oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2016. március 26. 06:43,  A második kanyar 91 komment

2016. március 26. 06:43 Határátkelő

A második kanyar

Miközben Magyarország még csak tanulja, mit is jelent a határátkelés, és milyen is az, amikor ismerősök, rokonok, barátok külföldre költöznek hosszabb-rövidebb időre, más országok már egy kanyarral túl is vannak ezen. Például a spanyolok, akik immár a második nagy elvándorlási hullámmal szembesülnek ezekben az években. Arra gondoltam, érdemes egy kicsit megnézni ezt a folyamatot, az okokat és a következtetéseket, melyeket levonnak belőle.

Ha már itt a húsvét, arra gondoltam, küldhetnétek képeket utcáról, dekorációról, a terített asztalról, ételekről, nyusziról és üzletfeleiről - szóval mindenről, ami az ünnephez kapcsolódik. Hátha összejön belőle egy érdekes poszt! :) A cím: hataratkeloKUKAChotmail.com.

spanyolorszag_madrid_barajas_repuloter_foto_flickr_com_daniel.jpgA madridi Barajas repülőtér 

A jelenség már csak azért is érdekes, mert Spanyolország a hatvanas években egy komoly kivándorlási hullámmal volt kénytelen szembenézni. Pontos adatok nem nagyon vannak, de körülbelül kétmillió ember hagyta el akkor az országot, hogy megpróbáljon külföldön boldogulni.

Most 2 millió 300 ezernél tartanak.

Mindez egy olyan országban, ahová az ezredforduló után, egészen a gazdasági válságig inkább érkeztek a bevándorlók, mintsem elmentek volna. Ám 2009 óta drámaian megugrott a határátkelők száma, a mostani adat 56,6 százalékkal magasabb, mint a hét évvel ezelőtti, és sokan hagyták el az országot gazdasági kényszerből, munkát keresve.

Naponta 400 ember „tűnik el”

A spanyol statisztikai hivatal adatai szerint az ország lélekszáma 2012 óta folyamatosan csökken, olyannyira, hogy közel 150 ezerrel kevesebben élnek az ibériai országban, mint egy évvel korábban.

2015 január elsején 46 millió 624 ezer ember élt az országban, ami azt jelenti, hogy 2014-ben naponta 400 ember „tűnt el”, aminek legfőbb oka a külföldiek drámaian csökkenő száma.

Egy év alatt ugyanis közel 300 ezer külföldi hagyta ott Spanyolországot, ez már a negyedik év volt sorozatban, hogy csökkent a határátkelők száma, persze még ennek ellenére is a lakosság 10 százalékát teszik ki.

A helyzet persze ennél kicsit bonyolultabb, hiszen a külföldiek eltűnésének több oka is van: akadnak, akik hazaköltöznek, mások továbbállnak egy másik országba és elég szép számmal vannak olyanok is (több mint 200 ezren egy év alatt), akik megszerzik az állampolgárságot.

Mi van a számok mögött?

Ráadásul (mint az El País cikke megjegyzi) a számok nem is mutatják meg a valós képet, hiszen ez a 2,3 milliós adat jó esetben is csak közeli becslés, hiszen csak azokat mutatja, akik az adott országokban a nagykövetségeken és a konzulátusokon bejelentik, hogy oda költöztek. Márpedig ez önkéntes, így nagyon sokan nem bajlódnak vele (ismerős helyzet, nem?).

Másrészt viszont sokan vannak olyanok is, akik nem is Spanyolországban születtek. Konkrétan a regisztráltak több mint fele (1,5 millió ember) vagy olyan bevándorlók, akik megszerezték a spanyol állampolgárságot is (és mint fent láttuk, a válság miatt tovább is álltak, esetleg egyenesen hazamentek), vagy korábbi kivándorlók gyerekei, akik spanyol állampolgárságot szereztek a szüleik után.

Ezzel együtt is, Spanyolország ismét a kivándorlók országa lett, és a határátkelők száma évről évre nő. Míg azonban a már emlegetett hatvanas években a külföldön boldogulást keresők nagy része idénymunkás vagy szakképzetlen munkaerő volt, akik a francia és a német iparvidéken találtak maguknak megélhetést, a modern határátkelők jellemzően jól képzett fiatalok.

Kiözönlő orvosok

Például orvosok, képzett ápolók. Az orvosi kamara tavaly év végi adatai szerint körülbelül 3000 egészségügyi dolgozó kérte a külföldi munkához szükséges regisztrációt, ami nagyságrendileg ugyanakkora szám, mint egy évvel korábban (2014-ben 3300-an voltak, akik úgy gondolták, inkább másik Európai Uniós országban folytatnák karrierjüket.)

Az adatok ráadásul folyamatosan emelkedtek az elmúlt években, hiszen míg 2011-ben 1380-an, 2012-ben 2405-en, addig 2013-ban már 3279-en jelezték a határátkelés iránti igényüket.

Az elmúlt öt évben összesen 13 ezer ilyen kérelem érkezett be a spanyol egészségügyben dolgozóktól, ami az orvosi kamara szerint pontosan jelzi az ágazat és azon belül is különösen a fiatalok nehéz helyzetét (persze nem jelenti azt, hogy mindenki el is ment).

Átalakuló migráció

Nem mintha az alacsonyabb képzettségűek nem szeretnének szerencsét próbálni, ám jóval kisebb eséllyel találnak munkát külföldön, hiszen a legtöbb országban a munkanélküliek egy jó részét éppen ők teszik ki.

Az ipari termelés automatizálódása, a szolgáltatói szektor befagyása ugyanis sok országban éppen ezt a réteget érintette a legrosszabbul. Az El País szerint tehát a határátkelés ma már sokkal inkább azoknak „éri meg”, akik olyan szakmai hozzáadott értéket tudnak felmutatni, amire más országokban is van igény. Pusztán a kétkezi munka egyre kevésbé elég.

Persze a külföldön élő spanyolok között is sok olyan akad, akik nem gazdasági kényszerből, hanem a sikeresebb karrier reményében váltottak (akár csak ideiglenesen) országot. Legyenek bár cégvezetők, pénzügyi szakemberek vagy tudósok, egy olyan elitet alkotnak, amely egyre kevésbé kötődik országokhoz, és oda költözik, ahol jobb lehetőségeket kínálnak neki.

(Fotó: flickr.com/Daniel)

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Spanyolország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr978526438

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

DieNanny CH 2016.03.26. 06:52:02

Én csak azt nem értem, ha mindenhonnan hiányoznak orvosok, akkor ők hova tűnnek? Vagy eleve kevesebben végeznek az egyetemeken?

Golf2 2016.03.26. 06:54:27

Pedig milyen jò hely lenne...

©________ 2016.03.26. 07:09:06

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]:
A cikketnemolvastam, uncsi, deszerintem ott vannak, ahol a magyarorszagon meghalt kinaiak.

SzZoole 2016.03.26. 07:56:26

@Babette©: felcsigaztad érdeklődésemet.tenyleg sok csíkszemű volt/van Mo-on,de egy kínai temetőt sem lehet láttni.Tenyleg,hova tűnnek a meghalt kínaiak?

Muscari 2016.03.26. 08:07:01

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: a nyugati országokban nő az igény és igen, kevesen végeznek szerintem.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.03.26. 08:27:06

@Zoole[uk]:
Hol lennének? A tatár bifsztekben...
:)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

SzZoole 2016.03.26. 08:27:10

@Babette©: lehet ujrahasznositjak oket???
Ki tudja mit esztek az édesz-szavannyú cííkében:)))

SzZoole 2016.03.26. 08:30:12

@diggerdriver: errol beszelek:)))

Mikor indultok?

Sz. Tib 2016.03.26. 08:35:19

@Zoole[uk]: Egyszerű a képlet elhamvasszák és kiküldik Kínába az urnában meg az útlevele és iratai, aztán visszajön egy hasonló korú Cseng a papírokkal....

tanato 2016.03.26. 08:46:55

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: Nem kevesebben csak ugyanannyian,ami az elöregedő lakossághoz mérve ténylegesen jelentős csökkenést mutat.Tudod írtam már:1000 28 éves ember sokkal kevesebb eü.dolgozó munkaóráját igényli mint ezer 82éves személy.És a mai világban immáron nem csak az első és a második/volt szovjet block országai/világban hanem a 3.ik világ fejlettebb országaiban is egyre több a 82 és egyre kevesebb a 28 éves.

Antalbaba 2016.03.26. 08:50:43

@Muscari: hivatalosan fiatalok, nem nagyon halnak (még). Ha mégis, akkor hamvak haza, iratokkal jöhet a pótlás;-)

tanato 2016.03.26. 08:51:56

@Zoole[uk]: Egy kicsi Kína egy kicsi országban,4 részes nagyon érdekes doku film a MO.-i kínaiakról.Nem hosszú 25 perc részenként.Ebben van szó a temetkezésekről is.

SzZoole 2016.03.26. 08:55:05

@tanato: doki,pont neked irjam ki,hogy Csak vicc volt:)

tanato 2016.03.26. 09:05:34

@Zoole[uk]: AZT GONDOLTAM,de tényleg jó az a négy kisfilm.

tanato 2016.03.26. 09:07:25

Vissza a cikkre:Spanyolország népmozgalmi adatai nem mérvadóak a valamikori kiterjedt gyarmatbirodalmai miatt,mert folyamatos az áramlás oda vissza hol a politikai széljárás hol a gazdasági viszonyok miatt.

Zka · http://www.youtube.com/watch?v=_wpDbI1gca0 2016.03.26. 09:31:15

@Sz. Tib: ezen felsírtam. Aztán belegondoltam, hogy a kínaiakat ismerve ez simán előfordulhat :D

SzZoole 2016.03.26. 10:00:57

@Sz. Tib: azt mondjak erre,hogy csak urban legend,bar igaz is lehet:)

SzZoole 2016.03.26. 10:05:03

@tanato: koszonom a linkeket doki,megfogom nezni erdekesegkent,de most keszulnom kell mert ert egy szinesz orias jon hozzank ebedre:)))
Es a carboots-ra is ki megyunk elotte:)

2016.03.26. 10:13:27

Szar a gazdasági helyzetük, nincsen ebben semmi meglepő. És sokkal, de sokkal rugalmasabbak költözés terén, mint mi. De ez a tendencia is -idővel- fog változni náluk is.

DieNanny CH 2016.03.26. 11:17:19

@tanato:

Az oké, de nem tudom: van arról statisztika, hogy hány orvosi praxis volt 20 éve, és mennyi van most? Mondjuk volt 20 éve 15 ezer praxis betöltve, most meg csak 10 ezer? (Tudom, bénák a számok, még ha csak háziorvost is nézünk.)

Vagy, van arról statisztika, hogy 20 éve hány lakosra jutott 1 orvos, és mennyi jut most? Mo lakossága kb 250 ezerrel csökkent, tehát ha ugyanannyi doki van, rájuk kevesebb beteg jut.
Mert az is oké, amit te írtál, de az egy másik statisztika témája: hány perc, vagy kezelés jut egy betegre, vagy egy orvosra (ha a betegei kezelését összeadjuk.) Mert ezesetben valóban igaz, hogy egy 28 éves évente 1x megy 10 percre, a 82 éves meg havonta 30 percre.

pamut 2016.03.26. 11:19:26

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: Egy ország van amelyikbe több orvos megy be, mint ahányan elmennek: az USA, az agyelszívás nyertese. Ez elég jól felszívja az orvosokat, nem csak anyagi, de szakmai fejlődés céljából is mennek oda sokan még Nyugat-Európából is. De még ott sincs elég orvos, így se, az egészségügyi ellátási igények óriásiak, szinte kielégíthetetlen. Sokan mennek még Ausztráliába, Skandináviába, de végső soron ez egy hiányszakma, akárcsak a mérnöki vagy az informatikai.

Buchhalter 2016.03.26. 11:41:50

Itthon is megy a sírás - rívás főleg vállalkozók részéről,hogy csökken a forgalom és amikor azt mondom,hogy ebben nincs semmi különös : cirka fél millió magyar külföldön dolgozik,tanul és ezek ott esznek - isznak és költenek.De valahogy nem akarják megérteni.és gyanúm szerint e legdolgosabb és szorgalmasabb magyarok vannak kint zömmel.

Herr Géza 2016.03.26. 12:08:22

@Buchhalter: Na akkor egy kis statisztikai bukfenc: a félmillió magyar "csak" a lakosság durván 5%-a, ugyanakkor az elmúlt 6 évben a narancsszínű pannon puma akkorát ugrott (ld. MTV, tv2, stb.), hogy a gazdasági növekedés meg a bérek az egekben, tehát nettó nőtt is a vásárlóerő. Vagy nem így van???
:))))))))))))

Herr Géza 2016.03.26. 12:10:16

@Zoole[uk]: Az óriás még csak-csak stimmel, na de színész??? :)))))

Herr Géza 2016.03.26. 12:11:18

@Zoole[uk]: Tejbegrízt főztetek neki eleget?

2016.03.26. 12:50:38

@Buchhalter: Igen, hiszen előbb-utóbb azért érződni kell mindenben a népesség csökkenésének. Nem vagyunk nagy ország, túl sokan sem vagyunk, és társadalmunk harmada országhatáron belül már nyugdíjas.

"De valahogy nem akarják megérteni.és gyanúm szerint e legdolgosabb és szorgalmasabb magyarok vannak kint zömmel."

Nem feltétlen, de annyi bizonyos, hogy a legtöbb ember fordítva ül a lovon. A munkáltató rabszolgának nézi a munkavállalót, a munkavállaló jótékonysági szervezetnek a munkáltatót, az állam meg mind a kettőt hülyének nézi, lásd rengeteg adó és járulék befizetése. Ebből adódik az is, hogy minek fizessem meg a dolgozómat, ha úgyis csak lébecol, illetve minek dolgozzak keményen, ha úgyis csak alamizsnabért ad a munkáltatóm. Az állam pedig rengeteg lóvét beszed, csak valahogy eltűnik, és szép lassan megy minden tönkre.

SzZoole 2016.03.26. 13:22:56

@Herr Géza: hol az ijfonod?
Hivlak FaceTimeon miert nem veszed fel?

Buchhalter 2016.03.26. 13:57:53

@Philosoraptor HÁ Bokszzsák/Sztár/Megmondóembör: mintha a mostani munkahelyemről írtál volna : ergo ha van sok meló a vezetőnk rosszul szervezi meg és kénytelenek vagyunk túlórázni,ha meg ép alig akkor megy a láblógatás,de akkor is pusztulj bent 8 órát.Voltam multiknál valahogy jobban megy a szervezés és azért job a fizu is.Az adók tényleg brutál.A cég fizet Cégautóadót mellé Gépjárműadót és mivel vannak kamionok is ezekre külön biztosítási adó.Akkor még ott van az EKEÁR , igaz az arra jó volt,hogy kiírtsa az útjainkról a feketén fuvarozó ukrán,román,szerb szakadt kamionokat.Persze még van iparűzési és építményadó a telephelyek után.Aztán az ÁFA,társasági adó .Utóbbit akkor is kell fizetni ha veszteséges vagy.Van még 3 havonta környezetvédelmi adó és levegőterhelési díj ,ja megint azok a fránya kamionok.Évente teljeskörű műszaki vizsga utánuk.A dolgozók után amit az átlag nem is lát a fizu papírján a cég még fizet egészségügyi hozzájárulást,szakképzési hozzájárulás,munkaerőpiaci járulék,nyugdij és tb járulék.Ott vannak még a különböző kamarai tagdíjak.És még ágazatonként különböző adók : idegenforgalmi adó,élelmiszeripari felügyeleti díj,energia adó,távközlési adó ,innovációs járulék.Én akit tudok lebeszélek ,hogy Magyarországon vállalkozon.Még bevétele sincs a piacon megjelent cégnek ,de már nyakig van különböző adóterhekkel.Hosszabb távon ez a rendszer feltarthatatlan.

Buchhalter 2016.03.26. 13:58:06

@Herr Géza: a gyerekek meg a nyuggerek nem ér Géza bá. Őket a termelő erők tartják el.És szerintem betett az is egy rétegnek,hogy csökkentették a segélyeket ill.a kört aki igénybe veheti.Lásd 3 hónapos munkanélküli segély,szinte változatlan létminimum nyugdíj.Aszem már évek óta 27000 Ft.7 éve nem emelték a családi pótlékot.És nagyon nehezen mehet valaki rokkant nyugdíjba.Már szinte csak akkor ha hiányzik valamelyik végtagja.Ez is betehet a vásárlóerő csökkentésnek és persze még mindig 250 ezer bedőlt devíza hiteles vár a sorsára.Szerintem ők sem szórják a pénzüket ,ha van egyáltalán.

Csodabogár 2016.03.26. 14:16:15

Valahogy az élet amit magam körül látok Budapesten, pont ellentmond annak amit itt meg másutt is olvasok. Nem csak most husvétkor, hanem mindig tele vannak az élelmiszer üzletek és nem egy doboz kólát vesznek, hanem szép teli kosarakkal állnak sorban a kasszánál.
Vagy van egy jobb hangverseny, klasszikus, külföldi vendéggel és másfél nap alatt elfogy az öszes jegy, ami mind 10ezer fölötti áron van.
Természetesen van egy nagyon lecsuszott réteg, közmunkás hajléktalan stb. De az, hogy teljes elszegényedés van, az végleg nem látszik.
A turizmus dübörög, per pillanat nem lehet a városban mozdulni a turistáktól.
Baráti köröm gyerekei közt vannak 40-es orovosk. Mindegyik volt kint tanulni, de haza jöttek és meg se fordul a fejükben a külföldre távozás. Szóval az éremnek minimum 2 oldala van.

Abban a tengerparti városkából Spanyolországban, ahol én szoktam nyaralni vagy 40 éve, az angolok tüntek el. Részben kihaltak, részben dárga lett nekik a hely, a font romlása következtében. Eladták a lakásaikat, többnyire spanyoloknak.

2016.03.26. 14:31:58

@mojyo: Te még élsz? :D Ritkán jársz erre. :)

2016.03.26. 14:35:41

@Buchhalter: Azt látom egyre inkább, hogy borzalmas hiányosságok vannak a hatékonyság terén. Multinál dolgozom én is, és elképesztő, hogy elvárják az embertől, hogy szarból építsen várat, pedig pár fejlesztéssel és ésszerűbb munkafolyamatokkal könnyebb lenne a munkavállaló helyzete is.

"Én akit tudok lebeszélek ,hogy Magyarországon vállalkozon.Még bevétele sincs a piacon megjelent cégnek ,de már nyakig van különböző adóterhekkel.Hosszabb távon ez a rendszer feltarthatatlan."

Látod, hogy a rendszer még mindig működik. De nyilván nem a végtelenségig.

Muscari 2016.03.26. 14:38:06

@Csodabogár: ez azért van, mert te a fővárosban élsz. Javaslom, hogy menjél el az ország keleti vagy észak-keleti részébe, egész más képet fogsz kapni. Az arányokat nem tudom, de mindkettő a a mai magyar valóság, két párhuzamos világ, átjárás pedig alig van a kettő között.

Én ismerek embereket, akik állandó gondban vannak a számláik fizetésével, nem is keveset. Ismerek szintén jópár olyat, akinek az a legnagyobb problémája, hogy hova menjen nyaralni.

2016.03.26. 14:40:53

@Csodabogár: Budapest nem egyenlő egész Magyarországgal.

2016.03.26. 16:46:40

@Csodabogár: Mindenki nyilván mást lát maga körül. A közmunkások és a hajléktalanok számánál többszöröse a már lecsúszott réteg aki még nem közmunkás, nem hajléktalan, van lakása de éppen hogy megél. Ünnepek előtt és máskor is tele vannak a boltok, főleg a nagyobbak mert azok olcsóbbak. Ez még nem azt jelenti hogy a gazdagabb réteg nagy létszámú csak azt hogy a szegényebb is vásárol mert enni kell. Azért van kartonszámra tele a kosár mert hosszabb időre vásárolnak egyszerre. A koncertek befogadóképessége az ott élők létszámához képest minimális. Kíváncsi lennék egy átlagos lakótelepen a lakók közül hányan voltak az utóbbi évben, években koncerten. A többsége nem jár. nem érdekli vagy nem telik rá. Ahogy mozira, színházra sem. A turizmustól az átlag vagy az az alatti réteg nem gazdagszik meg. Még vidékre sem kell menni hogy látható legyen, az emberek nagy százaléka szegény. Még nem hajléktalan, nem közmunkás de szegény. És már ők is lecsúsztak és egyre lejjebb fognak. Én ezt látom. Nyilván más meg mást.

2016.03.26. 16:54:35

@Turchi: "Azért van kartonszámra tele a kosár mert hosszabb időre vásárolnak egyszerre." Meg mert vasarnap nem lehet, kevesebb nap van elintezni ezeket a dolgokat.

2016.03.26. 17:01:49

Nekem amugy meggyozodesem, hogy a nemeteknel azert mukodik a vasarnapi boltzar, mert ok tudnak barkacsolni, epitkezni, stb. :D Aki nem ilyen preciz, az nem is tudom, hogyan tudja vasarnapi vasarlas nelkul lezavarni egy akarmilyen kisebb lakasfelujitosbarkacsprojektet. Ahhoz nagyon szervezettnek kell lenni, hogy ne jojjon kozbe semmi ilyenkor, es ne kelljen elszaladni a boltba extra anyagert, mert termeszetesen elszamoltuk magunkat, vagy kiborult az a szar, vagy ilyenek. :D

2016.03.26. 17:42:03

@mojyo: Igen, ezt el is felejtettem. Nagyon várom hogy megint nyitva legyenek a boltok vasárnap. Nem feltétlen csak a boltok miatt de egy csomó más is bezár ami nem élelmiszer mert nem éri meg nekik nyitva tartani.

2016.03.26. 17:42:08

@mojyo: Én még a kaja boltok bezárását is el tudnám viselni de sok plázában rengeteg más szórakozási lehetőség van, de ha az egész épületet bezárják, akkor ez kiesik. Ma a plázák már nem csak a nagy bevásárlásokról szólnak.

2016.03.26. 17:57:56

@Turchi: Hat igen, en se ertem, hogy miert ne lehetne vasarnap plazazni, azokban mozi is van, meg etterem, akkor meg mar miert ne lehetne benezni a boltokba es venni valamit, ha mar egyszer vegre kimozdul az ember szorakozni egyet. Meg hat az ember hetkoznap dolgozik, persze ebedszunetben is meg tudom nezni a kirakatot, de ha sorbanallas van, akkor nincs idom megvenni a szulinapi ajandekot valakinek, vagy egy muszaki cikket ami tonkrement, vagy barmi olyasmit, amihez egy kicsit is korultekintobbnek kell lenni, szerintem csak hetvegen lehet elintezni normalisan.

A barkacsbolt pedig tenyleg eletmento. :D

Shanarey 2016.03.26. 19:49:52

Spanyolország, hivatalos adat????? A valósághoz aztán van e köze? vagy csak úgy mint Magyarországon? Az a bizonyos 500000 Magyar aki külföldön él és dolgozik és vásárol stb, az 2013-as becslés, vagyis lassan 3 éves az infó. Vasárnapi boltzár és a barkács meló? A megoldás, Ebay. Előre kell tervezni, és mindent megrendelni.Nem csak azt amire szükség van, hanem azt is amire szükség lehet, és akkor működik a fogyasztói társadalom.

:-))

tanato 2016.03.26. 20:27:18

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: Jól írod,abszolute is kevesebb orvosunk van/2004 óta kb 10 ezer ment el/ és hiába kevesebb az országlétszám ha az idősek sok törődést munkát igénylő létszáma növekedett meg drasztikusan,egyszóval az egy orvosra jutó terhelés jelentősen nőtt,ráadásul jó részünk nyugdíjas már vagy nyugdíj közeli életkorban van.

Dragonlady (Bp, Hun) 2016.03.26. 20:28:44

ilyenkor mindenki a sötétség birodalmában pörög, vagy sonkát eszik?

tanato 2016.03.26. 20:30:12

@Csodabogár: @Muscari: BUdapest és vidék valóban ég és föld,mintha nem is egy ország volna.Nyilvánvalóan a Fővárosban nagyobbak a keresetek ,meg ott élnek a leggazdagabbak is százalékos arányban.Na meg orvosból is jóval több jut ott egységnyi betegre.

DieNanny CH 2016.03.26. 20:35:18

@Dragonlady (Bp, Hun):

Szerintem sonka. Meg locsolóvers-magolás. Lányoknak meg tojásfestés.
:-)

Shanarey 2016.03.26. 20:37:59

@Dragonlady (Bp, Hun):

Én Angliában élek, ezért nem tudom mi a helyzet a sötétség birodalmában.

Shanarey 2016.03.26. 20:40:33

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]:

Kb 5 éves lehettem amikor megtanultam az első locsolóverset, és kb 15 éve nem is hallotta tőlem senki. S ha nem lesz rá valami nagyon jó okom, akkor nem is fogom előadni.

Dragonlady (Bp, Hun) 2016.03.26. 20:42:07

tényleg odaát vannak.
de nem merek 13 ezer kommentet megnyitni, mert lefagyna minden, az utolsó százba meg nem fér bele a napi termés :-)
hm pedig történnek érdekes dolgok :-D

Shanarey 2016.03.26. 21:09:10

@Dragonlady (Bp, Hun):

Aztán mi a manó az ami ott érdekes?
Hinta és az ő alteregói beszélgetnek, és licitálnak, de nem pénzben, avagy a Sziszüphosz gyötrelmeit idéző, Hinta megnevelésére irányuló kommentek?

2016.03.26. 21:18:05

@kardio1: Védjük meg a mundér becsületét! :DDDD

2016.03.26. 21:20:01

@Shanarey: "Hinta és az ő alteregói beszélgetnek"

Ezt kikérem magunknak... :))))

Dragonlady (Bp, Hun) 2016.03.26. 21:24:48

@Shanarey:
hát nem a nője vagy exnője az, aki megjelent?
meg legalább van beszélgetés.
most nem voltam itt két napig, aztán itt nincs semmi, amiben tapicskolni lehetne :-)

Shanarey 2016.03.26. 21:46:09

@Philosoraptor HÁ Bokszzsák/Sztár/Megmondóembör:

Nem rólad van szó, hanem az ismeretlen nick nevekről akik csak ott kommunikálnak, és nem éppen régen regiszráltak.

@Dragonlady (Bp, Hun):

Én nagyon ritkán tévedek oda, mert számomra értelmetlen ami ott megy. Hinta egy evolúciós csőd, de ezt sokan meg akarják változtatni.

Shanarey 2016.03.26. 22:07:51

@Dragonlady (Bp, Hun):

Azért mert egy nick az írja ő nőnemű és a Hinta ex barátnője, az még nem jelenti azt hogy igaz. Ez a hátránya az Internetnek, itt mindenki azt mond amit akar, és hogy mi a valóság, na az a vicces rész, már amikor van kedvem, és jó okom utánanézni.

Az évek során nagyon sok nick-el beszéltem blogokon, amelyekről kiderült hogy a "király meztelen" Itt a HA oldalon is volt és van most is pár ember aki mást mond és mást tesz, és a fele sem igaz annak amiről mesél.

SzZoole 2016.03.26. 22:19:00

@Shanarey: "Itt a HA oldalon is volt és van most is pár ember aki mást mond és mást tesz, és a fele sem igaz annak amiről mesél."
Hogy mennyire igazad van....

2016.03.26. 22:24:07

@Shanarey: Tudom, próbáltam ironizálni.

Shanarey 2016.03.27. 00:04:44

@Zoole[uk]:

Túl régóta tudom hogy ez ügyben igazam van, de mit számít ez, amikor még mindig vannak emberek akiknek egyszerűbb hazudni, még az olyan egyszerű dolgokban is hogy hol élnek és mit csinálnak. Viszont furcsamód elfelejtik hogy az Internet nem felejt.
A google pedig régóta a haverom, ha jól kérdezek akkor cserébe a legjobb válaszokat adja.

kardio1 2016.03.27. 00:40:57

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: vagy feltámadási szertartás. Végülis Húsvét van.

Határátkelő 2016.03.27. 00:45:27

@Shanarey: Szerintem miután itt nem tud válaszolni, ezt nem itt kellene megbeszélni. Kösz.

Shanarey 2016.03.27. 04:08:36

@Határátkelő:

Amit itt elmondtam róla, azt már rég elmondtam odaát is, de természetesen elfogadom a kérésedet.
Én az a fickó vagyok, aki szemtől szembe is azt mondja amit az illető háta mögött is mondanék.

@LittleG (uk):

Igen, Digger blogja.

A téma eredetileg persze más de a cím ahhoz is illett, nem csak ahhoz ami most ott megy.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2016.03.27. 19:16:30

@tanato: Elárulnád, hogy mi a titok a temetkezésükkel?Én nem értem ezeket a videókat sajnos...Kösz.Csak pár szóban...

rumitom 2016.03.27. 19:47:10

@Shanarey: miert jo az valakinek ha valotlan allit es azt nem tudatlansagbol teszi hanem szandekos vetitesbol? kinek lesz ettol jobb? ez valamilyen elcsuszott onertekeles kompenzalo tevekenyseg?

azt meg csak-csak megertem, bar nehezen, ha valaki szemtol szembe nem mer felvallalni valamit. de pont az internet nevtelensege lehetne egy tokeletes lehetoseg az arcatlan oszintesegre

Shanarey 2016.03.27. 20:35:59

@rumitom:

Többnek akar látszani, mint amennyi. Így lesz az átlagos emberből jómódú világutazó, avagy Londonban élő átlag irodai alkalmazottból így a City-ben dolgzó bussines man.

Én meg az vagyok aki, és nem állítok valótlanságot, mert nincs miért. letagadni való nincs a múltamban, és nincs a jelenemben sem.

Te is nagyon meglepődnél, ha a kommenteknél szerepelne az ország és a városnév, ki hol él és mely városból kommentel, és ez mellett mit állít magáról.

rumitom 2016.03.27. 21:15:02

@Shanarey: nem tudom meglepodnek e. szerintem vannak koherens szemelyek (nickek), akiknel fel sem merul bennem a valotlansag, mert minimum egy second life szintu mu valosagot kell hogy maguk kore epitsenek, annyira hitelesek a kommentekben a sajat eletukkel kapcsolatban.

aztan vannak a random okoskodok, akiknek a velemenye alapbol kevesbe erdekel, es akik olyan megmosolyogtatni valo dolgot allitanak amilyet csak akarnak. nem tisztem megkerdojelezni es eleve ritkan erdekel egy adott ismeretlen szemely maganelete, beleertve hogy mennyit keres. az iyen dolgok csak szektor szinten erdekesek szamomra statisztikailag. sokkal erdekesebb lenne, hogy az adott orszagrol mit tud mondani az illeto, de ha nem ott el, vagy elt altalaban nem sok szamomra erdekeset. internetem nekem is van

Shanarey 2016.03.27. 21:33:10

@rumitom:

Van aki felépíti azt a bizonyos second life verziót, de kevesen tudják évekig ezt fenntartani, anélkül hogy kilógna a lóláb. Sokan kommentelnek olykor meggondolatlanul, és ezen kommentekben időnként egy másik valóság bukkan elő.

A problémát, én főleg abban látom hogy sosem volt senki leszólva amiatt hogy hol él és mit dolgozik ( kivétel az a bizonyos láncon lógó sámli, akit itt nem szabad említeni de azt akkor ő provokálta ki.)

Akkor meg miért? Miért van az hogy volt már aki elmondta ő mosogat Londonban, volt aki raktári melós mint én, Nincs ebben semmi szégyellni való. Azok a troll kategóriák akik ebbe kötöttek bele, na meg azokba akik a párjukkal együtt élnek de nem "dolgoznak", már rég nincsenek itt. Nagyon kevés ember szerepel itt teljes névvel is, vagyis a többség csak egy nick.

tanato 2016.03.27. 23:39:09

@geegee: Csak annyi hámozható ki,hogy az itt elhunyt kínaiak hamvát hazaszállítják,ott temetik el.Idős kínai meg azért nincs látható mértékben MO:-on mert a betelepülésük csak 1989-ben kezdődött ,így minimális a nyugdíjaskorú közöttük.
De legjobban nekem az tetszett hogy akik itt születtek banángenerációnak hívják magukat:Kívül sárga belül fehér,mert ázsiai külsejük van,de magyarul már jobban beszélnek mint kínaiul,és a gondolkodásuk is magyar,mivel itt szocializálódtak,ide járnak suliba,magyar barátnőjük vagy udvarlójuk van stb.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2016.03.29. 08:25:19

@Zoole[uk]: Jó híreim vannak: megkaptuk a brit állampolgárságot . Na jó , csak az elfogadó hatarozatot, a ceremónia meg hatra van, utána leszünk teljes értékű britek.

kardio1 2016.03.30. 15:04:17

@tildy[UK]: Gratulálok! Ezek szerint nagyjából egy időben kaptunk állampolgárságot: te britet, én franciát. Megtartod a magyart is ?

kardio1 2016.03.31. 17:44:14

@tildy[UK]: nekem az értesítő levél december végén jött. A ceremónia eredetileg ma lett volna, de elhalasztottak április 26-ra. A dokumentumokat előtte is átvehetem, kedden megyek értük a prefekturara.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása