oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2015. április 14. 06:44,  Határátkelések Budapesttől Londonig és vissza 253 komment

2015. április 14. 06:44 Határátkelő

Határátkelések Budapesttől Londonig és vissza

Egy nagyon érdekes történetet osztok ma meg veletek, amely jóval több mint 30 éve, egy (akkor még disszidálásnak nevezett) határátkeléssel kezdődött. Szerzője, Kati útja Anglián és Spanyolországon át vezetett vissza Magyarországra, azaz úgy gondolom, érdemes elolvasni, mit tapasztalt ebben a három országban.

nagy-britannia_london_1978.jpg

„Rendszeres olvasója vagyok a Határátkelőnek, nagyjából a kommenteket is el szoktam olvasni, most úgy éreztem, ideje, hogy elmondjam az én történetemet. Háromszor keltem át határokon, nem is egy határon, hanem több határon.

Kezdem az elején.

A magyar határt először 25 évesen, 1978-ban léptem át. Akkor még vastagon a Kádár-korszak volt, szabályos útlevéllel, tehát turistaként hagyhattam el az országot.

Ha útlevelet kapott az ember, akkor megbízható jó magyar állampolgárnak bizonyult. Tehát nem politikai okokból léptem át a határt, hanem mert Magyarországon megismerkedtem egy angol állampolgársággal rendelkező magyar férfival, aki 1956-ban disszidált.

Egymásba szerettünk és megkérte a kezem, ezért indítottam el az útlevélkérelmemet. Abban az időben az orosz nyelv kötelező volt az iskolákban, de más nyelvet nem nagyon tanítottak, főleg vidéken nem. Én ugye angolul nem tudtam, az orosszal viszont Angliában (akkor még…) nem ment semmire az ember.

Az útlevelemet augusztus végére kaptam meg, de ez nem volt elég az elinduláshoz, hiszen még vízum kellett minden országtól, ahol átment a vonat. Vonattal mentem, mert a repülő megfizethetetlen volt, annyira jól nem kerestem.

Hivatalosan 150 fontot lehetett kivinni az országból 1978-ban, így aztán feketén kellett még hozzá szereznem, mert ez a pénz semmire sem lett volna elég. Emlékszem, Édesanyám varrt egy keszkenőt, amit a nyakamba tudtam akasztani és abba tettem a pénzt, de a magyar határ előtt ez a keszkenő a bugyogómban landolt, hogy a vámosok meg ne találják.

Minden nyelvtudás nélkül megérkeztem Londonba a Viktória állomásra, ahol várt rám a leendő párom. Egy hónapon belül meg kellett házasodnunk, különben el kellett volna hagynom az országot.

Egy döntés következményei

Így aztán november elején férjhez mentem, majd a hónap közepén lejárt a tartózkodási engedélyem, de akkor már persze eszem ágában sem volt hazamenni. December elején kaptam egy felszólítást az angliai magyar követségtől, hogy azonnal hagyjam el Angliát, mert ha nem, akkor számoljak a következményekkel.

A következmények mai szemmel nézve brutálisak voltak. Az első az volt, hogy 5 évig nem mehettem Magyarországra. A második az, hogy megfosztottak a magyar állampolgárságomtól, míg a harmadik az, hogy az otthoni családtagjaimat többször is kihallgatták.

Nagyon sok, és jó módszerük volt arra, hogyan lehet vallomást kicsikarni emberekből. Persze volt annyi eszem, hogy senkinek, de senkinek nem mondtam el, hogy kint fogok maradni, még a szüleimnek sem. Ezzel védtem őket, mert nyugodt lelkiismerettel mondhatták, hogy nem tudtak a szándékomról.

A belénk nevelt félelem

Két évig jártam nyelviskolában odakint, utána elhelyezkedtem és élveztem a kinti és a házaséletet.

Itt egy rövid kitérő erejéig hadd meséljek arról, milyen volt egy magyarhoz hasonló rendőrállamban felnőni. Észre sem vesszük, hogy félelemben élünk és a karhatalom nem a nyugalmunkat szolgálja, hanem a félelmet hinti el bennünk.

Már Londonban 1984-ben jogosítványt szereztem és vettem magamnak egy autót. Mivel mindkettőnknek volt autója, a férjemé állt a garázsban, míg az enyémet az utcán parkoltam.

Miután rádiónál dolgoztam, volt olyan nap, hogy nem kellett korán kelnem, a szóban forgó napon még ágyban voltam, amikor csengettek a lakásunk ajtaján. Kinéztem a kémlelőlyukon és két rendőrt láttam az ajtóm előtt.

A szívem megszűnt dobogni, a félelem elöntött, teljesen leizzadtam, és alig mertem kinyitni az ajtót – hiszen miért is kereshet rendőr engem? A rossz beidegződés és a félelem reflexként járta át az agyamat, és csak arra tudtam gondolni, hogy valami rosszat tettem, bűnös vagyok.

Félve kinyitottam az ajtót és két barátságos rendőr köszönt rám, akik udvarisan megkértek, ugyan nézzek már ki az ablakon, mert valaki nekiment az autómnak. Mire felfogtam, miről beszélnek, és hogy nem azért jöttek, hogy elvigyenek, eltelt jó pár perc. De amikor elmentek én még sokáig remegtem. Kiszállt az álom a szememből.

Határátlépés Londonból Malagába

A második határt 2004-ben léptük át a férjemmel, új életet kezdtünk Spanyolországban. Angliából költöztünk le egy Malaga melletti faluba. Persze ez már teljesen más határátkelés volt, mint amikor Magyarországról Angliába disszidáltam.

Mint oly sok más brit sorstárs, eladtuk a londoni házunk és vettünk egy lakást Benalmadenán. Elég simán ment minden, hiszen ez még a nagy válság előtt történt. Az angol állampolgárságunkról természetesen nem mondtunk le.

A beilleszkedés Spanyolországban nekem könnyebben ment, mint Angliában, mert egy nyelvet már beszéltem, és gondoltam könnyen megtanulok majd spanyolul.

Viszont újra külföldi voltam egy idegen országban, ugyanaz a helyzet állt elő, mint anno Angliában, ahol ha megszólaltam, természetesen rögtön kiderült, hogy nem vagyok született angol, a külföldiségem azért végig megmaradt.

Soha nem néztek ki az angolok maguk közül, de azt azért lehetett érezni, hogy mintha egy kicsit lekezelőbben beszélnének az emberhez. De ha angol barátot szereztél magadnak, akkor az örökre megmaradt barátodnak és számíthattál rá.

Spanyolországban (különösen ezen a részen) rengeteg a külföldi, főleg északi népek, mert a jó idő vonzza a nyugdíjasokat. Míg Angliában mondjuk az adórendszer mindenkire ugyanúgy (volt) érvényes, addig Spanyolországban külön adó volt a külföldieknek, tehát ha vásároltál valamit, mondjuk egy lakást vagy egy házat, akkor többet fizettél, mint a helyiek.

A spanyolokat az állam minden módon segítette, míg a külfölditől szedte az extra adókat. Tudjuk, hogy nagy a korrupció Spanyolországban és a helyi tanácsok kiskirályok, olyan adót vethetnek ki, amilyet csak akarnak (persze csak akkor, ha nem vagy spanyol).

Nagyon sok programot készítettek az angolok a Spanyolországba kivándorolt honfitársaikról, ezek többsége arról szólt, hogy teljesen más mércével mérik a külföldit, mint a saját népüket.

Szóval mi is vettünk egy lakást, kifizettük a kifizetni valót és azt tanácsolták, hogy 5 évig ne adjuk el, mert akkor adót kell fizetni az államnak. Mi 6 évig tartottuk meg a lakást, és amikor eladtuk, mégis fizetnünk kellett, mert mint közben kiderült, ránk külföldiként nem vonatkozott ez a szabály.

Nem csak ez nem volt szimpatikus, hanem az sem, hogy nagyon nem szeretik a spanyolok a külföldieket. Ezt a fent leírtak ellenére sem vettem ennyire élesen észre Angliában. Igaz barátra Spanyolországban nem leltem, és 6 év után, mivel a házasságom is megromlott, úgy döntöttem elhagyom Spanyolországot és mivel a szocializmusnak már vége Magyarországon, hazaköltözöm. És akkor itt jön a harmadik határátkelésem, de most vissza, ahonnan elindultam.

Vissza Magyarországra három évtized után

Sokat morfondíroztam, hogy visszamenjek-e Magyarországra vagy sem. Annak ellenére sem ismertem az itteni életet, hogy amíg a szüleim éltek, elég sokat jártam Magyarországon, ilyenkor találkoztam a régi haverokkal, barátokkal, akik sokat meséltek milyen változások is vannak, de a bőrömön soha nem tapasztaltam, mert csak látogatóban jártam itthon.

Mivel Spanyolország csak az időjárása miatt vonzott, gondoltam, hogy a magyarországi kulturális élet és a múltam minden nehézségen átsegít. Az a szerencsém, hogy nyugdíjasként nem kellett állást keresnem sem Spanyolországban, sem Magyarországon, és anyagi nehézségeim sincsenek.

Azt hiszem, eléggé beilleszkedő típus vagyok, imádtam Angliát, szerettem ott élni, azt hiszem maximálisan elfogadtam azt az államformát, ami toleranciára, felnőttként való gondolkodásra és arra nyitotta rá a szemem, hogy mások életébe annyira ne szóljak bele, és akkor ők sem fognak az én életembe belemászni.

Na, ezt Magyarországon nem tapasztaltam, az emberek gondolkodásmódja szinte teljesen ugyanolyan maradt, mint 1978-ban volt, amikor elhagytam Magyarországot.

A saját korosztályomtól sokszor hallottam, hogy jobb volt a Kádár-rendszerben. Persze gondolom, miért, mert azzal, hogy volt mindenkinek munkája, amiből fizetés is csurrant-cseppent, az emberek között az életszínvonal nem volt annyira eltérő, mint most, vagyis annyira nem volt tudomásuk róla.

A multimilliomosok és a nagyon szegények közti szakadék most már nyíltabb és jóval nagyobb is, és persze az emberek is jobban tudnak ezekről, mint régebben.

Magyarországon azt látom, hogy az irigység még mindig nagyobb hajtóerő, mint a céltudatosság. Biztos vagyok abban, hogy külföldön ugyanazért a munkáért több bért adnak, de más is az életszínvonal, és az emberek kint tudatosabban tudnak az igazukért kiállni, mint itthon.

Erre csak egyetlen példa. a mai napig rengeteg embertől hallom, jobb, ha nem szólnak semmit a munkahelyükön, mert akkor kirúgják és nem lesz munkája.

Angol, spanyol és magyar bürokrácia

A bürokráciáról még nem ejtettem szót. Ha valamit el akartam intézni Angliában, felhívtam azt az illető helyet, ahol dolgom akadt, megbeszéltem egy időpontot, ott és akkor megjelentem és elintéztem az ügyemet.

Spanyolországban az ügyintézés nagyon nehézkes volt, nem csak a bürokrácia, hanem egy kicsit a nyelvtudás (illetve annak hiánya) miatt is. Próbáltunk mindenütt spanyolul beszélni, még minket valahogy megértettek a spanyolok, de mi őket aztán végképp nem. Úgy elharapják a szavak végeit, hogy egyszerűen nem értettük őket. Ilyenkor aztán mindenki elővette az angol nyelvtudását és próbáltunk zöldágra vergődni. Nem szerettem ügyet intézni Spanyolországban.

Mi a helyzet itthon? Jaj, csak ne kelljen ügyet intézni itt sem! Próbáltam visszahonosíttatni magam, amit már eleve nem értettem, mi szükség rá, hiszen magyar szülőktől származom, Magyarországon születtem, minden hivatalos papír nálam volt, de mivel megfosztottak állampolgárságomtól, a magyarnak honosíttatnia kellett magát.

Megtettem, ami elég hosszú ideig tartott, azóta megcsinálták már a személyigazolványomat, a lakcímkártyám is a kezemben, van egy hivatalos adókártyám, bár adót itt nem fizetek, ami a magyar kormánynak nem nagyon tetszik, de Angliával van egy megállapodásuk, hogy csak egy helyen kell adót fizetni, és ha az Anglia, a magyar kormánynak el kell fogadnia.

Minden évben megkeres a magyar állam valami furcsa kis levéllel, amit én teljes egészében ignorálok. Az egészségügyről pedig jobb nem is beszélni, fizetem a TB-t, de nem veszem igénybe, mert amilyen állapotban van a magyar közegészségügy, az ember jobban teszi, ha messziről elkerüli az orvosokat.

Még egyet szeretnék a végén elmondani, próbálok nagyon vigyázni az egészségemre, odafigyelek arra, hogy mit eszem, mit iszom, naponta minimum 2 liter vizet megiszok, tornázom egy héten többször.

Nem vagyok már 21 éves, sokat sétálok, a tömegközlekedést próbálom kiiktatni (nem mindig sikerül, mert ha esik, azért én is felszállok buszra vagy metróra), de egyszóval nagyon fontosnak tartom, hogyan él az ember.

Hiszek benne, hogy az egészséges testben egészségesebb agy lakozik, és így az ember pozitívabban áll az életéhez. És ez az, amit nem tapasztalok Magyarországon, ahol úgy látom, kiveszett a pozitív gondolkodás.”

A moderálási alapelveket itt találod.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Magyarország Spanyolország Nagy-Britannia

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr637365960

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

erizo 2015.04.15. 00:33:39

én is Kati vagyok, én is éltem Magyarországon, Angliában és Spanyolországban. Nem értek egyet a cikk szerzőjével. "Nagyon nem szeretik a spanyolok a külföldieket" - a kijelentés ugyan kétféleképp értelmezhető - s mivel jelenleg is Spanyolországban élek, elutasítom ezt a megállapítást. Régóta érlelem magamban a saját beszámolómat a tapasztalataimról, nemsokára sor kerül rá.

bandigyerek 2015.04.15. 00:33:44

Nem olvastam el az összes kommentet, de ezért kérdezem: csak nekem furcsa, hogy a posztoló nyugdíjas és nem akar adót meg TB-t fizetni Magyarországon? Ezt valahogy nem értem....

kék madár 2015.04.15. 00:34:09

@pappito: azt meg en nem vitattam, hogy a szocializmusban 10-et ello diszno malacaibol a hianyzo 9 a rendszervaltaskor tunt csak fel

kék madár 2015.04.15. 00:58:37

@pappito: what's love gotta do with it?

kék madár 2015.04.15. 00:58:37

@pappito: what's love gotta do with it?

SzZoole 2015.04.15. 01:19:18

@pappito: Hat,akkor ezek szerint nem vagyok ferfi:)))
Ket hete amikor mentunk haza Doverben a komp kikotoben az utlevel ellenorzes utan ki intett az officer rutin ellenorzesre,annak is az elso kerdese volt,hogy van e nalam kes,mondtam,hogy nincs,de azert be nezett a csomagtartoba es az egyik pogyaszt atengendte a rontgenen.
Amikor meg jottunk vissza fele a nemet autopalyan az elottem halado civil Audi RS 6-ban egyszer csak felvillant egy felirat,hogy police es kovessem.Ki altunk a parkoloba es ket rendor is azt kerdezte,hogy van e nalam kes,mondtam,hogy nincs.
Az is atnezte az autot kivul belul es 3 nyelven,angolul,nemetul es magyarul is kest akart.En mondtam nekik,hogy nagyon sajnalom,de nem tudok kest adni nekik.Biztos megkivantak a kocsi hatuljaban levo rud pick szalamit,vagy a tokom tudja,hogy minek kellet nekik a kes:)))

pappito · http://pappito.com 2015.04.15. 01:34:32

@Zoole[uk]: UK-ban nem hordhatsz hivatalosan tudtommal semmifélét (vagy csak zárast és assisted openingest nem, nem emlékszem) de a németeknél tudtommal nem tilos. Az meg, hogy a csomagodban van az pláne nem tilos, az nem hordás (viselés) szóval csak parasztkodtak.

Különben sem mondtam, hogy nem vagy férfi, hanem azt, hogy milyen :))))

kék madár 2015.04.15. 01:46:54

@bandigyerek: te ugyanazt a cikket olvastad?

"Az egészségügyről pedig jobb nem is beszélni, fizetem a TB-t, de nem veszem igénybe"

annak ellenere, hogy fizeti, nem terheli magaval az allamot

2015.04.15. 02:02:13

@adg [Au, Darwin]:
Nem csak a magyarok, hanem szinte minden angol nyelvteruleten elo nep belekeveri az angolt az egymas kozotti, mindennapi beszedebe: Hunglish, Spanglish, Lübke English, Danglish, Finglish, Czenglish, etc. Okai kulonbozoek lehetnek: pl.
calque, semantic extension, morphemes, loan words, etc.
Bocs Max, nem akartam elvenni a kenyeredet, tavol all tolem:)))))

pappito · http://pappito.com 2015.04.15. 02:21:53

@Cascabel: igen, ráadásul nem csak az angollal van így, hanem minden népség átvesz a vele élő másik népektől nyelvi elemeket (lásd a török, német hatás a magyarban pl.) természetes jelenség

2015.04.15. 02:54:25

@Shanarey(England):
"Igen érdekes hogy bizonyos hozzászólók, mennyire leragadnak a részleteknél, de csak azért hogy önnön felsőbbrendűségüket, avagy múltbéli tudásukat bizonygassák. "
Tevedes, ugyanis "az ördög a részletekben rejlik" :))))
Nem ertem a nagy felhaborodast a "nagyon egyszerű vidéki lány" jelzo miatt. Ha egyszer az volt a posztja alapjan - vagyis nekem az jott le belole - miert nem lehet ezt leirni? En sem voltam sokkal kulonb amikor kijottem, csak ajuldoztam, bamultam a sok csili-vili, otthon elkepzelhetetlen dolog lattan. De azt, hogy honnan jottem soha sem felejtettem el es nem tettem le az orszagot, a magyar nepet, a szokasait, hagyomanyait stb. azert, mert engemet egy "fejlettebb", gazdagabb, szebb es nagyobb orszagba vetett a sors es nem csodalkoztam ra az otthoni eletre, az emberekre, stb. amikor hazalatogattam, hisz' kozuluk valo vagyok en is:) "A ver nem valik vizze" ill. "Kutyabol nem lesz szalonna" vagy " Egy vérből valók vagyunk, ti meg én! ":)))) Soroljam meg a hasonlo kozhelyeket?:)))

"Mert te 1978-ban már egy "világjáró" voltál aki mindent tudott a világról. A nagyon vidéki lány beszólásodról meg annyit, hogy nem tudom hol nőttél fel, de nyugodtan letagadhatnád."
Ha nem is voltam "vilagjaro" 1978-ban, de azert egy jo par kelet-europai orszagot becsavarogtam mar akkor es Magyarorszagot is az atlagosnal jobban ismertem. (BTW en is '73-as szuletesu vagyok, mint a posztolo holgy) S talan videkiebb vagyok meg tole is, hisz' egy 200 leleknel nem sokkal tobbet szamlalo faluban eltem le "legfogekonyabb" eveimet:) A vilagrol is eleg sokat tudtam olvasmanyaim alapjan (plusz gyerekkorom ota gyakran hallgattam a SZER-t, az Amerika Hangjat, a BBC magyar adasait, a Szulofoldunket - de a Tirana Hangjat is:))))) )

montroyal ( CAN qc) 2015.04.15. 03:26:21

@erizo: lehet ha ismernem a korodat .méreteidet,( esetleg egy furdoruhas képet) ujra azt mondanam ; megint egy holgy aki nem erti masok panaszait, vele mindenki olyan kedves , aranyos , es rengeteg baratja, van mindenhova befogadjak , meghivjak ..

OK csak kotozkodok ..:-))))

2015.04.15. 03:40:20

@micsoda?:
"Viszont ismerősöm, aki disszidált Németországba, azt mondta, hogy a német állam kártalanította az itthon elvett lakásért."
Tobb, mint valoszinu, hogy nemet szarmazasu volt az ismerosod, azert karpotoltak. Termeszetesen Nemetorszagba is azert ment. Altalaban 200 ezer DM-et kapott az, aki tudta igazolni ezt es meg a nemet nyelvet sem kellett tudnia. Azt is elfogdtak nemet szarmazasunak, aki tudta igazolni, hogy nagyszulei vagy szulei nemet katonat rejtegettek, segitettek a II. vh. idejen. Errol egy magyar nyelvu, az NSZK altal kiadott es europai menekulttaborokban terjesztett hivatalos ismeretterjeszto konyvecskebol tudok.

2015.04.15. 03:47:09

@Philosoraptor:
"Adná Isten, hogy azt látnám, hogy te tepersz haza ezerrel. Persze ez sosem fog bekövetkezni, mindig egyszerűbb elbújni mások mögé, meg másokat fikázni. "
Hogy jon ez a hozzaszolasomhoz? Nem ertem, komolyan. Vehetem a szokasos kotozkodesednek?:)
(Honnan tudod, hogy nem fog bekovetkezni a hazakoltozesem? Jos vagy jovobe lato is vagy? Ezt eddig titkoltad :))) )

skye8 2015.04.15. 04:00:48

erdekes a posztolo velemenye a spanyolokrol, nekem egeszen mas benyomasaim maradtak az orszagrol masfel ev ott tartozkodas utan. Igaz en babysitterkent dolgoztam es hamar ramragadt a spanyol nyelv, igy konnyebben is ment a beilleszkedes. a spanyol nokrol rossz tapasztalatokkal maradtam, ketszer is 'elfelejtettek' kifizetni a hazimunkaert (oraberert takaritottam). A spanyol ferfi munkaadoim ezzel szoges ellentetben mindig korrektul es idoben fizettek.

2015.04.15. 04:05:31

@Taxomükke:
1981-ben ha jol emlekszem 20 FT-os orabert kaptam, mint geofizikai eszlelo (OKGT Geofizikai Kutato Vallalat) Tisztan 6-7000 Ft fizetest kaptam kezhez havonta a kulonbozo potlekokkal. (terepi, mozgober, tulora, jogositvany, stb) Heti 4x12 orat dolgoztunk. Elso fizetesem 1700 Ft volt havonta, mint erdesz, 1973-ban. 74-ben bevittek katonanak, az OKGT-hez leszerelesem utan, 1976-ban kerultem. 1978-ban lettem eszlelo. 1982-ben fakitermelo vallalkozo lettem (sajat GMK) es a ra kovetkezo evben "disszidaltam". 1984-ben geofizikai segedmunkaskent 4.50 $/hr bert kaptam, amivel netto 2200$ korul jot ki havonta (altalabani 100 orat dolgoztunk hetente!!!!)

2015.04.15. 04:29:05

@Zka:
"Azt nem tudom mennyit keresett, de állítólag nagyon jól, magas rangú katonatiszt volt."
Akkor a ti hutoladatokat is sorkatonaknak szant feldisznokkal toltottek fel, mint ahogy azt egy mai kommentelo irta? Ugye hogy nem!!!
Csak azert, mert az en apam is katonatiszt volt, igaz, a 70-es evek elejen ment nyugdijba es nem volt olyan magasrangu, csak alezredes. Abban az idoben meg fagyasztolada sem volt:( Laktanyakban eltem 23 eves koromig (ebbol 2 evet, mint sorkatona az Alfoldon), de ilyen nagymervu lenyulasokrol nem tudtam, nem hallottam. Sot, "rabszolgamunkan" sem voltam a 2 ev alatt. Igaz, egy haverom kesobb reszt vett aratasban - harckocsizo volt Tapolcan - de azert fizetest kaptak a TSZ-tol. Kesobb felkuldtek Budara egy tiszti lakotelep epitesehez, de azert is rendes fizetest kaptak, a sorkatonai illetmenyen felul.

2015.04.15. 06:18:55

@Cascabel: Vedd úgy, mint a te szokásos életmód tanácsadásodnak. :)))

bxf 2015.04.15. 06:39:20

Vegyes erzesekkel olvastam a fenti cikket.

Mar megszoktam, hogy utik-vagjak az otthoni orvosokat, akar a HA-n, akar az otthoni mediaban, de konkretan hany evet toltott Mo-n es hany alkalommal jart orvosnal, hogy ilyen jol tudja, hogy az orvosokat el kell kerulni?

Kedves, ahogyan az amerikai is mondja, nem muszaj 'itt' elni, vissza lehet menni, ha nem tetszik a rendszer. Ha mar 1978-hoz kepest ugysem valtozott...

S ha mar tomegkozlekedes: haaat, mivel videkrol szarmazom, felenk olyan a varoson belul, hogy hatalmas tomegkozlekedes az nincs, igy marad a biciklizes(ha az ido engedi) vagy a malhazas a bevasarloszatyrokkal.

2015.04.15. 07:08:43

@Philosoraptor:
" Vedd úgy, mint a te szokásos életmód tanácsadásodnak. :))) "
Alljon mar meg a menet, ember! Kinek adok en tanacsot itt? Plane eletmodrol. Mindenki azt csinal amit akar felolem az eletevel. Az, hogy en leirom, hogyan elek tavol all a tanacsadastol. Normalis ember nem is tudna ugy elni, ahogy en, ezzel tisztaban vagyok:) Nagyon el vagy te tevedve a csolatasoddal:(
Mentem aludni, elmult 11 ora, reggel pedig gyapotfoldek, raadasul 10 ora:(
Na, aggyisten!:)

tanato 2015.04.15. 07:27:48

@bxf: Az orvosok szidásához nem kell orvoshoz járni,elég ha a médiából "tájékozódik",az épp eléggé orvosellenes.Konkrét esetekben is meg úgy általában is.Egyébként van még magyar pecsétszámod?

tanato 2015.04.15. 07:30:34

@~~Babette~~: Ez jó,ez tetszik,na ilyet keress itthon,holland nyelvűt.

bxf 2015.04.15. 07:36:32

@tanato: Persze. Receptem is :-) A fekete "kiskonyvem" is. Sot! Meg a kamarai tagdijat is fizetem, de minek...

Egyebkent pont ezzel a kopkodessel a cikk iroja eszre sem vette, hogy beallt azok koze, akiket annyira kritzal :-)

kék madár 2015.04.15. 07:47:50

@bxf: szerintem nem az orvosokat szidta, hanem az egeszsegugyet. Ez csak szerencsetlen szofordulat volt, amire lecsaptal, hogy az orvosokat keruli. Nem az orvosok, apolok, korhazi falban a tegla tehet rola, hogy ilyen siralmas az egeszsegugy, de tenyleg az.

bxf 2015.04.15. 07:49:08

@kék madár: Ha annyira siralmas, akkor talan Angliaban kellene probalkozni...

tanato 2015.04.15. 07:52:47

@bxf: Na ha van magyar számod akkor lépj be a Webdoki honlapra,ott alaposan ki szoktuk elemezni pl. az orvosellenességet és egyéb min ket érintő dolgokat.Elvándorlás,hazai bérek,képzés stb.Sok kinti kolléga is szokott oda írni.Ausztriától AUSZTRÁLIÁIG.

tanato 2015.04.15. 07:56:05

@kék madár:Persze nem személy szerint a cikkíró ezért a sáros,hanem ilyen a közhangulat,már vagy 40 éve biztos.Hát maga az eü.olyan amilyen ágazatból állandóan kihúzzák a finanszírozást.
Mondom 83-ban kezdtem 2100 ft. havival.A fent írogatott fizikai munkás bérek a duplája meg a háromszorosa volt már akkor is.

kék madár 2015.04.15. 07:59:29

@bxf: mar ugy erted, nem ott hanem Angliaban kene elnie?
En is szivesen elnek otthon, es nem az egeszsegugy szinvonala tart vissza. Nem szeretnek belemenni, hogy az amerikai health care, 100000-szer annyi penzbol milyen elenyeszovel kicsivel jobb, mint a magyar. A sajat boromon tapasztaltam meg, hogy siman rament volna a felesegem es a gyerekem elete is ha nem vagyunk esznel, de a biztositonak nem volt szempont (a normalis ellatas), ezert kepeznek tartalek az ugyvedre.

Bicepsz Elek77 2015.04.15. 08:31:42

@Zoole[uk]: Hogy repulore nem lehet kest felvinni, azt megertem, de autora???
Lehet azert vegzaltak, hogy meglegyen az etnikai arany(a bm asszony intezkedett, hogy ne csak 80%-ban fekete gyerekeket kutassanak at).

Mas:
www.antalffy-tibor.hu/?p=16437

Miki barátommal 20 évesen ismerkedtem össze a seregben. A sors úgy hozta, hogy szorosan egymás mellett voltunk beosztva egy kivételezett alakulatnál. Aztán együtt disszidáltunk, együtt mentünk Ausztráliába, ahonnan én visszajöttem, ő viszont nem. Aztán mind a ketten megnősültünk, majd jöttek a gyerekek. Néhány évvel múltunk 30, amikor Miki felesége tragikus körülmények között elhunyt, hagyva maga mögött két apró gyereket. Így esett, hogy 1967 tavaszán hazajött a maradék, három fős család. A cél egy két gyereket felvállaló nevelő anyuka és feleség megtalálása volt az előttük álló nagy ausztrál jövőhöz. Miki dolga idehaza már valójában ideálisnak volt mondható, mert a 2 és 5 éves gyerek felügyeletét a nagymama boldogan átvállalta. Miki barátom szabad volt, mint a madár, más dolga nem lévén, mint találni egy alkalmas feleséget, amihez nem a legpraktikusabban fogott hozzá.

Miki egy hétköznap délelőtt 10 körül bement az Anna presszóba, ahol bizalmasan közölte a főpincérrel, hogy ő egy ausztrál üzletember, aki ki akar magával vinni egy magyar feleséget. A főpincér természetesen megtette a magáét. A frissen szerzett információt átadta kedvenc ...... A csaj viszont képtelen volt magában tartani a szenzációs infót, aminek az lett a közvetlen következménye, hogy a belvárosi nők színe java rátépett a barátomra, aki hozott magával Németországból egy VW kisbuszt, ami abban az időben akkora státusz volt, mint most a legújabb Volvo. Ráadásul a Római parton, egész nyárra, közösen béreltünk egy nyaralót, ami kitűnő infrastruktúrának bizonyult a nőkkel való „foglalkozáshoz”.

maxval bircaman felelős szerkesztő · http://bircahang.org 2015.04.15. 08:31:57

@montroyal ( CAN qc):

Az összes elvett állampolgárságot (ez párezer főt érintett, nem többet) 1990-ben visszaadták automatikusan egy törvénnyel. Szóval akitől elvették 1945-1990 között, annak automatikusan visszajárt.

Alapvetően az átlag disszidenstől nem vették el az állampolgárságot. Még a hivatalos személyektől sem mindig.

Ha valaki szolgálati/diplomata útlevéllel disszidált, azt szinte mindig börtönbüntetésre és vagyonelkobzásra ítélték, de az állampolgárságot még akkor se vették el a legtöbb esetben,

maxval bircaman felelős szerkesztő · http://bircahang.org 2015.04.15. 08:32:13

@Cascabel:

Általános iskolában a 70-es években tudni lehetett minden szülő fizetését. Ugyanis ettől függött az étkeztetés költsége. A legszegényebbeknek a tízórai, ebéd, uzsonna heti 10 Ft-ba került, a leggazdagabbaknak heti 100-ba. Ez 1973-1977 között, akkor voltam napközis.

Én pl. a harmadik leggazdagabb gyerek voltam az osztályban bankár apámmal, a nélam gazdagabbak: egy gyárigazgató fia, és egy ügyvéd fia. :-)

Hozzáteszem: a gazdag gyerekek zöme abbahagyta az étkeztetés fizetését, mert egyszerűen nem érte meg. Napi 20 Ft az iskolai szarért egyszerűen nem érte meg. Apám egyszerűen eljött értem ebédidőben - a bank az iskola mellett volt - és elmentünk egy közeli gyorsétterembe. Akkoriban gyorsétterem nagyon kevés volt, de az egyik pont 300 méterre volt az iskolától. S így olcsóbb volt!

ropile 2015.04.15. 08:32:39

33 vagyok, de kb. ugyan ezt tudom leirni... bar nekem eszem agaban sincs tartosan MOon lenni, visszajonni, plane koltozni.

Egy megjegyzes a post-hoz, emlekeim szerint a britt NH sem valami csodajo, meg ha BUPPAd is van, sem leehtsz boldog.
Persze az is igaz, hogy a vakolat nem omlok rad

micsoda? 2015.04.15. 08:33:10

@Zka: Legyen igazad, legalább a jövőben bízhatunk. Egyébként a véleményem marad.

Zka · http://www.youtube.com/watch?v=_wpDbI1gca0 2015.04.15. 08:41:19

@Cascabel: ő is ales volt, az nem magasrangú? :) Tudtommal soha semmit nem nyúlt le és nem is fogadott el. 98 után Fideszesek próbálták kitúrni, mint a "régi rendszer emberét" és ráhúzni mindenféle ügyeket, de felsültek.

tanato 2015.04.15. 08:48:11

@Bicepsz Elek77: Ez jó,ez tényleg jó belépő volt anno a szocializmusban,skalpvadászathoz,ausztrál üzletember feleséget keres.Hozzáteszem ma sem rossz ajánlólevél a csajozáshoz,persze nagyságrendekkel kisebb mértékben mint anno a vasfüggöny mögött.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2015.04.15. 08:50:27

@svájci sapka (ch): nekem is az, marmint korhazbol nincs jo tapasztalat. Maganorvosokhoz jarva persze mas, az szinvonalas. Szerinted mier tjarok en is haza terhesgondozasra, maganhoz?

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2015.04.15. 08:59:58

Szerintem, kórháza válogatja.
Nekem - eddig-, nem volt rossz a tapasztalatom, ami nem zárja ki, hogy másnak meg igen.
:)
De!
Az író csak hallomásból kritizál. Ez nekem nem szimpatikus.
És, bár nem szeretném, ha az a kritika érne, hogy a zsebében kotorászok, még az englis nyugdíj sem biztos, hogy elég lesz egy komolyabb beavatkozásra egy privát intézményben.

Azt viszont nem tudom, hogy te miért jársz haza. Az angol orvos nem jó orvos? Eddig pont az ellenkezőjéről írtak többen.

2015.04.15. 09:24:54

@M. Péter: Oke, akkor az elejerol: en 100% elegedett vagyok az NHS-szel, semmi bajom az angol orvosokkal, sot jo tapasztalataim vannak. Egyebkent rohejes lenne reszemrol ha eloiteleteket taplalnek az angolok irant, mivel a ferjem igazi tosgyokeres angol (illetve van egy walesi vonal is a csaladjaban de csak tavoli rokonok szintjen). Valaki tegnap a kommentfolyam elejen beirta a szokasos sztereotipiat hogy az angol orvosok nem nepszeruek vagy valami ilyesmi. Erre reagaltam egy kommentben amiben probaltam ramutatni hogy meg mikor az NHS-t kritizaljak, akkor sem az 'angol orvosokat' szidjak hiszen az NHS-nek dolgozo orvosok nagyon jelentos resze (a te osszesitett statisztikad szerint is, ha jol szamolom, tobb mint fele) nem angol. Nem igazan tudom mire akarsz kilyukadni a szamaiddal, de biztosan van akinek hasznosak ezek a statisztikak...

2015.04.15. 09:30:18

@svájci sapka (ch): Angliaban nagysagrendekkel dragabb a maganorvos mint Mo.on, ilyen egyszeru. Egy konzultacio (tiz perc) egy magan haziorvossal Londonban kb. 50-70 font, ha gyogyszert is ir fel akkor lehet tobb. El tudod kepzelni mennyibe kerul egy szakorvosi vizsgalat.

bxf 2015.04.15. 09:31:37

@tanato: Koszi! Hamarosan szuksegem is lesz ra, de ez meg titok :-)))

@kék madár: Nekem semmi problemam nincs az amerikai egeszseguggyel. Korhazban 2x voltam 3-3 orara (ket onkologiai mutet utan a posztop.), ugy kezeltek, mint egy kiralylanyt az elso masodperctol, persze az sem artott, hogy az intezmenyben dolgoztam. Igaz, elotte a szovettant egy masik intezmeny (magankorhaz) velemenyezte, rosszul, akkor dontottem ugy, hogy vissza a munkahelyemhez. Ahogyan Mo-n, itt is emberfuggo, hogy kit talalsz, hol es eppen milyen passzban. Nyilvan az sem art, ha menedzselni tudod az ugyeket :-)))

Egy picit talan tobb ralatassal (hidd el latatlanban nekem) mondhatom, hogy az USA-ban igen, valoban tobb penzbol, de sokkal jobb egeszsegugyet menedzselnek, mint Mo-n (es ezt nem lenezeskent mondtam, ill. nem azt tekintettem szempontnak, hogy hany embernek van TELJES hozzaferese az eu-hoz, stb.). Csak egy veletlenul kiragadott szempont: szerinted az amerikai orvosok Mo-ra erkeznek specialis muteteket megtanulni, vagy forditva? Residency es fellowship programok is jobbak es jobban menedzseltek, muszerellatas is jobb, tobb a szemelyzet, mint otthon, sokat adnak a betegellatas minosegere es ezt rendszeresen meg is kerdik a betegeiktol, hogy a hibaikbol tanuljanak, stb. Ahogyan irtam, nyilvan egyeni tapasztalatok nyilvan fuggenek az adott orvostol, korhaztol, 'bal- vagy jobb labbal keltel ma' stb.

Az otthoni (magyar) eletem alatt persze beteg egyszer voltam (kozepfulgyulladas), meg evente egyszer influenza, amikor a Szuleim orvoshoz rohantak velem, masra nem emlekszem, hogy orvosnal jartam volna.

Amit mindig hozzateszek viszont: a magyar fogorvosoknak parja nincs a vilagon.

bxf 2015.04.15. 09:32:45

Irtam egy hosszabbat, nem jelent meg. Most elmegyek aludni.

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2015.04.15. 09:35:01

@Mirjam2: Nem ezt kérdeztem. :)
Arról volt szó, h az otthoni állami ellátás szar.
Azt kérdeztem, hogy mi van Angliában?
Gondolom, ha valakinek van biztosítása, akkor jár az állami ellátás.
Az is szar?

bxf 2015.04.15. 09:36:34

@tanato: Ja, aha. Nem ettem bolondgombat! :-))) De tervbe vettem nehany dolgot, aminek az USA-hoz sok koze nincs, es ebben szeretnem nehany nagyokos tapasztalatat kikerni. Itt a 'nagyokos' alatt olyan orvosokra gondolok, akik praktizaltak mar itt-ott (Mo-n es az USA-n kivul). Nem pedig laikusokra ertettem... Van egy regi almom, es szeretnem 6-12 honapra kiprobalni, de tobbet nem mondok most(ne is probalkozz :-)))))

kék madár 2015.04.15. 09:42:25

@bxf: biztos, hogy nem atlagos az en tapasztalatom, de valos, es amit lattam az egy horror.

Amit te latsz (nem az orvoskepzes szinvonala, hanem a biztositasi rendszer) es ami alapjan kovetkeztetsz, az kb. olyan mintha en San Diegobol mondanam neked, hogy nem is olyan rossz az a magas par meg 98 fok egyutt, igyal hideg vizet, es kibirod.

bxf 2015.04.15. 09:46:14

@kék madár: Nem vagyok benne biztos, hogy igy kozel hajnali 3 tajan ertem a hasonlatodat, de csak egy dolgot hadd hozzak fel, aztab tenyleg elmegyek aludni: szerinted a kulfoldon elok inkabb az USA-ban kezeltetnek magukat vagy Mo-n? Mer' Mo-n biztosan olcsobb lenne... Nna?

kék madár 2015.04.15. 09:57:08

@bxf: szerintem te az egeszsegugyi ellatasrol beszelsz, en meg az egeszsegbiztositasrol. konyha vs. etterem. Lehet, hogy a konyhan etelkoltemenyek keszulnek, de az etteremben 4 orat kell varni a pincerre es a rendelesemet masnak viszi ki, es a vegen a kesert is felszamol ezer dollart.

2015.04.15. 11:02:52

@svájci sapka (ch): Mar egy csomot irtunk posztokban is meg kommentekben is az orvosi ellatasrol UKben, hogy kinek mi a 'szar' az nyilvan erosen szubjektiv. A maganellatas mindig jobb mint az allami, es a magyar maganellatas sokkal olcsobb mint a brit maganellatas.

Observer99 2015.04.15. 11:24:18

@~~Babette~~: "Cascabel: 73-as????? "

Valamit félreértesz! Később írta a következőt: "74-ben bevittek katonanak" (@Cascabel 2015.04.15. 04:05:31). Tehát akkor már kb 18 volt. Ergo kb '56-os!

Igaz Barát 2015.04.15. 11:28:38

@Observer99: Az én tippen az, hogy '53-as, csak elírta.

2015.04.15. 11:35:29

@Zka:
Azt hittem, hogy tabornok, bar az mar igen magasrangu:) Alezredesbol altalaban 1-2 volt egy laktanyaban vagy alakulatnal abban az idoben, szoval magas rang volt elegge.

pappito · http://pappito.com 2015.04.15. 11:41:37

@Philosoraptor: mittomén mi kell. amire én gondolnék, hogy kell azt az ország nem szereti, ezért olyanokat választ, akik azt adják neki amit szeret. központi bizottságot meg kétharmadot meg rezsicsökkentést.
Én megpróbáltam a magam léptékében, nem tetszett, én erőltetni nem fogom, nincs előírva, hogy nekem ott kell élnem. Oh, wait... nem is élek ott :)

2015.04.15. 11:43:41

@~~Babette~~:
Elirtam, sajnos 53-as:((( Mint a posztolo.

FutureFry 2015.04.15. 15:41:07

@kék madár: Igen, az amerikai egészségügy (sajnos) nem a leghatékonyabb (azaz az ár-érték arány alapján elég rossz). Pl. ezen a 2014-es listán 44-ik (miközben Magyarország a 37-ik):
www.bloomberg.com/visual-data/best-and-worst//most-efficient-health-care-2014-countries
Ez (gondolom) azért (is) van mert az USA szinte az egyetlen olyan fejlett világbeli ország ahol nincs "universal healthcare", azaz a biztosítók (és rajtuk keresztül a profitorientáltság) eléggé rányomja a bélyegét a dolgokra. Persze, ha az árat nem nézzük akkor (saját - szerencsére nem túl mélyreható - tapasztalatom szerint) tényleg nagyon is jó "szolgáltatást" nyújtanak. YMMV.

kék madár 2015.04.15. 16:41:53

@FutureFry: igen az alapveto baj az, hogy az egeszsegbiztositas uzleti alapon mukodik (prrobal), ahogy irod, uzleti alapon pedig a fiataloknak nem kell, az oregek meg nem tudjak megfizetni, ezert az egeszre raepult egy oriasi vizfej ami ezt hivatott megoldani, konszolidalni, ehelyett csak megdragitja.

bxf 2015.04.15. 19:06:30

@kék madár: OK. Nekem a biztositoval sem volt problemam. Egyszer akartak az MRI-t kifizettetni ($4500), felhivtam oket, megkerdeztem hogyan lett kodolva, aztan az onkologiat felhivtam es kozoltem, hogy rosszul kodoltak, jo lenne, ha kijavitanak :-))
Es lon...

bxf 2015.04.15. 19:08:47

@kék madár: Nem ismerem a torteneted, honnan tudhattam volna, hogy a biztositoval volt problemad, es nem az egeszsegugyi dolgozokkal? Vagy mindkettovel esetleg?

kék madár 2015.04.15. 20:08:03

@bxf: mindkettovel volt, de foleg azert, mert a legtrebb biztositast tudtam csak megfizetni: KAISER. Az orvosok szerint a KAISERnel csak az dolgozik aki sehol mashol nem felel meg. A fiam gipszet 4 naponta csereltek 5 heten at, alkalmankent 80 dollarert, allitolag azert, mert mindig meg kellett nezni, hogy hogy forr a csont (rontgenszemuk volt :). Szerintem igy volt jo szamlazni.

Aztan volt 4 honap amikor 2 allas kozott voltam, Obamacare, 1200 dollar per/honap 6000 dollar deductable. Minden visit 3-400 dollar.

Es folytathatnam, ez meg nem is a horror resze...

bxf 2015.04.15. 21:28:28

@tanato: Keresed teljesitve, regisztraltam a Webdokira... Felhivjak egyebkent az embert? Az otthoni telefonszamom adtam meg (a telefonkonyvben meg mindig benne vagyok, es sajnos a nevemen van a telefon, ami oreg hiba, mert valaki mindig el akar adni valamit...)

@kék madár: Nna, latod, akkor az orvosokkal is problemad van. Nezdd, en orvoskent soha nem kritizalnam, hogy a gipszer hany naponta cserelik, foleg egy gyerek eseteben, akkor egy laikus miert?

Allitasod szerint az orvosok, akik a Kaisernel dolgoznak, azok sehol mashol nem felelnek meg. Szoval, akkor Kalifornia nagy szamu orvosa most huzza le magat a toiletten???

Az Obamacare alapvetoen jo dologra epul (egeszsegbiztositast mindenkinek), "csak" a kivitelezese sz*r. A csaladi biztositasairol nem tudok, de annyit hallottam, hogy ebben az evben masfelszeresere emelkedtek az arai.., nem beszelve arrol, hogy bizonyos eves bevetel alatt az ember nem is folyamodhat Obamacare-ert, raadasul nehany allam keresztbe rakott, mert a Medicaid-et leepitette, ugyhogy rengeteg ember maradt biztositas nelkul. A vizitdijrol sem tudok nyilatkozni, nekem soha nem volt tobb, mint $35. A sajat deductible-om az kb. $500 volt, es az eves max. amit ki kell fizetnem (es mar egyszer elo is fordult), az $2500 volt (ket mellkasi mutetert azert nem rossz! ill. ket MRI-t es egy colonoscopy-t, gastroscopyt, 2-3 mammot, 2-3 ultrahangot, urea breath test-et, stb. beleszamitva, meg egy csomo labort, EKG-t, orvosit vizitet (osszesen kb. $3100 hagyta el a zsebem abban az evben, es meg le sem irhattam, mert a 7.5%-at a fizetesemnek nem lepte tul).

$1200/ho Obamacare-re csaladra nagyon-nagyon sok, a $6000 deductible meg gondolom, hogy azonos az annual out-of-pocket max-szel, ez pedig altaban az osszeg, amelyet legtobbszor lattam (sot! 15 ezret is..., de kevesebbet 6 ezernel soha).

En szerencsesnek mondhatom magam, mert a ceg 100%-ban fizette az egeszsegbiztositasi premiumot. Es az elmult lassan 16 ev alatt mindig olyan orvossal hozott ossze az elet, akivel meg voltam elegedve, es mindig lehetett egyezkedni (OK, egy alkalommal volt bunko valaki, egy noi sebesz, de egyszeruen csak annyit csinaltam, hogy nem mentem hozza vissza; ugye mer' itt a beteg is valaszt :-)) )

S ha mar kidobott penzosszeg: gyogytornaszhoz kuldtek a gerincemmel, es a deductible-t igencsak le kellett gombolni, ami 2 vizit alatt meg is volt. Utana meg azt akartak, hogy heti 2-3 alkalommal latogassam oket, $125/vizit-kent, mikor biztositasom volt es az evi 20 alkalmat engedelyez. Haromszor mentem, utana soha! Ha mar fizetek, akkor elvarom, hogy azt a 30 percet teljesen velem toltse (nem 45 percet es nem egy orat, 30 percet $125-ert!), es ne pedig 3-4 beteg kozott ugraljon, hogy kiossza a feladatokat... Egyebkent ebbol eppen az elmult honapokban volt is problema itt Houstonban, mert egy ceg konyveleset atneztek, es kiderult, hogy ugyanabban az idoben egy gyogytornasz 5-10 beteget is ellatott, szamlaztak is rendesen a biztositonak, az meg kiakadt (a biztosito sem hulye!), igy borult a bili...

FutureFry 2015.04.15. 22:41:31

@kék madár:
Ismétlem magam:
Igen a biztosítók problémásak, és nem feltétlenül csak a betegnek, hanem néha az orvosoknak is (pl. ha adminisztrátort kell alkalmazniuk, akik tudják a számlázás módját, meg a biztosítók háklijait). Egyébként meg a - "történelmi okok" miatt -munkavállaláshoz kötött egészségbiztosítás is nagyban hozzájárult ehhez az eléggé elfuserált egészségbiztosítási rendszerhez. Ezen az ACA próbál segíteni, bár SZVSZ a "single payer" megoldással sokkal jobban jár volna a nagy többség.

kék madár 2015.04.15. 22:57:40

@bxf: $1200/ho Obamacare-re csaladra nagyon-nagyon sok - ez volt a legolcsobb

azonos az annual out-of-pocket max-szel - nem azonos, csak kozeli fogalmak

nem uzok sportot az orvosok kritizalasabol, sot altalaban felnezek rajuk, emberfeletti amit vallalnak. Csak az amit az orvosok a KAISERnel csinalak - 4-bol 3, az eleg nyugtalanito.

Osszessegeben van egy jo oldala is a rendszernek, az ember nagyon igyekszik egeszsegesen elni, hogy elkerulje az egeszsegugyet.

tanato 2015.04.15. 23:09:31

@bxf: Nem ,alapból nem hívják fel,csak ha valami probléma van.Mindennap sok cikket szemléznek,különböző kategóriákban,és azokhoz lehet hozzászólni meg beszélgetni mint itt is.Mo.-n a legolvasottabb orvosi portál.Még a HÁ indulása előtt sokat kommenteltem oda.Most már kevesebbet.de azért mindennap benézek oda is.

bxf 2015.04.16. 00:10:13

@tanato: OK, koszi. Nagyon nem foglalkoztam a temaval eddig, de az utobbi 3 evben rengeteg evfolyamtarsam vandorolt ki hirtelen kulonbozo nyugat-europai orszagokba. Elotte is, de az utolso 3 ev csucs volt a szemelyes ismeroseim kozott! Szoval, szivesen olvasnek a tapasztalataikrol (neha chattelek veluk).

@kék madár: TUDOM, hogy a deductible NEM azonos az annual out-of-pocket maximummal (lasd sajat peldam, ahol $500 volt a deductible, es $2500 az annual out-of-pocket, es mielott meg megkerded, igen, tudom, hogy az $500 az resze a $2500-nak!).

Arra utaltam, hogy a te esetedben a deductible AZONOS az annual out-of-pocket maximummal, vagyis $6000. AZ OSSZEG AZONOS. Nem a fogalmak.

bxf 2015.04.16. 00:10:47

@tanato: Mikor indult a HA egyebkent? Mar nem is emlekszem.

kék madár 2015.04.16. 00:19:38

@bxf: OK bocs, felreertettelek :)

bxf 2015.04.16. 00:45:46

@kék madár: Meg annyit, hogy persze, hogy uzleti alapon mukodik. Melyik fejlettebb orszagban nem?

Hadd hozzak fel egy peldat, sajat tapasztalatbol.

Evente egyszer meglatogatom a hazi orvosom. Idopontra megyek. Kifizetem a talan $30 dollart(35?), mint vizitdijat. Kis asszisztensno bejon, megmeri a vernyomasom, majd a testhomersekletet (beep), pulzust szamol (kemeny 15 masodpercig, aztan neggyel szorozza :-)). Elkesziti az EKG-t.

Doktor bejon, elcseveg velem. Altalaban gyorsan vegzunk, mert "sima" rutinvizsgalatra megyek, es altalaban semmi bajom. Ha lenne, akkor panaszkodassal kezdenem a latogatast, de akkor celzott kerdesekkel jovok (erre egyszer volt pelda az elmult 7 ev alatt - elotte nem volt hazi orvosom :-)). Harminc percen belul vegzunk. Ezutan athajtok a laborba. Jobb esetben helyben leveszik a vert (ha specifikus keresem van, akkor labor lesz belole, kb. 1 km-rel feljebb).

Orvosi vizit fel oran belul letudva, amin fent irtam, jobb esetben vervetellel a helyszinen, rosszabb esetben 1 km vezetes es ujabb 5 perc varakozas utan meg kb. max. 15 percet hozzaadva a vizithez.

Egy het mulva egy level erkezik a hazi orvosomtol. Benne a laboreredmenyeim (az EKG-t a helyszinen atnezzuk es megbeszeljuk, mindig ugyanaz, normal EKG :-) ). Ha elteres van az ertekekben, azt o egy kulon levelben kiemeli es ramutat, hogy hogyan lehet csokkenteni, vagy novelni az erteket, es emlekeztet a kovetkezo idopontra. Nem tudom, hogy Mo-n ezt hany hazi orvos csinalja, de vannak elkepzeleseim...

Egy honapon belul megerkezik a level a biztositotol a hazi orvosi vizit arairol.

Doktornak fizettem 30 (vagy 35) dollart.
Doktor benyujtott $150-et a latogatasert.
Biztosito fizetett $15-ot a doktornak.

TIZENOT dollart!

Ebben benne van az, hogy a doktor

- fenntart egy irodat tobb helyseggel,
- fizet egy recepciosnak, egy novernek, es meg ket embernek, aki hatul dolgozik (kodolo? szamlazo? -mindkettore szuksege van biztosan!)
- fizeti a kozmudijakat
- fizeti az adot
- fizeti a muhiba biztositasat
- fizeti a takaritast (rendben, koltsegeket leirhat, de a takaritobrigad ugye nem var a jovo evi adobevallasra, nekik most kell fizetni es nem holnap vagy egy ev mulva!)
- fizeti a konyvelojet, mert nyilvan ha vallalkozasa van, akkor havonta adozik (penzt viszont egyszer kaphat vissza, a kovetkezo adoevben!),
- fizeti az eves tovabbkepzes koltsegeit, stb.

Fel oraert 15 (+30) dollart kapott. Mondhatna valaki, hogy ok, fiatal noi paciens, elmeletileg egeszseges, rutin vizit, sok munka nincs vele. De ha "felszorzom", az egy orara 90 dollar, es egy evre 180 ezer dollar. Nyilvan van aki nem fizet 30-35 dollart a vizitert, talan van, aki tobbet is fizet. Lehet, hogy egyes betegek utan tobbet kap, de az is lehet, hogy kevesebbet. Vannak olyanok, akik Medicare-rel mennek, a Medicaid-et meg felejtsd is el... egyik volt fonoknom emergency medicine doctor volt, meg 2003-ban meselte nekem, hogy egy Medicaides betegert $2 azaz kemeny KETTO dollart kapott...

Csak azt nem tudom, hogy hogyan "sajtolja" ki mindebbol a fenti koltsegeket ugy, hogy netan meg betegbiztositast is ajanl a dolgozoinak...

Akkor most hadd hozzak fel egy masik peldat:

Talan emlitettem mar, hogy az elso szovettant "beneztek", vagyis azt mondtak, hogy normalis a szovet, volt egy masodik biopsziam a mellkasi mutet elott.

Akkor itt a pathologus dija:

- nemzetkozi hiru onkologia jonevu patologusa (vagyis a szamlazasi csoport) benyujt egy 1500 dollaros szamlat
- biztosito fizet $150-et.

Ebben benne van az, hogy a szovetet feldolgozzak, mikroszkop alatt megnezik, kulonbozo festeseket, es immuncyto/histo/stb. vizsgalatokat vegeznek rajta, majd egy pathologus szakorvos, aki lehetoleg a tumortipusra specializalodott (megsugom, NEM sok van az USA-ban az ilyen pathologusokbol, olyannyira, hogy a Houstonhoz legkozelebbi pathologus Atlantaban el, aki szinten ranezett a leletre szivessegbol!) ranez a szovettanra es velemenyezi.

Mindezt 150 dollarert.

Ha valaki megegyszer azt mereszeli leirni, hogy micsoda uzlet az USA-ban a gyogyitas, annak javaslom, hogy nezzen mar bele egyszer a mikroszkopba es probaljon egy normalis (nem rakos) sejtet felismerni, szovetet, stb. Mindehhez persze kell a technologia, ami nem ket filler, kifejleszteni sem, kell egy pathologus orvos szaktudasa, ami egy 4-5 eves szakvizsga utan min. masik 2-3-4 ev, es tessek kiszamolni, hogy miutan a biztosito kb. 10%-at fizeti a benyujtott szamlanak, akkor hany szovettant kell leleteznie, hogy kitermelje a fizetese haromszorosat vagy eppen negyszereset az intezmenynek. Mer' talan az nem koztudott, hogy ha egy doktor fizetese - hasamra utve mondok egy szamot - 200 ezer dollar evente, azert az intezmeny elvarja, hogy a doktor "behozzon" 6-800 ezert dollart, vagyis dolgozza hulyere magat. Amennyiben erre nem hajlando, akkor menesztik. Nem vicc.

Szoval, gondolja at a fentieket azutan, miutan egy hatalmas husanggal alaposan eldongoltem, mert az uzleti alapokon allo amerikai egeszsegugyet serelmezte.

FutureFry 2015.04.16. 01:25:17

@bxf: "persze, hogy uzleti alapon mukodik. Melyik fejlettebb orszagban nem?"
Leginkább egyikben sem, mert a legtöbbjük kötelező adó és járulékbefizetésekből fedezi (próbálja fedezni) a költségeket. Azaz Amerika a kívülálló (a Medicare/Medicaid-től eltekintve):
en.wikipedia.org/wiki/Universal_health_care

"... mereszeli leirni, hogy micsoda uzlet az USA-ban a gyogyitas ..."
Nem a gyógyítás az üzlet, hanem a biztosítás. Egyébként a számlák alapján az én biztosítóm szinte mindig kifizette a rá eső összeget. Amit meg esetleg nem azt kiszámlázta nekem az orvos.

kék madár 2015.04.16. 01:45:48

@bxf: nem ertem, az orvos benyujtja a szamlat 150 dollarrol majd kap 15-ot? Miert?
Ugye nem baj, ha a husangot valasztom de nem ertek egyet veled a sajat nyomorusagos tapasztalataim alapjan. Nem jelenti azt, hogy nem te ertesz hozza jobban, mert nyilvan 100-szor jobban latod mint en, de en akkor se tudom az elmult 15 evben befizetett 100+ ezer dollaromat jo kiadasnak tekinteni, amiert megfelelo szolgaltatast kaptam, amikor egy evben 2-szer igenybe vettem, mert nem kaptam.

FutureFry 2015.04.16. 03:46:58

@kék madár: A $15-öt ($150-ből) modjuk én sem teljesen értem (az nagyon kevésnek tűnik) de a biztosítók szívesen mondanak olyasmit, hogy az UCR-nél többet nem fizetnek:
www.healthcare.gov/glossary/UCR-usual-customary-and-reasonable/
Mondjuk, hogy az egyes biztosítók hogy állapítják meg az UCR-t azt nem tudom, de nem meglepő, ha nem éri el a számlázott összeget, ami viszont gyakran szintén relytély, hogy jön ki:
en.wikipedia.org/wiki/Chargemaster

kék madár 2015.04.16. 04:02:46

@FutureFry: en a szamlabol altalaban maximum a datumot tudom megerteni de azt se mindig :)

FutureFry 2015.04.16. 04:36:01

@kék madár: Igen az átlagpolgár (köztük én sem) nemigazán tudja kibogozni ezeket a számlákat. Azt is mondhatnám, lehet, hogy direkt komplikált (nehezebb reklamálni és könnyebb bújtatott tételeket beletenni). Például honnan tudná a delikvens, hogy a kód ami a számlán van, a valóságnak (betegségnek, sérülésnek) megfelelő-e, vagy pl. “űrhajóval való ütközés során szerzett sérülés”-t jelöl. Nem vicc:
medishare.com/icd9cm/E845.0

bxf 2015.04.16. 04:38:51

@kék madár: ??? Soha nem nezted meg me'g a biztosito altal kuldott szamlamasolatokat??? A BCBS-nel pl. az Interneten is hozza lehet ferni! Az orvos es a korhaz annyit szamlazhat amennyit akar (magyaran verheti a feneket a foldhoz), ha a biztosito donti el, hogy mennyit fizet. Pontosan ezert van az, hogy a korhazak tulszamlaznak (2x-3x), a biztositonak pedig vagy sajat felulvizsgaloi vannak vagy egy kulsos ceget biz meg (en egy ilyen csoportban dolgoztam meg 2003-ban), ill. ha a biztosito nincs a dologban es keszpenzes az illeto (mert nincs biztositasa), akkor egy fuggetlen ceghez is elmehet, aki atnezi a medical billinget. Mivel eppen valakinek ajanlottam egy ilyen ceget a mult evben es elotte volt egy rovid 2 oras csevejem a felulvizsgaloval, elmondasabol tudom, hogy 30-50% kozotti osszegeket kepes megsporolni (mondjuk a megsporolt osszeg 30%-ert dolgozik...). Ingyen ad becslest, mielott el kezdeni a szamlakban melyebben turkalni. A tulszamlazasbol rengeteg ujsagcikk szuletett mar, egyik pont a munkahelyem erintette nehany evvel ezelott, a Wall Street Journalban volt benne.

A kodoloktol-szamlazoktol sokat nagyon ne varj, ha 3 honap es 2 ev kozott van a kepzesi idejuk... az alapanatomiat sem ertik, akkor kepzeld, hogy hogyan kodolnak... tehat emberi hiba is csuszhat a szamlakba, es azt a doktoron nem lehet leverni, max. az intezmenyen, hogy idiotakat alkalmaz...

Es ismet a sajat peldambol hadd mondjam el, hogy nekem mindket mutetnel kiszamlaztak egy $95-os osszeget (vagyis ketszer) valamire, amit biztosan nem kaptam. Ugyanis kertem teteles szamlat. Nem mintha erdekelt volna, mert kivalo ellatast kaptam (ezt a mutetet, ill. a betegseg egesz menedzsmentjet Mo-n nem tudtak volna megoldani!). Anelkul, hogy reszleteket arulnek el, hadd hasonlitsam valamihez: kepzeld el, hogy a hugyhogyagkatetert mindket mutetnel felszamoljak, kozben nem voltal megkateterezve :-) (nem, nem ezt szamoltak fel, de nem akarok specifikus lenni).

Aztan, ismeteltem a sajat teteles szamlamrol: milyen gyogyszereket kaptam a pre-opban, mutet alatt es postop? Teteles felsorolas:
- drug - $11
- drug - $19
...
stb.

Persze, hogy nem irtak le a hulye betegnek :-)))

Nyilvan megneztem a sajat muteti es altatasi jegyzokonyvem, igy pontosan tudom, hogy mikor mit kaptam, azt is, hogy hany milligrammot, ennek ismereteben pedig boven ki tudtam szamolni, hogy ez hany ampullat jelent. Innen kezdve mar csak az arakat kellett megneznem, es... mit mondjak? Nekem tulszamlazasnak tunik.

De amint emlitettem, mar az elso mutet utan lefizettem az eves max-ot (ill. elotte volt MRI, 2 mammo, 2 ultrahang, es 2 ultrahanggal vezerelt biopszia), igy ezek utan egy ujabb mammo, MRI, ultrahang, ujabb mutet, kolono/gasztro-szkopiak, egy ujabb mutet, hja es egy kisebb mutet a masodik altatasnal (akkor a labambol tavolitottak el valamit) tenyleg "ingyen" volt.

Legyen egy jo biztositasod, es akkor lehetsz beteg. Vagyis inkabb soha ne legyel!

Az, hogy mennyit fizettel ki, az egy dolog, de ha nagy B+ van, akkor egy jo biztositas nagyon is jol tud jonni. Vagy... huzol haza, mint a vadliba! Ami azert emergency-nel elegge ketseges, hogy az elso repterig eljutnal...

Nekem van fogaszati biztositasom (is), de azonkivul, hogy egy evben ketszer elmegyek ingyenes tisztitasra (meg evi egy rontgenre), semmit nem bizok rajuk, inkabb otthon fizetek (eddig a tomesen kivul semmi problemam nem volt).

De nem fogom fel kidobott penznek (mondjuk a munkahely 100%-ban fizeti a medicalt es a dentalt), mert barmi problema van, ott van a biztositas.

Emellett kotottem szemeszetit is, pedig eletemben ketszer voltam szemesznel eddig, soha nem volt szemuvegem, soha nem volt kontaktlencsem, most sincs egyik sem, soha nem volt egyetlen szemeszeti betegsegem sem... De jobb ha van, mint ha nincs.

bxf 2015.04.16. 04:50:46

@FutureFry: Ilyenkor jon jol egy orvosi diploma :-)

Egyebkent egyaltalan nem nehez... Egyszer amikor az onkologia felreszamlazta az MRI-t es kaptam egy 4500 dollaros szamlat az onkologiatol (nem a biztositotol!), mondvan, hogy a biztosito nem fizet... nem vartam arra, hogy majd az onkologia fellebbezik... ok mennek a beteg utan... mintsem egy quality control/assurance/improvement kereteben atnezzek, hogy miert dobta vissza a biztosito.

en meg felvettem a pici telefont, megkerdeztem a biztositot, hogy mi volt a kod, megkerdeztem, hogy 6 honappal ezelott mi volt a kod, irtam szepen egy belso e-mailt a szamlazasi osztalynak, hogy rossz ICD-kodot kuldtek at (miutan megneztem az ICD-kodot :-))). Beletelt egy kis idobe, de a helyes koddal ujrakuldtek es akkor mar a biztosito fizetett. Meglepetes! Nem 4500 dollart! Hanem SOKKAL kevesebbet... Talan vmi 1300 korul volt, ha jol emlekszem (megvannak meg a szamlaim, mint szep emlekek valahol :-))) De a kedves betegtol 4500-at szerettek volna behajtani :-((

Az onkologiai rekordom is privatte tettem. Tehat ha valaki az adatbazishoz hozzafer, akkor nem csak egyszeruen kinyitja, hanem be kell utnie a felhasznaloi nevet, azt pedig egy listara tovabb kuldik az auditnak... Meg nem volt ra idom, de lassan szepen le fogom kerni a kivancsiskodok nevet... Mondjuk ez nem ment siman, mert irtam par helyre, aztan mindig beleptem, es mindig hozzaferheto volt "siman", ugyhogy kijatszottam az aduaszt... A korhazigazgato is PhD diak volt, es mino veletlen, en voltam a tanarseged, aki vasarnap delben is orakat adott neki :-)) (nna nem, nem pasztororakra gondoltam :-))) Egy oran belul e-mail a medical record vezetojetol, korhazigazgato cc-zve, hogy csak ujabb felhasznaloi nev bepotyogesevel lehet megnyitni, es maris megy az audit listara, aki megnyitotta :-))) Az apro oromek teszik az eletet szebbe :-)))

Ebbol (is) volt mar problema, es rugtak is ki embereket, mert pl. XY szinesz vagy eppen egy orvos medical recordjaban turkaltak az emberkek :-))

kék madár 2015.04.16. 04:53:23

@bxf: szep.. es finoman szolva az atlagamerikaitol nem varhato el, hogy ezt olyan szintem ertse mint te, es meg teged is majdnem atvertek.

bxf 2015.04.16. 04:56:48

@kék madár: tudod, ha a zsebemrol van szo,akkor nagyon erzekeny tudok lenni... de mindig is ilyen voltam, nem csak az USA-ban. Nagyon megnezem, hogy kinek es hol adakozok, mennyit fizetek (akar az elelmiszerert). Talan a legjobb szo, hogy "frugal".

Mindemelett ugy tudok harcolni, mint egy oroszlan :-)))

FutureFry 2015.04.16. 05:42:53

@kék madár: +1.
Ráadásul mégha nem is vernek át (vagy sikerül mergreklamálni) ez akkor is mindenki zsebét érinti, mert jó nagy felárat fizetünk a hatékonynak nem éppen nevezhető bürokráciáért/adminisztrációért. Pl. ezen tanulmány szerint, ahol a vizsgált 8 ország közül amerikában volt a legmagasabb a kórházi adminisztrációs költség aránya:
www.commonwealthfund.org/publications/in-the-literature/2014/sep/hospital-administrative-costs

tanato 2015.04.16. 07:37:40

@bxf: 2011 augusztusában indult el a Határátkelő blog.

tanato 2015.04.16. 07:39:01

@bxf: Igen érdemes a Webdokit olvasgatni,lehet hogy még ismerősöket is találsz ott.

tanato 2015.04.16. 07:48:13

@bxf: Természetesen itthon a háziorvosi ellátásban ilyen plusszok nemigen vannak mint amit írtál,mert 4 óra alatt el kell látni 70-100 beteget.Ez rohammunka.Nincs lehetőség a részletes EKG és egyéb spéci leletek részletes elemzésére.A lényeg hogy kiszűrjük azokat akiknek több időre van szüksége és azokat irányítsuk további vizsgálatokra.

bxf 2015.04.16. 08:04:47

@tanato: A Webdokiba majd benezek kesobb. Ma (tegnap, 04.15.) az adobevallason hajraztam az utolso pillanatokban, most meg egy certification heti hazi feladatat irtam az utobbi 3 oraban. Log a nyelvem is :-(

Nyilvan nem lehet osszehasonlitani a ket hazi orvosi gyakorlatot, de en csak ket hazi orvosi praxist szeretnek kiemelni, amelyeket kozelebbrol is ismerek. Egyik Budan, a masik egy videki kisvarosban. Az elobbi orvos napi 4 orat van a rendeloben, az utobbi napi harmat. EKG-re a szakrendelobe kuldik a pacienst, aki majd 2 honap mulva kap idopontot. Nem is hiszem, hogy van EKG-juk. A nap maradek reszeben (4-5 ora) elmeletileg a betegeket jarjak. Mondom elmeletileg. Utobbinak ugyanis van meg nehany szerzodese kulonbozo cegekkel, akikhez eljar a het bizonyos napjain rendelni. Vagyis nem a betegeit jarja... Este 6 utan a telefonja lekapcsolva. Megertem, hogy kell a pihenes, nem is agalok. Csak az a problema, hogy egy falusi hazi orvos nem kapcsolhatja le a telefonjat este 6 utan, foleg ugy, hogy a faluban lakik, ne adj Isten meg szolgalati lakasban is... nna ot a vegtelensegig dolgoztatjak. Azert lassuk be, hogy praxis es praxis kozott van kulonbseg.

A budapesti tapasztalatom alapjan, sok beteg ugyeletre jart be gyogyszert iratni, mert nem akart sorba allni napkozben. Kossz. Ezt nem artana egy kicsit megreformalni. Az ugyelet nem gyogyszerirasra van, de arra sem, hogy 3 hetes fogfajast hajnali 2-kor ellasson. A mento sem arra hivatott...

Hatodevesen a hazi orvosi gyakorlatom egy belevalo ficko mellett csinaltam, nna az volt az igazi. Lepcsoztunk is rendesen :-)

Summa summarum, normal esetben egy amerikai rendszerhez valo hazi orvosi szolgalat jo lenne ugy, hogy napi 4 orat tovabbra is a rendeloben van az orvos (es nem lat tobbet napi 16 betegnel! vagyis 15 perc azert jutna egy betegre, vagy alkalomszeruen egy ora egy uj betegre!), es a maradek negy oraban tovabbra is a betegeket jarja (ez az USA-ban extrem ritka). Masodallast este 6 utan, ill. hetvegenkent vallalhasson, ne pedig akkor, amikor elmeletileg az onkormanyzat altal fizetett munkaidoben a terulet lakossagat kellene ellatni akar a rendeloben, akar otthon...

tanato 2015.04.16. 13:31:48

@bxf: Jó meglátás,egy fővárosi HO.-leterhelése meg egy falusié ég és föld.Ott nem tud mindent továbbküldeni szakrendelésre,mivel a faluban nincs is semmi ilyesmi azért utazni kell a betegnek órákat oda vissza.Na meg a fővárosban 24 órás sürgősségi ügyelet van,vidéken meg maga a Ho. a sürgősségi ügyelet,őt rángatják mindenhová ahová a Fővárosban a mentő meg az ügyelet megy.Na meg egy vidéki körben legal ább a duplája a betegszám a nagyvárosinak úgy nagy átlagban.100-as betegforgalomnál igaz minőségi munkára nemigen van lehetőség csak tömegellátásra.

bxf 2015.04.16. 21:57:42

@tanato: A falusi hazi orvosnak nagyon "top"-on kell lenni. Hany hazi orvos szeretne a helyszinen szulest levezetni? En nem! Ismerek olyan hazi orvost, aki nem is egyet levezetett. Varosban-Bp-en tarcsazza a mentot. Probalja ezt meg videken es varja meg, hogy a mento mikor erkezik... Haromszor megszul addig :-)))

Bp-en dolgoztam ugyeletben tobb keruletben is, ismertem hazi orvosokat. Sok beteg csak azert jott le, mert beszelgetni akart valakivel, ill. azert hivta az orvost. Erre szocialis klub lenne a legmegfelelobb, nem a hazi orvos, foleg ha a "beteg" nem beteg.

Videken nehezebb ugyelni. Jobb esetben van ugyeleti auto soforrel, rosszabb esetben vezetheted az autod (ha tudsz es ha van) egy terkeppel a kezedben (OK, ma mar GPS, ha menet kozben el nem lopjak). Kepzeld el a kovetkezot: a varosi ugyelet A varosban van. Erkezik a hivas, mehetsz B kozsegbe. Vegzel a beteggel, es egy hivas erkezett C kozsegbol. Hogy eljuss C kozsegbe, A varoson keresztul kell menned ismet, mert B es C nincs uttat osszekotve... Lehet, hogy Bp-en is van 40 ezres kerulet, de egy 40 ezres lakossag videken sokkal szetszortabban helyezkedik el, fel ugyeleti idot elutazod.

Nem bannam, hogy egy Czeizel profehoz hasonlo nepnevelo musor indulna hetenkent, ahol elmagyarazzak, hogyan kell egy lazas beteget ellatni, stb.

tanato 2015.04.17. 08:07:30

@bxf: Jó a meglátásod még így 15 év távlatából is.nem is igen lehet betölteni egy megüresedett falusi körzetet ami távol van egy nagyvárostól.Úgy marad üresen,csak helyettesítéssel látják el.Azután mi lesz a sorsuk az még homály,senki sem tudja.

Ugyandehogy (törölt) 2015.04.17. 12:32:52

@tanato: szombathelyen a szakrendelőben nincs parodontológiai rendelés, mert elment az orvos.
megyeszékhely!

tanato 2015.04.17. 15:35:05

@~~Babette~~: Szombathelyről sokan elmennek határközelsége miatt.

bxf 2015.04.18. 04:53:06

@Cascabel: Orulok, hogy ez az "elvettek az allampolgarsagom" nem nekem tunt el. Volt ferjem csaladja is a 70-es evek tajan disszidalt, es bizony meg az egyik "olyan" szervnek is dolgoztak, megsem vettek el toluk az allampolgarsagot. Aposom szerint o lemondott rola,. de azt anno az Elnoki Tanacs elnokenek kellett elfogadni (a lemondast) es alairni, aki nem tette.

bxf 2015.04.18. 05:02:14

@tanato: A csaladorvosi praxisokkal nem csak Mo-n van gond. Evekkel ezelott olvastam, hogy Ausztraliaban oriasi orvoshianynak neznek elebe, es probalnak angol nyelvteruletrol orvosokat hozni.

Az USA-ban is ez a helyzet, ami ugy igyekszenek megoldani, hogy az orvosi egyetemek szamat emelik, nna a lecet lejjebb csusztatjak, mert evekkel ezelott volt belole problema, hogy az egyik deli allamban levo orvostanhallgatok fele megbukott a teszten... es ez nem lesz jobb... de kulfoldi orvost azert sem... ismerek olyanokat, akik harom even keresztul probalkoztak es meg csak egy interjut sem kaptak.

@Cascabel: Mo. lakossaganak kb. 80%-a videken el (ill. videki (nagy)varosokban), ha ennek a fele no (kicsival tobb), akkor az orszag 40%-a videki no, hogy mennyire egyszeru vagy sem, az relativ.

A 70-es evekben nem volt nehez kelet-europai orszagba utazni, Csehszlovakia (anno) szinte napi program volt nalunk, Zakopane es kornyeke, az mar min. 2 napos kiruccanas. Moszkvaban pedig a GUM ures polcaiban lehetett gyonyorkodni :-)

bxf 2015.04.18. 05:05:11

@tanato: Amikor en vegeztem, akkor 4-6 millio volt egy nyamvadt praxis. Akkor nem allt hozzam kozel a csaladorvoslas (pedig lett volna hova visszamennem...), ma mar latom, hogy hibaztam, mert egyre jobban tetszik. A kinai (de USA-ban vegzett) orvosommal eleg jol eldiskuralunk mindig, a kinai (o is az USA-ban vegzett) nogyogyaszommal is :-)

bxf 2015.04.18. 05:06:03

@~~Babette~~: Ha nem megy Mohamed a hegyhez, a hegy megy Mohamedhez :-) (a fogorvos elvandorlasara ertettem)

tanato 2015.04.18. 12:16:08

@bxf: Mindenütt orvoshiány van,USA is kénytelen lesz lépni orvosimport irányában előbb utóbb.Mostanság pénzt háziorvosi praxisért csak nagyvárosban vagy azok közvetlen környékén adnak.Egyébként eladhatatlan,betölthetetlen a vidéki körzet.Megoldás?Nem látok semmi okosat ezügyben,fogyunk folyamatosan.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása