsésen (balesetmentesen) megérkeztem az automataváltós affér után, majd vacsora, zuhanyozás, olvasás, némi munka, tanulás, ennek a posztnak írása és internetezés, 11 felé szundi.

A szobám viszont a roppant exkluzív „Kaiser” (Császár) névre hallgatott. A koncepció része, hogy itt mindenki hasonlóan előkelően elnevezett szobákban alszik, császár(nő), király(nő), koronaherceg, főherceg, érsek, gróf(nő) stb. volt a szobák elnevezése, a sort a lovag zárta.

kaiser_szoba.jpgBelülről a Kaiser szoba - a designhotel elnevezés jobban tükrözi a valóságot, mint a szobák neve. 

Reggel ½ 7 körül felkeltem, öltözés, bepakolás, 7:00 körül reggeli. Nem tudom mi történt, mert igaz, hogy rettentő finom volt a kaja (noha a választék nem volt túl nagy), de nem ettem sokat (2 elképesztően finom tökmagos vajas zsemle lazaccal, 3 csésze tejeskávé, 2 tányérka gyümölcssaláta vaníliajoghurttal és szederlekvárral), de az idő úgy elment, hogy a céghez 7:52-re értem csak be. Lehet, hogy lassan ettem, vagy néztem a híreket?

Utána rögtön rohanás a kétbetűs helyiségbe (a sok tejeskávé ugyebár), és 8:00-ra épp kész lettem. Utána mentünk át J.-vel az egyik osztályvezetőhöz, akit a tavalyi oktatási hullámból szintén ismertem, így bemutatkozás szintén nem kellett már, de azt röviden elmondtam, miért vagyok ott, és főleg J. miatt, nem őt figyelem. Ezt ugyan J. is elmondta, de jobb, ha személyesen én is felvilágosítom, nem csak köszönök, üdvözöljük egymást, és leülök, mint egy kuka.

A lefoglalt 3 órából két órát használtunk csak fel, 2 témánál én is kérdeztem, ill. javasoltam, elvégre, ha sokkal nagyobb a tudásom, mint a helyi szakértőé, akkor ennyit igazan meg lehet tenni proaktivitásból, no meg azért, hogy a helyi vezető számára is legyen hozzáadott értéke, hogy ott vagyok én is. :)

Ezt követte az elbeszélgetés, visszajelzés, mint előző nap. A számomra legemlékezetesebb az volt, amikor megjegyeztem, hogy eddig és eddig ilyen viselkedés volt jellemző rá, utána jelentős változás állott be, pozitív irányban nála.

Azt mondta, próbálta mindig átgondolni, mit kell tennie, és eszébe jutott, amit legutóbb mondtam, sokkal többet kell kérdeznie, és így kellene vezetnie a beszélgetést („Wer fragt, der führt!“ /Szókratész/).

wer_fragt.jpg

No lám, nem hiába mondtam el ezt neki. :). Ő egyébként jelenleg sokkal előrébb áll, mint L., nem is elsősorban a hard tudást tekintve, hanem az interperszonális képességei és fellépése is sokkal jobb, beleértve a szoft dolgokról való ismeretet.

Előtte is inkább projektekkel (így emberekkel) foglalkozott, közgázos alapvégzettsége van, míg L. nagyon műszaki beállítottságú, őt bizony kell alakítani.

Ebéd után immár az egyik Bereichsleiterrel roadmaptervezés, aminek némelyik tartalmi részének annyira megörültem (bár az szomorú, hogy erről sem én, de még német szenior kollégám sem tudott), hogy a heti megbeszélésen az „A helyes úton vagyunk” kérdésre most először a legjobb pontszámot adtam - csak egy másik új kollegám volt eddig ilyen „negatív”, mint én. :)

Ez sem csoda, a német központi csapat minden embere is a cégcsoporton belülről jött, nem ismerik elég mélyen, amit bevezetünk, míg mi ezt más cégnél, cégeknél, esetleg más iparágban is láttuk, csináltuk...

Frank (a BL) is emlékezett rám a tavalyi képzésről, tőle is kérdeztem dolgokat, leginkább az ütemezéssel kapcsolatban firtattam azt, ő miért ilyen sokára vállalja a kívánt szint elérését.

Kollégáitól eltérően ő ugyanis sokkal előrébb áll, kisebb a szervezete, azonos szintet ½ - ¾ évvel korábban el kellene érnie, mint nekik. Kifogást persze talált, hiába, aki ilyen szintre elér, az már jól tud magyarázkodni.

Persze engem sem lepett meg, amit mondott, jól ismert, otthonról visszaköszönt kifogásokat hallottam, kb. a „Jól bevált munkahelyi kifogások“ listájáról. Eszembe is jutott rögtön a konszernközpont egyik irodáján látott „Bullshit free zone” felirat - de ellenkező előjellel. :)

bullshit.jpg

A tervezés végén J.-vel következett a lényeg, megbeszélni, értékelni a történteket, mi volt jó, mi és hogyan fejlesztendő. Utána vele is volt elméleti ismeretbővítés, aminek nagyon örült, a hozzáállása példaértékű - most jutott eszembe, miközben ezeket a sorokat írtam, még nem küldtem el neki, amit ígértem az Eisenhower-mátrix-szal kapcsolatban. :( Legalább volt személyes haszna is ennek a posztnak!

Személy szerint nagyon örül ennek az on-the-job fejlesztésnek, tudja értékelni milyen hasznos is ez, de megértem, nagyon effektív, kar hogy nekem nem volt anno ilyen…

A hazaút

Ezt követően „csak” a visszautazás várt rám, először a bérautóval Hamburgig (még ekkor is előfordult, hogy kuplungozni akartam, így lett is belőle satufék - szerencsére senki nem jött mögöttem), majd onnan vonat, mindösszesen valamivel több, mint 6 óra volt az út, 22 óra körül értem haza.

Közben a vonaton leírtam a főnöküknek - akit mellesleg szintén fejlesztek - a tapasztalataimat az elmúlt hat hétről, és mit javaslok a további időszakra. Pl. nem egyenlő időt kell rájuk szánni, ők mit gyakoroljanak maguk között fejlesztésképp, ha van büdzsé milyen tréninget érdemes betervezni stb.

Az egész hazaút ezen kívül egyetlen említésre méltó eseménye a taxisofőr volt, valamelyik közel-keleti (balkáni?) államból származott, és úgy is vezetett, mintha még mindig ott lenne.

A kanyarok előtt mindig kapaszkodtam, és csak azért nem szóltam rá, hogy óvatosabban, mert én be voltam kötve, ő pedig nem, a nagy Mercedes meg elég strapabírónak tűnt bármilyen városi ütközéshez.

Utómunkák

Az út lezárásához még az kellett, hogy az útielszámolást elkészítsem a minden sokat utazó kollegám számára rémálmot jelentő útielszámoló rendszerben. Ezt annyira utálják sokan, hogy ha valakit savanyú képpel látunk, meg is kérdezzük tőle, csak nem a travel expenses-el foglalkozik-e… :)

Példának okáért én is csak pont a napokban adtam le a tavaly júliustól elmaradt összes költségelszámolásomat a júl.1. - márc. 31. közötti időszakra, kb. 3500 eurót fogok valamikor május végéig visszakapni - és ezzel messze nem vagyok rekorder.

Egy nálam jóval többet utazó, és a rendszert még jobban gyűlölő (így a költségelszámolást még jobban halogató) olasz kollégámnak már 6000+ euró jár vissza, és van a társszervezetben, aki február végén egybe adta a tavaly január óta eltelt időszak 14 hónapnyi elszámolását.

Ebből élénk fantáziával egy kicsit (teljesen semmiképp nem) el lehet képzelni, milyen hiperkomplikált és mennyire nem felhasználóbarát lehet a rendszer - amit fejlesztői természetesen jónak tartanak, és szofisztikáltnak neveznek…

Viszont március elejétől legkésőbb az utazást követő hét végéig elkészítem az elszámolást, nem akarok ennyi pénzt többet a cégnek hitelezni. Saját zsebből a hotelt, helyi közlekedést, taxit, bérautó benzinköltséget kell fizetni, a vonatot, repülőt, bérautót az utazásfoglalási rendszeren keresztül a cég központilag fizeti.

Nekem heti 2-3 utazási napom van átlag, kivéve a havi egy, kötelezően a központban töltendő a hetet. Illetve elég nagy a szórás is, volt már heti 4 nap is, vasárnap estétől csütörtök estig, míg ősszel volt egyhetes pauze is - ekkor kicsit zavart is, hogy én az irodában ülök, míg a kollégák utaznak, de hát ez nem tőlem függött, hanem az elhúzódott nyári szabadságperiódus után a szervezetek lassan vették fel a ritmust.

Ez is olyan, mint otthon, január azért zűrös, mert évkezdés van (zárás ill. tervezés), húsvét környéken eléggé szabadságperiódus van (iskolaszünetek is ekkor vannak), nyáron a szabadságolások miatt ~ 2 hónapig csökkentett üzem van, de úgy, hogy augusztusban kb. a fű sem nő (pont mint otthon), míg november közepétől következik az év vége, a hajtás, az elmaradások pótlása …

Még annyit, itt bizony a hazai leányvállalat gyakorlatától eltérően fizetnek napidíjat, míg otthon országon belül egy büdös vas sem járt, itt egy napra (országon belül) 24 € jár. A rendszer sávos, és ha kapok valahol étkezést, azt meghatározott értekben levonják (pl. a reggeli 4,8€-t ér).”

FELHÍVÁS!

A Frankfurti mesék blog (a Határátkelővel együttműködésben) keres olyan magyar férfiakat, akik külföldi társukkal élnek együtt, hogy megismerhessük a történetek másik oldalát is. A társ lehet barátnő, feleség, élettárs is. Minden egyéb részletet itt találhattok!

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével!

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: egy napom Németország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr288660108

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.04.25. 09:00:28

Szóval vesszek meg ha értettem valamit belőle.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.04.25. 10:08:06

@Zoole[uk]:
Te figyu akkor a szombati carboots olyan volt mint az a találkozó amit én szerveztem Londonban.
Mindenki ott volt de senki nem találkozott senkivel:)))))))))))))))))

Csodabogár 2016.04.25. 10:11:28

Zűrös életmód, de biztos van aki jól bírja. Automata kocsi nehézségeit nem értem. Mikor először átültem az automatába, nekem kéjmámor volt, nem is akartam soha többet váltani. Nem én voltam az egyetlen ilyen. Az egész bérautó sztorit nem értem, de biztos nehéz a felfogásom. Mert vonat ide meg oda + bérautó na meg még taxi is. Talán majd valaki elmagyarázza.
Amugy én is vonat párti lettem. Bp.-Bécs 2óra 40 perc, utána metro. Nincs gond parkolással semmivel. Messzebbre éjszakai vonattal szeretek menni. Utálom a 2 órával előbb kint ülést a repülőtéren, a motozásos macerát stb.

Herr Géza 2016.04.25. 10:33:04

A részletekkel nem fukarkodott a kolléga.. :) Úgy látom, ez az útielszámolás mizéria eléggé általános jelenség. Dolgoztam nem is egy olyan cégnél, ahol ha a következö hónap x.-ig nem adtad le, akkor bizony buktad a saját zsebböl betett pénzedet. Ezért aztán a kollégák x-1.-én 90%-ban tuti ezzel foglalkoztak fél napig, olyankor hozájuk se lehetett szólni. Hozzám se.... :)))
A barátságosabb (és jellemzöen kisebb) cégeknél viszont adtak elöleget bemondásra, persze az elszámolást ott is szigorúan vették. Az igazi csúcsstátusz viszont az, ha az ilyen fizetendökre kapsz egy céges hitelkártyát...
Kimondottan tetszett, hogy a kolléga sikeresen levetközte (vagy sose volt neki?) azt az ösi magyar mentalitást, hogy "a cég fizeti, tehát költség nem számít". :))))

Hari Seldon 2 2016.04.25. 10:38:01

Jók ezek a szakmai posztok. Időnként úgy olvasom, hogy most aztán megtudom a világ összeg titkát. Aztán rájövök, hogy hiába minden, és csak felülök a hullámra, és hagyom, hogy vigyen magával. (tudok én is költői lenni, még ha utálom is az ilyet)

„Az utazási portálon szép sorban befoglaltam a vonatot oda-vissza Hamburgig, a hotelt Hamburgban, és a bérautót csütörtök reggeltől estig.”

Németországon belül vonattal? Akkor a cégközpont Münchenben lehet. Németországban nincsenek olyan nagy távolságok. (maximum ez a München Hamburg táv, ami max olyan 800 km lehet)

„Sokkal kényelmesebb, mint a kis gurulós bőrönd, pedig már az is a legkisebb a kategóriában. De ha ennyi elég, akkor minek vigyek bőröndöt?”

Mi is ha lehet hátizsákkal megyünk, csak akkor viszünk gurulósat, ha hosszabb időre megyünk. Nem vesz el fölöslegesen szabad kezet. Nálunk ez fontos szempont.

„Biztos a kései átfoglalás miatt maradt csak ez, mert elég sokszor vettem már fel bérautót a sok utazás miatt (már Gold kártyám van a Sixt-nél)”

Nem nagyon vagyok képbe az autóbérlő cégekkel kapcsolatban. A Sixt ennyire jó? Én inkább csak az Avis-t használtam. (igaz nálunk csak az van meg Europcar a nagyok közül)

„A kar átállítása után sem ment minden zökkenőmentesen, 25 év vezetési rutinja, és 500 000+ km után baromi nehéz átállni arra, hogy a bal láb nem kell, sebességváltás nem kell, volt hogy le is álltam emiatt, meg akkorát fékeztem tévedésből a hamburgi csúcsforgalomban”

Elhiszem, hogy ismeretlen és főleg zsúfolt helyen nem jó új rendszerű járműt kitanulni. Én sem fogok most hétvégén autót bérelni, az szokja meg a jobb kormányt pár napra, akinek nincs más dolga.

„A városi csúcsforgalomra jellemző végnélküli stop-go közlekedés jó volt arra, hogy megszokjam közelítőleg a váltót, a városból kiérve az A7-esen már nem volt semmi gond - eltekintve az autópályabővítés miatti rengeteg sávelhúzástól, sebességkorlátozástól.”

Hamburgnál azt a rohadt Elba alagutat még mindig építik?

FeketeMacska73 · http://olcsomobilhivas.hu?ajanlom=1ha 2016.04.25. 10:38:32

beraknak egy kamerat o meg kap egy VR szemuveget es nem kell tobbet utazgatni...

FeketeMacska73 · http://olcsomobilhivas.hu?ajanlom=1ha 2016.04.25. 10:40:56

@Zoole[uk]: elindult vonattal volt egy meetingen majd hazament.

Herr Géza 2016.04.25. 10:49:30

@Csodabogár: @szalka240: Miért nem vonat Hamburgtól Rendsburgig is? Esetleg idöben nem passzolt volna? Vagy a cég messze van a rendsburgi állomástól? Vagy a kettö együtt? Vagy valami hasonló ok? Pl. költség: vonat oda-vissza, + 2x taxi kontra egy nap bérautó (ami céges tarifával igen olcsó tud lenni..)
Nem feltétlenül kell "hülyeséget" feltételezni mögötte... :)))
Automata váltó kezdeti nehézségei: egy ismerös autókereskedö tanácsolta, amikor egy próbaútra odaadott autóval akart meggyözni az automata váltó nagyszerüségéröl, hogy oda kell kötni az elején a bal lábat a cipöfüzövel az üléshez... :)))) Nem volt hülye tipp. Egyébként én is úgy szálltam ki egy hétvége után annó az automatából, hogy ezentúl csak ilyet akarok. No persze nem mindegy, hogy milyen automata váltó, milyen motorral kombinálva, melyik gyártótól. De tud az nagyon jó lenni.

Herr Géza 2016.04.25. 11:03:06

@Hari Seldon 2: A Sixt az német cég eredetileg (1912.-ben alapították), most is családi kézben van, (igaz azóta világcéggé vált) de itt hazai pályán tradicionálisan nagyon erösek, söt piacvezetök.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2016.04.25. 11:16:15

Hej angliai mosogatók, kiküldött tudósítók.
Mit szóltok ehhez?

divany.hu/raktar/2016/04/21/fahaz/

Valamit már marhára kéne csinálni az elb@$zott ingatlanárak ellen...
Itt felénk se egyszerű a helyzet.
Szerintem nem rossz, bár én nem akarnék egyen fehér Seat Ibizával járni...
:-)))))

LondonFashion 2016.04.25. 11:20:50

Vegig olvastam. Igen reszletes a beszamolo, de nem problema. En csak akkor gondoltam, hogy ez mar too much information, mikor ket kulonbozo reszen is megemlitette, hogy mikor hasznalta a WC-t. :)
Amugy tenyleg elmegy az utazas varazsa es csak nyug lesz egy ilyen munkahelyen/pozicioban...

Hari Seldon 2 2016.04.25. 11:22:20

@Herr Géza:
Így már értem, hogy miért pont azt emlegeti.

Herr Géza 2016.04.25. 11:25:30

@geegee: Vazze, nem a ház maga olyan rohadt drága, hanem a telek, amin áll. Így aztán vicces, hogy "23 millió forintért" vehetsz majd házat, na de azt valahova fel is kell állítani... :))))))

Herr Géza 2016.04.25. 11:38:57

@Hari Seldon 2: Az én egyik cégemnek pont az Avis-szal volt szerzödése, "imádtam" öket... A kölcsönzöböl elhozott 0 km-es autó másnap reggel beadta a kulcsot az autópályán a telephelyüktöl 30 km-re. Hívom öket, mire a nö bájos hangon közli, hogy "érti" a problémát, vigyem be az autót és "természetesen" adnak másikat... Mondom, köszi, de mint említettem be sem indul. Hát akkor hívjak (ÉN!) egy autómentöt. :)))) Némi üveghangon történö visítás (részemröl) és több kör telefon után sikerült eljutni odáig, hogy ö küld autómentöt (az ö költségükre), az bevisz egy közeli márkaszervízbe, onnan taxival (ök fizetik) megyek a telephelyükre, ahol adnak egy másik autót. Ráment egy fél napom, meg lett néhány újabb ösz hajszálam....Ja, és egy "sorry"-t nem kaptam tölük. :))))

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2016.04.25. 11:40:09

Hehe, hát ja.Automatánál belekuplungolni a fékbe nem túl egészséges se sofőrnek, se utasnak, se mögöttünk jövőnek.
És szidni (Syndey...) is csak az szokta, aki még nem tapasztalta.
Aztán meg mikor ilyet vásárol az ember, akkor jön az, hogy kétféle tulajdonos van; akinek elromlott már és akinek csak eztán fog...
:-((
Én már az előbbibe tartozok, de a következő kocsi az megint automata lesz...

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2016.04.25. 11:41:48

@Herr Géza: Ja, értem én, meg a cikk is ezt írja.Valahogy egymás fölé kellene építeni...Torony-kertes ház, vagy ilyesmi... :-)

Herr Géza 2016.04.25. 11:49:01

@geegee: Ááá, pont szembe mennél az otthoni "trenddel"... Nem hallottad, hogy Lázár Nagyonokos János éppen el akarja bontani a panelok felsö öt emeletét, mert "ott nagyon meleg van nyáron" ???
:)))))))) A zemberek meg költözzenek onnan kertes házba (!), mert milyen fasza lesz az nekik....
Szerintem ekkora hülyeséget még kitalálni is nagyon nehéz lehet, szóval megszolgálja a fizetését. :)))

Golf2 2016.04.25. 11:52:27

@Zoole[uk]: A lényeg hogy jobb a vonat mint a merci.

Golf2 2016.04.25. 11:57:43

@Herr Géza: Akkor nem vagyok ôsi mindig spórolok a cégnek.,Cserêbe "jòl" megfizetnek mint Ludas Matyiba.

Herr Géza 2016.04.25. 12:00:00

@Herr Géza: Egy másik szolgáltatótól mellesleg úgy ismertem ezt a problémamegoldást, hogy jött a "lopós autó" a hátán a csereautóval, ott helyben csere-bere, majd vitte magával a döglöttet. Mindezt egy telefonhívásra, a hívástól számított egy órán belül, pedig a legközelebbi telephelyüktöl jóval messzebb voltam. Természetesen a csereautó két kategóriával jobb volt és közben még sürün elnézést is kértek, hogy milyen kellemetlenséget "okoztak" nekem.
Az Avis-os hölgynek is javasoltam (hadd ne kelljen már gondolkoznia...:D), hogy hozzon oda a helyszínre valaki tölük egy csereautót, én azzal megyek tovább, a kolléga meg majd megoldja a döglött autó további sorsát... A válasz: "hááát, azt nem lehet, mert......, nem." :))))

Herr Géza 2016.04.25. 12:02:23

@Golf2: Jó tett helyébe jót várj! Csak legyen türelmed....:)))))

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2016.04.25. 12:24:36

@Herr Géza: "oda kell kötni az elején a bal lábat a cipöfüzövel az üléshez.."
Ez komoly?
:D

Hari Seldon 2 2016.04.25. 12:43:58

@Herr Géza:
Ezek szerint te elégedettebb vagy a Sixt-el. Nekem egyébként a a problémám velük, hogy nem lehet kérni színt (ha időben szólok akkor sem) - Esküvőre bérelnék, de sehol nem tudják garantálni, hogy lesz fehér autójuk.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.04.25. 12:44:36

@geegee:
Előbb utóbb kijön valaki egy hasonló megoldással.

Herr Géza 2016.04.25. 12:51:56

@svájci sapka (ch): Véresen... :D
Ha sokszázezer kuplungos, kéziváltós autózás után elöször ülsz automatába, akkor nem egy hülye ötlet különben. Mert az elején még tudsz rá koncentrálni, de hamar visszatérnél agyilag a reflexszerü kuplungolásra pl. "váltás" elött (autópályán jó tempónál nagy élmény, ha a bal lábad a féket találja meg azzal az erövel, ahogy kuplungolni szoktál), de a városban a kiguruláshoz a féket betaposni teljes erövel szintén elemi tapasztalat lesz, föleg a mit sem sejtö mögötted jövönek...:D
Aki még nem vezetett automatát kipróbálhatja milyen az, ha bal lábbal akar fékezni (figyelem, csakis néptelen úton javallott kísérlet :D).

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.04.25. 12:55:22

@Herr Géza:
Ha kormányzati akarat lenne a probléma megoldására akkor szaré hugyé lehetne telket venni Londonban.
Mindenféle park és egyéb értékes zöldterület igénybevétele nélkül.
Aki ismeri London szerkezetét az ezt pontosan tudja.

Csodabogár 2016.04.25. 12:55:56

@svájci sapka (ch): Van akinek jót tenne. Egykori főnököm egy vadiúj hatalmas citroent teljesen tönkretett, mert elfelejtette, hogy automata. Cég fizette az ujat is.

Herr Géza 2016.04.25. 12:58:28

@Herr Géza: Jut eszembe, a jobbkormányos autóknál is fel van cserélve a pedálrend, azaz bal oldalon gáz, jobbra kuplung??
Ebböl is látszik, hogy sose vezettem még jobbos autót és eszembe sem jutott ez a kérdés.:))))
Mert akkor ott is át kell szokni lábbal is, nem csak a balkézzel váltás az újdonság. :))))

Herr Géza 2016.04.25. 13:03:29

@Csodabogár: Nekem fordítva is szokott bajom lenni egy-két napig. Beülök ismét a kéziváltósba és a sebességben hagyott autónál immár szintén reflexböl kuplungolás nélkül már fordítom is el az indítókulcsot. Ha közel állsz a falhoz, vagy másik autóhoz, akkor ez is vidám lehet.... :)))

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2016.04.25. 13:04:36

Hehh, 6árátkelt egykori Fracska-játékos:

index.hu/sport/futball/2016/04/25/jancsika_karoly_interju_las_vegas/

Emléxem a nevére, ilyen dinka nevet nem lehet elfelejteni, pedig kis tök voltam akkoriban még... :-)

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2016.04.25. 13:04:50

@Herr Géza: @Csodabogár: Akkor most megveregetem a vállalamat.
;)
Nekem nem okozott gondot a csere. Napon belül is simán ülök át egyikből a másikba.

puhacica 2016.04.25. 13:06:31

@Hari Seldon 2: mi tavaly bereltunk eloszor autot, Geza ur javaslatara a Sixttol. lehet, hogy csak a spanyol lazasag miatt, de mikor visszavittuk a kocsit, annyit mondtak, hogy ide meg ide alljunk, a kulcsot hagyjuk benne, viszontlatasra. annyira neztek ra, hogy lassak, megvan mind a 4 kereke. :D nem tudom, mas cegek hogy csinaljak, mi maradunk naluk, ha szuksegunk lesz berautora.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2016.04.25. 13:08:35

@Herr Géza: :-))))))
Csak érintőlegesen olvastam, de nem kicsit pislogtam, hogy ez biztos komoly, mert viccnek durva lenne...

@svájci sapka (ch): Én olyat hallottam, hogy dugd ki a bal lábad az ablakon... :-)

puhacica 2016.04.25. 13:10:39

@Herr Géza: nem, a pedalok a helyukon vannak. :D (es a sebessegek is.)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2016.04.25. 13:14:01

@Herr Géza: Ááá, meg lehet azért szokni, aki fiatal és csóró, csak öreg sz@r kocsira van pénze, annak muszájból is.Pl nincs rendes alapjárat, olyankor biza ballábfékkel közlekedik az ember, mert a jobb láb a gázpedált tapossa... :D
Nekem olyan is volt, hogy le kellett hajolnom, és az egyik kezemet is kellett használni, elinduláshoz... :D
Kushadt, foshtalicska ezerkecske, gyenge motor, durva emelkedőn elindulás és persze hogy nincs alapjárat...Kézzel nyomtam a gázpedált, mert elfogytak a lábaim....(Nem saját kocsi volt, csak megkértek, hogy álljak át a másik utcába.)Mondjuk ez a gép volt télleg mindennek a csimborasszója... Évekig emlegettük a haverokkal.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2016.04.25. 13:17:32

@diggerdriver: Valami olyasmi megoldás kéne, hogy minden lakos, aki mondjuk már x ideje ott él, vagy állampolgár, ott született, stb vehessen egy db lakást valami támogatott áron.Amibe csak lakhat, tilos kiadni, nyerészkedni, y évig nem adhatja el, stb.Ezen felül vehetne még bárki piaci áron ingatlant, ahogy pénze, kedve bírja.
De nem értek hozzá, és valszeg megoldhatatlan a feladat....
Viszont az is nonszensz, hogy őslakosok ki kell költözzenek, mert nem tudják már a bérlést se megfizetni...

puhacica 2016.04.25. 13:19:03

@geegee: jajj, hat nekem ez a tipusu haz regi almom, talan egyszer osszejon. az igazi szivem csucske ez:
dominohaz.eu/#

Herr Géza 2016.04.25. 13:20:00

@svájci sapka (ch): Akkor a korommal (meg a fránya rutinnal) lehet a gond. :)))
Egyébként tényleg igaz, hogy a napi váltás nem gond, de ha sokáig használom az egyiket, akkor utána a másikba beülve bizony oda kell figyelni az elején.
Mint régen, amikor az embernek volt egy saját autója, aztán mást nem nagyon vezetett "úrvezetöként". A megfelelö rutin kialakulása után csak szimplán egy ugyanolyan másik autóba beülve is elöfordult lefulladás meg félreváltás, mert az egyiknek pl. mélyen fogott a kuplungja, a másiknak magasan, stb. Aztán amikor meg tényleg akár napi váltásban vezetsz más autókat, akkor meg kialakul a rutin arra, hogy ne mindent rutinból kezelj... :))))

Taxomükke (UK) 2016.04.25. 13:50:30

@Herr Géza: Ja, az segit, ha az embernek rutinja van abban, hogy kulonbozo autokat vezessen.
Soha nem voltam sofor vagy futar vagy ilyesmi, de ugy alakult, hogy eleg sokfajta kocsit vezettem, meg furgont is... Hirtelen meg sem tudnam mondani, milyen tipust NEM vezettem, mondjuk a Ferrari-Rolls Royce stb. kategoriat leszamitva. Mondjuk volt olyan kollegam, aki mar azon kiakadt, hogy egyaltalan szoba kerult, hogy esetleg egy rovid ugyintezes erejeig egy Citroen Berlingot kellene vezetnie.
Most 2-3 eve van automata valtos kocsim, rendkivul egyszeru vezetni. Idonkent beulok a felesegem manualis kocsijaba is, nem okoz gondot, es mas orszagokban atulve a bal oldalra sem esek ketsegbe... Egy picit oda kell figyelni az atallasnal, de ha az ember megszokta a valtozast...
Egy haverom szokta mondani magarol: "Az eletemben egy dolog allando, az pedig a valtozas."
:))

Herr Géza 2016.04.25. 14:07:31

@Taxomükke (UK): Hát biza a kocsiváltás néha hordoz durva meglepetéseket: "taknyos kölökként" a lada-skoda-dacia szentháromság után itt elküldött a cégem egy müncheni építkezésre egy dobozos furgonnal, mert el kellett vinni néhány cuccot is. Életemben elöször vezettem ekkora batárt, a gond ott kezdödött, hogy az építkezés a müncheni "Váci utcán" volt, parkolóhely meg (föleg ekkora) nuku. Öt kör után jobb híjján, gondoltam balgán beállok a mélygarázsba. Szintén életemben elöször. Személyautósként meg addig a magasságkorlátozó tábla számomra gyakorlatilag "nem létezett". Lementem a spirális rámpán ca. 5 emeletet a föld alá, aztán a tábla láttán alul az utolsó pillanatban megszólalt a vészcsengö, hogy uramisten, milyen magas is vajon ez a szar?? :D Hát pont nem fért be a szintre... :D Megfordulni esélytelen volt, így az idegen teherautóval (tükörböl) tolatva 5 emeletet rückvercben a csigarámpán föl...., a lefelé igyekvök élénk dudakoncertjében igen meghatározó élmény volt a saját hülyeségemröl. Mire fölértem az utcára úgy leizzadtam, mint ha zuhanyoztam volna. :)))))) Azóta más jármütípusokba ülve bizony elöször elgondolkozom a specifikus, potenciális "veszélyforrásokról".

Herr Géza 2016.04.25. 14:21:31

@Taxomükke (UK): Az. Azóta néha álmodtam is róla...:))) Az a pillanat, hogy rájössz, innen bizony vissza kell tolatni, majd amolyan személyautósan hátrafordulsz és ráébredsz, hogy (zárt dobozos Ford Transit lévén) onnan bizony SEMMI sem látszik, azaz marad a két tükör, na az egy katarzis volt. Meg egy jó lecke. :))))

Herr Géza 2016.04.25. 14:25:00

@Herr Géza: Azért az evolúció nem áll meg. :D Most leírva eszembe jutott, hogy ma brahiból lehet, hogy bevállalnám ugyanazt furgonnal ÉS utánfutóval is.
Szerintem a parkolóház még megvan. :))))))))))))))))

Evain 2016.04.25. 14:43:07

@Herr Géza: Úristen, azért ezt még olvasva is leizzadtam. :D:D:D

Jah, nekem egyszer adtak egy marha jó tippet automatához, azóta is előszeretettel alkalmazom. Beüléskor üljek a bal lábamra. Ami nekem azért bejövős, mert egyébként is előszeretettel szoktam így ülni fotelekben. :D

Herr Géza 2016.04.25. 14:43:49

@Herr Géza: Ugyanebböl az idöböl másik apróság: egyik német kollégám kérdezte, hogy el tudnám-e hozni az autóját a három utcára lévö szervízböl, mert bezárnak és ö egy megbeszélésröl nem tud elszabadulni. Naná, no problem, mondom én. Elmegyek az autóért az utolsó pillanatban, a szervízes odaadja a kulcsot, majd bezárja az ajtót a mühelyen és elviharzik. Megkerestem az autót (Opel Kadett :D), beülök, tenném rükvercbe, hogy kiálljak a parkolóhelyröl, de hol a rükverc??? Látom hol kéne lennie, de oda aztán nem megy be, toltam, nyomtam, nem... Már feladtam, hogy visszamegyek gyalog, mert "rossz a sebváltó", amikor megláttam egy ugyanolyan Kadettel egy öreg szakit. Szégyenkezve megyek oda, segítsen már, hogy van ezen a szaron a rükverc, ö meg kaján vigyorral odanyúl és sutty, beteszi sebességbe. Aztán azért megmutatta, hogy az Opelen egy gyürüt kell felhúzni a gomb alatt a kireteszeléshez.... Ó, vazze, hát honnan a szarból tudtam volna..... (ld. lada-skoda-dacia addíg) :)))))

sellőlány 2016.04.25. 14:46:39

@sellőlány: Bocsi Géza, ez nem szándékos komment volt, a telefonom önállósította magát.

Herr Géza 2016.04.25. 14:48:02

@Evain: Na, az kb. ugyanaz, mint a cipöfüzös módszer. :))))))

Herr Géza 2016.04.25. 14:49:22

@sellőlány: Nem baj, értettem belöle: kb.olyasmit jelenthet, hogy "de hülye vagy, Géza..". Igen, bevallom. :)))))))

sellőlány 2016.04.25. 15:25:13

@Herr Géza: Rossz napod van? :-) De akkor, ha már így alakult, íme egy sztori... Egy olasz cégnek tolmácsoltam hónapokig a boldog 90-es évek végén. Sokszor fejeződött be a munkanap egy étteremben, én onnan mindig taxival mentem haza. A vezetőknek az Astoria hotelben béreltek szobákat, gk. beállóval. Az egyik vezető megkért, hogy az ügyvédnek még fordítsak le pár dolgot vacsora után, ő addig benyakalt két üveg bort és igen jókedve lett. Egyszer csak kicsapta a kocsikulcsot az asztalra és azt mondta, vigyem vissza hotelbe. Nem kaptam szívrohamot, mert imádtam vezetni, de nem tudtam, mire számítsak. Egy 93-as Saab cabrio volt és ősz, már csípett a hideg éjjel. Ez az idióta, letolta a tetőt, benyomott valami techozenét üvöltetve, hogy akkor indulhatunk. Így mentünk keresztül a városon, ő még integetett összevissza. Kicsit megizzasztott a stílus, de a java csak utána jött. Az Astoriában liftes parkoltatás van. Életemben először láttam akkor olyat, és elég szűk a behajtó, két oldalon 2-2 centi a tükröktől. Ez az idióta még csak röhögött, amikor látta, hogy minden idegszálammal azon voltam, hogy le ne törjem a tükreit (mondjuk, megérdemelte volna), amikor tojásokon taposgatva a pedálokat, beálltam a liftbe. Azt hiszem, az idegen autókkal kapcsolatos legmélyebb paráimmal akkor le is számoltam. Automata-normál váltós, jobb kormányos, teherautó simán megy.

Herr Géza 2016.04.25. 15:37:04

@sellőlány: Dehogy van !! Hát vicc vót... :)))

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.04.25. 15:49:16

@Herr Géza:
Na akkor képzeld el a gépeket. Kicsit összetettebb szerkezetek ezért mindegyik külön egyéniség típuson belül is. Aztán 1tonnától 40tonnáig változik a súly a típus.
Típuson belül minden korú és elhasználtságú géppel.
Mintha neked vezetni kéne a Smarttol a kamionig minden típust újtól az öregig.
Ma felváltva dolgozok egy 3tonnás Kubotával és egy 30 tonnás Komatsuval.

sellőlány 2016.04.25. 16:02:24

@Herr Géza: Én is csak viccből kérdeztem. ;-)

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.04.25. 16:17:19

@Herr Géza:
Az én autóm csak akkor indul ha benyomod a kuplungot.
A gyújtaskulcs kiveteléhez meg kell nyomni egy gombot.

Herr Géza 2016.04.25. 16:18:03

@diggerdriver: No de téged ezért fizetnek.... :))))))))

Herr Géza 2016.04.25. 16:20:56

@diggerdriver: Tudjuk, ne is mondd, amerikás..... :)))) Fogadjunk, hogy a napellenzön meg van egy matrica, hogy "elindulás elött gyözödjön meg arról nincs-e valami/valaki a kocsi elött/mögött"...
:)))))

Irbisz 2016.04.25. 16:33:01

@ChristineK:
Az utazgatas havi atlag havi 7 nap (2-12 nap/ho), ez nem sok csalad mellett sem. Amit a fönököm csinal az viszont brutalis, elözö ket hete igy nezett ki:
Egyik het vegig USA, következö heten hetfö München, kedd Esssen, szerda Hamburg (velem), csütörtök- penteken Frankfurt. Ez ugyan extrem2 het volt, de ö havi 12 napot biztos utazgat, es nem olyan kenyelmesen mint mi (1, maximum 2 helyszinen), hanem ide-oda repked a helyszinek között, nemi tulzassal minden nap mas helyen megszallva – es ket gyerek van neki is …

Irbisz 2016.04.25. 16:33:01

@Sanyi9:
Azert kell kinyomtatni a vonatjegyet, mert a költsegelszamolashoz le kell adni az eredetit, es ha igy kell elszamolni, akkor igy kell elszamolni, ott nincs apellata meg kiskapu (Ordnung muss sein :))

Irbisz 2016.04.25. 16:33:01

@szalka240:
Hu de sok tevedes:)
A vonatozas, miutan kiprobaltam amit javasoltak, bevallt (kenyelmesebb, raadasnak a cegnek meg olcsobb is ), de nem en lettem (vagyok) környezettudatos, hanem az egyik kollega az, aki meggyözött.
Hamburgon tul nem eri meg vonatozni, körülmenyesebb, taxizni is kell, kevesbe rugalmas (föleg hazafele amikor mar sietek), ott mar csak az vonatozik aki nem tud vezetni (hihetetlen de van ilyen), illetve aki mar sötetzöld szinten könyezetvedö (bar azert jo fej).
A vezetessel nem lett volna semmi baj, ha nem automatavaltos autot kapok- azaz nem a forgalom meg a tereles okozott stresszt.

Irbisz 2016.04.25. 16:33:01

@Hobbiszakács:
„'Kosztolányi sokkal tömörebben megfogalmazta: „Nincs időm röviden írni.” '

Miután ezt ilyen szépen megfogalmazta, Kosztolányi még tovább ment, és nyomdába küldés előtt a kéziratból kihúzott mindent, ami nem volt szükséges a történet megértéséhez.“

Azaz neki sokkal több ideje volt mint nekem:)
Ha penzem mult volna rajta, akkor en is tudtam volna böven redukalni.

Irbisz 2016.04.25. 16:33:01

@Hari Seldon 2:

“Németországon belül vonattal? Akkor a cégközpont Münchenben lehet. Németországban nincsenek olyan nagy távolságok. (maximum ez a München Hamburg táv, ami max olyan 800 km lehet)”
Nem ott van, es egy majd 4 oras vonat helyett 45 perc repülö sokaknak alternative, egy eve meg en is azzal jartam. Viszont a korabbi kierkezes, a check-in, bejutas a varosba mar erösen lecsökkenti az utazas netto idönyereseget.
Berlinbe mar en is meggondolnam nem jobb-e a repülö. Auto viszont kizarva, azt mindenki csak az allomasokrol, repterekröl valo tovabbutazasnal hasznalja, olyan borzalmas idöpazarlas lenne autokazni.

“Nem nagyon vagyok képbe az autóbérlő cégekkel kapcsolatban. A Sixt ennyire jó? Én inkább csak az Avis-t használtam. (igaz nálunk csak az van meg Europcar a nagyok közül)
Itt Nemetorszagban ennyire jo, meg velük van kiemelt szerzödes (bar az Avis is benne van a rendszerben). Sok allomasuk van, helyesebben mindenütt van ahol kell. Csak Hamburgban en is 3 helyen vettem fel naluk autot.

”Hamburgnál azt a rohadt Elba alagutat még mindig építik? ”
Fogalmam sincs, en csak hidakon voltam meg ott.

Csodabogár 2016.04.25. 16:44:36

@geegee: Ez a németeknél is probléma a nagyvárosokban. Többnyire eladott vagy megöröklött bérházaknál az uj tulaj felujítja, energiatakrékosra alakitja a lakásokat. Ezután a bér simán duplára ugorhat. Nemrég láttam egy hölgyet a tv-ben, aki elmondta, hogy 73 év után, ott született, ki kellett költöznie a bérlakásból ilyen okból és ez nem egyéni eset. Svájcról már nem is beszélek, ott ilyennel már 30 éve is találkoztam.

Csodabogár 2016.04.25. 16:52:38

@Herr Géza: Ezt mi is eljátszottuk egyszer egy kölcsönbe kapott valami francia márkáju furgonnal, a zürichi IKEA garázs lejáróban. Annak az elátkozott kocsinak mindene máshol volt mint a normálisaknak. Rückwerz elől felhúzva pl.! Azt tudtuk, hogy az egyes hátra a kettes előre van, de a hátramenet volt a csúcs. Mire szegény férjem rájött leizzadt. Én pedig fent próbáltam elterelni a szombat délelőtti tömeget a lejárattól.

Herr Géza 2016.04.25. 16:57:08

@diggerdriver: Nem, de akkor "reklamációnak helye nincs".:D

Herr Géza 2016.04.25. 17:33:41

@Hari Seldon 2: Hogy értetted, hogy "nálatok" nincs Sixt? A városban? Mert náluk pl. lehet voiture pour votre mariage-t is bérelni... Ott már csak tudnak színt is garantálni. :D
www.sixt.fr/location-voiture-mariage/

nyuszigonosz 2016.04.25. 17:51:31

@Hari Seldon 2: Németországban is vannak távolságok, Hari. :-)
Négy óra ICE-vel Hamburgba, na az gondolom Frankfurt am Main ból van. Münchenböl "kicsit" tovább tartana. :-)

De ha már távolság, pl. Passau -Flensburg, az azért elég sok.
Vagy Lörrach-Lübeck, vagy Rosenheim- Rostock...
Szóval nem csak Franciaország nagy. :-)

Hari Seldon 2 2016.04.25. 18:31:20

@Herr Géza:
Úgy értem nálunk, Thionville-ben nincs Sixt, csak Avis. A bérlést meg Budapesten kell majd intéznem. (természetesen nem magamnak :-) )

Hari Seldon 2 2016.04.25. 18:34:56

@nyuszigonosz:
Igen, ezért tippeltem, hogy München. Mert az É - D-i távolságban ezt az időt tippeltem.
(nyilván egy olyan mint mondjuk Regensburg - Trier K - Ny-i irányok megtehető autóval négy óra alatt, de az É - D -i irányok már kezdenek húzósak lenni)

SzZoole 2016.04.25. 19:01:43

@nyuszigonosz: bizony vannak tavolsagok feletek,Aachen kornyeken be megyunk,Passau kornyeken ki megyunk,az kozel 800 km,egy eltevedesel vagy terelesel meg tobb is.

nyuszigonosz 2016.04.25. 19:14:10

@Hari Seldon 2: @Zoole[uk]: Igen, vannak nagy távolságok, és mivel a pályák túlterheltek, így sok esetben csak lassan jut az ember tovább.
Ez a Regensburg-Trier is inkább csak éjjel tehetö meg 4 óra alatt, napközben el tud húzódni. Bár az attól is függ, mikor napközben.

Herr Géza 2016.04.25. 19:21:25

@Zoole[uk]: Aachen-Passau: 696 km Eltévedéssel több is, mint 800 km? Te mennyire szoktál eltévedni? Egész Berlinig??? :))))

Din Serpahis 2016.04.25. 19:30:08

Múltkor le akartunk menni az asszonnyal a genfi tóhoz, béreltem egy kocsit. Csakhogy olyan amit kértem valamiért nem volt, sűrű elnézéskérések közepette adtak egy fejlettebb járgányt. Ez valami hiperintgelligens okosautó volt, pl a tükröket középen egy érintőképernyőről kellett irányítgatni, meg minden ilyen szarság.

A rükverc is úgy volt, hogy 5 percig néztem ki a fejemből, mire rájöttem, hogy lefelé kell nyomni a sebváltót, és utána lehet berakni...

DieNanny CH 2016.04.25. 19:37:40

@svájci sapka (ch):

Tényleg.
Nekem is nagyon kellett koncentrálnom, hogy a bal lábat oldalra rakjam, és fel se emeljem egész úton.

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2016.04.25. 19:45:07

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: Elhiszem. ;)
Lehet, hogy nekem azért nem okozott problémát, mert nagyon sokat vezettem/vezetek.

SzZoole 2016.04.25. 20:01:17

@Din Serpahis:"Múltkor le akartunk menni az asszonnyal a genfi tóhoz, "
Basszus miert hittem en eddig rolad,hogy holgy vagy...:)

Herr Géza 2016.04.25. 20:20:52

@Din Serpahis: Hát, mert fiatal vagy... A Ladában is le kellett nyomni a kart és utána lehetett rükvercbe tenni. Meg egy csomó más békebeli autóban... :))) Meg most is van sok olyan verzió... A Ford, az Opel a fölhúzható gyürüvel operál, a flansziáknál csak egy határozott ellenállást kell leküzdeni, stb., stb. :))

Herr Géza 2016.04.25. 20:22:23

@Zoole[uk]: Azért a 100 km-nyi eltévedés se kevés. :)

SzZoole 2016.04.25. 20:29:04

@Herr Géza: csak egyszer fordult elo.Pont 5 eve amikor a magyar automat vittem haza sat nav nelkul, ha jol emlekszem Frankfurtba is beneztunk,de lehet,hogy Bonn volt,de ez sem biztos:)))
Tudod az agymutetem:)))

Herr Géza 2016.04.25. 20:43:48

@Zoole[uk]: Hááát, a rövidebbik útvonal az pont Köln/Bonn-Frankfurt-Nürnberg-Regensburg-Passau útvonalon megy...:))))

SzZoole 2016.04.25. 20:48:08

@Herr Géza: hat,lehet,hogy Koln volt:))

Herr Géza 2016.04.25. 21:08:32

@Zoole[uk]: És a városban mentél 100 km pluszt? Ügyes.... :))))

SzZoole 2016.04.25. 21:11:33

@Herr Géza: Gejza,ne idegelj ma mert habzik a szemem

Taxomükke (UK) 2016.04.25. 21:57:41

@Zoole[uk]: @Herr Géza: Szakmai artalom ez Zolinal, a taxisok is mindig igyekeznek hosszabb uton menni, o is, ha tobb a km, tobb a penz.
:)))))

Herr Géza 2016.04.25. 21:57:54

@Zoole[uk]: Az milyen, ha valakinek habzik a szeme??????

SzZoole 2016.04.25. 22:11:50

@Herr Géza: hogy hogy milyen,hat az idegtol verben forog es habzik,vagy az a szam?:)))

FutureFry 2016.04.25. 22:56:21

@Herr Géza:
Avis: Nekem - autópályán kikerülhetetlen törmelék miatti - defektet kapott kocsihoz 10-20 percen belül kihoztak egy csereautót. Csak az a “gondom” szokott velük lenni, hogy mindig automatikusan akarnak adni egy-két kategóriával “jobb” autót (ingyen “upgrade”) pedig az olyan nagy SUV-féleségek egyrészt többet fogyasztanak másrészt a parkolást is megnehezíti valamelyest.
Ja és - talán már mondtam - mindig beikszelem online, hogy kéziváltósat szeretnék, de az sosincs (bár ez lenginkább USA sajátosság). Igaz jobbkormányos országokban azért talán jobb is, hogy nem olyat adnak (bár azért kipróbálnám). Meg teherautókölcsönzésnél is esetleg problémás lenne a kéziváltó (főleg a ~10 tonnásnál (GVW), amihez még elfogadják a rendes jogsit is).

Shanarey 2016.04.25. 23:28:12

Hmmm, ha én mennék valahová, akkor autó, és én vezetek, avagy repülő és akkor (sajnos) nem én vezetek. Vonatozzon az aki akar, de engem hagyjon ki ebből mindenki.

Automata váltós, kézi váltós?

Na akkor én robot vagyok mert nem zavar. pedig átlag 20 évente ülök automata váltós autóba, legalábbis úgy hogy én vezetek.De ugyanez van ha UK-ból hazamegyek és a reptéren vár a saját autóm, gyári hibám az hogy szeretek autót vezetni. Ami engem érdekel az hogy az autónak minden fontos része rendben legyen, és a méreteit is számon tartom, legalábbis addig amíg, én vezetem. Életem első automata váltós élménye is úgy kezdődött hogy a haverom vett egy autót(BMW 3-as) és nem volt éppen az a jó sofőr kategória, így szólt nekem hogy menjek vele és vezessek én mert ez az automata váltó neki macerás. Nekem nem volt az. S hogy miért nem? A rossz nyelvek szerint ennek is megvan az oka, de az nem publikus.
:-))

M. Péter 2016.04.26. 00:58:37

@FutureFry: Először mindig megkérdezik, hogy akarsz-e pénzért upgrade-et, utána vallják csak be, hogy nincs is abból a kategóriából, amit rendeltél. Egyszer kaptam így egy Mitsubishi 3000GT-t a megrendelt kisautó helyett.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2016.04.26. 01:38:45

@puhacica: Ja, jó ez is.El tudom képzelni, hogy simán kamionra, vasúti kocsira lehet rakni és elköltöztetni cuzámmen az egészet, ha arrébb kell menni.Vagy akár egy kempingbe lerakni.És biztos bővíthető is, több ilyen kockát egymás mellé téve.Esetleg folyó, tó vizére, úszó verzióban...
Valami megoldás rohadtul kéne...

FutureFry 2016.04.26. 01:41:23

@M. Péter: Érdekes, engem soha nem kérdeznek meg, csak megjegyzik a kulcs átadásakor, hogy "upgradeltek". Vagy csak konstatálom a dolgot (mivel a kulcs és a papírok az autóban vannak).

puhacica 2016.04.26. 07:30:30

@geegee: igen, bovitheto. egyszer felhivtam oket, hogy az arakrol erdeklodjek es nem emlekszem mar pontosan a m2 arakra, de ha jol remlik, akkor vmi 15millio korulre jott ki az alap 70m2 + telek. es nekem ez a minimal design is nagyon bejon, tetszik, ugy, ahogy van.

@FutureFry: na ez viszont mar tul modern az en izlesemnek. bar hasznos, az ketsegtelen.

Hari Seldon 2 2016.04.26. 10:40:19

@Irbisz:
Ha környezet tudatos vagy:
www.faa.gov/regulations_policies/policy_guidance/envir_policy/media/Primer_Jan2015.pdf
9-ik oldal.
Úgy nézem, 10 év múlva áttérhetsz a repülőre...

adg 2016.04.26. 13:46:12

@Herr Géza: az index viszont osszevissza van. Europai, ausztral meg japan autokban altalaban jobb oldalon, amerikai gepekben meg balra. Egyeb azsiaiakban ameg ahogy sikerul, altalaban jobbra. Igy pl amikor az asszony toyotajaval vagyok, rendszeresen torlok ablakot a kanyar elott. Aztan az enyemben szinten.
Valtoval sosem volt gondom, olyan volt vagy ketszer, hogy megallaskor elfelejtettem kuplungolni, es csak mikor remegett mar, akkor vettem eszre. Meg egyszer inditaskor megugrattam a ceges kocsit, sebesssegben maradt. Pedig mindig uresbe teszem inditaskor, es ralepek a fekre es a kuplungra is, ha van.

Taxomükke (UK) 2016.04.26. 18:29:53

@adg: Az index valoban megzavarhatja az embert. Nekem Hyundaiom van, a nejemnek Honda, ellenkezo oldalon van bennuk az iranyjelzo, ugyhogy olykor neha en is torlom a szaraz szelvedot. :))

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása