oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2014. november 01. 06:45,  Hurrikán és krokodilhús 583 komment

2014. november 01. 06:45 Határátkelő

Hurrikán és krokodilhús

Próbálok ritkán ilyet írni, de ma muszáj: aki Balázs posztját kihagyja, az sokat veszít, szóval ne hagyjátok ki. Nem éppen rövid, ellenben rengeteg benne a kép, és én a magam részéről nehezen tudom eldönteni, melyik tetszik jobban. (Kész szerencse, hogy nem is kell döntenem. :) ). Jöjjön tehát az Én városom sorozat legújabb része, irány Ausztrália, Darwin! (Természetesen várom még a fotókat rövid – vagy hosszú – beszámolókkal, mutassátok meg, hol éltek, kedvenc helyeiteket, a hétköznapokat! A cím a szokásos hataratkelo@hotmail.com)

Nyitokep.JPG

„Szerettem volna pár képpel bemutatni én is a városunkat, ahol lassan két éve élünk. Aztán addig-addig készültem, gyűjtöttem a képeket, meg írtam hozzá egy pár sort is, míg végül rájöttem, hogy a múltkori írásom majdnem pont egy éve született. Ezért egy kicsit az azóta eltelt időre is kitérnék a végén vagy két szóban, úgyhogy „Az én városom”-ból ez lett végül. 

Egyelőre még mindig úgy tűnik, hogy az előzményekben leírt rögös út végül jó helyre hozott minket, ha nem is minden szempontból. Ausztrália legészakibb városa, az Északi Territórium fővárosa, Darwin továbbra is ugyanaz a kicsit unalmas kisváros, nem pezseg nagyon az élet, nincsenek túl nagy események, és a helyiek sem pörögtek fel jobban az elmúlt egy évben sem. Még új műemlékek és hangulatos óvárosi kis utcák sem lettek. Állóvíz. No worries.

Amikor jön a hurrikán

Az előző rész tavaly november végén fejeződött be, és éppen az Alessia hurrikánt vártuk. Végül nem lett belőle semmi, de érdekes volt testközelből végignézni a készülődést. Ahogy a trópusi vihar közeledett, úgy fokozták a készültséget is, először csak tájékoztatók voltak, hogy merre jár, milyen erősségű a vihar, majd ahogy közeledett, kihirdették az első fokozatot, ez a cyclone watch.

Ilyenkor még van pár nap, a hurrikán útvonalát is csak nagyon nagy ráhagyással tudják meghatározni. De már tele van a média minden információval, hirdetik, hogy mit kell csinálni, hová kell menni, ha a házad nem „hurrikánálló”.

Általában a '74 után épült házak normális, karbantartott állapotban megfelelnek az előírásoknak. Az az előnye megvolt Tracy Hurrikánnak, 1974 Szentestéjén (ugye, időzíteni tudni kell), hogy akkor rendes építési előírásokat vezettek be, változtattak a szabványokon, és azóta nem okozott különösebb kárt egy hurrikán sem, pedig pár évente van egy-egy.

Tracyhez (4. fokozatú ozi skálán) hasonló erősségű talán nem volt azóta, pár éve volt Queenslandben egy 5-ös, vagyis legerősebb. A következő képet a múzeumból kértem kölcsön, és egy tipikus darwini utcaképet mutat Tracy után.

tracy.jpg
Ha nem bízol a házadban, akkor mehetsz a kijelölt helyekre, jut mindenkinek. (Vagy át lehet ülni egy másik kocsiba – ha emlékszik még valaki e nagy sikerű üzenetre)

Aztán amikor már csak 24 óra van hátra, akkor kihirdetik a cyclone warningot. Ekkorra már el kell pakolnod minden könnyen mozdítható dolgot a kertből, teraszról.

Kerti bútorok, szerszámok, stb, ami nehezebb a víznél, azt helyhiány esetén be kell hajítani a medencébe, az majdnem minden háznál van. Kukákat fel kell tölteni vízzel, és kikötni valami stabil dologhoz. Az ilyen viharokban a legtöbb baleset a repkedő tárgyak miatt van.

Be kell vásárolni pár napra elegendő kaját, nagy mennyiségű vizet, és várni. Furcsa vihar előtti csend volt aznap este, 11-re vártuk Alessiát, akkor már tudtuk, hogy csak a leggyengébb, egyes fokozatú hurrikán lesz. Érdekes módon a napok óta elég erős szél is teljesen elcsendesedett, a város a szokásosnál is kihaltabb volt. Ki is mentünk gyorsan az udvarra összesöprögetni az elmúlt napokban lehullott levelet.

Level.jpg
Majd Alessia egy ravasz húzással délnek fordult, és cserbenhagyott minket. Lett helyette egy rekord hosszúságú monszun. Olyankor kisebb-nagyobb eső van folyamatosan, napokon, heteken keresztül, kis szünetekkel. Szép vízfolyások alakulnak ki.

monszun.JPG
Januárban jött a húgom egy hónapra, hát volt pár napja, amikor nem esett. Engem nem zavar az eső, nem hideg, gyakorlatilag egy kellemes meleg zuhany. Tök jó. Háziasszonyokat jobban zavarja, semmi sem szárad meg, bepenészednek a dolgok, ha nem klímázol. Ha igen, akkor is. Mi nem szeretjük a légkondit, így jobban penészedtünk.

Gyönyörű természet

Kárpótlásul a természet gyönyörű, minden nagyon zöld és nagyon burjánzik, virágok, termések mindenfelé, madarak tombolnak a fákon, a papagájok és kakaduk kedves rikácsolásától szétszakad a dobhártyád, és találkozhattunk galléros barátainkkal is, tökéletes.

Galleros gyik.jpg
Jópofák ezek a gyíkok, ahogy próbálnak elijeszteni minket. Kinyitja a gallérját, a száját, sziszeg, két hátsó lábára áll, és ha ez mind nem vezet célra, akkor két lábon elszalad, vagy felrohan egy fára.

A következő kép ugyanazon a területen készült, az egyik januárban, az esős évszakban, a másik pedig pár hónappal később a száraz végén. Talán jól mutatja a különbséget.

esos.JPG

Szaraz.JPG

Az esős évszakban az ég szinte mindig felhős, nagyszerű színekben játszik, a viharok alatt pedig elképesztő villámlásokat lehet megfigyelni a tenger felett. Állítólag itt vannak a legaktívabb viharok a világon, mi is próbáltuk számolni a villámokat, perceken keresztül szinte másodpercenként követték egymást.
Aztán májusban, egyik pillanatról a másikra vége lett az esős évszaknak, és nem esett egy csepp eső sem októberig. Most kezdődik a következő esős évszak.

A száraz évszakban kicsit kifakult a természet, eltűntek a felhők, kiszáradt a fű ahol nem locsolnak, megritkultak a fák, néhány megkopaszodott, a hőmérséklet meg beállt kellemes 28-30 fokra. A város megtelt turistákkal meg délről felköltöző nyámnyila ausztrálokkal, akik nem bírják a „telet” Adelaide-ben meg Melbourne-ben. Ilyenkor minden szállás megtelik, szinte nincs egy szabad asztal a kocsmában, és térképes emberek keresik a kalandot a városban mindenfelé.

Óriási tömeg lepi el a Mindil Beachet kétszer egy héten, amikor a Sunset Market van. Vesznek valami ázsiai kaját, kis bizsut, kamu bumerángot, krokodilfogat, -fejet, krokodilláb hátvakarót, didgeridoot, vagy legalább valami kis aboriginal vackot, aztán kiülnek a partra naplementét nézni, és készíteni pár giccses képet a fÁjszbukra. Több ezer ember játssza ezt minden vasárnap és csütörtökön, legközelebb ti se hagyjátok ki, ha erre jártok. A zene jó. A naplemente is.

A V8 és a Darwin Cup

Érdekesség még a V8 fesztivál, ami lényegében egy autóverseny köré szerveződött esemény, elég sok embert vonz ez is. Az ausztrálok eléggé autómániások. Az autó egy olyan jármű, amiben 8 henger van V elrendezésben, mindegyik minimum fél literes, de inkább több, ha nem akarod, hogy kiröhögjenek vele.

Az igazán tökös ausztrálnak UTE-ja van. A UTE [jút] az a személyautó elejű platós jármű, mint a púpos Moszkvics. Azért nem pont olyan. Ide sorolják a pick-upokat is.

UTE.JPG
Ideális játszóautó apának, van benne 2-5 szék, meg egy nagy zárható plató (boots ausztrálul, csak hogy erre is legyen egy szó, amit mások nem értenek), ahol elfér a fishingelős felszerelés. Mert aki nem fishingel, az nem számít. Az olyan, mintha még egy V8-asa se lenne, vagy mintha elektromos barbisütője lenne. Elektromos!! Hát ember az ilyen?

Aztán van még a Darwin Cup, eredetileg lóverseny, de inkább társasági összejövetel, a nők beöltöznek paradicsommadárnak, hatalmas ruhaköltemények, kalapok, egyebek.

Lehet fogadni a lovakra, karitatív gyűjtések mennek, meg általános pofavizit, aki számít, ott van. Aki nem számít, mert csak 4 hengeres kocsija van nevetséges 3000 köbcentivel, az is mehet. De a lényeg, hogy ez is egy alkalom a szolid és kulturált alkoholfogyasztásra.

Általában sokan nem élnek az alkalommal, vagy otthon marad a mérték, így ilyenkor elég sok embert lehet érdekes szituációkban látni este, főleg fiatal lányoknál mókás ahogy atomrészegen másznak valahová. Ettől függetlenül a Darwin Cup egy érdekes és látványos esemény, a Sunset Market után ezt se hagyjátok ki. A Melbourne Cup kistestvére.

Ezek a nagyobb események, van még rengeteg kisebb, amikről már írtam korábban. Általában a száraz évszakban van minden, akkor jönnek a turisták, nyaralók. Az esősben csak pár hibbant jön, aki látni szeretné a természet igazi szépségét. A város kicsit olyan, mint Siófok, ha vége a szezonnak, kihal.

Talán már kiderült, hogy én is az esőst szeretem jobban, még ha melegebb is.
Most van az esős évszak előkészülete, build up a rendes neve, ilyenkor van a legmelegebb, 35-36 fok, és általában nagyon párás, de nem bír esni még. Ez a legnehezebb időszak, senki sem szereti, még én sem. De lassan vége, és jön az eső...

Mint Kanada vagy Amerika

Most kimarad a logikai átkötés, és elmesélem röviden, hogy a város szerkezetét tekintve tipikus angolszász város. Pont olyan, mint az amerikai vagy kanadai városok. Van egy pici CBD egy félszigeten, nem ausztrálok citynek mondanák, de erre is van aussie szó.

Ez a központ, itt van a legtöbb irodaház, néhány közigazgatási létesítmény, a Parlament House, szóval minden városiasabb dolog. A nyitóképen lehet látni kellő távolságból.

Itt vannak a magasabb házak is, ha a 20. emeleten akarsz lakni, akkor azt itt tudod megtenni. Fogod látni a tengert, közvetlen a lábad előtt tombolnak majd a viharok, a teraszon kávézgatva figyelheted a villámokat a Timor-tenger felett. Pont most voltunk egy ilyen helyen vendégségben, bár az csak 13. emelet volt, de azért nem volt rossz a kilátás.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Ausztrália Darwin

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr676853037

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.11.02. 22:18:51

@wuaaa [nor]:
Én is ragaszkodom a manuális váltóhoz.
A női szem a legrosszabb tanácsadó.
A franciák pont a női szemnek gyártanak autót.
Arra álltak rá hogy a csomagolás adja el az autót.
Persze ez kevés az üdvösséghez és lassan már az ördöggel is összeállnak hogy fenn tudjanak maradni.

i got my (törölt) 2014.11.02. 22:20:26

@diggerdriver: ez az utolsó megjegyzés majdnem úgy hangzott, mint hogy "a barátaim természetesen kivételek". ;)

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.11.02. 22:20:38

@petrasp:
Én nem mondtam semmilyen márkaszervízt pontosan inkább magáneladókat ajánlottam.

2014.11.02. 22:22:32

@charlieharper: Igen. 35 nap eves szabi, minden ket het periodusban van egy flex day (hetfo vagy pentek). Nyugdijat 55 eves kortol lehet kervenyezni (ennek osszege a ledolgozott evek szamatol fugg), 60 eves kortol levonas nelkul. Nyugdijhoz jar CPP bridge 65 eves korig es van annuity opcio is. Ezert sokan koran el tudnak menni nyugdijba. A kovetkezo 10 evben rengetegen le fognak lepni a BC Public Service-bol.

A corrections officers (bortonokben) meg 50 eves kortol mehetnek nyugdijba.

morsels (törölt) 2014.11.02. 22:23:55

@wuaaa [nor]:
"3. 2014-ben autóhoz nem értő emberként foggal-körömmel ragaszkodni a manuális váltóhoz, hát hogy is mondjam......."

Azt hiszem, hogy aki automatat vezet, az nem ferfi. Marmint a kulonbozo megjegyzesekbol nekem ez jon le.

Szamomra erthetetlen, de ez mindig jo ok arra, hogy tobb oran keresztul beszeljenek autokrol :-)

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.11.02. 22:24:37

@i got my:
Igen csak a barátaim tudják hogy szó nélkül leszarozom az autójukat ha szar.
Az S osztályú Mercire mi rosszat lehet mondani?
Talán annyit hogy a W140-es S osztály egy határ szar volt.
A kereklámpás E osztály meg fostalicska kategória és Mercedes létére úgy rohad mint egy Alfa Romeo.
A Merci is elvesztette már az ártatlanság hamvas báját.
Aztán tanultak belőle és észhez tértek.

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2014.11.02. 22:25:33

@cougarcat: Nem demagogia olyan dologgal peldalozni aminek maig hato kovetkezmenyei vannak, az avarokkal vagy az okori romai rabszolgatart tarsadalmakkal viszont igen.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.11.02. 22:27:38

@diggerdriver:
Ja bocs nem vettem észre hogy Zolika nickje is megbújik a szövegben.

wuaaa 2014.11.02. 22:30:14

@diggerdriver: Te egész életedben gépészkedsz, fb-n se vagy és a nyugdíj is közelebb van már neked mint az utolsó tejfogad emléke. Nem biztos, hogy @petrasp: -nek azt kéne szeretnie amit neked. :) A többivel egyet értek.

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2014.11.02. 22:30:49

@morsels: A spiritualis erzekenyseg emberi mivoltunkhoz tartozik es bizony a faj (vagy sok esetben csak egyen/egyenek) tulelesenek eszkoze. Mint ez mar kiderult milliok szamara, akiket rejtegettek, etettek, szoktettek stb...stb...

morsels (törölt) 2014.11.02. 22:31:18

@i got my:
"a fehér ember (pontosabban a "civilizált" ember) kulturális pusztítása szomorú. az emberi faj túlélési esélyeit radikálisan rontja. "
7 milliard ember el a foldon.

Ha a feher ember nem lett volna innovativ es talalta volna fel a mesterseges tragyat, a genetikailag kezelt elelmiszert es allatot, akkor mar 80 eve hullananak az emberek a vilag nagyobb reszen, mert nincs mit enni.

De igazad van, a 7 milliard (es jelzesek szerint csak tobb lesz) azt mutatja, hogy radikalisan csokkentettuk a tulelesi lehetosegunket az elmult 100 evben.
Ugyanmar.

Ha mar mindenaron bele akarsz kotni, akkor a baj az az, hogy tulnepesedjuk a bolygot. Hogy a termeszetes populacio kontroll (mint haboruk, jarvanyok, ilyesmik) szinte minimalisra csokkent a nepesseg mertekehez kepest es ha valami veszelyezteti a fennmaradasunkat akkor az nem az, hogy kiirtjuk egymast, hanem az, hogy olyanok leszunk, mint a saskak.

2014.11.02. 22:32:32

@i got my: "a te nézőpontodból talán ez "a lehetőségek bámulatos kihasználása" és "felemelkedés".
kicsit próbáld az egyéni szintnél magasabbról nézni: nem arról van szó, hogy ugyanúgy elpusztult a kultúrájuk, mint a többieknek"

De mit szamit ez a gyakorlatban ma mar? Ma mar generaciokra visszemenve nem tudjak, hogy mit vesztettek el. Es nem halaszva/vadaszva, tuz korul dobot verve akarnak elni. Ok is jol akarnak elni mint a korulottuk levo "fosodor" - a fiatalok kilatastalannak tartjak a reserve-et, ahol nyugodtan halaszhatnanak es vadaszhatnanak, de ugy latszik ez mar nem az o kulturajuk.

Amugy nekem hol van a magyar torzsi kulturam? Merthogy azt is kiirtotta Istvan kiraly. :) Szoval minden valtozik, a vilag valtozik, es az oslakosok is kenytelenek ezzel egyutt valtozni. Mint minden es mindenki mas.

Egyebkent pont te vagy az aki nem kepes ezt az egesz temat rendszerben latni, te csak az ideologiat hozod fel ujra es ujra, erre meg nincs mit mondani... :)

wuaaa 2014.11.02. 22:33:16

@morsels: Én olyat is hallottam már, hogy aki nem volt cigánylánnyal, az nem tudja mi a szex. Szóval én azért nem ragaszkodok minden ilyen "irányelv"-hez az életben... :)

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.11.02. 22:33:51

@wuaaa [nor]:
Természetesen nem.
Viszont a tanácsomat kérte.
Mit mondhatnék ha nem a saját véleményemet?
Én mégsem nézhetem női szemmel az autókat.

2014.11.02. 22:36:10

@zöldeketbeszélek: Lasd amit Morselsnek irtam fentebb errol. De igen, mind demagogia, pont ezt gondolom.

Miert nem alszol, te..... :))

morsels (törölt) 2014.11.02. 22:37:37

@zöldeketbeszélek:
En nem igy gondolom.
A spiritualis 'erzekenyseg' inkabb filozofiai toprenges.
Hogy miert vagyunk itt, mi a szerepunk, mi a dolgunk, hogyan lehetne jobb, igazsagosabb, egyenlobb, namegplane az egyen hogyan talalhatna meg sajat magat a tomegben, amitol egyedi marad ugy, hogy a tobbseg hasznara valik.

Dehat ez elegge absztrakt dolog a tuleles szempontjabol. Es a vilag nepessegenek 80%-a leginkabb ugy fekszik le este es kel reggel, hogy hogyan fog tulelni o es a csaladja, amiben a filozofiai gondolkodast kivaltja valamelyik vallas altal mutatott irany. A dolog nem abszrakt reszevel toltik a napjaik nagy reszet.

Bevallom, hogy en is a napjaim nagy reszet nem ilyen abszrakt dolgokkal toltom.

puhacica 2014.11.02. 22:39:05

@petrasp: az Opelt en se ajanlom. nekunk az volt az elso autonk. tanulopenznek jo volt, csak kicsit sok, mert masfel ev alatt az arat beleraktuk es meg akkor is mindig volt valami nyusszognivaloja. :(

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2014.11.02. 22:39:14

@tanato: Igazabol ha no vagy, meg hamarabb foled kuszik az 'uvegplafon'.

petrasp · http://kulfordementemmajdjovok.blog.hu/ 2014.11.02. 22:39:36

@wuaaa [nor]:
1. Abból kiindulva, hogy sem én, sem a férjem nem értünk az autókhoz, szerintem minden tanács hasznos. Nem szégyenlem hogy 2014 -ben nem tudok mindent ( vagy semmit?) az autókról, de kérdezni sem szégyen.
2. Ha csak női szemmel nézve keresnék autót akkor nem kérdezném mások ( tapasztaltabbak) véleményét. Mivel a " best value " a lényeg, informálódom. De ettől még nem bánnám, ha tetszetős is lenne a járgány.
3. Kérlek úgy mondd, hogy megértsem.
4. Na látod, ezért kérdeztem! Köszönöm!

morsels (törölt) 2014.11.02. 22:40:11

@wuaaa [nor]:
Hat, volt ciganylany baratnom, de en soha nem mondtam ilyet senkinek.
:-)

En kifejezetten szeretem az automatat, persze ha Magyarorszagra megyek es sebvaltost (vagy normalisat) kell vezetni, az sem okoz gondot.
Az automatanak is megvannak az elonyei, meg persze a hatranyai is. En speciel a macsosagot nem sorolom egyik kategoriaba sem :-)

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2014.11.02. 22:41:57

@cougarcat: Felhuzott a szepsegkiralynos hasonlat. Mintha mindenki hulye lenne, aki szerint el kellene mar dobni a veres bunkosbotot.

SzZoole 2014.11.02. 22:44:26

@petrasp: az nincs is messze,csak 50 perc

2014.11.02. 22:44:53

@Zoole[uk]: igen, koszonom. Dr Sheldonne internetes konzultaciot ad neha. Azok a tanacsok sokat segitettek.
Japan autok nem az erossegem, vezettem egy-kettot, kolcsonzoit, de eddig soha nem gyoztek meg.
Most azt nezem, hogy a 4 gyerekkel milyen opcioim lesznek, marmint autora.
@diggerdriver: viszont az egetnivalo A osztalyt ajanlottad.

petrasp · http://kulfordementemmajdjovok.blog.hu/ 2014.11.02. 22:46:56

@diggerdriver: a tanácsodat kértem, és hálás vagyok a sok segítségért! Pl lehet hogy a Mazdát nem választanám, de láttam a szempontokat, amik alapján viszont Te ajánlottad, és most már jobban tudom hogy mire figyeljünk majd. De a Kia és a Toyota most felkerult a listára.

2014.11.02. 22:47:43

@zöldeketbeszélek: Jaj ne mar, az egy vicc amit a Morsels gondolom ertett.... :) Ez nem hasonlat, hanem a szepsegkiralyno versenyeken megszokott demagog nyilatkozatok - meg mielott bekerul az ujsagba a porno klipjuk meg a Playboy kepeik. ;)

2014.11.02. 22:48:36

@diggerdriver: nagyon olcso! Ezt meg Hinta is rohogve kifizetne

SzZoole 2014.11.02. 22:48:50

@charlieharper: nem csodálkozom,hogy nem győztek meg,egy M63 után?
Es a GL63?Az mar elég nagy 4 gyerek 2 felnőttnek:)

morsels (törölt) 2014.11.02. 22:50:39

@zöldeketbeszélek:
Ne erts felre...
Az elkepzeles szep, tenyleg el kene dobni a bunkosbotot es a vilagban csak viragoskerteket fognak epiteni.

Dehat mit csinalsz az ismerosoddel, aki kibaszott veled? Mit csinalsz a volt hazastarsaddal, aki direkt betart es rugozik a lathatason. Mit csinalsz a munkatarsaddal, aki fur csak azert, mert nem kedvel teged.
Persze, o nem eleg spiritualis.

Es akkor meg nem kerult szoba Ukrajna, vagy Izreal es Palesztin, mert hat azokat ugyis az USAkok iranyitjak hatulrol.

Szoval en sem latom azt, hogy hirtelen 7 milliard ember spiritualis ontudatra ebred, a rossz szomszed almaspitet (vagy szilvapalinkat) hoz masnap reggel es Erdely ujra magyar lesz...
Vagy autonom magyar.

A lenyeg az, hogy nem hulyenek tartalak (gondolom couagarcat sem tart annak), hanem csak azt mondom, hogy amit te mondasz, az egy romantikus elkepzeles, aminek az eselye nulla.

Racionalisan nezve esely sincs ra. Es ezt nem azert mondom, mert nekem ez igy tetszik, hanem azert, mert igy van.

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2014.11.02. 22:52:42

@morsels: Bocsi, de a mutragyak bevezetese ota radikalisan csokken a mezogazdasagi teruletek biodiverzitasa, egyre no a muvelesre alkalmatlan vagy csak koltsegesen muvelheto foldteruletek aranya. A talajszerkezetet a megvaltoztatott ph es a mikroszervezetek elpusztitasa miatt rombolja mert nem kepesek tartos talaj aggregatumok kialakulni. A nem szelektiv inszekticidek veszelyeztetik a kulturnovenyek termekenyuleset a vad beporzo fajok pusztitasaval. A gmo novenyek termesztesenek hosszu tavu kovetkezmenyei meg nem ismertek. De mar tudjuk, hogy a modositott novenyek kepesek 'megszokni' es hatnak a kornyezetukre. A gmo novenyek nem a 3. vilagot taplaljak hanem a fejlett orszagokat. A szaporitoanyag es a temedztestechnologia koltseges es arukapcsolassal - novenyvedoszer- ertekesitik. Egyebkent a gmo orszagokban jelenleg elelmiszer-tultermeles es az eroforrasok eszetlen herdalasa folyik.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.11.02. 22:53:17

@charlieharper:
Miért égetnivaló?
Mint Európai autót ajánlottam és a kategóriában nem találtam jobbat.
A WV konszernt talán felejtsük el.
Ahogy egyik ismerősöm mondaná F betűs autót nem veszünk. Ford, Fiat, Francia...
Opel kiesik mert szar.
A kis Volvókat Hollandiában gyártják és a beszállítók nagy része francia.

Még a B osztály ajánlható.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.11.02. 22:59:05

@petrasp:
Ha ennyi pénzt szántok rá akkor 40-80ezer mérföldig lőjétek be a kategóriát.
Mivel néha Magyarországra is akartok menni 1,4 alatt ne de inkább minimum 1.6 körül legyen a motor nagysága.
Magánszemélyeket ajánlottam de a márkaszervizek is rendben vannak.

A dílerek többsége indiai. Meggondolnám hogy vegyek tőlük.

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2014.11.02. 22:59:58

@morsels: Mit csinalok..? Amikor a lanyom bolcsis lett, folyton betegszabit kellett kivennem mert tobb anyuka is betegen hordta be a gyereket. En mindig kivartam mig meggyogyult es szoltam h ne veszelyeztessuk egymas gyerekeit. Persze mindig volt, aki nem mert otthon maradni. Vegul elvesztettem a mumkamat es visszamentem gyesre. Innentol leszarhattam volna a tobbi szulot ha ti igy en meg amugy alapon. De nem tettem, mert nem akartam hogy mas miattam jarjon ugy, mint en.

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2014.11.02. 23:03:01

@morsels: Ezt most a mutragyara irtad, mobillal nem tudok visszaugrani? Ha igen, akkor hogy erted? A penzben kifejezett arra gondolsz?

morsels (törölt) 2014.11.02. 23:05:00

@zöldeketbeszélek:
"Fritz Haber.
German chemist of Jewish origin who received the Nobel Prize in Chemistry in 1918 for his development for synthesizing ammonia, important for fertilizers and explosives. The food production for half the world's current population depends on this method for producing fertilizer. Haber, along with Max Born, proposed the Born–Haber cycle as a method for evaluating the lattice energy of an ionic solid."

(zsido szarmazasu nemet kemikus, aki a kemiai Nobel Dijat kapta 1918-ban azert, mert kifejlesztette, hogy hogyan lehet az ammoniat szintetizalni.
Az igy eloallitott termekektol fugg a nepesseg felenek az elelmezese.)

Ez volt 1918-ban, vilagos, hogy most mar ez sem eleg.
Mondjuk o csinalta a mustargazt is.

wuaaa 2014.11.02. 23:05:41

@petrasp: Akkor kezdjük :
1. Hányan vagytok? Hátsó ülés rendszeresen lesz használva? (felnőtt, idős vagy gyerek?)
2. Definiáljuk a méretet kicsit pontosabban. Akkor legyen mint egy ... ? Ne legyen kisebb/nagyobb mitől? Valamihez hasonlítani csak tudod az elképzeléseteket.
3. Napi használatban lesz? Ha igen, napi hány km és milyen körülmények között? Munkába járós? Városon belül, városon kívül, vegyesen? Milyen gyakran fog előfordulni egy több száz kilométeres út majd vele?
4. Van valami hobbitok, ami azt igényli, hogy terjedelmesebb dolgokat, pl. két bicajt is tudjatok vele rendszeresen szállítani? Vagy valami hasonló?
5. Mennyi lenne kb. az éves futásteljesítmény?
6. Milyen magasak vagytok?

morsels (törölt) 2014.11.02. 23:08:04

@zöldeketbeszélek:
Igen, a mutragyara.
Minden, amibe beleavatkozunk, annak vannak kovetkezmenyei. Az ipari forradalomnak ugyanugy, mint a digitalis 'forradalomnak', mint ennek.
Vagy az internetadonak.

Sokszor nem lehet kiszamitani a kovetkezmenyeket, csak utolag ertekelheto. De anelkul ki tudja, hol lennenk.

morsels (törölt) 2014.11.02. 23:12:49

@zöldeketbeszélek:
Akkor?
Ok is csak a sajat erdekuket neztek. Valoszinuleg nem volt kozos spiritualis hullamhossz, marpedig az komoly problemakat szokott okozni :-)

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2014.11.02. 23:14:23

@morsels: Nem az a lenyeg h most mar nem eleg bar a termesmennyiseget egy szinten tul csak a teruletek novelesevel lehet fokozni. Az a lenyeg, hogy most mar lenyegesen tobbet tudunk mind a taljrol, mind a novenyekrol. A szimplan 'etesd es vedd meg' szemlelet ideje lejart. Agro-okoszisztemak kialakitasa a cel. A gmo valojaban a regi szemleletet otvozi a legujabb technologiaval de ugy, hogy nem torodik a hosszu tavu hatasokkal. Pont mint amikor az elso adag ddt-t kiszortak. Az h mindennek meg kell fizetni az arat hihetetlenul cinikus megjegyzes annak fenyeben h nem csak a mi generacionkra lesz ez hatassal. Amit fentebb irtam a talajrol meg a megporzokrol az nem valami zold szenvelges hanem komoly gazdasagi problema.

petrasp · http://kulfordementemmajdjovok.blog.hu/ 2014.11.02. 23:14:31

@diggerdriver: köszi. A 80ezer mérföld az még oké? Most egy 1.3 as Ford KA - nk van, első autónak nagyon megfelelt, de szeretnénk nagyobbat. Mondjuk a kicsi autónk elvitt Rouenbe.. :). Meg vissza is hozott. Egyenlőre nem akarunk drágábbat, mert nem akarunk hitelt, olyant keresünk ami 3-5 évig tudunk nyugodtan használni. A kereskedelemben és az utakon is sok Fordot és Opelt látni, de emlékeztem hogy írtál az autókról a kommentekben és gondoltam megkerdezlek, mert pl pont ezt a két márkát nem említetted.
Szóval szerinted magánszemélytől venni nem rizikós? Én azt hittem az autodilerek megbízhatóak,....:S mindig tanul az ember valamit,.

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2014.11.02. 23:20:06

@morsels: Ebben az a halal 'vicces' hogy vegul minden ilyen gyerek kronikus problemakkal kezdett kuszkodni es anyuka bizony nem 4-5 napot, hanem 2-3 hetet volt kenytelen kivenni. Egy kisgyerek vegul korhazban kotott ki a folyton csak felig-meddig kikezelt horghurutja miatt. Tehat csak a sajat rovidtavu erdekeiket nezni rohadt nagy hiba volt es nem kell hozza egyetemi diploma, hogy ezt elore lassa az ember.

Muscari 2014.11.02. 23:35:21

@nyuszigonosz(D): volt valami gyógyszergyáros könyve is, nekem az tetszett a legjobban, de mind jó egyébként.

petrasp · http://kulfordementemmajdjovok.blog.hu/ 2014.11.02. 23:36:47

@wuaaa [nor]:
1. Ketten vagyunk, de szeretnénk kisbabát, szóval a hozzá tartozó felszerelések férjenek el. Lesz olyan, hogy hosszú távon velünk utaznak majd a szüleim, de ez nem túl gyakori.
2. Kb akkora legyen mint egy Toyota Auris, Opel Astra, Ford Fiesta ( újabb verzió).
3. Nem rendszeresen, de munkába járós célra, bevásárlásra, szabadidőben utazgatasra ( munka és bevásárlás max 5 mérföld oda-vissza kb heti öt alkalom). Kirándulás havonta?? Max 50 mérföld...ebben nem vagyok biztos, mert jó lenne, de ugye nem mindig jön össze. Nagyobb távolságra talán kétszer egy évben kerülne sor.
4. Nincs bicaj, ha lesz gyerek akkor a babakocsi.
5. Mostani autóba 2000 mérföldet sikerült tenni fél év alatt, egy francia túrával és egy Leicester- Romford költözéssel együtt, szóval max 5000 mérföld?
6. 187 cm és 176 cm

Furos 2014.11.02. 23:49:58

@Taxomükke: Nem lehet,hogy fapadost ñeztel?A mienk executive felszereltsegu. Eleg sok extraval.

házelőtthinta · http://hamisgulyas.wordpress.com 2014.11.02. 23:49:58

Na akkor ha már szóba kerültek a kocsik, itt úgyis sok a szakértő :
Ha hinta (vagyis én) szeretne egy kocsit, mit ajánlanátok neki?

Elvárások :

- Elvigyen a mekibe (kb 7 kmre van)
- Elférjek benne (204 centis vagyok)
- Ne kelljen két havonta szervízbe vinni
- Ne menjen rá a gatyám (tehát maximum olyan 1500 euró legyen az ára)
- ne legyen méregdrága biztosítása, tehát minél kisebb autó legyen (de férjek is el benne.)

szóval akkor a feladvány feladva. Várom a hozzáértő válaszokat.

wuaaa 2014.11.03. 00:02:46

@petrasp: Akkor én azt mondom, hogy:
- mivel viszonylag magasak vagytok, felhívnám a figyelmeteket, hogy a japán autók között vannak olyanok, amelyek ülése érezhetően alacsonyabban van az átlaghoz képest és majdnem olyan beleülni, mint egy gokartba. Van akinek ez kényelmetlen lehet (nekem is az), de ez individuális. Pl. az aktuális Mazda 3 is ilyen, de régebbi modellek is vannak ilyenek (Honda is). Egy próbánál ez fel fog tűnni főleg a Ka-hoz viszonyítva.
- dízel egyértelműen felejtős, ha ilyen keveset jártok. A rövid napi távok miatt is. Tehát benzin.
Tehát marad amit Diggie ajánlott, én mindenképpen javasolnám, hogy nézzetek meg/próbáljatok ki egy Honda Jazz-t is, 1,4-est. Sok családban tipikusan második autó, keveset futottakat jócskán lehet találni. Ha benne ülve is úgy fogjátok érezni, hogy nagyobbat szeretnétek, akkor is maradjatok az 1,6-os benzineseknél, nagyobbnak nincs értelme szerintem a ti esetetekben. Japán-koreai, max. 1.6 benzin. , esetleg a Toyota Corolla Verso-t be lehet vállalni 1,8-assal is (bár létezik 1,6-os is, de ha találtok egy tuti vételt a nagyobbik motorral ne hagyjátok ott emiatt), nem fogyaszt sokkal többet mint az 1,6-os, főleg nem olyan futásteljesítménynél mint nálatok lesz majd. Részemről ennyi.

Shanarey 2014.11.03. 00:02:55

@geegee:

Arthur Hailey írta.

Robert Ludlum, más kategóriában jeleskedett.

Shanarey 2014.11.03. 00:13:45

@Mirjam2:

www.imdb.com/title/tt0081006/

Eme történetben amikor a főszereplőnek új nadrág kellett, akkor itt nadrág és a hozzávaló cérna volt így meghatározva.

Shanarey 2014.11.03. 00:15:45

@Shanarey(England):

Ha valaki esetleg nem látta, de megnézné.
:-))

www.youtube.com/watch?v=8-Nt-fgxe4A

Jó kis szatíra a 70-es évek utáni Budapestről.

Shanarey 2014.11.03. 00:28:53

@wuaaa [nor]:

Automata váltó???

Értem én hogy mi az előnye, de azt is tudom, mi a hátránya, így maradok a kézi váltónál.

Dragonlady (Bp, Hun) 2014.11.03. 00:40:15

angol gyarmatosítás Indiában és Kínában, két kedvenc könyvem
River of Smoke
Sea of Poppies
(Amitav Ghosh az író)
még lesz egy harmadik rész, már készül.
egy indiai családot követ évtizedeken át. eszméletlenül szépen van megírva, rengeteg szállal, történelmi eseménnyel. nem szoktam szeretni az ilyen brutál hátterű történelmi regényeket, de ez a 2 simán benne van nekem a top 20 valaha olvasott könyvben

montroyal ( CAN qc) 2014.11.03. 00:46:51

@diggerdriver: Lexus népszerű itt

jo hir ...megnyugodtam ... en is elvagyok vele ..

Muscari 2014.11.03. 00:59:20

@charlieharper: egyterű autó. Az hét személyes és mégsem túl nagy. Nekünk volt és annyira szerettük, a mai napig sóhajtozik mind a kettőnk, ha meglátunk egyet.
Ha csak öt ülést használsz, akkor van egy iszonyú nagy csomagtered, ha hat üléssel használod akkor is lehet még bele pakolni azért.

Örülök, hogy a feleséged végre jobban van.

morsels (törölt) 2014.11.03. 01:16:44

@Dragonlady (now in Indonesia):
Wilbur Smith Del-Afrikarol, pontosabban a gyarmatositasi idokrol irt.
En nagyon szerettem a konyveit.

"Wilbur Addison Smith is a South African novelist specialising in historical fiction about the international involvement in Southern Africa across three centuries, seen from the viewpoints of both black and white families."

Ugyandehogy (törölt) 2014.11.03. 04:41:21

@montroyal ( CAN qc): a lexust birom abban meg csak utas voltam, de tetszett.

pappito · http://pappito.com 2014.11.03. 05:10:01

@i got my: "van egy olyan gyanúm, hogy a törzsi társadalmak nem gyalulták le egymást a föld színéről - akkor se, ha megtehették volna. "

finoman fogalmazva: a gyanúd nem megalapozott.
Csak példaképpen, az 1800as évek közepén két maori törzs elhajózott a Chatham szigetre és módszeresen kiirtotta a Moriori népet (akik ilyen treehugger hippi törzs volt, nem harcoltak, békésen éldegéltek) akit meg nem öltek meg, azt elvitték rabszolgának, bár ezek sem húzták sokáig. Az utolsó moriori akinek mindkét szülője moriori volt, 1933-ban halt meg. Volt-nincs.

És ez csak egy a végtelen számú példából, amit az ázsia-pacific régió nyújtani tud.
A békés törzsi lét...

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.11.03. 05:39:04

@CJKrisz: Köszi, így már minden világos. :-)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.11.03. 05:40:12

@CJKrisz: Igen, igen, van pár ilyen érdekesség... :-)))

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.11.03. 05:53:24

@Muscari: Igazad van, Hailey lesz az.Rosszul emlékeztem...

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.11.03. 05:57:26

@nyuszigonosz(D): Igen, már közben utánanéztem, így van.Nem t'om mér volt bennem Ludlum...

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.11.03. 06:06:45

@petrasp: Hááát, erre így nehéz bármit is írni, konkrét, egzakt típust javasolni.Meg nem is biztos releváns a mi országunkból származó tapasztalat a ti országotokra.Meg még egy: nem tudjuk, hogy mekkora darab emberek vagytok, hányan utaznátok, mennyi csomaggal, stb...
Ha van nálatok valami olyan, mint a használtautó.hu, üssétek be, évjárat, ár tekintetben, nézzetek körül, miket ad fel.Próbáljatok ki minél több olyan gépeket, amik tetszenek forma, jelleg, beltér motorerő alapján, előbb-utóbb leszűkül a kör egy 2-3 darabos brancsra, amiből tudtok válaszolni.A benzin-dízel egy soha véget nem érő hitvita, ezt csak ti tudjátok eldönteni, melyik a jobb nektek.A dízelek kevesebbet esznek, cserébe sok esetben háklisabbak szerelésigényesebbek, érzékenyebbek és megvenni is általában drágább.Adózásuk is eltérhet, lehet ez erősen oországfüggő is. (nem tudom hol éltek, ott mik a szabályok) Ha nem mentek elég sokat (ez is lehet országfüggő, üzemanyagárfüggő, hogy mennyit) akkor sosem térül meg a dízel felára.Szóval tessék sokat gépet kipróbálni, tudom, ez erősen idő és energifelemésztő, de előbb-utóbb lesz eredménye. Ha van teccő példány, el kell vinni állapotfelmérésre, nagyon sok költségtől kímélhet meg később...
Sok szerencsét!

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.11.03. 06:16:25

@petrasp: rövid távokra egyértelműen benzinest, szerintem.Ja, és a felhasználás döntő többségére optimalizáljatok.Értem ez alatt, hogy ha az éves 15 ezer km-ből 14 ezer kisvárosi rövidtávozás, (ami egy kisebb benzinest eredményezne...) akkor ne azon agyaljatok, hogy hogy jajistenem, hogy fér majd be 3 nagy bőrönd, ha párszor el kell menni hosszabb távra...(pakoltok kevesebbet, vesztek tetőboxot, béreltek addig nagyobb autót, stb) Vagyis érdemes súlyozni a felhasználás jellegét, 14 ezer vs ezer.Adó, biztosítás, értékvesztés végett is érdemes jól dönteni.Én megkérdeznék valaki helybéli(!) szakértőt is, aki tud releváns infókat adni esetleg alkatrészárakról is, pl.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.11.03. 06:18:33

Kicsit sok a helyesírási hiba, nagyon reggel van még... :D

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.11.03. 06:23:11

@diggerdriver: Vazzegh, Angliában p!csaolcsók a gépek...Már ha ez nincs körbetörve, nincs rejtett hibája, stb...Már látom, a következőt Angliából hozom, szarok a jobbkormányra... :D Nálunk ez legalább a felével drágább lenne.

Bár biztos fura lehet bal kézzel rángatni a kéziféket télen, de mindent meg lehet szokni... (Lófaxt, akkor már inkább hátsókerekeset veszek, mindjárt nem kell semmit szokogatni...! :-)) )

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.11.03. 06:24:55

@puhacica: Megoldódott a váltóproblémátok?Tiptronic van nektek is?Már, ha lehet tudni...

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.11.03. 06:31:47

@wuaaa [nor]: "1. Ha valaki az általad leírtak alapján úgy érzi, hogy birtokában van annyi információnak, hogy felelősségteljesen tud konkrét típust ajánlani, az akár távgyógyítással is foglakozhatna."

Hahahaaaa, igen, én nem akartam ilyet írni, de csatlakozom...

:-))))

Gyurcsók doki reloaded...

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.11.03. 06:34:47

@diggerdriver: Fhuhh, bakker, akkor nálatok is szépen vannak a biztosítási árak... :-o

Ez valami alap szolgáltatás (csak kötelező jellegű) vagy egy full casco?

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.11.03. 06:42:06

@morsels: Őőő, hát igen, ez a sztereotípia addig szokott tartani, amíg ki nem próbálja valaki.Tudnám, hogy mi ez a baromság, hogy nem férfias...?Ha valaki ebben méri a férfiasságot, hogy mekkora büszkeség a dugóban méterenként váltogatni 218szor, akkor annak ajánlom a kurblis indítású , meg a kormány- és féxervó nélküli T-Fordot, azon lehet macsóskodni.... :-| Aki nem ilyet használ, az mind buzi... :-(

És miért baj, ha az emberek órákon át autókról beszélnek?
Látszik, nem vagy egy petrolhead... :-)))

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.11.03. 07:04:33

@diggerdriver: Hátőőő, Volvókat már jó vastag 10 éve nem gyártanak Hollandiában...

hu.wikipedia.org/wiki/Volvo_Personvagnar

A francia kocsijaink kb a legmegbízhatóbbal voltak a német kocsijainkat is beleértve...Fiatot azt én se vennék, Fordokkal nincs tapasztalat, de simán vennék egy jó c-maxot, mondeót például.

Szerintem kicsit régimódi az autós gondolkodásod.Változnak az idők, Digger... :-)))

petrasp · http://kulfordementemmajdjovok.blog.hu/ 2014.11.03. 07:12:20

Köszönöm szépen mindenkinek a tanácsokat, nagyon sok hasznos információt kaptam.

puhacica 2014.11.03. 07:20:49

@geegee: azota nem eszleltuk a jelenseget. a mienk 6 sebesseges manualis. remelem, nem hal meg benne semmi komoly, mielott eladjuk majd. a kovetkezot viszont automata valtoval szeretnenk venni.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.11.03. 07:27:42

@puhacica: Aaaz igen, már a manuális váltókban se lehet megbízni...A következő nekem is automata lesz, faxom televan a kuplungolásoktól, váltogatásoktól.A sok macsónak üzenem, hogy képes vagyok váltani, csak rühellem.Ettől még ugyanolyan heteroszekszuális vagyok, mint eddig... :-)

Amúgy meg a mai autóknál (= 2005 utániakban) már ugyanúgy be lehet szopódni, mert az automata javíttatása/cseréje drága, de a manuálisoknál meg ott van a kettőstömegű lendkerék nevű időzített bomba, amit kb ugyanilyen drága kicseréltetni...És a benzinesekben is benne van.Szóval kb az van, hogy melyik ujjadat akarod megharapni.Akkor viszont legyen inkább kényelmes, tehát automata.Részemről.

puhacica 2014.11.03. 07:36:11

@geegee: ugye nekunk az Opelben volt egy kuplungcsere es ott a valton is birizgaltak valamit, ami nem volt olcso mulatsag. ezert riadtam meg, mert a Passat is 10 eves, igaz patika allapotban van, szoval remenykedunk, hogy birja meg egy darabig.

ha minden a terveink szerint alakul, a kovetkezo mar jobbkormanyos lesz, reszben ezert is szeretnenk automatat. meg az uram volt tesztvezetni az uj Passatot tavasszal, azota hatarozott, pozitiv allaspontja van az automata valtokrol. :)

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.11.03. 07:53:37

@petrasp:
Használt autót venni mindig rizikós.
nem látsz bele és nem ismered az embert akitöl veszed.
Ez igaz dílerre magánszemélyre egyaránt.
Ha a Ford Ká megfelelet akkor bármelyik általam ajánlott autóval elégedettek lesztek.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.11.03. 07:56:27

@petrasp:
Ezek alapján még inkább fenntartom az ajánlásaimat.
Vakon beletaláltam.
:))))))))))))))

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.11.03. 08:00:57

@wuaaa [nor]:
Egyetértek.
A Honda Jazz szintén rendben van.
Az összes szóbakerült autó közūl én a Honda Civicet emelném ki amit elöször néznék meg.

wuaaa 2014.11.03. 08:32:03

@Shanarey(England): Klasszikus automatát én se ajánlottam volna, de ha más körülmények között használnák a kocsit (napi ingázás som várossal) akkor az én egyik titkos tippem a Prius lett volna a bolygóműves váltójával, aminek az elromlásra hasonló az esélye mint nyerni a lottón.

@geegee: "...én nem akartam ilyet írni, de csatlakozom..."
Én se vagyok mindig ilyen direkt, de most így sikerült. :)

@diggerdriver: Pedig milyen jót dumálhattunk volna itt, ha a kacsaseggű Megane-t vagy a P 307-est ajánlottam volna... :))))

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.11.03. 14:24:48

@puhacica: Haha, az igen.Hát eszondom én is, ki kell próbálni, utána már nem akar mást az ember... :D

Sok sikert.És remélem lesz majd poszt is, ha kikerültök.

puhacica 2014.11.03. 14:43:52

@geegee: csak egyszer kint legyünk! írok annyit, hogy még meg is unjátok! :D

i got my (törölt) 2014.11.03. 18:13:30

@morsels:
"Ha a feher ember nem lett volna innovativ es talalta volna fel a mesterseges tragyat, a genetikailag kezelt elelmiszert es allatot, akkor mar 80 eve hullananak az emberek a vilag nagyobb reszen, mert nincs mit enni."

téves.
ha nem lenne ilyen hatékony élelmiszergyártó kapacitás, akkor nem születnének meg azok, akiknek hullását vizionálod. nézz meg bármely állati populációt. akkor szaporodnak túl, ha bőséges a táplálék. (ne hidd, hogy az ember nem egy félresikerült állat.)

az állításod helyesen így hangzik: "Ha a feher ember nem lett volna innovativ es talalta volna fel a mesterseges tragyat, a genetikailag kezelt elelmiszert es allatot, akkor" ma nem 7 milliárdan lennénk, hanem jóval kevesebben.

"De igazad van, a 7 milliard (es jelzesek szerint csak tobb lesz) azt mutatja, hogy radikalisan csokkentettuk a tulelesi lehetosegunket az elmult 100 evben.
Ugyanmar."

ha azt hiszed, hogy a túlszaporodott populáció a siker jele, akkor megint nagyot tévedsz. hacsak az összeomlást nem tekinted sikernek. (a bolygó önvédelme szempontjából kétségkívül siker lesz a homo insapiens erőteljes visszaszorulása.) ld. még: www.returnofkings.com/36915/what-humans-can-learn-from-the-mice-utopia-experiment

"a baj az az, hogy tulnepesedjuk a bolygot. Hogy a termeszetes populacio kontroll (mint haboruk, jarvanyok, ilyesmik) szinte minimalisra csokkent a nepesseg mertekehez kepest es ha valami veszelyezteti a fennmaradasunkat akkor az nem az, hogy kiirtjuk egymast, hanem az, hogy olyanok leszunk, mint a saskak."

egyetértek, kétségkívül túlszaporodunk.

ugyanakkor fenntartom az eredeti állításom, miszerint komolyan aláássa a faj alkalmazkodó-képességét, természeti csapásokkal szembeni toleranciáját, túlélési esélyeit (robusztusságát) az, hogy minden tétet egy lapra (egy kultúrára) tesz fel.

i got my (törölt) 2014.11.03. 18:28:08

@cougarcat:
"De mit szamit ez a gyakorlatban ma mar? Ma mar generaciokra visszemenve nem tudjak, hogy mit vesztettek el. Es nem halaszva/vadaszva, tuz korul dobot verve akarnak elni. Ok is jol akarnak elni mint a korulottuk levo "fosodor" - a fiatalok kilatastalannak tartjak a reserve-et, ahol nyugodtan halaszhatnanak es vadaszhatnanak, de ugy latszik ez mar nem az o kulturajuk."

persze, egyéni szempontból nézve igazad van. és abszolút van létjogosultsága az embereknek segíteni a vágyaik kiteljesítésében. akkor is, ha a vágyaik ugyanolyan talmiak, mint a sajátjaink. akkor is, ha értelmetlen, sőt önpusztító fogyasztásban manifesztálódnak (pl. drogok: cigaretta, alkohol). sőt akkor is, ha nem csak az egyént semmítik meg (madáchcsal szólva), hanem mára már a bioszférát is fenyegetik. ugye?

igen, pragmatikusan nézve igazad van: mit számít ma már tömegmészárlás, népirtás. leplet rá! felejtsük el, hátha még rosszat álmodunk tőle. annyiban egyetértek, hogy a múltat nem lehet újrajátszani, csak elfogadni. de ismerni érdemes. mert ha ismerjük, akkor esélye van, hogy befolyásolja a jövőbeni cselekvést. fontos, hogy jól aludjunk és jó legyen az emésztésünk, de nem biztos, hogy ez a legfőbb elérendő cél - bármi áron. ez nekem túl sok lenne a pragmatizmusból.

2014.11.03. 21:38:42

@i got my: Meg mindig felreertesz, en pontosan nem egyeni szempontbol nezem ezt az egeszet - en ismerem a korulottem levo indian kozossegek torekveseit, beszelo viszonyban vagyok sok mindenkivel a torzsbol, az egyszeru embertol kezdve a pozicioban levokig.

Milyen "talmi vagyakrol" es "onpusztito fogyasztasrol" beszelsz? Azzal, hogy egy torzs uzleti vallalkozasba kezd a sajat teruleten (adomentesen), ezzel jovedelmet generalva a torzsnek (amibol infrastrukturat epithet) es munkat adva az embereknek, hogyan lesz "onpusztitas"?

Pontosan akkor van onpusztito drog/alkohol hasznalat amikor munka nelkul, segelyen elve unatkoznak otthon, mert nincs semmi celjuk, hasznos feladatuk az eletben. Es itt jon be az, hogy bar a hagyomanyos kulturajuk gyakorlasara minden lehetoseguk megvan (longhouse, sweat lodge, friendship house, pot lach, pow wow, totemfaragas, harci kenu, nepmuveszet, tanc, osi nyelv, halaszat, kagylogyujtes, vadaszat, stb. stb.), valahogy ez megsem tolti ki az eletuket. Az viszont valoban fontos dolog az o kulturajukban (mint mashol) hogy a fiubol ferfi lesz, a ferfi meg lepeseket tesz hogy eltartsa a csaladjat. Itt jon be az a terapia amit ugy hivnak hogy munka.

Aki rendszeresen dolgozik az kevesbe van kiteve a szerhasznalat veszelyenek, nagyobb az onbizalma, onbecsulese, kevesebb a frusztracioja, mentalis problemaja, nem szorul arra hogy kulonbozo szerekkel tompitsa el a negativ erzeseit.

Amugy erdekelne, hogy megis mit varnal el meg a kanadai tarsadalomtol azon felul, hogy az elet szinte minden teruleten az oslakosok pozitiv diszkriminaciot elveznek, vagyis mindenki mas masodrangu allampolgar. Anyagilag 100 %-ig tamogatva vannak, adomentesseget elveznek, volt bocsatkeres, szemelyes karterites, terulet egyezseg, stb. Korbacsoljuk meg magunkat naponta, vagy osszuk szet kozottuk a fizetesunket? :)

Azt sem ertem hogy ezek utan milyen alapon ekezed allandoan Hintat, akinek ugye jogos problemai vannak, csak nem kepes rajtuk atlepni, cselekveskeptelen. Ezzel az erovel patyolgatnod kene ot is, es megerositened abban a hitben hogy mindenki mas a hibas a gondjaiert.

Persze ertem en hogy te lennel a "do-gooder", "joakaro", bar azt kell mondjam, az en foglalkozasomban a jo Isten kimeljen meg ettol, mert a szemleletedet nagyon kartekonynak tartom. "Jot" akar, de megis az aldozat szerepeben tartana egy kozosseget, amely igy cselekves keptelen, bar tobbre erdemes. Amikor emberek eleterol van szo, akkor bizony a gyakorlat szamit, nem elmeletek es ideologiak.

Dragonlady (Bp, Hun) 2014.11.04. 05:13:58

@i got my: amennyire kepben vagyok az is a problema resze, hogy a megtermelt elelmiszer harmada lekukazodik a nyugati vilagban. Most telefonon nem fogok tudni linket talalni de jol ismert es dokumentalt jelenseg szerintem

i got my (törölt) 2014.11.04. 06:38:16

@cougarcat:
nem kritizálom a kanadai indián-politikát, mivel nem is ismerem. félreértetted, ha ennek kritikájaként értelmezted a hozzászólásaim.
amiket most írtál a munkáról és a droghasználatról azokkal természetesen egyetértek. (csak általánosan írtam az emberek vágyainak beteljesítéséről, indiánoktól teljesen függetlenül.)

mit várnék el? nem vagyok benne biztos, hogy a pozitív diszkrimináció hasznos eszköz.
jelenleg (de ez bevallottan csak "ötletelés" a részemről, mert nem ismerem a részleteket) szerintem a legjobb lenne, ha békén hagynák őket. persze, erről szó sem lehet. szó sem lehet róla, hogy a saját ősi területeiket visszakapják, s azt úgy kezelje a kanadai állam, mint mondjuk az usa-területeket: egy idegen állam fennhatósága alatt állóként, amihez kanadának semmi köze. ez persze politikailag irreális, a háborúkat, népirtásokat nem szokták visszacsinálni.

"Azt sem ertem hogy ezek utan milyen alapon ekezed allandoan Hintat, akinek ugye jogos problemai vannak, csak nem kepes rajtuk atlepni, cselekveskeptelen. Ezzel az erovel patyolgatnod kene ot is, es megerositened abban a hitben hogy mindenki mas a hibas a gondjaiert."

félreérted ezt is. az, hogy mit gondolok a múltról, felelősségről, független attól, hogy mit várnék el az indiánok esetében.
az egyik lehetőség, amit te írsz, hogy integrálódjanak. a gond az, hogy erről mit egyedüli lehetőségről gondolkodsz.
szerintem jobban járnának, ha nem integrálódnának, hanem visszatalálnának a gyökereikhez (de ez megint csak egy outsider vélemény). jobban járnának, ha a kanadai állam MELLETT élnének, nem annak integráns részeként, hasznos tagokként. ne adjon nekik kanada semmit, adja vissza jogos jussukat: a földet. és hagyja őket békén, hogy élhessék a saját életüket. nem egy bohóc-életet, ahol a törzsi kultúra csupán idegenforgalmi látványosság és kulissza.

"Persze ertem en hogy te lennel a "do-gooder", "joakaro", bar azt kell mondjam, az en foglalkozasomban a jo Isten kimeljen meg ettol,"

imáid meghallgatást nyertek. 2015-ben se én leszek a kanadai indiánügyi miniszter. :)

"Amikor emberek eleterol van szo, akkor bizony a gyakorlat szamit, nem elmeletek es ideologiak."

egyetértek. ezért nem is vállalnám, hogy mások életéről döntsek. de véleményem attól még van.

adg 2014.11.04. 08:01:42

@cougarcat: egesz jol osszefoglaltad. A munka nelkul elo osembereket itt kerulgetem az utcan. Tucatjaval fetrengenek a parkban, vagy az utcan egesz nap, mert az eg vilagon semmi dolguk nincsen. Jon a segely, a gondozo, akarmi, nekik csak a piara meg a benzinre , mint legolcsobb drogra van dolguk.
Erdekes modon amelyik dolgozik, az meg tok normalis. Hiaba, egy megoldas van: meg tobb segely :)

2014.11.04. 18:10:36

@i got my: En sem tartom a pozitiv diszkriminaciot szerencsesnek de azert vannak ennek jo oldalai es sajnos szukseg is van ra egyelore. Elosegiti pl. hogy ha az oslakos tovabb akar tanulni akkor ne legyen kiszoritva anyagi okok miatt. Sajnos kevesen veszik igenybe.

Ezek szerint nem koveted a teruletekrol szolo targyalasokat, egyezsegeket. :) Nagyon sok torzs megegyezett a kormannyal, ezek jartak jol. Vancouverben pl. van egy par nagyon draga kornyek ami visszakerult oslakos kezbe es mindenki aki ott el berli toluk az ingatlant. A hagyomanyos teruleteket nem minden esetben lehet visszaadni de lehet biztositani mas teruletet. Mint te is lattad amikor itt jartal, itt van hely, terulet. Akik nem kotottek szerzodest a kormannyal az utobbi evtizedekben, azok rosszul jartak. Nanaimo korul mindharom torzs ilyen, meg is latszik a reserve-en. Campbell River, Duncan es Victoria - teljesen mas a helyzet. Aztan vannak torzsek melyek pont hogy a hagyomanyos teruleteiken maradtak, pl. a Nuu-chah-nulth a sziget nyugati oldalan. De oriasi problema hogy foldrajzilag es munkalehetosegektol elszigetelve elnek, ami szegenysegben tartja oket.

Nem tudom mibol gondolod hogy a torzsi kultura idengenforgalmi latvanyossag lenne. Tobb ilyesmit latsz Mo-n mint itt. A spiritualitast az oslakosok komolyan veszik es a torzsi szokasok nem arra vannak hogy turistak fenykepezgessek oket. Errefele nincsenek effele bemutatok, nem tudsz reszt venni harci kenu faragason vagy versenyen, nem fogsz az elder circle-ben ulni vagy bejutni a Long House-ba.

Az hogy a kanadai tarsadalom mellett eljenek - ez mar regota megtortent, a problema pontosan a szegregacio, illetve az hogy a fiatalabb nemzedekeknek van igenye egy bizonyos foku integralodasra, de a "reserve" visszahuz.

Nem kenyszer integraciorol beszelek - a kanadai multikultira pont az jellemzo hogy nincs ez. A dilemma ott van, hogy ragaszkodnak az Indian Act-hez, ami a gyarmatositokkal kotott egyezseg szerint orokosen biztositja nekik a penzugyi ellatast (havi segelyek valamint szovetsegi transzferek formajaban), az adomentesseget, stb. stb. Az Indian Act anyagi biztonsagot nyujt nekik de egyben leragasztja oket egy bizonyos szinten. Onmeghatarozasra, onkormanyzatra vagynak (ami biztositva van), de sajnos sok esetben nincs motivacio ezen tul a cselekvesre. Pedig egyre inkabb azt latni, hogy van erre igeny.

Termeszetesen mindenkinek lehet velemenye. A sebesz munkajarol is lehet velemenyem, ettol meg nem en fogom a muteteket elvegezni. ;)

2014.11.04. 18:26:06

@adg [Au, Darwin]: Ez a feherekre ugyanugy vonatkozik - leginkabb a generaciokon keresztul folytatodo segelyen eles oriasi problema. Persze mindig vannak akik ezert vagy azert nem alkalmazhatoak, de a tobbseg az lenne (peldaul nalunk a temporary foreign worker program egy reszet el lehetne torolni).

Milyen elet az, amikor a gyerek segelyes csaladban no fel, megfelelo pozitiv stimulacio nelkul, vagyak, celkituzesek nelkul, aztan a felnott kort elerve pontosan ezt az eletformat ismetli meg, sajat maganak es gyerekenek is. Tobb penz ezen csak ideig-oraig segitene, a problema gyokereire ez nem megoldas, sot.

i got my (törölt) 2014.11.04. 19:12:06

@cougarcat:
ha már pozitív diszkrimináció, akkor a szegényeket támogassák, ne az őslakosokat. (pontosabban: ne azért támogassák az őslakost, mert őslakos, hanem mert szegény.)

"Nanaimo korul mindharom torzs ilyen, meg is latszik a reserve-en. Campbell River, Duncan es Victoria - teljesen mas a helyzet."

hány törzs él a szigeten? és miben más láthatóan a helyzet a megegyezett és meg-nem-egyezett törzsek esetében?

"De oriasi problema hogy foldrajzilag es munkalehetosegektol elszigetelve elnek, ami szegenysegben tartja oket."

kinek probléma ez? nekik? a nyugati szemmel szegénységnek gondolt állapotról nem feltétlen gondolom, hogy megszüntetendő, "rossz" dolog.

"Onmeghatarozasra, onkormanyzatra vagynak (ami biztositva van), de sajnos sok esetben nincs motivacio ezen tul a cselekvesre. Pedig egyre inkabb azt latni, hogy van erre igeny."

mit jelent, hogy van rá igény, ha nincs motiváció?

2014.11.04. 21:11:29

@i got my:
" ha már pozitív diszkrimináció, akkor a szegényeket támogassák, ne az őslakosokat. (pontosabban: ne azért támogassák az őslakost, mert őslakos, hanem mert szegény.)"

Ezzel egyetertek. De a tamogatast a teruleteikert cserebe kapjak, es ez torvenybe foglalt joguk. Paradox helyzet.

" hány törzs él a szigeten? és miben más láthatóan a helyzet a megegyezett és meg-nem-egyezett törzsek esetében?"

Sok. Csak Victoriaban van vagy egy fel tucat, a Nuu-Chah-Nulth pedig egy csomo torzs szovetsege. Ezenkivul a Gulf Islands kis szigeteit is kulonbozo torzsek lakjak. Az egyezmenyt kotott torzsek penzt vagy teruleteket kaptak, amibol aztan fejleszteni tudtak a kozosseget.

" kinek probléma ez? nekik? a nyugati szemmel szegénységnek gondolt állapotról nem feltétlen gondolom, hogy megszüntetendő, "rossz" dolog. "

A szegenyseg ritkan jo dolog, bar az biztos hogy ez masfajta szegenyseg - ha elmesz egy ilyen hazba, azert lesz benne osszkomfort, haztartasi gepek es bazi nagy lapos teve. De egy reserve-en ahol a kozosseg nem talal munkat, ott tobbnyire rengeteg problema van a csaladon es a tagabb ertelemben vett kozossegben is. Az elszigetelt torzseknel meg az is problema hogy keves "szolgaltato" intezmeny van, mert nem tudnak oda vonzani szakembert. Az oda-vissza kozlekedes hidroplannal vagy hajoval koltseges. Amugy csodalatosan gyonyoru helyek ezek...

" mit jelent, hogy van rá igény, ha nincs motiváció? "

Ezt ugy ertettem hogy az oslakosok hatarozottan megfogalmazzak, hogy mit szeretnenek, jol is hangzik, csak az a fajta motivacio, ami a tettek mezejere hajtana oket, mar esetenkent hianyzik. Ezenkivul a fiatal generaciok a "labukkal szavaznak", elhagyjak a reserve-et - ez is valamit jelent, viszont ettol a torzsi kozosseg felbomlik. Kellene nekik tobb olyan vezeto maguk kozul aki inspiralna oket. Kivulrol/felulrol ezt nem lehet megoldani, csak belulrol, szerintem.

i got my (törölt) 2014.11.05. 22:11:05

@cougarcat: az embereknek sokszor lövésük sincs róla, hogy mekkora szerencsétlenség lenne rájuk nézve, ha a vágyaik beteljesülnének.

pl. az allergia robbanásszerű növekedésének oka sokak szerint abban rejlik, hogy túl hatékonyak vagyunk a gyerekek megvédésében (kosz, baktériumok, stb.), s gyerekkorban nem kap az immunrendszer megfelelő stimulust.

a nehézségeket nemkívánatosnak tartjuk, pedig...

"The Desirable Difficulties perspective says that individuals should make things hard on themselves (but in a good way). Instructors should not spare the learners, but instead they should challenge them and make learning difficult. People should embrace difficulties, because it is through those difficulties that long term learning occurs. The term 'desirable' is added to difficulties, but even so the message is that learning should be a challenge."
www.columbia.edu/cu/psychology/metcalfe/PDFs/Metcalfe-BjorkVolSubmitFeb14Final.pdf

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása