oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2015. június 04. 06:47,  Hogyan élik meg a gyerekek a határátkelést? 260 komment

2015. június 04. 06:47 Határátkelő

Hogyan élik meg a gyerekek a határátkelést?

Lehet, hogy nem is jó a kérdés, hiszen ahány gyerek, annyiféleképp, nem lehet és nem is kell általánosítani. Inkább csak történetet mesélni, ma például Gabiét, akik két gyerekkel költöztek el – nem a szomszédba, hiszen egészen a Dominikai Köztársaságig mentek. Elöljáróban csak annyit, hogy náluk nagyon nem ment egyszerűen a gyerekek beilleszkedése. (A fényképekért köszönet neki!)

cim_16.jpg

"A gyerekek és a kiköltözés kapcsán nekünk is van egy történetünk: két felnőtt, két gyerek, 4 bőrönd, 4 hátizsák, 1 év... Az úticél: Punta Cana, Dominikai Köztársaság.

2014 nyarán indultunk útnak, egy volt a terv, esetleges hosszabbítással. De a gyerekek, egy 10 éves fiú és egy 6 éves kislány nagyon megszenvedték a váltást, az új sulit, a barátok és az anyanyelv elvesztését és a mai napig haza akarnak menni. Tehát most már biztos, az egy év leteltével, nyáron visszamegyünk Magyarországra.

Eleinte csak egy zárt blogot írtunk a családnak, Facebookon, de aztán egyre több ismerős kérte, hogy meséljünk már, mert azért ez mégsem Európa, érdekli őket a történetünk. Így év elején elindítottuk a Karibkaland blogot, visszamenőleg töltjük fel a posztokat, a férjemmel és a gyerekekkel őszintén írunk minden megpróbáltatásról, örömről, bánatról.

Nekem, így visszagondolva az elutazás előtti időkre, az a furcsa, hogy az emberek, akik megélték azt, hogy külföldre költöznek gyerekekkel, nem beszélnek erről a nagyon nehéz időszakról. Pedig érdeklődtem, próbáltam utána nézni.

Ők bent sírtak, mi a kocsiban

Egyetlen anyuka volt, aki azt írta, készüljek fel, olyan lesz nekik, mint egy gyászfolyamat. Akkor nem értettem. Most már tudom, hogy így van. Mindig csak azt hallod, hogy „kimentünk, aztán 3-4 hónap múlva már beszélték is a nyelvet a gyerekek”. Aha. Csak éppen az a 3-4 hónap az, amikor vért pisilsz és végignézed, ahogy szenved a gyereked. Ők bent sírtak, mi kint a kocsiban.

Kicsit olyan ez, mint az anyaság körüli csend. Mindenki csak a rózsaszín felhőkről beszél, arról senki, hogy az első 6 hét / 3 hónap egy zombi időszak, amikor csak a túlélésre játszol. Hát ez is ilyen. Nem beszélünk róla, pedig nem minden gyerek egyforma és sokakat megvisel ez az állapot.

Nálunk az is közrejátszott, hogy belecsöppentünk egy teljesen más kultúrába, éghajlatba, mentalitásba. Az első napokban a férjem is sokszor kiakadt, hogy itt semmi sem úgy megy, ahogy kellene. Itt az emberek nem rohannak, nincs stressz, ezért nem is értik, hogy miért akarsz te valamit rögtön elintézni? Manana… (holnap), mondják ők.

Hiányoztak a magyar gyerekek

Aztán két hete voltunk itt, amikor egyik este Dorkánál is elszakadt a cérna. Sírt, mert nagyon hiányoztak az ovis társai. A csoportjától ajándékba kapott emlékkönyvvel kelt, feküdt. Lapozgatta és közben „beszélgetett” az ovis társaival, elmesélte nekik, mi történt aznap.

Napközben élvezte a jó időt, szeret a medencében pancsolni, vagy az óceánban fürödni, de a magyar gyerekek hiányoztak neki. Az sem segített, hogy az imádott mesekönyvei, játékai közül csak keveset tudtunk elhozni, kapaszkodik az iPodjába, amire nővéremék kétnapnyi mesét és zenét töltöttek fel neki. Sokat beszélgettünk, játszottunk, nagyokat sétáltunk, de lefekvéskor mindig elsírta magát.

dorka_tenger_1.jpg

dorka_tenger_2.jpg

Bence nagyon sokat veszekedett ebben az időben Dorkával, mindenért morgott, láttuk rajta is, hogy feszült, talán amiatt, hogy nem tudja mi lesz az új suliban, nem tud felkészülni (neki nagyon fontos, hogy tudja előre mikor mi fog történni).

Próbáljuk lekötni, foglalkoztatni, de hiányoznak a barátok, mi már nem vagyunk érdekesek számára. Nála is sokszor kézben van az osztálytársaitól kapott emlékkönyv. Ő már keményebb dió, de beszélgetünk, ahányszor csak hajlandó beengedni a kis tüskéi mögé. Az ADHD miatt Bence mindent sokkal végletesebben él meg.

„Gondolok magam mellé barátokat”

Augusztus 18-án kezdtük a helyi nemzetközi két tannyelvű iskolát (angol-spanyol). Az első nap még érdekes volt nekik, de a következő napok folyamatos sírásból álltak.

suli_kivul.jpg

Dorka, aki egy cserfes, nagy szókinccsel rendelkező hatéves volt itthon, most hirtelen elvesztette a kommunikáció lehetőségét és ezt nagyon rosszul élte meg. Gyakorlatilag teljesen bezárt, nem volt hajlandó még ránézni sem senkire az osztályban. Egész nap csendben ült, csak Bencével beszélt a szünetekben.

Dorka egyik nap elmesélte, hogyan játszik a suliban:

- Tudod anya, az iskolában gondolok magam mellé barátokat, hogy ne legyek egyedül, meg legyen kivel játszanom. De ezek magyar gyerekek.

- Az otthoni ovistársaid?

- Igen. Velük játszom. De ne aggódj anya, délutánra mindig visszagondolom mindet az anyukájához!

Bence is sokat sírt, időnként annyira zokogott, hogy kapott egy széket a folyosón, kiülhetett az osztály elé, ha már nagyon nem bírta. Mindenki vigasztalta, de állítása szerint végigsírta a napot.

Minden reggel zászlófelvonással kezdődik a napjuk, amikor eléneklik a dominikai himnuszt. Bence a negyedik napon azt mesélte, hogy nem bírta már hallgatni, ezért amint vége lett, beszaladt a WC-be, magára csukta az ajtót és elénekelte a magyar himnuszt…

Foci, a közös nyelv

Nagyon nehezek voltak ezek a napok. Bencusnál a foci segített, ez egy közös nyelv, amint rájöttek milyen jól focizik, hívták játszani, egyre több barátja lett, az első spanyol szavai mind-mind a focihoz kapcsolódnak.

Mostanra már gyakorlatilag megérteti magát bárhol, bármikor. Ráadásul a dominikai spanyol egy erősen hadaró nyelv, így sokszor mi sem értjük mit mond.

Dorka nem nyitott hónapokig. Minden alkalomra, névnap, Mikulás, Karácsony csak repülőjegyet kért HAZA… Volt, hogy minden cuccát összepakolta táskákba, tényleg MINDENT és közölte, hogy ő most hazamegy.

Úgy tűnt, soha nem bocsátja meg nekünk, hogy elhoztuk. Nem barátkozott, pedig próbáltuk bátorítani. Februárra vettük észre, hogy már beszélget, spanyolul és angolul is.

Ez a sziget gyönyörű. Tényleg egy csoda. Hálásak vagyunk, hogy itt lehettünk. Rengeteg élményt gyűjtöttünk, ami már örökre a miénk marad. Sokat tanultunk. Nem volt könnyű. Nagyon nem.

De most, 10 hónap elteltével, amikor megkérdeztem a gyerekeket, hogy ha visszapörgethetnék az időt, kijönnének-e újra, most már mindketten igent mondanak. Mert nagy kaland volt ez, mindenkinek…”

vegere.jpg

A moderálási alapelveket itt találod.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: gyerek Dominikai Köztársaság

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr427515674

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tanato 2015.06.04. 17:44:03

@Zoole[uk]: Ők vannak kevesebben sajnos.

SZIZS 2015.06.04. 18:03:55

Nagyon szomorú a mai írás. Ha így élték meg a gyerekek, akkor nagyon sajnálom őket. Nem lehetett könnyű az egész családnak. Szerencsére nálunk nem így alakult. Igaz voltak az elején apróbb beilleszkedési gondok, de alapvetően szeret itt lenni a gyerek és jól érzi magát. Remélem a haza költözés nem lesz ilyen nagy trauma. Mert hogy az se lesz könnyű az biztos.

montroyal ( CAN qc) 2015.06.04. 18:36:34

@maxval bircaman szerkesztő:
Mind a kettő röviden Dominika.

csak az egyiket siman republiknak hivjuk nalunk , a masik dominikca .. es akkor tudjuk igazan a kulombseget amikor mindkettoben jartunk ... mint én .:-))

azt hiszem be is fejeztem puerto plata, romana es punta cana eleg volt republikbol(az olcsok kozott van a canadaiaknak ) es hajoval voltunk 1 napot dominican ...

ott elni ? no way....

hol eltek a postosok?

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2015.06.04. 18:55:17

@Cascabel: mar egyre kevesbe jellemzo, a Pledge kezd szepen kikopni az allami iskolak nagy reszebol). A liberalisok ugy gondoljak, Isten nevet egy iskolaban kiejteni egyet jelent az egyhaz es az allam szetvalasztasanak semmibevetelevel :)) ("one nation under God") Persze a konzervativok meg tiltakoznak...mar csak igy megy ez a politikaban :))

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.06.04. 18:59:52

@Zsuzsi65: ha mar nem kotelezo allamilag mindenhol, akkor van olyan, hogy egy olyan iskolaban, ahol szokas meg, megis megtagadhatja egy diak vagy a szulei? (Vallasszabadsagra hivatkozva pl?)

M. Péter 2015.06.04. 19:03:03

@VPBA: All-inclusive szállodákról is hallottam már sok rosszat a Dominikai Köztársaságban. Sokan szenvedtek ételmérgezést a higiénia hiánya miatt.

Nigro notanda lapillo 2015.06.04. 19:14:51

@P.Elliot: ehhez nem kell feltétlenul orszàgot vàltani, volt egy osztàlytàrsam a gimiben, 1 évig. Bp. volt a 6. magyar vàros ahol élt, és nagyon utàlta, hogy àllandoan koltozkodtek, harmadik végén tovàbbàlltak Sopronba, érettségi utàn otthagyta a szüleit és elment a nagyijàhoz egy kis faluba, majd a nagyi halàla utàn elhagyta az orszàgot, most Franciaorszàgban lakik és azt mondja, hogy soha tobbet nem akar koltozni

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2015.06.04. 19:17:22

@Dragonlady (Bp, Hun): igen, volt tobb ilyen eset is...mint sokszor, itt is politikai csatarozasokra hasznaljak fel a dolgot. A konzervatiak szerint ez egy olyan tradicio, amely (bar nem tul regi) a nemzet egyseget, a patriotizmust hivatott erositeni. Tudjuk, hogy ez milyen nagy szo itt Amerikaban. A liberalisok ugyanakkor hivatkoznak az opting out lehetosegre, vagyis, hogy kivetelt lehet tenni (freedom of religion stb.)
thefreethoughtproject.com/school-nurse-refuses-treat-child-stayed-seated-pledge-allegiance/
www.boston.com/community/moms/blogs/child_caring/2009/11/10_year_old_refuses_to_say_pledge_of_allegiance.html

2015.06.04. 19:21:46

Nem értek hozzá, de hiszem, hogy a gyereknek legalább olyan nehéz, mint a felnőtt szülőknek. De talán a gyerekek (életkortól függően) sokkal könnyebben beilleszkednek, mint a szüleik.

2015.06.04. 19:23:37

@tanato: Azért a helyiek között ne nagyon akarj elvegyülni. Nehogy kiraboljanak v. megöljenek a pénzedért... Elég nagy a szegénység.

bpetya75 2015.06.04. 19:25:34

@Bredpitt Monika:

"Még jó, hogy én is olyan jellemtelen vagyok , mint Te és lepereg rólam a célozgatás. "

Azt hiszem erre mondják, hogy ahogy dicsérni tudsz, az utolérhetetlen. :-D

tanato 2015.06.04. 19:26:28

@Philosoraptor HÁ Bokszzsák/Sztár/Megmondóembör: Azt azért nem,inkább egy expat gyerek lettem volna ott ,persze megfelelően jólszituált szülőkkel.

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.06.04. 19:29:15

@Zsuzsi65: koszi a linkeket, ezekszerint mar jo regota van szovetsegi szinten torveny arra, hogy nem lehet kotelezni v buntetni senkit, aztan megis megtortenik :-(

VPBA · http://albania.cafeblog.hu/ 2015.06.04. 19:29:52

@M. Péter: Elhiszem. Az ismerősünknek vagy szerencséje volt, vagy nagyon elit szállodában laktak. Egyébként nagyon sok ismerősöm panaszkodott az all inclusive szállodákra máshol is a világon, hányás-hasmenés stb. Sok szálloda trükközik az ételekkel, simán felszolgálják a maradékot másnap-harmadnap. Ehhez még hozzájön az is, amit idegenforgalmi szakember ismerősünk mondott, hogy állítólag 600 km a határ, ha annál messzebb megy valaki, nagy valószínűséggel hasmenéssel indít, míg megszokja a szervezete a másfajta baktériumokat. Volt olyan ismerősünk, aki szinte az egész nyaralást a szállodai szobában töltötte, mire meggyógyult mehetett is haza.

Felicitasz · http://felicitasz.blog.hu 2015.06.04. 20:07:09

Sok múlik a gyerekek életkorán. A 6 és 10 éves kor például a legdurvább kombinációk egyike (egy iskolakezdő meg egy friss felsős). Mi az öcsémmel ugyanennyi idősek voltunk amikor országon belül volt családi költözés, egy éven belül kétszer is. Az öcsém idővel vette a kanyart, én az első kört még épphogy, a másodikat már lényegében a mai napig nem hevertem ki. Amivel nyilván nem azt akarom mondani, hogy azóta romokban az életem, csak azt, hogy nagyon eltettem a tanulságot, hogy tízéves gyerekkel lehetőleg nem költözünk, és ha mégis igen, akkor az nagyon komoly szülői munka és érzelmi támogatás.
A poszt szerzőinek respect.
Saját tapasztalat alapján a 3-4 év alatti gyerekek nehézség nélkül költöznek bárhová, a 4-6 évesek viszonylag könnyen, különösen ha jobb körülmények közé kerülnek, az iskolásokkal már sokkal nehezebb, a tinédzserekkel meg reménytelen, kivéve persze ha a költözés egybeesik az ő akaratukkal és terveikkel is. Ha nem, akkor sok sikert a szülőnek - olyat is láttam már, hogy a 15 éves kijelentette, hogy ő NEM megy, és némi szervezés után egy gimis osztálytársa családjához költözött.

montroyal ( CAN qc) 2015.06.04. 20:35:41

@VPBA: pontosan .. a helyieknek nincs hasmenesuk...sot egy idegenvezeto amikor a lovakkkal behajtottunk a patakba ivott a kalapjaval a vizbol es elmondta neki semmi baja nem lesz de ha mi innank belole ...

montroyal ( CAN qc) 2015.06.04. 20:44:10

@tanato: @Philosoraptor HÁ Bokszzsák/Sztár/Megmondóembör:

azert megdobbentoek a gated communitik a z ortoronyba fegyveres orrel ,meg a kulfoldiek haza magas falakkal korulveve szogesdrot torott uvegek a tetejen .. a csajok mint mashol veszelyesek ha elkabitanak valami itallal megjelennek a stricik , jo ha az eleted megmarad ... de ez mashol is fennall .. expat az elsorendu célpont ..

Muscari 2015.06.04. 20:50:22

@blackhair-lady: viszont ha a szülő aggódik, bizonytalan stb azt igenis ki tudja vetíteni a gyerekre.

Muscari 2015.06.04. 20:56:30

@tanato: basszus, én erre nem is gondoltam, szegények :-(
A politikusok nem normálisak, az biztos. Borzasztó szükség orvosokra, a szüleimnek is volt egy időben egyiptomi dokijuk. Mi lesz, ha már ők sem mennek, vagy aki ott van az továbbáll?

montroyal ( CAN qc) 2015.06.04. 20:57:16

@almadigabi: santo domingo -ban eltek ? gondolom nem mert furdohely nem nagyon van inkabb kikoto ...

Bredpitt Monika 2015.06.04. 21:12:05

@Muscari: Nem biztos, a mi kapcsolatunk már sok mindent kibírt, túl sok mindent. És mint ahogy sok párnál nem működik a távkapcsolat nálunk úgy tűnik ez nagyon is működik.
Milyen jó is az, hogy nem hallom ahogy horkol !!!

Bredpitt Monika 2015.06.04. 21:29:50

@soad1221: hű, ebből csak én nem értek semmit, de majd kiképzem magam

tanato 2015.06.04. 21:30:06

@Muscari: Bizony lehet gond ,ha atrocitások érik a színes bőrűeket a propaganda hatására,simán egy 30 éve itt élő orvosra is rátámadhatnak,vagy ráuszíthatják a kutyát egy másik városban ahol nem ismerik őket személyesen.Ezt érzik a tv riportokban megszólalt 20-30 éve itt élő "megélhetési bevándorló" kollégák is,ezért nyilatkoztak félelemmel a kampányról.
Bizony-bizony aki szelet vet ,vihart arat, az erőszak erőszakot szül még ha az verbális is.

Bredpitt Monika 2015.06.04. 21:30:51

@bpetya75: Zolee nem sértődik meg semmin

Bredpitt Monika 2015.06.04. 21:39:37

@tanato: Tudom milyen a nagybetűs élet, én 96ezer forintot kerestem és egyedül tartottam el a lányom, a férjem amikor itt volt még gyerektartást sem tudott fizetni néha, mert olyan felemelő volt neki itt dolgozni az építőiparban, hogy néha meg kellett fenyegetni a főnököt azért, hogy odaadja a fizetést.
Tudom, furcsán hangzik és talán hihetetlenül, de én nagyon szeretem ezt a mindennapi küszködést, most meg főleg nagyon értékelem, hogy nincs az a nagy jólét. Sajnos én túl sok pazarlást láttam ez alatt az egy év alatt és nekem ez megöli a lelkem. De ez attól is függ, hogy mennyit éltél már az életben. Nekem a carpe diem a jelszavam, nem tudok nagyon hosszan előre tervezni, nem hiszek ebben. A jelen a legfontosabb szakasza az életnek, mert az lesz a múlt is amire emlékezni tudsz. Ha éltél eleget az életben akkor könnyebb elviselni azt az érzést, hogy nem tudsz megvenni egy szép cipőt. Nem ez a fontos. A kalandokat nem tudják tőlem elvenni. Soha. Most pedig amikor itt ülök a játszótéren a lányommal minden este akkor azt érzem: ez a világ közepe és nem akarok sehová elmenni.

Muscari 2015.06.04. 21:46:59

@tanato: ne is mondd, a szüleim megvettek valami vérnyomáscsökkentő-vérhígító vagy milyen orrcsipeszt! Nem merték megmondani, hogy mennyibe került, remélem azért nem százezrekey fizettek érte.

Az időseket olyan könnyű becsapni.

Muscari 2015.06.04. 21:52:33

@SZIZS: gondolod, hogy ha majd ti haxaköltöztök a gyerek is megy veletek? Addig meg el fog telni azért egy pár év, gondolom.

kék madár 2015.06.04. 21:53:41

@Zsuzsi65: tolem a korant is olvashatjak az iskolaban, ha nem szakad a vakolat a tetorol, nem ul ket gyerek egy szeken (44 fos osztalyok a public schoolban) es minden gyerkocnek fizetnek a szulei adot. De ettol meg messze vagyunk.

tanato 2015.06.04. 22:11:11

@Bredpitt Monika: Nem is kell sehova menni,várom az írásodat.

tanato 2015.06.04. 22:13:01

@Muscari: A vérhígító szerkentyűt apósom is majdnem megvette, 200-400 ezer közt árulták.Szerencsére lebeszéltük.

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.06.04. 22:32:46

@tanato: ezeket nem lehet beperelni sarlatánságért, vagy hogy hívják ezt?

firg_firg 2015.06.04. 22:34:51

@Bredpitt Monika: jaja. Nekem meg az a jelszavam hogy mindenhol jo pialni de a legjobb a jatszoteren, plane ha ott a fonokom es szexista megjegyzeseket is tesz kozben! Carpe Diem!

almadigabi 2015.06.04. 23:10:19

@montroyal ( CAN qc): Nem, nem a fővárosban, hanem Punta Canán, Bavaroban.

almadigabi 2015.06.04. 23:26:32

@pilezi: igen, ha élhető országban lennénk, mi is meggyőznénk őket. De ez itt számunkra nem az. Az élmények azok, amiért megérte. Kinyílt a világ, sokat tapasztaltunk, tanultunk és hibáztunk is. Ahogy szinte minden határátkelő, aki teljesen más országban próbál élni. Meg kell tanulni, hogy itt mi, hogyan működik. Belerázódtunk, mi is a gyerekek is, de itt élni nem szeretnénk. Viszont a spanyol nyelv nagy szerelem lett mind a négyünknek. Mostanában már kérdezgetik a gyerekek, hogy legközelebb hová megyünk :) (Fiam ötletei: Barcelona, Madrid, Párizs, Milánó... Lefordítva: FcBarca, Reál Madrid... )

Muscari 2015.06.04. 23:52:23

@tanato: úristen, azt reméltem pár tízezerrel megúszták. Szegények biztos részleyre vették.

Muscari 2015.06.05. 00:02:26

@Dragonlady (Bp, Hun): ez tragikus, innen Londonból nézve különösen.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2015.06.05. 00:03:31

@Dragonlady (Bp, Hun): "ezekszerint mar jo regota van szovetsegi szinten torveny arra, hogy nem lehet kotelezni v buntetni senkit, aztan megis megtortenik :-( "

Igen, ez egy erdekes es complex dolog. Ahogy irtam, meg B.Monika is emlitette, a patriotizmus itt az USA-ban egy nagy dolog...es a Pledge ennek a resze. Foleg a Bible belt allamkban (a tradicionalisan konzervativ Middle West ill. deli allamok) sokkal nagyobb ennek a sulya. Aki nem akarja mondani a Pledge-t, szamukra olyan, mintha nem akarna huseges allampolgara lenni a hazanak. Szoval szamukra ez gyakorlatilag inzultus. Ezzel viszont szemben all ez a bizonyos opt-out torveny...go figure..Az igazsag mindig valahol kozepen van, azt mondjak. Nehez ilyen esetben igazsagot tenni...Torveny szerint joguk van, emberileg viszont megkerdojelezheto. Sokszor egyebkent a szulok fujjak fel a dolgot, mert egy gyereknek, hogy mondja v. nem nem igazan kardinalis kerdes.

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.06.05. 00:10:21

@Zsuzsi65:
naigen, mondjuk egy konzervatív államban valami isten háta mögötti faluban lehet, hogy magasról szarnak arra is, hogy mi a törvény.
mondjuk ha már itt tartunk, akár olyan is előfordulhat, hogy egy magyar gyerek vagy a szülei tagadják meg a Himnusz éneklését az istenes kitételek miatt. kíváncsi lennék, mi sülne ki a dologból.
ja a linkelt cikkeidnél viszont WTF??! kategóriás az a school nurse, aki ezért elutasítja egy gyerek ellátását. bár az nem derült ki, pontosan miért is volt ott a gyerek, mi baja volt, de egy orvos/nővér szerintem semmilyen indokkal nem csinálhat ilyet, remélem, jól kivágták a fenébe.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2015.06.05. 00:15:49

@Dragonlady (Bp, Hun): Hat igen, az a nurse tenyleg kicsit messzire ment, egeszsegugyi dolgozokent nem tagadhatna meg ellatast. Ez azert nem olyan, mint mondjuk egy katolikus orvos, aki megtagadja az abortuszt...
Egyebkent a double standard mindenhol jelen van persze...a zaszlorol is eszembe jutott (sokan mondtak mar, szoval spanyolviasz kategoria), hogy azt ugye tisztelni kell, nem lehet rataposni, elegetni, fejjel lefele feltenni stb. stb. ugyankkor bugyira, bikinire tenni lehet...ki erti ezt? :)))

2015.06.05. 00:20:32

@Zsuzsi65: "fejjel lefele feltenni stb." Hogymicsoda? Es ha balesetbol, veletlenul ugy huzzak fel, hogy fejjel lefele, akkor mi van? :D Ez egy nagyon szigoru orszag!

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2015.06.05. 00:48:06

@mojyo: haha, termeszetesen arrol van szo, hogy ha szandekosan csinalnak ilyet. en.wikipedia.org/wiki/Flag_desecration

montroyal ( CAN qc) 2015.06.05. 04:03:42

@almadigabi: szep hely ..de nekem 2 hét eleg volt ...nyaralni nem rossz..

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.06.05. 06:04:14

@Zoole[uk]: "mostanaban kameraval ellenorzik es ha nem ki teszed ott az utast hanem fel veszed az kb.£80 fine."

Miért kötekednek ezzel ennyire?

Sandor Akarki 2015.06.05. 06:18:30

Ha jól sejtem Dominikán nem túl nagy a fehér lakosság szóval nem olyan mint Európában költözni (még) hanem mintha Afrikába menne az ember. Tévedek?

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.06.05. 06:19:48

@Bredpitt Monika: " nem mindenki tudja feldolgozni a hirtelen jött jólétet ... sok gazdag ember pl. filmsztárok a kábítószerhez nyúlnak."

Hát én bizony el nem tudom képzelni, hogy mi a fax van olyan nehéz dolog ezen...Ha a jólétből kell visszaszokni a rosszlétbe, mert elmegy a vagyon, stb, az teljesen világos.De a jólét, mint nehézség...ehhez szerintem valami mentális deficit kell.
Nekem eszembe nem jutna drogozni kezdeni...

Akár lehet egy próbát is tenni, állok elébe: valaki szakítson meg 3 millió dolcsival, majd egy évre, öt évre és tíz évre rá csinálunk számvetést, hogy hol tartok...
:-))))))

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.06.05. 06:30:06

@Bredpitt Monika: "Howard Stern-t biztos ismeri mindenki. "
Ő az amerikai Bochkor Gábor...
Dábeljú eeeeeeeeeen-bí-szí...dábeljú eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeenn-bí-szí...
:-)))

Mekkora jó egy film volt, és milyen f@sza, tökös zenék voltak benne...

tanato 2015.06.05. 07:12:40

@Dragonlady (Bp, Hun): Köszi a linket,na pont ilyenekről beszéltem.

tanato 2015.06.05. 07:13:24

@Dragonlady (Bp, Hun): Ilyen kampány közben én sem érezném magam itthon a helyükben hiába az itt eltöltött 30-40-év.

tanato 2015.06.05. 07:20:28

@Muscari: Persze részletere adják és azt állítják hamis egyetemi előadásokat vetítve a falra a csodaszerről több prof. ajánlásával tűzdelve,hogy aki ilyet használ,nem éri agyvérzés.Mivel jó pszichológusok tudják attól jobban félnek az öregek,mint a haláltól.Nehogy lebénuljanak.

tanato 2015.06.05. 07:23:04

@almadigabi: Costa Rica vagy Panama,oda menjetek,onnan már két magyar hölgy is írt ide posztot és bloguk is van.
Oh Pura Vida meg a Latin amerikai élet Panama.

Golf2 2015.06.05. 07:33:44

@geegee: és hudöfákiz bocskor,sebestyén,stb?Túlfizetett dumájukból élő magyarsztárok.

Muscari 2015.06.05. 07:41:36

@tanato: csak abba nem gondolnak bele szegények, hogy ha az ilyen jó lenne, akkor nyilván hasznánák széles körben kórházakban, lehetne kapni tb támogatással stb. Gyanúsnak kellene lennie, hogy miért így árulják.

Muscari 2015.06.05. 07:43:05

@Sandor Akarki: az a másik Dominika, ez a Köztársaság.

tanato 2015.06.05. 07:43:50

@Dragonlady (Bp, Hun): Ahol most én is dolgozok helyettesként a magam körzete mellett egyik szomszéd faluban/nemrégen halt meg a 74 éves doktorbácsi,szinte munka közben/oda sincs persze túl nagy érdeklődés pedig rögtön meg lett hirdetve.Mindössze két érdeklődő volt eddig,egy IZraelből idenősült orvos,meg egy Szíriából szintén idenősült kolléga.
Zavarjuk csak haza őket a gyűlöletkampánnyal,a falusiak meg pusztuljanak,úgyis főleg öregek ők is.Az értelmesebb fiatalja a falunak már külföldön van,a tanulatlanabbja meg közmunkán.na indulok is kifelé a faluba,majd esete benézek még ide.

tanato 2015.06.05. 07:45:11

@Muscari: Persze nagyon hiszékenyek az idősek,nem tudnak már úgy kombinálni mint fiatalabb korukban,szeretnek mindent feketén fehéren,egyszerűen látni.

adg 2015.06.05. 07:56:08

@Muscari: az idosebbek nagyon sokszor ugy vannak vele, hogy ami le van irva, az igaz. Irasba van adva. Es kesz.
Kis oreg kollegam is igy volt. Folyton meselte a sok marhasagot, amit itt ott olvasott. Mondtuk hulyeseg. De hat le van irva! Miert irnak le, ha nem ugy van.
Mondom neki, hogy ha irasba adom, hogy a Hold tejszinhabbol van (vagy sajtbol) akkor ugy van? A, ne szorakozzak vele. O olvasta, kesz.

Sajnos ez igy mukodik.

adg 2015.06.05. 08:07:39

@Muscari: ja, meg a peldak. Ott van a papiron ozv kiss jozsefne nyugdijas varrono taktaharkanybol, akinek 490/370 volt a vernyomasa, de a csipesszel ez leesett 120/70-re. Ott van leirva, meg kep is van rola.
Hogy az egy szinesz? Ugyanmar.
Es az angol valtozatban ugyanaz a kep mrs john smith, sheffieldbol.

Fiatalokat is meg lehet vezetni rendesen. Nezd azt a sok szart a tvshopban. Heti ketszer 3 perc tornaval ezen a csodamasinan 40 kilot fogytam 4 nap alatt. :). Es veszik.

2015.06.05. 08:10:45

@Muscari:
A Koztarsasagban vannak igazan tulsulyban a feketek. Europai ertelemben vett feher alig van, de felver annal tobb. Az atlag latin-amerikaiak nem az eszukrol hiresek, de a dominikaiak (koztarsasag) meg ebben is az also mezonyben helyezkednek el. A kubaiak kenterbe verik mindet, nem is keverednek nagyon mas latino'kkal, le is nezik oket.
@geegee:
Nem csak a celebek nyulnak a kemenyebb kabszerhez, hanem a jol kereso prolik is. Sajnos.

FutureFry 2015.06.05. 08:30:45

@Zoole[uk]: Az ilyenre a legjobb megoldás a "cell phone lot" lenne - pont erre találták ki (Amerikában eléggé elterjedt).
en.m.wikipedia.org/wiki/Cellphone_lot

Lordmotor 2015.06.05. 09:42:23

@svájci sapka (ch): Nincs ebben semmi különös. Olyan ez, mint nálam a suli volt. Mikor végeztem, visszagondolva nem bántam meg,hogy eljöttem, de tovább maradni már nem akartam. Szép volt, jó volt, köszönöm ennyi....

SzZoole 2015.06.05. 10:17:08

@geegee: Azert mert sok taxis kihasznalja ezt es utasfevetelre hasznalja,holott csak az utas kirakasara van fentartva,ja es ingyenes 2 percig.
Tudod milyen bosszanto tud lenni,amikor az utasom nem tudom ki tenni mert ezek a hienak ott varakoznak.....

Bredpitt Monika 2015.06.05. 10:35:53

@geegee: Szerintem Bochkor Gábor egy ripacs. De lehet, hogy csak rossz hangulatban hallgattam őt.

Bredpitt Monika 2015.06.05. 10:36:58

@firg_firg: A főnök nem szerette a pálinkát.

Hari Seldon 2 2015.06.05. 10:54:51

@Felicitasz:
"Sok múlik a gyerekek életkorán. A 6 és 10 éves kor például a legdurvább kombinációk egyike (egy iskolakezdő meg egy friss felsős). Mi az öcsémmel ugyanennyi idősek voltunk amikor országon belül volt családi költözés, egy éven belül kétszer is. Az öcsém idővel vette a kanyart, én az első kört még épphogy, a másodikat már lényegében a mai napig nem hevertem ki. Amivel nyilván nem azt akarom mondani, hogy azóta romokban az életem, csak azt, hogy nagyon eltettem a tanulságot, hogy tízéves gyerekkel lehetőleg nem költözünk, és ha mégis igen, akkor az nagyon komoly szülői munka és érzelmi támogatás."

Gyakorlatilag pont ugyanezt mondtam, meg a posztoló is. ez a kor ami között talán a legrosszabb. (egy kisebb számára még az ovi váltás kevésbé kemény, az meg hogy a ngayszülők 10 vagy 1000 km-re vannak nem értelmezhető (vagyis kevésbé) szempont. Egy 10 éves gyereknek már van fogalma a világról, hogy most egy "szuper helyre magyünk" ahol gyártják az űrhajókat, ott tervezhetsz Airbus-t, stb (mondjuk ez ilyen belelkestés a fiúknál működne, lányoknál nyilván más lehet) ott meg azért könnyebb feldobni, és felkelteni benne az érdeklődést.

Persze, ha a gyerek nem egy kalandvágyó már ebben a korban sem, akkor tényleg nehéz fellelkesíteni. (bár szerintem a legtöbb 10-en éves szereti a "kalandokat", ezért talán így könnyebb is)

Ja, és persze nehéz egy 10 évest fellelkesíteni, ha eleve egy "gázosabb" helyre mennek, ahol kb annyi az előny, hogy jó meleg van és tenger.

Hari Seldon 2 2015.06.05. 11:03:54

@almadigabi:
Igen. Ezt beszéltük pont. Két hibát követtetek el, egyik, hogy nem pont a legrosszabb életkorban mentetek, 6-10 évesek. Másik, ha már így alakult a 10 évesnél talán már működött volna a "fellelkesítés", ha "normális" országba mentek. (úgy értem, érdemes ott élni felnőni, stb...)
Na mindegy, legközelebbre már van egy tapasztalat.
(persze én könnyen beszélek, nálunk 3,5-3,5-1 volt amikor kijöttünk, nekik még az az otthon, ahol a szülei vannak)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.06.05. 11:14:53

@Golf2: Azok, kábé... :-)
Megélhetési celebek...

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.06.05. 11:18:55

@Zoole[uk]: Sajnos nem jártam még arra, nem tudom, hogyan van ott kialakítva ez, vagy hogy mekkora probléma...De remélem egyszer majd sikerül...Mármint arra járni. :-)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.06.05. 11:19:49

@Bredpitt Monika: Egy pipacs...Nem, télleg az, én se mondok mást.Kb az összes tv-s celeb az.

Bredpitt Monika 2015.06.05. 11:43:39

@geegee: Hát igen, erről majd lehet irok egy két mondatot, de az itt élők darabokra szednek.

Bredpitt Monika 2015.06.05. 11:45:37

@tanato: a blikket komolyan lehet venni?

montroyal ( CAN qc) 2015.06.05. 14:03:24

@Bredpitt Monika: @geegee: "Howard Stern-t biztos ismeri mindenki

emlekezetes amikor azt kerdeztek tole hogy mi a kulombseg a franciak es az itteni quebeci franciak kozott ... nagy bolcsen azt mondta - a szart barhova rakjuk az akkor is szar marad ..:-))

montroyal ( CAN qc) 2015.06.05. 14:08:22

@Cascabel: nem az eszukrol hiresek, de a dominikaiak (koztarsasag) meg ebben is az also mezonyben helyezkednek el.

persze ebben besegit a rengeteg attelepult, atszokott haitien is ...

sot a kriminalitasban is mert a haiti kriminalok is az elso hogy oda szoknek , persze torvenyen kivuliek lesznek ott..

triplamama 2015.06.05. 14:45:49

Sziasztok!
Én a legnagyobb gyerekemmel magyar óvodából egy angol óvodába váltottam, ami brutálisan megviselte, 4 hónapon keresztül kezelhetetlen volt, minden nap erőszakkal kellett bevinni. Persze ez azután kezdődött, hogy lemondtuk a helyet a régi oviban.... Most utólag azt mondom, azért, mert nem készítettük fel. Azóta 3 gyerekkel (1,5, 6, 9 éves) tengerentúli országba költöztünk, ahol a megfelelő, évekig tartüó előkészítés, segítő óvodai és iskolai környezet miatt 2 hónap alatt, egyetlen csepp könny nélkül beilleszkedtek, szívesen mentek suliba, oviba. Mindezt annak ellenére, hogy a magyar rendszerből a nagycsoportos óvodás, hirtelen 2.-os lett, a 3. os gyerekből pedig 5.-es. Szerintem megfelelő előkészítés kell, ami hosszú és munkás folyamat, hogy motivált legyen a gyerek, legyen kedve menni, ne rá legyen erőszakolva.

triplamama 2015.06.05. 14:45:57

@Hari Seldon 2: Szia! Konkrétan mit jelent, hogy a 2. kanyar gázos volt? Azért kérdezem, hogy okuljunk belőle.... Szerinted mit kellett volna másképp csinálni? Köszi!

Bredpitt Monika 2015.06.05. 16:54:17

@montroyal ( CAN qc): ez jellemzo, valamiert az amerikaiak utaljak a franciakat, foleg azutan hogy ok nem tamogattak az iraki haborut, udv a delfinnek

almadigabi 2015.06.05. 18:52:12

Nekünk is az az infónk, hogy megkerült a kisfiú. Most mondjuk egy nevelőotthonban van, amíg az ügyet vizsgálják. Sajnos nincs kiadatás, így sokkal bonyolultabb minden :(

almadigabi 2015.06.05. 19:03:03

Egyébként ha valaki egy csodás helyen akar eltölteni egy-két hetet, annak nagyon ajánlom a Dominikai Köztársaságot. A hatalmas szállodáik kifogástalanok és minden megtalálható bennük, jók az ételek, italok, kedves a személyzet. Pontosan arra rendezkedtek be, hogy ne akard, elhagyni a szállodát ;)(De ne keressetek műemléket, múzeumot vagy ilyesmit mert nincs. Még egy piac sincs... ) A tengerpart lenyűgöző, nem lehet megunni, tehát ez egy igazi feltöltődős hely. Mármint szerintünk. Mi beleszerettünk örökre, csak mostmár tudjuk, hogy nem itt szeretnénk élni :)

almadigabi 2015.06.05. 19:13:08

@triplamama: Nehéz dolog ez, mert minden élethelyzet más. Nehéz általánosítani. De szó nem volt erőszakról :) örömmel jöttek, rengeteget beszéltünk róla, együtt készülődtünk, mindannyian izgatottak voltunk. A sulival se volt gond, tényleg jó fejek voltak. Egyszerűen a fiamnál ez így alakult és senki sem gondolta volna, mert ő az a tipikus jég hátán is megél gyerek (Bakterház Bendegúz ;), ahogy ezt később itt is bebizonyította) de más családoknál ugyanebben az életkorban nem volt semmi gond, kijöttek ide és a gyerkőc gond nélkül járt suliba. Nálunk így alakult, azért is írtam le, hogy ilyen is van.

2015.06.05. 19:15:42

@montroyal ( CAN qc): Ez szerintem adott Dél-Afrikában is...

almadigabi 2015.06.05. 19:19:42

@tanato: Most egy időre csak Európa! Costa Rica gyönyörű, de ott úgy tudom sok a veszélyes állat, mérgeskígyók, pókok...

M. Péter 2015.06.05. 21:00:27

@VPBA: @montroyal ( CAN qc): A többség persze nem kap ételmérgezést, de mégis túl magasnak tartom az esélyét, ezért inkább máshova megyek.

M. Péter 2015.06.05. 21:15:13

@Zsuzsi65: Az "under God" nem is volt az eredeti szövegben, csak 1954-ben került bele. Az "in God we trust" is akkörül került a bankjegyekre az ateista Szovjetunió elleni harc jegyében.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2015.06.05. 21:25:07

@M. Péter: "Az "under God" nem is volt az eredeti szövegben, csak 1954-ben került bele. Az "in God we trust" is akkörül került a bankjegyekre az ateista Szovjetunió elleni harc jegyében."

igen, igy van :) ettol fuggetlenul a Pledge sokak szamara a hazafiassag szinonimaja:)

tanato 2015.06.05. 21:53:39

@almadigabi: Oké, csak onnan már volt poszt és pozitiv kicsengésű, egy magyar hölgytől.Volt poszt még Chiléből,Panamából,Argentínából is ott élő magyar nők tollából.Na meg Brazíliából is régebben Teodórától aki oda ment férjhez.Az expat gyermek lét még senkinek nem vált kárára.Én is ismerek sok olyan embert aki expat gyerek volt még anno a Kádár rendszerben,Algériában,Líbiában,Etiópiában,Szíriában,Nigériában,Egy sem bánta meg a gyermekkorát,profin megtanultak angolul vagy franciául szélesebb lett a látókörük,rengeteg barátot ,ismerőst,szereztek sokfelől.

almadigabi 2015.06.05. 23:03:18

@tanato: igen, értem, de leszűrtük a tanulságokat, marad Európa. Nekünk nagyon hiányzik a kultúra, a fiúknak az európai foci, a könyvek, a jó éttermek, kávézók, a sok gyerekprogram... Ja igen és az otthoni gyünölcsök! :)

tanato 2015.06.05. 23:20:54

@almadigabi: Persze nem rossz EUrópa sem azért.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása