oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2015. június 09. 06:47,  Kolozsvárról Hollandiába, avagy szerelem első látásra 195 komment

2015. június 09. 06:47 Határátkelő

Kolozsvárról Hollandiába, avagy szerelem első látásra

Enikőnek és családjának első látásra bejött Hollandia, ráadásul férjének is olyan keresett munkája és tudása van, hogy már eleve a biztosra tudtak kimenni. Ráadásul együtt költözhetett a család, és ez sem mindennapos dolog. Íme, a hollandiai első 7 hónap története.

6_23.jpg(fotó: Kriszta)

„Egy látszólag gondtalan életet hátrahagyva, ill. befagyasztva, Kolozsvárról indultunk útnak hármasban: férjem, hároméves gyermekünk és jómagam. Nem voltak anyagi gondjaink.

Én a gyermeknevelési szabadságomat követően épp új tanulási és munkalehetőségek után kutattam, de előtte szerettem a munkámat, ahogy a férjem is az övét. Más kérdés, hogy a munkáltatói és vezetési kultúrát illetően hónapról hónapra egyre telibb lett a hócipőnk.

Miért jöttünk?

Kolozsváron, a budapestihez mérhető szoftverpiac van jelen. Rengeteg a külföldi leányvállalat, virágzik az iparág. Fejlesztőként dolgozó férjemnek lassan 10 éves munkatapasztalata lett, és egyre inkább azt érezte nincs feljebb: 35 évével a munkahelyén ő volt a legidősebb, megtapasztalta az outsourcing minden bugyrát, és arra jutott, ha fejlődni akar, akkor azt külföldön tudja megtenni.

Én soha nem akartam otthon ülő feleség lenni, de miután megszületett a ded, egyéb alternatívánk nem lévén, maximális gyermeknevelési szabadságot vettem igénybe. Közben igyekeztem jelét adni, hogy időnként részt vennék kisebb feladatokban, akár önkéntes alapon is, de erre nem találtam fogadókészséget.

Amire visszamentem dolgozni (két év múlva) nem kellettem. Hamar nyilvánvaló lett, hogy felmondok, vagy megzakkanok. Mivel ez nem kimondottan a szakmámba vágó munka volt, viszont az addigi egyetlen munkahelyem, gyakorlatilag, szakmailag kezdőként maradtam állás nélkül.

Mivel jó sok dologhoz értek, nekiláttam önfejlesztő módban a képszerkesztésnek, férjemmel összehoztunk két AppStore-os játékot, ő fejlesztett, én képileg járultam hozzá. Hamar kiderült, hogy hiába kutakodok segítségért, hiába vállalnék be önkéntes (egyszerűbb) munkát a tanulásért cserébe, nem fogok találni olyan embert, akit ez az együttműködés érdekelne.

Közben nekiláttam mézeskalácsot sütni, ami nagy népszerűségnek és tetszésnek örvendett, de amiről kiderült, hogy ha akarnám, se tudnám egyszemélyes vállalkozásként működtetni, egyszerűen azért, mert ésszerűtlen, bonyolult és lehúzó a rendszer.

Gyermekünk jobb híján magánbölcsődébe járt, ami egyhavi minimálbért vitt el a háztól, és ovira sem voltak jobb kilátásaink.

Így jutottunk arra, hogy mindannyiunknál megérett a dolog a váltásra, és nem fogjuk tovább keresni azt, ami nincs, ott, ahol nincs, hanem fogjuk a cókmókot és továbbállunk.

Hogyan indultunk?

A külföldre való költözés nem először fordult meg a fejünkben, utóbbi egy évben már majdnem elmentünk Kanadába, a férjem akkori cége ezt támogatta volna, de a vízum egy banális adminisztrációs gubanc miatt nem jött össze.

Amúgy Kanadába csak fél évre mentünk volna, csak azért, hogy világot lássunk és megtapasztaljuk milyen érzés lenne nekünk otthagyni a lakásunkat, az ismerős várost, országot, családot.

Alapvetően Nyugat-Európa volt szimpatikus nekünk, ezért élni inkább az öreg kontinenst választottuk. Ahogy számba vettük az ismerőseinket, rájöttünk, hogy szinte mindegyik országban él már legalább egy, ezért elkezdtünk bejelentkezni hozzájuk látogatóba, azzal a céllal, hogy náluk lakva, tapasztalataikat meghallgatva, pár nap alatt szétnézünk a környéken, gyalogosan, turista látványosságot mellőzve, az ott élő embereket figyelve.

Nem jártuk be Európát, mert 2014 áprilisában gyakorlatilag a harmadik ország, ahová jöttünk, Hollandia volt. Szerelem első látásra.

Munkakeresés

Még a hazautazás előtt megszületett az elhatározás: keresünk egy állást Hollandiában. Egyet, a férjemnek, mert erre volt nagyobb esélyünk. Én pedig megpróbálok felkészülni arra, hogy még egy ideig főállású családanya leszek, mert a gyermekünk még nem iskoláskorú, és a bölcsit támogatás nélkül nem tudnánk fizetni.

(Hollandiában négyéves kortól kezdődik az iskola, a nulladik év, amikortól ingyenes az oktatás. Addig a bölcsődékért elég nagy összegeket kell fizetni, amihez csak akkor jár támogatás, ha mindkét szülő dolgozik. Tehát ha anyuka otthon van, akkor azért itt is alapértelmezett feladata a gyermek.)

Tisztában vagyok azzal, hogy nem minden szakmával és nem akármilyen tapasztalattal lehet ezt megtenni, de azt, hogy ilyen simán fog menni a dolog, el sem mertük hinni.

Többlépcsős Skype-os interjú és online teszt után, több cég személyesen is szeretett volna találkozni a férjemmel személyes interjúra. Júniusban kiutazott egy pár napra. Utazását, szállását és minden költségét a meghívó cégek fizették. Állás- és konkrét fizetésajánlattal tért haza, és azzal, hogy egy hét múlva végleges választ mond az ajánlatra. Visszagondolva nem is tudom, min vacilláltunk.

Megérkezés

A jól hangzó fizetés mellé elfogadták, hogy októbertől szeretne kezdeni, ekkortól számítva három hónapra állták a lakásköltségeinket. Az otthoninál is nagyobb, berendezett lakás fogadott (ők keresték nekünk), szép környezetben.

Segítettek az első hónapok adminisztrációs ügyeiben, valamint 35 köbméternyi dolgaink kiszállítását és ennek költségeit is átvállalták. Végül csak a személyes cuccainkat hoztuk, a bútorokat otthon hagytuk, mert azon voltunk, hogy (legalábbis még egy ideig) nem szeretnénk felszámolni azt sem.

Az új munkáját nagyon szerette a férjem, az otthonitól teljesen eltérő hozzáállást tapasztalhatott meg: szabadságot kapott a feladatai végzésében, kikérték a véleményét és meg is hallgatták.

A feladataihoz bizalmat kapott és a megvalósításai után elismerést is, bónuszban három hónap után egy újonnan alakított nyolcfős csapat szakmai vezetőjének nevezték ki. Szakmai továbbképzésekre mehet, amit szintén a vállalat fizet. (Ezek olyan drága képzések, hogy otthon egy programozó ilyesmiről álmodni se merhetett volna.)

A munka, napi nyolcórás, nincs túlóra, nincs felesleges hatalomfitogtatás, stressz. A csapatában ahányan vannak, annyi országból valók, ezért a közös nyelv az angol.

Én szintén angolul kommunikáltam, bár kissé nehéz helyzetben voltam, mert addig sehol nem kellett használjam a tanult angolomat, eléggé el voltam veszve az első hónapban, amíg a passzív szókincsem és nyelvtanom használható állapotra aktivizálódott. De az itteniek egyrészt szinte mind beszélnek legalább társalgási szinten angolul, másrészt nagyon kedvesek és türelmesek, sokat segített ez.

Lakás, oktatás

Érkezésünk után hét hónappal még mindig nagyon szépnek, rendezettnek tűnik minden. Azóta találtunk magunknak lakást, amit hosszútávra bérelünk. Nem volt egyszerű dolgunk ezzel, mert voltak olyan elvárásaink, ami ugyan otthon nem nagy kunszt, de itt akár meg is nehezíthette volna a dolgunkat, mivel a kiadó lakások kb. 1%-a ha megfelel ezeknek.

Főként a gyermek miatt olyan lakást szerettünk, ami egyszintes, mentes a jellegzetes holland (meredek, keskeny fokú és hosszú) lépcsőktől, ráadásul nem is túl nagy, max. 80-90 négyzetméter, hogy be tudjuk lakni.

Ráadásul ne legyen senkinek a feje felett, mert a gyermek ugribugri, és nem szeretném egész nap csitítani, ugyanezért kicsi udvart is szerettünk volna, közeli játszóteret, közeli parkot. Mondjuk az utóbbiak szinte bárhol megvannak. Ja, és ezen felül még berendezett lakást is szerettünk volna, mindezt persze ingatlanügynökségi jutalék megúszásával.

Akkor még nem tudtuk, hogy a hollandok költözéskor a parkettet is viszik, ezért eléggé megijedtünk, amikor ilyen lakásokat mutattak nekünk.

Aztán megtudtuk azt is, hogy ugyan ritka a berendezett, kiadó lakás, de ha megtaláljuk, akkor árban szinte megegyezik a be nem rendezettekkel, mert a hollandok úgy számolnak, hogy ha ki kellene rámolják a bútoraikat, akkor azt tárolniuk kellene, ami elég nagy költséget jelentene a bérbeadónak. Szóval még ő jár jól, hogyha már a bútorai benn vannak, akkor azokat te meg is tűröd.

Szóval mázlink volt. Igaz ehhez a mázlihoz kerek egy hónapig lógtam napi sok órában a funda.nl-en és társain. Ezek közül a fundát ajánlom mindenkinek, sokszor meg lehet úszni az ingatlanügynökségi díjat, vagy az nagyon alacsony, ami nem elhanyagolható, mert ez simán egy ezresébe is fájhat a lakáskeresőnek. Nekünk semmibe se került. :) A lakások amúgy elég jó állapotúak, bár gyakran pocsékul szigeteltek.

Gyermekünk egy játszóház féleségbe (peuterspeerzaal) jár, heti három alkalommal, napi három órát. Kérvényezni kell a helyet egy központi elosztóban, és igyekeznek a lakhelyedhez legközelebb felajánlani szabad helyet.

Nagyvárosokon kicsit zsúfoltabbak a csoportok, nehezebb, időigényesebb bekerülni, de általában azért nincs gond. Mi egy hónapon belül kaptunk két napot, ez a standard, de ezen felül is lehet kérvényezni, és amennyiben megállapítják a jogosultságot, és hely is van, plusz napokat kaphat a gyermek.

Ha a gyermek nem beszél hollandul, és a családban nincs, aki segíthetne neki, akkor ez már indokot szolgáltat a jogosultságra, sőt, van amelyik önkormányzat még támogatást is nyújt ebben az esetben, és részben átvállalja a költségeket, ami a fenti felállásban akár havi 100-200 eurójába is kerülhetne a családnak.

Utazás, adminisztráció

A tömegközlekedés nagyon jó, mind vonattal, mind busszal, de ha lehullik 5 cm hó (ami idén egyszer, egy napig fordult elő), akkor lebénul az ország. Mi, egyelőre autó nélkül boldogulunk, úgy gondoljuk, még egy ideig nem is veszünk.

A biztosítás és az autó fenntartása (akármilyen szervizelés) egyébként nagyon drága, az autópályák csúcsidőben folyton be vannak dugulva, a parkolóhelyek pofátlanul drágák, tehát semmilyen szempontból nem érné meg autóval munkába járni.

A tömegközlekedést a férjem cége korlátlanul fizeti a hét minden napján, és a nap minden szakában, sőt, ha vele együtt utazik még max. három ember, akkor azok is 40%-os kedvezményt kaphatnak. Négyéves korig a gyermeknek nem kell jegyet venni.

A közeli helyekre biciklizünk. A hollandok tökélyre fejlesztették az ehhez szükséges infrastruktúrát, és megálmodtak egy csomó fajta biciklit, hogy mindenki részesülhessen a jóból.

A kilencven éves tata is biciklizik, négy gyermeket is simán elszállítanak óvodába egy biciklin, ugyanezzel be is vásárolnak. Utóbbit bakfietsnek hívják, én nagyon szeretem.

Nekem háromkerekűm van (a férjem szerint kamion), extra stabil, a reggeli zúzmarában is biztonsággal tekerhetek vele, hétvégén belefér egy egész heti bevásárolmány a gyermekkel együtt.

Ami hiányzik

Nekem a munka, amit sajnos a gyermekünk iskolába állása előtt nem nagyon tudok beindítani, mivel én vagyok az, aki tartja otthon a frontot. Holland nyelvtudás és megfelelő munkatapasztalatok hiányában amúgy sem számíthatnék akkora fizetésre, amekkorából bölcsődébe tudnánk adni a gyermeket, de nem is akartunk neki még ezzel is egy traumát sózni a nyakába.

Elköltöztünk az addigi lakásunkból, új országba, új városba, és soha nem hallott idegen nyelven beszél hozzá az óvónéni, úgy gondoltuk, egy évre épp elég ez neki, én meg valahogy kibírom még egy kicsit. Hiányzik még pár ismerős, beszélgetőtárs. Reméljük, idővel olyanok is lesznek.

Eddigi tapasztalataink, következtetéseink

Egy fizetésből gond nélkül kijövünk még úgy is, hogy havi ezret elvisz a lakbér. Amit még hónapokra sem vállalnánk be, az a család különszakadása. (Persze megtehettük, hogy együtt jöjjünk, ez nagy szerencsénk, hálásak is vagyunk érte.)

Amit tanulságként levontunk az pedig az, hogy ha valahol nem értékelnek megfelelőképpen, ott nem kell tűrnöd és szívnod, jogod van továbbállni. Némi nyelvtudással, keresett szakmával, szakmai tapasztalattal a kezedben viszonylag gyorsan ledolgozhatóak a bevándorlás hátrányai.

Ha együtt a család, és minden tagja egyirányba húzza a szekeret, akkor nincs felesleges visszahúzó tényező. Felépített életet is ott lehet hagyni, és máshol újrakezdeni. Gyermekkel is lehet országot váltani. A munkában nem feltétlenül kell a hierarchia legalján kezdeni.

Mindannyiunknak (hosszú távon a férjemnek is) meg kell tanulnunk egy olyan nyelvet, amit idáig nem tanultunk. Mindannyiunknak be kell illeszkedni, ami a fentiekkel együtt sem egyszerű feladat.

Nem azért jöttünk, hogy itt majd jó sok pénzt keressünk, hajtsuk magunkat, amíg dolgozni tudunk, hanem hogy jobban éljünk: sokat lehessünk együtt, jó legyen az eltöltött idő, érezzük jól magunkat ott, ahol vagyunk. Ez többé-kevésbé már megvan, és reménykedünk benne, hogy a jövőben mindezt majd finomhangolnunk is sikerül.”

A moderálási alapelveket itt találod.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Hollandia

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr387527496

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

NomádMatyi · http://turkesztantajmz.blog.hu/ 2015.06.09. 07:08:09

köszönjük a posztot!

nagyon jó hozzáállás, tetszik! amint iskolás lesz a gyerek, biztos vagyok benne hogy Enikőnek is simán fog menni az elhelyezkedés

UK is leáll 5 centi hótól :D

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2015.06.09. 07:57:58

En ugy erzem, folyamatosan mentegetozik, hol, miert nem akar visszamenni dolgozni. Gondoloma ferj sem perfekt hollandbol, oke IT-s, de akkoris.

HardPötty 2015.06.09. 08:09:33

Jó kis történet. Tovàbbi sikereket kívánok.

Most pedig lássuk, hogy hogy szedik szét a posztot :D

Golf2 2015.06.09. 08:21:18

Nagyon jòl megírt történet.Ügyes csapat.

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2015.06.09. 08:22:30

Összeszedett írás, köszi.
Ameddig csak teheted, maradj a gyerekkel.
A munka megvár.
:)

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.06.09. 08:22:49

Leléptek, jól dolgozik, megbecsülik, jól élnek.
Ennyi.

ChristineK · http://christine-jartamban-keltemben.blogspot.com/ 2015.06.09. 08:24:36

@tildy[UK]: Én is ezt érzem, főleg hogy többször is visszatér rá. Pedig nem kéne mentegetőznie. Egy normális világban nem az ördögtől való dolog ha az asszony otthon van. Ez az ő dolguk, közös döntés amibe kívülállóknak nincs beleszólása.

VPBA · http://albania.cafeblog.hu/ 2015.06.09. 08:29:30

Hollandia egy csodaország lehet. A napokban olvastam egy blogbejegyzést az oktatásról, jó helyre vitték a gyereket, meg magukat is. :)

lotusz.cafeblog.hu/2015/06/06/ezert-irigyeljuk-a-holland-kisiskolasokat/

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2015.06.09. 08:29:39

@ChristineK: nekem rettenetesen fura, hogy ez normalis, hogy csak az asszony van otthon . Akarhol is elek, akar Magyarorszagon, akar itt, en mocsok kenyelmetlenul ereznem magam, ha evekig mas tartana el ( Most , hogy jon a gyerkoc, az anyagiak lecsokkeneset is eleve mentalisan nehezebben elem meg, es amint 0 bevetel lenne a reszemrol, mar megyek is vissza dolgozni, a kismanoval is valtasban leszunk itthona ferjjel)

Persze sok mindent latba kell vetni: teny es valo, ha annyit keresnek, mint amennyi epp kifutja az ovit/bolcsit, lehet maskepp gondolkoznek.

PErsze abban igazad van, hogy senkinek semmi beleszolasa. Csak tolem iszonyatosan idegen ez a fajta hozzaallas.

Evain 2015.06.09. 08:33:36

Bruhaha, ha csak a hótól állna le a vonat. Ősszel a lehullott levelektől szokott. Meg az esőtől. De néha a telihold is bezavar. :D

Idén várjátok már a tavaszt? Én már nagyon! ;)

HardPötty 2015.06.09. 08:45:47

@Evain: tavasz? Az meg mi? Lassan már nem ismerem csak a hideg őszt meg a langyos nyarat :)))

nl_eni 2015.06.09. 08:49:56

@tildy[UK]: A poszt írója lennék, és nekem nem úgy tűnik :). Az elmúlt egy évben nagyon sok mindent csináltam (írtam belőle egy párat), annak ellenére, hogy ezekért nem kaptam fizetést. Továbbra is folyamatosan dolgozom és tanulok. Tudom, hogy mindezeket van, aki kifogásnak használja, én lehetőségteremtésnek.

A hollandot mindannyian tanuljuk. Itt az IT-ban évekig kiválóan el lehet lenni az angollal is, persze van az a szint, amihez már holland is kell. A hollandot kiváló módszerrel oktatják, három hónap alatt többet tanultam, mint otthon angolból három év alatt. Adunk egy kis időt magunknak :) Kösz a biztatást!

nl_eni 2015.06.09. 08:49:56

@ChristineK: teljesen normális dolog, ha egy anya (vagy akár nő, gyermek nélkül) úgy dönt, hogy otthon marad, nem vállal munkát, vagy rendszeres munkát, vagy fizetett munkát. A gond azzal van, ha nem ezt akarod, de belesodródsz. Én ezt a helyzetet nem választottam, de így történtek a dolgok.

nl_eni 2015.06.09. 08:49:56

@tildy[UK]: annak ellenére, hogy tőled távol áll ez a hozzáállás, nem olvastál figyelmesen, és belecsúsztál egy általánosításba, ami szerint a fizetett munkával nem rendelkező anyuka eltartatja magát.
Tudom, hogy vannak országok, ahol már van opció, de sem Románia, sem Magyarország nem ilyen jelenleg. Mi is végiggondoltuk a helyzetünket, de egy egyenlő kapcsolatban és családcentrikus férj mellet is csak az maradt, hogy vagy otthon maradok a gyermekkel, vagy két hónap után nem szoptatom és napi nyolc-kilenc órában rábízom egy bébiszitterre. Mivel az utóbbit kevésbé találtam jó ötletnek, maradtunk az előbbi verziónál. Az, hogy mi történik a gyermeknevelésiről visszamenő anyukákkal, már egy külön történet.

Ha érdekel, ezeket lehet tanulmányozni:
szulesutan.transindex.ro/
www.voxeu.org/article/why-dutch-women-work-part-time

yenoee 2015.06.09. 08:49:59

Nagyon szimpatikus írás!

Din Serpahis 2015.06.09. 09:01:50

@tildy[UK]: Azert mi IT-sok elegge kivetelezett helyzetben vagyunk egesz Europat (na jo, foleg a nyugati reszet) tekintve. Peldaul ahol en dolgozom (Zürich) ott a kollegak nagy resze egy kukkot sem tud nemetul. Megtehetik, annyi angolos allas van, mint a szemet.

De pl a felesegem most azzal kuzd, hogy o egy olyan szektorban probalna elhelyezkedni ahol azert kellene a nemet - na most a hochdeutsch eleg jol megy neki, de a helyiekkel folytatott kommunikcioban rendszeresen elojon, hogy te hiaba beszelsz nemetul, ha a svajci nem igazan. Szoval kene neki valamilyen szinten a dialekt is, ami meg egy remalom. Nyilvan takaritani vagy ilyesmi elmehetne, de azt meg nem szeretnenk, az ember azert tartson egy szintet.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2015.06.09. 09:02:17

@nl_eni: Roman munkatarsam azt mondja, ott 6 honap az anyasagi. Elnezest ha felrertettelek, igazandibol a reakciom nem is annyira a te esetedre vonatkozik - ugyanis tobb dologgal is probalkoztal, pl. mezeskalacs- altalanossagban irtam.

Ha hosszabb idore terveztek Hollandiaban, akkor erdemes nagyon ragyurni a nyelvre, vagy olyan szakmat kitanulni - az IOS vagy android alkalmazasok pont ilyen terulet - ahol alacsonyabb hollandtudassal is van esely:)

A cikket elolvasom, amint nem kell epp munkaba rohanni.

Evain 2015.06.09. 09:03:11

@nl_eni: Ha már belinkelted a cikket, ezt pont kérdezni akartam, hogy a részmunkaidő neked nem működne? A mi irodánkban egy olyan kolléganőm van, aki teljes munkaidőben dolgozik, de egyrészt ő egyedülálló, másrészt 12 éves a fia. A többiek (engem is beleértve) kivétel nélkül 3-4 napot dolgoznak egy héten.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2015.06.09. 09:05:42

@nl_eni: Minde egyes dolog, ami bar lehet anyagiakat nem hoz, de uj dolgo, megismered, kiprobalod csak elore visz. Minden tiszteletem erte.

firg_firg 2015.06.09. 09:54:02

Mint peldaul a heroin.

Gerusz · http://gerusz.blogspot.com 2015.06.09. 10:06:49

@Evain: A tavasz az nem most volt csütörtökön és pénteken?

Evain 2015.06.09. 10:09:03

@Gerusz: a demóra gondolsz? De, ja. Helyi születésű gyerekeimről szakadt a víz, én meg úgy voltam vele, hogy baaaaah, de jó érzés ez! :)

Evain 2015.06.09. 10:10:11

@Gerusz: Reggelente, mikor kitolom a motort az udvarról, mindig megnézem a sufni falán a hőmérőt. Ma reggel 12 fok. Egen.... :s

Muscari 2015.06.09. 10:20:53

@ChristineK: valószínűleg Romániában még jobban nyomják a kitartott vagy szöveget, ezért érzi úgy, hogy mentegeyőznie kell. Pedig aztán Hollandiában ez tök természetes, amit csinálnak.

Most írjam, hogy megint egy IT-s, így persze, hogy könnyű :-)

A férjem annak idején vacillált, hogy informatikát vagy külkert tanuljon, mikor látta, hogy az első diplomájával nem megy semmire. A külkert választotta. Azért nem írom csak, hogy sajnos, mert ellenkező esetben valószínűleg nem ismerkedünk meg egymással.

Csodabogár 2015.06.09. 10:22:50

@Din Serpahis: A svájci dialekt ragadós. Mikor oda kerültem csak olyan állást vállaltam, ahol nem kellett pl. telefonálni. De mikor mindenki dialektben beszél körülötted tökéletesn belejössz. A beszédet soha nem szorgalmaztam, mert nincs szörnyebb, mint egy külföldi aki mindenáron svájciul akar beszélni. Sajnos idővel annyira rámragadt, hogy svájci hangsullyal beszéltem a németet, de már elmult. Viszont aki nem kerül benszülöttek közé dolgozni az soha nem fogja megérteni őket.
Általában otthon maradó anyukák soha nem tanulják meg rendesen az ország nyelvét.

firg_firg 2015.06.09. 10:27:16

@tildy[UK]: Ne haragudj, szakma artalom. Inkabb megyek es iszok egy KV-t.

Muscari 2015.06.09. 10:37:00

@HardPötty: én úgy szoktam mondani, hogy itt összesen két hónap van, október és április. Milor melyik, but that's it.

puhacica 2015.06.09. 10:39:15

@Din Serpahis: "Nyilvan takaritani vagy ilyesmi elmehetne, de azt meg nem szeretnenk, az ember azert tartson egy szintet." - hallod, te se nagyon tudod, mirol beszelsz, mi?

lehet, hogy jobb lenne kis idore hanyagolnom a blogot, mielott en leszek az uj Cascabel.

Herr Géza 2015.06.09. 10:42:13

Alapvetöen kétféle posztot szeretek olvasni. Az egyik típus az, amikor valami (legalábbis számomra) tök egzotikus országról van szó, nagy kalandokkal, furcsa szokásokkal, furcsa emberekkel, stb. A másik, amikor valaki fogta magát (akármilyen okból is...), felcuccolt, átköltözött egy többé, kevésbé idegen országba, ott berendezkedett, talpra állt, dolgozik, megbecsülik, jól érzi magát és nincs "nagy" kaland. Sok-sok élmény persze van, (ld. a hollandok viszik a parkettát is költözéskor...:D). Nálam az elsö verzió már max. turistaként játszik, a másodikat magam is gyakorlom.
Éppen ezért a mai poszt (is) tetszett.
Így van jól.

Din Serpahis 2015.06.09. 10:44:35

@Csodabogár: Ja, hat en is azt mondtam, hogy szerintem szarja le a dialektet, mert amugy nemetul jol beszel (olyan C1 korul lehet), az meg szerintem boven eleg. Raadasul a kvalifikaltabb teruleteken, ahol mi mozgunk, feltetelezheto, hogy tudnak rendesen nemetul.

A mellettem ulo svajci kolleginat egyebkent mar hajlamos vagyok megerteni, ha svajciul telefonal a ferjevel, de mondjuk o a Zuri dialektet nyomja, ami szerintem meg eleg barati. Vannak ilyen nagyon elvetemult verziok (Valais meg Appenzell stb.) az szerintem total felejtos.

Muscari 2015.06.09. 10:46:20

@Evain: nálunk még csak 10 fok van a telefonom szerint. Én nyertem :-)

Muscari 2015.06.09. 10:48:08

@firg_firg: miért, te mi vagy, addiktológus? ;-)

SzZoole 2015.06.09. 10:53:27

A story tetszik,a sok magyarazkodas kevesbe,de ugy latom nem csak en hallom ki az irasbol.

Herr Géza 2015.06.09. 11:07:51

@puhacica: Ismerös téma. A feleségem.... Az imádott szakmájában nem igazán találtunk állást, mert otthon túlságosan specializálódott egy szük területre, itt meg inkább a "mindenhez ért, de nem baj, ha nem annyira" típusúakat keresik, olyan az általános struktúra is. Ö meg elöször nem akart 40+ korban újratanulni olyasmiket, amihez utoljára az iskolában volt köze.
Aztán szük lett a négy fal, eljutott oda, hogy bármit, csak dolgozhasson. Kapott elöször egy segédraktárosi munkát ("jaj, csak ne kelljen németül beszélni" :D) egy gépjármüalkatrészeket gyártó/forgalmazó kis, családias cégnél. Kb. két hétig minden nap úgy jött haza, hogy én ezt neeeem....Aztán egyre inkább azt vettem észre, hogy immár pozitív sztorikat mesél a melóról. a kollégákról (megvolt a teljes reprezentatív keresztmetszet: össváb, "gyüttment" német, török, olasz, orosz kollégák, nyíltan és durván homo kisfönök.....). Beilleszkedett, befogadták, és már a munka sem volt "szar".... A tulaj egyre több irodai melót bízott rá, simán megnyílt az út, de a kishitüsége miatt nem akarta, hogy kiemeljék ("nem tudok németül vadidegenekkel telefonon kommunikálni.."). Így ennek vége lett, azóta több helyen is dolgozott: péküzem, szálloda, most étteremben, és egyértelmüen látszik, hogy nem is annyira a munka típusa (takarított, mosogatott, szobalány volt), hanem a munkahely légköre, a kollégákhoz/fönökhöz való viszony, ill. annak hiánya a mérvadó.
Most ott tartunk, hogy a költözés után megint visszatérne a szakmájába, akár részben tanulóként is..... :))))

SzZoole 2015.06.09. 11:15:25

@puhacica: Kar az ilyen hozzaszolasok miatt elkeseredned,vagy Te anyira inteligens es okos,hogy atlepj az ilyeneken:)

Muscari 2015.06.09. 11:22:33

@puhacica: cica, ott arról van szó, hogy ők egyáltalán nincsenek rászorulva a feleség fizetésére. Ha a párod (basszus, majdnem kiíryam a nevét) csillió fontot keresne, akkor te sem keccsölnél a hambigyárban, hanem mondjuk tanulnál, a nyelvet, aztán meg valami mást és várnád az alkalmat, hogy a szakmádban el tudjál helyezkedni. Én legalábbis ezt tenném.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.06.09. 11:29:00

@Herr Géza:
Ezt így elolvasva tökéletesen ráillik Puhacicára:))))))))))))))

firg_firg 2015.06.09. 11:29:43

Legyel te is kenyszerinformatikus.

Flamy (fat cat wannabe) 2015.06.09. 11:29:52

De reg volt ilyen klasszikus hataratkelo poszt, nekem mar nagyon hianyzott. A logikus foglamazas es gondolatmenet meg kulonosen udito.

Tovabbi sok sikert Enikoeknek!

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.06.09. 11:32:06

@Muscari:
Nem erröl van szó.
A szintekröl van szó.
Megint. Még mindig.

Ugyandehogy (törölt) 2015.06.09. 11:46:56

ma nem tetszenek a kommentek....

Evain 2015.06.09. 11:49:00

@~~Babette~~: nem lehet minden nap jó. Akkor megszűnne az egyensúly. Felborul a tér-idő kontinuum és jön az apokalipszis. Elvileg lovon.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2015.06.09. 11:53:12

@Muscari: Paromnak tudod mindig nagyra toro almai vannak ( basszus 2 ev alatt nagyon durval lepdel elore, tesztelok kozul egyedul o volt a hacking dayen, az india csapattal tart kozos konferenciakat, amelynek o a szervezoje, ugy, hogy egy erettsegije van csak, es nem azert csinalja, hogy direkt fentebb keruljon, hanem mert egyszeruen perfekcionista), most epp az a terve , x (<5) kilep az alkkalmazotti viszonybol, es megint vallalkozni akar, "fel akarja forgatni a vilagot" , valami nagyot akar alkotni ( Entrepreneur tipus na).

De ha, vagyis amikor majd bejon neki a biznisz, fel sem merulne bennem, hogy ne kecsolnek a szakmamban, amit szeretek , vagy hogy abbol eljek, amit o rakott le az asztalra. ( Mielott valaki felreertene, ezt nem erre a posztra ertem, hanem altalanosan) .

Mindig is ilyen mentalitasu voltam, nekem cink, illetve onmagamra nezve szegyen valaki mas laban allni, ha meg tudnek allni a sajatomon. Ideiglenesen, ugya hogy elmegy, de sosem felejtem el a tartozasom.

Hari Seldon 2 2015.06.09. 12:15:37

Azta!!!
Olyan, mintha Enikőék átírták volna a mi Franciaországos posztunkat!

Szinte az összes paraméter egyezik. Családdal, kész helyre. Kórház fizette a lakást, kb 1000 Euro a lakásbérés, lakásbérlés szempontja. Előzetes országválasztás és utánajárása...

"Ha együtt a család, és minden tagja egyirányba húzza a szekeret, akkor nincs felesleges visszahúzó tényező. Felépített életet is ott lehet hagyni, és máshol újrakezdeni. Gyermekkel is lehet országot váltani."

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.06.09. 12:16:26

@Muscari:
Semmilyen.
Nem akarom magam még jobban megutáltatni.

nl_eni 2015.06.09. 12:39:19

@tildy[UK]: Romániában a fizetett gyermeknevelési szabadság max. 2 év. Nem kötelez senki arra, hogy élj vele, a szülőszobáról is visszamehetsz dolgozni, ha ezt akarod, és erre van lehetőséged. Nos, a lehetőség, az nagyon hiányzik, szinte nincs. Egy év után még némi plusz pénzt is adnak, azzal a jelszóval, hogy bátorítják a munkaerőpiacra való visszaállást, csak épp a munka nem biztos, hogy van (vagy, ha van is, lehet olvasgatni, hogy az kb. hogy néz ki) és bölcsőde sincs hároméves korig. (3 évvel ezelőttig Kolozsváron nem volt magyar anyanyelvű bölcsőde. A román csoportok zsúfoltak, és ott is többszörösen kevesebb a hely, mint amennyire igény lenne.) Kolozsváron egy bébiszitter majdnem egy országos átlagbért kér azért, hogy vigyázzon a gyermekre.

nl_eni 2015.06.09. 12:42:39

@Evain: Romániában gyakorlatilag nincs részmunkaidő, vagy ha van, az egy vicc, mert olyan keveset keresel vele (az országos bérek miatt), hogy nem éri meg. Itt mindenképp szeretnék dolgozni, a részmunkaidő itt teljesen mást jelent, mint otthon.

nl_eni 2015.06.09. 12:43:25

@tildy[UK]: Én is így gondolom, köszönöm.

**mimi** 2015.06.09. 12:48:20

@diggerdriver:
most akkor mi van???
Cica a Géza felesége? mit nem mondtok :)))))))))

Golf2 2015.06.09. 12:50:14

@Herr Géza: hollandok viszik a parkettát is költözéskor... Ez szarrágás,vagy normális náluk?

nl_eni 2015.06.09. 12:55:53

@Golf2: Nem tudom, hogy mennyire normális, de eléggé általános. Ellenben a konyhát otthagyják :)

Matula néne 2015.06.09. 13:20:39

@tildy[UK]: "mocsok kenyelmetlenul ereznem magam, ha evekig mas tartana el ( Most , hogy jon a gyerkoc, az anyagiak lecsokkeneset is eleve mentalisan nehezebben elem meg, es amint 0 bevetel lenne a reszemrol, mar megyek is vissza dolgozni, a kismanoval is valtasban leszunk itthona ferjjel) "

Szerintem meg sok férfi nagyon kihasználja ezt a fajta gondolkozásmódot - arra gondolok, hogy a nő, amíg otthon van a pld. gyesen, addig a "férj tartja el".... miért is????? Egy gyereket nem csak "megcsinálni" kell, hanem fel is nevelni, ami a sok boldogság mellett iszonyú sok munka, fáradtság. És ha egy családban a nő vállalja fel mondjuk az első két évben ezt a feladatot, akkor ez idő alatt a férj azért tud annyit dolgozni, és annyi pénzt megkeresni, mert addig a közös gyermekükkel 100 %-ban az anya van. Tehát a férj munkáját is elvégzi az anya, míg az anya munkáját pedig a férj. HOL ITT AZ ELTARTÁS??? De a nők ezt nem tudják, nem értik, kitartva érzik magukat, sok férfi úgy is bánik velük.
Amíg én gyesen voltam, nem tartott el a férjem. Azért dolgozhatott 8 órában, mert én addig helyt álltam a kisbabánkkal kettőnk helyett is. Még soha senki nem tartott el!!! Nem is fog.
Azzal viszont én sem értek egyet, amikor már több éves gyerekkel mindenféle ideológia mögé bújva otthon maradnak az anyukák. De a poszterina nem ilyen..... és itt meg is érkeztünk a poszthoz!

Poszterina gratulálok, nagyon tetszett a poszt, a hozzáállásotok,...minden!!! Sok boldogságot kívánok Nektek! Hollandia szerintem is jó hely!! :::)))))

Csak még egy mondat erejéig a munka kérdésre visszatérve.... én pénzért dolgozom, nem önmegvalósításért vagy bármi hasonlóért. Magamat munka után remekül meg tudom valósítani ezerféle módon..:::)))) Szerintem semmi értelme úgy elmenni dolgozni, hogy a gyermekkel kapcsolatos költségek (pld. bölcsi) teljes egészében elviszik a keresetet. Igaz, anno én hasonló módon jártam, de az más volt, mivel egy adott lehetőséget meg kellett ragadnom, később nem lett volna rá lehetőségem, és ezért a fiam két éves korától magánbölcsibe járt. "Hasznunk" azután lett már, hogy nagyobb lett, és volt egy jó állásom.

Herr Géza 2015.06.09. 13:33:32

@Golf2: Ez nekem is magas... Már csak azért is, mert itt a németeknél olyan cuccokat dobnak ki / hagynak ott, hogy az eszem még sok-sok év után is megáll. Persze tudom, hogy felszedni sem két fillér, meg mire megpucolják, elszállítják stb. az annyiba fog kerülni, hogy lehet belöle pont új anyagot venni. És bár a laminátot, ill. az ahhoz hasonló készparkettot úgy hirdetik, hogy simán fölszedhetö és máshol újra lerakható, azért aki dolgozott már vele, az pontosan tudja, hogy ez olyan, mint a mosóporreklám: fele sem igaz...
Egy esetben tudok ilyet elképzelni: ha valakinek valami méregdrága, egzotikus fából készült parkettája van. Ott talán érdemes meggondolni. És akkor még jön a müszaki része: pont olyan méretü lesz pl. az új nappalim, mint a régi ? Kizárt. Mert ugye a vágott elemek csak oda jók, ahova be lettek szabva, ha meg venni kell hozzá, mert kevés, akkor tuti, hogy azt a fajtát már nem kapni, vagy ha igen, a friss, új felület durván el fog ütni a régi, napszíttától..
Én itt még nem láttam, hogy valaki ilyesmire vetemedett volna. A jó minöségü laminát 15 €/nm-töl indul, a készparketta meg 30-tól. Egy 100 nm-es kéglinél is max. 1000-2000 €-ról beszélünk (ugye nem mindenhova az kerül)... Persze van parketta 100+ €/nm-ért is. :))))
Mivel számomra egy lakásfelújításban a parkettacsiszolás, lakkozás a legnagyobb horror, ezért csakis középkategóriás laminátban gondolkodom, azt tíz+ évente felszaggatni és újat tenni helyette abszolút nem költség, minimális káosszal jár, és nem kell hozzá szaki, megcsinálom én egy hétvégén... Jellemzöen 10 év alatt úgyis megunja az ember a designt.

Evain 2015.06.09. 13:42:48

@nl_eni: én csak Hollandiáról beszéltem, hogy itt nem gondolkodtál-e részmunkaidőben. :) Fel se merült bennem, hogy Romániában lenne erre lehetőség.

@Herr Géza: Az a baj, hogy azt hiszitek, hogy az parketta, ami fel van szedve. Holott nem az. Imo padlószőnyeg, és azért szedetik fel, mert lelakják. Ahol laminált parketta van, azt nem szokták felszedni. Régen talán volt igény a szalagparketta felszedésére, manapság ennek nem sok értelme van. De könnyebb kiadni egy felszedett padlószőnyeges kérót, mint egy lelakott padlószönyegeset. Vagy linósat. Kinek mire van ugye igénye meg pénze.

nl_eni 2015.06.09. 13:55:03

@Evain: nem, tényleg a szalagparkettát is viszik. Hogy minek, azt én nem tudom, én nem vinném, az okokat Herr Géza részletesen sorolta. Mondjuk, az olcsóbb szalagparketta is viszonylag hamar elhasználódik, és ócska parkettel lehet, hogy nehezebb lenne kiadni a lakást, mint padlóburkolat nélkül. Akiknek pedig a nagyon lelakott megfelel, attól annyira tartanak, hogy ki sem adják a lakást. (A holland törvények nagyon védik a bérlőt, ami adott esetben okozhat fejfájást a bérbeadónak.)

Egyébként mi holland tudás híján angolul vettük fel a kapcsolatot az ügynökségekkel, hogy lakásnézésre időpontot egyeztessünk, amiből egyből lejött nekik, hogy sem amerikaiak, sem hollandok nem vagyunk. Hát, nem túl sűrűn válaszolgattak az emailjeinkre. Telefonos bejelentkezés, bemutatkozás (a munkahely megemlítése) látványosan segített a dolgon :)

Din Serpahis 2015.06.09. 13:55:57

@puhacica: En ugy jottem ki eloszor ausztriaba majd svajcba is, hogy rogton a szakmamban kaptam eleg jo allasokat (igazsag szerint jobbakat is mint ami otthon volt) Soha nem vetemedtem volna arra, hogy takaritsak vagy burgert sussek, egyszeruen azert mert nem kenyszerbol jottem ki, es ket diplomaval valamint komoly szakmai hatterrel, ennel tobbre tartom magam. Oke, ez most nagyarcuan hangzik, de ez van.

A felesegemre meg detto ugyanez vonatkozik.

Csilla Csilla 2015.06.09. 13:56:09

@Golf2: Sokszor elvárják a bérbeadók, hogy költözéskor a lakás teljesen üres legyen (tapéta, parketta, szönyegpadló stb.), a beépített konyhabútor maradhat, de csak ha jó állapotban van.

Observer99 2015.06.09. 13:56:21

"Magyarországon kéne élnie? Ebből a kvízből megtudhatja"
"Aránylag komoly kvízt állított össze a Washington Post arról, hogy ideális esetben melyik országban kellene élnünk. Bár a tesztet amerikaiaknak írták, magyarként is érdekes végigcsinálni – főleg, hogy a lehetséges célországok között hazánk is ott van. Elvileg tehát kideríthetjük, Magyarországon kellene-e élnünk."

http://hvg.hu/itthon/20150608_Magyarorszagon_kene_elnie_Ebbol_a_kvizbol#utm_source=hvg_top&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter2015.06.09&utm_content=top1&type-id=HvgTopHvg&user-id={@%28%22@%22%29sid}

"Quiz: What country should you move to?"
www.washingtonpost.com/blogs/worldviews/wp/2015/06/08/quiz-what-country-should-you-move-to/

adg 2015.06.09. 14:05:49

@Herr Géza: sajnos pont olyan meretu szobaban sem tudod lerakni a felszedett parkettat. Marmint a hagyomanyost. Meg ugyanabba a szobaba sem, mert mindig van egy kis veszteseg felszedeskor.
Altalaban akkor szokas visszarakni - ahogy irtad is - ha valami kulonleges anyagrol van szo.
Anyamek eljatszottak ezt, mert a hazfelujitast nem elte volna tul a parketta. Sajnos nem is volt teljesen ep, igy az a megoldas szuletett, hogy az egyik szoba padlojat bealdoztak, oda uj parketta kerult, a tobbi szobaba meg a regi. Egy szobaban keszult a fal mellett egy "keret" szinben passzolo, de teljesen mas fabol. Igy nem elbaszottnak nez ki, hanem olyan, mintha direkt lenne ilyen.
Nagy kar lett volna feltuzelni az eredeti, tobb mint 100 eves parkettat.

Laminalt eseten inkabb tenyleg az lehet az ok, hogy jobb a pucer padlo, mint a szetkopott burkolat. Egy laminalt padlon nem sok javitasi lehetoseg van.

Evain 2015.06.09. 14:09:14

@nl_eni: hátöööö, bérelni még nem béreltem itt lakást, az tény. Viszont éppen eleget nézegettük a piacot, hogy mit lehet mennyiért kiadni, hogy a sajátunkat be tudjuk árazni. Ezért írtam, hogy vagy egyáltalán nincs, vagy laminált burkolat van. A padlószőnyeget/linót is azért írtam, mert jóval egyszerűbb lerakni meg felszedni. Lamináltat bérlő csak akkor rak le, ha valóban hosszabb ideig tervezi a bérletet, mivel egy egész lakást leburkolni azért kisebb befektetés egy bérlőnek.

Hát, szerintem az ügynökök is különbséget tesznek bevándorló és expat között. Nekik a bevétel az expatokból jön, akik nagyobb összegért bérelnek, mint mondjuk a bevándorlók nagy része, akik jó, ha induláskor egy szobát ki tudnak maguknak bérelni. Ezért számított, hogy ki a munkáltató, mivel ezzel kvázi megnőtt a vásárlóerőtök.

Csodabogár 2015.06.09. 14:21:27

@Din Serpahis: Nekem a bernivel volt bajom. Tényleg igyekeznek beszélni azt ami szerintük Schriftdeutsch, hozzá lehet szokni.

Taxomükke (UK) 2015.06.09. 14:25:07

@firg_firg: "Ne haragudj, szakma artalom. Inkabb megyek es iszok egy KV-t."
KV-t, azaz kis Vilmost? Nem korai?

FutureFry 2015.06.09. 15:12:19

@tildy[UK]: "Most , hogy jon a gyerkoc, az anyagiak lecsokkeneset is eleve mentalisan nehezebben elem meg, es amint 0 bevetel lenne a reszemrol, mar megyek is vissza dolgozni, a kismanoval is valtasban leszunk itthona ferjjel"

Neked/Nektek Amerika tökéletes lenne munkaügyileg, újszülöttel. Mint már kibeszéltük többször, születés során/után max. 12 hét fizetés _nélküli_ szabadság jár (az is csak kicsit több mint 20 éve). Nincs kifogás az otthonmaradásra!
Najó pár államban van - vagy tervben van - ezen felül pár hét redukált (esetleg minimális) kompenzációval (néha csak akkor, ha erre külön biztosítást fizet valaki). Pozitív példaként (is) szokták emlegetni Marissa Mayer-t, aki a Yahoo vezetését 6 hónapos terhesen vette át, és a szülés után az irodájában alakított ki gyerekszobát a csecsemőjének, hogy folytatni tudja a munkáját… (ráadásul “berendelte” az összes távmunkást - pedig gondolom a csecsemővel rendelkezők nem kaptak mind gyerekszobát az irodájuk mellé). Igaz a Yahoonál 16 hét fizetett szabadságot kapnak a ropogós frissenszültek (mármint az anyák. Az apák csak 8 hetet)

nyuszigonosz 2015.06.09. 15:25:11

Végre egy igazi kivándorlós poszt.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2015.06.09. 15:30:18

@FutureFry: Nem , nagyon nem lenne megfelelo. Bantja a fulem a(fokepp keleti parti) dialekt, olyan erzes lehet, mint akik nem komaljak a nemet nyelvet.

12 hetet kevesnek tartok ( valahol 9 ho -1.5 evnel huznek hatart) es szabadsagugyileg sem jeleskednek.

Amugy itt 12 honapig lehetek maternityn, de ebbol csak 9 honap a fizetett. PErsze ezt is le kell papirozni, en 9 ho utan jovok vissza.

Maternity leavere 11 hettel elobb is el lehet menni, ertelemszeruen akkor annyival csokken az idoszak. Sajnos inditani akarjak a szulest ( eleg brutal modon, amit en nem szeretnek, ugyanis nem szeretnek csaszarozni, igy normal modon az inditas eleg brutal) a 37. heten , most toltom a 33-kat nemsokara, meg 2.5 het munkabajras, utana meglatjuk mennyi ido lesz hatra az work from home.

blackhairlady 2015.06.09. 15:35:44

@Muscari: Nalunk meg regegl 8-kor mar 27 C, delutan 3 korul felkuszik 34-38-ra. Kellemes:)

Evain 2015.06.09. 15:38:53

@blackhair-lady: szerintem osszuk szét! :D

@tildy[UK]: most így hülye kérdés, tudom, de cukrosnak nem ugyanakkora rizikó a mesterséges indítás, mint a császár? (vagy rosszul feltételezem, hogy azért akarnak indítani a 37. héten?)

SzZoole 2015.06.09. 15:55:48

@Observer99: en Ausztráliát kaptam,ami nem is áll messze a tervünktol ami New Zeeland:)

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2015.06.09. 15:56:38

@Evain: nem, abszolut jol feltetelezed. Eleve azt sem tudjak, hogy type 2, vagy csak gdm, egyelore gdm-eskent kezelnek ( remelem en is , hogy az)

Ha engem kerdel, a szemem miatt hajlanek a csaszarra, ugyanis evente kell nezetnem a retinam. A csaszaros arany itt eleg alacsony, nem szoktak csaszarozni, csak ha nagyon muszaj, olyan , hogy kivansagcsaszar, na olyan meg nem igazan van.
Az van -szerintem- hogy draga a a kedves kismamat monitorozni es korhazban tartani. Nem veletlen, hogy 24 oran belul majdnem mindenkit hazakuldenek szules utan.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2015.06.09. 16:01:32

@Observer99: Azt hiszem senkit nem lep meg az eredmeny: pont az az orszag, ahova eredetileg menni akartunk : You should consider moving to Sweden.

blackhairlady 2015.06.09. 16:06:35

@Evain: Ok, kuldok belole, mert jo szivu vagyok, es egyutt erzek veletek :)

Evain 2015.06.09. 16:09:16

@tildy[UK]: anyámborogass (hogy nincs programcsászár). Tudod, én túl vagyok kettőn (mármint szülésen), de ezt nem irigylem tőled... Valami eszméletlen, mennyire nincs egység az orvosi gyakorlatban. :s

M. Péter 2015.06.09. 16:14:58

@Observer99: Nekem Oroszországot hozta ki. ???

Evain 2015.06.09. 16:17:36

@M. Péter: nekem elsőre UK-t, utána Indiát (?!?), végül Chilét, függően attól, hogy milyen válaszokat váltottam át. Jó kis teszt ez :D <- szarkazmus

blackhairlady 2015.06.09. 16:25:13

Nekem nagyon tetszett a poszt!:)

2015.06.09. 16:28:42

@Evain: de van, ha multiple preg van vagy ha a szules utan 1 even belul ujra terhes az anyuka. Kulonben nincs elective C, mert orvosilag nem indokolt.

2015.06.09. 16:31:10

@Evain: a hazvezetononk szerint 2016-ban kezdodik a vilagvege. Tudja, mert a josnoje megmondta. O meg a facebookon olvasta.
Mindegy, jol foz.

Taxomükke (UK) 2015.06.09. 16:32:03

@Observer99: Nekem Németországot adta ki... WTF?

Observer99 2015.06.09. 16:33:12

@M. Péter: Gyanús vagy nekem! :-)
@Réka
@Zoole[uk]
@tildy[UK]

Nekem is az jött ki ahova mindig is vágytam! :-)

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2015.06.09. 16:58:32

@charlieharper: igen, nagyjabol ezt irtam en is, ha korabban volt csaszar akkor epp lehet, de ott is inkabb a VBAC fele terelik az embert.
Van elective csaszar, de nem veletlen, hogy kb 8% koruli az aranya.
www.nct.org.uk/professional/research/maternity%20statistics/maternity-statistics-england

Herr Géza 2015.06.09. 17:15:18

@Evain: Hát azért azzal erösen vitatkoznék, hogy a padlószönyeget meg a linót egyszerübb felszedni meg lerakni....Mármint, ha az tisztességesen készül, komplett, teljes felületen leragasztva, nem csak úgy legurítva és rá a szekrényt, az majd fixálja.
A laminát, ill. a készparketta (ugyanolyan, mint a laminát, csak nem fólia a dekor rajta, hanem 2-3 mm valódi fa a felsö réteg) manapság összepattintós, ún. 1-click rendszerrel müxik, semmi ragasztás, én egy nappalit (30-40 nm) egy fél óra alatt felszedek ill. 2 óra alatt lerakom. Minimális müszaki érzékkel és minimális szerszámozottsággal bárki meg tudja csinálni.... A ragasztott burkolatoknál a felszedés egy horror (mármint mire az aljzatot a következö burkolathoz elökészíted), amihez még nekem sincs idegrendszerem.... :)))) A PVC-t/linót pedig szépen lerakni, az komoly szakma és alles zusammen drágább lesz a parkettánál.... (csak gondolj arra, hogy tükörsima padló kell hozzá, mert a súroló fényben azon minden egyenletlenség meglátszik).
Volt szerencsém mindegyiket csinálni (söt még a klasszikus mozaikparkettát is bitumenbe ragasztva az "ös"korban....), én a kerámián kívül csakis laminátot/készparkettát tudok már elképzelni, ill. valódi linóleumot, de akkor azt profival csináltatva (pl. holkeres lábazati kiképzéssel).

csőcsere 2015.06.09. 17:33:13

Budapesten jelenleg leállt az élet egy felhőszakadás miatt. :-)

Muscari 2015.06.09. 17:34:41

@tildy[UK]: nalam a keccsoles nem a szeretett szakmaban valo munkat jelenti, hanem azt a nem szeretem munkat, amit megis muszaj csinalni a megelhetes miatt, de mas motivacio nincs.

Ha szereted a szakmadat, szivesen dolgozol es haladsz elore akkor persze, miert is ne dolgoznal?

Muscari 2015.06.09. 17:37:00

@nl_eni: ugyanigy van Magyarorszagon is. En el voltam hulve, hogy itt Angliaban mi mindent lehet csinalni reszmunkaidoben es hogy szinte mindenfele variacio letezik.

Muscari 2015.06.09. 17:38:46

@diggerdriver: en nem utallak, ezt meg honnan vetted? Neha mondasz dolgokat, amik nem tetszenek, de tudni kell ezeket a helyen kezelni.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.06.09. 17:43:01

@Muscari:
Nem arról van szó.
Csak ha belemennék megint a szintek tárgyalalásába abból megint vita lenne.
Amióta itt vagyok folyamatosan ez ellen ugatok. Belefáradtam.

Muscari 2015.06.09. 17:50:09

@Observer99: na most en azt hittem, hogy ez egy vicc, mert nekem Magyarorsazag jott ki :-)

Muscari 2015.06.09. 18:02:08

@charlieharper: :-)
Hogy vannak a gyerkocok, novogetnek?
Charlie, nektek is igazi zsido eskuvotok volt? Volt szerencsem reszt venni egyen vasarnap, egy eletre szolo elmenyt szereztem!

Muscari 2015.06.09. 18:03:40

@Observer99: Masodjara mar Ausztralia jott ki, azzal kovettem el a hibat eloszor, hogy meleg nyar, hideg te kombot valasztottam.
Ez igy mar sokkal jobban tetszik :-)

FutureFry 2015.06.09. 18:04:42

@M. Péter: @Muscari: @tildy[UK]:
Nem fair - mert nem hozhatja ki az USA-t (hiszen az a "honnan", alapból). Egyébként Kanada jött ki.

FutureFry 2015.06.09. 18:09:49

@Observer99: A fenti @FutureFry: neked is akart menni. Pl. nincs olyan kérdés, hogy megtarthatom-e a fegyverarzenálomat. Azaz Kanada (is) kilőve sokaknak. Szó szerint.

2015.06.09. 18:19:45

@Muscari: igen
@FutureFry: Kanadaban lehet fegyvered. Eleg szep vadszkultura van ottan. Egyebkent Belgiumban is tarthatsz fegyvert.
De a legjobb torveny a UKban van; ha a skot hataron egy angol lat legalabb harom skotot karddal kivonva, akkor a skotok az angolnak szabad preda celtablanak.

Bredpitt Monika 2015.06.09. 18:23:19

@Observer99: nalam mindig kilog a lolab, del koreat kaptam, kivancsi lennek milyen hely

nyuszigonosz 2015.06.09. 18:27:06

@Observer99: Nekem pont az az ország jött ki, ahol élek. :-)

Bredpitt Monika 2015.06.09. 18:27:45

Sok sikert a poszt irojanak. En is imadom hollandiat.
a ferjemmel jartam ott, en muzeumban voltam o meg ult a coffee shop teraszan.......
Amsterdam a kedvenc varosom, egyedul a biciklisek aggasztottak

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.06.09. 18:33:34

@Observer99: kösziiii a linket, elsőre Egyiptom jött ki (no thanks....), másodszorra Indonézia (rendben), harmadszorra megpróbáltam úgy válaszolni, hogy becéloztam Magyarországot, és sikerült is (nemtom, írta-e valaki azóta.... azt kell válaszolni, hogy kiváló egészségügy, jöhetnek a részegek minden mennyiségbe, nem szeretne gyereket nevelni az ember, és az emberi jogok meg hasonlók az utolsó kérdésnél azok nagyon is rendben vannak, a többi most nem jut eszembe).

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.06.09. 18:34:52

@Observer99: kösziiii a linket, elsőre Egyiptom jött ki (no thanks....), másodszorra Indonézia (rendben), harmadszorra megpróbáltam úgy válaszolni, hogy becéloztam Magyarországot, és sikerült is (nemtom, írta-e valaki azóta.... azt kell válaszolni, hogy kiváló egészségügy, jöhetnek a részegek minden mennyiségbe, nem szeretne gyereket nevelni az ember, és az emberi jogok meg hasonlók az utolsó kérdésnél azok nagyon is rendben vannak, a többi most nem jut eszembe).

soad1221 2015.06.09. 18:38:15

@Observer99: nekem chile...nem tudom mit gondoljak.... :)

kittycat318 2015.06.09. 18:44:27

@Observer99 kijött, hogy Germany! és télleg Németben lakunk :D :D :D

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.06.09. 18:47:49

parkettafelszedéssel még nem találkoztam (a fürdőszobából is viszik a csempét??), de Burmában állítólag van olyan, hogy az ember a mosdókagylót is viszi magával. igazi wtf kategóriás.

ahol lakok most, ez egy jó régi ház, a parketta nagyon jó minőségű, és már 70 éve sem volt új, akkor is fel kellett csiszolni és lelakkozni, mikor beköltözött a család eredetileg. aztán asszem 15 éve csináltuk ezt meg újra. de persze én is láttam már olyat, ami 3 év alatt teljesen tönkrement.

blackhairlady 2015.06.09. 18:51:27

@Muscari: Nekem meg UK. Pedig bejeloltem a meleg nyarat:)

montroyal ( CAN qc) 2015.06.09. 18:58:24

ma megint megerositettek a kommentek !!
kovetkezo eletembe no leszek .. persze jo no .. es levadaszok egy ferjet a teljesen normalisan egy keresetbol is vidaman el tud tartani ... mert ez a normalis ... én meg maradok otthon es foglalkozok eletem vagyaval ,mint a legtobb no a gyerekkel .. a csaladcentrikus ferjem meg csak dolgozzon ,fejlodjon , hozzon haza minel tobb penzt mert a gyereknek ez kell, az kell ... . ezzel mar is a no iranyit mindent .. hogy egyfele huzzon mindenki .. nincs mas valasztas ... dehogynem !!! azert van annyi egyedulallo anya mert a ferfi ( az a szemét ! ) nem birja a nyomast .. persze ha egyedul marad a no keres egy szinten csaladcentrikus gyereket szereto palimadarat, aki kotelezoen sajatjanak tekinti a no gyerekeit .. ha mar az apjukkal nem jott ossze ..

na nem leszek en elveszve a kovetkezo eletembe sokat tanulok a HA-is .. hogy mik a normalis dolgok ..

jelenleg nem vagyok normalis mert minden felesegemnek muszaly volt dolgozni ... es nem a penz miatt mert 5+x tobbet kerestem ... ja ugy nem is maradnak meg velem ... ertem ...

montroyal ( CAN qc) 2015.06.09. 19:08:33

@diggerdriver: akkor jobb ha be fogom a szamat ... meg amugy is ..:-))

FutureFry 2015.06.09. 19:08:53

@charlieharper: "Kanadaban lehet fegyvered."
Fegyver_arzenált_ írtam. A kanadai rendszer egyrészt nem enged (magánhasználatra) több olyat amit az amerikai igen, másrészt ott a tartás is engedélyköteles (a legtöbb amerikai államban csak a viselés, sőt általában csak akkor, ha "concealed", de az is csak gyakran formalitás). Persze általában akinek az ilyesmi fontos, az nem akar elköltözni az USA-ból...

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2015.06.09. 19:15:11

@Dragonlady (Bp, Hun): nekem a német üres konyha a fura. Se mosogató se semmi.

firg_firg 2015.06.09. 19:16:03

@FutureFry: az koltozhet valami szuper helyre, tudod valami olyanra ahol eskuvon AKval lovoldoznek a levegobe.

firg_firg 2015.06.09. 19:17:58

@Din Serpahis: te nem valami business analyst vagy es nem ITs?

firg_firg 2015.06.09. 19:21:46

@montroyal ( CAN qc): ilyenkor van az hogy anyukat sok ev haztartasbeliseg utan otthagyja a faszi, anyu meg aki az evek alatt redukalta a munkapiaci erteket es nem ert semmihez az mehet valami igenyes jol fizeto munkat vegezni. Kiveve ha valami milliomos volt az exferj es anyu vitte a vagyon felet amibol eleldegel.

FutureFry 2015.06.09. 19:22:24

@firg_firg: Az olyan helyekre nem költözik, hanem sajnos küldik (arzenállal együtt).

firg_firg 2015.06.09. 19:24:42

@Dragonlady (Bp, Hun): ez Mon is szokas. Az elozo berlo kikoltozeskor visz mindent kiveve a falakat. Kapcsolok, konnektorok, vezetekek a falbol, nyilaszarok, mindent.

2015.06.09. 19:26:33

@diggerdriver: vegre egy egeszseges no

@FutureFry: nem ismerem az osszes allam torvenyet, de emlekeim szerint megnehezitettek a concealed permitet, pl pszichiatriai kezeles alatt alloknak mar nem adnak.
akinek egyebkent ez fontos, annak ezt uzenem:

Dear Redneck son,

I'm writing this slow because I know you can't read fast. We don't live where we did when you left home. Your dad read in the newspaper that most accidents happen within 20 miles of your home, so we moved. I won't be able to send you the address because the last North Carolina family that lived here took the house numbers when they moved so they wouldn't have to change their address.

This place is really nice. It even has a washing machine. I'm not sure it works so well, though. Last week, I put a load of clothes in and pulled the chain. We haven't seen them since. The weather isn't bad here. It only rained twice last week: the first time for three days and the second time for four days. 

About that coat you wanted me to send: your uncle Billy Bob said it would be too heavy to send in the mail with the buttons on, so we cut them off and put them in the pockets. Bubba locked his keys in the car yesterday. We were really worried because it took him two hours to get me and your father out.

Your sister had a baby this morning, but I haven't found out what it is yet so I don't know if you are an aunt or uncle. Uncle Bobby Ray fell into a whiskey vat last week. Some men tried to pull him out, but he fought them them off and drowned. We had him cremated. He burned for three days.

Three of your friends went off a bridge in a pickup truck. Butch was driving. He rolled down the window and swam to safety. Your other two friends were in the back. They drowned because they couldn't get the tailgate down. There isn't much more news at this time. Nothing much out of the normal has happened.

Your favorite aunt,

Mom.

Csodabogár 2015.06.09. 19:33:46

@Zoole[uk]: Én NÉmetországot, ahová egész életemben készültem, de nem jött össze.

qkuc 2015.06.09. 19:38:02

@Evain: Ezek szerint a hazai bölcselet átültethető Hollandiára is: A MÁV-nak 5 ellensége van, az utasok, és a 4 évszak, :D.

qkuc 2015.06.09. 19:42:32

Végre egy jó poszt, ^_^ .

2015.06.09. 19:46:57

@charlieharper:

:))))))) Ez megvan?

Vidéki kölyök levele a San Diegoi tengerészgyalogos kiképző központból

Drága Mama és Papa!
Jól vagyok. Remélem, ti is. Mondjátok el Walt bátyámnak, meg Elmer bátyámnak, hogy a Tengerészgyalogság mérföldekkel jobb, mint az öreg Minch-nek dolgozni. Mondjátok meg nekik, hogy csatlakozzanak, amilyen gyorsan csak tudnak, mielőtt minden hely betelik.
Kicsit ideges voltam eleinte, mert ágyban kellett maradni egészen reggel 6-ig, de már túl vagyok rajta és tetszik, hogy tovább alhatok, mint szoktam.
Mondjátok meg Waltnak és Elmernek, hogy amit reggeli előtt tenni kell, az nem több, mint rendbe rakni az ágyat, meg kifényesíteni pár dolgot. Nem kell moslékot adni a disznóknak, takarmányt behordani, darát keverni, fát hasogatni, tüzet rakni. Gyakorlatilag semmit se kell csinálni.
Borotválkozni azt kell, de az se túl rossz, mert van melegvíz.
A reggeli bőviben van olyanoknak, mint gyümölcslé, gabonapehely, tojás, szalonna, stb., de elég gyenge a normális kaját tekintve, mint pl. krumpli, sonka, sültoldalas, steak, sült padlizsán, sütemény. De mondjátok meg Waltnak és Elmernek, hogy le lehet ülni két városi fiú közé, mivel azok csak kávén élnek. Az ő kajájukkal, meg a sajátunkkal aztán már ki lehet bírni délig, mert akkor újra enni adnak.
Nem csoda, hogy ezek a városi fiúk nem sokat bírnak gyalogolni. Naponta kimegyünk "erőltetett menetre", ami az őrmesterünk szerint hosszú gyaloglás, hogy megkeményítsen bennünket. Ha úgy gondolja, ám legyen, nem az én dolgom, hogy mást mondjak, de ezek az "erőltetett menetek" kb. olyan hosszúak, mint a postaládánk a farmtól. Aztán persze a városi fiúknak feltöri a bakancs a lábát, és mind teherautón megyünk vissza a laktanyába.
A vidék szép errefelé, de félelmetesen lapos. Az őrmester egyébként olyan, mint a tanár az iskolában, állandóan kötözködik. A százados olyan, mint az iskolaigazgató. Az őrnagyok és ezredesek csak mászkálnak erre-arra és ráncolják a homlokukat. Egyáltalán nem zavarnak senkit.
A következőtől biztosan halálra röhögi magát Walt és Elmer bátyám:
Elkezdtem kapni a kitüntetéseket a lövészeteken, fogalmam sincs, hogy miért. A célpont közepe majdnem akkora mint egy mókus feje, és nem mozog. Ráadásul vissza sem lő, mint nálunk a Higget fiúk. Csak kényelmesen feküdni kell, és eltalálni a fekete kört. Még csak nem is nekünk kell betölteni a töltényeket: kapjuk dobozszám.
Aztán itt van ez közelharc gyakorlatnak nevezett dolog. Birkózni kell a városi fiúkkal. Nagyon vigyáznom kell velük, mert igen könnyen törnek. Ez egyáltalán nem olyan, mint amikor otthon az öreg bikával birkózunk. Úgy néz ki, hogy én vagyok a legjobb, kivéve Tug Jordant, aki Silver Lake-ből jött. Őt csak egyszer vertem meg. Ugyanakkor vonult be mint én, de én csak 64 kiló és 152 cm magas vagyok, ő meg 136 kiló és 190 cm.
Bárhogy is, mondjátok el Waltnak és Elmernek, hogy siessenek és jöjjenek, mielőtt más fickók megneszelik ezt a jó helyet!

Szerető lányotok, Gail

Ugyandehogy (törölt) 2015.06.09. 19:47:38

@montroyal ( CAN qc): ez a szoveg neked copycat, es delutan jossz es bemasolod?

2015.06.09. 19:55:53

Na, mostanra sikerult vegigolvasni a posztot es a kommenteket is (kenyszerinformatikus tarsaimnak: kaptunk egy uj Dell rackszekrenyt, azt installalom, hogy @$§$%&Q§%&/$!! aki kitalalta a kabelrendezo karokkal meg mindennel egyutt....).

Nem ertem miert baj az, ha egy anya otthon tud maradni a gyerekkel? Foleg ha szeretne is? Nalunk is az a terv, hogy Anya az elso 3 evben biztosan marad otthon a gyerekkel, aztan majd meglatjuk. Egy percig fel nem merult egyikunkben sem, hogy ezt az egeszet anyagi sikra vigyuk. A gyereknek jo, Anyanak jo, es ha nekik jo, akkor nekem is jo, mert mindenki boldog. Tenyleg nem ertek neha embereket... En igy is, ugy is dolgoznek, ugyanannyit keresnek, es jol kijovunk egy fizetesbol is, Anya fizetese mar csak a bonusz (es mielott elkezdenetek a kitartottazast, vezetoi poziciobol ment szulni, majdnem annyit keresett elotte otthon, mint en Becsben).

En teljesen megertem a poszt irojat, szerintem ha a ferjet nem zavarja, es nincs szukseguk a plusz keresore, maradjon, amig csak tud a gyerekkel, mert nagyon hamar felnonek, es az idot visszaporgetni kesobb mar nem lehet!

FutureFry 2015.06.09. 19:55:59

@charlieharper: "de emlekeim szerint megnehezitettek a concealed permitet,"
A concealed permit szinte az összes államban manapság már "Shall-Issue" (azaz pont, hogy könnyebb mint 20-30 éve)*, egypár pedig egyáltalán nem is kér semmiféle engedélyt. Az "open carry" pedig szinte szinte sehol sem engedélyköteles, és "background check" nélkül is lehet fegyvert venni legálisan (pl. magánszemélytől, vagy "gun show"-k alatt).

* en.wikipedia.org/wiki/Concealed_carry_in_the_United_States#/media/File:Rtc.gif

FutureFry 2015.06.09. 20:03:59

@Evain: @qkuc:
Én azt hittem, hogy a "leaves on the track" az egy tipikusan angol kifogás*. Anno én gyakran belefutottam London környékén. Meg olyanba is hogy "rossz" irányból jött a vonat (legalább is az állomás személyzete szerint).

* www.networkrail.co.uk/timetables-and-travel/delays-explained/leaves/

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2015.06.09. 20:24:49

@Ödenburger [Hu/At]: Az anyanak akkor jo, ha o is ugy akarja. Szerintem amugy nem feltetlen jo, az idealis az, gyereknek is, szuloknek is, ha nem csak az anyjaval van otthon, foleg nem 3 evig, hanem shared maternity-paternity.

2015.06.09. 20:26:29

@Ödenburger [Hu/At]: ez jo!

@FutureFry: aha, az open carryt ismertem, a xoncealedot nem igazan, de jo tudni!

A UK vonatokon, amit beirtal az osszel szokott csak lenni es csak 2-3 perccel modosul a menetrend. Az utobbi evekben sokkal nagyobb problema volt a vezetekek ellopasa az irish travellerek altal, ami miatt az egesz vonal leallt.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2015.06.09. 20:28:23

@Ödenburger [Hu/At]: illetve ugye gyerektol is fugg, van, amelyik mar hamarabb igenylia kzoosseget. Na mi most harom gyereket szeretnenk, magyar viszonylatban ez siman lehetne akar 9 ev otthonmaradas is... Bele is orulnek, arrol nem is beszelve, hogy szakmailag - es ugye imadom a szakmam- megnezhetem 9 ev kihagyas utan magam.

qkuc 2015.06.09. 20:28:51

@Observer99: "You got Canada"

Szóljon akinek kijött Magyarország, :D.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.06.09. 20:41:39

@tildy[UK]:
Nézd nekem három gyerekem van de egyszer vettem ki a szart az egyik alól muszájból. Soha nem fürdettem és büfiztettem. Soha nem toltam babakocsiban és nem altattam.

Egy fő szabály van az ideális családmodellre. Az hogy nincs szabály. Lehet akár a legextrémebb is, ha működik akkor senkinek semmi kifogása nem lehet.
Te mindig hozzá szoktad tenni hogy szerinted. Szerintem meg nem.
Ez így van rendjén.Más dologban meg szerintem van, és teszerinted nem.
A probléma akkor van ha ítéletet mondunk más családmodellekről.

2015.06.09. 20:44:56

@tildy[UK]:

Kinek ez, kinek az. Amiert neked nem lenne jo, masnak meg lehet az, nem? Van akinek nem a szakmaja az, amiben megtalaja az elete ertelmet, hanem mas. Egyik negyon jo ismorosom Belgiumban meselte, hogy o erettsegi utan elment dolgozni a helyi bankba, es 30 ev mulva felallt ugyanattol az iroasztaltol, es elment nyugdijba. Kozben a felsege vegig otthon volt a gyerekekkel, sosem dolgozott, amikor a gyerekek elmentek, elment egy viragkoto tanfolyamra, es azota hobbibol keszit (neha mostmar megrendelesre is) virag-kompoziciokat. Es neki igy teljes az elete.

Kollegam meselte, hogy most mar Ausztriaban is nehezebb, mert az o anyukaja meg nem dolgozott, otthon volt vegig a gyerekkel, es ezt sajnos ok mar nem tudjak megtenni, a felesege el kellett menjen dolgozni, amikor lejart a 3 ev. De szerinte is, es a felesege szerint is az lett volna a normalis, ha o is otthon tudott volna maradni, mint az anyukaja. Masik kolleganom meg beadta a 1,5 eves gyerekt bolcsibe es jott vissza dolgozni, pedig neki nem is kellett volna, mert a ferje vmi jolkereso menedzser. Kinek mi. De ettol szep a vilag. Akkor van baj, ha barkinek olyant kell csinalnia, amit nem szeretne. Ha valakinek van dontesi lehetosege, akkor szerintem ugyis jol fog donteni.

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.06.09. 20:46:20

@firg_firg:
na ilyenről még csak nem is hallottam eddig.
nálunk már vagy 18 éve vannak bérlők, csak olyasmi volt eddig, hogy lakbér helyett inkább azt kérték, hogy x havi lakbér helyett ők kifestenek, kicserélik a szőnyeget, linóleumot.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2015.06.09. 20:49:05

@diggerdriver: Amugy lehet azert elem meg igy, mert kapom fokepp magyaroktol kerdeseket, meg a tagrameredt szemeket, hogy te meg dolgozol, meddig akarsz meg? Miert ne dolgoznek, ha birom ( ertem en, ha valakinek orvosi oka van vagy nem birja, maradjon otthon, banja kanya).
A kovetkezo megnyilatkozas az szokott lenni, szerencsere nem sok embertol , hogy 9 ho utan vissza akarsz menni? A gyereknek ez kell, az kell, leginkabb 3 ev otthon az anyukaval. Te nem akarsz? Minek az ilyennek gyerek? Pff.

Mondjuk az is igaz, az en EQ-m sem tul magas, nehezen tudom beleelni magam a masik helyzetebe, viszont magamat egyaltalan nem tudnam elkepzelni abban a szituban.

qkuc 2015.06.09. 20:50:05

@FutureFry: És utána hova rakják a babákat? Bölcsibe?

qkuc 2015.06.09. 20:53:18

@charlieharper: hónap, nap nincs meg, mert akkor partiznék még egy utolsót, :D

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.06.09. 20:55:06

@tildy[UK]:
Miért ne dolgoznál?
A feleségemnek(SZIZS) is ugyanezt mondták mikor utolsó hétig dolgozott. Semmi baja nem volt.

2015.06.09. 20:58:17

@Observer99: "You got Russia. You should consider moving to Russia." :D Igy van na, tudtam en! Pedig az alkoholos kerdesre nem a legtoleransabb valaszt adtam, de igy is ez jott ki, nahat... :) Majd egy kicsit meg gazdagabb leszek elobb, hogy reszt tudjak venni a korrupcioban, meg elmegyek extrem forgalmi vizsgat tenni, de utana amugy siman. :D

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.06.09. 21:00:00

nekem meg abból van elegem, pedig kívülről szagolom az ibolyát, vagy hogy mondják ezt, hogy mindkét oldalon mindig vannak olyanok, akik jólmegmondják másoknak, hogy ott másoknál ki dolgozzon, ki maradjon otthon, hogyan éljen, mit szeressen csinálni, hogyan gondolja. szerintem meg hagyjuk egymást békén a picsába, és próbálja meg mindenki úgy igazolni a saját verzióját és a saját kis tyúkszaros életét, hogy közben ne hülyézze le azokat, akik a saját életükről és a saját családjukról meg másképpen döntenek.

nl_eni 2015.06.09. 21:00:53

@FutureFry: attól, hogy az amerikai rendszer (szerintem is) embertelen, még nem ellentéte a másik végletnek, a nők gyakorlatilag parkolópályára állításának, amiben pedig a kelet tökéletesítette magát. Persze vannak megoldások, fizetetlen nagymamák (ha vannak), fizetett gyermekfelügyelet (ha telik rá)...

Romániában amíg egy nő fizetett gyermeknevelési szabadságon van (ami legjobb esetben is havi max 200 euró) egy órai munkáért sem vehet fel törvényesen fizetséget, mert amennyiben megteszi, ugrik a gyermeknevelési pénz. És ez csak egyetlen példa a nagyszerű rendszer működéséből...

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.06.09. 21:04:45

@Evain: Elszállt ez a kib..tt sz@r, mégeccer:
Szóval itt felénk reggelente 3-4 fok van, de ma hajnalban valszeg fagyott is.Itt se nagyon lesz idén nyáron jó idő.

Din Serpahis 2015.06.09. 21:05:00

@firg_firg: Ooo nem ertem a kerdest, IT business analyst vagyok, magyarul rendszerszervezo vagy valami ilyesmi.

blackhairlady 2015.06.09. 21:07:58

@tildy[UK]: Tildy, ne foglalkozz masokkal. Ha neked es a ferjednek jo ugy ahogy elterveztetek, akkor kit erdekel mit mondanak masok. Aztan meg az is lehet, hogy idokozben a ti elkepzeleseitek is valtozni fog. Szoval csak szulessen meg az agyerek egeszsegesen, a tobbit majd hozza az elet:)

En azert orultem, hogy minde iskolai esemenyen, versenyen, farsangon, barhol ot tudtam lenni. Bizony sokszor hallottam en is azt, hogy konnyu nekem, nem dolgozom, (dolgoztam, csak sajat bizniszben), es ok is milyen szivesen vennenek reszt gyakrabban a gyerekeik eleteben.
Nalatok is az a jo, hogy tudtok otthonrol is dolgozni, nem vagytok egy helyhez kotve, ezert jobban benne tudtok majd lenni a kicsik kozossegi eleteben.

qkuc 2015.06.09. 21:11:15

@Din Serpahis: Err ... a rendszerszervező az IT system analyst.

nyuszigonosz 2015.06.09. 21:12:11

@geegee: Ne mérgelödj. :-) A nyár tegnapelött volt itt meg holnapután lesz. :-)
Most kabátos hideg van.

Viszont ha éppen itt jár a nyár pár napra, akkor meg 30+ van.

qkuc 2015.06.09. 21:13:36

@geegee: Adjak kölcsön egy kis meleget? Itt úgyis kezd a nyár túlzásokba esni, szombatra már beterveztem az egész napos pocolást a strandon ......

nl_eni 2015.06.09. 21:20:21

@tildy[UK]: Na igen, és ehhez kellene egy egészséges társadalom, egészséges szerepfelfogások, egyenlő esélyek. Ha ez megvan, akkor valóban anya és apa neveli a gyermeket, nem pedig anya nevel, apa keres.

FutureFry 2015.06.09. 21:31:44

@qkuc: Szerintem a bölcsihez akkor még túl fiatal a baba, szóval talán bébisintér? Még Marissa Mayer-nek is kellett egy full-time nanny, az irodai gyerekszoba ellenére (helyileg is, hiszen az ilyen fiatal gyereket egy meeting erejéig sem lehet magára hagyni - vagy talán baby monitorral igen?).

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2015.06.09. 21:36:57

@nl_eni: Most mar ertem mirol irtal korabban - mikor irtad, hogy " A gond azzal van, ha nem ezt akarod, de belesodródsz. Én ezt a helyzetet nem választottam, de így történtek a dolgok." -elnezesed kerem, ha erosnek tuntek a szavaim.

Amugy abszolut egyetertek azzal, amit irsz, de ehhez a ferfiaknak is valtozni kell. Vagy nem, mert mindig lesz olyan no, akit nem zavar a hagyomanyos csaladmodell.

Lehet azert tiltakozom vagy idegenkedek ennyire ettol a modeltol, mert nagyon tereltek regen, mit kene csinalnom.... ( Es sokszor mar csak dacbol se azt csinaltam). Nem szeretem ezeket az ennek ez a dolga annak az a dolga, hol a helye hozzaallast.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.06.09. 21:48:39

@qkuc: Hát jobb lenne valami más eloszlás, az tény.Bár majdnem 1 7 múlva megyünk haza, ott meg meg fogok vadulni a 35 fokoktól...És még esküvőbe is kell menni, ami amúgy tök jó, de hát öltöny, nyakkendő ilyen kib@..tt melegben állatkínzás...
Abban bízok, hátha mégis medencés habparti lesz...

Din Serpahis 2015.06.09. 22:00:18

@qkuc: Hát a szótár szerint lehet :), de ezt a pozit az általam látott cégek 90 százaléka business analystnek hívja - aztán, hogy mit értenek alatta, az már más kérdés.

jojó78. 2015.06.09. 22:00:20

@Observer99: Nekem Svédország jött ki.

Mr Long 2015.06.09. 22:05:05

Oszinten valaszoltam es South Korea jott ki...

2015.06.09. 22:15:38

@Din Serpahis:

Nálunk annó a Business Analyst-ok az adatbányászok voltak. Oracle, teradata, microstrategy, és marketing meg controlling reporting nagy tételben reggeltől estig. Menedzsment meetingek előtt meg tegnapra azonnal mindent mindenkinek... Elég stresszesek voltak a srácok úgy általában...

qkuc 2015.06.09. 22:36:17

@geegee: Vigyed, :D. Nem bírom ezt a meleget, örexem, :(.

qkuc 2015.06.09. 22:45:52

@Din Serpahis: Hát én nem tom, de rendszerszervező voltam és nem business analyst, :D. Akkor biztos nálunk volt ez máshogy kezelve, :D.

qkuc 2015.06.09. 22:49:51

@FutureFry: Talán hátha charlieharper tud erről valamit. De érdekelne, hogyhogyan oldják meg a gyerek felügyeletet, gondolom azért ott is vannak széles tömegek, akik nem engedhetik meg maguknak, hogy évekig ne legyen semmilyen bevétele az anyának ...

pappito · http://pappito.com 2015.06.09. 22:53:20

@Dragonlady (Bp, Hun): "szerintem meg hagyjuk egymást békén a picsába, és próbálja meg mindenki úgy igazolni a saját verzióját és a saját kis tyúkszaros életét, hogy közben ne hülyézze le azokat, akik a saját életükről és a saját családjukról meg másképpen döntenek."

na az ilyen opportunista hozzáállás miatt nincs hatszáz komment :)))))

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.06.09. 23:01:41

@pappito:
jó nagy vihar van (jégeső is volt, állandóan dörög az ég), én is ideges vagyok, gyerek nyugtalan.

ja és valaki önként jelentkező el akarna minket tartani az elkövetkezendő 2-3 évben, én nem fogok ellenkezni :-)

pappito · http://pappito.com 2015.06.09. 23:49:31

@Dragonlady (Bp, Hun): "jó nagy vihar van (jégeső is volt, állandóan dörög az ég"

itt meg tél van, most mit mondjak? :)

remélem a gyerek megnyugszik hamar

kék madár 2015.06.09. 23:52:00

@qkuc: van bolcsode, babysitter, rendszerint part timera jonnek vissza Az anyukak 1-2 evig. Csodak nincsenek, nem idealis, de menedzselheto

skye8 2015.06.09. 23:54:08

Kedves Eniko,nagyon tetszett irasod,Jo olvasni az ilyen torteneteket.en is Kolozsvarrol 'vandoroltam' ki igaz nem hollandiaba.a holland szerintem menni fog, gyakorlas teszi a mestert.nem kell szabadkoznod hogy otthonulo anyuka vagy, ahogy masok is emlitettek,ez foallasu munka es minden tiszteletet megerdemel.igen,sajnos romaniaban a reszmunka csak egy rossz vicc,nem erdemes azert a penzert vegezni.sok sikert es remelem irsz Meg posztokat.

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.06.09. 23:55:18

@pappito:
aludnom kéne, amíg lehet, talán most is ordítana szegény, ha tudna, de onnan bentről nem hallom szerencsére.
de nem vagyok jó még mindig viharokból, rámjön, hogy biztosan hajótörés lesz megint és ki kell úszom a sötétben, esőben és hullámokban a partra, ahol meg fog enni egy sárkánygyík :-(
na erre licitáljál rá :-)))))

pappito · http://pappito.com 2015.06.10. 00:01:53

@Dragonlady (Bp, Hun): nem tudok licitálni, nem szívok semmit :)

meg a gyárban ülök és sárkánygyík helyett szingapúri indiaiakkal harcolok a telefonon

montroyal ( CAN qc) 2015.06.10. 03:18:23

@firg_firg: @~~Babette~~: csak polgar(no) pukkasztonak irtam .. viszont tenyleg nem tudnak elviselni egy otthon ulo ,eltartott anyukat de biztos hogy kolcsonos, ok sem viselnenek el engem , sot messzirol elkerulnenek ... szerencsere koromnal fogva nem kell sokat ragodnom ezen ...

jenőkeaműhelyből 2015.06.10. 04:35:30

Szerintem nagyon jó kis történet! Imádom Hollandiát, 3 évet éltem ott. Mindig esik az eső, és az emberek ennek ellenére mindig mosolyognak, és segítőkészek. Mondjuk egy dolog ami nem állja meg a helyét: a holland vonatok nagyon szuperek, de heti rendszerességgel gond van velük, elég pontatlanok, bár ezt az emberek tudják is, és mindig számolnak vele. De sok sikert a továbbiakban, remélem megtalálják a számításukat!

swfla 2015.06.10. 04:36:41

@tildy[UK]: "kismanoval"??? :-)

kikvogymuk.blog.hu/2010/01/11/a_szuletett_mamci

(bocs, nalam ez ilyen reflex, mint a pavlov kutyaja)

tanato 2015.06.10. 07:25:36

@nl_eni: Jó posztot írtál,érdekesség hogy nálatok magyarországi kitérő nem volt ,Romániából egyből nyugatra költöztetek.Érdekes hogy ennek ellenére ez fel sem tűnt a kommentelőknek akik döntő többsége magyarországi gyökerű.Az otthoni ,munkahelyre nem járó feleség meg mindig hálás téma volt itt blogon ,ez a téma mindig sok kommentet kapott.
Bizony bizony Mo,.on meg Romániában is csak a nagyszülők az egyetlen reális opció segítség ügyben,olyan mély a bérszínvonal errefelé hogy külső fizetett még nálunk is szegényebb országokból jövő bébiszitter vagy au -pair nem életszerű,mint nyugaton.

nl_eni 2015.06.10. 08:01:37

@tildy[UK]:
@tanato:

és egyébké felvetésekre is

A hagyományos modellel szerintem is sok baj van, annyira, hogy lassan már tarthatatlan, rendszer szinten nyögik a családok. Ma már nem hagyományosan élünk, ami nem baj, csak a szerepmodelleknek ehhez sokkal rugalmasabban kellett volna igazodni. Nem vagyok naiv, tudom, ez nem lenne elég, a társadalomnak is nagy változásokon kellene átmenni. De mindenképpen kiindulópont lesz a család.

Ma, ha egy nő nem keres pénzt (szándékosan nem azt írtam, hogy nem dolgozik), arról vagy azt mondja a többség lenézően, hogy eltartott, visszaél a helyzetével, vagy a pacifistábbak azt, hogy miért ne tenné meg, ha megteheti.
A kérdésem az, hogy mit csinál ez a "jó dolgában pöffeszkedő" nő, ha az ufók elviszik mellőle a pénzkereső embert? Én, ha férfi lennék, nem tenném ki ilyesminek a feleségem, nem azért mert utálnám magam mellett a nem kereső nőt, hanem azért, mert szeretném annyira, hogy lehetőséget teremtsek neki, amennyire tőlem telik.
Nem azt mondom, hogy mindenki álljon utcaseprőnek, hogy meglegyen a kötelező pénzkeresete, de nem lehet alap az sem, hogy: a férfi jól keres, akkor minek akar még a nő is dolgozni?

Mindezektől eltekintve semmi kivetnivalót nem látok abban, hogy ha egy nő szabad választásából (nem megszeretett kényszerekből!!!, vagy egyéb híján!!!) a háziasszony-anya-feleség szereposztás kizárólagosságát választja, és ebben a felállásban családilag senki nem szenved hiányt vagy kárt, akkor ezt minden további nélkül megteszi.

Golf2 2015.06.10. 08:15:18

Feltünt hogy az erdélyieknek felvágták a nyelvét.Legalább 3 itt írònál feltünt.Most hogy visszagondolok az erdélyi barátnõmre tényleg ilyenek.Kemények harcedzettek.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2015.06.10. 08:32:34

@swfla: pocaklakot nem komalom, meg egyeb gugyogest se, de az apja meg nem csak viking, hanem tundermano, igy a gyerek szimplan kismano, kislala, vagy csak a neven nevezve: Kevin:)

tanato 2015.06.10. 08:45:33

@nl_eni: Mo.-n ezt gazdagabb családoknál úgy oldják meg,hogy a gazdag férj vállalkozásába beírják alkalmazottnak a feleséget,így lesz neki fizetése meg nyugdíja viszont gyakorlatilag nem jár dolgozni,otthon van.Pl.a szomszéd, rendelőben dolgozó háziorvos kolléga egyébként ápolónő végzettségű felesége is be van írva az ember cégéhez asszisztensként,de otthon van a 4 kislányukkal.Természetesen van "igazi" körzeti nővér is a praxisban.

nl_eni 2015.06.10. 09:00:21

@tanato: és vajon a férjnek akkor is asszisztense lesz a feleség, ha egyszer csak elválnak?

tanato 2015.06.10. 09:06:49

@nl_eni: Természetesen ehhez az itthon jól bevált megoldáshoz,jó házasság kell,nagyfokú bizalomra épülve.De a dolog elterjedt,minden ágazatban,jogi,mezőgazdasági ipari.mérnöki magáncégeknél is.

nl_eni 2015.06.10. 09:09:21

@Golf2: háromból nem általánosítanék :). Azonban tényleg kemények, de sajnos legtöbbször a maguk rovására, amennyiben az utolsó szuszt is kiteszik magukból, a családért, amiért se hála se fizetség nem jár nekik. Én, a családom révén látom az erdélyi falvakat és családokat (korábbi munkám miatt nem csak azt a régiót, ahol születtem és iskolába jártam), láttam a kis- közepes és nagyvárost is előnyeivel és hátrányaival együtt. Nincsenek romantikus képeim.

Evain 2015.06.10. 09:59:36

@Dragonlady (Bp, Hun): asszem én ezt szeretem legjobban Hollandiában. Hogy akármelyik szitut választod, senki nem fog leszaranyázni, meg lesemmittevőzni.
Én anno ugyanazt megkaptam Magyarországról, mint Tildy, mikor pedzegettem, hogy engem nem elégít ki az otthonmaradás.

martineden 2015.06.10. 10:15:03

A poszt nagyjabol fedi a valosagot ,kiveve ezt a reszt.........,,Ha a gyermek nem beszél hollandul, és a családban nincs, aki segíthetne neki, akkor ez már indokot szolgáltat a jogosultságra, sőt, van amelyik önkormányzat még támogatást is nyújt ebben az esetben, és részben átvállalja a költségeket, ami a fenti felállásban akár havi 100-200 eurójába is kerülhetne a családnak.".....szoval ez a heti ket napi harom ora az alap ovoda,amiert fizetni kell de a kulfoldi gyerekeknek ehhez a 2 naphoz biztositanak meg 2 napot ingyen,sajnos nem minden ovodaban,csak amelyik erre ki van jelolve.Ha az apa es anya is dolgozik akkor viszont egesz napos megorzes van ,aminek az arat majdnem teljesen vissza teritik,

nl_eni 2015.06.10. 11:32:44

@martineden: a két nap az alap, és plusz napokat (max négy napig) a helyek függvényében kapsz. Mi, csak egy plusz napot kaptunk, ez van. De a költségünk az egésszel havi 9 es 10 euró között van, a támogatás miatt, amit nem visszafizetnek, hanem be se kell fizessünk. Az óvodával (kinderopvang) kapcs. van visszatérítés, de van egy bizonyos minimum óraszám, ami után dolgozó szülőnek számít mindkét szülő, a visszatérítés összege a család jövedelmétől függ. Tehát ha van egy jól kereső apuka, és van egy részmunkaidőben dolgozó anyuka, akkor megeshet, hogy a teljes összeget fizetniük kell, ami meglehetősen borsos, ennél már olcsóbb az, ha anyuka van otthon a gyermekkel...
Van, akinek megfelel ez a felállás, van, akinek kevésbé. A dolog lényege, hogy, ha anyuka otthon van, akkor azért itt is első és legfontosabb feladata a gyermek lesz, minden egyéb csak azután, ha a gyermek már elkezdte a kötelező (általában ingyenes) oktatást.

Fekete Pestis 2015.06.10. 20:47:43

@nl_eni:

hoi, het is vrij makkelijk om Nederlands te leren ... zeker ten opzichte van Deens ;)

nagyon könnyü NL-t megtanulni, legalábbis a dánhoz képest. NL tényleg egy jó ország, csak sajnos a bérszinvonal elég alacsony, az adók pedig még a skandináv szintnél is magasabban vannak. Az óvoda meg 1600 eur, és nem lehet az adóalapból leírni, mert túl "gazdagok" vagyunk. Sajnos a pvda (partij van de armoede ;) ) még a 6almon van, és mindent megtesz az egyenlösdiért. A vvd ( vereniging van dieven ;) ) meg szinén a középosztályt szívatja - VII. 1-töl azzal, hogy könnyebb lesz az embereket kirugni.

Sajna még kell várni a következö választásokig ( 2017), hogy utána az ország egy kicsit élhetöbb legyen.

adg 2015.06.11. 13:47:13

@Muscari: "Masodjara mar Ausztralia jott ki, azzal kovettem el a hibat eloszor, hogy meleg nyar, hideg te kombot valasztottam."

Tegnap voltam Canberraban, 4 fok volt. Sydneybol mentem kocsival. Sydneyben 10 fok volt, mocsok hideg szemerkelo esovel. Borzaszto. :)

tanato 2015.06.11. 17:00:07

Nem kezelnék a holland orvosok az egészségtelenül élőket
2015. június 11. 05:43, csütörtök - Szemlézte: hírszerkesztő
A hollandiai orvosok negyven százaléka szívesen fogadna olyan jogszabályokat, amelyek lehetővé tennék a nyilvánvalóan egészségtelen életmódot folytató beteg kezelésének elutasítását - derült ki a holland állami televízió Brandpunt című műsora által 1400 orvos bevonásával készített közvélemény kutatásból.

A felmérésből az is kitűnt, hogy a jogszabályt támogató orvosoknak mintegy harmada élne is ezzel a lehetőséggel, amennyiben egyértelművé válik, hogy a páciens egészségkárosító életmódja okozta az orvosi ellátást igénylő állapotot.

Az orvosok a műtéteken, illetve a gyógyszerek felírásán túl átfogóan szeretnének javítani az emberek életminőségén - mondta a műsorban Marcel Daniels a holland orvosi kamara elnöke.

A megkérdezett orvosok több mint kétharmada szerint a lakosság életmódváltása jelentősen hozzájárulna az állami egészségügyi kiadások csökkenéséhez.

Néhány egészségtelen életmódot folytató páciens kezelésének elutasítása jelzés értékű lehet mások számára, és előmozdíthatja a tömeges életmódváltást. Nem kevés orvos hajlana is erre a megoldásra, ami azonban természetesen nem jelentené azt, hogy tömegesen tagadnák meg a betegek kezelését - jelentette ki az adásban Medard Hilhorst orvosetikai szakértő.

Egyetlen orvos sem tagadná meg a koszorúér műtétet egy dohányos embertől a beteg káros életmódjára hivatkozva. Az azonnali beavatkozást igénylők, illetve a súlyos betegségben szenvedők mindig, minden körülmények között megkapják a szükséges ellátást - tette hozzá.

(MTI)

tanato 2015.06.11. 17:00:59

@nl_eni: Egy kis szines,orvosi csemege hollandusoknaK

Observer99 2015.06.11. 18:16:23

@tanato:
Azért a mieink sem mennek a szomszédba ötletért!
Gondolom, nem nóvum ami az inzulinanalógok környékén folyik?
Ha nem fogad szót, akkor fél évig 50%-ot fizet az amúgy ingyenes inzulinanalógért. El kell ismerni, hogy ez olyan hollandus megoldás, nem?

tanato 2015.06.11. 19:09:58

@Observer99: Hasonlít hozzá,igen.De ez már így van egy ideje.Ennek ellenére nem hiszem hogy akár itt, akár ott érdemben lehet edukálni a betegeket,dohányzás vagy túlzabálás ügyben.

nl_eni 2015.06.12. 13:39:20

@tanato: valamennyire talán lehet. Ha megnézed a holland utcaképet, az átlag fitt, normál testalkattal. Az öregek tolják maguk előtt a kerekes szekeret, de ők is mozognak. Pl. Angliában már egész egyebet látsz. Ott sokkal több az elhízott és brutál elhízott ember, akik mindenfele motoros szerkezetekkel közlekednek. Egészséges életmód tekintetében a hollandok valamit mégis jól csinálhattak, bár ez az új elképzelés nekem egy kicsit meredeknek hangzik, nem igazán alkalmazható, szerencsére.

Kvikveg 2015.06.21. 20:26:15

@Observer99: "You should consider moving to Britain." Nem vagyok tulzottan meglepve. London tetszett, kar hogy a lakasarak lehetetlenek.

@nl_eni: jo a post. :) Mostanaban Amsterdam is eszembe jut mint jo varos, van is ket ismerosom ott. Csak nem nagyon ismerem a varost, sosem voltam ott. En is IT, csak valahogy a hirdetesek sose rolam szolnak. :(

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása