oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2015. június 03. 06:42,  Európában otthon igazán 451 komment

2015. június 03. 06:42 Határátkelő

Európában otthon igazán

Távol Magyarországtól (és Európától) született a mai írás a Magyarország és én pályázatra. Hajni (aki korábban már a Kanári-szigetekről és Nicaraguából is küldött posztot) elég kalandos utat járt be, és mint írja, mára arra jött rá: alapvetően a nyelv és a konyha az, ami az országhoz köti. Ami igazán erős identitás, az Európa. (A kép a szerző fotója.)

Szavazni ma is a poszt végén és a Facebookon lehet.

tenger_3.jpg

„Sétálsz egy utcán, tízezer kilométerre az úgynevezett otthonodtól, nem is igazán utca, csak egy ütött-kopott kis földút a tengerpart mentén (pont olyan, ahova mindig is vágytál), vakít a napfény, türkiz a víz, teljes valódban itt vagy, eszedbe sem jut máshol lenni.

Mégis, váratlanul bekúszik az orrodba valahonnan az olajon pirított hagyma illata. Csak egy futó pillanat, de máris ott vagy, Nagyi asztalánál ülsz a hetedik kerületben, mélytányérba szedi a paprikás krumplit, és alig várod, hogy az omlós fehér kenyeret a szaftba tunkold…

A honvágy számomra mindig egy mesterségesen kreált fogalom volt. Nem állítom, hogy mindenki csak bemeséli magának az érzést, kizárólag magamról tudok nyilatkozni, de engem valahogy sosem látogatott meg. Nem értem, nem érzem, és azt sem tudom, mire lenne való.

Illetve hazudok, persze, vannak pillanatok, amikor nosztalgiával gondolok az anyaországra. (Otthonnak már rég nem hívom.) De az igazi, híres magyar identitás sosem alakult ki bennem, és az, amire jóérzéssel gondolok vissza, valójában lehet, hogy korfüggő (drága tinédzser-évek!), vagy élményfüggő (semmi sem pótolhat egy napfelkeltés Sziámi-koncertet a legjobb barátokkal!).

Kalandvágyból Szardíniába

Életem harmincöt éve alatt négyszer hagytam el az országot úgy istenigazából elköltözősen, de sosem voltam gazdasági, vagy politikai menekült. A politika, persze sosem alakult igazán a kedvem szerint, és a közhangulat ennek megfelelően szűkebb környezetemben mindig ellenzékinek számított, de alapvetően soha nem gondoltam annyira befolyásoló tényezőként rá, amiért bármit is komolyabban változtatnék az életemen. Munkát is találtam Budapesten, általában épp eleget a megélhetéshez. Ráadásul annyira nem is érdekelt sosem ez a része az egzisztenciának.

Először azt hiszem, puszta kalandvágy volt. Huszonnégy éves voltam, és egy Európai Uniós önkéntes projekt keretében indultam neki Olaszországnak. Irány Szardínia!

Addig igazi budapesti sznob voltam. Kinevettem a vidéket, nem érdekelt semmi a belváros szűkös határain kívül. Váratlanul mégis ott találtam magam egy istenháta mögötti faluban, ahol a főúton néha átsétált egy-egy birkanyáj, és egyszer csak valahogy elkezdett tetszeni ez az egész.

Fél év után már úgy indultam haza, hogy csak átmeneti időt töltök majd otthon. És tényleg, pár hónappal később már újra Itália földjét tapostam, hátizsákkal, lelkesen kerestem a munkát, a szállást, a törzshelyet, a barátokat.

Kanári-szigetek, Nicaragua

Innen négy év múlva tértem haza, szintén átmeneti (félévesre tervezett, de kettőre nyúlt) időre. Az újabb irány a Kanári-szigetek felé mutatott, ahol négy évig éltünk, ekkor már az (időközben Budapesten megismert) barátommal közösen.

Újabb négy évvel később (újabb kalandvágyból) átjöttünk a Karib-tengerre, és most fél éve Nicaraguából gondolkozhatok magyarságomon. Innen nézve egyébként még sokkal kérdésesebb.

Nagyon kevés embernek mond itt valamit is Magyarország. A legtöbbször csodálkozva bólogatnak, és csak amikor hozzáfűzöm, hogy „Kelet-Európa”, akkor látszik valamiféle felvillanás az arcokon, hogy na, így már legalább nagyjából tudom hova tenni, honnan jöttél.

Itt sokkal inkább vagyunk európaiak, mint magyarok. Mindenben kiütközik európaiságunk. Akikkel összefuthatunk itt, legtöbbször amerikai turisták, vagy környékbeli közép-amerikaiak. Az európaiak egész másmilyenek. Nagyritkán őket is látni, több száz méterről megmondod róluk, hogy „odaátról” jöttek.

Igazából ez valamiféle identitás mégis. Szeretek európai lenni. Érzem és látom a különbséget. Több ezer éves kultúrák, egészen másfajta mosolyok. Nekünk nem áll jól a „hogy vagy?”, mint köszönés. (Bár a spanyolok is űzik, mégis más a que tal, mint a how are you doing. És igazán nehéz lenne elmondanom, mitől más, remélem, van még, aki érzi.)

Magyar társsal egyszerűbb

Persze volt, hogy mégis hiányzott a magyar érzés. Volt, hogy megpróbáltam elmondani az olasz barátomnak, mit jelent nekünk egy szegény jószívű, egyfejű sárkány, és mit, ha a tévémaci már a fogát mossa...

El lehet mondani, és meg is érti, de ettől még sosem lesz a kultúránknak közös gyökere. Így aztán, afféle szellemi menekültként immár hat éve a magyar társammal vagyunk külföldiek.

Így lényegesen könnyebb persze beilleszkedni, és egyúttal kéttagú csapatként kívülállónak is maradni egy kicsit. Nem kell külön elmagyarázni, mit jelent az, ha történetesen ma este buborékos vizes bort akarok inni. Fröccsözünk, és kész.

Gran Canaria-ról eleinte volt, hogy „kampányoltam” az otthon maradt ismerősöknek, mennyivel egyszerűbb, és jobb nálunk az élet. Azóta sem tudnám megmondani, ezt miért tettem.

Sokan követtek is minket, és sokan meg is maradtak a szigeten, boldogultak. Többen pedig megpróbálták, és mégsem szerették, visszaköltöztek, vagy továbbálltak valahova máshova.

Volt, aki megharagudott, amiért nem sikerült neki, de sokkal többen haragudtak meg magáért az invitálásért. Évekig ostoroztak nagymellű magyarok a gusztustalan árulásért, amit az ország ellen követtem el az efféle akcióimmal.

Kevésbé nagy magyarok pedig azt hitték, szimplán dicsekszem, vagy lenézem őket, akik még mindig otthon próbálnak boldogulni. Sosem volt bennem ilyesfajta negatív érzés feléjük.

Az egyetlen, amit éreztem, az őszinte csodálat volt (amit egyébként több külföldi is feltett nekem kérdésként, miután vázoltam, mi mennyibe kerül mondjuk Budapesten, és átlagosan mennyi egy fizetés), hogy hogyan tudnak akkor ott megélni? Ez továbbra is egy rejtély, szerintem még az ott élők számára is. (Igaz, ez afféle jópofa játéknak is felfogható, mint valami valóságos parapark.)

Mindenesetre a kampányolástól szép lassan elment a kedvem, már nem akarom mindenkinek az életét megváltoztatni. Beérném azzal, ha a szűkebb családom, és az a néhány otthonmaradt tétova jóbarát rászánná magát a költözésre. Utána azt hiszem, nagyon (még ritkábban) járnék vissza Magyarországra.

Bár való igaz, egy-egy koncert, amit csak ott láthatok, nekem maga a haza, teljes megnyilvánulásában. Ha „haza vágyódom”, egy klub ugrik be, a kedvenc pultom, a kedvenc zenekaraim, a kedvenc félismerőseim, akikkel hosszas beszélgetések nélkül is tudjuk, hogy ugyanabban a csapatban játszunk. Ezek miatt viszont elég lenne talán két-három évente bekukkantani, egy hétre. Egyelőre nincs így, hazajárok Anyu-, Tesó-, és Unokahúg-nézőbe.

A pótolhatatlan ízek

Ha végre ők is felkerekednének, ami akkor maradna még a honvágy-szerűségből talán, az az, amikor tejfölös-rakottkáposztával álmodok. Az ízek, az igazi magyar konyha valóban pótolhatatlan és egyedi. Nem is érdemes túlzottan törekedni a fenntartására, mert végül úgyis csak csalódás lesz. Nincsen olyan gyöngyhagyma sehol a kerek világon!

Igen, ha már nemzeti öntudat: szeretem, ha tízezer kilométerre az országtól, egyszer csak kiderül, hogy valaki imádja a „gulást”. Ez az a (ritka) pillanat, amikor büszkén mondhatom: én a gulás földjéről származom! És nevetünk, mindenki tudja, ez komoly fegyvertény, már szervezzük is a gulás-partyt.

Pirospaprikát szerezni eleve alaptevékenysége a külföldre szakadt magyaroknak (szerintem). Ha van pirospaprika, a honvágy csillapodik. Ha tejfölt is szereztél, már szinte teljes a siker.

Olyan is előfordult már, hogy egy Atlanti-óceánba pottyant kis sziget utcai árusánál igenis megvettem a Jókai-kötetet, mert bár nem szeretem Jókait, egy ilyen „úgyis csak én érteném közel s távol” könyvet egyszerűen nem hagy ott az ember.

Magyarul olvasunk

És ha már irodalom: egy ideje e-bookokat olvasunk. És tehetnénk ezt három-négy nyelven, mégis mindketten 90%-ban magyarul tesszük. Néha még verseket is letöltök, és úgy lépkedek a digitális oldalakon, mint amikor otthon csak egy telefonra várva felütöttem egy-egy kötetet a polcon.

Szeretem Kosztolányit, rajongok Csáth Gézáért, és igen, kijártunk a Múzeumhoz március tizenötödikéken versszavalást hallgatni, szerettem kitűzni a kokárdát (mielőtt még pártszimbólum lett), és azt tartom: a magyar irodalom igazi kuriózum.

Szinte minden idegen nyelvre fordított magyar mű silányabb az eredetinél. És szinte minden idegen nyelvű költemény magyarra fordítva remekmű. Erre végül is büszke is lehetnék, de nem igazi büszkeség ez, talán inkább csak hála.

Hálás vagyok, amiért egy olyan nyelv az anyanyelvem, ami ennyire színes, ennyire egyedi és megismételhetetlen (sajnos emiatt szinte lefordíthatatlan is, így megmarad egy pár tízmillós olvasóközönségnek).

Igen, azt hiszem, most, hogy leírtam, körvonalazódott egészen: a konyha és a nyelv az egyetlen, ami valójában szorosan Magyarországhoz köt. Szerencsére egyiknek az élvezetéért sem kell többé már az ország határain belül leélni egy teljes életet. Mert (hogy egy kedvenc zenekaromtól idézzek) „nem jó olyan országban élni, ahol a törvény csak a kólát védi”.

Sok baj van Magyarországon a portás-mentalitással, az átláthatatlan bürokráciával, a nehézkes megélhetéssel, és tomboló intoleranciával, de még inkább lehangoló (számomra) a sok szomorú, szürke arc, a sok korlátolt gondolkodású, nagyot mondó félművelt médiahős, és természetesen nem utolsó sorban: sosem tudnék boldogan élni egy olyan helyen, ahol nincsen tenger.

Viszont azt hiszem, a túlparton éldegélést nem nekem találták ki, kalandnak remek, és körbe is akarom élni egy kicsit a világot, de hosszútávon mégiscsak valahol Európában leszek otthon igazán. Majd, egyszer.”

A moderálási alapelveket itt találod.

AMIT TUDNI KELL A SZAVAZÁSRÓL

A szavazás menete: voksolni a Tetszett vagy a Nem tetszett gombra kattintva lehet.

Emellett szavazhattok a Facebookon is, ott jobb híján a lájkok száma dönt majd.

A szavazás eredményét a megjelenés után 48 órával rögzítem, hogy ne kerüljön előnybe az, akinek korábban jelent meg az írása.

Mivel a két felületet nagyon nehéz összehasonlítani, ezért a sorozat legvégén a 3-3 legtöbb szavazatot kapott írás egy-egy rövid részlettel egyetlen posztban jelenik majd itt meg, és végül az ott kapott voksok döntik el a közönségdíj végső sorrendjét.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Magyarország Nicaragua Magyarország és én

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr677513446

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2015.06.03. 23:45:33

@mojyo: Ja, a "nailed it" posztok :DDD Én is jókat röhögök rajtuk. Bár mivel ezek jórészt sütik, és én nem vagyok cukrász-aspiráns, szerintem pont ugyanolyanokat csinálnék én is :DDDD

2015.06.03. 23:47:46

@blackhair-lady: Az jó :) Mondtam, örülök a kivételeknek ... :)

pappito · http://pappito.com 2015.06.03. 23:53:33

@VPBA: " A kávét is a boltban daráltuk."

ki is ment belőle az összes aroma, mire hazaértél vele :)

blackhairlady 2015.06.03. 23:57:01

@soad1221: Ugye? En is ezt tanultam biologia oran, mutattak kepeket is emberekrol akiket az egesz komenymag olt meg, kinhalalt haltak szegenyek:((((

blackhairlady 2015.06.04. 00:00:54

@VPBA: Szerintem lenen ra igeny, csak a disznohusnal sokkal sokkal dragabb, ezert csak kevesen vasarolnak.

pappito · http://pappito.com 2015.06.04. 00:05:23

@London2009: "Miutan probalok minel egeszsegesebben etkezni, nalam a magyar konyha ugy ahogy van, sztorno. Lecsot, porkoltet (nem szalonna agyon), fozelekeket (rantas nelkul), gulyast, leveseket szoktam csinalni kb 1 honapban egyszer max. De a koromporkolt, kocsonya"

de mostan őszintén, a kocsonyával mi a frász baj van? a csak egy nagyon lassú húsleves

pappito · http://pappito.com 2015.06.04. 00:11:47

@blackhair-lady: nem, lecsapattam őket ultrásvzzel, aztán írtam :)

blackhairlady 2015.06.04. 00:12:39

@kék madár: A polcrol:)
Ott van az olajoknal, Lard neven. De egyebkent nem azt hasznalom, hanem a Fiestaban veszek zsirszalonnat idonkent amikor megkivanja a fiam a toportyut, kisutom,e s elvagyunk a zsirral egy darbig. Most jobban fogy, mert egy goat-feeder-ben zoldsegeket termesztek, 2 m2-en, van rajta paradicsomom, paprikam, uborka felfuttatvam petrezselyem, zoldhagyma es sargarepa. Minden reggel friss, organic zoldseget reggelizek, es meg kapalnom sem kell:))

pappito · http://pappito.com 2015.06.04. 00:13:51

@blackhair-lady: "Akkor te utalnad az en ganicamat"

miért utálnám, a dödölle nem zsírban sült liszt?

Az sok krumpli, kevés liszt elkeverve és úgy megsütve, pörköltalapon nem? Lehet, hgoy rosszul tudom.

pappito · http://pappito.com 2015.06.04. 00:16:22

@Zka: "Nekem pl nagy igényem van halra, de a realitás az, hogy az édesvizi halainkat mind utálom, élén a ponttyal, mert pocsolyaízük van."

na, látom te is kiiratkoztál a nemzetből! :)

blackhairlady 2015.06.04. 00:22:41

@diggerdriver: nalam meg a tejfakaszto leves:)
A papam ette friss beleszggatott kenyerrel, igaz, o minden levesbe azt rakott:)En csak a meleg tejbe, kakoba.

kék madár 2015.06.04. 00:26:43

@blackhair-lady: hat ez jol hangzik : ) En zsirt csak akkor latok, ha szalonnat sutok de akkor ki is nyalom a tepsit ha a macska meg nem eloz.

pappito · http://pappito.com 2015.06.04. 00:28:27

@Pink Petsch: "mert a magyar konyha nem a só-bors.paprika ... de ezzel lettünk elkönyvelve, elsősorban a paprikával."

mert jó sokat használunk belőle :) nincs a paprikával semmi baj, a baj azzal van, hogy nem természetes a kakukkfű, szurokfű, bazsalikom, majoránna, rozmaring, sáfrányos szeklice, lestyán, tárkony, borsikafű... ami egyébként hagyományosan széles körben használt fűszerek voltak a háború előtt Mo-n.
aztán a késő cuculizmus elhozta nekünk a vegetát meg a maggi kockát...

anyám nagy varázsló volt ezekkel, mindig szerzett midendélét, mert azért fűszer és gyógynövénytermesztés az volt nagyban, csak a bótba nem nagyon került. Ha jól emlékszem a nyolcvanas években kezdtek megjelenni ezek a fűszerek a boltokban.

blackhairlady 2015.06.04. 00:31:14

@geegee: Mi pedig mostanaban raszoktunk, hogy savanyusag helyett befottet eszunk a husokhoz. Akisebbik gyerekm szereti a "barackos husit", grillezett huson barack befott, arra fustolsajt, ragrillezve. A maradek befottet megettem az en csupasz grill husomhoz, igen izlett, igy bevezettem alalndora:)

blackhairlady 2015.06.04. 00:32:58

@mojyo: Nekme a tojasleves meg a rantottleves ugaynaz. digger szerint nem, de majdnem:)

2015.06.04. 00:38:26

@blackhair-lady: Aham. A tobbirol mar meg sem kerdezem, hogy micsodak :D Eskuszom, hogy Google-szotar kell pedig esku enis magyar vagyok :D

blackhairlady 2015.06.04. 00:39:42

@pappito: Nalam nem a krumlis lisztes massza a meztelen, nincs rajta semmi, sok heleyn lepiritjak ezt sutoben vagy serpenyoben, de mi anelkul szeretjuk, ezzel a hagymas paprikas zsirral es tejfollel nyakon ontve. De ez az az a kaja minek tenyleg ezer neve van es ezer elkeszitesi modja.

pappito · http://pappito.com 2015.06.04. 00:40:37

@geegee: "Lehet, csak el kéne lesni a módszereket a témában előrébb tartó országoktól.Pl Ozziék, Enzéék.Ott vajon hogy oldják meg, illetve mi a megoldás?Pappitó, Adégé? :D"

hát az ozziknál vannak csónakos vendégek, de ők mennek is táborokba, meg a Christmas Island-ra a detention centerbe, nem feltétlenül jutnak be Ausztráliába.

Ide tudtommal nem jönnek a csónakos menekülők, mi nagyon a térkép szélén lakunk, egyszerűen nem éri meg idáig evezni, pláne, hogy elég veszélyes lehet a Tasmán-tenger, szóval ilyen lélekvesztőkön nem biztos, hogy ideérnének a versenyzők. Másrészt meg meg kéne kerülniük egész Ausztráliát, hogy idáig elérjenek, amikor ki is köthetnek ott... nálunk nincs csónakos probléma.

Nálunk vannak bevándorlási kvóták a szigetieknek, jöhet évi n ezer szamoai meg tongai meg mittomén, Tokelau pl. belföldnek számít tulajdonképpen, Niue és Cook Is. meg ilyen szabad társulásban van, ha jól tudom a cook szigeteki születéssel egyből NZ áp a delikvens.

blackhairlady 2015.06.04. 00:44:09

@kék madár: Ha akarsz finom zsirt, akkor vegyel lardot, egy jo nagy bodonnel, olvaszd fel. vegyel disznohust, ha lehet akkor nem szeleteltet. ezt darabold fel olyan 5-6 centisekre, a vastagsagat hagyd meg. nyomjal a zsirba egy csomo fokhagymat, a hust sozd meg egy kicsit, es pakold bele a felolvasztott zsirba, es szepen bugyogva sussed amig a hus meg nem puhul. Igazi finom sulthus zsirt kapsz igy, a husi pedig ket szep szelet kenyer kozt, paprikaval, a legfinomabb szendvics:)

pappito · http://pappito.com 2015.06.04. 00:44:35

@blackhair-lady: régi kínai kivégzési mód

kömény halál :)

blackhairlady 2015.06.04. 00:46:08

@mojyo: :)) kerdezz nyugodtan, elegge kepben vagyok kajaugyileg, oreg is vagyok, falusi is vagyok, menzas voltam orok eletemben, szoval a szokincsem igen bo ebebn a temakorben;D

pappito · http://pappito.com 2015.06.04. 00:46:38

@blackhair-lady: "Nalam nem a krumlis lisztes massza a meztelen"

nolámcsak! :)

blackhairlady 2015.06.04. 00:47:04

@pappito: Na most ezen hangosan felrohogtem:))

blackhairlady 2015.06.04. 00:48:29

@pappito: a NEM szocska utan kellene egy vesszo:)
De tenyleg igy hivta anyukam, imadta csak a kifozott tesztat ugy magaban, es meztelen tesztanak hivta.

pappito · http://pappito.com 2015.06.04. 00:50:09

@blackhair-lady: ó, azt hittem te vagy meztelen :)

(persze a konyhában ezzel csak óvatosan)

2015.06.04. 00:50:37

@pappito: Horváth Ilonát egyenesen felkötném ... mert gyilkosság, amit művelt, gasztrofronton ... és igen, tudom.

blackhairlady 2015.06.04. 00:58:53

@pappito: Ja, ha nem a teszta akkor en? Erdekes lenen, 3 gyerekkel korulottem:)))

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2015.06.04. 01:06:54

Ha mar ennyire az ennivalokrol volt szo ma: www.cnn.com/videos/tv/2015/05/29/anthony-bourdain-parts-unknown-budapest-sneak-peek.cnn-promo?sr=fbpuab060115budapestt530pmvideolink

Gondolom, majd megint megy (ill. talan mar le is ment ez az epizod) a sok "egzotikus" ennivalo, mint velo, maj es tarsai :)))

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2015.06.04. 01:08:27

Oh, most latom, ez most vasarnap lesz, akkor megnezhetjuk :)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2015.06.04. 01:23:28

@kék madár: na, vajon mit szolnanak a koleszterin- freak emberek ehhez a velos-majas koleszterin bombahoz? :))) egyebkent amikor megneztem az elozetest, sehogy nem tudtam rajonni, vajon ez a "dzsokuti" milyen nev lehet...aztan lehullott a lepel: ez Jo'kuti :))

kék madár 2015.06.04. 01:26:49

@Zsuzsi65: szerintem ezert itt borton jarna :)

Muscari 2015.06.04. 01:30:02

@diggerdriver: nagyon vártam a válaszodat :-)))

Muscari 2015.06.04. 01:33:15

@diggerdriver: az a savanyú tojás, amiről te beszélsz, az a becsületes neve. Senki nem keveri össze a tojáslevessel, ami rántoty leves tojással.

Muscari 2015.06.04. 01:44:33

@blackhair-lady: ezt tök jó volt olvasni :-)

Muscari 2015.06.04. 01:45:46

@blackhair-lady: nálam még a kömény is jöhet!

blackhairlady 2015.06.04. 01:57:16

@Muscari: Vigyazz a gyilkos komenyekkel:))

montroyal ( CAN qc) 2015.06.04. 02:05:30

@firg_firg: Holnap megint foci lesz?

azt nem tudom de a Stanley kupa
dontoje kezdodik most ebben a percben ...

Tampa - Chicago ...

montroyal ( CAN qc) 2015.06.04. 02:18:03

@~~Babette~~: te tudsz koreaiul?

eleg sokan tudtunk koreaiul Mo-on ...

gondolok azokra akik a taekwondo uztek komolyabb szinten ..:-))

szamolasig es a szakszavakig eljutottunk ...az gyenge alapszint?

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.06.04. 02:24:07

@Pink Petsch: Végül is, lehet télleg ez a legegyszerűbb és legnagyszerűbb...

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.06.04. 02:29:02

@Zka: Nemtom, írjátok ezt a pocsolyaízt a pontynál, már nem először látom.Nekem ízlik az is nagyon, illetve a tengeri halaktól sem vagyok különösebben jobban elájulva.Azok közt is akad jobb de rosszabb is.A lazac egy külön kaszt persze, de arról is lehet olvasni, hogy micsoda iparág épült már köré, és hogy nagyon kevés az, amit télleg a természetes élőhelyéről fognak ki.
Pontyra visszatérve, lehet, az a bajom, hogy nincs tapasztalatom, nem kóstoltam még a pocsolya ízét...? :-o

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.06.04. 02:34:31

@pappito: Igaz, télleg, Enzé körül nem nagyon van másik ország, ahonnan menekülni kéne.De mondjuk repülőn, nagy hajón sincs sok próbálkozó?Kezelhető a helyzet?Vagy a vízumos túlmaradók?Könnyen elkapják őket, uram? :D Bár nagyon nem jönnek onnan hírek, hogy ádáz botrányok lennének.Ezzel szemben mondjuk az olasz-görög-bulgár környékről meg igen...

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.06.04. 02:37:18

@montroyal ( CAN qc): Szombaton lesz foci, akkor lesz a béel-döntő...Már mint kereklabdás fociról beszélek.

pappito · http://pappito.com 2015.06.04. 03:20:48

@geegee: repcsivel nem könnyű, egyrészt oda kellenek rendes okmányok, plusz simán lehet, hogy már felszállni sem engednek arra a gépre ami idejönne, de itt is visszafordíthatnak a határon, ha valami gyanúsat találnak, plusz biosecurity, plusz simán lehet, hogy kapsz egy 30 napos vizitor visát, azzal meg nem sokra mész amúgy sem.
Az overstay nem kivihetetlen, csak elég kockázatos, gondolom nem lehet a neveden semmi (mondjuk jármű), nem lesz eü biztosításod ha megfájdul a fogad vagy el kell menni a gp-hez, már meg is buktál ls persze nem dolgozhatsz legálisan, csak feketén, ami durva zsákutca. És nem gatyáznak, kimegy érted a bizottság, kivisznek a reptérre és felrúgnak az első gépre, szevasz. Jó eséllyel soha többet nem jöhetsz be az országba, lásd első pont, már az idefelé jövő gépre se engednek fel. Volt régebben ilyen tévéműsor, abban volt egy magyar srác, felcsöngettek érte a lakásba, heló, hozd az útleveled kiccsávó, és már a kocsban is volt, a kabátjáért se engedték vissza, reptér, gudbáj.

De mondom, ez itt nem úgy probléma, mint Lampedusánál, ide hajóval csak a vitorlások jönnek, de ott is kemény ellenőrzés van, ha átsurransz nagyon megütheted a bokád.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.06.04. 04:01:18

@pappito: Értem, kösz.Nekem is pont ez a Lamped-Usa jutott eszembe...De valszeg egy idő után télleg ez lesz, q nagy vaskerítések a szárazföldi határoknál és katonai cirkálók a tengereken...Én is kezdem belátni, hogy télleg nem nagyon lehet mit kitalálni.

adg 2015.06.04. 05:08:39

@blackhair-lady: igen, amalgamos. Ismerem a jelenseget sajnos, ugyanez az oka a rengeteg kinlodasnak, amikor aluminium es acel szerkezetet kell osszekapcsolni

adg 2015.06.04. 05:29:13

@geegee: @Pink Petsch: ozziek nem fogadnak csonakosokat egy ideje. Egyaltalan nem. Hirdetik a kiindulo orszagokban ezerrel, hogy csonakon nem tudsz ausztraliaba jonni. No way. You will not make Australia home.
A megoldas egyszeru. Van legalis modja, hogy ide menekulj. Vannak irodak szerte a tersegben, ezzel foglalkoznak. Megoldjak az idejutast is valahogy, hivatalosan. Nem tudom, pontosan hogy mukodik.
Viszont az teny, hogy mielott ezt bevezettek, ezrevel fulladtak vizbe a jeloltek, mara ez a jelenseg teljesen megszunt. Tobb ezer dollart fizettek a csempeszeknek a menekulok, hihetetlen. Ugyanez megy most a foldkozi tengeren is.
Ausztralia egyebkent joval civilizaltabb mint nehany kornyekbeli orszag, szoval ha jossz csonakkal, akkor nem vontatnak vissza, hanem kimentenek. De nem hoznak be az orszagba, hanem valamelyik kulso taborban leszel elhelyezve, es soha nem jossz ausztraliaba. A taborok uj gineaban, naurun meg vietnamban vannak, meg tan meg egy ket helyen. Ezekkel az orszagokkal aunak egyezsege van, penzert, egyeb segitsegert ott letelepdhetnek a menekultek.
Ez annyira visszaszoritotta a csonakos dolgot, hogy szinte teljesen megszunt.

Kepzeld el, hogy afrika szerte hirdetne az eu, hogy a tengeren kihalazsott emberek soha nem tehetik a labukat europaba, helyette Elefantcsontpartra koltoznek. Azert ennek lenne nemi elgondolkodtato hatasa. Cserebe biztositani valami legalis modszert.

sasfészkes 2015.06.04. 06:51:58

@Pink Petsch:
Te eg. példa alapján általános.tasz. Ez lenne a realitás?Ráadásul külföldön élő honjaik jó része nem a végzettségének megfelelő munkát végzi.

tanato 2015.06.04. 07:46:17

@~~Babette~~: Akkor szerintem török eredetű lesz az mint a bogrács , szablya, handzsár stb.Hisz TUnézia meg mi is az Oszmán Birodalom részei voltunk egy időben akárcsak a román fejedelemségek.

2015.06.04. 07:53:02

@Philosoraptor HÁ Bokszzsák/Sztár/Megmondóembör:

"Ha valamit sokszor sok ember leír, az elképzelhető, hogy ténylegesen úgy van, nem pedig mindig az adott ember kereste mindenben a rosszat?"

Az, hogy egy ember hanyszor irja le, az irrelevans. Az a kerdes, mi a sok? Az, hogy extrem esetben 500ezer ember mondja, hogy neki x dologgal baja van, meg nem jelent semmit, akkor meg mindig van 9.5 millio, aki nem mondja... Es egyebkent is, ha mind a 10 millio magyar azt mondja, hogy neki x dologgal baja van, attol meg en mindig gondolhatom ugy, hogy szerintem az nem baj, nem?

En egyszeruen azt nem ertem, hogy miert kell minden posztban, az amugy igazan pozitivakban is, legalabb egy bekezdest szentelni annak, hogy Mo-on azert milyen rossz, es mi mennyire gaz. Aki elment, az oruljon, hogy nem kell ebben a gazban elnie. Szerintem. Akinek meg tetszik a gaz, az meg barmikor elmehet. Vagy kuzdhet itthon ellene.

1991 ota elek Magyarorszagon, de a mai napig aktivan figyelemmel kovetem az erdelyi helyzetet, olvasom a magyar es a roman ujsagokat is a neten, de egyszer nem szoltam bele az ottani politikaba, es foleg, ha barmit mondok az orszagrol, az pozitiv. Azt meg az otthon maradottaknak kell eldonteni, hogy nekik mi a baj, es szerintuk hogy kellene megoldani. Nekem eszembe nem jutna ebbe beleszolni. Viszont ha tehetem, mindig elmondom, hogy a szulofoldem milyen jo hely. Nekem ennyi a dolgom. Szerintem. Ezt a hozzaallast hianyolom itt picit sok embernel... De hat nem vagyunk egyformak, nem kell egyformak legyunk..

tanato 2015.06.04. 08:03:12

@Ödenburger [Hu/At]: Na látod,eddig ez eszembe sem jutott,pedig tényleg ti Erdélyben szocializálódott személyek itt a blogon sosem szidjátok az aktuális román politikai vezetés intézkedéseit,szemben a magyarországi kommentelők jó részével.Pedig életetek legfogékonyabb részét ott éltétek le.Dicséretes dolog,ez nem politikai blog.

Ugyandehogy (törölt) 2015.06.04. 08:24:46

@Zsuzsi65: jaaj, az egy olyan szep ember:-):-)

Ugyandehogy (törölt) 2015.06.04. 08:26:15

@geegee: aki szerint a ponty pocsolyaizu, az igazabol nem is szereti a halat.
szerintem.

VPBA · http://albania.cafeblog.hu/ 2015.06.04. 09:43:51

@geegee: Én viszont határozottan éreztem a különbséget pl. a Milka csokinál. Nem tudom, hogyha csak az ízvilágban van eltérés, azt vajon ki vagy kik határozzák meg, hogy ilyennek vagy olyannak kell lennie, mert nekem határozottan jobban ízlett az echte német, mint a magyar piacra gyártott. Nem jó, hogy ebben is a fejünk fölött döntenek.

qkuc 2015.06.04. 10:00:12

@geegee: (Akkor titkon svéd vagyok, mert a sonkát szoktam áfonyalekvárral enni ....) :D

qkuc 2015.06.04. 10:06:21

@blackhair-lady: Ó, szerintem ez nem gazdagsági fokmérős. Én a menzás zöldborsófőzelékért vagyok oda meg vissza, de mivel gyűlölöm a kelkáposztát, ez elég sok menzakosztot feltett a "én ugyan ezt meg nem eszem".

qkuc 2015.06.04. 10:15:05

@Zsuzsi65: huhh az a csirkemájas cucc nem tudom mi .... sosem láttam még olyat, :D

Muscari 2015.06.04. 10:36:49

@adg [Au, Darwin]: hu, te ez egy nagyon jo otlet!

Muscari 2015.06.04. 10:41:10

@~~Babette~~: en csak azert nem szeretem a pontyot, mert zsiros. Pisztrang-parti vagyok.

puhacica 2015.06.04. 11:55:39

@Pink Petsch: nem erzed kicsit erosnek ezt a "fajtarsazast"? mar masodszor? :(

@blackhair-lady: hat ja, a rantas eleg alap a magyar konyhaban. :)

@élhetetlen: az biztos, hogy nem tudom, hogy kell. az anyukam viszont remekul foz, de a rantottleves az akkor is broaf. ilyen meg a finomfozelek es kicsit a szalontudo. ezeken kivul mindent megeszek, imadom a sargarepafozeleket, a rantott velot, pacalt, kormot, kocsonyat, kakashere porkoltet, stb.

SzZoole 2015.06.04. 12:10:48

@~~Babette~~: Pedig pony es pony kozott is van kulombbseg.
En nagy horgasz voltam,mig otthon eltem,minden szabadidomet a vizparton toltottem,meg a nyaralasokat is ugy terveztuk,hogy horgaszati lehetoseg legyen.
A kulombseg a tavi es folyoban fogott pony kozt van.A telepitett tavi pontynak tenyleg pocsolya ize van,ellenben amit a Tiszaban fogtam,teljesen mas ize van.

élhetetlen 2015.06.04. 12:35:43

@puhacica: Nem érdemes ezzel foglalkozni, azért írtam le, hogy én hogyan készítem, mert diggerdriver-rel pl teljesen mást értettünk a név alatt.
Arra viszont felhívnám szíves figyelmedet, hogy egy ételre, amit esetleg más szeret, nem mondjuk, hogy undorító, legfeljebb azt, hogy nem szeretem.

adg 2015.06.04. 12:44:27

@~~Babette~~: Néha van mocsáríze, olyankor másik halast kell választani, mert rossz a beszerzési forrása.

@Muscari: ...és roppant hatékony. Nem zárkózik el a segítéstől, de hülyének sem nézeti magát. Azért aki sri lankán meg hasonló helyeken össze tud kaparni fejenként több ezer dollárt (ugyanez afrika esetében is) az nem a legcsóróbb réteg azért.
És hát pont az volt a lényeg, hogy a csempészek hálójából kifogják a szelet, meg ne fulladjon annyi ember a vízbe.

Ugyandehogy (törölt) 2015.06.04. 12:58:47

@Zoole[uk]: azert azt a tavi ponyt megkostolnam...

SzZoole 2015.06.04. 13:03:33

@~~Babette~~: A tobol kifogott pontyot,igy jaauuu:)))

adg 2015.06.04. 13:26:49

@~~Babette~~: nyilvan. Ugy nezek en ki, mint aki fel napokat ucsorog a parton a bizonytalanert? :D
Sose probaltam, de szerintem nem elveznem. Itt mar pecaztam egyszer, de az mas volt. Meg kicsit porgosebb.

Ugyandehogy (törölt) 2015.06.04. 14:46:55

@Zoole[uk]: :-):-)

@adg [Au, Darwin]: nem tudom, nem dobott ki semmit a nevedre a fb:-):-):-):-)

adg 2015.06.04. 15:10:20

@~~Babette~~: en es a facebook. Ezelott ezer eve kaptam egy meghivot ra egy feligmeddig ismeretlen lanytol, akivel valtottam 5 szot irasban. Azt mondta, hogy nem lehet fb nelkul elni. Na akkor regisztraltam. O az egyetlen ismerosom, soha nem irtam a facebookomra semmit, es vagy ket eve szerintem be sem leptem.
A paromnak van, o is roppant aktiv, igy eleg az nekunk.

Egyebkent van egy rakas jelentkezo, aki ismer engem allitolag. Mar gondoltam ra, hogy visszajelolom oket, igy x ev utan jo poennak tunik.

puhacica 2015.06.04. 16:22:50

@élhetetlen: koszonom az illemorat. bar kettonk kozul nem en irtam, hogy lattam mar undorito rantott levest, szoval annyira nem ertem, miert nekem irod, hiszen en csak annyit irtam, a legrosszabb leves a vilagon. de mindegy, nem art felfrissiteni idonkent, mi illendo es mi nem. :D

élhetetlen 2015.06.04. 16:41:41

@puhacica: Legyen, teljesen igazad van, semmi különbség nincs a „láttam már undorító rántottlevest”, és „rántottleves undoró” kifejezés között. Bár ez utóbbit sem írtad, csak a „broaf” került elő párszor a levessel és más kajával kapcsolatban. Biztosan velem van a baj, hogy ezt a szót nem ismerem, tehát egy hangulatjelzőnek minősítettem, úgymint kihányni való. Ha tévedek, bocs.

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.06.04. 18:46:13

@élhetetlen: szerintem en voltam a legkritikusabb es engem akartal megpiszkalni, nem Puhacicat, de en leszarom, hogy mi illik.

M. Péter 2015.06.04. 18:49:41

@Pink Petsch: A hajón jövők nagy valószínűséggel meghalnak, ha visszafordítják őket, és egyelőre túl civilizáltak vagyunk ahhoz, hogy sok száz embert a halálba küldjünk. Ezenkívül a tengeri jog szerint a bajban levőkön segíteni kell.

2015.06.04. 19:36:34

@Ödenburger [Hu/At]: "Az, hogy egy ember hanyszor irja le, az irrelevans. Az a kerdes, mi a sok? Az, hogy extrem esetben 500ezer ember mondja, hogy neki x dologgal baja van, meg nem jelent semmit, akkor meg mindig van 9.5 millio, aki nem mondja... Es egyebkent is, ha mind a 10 millio magyar azt mondja, hogy neki x dologgal baja van, attol meg en mindig gondolhatom ugy, hogy szerintem az nem baj, nem?"

Ez a baj, hogy akik maradnak, azoknak "tökéletesen" megfelel az, ami van. A kocsmában meg a fb-n mindenkinek nagy a szája, és a másiktól várja a megoldást. A mentalitás és hogy fát lehet vágni az emberek hátán, tökéletesen demonstrálja, hogy miről beszélek. Természetesen azt gondolsz, amit akarsz, csak lehet, hogy körül kellene nézned kicsit a saját kis világodon kívül is. Ha pedig úgy általában teljesen érzéketlen vagy a szűkebb környezeteden kívüli dolgokra, én azt is megértem.

"En egyszeruen azt nem ertem, hogy miert kell minden posztban, az amugy igazan pozitivakban is, legalabb egy bekezdest szentelni annak, hogy Mo-on azert milyen rossz, es mi mennyire gaz. Aki elment, az oruljon, hogy nem kell ebben a gazban elnie. Szerintem. Akinek meg tetszik a gaz, az meg barmikor elmehet. Vagy kuzdhet itthon ellene. "

Azért mennek el az emberek, amit olvasol a köpködés rovatban minden posztban. Lehet, hogy nem tetszik, de attól még nem lesz kevésbé igaz. Te is elismered, hogy gáz itt élni (hiszen most írtad le), de viszont azt nem érted meg, hogy másnak nem felel meg ez az ország. Küzdeni? Miért v. kiért? Saját magadért küzdhetsz, lehetsz jómódú, de attól még sok mindent a pénzeddel sem tudsz megváltoztatni. Ezért sem értem, amikor a szakértők megmondják, hogy CSAK anyagi érdekeltségű okok miatt mennek el az emberek. Ha én dupla annyit keresnék nettóban, mint most; akkor sem változna meg a véleményem, és továbbra is reménytelennek tartanám ezt a társadalmat.

"1991 ota elek Magyarorszagon, de a mai napig aktivan figyelemmel kovetem az erdelyi helyzetet, olvasom a magyar es a roman ujsagokat is a neten, de egyszer nem szoltam bele az ottani politikaba, es foleg, ha barmit mondok az orszagrol, az pozitiv. Azt meg az otthon maradottaknak kell eldonteni, hogy nekik mi a baj, es szerintuk hogy kellene megoldani. Nekem eszembe nem jutna ebbe beleszolni. Viszont ha tehetem, mindig elmondom, hogy a szulofoldem milyen jo hely. Nekem ennyi a dolgom. Szerintem. Ezt a hozzaallast hianyolom itt picit sok embernel... De hat nem vagyunk egyformak, nem kell egyformak legyunk.."

Dicsérendő. De azt nem veszed figyelembe, hogy sok emberben ott a tüske, és dühösek az itteni állapotok miatt.

Ugyandehogy (törölt) 2015.06.04. 20:44:14

@Dragonlady (Bp, Hun): jo, de nem is te vagy itt az illemtanar, hanem o.

2015.06.04. 22:19:14

@Dragonlady (Bp, Hun): Soha, de soha a budos eletben nem fogom megerteni ezt, meg vagyok gyozodve rola, hogy ilyet csak a magyarok csinalnak, hogy kepesek emberek masok velemenyet valami teljesen semleges dologrol (kertvaros, tojasleves, konyvek, filmek, stb.) szemelyes sertesnek / helytelenul megallapitott objektiv kijelentesnek ertelmezni, es kovetelni a helyreigazitast, hogy marpedig lasd be, hogy az nem is igaz, vagy legalabb tedd hozza, hogy csak szerinted, mert amugy tokre nem egyertelmu, hogy te mondtad, hogy undorito :D ..... en egyszeruen ettol K E S Z E N V A G Y O K.

Mr Long 2015.06.04. 23:01:19

@puhacica: Akkor szar, ha egesz komenyt tesznek bele. Kulonben finom!

puhacica 2015.06.04. 23:08:35

@élhetetlen: nem, nem, óriási különbség van a kettő között. még a broáffal kapcsolatban is igazad van. bár mondhattam volna, hogy takonyleves, meg hogy szar és hasonlók, de én már csak ilyen illetlen vagyok. :(

puhacica 2015.06.04. 23:09:24

@Mr Long (UK): héhéhé, nem mondunk ilyet mások által szeretett ételre, hogy szar! most volt az illemóra, semmit se tanultál?!

2015.06.05. 06:02:54

@Mr Long (UK): Nem utáltak ki még innen? :O

Mr Long 2015.06.05. 07:17:57

@puhacica: Csak a lenyeget, a rantottblevest fogtam meg :)

@Philosoraptor HÁ Bokszzsák/Sztár/Megmondóembör: Hat, az igazat megvalva kicsit alul teljesitesz kiutalasban :) Reggelente megnezem a posztokat, meg neha beleolvasok a kommentekbe, csak most kicsit suru az elet. Elado pesti panelokat keresek epp :D

Hobbiszakács · http://hobbiszakacs.blog.hu 2015.06.05. 07:33:44

@~~Babette~~: Gundelék (réges-régen) „kimosással” szabadultak meg a ponty pocsolya-ízétől (mocsár-ízétől): az élő pontyot hálós tartályokban a Dunába eresztették, és két hétig ott tartották. Az éheztetés, ezáltal halzsír mennyiségének a csökkenése élvezhetőbbé teszi a pontyot.

Hobbiszakács · http://hobbiszakacs.blog.hu 2015.06.05. 08:44:31

A ponty témánál eddig jutottam az olvasásban, amikor a "válaszra" nyomtam.... Bocsi :-(

~Babette~~ 2015.06.04. 08:26:15
@geegee: aki szerint a ponty pocsolyaizu, az igazabol nem is szereti a halat.
szerintem.

2015.06.05. 18:03:45

@M. Péter: A fölfrészre kell visszafordítani őket, nem feltétlenül az országukba.
Azt egyébként már megjegyeztem, hogy ez a kib.szott nagy "civilizáltság" okozza végül a vesztünket Itt, otthon Európában? Ja, igen, említettem ... hát ilyen ez ...
Európában nem akarok sem mecseteket, sem vudu-templomokat látni 100 méterenként. Ez van,a mi kontinensünk, a mi kultúránk. Fejlettebbek vagyunk, és befogadóak is, itt Európában. Gondolj csak a többi fejlett fehér kultúrára, az USA, Ausztrália, Kanada ... mind rohadt nehéz követelményeket támasztanak, még a fehérekkel szemben is.

2015.06.05. 19:16:30

@Mr Long (UK): Szörnyű, hogy nem jött be Nostradamus jóslata, és nem utáltak ki innen, pedig rászolgáltál. :DDD

KanáriHajni 2015.06.06. 18:37:04

Sziasztok! Köszi a kommenteket, meg szavazatokat, nem tudtam online lenni aznap, mostanra meg annyi a hozzászólás, hogy csak átfutni volt türelmem. Kaja-témában úgy vettem észre, volt egy kis félreértés, nekem a tipikus magyar kaja sosem a cupákos-szaftos körömpörkölt-jellegűeket jelentette, hanem inkább a lecsó-paprikáskrumpli-tejfölös rakott zöldbab vonal volt irányadó. De végülis már mindegy. Paradicsomoskáposzta fúj!
A fotó az enyém volt.
Szóval köszi, üdv, csáó, megminden!

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása