oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2015. december 16. 06:47,  Külföldre menekülő fiatalok 137 komment

2015. december 16. 06:47 Határátkelő

Külföldre menekülő fiatalok

Közel 50 százalékos munkanélküliség a fiatalok körében, majdnem teljes kilátástalanság, a válság kirobbanása óta nem tapasztalt mértékű elvándorlás – eléggé hátborzongató adatok, nem igaz? Nem csoda, ha a fiatalok egyre nagyobb számban döntenek a határátkelés mellett. Mindez a hétvégén választásra készülő Spanyolországban, ahol nagy a baj. Megpróbáljuk megnézni, hol tart ma az ország és hogyan látják a helyzetet a fiatalok.

spanyolorszag_bar_foto_pixabay_com_life-of-pix.jpg

Keményen összeszólalkozott a hétfő éjszakai (egészen pontosan kedd hajnalig tartó) televíziós vitában a kormányzó jobboldali Néppárt (PP) és az ellenzéki szocialista párt (PSOE) miniszterelnök-jelöltje, ami egyfelől pár nappal egy választás előtt nem meglepő, másfelől viszont az elemzők szerint minden idők egyik legkeményebb hangú összecsapása volt.

Nem csoda, hiszen Spanyolországban továbbra is nagyon rossz a gazdasági helyzet, elsősorban a 24 év alatti fiatalok sorsa tűnik kilátástalannak, ennek megfelelően az elvándorlás is rekordokat dönt.

„Ön nem egy tisztességes ember” – vágta a kormányfő fejéhez a szocialista párt főtitkára, Pedro Sánchez, mire Mariano Rajoy „aljasnak, kicsinyesnek és nyomorultnak” nevezte ellenfelét.

Aki többé-kevésbé követi a magyar belpolitikát, az biztosan szórakoztatónak találja a két jelölt gazdasággal kapcsolatos érvelését is. Az ellenzéki pártvezető ugyanis azt vetette a kormányfő szemére, hogy miközben az rendszeresen büszkélkedik a gazdasági növekedés ütemével, a javulás csak külső hatásoknak (amilyen például a kőolaj világpiaci árának csökkenése vagy az euró gyengülése) köszönhető.

Mire Mariano Rajoy azzal vágott vissza, hogy négy éve, amikor a szocialistákról átvették a kormányzást, az ország „Európa betege” volt, a csőd szélén tántorgott, de mára sikerült túljutni a nehézségeken. (Hiába, nincs új a nap alatt.)

„Találkoztam olyan dühös szülőkkel, akik gyermekei havi 300 eurót keresnek 10-12 órát dolgozva – mindez az ön munkaerő-piaci reformjának köszönhető. A szülők annyit látnak, hogy fiaik és lányaik fogják az útlevelüket és külföldre költöznek. Azok, akik maradnak, vagy munkanélküliek lesznek, vagy kizsákmányolják őket” – vágta a miniszterelnök fejéhez a szocialista jelölt.

Rekordszámú határátkelő

A spanyolok (főleg a fiatalok) a lábukkal szavaznak, tömegesen költöznek külföldre. Hiába a gazdaság javuló helyzete, a határátkelés tovább gyorsul, olyannyira, hogy a legfrissebb adatok szerint az idei év első felében 50 844 spanyol hagyta el az országot, ami 30 százalékkal több, mint 2014-ben – és ez nem tűnik kis emelkedésnek.

A spanyol statisztikai hivatal (Instituto Nacional de Estadística) napokban közzétett adataiból az is látszik, hogy a visszaköltözők száma alig haladta meg a 23 ezret, ami kevesebb, mint a fele az elköltözőkének.

Ennél is inkább elgondolkodtató az, hogy a válság kellős közepén, 2010-ben összesen 40 157 spanyol döntött úgy, hogy külföldön próbál megélni, ami ugye 10 ezerrel kevesebb, mint az idei első félévben.

Az El País idézi egyiküket, a 28 éves Sara Poncét, aki egyébként mérnökként végzett és így sem talált munkát odahaza. Április óta egy párizsi Starbucksban dolgozik, de volt már munkája Dubaiban és Írországban is.

„Fél éven keresztül próbáltam munkát találni Spanyolországban, és bár az édesapám türelemre intett, végül úgy döntöttem, elindulok” – indokolta döntését a spanyol lapnak.

Nem fenékig tejfel

Euronews szintén a választások kapcsán járta körül a témát, az európai hírtelevízió Nacho Serrano húszéves joghallgatóval találkozott, aki szerint nem csak ő (akinek 2500 euróba kerülne a mesterképzés, és aki éppen ezért a külföldi folytatáson gondolkozik), hanem nagyon sok kor- és sorstársa pesszimista a jövőjét illetően.

„Úgy gondolkoznak, hogy most megvagyok, van otthonom, a szüleimtől kapok zsebpénzt, tanulok, ha elkezdek dolgozni, lesz még egy kis pénzem… nem akarnak arra gondolni, mi van előttük. Nyilván azért, mert ha előretekintenek, akkor elég rosszak a kilátások” – mondta, hozzátéve, hogy a szüleik generációjának több lehetősége volt. Nekik ehet, hogy a kivándorlás a legjobb esélyük.

Egyik barátja, Javier úgy fogalmazott, hogy amikor a szüleik generációja kezdett dolgozni, „olyan fizetést kaptak, amiből önálló egzisztenciát tudtak teremteni, bérelni, vagy akár venni egy lakást – ma ez lehetetlen”.

„Jobb elmenni külföldre, tanulni, tapasztalatot gyűjteni, mint itthon maradni és a puszta túlélésért elvállalni valamit” – ezt már egy másik fiatal, Raúl mondta, elmesélve, hogy találkozott egy belga mérnökhallgatóval az Erasmus-programban.

„Mesélte, hogy a spanyol mérnököket… hát… eléggé páriaként kezelik náluk, mert fél- vagy negyedáron vállalnak munkákat a belgákhoz képest. Szóval külföldön jobb a helyzet, mint itt, de ott sem fenékig tejfel” - hangsúlyozta.

A bevándorlók országa

Mindezek ellenére Spanyolországba még mindig többen érkeznek, mint ahányan elmennek onnan, bár a folyamat lassan kiegyenlítődik, a legfrissebb adatok szerint már csak 7385-tel vannak többen az érkezők, mint a távozók, ami 2009 óta a legkisebb különbség.

Ennek ellenére nem lehetnek nyugodtak a spanyolok, hiszen nagyon sok fiatal hagyja el az országot, azaz a középkorúak és az idősek aránya egyre magasabb. „A tendencia az, hogy a lakosság elöregszik és a száma ennek következtében csökken. A folyamatot csak a fiatalok bevándorlásával lehetne megfordítani, vagy lassítani, ami viszont nem fog addig megtörténni, amíg a munkaerőpiac helyre nem áll” – nyilatkozta a barcelonai egyetem Demográfiai Tanulmányok Intézetének kutatója, Pau Miret.

Tanulság több is van, de ezeket nem szeretném én levonni, majd megteszitek ti a hozzászólásokban.

(Fotó: pixabay.com/Life-Of-Pix)

A moderálási alapelveket itt találod.

Határátkelő találkozó!

Ha nem vigyázunk, lassan hagyomány lesz az év végi budapesti Határátkelő-találkozóból :), amit idén Digger szervez. A három lehetséges időpont december 27., 28., 29. – aki szeretne jelen lenni, az vegye fel Diggerrel a kapcsolatot emailben (janoshorvath65KUKACyahoo.com). Akár mind a három napot meg lehet jelölni, amelyik napra a legtöbb visszajelzés érkezik, azon lesz a találkozó délután 5-kor a Menzában, a Liszt Ferenc téren. Jelentkezési határidő dec. 23.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Spanyolország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr878175830

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

©________ 2015.12.16. 10:29:53

@Herr Géza: vállalkozni könnyű, nem?
444.hu/2015/12/16/betonkeveroben-keszitettek-a-gyrost

(amúgy beszarás a Nébih humora - ld zene-, ezt már többször tapasztaltam a videókban:D)

mernok-ur 2015.12.16. 10:36:21

Szerintem ezt a munkakörök közötti veszekedést ( melyik munkakörben milyen keveset kell dolgozni és milyen jól lehet keresni, vagy a mérnök az lutri mert alig csinál valamit, bezzeg a sori operátor tolja keményen ) mert nincs értelme.

De nem csak tervezős (rajzolgatós) mérnök van egyébként is.

@adg: Csak azt látom, ha ma aki mérnök lesz vagy közgazdász az és van egy kis sütnivalója ma Magyarországon jól elvan.

@Herr Géza: Külföldön dolgozol vagy itthon? Milyen mérnök vagy, ha szabad tudni publikusan ? Remélem jól érezted magad :-D

adg 2015.12.16. 10:37:15

@Herr Géza: bizony. Vekony retegben radermed a jegkockara, megkenem kis vegemitetal, aztan mehet a bbq-ra. Csicskazsir oz style.

adg 2015.12.16. 10:41:55

@mernok-ur: fugg attol is, hogy milyen mernok. En jobban elvagyok itt.
Ez a zsiron eloskodos tema egy regi beszolasa egy korabban ide irogato baratunknak, akinek a szovege neha meg kun belat is elpiritotta volna. Azota idonkent elojon, semmi komoly tartalom nincs mogotte.

London2009 2015.12.16. 10:42:34

@HardPötty: Nyilvan ertjuk, hogy mit magyarazol. :D Igy is van.
Viszont a masik oldala ennek meg az, hogy jajj, nem olyan rossz azert itthon! Aki akar boldogulni, az itt is tud. Nem rossz neked a csaladod nelkul Karacsonykor? En nem tudnek Angliaban elni! Az angolok mind hulyek! Mindig egy bevandorlo maradsz! Sosem lesz sajat lakasod!
Ez is ismeros?
Valoban sokan azt szeretik mutogatni, hogy micsoda tropusi nyaralasra telik miota "kint" elnek, de azt nyilvan nem mutatjak meg, hogy ketten laknak egy szobaban es a hazban 6 masik szoba van. Viszont ha valaki tenyleg jol erzi magat, utazik, szorakozik, boldog itt, rengeteg uj baratja, meghivasa, sajat haza mittomen en mije lett stb stb. Na akkor az hazudik es felvag es kulonben is! Kollektive utalni kell!

A nagy kékség · https://anagykekseg.wordpress.com/ 2015.12.16. 10:48:24

@Herr Géza: "Na mondjuk a Várban grasszáló turista sem azt látja, hogy hú de szar az élet Békésszüzmária-Alsón... :))) Vagy akár a Havanna-lakótelepen."

Erről valahogy San Francisco jutott eszembe. Sok időt töltöttem ott. Az egyszerű turista elmegy a GG hídhoz, lemegy a Pier 39-hez, áthajózik Alcatrazra. Aki viszont arra kíváncsi, hogyan él egy melós SF-ban, az nézzen át a Market Streettől délre eső területre is, és kukkantson be mondjuk a Mission Distirct bérházaiba. A Pacific Heights valóban szép, de az átlagember nem ott él.

Szóval igen. Más vendégeskedni egy országban, és más ott élni. Ezzel most nagy igazságot írtam. :)

HardPötty 2015.12.16. 11:00:07

@London2009: igen a nézőpont mindig sokat számít. Ismerős amit írsz.

Pernilla 2015.12.16. 11:04:33

@mernok-ur: meg azt is definialjuk mar, hogy mi az, hogy "elvan" :-)

Herr Géza 2015.12.16. 11:07:28

@mernok-ur: Hát a "Herr" nem véletlenül került a nickembe. N.o., of course. Eredetileg gépészmérnök lennék és (elsösorban) épületgépészettel foglalkozom. Projektmenedzsment, nem tervezés.

London2009 2015.12.16. 11:12:11

A cikkhez meg csak annyit szeretnek hozzafuzni, hogy a spanyolok egy kicsit olyanok, mint a magyarok a kivandorlas szempontjabol. A tobbseg elobb vagy utobb mindig visszamegy. Legalabbis itt Londonban ezt latom. Altalaban egy szot nem beszelnek angolul, vagy ha beszelnek is, nagyon rosszul. Mondjuk gyakran eleve a nyelvtanulas a celjuk. Elmennek a Zaraba ruhat hajtogatni, egyutt laknak, nem fejlodik az angoluk, eljarnak bulizgatni, megunjak, hogy keves a penz, keptelenek megszokni az angol idojarast es a mentalitast es hazamennek szepen.
Az irodaban is van egy par spanyol kollegam, de a szamuk elenyeszo.
Nekem a spanyol a masik nyelvem, ugyhogy anno laktam is spanyolokkal meg sokat logtam is veluk es ez volt a tapasztalatom.

mernok-ur 2015.12.16. 11:31:26

@Herr Géza: Ja, már értem köszi. Az épületgépészet nagyon jó!

mernok-ur 2015.12.16. 11:31:27

@adg: Te milyen mérnök vagy? A vegemite miatt gondolom Ausztráliában élsz. Messzebb nem nagyon lett volna csak NZ. :-D

mernok-ur 2015.12.16. 11:31:27

@Pernilla: Nem akarok bérfeszültséget okozni. Mondjuk azt, hogy megkeresi átlagban a magyar nemzeti átlagot nettóban minimum (250k). Persze ettől feljebb és lejjebb is van. Mondjuk ahonnan én származom ott a 140k nettó a kezdő gépészmérnök bér angollal és 10 óra melóval.

©________ 2015.12.16. 11:34:58

@HardPötty: majd a kihelyezett tagozaton megkérdem a csirkésfiút, milyen a csicskazsír:DDDDD ő biztos tudja, vállalkozó:DD

adg 2015.12.16. 11:49:06

@mernok-ur: statikus. De a hulyebbik fajtabol. Nem akarok sajat ceget, nem akarok irodat sem vezetni, csak tervezni mert azt szeretem. Remenytelen eset. :)

Narina 2015.12.16. 11:49:06

@Herr Géza: Szivem csucske, meg van a hianyolt resz :)

Pernilla 2015.12.16. 11:56:08

@mernok-ur: hat en akkor nagyon nem lettem volna el otthon(maximum csillio ev tapasztalattal + nagy pofaval - egyik sincs meg).

Herr Géza 2015.12.16. 12:07:36

@mernok-ur: Hát igen. Csak ennek ugye a nevében is benne van, hogy kell hozzá egy dübörgö építöipar. Na ez az, ami otthon kisebb-nagyobb fellángolásokkal ugyan, de egyre halkabban dübörög. Ami meg igazán dübörög, ott úgy kezdödik az ajánlatadás, hogy elöször is megalkuszunk, hogy az árból majd mennyit is kell és kinek visszapörgetni. Ilyen volt korábban is, de a nyolcvanas-kilencvenes években (akkor is itt dolgoztam és sok magyar beruházásban benne voltunk) még simán nyertél megbízást azzal, hogy a felelös elvtársat/urat megajándékoztad egy menö színes TV-vel, vagy meghívtad egy szakmainak álcázott egy hetes "tárgyalásra és gyárlátogatásra" az anyacéghez. Ez volt az üveggyöngy korszak. Aztán ez lecsengett, néhány évig úgy érezted, hogy tisztességesen mennek a dolgok (ekkor otthon dolgoztam, de ugyanannak a német cégnek), az nyer, aki a legjobb, majd jött az új korszak. A beruházó egyszer csak megsúgta, hogy mennyivel is lehet nyerni. Eközben a szemöldöke rángógörcsöt kapott és akkor már tudtad, hogy a WC-n brunyálás közben (volt ilyen...), vagy az esti munkavacsoránál immár azt is meg fogja mondani, hogy mennyit és hogyan kér ezért a súgásért... És a számok, ill. százalékok egyre nagyobbak és pofátlanabbak lettek.
Gondolj bele, szolíd német cégünk generálkivitelezöként kb. 3-10 százalékos adózás utáni haszonkulcsért dolgozott: elöfinanszírozott, termelt, beruházott, fejlesztett, szerelt és viselte a kockázatot, és akkor jött valaki, aki egy szalmaszálat keresztbe nem téve kért pl. 5%-ot és akkor még szolíd volt. És az a pénz nagyon szupernettó volt.
Na itt lett elege a cégünknek is Magyarországból és ki is vonultunk onnan.
Ugyanabban a pozícióban én itt soha nem találkoztam direktben korrupcióval. (Nem állítom persze, hogy elö sem fordulhat...) Mi sem mindig a legolcsóbb alvállalkozónak adjuk oda a munkát (söt..), de olyankor legtöbbször az dönt, hogy az adott céget már ismerjük, a megbízhatóságot, korrektséget díjazzuk.
Na ezért (sem) dolgozok otthon és valószínüleg már nem is fogok.

Herr Géza 2015.12.16. 12:10:04

@Narina: Mármint mire gondolsz szívem egyetlen virágszála ??? :))))

Narina 2015.12.16. 12:21:33

@Herr Géza: Hat csokolom a majom pofijat, a tegnap hianyolt reszre! Az aktuel nemzet hulye en milyen okos vok, meg hasonlok, csak a kolleganal tenyleg nem tudom ez most poen(de nem latok vigyori jelet), vagy komoly es most megsertodik, de legalabb a hianyolt dologbol egy mar bejott. :D Apropo, kuldene ennek a csoringernek egy kiss "csicska" zsirt, mert momentan kifogyot es a sajtos szalhoz igen csak kell, ugy egy 40 deka eleg is lesz, ha mar mernok legalabb lassa el a jonepet(azaz engem) jo kis zsirral, maga kis sztarmernok. :D
UI: vigyazat ma megint nagyon elek, nem keretik zordan venni a szovegeket, ez persze nem szepcsillagomnak szolt, mert szerintem ugy sem vesz komolyan!

Narina 2015.12.16. 12:23:35

@Narina: Pardon igazitas tegnap elott volt az a tegnap. No ez az amonia. :D

Narina 2015.12.16. 12:24:10

@Narina: Pardon igazitas tegnap elott volt az a tegnap. No ez az amonia. :D

Herr Géza 2015.12.16. 12:25:58

@Narina: Így már érteni... :)))

Narina 2015.12.16. 12:30:20

@Herr Géza: Jo maganak en mar magamat sem, pedig nem is ittam, najo de, de az egy szimpla kave volt es nem volt turbozva. :DDDDDDDDDDDD Viszont, mara mar ket kolleginatol is kaptam karacsonyi udvozlest nevre szolo kartyaval saajat mancsulag irva.

OwL1234 2015.12.16. 12:40:30

@Philosoraptor HÁ Bokszzsák/Sztár/Megmondóembör: Nyilván teljesen tisztában vagy vele Mr Szájkarate, hogy teljesen nem vagy képben a dolgokkal, ezért kell a hangzatos név mögül "memmondóemberkedni", így aztán semmi felelősség nincs rajtad. :) A mérnökökről tudni illő, hogy ha nem tervezi meg a gépet, nem rajzolja meg az épületet akkor a jó munkás ember el sem tudja kezdeni a melót, szakképzettség ide vagy oda. Külföldről, mint életvitelről még annyi halvány fogalmad sincs mint az otthoni folyamatokról. A bérezést többször inkább szóba se hozd ha nem akarsz még nagyobb hülyét csinálni magadból. Ha hiányoznak a fák ne költözz a világ egyik fővárosába sem, mert egyikben sincsenek, mindegy hogy London vagy Budapest, erre találták fel a vidéket. ;) A családok barátok szép lassan mind kiköltöznek a gonosz nyugati világba, a tendencia ugyanis az, hogy lassan Te maradsz otthon egyedül, nem mi fogunk mások után vágyakozni külföldön. Nem ártana erről többet olvasnod.
Ha csak a móka kedvéért jársz ide írogatni, akkor végülis teljesen érthető, hogy ekkora baromságokat beszélsz, mert hiszen mosolyogtunk rajtad. :)

©________ 2015.12.16. 13:17:40

Istenem, már látom magam előtt, ahogy hinta legközelebb a csicskazsír nickkel jön be a HÁ-ra:D

Herr Géza 2015.12.16. 14:08:49

@Praliné.: :))))) Ö nem kapott copyright-ot, azonnal lecsapok rá.... :D

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.12.16. 14:25:58

@Herr Géza:
Honnan tudnád hogy ő az?
A stílusváltás nagyon megy neki…
:)))))))))))))))

Narina 2015.12.16. 14:46:27

@diggerdriver: Nem megy csak cserelgeti a nick-neveket

mernok-ur 2015.12.16. 14:51:00

@adg: Köszi a választ. Nem tudok mit mondani, távol áll tőlem az a szakma :-)

@Pernilla: Nos igen, nehéz megtalálni a megfelelő munkáltatót aki hajlandó fizetni a melóért és nem csak kizsákmányol mert úgyis kelet-európa (tudok rá példát: német, svéd cégek)

@Herr Géza: Köszi, hogy ilyen jól elmagyaráztad. Sajnos itthon ez van. Sokan erre mondják, hogy jó, mert okoskodással a csóringerből lehetsz milliomos mivel halászhatsz a zavarosban. Mint amikor azt mondják, hogy: ha csak tanulással tudod elvégezni az egyetemet akkor csak munkával fogsz pénzt keresni. Ez a mentalitás megmagyaráz sokmindent szerintem.

33621 2015.12.16. 15:04:24

Ákos rossz időben és rossz helyen szólt rosszat, a mi Kövér Lacikánk után. Most meg is kapta miatta az első taslit!

www.origo.hu/kultura/quart/20151216-kultura-quart-akos-szerzodesbontas.html

©________ 2015.12.16. 15:04:29

@Herr Géza: :D

(ízlelgetem a szót......:D)

2015.12.16. 15:25:57

@mernok-ur: "ha csak tanulással tudod elvégezni az egyetemet akkor csak munkával fogsz pénzt keresni"

Ezt meg sose hallottam, zsenialis. :D

2015.12.16. 15:35:13

@svájci sapka (ch): Mi az elvaras? Hogyan nezzen ki egy "gazdasagi problemakkal kuzdo" orszag?

Azert, mert civilizaltan kepesek a problemaikkal egyutt letezni, az nem feltetlenul jelenti azt, hogy nincsenek is problemak, legfeljebb azt, hogy nem olyan latvanyosak. Valljuk be, hogy ha Magyarorszagon is tobbet sutne a nap meg a Real Madrid es a Barcelona magyar csapatok lennenek, egy kicsit mi is szarnank bele abba, hogy mi amugy a helyzet, de ettol persze nem tunne el a magyar valosag :D Izlandon peldaul allamcsod volt, ebbol pedig az atlag turista kb annyit erzekelt, hogy kib*szottk*rvadraga helyett csak iszonyatbrutaldraga lett, amugy mas nem nagyon latszik ilyenkor kivulrol, ha amugy a tarsadalom kepes civilizaltan kezelni mindezt, peldaul ha a bezart boltok nem valtoznak drogtanyava azonnal el es a munkanelkuliek elete nem fordul azonnal teljes kilatastalansagba, meg ha nem lakoltatnak ki azonnal egesz csaladokat, vagy van hova menniuk, akkor ezeket nem fogja senki egy par hetes kirandulas alkalmaval eszre venni.

Pernilla 2015.12.16. 15:37:21

@mernok-ur: nem is csak a fizetesröl van szo... hanem egyaltalan, talalni egy olyan munkahelyet, aki (kezdö) nöi mernökkent nem kvazi titkarnökent akar foglalkoztatni. Bar meg mindig jobb, mint ha fel se vesznek, mert van 30 masik ferfi jelentkezö helyetted.

mernok-ur 2015.12.16. 15:44:55

@mojyo: Szerintem nem, ez miatt tart ott az ország ahol tart.

asturianu 2015.12.16. 15:45:04

Igen, a fiatalok koreben nagy a munkanelkuliseg. Tobbseguk nem beszel idegen nyelveket vagy ha igen az meg veletlenul sem angol vagy nemet. Franciaul, portugalul sokan beszelnek, mondvan azt konnyebb nekik megtanulni. Sokra mennek vele...

Viszont az orszag lakossaga meg igy is novekszik, egyre tobben laknak itt. Fel Dél-Amerika mar atkoltozott ide es szerintem a tobbiek is csak repulojegyre gyujtenek ;) Ami nem is csoda, hiszen itt meg aru is van a boltokban, nem ugy mint egyes orszagokban ott.

Magyarorszagrol kevesebben koltoznek el ez igaz, viszont a vajon mennyi lehet a Magyarorszagra bevandorlok szama ha a menekulteket nem szamoljuk? 150-200 ember / ev?

rumitom 2015.12.16. 15:51:24

@Herr Géza: en meg mar szinte teljesen elhittem, hogy csak a tobb penz miatt vagy 20 eve kint, de szived valojaban hazavagyik

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2015.12.16. 16:02:38

@mojyo: Nézd, először is utalam egy írásra, ami szöges ellentéte ennek.
Másrészről nem kell gazdasági szakembernek lenni, hogy következtetéseket lehessen levonni, akár pár hetes tartózkodás alatt is. Mást láttam 2009-ben, és mást 2015-ben.

Herr Géza 2015.12.16. 16:13:54

@asturianu: A menekültekkel együtt sem sokkal több...(Mármint azokkal, akik nálunk is maradnak.)

2015.12.16. 16:18:54

@mernok-ur: Dehat pont ettol zsenialis, hogy ennyire jol kifejezi. :D

@svájci sapka (ch): En sem gazdasagi szakemberkent nyilatkoztam, csak felhivtam ra a figyelmedet, hogy attol meg, hogy mast lattal te, vagy aki a korabbi irast irta, meg nem jelenti azt, hogy a mai cikk nem a valosagon alapszik :)

mernok-ur 2015.12.16. 16:28:46

@Pernilla: Sajnos nehéz nőként érvényesülni. Én a gépész szakmáról tudok nyilatkozni, ott főleg. Bár a minőségbiztosításon elég sok csaj van. Kollégáim nem kis örömére. :-D
Te milyen mérnök vagy? Nehéz volt kijutni kezdőként?

@asturianu: Magyarországról kevesen el ? Napi 2-3 orvos és ennyi nővér mellé, legalább 3-4 éve az nem sok ? :D

Herr Géza 2015.12.16. 16:36:41

@rumitom: Vágyik haza a fene... Majd jó esetben nyugdíjasként, talán... De akkor is valahova a prérire, távol a "politikától" meg a taposómalomtól. De sanszos, hogy ezt nem ott fogom megtalálni, hanem egy harmadik országban....

Pernilla 2015.12.16. 16:53:43

@mernok-ur: statikus vagyok.
Nekem kicsit egyszerűbben indult a "karrierem", egyetemistaként jöttem Ausztriába (mesterképzésre). Felvettek egy céghez nyári gyakorlatra, ahol aztán az első 3 hét után mondták, hogy szívesen megtartanának hosszabb távon. :-) Ennek már 2,5 éve, azóta ugyanott dolgozom.

asturianu 2015.12.16. 17:08:46

@mernok-ur: kevesebben mint Spanyolorszagbol, nem kevesen. Igaz ez sem nyujt sok vigaszt, mivel egy 40 millios nepbol 50000 tavozo nem ugyanaz mint egy 10 milliosbol. Foleg, hogy Magyarorszagon -szerintem(!)- az egyetlen utanpotlast a hataron tuli magyarok jelentik. Sokuknak egy EU-s allampolgarsag megszerzese eleg kecsegteto. Foleg, hogy azzal mar lehet menni kulfoldre.

rumitom 2015.12.16. 17:26:22

@Herr Géza: egy percig nem gondoltam komolyan, csak nem tudom milyen smileyval kell az ironiat hangsulyossa tenni ;)

Taxomükke (UK) 2015.12.16. 17:33:53

@OwL1234: Bizonyára ironizált.
Azt is csak viccből mondogatja, hogy külföldre készül.
:)))))))))))

Taxomükke (UK) 2015.12.16. 17:36:39

@mojyo: Na ja, csakhogy Izland fogta magát és beintett a külföldi befektetőknek, egy idős angol barátom nem kevés pénzt bukott izlandi államkötvényen (ha jól emlékszem, az volt).

Határátkelő 2015.12.16. 18:09:25

@svájci sapka (ch): @mojyo: Hát azért az El País, az ABC és a EuroNews már csak nem találnak ki dolgokat csak úgy. Egyébként szerintem az sem mindegy, az ország melyik részében jár az ember, nyilván teljesen más mondjuk Katalónia mint mondjuk Baszkföld.

Fajankó 2015.12.16. 18:58:37

"a Real Madrid es a Barcelona "
Gejza ..jut eszembe, hogy élte meg a fiad az El classicót?
Tudják az osztálytársai hogy Barca drukker?

Muscari 2015.12.16. 19:20:50

@Herr Géza: a londoni Starbucksok meg Costák tele vannak spanyol (és olasz, meg persze kelet-európai) mérnökökkel. Érdekes módon az egyik ilyen ismerős pont most ment vissza panyolba szűk egy év után. Ja, munkája az meg nincs otthon, de ő reménykedik.

Herr Géza 2015.12.16. 19:24:48

@Fajankó: Üvöltöztünk nagyokat, óriási bulit csaptunk itthon ketten ( a nejem elmenekült....) Nagy meccs volt. Az osztálytársai nem igazán focibuzik érdekes módon, igaz nincsenek sokan fiúk...
Majd a Bayern-Barca lesz érdekes ebben a közegben, feltéve ha lesz olyan meccs a BL-ben... :-)

Herr Géza 2015.12.16. 19:27:41

@Fajankó: Ja és hogy tudják-e az osztálytársai? Nehéz lenne letagadni, mert ha a Barca játszik, akkor aznap A MEZ- ben megy suliba. Ő aztán igazi hardcore fan...

blackhairlady 2015.12.16. 19:42:58

Nagyon tetszettek a kommentek, igazi gorbe tukrot tartottak nemely kommentelo ele, es biztos voltam benne, hogy lesz aki komolyan veszi oket :)
En meg nem talalkoztam itt spanyol nemzetiseguvel, sot, ha belegondolok, meg egyaltalan nem talalkoztam spanyol emberrel.

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2015.12.16. 19:59:32

@Határátkelő: Ok, persze. De azt sem hiszem, hogy aki ott él, annak ne lenne releváns a meglátása. :)

Muscari 2015.12.16. 20:09:36

@ladyamerica: nagyon szeretni valóak pedig, én sokat ismerek. Az akcentusuk van úgy recseg ropog, de cukin beszélnek, már amelyik tid rendesen :-)

DieNanny CH 2015.12.16. 20:49:21

@Muscari:

Tényleg nagyon fura akcentusuk van! - már amikor németül beszélnek. Most nem jut eszembe, de kb olyan fura, mint a szláv nyelvűek - szerbet és szlovák hallottam - az Ü-t i-nek ejtik. Pl németül a Küche = kíche.

2015.12.16. 21:06:10

@HardPötty: Igazából be kellene érned kevesebbel. Innen gyökeredzik minden probléma. :))) :P

2015.12.16. 21:09:17

@mernok-ur: Szia!

Nagyon szívesen kifejtem. Szóval, vannak ugye a munkások, akik izzadnak, akik dolgoznak. Akik termelik a profitot. Na most a mérnökök egész nap csak rajzolgatnak meg lábat lógatnak a légkondis irodában. A mérnök urak lenézik az egyszeri melóst, és még ráadásul a mérnökök többet is keresnek a melósnál! Undorító. Proletár forradalomra van szükség, hogy visszaálljon a világ egyensúlya, és újra mindenki egyenrangú legyen!

2015.12.16. 21:11:04

@adg: Szóról szóra egyetértek. Remélem, hogy te nem mérnök vagy. Ellenkező esetben bimbozó barátságunknak azon nyomban véget kell vetnünk. :S

2015.12.16. 21:11:46

@Herr Géza: És nem szégyelled magadat?!

2015.12.16. 21:24:51

@Shanarey: Már nem azért, de pl. abból ki szabad indulni, hogy Angliában a The Sun meg a Daily Mail a legnépszerűbb napilapok? Ugye, hogy nem? :)

Ettől függetlenül, értem, mire akarsz kilyukadni.

Herr Géza 2015.12.16. 21:27:34

@Philosoraptor HÁ Bokszzsák/Sztár/Megmondóembör: Mi van? Bekattantál Hintától???? Nem lennék meglepve... :)))))

Muscari 2015.12.16. 21:42:27

@Philosoraptor HÁ Bokszzsák/Sztár/Megmondóembör: mi van, agyadra ment az angoltanulas? :-DDDDD
Olyan jokat derultem rajta, hogy jonnek, akik nem ismernek teged es jol kiosztanak :-DDD

Herr Géza 2015.12.16. 21:53:41

OFF:
Esti dízel ár: 0,969 €, benzin: 1,199 ....!!!!!
Nem emlékszem mikor volt utoljára a dízel 1€ alatt... :))))
ON.

Herr Géza 2015.12.16. 21:54:33

@Muscari: Viháncol a fiú rendesen. :))))

2015.12.16. 21:55:06

@Muscari: Nekem is tetszik. Szerintem van tehetségem hozzá. Persze a Mesterhez nem érek fel. Még nagyon sokat kell tanulnom, jelenleg Padawan szinten mozgok.

blackhairlady 2015.12.16. 22:03:54

@Muscari: en is igy kepzeltem el oket :)

M. Péter 2015.12.16. 22:26:04

@asturianu: Néhány év óta már csökken Spanyolország lakossága.

SzZoole 2015.12.16. 22:26:59

@Herr Géza: erdekes itt forditva van,a benzin olcsobb mint a gazolaj
Benzin £0.99
Gazolaj £1.03
6 evel ezelott voltak ilyen arak itt utoljara.

SzZoole 2015.12.16. 22:28:46

Azt lefelejtettem,hogy kutankent valtozo ar van.

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.12.16. 22:33:21

Hajrá Raptor! :-D
egyik unokatesom ezer éve Spanyolország ban dolgozik, rengeteget utazott régebben dél Amerikába a cége képviselőjeként. Irigykedtem mindig ezerrel. (Asszem mostmar más céghez került.)
Kár h még mindig a londoni mosogató a sztereotíp kivándorlo, en pont olyat nem ismerek senkit, csak ilyen vérprofi fiatalokat.

Herr Géza 2015.12.16. 22:45:58

@Zoole[uk]: Itt is, ma este 10 km-en belül van dízel 1,20-ért is. De az árak az adott kúton is naponta többször változnak . Jellemzően a szerda és szombat este, meg a vasárnap kora reggel a legolcsóbb. A legdrágább meg a péntek du. és a hétfő reggel.

2015.12.16. 22:53:28

@Dragonlady (Bp, Hun): Amúgy ez tényleg érdekes. Mármint, hogy miért pont a londoni mosogató lett a győztes a közhelyes kivándorló gyűjteményből? Ebből szerintem Mojo tudna egy kis esszét írni.

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.12.16. 23:13:58

@Philosoraptor HÁ Bokszzsák/Sztár/Megmondóembör:
én is kérném akkor Mojyo elvtárs nőt h írjon egy esszét : )

mernok-ur 2015.12.16. 23:37:24

@Philosoraptor HÁ Bokszzsák/Sztár/Megmondóembör: szia!

Nem osztottalak le, csak megkerdeztem mi miatt gondoltad ugy amit irtal.

Minden nap elolvasom a posztokat, de a kommenteket nem. Igy nem tudtam az elozmenyeket es az eroviszonyokat, hogy ki a troll es az ironizalt tartalom mogott mi van :-)

SzZoole 2015.12.16. 23:44:56

@Philosoraptor HÁ Bokszzsák/Sztár/Megmondóembör: te,mondtam mar,hogy a "csak vicc volt" jelmondat szabadon felhasználható?;)))

pappito · http://pappito.com 2015.12.17. 02:00:24

@OwL1234: "Ha hiányoznak a fák ne költözz a világ egyik fővárosába sem, mert egyikben sincsenek, "

el tetszik tévedve lenni (irónia ügyben is)

pappito · http://pappito.com 2015.12.17. 02:01:52

@Herr Géza: most van nálunk a dízel 70-80 centért, ilyen kb. 8-9 éve volt utoljára

tiller foch (törölt) 2015.12.17. 07:02:30

Azért aki mérnökként sztárbákszban kveri a kávét az nagyaon nagy nulla. Ha nem Spanyolországban, de máshol dolgozhatna a szakmájában.
A spanyolok tapasztalataim szerint nem a munka hősei. Spanyol egyetemistákkal voltam összezárva, elég link csapat, ártalmatlannak tűnnek, de vagy buták vagy egyáltalán nem érdekli őket a dolog, de az jön le, hogy csak élnek bele a világba. Egy lengyel vagy szlovák egyetemistában legalább láttam az ambíciót. Még a magyarok is tudatosabbak. A spanyolok, olaszok, görögök valami álomvilágban élnek. Nemhiába népszerűek náluk a globalizációellenes újbalos "szekták", pártok.

tiller foch (törölt) 2015.12.17. 07:02:47

Azért a spanyolok a válságban is jobban élnek, jobb az életminőségük, mint egy dolgozó magyarnak mondjuk valahol Békésben vagy Borsodban.
Fiatalok egyetem alatt is utazgatnak, Lengyelország, Csehország, Ausztria tele van spanyol fiatalokkal, akik ilyen-olyan csereprogramokban bulizzák végig az egyetem 1-2 évét.

2015.12.17. 07:47:00

@Zoole[uk]: Abban az esetben nem kapunk tiszta reakciókat. :D

ati27 2015.12.17. 08:32:49

@mernok-ur:
Sejtettem, hogy adg elsö körben szimplàn trollkodik. Én valamikor 20 éve cnc marósként kezdtem. (egyedi gyàrtàs, sok programozàs) majd CAD/CAM de inkàbb cameztem kb 10 évig, meg a megmunkàlàsok sorrendjét szervezgettem. Aztàn leléptem. Igzàból az tette be a kaput, hogy a cég olyan volt mint magyarorszàg nagyban: Mindenki jobban tudni vélte, hogy a màsiknak mennyivel egyszerübb. A cnc-s a szerszàmkészítöre, a marós a camesre, a cames a szerszàmtervezöre, és vica versa. Azaz "jóféle" "anti csapatmunka" jött létre, nomeg "klikesedés". Persze ennek megfelelö hatékonysàggal. Le is léptem.. Kaptam design engineer àllàst, majd ugye jött a vàlsàg. Munkanélküli lettem, és ezalatt próbàltam fejleszteni a kommunikàciómat, mert amikor kikerültem az angolom is nagyon szar volt. Alig mertem megmukkani. Azóta meg beszélek még egy nyelvet angolon felül. Sajàt projektem van, màrciustól indul az SOP, szlovàkiàban jórészt. Az autó, aminek a részegysége lesz pedig pont spanyolba fogjàk gyàrtani. A vicc pedig, "csak" gépésztechnikusként végeztem. Meló mellett megcsinàltam a villamosmérnök infó szgép hàlozatok szakirànyt a Kandón. Diplomàt még nem kaptam meg, mert nincs nyelvizsgàm. Anno érdekelt a fröccsöntö sxerszàmtervezés, de a cégnél a szerszàmtervezö sràc elhajtott, "mert ez nem olyan egyszerü" Most meg én csinàlom a design.. Szóval kicsit "ironikus". A jelenlegi helyen pont az az ember a legnagyobb cimbim, aki a szerszàmokért felelös, hiheyetlen tapasztalatú ember. Mivel a projektemben úgy terveztem meg az alkatrészeket, hogy gyàrthatóak legyenek (ha màr lehúztam 10 évet a gyàrtàsban) ez feltünt neki. Ràadàsul ez a projekt teljesen új koncrpció, semmi carry over.. Szal izgi... :-)

Béláim! Rátoltuk! 2015.12.17. 08:44:52

Nem csak a szerzőnek (hanem az egész ország írástudónak is általában:( szeretném FÖLnyitni a fülét!

Nem fenékig tejfel!!!

Nincs ilyen szó a magyarban, hogy tejfel. A tejnek föle van; a fele az más kategória...

Fölösleges sok mindent mekegve E-nek silányítani közbeszédünkben, mert abból csak makogás lesz a végén.

Fölfogtátok? :-)

M. Péter 2015.12.17. 10:11:46

@tiller foch: Spanyolország gazdagabb, mint Mo., de különösen délen, Andalúziában, Extremadurában vagy nagymértékű szegénység. Ott még mindig sokan élnek mezőgazdasági idenymunkából.

©________ 2015.12.17. 10:18:41

@Béláim! Rátoltuk!:

ha mar nyelvezunk

folnyitja a szemet
kinyitja a fulet

©________ 2015.12.17. 10:19:51

@M. Péter:
itthon is.
mondjuk az alfoldon romanok dolgoznak, az alfoldiek meg jonnek ide a nyugati hatarszelre.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása