oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2014. január 03. 06:47,  Csapdában 750 komment

2014. január 03. 06:47 Határátkelő

Csapdában

Abból, ami itt van, csak földbeállás lesz – írja mai szerzőnk, a Magányosan Sétáló Macska, aki menne, de nem tud, mert nőként egyedül neveli a gyermekét, szakmája pedig a magyar nyelvhez köti. Pedig úgy látja, előbb vagy utóbb muszáj lenne elindulni – a nagy kérdés a hogyan.

nő gyerekkel.jpg

Karesz posztja billentett ki abból az évek óta tartó passzivitásomból, hogy csak olvaslak, de nem írok. Először kommentelni akartam, de oda túl hosszú lett volna, így megírtam inkább egyben, hátha másoknak is érdekes.

Ahogy láttam, Karesz posztját is sokan át tudták érezni - én azért, miközben olvastam, legszívesebben megráztam volna: „Hahó, ébresztő, mire vársz, menj, menj, MENJ, hogyhogy nem tudsz??!?! Az informatikusi szakma az egyik legkurrensebb, mit nem adnék, ha egy kicsit is konyítanék hozzá, már pályáznám az akármilyen favágós, de külföldi informatikusi állásokat, hogy megpattanhassak!!!"

A gyerek a döntő

És hogy miért akarok ennyire menni? Azért, amiért Karesz már látja, de még nem érzi, mennyire tarthatatlan itt maradni: mert nekem van gyerekem. Azt már Karesz is látja, hogy abból, ami itt van, csak földbeállás lesz: vagy csendben, vagy véresen, de az lesz, és bármelyik is lesz, nem tudom, hogyan és mikorra lehet ebből feltápászkodni (...és főleg: kikkel? - de ezt a vonalat hagyjuk is, mielőtt belemászunk a politizálásba).

A gyerekes ismerőseimmel (mármint azzal a kevéssel, akik még itt vannak) épp nemrég beszéltünk róla: ha van egy jó(nak mondható) fizetésed és egy biztos(nak látszó) állásod, viszont nincs gyereked, úgy tényleg faszán elvagy az elefántcsonttornyodban.

Még.

Amíg például nem jön el az az idő, hogy bár te fizeted a rezsit, mégse lesz a lakásodban fűtés, mert már többen lesznek a házban azok, akik nem tudják megfizetni.

Vagy hogy lenne pénzed mondjuk húsra, csak nem lesz hol megvenni. Vagy hogy iszonyúan görcsölő hassal addig ülsz az ügyeleten, ahol a néhány, még itt maradt, lógó belű orvos próbálja ellátni a megszüntetett / összevont kórházak miatt egyre nagyobb tömeget, míg a te vakbélgyulladásod végül szépen perforál, és ott döglesz meg, mert még van előtted x darab hasonlóan sürgős eset.

És ha „tisztes polgári jólétben" élsz, se lesz pénzed saját házra, független fűtési rendszerrel, Bécsbe járni bevásárolni és magánkórházban ellátást megfizetni. Mert ahogy haladunk a földbeállás felé, egyre kevésbé lesz pénzed bármire is.

Ellensúlyozni az Egyetlen Igazságot

És akkor arra se lesz pénzed, hogy drága magániskolákba járasd a gyereked. De ha lenne is, most már látszik, ott se lesz menekvés, ott is a pártunkéskormányunk által megálmodott Egyetlen Igazságot fogják tanítani neki a Központosított Tankönyvből, és szakfelügyelők fognak a tanárok nyakába lihegni, nehogy hajszálnyi kitérővel esetleg mást mondjanak, véleményük legyen, esetleg gondolkodásra próbálják nevelni a gyerekeinket.

Hatéves koráig még a tiéd. Utána bekerül a gépezetbe, és hiába próbálsz alternatívát mutatni neki, hiába próbálod ellensúlyozni, amit az iskolában döngölnek, nem lehet folyamatosan támadóállásban állva várni, ma épp mivel jön haza, milyen hülyeséggel tömték a fejét, mit kell neked hirtelen naprakész akadémiai tudással felvértezve megcáfolni. És aztán milyen baja lehet abból, ha ezt véletlenül visszaböffenti az iskolában.

Arról nem is beszélve, hogy az életednek egyéb aspektusai is volnának, mint folyamatosan a gyerek tananyagának a felülvizsgálatára és újraoktatására készülni.

Jó a szakma, de az anyanyelvhez köt

Kareszhoz nagyon hasonlóan én is tisztes polgári jólétben élek. Csak épp sokkal sérülékenyebb ez a pozícióm. Nő vagyok, és egyedül nevelem a három éves gyerekem. Diplomám nincs, de szerencsére jó a szakmám, szeretem is csinálni, csakhogy nagy csapda, mert az anyanyelvemhez köt, emiatt nekem tényleg nagy a veszítenivalóm.

Angolul ugyan tudok, de külföldön ugyanebben a szakmában anyanyelvinél szegényesebb nyelvtudással nem tudok állást találni. Hitelem szerencsére nincs, de megtakarításom se, legalább egy lakásom van, amíg azt pénzzé lehet tenni, el tudnék indulni - a totális bizonytalanságba.

Ekkora gyerekkel ráadásul nem opció a mosogatás vagy a pincérnősködés se, hiszen azokból a fizetésekből nem tudok bébiszittert fogadni, hogy az éjszakai műszak alatt legyen mellette valaki.

Tanuljak ki valami szakmát OKJ-n? Pártunkéskormányunk év elején verte szét az OKJ-képzést, most már egy vagyonba kerül és évekig tart, mire egy nyamvadt bizonyítványt szerzel egy szakmában, amiben csont kezdő vagy - miért is kapkodnának érted bárhol, főleg külföldön?

Vállalkozzak? Ha lenne valami szuper ötletem, kirívó tehetségem, megtenném, tippeket várok. :)

Keressek gyorsan egy pasit, akivel aztán együtt mehetünk ki, és míg ott be nem tudok tagozódni és állást találni, addig legalább az ő fizetéséből megélünk? Szuper, de ha olyan egyszerű volna pasit találni, a) nem volnék egyedül három éve b) ha találok is valakit, biztos, hogy ő is ki szeretne menni? c) attól tartok, a szóba jöhető pasik már rég elmentek.

Merre tovább?

A dolgot nehezíti, hogy bár Európában gondolkozom és angolul tudok, nem okvetlenül szeretnék angol nyelvterületre menni. Egyrészt mert Angliában most már kezdik nagyon utálni a kelet-európai bevándorlókat, és a szarabb életminőségre még csak-csak felkészülök, ahogy arra is, hogy egyedül (mármint a gyerekkel, de egy felnőtt, érzelmileg is támogató társ nélkül) minden szempontból nehéz lesz, de az már tényleg nem igazán hiányzik, hogy még büdös bevándorlók is legyünk.

Másrészt azért, mert a gyerekemnek olyan iskolát, olyan oktatási rendszert (és akkor már olyan társadalmat) szeretnék, ami úgy ad biztos, erős, használható tudást, hogy amellett nyitott, toleráns és széles látókörű világszemléletet is mutat, és nem nyomorítja meg.

Ez pedig a jelenlegi tudásom szerint az északi országokra jellemző, és ott ehhez még csak nem is kell magániskolákban gondolkozni. Persze, Ausztráliával is szemeztem, de ott a szigorú bevándorlási követelmények miatt esélyem sincs.

Ausztriában jó a közelség és az életszínvonal, de ha még most gyorsan belevágok is a némettanulásba, osztrákul még mindig nem fogok tudni (és szakmám se lesz tőle).

Németországtól meg az tart vissza, hogy ott is egyre több a bevándorló, és félek, hogy a kelet-európaiak előbb-utóbb ott is a törökökkel azonos elbírálás alá fognak esni (és persze ott sincs esélyem a szakmámra).

Rokonaim, olyan ismerőseim, akikre számíthatnék, nincsenek sehol az országhatáron kívül.

Lázasan töprengve

Szóval itt tartok: lázasan töprengve, hogy hogyan tudjak szabadulni ebből a csapdából, és egyáltalán merre induljak, és már előre félek attól, amikor eljön az az idő, hogy már a legszarabb borsodi állami iskola színvonalával is megelégednék, csak legalább Ausztriában legyen.

Egyelőre online nyelvtanfolyamokat keresgélek és vadul lottózom, már egy pár tízmillió is elég volna a kinti újrakezdéshez: ráérnék megtanulni a nyelvet, tudnánk bérelni egy, az itthonihoz hasonló kétszobás lakást, és talán még valami diplomát is szerezhetnék, amivel már el tudnék helyezkedni olyan szakmában, amit még szívesen is csinálnék - és mindehhez a létbiztonság és a nyugalom már tényleg csak hab volna a tortán.

De amikor felébredek, hogy bilibe lóg a kezem, mert se lottómilliomos nem vagyok, se nem tudok egyetlen éjszaka alatt kurrens tudást letölteni a fejembe, mint Johnny Mnemonic, akkor eléggé csapdában érzem magam. És piszkosul irigylem a Kareszokat."

A kommentelési szabályokról ide kattintva olvashatsz.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Magyarország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr145722120

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2014.01.04. 16:45:52

@morsels: 'A jobbik vezerkara es tamogatoi tobbsege nem szoke es kekszemu :-)'

Sot, nemelyik zsido. Nem 'zsidozok' itt, ez csak egy objektiv megallapitas volt :)

morsels (törölt) 2014.01.04. 17:00:45

@Mirjam2:
Marmint a Chanadra gondolsz?
O mar nem tajga a Jobbiknak :-)

De itt most tenyleg arrol volt szo, hogy miert orul msm annak, hogy szoke es kekszemu a gyereke. Plane a Jobbikkal osszevetve. Mert nem ertem.

Es nem vagyok sem Jobbikos, sem szoke, sem kekszemu.

2014.01.04. 17:31:43

@morsels: Szerintem koltoi tulzasnak szanta az arja kulsore valo utalast.

Ugyandehogy (törölt) 2014.01.04. 17:42:47

@macamuca [IHUN]: én pl a buzikat buziknak hívom szemtől-szemben, mert ők is magukat.
naés?

macamuca [IHUN] 2014.01.04. 17:51:18

@maganyosan setalo macska:
Én csakis a saját fejemmel gondolkozom, mivel a másokéba nem "látok" bele, maximum tippelem/feltételezem, hogy a másik ember miként vélekedhet. Ezt, hogy tipp/feltételezés, jelezni is szoktam, leggyakrabban a "szerintem úgy gondolja, úgy érti, stb" formulát használva.
Nem értem, miből gondolod, hogy a te fejeddel próbáltam gondolkozni...

"Azt meg bocs, de egyenesen kikérem, hogy azt feltételezed rólam, h én bárkit is büdös bevándorlónak titulálnék."
Hol írtam azt, hogy ilyet tennél (akár csak feltételezve rólad ezt)?
Visszaolvasva mindkét kommentemet (azt is, amelyiket ruju-nak címezve kezdtem, és a másikat, a neked címzettet is) én nem találtam ilyen megfogalmazású, vagy ilyen értelmű sort-sorokat.

@morsels:
"De itt most tenyleg arrol volt szo, hogy miert orul msm annak, hogy szoke es kekszemu a gyereke. Plane a Jobbikkal osszevetve. Mert nem ertem."
Tipp: a szőke+kékszemű gyerek/ember tutibizti egyértelműen nem cigány, így egy esetleges (szerintem végletekig eltúlzott-sarkított szitu lenne, és mint ilyen, nem tartom esélyesnek), a mostaninál is jobban elharapódzó cigányellenesség általánossá válásakor valamiféle "védelmet" nyújt egy szintén esetleges atrocitás ellen (=láthatóan nem cigány, vagyis bizti nem bántják majd).
Én ugyan tapasztalom a környezetemben a cigányozást-zsidózást (több száz ember között dolgozva nagyon sokféle emberrel találkozom...), de részemről nem tartom valószínűnek, hogy ilyen mértékben és ennyire durva megnyilvánulások általánossá, jellemzővé váljanak. Kb ahogyan attól sem félek, hogy halálra gázol egy autó: van is ilyen, nem is 1-2 eset, vezetek is, gyalogolok is, meg is történhet, node nem kalkulálok vele, mint esélyes variációval (pedig lehet, hogy majdan tényleg..).

macamuca [IHUN] 2014.01.04. 18:03:54

@Babette_:
Én meg kb sehogysem hívom őket.
Férfi is és nő is akad nem egy a környezetemben, ki a saját nemét preferálja. De nem a nemi identitásuk miatt kedvelem-nem kedvelem őket = számomra lényegtelen, hogy a másik kivel bújik ágyba. Így nagyjából szükségtelennek tartom, hogy akármilyen szóhasználattal is, de tudassam valakivel valamilyen téma kapcsán, hogy X-nek milyen a nemi identitása.
Kinek mi köze hozzá?
Miért lényeges?
Mit változtat meg az, hogy a beszélgetőpartnerem ezt is megtudja (tőlem, mert elmondom)? Ha tudta, újat nem mondok, ha nem tudta, akkor meg miért kell ezt nekem tudatni vele?
Ugyanez érvényes a nemzetiségre és a vallásra is.
Ha ezek ismeretében plusz pontot ad a másiknak, szimpatikusabb lesz neki, vagy épp ellenkezőleg, unszimpatikus, akkor az (szerintem) sima előítélet, tényleges, az említett személyhez kapcsolódó tapasztalat nélkül. És ez enyhén szólva is sem kellemesnek, sem hasznosnak nem mondható, szintén szerintem.
Magam részéről nem ezek miatt kedvelek-nem kedvelek valakit, ahogyan S. I.-nál is lényegtelennek tartom, hogy zsidó avagy ateista volt.
A kérdés nem az, hogy igaz-e, hogy valaki milyen vallású-nemzetiségű-stb, hanem az, hogy miért tartja valaki fontosnak ismerni ÉS továbbítani ezeket az információkat?

Ugyandehogy (törölt) 2014.01.04. 18:54:33

@macamuca [IHUN]: én speciel pozitívan diszkriminálom őket, és meg is szokták érezni.

lenoardo999 2014.01.04. 19:11:06

@maganyosan setalo macska: én egyáltalán nem érzem azt hogy csapdában lennél. Vagy ha igen, akkor pszichológiaiban, és az bárhová mész, veled jön. Egyáltalán nem kell elmenekülnöd. A távfűtéses lakás lecserélhető vagy sokszor leválhatunk egyénileg a központról. Pasit találni és együtt élni valakivel kint nehezebb lesz, mert eleve szűkebbek a lehetőségek. Jó munkát találni nagyon sokáig ott nem fogsz, mert nem értesz semmi ott értékeshez, így az itteni polgári létből az ottani társadalom aljához fogysz tartozni: rabszolga munka, rabszolga lét, rabszolga körülmények között. Ott aztán pláne nem fogod magániskolába járatni a gyerekedet, és magánklinikára járni. stb.

Kheopsz · http://giza.eg 2014.01.04. 19:14:29

@maganyosan setalo macska:

1. Gyerektéma:
" annyit tudok tenni, h vagy tuti biztos állásra megyek ki vele, vagy előremegyek és max két hónapom van állást és lakást találni, hogy ő is jöhessen."
Hát, hogy diploma nélkül tuti biztos állást kapj, annak nem tudom mi az esélye...hacsak nem vagy egy híres, nemzetközi szinten elismert valaki...
Két hónapig távol lenni a gyerektől az biztos senkinek sem lenne könnyű, de ha szerencséd van, összejöhet 2 hónap alatt rendes meló, de ehhez tényleg szerencse kell.
Azt ajánlanám, hogy kapj el itt pár "határtalan" fiatalt, akik kicsi gyerekkel mentek ki, oda ahova ki akarsz menni, és nyúzd meg őket, hogy kiderüljön, hogy/hova lehet költözni gyerekkel / állami juttatások (csúnya dolog, de egyedülálló anyukának kelleni fognak) / gyerekorvosok / óvoda / bölcsi, mittudoménmi, ami egy ekkora gyereknek kell.

2. Idegengyűlölet. Egyénekben létezhet, esetleg bizonyos csoportokban (szélső-szélső-hűdeszélső jobboldal), de a mindennapi életben, hacsak nem vagy muszlim/vagy kirívóan külföldi, nem fogsz vele találkozni.

A szőke kékszemű gyerekkel meg csak jól jártál :) Bár nekem barna a szemem, anyám biztos nem mondaná, hogy jól járt velem :))
De a lényeg, hogy egy ilyen gyereket meg úgyis lengyelnek néznek majd. :) Anglia, ha kiderül, hogy külföldi vagy, akkor két kérdés lehetséges: "Lengyel vagy?" vagy "Honnan jöttél?"
Ha meg északra mész, akkor meg még jobb egy szőke kékszemű gyereknek (most még...)

Kheopsz · http://giza.eg 2014.01.04. 19:18:51

@lenoardo999:

Ezzel csak egyetérteni tudok, kint az alsó réteghez tartozik az ember, ha nincs jó diplomája. Hapsit/csajt találni igen nehéz, az angol nem mindig ereszkedik le a "mi szintünkre", a többi keleteus összetart, szinte zárt közösség, magyar meg nem lesz annyi, hogy csak úgy válogasson az ember.

puhacica 2014.01.04. 20:16:43

@Barátusz [UKCaLCM]: az lesz az! de tevedsz: ez nem veletlen, ez egy JEL! :D

2014.01.04. 20:24:53

@shakti_rom: Az egyiket, amit te ajánlottál, The Butler. Jó volt. :)

Latcho Rom 2014.01.04. 20:29:00

@cougarcat: Did I? aszontam fent van, a feletol lapos a dolog, erzeleg ...de vegigneztuk.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2014.01.04. 21:31:07

@házelőtthinta: azok koze a magyar emberek koze, akik EVEKIG gyuttmenteztek, csak mert edesanyam nem helybeli?

BTW, semmi bajom veluk, ha tudom meg segitem is oket, de nem tartom igazi otthonomnak azt a telepulest.

2014.01.04. 21:37:58

@shakti_rom: Jó kis escapism volt. Kell nekem ez is, egyensúlyozza a nehezebb filmeket. :)

2014.01.04. 22:45:55

@tildy[UK]:
" azok koze a magyar emberek koze, akik EVEKIG gyuttmenteztek, csak mert edesanyam nem helybeli? "
Ezt a "gyuttmentezest" mar tobbszor emlitetted, de nem ertem meg most sem. En laktam sok helyen Magyarorszagon, ugy, hogy szuleim sem voltak odavalosiak, de gyuttmentezest sehol sem hallottam. Pedig volt a lakohelyeim kozott rendkivul zart kis falucska is. 13 evig eltem ott, de ma is ugy jarok oda, mintha haza mennek. Meg azok a gyerekek is megismernek, tisztelnek ott, akik meg meg sem szulettek, amikor disszidaltam. Hallottak rolam szuleiktol, rokonaiktol. Nem mindig jot, eleg rossz gyerek voltam:) Egy befogadas ketoldalu dolog. Lehet, hogy a jaszok nem egy befogado nepcsoport? Nem hinnem, sok jaszsagi haverom, munkatarsam volt, mig otthon eltem, kedves, baratsagos emberek szerintem. Sokat kutattunk is a Jaszsagban, ismerem kicsit a jasz lelket:) Szerintem volt valami mas oka is a gyuttmentezesnek.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2014.01.04. 23:03:53

@Cascabel: Edesanyam jasz, csak nem volt helybeli, edesapam felig jasz ( nagyapam bacs-kiskunbol jott).

Tudod milyen kisgyerekkent ezt atelni? 5-10 evesen?

A gyüttmentezés amúgy nem mai keletű,
"Ugyanis azt tapasztaltam, hogy a jászoknál gyakran generációk kellenek ahhoz, hogy valakit befogad- janak. Akinek nincs gyökere, arra azt mondják, hogy gyüttment. "

"Jellemző módon azonban ők is majdnem mind dósaiak vagy legalábbis jászok. "Gyüttmentek", nem jászságiak Bódis Gyulával, az első tanácselnökkel az élen csak az '50-es évek elején kerülnek rövid időre vezető pozícióba. "

"A hazai modernizáció egyik sokat vitatott - a tájon is érvényesülő - speciális alkérdéséről szeretném véleményét kérni, nevezetesen a zsidóság szerepéről. Beilleszkedésüknek a Jászságban élő idegenekkel szemben megfogalmazott fenntartások, azokat "gyüttment"-nek nevező gyakorlat miatt különleges akadályai lehettek. Néhány csúcsteljesítmény azonban bizonyítja, hogy a zsidóság mégiscsak alakítója volt az itt élő emberek életszemléleténe"

(Nem tudok róla, hogy zsidó gyökereim lennének, Jászberényben sosem gyüttmenteztek le bennünket, de falun évekig megkaptuk-megkaptam)

Latcho Rom 2014.01.04. 23:04:06

@cougarcat: Downton Abbey hetedik resz indul :-) Kitort a vilaghaboru! :-)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.01.05. 00:38:16

@cougarcat: Én bevallottan bagoly típus vagyok... :-)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.01.05. 00:46:24

@macamuca [IHUN]: Csak röviden válaszolnék: valóban nem releváns mindig, én is csak azt írom, sok esetben.Ahol nem, ott nem kell használni.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.01.05. 00:49:54

@macamuca [IHUN]: Illetve még annyit, hogy Magyarországon, a magyar nyelvű médiában, mint oly egyéb témakörben is, kicsit kezd ez a dolog átesni a ló másik oldalára.És ez sok embert idegesít már, köztük engem is.Ha nem lenne ez a téma ennyire túllihegve, a probléma se lenne vele ekkora.Rövidebben fogalmazva: a kevesebb több lenne ebből is.Szerintem.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.01.05. 00:56:20

@macamuca [IHUN]: "A posztoló is leírja, hogy bár angolul tud, de Angliába nem megy, mert utálják a bevándorlókat. Nem élt ott, de tudja... Az itthoni, politikailag nem éppen független sajtóból "tájékozódott". Az, hogy itt jópáran leírták a kint élve szerzett tapasztalataikat, hogy szó nincs efféléről, meg hogy ha dolgozik, akkor még meg is becsülik (országtól függetlenül), az nem igazán "hatotta meg"."

Várj egy picit, az egyszeri júzer, aki épp nem él Angliában, honnan a bánatból kéne tudja az igazságot máshonnan?Bevallom én is kicsit elszomorodtam, hogy úgy látszik télleg ez a helyzet.A kintiek csak később reagáltak rá, hogy azért árnyaltabb a dolog. Valszeg ezt a posztot is még akkor írták meg, (simán lehet 1-2 7 átfutás, míg kikerül) amikor csak a negatív híreket lehetett olvasni.Úgyhogy én nem ekézném ezért semmiképp a poszt-tolót...

Bal 2014.01.05. 02:15:47

@maganyosan setalo macska:

Két dolgot nem értek:

1. a hozzád hasonló, tuti fix nemzethalálban gondolkodó emberek miért gondolják azt, hogy képesek megmondani, mi lesz Magyarországon évtizedek múlva? Szerinted mit gondolt az emberek többsége csak a következő húsz évről 1940-ben, 1950-ben, 1980-ban, 1990-ben, és mi jött volna be belőle?

Népszerű illúzió ma Mo-on a minden egyre szarabb és lefelé megy dolog. Először is stagnál, a dőlést csak a spéci magyar sötétedős optika adja hozzá, plusz az utóbbi pár évben mindenhol a világon rosszabbul megy, mint előtte jópár évig. A helyzet mindig szerencse kérdése is, ami közmondásosan forgandó: egy negatív periódust szükségszerűen pozitív fogja követni. A gödör az aljáról tűnik a legmélyebbnek, de erős rövidlátás lenne egy enyhe lejtmenet után gigantikus, soha alját nem érő Gödröt vízionálni.

És a tények makacs dolgok: Magyarország EU tagként extrém védett helyzetet élvez, a világ élbolyába tartozik, és biztosan megvan benne is ugyanaz a növekedési potenciál, mint mondjuk Szlovákiában vagy Lengyelországban, vagy mint a hetvenes évek Spanyolországában volt. Ha ezt nem épp ebben a tízéves periódusban érvényesítjük egy-két rossz kormány vagy devizahitelek vagy akármi miatt, majd fogjuk a következőben. Persze hosszú távon most sok kockázat látszik, de az ember találékony állatfajta, és a lószarba se fulladtak bele a városok, mint az 1800-as évek végén azt bőszen megjósolták. Lehet, hogy harminc év múlva robotok fogják forgatni a nyugdíjasainkat az elfekvőben.

2. honnan tudod, hogy kint jobb lesz majd neked?

Elárulom, nem lesz. Amíg nem tartozol a felső 10%-ba, kint sem fogod tudni elérni azokat a dolgokat, amit a felső 10%-ra szabtak. Lehetőségeid társadalmon belüli mozgással, és nem az országok közötti migrációval fognak elsősorban javulni, egyszerűen azért, mert a szolgáltatások nagy részét az emberek egymás közötti viszonyai árazzák be. Például a magániskolát kint épp úgy nem fogod tudni megfizetni, ha nem tartozol a legjobban kereső rétegbe.

Van értelme az országok közötti migrációnak, de nem az általad hivatkozott 1-2. pont. Viszont sokkal inkább a két következő:

a) ki lehet használni azt, hogy az országok közötti viszonyok eltérőek. Azaz lehet, hogy külföldön csak a létra 30%-át éred el, de az ott összeszedett vagyon esetleg Mo-on már a 70% priviliégiuma. Ehhez viszont nem végleges kitelepedés, hanem országok közötti jól időzített váltás szükséges, a kint megszedem magam és hazajövök ősi és bevált stratégiája. Ha pl. a magyar ingatlant teljesen kifizeted a kint megspórolt pénzedből, már lehe, hogy az otthoni kisebb fizuból már jut a magánkórházra és a bécsi bevásárlásra is.

b) kockázatot csökkentő diverzifikáció. Ha egy család képes két vagy több országban dolgozni vagy élni, akkor biztosabban tekinthet a jövőbe, hiszen ha valamelyik ország totális csődnek bizonyulna, akkor összecuccol és átmegy a másikba.

Szóval lehet értelmes cél pl. egy állampolgárság vagy nemzetközi munkatapasztalat megszerzése, vagy egy vagyongyűjtés, amit Mo-on költesz el. De nem a posztod által sugallt 1-2. pontok, azok miatt marhaság: a jövőt Soros Gyuri se tudja megmondani, nemhogy te vagy én, aki jószerint csak a saját bőrünkön keresztül találgatunk.

______________ (törölt) 2014.01.05. 09:19:26

@diggerdriver: @geegee:
jelzem, hogy hamburgban már szedik le az étlapról a cigánypecsenyét meg a szószok nevéből a Zigeuner-t, pont azért, mert a Sinti és Roma Egyesület diszkriminatívnak találja. :)
a négercsókra hivatkoznak, amit állítólag már régen száműztek (a nevét legalábbis).
derstandard.at/1379293540003/Hannover-streicht-Zigeunerschnitzel-von-den-Speisekarten
viccesek a kommentek is, hogy mi lesz vajon johann strauss "der zigeunerbaron" c. operettjével. a téma súlyát jelzi a cikkhez fűzött szokatlanul sok komment. :)

www.tagesspiegel.de/weltspiegel/diskriminierung-hannover-verbannt-die-zigeunerschnitzel/8895080.html?mobile=false#commentInput

a fb-on javaslatokat is megfogalmaztak az új (píszí) elnevezésre, pl.: "Schnitzel mit Migrationshintergrund":
www.facebook.com/Patriotismus/posts/569310676438199
***

bátorításul a cikkszerzőnek: engem lényegében 3 hetes java önképzés után vettek fel egy jól csengő nevű cég IT-s java fejlesztői pozíciójára (Ausztria). igaz, volt 6 évvel korábbról némi informatikai múltam, de informatikai képzés tekintetében csupán egy munkanélküli átképző tanfolyammal büszkélkedhetek 1992-ből, ahol az akkoriban kurrens programnyelveket tanultuk (foxpro, dbase IV), melyeknek ismerete ma - hogy is mondjam - nem éppen nélkülözhetetlen. :)
szóval van egy-két szakterület, ahol gyorsan el lehet jutni olyan szintre, hogy minimális szakismerettel is tárt karokkal várják a dolgozni akarókat.
épp ma olvastam azt is, hogy pl. az ausztriai idősgondozás egyszerűen összeomlana, ha a románok és szlovákok hazamennének. az 58.000 e területen dolgozóból 1300 osztrák, a többi külföldi:
Österreichs Pflegesystem ruht auf den Schultern rumänischer und slowakischer Frauen. Von den 58.000 Gewerbeberechtigungen gehören gerade einmal 1300 Österreichern.
derstandard.at/1385171896052/Ohne-Rumaenen-waere-Pflege-laengst-kollabiert

még volt egy érdekes friss hír:
az osztrák munkanélküliség 1945 óta a második legmagasabb.
ugyanakkor még ezzel is a legkedvezőbb egész európában.
Die nationale Arbeitslosenrate hat in Österreich im vergangenen Jahr den zweithöchsten Wert seit dem Jahr 1945 erreicht.
Schwacher Trost: Österreich hat laut Eurostat - die Quote lag im Oktober, dem aktuellsten verfügbaren Wert, bei 4,8 Prozent - weiterhin die niedrigste Arbeitslosigkeit in der EU.

ugyanakkor azt is megírták, hogy az osztrák jóléti rendszert már most is sokkal nehezebb bevándorlóként "megcsapolni", mint amilyen nehéz a britet lesz, ha ott a most tervezett szigorításokat bevezetik:
derstandard.at/1388649928745/Sozialleistungen-fuer-Auslaender

jogalany 2014.01.05. 09:19:46

morsels
Csak figyeld meg a nagynyeremények egybeesését a magas állású politikusok lelépésével Horn - 2 milliárd, Medgyesy - 5 milliárd, smitelő - 3,5 milliárd, férjhez mentem ara hozomány - 3 milliárd, miközben több nyertes is adatátviteli hiba miatt csak a 225 Ft-ot kapta vissza. Szelvényeik adatai eltűntek, amit a zárt adatbázis kezelés miatt simán meg lehet csinálni. Ugyanígy ki is lehet jelölni ki nyerjen!
USA-ban az FBI 7 lottóigazgatót tartóztatott le csalás miatt, - onnan vették ezt a rendszert.
Ahol lehet csalni - szoktak is. És a zárt kezelésű adatbázisnál lehet csalni.

BTBTBT 2014.01.05. 13:31:42

@macamuca [IHUN]:
Annyira szar műszakod volt, hogy még egy boroskóla sem segített ellazulni?

@puhacica:
És minek a JELe? :)

@Mirjam2:
Értem, de nem értem. Ha a PR-hoz is 5 év kell, miért nem inkább az állampolgárságra mentél rá? A WRS miatt?
Fiatal kopaszodó angol pasi sem volt kéznél? :)

Latcho Rom 2014.01.05. 14:46:38

@cougarcat: Blue Jasmine fent van vegre! :)

BTBTBT 2014.01.05. 15:35:55

@tildy[UK]:
Pontosan ezért kérdeztem.
5 év után nekiállni PR-igénylésnek, vagy várni még egyet, és állampolgárságért folyamodni? Nekem az már nem akkora különbség - ezért is kérdeztem M.-t, hogy nála hogy volt -, hogy ne tudnék várni.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2014.01.05. 15:41:23

@Barátusz [UKCaLCM]: Hat nem tudom, en biztosan kikerem a permanent residencyt amikor elerkezik az ideje, ki tudja , beszamitanak-e mindent a 6 evbe . akkor mar inkabb legyen papirom rola, hogy 5 eve itt vagyok. ( Iden novemberben lesz annyi, hogy szalad az ido.)

BTBTBT 2014.01.05. 15:45:04

@tildy[UK]:
Teljesen rendben van, hogy így gondolod. Személy szerint nem indítanék el két igénylést. Persze fogalmam sincs, hogy a PR mibe fáj.

puhacica 2014.01.05. 15:58:00

@Barátusz [UKCaLCM]: lassuk csak... mondjuk annak, hogy egy helyen jartunk az ismerosoddel? ;)

maganyosan setalo macska 2014.01.05. 17:06:21

@Mirjam2 és Morsels: a szőke és kékszemű gyerek úgy tűnik, kicsit beakadt, pedig próbáltam úgy megfogalmazni, hogy világos legyen: nem _örülök_ neki, hanem h a mai közhangulatban volt már, h eszembe jutott. és igen, mert egy okkal kevesebb a basztatásra (hozzá kell tegyem, barna szemem és hajam van, kreol bőröm, sose cigányoztak vagy zsidóztak le - de velem még előfordulhat. ahogy máshol meg nézhetnek muszlim/pakisztáni/román/bolgár/akármilyen más, mostanság kevésbé népszerű bevándorlónak).

BTBTBT 2014.01.05. 17:09:39

@puhacica:
Szóval akkor jel, nem JEL, mi? :)))

Latcho Rom 2014.01.05. 17:12:02

@maganyosan setalo macska: ez legyen a legnagyobb problemad. kreol vagyok, kekszemu, meg sose neztek se zsidonak se romanak, csak magyarnak az akcentusom miatt, vagy gorognekmamnevem miatt. Ugy ertem itt kanadaban, vagy fr-ban.

pesten lezsidoztak egyszer az utcan, meg az atkos ferenc rezsim alatt, csoves volt az illeto, az 56-os emlekmunel.
Ergo, ez ne tartson otthon :)

maganyosan setalo macska 2014.01.05. 17:45:16

@Bal:

1. az EU pozícióját most épp nem mondanám olyan baromi stabilnak, ha ott bármi történik, mi megszopjuk. az is érezhető, h az EU-n belül léteznek a "húzó" országok, meg azok, amelyek lassan csak megtűrt családtagok (mert stratégiailag mondjuk még kedvezőbb, ha oda tartoznak, esetleg felvevőpiacként még úgy-ahogy működhetnek, de ez sokba fáj az EU-t finanszírozó pár országnak, kérdés, mikor unják meg.)
az is lehet kérdés, azt mikor unják meg, h megy a nemleszünkgyarmat, meg az államilag finanszírozott EU-bashing plakátkampányok, miközben a zsét azért köszi, visszük, oszt jónapot (esetleg pár tockost is beígérünk nekik, ha ugrálnak).

és hogy a világ élbolyába tartozunk? ööö, a leszakadásunkról: www.vg.hu/velemeny/elemzes/tartos-leszakadas-fenyegeti-magyarorszagot-408970
és hogy milyen mezőnyben vagyunk: www.bruxinfo.hu/cikk/20130108-no-a-szakadek-az-eszaki-es-deli-orszagok-kozott.html

2. honnan tudnám, hogy jobb lesz? egy szóval se mondtam, hogy jobb lesz. más lesz, sőt eleinte nyilván szarabb is lesz, mert egyedül leszünk, rosszabb anyagi körülmények közt. viszont lesz jövőnk.
igen, a társadalmi elöregedés ott is fenyegető probléma, de ott még létezik nyugdíjrendszer, tehát lehetséges, hogy ott még nekem is lesz ilyenem (itthon? "egyéni számlák", aha. a magánnyugdíjpénztári pénzem még megvan, de nincsenek illúzióim, nyilván az sem sokáig már.) de a kinti keresetekből állítólag még akár félretenni is lehet, így akár megtakarításom is lehet, amiből ráadásul _nem_ a gyerekem egyetemét kell majd fizetnem, mivel az ingyenes és megfelelő színvonalú (igen, az államira gondolok), így aztán a pénzemből a saját öregkoromat tudom majd fedezni.
hogy nem kell azon aggódnom, hogy milyen faszságot tolnak majd a gyerekem fejébe történelemből, világnézeti kérdésekben, vagy akár csak hozzáállásban.
honnan veszed, hogy magániskolába akarom ott járatni? létezik olyan oktatási rendszer, ahol nem ideológiai alapon tanítanak irodalmat meg törit a kölyköknek, sőt, még csak nem is ellenfélnek, hanem partnernek tekintik őket.

igen, azt írtam, jó állásom van, anyagi biztonságom, hitelek nélkül. és azt is mindenhol hozzátettem, hogy "még". mert ez manapság bármikor változhat, és akkor itt lógok a levegőben én is, éljek meg 47 ezerből, vagy menjek napocskát rajzolni közmunkás-továbbképzésre. a helyzetem speciálisan szerencsés, de ez bármikor véget érhet, és ezt nem kéne megvárnom.

vagyongyűjtés-hazajövetel? muhaha, no way: mint a posztom elején is írtam, nem mennék bele politikai hitvitákba, de a jelenlegi kormánytól hányok, meg azoktól is, akikre le lehetne őket cserélni - akkor...?
szerinted milyen jövő várható egy olyan országban, ahol már tényleg semmilyen botránynak nincs következménye (legszemléletesebb és legutóbbi példa erre a mostani NAV-balhé), de ahol nyugdíjad már nem lesz, az oktatást szétverik, a nyelvoktatást leépítik, a szociális hálót szintén, de ez érthető is, hisz már csak azok adóznak, akiknek nincs más választásuk, viszont egyre kevesebb a pénzük...?

nemzetközi munkatapasztalat: ha nem üt be semmilyen szarvihar, én azért nem mennék már tovább onnan, ahová sikerül kikeverednem. elég nagy váltás lesz már ez is a gyerekemnek, nem akarom végigrángatni a fél világon. persze, később majd menjen ösztöndíjjal vagy dolgozni, amerre akar, de legyen gyökere valahol, otthona, barátai, és döntse el ő, mikor és hol akar élni.

maganyosan setalo macska 2014.01.05. 17:51:17

@shakti_rom: dehogy ez tart itt :) mondom, ez a teljesen mellékes szál csak véletlenül túl nagy hangsúlyt kapott itt.
a posztban túl sok mindenről írtam egyszerre, nem bonthattam ki minden aspektust, ebből lett itt a cigányzsidóbuzizós melléktopik is, (amiben aztán sikeresen megfejtettétek, mire gondolt a költő :)), de ha belementem volna az összes lehetséges kitérőbe, komplett szakdolgozat lett volna a vége.

maganyosan setalo macska 2014.01.05. 17:57:37

@sorsolo: köszi a biztatást, de nekem sajna kicsit nagyobb nekifutás lenne, nincs IT-s céges hátterem, a programozásról meg annyit tudok, hogy html-ben képes vagyok szöveget formázni meg linket berakni :(
(kérdeztem egy havert korábban, aki ezzel foglalkozik, hogyan lehetne hozzákezdeni, nagyjából kedves buksisimi volt a válasz)

maganyosan setalo macska 2014.01.05. 18:07:28

@geegee: köszi, hogy védelmedbe vettél :) de azóta én is leírtam már neki (és másoknak, akik ugyanezt vetették a szememre), h szerencsére nem csak magyar internet van itthon :) és igen, külföldi forrásokból is lehet ellenőrizni azt, amit a magyar lapok írnak.
És igen, tudom, h csak az élősködő, segélyekre utazó bevándorlók ellen irányulnak ezek az intézkedések, de
a) nekem, egyedülálló, kisgyerekes anyaként akkor is eléggé fontos, h _miközben dolgozni megyek oda_, a lehető legtöbb szociális segítséget megkapjam, amire jogosult vagyok,
b) írjam ide is, hogy "...még"? akkor megint azt kapom, h én vagyok paranoid :)

maganyosan setalo macska 2014.01.05. 18:17:23

@lenoardo999: ööö, te hol olvastál ilyeneket a posztomban?

- eszem ágában sincs magániskolába járatni ott a gyerekem, mivel olyan helyre mennék innen, ahol van normális közoktatás (de ezt írtam is a posztban).
- leválni a távfűtésről: szuper, akkor már csak a tízemeletes házunkban lakó kábé 1500 embernek legyen állása és fizetési kedve!
panelt eladni? igen, ez terv, de nem azért, mert abból majd veszek saját fűtésű házat (öö, mekkorát is kapok egy panel árából...?), hanem mert abból megyünk majd el innen.
- nem fogok pasit találni odakinn: naná, hogy nem fogok, ha itt nincs, ott még nehezebb lesz, de van épeszű ember, aki máshogy gondolja?

maganyosan setalo macska 2014.01.05. 18:54:49

@macamuca [IHUN]:

az, hogy bocs, a saját fejemmel inkább én gondolkoznék, az erre az eléggé epésnek tűnő bekezdésedre volt a reakcióm:

"A posztoló is leírja, hogy bár angolul tud, de Angliába nem megy, mert utálják a bevándorlókat. Nem élt ott, de tudja... Az itthoni, politikailag nem éppen független sajtóból "tájékozódott". Az, hogy itt jópáran leírták a kint élve szerzett tapasztalataikat, hogy szó nincs efféléről, meg hogy ha dolgozik, akkor még meg is becsülik (országtól függetlenül), az nem igazán "hatotta meg"."

Azóta párszor leírtam már, h szerencsére nem csak magyar internet van itthon, hanem olyan, amin akár külföldi weboldalakat is meg tudok nézni!!! :)

A másikat pedig azért írtam, mert te azt írtad, hogy "a többség nem veszi észre, hogy saját maga is tele van előítéletekkel, sztereotípiákkal.
Szeretné, ha a fogadó ország nem lenne előítéletes vele szemben, miközben ő maga is az, velük szemben..." - én nem hiszem, hogy tele volnék előítéletekkel velük szemben. náluk szeretnék élni és dolgozni, azt úgy nem lehet, ha amúgy utálunk valakit. én sem büdösbevándorlózok le senkit, aki ide jön dolgozni, úgyhogy nem valamiféle saját előítéletek íratták ezt velem, hanem az, hogy tudom, itt is vannak sötét, gyűlölködő faszok és ott is - csak épp itt nem vagyok célpontjuk, ott meg lehetek.

másrészt épp elég rég olvasom a HÁ-t ahhoz, hogy tudjam, nem utálják egyöntetűen a bevándorlókat, csak attól tartok, hogy ez a "túl sok ember jött túl rövid idő alatt" jelenség vajon mennyire erősíti azokat, akik mégis. Norvégiáról se gondolta volna senki, h jómódú, fejlett skandináv államként ilyen problémákkal küzd - egész addig, míg Breivik ki nem borította a bilit.

Latcho Rom 2014.01.05. 18:59:38

@maganyosan setalo macska: A kolto aspektusbol en kimaradtam teljesen :-)

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2014.01.05. 20:14:48

@maganyosan setalo macska: "panelt eladni? igen, ez terv, de nem azért, mert abból majd veszek saját fűtésű házat (öö, mekkorát is kapok egy panel árából...?), hanem mert abból megyünk majd el innen."

Attol fugg hol veszed. A falunkban akar 2-3-t is.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2014.01.05. 20:16:36

@Barátusz [UKCaLCM]: 55 fontba.
Amugy nem tudom olvastad-e, de siman kinez az, hogy ha a konzervativok maradnak, akkor itt 2017-ig nepszavaz lesz az EU-ban maradasrol. Na innentol kezdve tuti, hogy megyek a brit allampolgarsagert.

2014.01.05. 20:40:22

@tildy[UK]: szerintem Labour nyer. Milliband az aki ossze vissza iger, nem ert a gazdasaghoz. Vagyis total eladhato a plebsnek. Labour Westminstert josolok.

2014.01.05. 21:22:00

@maganyosan setalo macska: Ha ingyenes egyetemben gondolkozol - bar ez meg korai - akkor mindenkeppen a skandinav allamokat celozd meg, mert Angliaban mar a legolcsobb egyetem is hatezer font tandijat ker evenkent.

2014.01.05. 21:23:32

@charlieharper (UK, de nem London!): Szerintem is Labour fog nyerni, sajnos.

2014.01.05. 21:28:25

@Barátusz [UKCaLCM]: 'Értem, de nem értem. Ha a PR-hoz is 5 év kell, miért nem inkább az állampolgárságra mentél rá? A WRS miatt?
Fiatal kopaszodó angol pasi sem volt kéznél? :)'

5 ev utan kertem a pr-t, es ra meg egy evre az allampolgarsagot. Szerintem fontos hogy megkerd a pr-t, mert sosem lehet tudni mi tortenik egy ev alatt. Pasikkal kapcsolatban arra probaltam celozni, hogy nem volt kedvem brit utlevelert ferjhez menni, bar ugy gyorsabb es egyszerubb lett volna :)

maganyosan setalo macska 2014.01.05. 21:42:57

@Mirjam2: igen, ez az elképzelés, csak nem tudom belőni, melyik. viszont Finnországban talán még előny is lehet, h magyarok vagyunk :)

maganyosan setalo macska 2014.01.05. 21:44:45

@tildy[UK]: semmi bajom nem volna a faluval, csak nyilvánítsa önálló köztársasággá magát :)

BTBTBT 2014.01.05. 21:52:35

@tildy[UK]:
Nézegetem a híreket, de a toryk - annak ellenére, hogy választási ígéretként szerepeltették az EU-referendumot -, úgy félnek annak meglépésétől, mint a tűztől. Az elmúlt majdnem 4 évben sem törték össze magukat, hogy érdemi lépést tegyenek felé. :(

Egy 2. Gordon Brown vagy Blair-kormány jobb lenne, mint ez a mostani? Mindannyian nagy "szakértők". A Clegg-gyerekkel az élen.

@Mirjam2:
PR-ben nem vagyok otthon. LitUK-tudásszintnek felel meg az a teszt, amit le kell tenni hozzá?
Értettem a "férjfogásos" kommentedet, csak az idős kopaszodót fiatalra cseréltem. :)

maganyosan setalo macska 2014.01.05. 21:55:30

@tanato: érdekelne engem is, mi lehet azokkal, akik évekkel ezelőtt számoltak be itt a saját átkelésükről (a HÁ ráadásul nem is két éve megy, annál jóval régebben, még a postr-en indult: hataratkelo.postr.hu/), szóval biztos vannak nagyon érdekes fordulatok.
Én alig várom, h megírhassam az enyémet.

Latcho Rom 2014.01.05. 21:58:35

@maganyosan setalo macska: Jol lehetnek, dolgoznak kemenyen, nincs idejuk itt marhaskodni, elnek :)
Remelem.

maganyosan setalo macska 2014.01.05. 22:31:17

@tanato: illetve tényleg neked van igazad, csak két éves a HÁ, nahát, sokkal többnek tűnik :)

maganyosan setalo macska 2014.01.05. 22:33:19

@shakti_rom: jó, hát én is ebben reménykedem. illetve azért csak van idejük, hát te is itt vagy :)

wuaaa 2014.01.05. 23:10:30

@maganyosan setalo macska:
Breivik "biliborítását" súlyos szégyenként élik meg a norvégok, extrémista volt, beszámíthatósága máig vitatott. Norvégiában nincs gond, ajtók és lehetőségek nyílnak meg bárki előtt, aki a két legfontosabbat bebizonyította ottléte alatt, mégpedig :
- úgy dolgozik, hogy elismerjék a munkáját és ezt a tevékenységet tekinti fő megélhetési forrásnak
- megtanulja a nyelvüket olyannyira, hogy folyékonyan tudjon beszélgetni velük.
Ezek után úgy bánnak veled, mint a sajátjukkal. Mondom ezt úgy, hogy a mostani munkahelyemen 230-ból az egyedüli külföldi vagyok.

Nem ekézlek, mert egyrészt szimpi, hogy a posztod megjelenése után ennyit reagálsz, nem mindenki tenné (tette) meg, másrészt tartalmilag is rendben látszik lenni ami irsz. Részemről sok szerencsét és konkrétabb terveket kívánok!

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2014.01.05. 23:16:01

@Barátusz [UKCaLCM]: PR-hez ugy tudom nem kell LitUK. Csak naturalisationhoz.

BTBTBT 2014.01.05. 23:35:17

@tildy[UK]:
Nem tudom, azért kérdeztelek benneteket.
De eszerint a "settlement"-hez is kell -
www.ukba.homeoffice.gov.uk/visas-immigration/settlement/

"knowledge of language and life in the UK" -
www.ukba.homeoffice.gov.uk/visas-immigration/settlement/knowledge-language-life/

BTBTBT 2014.01.05. 23:37:41

@tildy[UK]:
Most látom: ha az alsó linkben lévő "changes"-re kattintasz, feljön a PDF is.

@shakti_rom:
Jó utat!

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2014.01.05. 23:50:28

@Barátusz [UKCaLCM]: hat EU-bol jovo emberkeknek automatikus a permanent residency 5 ev utan, marpedig igy nem hinnem , hogy kellene. Biztos, hogy ez, amit linkeltel eU-bol jovokre is vonatkozik?

BTBTBT 2014.01.05. 23:59:08

@tildy[UK]:
A fene se tudja már. Csak google-szörcsögtem. :)

Igazából ha jól látom, akkor nem, de a WRS-t itt is kérik a munkaviszony igazolásán túl.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2014.01.06. 00:21:06

@Barátusz [UKCaLCM]: kerik bizony, kiveve ha self-employed voltal. PArom az volt.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2014.01.06. 00:40:40

@Barátusz [UKCaLCM]: Mar lassan fel eve nem:) Szeirntem majd irok az elmult 5 evrol, amint elertuk az 5 evet itt:)

BTBTBT 2014.01.06. 00:45:34

@tildy[UK]:
Oké. A blogodban sincs semmi új nyár óta. Eseménytelenül telnek a hetek-hónapok?

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2014.01.06. 01:55:18

@Barátusz [UKCaLCM]: Ó, nem, nem, nagyon nem, munka látástól mikulásig leginkább.

Alig van időm élni az életem:D Na de hamarosan összekapom magam, írnom kéne, párom is cseszeget, inkább írnék cikket, ahelyett, hogy mindenhova kommentelgetek:D

Röviden , tömören: Több hónapnyi sikertelen próbálkozás után megpróbálta annál a cégnél, ahol a testvére is dolgozik fejlesztőként. Először internre vették fel 3 hónapra, de időközben üresedett egy QA hely, amit felajánlottak neki. Elfogadta. Így most QA, azóta lekerült a vállamról a súly, hogy csak én vagyok a kereső a családban. Mivel a végletek embere, rengeteget dolgozik, imádja a munkáját és jól is végzi.

tanato 2014.01.06. 07:07:53

@maganyosan setalo macska: Valószínűleg egybemosódik az IWW-el világ körül című sorozattal ami 2007-től vagy 8-tól ment 2011-ig.Ez bevallottan a HÁ szellemi elődje volt.

DieNanny CH 2014.01.06. 09:49:29

@Babette_:

Lehet. Mi így számoltunk:

Szüleim háza 42 m2-es. 2 évvel ezelőtt fűtésidényben elment havonta 10 m3 gáz naponta, az 300 m3/hónap. Ez beszorozva 120 Ft-tal, adott ki havonta 36 ezer Ft-ot. Gázkazánunk van, radiátoros fűtéssel, de vizet villanybojler melegíti.
Aztán kipucoltuk a meglévő nem használatos kéményt, beállítottunk egy kályhát, ami felfűti az egész lakóterületet, napi 50 kg fával. 100 kg nálunk 3000 Ft, tehát naponta 1500 Ft, egy hónap 45 ezer Ft.
Gáz 36 ezer <-> fa 45 ezer havonta.
Annak, akinek a fát vennie kell.

Én így számoltam.

maganyosan setalo macska 2014.01.06. 11:57:31

@Mirjam2: a máltai javaslatod meg csak most láttam, köszi, de déli országok egyáltalán nem vonzanak, nem az én stílusom se a mentalitás, se az időjárás :)
(közeli ismerős amúgy töltött Máltán egy évet, szerette is, de se a fotói, se a beszámolói alapján se lett vonzóbb számomra az ország. nyaralni oké, de ott élni nem szeretnék)

maganyosan setalo macska 2014.01.06. 12:01:56

@wuaaa: köszi a hozzászólást, és hogy nem ekézel :)

- igen, a nyelvet már most el akarom kezdeni, bárhová menjünk, tudom, hogy az angol nem lesz elég akkor se, ha a választott országunkban mindenki második anyanyelvként beszéli is;

- Norvégia szintén nagyon érdekelne, úgyhogy külön jó, hogy ezt írod róluk. jó, vicces, hogy így (is) informálódom, de rengeteg skandináv krimit olvasok, és kezdtem kicsit aggódni, mikor már azokban is ezt kezdték ragozgatni :)

maganyosan setalo macska 2014.01.06. 12:02:43

@wuaaa: te amúgy mióta vagy kinn, merrefelé? és ha nem túl indiszkrét, milyen szakmában?

maganyosan setalo macska 2014.01.06. 12:06:34

@shakti_rom: ó, bocs, kicsit túlsok hozzászólás lett itt, el is veszek köztük néha, valamiért úgy vettem le, hogy te külföldön vagy.

Latcho Rom 2014.01.06. 12:23:17

@maganyosan setalo macska: jol vetted le, de nem az atkelos, hanem a fapados, disszidens kategoriaban :)

Most jott le a ho a tetorol, jeges minden, minden flight cancelled, szoritsatok hogy holnap ok legyen...

BTBTBT 2014.01.06. 12:51:09

@DieNanny [SZ,CH]:
Meglepett, de a szuleimnek is olcsobb faval futeni a 90 negyzetmeteres hazat (van kulon kazan), mint gazzal. Ahhoz persze kell valaki, aki megrakja a tuzet, a gaz meg kenyelmesebb a termosztat gombjanak megcsavarasaval. :)

maganyosan setalo macska 2014.01.06. 12:58:45

@shakti_rom: öö, mi a különbség? :) kimegy-kimegy, és én úgy értelmezem, h egyik se igazán akar már hazajönni, legfeljebb látogatni, nem? (oké, itt is szoktak lenni kivételek, akik aztán itthon tervezik a jövőt, de ők a ritkábbak)

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2014.01.06. 13:10:27

@Barátusz [UKCaLCM]: Ez attol fugg , mivel meg hogyan futesz. Nekunk is gazfutes van szuleimnel, a 90 nm is nagyjabol stimmel.

Ellenben: anyum nem lat, apum kerekesszekben. Volt kalyhank, este 30 fok, reggel 18. (samotteglas kalyha volt)
Piszkos volt , budos volt.

Miota konvektorok vannak, nincs salakolas, raadasul olcsobb, mintha faval-szennel futenenk. Mindezek mellett csak ott van futve, ahol tenyleg szukseges.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2014.01.06. 13:12:57

@tildy[UK]: na jo , lat lat (valamennyire, olvasni mar nehezen tud) , de problemai vannak a szemevel.

wuaaa 2014.01.06. 14:17:14

@maganyosan setalo macska:
"Norvégia szintén nagyon érdekelne.."

Biztos vagy te ebben? Épp most láttam a mai Finansavisen címlapját : "Az aranykornak vége Norvégiában" :)

Egyébként ha ennyire vonz észak, akkor érdemes lenne leszűkítened a kört és úgy elindulni. Finnországban nem tudom mi előnyöd lenne magyarként, Dánia - saját bevallásuk szerint is túl messzire mentek a különbözni akarásuk miatt a norvégoktól és svédektől, így már saját magukat is alig értik meg, mintha állandóan forró krumplival a szájukban beszélnének (youtube - danish language), izland - az ottaniak szerint banánköztársaság, turisztikailag egyértelműen attraktív. Marad svédország és norvégia, ajánlanám, hogy az egyik nyelvet kezd el tanulni, mert ha épp a másik országban is kötnél ki egyszer, többre mész egy alapfokkal a szomszédos ország nyelvével, mint az angollal, amit itt a hajléktalanok is beszélnek. Mivel hosszútávon gondolkodsz, érdemes lenne egy helyzetelemzést készítened, ahol az általad reálisan végezhető munka után járó fizetés és a helyi ingatlanárak (ahol olcsóbb a bérlet ott olcsóbb lesz majd venni is) aránya lenne a mérvadó, hogy ne fuss bele pl. olyanba, mint norvégia délnyugati része, ahol az olajipar miatt felfoghatatlanul magasak leetek az ingatlanok árai. Ha majd egyszer meg kell szoknod egy új környezetet így mindegy hol lesz, akkor legalább tudatos legyen a választás, ne véletlenszerű.

BTBTBT 2014.01.06. 14:23:46

@tildy[UK]:
Akkor legalabb fel lett oldva a QA rovidites. :)

A szuleimnel ugy van, hogy meghagytak a radiatoros-cirkos futest, de a mellekepuletben van egy kazan (amit faval futenek), es egy szigetelt csovon keresztul jon be a meleg a hazba. Tehat itt a kosz kint marad.
Amire nagyon vigyazni kell, hogy amikor a gazfutest akarjak hasznalni, akkor a kazant el kell zarni egy kapcsoloval.

Samotteglas kalyhank meg a kozponti futes bevezetese elott volt. Sot, amikor kiskoromban egyszer alberletben laktunk, ott volt egy bazi nagy, ket hatalmas szobat is befuto cserepkalyhank.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2014.01.06. 14:33:45

@Barátusz [UKCaLCM]: Node arra is kell azert rendszeresen figyelni, vagy automatikusan adagolodik a fa a kazanba? Mi van, ha egyik szobaban kisgyerek van, melegebbet akarsz, masikban meg 19 fokban erzik otthonosan magukat?

ocsi01 2014.01.06. 15:51:19

Az informatika eleg tag fogalom, es messze nem csak programozasbol all. Vannak olyan teruletek is amik sokkal inkabb egy temakor, szoftver, szoftver csalad ismeretet jelentik. Szerintem ilyen vonalon mindenkinek erdemes elindulni. Kicsit altalanosabban veve, magas szintu szamitogep kezelesi tapasztalatrol beszelek.

Pusztan az, aki az Excel fuggvenyekkel profi. De tenyleg az. Mar o az irodai munkasok hatalmas szazalekat maga mogott tudhatja.

Ezen felul ott vannak peldaul a CMS rendszerek is ( pl.: Drupal, Yoomla, Wordpress) Aki egy ilyen rednszert tud tartalommal feltolteni, az mar ertekes tudas birtokaban van ( plane annak fenyeben, hogy ez par honap alatt megtanulhato es begyakorolhato). Tovabba lehet egyre melyebbre asni magad es a tartalom feltoltobol akar adminisztrator fele elmenni.
Aminek pedig az az eredmenye, hogy nullarol kepes vagy egy jol kinezo honlapot, sot nem is akarmilyet elkesziteni. Ez is keresett tudas (meg ha nem is a legnagyobb hianyszakma a vilagon). De a legfontosabb szempont szerintem, hogy akar ingyen, olcson is tanulhato, diploma esetleg kivalthato referenciakka, es akar rovid ido alatt is ( fel-1 ev) kikepezheti magat az ember.

BTBTBT 2014.01.06. 15:54:15

@tildy[UK]:
Apam tolti be az "automatikus" adagolo szerepet. :) Nyugdijas. Raer.
Nincs kisgyerek (legalabbis csak ritkan, az unokak, azok is csak nappal), csak ketten a szuleim. Az evek soran kitapasztaltak, hogy mi a szamukra megfelelo homerseklet. Ez kb. 22-25 fok, ejszakara picivel 20 alatt, mert ugy erzik jol magukat.

BTBTBT 2014.01.06. 15:55:09

@tildy[UK]:
Ja, es nem azert 22-25 fok, mert sporolnak. Nekik igy jo.

maganyosan setalo macska 2014.01.06. 15:59:00

@wuaaa: köszi, ezek jó tippek

- Dánia: hirtelen nekifutásból (akkor még csak hobbiként) elkezdtem a nyelvüket még jó öt-hat éve, de pár hónap után családi okokból abbamaradt a dolog. ez kábé egybeesett azzal, amikor valaki megkérdezte, h "de hát miért pont dánul, hát az a legnehezebb", és mivel a filmjeiken kívül nem tudtam más vonzerőt felsorolni, nem is erőltettem tovább.

Svédország: ők voltak a következő célcsoport, de ott is kezd nehezebben menni, plusz nő a munkanélküliség is, és az oktatásuk se olyan húdefasza, mint

- Finnországban, ami úgy került a képbe, hogy Helsinkiben már jártam, nagyon jó volt a hangulata (és mert nagyon bejön a Kaurismaki filmek humora is, pls nemröhög!!), a "talán még jól is jön a magyarságunk" meg annak szól, h ott még mindig nyelvrokonoknak tartanak bennünket, de hogy emiatt azonnal a keblükre is ölelnek-e, arról persze nincs elsőkézből infóm. viszont - és ez a lényeg - baromira elhúztak az elmúlt tíz évben, piszkosul fejlődnek, és mindezt a szuper oktatási rendszerük és a gyerekközpontú iskoláik miatt. hmhm.

- Norvégia: ez meg csak úgy van, talonban, mert biztos gazdaság (még ha főleg az olaj miatt is), és ha kellőképp délre tudok keveredni, akkor azért sanszos lehet (norvég filmeket hirtelenjében nem tudok felhozni, haha). mellette szól, h itt van egy nagyon távoli ismeretség is, akiket talán meg tudnék keresni (kérdés, mennyire tudnak/akarnak segíteni)

szóval ennyire tudatos/véletlenszerű a választásom egyelőre, nyilván, amíg azt se tudom, milyen szakmát villantanék nekik, addig nem is nagyon tudok konkrétabban tervezni. egy kezdő svéd nyelvcsomagom azért már van :)

Kheopsz · http://giza.eg 2014.01.06. 22:13:37

@maganyosan setalo macska:
"mivel a filmjeiken kívül nem tudtam más vonzerőt felsorolni"
Talán kedvelted az Olsen-banda filmeket?? :)
Lapos ország, jól lehet bicajozni.

A svédeknél az a nyerő manapság, ha muzulmán vagy. :)

maganyosan setalo macska 2014.01.06. 23:40:14

@Kheopsz: nem, az Olsen-banda filmek nekem valahogy teljesen kimaradtak, a mozifilmjeikre gondolok (leginkább a dogmásokból kinőtt generációra)

Szóval azt mondod,menjek a svédekhez muzulmánnak? hát izé, nem is tudom, akarok-e ekkorát váltani :)

Bal 2014.01.07. 01:09:09

@maganyosan setalo macska: látom ragaszkodsz hozzá, hogy te pontosan tudod, mi lesz majd Magyarországon sok-sok év múlva, meg a világban úgy általában. Azért érdemes lenne tényleg elgondolkodnod arról, mit hittél a jövődről tíz évvel ezelőtt, és mi jött be belőle. A cikkek, amikből tájékozódsz, persze azt mondják, amit hallani akarsz: egyrészt mert így kapnak lájkot, másrészt meg eleve azokat szelektálod, amik egybeesnek a véleményeddel. Pl. az egyik portálodon lehet jókat keresni, pár cikk 2007-ből:

www.vg.hu/penzugy/bovules-elott-az-ingatlanhitelezes-166397
www.vg.hu/penzugy/gyorsan-nohet-a-magyarorszagi-ingatlanhitel-piac-165762
www.vg.hu/vallalatok/ingatlan/optimistak-az-ingatlanpiaci-fejlesztok-170227
www.vg.hu/vallalatok/ingatlan/32-ezer-lakas-nagyot-ugrott-a-budapesti-ingatlanpiaci-index-173323
www.vg.hu/vallalatok/ingatlan/miert-vonzo-budapest-nem-csokken-a-kulfoldi-ingatlanvasarlok-szama-173071

Mind csodálatosan jól hangzott akkoriban, mint ahogy most is harmonizál a károgás azzal, ami az olvasók fejében van. Pedig az igazság az, hogy senki sem tudja, mi lesz, és nem kizárólag negatív meglepetések léteznek a világban.

Ez a politikai vonal nekem amúgy érthetetlen: miért hiszi mindenki, hogy az ország olyan lesz, amilyenre a pártok faragják? Tényleg azt hiszitek, hogy az ország a fidesz meg a Viktor miatt olyan, amilyen?

Bár tagadtad, csak azt írtad végül, hogy jobb lesz külföldön, mert ott lesz nyugdíj, meg jövőkép, meg ingyenes egyetem, meg félretett pénz. Angliában élünk két és fél gyerekkel, szóval elég testközelből tapasztalom a Kánaán itteni változatát: állami nyugdíj semmit sem ér, magánt itt is benyelhetik majd idővel, egyetem nem ingyenes, és átlagos keresetből itt sem lehet családot fenntartani úgy, hogy abból maradjon valami hó végén. Megkockáztatom, hogy egy átlagos angol nem sokkal él jobban, mint egy átlagos budapesti magyar.

Ne kérdezd, hogy akkor miért vagyunk itt, a mi helyzetünk nagyon spéci a top 1% fizum miatt. De ha Mo. végre átjut a döcögős időszakon, nem fogunk örökre itt maradni. Ahhoz túl sokat esik errefelé.

DieNanny CH 2014.01.07. 07:46:33

@Barátusz [UKCaLCM]:

Lehet, hogy valamit tényleg elszámoltam...???
Amúgy érdekes - merthogy nekünk kályhánk van -, de a fal is felmelegszik, meg nekem olyan megnyugtató hallgatni a tűz pattogását - talán ez is adja a plusz komfortérzetet.
Gáznál bármennyire is tűzforróak a radiátorok, az érzés valahogy nincs meg. Azért tartom érdekesnek, mert én lakótelepi lakás távfűtésébe születtem bele, kályhával, mint írtam, kb 2 éve fűtünk...

maganyosan setalo macska 2014.01.07. 11:53:38

@Bal: hát látod, nem is Angliába mennék :)

maganyosan setalo macska 2014.01.07. 11:59:11

@wuaaa: <3 ú, már találtam is 6000ért cuki kis kék házat a domboldalban, mondd, nektek nem kell házvezetőnő? :)

BTBTBT 2014.01.07. 14:02:54

@DieNanny [SZ,CH]:
Szerintem ezt nem nekem akartad írni. Nem én állítottam, hogy elszámoltad magad, és a gáz kevesebbe kerül. :)

DieNanny CH 2014.01.08. 07:12:08

@Barátusz [UKCaLCM]:

Persze, nem arra gondoltam, hogy te írtad ezt, csak mivel írtad, hogy szüleidnek is olcsóbb fával, azért folytattam az "eszmefuttatást"...
:-)

BTBTBT 2014.01.08. 10:53:56

@DieNanny [SZ,CH]:
Oke. :)
Csak azert irtam, mert ugy kezdted a kommentedet, hogy "lehet, hogy valamit tenyleg elszamoltam?".

wuaaa 2014.01.08. 12:14:42

@maganyosan setalo macska:
"...nektek nem kell házvezetőnő? :) "

Még ha reméltél is némi minimális segítséget-tanácsot a kommentekben posztod írása közben, azt azért magad sem gondoltad, hogy ez ilyen könnyen menne.. :)

Balu kapitány apja 2014.09.11. 14:45:23

Kedves HÁ!
vállalom a normális kommentelést, nem kérem az előzetes moderációt...jó leszek, még így másnaposan is helyesen próbálok majd írni...stb.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása