oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2016. január 07. 06:42,  Bécs és Budapest pro és kontra 364 komment

2016. január 07. 06:42 Határátkelő

Bécs és Budapest pro és kontra

A mai poszt számomra annak a példája, mennyire másként lát valaki egy várost, amikor benne él, mint amikor csak meglátogatja. Ilyenkor a pozitívumok mellett előjönnek a hétköznapok apró bosszúságai (ezek adott esetben kicsit fel is nagyítódnak), miközben kicsit más perspektívába kerül a múlt, ami a mai szerző, Máté esetében Budapestet jelenti.

ausztria_becs_metro_foto_flickr_com_jlascar.jpg

„Évek óta rendszeresen olvasom a blogot. Nagyon érdekeltek mindig a különböző országokban élő magyarok tapasztalatai, és miközben olvastam a bejegyzéseket, egyszerre kirándultam fejben és vágyakoztam, milyen lehet egy másik országban élni. Sokszor elragadott az a tipikus gondolat, miszerint külföldön minden jobb, mint Magyarországon.

2015 óta én is abban a „szerencsés” helyzetben vagyok, hogy már mint határátkelő lehetőségem van a saját tapasztalataimat összefoglalni. Azt gondolom, nekem az átlagos posztoktól eltérő tapasztalatom van, ezért is szeretnem megosztani.

Több városban is éltem már Magyarországon, általában úgy alakult, hogy kisebből mindig eggyel nagyobba költöztem, míg végül Budapesten kötöttem ki. Az egyetemet követően a nyelveket beszélő pályakezdők (jelenleg) „tipikus“ karrierútján indultam el, vagyis felszippantottak a nemzetközi multik szolgáltató központjai. Jó munkakörülmények között, viszonylag jó fizetésért dolgozhattam.

Annak ellenére, hogy soha nem voltak luxuskiadásaim, mindig feléltem a pénzemet, mégpedig olyan dolgokkal, mint étkezés, albérlet, rezsi, közlekedés. Emlékszem, tavaly tudatosult bennem, hogy ruhát fél éve nem tudok venni magamnak, mert mindig van egyéb kiadás.

Végül megfogalmazódott bennem, hogy egy kis „határátkelés” csak hasznos lehet: szakmai tapasztalat, interkulturális tapasztalat, biztos sokat tanulok majd az új környezet által, illetve vonzott az általam elképzelt nyugati jólét. Nem szerettem volna túl messzire menni és mivel valamennyire ismertem es szerettem Bécset, elkezdtem ott állásokat nézegetni.

Az idejutásom lépéseit, úgymint állás- vagy lakáskeresés most nem sztanám meg, viszont ha valaki mégis érdekesnek találná, szívesen leírom.

Az áttörés elmaradt

Szóval hónapok óta élek Bécsben, egy multicégnél dolgozom, egy középső kerületi lakásban bérelek szobát. Azt gondolom, minden sikerült, amit szerettem volna, vagy amit kívántam magamnak, az áttörés mégis elmaradt.

Korábban nagyon elfogultan gondolkodtam Ausztriáról és az osztrákokról. Mondhatni túlidealizáltam. Azt gondoltam, itt minden tökéletes. Tökéletes emberek, tökéletes anyagi körülmények, tökéletes tisztaság, tökéletes biztonság. Vagy legalábbis érezhetően jobb, mint otthon.

Azt kell, hogy mondjam, teljesen otthon érzem magam. És nem azért, mert annyira jól tudok új helyeken beilleszkedni. Hanem azért, mert minimális különbséget látok már csak Budapest és Bécs között.

Anyagiak

Otthon 200 ezer forintos fizetésem volt. Ebből 60 ezret költöttem albérletre. Mivel volt 2 lakótársam, a rezsi egyharmada még 20 ezer forintba került. Emellett fizettem meg a telefonszámlám, a havi bérletem (9 ezer), illetve ettem. Természetesen tisztában vagyok vele, hogy sokan minimálbérből élnek. Teljes mértékben értékelem a korábbi fizetése, de az összehasonlítás végett fontos leírnom mindkét oldalt.

A jelenlegi bécsi fizetésem 1500 euro nettó. A szobám bérleti díja 500 euró (lakótársam van, és nem felsőkategóriás ingatlanban lakom). A havi bérlet itt 48 euróba kerül. A rezsi is nagyon drága.

Nekünk egy kicsit bonyolult csomagunk van: egy magáncégtől vesszük igénybe a gázt és a villanyt, viszont az állami cégnek fizetni kell a hálózathasználati díjat, amit negyedévente számláznak.

A legutóbbi számlák épp a minap jöttek meg: a gázvezeték használatáért 180 eurót, a villanyhálózat hasznlatáért 120 eurót kell fizetni három hónapra. Emellett magát a fogyasztást is fizetni kell, amit havonta óraállásnak megfelelően számláznak. Tudom, hogy bonyolultnak hangzik, de ha az állami szolgáltatótól veszünk igénybe mindent, az még drágább.

Ezenkívül Ausztriában a bérlő kötelessége minden lakással kapcsolatos költség fedezése. Például a gázbojler éves ellenőrzése, ami 130 euróba került. A kéményseprők által végzett ellenőrzés elvileg ingyenes, de ha nem vagy otthon, amikor éppen (napközben, munkaidőben) kijönnek, akkor itt elbuktad az ingyenes ellenőrzést.

Mi kaptunk tőlük egy kvázi fenyegető levelet, hogy nem voltunk itthon az ellenőrzésnél, 10 munkanapunk van egy külön időpont egyeztetésére, különben lejelentik az önkormányzatnak és jön a büntetés. A külön időpontért 170 eurót fizettünk. Szerintem elképesztő költségei vannak egy lakásnak.

Ami engem bosszant, hogy a tulajnak semmit nem kell fizetnie a lakással kapcsolatban, mert mindent a bérlő áll. Ausztriában a lakásokat bútorozatlanul adják ki. Sokszor meg konyhaelektronika sincs (nálunk volt). A lakás teljes havi bérleti díja 850 euró. Ezért a tulajnak semmit nem kell tennie. Lényeg a lényeg, egy átlagfizetés fele elmegy a lakhatásra.

Közbiztonság

Teljesen ugyanolyan, mint Budapesten. Itt is ugyanakkora az autófeltörések és lakásbetörések aránya. A metrón többször volt már verekedés, például aznap, amikor ezt írom, verekedett össze két teljesen jól szituált, 18 év körüli osztrák lány, majd egy utas is felállt a helyéről és beszállt a bunyóba.

A lányok, amikor éppen nem ütötték egymást, köpködtek, az utasok pedig nem tudtak hova ugrani a köpés elől. Sok helyen vannak kóválygó drogosok a városban, akik módosult tudatállapotban próbálnak pénzt szerezni a gyalogosoktól.

Tisztaság

Itt sem vigyáznak jobban a tisztaságra, mint otthon. Ugyanúgy van eldobott cigarettacsikk, szemét és fel nem szedett kutyacsomag. Ezeket az utcaseprők takarítják el minden éjszaka.

Tömegközlekedés

A tömegközlekedési hálózat szerintem Budapesten és Bécsben is elég jól szervezett, könnyű A-ból B-be eljutni. Nekem az nem tetszik itt, hogy ha a villamos lerobban, nem küldenek pótlóbuszt, mint Pesten, hanem ha az az egy lehetőséged van, hogy eljuss valahova, akkor vagy addig állsz a megállóban, amíg el nem hárítják a hibát vagy elmész inkább máshova. :)

Osztrákok mentalitása

Ugyanolyan, mint a magyaroké, vagyis teljesen emberfüggő. Itt is ugyanúgy ledudálják a babakocsis gyalogost a zebrán zöld lámpánál, ledudálják egymást is, de természetesen van, aki nem csinál ilyet. :) Van, aki segítőkész, van, aki nem, van kedves eladó és van bunkó eladó… Ugyanolyan emberek, mint a magyarok.

Munkalehetőség

Nagyjából ugyanaz a helyzet, mint Magyarországon. A vidéki városokban sajnos kevés és egyre kevesebb a munkalehetőség. Ezért itt is egyre többen költöznek Bécsbe.

Korábban azt gondoltam, valahogy itt jobban megszervezték a vidéki munkaerőpiacot, de sajnos nem így van. Ha valaki nem a kereskedelemben, a vendéglátásban vagy a turizmusban dolgozik, nem nagyon van esélye munkát találni.

Ausztria is végtelenül fővárosközpontú ország. A mi cégünknek van egy vidéki városban is kirendeltsége, de csak minimális létszámmal. Amit csak tudnak, Bécsből irányítanak, például személyzeti osztályuk sincs. Ha kérdésük van, a bécsi HR-t kell felhívniuk. A szerződések aláíratása is postai cserén keresztül történik.

Bécsben elképesztően nagy a konkurencia. Egyrészt azért, mert itt is egymillióan élnek, emellett ahogy írtam, sokan jönnek fel vidékről, illetve rengeteg a külföldi.

Emiatt elképesztően telített a munkaerőpiac, és az utóbbi másfél évben minden negyedévben nőtt a munkanélküliség és romlott a gazdaság teljesítménye. Én azt mondanám, lassan megfullad a munkaerőpiac, olyan túlterhelt.

Egyetemisták

Ausztriában az egyetem minden EU állampolgár számára ingyenes, emiatt nagyon sokan jönnek ide Magyarországról is. Ismerek pár jelenlegi egyetemistát, akik állítják, hogy itt minden jobb, mint otthon és nem is akarnak visszamenni Magyarországra soha.

Azt mondják, itt jobb az anyagi helyzetük. Azt viszont már nem teszik hozzá, hogy azért, mert itt már biztosan nem engedhetik meg maguknak, hogy teljes állású egyetemisták legyenek.

A legtöbben dolgoznak az egyetem mellett, mégpedig leginkább ruhaüzletekben részmunkaidős eladóként. Az egyik ismerősöm heti 12 órában dolgozik egy ruhaboltban, amiért 500 euró nettót kap havonta.

Ez egy olyan összeg, amiből a hétköznapjaidat tudod finanszírozni, ha a lakásodat a szüleid fizetik. Az egyetemistáknak nagyon kedvező a havi tömegközlekedési bérlet, talán negyedévre sem kerül 40 euróba, de ebben nem vagyok biztos.

Elektronikai eszközök és ruhák

Egy nagy pozitívum, hogy itt, Bécsben minden elektronikai eszköz és ruha ugyanannyiba kerül, mint otthon. Az otthoni árat valószínűleg egyszerűen csak átváltják euróról forintra és ráírják a címkére. Így az osztrákok többségének nem számít luxusnak egy tv, egy X-box, vagy egy iPhone megvásárlása.

Élelmiszerek

Az élelmiszerek a fizetésekhez igazodva drágábbak, mint otthon. A mai bevásárlásom például így nézett ki: 3 banán, 1 toast kenyér, 1 csomag sajt, 1 csomag párizsi, 6-os rekesz ásványvíz, 1 doboz tej, 10 dkg csirkemell, 1 csomag tészta, 1 paradicsom: 52 euróba, azaz kb. 15 ezer forintba került.

Egészségügy

Ugyanúgy orvoshiány van, mert az itteniek Németországba, Angliába, Írországba vagy Amerikába mennek. Egy kolleganőm apukája rákos lett, és az alapvizsgálatok kiértékelése, vagyis az, hogy a tumor jó vagy rossz indulatú-e, egy hónapba telt.

Összegzés

Alapjáraton ha mérlegre kell tennem egy bécsi és egy budapesti ember hétköznapjait, azt mondanám, arányaiban a fizetésük azonos százaléka megy el megélhetési költségekre.

Bécsben azt szeretem, hogy minden épület külső homlokzata fel van újítva, bár Budapesten is egyre több épületet újítanak fel a belvárosban. Más kerületekben ott is szép állapotban vannak a homlokzatok, mint például a XI. kerületben.

Az osztrákoknak az anyanyelvük mellett csak angolul kell megtanulniuk, más nyelvtudásra nincs is szükségük. Magyarországon a multiknál általában az angol az alap, és amellé kell még egy idegen nyelv, illetve keresnek olyan embereket is, akik folyékonyan beszélnek angolul, németül és franciául is. Ennyiből az osztrákok könnyebb helyzetben vannak.

A szüleim egy kisvárosban laknak Magyarországon. Az utóbbi években az a város is simán van már olyan szinten, mint egy átlagos hasonló méretű osztrák kisváros. Felújították az épületeket, gyönyörű karácsonyi dekorációt tettek fel, sok a közösségi program.

Természetesen vannak dolgok, amik Ausztriában jobbnak tűnnek, de amióta itt lakom és egyenlő arányban látom Budapestet és Bécset, megállapítottam, hogy ami Bécsben jobb, az csak annak az előnynek köszönhető, amit azalatt értek el, amíg nálunk szocializmus volt.

De ezek a különbségek egyre inkább csökkenni fognak és Budapest „beéri” Bécset. Bécs sem tökéletes, Nagyjából ugyanazokkal a szerkezeti vagy politikai problémákkal küzd, mint Magyarország.

Ezt nyilván én sem hittem volna el másnak, ezért azt javaslom, hogy aki teheti, jöjjön ki, tapasztalja meg, alkossa meg a saját véleményét, az a legfontosabb.

Nekem határozott idejű munkaszerződésem van. Azt gondolom, ha lejárt, visszamegyek Budapestre és az itt tanult, látott dolgokat kamatoztatom egy otthoni munkahelyen. A külföldi tapasztalat mindig csak egy plusz. Rengeteget tanul belőle az ember.”

(Fotó: flickr.com/jlascar)

A moderálási alapelveket itt találod. Ha Ausztria érdekel, itt tudhatsz meg róla sok mindent.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Ausztria

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr88247290

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Wienmate 2016.01.07. 21:17:26

@Herr Géza: Nem irkalok hülyeseget. Ilyen a szerzödesünk, ezeket ajanlottakm kesz. A Netzengeltröl nem hallottam meg majd utananezek. Na legyel boldog aztan olvass kevesebb "hülyeseget".

Herr Géza 2016.01.07. 21:37:41

@Wienmate: "a Schlau mindig az aktualis napi vilagpiaci arat nezi." Te a mesékben is hiszel még???
Elég ha rákeresel a cég nevére a neten és látod az eredményt... Bewertung: kb. a kurva szar és a közepesen szar között....

Sorry, nem lakok Bécsben, de elég jól ismerem a német/osztrák energiaárakat ahhoz, hogy sikítsak, amikor ilyen fals számokat látok. Tudom, hogy lehet akár 30% különbség is a két ország tarifái között és tudom, hogy én itt egy 140 nm-es családi ház komplett gáz és villanyszámláját (rohadtul nem takarékos módon fűtve, nem éppen energiatakarékos háztartási gépekkel, tisztaságmániás asszonnyal és gyerekkel) havi 210 €-ból "megúsztam". De laktam 2 szobás lakásban is havi 80 euró rezsivel, másodmagammal. És ezek csak a saját példáim. Te meg azt próbálod nekem beadni, hogy csak hálózati díjként 120 eurót fizetsz egy kétszemélyes háztartásban, egy egy-kétszobás lakásban.

2016.01.07. 21:38:09

@adamskij: Ez elegge relativ hogy kinek mi az 'elheto' varos, pl. en megmondom hogy Becsben is, meg Bp.en is utalnek lakni :). Sokan meg imadjak az egyiket, a masikat vagy mindkettot, egyeni dolog ez. Viszont rejtely szamomra, miert gondolod hogy a posztolonak pont Del-Kelet Azsiaban (hol?) kene dolgozni? :)

Velemenyem szerint.... 2016.01.07. 21:47:07

Alapjában véve egy korrekt elemzés. A sok rinyálás közepette fel sem tűnik az átlagt kovácsjánosbnak itthon hogy mennyit változott Budapest 10-15 év alatt, hátmég a vidék, ahol az elmúlt 70 évben alig nyúltak hozzá a városképhez, és ha igen annál többet ártottak, most meg legalább a főtereket rendbe tették. Persze mindenkinek a saját portáján is ezt kellene tennie, amire kevés a példa.

Budapest egy szenzációs város, az hogy elmarad Bécstől, a német (NRW) ismerősöm is irigykedve nézte, hogy mennyire tiszta is rendezett Bécs, nem szégyen mellette elmaradni szervezettségben. A baki az hogy nem csak Bécstől maradunk el...

Viszont utánaszámolva, 1500 EUR semmi egy bécsi állásban, nem tudom mit ért "multi" alatt de ez nevetségesen kevés pénznek tűnik...

Herr Géza 2016.01.07. 21:50:39

@vityo641(AT): Á, igazad van, minek idegeskednék.... Csak nem először bosszant fel valaki vagy azzal, hogy gőze sincs a dolgokról, de osztja az észt pár hét-hónap után, vagy, mint a mellékelt ábra mutatja, kiderül, hogy rohadtul nem vette észre, mennyire át lett verve, mégis jobb azt sírni-ríni mindenfelé, hogy rohadt drága a rezsi Bécsben, mint utánanézni, hogy tényleg nem lehetne ezt olcsóbban is megoldani? Internetes összehasonlító portálok már tavaly is voltak.... Még Ausztriában is. :))))
A legjobb persze ez: " Ilyen a szerzödesünk, ezeket ajanlottakm kesz." Hát, nem sok sikert jósolok neki a "rögös nyugati" mindennapokban, igaz már az otthonaikban sem.:))

noorci 2016.01.07. 22:13:41

@Wienmate: Akkor gyorsan számold ki itt a 13. 14. havi fizut, azt jelenti, hogy éves szinten ezzel a fizuval nettóban kb. 3400 eurót keresel pluszban. Na ha az 1500-at feléled/hó, ezt már simán félre tudod tenni. Bár az is hihetetlen, hogy annyit felélj, tudok pl. Merkurban pénztárost 1200+ egy gyerekre családiból és wohnbeihlfeből megél, egyedül bérel lakást.
Én úgy számoltam, hogy négyünknek 800-at fogok kajára elkölteni (főzök minden nap), na ehhez képest azt még soha nem értem el. Okosan kell vásárolni nagyon, de lehet. Ha a Naschmarktra járnék simán elmenne több is.
Én ma 3 szatyorral vásároltam be, rengeteg joghurt, epres tej, mangó, banán, khaki gyümölcs, kiló hús, ajvár, olivaolaj, vegyes nagydoboz zöldsaláta, fél kiló sajt, salátaöntet (kivételesen boltit vettem), két féle keksz, milchbrötchen, uborka, zsemle (igen van 36 centért és 15 ért is), leveszöldség, mozarella golyók,.. nem tudom még mi , de 40 eurót költöttem. oké voltam Billában, ott 28 és a kiárusított Zielpunktban, ahol 30%-kal olcsóbb, ami még van, ott kb. 10 euro v.mennyi cent ment el. A hús most csak 4 euró volt, ami hietetlen.
Érdemes Billa kartet kérni, mert azzal tényleg olcsóbban vásárolsz, csomó akciós ár, csak azzal él. Ráadásul, ha x összegű vásárolást elértél (nem egyszerre), utána köv. vásárlásodból százalékos kedvezményt kapsz.

Ja és elárulom itt a csapból ásványvíz jön, bizony a Rax felől az Alpokból, hegyi forrásból, szóval nem érdemes megvenni a palackosat. Max. ha bubisra vágysz, de szerezz be akkor egy nosztalgi szódásüveget :)

Ami sokkolt:
Bevásárlás.
Tömegközlekedés, szerintem szuper, imádom hogy akadálymentesített a metró. Ez a gyerekimnek is feltünt, hogy tele kerekesszékessel. Tedd egymás mellé a pesti és a bécsi metró vonalak képét, nézd meg, hogy a bécsi hány helyen keresztezi egymást és hány helyen a pesti. Nézd meg mennyiért közlekedik egy gyerek, évi 60 euróért 3 tartományban bármely közlekedési eszközön. Nyáron ingyen, stb.. Egyszerűen olcsóbban jön ki négyünknek, mint Pesten, és akkor még azt bele se kalkuláltam, hogy agglomerációban laktunk, amire kiekészítő jegy/bérlet is kell.

Lakás: itt bérlünk, máshol kiadunk. Így ismerjük mind a két oldalát. Leírták sokan, mi a nézőponttal a probléma.

Világnézet: Tekintsd befektetésnek az első időt és nem meggazdagodási lehetőségnek. Csodák nincsenek. Valószínű fiatal vagy még, előtted az élet, lesz még házad, meg macbook-od, de nem az első fizuból, meg ha megtnaulsz vásárláskor az árakra figyelni :). Mi jól kerestünk otthon, pláne ketten, házunk van már, stb. mégis eljöttünk, de úgy érezük, hogy amit itt szerzünk tapasztalatot, az a javunkra válik és főleg a gyerekeknek jót teszünk.

Még egy tanács:
Ha tört évben dolgoztál itt Bécsben, a progresszív adórendszer miatt végképp ne felejts el adóbevallást készíteni, vissza tudsz igényelni, tekintve h. nyilván úgy vonták az adót, mintha 12 hóra annyit kerestél volna, mint a havi béred így a jövedelmed egy része magasabb adókulcsba esett, mint a valós éves jövedelmed.

noorci 2016.01.07. 22:17:06

@arncht: légy szi írj linket.. köszi

noorci 2016.01.07. 22:18:31

@arncht: és abba Sondernzahlungen is benne már, vagy nélküle?

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2016.01.07. 22:18:56

Ehhez mit szóltok a kölni botrányok fényében?

index.hu/kulfold/2016/01/06/nokezelo_kurzust_indit_norvegia_a_menekulteknek/

Lehet, télleg ez kéne kötelezően ennek a sok bugris buckalakónak... :-(

2016.01.07. 22:37:00

@geegee: Szerintem tudod mi kene? 1, Nem beengedni oket vagy 2, ha mar ott vannak, minden ilyen rendezvenyen szigoru rendori jelenlet es az elkovetoket azonnal deportalni. Nagyon is jol tudjak, hogy nem kene noket molesztalni meg kirabolni, csak sajnos azt is tudjak hogy semmi kovetkezmenye nem lesz ha megteszik. Es akkor meg most kulon ilyen kurzusra is koltenek az adofizetok penzebol, szuper, ettol biztosan megoldodik a helyzet. Ez kb annak a megfeleloje mintha szerveznenek egy kurzust magyar zsebtolvajoknak, 'a lopas bun' cimmel. Mondjuk ha azt mondanak el nekik hogy milyen buntetesekre szamithatnak ha elkapjak oket, az talan kicsit hatasosabb lenne.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2016.01.07. 22:39:52

Posztot elolvasván, hát nem szarral gurigáz az ottani helyzet se...Azt kell, hogy mondjam, ezek alapján Ausztria drágább mint Svédország.Bár ez a poszt nyilván nem teljes körű...

Csodabogár 2016.01.07. 22:50:33

@Mirjam2: Sajnos a genfi menekült egyezmények szerint, olyanokat akik a hazájukban életveszélyben lennének politikai okból, nem lehet kiutasítani. Igy pl. a Szireket nem lehet visszaküldeni. Ma esti hirekben mondták, hogy állítólag ezt sokan tudják is és úgy is viselkednek.:-(
Én igazán nem voltam menekült ellenes, sőt nagyon is sajnáltam őket és igen szomorú vagyok, hogy ilyesmik történnek mint most Kölnben. Abba kellene már hagynom a hitet az emberi tisztességben.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2016.01.07. 22:50:39

@Mirjam2: "tobb ezer eurot fizet a vevo a Notarnak meg a kozvetitonek"

Itt felénk is van a Nótár Marinak üzlethálózata...Ilyen jól megy a lakodalmas zene?!? :D

Herr Géza 2016.01.07. 22:51:16

@geegee: Olvasd csak tovább! :)))))))

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2016.01.07. 22:54:00

@Pernilla: "vagy posh kerületben laksz."

Érdekes, nekem a történelemtanáromat hívták így, egész pontosan úgy, hogy Posch.Se előtte, se azóta nem hallottam ezt a szót, leszámítva a Lányok a kamrából (Spájz Görlsz) nevű zenekarból a bestellát.

maci néni 2016.01.07. 22:55:59

Hát, nem olvastam végig mind a háromszáz kommentet, szóval biztos volt már ezekre reakció, de:
hogy lehet 10 dkg csirkemellet venni? Azt darabra vagy tálcára fóliázva árulják, egy nagyon kicsi fél csirkemell is 15 dkg;
amit leírt a posztoló, az max. 15 euró, akárhol is vásárol;
a havi bérlet 32 euró, nem 48;
mi 130 m2-en lakunk öten, ezer lámpa, mosógép, szárítógép, mosogatógép, xbox, és így fizetünk havi 27 eurót villanyra. Az a gáz- és és villanyhálózati hozzájárulás rettentő soknak tűnik.
Zebra: nekem az a tapasztalatom, hogy ebben az értelmetlenségig udvariasak. Ha egyszerre zöld a kis ívben kanyarodóknak és a gyalogosoknak, senki nem próbál meg a lábujjaid előtt még gyorsan bekanyarodni, áll az egész sor türelmesen, amíg az utolsó gyalogos is át nem ér. Ha viszont nincs zebra, hiába van park a túloldalon, hiába akarsz hat gyerekekkel átmenni, nem fog senki megállni.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2016.01.07. 23:05:49

@Zka: Még véletlenül sem akarok kötözködni, de ez azért nem biztos hogy így van.Már mint a "nem bírnak annyit fizetni, hogy megérje" - dolog.Ha valami kurrens szakmád van, orvos, mérnök, stb, netán hiányszakma; idekint lazán kifizetsz mondjuk 8-10-12 év alatt egy itteni, nyugat-európai ingatlant, és utána az már a tied.Az azért már egy komoly fegyvertény.
Nyilván nem bérelni kell, az persze, hogy "pénzkidobás"...

adamskij · http://adamskij.bandcamp.com 2016.01.07. 23:09:55

@Mirjam2: légy szíves, olvasd el még egyszer, amit írtam. amennyiben a kereshető pénz az elsődleges, Dk-Ázsia busásan jutalmaz. jó minőségű étel potom pénzért, van választék, persze lakhatást és szolgáltatásokat meg kell fizetni; expat heaven.

nemsokára ismét jön a Mercer-lista, biztos meg van az oka, miért nem Karachi vagy Kolkata szerepel az élén, se Dél-Szudán falvai.

adamskij · http://adamskij.bandcamp.com 2016.01.07. 23:17:28

@noorci: pontosan, ahogy írtad. Billa kártyával már megéri, Merkur nagyobb családnak ideális, Spar frissebb, Hofer olcsóbb. és ott van még a török, orosz, vietnami bolt és óriási a választék. plusz a szombati piac!

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2016.01.07. 23:17:42

@Smart Lag: "ADG-nek se hinné el senki, hogy OZ-ból kommentel, ha leírná, hogy a pumák leették a tarhonyát a bokrokról."

:-)))))))))))

adamskij · http://adamskij.bandcamp.com 2016.01.07. 23:21:44

@geegee: néhol igen, néhol nem. numbeo, expatistan közel azonos indexeket számol.
nem véletlen, hogy a mostanában már változó osztrák jóléti szociális rendszert rendre az északi országokhoz hasonlítják és nem a németekéhez.

Dragonlady (Bp, Hun) 2016.01.07. 23:34:42

a magyar kisvárosban felújították a épületeket, meg van dekoráció? gratulálok. azt szeretném kérdezni, hogy elég bölcsödei hely van-e, az iskolában hullik-e a vakolat, az orvosi rendelőben van-e háziorvos, ha kinthagyod a biciklidet a bolt előtt, ellopják-e, ja meg hogy munkát lehet-e kapni vagy csak közmunkát.
vagy az is lehe,t hogy az én prioritásaimmal van a baj.

Dragonlady (Bp, Hun) 2016.01.07. 23:47:02

@Mirjam2: lehet, hogy jól megírt kis poszt, és nem kéne az 50 eurón lovagolni, de mint többen rámutattak, az egésznek a hitelességét ássa alá az a szám, és ezért nem mindegy. nem véletlen, hogy egyesek Hinta reinkarnációját vélik felfedezni :-(

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2016.01.07. 23:47:08

@London2009: Sírok, bzmg, kb én is így takarítok fürdőszobát...
:-)))))))))))))
Csak én mondjuk azonnal körbecsapatom, és a klozetfajanszot is...
De markánsabb különbség nem igazán van...
Asszonynak meg is van a véleménye.
:-)))))))))))))))))))))))))))
Holnap viszont megmutatom neki az írásodat, had visítson ő is...
:DDD

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2016.01.07. 23:51:39

@London2009: Viszont, hogy azért egy kicsikét helyre tegyük a dolgokat, a nők cserébe ugyanilyen "könnyedén", vagy még ennyire sem komolyan veszik az autó takarítását.Sőt, kimondom, általában lesz@rják a dolgot, szinte szó szerint.Nem egy, nem két, nem három helyről hallom, olvasom ugyanezt.Mármint, hogy ha a férfi nem takarítja a kocsit, akkor senki.Meg hogy az autómosó cégeknek a szingli nők kocsijai okozzák a legnagyobb sokkot.
Szóval akkor csajok, hogy van ez a fantasztikus nagy pedantéria?A lakásküszöbnél véget ér, a garázsig meg már nyomokban sem jut el???
:-)))))))))))))))

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2016.01.07. 23:54:12

@adg: Olyan ez, mint a vicc, miszerint:

A nagyapám minden nap 10 kilométert sétál.
Mára isten tudja hol járhat...
:D

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2016.01.08. 00:25:33

@Mirjam2: 1. és 2. pontjaiddal egyetértek.Én is minimum deportálnám őket, mondjuk Grönlandra.Az legalább közel van és lesz a jegesmaciknak is kajájuk.
A "tanfolyam" persze nyilván plusz költség az adófizetőknek valóban, de ennyi esélyt még kaphatnának, illetve lehet azért ezt is költséghatékonyan csinálni.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2016.01.08. 00:30:58

@Csodabogár: Na jó, de azért a genfi egyezményben olyan is van, hogy a bevándorlónak kell tudnia viselkednie, ha meg nem, ne csodálkozzon, ha lapátra teszik.

Sajnos én is ezektől a hírektől egyre rasszistább vagyok, illetve egész pontosan, a közel-keleti, arab népségre egyre inkább vagyok kiakadva.
Nem voltam ilyen sose, de sajnos ez van.Tesznek róla, hogy ne nagyon változzon a mentalitásom.És sajnos pontosan, ezekre reménytelen egy huncut őrét is költeni, vagy a toleranciájukra építeni...
:-(((

Dragonlady (Bp, Hun) 2016.01.08. 00:32:00

@noorci: ez milyen jó kis hozzászólás lett, köszönöm :-)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2016.01.08. 00:34:06

@Herr Géza: Közben a végére jutottam, hát ja, minimum érdekes...
Beleszólni nyilván már nem fogok, szét lett savazva a dolog, meg amúgy sincs viszonyítási alapom.Legjobban a 170 eurós kéményseprési büntetésen lepődtem meg...Itt is pofátlan néhány hivatal, konkrétan hatóságnak képzelik néha magukat, de azért nem ennyire.
Ha meg mondjuk télleg ennyire sok a szívás, és kevés a bér, én hétszentség, hogy váltanék.Először állást, ha úgy sem, akkor országot."Németül" beszélnek azért más régióban is...

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2016.01.08. 00:39:16

@adamskij: Nem tudom, én a numbeón láttam már pár baromságot, már amit ide az én lakóhelyemhez írtak.Szóval nem veszem készpénznek.De az vili, hogy nehéz igazán objektív mutatókat találni az országok összehasonlításához.

adg 2016.01.08. 03:34:43

@FutureFry: O, erre emlekszem.
-Erzsike, mutatkozz be a nezoknek.
-Erzsike.
:)

holapotelvan 2016.01.08. 04:30:11

@tableno:
nekem nem tűnik extrém gyenge fizetésnek, pályakezdő szinten van fizetve.
ahogy a bevásárlószámlából is kiderült, nem a matek az erős oldala, így vélhetően megfeledkezett a 13. és 14. havi fizetésről. ha nem tette volna, akkor 1800 feletti nettóról számolt volna be.

idén amúgy több mint havi 100 euróval fog nőni az adóreform miatt a nettója. (az osztrákok nem úgy csinálják az adóreformot, mint a magyarok, hogy minél jobban keres valaki, annál több legyen a reform után az emelés, miközben a minimálbéresek nettóját csökkentik, hanem fordítva.)

@Wienmate: szerintem örülhetsz is neki, hogy ilyet találtál, mert a hiányszakmák kivételével szerintem meglehetősen nehéz szakirányú, felsőfokú végzettséghez kötött állást találni.

egyébként, ha jó az érdekérvényesítő képességed és jól teljesítesz, akkor nagyon gyorsan tud emelkedni a fizetés. egy konkrét példát tudok, amikor ausztriában bő 40%-ot emeltek a tiédhez hasonló bérszintről, több lépcsőben, két éven belül.
ez is olyasmi, ami aligha lenne reprodukálható magyarországon (a felelősségi kör növekedése nélkül). ódivatúan úgy is mondhatnánk: megbecsülik a (jól) dolgozót.

igen, süt a soraidból, hogy mekboldogult mekdonáldos ismerősünkhöz hasonlóan valami álomvilágot képzeltél a határon túlra, ahol a segédmunkást is koktéllal ébresztik reggelente a táncosnők, mielőtt beül a magánrepülőjébe. ehhez képest az a tény, hogy könnyedén meg tudsz havonta takarítani a teljes otthoni fizetésednek megfelelő összeget, valóban kiábrándító. :)

monte rosa 2016.01.08. 04:31:21

A nagy Billa-rejtély titkához csak annyivel szeretnék hozzájárulni, hogy ez talán a belvárosban található úri Billa lehetett...
(1010, Herrnhuterhaus, Billa Corso).
A mellyecske pedig valami pácolt, előkészített csirkemell szelet volt vaaagy sikerült valami szuper, filézett biocsirke husikáját megvenned.

Nos, ha naponta így vásárolgatsz, akkor azt már akár luxuskiadásnak is számíthatjuk;-)

Ha ennyit szeretnél költeni, akkor ez okés, - de tény, hogy egy pici odafigyeléssel ügyesebben is tudsz vásárolni... és akkor hamarabb összejön a pénz egy szíved vágya cuccra, ami a forradalmi áttörés kis szimbóluma lehet.

A villanyszámlátok pedig botrányos, ennek érdemes lenne utánézni, összehasonlítani, javaslatot tenni és módosítani/változtatást kérni.
Tessék egy alternatíva: Wien Energie Optima
www.wienenergie.at/eportal3/ep/programView.do/pageTypeId/67825/programId/72008/channelId/-50041

A Bécs-Bp. összehasonlítgatása ennyi hónap távlatában nem biztos, hogy annyira szerencsés. Ez még csak a felszín, amit megkapargattál.

Amit én nem igazán értek az ilyen és ehhez hasonló posztokban, az az, hogy miért gondolják az emberek, hogy kb. ennyi idő alatt jól megismer(het)nek egy várost, egy országot.

Mi ez a türelmetlenség?

strucc007 2016.01.08. 04:31:24

Évek óta élek Bécsben, és valahogy én eddig a leírtak ellenkezőjét tapasztaltam. Eszem ágában sincs visszaköltözni Bp-re. Nekem Bp a mai napig úgy tűnik, mintha megakadt volna a 80-as, na jó 90-és években. Ok, sok minden változott, felújítottak egy csomó mindent, de mivel semminek sincs gazdája, tönkre is megy minden. Bécsben minden rendezett, tisztaság van (ezt a fehér kutyusunkon látjuk a legjobban), és ha elromlik valami, szinte azonnal megcsinálják. És a bunkó koncentráció sem olyan magas, mint keleten (itt kb 5%, míg keleten 95%).
Ami a fizetést illeti, az 1500 nettó nem olyan rossz. Az átlagkereset sem sokkal több ennél. Meg a fizetés eléggé iparág függő. Az IT szeniorok fizetése is kb 2500-3000 nettó átlagban mozog, ahhoz képest ugyan kevés, de azért abból is szépen ki lehet jönni, főleg a 13-14. fizuval együtt, meg úgy, h többen laktok egy lakásban. De egy junior mit akar? Tanuljon, fejlődjön, és majd idővel ő is többet fog keresni.
Ami a lakás kiadásokat illeti, hát erős túlzás, ami elhangzik a posztban. Én 2 szobás bérlakásban lakom, egyedül, nem szoktam spórolni, de még így sem fizetek havi 80 EUR-nál többet a víz+fűtés+villanyra. Amennyiben a lakásban vmi elromlik, azt a bérbeadó köteles cserélni. Amúgy tapasztalataim szerint a Wien Energie a legolcsóbb szolgáltató, a házközponti megoldások, amiket egy magáncég üzemeltet, drágábbak.
Ami a kaját illeti, hát Ausztria sokkal drágább, mint Mo. Mondhatni itt majdnem minden kb 1,5-2x annyiba kerül, mint Bp-n. De a bevásárlást is ki lehet hozni olcsóbban, törzskártyákkal. Sok kedvezmény csak ezek felmutatása mellett jár. Én rendszerint Billa-ba járok bevásárolni, ami az egyik legdrágább, de az van a sarkon, és elégedett is vagyok a minőséggel, kínálattal. 40-50-60 EUR-ért még ebben a boltban is be lehet vásárolni egy egész hétre (én nem főzök, nekem kb ennyi a heti bevásárlás). Ezen kívül kb havi 250 EUR-t költök ebédre, a legolcsóbb 2 fogásos menü is 10 EUR körül van, de egy itallal ez simán lehet akár 12-13 is, nem menüből meg egy fogás kerül kb ugyanennyibe.
A Wiener Linien bérlet meg simán kihozható havi 33 EUR-ból, ha éves bérletet veszel és havonta fizeted (vagyis emelik le a számládról).
Sajnos abban igazad van, hogy Bp és Bécs között a különbségek csökkennek, de nem azért mert Bp be fogja érni Bécset. Inkább úgy látom, hogy a keletről ideáramló bunkók tömege miatt Bécs is el fog lúzulni, sajnos, és ezt a saját szememmel látom. Sajnos amíg a helyi vak politikusok semmit nem tesznek, addig egyre több homeless lesz a városban, és egyre többen fognak az aluljárókban éjszakázni, és többségük sajnos magyarul beszél.

strucc007 2016.01.08. 04:31:41

@geegee: ugyan nem a poszthoz tartozik, de én is. És féltem Európa jövőjét. Ok, fogadjuk be a valódi menekülteket, de mielőtt megtesszük, vilagitsuk át őket. Addig pedig várjanak türelmesen a határ mentén felállított táborban. És akit beengednek, kapjon csipet. Ennyi.

2016.01.08. 07:30:41

@Mirjam2:

Na, ezeken a "Hogyan banjunk a nokkel?" tanfolyamokon huzogattam en is a szemoldokomet, pedig nemcsak a novegok, de tobb mas orszag is tart hasonlokat...

Szereny maganvelemenyem szerint inkabb az europai vezetoknek kellene egyetemes vilagtortenelem tanfolyamot tartani. Sajnos a tortenelem ismetli onmagat, mivel az ember alapvetoen nem valtozik, csak az eszkozei. Regen kobaltaval verte agyon a masikat, ma mar dronnal loveti ki. De kb. ennyi a valtozas. Es a tortenelem sok esetben es nagyon tisztan megmutatta, mi tortenik, ha egy a viszonylagos beketol es jolettol eltunyult tarsadalom az vak idealizmusatol vezerelve azt hiszi, hogy a szegeny es primitiv tarsadalombol erkezo tomegeket be tudja integralni (legfokeppen rabszolgakent) a sajat rendszerebe. A szegeny es primitiv tarsadalmak mindig agresszivek, mert nekik harcolniuk kell a tulelesert, erre lettek szocializalva. Ha azt latjak, hogy itt van egy gyenge es gazdag tarsadalom, csak ido kerdese, mikorra teremtik meg az ideologiat ahhoz, hogy elvegyek tole azt amije van (ez mar folyamatban: lasd a pl az IS, Al-Kaida es egyeb radikalis iszlam szervezetek). Ha gazdag vagy, es bekeben akarsz elni, kelloen erosnek es felfegyverzettnek kell lenned, hogy barmikor meg tudd vedeni azt, amid van. Mar ha meg szeretned tartani, es kozben viszonylagos bekeben is szeretnel elni. Mondhat barki barmit, de az USA ezt nagyon jol csinalta/csinalja. Szep dolog a vilagbeke, de sajnos utopia mindaddig, amig ekkora anyagi szakadek tatong a fold kulonbozo reszei elo embertomegek kozt. Addig csak fegyverrel vedheted meg a joletedet es a bekedet. Ha gyenge vagy, el fogjak toled venni mindkettot. Es Europa most sajnos jo uton halad efele. Szerintem.

noorci 2016.01.08. 07:51:06

@Dragonlady (Bp, Hun): szívesen, bár nem ártott volna az esti órákon is figyelnem a helyesírásra :) elgépelés, vesszők, stb... sorry

noorci 2016.01.08. 08:21:41

@strucc007: Tőled is kérdezem, hogy IT-s átlagot honnan veszed?

A férjem 10 évig CTO volt Pesten, egyetemi végzettség, stb.,, mikor még fejvadász kereste meg, akkor a fejvadász azt mondta, hogy kezdeti 2000 nettó a reális nulla Ausztriai tapasztalattal még seniorként is. Így az első helyen, ahol kisebb vezető pozicióra interjúztatták és kérdezték mennyit kér, akkor mondta, hogy min. 2nettó, ahogy fejvadásszal megbeszélte és tök rosszalóan rákérdeztek, hogy 14szer gondolt ennyi pénzt. (Nyilván nem ment oda végül, de mikor más programozóval beszélt a havi 3ezre nettóra (13. 14. nélkül), akkor is lehurrogták, hogy az nagyon sok pénz itt Bécsben is és kevesen keresnek ennyit, nem leader programozóként és alkalmazottként. Szóval én nem látok tisztán ebben még.
Igaz, végül nem "programozóként", hanem mérnök programozóként helyezkedett el és hardveres területen, ez jobb, csak ezen a területen 3 év és régi tapasztalata volt, a pénz se rossz, csak nem tudjuk hova nőhet innen. Az látszik, hogy baromi korrektek, próbaidő után emeltek, képzésre küldték, aminek az árai is horror, ha neki kellett volna fizetni, viszont olyan spéci tudás, ami miatt már most kapott egy angol megkeresést is.
Abban meg igazad van, hogy iparágnaként tud nagyon változó lenni a fizu kollektívek szerint. De pl. kollektívben lévő minimumhoz képest mekkora eltérések lehetnek? Azt tudom, hogy ahova őt besorolták, legmagasabb isk. végzettség, beosztott nélkül és adott iparágban nulla tapasztalat, és X. év szakmai tapasztalat , szóval ennél a besorolásnál kollektívben szereplő brutto dupláját kapja (bruttóban) és ugye 14szer.
Vajon menniyre lehet a kollektívtől ennél jobban eltérni? Pl. azt tudjuk, hogy amire kiképezték, és már ő tudja a cégnek csinálni, azt eddig baromi dárgán külső német programozó fejlesztette, szóval jó sokat spórol ezáltal a cég... nyilván nem fog még odaállni, hogy na, a képzés árát is le kell dolgozni, de akkor sem tiszta még ez a része nekem és neki sem :)

Ajtony 2016.01.08. 08:24:50

@ChristineK: 6-7, 9, 11 kerület cirka 2000/nm ha nagyobb a lakás, de lehet magasabb is garzonoknál. Éppen mostanság emelkedik.

2016.01.08. 08:54:28

@noorci:

Mivel most vettunk fel embert (rendszergazdat es programozot is), igy most elegge kepben vagyok a becsi IT-s berekkel. Junior pozicioban brutto 2300-2800 kozt kezdodik a ber, seniorkent viszont siman brutto 3500-4500 kozt van a szoras, szakterulettol es tapasztalattol fuggoen. Ismerosom fel eve jott ki dolgozni Becsbe, IT osztalyvezetokent kap 7000 brutto + juttatasokat egy multinal. Igaz o Pesten is azt csinalta, szinten multinal, es itt is egy tobb mint 30 fos osztalyt iranyit.

arncht 2016.01.08. 09:26:36

@noorci: nyilvan mindent beleszamolva, mivel osszevethetetlen lenne mas orszagokeval... google a baratod :)

en.wikipedia.org/wiki/List_of_European_countries_by_average_wage

strucc007 2016.01.08. 09:26:42

@noorci: nézd meg az álláshirdetéseket. IT szenior (programozó) évi 60e+ körüli az átlag, de szaktudástól függően ez lehet 10-20e-re is több, de kevesebb is.

arncht 2016.01.08. 09:26:55

@Ödenburger [Hu/At]: szerintem egyszerubb lenne, ha eves berben beszelnetek... :) az egzaktabb, nem kell kulon megtargyalni, hogy benne van e a 13-14. havi ber. nekem az a tapasztalatom, hogy szenior fejlesztokent olyan br 45-60e euro megvalosithato.

az arszintet nezve, ez nem tobb, mint amit a pesti 800-1m brutto, amiket emlegetnek, es fogalmam nincs hol keresik :)

Herr Géza 2016.01.08. 10:18:59

@strucc007: Ez jó: " Bécs is el fog lúzulni, " Ismét bővült a magyar nyelv egy új igével.... :))))))

2016.01.08. 11:03:25

@tanato:

A javithatatlan idealista es humanista. :)

London2009 2016.01.08. 11:37:16

@Mirjam2: A kozszferaban tudom egyedul elkepzelni. A versenyszferaban viszont nem. Vagy akkor mi tenyleg nagyon mas korokben mozgunk mert en meg nem talalkoztam olyan emberrel aki irodai munkakorben 20k font alatt keresne 2016-ban.

noorci 2016.01.08. 13:45:10

@arncht: Köszi neked is és a többieknek.

Azért nem éves bérről beszéltünk, mert látod a poszt írójának le se esett, hogy azt is bele kell számolni a fizuba, így felhívtuk a figyelmét erre :) Meg legtöbb helyen mikor tárgyalni mész havit kérdeznek, hogy mennyit szeretnél keresni.

Én is úgy látom, hogy ezek a reális számok, amit írtál, az éves 45 ezer kb. az alja és ez nem áll messze attól, amit fentebb írtam valakinek, hogy mit mondott nettóban a fejvadász, főleg még a 2015-ös adó szerint és akkor seniorról beszélünk, ezt csak arra, hogy itt sem fog mindenki 3ezer nettót megkeresni azonnal és ahhoz plusz a 13. 14. havit még IT szektorban sem, pedig sokan azt hiszik, hogy nagyon elszálltak a fizuk. Sőt más szektorokban is ezt gondolják, pl. ostoba magyar kamionostól is hallottam, hogy nettó 3ezer/hó alatt ki se jönne és e fölött képzeli el a 13. 14. havit. Hát inkább maradjon otthon és képzelődjön.

Ha meg az ember a 60ezret nézi, ami seniornál is felsőként lett megjelölve itt most, akkor az (még tavalyi adózás szerint) éves szinten nettóban 3-3100 körül van, ami persze nem rossz pénz, de nem a havi 3ezer és plusz a 13. 14., mint sokan képzelik, hogy itt a társadalmi alapjövedelem :)
Na mindegy az ember előbb bizonyít, aztán álmodik nagyot és nem fordítva, ahogy a poszt írója tette, főleg ha kezdő, de akkor is, ha éppen külföldön újrakezdő.

noorci 2016.01.08. 13:59:10

@strucc007: rég néztem hirdetéseket, de a legtöbbnél odaírják a kollektív szerinti minimumot és hogy végzettség, tapasztalat függvényében több.... ezzel nincs az ember bentebb szerintem, ha még nincs kinti tapasztalata. Ahhoz hogy reálisan lásson át kell esni pár interjún is... de most, hogy írtad rákeresek

tanato 2016.01.08. 14:20:42

@Ödenburger [Hu/At]: Emlékezel még szlogenre?Szerelmeskedj,ne háborúzz.Most is igaz.Szerencsére vannak vegyespárosok azért keresztény-muzulmán párok,meg néhány zsidó arab a cikk szerint.

2016.01.08. 14:30:01

@London2009: Akkor eleg szegenyes a fantaziad :). Meg a szemednek se hiszel, miutan belinkeltem neked egy egesz csomo hirdetest a versenyszferabol ahol ennyit fizetnek. Public sectorban pont hogy tobbet fizetnek ilyen alacsony kepzettseget igenylo irodai munkakorben, mint private. Es igen, egyertelmuen mas korokben mozgunk, akikrol beszelek azok nem hordanak meno aranygyuruket, annak ellenere hogy diplomas emberek :). Ok inkabb pl. nyaralasra vagy a gyerek uj biciklijere koltik, ha van felesleges par szaz fontjuk.

2016.01.08. 14:46:35

@geegee: Hidd el hogy nincs a Foldon olyan emberi leny, aki nem tudja, hogy csoportosan korulallni egy megfelemlitett not, letepni a ruhajat, mindenhova nyulkalni neki, kirabolni es tuzijatekkal megegetni rossz dolog. Nincs olyan a vilagon aki erre egy tanfolyamon fog rajonni, vagy akit egy tanfolyam fog elteriteni ettol. De szerintem te mar tudod ezt, ellentetben azokkal akik kitalaltak ezt a latszat-intezkedest.

London2009 2016.01.08. 15:01:58

@Mirjam2: Szerintem mi mindig kedves stilusban irunk egymasnak, ugyhogy ezt nem kellene elrontani.
18K-bol viszont biztos, hogy szinte senki nem nevel sem gyereket, se nem utazik. Abbol orul ha egy szobat berel es ezt szerintem te is tudod.
Nem ertek veled egyet, es nem fogsz tudni meggyozni, ugyhogy ezt a vitat en itt befejeztem. : )

adg 2016.01.08. 15:05:00

@geegee: En masfajta tanfolyamot vezetnek be nekik. Valami a sajatjukhoz hasonlo torvenykezest, csak nekik. Ok azt szeretik, ahhoz van a gondolkodasuk hozzaszokva.
Megeroszakolt egy not? Levagni a farkat. Fel centit havonta, amig el nem fogy. Kozben gondolkodhat az europai ertekekrol.

Mekkora szerencse mar, hogy nem vagyok donteshozo helyzetben :D

2016.01.08. 15:55:02

@London2009: En offline se torom magam hogy jo benyomast keltsek, hat meg online :))). Megmondom oszinten, nem nagyon erdekel hogy hogyan erint ez teged erzelmileg, az igazsag az hogy nevelnek ennyibol emberek gyereket es nem szobat berelnek, hanem pl. housing benefitet kapnak, vagy lehet hogy a partneruk jobban keres. Es utaznak termeszetesen - nekem olyan ismeroseim is vannak akik tisztan benefiten elnek es megis utaznak, pl. Gorogorszagba meg hasonlo helyekre. Ez van, nekem teljesen mindegy hogy te elhiszed vagy nem.

London2009 2016.01.08. 16:10:23

Elhiszem en neked. De nekem ez a vilag teljesen ismeretlen. Egy ismerosom sincs es soha nem is volt, aki barmilyen benefitet is kapna. Ezt pont most gondoltam vegig es tenyleg senki nincs. Ezt meg te fogadd el : )

2016.01.08. 16:44:32

@London2009: Elhiszem, de ezek szerint az ismerosi korod nem tul reprezentativ az atlagos brit tarsadalomra nezve (ezt nem rosszbol mondom), mert bizony az emberek nagy resze UKben tobb-kevesebb rendszeresseggel kap valamilyen benefitet, ha nem is allando jelleggel. Egyebkent talaltam egy temaba vago cikket: www.telegraph.co.uk/women/womens-life/11948834/Tax-credits-Osborne-cuts-Working-poor-have-jobs-but-cant-pay-bills.html, brit no Masters fokozattal aki evi 20k-nel kevesebbet keres es egyedul neveli a kamaszfiat. Egyebkent nem ertek egyet egy csomo mindennel amit ir, de ami a jovedelmet illeti, nincs egyedul ezzel a helyzettel. Persze azt sem mondanam hogy 'atlagos', vannak sokan akik joval tobbet keresnek hasonlo hatterrel mint o.

London2009 2016.01.08. 17:32:12

@Mirjam2: A barati korom nagy reszet munkam soran vagy azon keresztul ismertem meg. Bar ez szerintem altalaban igy szokott lenni, hogy az ember leginkabb a “hasonszoruekkel” szocializalodik, miutan szimplan veluk kerul leginkabb kapcsolatba. Egyaltalan nem ismerem a benefiten elok vagy igenybe vevok vilagat. Ez igy van, elismerem.
Este elolvasom a cikket.

2016.01.08. 17:53:51

@London2009: Ertem. En a barataimnak csak nagyon kis reszevel talalkoztam munkan keresztul, altalaban nem keverem a munkat a 'szorakozassal' :), de tenyleg, nem szoktam munkatarsakkal baratkozni. Sok hasonlosag lehet meg ket ember kozott a munkajan kivul, nekem a barataimmal tobbnyire mas kozos pontom van. Egyebkent az atlagos dolgozo emberek kozul is sokan kapnak benefiteket, akar in-work benefitet, akar korabban kaptak egy ideig ket munkahely kozott stb., ez teljesen atlagos dolog.

London2009 2016.01.08. 18:08:29

@Mirjam2: Azert van akit nem a munkan vagy kollegan keresztul ismerek, de ok is “hasonszoruek”.
A benefitekrol nem tudok semmit, miutan idaig hala az egnek soha nem volt rajuk szuksegem. Maradjon is igy.

holapotelvan 2016.01.08. 21:23:09

@noorci:
ez hivatalos bérstatisztikák alapján készült összeállítás, és elég sok paramétert figyelembe vesz (lehet vele játszani, hogy az ország más részeiben, más munkakörben, más tapasztalati évvel mennyit hoz ki):
www.gehaltsrechner.gv.at/

egyébként, ha a fizetés a célfüggvény, akkor érdemes lehet még nyugatabbra is körülnézni: svájcban a megtakarítása több lesz, mint az osztrák bruttó 14. havi fizetésestül. az osztrák-svájci IT-s fizetések között 2-3-szoros szorzó van. a világon sehol nem fizetik ilyen jól az IT-sokat, mint itt.

noorci 2016.01.08. 23:37:15

@holapotelvan: Köszi, megnezem majd. Abszolut nem a penz miatt léptünk le. Föleg a gyerkőcök miatt, de miattuk nem is ugralnank. En egyelőre, nem is dolgoztam, főleg, hogy nekik segíteni tudjak, es ez is belefert.
Azért Svájcban az árszínvonal is más.
A kérdések meg részemről azért voltak az anyagiakrol, mert rengetegen mondanak nagyon elszállt dolgokat a bérezésről, főleg magyarok :) es nagyon határozottan, amiket nem tudtam hova tenni, de ettől még teljesen élhető a realitasok talajan is Bécs.

noorci 2016.01.08. 23:45:25

@holapotelvan: Es en nem irtam konkret fizut, csak hogy egy esetben mi volt a fejvadasszal. A többiekkel megegyeztünk egy 45-60 közti senior átlagban, ami realis. Kérdés alsó v. felső hatar a 2-3 szoros szorzó Svajcban? Meg szerintem IT n belul sem mindegy, h. ki mit csinál.

strucc007 2016.01.09. 08:28:18

@noorci: Sajnos jól látod a dolgokat. Mindenki azt hiszi, h Ausztriaban mindenki minimum 2-3000 nettót keres. A múltkor le is jött egy cikk az indexen a fizetések közti különbségekről és abban is elég elszállt volt az átlag nettó Ausztriában. Néztem is nagyokat, h azt az összeget még évi 60ból is alig lehet kihozni, pedig az már itt egy szuper fizu. Erről ennyit.
Egyébként meg teljesen mindegy ki mennyit keres, a kérdés inkább az, h arányaiban mennyit kell költened a megélhetésre itt és otthon. Ha Magyarországon a fizud 100%-a ment a megélhetésre, itt sem fogsz jobban kijönni 80%-nál, hacsak nincs nagy szerencséd egy olcsó lakással.

noorci 2016.01.09. 08:57:11

@strucc007: de abban a pillanatban amint két kereső van, esetleg egy kiadott lakas/haz is otthon, már nagyon jól félre lehet tenni. Gondolj bele ha v.ki, es ne IT t vegyunk most, hanem ezt az 1500 -1200 nettot, ketten keressenek 2700at, na abbol röhögve kijön két fiatal, még a buli mellett is min. havi 300 megmarad, kettejuk 13. 14. havija is 5500 feletti. Szoval ilyen kondiciokkal 8-10ezer közötti összeg/ év amit meg lehet spórolni. Egy fiatal par, magyar viszonylatban rossz fizetesert, hol gyűjt össze 3 év alatt 7-9 millio forintot?

noorci 2016.01.09. 09:21:42

@strucc007: amit nem latok realisan (nekem kicsit olyan ez a kollektiv szerinti bertabla, mint a kozszferaban Magyarorszagon, csak itt min. van megadva). A kerdes hogy magasan kvalifikalt, tapasztalt ember eseten, ahol a min. sem alacsony kollekriv szerint sem, mennyire szoktak elterni. Azt mar lattam, h. lehet siman duplaja is lehet, csak a progressziv adorendszer miatt ugye nem az nettoban, de arra kennek kivancsi hogy egy bertargyalasnal kollektivhez kepest hol a felso hatar.

holapotelvan 2016.01.09. 12:27:00

@noorci:
épp azért írtam szorzót, mert óriási különbség lehet két IT-s pozíció meg két ember szakismerete között. tehát ha valaki 60e bruttót keres ausztriában, akkor várhatóan egy hasonló svájci pozícióban 120-180e eurót fog kapni.
tény, hogy jóval magasabbak a svájci árak. viszont még ha 2-3 szoros lenne az árakban is a különbség (ahogy a bérek esetén ez az arány áll fenn), akkor is igaz lenne, hogy összegszerűen 2-3-szorosát tudod megtakarítani svájcban, mint ausztriában.

nem véletlen, hogy a svájci életszínvonal 50-60 százalékkal magasabb, mint az osztrák. (emlékeztetőül: az osztrák kb. 100%-kal magasabb, mint a magyar.)

az osztrák átlagfizetésre visszatérve: pont ahogy magyarországon, itt se igazán az átlagérték a mérvadó, hanem a medián. magyarországon is úgy van, hogy a magyar átlagfizetést a munkavállalók 33-35%-a éri el, ausztriában talán egy picivel kevésbé aszimmetrikus az eloszlásfüggvény, de itt is jóval alacsonyabb a medián, mint az átlag.

ha pontos és részletes adatokat akarsz, olvasd az osztrák statisztikákat:
"Die 4.126.172 unselbständig Erwerbstätigen (ohne Lehrlinge) erreichten 2013 ein mittleres Bruttojahreseinkommen von 25.767 Euro."
ebből látszik, hogy a bő 4 millió munkavállaló fele messze nem érte el még a bruttó 2000 euró/hó * 14 (hó) összeget sem (az ugyanis évi bruttó 28e lenne.
(évente max néhány százalékkal változnak a bérek, így nem fogsz nagyon mást látni a frissebb statisztiákban sem.)

a következő oldalon vannak nettó fizetési értékek is:
"Im Jahr 2014 verdienten unselbständig Beschäftigte, wenn Teilzeit- und Vollzeitbeschäftigte zusammen betrachtet werden, im Mittel (Median) 1.839 Euro netto im Monat (inkl. anteiligem Urlaubs- und Weihnachtsgeld)."
azaz a nettó alkalmazotti bér (beleértve a részidős foglalkoztatottakat, ill. a 13-14. havi fizetést is) 1839 euró volt 2014-ben.
www.statistik.at/web_de/statistiken/menschen_und_gesellschaft/soziales/personen-einkommen/nettomonatseinkommen/index.html

holapotelvan 2016.01.09. 13:21:31

@noorci:
hol a határ? nyilvánvalóan nincs általánosan érvényes határ! a jelölt tudása és a munkaerőpiaci helyzet (mennyire nehéz másik hozzá hasonló kvalitásokkal rendelkezőt találni, mennyire van szükség a projektben az adott tudásra, stb.) határozza meg, hogy mennyit kérhet (ugyanúgy, ahogy magyarországon; ebben semmi különlegesen osztrákspecifikus nincs).
nyilván egy különleges tudású jelölt jóval többet kérhet, és a főnök is hajlandóbb lesz némi bérfeszültséget felvállalni az ügy érdekében.

ha szakmailag jó valaki, és hajlandó az ezzel járó utánajárásra (újabb projekt, stb.), legyen vállalkozó! ott az igazán magas szintű, ritka tudással rendelkezők akár 100 eurós óradíjat is megkaphatnak (konkrétan ismertem ilyet, igaz, nem heti 40 órában volt foglalkoztatva, hanem kevesebben, és amikor már nem volt rá égetően szükség, el is küldték, mert túl drága volt).

de tartós foglalkoztatással is szerezhet egy jó kulcsember simán 10 ezer eurós havi bevételt (ilyet is ismertem). (értelemszerűen nem vezetői pozíciókról beszélek, hanem sima programozókról, hiszen a vezetőt nem szokták vállalkozóként foglalkoztatni.)

noorci 2016.01.09. 14:15:39

@holapotelvan: Ertem.csak nehol koll. minimim is iszonyu keveset mond.

Na ha kepben vagy. Mi van akkor ha elkuldik a qva draga vallalkozot, mert a belso alkalmazott kitanulta azt a speci tudast, amit a vallalkozo csinalt, ezert a ceg tanfolyamra is elkuldte a belső embert, na ilyenkor a belso ember hogy/ mikor allhat oda, hogy ezzel mar sokkal tobbet erek, hiszen a tobbi munka mellett megcsinalom nektek? Ebben pl. mennyire korrektek osztrak cegek, maguktol is eszükbe jut?

Másik téma, igen mediant kell nezni tiszta sor. Peldat azert irtam, h. becsi viszonylatban egy fiatal par rossz fizuval is boldogul es tud megtakarítani, magyar viszonylatban rossz fizubol Mo.-n éppen hogy megél.. es ez a durva. Ket jo fizubol haza is lesz otthon is, csak akkor neg hallgathatja Orban Viktort, szoval inkabb lelep :)

holapotelvan 2016.01.09. 17:37:57

@noorci:
így van, a kollektív szerződésnek inkább belépőszintű pozícióknál van jelentősége. nem tudom, mennyire ismered a kollektív szerződést, de azért abban sávok vannak (a munka komplexitása szerint), meg szintek (tapasztalati évek szerint):
(a 25. oldalon található a táblázat)
www.wko.at/Content.Node/branchen/oe/sparte_iuc/Unternehmensberatung-und-Informationstechnologie/IT_Dienstleistung/IT_KV/2014-12-19KV-Text-2015_final_3.pdf

tehát ez nem a piaci viszonyoktól teljesen elrugaszkodott dolog, évente újratárgyalják az összegeket is a szakszervezetekkel. ugyanakkor természetesen csupán minimum előírás, a piaci viszonyok miatt ettől mindenki saját munkeerőpiaci értéke ÉS érdekérvényesítő képessége szerint el tud térni felfelé. azért azt gondolom, ha valaki a minimum dupláját "ki tudja magának bulizni", az már nagyon kedvező pozícióra utal.

nálunk elég komolyan figyelembe vették, és irányadónak tekintették (más kérdés, hogy azért bőven van mozgástere a munkaadónak azzal, hogy valakit ST1-be vagy ST2-be sorol be, ill. hogy mennyi tapasztalatot ismer el - főleg, ha azt nem osztrák munkahelyen szerezte és Dienstzeugnist se tud róla mutatni a jelölt).

a ti helyzetetekre visszatérve két megjegyzésem lenne:
1. külső, pártatlan szemlélőként úgy gondolom, hogy a munkaadó invesztált abba, hogy a munkavállaló munkaerőpiaci értéke növekedjen (természetesen ez érdekében is állt). én ezt munkavállalóként egyértelműen pozitívumként könyvelném el (szerintem meg kell becsülni azt a munkaadót, aki a munkavállalóba befektet, képzi - ez egyre ritkább manapság), és nem várnám, hogy a munkaadó azonnal a korábbi vállalkozó "árához" igazítsa a munkabért. viszont mondjuk egy-két év múlva elő lehet állni a megnövekedett kompetenciaszintre hivatkozva némi emelési igénnyel.

ez csak a magánvéleményem, szerintem így fair a dolog. akkor tud win-win szituáció lenni, ha mindenki jól jár. a munkavállaló jól jár, mert többet ér a munkaerőpiacon, a munkáltató jól jár, mert olcsóbban elvégzik neki a munkát. irreális lenne a vállalkozói óradíjat elvárni, ha valaki alkalmazott. a vállalkozói óradíj minimum a duplája vagy a háromszorosa annak, amit az ember alkalmazottként bruttó óradíjként megkap. lehet ezt is választani, de akkor a vállalkozói léttel járó egyéb terheket (nem csak anyagiakra gondolok) is vállalni kell.

2. egyetlen munkaadó sem a maga ellensége, hogy folyton azzal zaklassa a munkavállalót, hogy nem emelhetné egy kicsit vagy jobban a fizetést. de tapasztalatom szerint korrektek, és tárgyalókészek (ez nyilván az adott vezetőtől függ, nekem konkrétan jók a tapasztalataim).

noorci 2016.01.09. 18:12:20

@holapotelvan: amit a spéci felvetett helyzetre írtál én is pont így gondolom :)
és eddig is baromi korrektek voltak, fentebb írtam, hogy előbb az ember bizonyít. Ráadásul a munkáltató is akkor képez v.kit, ha hosszabb távon számol az illetővel és fantáziát lát benne. Ez már fél siker, és a képzés díját is a bérhez lehet adni nyugodtan. Másrészt mire a képzésbe invesztáltat pénzt ledolgozza a munkavállaló, akkor a tapasztalattal vagy keres másik (még)jobban fizető munkát, vagy ott emelenek helyben. És én is két évre lőttem be ezt a dolgot :) akkor lez igazi win-win a dologból.

Kollektívet abszolut ismerem, ilyesmiket én olvasok el mindig :) Arra írtam, hogy a sávok végzettség, tapasztalat szerinti stb. pont olyasmik, mint a magyar közig. szférában a bértábla. Csak itt el lehet térni, ha a legmagasabb kategóriában is vagy a duplájára is.

Egyébként az összes kérdés csak azon magyarok miatt merült fel bennem, akik jóval többet fantáziálnak, mint ami az általad linkelt statisztikákbna szerepelnek.

noorci 2016.01.09. 18:19:26

@noorci: ezt kollektívet köszi, ami érdekes hogy mert más iparnak dolgozik, nem ez a kollektív vonatkozik rá. Elsőre azt gondoltam, hogy ha IT az tök mindegy, hogy autó, v. repülőgégyártás, vagy más gyártással , faiparral, vagy stb. kapcsolatos. Na az a rész meglepő volt nekem először, de már kiismertem magam.

noorci 2016.01.09. 18:24:05

@holapotelvan: ezt kollektívet köszi, ami érdekes hogy mert más iparnak dolgozik, nem ez a kollektív vonatkozik rá. Elsőre azt gondoltam, hogy ha IT az tök mindegy, hogy autó, v. repülőgégyártás, vagy más gyártással , faiparral, vagy stb. kapcsolatos. Na az a rész meglepő volt nekem először, de már kiismertem magam.

noorci 2016.01.09. 19:49:17

@holapotelvan: még v.mi. A vonatkozó kollektív azt is figyelembe veszi, hogy adott iparágban dolgozott-e, amihez kapcsolódik a hardver fejlesztés, és azt is hogy mennyi a progamozói-mérnöki tapasztalat és mi a végzettség. Ez az iparág új, ergo besorolásnál nem vették figyelembe a csak szoftveres éveket, meg más iparágat, ill. részben, de bértárgyalásnál mégis. Így korrekt, azért remélem ehhez nem kell különösebb érdekérvényesítő képesség, így reális a fizetés. Agyelszívásról, hiány szakmáról beszélünk, különben nem jönne ide Magyaro.-ról senki, ha nem így csinálnák.

Herr Géza 2016.01.09. 20:41:47

@noorci: Haha, végre egy értelmes társalgás a bérekről ... :D Az IT-s osztrák bérekről (is) volt szó máshol, akkor találtam egy cikket pont az IT-n belüli különbségekről. Egy fejvadász beszélt a tapasztalatairól, és ő hozta példaként, hogy vannak olyan speciális területek, ahol tényleg szinte nincs plafon: volt olyan koma, akinek havi 8.000 bruttót kínáltak (2012-es volt a cikk ráadásul), mire ő hót komolyan visszakérdezett, hogy akkor "ugye félnapos állásról van szó ?"
Imhol a cikk:
karrierenews.diepresse.com/home/karrieretrends/758018/Gehalt_ITJobs-fur-Geldgierige_Bis-9000-Euro-im-Monat
:D

noorci 2016.01.09. 20:48:39

@Mirjam2: A tanfolyamnak csak annyibna vna értelme, hogy arról felvilágosítást kapjanak, hogy ez bizony Európában következményekkel járó bűncselekmény, Európában nem a Saría törvényei uralkodnak.
De itt vna egy tök jó német cikk a témában: www.cicero.de/berliner-republik/zu-den-ereignissen-koeln-religion-ist-mitverantwortlich/60341
mióta a nők csadort hordanak pont ezek az országok élen járnak a szexuális zaklatásban

noorci 2016.01.09. 20:57:21

@Herr Géza: ÉS miért "haha", ha végre értelmes társalgás? :)

Azt a cikket szerintem Standard is lehozta.. láttam már.

Amúgy emlékszem mikor férjem 14 éve kiment Finno.ba még tök zöldfülöként, iszonyat pénzért adták el, fejvadász véletlen neki is megküldte amennyit ő maga keresett a bizniszen, de akkor a finnek egy spanyol megrendelésre készített projektet nem tudtak befejezni határidőre, kellett egy magyar mérnök, aki megcsinálja sos :) Na ezekkel lehet jól keresni.

noorci 2016.01.09. 20:59:45

@Herr Géza: Ez nem u.az a cikk, mint Standard-ban láttam. Haha SPA túl van árazva mindig.

Dragonlady (Bp, Hun) 2016.01.09. 22:03:49

@noorci:
lehet, hogy meglepő, de a sharia vagy az iszlám értékrend sem engedi alapból a más nők tapogatását, szexuális visszaéléseket. ezek az emberek olyan hulladék, akik még a saját vallásuk alapvető szabályait se tartják be, és sajnos iszonyat rossz hírét keltik a teljesen normális muszlim embereknek, rajtuk is csattan az egész majd most is nem kicsit.

noorci 2016.01.09. 22:15:35

@Dragonlady (Bp, Hun): igen igazad van... akkor ugy mondanam, h. az a torz "ertekrend", amit a cikk ír. A törvényt tudni kell. És bűnözőket kiutasítani, iszonyú gyorsan es példát statuálva tömegesen.

Dragonlady (Bp, Hun) 2016.01.09. 22:31:05

@noorci: persze, ebben nincs köztünk vita.
sajnos nekem elég erős élményem az, hogy viszonylag fiatal, 8-11 éves muszlim gyerekeket látok, amikor rádöbbennek arra, hogy milyen sztereotípiák veszik körül azt a vallást, amit kicsi koruk óta belélegeztek. nem könnyű feldolgozni egy gyereknek. (ők speciel kínai (jünnani) vagy indiai / bangladeshi származású burmai gyerekek voltak, bőrszíntől kezdve nyelvig és cirka harmad-negyedgenerációs bevándorló státuszig minden nyomta őket, amire ráeszméltek, még ha a felső százezerből jöttek is.)

Herr Géza 2016.01.09. 23:11:01

@noorci: Az a haha a felszabadult öröm jele lett volna, nem cikizés. :D
A fejvadászok mifelénk (legalábbis a projektvezetői szinten) alapból a páciens fél éves bruttó fizujáért dolgoznak, igaz én nem IT-s vagyok. Ilyesmi nagyságrend volt a férjednél is?

Herr Géza 2016.01.09. 23:23:19

@noorci: Mármint SPA=SAP ? :))))

noorci 2016.01.09. 23:28:29

@Herr Géza:

Akkor örülök, h. értelmesnek találtad a társalgást :)

Jaj már nem emlékszem pontosan, de kb. igen, ilyesmi arány volt, de én épp terhes voltam akkor, szóval le volt szállva az agyam is az alhasba :)

noorci 2016.01.09. 23:31:04

@Herr Géza: ja igen :) de a "van" is gépeltem ma úgy hogy "vna" :)))

Herr Géza 2016.01.10. 10:27:17

@noorci: Ahhoz, hogy miért örültem nektek annyira, kell a háttér.
Szóval: a HÁ "megboldogult" ikonikus alakjával (Hinta) társalogtunk máshol, akinek van egy olyan k. idegesítő elmélete, hogy ha egy ismerőse azt mesélte, hogy ő X összeget keres, akkor, mindenki, aki ennél többet említ, az hazudik. Mert ő tudja, mert X.Y. is ennyit keres. Ott konkrétan pont egy állítólagos bécsi "IT"-s 2500 eurós fizuról volt szó. A legszebb, hogy még más szakmákhoz is ezt használja etalonnak, azaz pl. egy esztergályos sem kereshet ennél többet, hiszen annyit "egy bécsi IT-s se kap".
A másik jó szokása, hogy a netet bújva mindenféle statisztikákat varázsol elő az őrült elméleteinek alátámasztására, de fingja sincs, hogy az hogy készült, milyen mintákat tartalmaz, hányat, stb. A legszebb hülyesége az volt, amikor a "csillagászati" ausztrál kamionsofőr bérek illusztrálására az ottani teherautó-eladók (truck sales) kereseti lehetőségeit linkelte be büszkén. :))))
Na ezért örültem annyira, hogy itt tapasztalati értékek találkoztak, ill. a sokszor idióta statisztikák is helyükön lettek kezelve.

noorci 2016.01.10. 23:08:43

ja persze se többet, se kevesebbet :) megnézném azokat kommenteket. Hol találom, melyik posztnál?

Látod, az engem is érdekel hogy egy melós mennyit keres, milyen a szórás, de majd nézek is pár kollektívet.
Egyébként a pedagógus bérek is érdekelnek, pl. osztráktól hallottam már, hogy óvonő itt is alig keres v.mit, azért kíváncsi lennék, hogy neki mit jelent az az alig, mert ugye a magyar 350-400eurós nettó bérhez képest az 1200 is háromszoros.
Meg olyanoktól azt is, akik szerint itt mindenki 3ezer nettót keres, kivéve őket, mert ő csak 1400-1500-at, hogy egy egyszerű kerületi Beamtin, még diploma nélkül is jól keres és havi 16szor kap fizetést... Azért ha közszféra ilyen lenne, annak lenne szerintem sajtója..

noorci 2016.01.11. 19:28:43

@Herr Géza: lasd fentebb.. szóval érdekelnének azert azok a kommentek.. merre talalom?

Herr Géza 2016.01.12. 01:31:00

@noorci: Jaj, ezer bocs... Okosan olyan címre jönnek az értesítők a nekem szóló kommentekről, amit ritkán használok. Khm, khm.
Szóval én adom a linket, de ne szidjál utána. Csak a januári hsz.-eket nézd, az eredeti poszthoz már rég nincs köze az egész kommentfolyamnak.Ja, és nehogy mobilon próbáld olvasni...
Mélyreható osztrákiai tapasztalataim nincsenek, de tudom, hogy minimális a difi a német rendszerhez képest. Szóval óvónő: nem fizetik őket szanaszét, sztem. havi bruttó 2000 körül van a plafon, sok év tapasztalattal, de nem vezetői beosztásban.
Pedagógusok: ezt nem annyira ismerem Ausztriában, nálunk meg kell különböztetni a Beamter/-in státuszt, mert az nagyon nyerő. Akár kevesebb lehet a bruttója, mint a többieknek, de abból jóval több lesz a nettó, na meg ők nyugdíj helyett penziót kapnak, ami lényegesen több, mint egy hasonszőrű, nem hivatalnok státuszú kolléga nyugdíja. Arról nem is beszélve, hogy ha nem csinálsz vmi ordenáré baromságot, akkor elbocsájthatatlan vagy. Ennek fényében itt nagy a szórás, olyan 2000 és 5000 között mozog a sáv, ez utóbbi persze középiskolai szaktanár a nyugdíj előtt...
A kerületi eccerű Beamtin annyira azért nem keres jól (de az egyéb előnyöket ld. fentebb) és pont az osztrákoknál nem kap többször fizut, mint a pórnép, mert ott ugye mindenkinek jár a 13.-14. havi pénz. Ezeket a közszolgálati tarifatáblázatokat meg lehet találni a neten, legfeljebb azzal birkózik meg nehezen a laikus, hogy mi melyik kategóriába/osztályba tartozik. De kis türelemmel azért nagy biztonsággal belőhető a dolog.

Herr Géza 2016.01.12. 01:32:39

@Herr Géza: Ja, csak a link maradt le. De inkább priviben küldöm...:))))

noorci 2016.01.12. 06:21:29

@Herr Géza: Köszi. Nyilván nem kap Beamtin 16szor fizut és az ő bèrtabla felejuket egyszer megtalaltam, csak arra volt peld hogy mekkora a zemberek fantáziaja.
Priviben hol küldted a linket?

Herr Géza 2016.01.12. 15:21:44

@noorci: Hát itt az adatlapodon keresztül van privát üzenetküldés funkció, tehát azon a mailcímen keresd, amivel ide regisztráltál ...:))))

noorci 2016.01.12. 19:41:17

@Herr Géza: hat jo.. bar fb-on keresztul szoktam belepni de keresem es koszi

Herr Géza 2016.01.13. 11:33:14

@noorci: Akkor egyszerüsítsük: végül is Digger blogja itt van az ajánlóban, "A sötétség birodalma" (sic!) poszt alatt a januári kommentekben ment a vita a témáról (de hardcore, szóval idegrendszer kell hozzá:D).

adg 2016.01.13. 11:52:42

@Herr Géza: az a baj, hogy nem lehet elolvasni az osszes kommentet. Amit engedett, azt atfutottam, de az szerintem csak az utolso 500-1000 (?) volt.
Erdekfeszito amugy, bar most a vegere kicsit ellapult sajnos.
Hihetetlen, mennyien probalnak vele beszelni. Szerintem csak rohog magaban a leendo cnc burgermeister.

Herr Géza 2016.01.13. 13:17:26

@adg: Hehe, ha elolvastál 500-at (akár a felét is) akkor már mindent olvastál, mert ciklikusan ismétli önmagát.
A kis mazochista.... :))))

noorci 2016.01.21. 08:33:51

@Wienmate: Nem tudom jársz-e még erre. De a kéményseprős büntihez: Tuti hogy bünti volt? Ugyanis nálunk a gázt is elzárta a Wiener Netze, majd nekem kellet kihívnom a kéményseprőket, fizettem 140 eurót, de a Vermieter végül visszatérítette, ugyanis kinyomoztam miről volt szó. Egyszerűen a kazáncsere után nem kérte meg az "Kamien Endbefund"-ot, ami nélkül hálózatba se lehetne bekötni a kazánt, a csere előtti "Vorbefund" meg már lejárt. (6 hóig volt érvényes.) És ez januárban az éves felülvizsgálaton bukott ki. Nekem meg minden előzetes figyelmeztetés nélkül egy ajtóba tűzött Meldung-gal lezárták a gázt, míg nem voltunk otthon. Egy napig se fűtés, se meleg víz. Először a Vermieter, aki nálunk azonos a Hausverwaltung-gal, nem akarta elismerni, kezdték ránk fogni, hogy a mi hibánk, aztán kicsit utána néztem, hogy mik is ezek, amiket hiányol a Wiener Netze, rájöttem. Kihívtuk a kéményseprőket, fizettünk, visszakapcsoltattuk a gázt, majd írtunk egy szívhez szóló levelet nekik. Először problémáztak, hogy de Vorbefund náluk volt, na akkor találtam meg a jogszabályokat is a neten, hogy az max. 6 hóig él. Szóval szerintem nézz utána pontosan miről adtak számlát a kéményseprők.
Kazán ügyben még: minden cserével és javítással kapcsolatos költség a bérbeadót terheli, az éves felülvizsgálatot leszámítva, 2015. jan. 1-től változott a törvény. Szóval ajánlom ennek is menjetek utána mikor mit hárítanak rád. A férjem magyar kollégája is először azzal jött a gáz lezárásról szóló Meldung-ot olvasva, hogy tuti a mi bűnük, mert nem voltunk otthon mikor jöttek a kéményseprők, pedig erről szó nem volt benne. Ráadás ilyen átvizsgálás után, ha ezt tavasszal/nyáron megcsinálják a kazán cserekor, akkor a most téli Termin-kor tényleg nem kell ott lenni. Ezt én is tudtam. Sőt most is mondta a kéményseprő, hogy rám most a tavaszi időpont, ami házban ki van írva, nem is vonatkozik, sőt 2017 a legközelebbi.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása