oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2015. szeptember 17. 06:49,  Tíz érv Hollandia mellett 145 komment

2015. szeptember 17. 06:49 Határátkelő

Tíz érv Hollandia mellett

Ki mi alapján dönti el, melyik országot választja jövőbeni otthonául? Rengeteg racionális és persze érzelmi alapú érv is lehet, Györgyi (akinek korábbi írását itt olvashatjátok) most tízet szedett össze, ami őket Hollandia felé terelte. (Ha megihlet benneteket a poszt, örülnék, ha egy-egy akár rövidebb posztban összeszednétek, ki milyen tényezők, érvek alapján döntött jelenlegi otthona mellett. Tanulságos listák születnének...)

ferfizokni_bolt_1.jpg

„Többen kérdezték tőlünk a kiköltözésünkkor és azóta is folyamatosan, hogy miért pont Hollandia lett a célország? Hiszen első látásra ez nehezített pályának tűnik, leginkább a nyelv miatt, amit eredetileg egyikünk sem beszélt. Szóval összegyűjtöttem egy listába, hogy mi milyen szempontok alapján mérlegeltünk, és hogy szűkítettük a kört, amíg meg nem született a döntés.

Természetesen minden ember más, így a szempontjaink lehet, hogy egyáltalán nem relevánsak olyan valaki számára, aki teljesen más célból költözik külföldre vagy aki teljesen más attitűddel rendelkezik.

A mi célunk elsősorban a piszkos anyagiak és a viszonylag stabil, kiszámítható jövő (kihangsúlyozom a viszonylag szót, hiszen stabil, kiszámítható jövő nem létezik, ez inkább relatív fogalom) voltak, miszerint kényelmesen meg tudjunk élni, tudjunk félretenni illetve később akár befektetni. Így a szempontjaink is elsősorban errefelé irányultak. (Tehát minket pl. nem a kalandvágy vagy a teljesen idegen kultúrák megismerése vonzott ebben az esetben.)

1. Első szűk keresztmetszet: mindenképpen európai országba szerettünk volna menni. Elsősorban a gyors megvalósíthatóság miatt (pl. az EU-ban nem kell semmilyen vízum vagy munkavállalási engedély, szinte elég csak kiköltözni). De hosszú távon sem tervezünk tovább állni más kontinensre; mi szeretünk európainak lenni. :)

2. Fontos volt számunkra, hogy az ország jó gazdasági mutatókkal rendelkezzen: növekvő, stabil GDP, csökkenő munkanélküliség (legalábbis a mi szektorunkban, tapasztalatunkkal), a vállalatok növekedjenek, legyenek befektetések.

Ilyen mutatókat a neten sokat lehet találni, szóval nem nehéz ezeket lecsekkolni. Beteszek azért egy-két linket a teljesség igény nélkül, hogy mi nagyjából milyen oldalakról tájékozódtunk: az Európai Unió statisztikai oldala, a Világbank európai régióval foglalkozó része, az Eurostat vonatkozó oldala, és végül, de nem utolsósorban a Numbeo. Ez utóbbi egy jó oldal: lehet vele játszani, összehasonlítani országokat/városokat nem csupán megélhetési szempontból.

Így kiesett nagyjából Dél-Európa.

3. Jelentősen jobban szerettünk volna keresni, ezért esett ki például Németország, Ausztria, ahol bár a megélhetési költségek is alacsonyabbak, de a fizetések nem kiemelkedőek, ha Európát nézzük.

4. Párom mérnök, én közgazdász (azon belül marketinges) vagyok, így olyan országot kerestünk, ahol mindkét szakmára van igény: Hollandia nagyon iparos, sok gyártó cég van, valamint nagyon sok multinak itt van globális (regionális) központja, ami pedig nekem jó.

Itt hozzáteszem, hogy Hollandiában mérnökként relatíve könnyű elhelyezkedni, míg én sajnos a többi nyugat-európaival, adott esetben USA-ból érkezőkkel versenyzek, szóval nekem egy fokkal nehezebb volt.

5. Bár még nincs gyerekünk, de mivel hosszú távra tervezünk, nagyon fontos számunkra az oktatás minősége. Amit mi itt látunk (egyelőre nem első kézből származó tapasztalat), azzal nagyon meg vagyunk elégedve. Az oktatási rendszer maximálisan figyelembe veszi a gyerekek igényeit, teherbírását.

Az idegen nyelvekre nagyon nagy hangsúlyt helyeznek, valamint értelemszerűen a KRESZ-re és az úszásra (a bicikli és a rengeteg csatorna miatt ezek itt alapkövetelmények egy gyerek számára már az elejétől fogva, hiszen adott esetben csak az életük múlik rajta).

6. Hülyeség, de nekünk az időjárás is fontos volt: párom a nagyon meleget nem szereti, én a nagyon hideget, így Észak-Európa is kiesett. Bár itt kb. 200 napot esik az eső, ezt nem úgy kell elképzelni, hogy egész nap, hanem rövid időkre. Olyan, mintha a négy évszak helyett inkább csak ősz illetve tavasz lenne; ritkák az extremitások.

7. Bár mi az egészségügyet nem mérlegeltük kiutazás előtt, sokak számára fontos lehet, ugyanis meglehetősen eltér a megszokott magyar rendszertől, mind a betegbiztosítás területén, mind az orvos-beteg viszonylatában.

Itt eléggé „ridegtartás” van, ami egyébként nekem nagyon szimpatikus, viszont sok közép-kelet európai eléggé elszörnyed ezen. Abszolút elvárják, hogy önálló és proaktív legyél saját magaddal kapcsolatban és mindenféle csip-csup dologgal ne fordulj orvoshoz.

Például egy megfázással nem is foglalkozik az orvos, nem is fogad (telefonon kell bejelentkezni), hanem automatikusan paracetamol. Kis érdekesség: a világon itt használják a legkevesebb antibiotikumot, ami szerintem nem rossz mutató.

8. Egy ilyen hosszú távú döntésnél mindenképpen javaslom a személyes „érzéseket” is belevenni: nekünk Svájc zsigerből nem szimpatikus, illetve Angliával kapcsolatban is voltak meg nem magyarázható fenntartásaink, ezért sem döntöttünk mellettük.

Itt kérlek, ne kérjetek semmilyen indoklást, ezek abszolút érzések, amikre maximum közhelyekkel tudnék válaszolni, szóval nem is érdemes belemenni. :) De úgy gondolom, hogy fontos, hogy az ember végül egy olyan országban kössön ki, ahol szeret élni, még akkor is, ha kicsit nehezebb az elején.

9. Érdemes akár a megélhetési költségeket is mérlegelni. Nálunk az nem volt különösebben szempont, mert elfogadtuk, hogy egy magasabb jövedelemhez magasabb megélhetési költségek tartoznak, de sokaknak ez fontos szempont lehet; ezekben az esetekben például Németország jó eséllyel indul. Hollandiában a megélhetési költségeket nem mondanám kirívóan magasnak, de nem is a legolcsóbb Nyugat-Európában.

10. Mindketten beszélünk angolul, ami rövidtávon elég lehet, de nem akarok senkit hitegetni: annak ellenére, hogy mindkettőnk esetében a munkavégzés hivatalos nyelve az angol és a napi életben is jól el lehet boldogulni vele, hosszú távon muszáj megtanulni hollandul.

Egy mérnök esetében szinte mindenhol kérik (párom meg is tanult középfokon, mielőtt kijött), egy közgazdász – azon belül bármilyen specializációval – jelentősen lecsökkentheti az álláskeresésre szánt időt, hiszen a sok globális/regionális pozíció mellett, ahol óriási a nemzetközi verseny, abszolút labdába tud rúgni a helyi piacon. Egyébként pedig a beilleszkedéshez elengedhetetlennek tartom.

Mindent összevetve, mi a céljaink eléréséhez ezeket a szempontokat vettük figyelembe, de persze számtalan más szempontok is szóba jöhetnek, céloktól, emberektől függően.

Úgy gondolom, hogy mi viszonylag racionálisan mérlegeltünk, mindemellett az is tény, hogy nem a legkönnyebb és legrövidebb utat választottuk, de bízunk abban, hogy hosszú távon és persze sok befektetéssel (pl. nyelv tökéletesítése) számunkra ez volt a legjobb döntés. Egy év távlatából egyelőre panaszra nem lehet okunk. :)”

A moderálási alapelveket itt találod, itt pedig további posztokat olvashatsz Hollandiáról.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Hollandia

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr907793910

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2015.09.17. 12:51:19

@London2009: Ajjjaaajjj, London durván drága. nagyon durván. Laktam egy ideig ott is ... Hát, huhh! Amennyit ott elköltöttem pl. szobabérlésre az East-side-on, annyiból Stuttgart központjában bérlek önálló lakást. Igaz, garzon. De nem akartam nagyon kimenni a peremkerületekbe.
Itt, belső Nyugat_európában Németország a legolcsóbb ország, és igen, ez megmutatkozik abban is, hogy esetenként pár száz euróval kevesebbet lehet keresni. Viszont a megélhetési költségek is sokkal alacsonyabbak, nemcsak a térség országaihoz hasonlítva.
Most úgy egy évig Budapesten is bérlek egy szobás lakást párhuzamosan, az Újlipótvárosban, szóval Bel-Pest. 280 euró, plusz még kb 80 euró a rezsi ineternetestől mindenestől.. Ez így, innen nézve, nem olyan hű-de-sok...
Viszont, ha azt veszem, hogy Stuttgartban a központi garzonom havi bérleti díja 450 euró+ 100 rezsi, és hogy gyakorlatilag minden olcsóbb itt, mint Magyarországon, kezdve a tusfürdőtől egészen a laptopig ... már nem is olyan fasza. Már ha a bevételi oldalt is nézzük ...

London2009 2015.09.17. 12:56:23

@Pink Petsch: Igen, Londonban berelni draga, viszont a hitelek nagyon olcsok. Ha pedig a lakhatas meg van oldva, akkor anyagilag nagyon megeri itt elni. A fizetesek magasak es a fogyasztasi cikkek nem dragabbak, mint mashol. A szolgaltatasok viszont az egekben jarnak.
Budapesten soha nem bereltem lakast, ugyhogy nem vagyok igazan kepben. De amit masoktol hallok az az, hogy ha egy normalis lakast szeretne valaki berelni, akkor Budapesten is arra remegy egy atlagos fizetes fele...

2015.09.17. 12:56:40

@LittleG (uk): Édesem, én városi jány vagyok, falura akkor sem költöznék, ha fegyverrel fenyegetnének, mármint romániai vagy magyarországi faluba. Itt simán ;). És ahogy elnézem magam, előbb-utóbb az lesz a vége, hogy a kiköltözöm valamelyik Stuttgart melletti "-dorf"ba, vagy "-chen"-be ;)

2015.09.17. 13:00:47

@London2009: Hm, hát nekem csak akkor lesz saját lakásom, ha kápéban ki tudom majd fizetni. Én tuti nem kötöm le magam egy városba, de még egy országba sem évtizedekig.

2015.09.17. 13:08:02

@LittleG (uk): Ja, viszont, te nem erre voltál kíváncsi. Szóval, nem, tényleg nem biztonságos a helyzetet nem ismerő nyugat-európai nyugdíjasoknak valamelyik kelet-európai faluba költözni, hiába kapják meg a házat 1500-2000 euróért. Ilyen falvakba még az őslakosok sem költöznének ...

London2009 2015.09.17. 13:09:17

@Pink Petsch: Igen, ehhez a kerdeshez mindenki maskent all. Egy bizonyos eletkor utan – bar nem tudom hany eves vagy - lehet, hogy maskent fogod latni te is. Reszemrol en alig vartam, hogy vegre “lekossem” magam. Nem csak egy varoshoz, hanem egy masik emberhez, hazhoz, dolgokhoz. Valamint egy hazat barmikor el lehet adni. Egyelore pedig Angliaban megeri hazba befektetni a penzed, mituan folyamatosan megy fel az aruk. Persze a jovot nem latja senki elore, de egyelore nekunek a legjobb dontesnek bizonyult hazat venni. Ja es annyi keszpenzem nekem sosem lesz, hogy olyan hazat tudjak venni, amiben lakni is szeretnek. Persze a lotton meg nyerhetek!!

nl_eni 2015.09.17. 13:17:38

@Sanz: nem én vagyok a posztoló, de árakat éppen tudok. Szóval a nagyobb városokban és Amszterdam vonzáskörzetében 900-1100 között egy családi házat lehet bérelni, a kisebb lakrészek sem sokkal olcsóbbak. Amszterdamban is lehet ezer euró környékén próbálkozni, de csak a rosszabb hírű környékeken. Itt egy jobb lakás akár kétezerbe is jöhet havonta. A lakásokat 90%-ban üresen adják ki. Illetve az üres azt jelenti, hogy van benne felszerelt konyha, de semmi egyéb, sokszor még parkett se. Ellenben ha sikerül egy berendezett lakásra bukkanni, az szinte ugyanolyan árban van, mint az üres, mert úgy számolnak, hogy, ha a bútoraikat tárolni kellene, akkor az nekik lenne plusz költség, tehát jót teszel vele, ha megtűröd a cuccot. Egyébként meg egy, de inkább kéthavi kauciót szoktak kérni.

2015.09.17. 13:23:28

@London2009: Közelebb vagyok a 40-hez, mint a 35-höz, maradjunk ennyiben ;). No, ezt csak azért, hogy nehogy azt hidd, az ifjonti hév mondatja mindezt velem :D
Én azt tervezem, hogy amíg el nem érem a jó negyedszázad múlva esedékes nyugdíjazásomat, addig nekem nem kell saját lakás. Szeretem a mobilitást, megfordultam pár országban már. Nekem eddig Németország jött be a leginkább. Ezen belül is nagyon sok városban voltam, nagy bizonyossággal állítom, hogy többen, mint a született németek többsége. A kedvencem Dél-Németország, a Fekete-erdő és környéke, no meg a svábok. De attól sem lennék elszotyolodva, ha a keleti részen kellene élnem, ha Drezda vagy Lipcse lenne a két választási lehetőség. Más kizárva. ;)

LadyGy 2015.09.17. 13:29:13

@Sanz: Szia, a posztoló vagyok. A lakásárak nagyon függenek attól, hogy melyik városban élsz: Amsterdam, Rotterdam és Utrecht a legdrágábbak nagyjából ebben a sorrendben. Persze itt sem mindegy, hogy belvárosban vagy egy külső kerületben laksz. Az árak egy 3 szobás lakás esetén 1600 - 2500 euróba is kerülhetnek per hó. Mi agglomerációban lakunk, kb 15 km-re Amsterdamtól, és 750 eurót fizetünk + rezsi egy teljesen új építésű lakásért (szintén 3 szoba). Utazásra kb 300 euró megy el, ha ingázol Amsterdamba, de a legtöbb cég ezt fizeti. Szóval alapvetően jobban megéri agglomerációban lakni az utazással együtt.

LadyGy 2015.09.17. 13:33:27

@Pink Petsch: Mi úgy számoltuk, hogy arányaiban jobban megéri Hollandia, azaz magas fizu de nem annyival magasabb kiadások. Persze ez attól is függ, hogy Németország és Hollandia melyik részét hasonlítod össze.

2015.09.17. 13:39:41

@LadyGy: Én jórészt Stuttgartban élek (már amikor Németországban vagyok), ez pedig német szinten sem a legolcsóbb város. Van egy barátnőm, aki Amszterdamban az egyim peremkerületben fizet kb 40%-al többet azért, amit én Stuttgartban a központban élvezek, lakhatási szempontból.
Németországban azért meg nem 40%-al alacsonybbak a bérek átlagban, Hollandiához viszonyítva, nah .. ;)
De ha jól érziztek magatokat, akkor okés. Csak az a 3.-ik pomnt tényleg nagyon faramuci volt, nah ...

2015.09.17. 13:41:22

@LadyGy: Viszont Ausztria Tekintetében nagyjából iagazd van. Ausztria rohadt drága ...

LittleG (uk) 2015.09.17. 13:42:36

@Pink Petsch: Nem ilyenre gondoltam, hanem visszaköltözőről és nem egy olyan nyilvánvalóan necces faluba. Rosszakarók/rablók mindenütt vannak. Nekünk otthon volt egy a földszinten lakó szomszédasszonyunk, akti kétszer is kiraboltak, míg a gyerekeinél volt Olaszországban. Valaki kifigyelte, ismerhette.. És ez egy tömbházban volt, jó környéken, nem messze a városköponttól.
Bár nem tudom hogy állnak ezzel a spayol tengerparton tengődő brit nyugdíjasok :) hogy őket is érik-e ilyenek

London2009 2015.09.17. 13:46:36

@Pink Petsch: Kinek a pap, kinek a papne. Nekem nagyon fontos az otthon, kert, nyugalom, biztonsag. Igazi feszekepito tipus vagyok. Nem tudom, hogy fiu vagy e vagy lany, de en tipikus no vagyok. : )Alig vartam, hogy sajat konyham, kertem legyen, hogy ugy rendezzem be a hazam, ahogyan en szeretnem stb. Egyebkent valtozatlanul azt gondolom, hogy attol, hogy veszel egy ingatlant, nem vagy te roghoz kotve. Budapesten is van ingatlanom, nem kell nekem ott is laknom. Berbe lehet adni, vagy el lehet adni barmikor. Egy percig sem tartana ez a resze vissza a vasarlastol.

LadyGy 2015.09.17. 13:50:43

@Pink Petsch: Abban maximálisan egyetértek, hogy Amsterdam kiemelkedően drága, ezért is írtam, h nem mindegy melyik részeket hasonlítjuk össze. Mi agglomerációban lakunk, a töredékéért, mintha bent laknánk akár egy amsterdami külkerületben. És mivel a cég, ahol dolgozom fizeti az ingázást, ezért az utazás csak plusz időbe kerül, pénzbe nem.
De az igaz, hogy optimalizálni kell, hogy az ember a legjobban jöjjön ki, ami azért messze nem azt jelenti, hogy nyomorogni kell.
Peace :)

2015.09.17. 13:54:28

@LittleG (uk): Ja, hogy te a 100%-os biztonságra gondoltál. Mna, olyan nincs. Sehol a világon. Arra van a vagyonbiztosítás. Pl. a mostani bérleményemben Budapesten havi 900 forintot fizetek direkt erre, ami 500 ezer forintos plafonig véd, mondjuk egy betörés esetén. Ennél nagyobb értékű tárgyam egyrészt nincs, másrészt ha lenne nem otthon tartanám.
Ha most teszem azt betörténének, akkor elvihetnék, az optt hagyot ruháimat, némi szennyest, pár tányért és evőeszközt, a kisebbik bőröndömet. Azt hiszem, a legértékesebb cucc a UPC modeme per pillanat a lakásban ;).

2015.09.17. 14:00:31

@London2009: Hát sok tesztoszteron bennem sincs, ha érted, hogy mondom ;).
Tény, hogy nem vagyunk egyformák. Bár sokszor tele van a közmondásos tököm a nomádsággal, azért abban tutira biztos vagyok, hogy max. fél éven belül belehülyülnék, ha valami idilli családmami-szerepben találnám magam, cserépben nevelt datolyapardicsomok és díszchilik között ;).
Egen, fiút vártak, anno ... ;)

2015.09.17. 14:09:13

@LadyGy: Nem háborúzom ;). Csak ismerem a német körülményeket nagyjából (nem állítom, hogy minden tartomány, minden egyes városáét ismerem, de a legfontosabbakat azért eléggé), és azért lepődtem meg a 3.-ik pontodon. Ha csak Ausztriát említetted volna a német nyelvterületről, akkor azt mondom, oké, általában véve igazad van. De Németország pont nem ez a kategória, mivel a határok mentéről ide járnak bevásárolni, ugye a Nyugat polgárai is. És nemcsak az itteni Aldik olcsóbbak, vagy a Rewek, hanem úgy általában a lakhatás, rezsi, ilyesmik, komolyabb cikkek is mint a schmand. Persze, a nyugat-európai szinthez viszonyítva.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.09.17. 14:12:56

@Pink Petsch:
Nagyon kétlem hogy az én tanáraim között bölcsész végzettségű lett volna.

2015.09.17. 14:20:36

@diggerdriver: Hm, azt mondod, sosem tanultál magyar irodalmat? És nyelvtant? Idegen nyelveket? Világirodolmat? Képzőművészetet? Nem volt tanítónénid, vagy bácsid, aki megtanított írni-olvasni?
Ha most azt mondanám, hogy látszik, akkor tutira megsértődnél .. pedig ez egy rohadt magas labda :P

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.09.17. 14:22:35

@Pink Petsch:
Vállalom… :)))))
Akkor a bölcsész az sima tanár?

2015.09.17. 14:25:24

@diggerdriver: Igen, többek között a sima tanár és tanító is bölcsész végzettségű. Ugyanis ez is egy gyűjtőfogalom, mint a közgazdász, sok ága van ;)

London2009 2015.09.17. 14:52:58

@Pink Petsch: haha, ez nagyon viccces. Alig vartam, hogy megerjenek a koktelparadicsomjaim es a chili paprikaim a kis kertemben! ; )

pappito · http://pappito.com 2015.09.17. 14:53:06

@Pink Petsch: ez népszerű félreértés, hogy lekötöd magad egy helyre
simán vehetsz máshol, adhatod el a jelenlegit és viheted magaddal a hiteled másik ingatlanra, a banknak tökmindegy amig fizetsz rendesen és van fedezet
ki hitelez neked egy stuttgarti pecóra az fog egy hamburgira is

nemor 2015.09.17. 14:53:14

@diggerdriver: hát... ha tanultál pl. magyart, történelmet, idegen nyelvet, akkor pedig volt, több is:-)
hacsak nem mind képesítés nélküli tanár volt :P

standup 2015.09.17. 14:53:21

@LadyGy:
Nagyon hálás lennék, ha e-mailben vagy más módon megkereshetnélek. Jelenleg dilemma fázisban vagyunk, éppen Hollandia körvonalazódik, ugyanilyen kizárásos alapon.
Nem segítséget, csak információt szeretnék kérni, mielőtt véglegesen döntünk.
Szintén közgazdász vagyok, ezért is akadt meg a szemem a poszton.
Előre is nagyon köszönöm!

Peter Kovács 2015.09.17. 14:53:27

A hollandok eléggé felszínesen barátkoznak, de ugyanakkor kellően lazák, ez szimpi. Az időjárás valóban nem túl jó nekünk magyaroknak. Amszterdam jó hely, oda visszamennék.

London2009 2015.09.17. 14:57:08

@Pink Petsch: @diggerdriver: szereny tudasom szerint a kozepiskolai szinttol kezdve tanitanak bolcsesz es tanar vegzettseguek. Altalanos iskolaban pedig a tanitokepzot vegzettek. A bolcsesz a tanar, irodalmar, tortenelemkutato, fordito, ujsagiro stb. attol fuggoen, hogy milyen palyat valaszt. Valoban egy nagy gyujtofogalom az egesz.

2015.09.17. 15:07:23

@London2009: Na ládd, tudom én, mi a trend ;).
No, ne érts félre ... néha kívánom, hogy nekem is okés legyen egy ilyn élet, megnyugtató lenne. De nagyon tartok attól, hogy átmennék Walking Deadbe fél éven belül ... legjobb esetben ;)

2015.09.17. 15:12:48

@pappito: Ahham, és ha 2 év múlva Dániában akarok majd élni pár évet? Vagy éppen máshol, Európán kívül? Szívjak 15-20 évet azért, hogy legyen 70 négyzetméretem Németországban?
Sosem terveztem korábban, hogy Németországban éljek, a nyelvet sem igazán ismertem. Mégis így alakult. Jelenleg. Még az is lehet jövő ilyenkor Ausztráliában fogok kikötni ;).
Akkor meg?

London2009 2015.09.17. 15:14:34

@Pink Petsch: Nekem is kellett hozza egy vegigugralt evtized, lemondott eskuvo, egy orszagvaltas stb. hogy eljussak idaig! ; )

2015.09.17. 15:14:43

@London2009: Oups, bocs, én az alap-, közép. és felsőfokú képzésemet Romániában szereztem meg, ott meg magyarországi magyarra lefordítva az ovónéni is bölcsész ;).
De feltételezed diggerről, hogy nem végzett középsulit? ;)

2015.09.17. 15:18:22

@London2009: A lemondott esküvőn kívül esetemben is stimmt ... ja, meg mivéve, hogy én még most is ugrálok. Igaz, most kényszerpályán kissé amíg meg nem kapom az Europass "mesterlevelemet". 750 euró ... a gáz az, hogy elvesz kb 11 hónapot az életemből, teljesen feleslegesen. :(.

London2009 2015.09.17. 15:18:53

@Pink Petsch: addig kiadod a lakasod! Hadd fizesse mas a hiteled... Aztan 45/55/65 eves korodra lesz egy hitelmentes ingatlanod, amit eladhatsz peldaul es eleted vegeig eleldegelhtesz belole egy palmafa alatt egy koktellal a kezedben kis napernyovel! ; ) Ha peldaul nekem jovo evtol Szingapurban kellene elnem, akkor sem adnam el a londoni hazam. Miert tennem? Szepen kiadnam folyamatosan akar 20 evig... Egy percig sem tartana vissza a koltozestol az, hogy van egy ingatlanom.

2015.09.17. 15:25:44

@London2009: Na egen, de ez azt feltételezi, hogy 15-20 évig lekötöm magam, vagy ha nem akkor rohadt sokat ráfizetek .. Nekem nem éri meg a nyűg ... az a pénz inkább legyen meg másban, ami likvid. Ja, és Szingapúrból a franc akarna Londonba rohangálni, ha elromlott a csaptelep (ami az angol csapokat ismerve, nagyon valószínű, úgy kb. kéthetenként). Igaz, külön meg is fizethetnék egy fickót erre. De minek? Amikor épp az a lényeg, hogy nem akarom lekötni magam sehova sem évtizedekre.

London2009 2015.09.17. 15:33:28

@Pink Petsch: De nem ertem, hogy miert kotned le magad azert mert van egy ingatlanod valahaol? Mint irtam, nekem van Budapesten is es nem voltam otthon tavaly ota… Vannak kivalo ingatlankezelo cegek, nem kellek en semmihez. Bar lenne meg egy par lakasom Parizsban, New Yorkban, San Franciscoban…:D De persze, ha ertenek a tozsdehez mondjuk, akkor lehet, hogy a legjobb lenne ertekpapirokba fektetni a penzt. De miutan nem ertek hozza, nekem marad az ingatlan.
Mondjuk nekem annyibol mas a helyzetem, hogy nekem fixen a bazisom London. El tudok kepzelni egy secondmentet az elkovetkezo par evben egy masik orszagban, de az nem lenne hosszabb par evnel. Utana pedig feltetelezhetoen visszaternek Londonba igy is, ugy is.

2015.09.17. 15:41:10

@London2009: Te, nekem már a budapesti bérlemény is nyűg. Mert pl. tudom, hogy vagy 2 napja ott áll az ajtóba fűzve a UPC számlája, de csak jövő héten megyek Pestre. Idegesít. Tudatt alatt.
Rühellem a kötöttségeket. Egy saját ingatlan meg rengeteg nyűg, és kötöttség. Ha meg nem akarok vele foglalkozni, akkor meg meg kell fizetnem mást, hogy megtegye. Az megint plusz nyűg, ja, és kiadás. Ha annyi felesleges pénzem lenne, gyémántba fektetném, ingatlan helyett. Nem kell vele foglalkozni.

2015.09.17. 16:00:01

@pappito: Akkor csak a szokásos.

BéLóg 2015.09.17. 16:09:13

Helló!
Hollandiával sajnos két igen nagy baj van, bár ezek >20 évnyi távlatban jelentkeznek majd.
Az egyikről csak röviden írnék, linket adva, RÁBÍZVA minden érdeklődőre hogy MAGA alakítsa ki a véleményét:
cikkek.soti.ca/eurabia-has-a-capital--rotterdam.html
A másikról hosszabban szeretnék írni.
Dolgoztam Észak-Németországban és ott a folyókat, vízi védműveket, és a tengert nézve (és utána járva sok dolognak) világossá vált, hogy ezeken a helyeken a legnagyobb problémát a FOLYÓK jelentik a maguk periodikus áradásaival.
Hollandiához "ugorva" az emberek annak "mélyföldi" jelzőjéről szinte csak az ugrik be, hogy a TENGER felől nagy gátakat kell építeni, különben baj lenne.
Ez azonban nem egészen igaz.
Hollandia addig képes fennmaradni, amíg az ott már száz évnél is régebben telepített és fenntartott SZIVATTYÚK képesek a keresztülfolyó vízekből származó TALAJVIZET a tengerbe önteni.
Ez azonban a globális felmelegedés miatt egyre nehezebb! Az európai gleccserek olvadása és a fokozódó csapadék miatt évről-évre súlyosabb FOLYÓVIZI árvíz sújtja Hollandiát, amely ellen lehetetlen már gátakkal védekezni (ennek fizikai oka van -- érdemes ennek is utána olvasni).
Hollandiát tehát az fenyegeti, hogy belefullad a rajta keresztül haladó folyók áradásaiba fog belefulladni.

Ha összevetjük ezt a két valós veszélyt, azaz a kezelhetetlen muszlim előretörést és a környezeti árvíz-katasztrófa előre tökéletesen megjósolható bekövetkeztét, Hollandia az a hely amit SÜRGŐSEN EL KELL hagyni. Már ha az ember többre tervez mint egy generáció.

Én úgy gondolom, egy generációnyi időn belül például Magyarország lesz a HOLLANDOK egyik menedéke, aminek én a magam részéről még örülök is.

martineden 2015.09.17. 16:15:17

@Sanz: alberleti szoba 300-tol indul,lakas 650-tol+rezsi.Ha allando szerzodesed van egy munkahelyen ,vehetsz lakast v hazat,keszpenz egy filler sem kell es az elso lakasnal a havi fizetendo torlesztorezzlet 40%-at az allam fizeti 10 evig.Alapesetben olcsobban jossz ki ,mint a berlettel.A biztositas 80 -tol220-ig,te dontod el milyen csomagot valasztasz.Ha nincs beveteled az allam visszaadja a 90%-at.!* eves korig ingyenes,Nagyon jo az ellatas ,a paracetamol igaz,de ha komolyabb bajod van nincs semmire varakozasi ido,azzonnal m,egvizsgalnak,pl ct,mri,stb.A gyogyzser ha orvos irja fel teljesen ingyenes,nincs onresz.

2015.09.17. 16:15:28

Kicsit száraz megközelítés, de egy közgazdásznak gondolom ez bók ;)

Akkor tíz érv hollandi ellen (félig komolyan):
1. Nem angol a hivatalos nyelv
2. Nem német a hivatalos nyelv
3. Roppant jellegtelen épített természeti környezet: csatorna, mező istáló X 100
4. Nincsenek hegyek
5. Mondjuk ki: szar időjárás ;)
6. Vacak kaja.
7. Brutál magas mindenki a buszon (a 192cm-mel pont átlagos vagyok) OOO
8. Amszterdamban tényleg _mindent_ meg lehet találni, nekem kicsit sokat is (drog, szeksz utcán ...)
9. .. vidékre meg minek menne az ember, tehenésznek?
10. Narancssárga??? Na nemá :DD

csizkek 2015.09.17. 16:15:39

En szeretem Hollandiat, Nemeto.-ban lakunk nem tul messze a hatartol. Nalam orszagok EUban a nemet teruletek, Hollandia es Skandinavia ami szoba johet.

"3. Jelentősen jobban szerettünk volna keresni, ezért esett ki például Németország, Ausztria, ahol bár a megélhetési költségek is alacsonyabbak, de a fizetések nem kiemelkedőek, ha Európát nézzük."
Na ez ami nem igaz mernokok eseten. Nemeto.-ban ugy altalaban jo 20%-al tob a fizu es kevesebb az ado. Kiveve ha Hollandiaban a szakteruleteden jar a 30% rule! Az megdobja a nettot, de meg igy is jobb Nemeto. nagy altalanossagban. Fizu szempontjabol. Elhetoseg szempontjabol en mindkettot szeretem!

Gulyo 2015.09.17. 16:15:57

De jó hogy nem kell kint élnem...

BéLóg 2015.09.17. 16:16:12

(...bocs az a fulladásos mondatot még egyszer el kellett volna olvasnom küldés előtt, de gondolom így is lejött mit szerettem volna mondani...)

LadyGy 2015.09.17. 16:19:41

@standup: Szia, küldtem privátban üzenetet. Szívesen válaszolok a felmerülő kérdésekre.

Hari Seldon 2 2015.09.17. 16:29:47

@London2009:
"Igen, Londonban berelni draga, viszont a hitelek nagyon olcsok."

Ezt úgy érted, érdemesebb részletre venni egy lakást, mint bérelni? Mármint annak, aki biztos benne, hogy ettől kezdve mindig ott fog élni?
(vagyis a hitel havonta kevesebb mint a bérleti díj?)

Mr Long 2015.09.17. 16:34:27

@London2009: Azert sokan szivjak a fogukat, hogy az elso lakashoz osszeszedjek a 30+k es jarulekos koltsegeket. Mernok haverjaim is szivesen koltoznenek Londonba, ha nem lenne fizethetetlen. Most aranylag fiatalokrol beszelek 26-28 evesekrol, nekik egesz egyszeruen nincs ennyi penzuk.

London2009 2015.09.17. 16:38:56

@Hari Seldon 2: Igen, ezt pont igy ertem. Valamint ez egyre inkabb igy lesz. Az alapkamat egyelore nagyon alacsony, bar allitolag ez majd jovore talan valtozni fog. Most ugye mindenki eppen var a FED dontesere. Az ha minden igaz GB-re is hatassal lesz.
Tegyuk fel, hogy van egy lakas amit megvesz valaki 20% onerovel es 80% hitellel. A hitel torleszto kevesebb lesz, mint a berleti dija lenne a lakasnak. Emiatt nagyon sokan vasarolnak Buy to Let hitellel lakast es ez egy ongerjeszto folyamat. Az a reteg aki nem tud lakast venni egyre jobban szorul ki, hiszen a folyamatosan novekvo berleti dijak mellett meg kevesebb az eselye arra, hogy egy onerot osszesporoljon.

Mr Long 2015.09.17. 16:40:00

@Hari Seldon 2: Megeri, mindenki venni akar (nem londonrol beszelek), mert van akinek fele annyi a torlesztoje, mintha berelne egy ugyan olyan lakast/hazat.
Bar kiszallaskor valami plusz koltseg mintha lenne, mert az egyik srac nem akarta eladni munkahelyvaltoztatas utan a kecojat, mert nem eri meg neki.

London2009 2015.09.17. 16:43:06

@Mr Long: Azert nem megfizethetetlen. A 30K-t meg altalaban evek alatt gyujti ossze mindenki. Tegyuk fel, hogy van egy par es minden honapban fejenkent felretesznek 500 fontot. Ami azert nem egy lehetetlen dolog. Az egy evben 12k…3 ev alatt pedig 36k… Ami pont 10% deposit plussz stamp duty es ugyvedi koltsegek egy 300k-s hazra nezve, amiert pedig mar lehet szepeket kapni. Jo, nyilvan nem central Londonban. 270k hitel havi torlesztoreszlete pedig, mondjuk 25 evre nezve, kb olyan 1200-1300 font. Ugyhogy London nem megfizethetetlen, csak kell nemi tervezes es turelem hozza.

Mr Long 2015.09.17. 16:45:11

@London2009: Lehet, nekem ezt a sracok mondtak, nem turkaltam a tarcajukban :)

udvaros · https://udvar.wordpress.com 2015.09.17. 16:47:32

Van olyan statisztika, amiből kiderül, hogy a GDP hányad részét lopják el a politikusok? Ez legalább olyan fontos adat, mint a várható élettartam. Egy jó országban minden nap gyereknap. Van ilyen?
udvar.wordpress.com/2015/05/31/mindennapi-gyereknap/

inebhedj - szerintem 2015.09.17. 16:47:52

@Muscari:

OFF:

Mivel pedig minden szakon tanulsz közgázt (mikro, makro, stb), így az a közgazdaság is mindenek része, amelynek és minden másnak is része a marketing. :)

Ebből az következik, hogy nem tudjuk, mi a szakmája a posztolónak, lehet nyúltenyésztő vagy éppen elméleti fizikus is. :)

:OFF

London2009 2015.09.17. 16:56:11

@Mr Long: Sokat kampanyolok a “vegyetek lakast, ha tudtok” cimszoval, de tapasztalom en is, hogy az emberek tobbsege at sem gondolja, csak odaig jut el, hogy Londonban ez lehetetlen, kar is megprobalni. Pedig ezt csak cafolni tudom. De vegeredmenyben, nekem teljesen mindegy ki mit csinal. :D

©________ 2015.09.17. 17:07:41

@inebhedj - szerintem:

"én közgazdász (azon belül marketinges) vagyok"

közgazdász. megírta.

2015.09.17. 17:15:19

Horvátország bedobta a törülközőt .. egy napig sem bírták az "új-európaiak" hordáját ... Kezdem az eddigieknél is jobban becsülni a nemzetem, hónapokig szívtunk velük. Ezek meg ...
Ja, ezt csak úgy, ismeretterjesztésként.

2015.09.17. 17:19:32

@London2009: Azt látom :)
De nem mindenkinek van rá szüksége. Ki tudja, hova keveredik az ember? És egy ingatlan akkor is odaköt valahova, ha éppen bérbe adod, mert foglalkozni kell vele. Egy másik kontinensről meg azért kissé nehézkes ;).
De szerintem is, aki már tutira biztos, hogy abban az adott országban marad legalább 10 évet, az inkább tényleg vegyen, ha van rá normális lehetősége (nem uzsorakamatra).

Tiangong 2015.09.17. 17:31:57

@LadyGy: Hello, itt is egy közgazdász, de én még az út előtt állok. Olvasom nagyon nehéz volt találni szakmádban állást, végül mi volt a szerencsét hozó szisztéma vagy kulcskompetencia?

H.Krisz 2015.09.17. 19:05:08

A 6. pont nagyon megtévesztő. Én most már 8 éve lakom Hollandiában. (Noord-Brabant megyében) biztos lehetek benne, hogy egyik évben se találkoztam olyannal, hogy 200 napon nappali időben esett volna az eső. (szerintem még ha az éjszakákat is belevesszük akkor sincs 200 nap) ebben is nagy lehet a szórás, hogy a tengerhez közel lakik valaki vagy beljebb. Semmivel sem rosszabb, mint Mo-n. Ugyan is Hollandiában az éves csapadék mennyiség 700-800 mm, addig Mo-n 650-800 mm között van.

fasor6 2015.09.17. 19:05:08

@csavargo: Nagyon koszonom, fentebb mar megkerdeztem valakitol, ha nem tudja az infot, koszonettel elfogadom majd az ajanlatot.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.09.17. 19:07:39

@Pink Petsch:
Na akkor engem mégsem tanítottak bölcsészek.
Nincs középiskolai végzettségem

DieNanny CH 2015.09.17. 19:29:47

@adg:

"láncon függő hokedli"
:-))))))))))))))))))))))))))

sellőlány 2015.09.17. 20:54:23

Mindig érdeklődéssel olvasom a Hollandiával kapcsolatos blogokat, mivel a fél családunk holland (férjem révén), és 9 éve mi is ott kezdtük közös életünk. A fenti lista alapján mi az alábbi okok miatt végül nem Hollandia, hanem Magyarország mellett döntöttünk, ahol azóta is élünk.
1. Más preferenciáink vannak.
2. Bár jelentősek a gazdasági mutatók, a speciális területeken (pl az enyém) való érvényesülés külföldiként ritka, és ehhez hollandul tudni, a helyi szabályzatokat ismerni, kapcsolatrendszert kiépíteni elhagyhatatlan. Ezért csak a nagyobb városokban volna értelme próbálkozni (az itthoni szintű megélhetés viszont elvinne alapból 1-1,5 normál fizetést), a férjem viszont egy adott vidéki környezetből származott (ott volt a multi cég telephelye is, ahol évek óta dolgozott, és ott volt ingatlanja is) ebből a szempontból nem volt optimális környezet.
3-4. A férjem szakmailag Hollandiában állóvízben tapicskolt, a szocialista alapú berendezkedés miatt a bérezése nem teljesítette azt az elvárást, ami maga felé támasztott. Hollandiában korosztály és ledolgozott évek szerinti hierarchia van, akkoriban kora 30-asként esélyes sem volt feljebb lépni a ranglétrán, ha felette idősebb, a cégnél régebben dolgozó személy volt, noha ambícióban, szemléletben más irányra lett volna szükség. Pl. hollandok nem szeretik, valaki gondolkodásában túlságos kilóg a környezetéből, imádnak minden témára értekezleteket összehozni, órákig egyeztetni, mindenkit meghallgatva, sokszor jelentős döntések nélkül. Ezt ő a habitusából fakadóan nehezen viselte, mint minden hollandos jellegű egyéb óvatoskodást. Nekem valószínűleg egyszerűbb lett volna valami más munkát választanom, vagy családot alapítani, de itthon volt egy cégem és a szakmámban jól állásokban dolgoztam.
5. A holland oktatásban, iskolarendszerben rengeteg irigylésre méltó, illetve követendő példa van. Mégis a saját családunk és baráti körökben tapasztaltak alapján meglepő volt számunkra, hogy a gyerekek többsége nem szeret olvasni, nem tud magától játszani, felszínes a tárgyi tudása, hiába lenne képes többre és nehezen motiválható. Ez persze sokszor a szülők miatt alakul így, akik többsége tipikusan sztenderd, teljesen átlagos életet él, különösebb célkitűzés nélkül.
6. A férjem abszolút élvezte, hogy errefelé igazi évszakok vannak (bár ki tudja, meddig), közel vannak a mediterrán vidékek. Nekem a holland időjárás és a kedvenc "vízpermet" és "vízszintes" eső megszokhatatlan volt, sz pedig, hogy két hétig volt éppen-nyár, elfogadhatatlan.
7. A helyi eü-t személyesen nem tapasztaltam, azontúl, hogy látatlanban felírt receptre és kenőcsre 70 erót kellett kicsengetni. A férjem az ottani rendszert kicsit visszasírja, itt pedig igyekszik egészséges maradni. És persze fizet, mint a katonatiszt, minden maszek orvosi

Zsófia Fejes 2015.09.17. 21:16:51

Szia, Györgyi!
Nagyon tetszett a cikked. Most én is itt vagyok Hollandiában, egyelőre csak diákként, Erasmussal, de a későbbiek szempontjából is előkelő helyen szerepel. Csak annyit fűznék hozzá a dologhoz, hogy az én megfigyeléseim szerint az élelmiszerárak ugyanolyanok, mint otthon, sőt, néhol olcsóbbak (ajánlom a Jumbo nevű szupermarketet). A lakhatás persze drágább, meg én nem is adózom, meg nem fizetek járulékokat, szóval lehet, hogy úgy másfelé billen a mérleg. Sok sikert a kintiekhez! :)
UI.: nagyon értékeltem, hogy te tudsz helyesen írni :D

Vizilabda 2015.09.17. 21:17:08

1. Ott lehet cigit tekerni.
2. Nincs olyan sok gonosz ember mint itt.
3. Szabad nyilvánosház.

sellőlány 2015.09.17. 21:22:53

után. A paracetamolos szintentartást nem igazán tudom megérteni, főleg amikor a gyerek taknya-nyála összefolyik vagy fülgyulladással is még iskolába küldik. A prevenció szinte nem létezik, viszont a tényleges betegségek kezelésére rengeteget költenek, amik nagy része prevencióval megelőzhető lett volna. Megdöbbentő számomra, hogy az ottani családunk idősebb tagjai 7-8 féle gyógyszert szednek ott naponta, míg itthon 1-2 félét. De hát ugyanúgy nem értem a fűtetlen hálószobákat, a nyirkos hidegben alulöltözött embereket se, úgyhogy ezt a kategóriát betudom kulturális különbségnek.
8. Ez a pont summázza a korábbiakat a "miért nemek" mellett. :-)
9. Nekünk a mérleg a holland ábra szerint egy "nagyvárosban", rosszabbul jött volna ki, mint itt, kevesebb kihívással, szegényesebb választási opciókkal, mint itthon. Érvényeselni itt se könnyű, de nem lehetetlen, bizonyos területeken van kiugrási lehetőség, az adózás ugyan borzalmas, de könnyen kijátszható és könnyű céget alapítani (ez minket ugyan nem érint, de sok itt élő külföldit igen). És igen, le kell írni, hogy egy nyugat-európai személy értéke attól, hogy nyugati, 2-3-4 nyelven beszél, külföldi egyetemen diplomázott és nyugati típusú munkakörnyezetből jött, 3-4x-esesét éri a magyar átlagnak. És ez az itteni megélhetési mutatókkal abszolút bem egyenesen arányos, tehát össze sem hasonlítható a nyugati rendszerrel.
10. Szuper, hogy tényleg szinte mindenki beszél angolul, de ha huzamosabb ideig ott ragad az ember, elvárt, hogy jól beszéljen, értsen hollandul, különben kirekesztődik. Ez valahol jogos, mégis egy ambivalens érzéseket keltő elvárás, itt nincsen ilyen presszió, az a némi magyar tudás pedig mindig pozitív fogadtatásra talál, amivel a férjem különösebb tanulás nélkül jelenleg rendelkezik. Ettől függetlenül teljesen szabadnak érzi és megérteti magát.

2015.09.17. 21:24:04

Jo kis poszt, en nagyon szeretem Hollandiat, vizualis kultura es design ugyben a legjobban Europaban, lehet, hogy a vilagot Isten teremtette, de Hollandiat a hollandok ugyebar. Elso ervnek en ezt mondanam, a normalis magassagu embereket pedig masodiknak. :D De ha kene ellenerveket is mondani, akkor az Ajax es a Feyenoord... :D

2015.09.17. 21:35:24

nekem ket kerdesem lenne:

Miert egy ferfizoknit arusito bolt kirakata az illusztracio a cikkhez?

Ill tenyleg lehet bitcoinnal fizetni a zokniert? az nagyon vagany? (latom ott a bitcoin logo a kep sarkaban)

asszem a lenyeget elkaptam, tobb hozzafuzni valom nincs, :D

2015.09.17. 21:36:23

"az nagyon vagany" - kerdojel nelkul

slowMotion 2015.09.17. 21:38:18

1) Hollandok még a skótoknál is skótabbak
2) Egy holland multinál felső vezetői posztra szinte kizárólag csak 1 holland jut
3) Emelkedik a tenger (egy ismerősöm, aki évekig dolgozott holandokkal, úgy megutálta őket, hogy minden héten megnézi a vizállásjelzőt)

Persze minden népségre lehet hasonló állitásokat tenni. Amúgy nekem szimpatikus hollandia és a hollandok, de az első két pont áll.

sellőlány 2015.09.17. 21:39:50

Összegezve: a jövőbe vetett hit, kiegyesúlyozott, de semmi extra életszínvonal, azonos szokásokkal rendeljező kollégák és környezet, megszokhatatlan időjárás, lakókocsis nyaralások, időskori öregek otthona, sajtos toastkenyér ebédre hidegen, távolra szakadt gyerekek, még akkor is, ha a szomszéd faluban laknak, végtelen hitelek a házon, lakáson, 20 eurós megtakarítás felett különadó, mértékletes élet, ugyanolyan szülinapok, ugyanazokkal az emberekkel... Kb. ez pár szóban Hollandia. A fentieket egy kicsit Határátkelőnek is írtam, hogy választ adjak a "miért NEM ott"-ra, illetve azoknak, akik a sok pozitívum mellett, szeretnék látni az érem másik oldalát is.

sellőlány 2015.09.17. 21:41:27

20 eurós= 20 ezer eurós (tehát a "tehetősebbek" különadója)

2015.09.17. 21:49:57

@sellőlány: Ok, ertem, elfogadom, de :

"megszokhatatlan időjárás, lakókocsis nyaralások,"

...ezzel a kettovel mi a baj? :D

Shanarey 2015.09.17. 22:01:06

Hollandia, egy süllyedő hajó, amely jól megy, de ettől függetlenül merül is.
Emiatt a Hollandok egy része már menekülőre fogta, és mennek pl. Magyarországra, vesznek egy házat telekkel, ami Hollandiában szinte nem is létezik. Magyarországon, a Holland fizetésekhez és ingatlanárakhoz mérten fillérekért vehetnek házat vidéken, kert végében futkározó patakkal. Van egy falu Magyarországon ahol már több házat is Hollandok vettek meg.

sellőlány 2015.09.17. 22:01:52

@mojyo: Nincs ezzel semmi baj. Az időjárás megszokása egyénfüggő, a lakókicsis nyaralás egyszer szuper, másodjára is jó, harmadjára meg idegbajt kap az ember, hogy órákra lakókocsis karavándugókban ragadt, mert júliustól elindul a lakókocsis nagy holland invázió és minden kempingben hollandokkal van körülvéve az ember, bármilyen eldugottnak vélt helyre is utazzon. :-D Ez mondjuk rólam lepereg, mert nagyrészt nem értem őket, de a férjem agybajt tud kapni tőlük. :-D

sellőlány 2015.09.17. 22:08:05

@Shanarey: Ez igaz (nemcsak hollandokra, de finnekre, németekre is). A telek, hétvégi ház fogalma ismeretlen dolog, mert egyrészt nem létezik, másrészt a föld, mint olyan, megfizethetetlen. Épp ezért a rokonság inkább itt tobzódik, mint mi ott és gyakorlatilag levakarhatatlanok. :-D

2015.09.17. 22:08:40

@sellőlány: Jaaa ertem mar, koszonom szepen a magyarazatot :D A lakokocsis nyaralasrol mindig azt gondoltam, hogy romantikus, de a mindenki egyszerre az tenyleg idegesito lehet, igy mar ertheto. De mondjuk ezzel egyutt is inkabb ezer holland lakokocsis, mint egyetlen francia bulivagon. :D

Shanarey 2015.09.17. 22:13:20

@sellőlány:

Németeket főleg Balaton és környékén lehet látni, Finnekkel még nem találkoztam.

Csak nem V******a a falu neve ahol laksz ?
:-))
Én ott jártam kétszer is, riasztórendszer telepítés miatt, kb 10 évvel ezelőtt és akkor ott már hat ház a Hollandoké volt.

sellőlány 2015.09.17. 22:19:25

@mojyo: Ha csak ebből a kettőből lehetne választani, lehet, hogy többet sosem nyaralnánk. :-)

sellőlány 2015.09.17. 22:31:12

@Shanarey: Van egy baranyai település, ami teljesen elfinnesedett és ahogy olvastam, egyre többen jönnek és vesznek házakat, teljejet, élnek utt életvitelszerűen (főleg nyugdíjasok). A mi "falunk" Fejér megyében van (ott csak nyaranta lakunk, egyébként Bp az állandó "telephelyünk), ahol szintén vannak finnek, németek. De pl.Kiskunmajsán szintén van egy németek lakta terület, tavasztól őszig itt élnek, kúráltatják magukat a helyi fürdőben, aztán télre hazamennek. A mi "falunk" Fejér megyében van (ott csak nyaranta lakunk, egyébként Bp az állandó "telephelyünk), ahol szintén vannak finnek, németek. De néhány km-re tőlünk van egy üdülőtelep, amit nyárin ellepnek a hollandok és a férjem háborog, ha a mi falunkig elpofátlanodnak és kerülgetni kell őket a helyi CBA-ban vagy miattuk áll a sor a cukrászdában. :-D

sellőlány 2015.09.17. 22:32:34

@Shanarey: Az üdülőtelep az, amire gondoltál. :-)

2015.09.17. 22:47:24

Azok a népek valamit tudnak arra felé, rendre bekerülnek a világ legboldogabb országai közé. Csak elég megemlíteni a hollandokat, és a dánokat.

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.09.17. 23:32:02

Sellőlány, nagyon érdekes volt, amiket írtál válaszképpen a posztol felvetéseire, köszönöm :-)

puhacica 2015.09.17. 23:39:33

@diggerdriver: en is bolcsesz vagyok. :)))

pappito · http://pappito.com 2015.09.17. 23:42:30

@Pink Petsch: "Ahham, és ha 2 év múlva Dániában akarok majd élni pár évet? Vagy éppen máshol, Európán kívül? Szívjak 15-20 évet azért, hogy legyen 70 négyzetméretem Németországban? "

ne hisztizz. te is nagyon jól tudod, hogy ha két év múlva dániában akarsz élni, akkor oda is viheted a hiteled jó eséllyel, vagy eladhatod a pecót és vehetsz ott egyet. _általában_ az ingatlan értéke felfelé ballag, kicsi rizikóval járó biznic.

Ettől függetlenül nem mindenkinek klappol ez, ami teljesen rendben van, csak keress hozzá racionálisabb önigazolást :)

LadyGy 2015.09.17. 23:44:56

@Tiangong: Szia, szerencsére a hosszú idő nem úgy telt el, hogy csak negatív visszajelzést kaptam, úgyhogy a kitartás hozta meg végül a gyümölcsét. Egyébként én nehezítettem magamnak a pályát, ugyanis nem akartam "alább adni", mint amit elértem már. Ha flexibilis vagy ilyen szempontból, akkor pl biztos, hogy lerövidítheted a keresés idejét.

LadyGy 2015.09.17. 23:56:18

@Mrs Rumcajsz CA: :D a férfi zokni boltról készült fotó egy korábbi bejegyzésemből került ide, ahol teljesen más témát volt hivatott illusztrálni. Mivel ehhez a poszthoz nem küldtem képet, gondolom a HÁ kiválasztott egyet random a korábbi képek közül.
A bitcoin-os fizetésre nem is figyeltem fel :)

LadyGy 2015.09.18. 00:07:07

@slowMotion: 1.) ez tényleg így van! :) mondjuk azért biciklire semmi pénzt nem sajnálnak...

Shanarey 2015.09.18. 08:17:06

@sellőlány:

Nem, én egy a Szlovák határhoz közeli falura gondoltam.
Ott volt szerencsém látni azt a bizonyos kert végében csörgedező patakot.

A település neve Vámosmikola.

2015.09.18. 08:48:33

@pappito: Nem hisztiztem, kérdeztem,;). Mint mondtam, ez nyűg ... már annak, aki még nem döntötte el melyik kontinenesen, országban vagy városban éljen.

sellőlány 2015.09.18. 09:04:05

@Shanarey: Köszi az infót, erről eddig nem tudtam (már hogy ott is holland kolónia).

Observer99 2015.09.18. 11:09:49

@sellőlány:
Az pedig, hogy Baranyában elfinnesedett falu lenne, az barokkos túlzás! Geresdlakról van szó, amely egy echte sváb község, nem nagyon hagyják el a falujukat, inkább megfelelő körülményeket teremtenek maguknak! A lakosság ~10%-a finn, jól elvannak egymással, ennyi!

sellőlány 2015.09.18. 11:19:38

@Observer99: Erről csak egy cikket olvastam, magam nem jártam ott sosem. Csak annyit tudok, hogy egy növekvő közösségről van szó, egyik hozza a másikat és próbálnak beilleszkedni, magyarul tanulni stb. Tehát komolyan gondolják a letelepedést, nemcaak üdülni járnak ide. A 10% elég jelentős szám, tehát joviális túlzás az "elfinnesedésre" szerintem nem bántó.

Observer99 2015.09.18. 12:06:58

@sellőlány:
Az a helyzet, hogy a falu kb 1000 lakosú, a finn testvéreink csapata pedig, megoszlanak a vélemények, hogy 22-24 család vagy összesen 28 ember. Ráadásul ők jellemzően szezonálisan vannak itt!! A jó kapcsolat az igaz.
Egyébként Baranya és Pécs különösképpen, igen kiterjedt és virágzó finn kapcsolatokkal bír!

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása