oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2014. január 15. 06:45,  Hogyan kerültem Vulgáriába? 271 komment

2014. január 15. 06:45 Határátkelő

Hogyan kerültem Vulgáriába?

A 900. poszt felé közeledve már azt gondoltam, kevés dolog tud meglepni, ám szerencsére tévedtem. A mai poszt szerzője, Roland ugyanis több szempontból is meglepetést okozott: egyrészt azzal, hogy története arról szól, hogyan és miért került Bulgáriába és miért pont oda, másrészt azzal, hogy elképesztően alapos (és szórakoztató) sztorit küldött. Végül aztán úgy döntöttünk, hogy a történet három részben jelenik meg, ebből ma olvashatjátok az elsőt. (A képekért pedig köszönet.)

Erkelyemrol_kilatas cím.jpgKilátás az erkélyemről

„Már harmadik évemet taposom Balkániában, azon belül is Bulgária (vagy ahogy az itteniek mondják sokan Vulgária) fővárosában, Szófiában. Ez alatt a pár év alatt annyi valószínűtlennek tűnő és érdekes eseménynek voltam részese, hogy végül úgy döntöttem megosztom másokkal is az élményeimet.

Miért dönt úgy egy mások által is épelméjűnek tartott személy, hogy a Balkánon kezd új életet?

Magyarországon a főiskola sikeres befejezése után egy odakerülésemkor a hazai piacon viszonylag ismert és elismert cégnél dolgoztam. Imádtam a munkámat, a céget még talán a főnökömet is. Azonban ez a "Narnia-nyáron" állapot nem tartott / tarthatott örökké, túl szép lett volna.

Először csak azt vettem észre, hogy a fizetés késik, majd kevesebb érkezik, végül hónapokig mindössze a töredékével találkoztam. A kollégákat kezdték elbocsátani és ugyanazt a munkát már fele annyi embernek kellett elvégeznie, fele annyi pénzért, kétszer annyit dolgozva, ami a fizetetlen túlórák számában és a "NemMehetszElSzabadságraDeNemIsFizetjükKiMertÖrüljHogyEgyáltalánVanMunkahelyedÉsKülönbenIsEelveszedAGyerekeimSzájábólAFalatot(DeAzértMiElmegyünkAPekingiOlimpiára)" megnyilvánulásokban tetőzött.

Végül felhagytam a reménykedéssel és elkezdtem másik munka után nézni. Megközelítőleg egy éven keresztül napi szinten küldözgettem az önéletrajzomat válogatás nélkül minden szembejövő álláshirdetésre, aminek köszönhetően napi kapcsolatban álltam a Zepterrel – gondolom minden álláskeresőnek ismerős a Váci út 187. :)

Körülbelül egy év után megtörtént az első valószínűtlen esemény, minek eredményeképpen Szófiába kerültem. Egy telefonhívás valamilyen +359*** számról...

Út a Zöld lámpáig

1. Milena

A vonal másik végén egy hosszú, szőke női hang köszöntött, Milenának nevezte magát majd megegyeztünk abban, hogy mindketten örvendünk a másiknak. Miután lefutottuk az udvariassági köröket a lényegre tért és érdeklődött az álláskeresési szándékom aktualitásának mivolta felől. Megerősítettem, hogy igen, szándékom továbbra is fennáll, majd ezt követően e-mailben továbbította részemre a tudnivalókat és kérte, hogy jelezzek vissza.

Az ajánlat tetszetős volt, némi vívódás után még aznap vissza is küldtem részére pozitív válaszomat, viszont a visszahívás csak 2-3 napra rá történt meg. Tájékoztattam, hogy szándékaim továbbra is komolyak.

Úgy tűnt, hogy hihetően hangzott, így a procedúra folytatódott... újfent valószínűtlenül. Ugyanis a következő lépés az angol nyelvtudásom tesztelése volt... nem mintha addig bolgárul vagy magyarul kommunikáltunk volna. Ezen egyébként Milena is jót derült, de ez a procedúra, amihez akkor is ragaszkodni kell, ha az teljesen értelmetlen.

2. Caroline

Kb. 15-20 perc elteltével felhívott Caroline az Egyesült Királyságból (legalábbis azt jelölte meg a hívás indításának helyszínéül). Beszélgetésünk összefoglalva:

Caroline: Kedves Roland! Ön beszél angolul?
Jómagam: Kedves Caroline! Úgy tűnik.
Caroline: Kedves Roland! Köszönöm!

Továbbá megkért, hogy ne lepődjek meg nagyon, ha 1-2 nap múlva felhívnak a technikai osztályról, amely során megállapítják, milyen (számítás)technikai és problémamegoldó érzékkel / készséggel áldott meg a magyarok istene.

3. Ivo

A Caroline-nal történt beszélgetés vége és az Ivo (technikai osztály) által irányomban indított beszélgetés eleje között az 1-2 helyett végül mintegy 5 nap telt el, azonban azon kívül, hogy magamban már lemondtam a lehetőségről és újra kétségbe estem, más említésre méltó esemény nem történt.

Mivel nem tudtam pontosan mire számítsak a technikai tesztet illetően, különösebben nem készültem rá, ugyanakkor mint utóbb kiderült felesleges energiapazarlás lett volna.

Bár körmönfont módon akkor hívtak, amikor már pont nem számítottam rá (biztos a taktika része), azért megamagabiztosan megfeleltem a mérnöki kérdésekre, amelyek nagyjából az alábbiakat voltak hivatottak tisztázni:

- Milyen OP rendszereket ismerek / használok;
- Soroljak fel legalább 3 MS Office alkalmazást;
- Mi a különbség az Inter- és az intranet, továbbá ugyanez a kérdés vonatkozik a helyi és hálózati nyomtatók között-re is.

Szóval összességében tényleg semmi komoly.

Itt még Ivo figyelmeztetett, hogy bár eddig kiválóan teljesítettem a feladatokat, azonban nagyon azért még ne bízzam el, ugyanis a legnagyobb próba még hátra van, amit ők csak úgy neveznek: Stu.

4. Stu

Két napra rá a Stu-rejtélyre is fény derült, ugyanis felhívott. Stu a Stoyan név becézett alakja és egyébként Ő a HR (személyzeti osztály) feje továbbá a külföldi munkavállalók védőszentje.

Nem túl bonyolult feladatai vannak:

- A külföldi munkavállalók EQ szintjének felmérése és eredményeinek kiértékelése, mielőtt az országba érkeznének. Az EQ teszt azt volt hivatott bizonyítani, hogy együtt tudok dolgozni másokkal, anélkül, hogy megerőszakolnám és/vagy megölném (tetszőleges sorrendben) őket;

- A külföldi munkavállalók ideszállíttatása, elhelyezése, patronálása, asszisztálása, hivatali adminisztráció intézése, kérdéseik megválaszolása stb. – egy szóval pesztrálása.

Mindent egybevetve alapvetően az első napokban Ő a legjobb barátja az embernek.

Kb. 1 hónap nyüglődés után végre azt mondták: zöld a lámpa! GYERE!

Út Szófiáig

Mivel fizették a kiutazásom minden költségét, ezért voltam olyan jó fej (na jó, inkább hülye), hogy utánajártam a legkedvezőbb légiközlekedési lehetőségnek, aminek a Schwechat – Szófia viszonylat bizonyult.

Így a menetjegy pontosan fele annyiba került (beleszámítva a Budapest – Schwechat buszjárat jegyárát), mint ha Budapestről indultam volna, hozzáteszem ugyanazzal a légitársasággal (BulgariaAir).

A 2011. szeptember 30-i sikeres landolást követően őszintén reméltem, hogy Stu a megbeszéltek szerint vár a csarnokban. Bár voltak kétségeim afelől, hogy meg fogjuk-e és miről ismerni egymást (piros esernyő, kék napszemüveg stb.), azonban miután kitódultam a tömeggel a váróba, arcom felderült és megszállta a nyugalom, ugyanis megpillantottam egy névtáblát a saját nevemmel, majd mögötte a barátságos fiatalembert, Stu-t.

Péntek este lévén aznap már túl sok mindent nem tudtunk intézni, így a bemutatkozást követően kezembe nyomott egy várostérképet, amin a térképen kívül különböző hasznos tudnivalók is fel voltak tüntetve a városról – ezekről majd az egyik következő részben – és elhajtottunk a szállásra.

IKEA itt is van

A repülőtértől a leendő lakhelyemig tartó úton próbáltam ismerkedni a várossal, kevés sikerrel, de azt láttam, hogy boltok itt is vannak, így éhen halni biztosan nem fogok.

A szállás előtt az utolsó civilizált hely, amit sikerült megjegyeznem, az Szófia vadonatúj IKEA-ja volt, ott azonban a taxis dobott egy sodrós balost és megindultunk fel a hegynek. Ekkor fordult meg először a fejemben, hogy tejóistenhovamegyünk?! és megbántam, hogy nem memorizáltam az útvonalat, ha esetleg menekülni kellene.

Vitosha_hegy_ az_elso_szallashelyem_hatterben_az_ikeaval.jpgVitosha-hegy, az első szálláshelyem, háttérben az IKEA-val

Ez az állapot szerencsére nem tartott sokáig, ugyanis a fentebb említett sodrós balos után mintegy 2 perccel megálltunk egy egészen korrekt, a közelmúltban épült lakópark parkolójában, sorompóval, őrrel stb.

Az egyik épület 3. emeletére felcammogtunk – sajnos lift nem állt rendelkezésre – és Stu diadalmasan bekísért a nekem szánt apartmanba. Első ránézésre nagyon jól nézett ki, még azt mondom, másodikra is. Akkor azonban még nem sejtettem, hogy közeleg a tél... Itt kaptam további eligazítást plusz egy telefont vész esetére és hétfő reggelig nem is láttuk egymást.

A hétvége kifejezetten eseménytelenül telt, igyekeztem feltérképezni a lakókörnyezetet és megismerkedni az új otthonom előnyeivel / hátrányaival. Sajnos, mint utóbb kiderült, hátránya több van.

Adminisztratív ügyek intézése

1. Az állam tájékoztatása személyem létezéséről

Eljött a hétfő, eljött Stu. Péntek este azzal váltunk el egymástól, hogy 10:00 órára megérkezik, de mindenképpen álljak készen, mert sietünk. Meg is érkezett 12:00-re... majd közölte, ha egy bolgár 10:00 órát mond, az általában 12:00-t jelent.

Utunk főbb állomásai az alábbiak voltak:

a. A lakópark irodája:
Bérleti szerződés olvasása, értelmezése, aláírása – angolul.

b. Fordító iroda:
A dokumentumaim lefordítása volt a cél. Újabb valószínűtlenség: a fordító irodában dolgozó személy nem beszélt angolul, de megoldotta a fordítást Stu útmutatása alapján.

c. EGN szám:
A törvény szerint, amennyiben adott személy – legyen az munkavállaló (pláne!) vagy akár turista –, megszakítás nélkül 90 napnál több időt kíván eltölteni Bulgáriában, szükséges ezt jeleznie a hatóságok felé, akik egy azonosító számot iktatnak ki az illető részére – ebben nem vagyok 100%-ig biztos, de Stu így magyarázta.

Bulgáriában az EGN a TB, az adó és mindenféle célú azonosítási szám, enélkül nem is létezik itt az ember. Hozzáteszem, senkit nem érdekel, hogy van-e vagy nincs, amennyiben nem munkavállaló az adott személy.

d. HR osztály:
Munkaszerződés olvasása, értelmezése, aláírása – angolul.

e. Banki ügyintézés:
Bankszámlanyitás, szerződés olvasása, értelmezése, aláírása – angolul.

f. Migrációs / bevándorlási hivatal:
A kedvencem :)! Nem hiszem, hogy Magyarországon másként lenne... bár ki tudja... Bulgáriában a bevándorlási hivatalban SENKI, DE SENKI nem beszél angolul.

Számomra ez azért furcsa, mert véleményem szerint a migrációs hivatalba nem a helyiek járnak, hanem főként külföldiek. Ugyanakkor, elméletem szerint, ez nem is feltétlenül rossz dolog: kicsit olyan, mint az iwiw.

Az iwiw-re történő regisztrációhoz kellett egy már regisztrált személy, aki meghívta a kívülálló egyént a közösségbe, biztosítva ezzel, hogy legalább egy ismerőse már lesz az új tagnak.

A bolgárok is ily módon segítik elő az asszimilációt, hogy az országba érkező külföldi kénytelen legyen legalább egy barátot szerezni, ha a bolgár közösség tagjává kíván válni.

Mindehhez hozzájárul az ügyintézés „zökkenőmentessége" is, amelynek a folyamata az alábbi:

- Megigényelnivaló megigénylése – közben kiabálnak szegény külföldivel

- Kitöltenivaló (igénylőlap) kitöltése (kb. csak a 15%-a van lefordítva angolra – közben kiabálnak szegény külföldivel

- Igénylőlap leadása – közben kiabálnak szegény külföldivel

- Másik igénylőlap kitöltése, mert az előző nem jó – közben kiabálnak szegény külföldivel

- Másik igénylőlap leadása – közben kiabálnak szegény külföldivel

- Időpontra visszamenni (kb. 1 hét múlva) és reménykedés, hogy a már egyszer kitöltött dokumentumok még mindig meg vannak és van is élő ember, aki tudja is, hogy pontosan hol

- Másik dokumentum kitöltése – közben kiabálnak szegény külföldivel

- Másik kitöltött dokumentum leadása – közben kiabálnak szegény külföldivel

- Időpontra visszamenni (kb. 1 hónap múlva) és reménykedés, hogy a már egyszer kitöltött dokumentumok még mindig meg vannak és van is élő ember, aki tudja is, hogy pontosan hol

- Az igényelt dokumentum átvétele – közben kiabálnak szegény külföldivel

Továbbá az egész folyamat közben oda-vissza rohangálni a fénymásoló-iroda és a migrációs hivatal között, mert valami vagy nem jó, vagy elveszett, vagy kell még egy – teljesen biztos vagyok benne, hogy szerződésük van és a migrációs hivatal százalékot kap.

A későbbiek folyamán rájöttem arra is, hogy miért is kiabálnak az emberrel folyamatosan. Ez nem valamiféle elrettentés, inkább csak a kultúra fontos része. A vita, mint olyan, némileg spártai szabályok alapján zajlik, ugyanis mindig és mindenben annak van igaza, aki hangosabban beszél. Minél hangosabb, annál jobban igaza van az illetőnek.

A vita hevében a végletekig képesek elmenni és itt nem tettlegességre kell gondolni, hanem arra, hogy egy olasz falunak is lenne mit tanulnia.

Végül miután sikerült mindent türelmesen kivárni, eltelt az egy hónap, sikeresen hozzájutottam egy fehér színű műanyag kártyához. Stu megesküdött, hogy ezzel a kártyával gyakorlatilag bármit el fogok tudni intézni, ez olyan, mint a személyi igazolvány. Némileg kételkedtem ebben, ugyanis a kártya kifejezetten minimal stílusú volt és az alábbi adatok szerepeltek rajta:
- Név
- 207 (valószínűleg jómagam voltam a 207. magyar, aki ilyen kártyát igényelt)
- Migrációs Hivatal, Szófia

DE!, úgy voltam vele, ha Stu mondja, akkor az biztosan úgy is van. Ezután hozzám fordult és közölte, eddig tudtalak kísérni utadon ifjú idegen, mostantól magad vagy.

Plovdiv_ovaros.jpgPlovdiv, óváros

2. Telefonelőfizetés

Bulgáriában három szolgáltató közül lehet választani: Vivacom (narancssárga-fehér), Globul (zöld-fehér), MTel (piros-kék-fehér). Az említett szolgáltatók valószínűleg kötődnek valamilyen módon a Vodafone, T-Mobile, Telenor triumvirátushoz, legalább is a Globul példának okáért a Manchester United labdarúgóklubbal reklámozza magát – persze ettől még lehet véletlen egybeesés.

Minden szolgáltató eleve kártyafüggetlen készüléket biztosít az előfizető számára és nem korlátozza / tiltja le a VoIP (Skype, Viber stb.) szolgáltatásokat.
Először feltérképeztem, hogy milyen ajánlatai vannak a szolgáltatóknak:

- MTel

Az egyik legdrágább percdíjakat kínáló szolgáltató, ennek ellenére sok a bolgár MTel előfizető, ugyanis az MTel hálózatán belül ingyen SMS-ezhetnek és bonyolíthatnak telefonbeszélgetést. Ennél többet sajnos nem tudok róluk.

- Globul

Külföldiek részére csak és kizárólag kaució ellenében tudnak telefonelőfizetést biztosítani, így róluk is lemondtam. A kaució összege a telefonkészülék árától és az előfizetés díjától függ, ugyanakkor nem lebeszélhető/levásárolható, csak majd 12 hónapot követően.

Annak idején tőlem egy Sony Xperia Sola telefon + előfizetésért 400 BGN ~ 60 000 HUF letétet kértek (volna). Mivel maga a készülék alig volt drágább, mint 400 BGN ~ 60 000 HUF, így megköszöntem és elsomfordáltam.

- Vivacom

Végül mellettük tettem le voksom, ugyanis:

*70 BGN ~ 10 500 HUF letétet kértek, így az első két hónapban nem is kellett fizetnem, ugyanis jóváírták

*35 BGN ~ 5 250 HUF – t fizetek/hó, ami tartalmazza: 1 800 perc beszélgetés hálózaton belül, nem tudom pontosan mennyi SMS hálózaton belül, 250 perc hálózaton kívül + EU országok mobilhálózata, 750 MB internet

Majd következett az ügyintézés...

Telefonelőfizetés ügyintézése a "Nagy Fehér Kártya" (NFK) birtokában: sajnos az már szinte az első adandó alkalommal kiderült, hogy az általam csak „Nagy Fehér Kártya"-nak hívott igazolvány gyakorlatilag teljesen haszontalan, ugyanis a Stu-tól való könnyes búcsút követő valahányadik napon elindultam telefonelőfizetést intézni.

Határozott fellépéssel és teljes magabiztossággal a mindenható NFK-t a kezemben szorongatva beléptem a telefonüzletbe, majd közöltem az eladóval, hogy akkor most mi itten telefonelőfizetési szerződést kötünk.

Az eladó pedig rövid úton közölte, hogy nem tudja mi az a sz*r, amivel itt próbálom igazolni a személyazonosságomat, de amíg nem hozok egy normális fényképes bolgár! (mert a magyar személyi az nem elég) tartózkodási engedélyt (másnéven lichna), addig itt mi nem fogunk üzletelni, maximum feltöltőkártyával.

Plovdiv.jpgEz is Plovdiv

Felhívtam Stu-t, aki továbbra is esküdözött, hogy már pedig az a kártya mindenre jó... de ha esetleg mégsem akkor vissza kell menjek a migrációs hivatalba és igényelni egy lichna-t, de abban már nem tud / fog segíteni.

Hát jó! Munkatársaim közül kerítettem egy bolgár nyelvet ismerőt – Bulgáriában annyira nem nehéz –, aki volt olyan kedves és drága és eljött velem ügyintézni. A folyamat már ismert, így még egyszer ezt nem írom le.

A telefon – mint tolmácseszköz – nem opció, ugyanis egyszer megpróbáltam alkalmazni, de az olyan rémületet és riadalmat váltott ki az alkalmazottakból, mint ha egy vállról indítható rakétával korzóztam volna a hivatalban, így a továbbiakban ezt a lehetőséget elvetettem.

A lényeg, hogy végre meg lett a várva várt lichna-m és ezzel együtt a telefonelőfizetésem a mindenhatósággal együtt."

Eddig tartottak ma Roland szófiai kalandjai, de ne csüggedjetek, egy hét múlva szerdán folytatjuk! Én már nagyon várom! :)

A kommentelési szabályokról ide kattintva olvashatsz.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Bulgária

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr655758622

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

rezsoatya (törölt) 2014.01.15. 07:04:53

Nyilvan masok is megkerdik, mitol Vulgaria a Bulgaria... elolvastam, szerepel egy szo: sz*r. Lehet ettol...
:-P

2014.01.15. 07:16:35

Ez eddig az egyik kedvenc posztom, nagyon-nagyon tetszett, varom a folytatast! Ez a vicces dolog a Hataratkeloben, hogy olyan orszagokkal ismertet meg amikrol egyebkent semmit nem tudnek. Pl. eszembe sem jutna Bulgariarol olvasni direkt, de eddig Maxwal Bulgarias posztja meg ez a poszt voltak a kedvenceim. A ketto kitunoen kiegesziti egymast, mivel Maxwal a helyi szokasokrol irt egy 'insider' szemszogeben, ez meg egy teljesen mas szemszogbol (bolgarul nem beszelo uj bevandorlo) kozeliti meg az orszagot.

maxval, a gondolkodni igyekvő bircа · http://maxval.co.nr 2014.01.15. 07:16:55

"Bulgáriában az EGN a TB, az adó és mindenféle célú azonosítási szám, enélkül nem is létezik itt az ember."

Na, ez nem pontos. EGN-je csak bolgárnak lehet. Külföldinek ENCS-je van.

Egyébként a kettő praktikus szempontból ugyanaz.

2014.01.15. 07:21:54

@maxval, a gondolkodni igyekvő bircа:
Es meg meg sem kerdeztek az interviewn, hogy milyen allat lenne, ha allat szeretne lenni!

A masodik kepen nem latom a mocskos/feminaci/liberalis/neoliberalis sved imperializmus jelkepet, az Ikeat. Az ott libego?

maxval, a gondolkodni igyekvő bircа · http://maxval.co.nr 2014.01.15. 07:25:07

"Vivacom (narancssárga-fehér), Globul (zöld-fehér), MTel (piros-kék-fehér). Az említett szolgáltatók valószínűleg kötődnek valamilyen módon a Vodafone, T-Mobile, Telenor triumvirátushoz"

Igen, mindegyik külföldi.

Globul = Telenor.
MTel = Telekom Austria.

A Vodafone-t nem a Vivacommal kevered?

maxval, a gondolkodni igyekvő bircа · http://maxval.co.nr 2014.01.15. 07:27:37

Tetszett nagyon az írás, nem találta, benne hibát. Csak miért írtad át az összes bolgár nevet angolul?

2014.01.15. 07:29:13

@rezsoatya(eng): "Vulgaria a Bulgaria" a noi oltozkodesi preferenciak (tiger-print leggings)

maxval, a gondolkodni igyekvő bircа · http://maxval.co.nr 2014.01.15. 07:30:11

@rezsoatya(eng):

Az eredet: görögül így mondják.

A titok nyitja: a görög β (béta) betű ejtése az ógörögben még b volt, de azóta v lett belőle.

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2014.01.15. 07:37:43

Nagyon szimpatikus írás, könnyed humorral. Perfekt.
Kíváncsian várom a folytatást. A képen a háttétben lévő hegyek szépek, de a lakások meglehetősen lepukkantnak tűnnek. Nem csodálkozom, ha probléma volt/van velük.

rezsoatya (törölt) 2014.01.15. 07:41:57

@maxval, a gondolkodni igyekvő bircа: ok, koszi! Akkor ez a cirill betus B (ejtve V)-hez is kapcsolodik.
Ismet tanultam. Jo egy bennfentes "bulgar" a HÁznal! :D

maxval, a gondolkodni igyekvő bircа · http://maxval.co.nr 2014.01.15. 07:42:48

@charlieharper (UK, de nem London!):

A bolgár Ikea megnyitása i.actualno.com/club.bg/files/2011/09/20/c8035441e0.JPG a svéd feministák ortodox papot hívtak az áruház felszentelésére, így igyekezvén leplezni feminista-homokospártoló céljaikat.

Ezt a képet img855.imageshack.us/img855/5136/img5443resize.jpg találtam a még épülő áruházról.

Az utóbbi fél évben feleség 5-ször volt ott venni valamit. Múltkor 3 óráig szenvedtem egy valami összeszerelésével. Nem mondtam, de elég kétbalkezes ember vagyok ilyen dolgokban, a számítógépszerelésen kívül gyakorlatilag minden más szerelés óriási kihívás számomra.

maxval, a gondolkodni igyekvő bircа · http://maxval.co.nr 2014.01.15. 07:44:28

@tilmir (ch):

Szófia háromnegyede panelgettó. Gyakorlatilag minden oldalról ez van. A panel meg alapból nem szép.

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2014.01.15. 07:45:56

@maxval, a gondolkodni igyekvő bircа: Köszönöm. Én utoljára kb. 25 éve jártam ott, a helyzet ezek szerint nem sokat változott.
:(

maxval, a gondolkodni igyekvő bircа · http://maxval.co.nr 2014.01.15. 07:47:41

@rezsoatya(eng):

Nem, nem annyira.

A szlávban eleve két betű lett kialakítva a görög B/β-ből: Б/б és Б/в. Gondolom ennek az az oka, hogy a szlávban mindkét hang nagyon gyakori, míg a görögben meg nem.

maxval, a gondolkodni igyekvő bircа · http://maxval.co.nr 2014.01.15. 07:48:23

@tilmir (ch):

Állnak az épületek, építészetileg a város csúnya.

Énbagoly 2014.01.15. 07:49:19

Tetszett a poszt. :)
Mondjuk nekünk ez a hivatali kálvária ismerős, de milyen lehet egy más országból érkezőnek? Mondjuk ahol ismeretlen ez a fajta bürokrácia. :)

2014.01.15. 07:49:58

@maxval, a gondolkodni igyekvő bircа: ez gyomron utott. Papot hivni egy aruhaz megnyitojara! Hacsaknem a templomba keresett ebedlo asztalt

maxval, a gondolkodni igyekvő bircа · http://maxval.co.nr 2014.01.15. 07:52:59

@charlieharper (UK, de nem London!):

Az Ikea igyekszik mindenhol lokalizálódni. BG-ban szokás a felszentelés.

Mesélte valaki, a szaúdi Ikea-katalógusban nincs egyetlen nő sem a képeken, mert megsértődnének a vásárlók.

VHB 2014.01.15. 07:54:30

*Kalaplengetés*
Nagyon élvezetes poszt. Ugye nem kell egy hetet várni a következő részre?

maxval, a gondolkodni igyekvő bircа · http://maxval.co.nr 2014.01.15. 08:56:35

"Nem hiszem, hogy Magyarországon másként lenne... bár ki tudja... Bulgáriában a bevándorlási hivatalban SENKI, DE SENKI nem beszél angolul."

Mo-n ugyanígy van. A külföldivel a magyar ügyintéző úgy igyekszik szót érteni, hogy hangosan, szótagolva beszél hozzá magyarul. S persze tegezi, mert ez közismerten segíti a megértést.

A titok kulcsa: az ilyen hivatalokban nincs elég keret nyelvet beszélő emberek felvételére. Mondjuk BG-ban ilyen helyen egy egyszerű ügyintéző 90 ezer Ft körül keres bruttó, ami nettóban 80 ezer (BG-ban az állami alkalmazottak nem fizetnek nyugdíjjárulékot és egészségbiztosítási járulékot, ezért ilyen kevés a levonás!). Ez pedig nagyon kevés pénz BG-ban is.

2014.01.15. 09:17:00

@maxval, a gondolkodni igyekvő bircа: Igen, volt egy 'botrany' ebbol hogy toroltek a nok kepeit a szaudi IKEA-katalogusokbol: www.theguardian.com/commentisfree/2012/oct/02/no-women-saudi-arabian-ikea

Oszinten szolva nem tudom mi a botranyos ezen: Szaudiban szigoruan tilos nokrol fenykepet kesziteni vagy nok kepeit nyilvanosan megjeleniteni. Nem ertem milyen alapon vartak a vallalattol hogy megsertse a helyi torvenyeket. Ez gondolom kb. olyan mint hogy a McDonalds sem fog disznohusbol keszult burgert arulni Jeruzsalem ortodox zsido negyedeben.

peacefroggg 2014.01.15. 09:19:13

@maxval, a gondolkodni igyekvő bircа: ami nekem volt teljesen hihetetlen, hogy a MÁV nemzetközi pénztárában sem beszélnek más nyelvet a magyaron kívül, esetleg pár számot, meg a ticket szót.
az ok nyilván ugyanaz, nincs rá keret.

adrienne1 2014.01.15. 09:26:58

Ez a betelepülési hivatalokban valami nemzetközi iranyvonal lehet, Budapesten csak magyarul beszéltek, mikor a lanyom odaköltözött (jo, hat ö beszél magyarul, meg volt vele valaki, aki a hivatali fordulatokat is érti:). Svajcban, Valais-ban, ami kétnyelvü (francia-német) kanton, a bevandorlasi irodaban csak franciaul beszélnek, ezzel nyilvan nagyban megkönnyitve a letelepülni szandékozo németajkuak dolgat...

2014.01.15. 09:28:31

@peacefroggg: Ez tenyleg igy van, legalabbis mikor kb. tiz evvel ezelott eloszor es utoljara a nemzetkozi jegypenztarban jartam a Keletiben, en forditottam egy angol pasinak. Mire odaertem, mar voros volt a feje es emelt hangon kovetelte hogy talaljanak valakit aki beszel angolul :)

peacefroggg 2014.01.15. 09:36:50

@Mirjam2: nekem egy évvel ezelőttről van tapasztalatom, szóval e tekintetben nem sikerült 9 év alatt fejlődni.

2014.01.15. 09:43:48

@Mirjam2: @peacefroggg: Japanban is hasonlo. Par eve annyit konnyitettek, hogy a japan mellett kinaiul is kiirtak mindent a tablakra.

peacefroggg 2014.01.15. 10:04:51

@charlieharper (UK, de nem London!): a Japán vasútnak is van nemzetközi jegypénztára? mármint onnan nem indulnak vonatok más országokba, nem? vagy most hülyeséget kérdeztem?

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2014.01.15. 10:12:47

@charlieharper (UK, de nem London!): Ezt hivjak cseberbol vederbe effektnek :)

A paprol jut eszembe! A tegnap esti temahoz visszaterve mar hallottam olyat is, hogy a bevasarlokozpontok napjaink templomai (foleg zsido "templomoknak" tartjak oket). Igy nem csoda a pap (bar lehet valami szomaliait keklett volna hivni, hamer sved a ceg :)

2014.01.15. 10:15:13

@peacefroggg: peldaul meg tudod venni a vonat&komp integralt jegyet a Japan Railways-nel Koreaba.

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2014.01.15. 10:19:26

OFF
Tegnap erdeklodes volt London mely reszei jobbak. Most talaltam ezt az oldalt, esetleg erdemes atnezni koltozes elott, vagy velemenyt irni az oldalra, segitve a koltozkodoket.
www.ilivehere.co.uk/
ON

adg 2014.01.15. 10:30:47

@maxval, a gondolkodni igyekvő bircа: "A panel meg alapból nem szép."
Ha nem is az építészet csúcsa, de azért elő lehet adni másképp is. Persze ez nem annyira iparosított, és teljesen összehasonlíthatatlan a kettő minden szempontból, a célja is más. De tényleg panel.
kepfeltoltes.hu/view/140115/DSCN1989_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
kepfeltoltes.hu/view/140115/DSCN2638_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
Vagy itt egy most épülő: www.ontheavenue.com.au/

------------------------------------------------------

Az íráshoz:
Mikor jön már a következő rész? Ideje lenne... :)

csello70 2014.01.15. 10:33:30

Nagyon klassz volt koszonjuk ! Kivancsian varom a folytatast !

adg 2014.01.15. 10:37:02

Tipikus jelenet, mikor helyiek orditva közlik az információt szegény megszeppent vándorral: MÁ-SO-DIK UCCCAA JOBBBBRAAAA!!! NEM ÉRTED???? Majom német, minek gyütt ez ide?

-------------

Mi Dániában nem leltunk angol feliratot sehol. Viszont mindenki beszélt angolul legalább. pillanat alatt váltott angolra a fagyistól a benzinkutason át a trafikosig, tényleg mindenki.

maxval, a gondolkodni igyekvő bircа · http://maxval.co.nr 2014.01.15. 10:49:14

@Mirjam2:

Ez nem is törvény kérdése.

Pl. Izraelben nem tilos disznóhúst enni, semmilyen jogszabály nem tiltja, viszont ha valaki szeretne zsidó vásárlókat, akkor vagy kielégíti az igényeiket vagy lemond róluk. Így van kóser McDonalds is Izraelben.

maxval, a gondolkodni igyekvő bircа · http://maxval.co.nr 2014.01.15. 10:50:16

@peacefroggg:

Alacsony fizetés. Aki tud nyelvet, nem oda megy dolgozni. Nyelvtudó alkalmazottat meg nem tudnak megfizetni.

M. Péter 2014.01.15. 11:00:16

@Mirjam2: Könnyű a MacDonald's-nak, mert a sertésburger magyarországi specialitás, (Lehet, hogy másutt is van, de nincs benne a nemzetközi kínálatban, és még az erősen sertéshúsorientált Spanyolországban sincs.)

maxval, a gondolkodni igyekvő bircа · http://maxval.co.nr 2014.01.15. 11:00:43

@adrienne1:

A magyar hivatalt jól ismerem, sokszor intéztem ott ügyet.

Az elején feltűnt: a tapasztalt ügyfél eleve tolmáccsal jön.

Hozzáteszem: amikor én arrafelé gyakran jártam, az ügyfelek 80 %-a eleve magyar volt, határontúli magyar, ahol nemigen volt nyelvi gond. Bár volt egy csángó ismerősöm, aki olyan A2-es szinten beszélt csak magyarul, ráadásul azt is vicces román akcentussal. S mivel színtiszta magyar neve volt, nem is akarta neki elhinni senki, hogy nem tud magyarul rendesen. (Nem írom le az igazi nevét, de kb. Szabó Béla Viktor, szóval tényleg zavarba ejtő volt, hogy valaki ilyen névvel nem magyar anyanyelvű.)

A legtapasztaltabb ügyfelek meg ügyvéddel jöttek. Volt egy kínai ismerősöm, aki abból élt, hogy kínaiaknak intézett ügyet - kínai csak, aki Budapesten végzett jogot, s így egyszerre tolmács és ügyvéd is volt. Halálra kereste magát, tele volt ügyféllel. Ráadásul a kantoni nyelvjárás volt az anyanyelve, márpedig - nem tudom mi az oka, de - a legtöbb Mo-ra menő kínai kantoni. A csajnak a Körúton volt egy hatalmas irodája.

Határátkelő 2014.01.15. 11:06:03

@VHB: De, pontosan egy hetet kell várni. :-) A következő két szerdán jönnek a folytatások.

maxval, a gondolkodni igyekvő bircа · http://maxval.co.nr 2014.01.15. 11:06:10

@Mirjam2:

Ez olyan, mint a magyarországi kisebbségek nyelvhasználati joga. Papíron MINDEN ügyet lehet intézni Mo-n, az összes elismert kisebbség nyelvén.

Ezzel kapcsolatban kisebbségi sajtóban láttam a követező vicces esetet. Lényeg: a magyarországi horvát emberke besétál a hivatalba Pécsen vagy Baján, már nem emlékszem. Jelzi, hogy ő akkor horvátul akar ügyet intézni. Ügyintéző először azt hiszi, április 1-jei viccről van szó, s amikor rájön, hogy nem vicc, akkor pánikba esik. A főnök válságértekezletet hív össze, hogy akkor most mi a teendő. A végén mondják az emberkének: jöjjön vissza 3 hét múlva, addigra szereznek horvát tolmácsot. "De legalább nyomtatvány van-e horvátul?" - kérdezi, a válasz "Azt már akár 1 héten belül is tudunk szerezni!".

maxval, a gondolkodni igyekvő bircа · http://maxval.co.nr 2014.01.15. 11:08:19

@charlieharper (UK, de nem London!):

Izraelben meg már oroszul írnak ki mindent, a hivatalokban orosz űrlapok is vannak, meséli egy ismerősöm. Manapság egy rakás új állampolgár csakis oroszul beszél, s héberül sosem tanul meg A1 szint felett.

2014.01.15. 11:13:12

Tokfozelek, mesz? Atdobom az emailt, fogalmam sincs hogy kerultem ra a DL-re

Now that 2014 is upon us, it means the Elite Business National Conference and Exhibition is just around the corner. With three months to go, the event is shaping up very nicely and we are delighted to reveal another three keynote speakers who are preparing to share their passion, experience and knowledge with you and fellow entrepreneurs at The Old Truman Brewery - register here for your Free Entry tickets to the exhibition and keynote seminars.

maxval, a gondolkodni igyekvő bircа · http://maxval.co.nr 2014.01.15. 11:13:13

@peacefroggg:

Nincs esetleg vasúti kompkapcsolat?

Volt egy kollégám, aki egyfolytában Japánba akart menni. Neki mondtam menjen vonattal Vlagyivosztokon keresztül. De sosem néztem utána, hogy valóban lehet-e.

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2014.01.15. 11:14:08

@maxval, a gondolkodni igyekvő bircа: Es ezt igy magyarul adta nekik elo? Vagy honan tudtak, hogy mit akar?

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2014.01.15. 11:24:33

@maxval, a gondolkodni igyekvő bircа: Alaszka es Oroszorszag kozt akartak vasuti kapcsolatot kialakitani, meg a megvalosithatosagi tanulmany is elkeszult.
www.interbering.com/InterBering-investment-funding.html

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.01.15. 11:33:10

@rezsoatya(eng):
Én is szívesen írnék egy posztot Vulváriáról, merthogy már jó néhányszor elküldtek oda, de lehet hogy a HA nem rakná ki.
:)))))))))))))))))

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2014.01.15. 11:35:17

@diggerdriver: Inkabb nezzed meg a linket, amit kiraktam. Eztr kikaparnad a kis kanaladdal? :)

skylla 2014.01.15. 11:37:07

nagyon erdekes poszt volt. az egyik kepröl gazdagret jutott eszembe, az is ilyen dimbes-dombos meg lepukkant.

csak azt nem ertem, miert kalvariazott ennyit a posztolo, fizetesröl egy szot se olvastam ;)

bpetya75 2014.01.15. 11:39:20

@maxval, a gondolkodni igyekvő bircа:

Éltem a gyanúperrel, hogy sorstársam vagy kétbalkezesség tekintetében.

Először egy szekrény összeszerelése kapcsán veszekedtünk asszonnyal. Ő nem bírta nézni a bénázásomat, férfiúi hiúságom viszont nagyon megszenvedte, hogy neki jobban ment a dolog. Bizonyos szerszámok jobban állnak az ő kezében (ezt most mindenféle szexuális töltet nélkül írtam).

A poszt nagyon tetszett. Olvasmányos, jó stílusú, sok információt tartalmaz. Remek!

holinthewol 2014.01.15. 11:40:43

Tetszett ez a leírás :) várom a folytatást!

F173 2014.01.15. 11:53:47

Annyit javítanék a beszámolón, hogy 2011-ben Budapestről csak a Malév repült Szófiába, de a Malév gépre is lehetett venni Bulgaria air jegyet. Így nem igaz, hogy Bécsből és Budapestről is ugyanaz a légitársaság repült volna!

Az én sejtésem, hogy a Vulgária az angol sajtóból jött át, mert ők használták a Napos part üdülőtelep jellemzésére. Sok angol fiatal csak azért látogat Bulgáriába, hogy olcsó alkoholt igyon és szexeljen és a viselkedésük elég vulgáris.

purple ragdoll 2014.01.15. 12:30:23

Jól megírt poszt, tetszett Roland stílusa, úgyhogy várom a következőt! :)

@adg: Nem tudom, én majdnem egész életemben panelban laktam, nekem általában nincs gondom vele, némelyiket még szépnek is találom. Nyilván sokszor nincs az embernek túlzottan nagy magánszférája (pl. szomszéd gyerekek őrjöngése, szomszédok szexuális élete mind-mind tisztán hallható), illetve elég sok panellakás abszolút nem tágas.

Ezekhez pl. mit szólsz? :)
www.kephost.com/view3.php?filename=a1_2014_1_15_qvgwe62iob.jpg
www.kephost.com/view3.php?filename=a1_2014_1_15_4oijjqe6vw.jpg
www.kephost.com/view3.php?filename=a1_2014_1_15_60phqhf63j.jpg

Bellagamba · https://www.steaktangofoci.blogspot.com 2014.01.15. 13:06:54

Jujj, de jo volt olvasni. En is eltem Bulgariaban, ha Roland olvassa, biztosan ismeros lesz neki Pavlikeni neve. Eletem egyik legjobb/ legizgalmasabb idoszaka volt :))

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2014.01.15. 13:10:04

Tetszett a poszt, a 'közben kiabálnak a szegény külföldivel' 8 ismétlését leszámítva :). Kiváncsi vagyok a többire!

Szilvana1[Bucks, UK] 2014.01.15. 13:12:40

Ez de jó volt! D azért érdekelne, hogy mivel foglalkozik a posztoló...
@peacefroggg: Tavaly augusztusi a legfrissebb élményem, MÁV nemzetközi pénztár. Amikor odamentem kisegíteni a pénztáros hölgy nagyon csúnyán nézett rám amiért bele merek szólni. ...

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2014.01.15. 13:14:22

@Mirjam2: Hát egy nemzetközi jegypénztárban mondjuk elvárható lenne az idegennyelv-tudás...
De biztos voltam benne, hogy itt a bolgár szerencsétlenkedés csak humoros lesz, míg ha ugyanez Mo-n történt volna, nem 5, hanem 50 komment szólna arról, hogy milyen inkompetensek az ügyintézők és Európa szégyeneként még nyelveket sem beszélnek...azért így is gyűlik.

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2014.01.15. 13:15:17

@bpetya75: Hát ezt nagyon nehezen tudom elhinni egy erdészről :)!

**mimi** 2014.01.15. 13:24:32

@adg:
ezek a panelok még jól is néznek ki :)

én is 30 évig panelban laktam, aztán 20 évig családi ház, most újra panel...mondjuk a rezsim sokkal kevesebb :)))

Ilyen jó kis panelok épülnek Darwinban??

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2014.01.15. 13:27:35

Nagy jo poszt volt ez is, HA mostanaban elkenyeztet minket! :)

Vajon azert latszik csak Maxval avatarja rendesen, mert bolgar poszt van? :)

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2014.01.15. 13:29:13

@zöldeketbeszélek:
Ugyan! Tud terepjarot vezetni, fat ultetni... IKEA-legozast nem kell tudnia :)

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2014.01.15. 13:30:32

@**mimi**:
Nalam sem tokeletes, de a semminel azert jobb. (most a sajatomat is egesz jol latom).

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2014.01.15. 13:36:45

@Kövérmadár [swe]: Meg fát kivágni...egy csavar meghúzása nem okozhat megoldhatatlan problémát :)))!

adg 2014.01.15. 13:37:13

@purple ragdoll: Amikor ezek a tipikus kockák épültek, akkor az volt a cél, hogy nagyon gyorsan lehessen milliószámra gyártani a lakásokat. Ugye jót, olcsón, gyorsan, és ebből akár kettőt is választhatsz. Meglepően sokat lehet rajtuk dobni egy kis festéssel, mint a képeden is látszik, nem is értem, ez 50 évig miért nem jutott eszébe senkinek. Hol készültek a képek? A színesek 17 emeletesek, az nem Mo, ugye? Nem nagyon tudok ilyen magas lakóházról otthon.

A mai "paneleknek" meg az élőmunka megspórólása a célja, főleg az úgynevezett "kőművesek" kihagyása. Az angol bricklayer szó kicsit jobban tükrözi a valóságot. Gyorsabb, egyenletesebb minőségű, kicsit drágább. Viszont mivel nem 300000 lakást építenek egy kaptafára, ezért itt már némi építészet is szóba jöhet. Az első képemen lévő házban egyébként 2-300 m2-es lakások vannak, szóval elég tágas. Hogy az ungabunga mennyire hallik át a szomszédból, azt nem tudom, viszont csak egy szomszéd van, mert egy torony egy szintjén két lakás van. :)

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2014.01.15. 13:37:56

@Kövérmadár [swe]: @**mimi**: Tegnap óta nem javult a helyzet. A mobilnézetben viszont szépen látszik minden avatar. Talán a Homo Informaticusok téli álmukat alusszák.

bpetya75 2014.01.15. 13:45:59

@zöldeketbeszélek:

Nem akarom magamat fényezni (de igen), de embertelen küzdelmet folytatok a saját műszaki antitálentumságom ellen. Jelentem, kezdek feljönni, lassan kihozom döntetlenre a meccset. ;-)

Azt autóvezetést is jó sokáig kellett tanulnom, mostanra már egész jól megy, bár a kocsin azért vannak nyomai a tanulásnak. Érdekes módon a számítógép berhelésbe elég könnyen belejöttem. A fúrás-faragás viszont nem az én világom. Föl rakok egy polcot a falra, de egy szekrény összerakása már komoly feladat elé tud állítani.

Ez van. ;-P

maxval, a gondolkodni igyekvő bircа · http://maxval.co.nr 2014.01.15. 13:46:16

@Kövérmadár [swe]:

Androidon látszik, Windowson nem, szóval én Microsoft-ellenes összesküvésre gyanaxom.

adg 2014.01.15. 13:46:51

@**mimi**: A magasházak szinte mind előregyártottak. De csak a falak. A magas szó helyi értelemben értendő, max harmincegynéhany emelelet.

-----------------------

Nálam sem látszanak az avatárok, nem látom Digger mai arcát sem. :)

-------------------------

Előre kéne hozni a folytatást, én nem várok egy hetet. :) Szerintem szavazzunk. :D

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2014.01.15. 13:51:12

@bpetya75: Én az autóvezetéssel megkínlódtam, de tudok követ, fát faragni, korongozni, rajzolni...a számítógéphez viszont teljesen hülye vagyok :). Hát ez van...

Azért érdekes, hogy az IKEA milyen eltérő kultúrákban képes megvetni a lábát! Valamit nagyon jól csinálnak.

Quercus a favágó 2014.01.15. 13:52:16

@bpetya75:

A vezetés nekem soha nem volt gond. Az más kérdés, hogy úgy vagyok vele, mint zopilite kolléga. Útálok vezetni.

A szerelést, karbantartást, javítást nálunk is a feleségem végzi.
Pl. csatornát nem festek,mert szédülök,és nem akarok leesni. Áramhoz nem gyúlok, az esetleges kapcsoló cseréket is az asszony csinálja. Üssön agyon az áram? Nekem családom van.

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2014.01.15. 13:52:18

@maxval, a gondolkodni igyekvő bircа: Ennél jobb riposzt is telik tőled ;)!

Ezt tegnap már kiveséztétek a Tavarisi konyec plakáttal egyetemben!

maxval, a gondolkodni igyekvő bircа · http://maxval.co.nr 2014.01.15. 13:52:34

@purple ragdoll:

Orosz panelvicc.

A lakásban a falon egy réztányér.
- Ez meg mi?
- Beszélő óra.
- Az mi?
- Megmutatom!
Ekkor a tulaj ráüt a tányérra, mire aszomszéd lakásból:
- A kurva anyádat, este 11 van!

Quercus a favágó 2014.01.15. 13:54:17

@adg:

"Nálam sem látszanak az avatárok, nem látom Digger mai arcát sem. "

Hidd el, jobb így. Önarckép. Csak erős idegzetűeknek.

bpetya75 2014.01.15. 13:54:32

@zöldeketbeszélek:

Csavar meghúzása nem műszaki kérdés ;-)

Fadöntést se végeztem '12 óta sajnos. Talán idén végre lesz rá mód.

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2014.01.15. 13:54:43

@adg: Talán azért nem, mert nem a festés most sem a fő cél, hanem a hőszigetelés. A hőszigetelő lapokat viszont takarni kell, akkor meg már adja magát a színezés is. 50 éve még nem volt gond a panelek rettenetes költséggel történő kifűtése.

bpetya75 2014.01.15. 13:56:35

@QUERCUS:

"Üssön agyon az áram? Nekem családom van. "

Nagyon jó duma! Magamévá tehetem? ;-)

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2014.01.15. 13:56:58

@bpetya75: Mitől függ? Időjárástól?
Mi meg idén határoztuk el végleg, hogy jövőre már nem lesz igazi fenyőnk. Igen, tudom, ültetvényből hozzák.

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2014.01.15. 13:58:43

@adg: Lehet, hogy rosszul emlékszem, de az utóbbi hónapokban hányan csinálták végig valóban a sorozatot, akik ígérték? Csak Norina07-re emlékszem, ő minden posztját megjelentette, pedig kapott rájuk hideget-meleget.

Quercus a favágó 2014.01.15. 14:01:50

@bpetya75:

Nem baj kolléga, megosztjuk a teendőket. Te az asszonyt döntöd,én a fát. Könnyebb dolgom nekem van. A fa utána nem mondja, hogy nem volt jó.

purple ragdoll 2014.01.15. 14:08:30

@adg: Birca nyerte meg a hangszórót (még ha nem is volt szándéka), ugyanis a képek Oroszországban, Izsevszkben készültek. A sárga házban laktam egy rövid ideig, meg a harmadik képen látható házakhoz hasonlóban is. Nyilván eltérő volt a minősége az épületeknek, valami egészen nyugat-európai volt, valahol meg megállt az idő. Én se értem, miért nem lehet minden panelt befesteni vagy akár graffitivel beborítani (persze az őskáosz elkerülése érdekében valami előre kitalált koncepciót követve).
Akkor az általad belinkeltben szívesen laknék. Valahogy mindig megtalálnak az idióta szomszédok. :)
Egyébként még ez a jekatyerinburgi épület ugrott be a betett képeidről, igaz, ez szerintem inkább irodaház lehet:
www.kephost.com/view3.php?filename=a1_2014_1_15_cz1xh0p8dj.jpg

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2014.01.15. 14:08:57

@adg: Egy 200-300 m2-es lakasban csak talalsz olyan helyet, ami kellokeppen tavol van a szomszedtol :)

négyzet 2014.01.15. 14:11:43

Jó szöveg, köszi :)

adg 2014.01.15. 14:21:34

@QUERCUS: Asszony szokta mondani? :))))

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2014.01.15. 14:28:05

@QUERCUS:
Ezt nem ertem... most akkor jol megy a vezetes, de az aramutest megsem szereted?

@maxval, a gondolkodni igyekvő bircа:
Ez annyira tipikusan panel dolog... hogy mennyire tudtam utalni, mikor valaki furt :(

Quercus a favágó 2014.01.15. 14:36:09

@Kövérmadár [swe]:

Mert nekem már a nagyapám is azt mondta: Fiam, az asszony háztartást, meg áramot vezessen. Autót ne.

bpetya75 2014.01.15. 14:51:13

@zöldeketbeszélek:

A munkámnak nem része. Ezért csak akkor van rá mód, ha maszekba beesik. Most úgy néz ki, hogy februárban be fog, ha sikerül mindenkinek megfelelő árat kialkudni a gazdálkodótól.

@QUERCUS:

Dehogynem mondja. Azokból lesznek a balesetek.

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2014.01.15. 14:54:20

@bpetya75: Aha. Akkor remélem, hamarosan felgyűrheted az ingujjadat!

bpetya75 2014.01.15. 14:55:52

@Szilvana1:

Rám egyszer azért nézett csúnyán egy kallernő a vonaton, mert amikor segítséget kért az utazóközönségtpl, hogy "Ki tud németül?!" nem reagáltam. Végül megsajnáltam a két utast és megpróbálkoztam meine kleine hunglishommal. Bejött. A végén a hölgyemény így köszönte meg: "Miért nem szólt, hogy ilyen jól beszél németül?"

bpetya75 2014.01.15. 14:56:42

@zöldeketbeszélek:

Köszi :-)

Te hogy állsz munkafronton?

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2014.01.15. 15:13:10

@bpetya75: Engem Olaszországban dícsértek a munkatársaim meg a bolti eladók, hogy milyen jól beszélek olaszul, milyen szép a kiejtésem, de hát az olaszok borzasztóan udvariasak mindenkivel, aki legalább próbálkozik a beszéddel...:))). Úgyhogy nem bíztam el magam :)!

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2014.01.15. 15:14:26

@bpetya75: Folyamatosan keresgélek, de csak nagyon messze találok lehetőségeket :(. Agyalunk a megoldáson, a külföldi munka is fel szokott merülni, egyre gyakrabban.

VHB 2014.01.15. 15:57:05

Off
Intézett már vki Londonban a követségen új útlevelet magának? Ha jól értem, akkor a jelenlegi _nem lejárt_ útlevél elegendő az azonosításhoz és az új igényléshez. Tehát nem kell pluszban személyi vagy más arcképes cucc?

Quercus a favágó 2014.01.15. 16:03:52

@adg:

Nem. Mi a feleségemmel évekkel ezelőtt kötöttünk egy megállapodást. Én nem zaklatom Őt a szexel, cserébe nem issza meg a sörömet. Eddig működik.

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2014.01.15. 16:06:37

@QUERCUS: Es olyan simcs, hogy adtok a masiknak a ti "tulajdonotokbol"? :)

Világpolgár2012 2014.01.15. 16:12:06

@VHB:
Anyukámnak csináltattunk tavaly áprilisban, akkor nem kellett más, elég volt az útlevele, ami májusban járt le. Időpontfoglalás is flottul ment az interneten. Mondjuk én írnék nekik e-mailt és vinném magammal a választ, hogy biztos legyen. Tavaly nekem még aznap válaszoltak, amikor valamit kérdeztem.

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2014.01.15. 16:46:59

Svajciak!
Van valami olyan tradicionalis svajci kaja, amit erdemes kiprobalni? Vagy a lehetosegek olyanok, mint az angol konyhaban? :)

peacefroggg 2014.01.15. 17:12:41

@peacefroggg: @Mr Long [unatkozik, munkalkodik...]: mármint sajtfondü, nem csoki.. habár az sem rossz
csak nem Svájcban vagy?

rezsoatya (törölt) 2014.01.15. 17:12:50

@diggerdriver: nezd, mit fotoztam neked ma!
Trabantot Angliaban!!!
(mondjuk lehet, hogy csak a kerti torpe szerepet tolti be, mert hiaba kis auto, azon a keskeny kapun nem fer ki!)
Majd ha arra jarok megint, kozelebbrol is megnezem...

kepfeltoltes.hu/140115/20140115_102732_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

2014.01.15. 17:16:07

@bpetya75: @QUERCUS:
Tisztelt Kollegak! Par szakmai videoclip Kanadabol es az USA-bol:
Fakitermeles a XXI. szazadban:
www.youtube.com/watch?v=ZCfLW54VCOY
Fakitermeles 1946, California:
www.youtube.com/watch?v=qb_YNZn_kaQ
A favagas "magasiskolaja":
www.youtube.com/watch?v=ja2OViYV6BY
Fakitermeles utani "hulladek". Europaban akasztananak ezert:
www.youtube.com/watch?v=DUm7aYDkOWU
www.youtube.com/watch?v=ZCfLW54VCOY

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2014.01.15. 17:21:18

@peacefroggg: Oda kell utaznom harom napra, gondoltam kiprobalok alami helyi kajat. (Bar a spanyol kollegina mar keresi a spanyol ettermeket a varosban...)

2014.01.15. 17:27:55

@Cascabel:
Az utolso clip ez lett volna, szinten hulladek a vagasteruleten, Vancouver Island:
www.youtube.com/watch?v=YdtxJVjKkPQ

peacefroggg 2014.01.15. 17:29:36

@Mr Long [unatkozik, munkalkodik...]: melyik városba mégy? francia területen lehet más a nemzeti, a németről megkérdezhetem a főnökömet...

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2014.01.15. 17:37:52

@Cascabel: Neztem itt egy videot a neten a favagas/szallitasrol Kanadaban. Ezek faforgaccsal toltik meg a kamionokat, talan az IKEA-nak szallitanak?

@peacefroggg: Igy tokre nem vagyok kepben az ottani arakkal, mennyi penzt erdemes vinni, ha igazabol arra kel csak, hogy bemenjek valahova inni egy kavet, meg mondjuk az utolso nap venni valami kajat az utra? Ja, meg csokit kell hozni asszonynak.

Quercus a favágó 2014.01.15. 17:48:56

@Cascabel:

Kösz.
Az igazat megvallva, az agyongépesített fakitermelést szakbarbarizmusnak tartom. Nem igazán tudom, ezek az erdők hogyan újulnak föl. Főleg, ha nincs vágástakarítás. Tény, ezért itthon ölnének. Szerintem a magyar ökocelebek, meg a rózsadombi zöldek(természetvédőnek látszó sekkfejek), agytrombózist kapnának, ha ezt látnák.

Azok a fiúk,ott a fatetején tényleg profik. A kérdés csak az, hosszú életűek-é?

2014.01.15. 18:00:39

@Mr Long [unatkozik, munkalkodik...]:
" Ezek faforgaccsal toltik meg a kamionokat, talan az IKEA-nak szallitanak? "
A faforgaccsal (woodchips) toltott kamionok a forgacslap keszito uzemekbe viszik az arut "videkrol" Hogy ne uresen menjenek oda, egy idoben varosi hulladekot vittek ki peldaul Cash Creekre (British Columbia), onnan pedig faforgacsot Vancouver kornyekere az uzemekbe. Azota megtelt a szemetlerakodo telep, bar nem jartam arra az utobbi evekben.

bpetya75 2014.01.15. 18:03:00

@Cascabel:

A BC logger klipnél az jutott eszembe, hogy miért vágnak le egy ilyen fiatal erdőt? Betegek voltak a fenyők? A mammutfenyők miatt meg fájt kicsit a szívem...

@QUERCUS: kolléga kérdése bennem is felmerült. Vajon a magasban még kézi fejszével dolgozók lehettek hosszabb életűek, vagy a jobban gépesített mostani kollégáik?

A vágástakarítás hiányát meg nem is igazán értem. Miért nem darálják le a maradékot aprítéknak? Úgy tudtam, hogy a 20. század közepétől azért Kanadában is elkezdtek foglalkozni az erdőműveléssel. Hogy fog egy ilyen erdő felújulni? Mert ha így hagyják, akkor gondolom mesterséges erdősítésre nem kerül sor.

Quercus a favágó 2014.01.15. 18:03:47

@Mr Long [unatkozik, munkalkodik...]:

Csokit az asszonynak? Az túl egyszerű ajándék.

bpetya75 2014.01.15. 18:05:56

@QUERCUS:

Azt hiszem, hogy nálunk az agyongépesítés veszélye nem fenyeget. Még a fenyőink is térgörbék, nem is beszélve a többi fafajról ;-)

Talán az egy éger az, amit lehetne efféle harvesterekkel termelni, az meg csak felén, Somogyban számottevő, erre nem fognak ilyen költséges technológiát behozni.

Quercus a favágó 2014.01.15. 18:14:27

@bpetya75:

Erre nemes egyszerűséggel azt lehet mondani: cigány munka.

2014.01.15. 18:16:26

@QUERCUS:
Egy idoben felgyujtottak a vagasteruletet, ugy takaritottak:)
A kanadai "tree hugger" -ok a fakhoz lancoltak magukat, hogy ne tudjak kivagni azokat. Be is zartak a furesztelepek a 90-es evekben, bar nem miattuk. Ujabban az olajhomok kitermeles ellen vannak felhaborodva Albertaban (Fort McMurray) az extreme zoldek es nehany celeb (pl. Niel Young)
A kanadai favagok tenyleg profik. Azert itt is van baleset eleg sok. Nem gyerekjatek a motorfuresz. ( az en bal labam is tudna meselni) :(

Quercus a favágó 2014.01.15. 18:25:41

@Cascabel:

Mindig a bal láb sérül. Nekem vagy 4 éve piszik szerencsém volt. Átvágtam a bal bokám fölött a béléses gumicsizmát, elvágtam a lábamon a zoknit. A bokámon egy karcolás sem lett. Mai napig nem értem, hogy úsztam meg.
A szétvágott gumicsizmát nemrég dobtam ki. Addig a műhelyben volt. Emlékeztetett arra, ahogyan Te is mondod: a motorfűrész nem játék.

nyuszigonosz 2014.01.15. 18:34:55

@Mr Long [unatkozik, munkalkodik...]:
Van: a Rösti - reszelt krumpliból sült .... miazmagyarul, szóval olyan tenyérnagyságúl kétoldalról átsütött vastagabb lepény félék, finom.
Geschnetzeltes - húsétel, amikor a hús vékony csíkokra van vágva és általában tejszines-tejfölös szószban van. Mondjuk ehhez is megy a Rösti.
Vagy Bratwursthoz.
Vagy a sok sajtféle, ami Svájcban van.

2014.01.15. 18:35:48

@QUERCUS:
Gondolomazert a bal lab, mert azt teszi elore az ember tamado allasba, amikor vag. Nekem nem volt szerencsem: egy vekony agat vagtam, annyira feszult, hogy mikor atvagtam, a labszaramhoz csapta a fureszt, a csontvelotol 1 mm -re allt meg. Erdekes, hogy az egri korhazban egy volt erdesz kollega operalt, elottem vegzett 3 evvel, sebeszorvos lett:)

2014.01.15. 18:38:34

@Cascabel:
Operalas utan, hala a sebesznek es az egerszaloki gyogyviznek, jobb lett a serult labam, mint elotte:)

2014.01.15. 18:39:13

@QUERCUS: "Nem igazán tudom, ezek az erdők hogyan újulnak föl."

Úgy hogy újratelepitik csemetékkel és ezen a klimán a Douglas fenyő gyorsan nő. Volt egy ismerősöm aki ezt a melót csinálta - nagyon szerette, mert kint volt a természetben egész nap, de nagyon nehéz munka (nagy gyökereken és más komoly aljnövényzeten át kell bukdácsolni). Elültetik a kis csemetéket ami egy müanyag védőhálóval van körülkeritve. Az, hogy milyen fiatal fákat vágnak ki, gondolom azon is múlik, hogy mire van megrendelés - papiriparba forgácsnak, vagy 2x4 colos gerendának az épitőiparba, stb.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.01.15. 18:43:24

@QUERCUS:
Akkor már akár Mercedest is vehetsz.
:)))))))))))))))))))))))))))

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.01.15. 18:47:09

@rezsoatya(eng):
Ne viccelj, nyilvánvaló hogy azért falazták körbe hogy el ne lopják.
Az értéket óvni kell.
:))))))))))))))))))))))))))))

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2014.01.15. 18:58:31

@nyuszigonosz/D/: Koszi, a rosti magyarul is rosti vagy roszti :)

nyuszigonosz 2014.01.15. 19:00:19

@Mr Long [unatkozik, munkalkodik...]: Magyarul írva Röszti.
Kimondva Svájcban is Röszti, csak leírva Rösti.

2014.01.15. 19:01:48

@bpetya75:
" hogy miért vágnak le egy ilyen fiatal erdőt? "
Az utobbi 20 evben nagyon elszaporodott a Mountain Pine Beetle Eszak-Amerikaban. Csak British Columbiaban 16 millio hektar fenyoerdot pusztitott el. Gondolom, fertozott helyen fiatalon termeltek ki a fakat, mielott elpusztotta volna a fenyo bogar.

DieNanny CH 2014.01.15. 19:12:37

@charlieharper (UK, de nem London!):

A szülővárosomban az új CBA lett felszentelve...

Quercus a favágó 2014.01.15. 19:31:22

@Kövérmadár [swe]:

Figyelj! Ha mondjuk este 9-kor nőt akarok látni, átmegyek a szomszédba, Tecához. Na de ha este 9-kor sört akarok.....
Akkor is átmegyek Tecához. Nála sör is van.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.01.15. 19:33:29

@cougarcat:
Azért kérdik az erdészek hogy hogyan újítják meg merthogy a nagy halom hulladéktól nem lehet újraültetni.
Szerintem a hol a hulladékhalmok vannak az csak a feldolgozás helye, jellemzően út mellett.
Gondolom a területléptékek is mások mint Európában, néhány tízezer hektár nem tétel ott.

2014.01.15. 19:43:18

@cougarcat:
Szia! Nem tudom, hallotal vagy olvastal Joe Garner-rol? Nanaimoban elt, rendkivul jo es erdekes oneletrajzi konyveket irt a favagokrol, fakitermelo cegekrol Vancouver Islanddal kapcsolatban. Most jutott eszembe a neve, ujra el kellene olvasnom a konyveit.
www.abcbookworld.com/view_author.php?id=2603

2014.01.15. 19:53:44

@diggerdriver: Iszonyatos nagy területek vannak itt a vadonban. Igen, kb. igy néz ki, hogy van egy terület, ahova összehordanak egy jó nagy kupac hulladékot, ezt gondolom idővel elégetik. De a többi rész is elég ragyán néz ki - mindenfelé kisebb nagyobb rönkök, hatalmas ágak, vékonyabb fák hevernek, stb. Engedélyeket adnak ki tüzifatermelésre - ez is baromi nehéz munka és ezek az emberek megpróbálnak mindent hasznositani amit tudnak.

@Cascabel: Nem, ezt nem ismerem. Most úgy nézem megint beindult a fakitermelés, nagyon sok logging truck-ot lehet látni az utakon. Helyi üzem már kevés van, USA-ba vagy Japánba viszik a nyers fát. Nekem ez nem tetszik, hogyha már kivágják a fákat, akkor nem helyben dolgozzák fel (value added).

micsoda? 2014.01.15. 19:54:14

Sok humorral megirt, olvasmányos poszt. Szép hegyekre van a kilátás, az sem utolsó.

Quercus a favágó 2014.01.15. 19:57:05

@cougarcat:

Magyarországnak van talán a világon a legszigorúbb erdőtörvénye. A legutolsót 2009-ben fogadták el. Az egy más kérdés,hogy talán ez a legrosszabb. Mi mindenek előtt arra törekszünk, hogy az erdő természetes módon(magról, az akác esetében gyökér sarjról) újuljon föl. Ezért őshonos állományok esetében(tölgy, cser, bükk) csak kivételes esetekben engedik a tarvágást. De még ezt is komoly megkötésekkel( területi korlátozás, stb.). Persze nálunk a fenyőfélék nem újulnak föl természetes úton. Az is igaz, hogy nem is őshonosak.
Az őshonos fafajok esetében csak fokozatosan termeljük le az állományt(mi úgy hívjuk,hogy bontás), annak érdekében, hogy az a lehullott magról tudjon megújulni. Ha mesterségesen(makk vetéssel, vagy csemetével) újítunk föl, akkor annak elsődleges követelménye, hogy a vágásterület tiszta, letakarított legyen. (Nálam ez azt is jelenti, hogy nem tűrök semmilyen kommunális hulladékot sem a termelés, sem a felújítás során.)
Egyébként nálunk ha egy fél hektárnál nagyobb üres terület keletkezik egy erdőrészletben, arra az Igazgatóság már felújítási kötelezettséget ír elő.

33621 2014.01.15. 20:20:17

@Cascabel: Magyarországon hamar elhordanák ezt a vágási hulladékot. Letisztítanák a terepet rendesen.

**mimi** 2014.01.15. 20:20:29

@nyuszigonosz/D/:
a Rösti, az magyarul röszti :)

2014.01.15. 20:21:48

@diggerdriver: @QUERCUS: @Cascabel: @bpetya75:

Csak érdekességképpen linkelem be az egyik saját képem. A Mount Cokely területen készült a Vancouver szigeten. Sajnos a gép egy része nem látszik, mert nem tudtam, hogy a jövőben ez valakit majd érdekelhet. :) Ez rakosgatja a farönköket. A kép hátterében látszik a terjedelmes "clearcut" terület, ami tipikus látvány az aktiv termelési területeken.

kepfeltoltes.hu/view/140115/170_7080_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

Quercus - Amikor a férjemmel a Börzsönyben kirándultunk akkor szemtanúi voltunk az általad leirtaknak - találkoztunk erdészekkel és volt ismertető leirás is, nekünk is az volt a benyomásunk, hogy szigorúak a szabályok.

(remélem a link müködni fog)

2014.01.15. 20:22:36

@cougarcat: bocsánat, nem farönköket, hanem fatörzseket rakosgat az

33621 2014.01.15. 20:25:24

KEDVES HA!
Nem lehetne az érdekelt vagy aktuális informatikus emberkékkel konzultálni, hogy vajon miért van már két napja elcsúszva a komment szöveg az avatarokba. Ez egy kicsit vissza vesz a HA színvonalából! De gondolom ezt te sem akarod.:-)

nyuszigonosz 2014.01.15. 20:28:01

@**mimi**: Nos, ebböl is látszik, hogy mennyit vagyok én magyar nyelvterületen...:-))))

2014.01.15. 20:35:14

@cougarcat:
Pedig Joe Garner: Never a Time to Trust c. konyvenek a boritoja erdekes:)
www.amazon.ca/Never-time-trust-Columbia-predators/dp/0969134312

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.01.15. 20:39:16

Na szóval...

kepkezelo.com/images/8bap4lipaf7cdepd7pe.jpg

A posztra kár sok szót vesztegetni.
Remek, kiváló humorral megírt írás.
Hibátlan.
Várjuk a folytatást.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.01.15. 20:42:14

Véletlenül volt a készletben olyan kép ami fél avatar esetén is mutatja a lényeget:)))))))))))))))))

DieNanny CH 2014.01.15. 21:04:25

@Mr Long [unatkozik, munkalkodik...]:

älplermagrone. Krumpli és tészta egybefőzve tejszínnel, majd almaszósszal tálalva. Nagyon szeretem!

DieNanny CH 2014.01.15. 21:06:37

@Cascabel:

Tavaly a mellettünk lévő hegyoldalról helikopterrel hozták le a 10-15 méteres törzseket.

2014.01.15. 21:12:01

Mai poszt tetszett, várom a folytatást! :)

@Cascabel: :) A vadonban jobb elkerülni ezeket a gyönyörü lényeket. :) Egyszer láttam egyet, amit átszaladt előttünk az úton és mindjárt el is tünt a sürüben - szerencsére nem jutott eszébe hogy a kutyámra menjen. Néha elgondolkodom, hogy vajon hány ilyen macsek ült a magasban a faágon, minket stirölve, de túl lusta, vagy éppen jóllakott volt ahhoz hogy támadjásba lendüljön. :)

@QUERCUS: Találtam még régi képeket amit beszkeneltem. Itt látszik valamennyire hogy milyen a terep rögtön vágás után és utána hogyan kezdik el szortirozni az egészet. Nagyon nehéz terep ez és a természet nagyon gyorsan megkezdi müködését - az égerfa kezdeményeket néha vegyszeresen is kiszelektálják, hogy hagyják a csemetéket gyorsabban fejlődni. Az óceánról érkező nedves levegő is sokat segit.

kepfeltoltes.hu/view/140115/Lily_resting_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

kepfeltoltes.hu/view/140115/Lily_on_logging_road0001_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

Quercus a favágó 2014.01.15. 21:26:11

@cougarcat:

Most az jutott eszembe, hogy nálatok valószínűleg kemény pénzt fizetnének azért,ha valaki megcsinálná egy termelés után a vágástakarítást.
Mi itthon már ott tartunk, hogy az ilyen munkára is túljelentkezés van. Nem hogy az erdőgazdálkodó fizet, hanem az aki a munkát elvégzi, azért,hogy a hátramaradt vékony tűzifát összeszedi. Persze még emellett rendbe teszi a területet. Itt Borsodban az állami erdészet már 10-12 ezer forintot is elkér ezért a vékony tűzifáért, köbméterenként.

2014.01.15. 21:26:13

@Mr Long [unatkozik, munkalkodik...]: a helyedben vinnek a Wilkibol osszevasarolt fuggonyoket. Kiallni a svajci piacra arulni, allitolag nincs ott fuggony! Tobbet keresel majd vele, mint a havi bered.
Svajcban kaja.... Steak! Teljenes mas az ize, mint nalunk

Quercus a favágó 2014.01.15. 21:33:05

@charlieharper (UK, de nem London!):

Egy szaros táblás csokit akar ajándékba vinni az asszonynak. Ilyet 20 évi házasság után szoktak. Long meg még meg sem nősült.
Ha 20 év múlva kiküldik mondjuk Ausztráliába, mit kap a felesége ajándékba? Krokodilt?

TheHungarian 2014.01.15. 21:45:15

@maxval, a gondolkodni igyekvő bircа: HP-e? Ezzel kapcsolatban úgy fogalmaznék, hogy volt közöm hozzájuk, de így nem egészen pontos. Mondjuk inkább úgy, hogy a HP biztosította a fizikai és a virtuális eszközparkot (épület, számítógép, alkalmazások stb.), de a személyzetis feladatokat és a projekt vezetését átadta vagy inkább kiadta egy harmadik cég részére. 2013 júniusában munkahelyet váltottam anyagi megfontolásból, de mintegy 100 méterre dolgozom az előző helytől és nem sokban tér el a munkaköri leírásom.

TheHungarian 2014.01.15. 21:45:20

@rezsoatya(eng): Őszinte leszek, fogalmam sincs. Valószínűleg a szóvicc kedvéért. Nem saját találmány.

TheHungarian 2014.01.15. 21:45:41

Sziasztok!
Először is köszönöm szépen a rengeteg hozzászólást és a pozitív visszajelzéseket. Ezúton kérem, hogy ne legyetek nagy elvárással a második és harmadik részt illetően, ugyanis van olyan téma, amelyet nem tartottam fontosnak kifejteni (de ez saját megítélés), így talán összecsapottabb lett a dolog.
Biztosan fellelhetőek pontatlanságok a történetben, ezek azonban nem szándékomból, jóval inkább tudatlanságomból, tapasztalatlanságomból vagy emlékeim megkopottságából erednek. Itt kérem azokat, akik pontosabb információval rendelkeznek adott eseményt tekintve, javítsák a tévedésemet az esetleges félretájékoztatás elkerülése érdekében.
Kérem, hogy írjátok meg mi az, ami nem tetszett; mi az, amit hiányoltok vagy szeretnétek, hogy jobban kifejtsem. Amennyiben van rá igény, akkor írok egy hiánypótló posztot is... majd... mert rettentően lusta vagyok.
Igyekszem megválaszolni a kérdéseket és felvetéseket, válaszkommentként (már ha van ilyen szó és így írják helyesen).
Üdvözlettel,
Roland

TheHungarian 2014.01.15. 21:46:14

@maxval, a gondolkodni igyekvő bircа: Panelrengeteggel kapcsolatban: Van pár új építésű ház - főleg Mladost 4 városrészben -, de Szófiában valóban még mindig a panelrengetegek dominálnak. Lehet nem túlzottan modernek, viszont némelyik belülről brutálisan jól néz ki.
A belváros Serdica nevű részét szerintem egész szépen kipofozták, bár lenne még rajta mit javítani. Úgy tudom, hogy 2019-re nyeri el a tervek szerinti végső formáját, ugyanis Szófia akkorra pályázik az Európa Kulturális Fővárosa címre.

TheHungarian 2014.01.15. 21:49:35

@Énbagoly: Hivatali kommunikációhoz kis kiegészítés:
Megfigyelésem/tapasztalatom szerint két lehetőség van az ügyintéző hozzá(d)állását tekintve:
a. Megszokott normál esetben: elhadarja a mondandót, mint ha anyanyelvű bolgár lennél, majd mikor látja, hogy egy szavát sem érted széttárja a kezét és mehetsz utadra. Ilyenkor azonban menetrendszerűen érkezik egy bolgár, aki szívesen kisegíti a reménytvesztett idegent.
b. Jóindulatú idiótának néz: kinevet, majd kezdődik az activity mutogatással, magyarázással és rajzzal. Ez a szerencsésebbik eset, így amióta rájöttem erre a "trükkre" általában rá is játszom egy kicsit a "szegény, árva, külföldön elveszett magyar" szerepre. Általában működik :)

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.01.15. 21:50:38

@QUERCUS:
Valamikor a 70-es évek végén mi jártunk erdőre fáért.
A tarvágásokban mentünk a favágók után és a megmaradt ágakból csináltuk a tüzifánkat. Száz-százötven mázsát kellett vágni télire a cserépkályhába.
Természetesen baltával vágtuk, aztán rakatokba pakoltuk és otthon vágtuk tovább körfűrésszel.
Mi nem takarítottuk el a maradékot nem vágástisztítást csináltunk hanem csak a még használható fát kinyertük.
Fizettünk is érte valami minimális összeget.

TheHungarian 2014.01.15. 21:51:58

@Bellagamba: Pavlikeniről: Sajnos nem sokat mond :( Annyit tudok, róla, hogy település, és Veliko Tarnovo környékén van. Pavlikeniben még nem jártam, de ezek után mindenképpen útba ejtem. Itt Tarnovoról legendákat mesélnek, és a tavasszal tervezzük meglátogatni, ezek szerint Pavlikenivel együtt :) Van valamilyen tipped, mit érdemes arra felé megnézni?

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.01.15. 21:52:25

@QUERCUS:
Miért mit vigyen? Doxadildókronográfot?
:))))))))))))))))))

Quercus a favágó 2014.01.15. 21:57:24

@diggerdriver:

Éreztetnie kellene a menyecskével,hogy kreatív, gondolkodó nőnek tartja.
Vigyen neki ajándékba egy milka tehenet, meg a receptet. Aztán az asszony olyan csokit csinál magának amilyet akar.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.01.15. 22:00:18

@QUERCUS:
Sőt, hogy a kreativitását is demonstrálja a tehenet lábon hajtsa Manchasterig.
Mire hazaérne világhírű celeb lenne.

TheHungarian 2014.01.15. 22:00:46

@Szilvana1: Foglalkozásomat tekintve: számítógéppel dolgozik :). Sok munkatársam szereti programozónak hirdetni magát, de semmi közünk nincs a programozáshoz. Ez kb. olyan, mintha a halászsas azzal kérkedne, hogy ő vízügyi szakember - van köze a vízhez, de talán mégsem tekinthető szakembernek.
Történetem második részében olvashatsz arról, hogy kb. miről szól a munkám.

Szilvana1[Bucks, UK] 2014.01.15. 22:03:46

@TheHungarian: Köszönöm! Várom a folytatást! !

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2014.01.15. 22:14:55

@QUERCUS: Azt, hogy nem jovok haza. Most celeb lettem, vagy mi van?

Latcho Rom 2014.01.15. 22:15:57

@maxval, a gondolkodni igyekvő bircа: visszavonom a bajszos bulgar dumakat :) Volt a reszortban egy csudacsinos hataratkelt bulgar lany, mar 5 eve el mexikoban. Ottmaradt, s most a recepcion dolgozik, angol, spanyol, orosz nyelven.

Muscari 2014.01.15. 22:17:33

@TheHungarian: Nagyon tetszett a posztod, koszonjuk szepen es varjuk a folytatast. Nagyon jo a kep Plovdivrol, tervben van a meglatogatasa egyszer, ferjem szerint a legszebb bolgar varos.

A rilai kolostorban is voltal? Az is gyonyoru, ahogy korbeolelik a hegyek...

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2014.01.15. 22:21:46

@shakti_rom:
Ez csak azért van, mert a mexikói lányok még bajszosabbak és így nem tűnt fel a kicsit bajszosság ;)

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2014.01.15. 22:22:02

@shakti_rom: a bajszos bolgar a bajszos mexikoiak kozt :)

Muscari 2014.01.15. 22:23:14

Tudtok ajanlani valami bongeszot Androidra? Tele van a hocipom az Operaval, egyszeruen nem tudok telorol kommentelni, mert nem tudok belepni. A gyari bongeszo meg nem tolti be sokszor a kommenteket, valamint ott is mindig kijelentkezik :-(

@DieNanny [SZ,CH]: a szulovarosodban sarga szinu a korhaz epulete es kerek az SZTK? Egyszer mintha emlitetted volna, hogy edesanyad ott dolgozott.

Latcho Rom 2014.01.15. 22:24:35

Jo kis poszt, gyuhet a tobbi is :)

Latcho Rom 2014.01.15. 22:25:29

@Mr Long [unatkozik, munkalkodik...]: azert nem tunt fel??? nu akkor vissza az egesz :)

2014.01.15. 22:35:17

@Muscari: megneztem pontosan mennyit koltunk kajara. Ti a £100-at hany fore csinaljatok. Es ez total osszeg a hetre? Nincs benne a hetkozbeni ebed meg a kenyer/tej utantoltes?

2014.01.15. 22:36:25

@QUERCUS: vihetne az asszonynak gumicsizmat

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2014.01.15. 22:38:28

@charlieharper (UK, de nem London!): egyeb otlet?
A biznic mondjuk az lenne, hogy itt veszek fuggonyt, kint eladom es veszek gumicsimmat, azt visszahozom es itt eladom. :)

Latcho Rom 2014.01.15. 22:40:40

@diggerdriver: a dolgok nem sokat valtoztak amiota elgyuttel a rajkokkal :))))))))))

2014.01.15. 22:40:59

@Mr Long [unatkozik, munkalkodik...]: kedvelem a Tag-ot, de nem tudom, hogy mi a kereted es kedveli -e az orakat. Ruhaban, az asszony szerint a Channel olcsobb ott, mint itt es biztosan orulne a menyasszony neki.
Masik otletem, hogy hozzal neki sajtot, svajci bicskaval.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2014.01.15. 22:42:28

@Mr Long [unatkozik, munkalkodik...]:
Tudtuk, hogy hosszu, de azt nem hittuk volna, hogy az orrodrol van szo :)

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2014.01.15. 22:45:20

@charlieharper (UK, de nem London!): nem bankar vagyok, igy nem hord channelt en meg tag-ot.

@Kövérmadár [swe]: Ahogy Mo-n mondjak, ez nem fizetes, ez csak mellekes :)

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2014.01.15. 22:47:35

@Kövérmadár [swe]: Az a baj, hogy az ilyen okoskodas nem ment nekem sosem, igy nem lesz sajat vallalatom (bar nem is hianyzik)

2014.01.15. 22:48:59

@Mr Long [unatkozik, munkalkodik...]: az igazi jolmeno bankar nem Tag-ot hord. Az csak olyan nagyon plebs-nek szamit

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2014.01.15. 22:49:12

@maxval, a gondolkodni igyekvő bircа: Amikor atutaztam szofian nekem is ez volt az erzesem. Mintha visszarepultem volna az idoben 20 evet.

DieNanny CH 2014.01.15. 22:50:36

@Muscari:

Nem, nem! :-) Onnan pontosan 37 km-re északra! :-)
Anyukám emitt a "kerekben" még lánykorában dolgozott.
Jelenleg a "kerek"től délre 23 km-re lakom, ami viszont Apukám szülővárosa.

(... hogy mi mit kapunk a többiektől!)

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2014.01.15. 22:51:43

@charlieharper (UK, de nem London!): hanem van kulon korulotte egy ember, aki mondja neki az idot :)

nyuszigonosz 2014.01.15. 22:54:35

@Mr Long [unatkozik, munkalkodik...]: Ajándékról van szó a barátnödnek/menyasszonyodnak?
Tudod, annak nem kell drágának lenni, inkább ötletesnek.
Olyan valaminek, amit megláttál és abban a pillanatban tudtad, hogy örüni fog neki. És nem az ár-értéke miatt.

Muscari 2014.01.15. 22:56:20

@charlieharper (UK, de nem London!): 4 fore, de ez a nagy bevasarlas. A hetkozbeni kenyer, tej, gyumolcs az nincs benne.

Muscari 2014.01.15. 22:57:37

@DieNanny [SZ,CH]: koszi, akkor ezt beneztem. De semmi baj, most megnezem, hol laktal:-)

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2014.01.15. 22:58:59

@nyuszigonosz/D/: Az egesz abbol indult ki, hogy megkerdeztem kb milyen arak vannak kint, mert nem akaroik egy teljesen hasznalhatatlan penznembe fektetni. Es mondtam, pl vennek csokit asszonynak, mert imadja. Erre meg mar Channel ruhat kellene hoznom...

DieNanny CH 2014.01.15. 22:59:38

@Mr Long [unatkozik, munkalkodik...]:

Van egy olyan üzlet, hogy Landi. Na, ott mindenféle méretben és díszítésben lehet kolompot venni. Ha gondolod, ez egy jó befektetés. Mindig hallod, hogy hol van, tehát eldöntheted: találkozni akarsz vele, vagy kikerülni... :-D

nyuszigonosz 2014.01.15. 23:02:55

@Mr Long [unatkozik, munkalkodik...]: Látod, ha imádja a csokit, akkor azt vegyél és kész! Annak örülni fog. A csoki az klassz ajádnék.

nyuszigonosz 2014.01.15. 23:04:05

@QUERCUS: Egy esküvöt nem siet el az ember.
Meg ez nem is lenne jó ajándék.

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2014.01.15. 23:06:26

@nyuszigonosz/D/: Koszi, en ezt mar eldonttottem, csak a tobbiek brainstorm-olnak, bar ez inkabb mar hurricane kezd lenni.

2014.01.15. 23:08:48

@Mr Long [unatkozik, munkalkodik...]: meg mielott furcsa nezeteid lennenek, a felesegemnek sem channel a mindennapi viselete. Csak megjegyezte, hogy ott olcsobb

Muscari 2014.01.15. 23:08:50

@tildy[UK]: koszi, megprobalom. Hatha jobb, mint a classic.

bpetya75 2014.01.15. 23:10:37

@QUERCUS:

Az az (egyik) vicc a erdőtörvényben, hogy a természetes felújításnál nem pontosítótták, hogy a magról történő temrészetes felújítás esetén indokolt a véghasználat időbeli korlátozása. Ezért nem lehet a sarjról újítandó akácosokat sem tenyészidőszakban vágni. Ami meg nálunk van az égeresekkel, az megint röhej. Elsőre inkább abba az irányba akart elmenni a 'pestiember", hogy ott is erőltessük a természetes felújítást, akár tuskósarjról is. Lassan, talán sikerül eljutni odáig, hogy égernél nem működik a természetes felújítás, vagy csak nagyon speciális esetben.

A szigorról meg csak anyit, hogy elvileg lehetőség van arra, ha egy erdőtulajdonos elhanyagolja az erdejét, akkor kényszergazdálkodót jelöljön ki a hatóság, akinek a költségeit ráverik a tulajdonosra. A gazdálkodás finanszírozására létrejött egy alap, abba ment az erdővédelmi bírságok harmada. Ezt az alapot a VHR-ben megszüntették, vagy nemes egyszerűséggel nem is említik már, nem tudom. Ilyetén formán a hivatalnak kéne előfinanszírozni a dolgot, ami nem működik. Pedig lenne értelme a dolognak.

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2014.01.15. 23:11:01

@charlieharper (UK, de nem London!): azt irtam nem vagyok bankar, ezert nem hord channelt. te is rtad, hogy nem vagy bankar, igy tiszta sor :)

2014.01.15. 23:11:09

@Muscari: komolyan el fogom kuldeni neked a szamlat a hetvegerol. Mit csinalok rosszul?

Quercus a favágó 2014.01.15. 23:13:36

@nyuszigonosz/D/:

"Egy esküvöt nem siet el az ember."

Hát ezek a fiatal harcosok biztos nem. Rövidesen fontolóra kell venni a kisasszony, és az asszony megszólítás mellé a menyasszony bevezetését is.

Muscari 2014.01.15. 23:22:08

Szerintem semmit nem csinalsz rosszul. Masok az igenyeid, tobb penzed is van ra, szerintem nem baj az :-)

En is el tudnek ketszer ennyit is kolteni, hidd el. Szoktam nezni, hogy mi akcios, hus, felvagott, gyumolcs, es azt reszesitem elonyben. Meg mondtam, sok csirket eszunk, meg disznot, az nem draga. Gyumolcsot meg foleg kis boltokban veszek, most pl. 6 hatalmas mandarin (satsuma) volt egy font.

Tenyleg, te eszel disznohust?

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2014.01.15. 23:22:58

@QUERCUS: Most mi a baj? :) 8 eve vagyunk egyutt lasssan asszonnyal es a mostani szamitasok szerint 9.5 ev utan fogunk osszehazasodni. A 30. szulinapom utan :D

2014.01.15. 23:27:06

@Muscari: a munkahely kornyeken, napi £7-8 csak az ebed. Ezt is beleszamoltal, marmint a hetkozbeni ebedet? Vagy ezt otthon megoldod?

Quercus a favágó 2014.01.15. 23:28:05

@Mr Long [unatkozik, munkalkodik...]:

Megőrültél? Kapkodsz itt nekem. A 40.születésnapod is a 30. után van.

Quercus a favágó 2014.01.15. 23:32:27

@Mr Long [unatkozik, munkalkodik...]:

-Mond szívem,mikor fogsz végre feleségül venni?
-Aludjunk erre még egyet.
-Egy napot?
-Nem.Egy évet.

Muscari 2014.01.15. 23:34:27

@charlieharper (UK, de nem London!): nem, az nincs benne. De mi fott kajat altalaban otthon eszunk, munkahelyen szendvics, croissant megy, illetve a lanyom eszik a suliban de az nem sok.
En minden nap fozok otthon.

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2014.01.15. 23:35:00

@QUERCUS: Azert mindennek van hatara. A harmadikat mikor vegyem majd el? 70 evesen?Azzal is meg kell meg ismerkedni, meg osszeszokni! :DDDDDDDDDDDDD

calealenta 2014.01.15. 23:36:12

@tildy[UK]: azt hallottam, hogy a járműveik pl baromi régiek - én csak Romániában voltam, ott is utaztam húsz-harminc éves, telejsen jókarban lévő orros távolsági busszal (Vatra Dornei-i vonal) stb. Az emberek amúgy nem öltöztek másképp, de nekem a távolsági buszok voltak döbbenetesek. Meg egy vidéki nagyobb város külső kerületeiben a baromi szép, zsindelyszerű elemekből összerakott, néha festett faházak. Mondjuk sokan már csak "kisháznak" használták őket, de egy-két szépen karbantartottban laktak is, főleg öregek.
Bocs az offért:)
Bulgáriába elmennék, sokfélét hallottam már róla, nagyon gázakat is meg nagyon jókat is - a rendszerről is meg az emberekről is. Nyilván mind igaz, valamennyire:) Épp ezért azt nem tudom, lakni akarnék-e ott, de miért ne.

Szaktanár 2014.01.15. 23:36:24

@VHB: jól érted, legalábbis nagyon remélem, mert én is csak érvényes útlevéllel, és semmi mással nem, megyek hosszabbíttatni, két hét múlva. a neten tudsz időpontot foglalni.

rezsoatya (törölt) 2014.01.15. 23:36:30

@33621: "a világ nem fog hozzánk alkalmazkodni, nekünk kell a világhoz" :-)

"naszóval" (hogy klasszikust idézzek!)

Rajtam nem fog ki az "új rend":

kepfeltoltes.hu/140115/HA_avatar_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

rezsoatya (törölt) 2014.01.15. 23:46:13

@Mr Long [unatkozik, munkalkodik...]: "azért mindennek van határa" - de hát határátkelő vagy, vagy mijaszösz?!

33621 2014.01.16. 00:19:09

@rezsoatya(eng): Ez azért már HATÁRTALAN!

Naschkatze (Mostindien / CH) 2014.01.16. 01:30:01

@Mr Long [unatkozik, munkalkodik...]: Ha Bernbe mész, és igazi helyi kajäldät akarsz lätni, akkor ide menj: www.tramway.ch/ és Portion Berner Rösti Nature mit Spiegelei-t egyél. Röszti tükörtojässal. Annyi tojäst raknak rä, amennyit akarsz. Szerintem emberes adag. Viszont februär 11-ig zärva vannak.Tuti siszünet van.:-)
Az én kedvenceim: Raclette, Fundue, Fondue Chinoise (itt különféle husokat "fözöl" meg), Älpler makkaroni/Älplermagronen, és amiért nagyon oda vagyok az a Pastetli bärmilyen formäban. :-) Az Olma Bradwurst, és a Cervelat is jo.
@nyuszigonosz/D/: Én eddig itt csak hosszu ö-vel és s-sel kimondva hallottam. Röööösti.:-)

Latcho Rom 2014.01.16. 01:48:36

Cascadel bacsi...Mezzo, szuper Steve Khun koncert van.

2014.01.16. 01:58:59

@QUERCUS: A környékünkön müködő nagy fakitermelő vállalat szinte minden munkafázishoz alvállalkozót vesz fel - a vállalkozó veszi vagy lizingeli a gépeket és veszi fel a munkásokat. A kontraktor biztos kiemelkedően jól keres. A munkás kb. 25-30 CAD-ot kap óránként, ami nem rossz pénz, de ezért táborban él messze a vadonban (helikopterrel hozzák viszik őket), és kb. egy hónapban egyszer jut haza a családhoz.

A tüzifát személyes használatra 9 m3-ig ingyen el lehet vinni évente. Ezt a "hulladékot" már felhalmozták nekik az út mellé, csak abból lehet válogatni. Aki viszonteladásra akar vinni annak valamit fizetni kell de még igy is jól jár mert a sokszorosát kapja érte ha eladja.

Naschkatze (Mostindien / CH) 2014.01.16. 02:05:32

@charlieharper (UK, de nem London!): És aranyärban van.:-)
@QUERCUS: Cipö vagy täska formäjäban...?
@TheHungarian: Az erös kezdés utän ne harangozzäl mär be visszaesést, jo? :-))))
@DieNanny [SZ,CH]: Nanny b+! :-))))))))
@Mr Long [unatkozik, munkalkodik...]: Akkor a Merkur (vagyis mostmär Läderach) nevü üzletlänc egyik boltjäba menj be. Mindenhol ott vannak. :-) (www.laederach.com/chde/shops/standorte/)Vannak kimért csokik is, igy több fajtät is vihetsz. Vagy vegyél neki ott biberlit, ha a kicsit töményebb édeset szereti.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.01.16. 06:28:14

@rezsoatya(eng): Haha, itt a svédeknél is láttam már kettőt, abból az egyik csak reklámtábla-állvány volt.

Ezt meg valszeg beemelték, minden más bonyolultabb lenne.Lehet, motorja sincs már, úgy meg nem nehéz.

Ugyandehogy (törölt) 2014.01.16. 07:29:57

hát nem volt ez rossz poszt, de nem élveztem el tőle agyilag, bár lehet, hogy csak a szétdarabolás a baja

sőt, az biztosan baj, HÁ, ehhez neked nincs érzéked, mondjuk ki őszintén.

Quercus a favágó 2014.01.16. 08:05:47

@Babette_:

Veled akár a világ végére is!

DieNanny CH 2014.01.16. 09:00:14

@Naschkatze (...awesome shape baby.. ):

Hol találtad a nagy 'ä'-t? Én itt @DieNanny [SZ,CH]: csak a kicsivel tudtam írni.

Illúzióromboló kockacukor 2014.01.16. 10:08:52

Tavaly dolgoztam egy hónapot Pavlikeniben, hát az a legsötétebb balkánt idézte a pottyantós vécéivel és a környezettel. A szállás meg Veliko Tarnovoban volt, egy puccos szállodában, ott meg úgy éreztem magam, mintha Moszkva leggazdagabb környékén lettem volna. A város szép, a bolgár lányok meg a legszebbek a világon.

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2014.01.16. 11:19:38

Egy HÉT múlva folytatás??? Hogy képzelitek, hogy ilyen sokat kell várni? Ez a szolgáltatói társadalom?
Menten kivándorlok :)

Cpt. Flint 2014.01.16. 11:48:45

A poszt nagyon klassz. Tud valamit az írója az Aranyhomokról? A 80-as évek közepén-végén kétszer voltam ott, és csodálatos volt (persze elég szocreál színvonalon, meg fiatal is volt az ember). Tervezgettem egy ideje, hogy elviszem a családot. Pár hónapja megnéztem a Google mapson utcaképpel a helyeket, ahol jártam, hát elrettentő... Kihalt, omladozó szállodák, viskókkal beépített part menti sávok, elgazosodott utak, szemét és törmelék mindenütt. Mi lett azzal a hellyel? Pl. egyáltalán nincs kemping, hiába kerestem...

OFF
@bpetya75: Már miért nem megy felétek az éger természetes felújítása? Erre (É-Mo.) csak az van... jószerivel csak telepítésben ültetnek mesterségesen égert. Persze a tuskósarj eredet miatt nem is lehet harvesterezni. :)

peacefroggg 2014.01.16. 11:50:03

@Mr Long [unatkozik, munkalkodik...]: csokira egy 20-30 CHF-et esetleg félre tehetsz, abba belefér egy kifejezett csokibolti látogatás is.
Egy jó vacsorára 40 CHF-et számolhatsz, egy sör 6 CHF körül van
ezek luzerni árak egy nem felkapott, de kellemes étteremből.

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2014.01.16. 12:40:11

@peacefroggg: Koszi, nem is valtok, hasznalhatom a kartyam, jo arfolyamon, kis dijal. Max ott valtok, hogy legyen csorgo apro a zsebemben :)

Ginix 2014.01.16. 14:13:15

@peacefroggg: melyik luzerni étteremről van szó?

TheHungarian 2014.01.16. 18:59:02

@Cpt. Flint: Szia!
Sajnos az Aranyhomokról nem nagyon tudok semmit. Egyszer voltam a közelében (Várnában), de ott nem jártam. Kérdeztem barátnőmet (aki Burgaszból származik), de ő sem járt még arra, így releváns infóval nem tudok szolgálni.
Amit ajánlani tudok, az Szozopol és Neszebár (legalábbis szerintem, ne kérd rajtam számon :)). A Napos Partot viszont nagy ívben érdemes kerülni, mert kb. minden 3szor annyiba kerül mint máshol, még a McDonaldsban és a KFCben is - de ez megint csak magánvélemény...

TheHungarian 2014.01.16. 19:02:36

@Naschkatze (...awesome shape baby.. ): Magasról lehet nagyot esni és inkább legyen egy kellemes csalódás a vége, mint pofára esés... magasról... :)

TheHungarian 2014.01.16. 19:10:53

@Babette_: Anno elkezdtem egy tanfolyamot a munkahelyen, amelynek azonban mintegy 5 előadás után vége szakadt, mivel a tanár nem ért rá :)
Jómagam elképesztően lusta vagyok új lehetőség után nézni, így barátnőm tanítgat erre-arra.
Odáig már eljutottam, hogy megértek sok mindent és el tudok mondani pár dolgot, de a Higgs bozonról már nem tudnék előadást tartani.
Amikor kijöttem, csak pár alapszóval készültem:
- egy korsó csapolt kérek szépen
- köszönöm
- jó napot kívánok
A kezdethez képes már szegényesen bár, de elboldogulok. Mindenesetre tervezem, hogy elsajátítom a nyelvet, csak mint azt már írtam, nagyon lusta vagyok a "szorgalmi feladatokat" illetően.

TheHungarian 2014.01.16. 19:54:00

@Muscari: Szia,
Maximálisan egyetértek azzal, hogy Plovdiv a legjobb város Bulgáriában, egyébként ők is imádják - nem csak a Plovdiviak. Bár kisebb versenyben van Veliko Tarnovóval. Tarnovóban még nem voltam, de tavasszal megyünk.
A Rila monostor nekem is nagyon tetszett :), mindenképpen ajánlatos meglátogatni.

Quercus a favágó 2014.01.16. 20:22:24

@cougarcat:

Köszi. Elég sok mindenre van rálátásod.
Lennének még dolgok amik érdekelnének, de majd máskor. Tegnap is elaludtam a gép mellett, a kutyámmal egyetemben. Mondjuk ő most is itt alszik mellettem.

Naschkatze (Mostindien / CH) 2014.01.16. 20:26:10

@DieNanny [SZ,CH]: Caps Lock bekapcsol és ä. Igy tudod a nagy ö-t, ü-t is elövaräzsolni. Ha bekapcsolod a Caps Lock-ot akkor a kis ö-böl Ö lesz, és ha közben még a Shiftet is nyomod, akkor É. Ugyan ez van az ü/è billentyünél, és az ä/à-näl. Hosszu magänhangzokat pedig Alt Gr + a ? gombot nyomod meg elöször, majd a kivänt magänhangzot. :-)
@TheHungarian: Akkor värom a kellemes csalodäs! :-)

Naschkatze (Mostindien / CH) 2014.01.16. 20:34:28

@peacefroggg: Bocsi, de a 40 az kb a föétel... 2személyes kajäläs alkohol nélkül nem kinaiban vagy kebabosnäl 120körül szokott lenni. Nem Zürichben. :-)
@Ginix: Erre gondoltäl?

maxval, a gondolkodni igyekvő bircа · http://maxval.co.nr 2014.01.16. 20:37:17

@TheHungarian:

Hát, nem volt nehéz...

Gondolom, ismered a Mátét és az Elicát. Az egyikkel az egyik, a másikkal meg a másik korábbi munkahelyemen dolgoztam egyūtt.

maxval, a gondolkodni igyekvő bircа · http://maxval.co.nr 2014.01.16. 20:39:07

@TheHungarian:

A magyarországi bolgárok 70-80%-a Tarnovo környéki falvakból származik.

maxval, a gondolkodni igyekvő bircа · http://maxval.co.nr 2014.01.16. 20:44:18

@TheHungarian:

A legjobb nyelvtanulási módszer az anyanyelviházastárs.

Pár éve történt, a Danone bulgária főnöke, egy francia emberke 2év alatt nulla szintről eljutott oda, hogy már bolgárul tárgyalt. Közben elvettefeleségül a csajt, aki addig a tolmácsa volt.

TheHungarian 2014.01.16. 21:50:36

@maxval, a gondolkodni igyekvő bircа: Máté és Eli :)
Igen, szegény Mátét is el akartuk "csábítani" az Adeccotól, de sajnos beteltek a helyek. Viszont most amúgy is nagykirály lett a srác ott, ahol van, de feltételezem ezt te is tudod :)
Eli, aki Máté felesége vagy Eli, aki Adecco-s? Végül is mindegy, mindkettőt ismerem :)

maxval, a gondolkodni igyekvő bircа · http://maxval.co.nr 2014.01.16. 22:11:49

@TheHungarian:

A másik Eli. A feleségét csak képen láttam.

Egyébként az Adecco HP-projektjébe te úgy kerültél be, hogy nem találtak helyben elég embert, így Mo-ról kellett dolgozót importálni.

A Mátét annak idején én tanítottam be előző munkahelyén, de aztán elment 1 év után az Adeccóhoz, mert nálunk nem tetszett neki a munkaidő-beosztás, ugyanis nálunk 14-23 között volt a munka.

2014.01.16. 23:54:28

@QUERCUS: Tiz évig laktam itt egy olyan kisvárosban ahol szinte mindenki a faiparban dolgozott (kitermeléstől, a fa, cellulóz és papirüzemekig ill. a faipari gépek gyártóinál). Van egy magyar vonatkozása is a BC faiparnak, a soproni erdőmérnöki kar áttelepülése Vancouver-be 57-ben. Ha esetleg nem ismernéd a történetet, belinkelem - a cikk alján van egy retro képsorozat is. A végzett hallgatók közül sokan ittmaradtak és szép karriert futottak be - a kanadaiak elismerik hogy ezek a magyar emberek hozzájárultak az ipar fellenditéséhez és fejlesztéséhez. Úgy hivták őket hogy "the Hungarian Maffia", mert nagyon összetartottak. :)

kanadavilaga.com/2013/10/23/1956-a-soproni-erdomernoki-kar-menekulese-british-columbiaig-video/

Ginix 2014.01.17. 09:08:22

@Naschkatze (...awesome shape baby.. ): nem feltétlenül, csak tényleg érdekelt:)
sztem a 40 is lehet reális nem kebabosnál, na persze nem is a hotel montanaban v a thai gardenben. pont azért érdekel, h mire gondolt a nem felkapott, de kellemes hely alatt.

peacefroggg 2014.01.17. 11:34:54

@Naschkatze (...awesome shape baby.. ): valóban, ez csak a főétel, én magamból indultam ki, nem szoktam teljes menüket enni, és mivel Mr Long egyedül megy ezért nem 2 fővel számoltam.
a sör árát pedig szintén feltüntettem

peacefroggg 2014.01.17. 11:37:10

@Ginix: a Crazy Cactusra gondoltam, tex-mex étterem nem a városközpontban

Naschkatze (Mostindien / CH) 2014.01.17. 13:53:56

@peacefroggg: Valo igaz mindenki magäbol indul ki. :-)
Mexikoinäl én csak az elöételig szoktam eljutni...
Amugy kérdés, hogy ki mit szeret. Ha mindenképpen hust is akar enni az ember, és nem csirke/pulyka az a hus, akkor az megdobja rendesen a szämlät. 180g marhafilé 38piz a Crazy Cactusban. Van olyan hely, ahol a köretért még +ban fölszämolnak. A sör "olcso" italnak szämit, ami meg szokta még dobni a szämlät az az aperitiv a bor, és a kaja végi grappa. A kv a végén mär nem oszt, nem szoroz, föleg hogy sok helyen grätisz, ha sokat ott hagysz, vagy ha rendszeres vendég vagy.
Szoval peace froggg! Nekem sincs bérletem a schaffhauseni Fischerzunftba.:-)
@Ginix: Ez ugye mindenkinek egyéni preferencia. A Bourbaki pl 10évvel ezelött kellemes hely volt. :-) Ismered a Twiny Station-t?

Ginix 2014.01.17. 14:22:58

@Naschkatze (...awesome shape baby.. ): jaja, 1-2 pohár bármiből feltolja a számlát, az tény.
a bourbaki film előtti koccintásra pont jó. azt nemtom, milyen lehetett 10 éve:) a twiny station-t nem ismerem, de egy próbár megér majd egyszer.

@peacefroggg: ott eddig egyszer voltam és nagyon bejött! pont jövő hétvégén megyünk páran megint:)

ha nem is kifejezetten étteremről, de kajálásról van szó, sztem a pickwicks v shamrocks is belefér egy kellemes, haveros, kajálós estébe és kijön 40 chf-ből bőven (mondjuk én el vagyok egy pohár borral v egy ciderrel is).

peacefroggg 2014.01.17. 16:21:44

jah, mi is megyünk még, én legutóbb struccot ettem :)
ha tudsz ajánlani valami jót Luzerben akkor ki vele :)

Ginix 2014.01.17. 17:53:40

@peacefroggg: mi szeretjük a mirch masala nevű kis indiait, nem drága és nagyon jó a kaja, sokkal jobb, minz a kanchi a löwenplatzon. van egy helyes marokkói bár, barbés a neve, itt is lehet enni is, de nem kizárólag étterem, szintén az olcsóbb kategória, de finom és helyes kis hely (hej!).
még a bistro du theatre az, ami jó kis bandázós, vannak puccosabb kajáik is puccosabb árakkal, de ami ott mindent visz, az a csirkeszárnyak kis adag currys szósszal, ami mellé egy adag sült krumpli 2 embernek bőven elég...hú de megkívántam:)

sztem egy próbát megérnek, hajrá!

DieNanny CH 2014.01.20. 18:24:22

@Naschkatze (...awesome shape baby.. ):

Bocs, csak most néztem rá erre a posztra, és láttam, hogy írtál a nagy ä-vel kapcsolatban. Szóval, nekem magyar a billentyűzetem - teljesen magyar, tehát 1 betű van 1 gombon -, és az ä-t úgy hoztam elő, hogy altgr+a. Viszont a nagyot nem tudom előhozni...

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása