oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2013. november 23. 06:48,  Nem az a kimondottan álmodozó hely 186 komment

2013. november 23. 06:48 Határátkelő

Nem az a kimondottan álmodozó hely

Katar és Zanzibár után ma Etiópiában folytatódnak Andor kalandozásai. Nem tipikus határátkelő posztot olvashattok (mint ezt már tőle megszokhattátok az előző két részben, melyeket itt és itt olvashattok el), de egy kis világcsavargás sosem árt. Kiderül például az, hogy a taxik neve ott egyszerűen csak lada, és egy pillanatra eltűnődhetünk azon, hogy ahol fellángol a gyűlölet Afrikában, ott a pokol legmélyebb bugyra tombol. A képekért ezúttal is köszönet a szerzőnek.

Kezdőkép a poszthoz.jpg

„Nyolc körül arra ébredek, hogy egy csótány mászik az arcomon. Ahhoz képest, hogy egyszer Togóban két marék vakolat hullott rám hajnalban, ez egy kedves ébresztő.

Reggelire választhatok, hogy hideg rántottát vagy meleg tejes corn flakes-t kérek. A rántotta már elfogyott közli a pincér. Ez megkönnyíti a választást, míg kukoricapelyhem keverem fél szemmel a CNN-t nézem, ahol egy összeállítás megy az iráni embargóról.

A történet főhőse egy öreg teheráni színész, aki azért halt meg, mert nem jutott megfelelő gyógyszerhez.

- Remélem, minket nem kiált ki Amerika terroristának - csóválja a fejét a pincér míg a szomszéd asztalt törölgeti.

Addiszi forgalom.jpg

Első utam a lírikus hangzású Szomáliföldi Kapcsolattartó Irodához vezet, mely stílusosan a város egyik szomáli negyedében van. Az irodát megtalálni nem könnyű, mert Szomália követsége is erre van, és a legtöbb helyi arra navigál.

Egy órányi bolyongás után megszán egy Mogadishuból származó trafikos és elvezet a konzulátus épületéhez.

- Tudod mi a különbség köztem és Szomáliföld között? – kérdezi, miközben elindul. Hogy Szomálifölddel ellentétben én elköszönök most, hogy elválunk. (Szomáliföld 1991-ben szakadt ki Szomáliából.)

A vízumot alig fél óra alatt megkapom, ebben benne van az a tíz perc, amit dörömböléssel töltöttem, hogy nyissák ki az ajtót.

Útlevelemmel a zsebemben a város központjába indulok, ott van a város leghíresebb egyeteme, amit stílusosan Addisz-Abeba egyetemnek neveznek, néhány múzeum és egy rakás étterem. Addiszban nem nehéz tájékozódni (kivétel, ha a szomáliföldi konzulátust keressük).

Addisz Ababa egy szomáliai negyede. Barátságos környék.jpgAddisz-Abeba egy szomáliai negyede. Barátságos környék

A város ütőere egy sokfelé ágazó sugárút, amihez szovjet mintájú lakótelepek és tipikus afrikai bádognegyedek csatlakoznak. Mindent egybevetve, Addisz egy modern város, itt székel az Afrikai Unió (az Afrikai Egységszervezet utódja), ami az utcanevekben is megmutatkozik, ha például a Chad street a célunk, át kell sétálnunk a Burundi street-en és a Liberia street-et sem hagyhatjuk ki.

A tömegközlekedés gerincét, mint sok más afrikai metropoliszban, a kisbuszok képzik, biblikus csotrogányok, amik valamilyen isteni csoda hatására működnek.

Ha el akarunk jutni A pontból B pontba nincs más dolgunk csak leinteni egy ilyen guruló kékdobozt, meg némi reflex kell, hogy be tudjunk ugrani az utastérbe. Ez a legolcsóbb módja az utazásnak, egy kilométer körülbelül 1 birrbe, alig 10 forintba kerül.

Ladába szállni élvezet.jpgLadába szállni élvezet

Taxizni már drágább élvezet, amolyan fárándzsi (így nevezik ámhárául a fehér embert) mulatság, viszont kihagyhatatlan élmény. A taxikat itt egyszerűen ladának hívják, kékek, mint a kisbuszok és mindegyikben annyi keresztény kegytárgy van, hogy olyan érzése van az utasnak mintha egy guruló zarándokhelyben ülne.

Érthető a vallási töltet, a kaotikus KRESZ-viszonyok közt jól jön egy adag mennyei segítség. Az ilyen retró-klerikális utazás hátulütője, hogy a fárándzsi valósággal világít az anyósülésen, és a gyakori dugókban rengeteg kéregető nyújtja be a számlát és csonkolt végtagját. Védekezésül felhúzhatjuk az ablakot, de az ablaktekerő hiánycikk a legtöbb ladában.

Medhanealem Katedrális.jpgMedhanealem Katedrális

Harmadik és a leginkább költségkímélő megoldás, ha sétálunk, igazi kaland a földhalmokat megmászni és a fedetlen csatornákat kicselezni, nehezítő körülmény hogy minden sarokra jut 2-3 kéregető gyerek, akik előszeretettel állják utunkat vagy kapaszkodnak ruhánkba.

Ha egy sarkon nem látunk gyerekeket, akkor biztosak lehetünk benne, hogy hamarosan feltűnik egy nagyapját kerekesszékben toló unoka, aki a drámai hatás kedvéért belénk ütközik a tolószékkel. A kisbuszoknál edződött reflexek jól jönnek az ilyen karambolok elkerüléséhez.

Hogy minél hamarabb a központba érjek, leintek egy ladát. A sofőr nagy focirajongó, mottója: Két dologban hiszek: Istenben és az Arsenalban.

Jekatit 12 emlékmű.jpgA Jekatit 12 emlékmű

A Jekatit 12 emlékmű mellett szállok ki. A jekatit az etióp naptár egyik hónapja, a Gergely-naptárban a jekatit február 8.-án kezdődik és március 10.-éig tart (jekatit 12 február 19). Etiópiában minden más, mint Afrika többi részén, saját időszámításuk szerint 2006-ot írnak, egy nap pedig nem 24 óra, hanem kétszer 12.

De mi is történt jekatit 12.-én, azaz február 19.-én? 1937-ben ezen a napon két eritreai merényletet kísérelt meg Rodolfo Graziani olasz helytartó ellen. A gránátos merénylet kudarcot vallott, válaszul a megszálló olasz erők iszonyatos megtorlásban részesítették a helyieket, harmincezer embert végeztek ki válogatás nélkül. Ezen esemény tükrében fura látvány a sok pizzéria és olasz kávézó a városban.

Az emlékműtől gyalog indulok lefelé a Russia street-en, célom a legközelebbi indzserás. Az indzsera Etiópia nemzeti étele, a fogalom egy erjesztett palacsintatésztát takar, ami úgy néz ki, mint egy vékony törülköző. Aztán hogy mit tunkol a vendég a savanykás tésztájára pénztárcájától függ: a kísérő lehet a legegyszerűbb paradicsompüré vagy omlós marhahús.

Így néz ki Etiópia nemzeti étele az indzsera..jpgÍgy néz ki Etiópia nemzeti étele, az indzsera

Turistaként lehetetlen úgy indzserát enni, hogy megőrizzük méltóságunk, ebédem leginkább egy szürreális burleszkhez hasonló. A szomszéd asztalnál ülő pár szerint annyira azért nem volt vészes a mutatvány, azt mondják, maradjak 10 évig és ők megtanítanak rendesen enni. Ez jólesik, akkor nem vagyok menthetetlen. Annyira összebarátkozunk, hogy a végén a pár meghív egy pohár méregerős harrari feketére.

Koffeintől fűtve indulok az Etiópiai Nemzeti Múzeumba. A múzeum igen kicsi és leginkább Etiópia őskori időszakát és az etióp monarchia emlékeit mutatja be. A legtöbb tudós egyetért abban, hogy az emberiség gyökere Dél-Etiópiába vezet, az etióp monarchia megítélése már nehezebb feladat.

Sokan derűs időszakként gondolnak az utolsó császár Haile Szelasszié uralmára (úgy, mint Mohamed Reza Pahlavi sah-ra Iránban), aki fényűző pompában élte mindennapjait, és még az aszályok idején is (amikből bőven volt a huszadik században) az érdekelte, hogy privát állatkertje lakóinak ne kelljen nélkülöznie.

Hailé Szelasszié az utolsó etióp császár és az ifjúság.jpgHailé Szelasszié, az utolsó etióp császár és az ifjúság

Egyszer a kiváló lengyel riporter Ryszard Kapuscinski meghívást kapott Szelasszié egyik fogadására. A vendégek olyan fényűző vacsorát kaptak, hogy ahhoz képest egy ötcsillagos párizsi étterem kínálata csak egy sarki kifőzde színvonalát ütné meg.

A vacsora után Kapuscinski észrevette, hogy az ételek maradványait a pincérek a szomszédos szobába hordják egy csapóajtón át. Kapuscinksi követte az egyik pincért, így tudta meg hogy a csapóajtón túl egy ablak van, amin át a pincérek az éhezők közé szórják a tányéron hagyott falatokat. Azt hiszem, ez a történet jól bemutatja milyen volt az élet Szelasszié alatt.

A délután hátralevő részében a város marxista emlékhelyeit járom be. Első utam a Derg emlékműhöz vezet. A Derg marxista katonai kormány volt, akik 1974-ben véget vetettek az etióp monarchia uralmának és foglyul ejtették Hailé Szelassziét a császárt, aki 1975-ben halt meg, házi őrizetben, máig vitatott körülmények között.

Mengisztu a Derg elnöke amint győzelemre viszi népét. Az emlékmű a hetvenes évek végén épült észak-koreai támogatással..jpgMengisztu, a Derg elnöke, amint győzelemre viszi népét. Az emlékmű a hetvenes évek végén épült észak-koreai támogatással.

Itt látható a kubai katonai szoborcsoport, az ogadeni háború emléke. Ogaden egy Szomáliával határos sivatagos terület, ahol a lakosság nagyobb része szomáli. A terület hovatartozása örök vita volt a két ország között, aztán Mohamed Siad Baré, Szomália diktátora 1977-ben úgy döntött, hogy a területet hozzácsatolja Nagy-Szomáliához, hadseregével mélyen benyomult az Ogadenbe, és ostrom alá vette Etiópia több fontos városát.

A konfliktus komoly problémát jelentett a Szovjetuniónak, hiszen mindkét ország Moszkva szövetségese volt, azonban miután a diplomáciai közvetítés kudarcot vallott (Fidel Castro próbált mediálni a felek között), és Szomália kiutasította a szovjet tanácsadókat, annak reményében, hogy az USA majd fegyvereket küld (ami nem történt meg), a Szovjetunió teljes támogatást adott Mengisztunak és rövid időn belül 1 milliárd dollárnyi hadianyagot szállított Etiópiának. (Szomália 74 és 77 között körülbelül 300 millió dollárnyi fegyvert kapott Moszkvától.)

A kubai hősök szoborcsoportja.jpgA kubai hősök szoborcsoportja

A fegyverek mellé 15 ezer kubai katona érkezett (egy részüket Angolából dobták át). A szovjet-kubai intervenció megsemmisítő csapást mért a szomáliai hadseregre, amely sohasem heverte ki a vereséget. A Derg egyik legfőbb emlékhelye melletti terület ma nyilvános vizelde és a hajléktalanok kedvelt alvóhelye.

És amikor már azt hittem magam mögött hagytam Budapestet....jpgÉs amikor már azt hittem, magam mögött hagytam Budapestet

Derg délutánom következő állomása a Vörös Terror Mártírjainak Emlékmúzeuma. A múzeumot 2010-ben alapította egy hölgy, akinek mind a négy tinédzser gyerekét egyetlen éjszaka mészárolta le a Derg. A hely kísértetiesen hasonlít a Kigaliban található Genocídium Emlékközpontra.

A Vörös Terror Mártírjainak Emlék Múzeuma.jpgA Vörös Terror Mártírjainak Emlék Múzeuma

Wofeisis, a Derg kedvenc kínzása. Olcsó és hatásos.jpgWofeisis, a Derg kedvenc kínzása. Olcsó és hatásos

Ahol fellángol a gyűlölet Afrikában, ott a pokol legmélyebb bugyra tombol, ha eljön a béke, a teljes megbocsájtás ideje következik. Sohasem fogom elfelejteni azt a sierra leonei ismerősöm, aki annál a gyümölcsösnél vásárolt, aki a polgárháborúban levágta egyik kezét.

- Az különböztet meg minket a Dergtől, hogy mi képesek vagyunk megbocsájtani - meséli múzeumi kísérőm - Lemondtunk a bosszúról, és bíróság elé állítottuk a katonai tanács tagjait. Ma is köztünk élnek, akik öltek.

A múzeum mellett van a Meskál (Kereszt tér), az egykori Forradalom tér. Itt tartotta a Derg katonai parádéit és május elsejei felvonulásait. Ha ceremóniákról volt szó, Mengisztu nem sajnálta a pénzt, még az 1984-es legszörnyűbb szárazság idején is (ami kapcsán létre jött a híres Live Aid nemzetközi segélyakció), csak azzal törődött, hogy méltóképpen ünnepelje forradalma 10 éves évfordulóját.

Az egykori Forradalom tér.jpgAz egykori Forradalom tér

Rémuralma, ami több százezer ember halálát okozta, 1991-ben ért véget, amikor Addiszt elfoglalta egy, a Derg-gel szemben álló lázadószövetség. Mengisztu elkerülte a felelősségre vonást, még idejében kereket oldott, ma Zimbabwében él, a legnagyobb luxusban.

Városnézésem utolsó állomása Etiópia második legszentebb temploma, a Szentháromság Katedrális. A katedrális első kövét Hailé Szelasszié fektette le, 2000-ben pedig maga Szelasszié is idekerült, minőségi változás volt az újratemetése földi maradványainak, mivel a Derg, halála után egy latrina mellé temette.

Szentháromság Katedrális.jpgSzentháromság Katedrális

Imádkozó lány, Szentháromság Katedrális.jpgImádkozó lány, Szentháromság Katedrális

Az etióp kollektív tudat két legfontosabb pillére a kereszténység és az a tény, hogy elkerülték a gyarmatosítást (a másik afrikai ország, amely sosem volt gyarmati státuszban Libéria, ugyanakkor Libériát Amerikából betelepített felszabadított rabszolgák alapították és uralták 1980-ig, aminek van némi gyarmatosító jellege).

A gyarmatosítás hiánya megőrizte az ország szuverenitását, ugyanakkor az etióp társadalom ezáltal kiszolgáltatottabban kapta arcába a 20. századot, mint más afrikai országok, és könnyen lett az USA és a Szovjetunió játékszere.

Addig turistáskodom, hogy rám sötétedik a katedrális mellett, ahonnan gyalog indulok szállásomra, ami röpke öt kilométeres sétát jelent. A gyér közvilágítás és az utcán alvó helyiek közti szlalomozás gondoskodik róla, hogy egy másodpercre se lankadjon a figyelmem, a Cape Verde street-n mégis majdnem orra esek egy paralízistől magatehetetlen kéregetőben.

Bethlehem mart. A Walmart biblikus konkurenciája, aki itt vásárol kap néhány jó pontot a mennyei supershop kártyájára..jpgBethlehem mart. A Walmart biblikus konkurenciája, aki itt vásárol, kap néhány jó pontot a mennyei supershop kártyájára.

Mai napom utolsó küldetése, hogy találjak egy pohár tedzs-t, ami nagyjából egy bor, mely mézből készül, vagy méz, amit borral ízesítenek.

Legalább tíz embert kérdezek meg, hol mérnek tedzst, de a bábeli nyelvzavar falat épít közénk, végül valaki kézen fog és kb. 500 méter botorkálás után egy lyukba cipelt, ahol a TV-ben éppen a Real Madrid játszott. Színrelépésem elvonta a bent lévők figyelmét a meccsről, és abban az 5 percben, amit bent töltöttem, nagyobb sztár voltam, mint Cristiano Ronaldo. Nem volt 15 perc hírnév, de nekem megteszi...

Tedzs!.jpg

Tedzs után hazaindulok. Szállásomtól pár sarokra egy diszkó üzemel, alighanem épp retró est van, mert egy híres Crowded House sláger hallatszik ki. A diszkó falát egy cigarettázó srác támasztja. Miközben távolodok tőle, utánam kiabál egy sort a refrénből: DON'T DREAM IT'S OVER!

Magamban egyetértek vele, Addisz nem az a kimondottan álmodozós hely."

A kommentelési szabályokról ide kattintva olvashatsz.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Etiópia

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr285650651

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dragonlady (Bp, Hun) 2013.11.23. 07:27:16

(pedig akár lehetett is volna találni ott dolgozó magyarokat, hm?)

tableno 2013.11.23. 07:59:50

Árak, lakhatás, bérek? Csak ha netán oda szeretnék kivándorolni... ;-) Amúgy érdekes volt.

tanato 2013.11.23. 09:28:00

@Chang Yai: Én adtam ANdornak tippet kint dolgozó magyarok ügyében.

rezsoatya (törölt) 2013.11.23. 09:35:46

Ez igen! Jo volt olvasni, koszi!
Vajon a mai offok mirol szolnak majd? Hogy kombi-e a Lada a kepen? :-P

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.11.23. 09:38:32

Mekkora kamu poszt!?
Ez nem Etiopia, hanem a stockholmi Rikeby negyed...

Kis hamis! ;)

@Chang Yai:
Igen, igy igaz!

rezsoatya (törölt) 2013.11.23. 09:45:06

@Kövérmadár: ...es mennyi a kibocsatott CO2-je? :-)

tanato 2013.11.23. 09:49:20

Etiópia és Magyarország kapcsolata eléggé jó volt az én fiatal koromban,sok etióp tanult a magyar felsőoktatásban mivel a Kádár rendszer és Mengisztuék bratyiztak.Nagyon sok etióp-magyar vegyesházasság született,sokan még itt élnek nálunk.Kint is sok magyar dolgozott abban az időben.

tanato 2013.11.23. 09:50:34

@tanato: Már írtam is a facebookos etióp ismerőseimnek hogy olvassák el a cikket,biztosan érdekli őket.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.11.23. 09:53:19

@rezsoatya:
Es az ado? Az is fontos!
Vezerlescsere? Olajcsere? Megy etolajjal is?

Rengeteg fontos kerdes merult fel...

nyuszigonosz 2013.11.23. 09:56:42

@Kövérmadár: A biztosítás összege is fontos. Karbantartásra fordított összegek is... szóval van mit megvitatni. :-))

tanato 2013.11.23. 09:57:54

Sajnos most mennem kell,de este visszanézek ide.Mint írtam nekem sok etiópiai ismerősöm van még ma is,és még több volt 20-30 éve.Átvitt értelemben még a házasságomat is megy etióp srácnak köszönhetem.Mivel én lusta voltam lemenni anno 1981 dec. 3.-án a kollégiumi Mikulás buliba,de ez az etiópiai gyerek,szobatársam,minden ellenkezésem ellenére lehúzott magával.És ott kértem föl táncolni a leendő feleségemet,ott ismertem meg.

Don Kartasch [Warwickshire, UK] 2013.11.23. 10:08:25

Most rettentoen szeggyelem magam. En azt hittem hogy Etiopia olyan szegeny hogy ott nincsenek aszfaltutak meg nagyvarosok. Plane nem pizzazok es ettermek. Azt gondoltam hogy par lepukkant pick-up-on kivul csak a segelyszervezetek Nissan Patroljai koroznek az etiop foldeken. Szegyellem magam, de en csak most szembesultem vele hogy Etiopiaban nem csak badogkunyhok es szavannak vannak...

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.11.23. 10:18:19

@tanato:
Ilyen dolog ez!
Aztan a valopernel majd szidod a srac segget rendesen! ;)

@nyuszigonosz:
Bizony kerem!
Johetne a posztolo, hogy ezekre a kerdesekre is valaszt kapjunk!

nyuszigonosz 2013.11.23. 10:21:24

@Don Kartasch: Persze, mert mikor a segélyszervezetek a pénzt kérik töled, tölem, mindenkitöl, akkor a képeken a lepukkant bádogkunyhók vannak.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.11.23. 11:21:29

@nosuti:
Elolvastam, de nem jutottam kozelebb a megoldashoz :)

Ebben sok ujdonsag nem volt, illetve ugysem hiszek el semmit senkinek :) Nem kedvelem a minidiktatort, igy...

Mit szolnal egy diesel, 1500ccm-es automatavaltos Ladahoz? ;)

nosuti 2013.11.23. 11:22:49

@Kövérmadár: autókhoz nem értek..
de még kerek lámpás zsigulin tanultam vezetni, azt tudom.

nyuszigonosz 2013.11.23. 11:30:44

@Kövérmadár: Most néztem a www.lada.de oldalat.
nem drága a mai Lada. Van Lada Granta meg Lada Taiga.

nyuszigonosz 2013.11.23. 11:35:20

@Kövérmadár: Meg Lada Priora is. Na az a kombi Lada.
mert a Taiga az 4x4, szóval terepjáró .

nosuti 2013.11.23. 11:52:25

@Kövérmadár: persze :)
az oktató az oktatási idő alatt intézte az ügyes bajos dolgait, ezzel ugye mindig lehetett gyakorolni a parkolóba be illetve kiállást. Egyszer nem tudtunk elindulni mert a jeges parkolóban csak pörögtek a kerekek, és engem, a 40 kilós tanítványt kért meg, hogy toljam a járművet. Miután ez nem ment, kérte, hogy hintáztassam a kuplungozással az autót. aha kb 2 héttel voltam még csak a rutin vizsga után, biztos tudtam miről beszél. Szarakodtunk egy fél órát, a kerék alá tett kartonokat, aztán végre járókelők segítettek megtolni. vicces volt :)
a kocsit szerettem, és a vizsgáim is jól sikerültek

macamuca [IHUN] 2013.11.23. 12:03:42

Volt Ladánk, kombi, tetőcsomagtartóval+vonóhoroggal.
Ami nem fért bele, az ment a tetejére, ami oda sem, az az utánszaladgálóra. A járgány mindig pöccre indult, ezzel együtt faluszéli sártengerben (=út.....), az utca végi gépállomásra járó traktorok-egyebek által "készített" 20-30 centis kátyúkban/között elég mókás volt kievickélni az aszfaltozott részig, a szapora kormánytekergetés 2.-ben, a gázpedál folyamatos inzultálásával együtt hozott eredményt :))))
Jobb volt, mint egy dodzsem, na :))))))

Zka · http://www.youtube.com/watch?v=_wpDbI1gca0 2013.11.23. 12:10:43

Kamu post! A végén az narancslé!
...
Csak vicceltem, jó post! A szerzőt követem FBn is, így a képek nagyrésze már ismerős volt. Többet olvastam volna a helyiek mindennapjairól egyébként.

Zka · http://www.youtube.com/watch?v=_wpDbI1gca0 2013.11.23. 12:12:04

@shakti_rom: ahh 480 nap szülési szabadság az már valami? Itthon vagy 1000... Mert mi gazdagok vagyunk! :P

rumitom 2013.11.23. 12:12:53

az írás menő. idén restauraltattam egy kerek lámpás 1200-t, teljes motor general, lakatolas, fenyezes. alig várom hogy vezessem tavasszal ha hazajutok.

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2013.11.23. 13:22:48

Hát ha nekem valaki levágná a kezemet, megbékélés ide vagy oda, az első alkalommal viszonoznám a 'szívességét'. Nekem nem életszerű, hogy utána még tőle vásárolja az okrát...

tsabus UAE 2013.11.23. 14:03:32

Az első autóm egy 1200-as Lada volt. Egy hónap alatt ellopták a ház elől. Így í második autóm is egy Lada lett. Mindkettő csak akkor fogyasztott 9 liter alatt, ha a garázsban állt. Viszont nem érdekelt, mikor csak 60-70 Ft körül volt a benzin. Régi szép idők...

Latcho Rom 2013.11.23. 14:28:55

@tsabus: zastava 600, 5 liter szazon. bucikanak hivtak s lathato a Munnich cimu filmben nehanyszor. Jol birja a kedves :)

rezsoatya (törölt) 2013.11.23. 14:38:05

@shakti_rom: nekem Sztalin bosszuja volt az elso... :D. Zaporozsec! Na, az volt meg a kaland... meselhetnek... 1200-es V motor volt benne... Most 30 ev utan ismet V motor hajtja a jarganyomat, csak ez mar V6-os es dupla akkora loketterfogattal... :D

Latcho Rom 2013.11.23. 14:41:39

@rezsoatya: Kalamja volt a bucinak is boven, egyszer jol becefreztunk a Bercivel, mentunk haza a hetbe, s majdnem lementunk az emke aluljaroba. Csajozasokrol mar nem is beszelve, tudod mennyi hely volt a zastavaban :)

rezsoatya (törölt) 2013.11.23. 14:45:44

@shakti_rom: tudom, nekem is volt Zastavam...! :D

Latcho Rom 2013.11.23. 14:52:32

@rezsoatya: kismeretu macak voltak elonyben :)
porlasztobol neha ki kellett fujni a szmetyit :)
egy 13 keres bodibildertol vettem, vicces volt amikor kiszallt a kocsinol. 25 rugo volt? kb

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.11.23. 15:02:06

Nagy ma itt a pörgés :)

@zöldeketbeszélek:
Ezzel én is így vagyok. Nem hiszem, hogy "szó" nélkül tudnék elmenni a "sebészem" mellett. Valószínűbb, hogy kasztkálnám egy kajmán segítségével vagy valami hasonló...

@nyuszigonosz:
:)

@rumitom:
Ez jól hangzik, lehet egyszer én is belevágni valami hasonló máveletbe. A bakancslistán szerepel egy autó felújítása :)

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2013.11.23. 15:47:01

@Kövérmadár: Hiányzik belőlünk a keresztényi megbocsátás...
;)

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2013.11.23. 15:48:12

@macamuca: Nekünk még a Lada előtt egy trabink is volt, piros-fehér színű, a hétvégi telekre kijárva gyakran kellett a 20-30 centis kátyúkból szó szerint kiemelni :). Imádtuk!

Muscari 2013.11.23. 15:50:38

Van egy etiop kolleganom itt Londonban, persze ok otthon elinek szamitanak. Van egy csaladi vallalkozasuk is, butorokat importalnak es arulnak a fovarosban, az uzletet a kolleganom sogora vezeti, a beszerzest a ferj intezi innen. Biztosan van, aki megveszi a butorokat, mert megelnek belole. Hazamenni azonban nem akarnak ok sem.

Szoval nem mindenki szegeny, de nagyon nagy a tarsadalmi szakadek.

morsels (törölt) 2013.11.23. 15:58:21

@zöldeketbeszélek:
Namost ne erts felre, nem beszolni akarok, meg nem is vagyok szittya turul, nade ez szerinted (plane abbol kiindulva, ami a posztban volt) miben kulonbozik a trianozastol? Merthat ugye a mai napig azert van trianozozas (is), mert megbocsatani azt aztan nem.

Muscari 2013.11.23. 15:59:16

@zöldeketbeszélek: En is Ladan tanultam vezetni, egy jo oreg 1200-ason. Volt aztan Trabink is egy darabig, de azt nem vezettem.
Ma mar nagyon banom, hogy azt az elmenyt kihagytam. Az a sebvalto a mai napig rejtely szamomra...

A ferjem nagyon szerette a
Trabantot, mert egy csavarhuzoval meg lehetett szerelni.

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2013.11.23. 16:11:13

@morsels: Aha. Trianonozást összevetni azzal, hogy ha valaki levágja a kezed akkor talán nem vágsz hozzá jó arcot, majd vásárolgatsz nála?

Ne már!

(Trianon politika. Ha valaki levágja a kezem, az erőszak, a személyem ellen irányuló. És nem vagyok a híve a megdob kővel dobd vissza kenyérrel témának.)

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2013.11.23. 16:13:39

@Muscari: Én még gyerek voltam, amikor a trabink volt. De annyira szerettem, hogy ha nem ettem meg a reggelit, csak annyit kellett mondania anyunak, hogy nézzek ki az ablakon, Muki milyen szomorú, hogy nem eszek! :D

Vezetni egy Citroen Picasso Xsara-n tanultam. (És ha lesz jogsim is, akkor egy 20 éves Opel Astra lesz az első autóm :)

morsels (törölt) 2013.11.23. 16:16:05

@zöldeketbeszélek:
A keresztenyi megbocsajtasra.
Mert hogy te nem tudnal megbocsatani annak, aki levagta a kezedet.

Es hat a posztban ugye arrol volt szo, hogy kulonbozo ideologiak menten komoly haboruk voltak az orszagban.
Ezt hasonlitottam ahhoz, hogy masok meg trianonoznak. Nem, nem ertek egyet vele, de ok ugyanugy nem tartjak keresztenyi megbocsatasba tartozonak, mint amit te irtal.
Mondjuk nem vagyok vallasos sem, szoval nem is azert irtam.

Csak a 'vendetta' az idot, hatarokat es generaciokat athidalo dolog. Persze minden esetben igazolhato valamilyen modon.

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2013.11.23. 16:16:50

@morsels: Szerintem, de nem biztos hogy ezt jól gondolom, nem a megbocsátás hiányzik a trianoni trauma feldolgozásához. Hanem az, hogy a következmények végképp elsimuljanak. Ez egyébként szép lassan be is fog következni, de erről határontúli magyar kommenttársak többet tudnának beszélni.

Meg hát kinek kellene Trianont megbocsátani? Ki kérjen bocsánatot és kitől vagy kinek a nevében kérjen és kinek a nevében fogadja el?

morsels (törölt) 2013.11.23. 16:18:03

@zöldeketbeszélek:
A kezedet (vagyishat a posztban levo kezet) politikai okbol vagtak le.
Aztan azoknak az embereknek egyutt kellett elniuk. Utana is, most is. Namost ez az, ami Magyarorszagon meg most sem megy. Persze, a politika ezt hasznalja ki. Mert ki lehet hasznalni.

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2013.11.23. 16:18:17

@morsels: Ha még meg is bocsátanék, akkor sem járnék a nyomorult zöldségboltjába őt gazdagítva, a csonkolt kezemmel kotorászva az apróért. Na.

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2013.11.23. 16:22:52

@morsels: Én lehet, hogy nem bocsátanék meg, vagy két kilométeres körzetben elkerülném, nehogy véletlenül a kezére ejtsek egy halefot, de az biztos, hogy nincs az a politikus, aki engem arra tudna hergelni, hogy mészároljam le a más etnikumú szomszédomat, vagy akár csak köpködjem meg...

morsels (törölt) 2013.11.23. 16:25:39

@zöldeketbeszélek:
Elkepzelheto, hogy a tortenetben ez ilyen iroi szabadsag volt; bar valoszinuleg azt probalta jellemezni, hogy az emberek probalnak egymas mellett elni. Mert mas lehetoseguk igazabol nincs.

Mindenesetre erdekes es tanulsagos tortenet. Szerintem semmi koze a keresztenyi megbocsatashoz, akkor mar inkabb a tuleleshez, ami az egyuttmukodest elkerulhetetlenne teszi.

A 'trianozozas' pont ennek az ellenpeldaja. Nem arrol beszelek, hogy kinek kene megbocsatania, vagy kinek kene elnezest kernie. Hanem arrol, hogy van, ahol a 'mult' kevesebb, kisebb szerepet jatszik, mint a jelen. Hogy a jovorol ne is beszeljunk. Attol fuggetlenul, hogy persze nem felejti el senki a multat.

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2013.11.23. 16:26:35

@morsels: Na most esett le, hogy te vagy az, akinek írtam egy hosszú válaszkommentet a moralizáló hozzászólásodra, még az osztrákba szakadt szobalánnyal kapcsolatban, aztán azóta sem néztél oda :).

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2013.11.23. 16:30:18

@morsels: Én meg arról beszélek, hogy számomra az a normális, hogy ha nincs az a politikus, aki bármilyen szöveggel is rá tudna beszélni arra, hogy húsz éve ismert szomszédomat kifosszam, megalázzam, megerőszakoljam, megcsonkítsam majd lemészároljam a saját otthonában, mert most éppen az ő etnikumát, faját, vallását, nemi hovatartozását, ideológiai hovatartozását kiáltották ki ügyeletes sátánnak.

Viszont, ha valaki az én békés családomat, vagy engem bántana... hát hagyjuk. Mint mondtam, inkább elkerülném az illetőt, már ha meg tudnám állni azt, hogy inkább megkeressem...

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2013.11.23. 16:33:32

@morsels: Egy polgárháború és egy idegen hatalmak által történő mesterséges határmódosítás nem teljesen egy és ugyanaz. Nem azt mondom ezzel, hogy bármelyik is szörnyűbb, vagy az egyikben ezért jogos a szomszédom kinyírása, a másikban meg bűn, hanem azt, hogy mások az okok és mások a következmények. Trianon következménye pedig még most is ugyanúgy fennáll. Nem változott semmi. Az emberek viszonya változik, szépen, lassan, magától is. A határok viszont ugyanúgy állnak.

Hogy Etiópiában mi történt, nem tudom, úgyhogy nem is bocsátkoznék egy erről szóló vitába.

morsels (törölt) 2013.11.23. 16:33:53

@zöldeketbeszélek:
Nadehat pont arrol volt szo, hogy politikai okokbol lett megcsinkitva. Erted, nem csak atment a baltaval, aztan ize.
O akkor ugy gondolta helyesnek.
Mint ahogy te is helyesnek gondolod a vendettat.

Es ezzel nem itelem el azt, amit irsz, valoszinuleg en is igy ereznek. Csak azt mondom, hogy ez nincs messze a trianozozastol. Az erzelmek ugyanazok.

morsels (törölt) 2013.11.23. 16:36:38

@zöldeketbeszélek:
Hat nem tudom, hogy mit moralizaltam, de szegeny lanyt mindenki lebaszta. Persze, ertem en, hogy itt mindenki eros, meg elore tervez es plane sikeresen, nadehat csak leirta, hogy mit erzett.
Persze, ez hiba volt. Mert a fasznak nyavajog.

De hogy mit moralizalhattam...

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.11.23. 16:49:02

@zöldeketbeszélek:
Xar az élet :)

@morsels:
A különbség, hogy ha levágják a kezem, azt nem fogom megbocsátani. Trianon viszont nem érdekel egyáltalán, nem fáj, sosem fájt, nem voltak közeli rokonaim Erdélyben (távoliak valószínűleg igen).
Ugyan így nem haragszom az oroszokra sem, amiért Mo-n ültek 45 évig, pedig 2* elvitték a nagyapámat.

Más egy embert megcsonkítani (arra nem lehet ok), és már egy országot, ami nem egy érző lény, csak egy körülhatárolt terület.

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2013.11.23. 16:51:32

@morsels: Nem gondolom helyesnek a vendettát. Azt gondolom helyesnek, hogy ép elméjű ember, ép érzelmekkel nem fog egy random politikus kedvéért vérfürdőt rendezni a szomszédban.

Ha meg rendez, az a normális, hogy a szomszéd nem jár át utána hozzá kanasztázni a megbékélés jegyében.

Trianon egy vesztes háború utáni országcsonkítás volt. Trianon után Magyarország gyakorlatilag elveszítette az ásványkincseit, hatalmas területeket és rengeteg embert. Elveszítette kulturális örökségének nagy részét is. Lett belőle egy kezét-lábát vesztett torzó, vízfejjel - ez ma Budapest. Eltelt 93 év. Mi változott? Semmi.

Etiópiában mi változott? Nem tudom. Talán olyan változások zajlottak le, amelyek lehetővé tették, hogy üldöző és üldözött egy asztalhoz üljenek.

Gondolj bele. Itt is volt üldözött és üldöző (Magyarország, szoci éra). Az utódok még ma is gyűlölik egymást? Talán igen, a neheztelés még megvan, de nem bánt senki senkit azért, mert az apja Kisz kb tag volt...

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2013.11.23. 16:53:31

@morsels: Hagyjuk, látom te vagy a blog ügyeletes békegalambja. Inkább az legyél, mint Max2...

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2013.11.23. 16:56:21

@Kövérmadár: Az én nagyapám (apai) nagyon ügyes volt. Amikor összeszedték az embereket az Északi vasúti összekötő híd újjáépítéséhez, látta, hogy a német nevűeket külön csoportba rakják. Nem tudta, mit akarnak ezzel az oroszok, de gyanús volt...Menet közben átszökött a másik csoportba, ennek köszönhette, hogy nem lett a hídépítésből malenkij robot Szibériában vagy valami hasonló kellemes helyen...

morsels (törölt) 2013.11.23. 16:56:35

@Kövérmadár:
Igazad van.
Nem is ertem a kulonbozo hisztiket a vilagban.

morsels (törölt) 2013.11.23. 16:58:08

@zöldeketbeszélek:
En mint bekegalamb?
Ilyet sem mondtak meg nekem :-)

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2013.11.23. 17:11:28

@morsels: Nagy tehetséged van mindenhonnan a pozitívumot kimazsolázni :)!

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.11.23. 17:11:48

@zöldeketbeszélek:
Ez nagyon igaznak tűnik.

Sosem értettem, hogy miért megy a mutogatás a Parlamentben. Ki volt ügynök, ki nem, ki mit csinált. Aztán jönnek a "De a te apukád kém volt, de az ő anyukája meg prosti...". És akkor mi van?
Az én apám villamosmérnök, főállású gerinctelen. Ettől még én sem villamosmérnök nem vagyok, sem gerinctelen, mint ő.

Ugyanakkor, valamiért mégsem akarják megbüntetni az ex ügynököket. Miért, ha ennyire gond, hogy azok voltak? Vagy ha mégsem ekkora baj, akkor miért mutogatunk?

Trianon: vesztes háború, büntetés. Ennyi. Kellett nekünk arra az oldalra állni!? Második VH szintén. Nem volt kötelező asszisztálni a németeknem, sem a monarchiában az osztrákoknak. Bátran le lehetett volna tenni a fegyvert vagy semlegesnek maradni. Svájc megtette. Svédország is megtette.

1989 óta kvázi szabadon (nem kell messzebb menni, 2004 óta biztosan) jöhetnek-mehetnek a határon túliak. Miért nem teszik, ha fontos nekik? Ha nem fontos, akkor minek a hiszti?

Annyi fontosabb probléma van a világban, mint ezek a hülyeségek... pl. nekem eddig senki nem utalt az autóalapomba... ;)

2013.11.23. 17:13:25

@Kövérmadár:

"Aztan a valopernel majd szidod a srac segget rendesen!"

Az eső egy darabig áldás, aztán átok.
A házasság is ilyen.

morsels (törölt) 2013.11.23. 17:14:11

@zöldeketbeszélek:
Nem nem. Az ellentmondasok azok, amik erdekesek szamomra.

2013.11.23. 17:26:27

@nyuszigonosz:

A Ladától csak drágább autót lehet gyártani. Jobbat nem.

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2013.11.23. 17:27:32

@Kövérmadár: Na várjál Madár, nagyon leegyszerűsíted a dolgokat!

1. Miért nem büntetik meg az ex-ügynököket. Az igazi hatalom nem a politikai, hanem a gazdasági elit kezében van. Akik között meg szép számmal vannak az elmúlt rendszer haszonélvezői, akár ex-ügynökök is...talán még magasabb szinten is. Innentől nem kérdés a kérdés.

2. Az nem úgy működik ám, hogy kedved szerint asszisztálsz egy háborúhoz, vagy nem. Az I. Vh-ban Mo államformája szerint az OMM-hez tartozott. Egy ország voltunk, ugye az elszakadási törekvésünket 1849-ben letörték. A II. Vh-nál már bonyolultabb a helyzet. Csupán 18 év telt el Trianontól, nekünk közben volt egy Tanácsköztársaságunk majd annak leverése, Bp román megszállása. Trianon még nagyon-nagyon közeli volt, az elszakított részek magyarsága meg ne tudd meg, miket állt ki...
Emellett, hogy kihez állsz, kihez nem, a geopolitikai helyzettől is függ. Egy határon túl meg nem volt kérdés, hiszen a német katonaság gyakorlatilag megszállta Mo-t. Tudod, Mo is megpróbált kiugrani a háborúból, de sajnos ezt nem hagyták...
Svájcot hagyjuk, tudjuk, hogy Svájc Hitler kurvája volt. Már bocsesz. Svédországtól meg bocs, de nem fasiszta árnyékkormány volt ott is? Nem biztos, hogy jól emlékszem, lehet, hogy Norvégia volt az. De a semlegességnek, mint tudod, mindenkinél ára van.
Meg aztán a büntetés. Érdekes, miért nem büntették jobban mondjuk Ausztriát? Ausztria volt a fej a monarchiában, nem Mo?

A határon túliaknak nem az volt a fontos, hogy szabadon el tudjanak menni, hanem hogy a szülőföldjükön szabadon tudjanak élni...

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2013.11.23. 17:29:09

@morsels: Félreértettél :). Arra gondoltam, hogy a kommentemből azt csippentetted ki, hogy te vagy a blog békegalambja...:)

Ugyandehogy (törölt) 2013.11.23. 17:30:01

megjöttem

- rájöttem, honnan ered a ferengik neve a filmben:)
- bszs, én még emlékszem szelassziéra:(
- a wofeisis képet nem tudom értelmezni

tetszett

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.11.23. 17:35:07

@rezsoatya:
Mivel az oroszoknak sem volt soha egy önálló gondolatuk ezért a Zapo is a jó öreg NSU koppintása.
Azért azt tedd hozzá hogy a mostani autód is annyit ér mint a Zapo anno.
:)))))))))))))))))))))

Ja képzeld ma hosszas keresgélés után megtaláltam a motorházfedél nyitóját.
Mindent rendben találtam.
Senki nem cserélte ki a dízelmotort:))))))))))))))))))

morsels (törölt) 2013.11.23. 17:39:03

@zöldeketbeszélek:
Fokuszoljak arra, hogy sertegetni probaltal?
Te, aki aztan a beke es szeretet megtestesitoje vagy, aki azert szeret itt kommententeket irni, mert szinvonalas es senki nem bant senkit? Vagy ha igen, akkor azokat ignoralja mindenki es kialakul egy elit, akik (mint te is) egy bizonyos szinvonalt kepviseltek?

Persze, nezhetnem igy is.
-)

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2013.11.23. 17:40:37

@az igazi Trebitsch: Egy időben bele voltam pistulva a Lada Niva terepjárókba. Gondoltam, ha majd lesz egy kis gazdaságom, az még a traktort is helyettesítheti :))).

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2013.11.23. 17:43:01

@morsels: Hát a fülem kettéáll! Dehogy akartalak sértegetni! Én, meg az elit. Ne keverj Tökivel, mert a gyerek műanyag késébe dőlök.

Nekem tetszik a hozzáállásod, csak nem mindig értek veled egyet, de ez ugye, nem gond.

2013.11.23. 17:44:24

@Kövérmadár:

Ezek rendkívül összetett, egyszerű dolgok. Majd ha lesz a blogon egy csendes, üres nap, elmondom.

Hitler nem volt hülye. Minden látszat ellenére nem. Svájc abban az időben is a "pénzt őrizte".
Svédország meg az említésre sem méltó kategóriába tartozott.
Magyarország felvonulási útvonal volt. Semlegesség? Álom.
Na meg Dolfi volt az, aki támogatta a határrevíziós elképzeléseinket.

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2013.11.23. 17:44:28

@morsels: Mégis, milyen színvonalat képviselek én itt a nulla életemmel? Hagyjuk...
Álmodozni járok ide.

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2013.11.23. 17:46:33

@morsels: És nem vagyok a béke és szeretet megtestesítője, mint ez már számodra kiderülhetett...Ettől függetlenül az öncélú szemétkedést nem szeretem. És próbálom elkerülni. De én is emberből vagyok. Remélem.

morsels (törölt) 2013.11.23. 17:47:51

@zöldeketbeszélek:
Hat ez sem mostanaban tortent meg velem. Hogy valaki fule miattam ketteall.

2013.11.23. 17:47:56

@zöldeketbeszélek:

A terepjáró az UAZ, meg a Niva. A többi, az indultak még kategória.
Ami mindkettőhöz kell. Saját benzinkút(olajmező még jobb), jártasság az autószerelés területén.

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2013.11.23. 17:48:47

@morsels: Abban a kommentben a pozitívum a békegalamb volt, a negatívum meg az, hogy hagyjuk, nem fogunk egyetérteni, ne vitatkozzunk tovább. De úgy értelmezed, ahogy akarod. (Max2 negatívum lenne, nem is kicsi :)

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2013.11.23. 17:49:35

@az igazi Trebitsch: Igen, ezért aztán le is beszéltek róla. Na meg a jogsi sem jött össze :(.

M. Péter 2013.11.23. 18:11:54

@zöldeketbeszélek: "Svédországtól meg bocs, de nem fasiszta árnyékkormány volt ott is? "
Norvégiában volt a német megszállás alatt a helyi náci vezér, Quisling,vezetésével bábkormány. (Az árnyékkormány mást jelent: hu.wikipedia.org/wiki/%C3%81rny%C3%A9kkabinet .)

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2013.11.23. 18:15:00

@M. Péter: Köszi, erre gondoltam én is, csak kevertem a szezont a fazonnal :).

micsoda? 2013.11.23. 18:29:31

Az is Etiópiához tartozik, amikor elraboltak turistákat, köztük magyarokat 2012-ben. Két szegedi oktató meghalt.
Érdekes a poszt. Talán több lehetett volna a hagyományokról, v. éppen a keresztény vallásukról. Úgy emlékszem egy ősi szent könyvet birtokolnak szigorú őrizet mellett.

tsabus UAE 2013.11.23. 18:31:22

@az igazi Trebitsch: Az UAZ-nál, az autószerelésben való jártasság, a kalapács méretének növelésével kompenzálható.

tsabus UAE 2013.11.23. 18:32:59

@micsoda?: Nem maga a frigyláda van náluk ?

2013.11.23. 18:41:23

@tsabus:

Nagyapámnak kb. 50 éve elromlott a rádiója. Az öreg hozzáfogott javítani. A bevetett célszerszámok: tollseprő, csavarhúzó, kalapács. Már nem emlékszem, melyik célszerszám bizonyult hatásosnak, de a rádió még hosszú évekig működött.

Konklúzio. Amit kalapáccsal nem lehet megjavítani, az már high tech.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.11.23. 18:48:52

@zöldeketbeszélek:
1) Értem a lényeget, de nekem az nagyon nevetséges, amikor beszélünk valamiről, aztán nem csináljuk. Ha igazad van, mégpedig miért ne lenne vagy lehetne, akkor minek kell egyáltalán szóba hozni? Ki a fenét érdekel? Úgy egyáltalán, kit érdekel, hogy ki volt 3/3 vagy 3/2-es vagy mittudomén hány/hányas ügynök.

2) Svédország hagyta magán keresztülmenni a németeket. Cserébe nem támadták meg őket. Mégpedig azért, mert a svéd haderő abban az időben... nem is volt haderőnek nevezhető :)

Magyarország viszont nemcsak támogatta Hitlert, hanem felrakta a zsidókat a vonatokra. Ez bűn volt és Trianon ide, Trianon oda, ezért a tettért úgylátszik előzetesen megkapta már a büntetést. Ez gusztustalan, bárhonnan is nézem...

Miért nem az osztrákokat? Jó kérdés... fordítsuk meg, miért éppen a magyarokat?
Biztosan nem smúzoltak korábban a nagyoknak... ebben jók a magyarok, most is kik ugatnak a leghangosabban Európában? :)

Összeesküvéselméleteket már hallottam, óriási ásványkincsek, mérhetetlen természeti erőforrások, stbstbstb. Most ezek a románoknál vannak, mégsem látom, hogy az életszínvonaluk az egekben lenne.

@az igazi Trebitsch:
Tehát eladtuk az embereket egy TALÁN visszakapjuk a területeinket dumáért?!
Erről van egy határozott véleményem, gondolom sejted. Kérdezte itt régebben tőlem talán pont montroyal, hogy mennyit ér egy ember élete... nos, ezt már legalább ki lehet számolni fillérre pontosan.
Aztmondjahogy: ~232.000kmˇ2-t csatoltak el, tegyük fel, ezt kaptuk volna vissza. Több, mint 400e zsidót deportáltak. Ha ennyivel számolunk, akkor egy ember életének ára 0,58 kmˇ2 földterület. Ez ugye 58 ha. Nem sok... De ez az elméleti értéke, mivel az egészből nem lett semmi, így az értékük nulla volt.

2013.11.23. 18:59:25

@Kövérmadár:

Van ennél egy sokkal naprakészebb számítási mód.

A szolvák milliomoscsaj, Eva Rezesova első fokon 4 ember haláláért 6 évet kapott. Zuschlag János állítólag lenyúlt 72 millát. Ebből visszafizetett 50 millát. A maradék 22 milláért szintén 6 évet kapott. Persze tudjuk nem ezért ült. De a lényeg. Ezek szerint egy ember élete 5 millió 500 ezer forint.
Az üzenete a dolognak meg az. Ha nem piszkítsz a politika asztalára, és van pénzed, Magyarországon mindent megúszhatsz.

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2013.11.23. 19:03:57

@Kövérmadár: Na de mikor is raktuk fel a zsidókat a vonatokra? Nem amikor már Szálasi, Hitler magyarországi helytartója átvette az uralmat? Akkor már nem volt Magyarország szabad...

Meg előzetes büntetés? Ne már, Madár! Nem tudtam, hogy hiszel az eleve elrendeltetésben vagy bármi hasonló ezoterikus izében...

Mondjál már egy országot, ahol a német befolyás jelen volt és nem tettek fel egy zsidót sem a vonatokra.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.11.23. 19:04:00

@az igazi Trebitsch:
Nah, szuper! Akkor legalább már ezt is tudjuk :)
400e * 5,5m az mai árfolyamon 2.200 mrd Ft. Majdnem annyi, mint az MNyP lenyúlás.

2013.11.23. 19:08:36

Nagyon tetszett nekem a poszt, szivesen olvastam volna meg tovabb. Annyit megjegyeznek, hogy nem mindenki kereszteny Etiopiaban - kb. a lakossag egyharmada muszlim. Azon mosolyogtam hogy valaki szerint meglepo a pizzeria stb. Etiopiaban; ma mar valoszinuleg nincs olyan orszag a Foldon ahol ne lennenek ettermek, pizzeriak. stb. Az mas kerdes hogy a lakossag hany szazaleka tudja megengedni maganak hogy ott egyen. Ilyen szempontbol meg Europan belul is nagy kulonbsegek vannak: mig Nyugat-Europaban a legtobb embernek normalis, hetkoznapi esemenynek szamit hogy etteremben vagy pizzeriaban etkezik, addig pl. Magyarorszagon ez csak a lakossag kisebb reszere jellemzo.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.11.23. 19:09:19

@zöldeketbeszélek:
Nem tudom ilyen országot mondani. De ez nem menti fel a magyarokat.

Namost, itt két nézőpont ütközik ezekszerint:
a) Hitler jött, ígért, mi meg teljesítettük anti-Trianon remnyében
b) Hitler jött, ellenálltunk utolsó csepp vérünkig, majd miután győzött, muszájból pakoltuk meg a vagonokat

Beszéljétek meg @az igazi Trebitsch: -sel a dolgot :)

Nem hiszek az eleve elrendeltetésben... de abban sem, hogy visítani kell, mint malac a vágóhídon Trianon miatt, lassan 100 évvel később. Meg mutogatni és hisztériázni azon, hogy irrális volt a büntetés.
Vesztett háború, ennyi. Ez van...

érthetetlen chris 2013.11.23. 19:18:18

@Kövérmadár: Ajjaj ezt a két világháborús dolgot most úgy írod le ahogy Móricka elképzeli.

Kevés történeti ismerettel rendelkezel mondom ezt anélkül, hogy mentegetném Magyarországot.

tanato 2013.11.23. 19:21:11

@Kövérmadár: Na hazaértem,látom a cikkről most nem sok szó esett.Egyebekben meg szerencsére immár 32 éve hogy együtt vagyunk,tehát nem volt rossz ötlet anno a sráctól hogy lerángatott a buliba.

2013.11.23. 19:21:46

@Kövérmadár:

Az Auschwitz be vezető vasútvonal gyakorlatilag a világháború végéig sértetlen maradt. Churchill szerint a lebombázása technikailag megoldhatatlan volt.
Drezda esetében nem voltak ilyen gondok.

Ugyandehogy (törölt) 2013.11.23. 19:22:24

na majd ha befejeztétek a trianonozást meg háborúzást, visszajövök.

2013.11.23. 19:26:49

@Babette_:

Tőlem beszélhetünk a kecskékről is.

tanato 2013.11.23. 19:27:04

@micsoda?: Nagyon büszkék keresztény voltukra,ők etióp koptoknak mondják magukat szemben az egyiptomiakkal.Sokáig ellenálltak a muszlim hódításnak.Mohács ideje körül sikeresen harcoltak Nagy Szulejmán ellen.Velünk szemben ott a szultán kudarcot vallott.

Herr Géza 2013.11.23. 19:30:36

@nyuszigonosz: Hátha nem mindenki ismeri a nemzetközi segélyezés újkori definícióját:
A segély az, amit egy gazdag ország szegény polgárai adnak egy szegény ország gazdag polgárainak....

Fahim 2013.11.23. 19:31:37

Köszönöm a sok kedves visszajelzést, ha Isten és a ladák is úgy akarják hamarosan újra Etiópiában leszek, és írok más etióp városokról is.

Ma jöttem el Szomáliföldről, a következő posztom arról fog szólni.

érthetetlen chris 2013.11.23. 19:32:37

@Kövérmadár: A deportálások csak 44. márciusa után kezdődtek meg miután a Németek megszállták, vagyis elfoglalták az országot és a Nyilas bábkormányt ültették hatalomba.

A háború elején még rengeteg zsidó menekült Lengyelországból Magyarországra, akik aztán innen USA-ba, Izraelbe távoztak.

Mikor elindult a Német offenzíva Jugoszlávia ellen Hitler ultimátumot adott Horthynak, hogy csatlakozunk vagy ellenállunk, akkor az egyetlen logikus lépés az volt, hogy csatlakozunk a két hadsereg állapotát nézve. (Persze gondolom te szembeszállnál 5-6 gengszterrel, ha felajánlanák, hogy agyonvernek, vagy csatlakozol a bandába és kapsz néme apró jutalmat.)

Így a gettósítás is pár évvel később kezdődött haladékot adva a zsidóságnak......

A történelem egyik legnagyobb vicce, hogy az, hogy nem pusztult el a teljes magyar zsidóság és sok lengyel zsidó megmenekült az antiszemita Horthynak köszönhető...

Mi a második vh-ban klasszikus hinta politikát folytattunk, ami sajna végül nem jött be.

Az első vh-t sem tudtok volna semmiképp sem elkerülni a szomszédok területi igényei miatt, ami nem csak a Trianoni határokat jelentette, hanem a Tiszát, mint Román határt, vagy Miskolcot, mint Csehszlovák várost.

Fahim 2013.11.23. 19:33:46

@tanato: Köszönöm a tippet, ha újra az Addiszi flasztert koptatom élek a lehetőséggel.

érthetetlen chris 2013.11.23. 19:40:59

@Kövérmadár: Svédországon nem vonultak át a Németek, mert ha ránézel a térképre nem is lett volna semmi értelme, hiszen nem felvonulási terület a Szu felé.

Azért lettek békén hagyva, mert a szélsőjobbos bábkormányuk vállalta, hogy kitermeli a Német hadiiparnak a svéd vasércet és leszállítják Narvikba.
Okosan csinálták, mert meg is gazdagodtak belőle.

Így ha Magyarországot bűnösnek tartod okolhatod a Svédeket is, mert a svéd acél nélkül semmire sem ment volna német hadiipar és ha semmire sem mennek a harcmezőn kevesebb halott nincsen annyi helyen gettó stb..........

DieNanny CH 2013.11.23. 19:42:56

Ha már Ladákról volt szó... Én ebben a videóban magamra ismertem. Szinte mindegyik tárgy megvolt nekem is:

www.mindenegybenblog.hu/videok/a-80-as-evek-hosei-igy-eltunk-mi-

2013.11.23. 19:44:14

@érthetetlen chris:

Megelőlegezem a jelzőket, amit kapni fogsz.

-Horthysta, neonáci, antiszemita, fajmagyar, szélsőjobbos, turulmadaras gazember.
Már boccs.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.11.23. 19:46:19

@érthetetlen chris:
Ez való igaz, kevés ismerettel rendelkezem. Amit nekem elég tudnom, az az, hogy melyik oldalon álltunk :)

A hosszabb mesét köszönöm!

A hadseregek különbségéről az jutott eszembe, hogy biztosan már akkor is a focira költöttünk többet, mint kellett volna :D

Nem vagyok róla meggyőződve, hogy csak ez a két alternatíva létezik... de nincs elég ismeretem, találgatni meg nem fogok.

Most megyek, mert családi program következik a szülőknél... :)

Jó diskurálást :D

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2013.11.23. 19:48:09

@Kövérmadár: A többség nem visítozik, hanem tudomásul veszi a dolgot mindamellett, hogy látja a hátrányait.

Ahogy a holokausztot sem lehet szőnyeg alá seperni, míg van egy ember a Földön, akit érint, úgy Trianont sem lehet legyintéssel elintézni vagy elhallgatásba fullasztani (ezt csinálták 40 évig). Mert Trianon is emberi életeket, sorsokat tett tönkre, hogy csak ennél maradjak.

Vedd úgy, hogy Trianon egy brutális amputáció volt. A sebek ha be is gyógyultak, mégis hiányoznak a levágott végtagok, és időnként a fantomvégtagok fájnak és viszketnek még.

De én itt be is fejeztem, nem akarom sem a te, sem a saját jókedvemet elrontani.

Peace!

Fahim 2013.11.23. 19:48:43

@Mirjam2: Ez így igaz, az említett Ogadenben is muszlimok élnek, nem beszélve az afarokról.

érthetetlen chris 2013.11.23. 19:49:17

@az igazi Trebitsch: Pedig Horthy-t simán leantiszemitáztam és a magyarok vétkeit sem tagadom "hisz bűnösök vagyunk mi akár a többi nép"

Ám a német megszállás utáni deportálások megindulása tény.
A Lengyel menekültek befogadása is tény.
A svéd acél és a Nácik kapcsolata is tény. (bár nem tudom mennyire mismásolják ott északon.)

Na, de nekem mind1, láthatólag hiányos történelmi, geopolitikai, hadvezetési ismeretekkel rendelkezik, de osztja az észt ez zavar.

érthetetlen chris 2013.11.23. 19:51:13

@Kövérmadár: § nyersanyagból ami Trianon után nekünk jutott nem lehetett ütőképes hadsereget felfegyverezni ez nem a foci kérdése.

Bocs én még kicsit kedvellek is, de itt fogalmad nincs.

2013.11.23. 19:54:45

@érthetetlen chris:

Amit mondani fogok az fölér egy Istenkáromlással.

A szélsőjobb, és liberális fölfogás között csupán annyi a különbség, hogy a szélsőjobb az eszméi érvényesítésére a fizikai erőszakot használja föl, míg a liberálisok a szellemi terrort.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.11.23. 19:56:11

Na szóval...

kepfeltoltes.hu/131123/2013-03-30_172608_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

Mérges vagyok. Haragszom a poszt írójára.
Az az ember aki ilyen kiváló posztot tud írni mint ez hogy a bánatos picsába tud lemenni kutyába hogy megírjon egy Szíriát? Vagy Zanzibárt?
Miért nem lehet minden posztja ilyen?
Ez egy remek poszt. Nincs benne támadási felület. E csomó olyan ismeretet tartalmaz amit nem tudtam.
Na de ami a lényeg. Nincs benne HATÁSVADÁSZAT.
Nyoma sincs a fűzfaírónak, vénás írónak, a hangulatos írónak.
Klisék nélkül olvasmányosan valódi útleírásszerűen is tud írni.
Mi a faszért nem lehetett ezt eddig is???
Ez jó. Ez A jó irány.
Felejtsd el a nyálas közhelyeket ne akarj regényíró lenni mikor nem megy az neked.
Egy utazó vagy akitől útleírást várunk.
Olyat mint ez.
Ehhez az íráshoz csak gratulálni tudok.
Megy ez neked.

érthetetlen chris 2013.11.23. 19:56:46

@az igazi Trebitsch: Van benne valami. Tőlem mind2 eszme idegen, jó nekem középen.

2013.11.23. 20:00:23

@érthetetlen chris:

Na igen. Erre mondom én azt: egyik oldalon sem állok, csak a sajátomon.

2013.11.23. 20:01:22

@zöldeketbeszélek: 'Mondjál már egy országot, ahol a német befolyás jelen volt és nem tettek fel egy zsidót sem a vonatokra.'

Dania. Bar nehanyukat ott is deportaltak, azert felesleges ugy csinalni mintha a magyar 'kereszteny' lakossag hozzaallasa ugyanaz lett volna mint pl. a skandinavoke. Nagyon nem volt ugyanaz.

Egyebkent ugy tunik a mai komment-folyamat elerkezett ahhoz a pillanathoz, amikor Godwin torvenyenek ertelmeben abba kell hagynunk a vitat; en a magam reszerol ezennel ki is szalltam a beszelgetesbol.

érthetetlen chris 2013.11.23. 20:05:24

@Mirjam2: Dániában nem volt számottevő zsidó közösség csak kb 1000 azok meg időben pattantak át Svédországba onnan meg az USA-ba, vagy az őshazába.........de hagyjuk tényleg.

A magyar deportálásokat sem magyarok irányították hanem az ide delegált Eichman.

érthetetlen chris 2013.11.23. 20:09:42

@Mirjam2: Jó tévedtem, de akkor sem lehet a Dán helyzetet összemosni a magyarral.

danmark.blog.hu/2009/01/23/dania_zsidok_es_a_vilaghaboru

2013.11.23. 20:14:10

@Mirjam2:

A liberálisok egyik kedvenc fegyvere. Ha olyasmiről van szó, amit nem tudnak észérvekkel cáfolni, közlik: kiszálltam.

@diggerdriver:

Te nálam prioritást élvezel. Te voltál az egyetlen, aki a minap megvédted bircát. Ez a srác semmi egyebet nem csinál, csak civilizált módon kifejti véleményét. Vannak dolgok, amiben én sem értek egyet vele. De ezért nem hányok, nem akarom szűrni, stb.
Amitől esetleg hányok(bár öreg ember létemre sincs gondom a gyomrommal), az éppen az, ahogyan itt sokan viszonyultak hozzá.

érthetetlen chris 2013.11.23. 20:18:47

@az igazi Trebitsch:
Jah, de vannak olyan vicces dolgok múltkor (nem tudom itt mennyire ismert) a Tánczos Gábor ügyben érveltem egy társaságban, hogy logikusan átgondolva mekkora baromság a vérvád teória, amit a széljobbosok mondanak, na akkor mocskos libsi voltam.

Akkor meg, ha árnyalom Magyarország világháborús szerepvállalását egyesek szerint Náci vagyok.

Egyszerűen utálom, hogy mind2 fél mennyire egysíkúan gondolkodik!!!!!!

érthetetlen chris 2013.11.23. 20:31:58

Ja amúgy, hogy ne csak off legyen jó poszt az ilyenek reményében keresek rá az oldalra.

Ahhoz a zöldségeshez meg én se járnák inkább megyek 1 km-el távolabbi zöldségeshez.

Egyébként lenne egy kérdésem láthatóan mennyire sok a gyerek?

Sok afrikai országban, így Etiópiában is 20 év alatt duplázódott a népesség. Érdekelne, hogy ennek mennyi látszatja milyen hatásai vannak?

2013.11.23. 20:33:58

@érthetetlen chris:

Ha már a poszt Afrikáról szól. Na meg amiről beszélgetünk.

Valahol Afrikában a szavanna közepén megáll a vonat. Az egyik fehér utas leszáll szétnézni. Meglát egy bennszülött feketét.
-Jé, egy fekete majom!- kiállt föl.
-Jé egy fehér majom!- kiállt föl a bennszülött.
Erre megszólal a keselyű a fán:
- Két majom.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.11.23. 20:42:19

@az igazi Trebitsch:
Bircával kapcsolatban IS egyetértünk.
Kezdek aggódni:))))))))))))))

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.11.23. 21:04:32

@érthetetlen chris:
Nem mondtam, hogy nem bunosok :)

A focis beszolasnal nem vetted figyelrmbe a :D jelet a vegen. Ezek szerint felidegesitettelek ;)

@az igazi Trebitsch:
Soha nem mondanek ilyet...

2013.11.23. 21:07:44

@Kövérmadár:

Nem rólad van szó madár. Te egy jópofa gyerek vagy. A légynek sem tudnál ártani.

rumitom 2013.11.23. 21:11:31

@diggerdriver: kar, mert nekem a hatasvadaszok is tetszettek. a jo irot egyebkent pont az teszi jova, hogy sokfele stilusban (leginkabb alkalomhoz/temahoz illoen) tud irni.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.11.23. 21:19:44

@az igazi Trebitsch:
Na hallod. Ha kinyirom a legyet, azzal diggert utom el egy gyors menettol :)

@érthetetlen chris:
Szerintem csak siman erthetetlen vagy ;)

érthetetlen chris 2013.11.23. 21:19:53

@Kövérmadár: Nem idegesítettél fel csak jeleztem, hogy valótlanságokat állítasz és légvárakkal érvelsz.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.11.23. 21:39:29

@érthetetlen chris:
Sosem tagadtam.
Nekem a valosagbol annyi eleg, hogy feltettunk embereket vonatokra.

Meg egy utolso idezet, aztan abbahagyom. Nem bizonyit semmit, de vegulis miert ne lehetne igaz?

"Ha a magyarok vaskövetkezetességgel tagadták volna meg a német kívánságot a zsidókérdésben, annak megoldására sor nem kerülhetett volna. Nyomás lett volna, de – az 1944-es év már »krízisév« volt – nem lett volna hatalmi erő egymillió ember megjelölésére, összefogására és deportálására. Ez egy olyan hatalmas rendőri feladat, amelynek elvégzését három hónap alatt csak a lelkes magyar teljes hatósági és karhatalmi apparátus tette lehetővé. Kívülről nem tudtak volna megfelelő erőt hozni e célra, mert csak az tudta volna elvégezni, amelyik az országot, népét ismeri s a nyelvet beszéli. Eichmannak csak igen kis törzse volt. Ilyen gyorsan és ennyire súrlódásmentesen – csak a magyar kormány teljes segítségével volt lehetséges."

Illetve:

"Egyes esetekben embereimet megrázta a magyar rendőrség [értsd: csendőrség, Eichmann nem tesz különbséget a két testület között] embertelensége. Wisliceny [SS-Hauptsturmführer, Eichmann közeli munkatársa] beszámolt róla, hogy bár nem mindenhol, de néhány kerületben a rendőrök úgy hajtják a zsidókat a vagonokba, mint a barmot a vágóhídra."

Nem azt mondom, hogy masok nem tettek meg ugyanezt. Csak ne gondoljuk magunkrol, hogy mekkora aszok vagyunk, mert sajnos ez nem igaz. (nem rad ertem, hanem pl. a Szilagy Bozsi fele zsenikre).

Meg azt is bevallom, hogy en sem vagyok jobb, de legalabb nem verem a mellkasomat es mindezek utan nem zsidozok.

Most pedig beszeljunk a strucctojasrol: ugyanolyan izu, mint a tyuktojas? ;)

rumitom 2013.11.23. 21:44:11

@Kövérmadár: igen, csak nagyobb, viszont a strucc hus egeszen mas mint a csirke, sotet szine van ha jol emlekszem

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.11.23. 21:48:53

@rumitom:
Huhh, az erdekesen hangzik. Mondjuk meg a medvehust es hodhust sem "mertem" megkostolni ;)

érthetetlen chris 2013.11.23. 21:51:09

@Kövérmadár: kezdjük ott, hogy nem 1 millió hanem 500-550 közötti zsidó élt akkor Magyarországon innentől kezdve a forrásod túlzó.

Persze, nem lehet tagadni, hogy volt a magyar társadalomnak egy rétege (ma is van egy ilyen réteg, bár nem olyan jelentős, mint ahány sejteni vélik), akik már az induláskor is a Nyilasok lelkes támogatói voltak és ők lelkesen teljesítették a németek és Szálasi parancsát, de voltak sokan, akik csak túlélési ösztönből cselekedtek.
Innen 70 év távlatából nekünk nincs jogunk moralizálni hála a jó égnek más világban élünk.
Maradjunk annyiban, hogyha nincs német megszállás és nem jönnek a nyilasok, akkor a magyar társadalom önszántából nem történik ekkora tragédia.
Még egyszer mondom sajnos kényszerpályán mozogtunk, nem voltunk.

A strucctojásról nem tudok nyilatkozni egyszer ettem bódult állapotban akkor meg minden finom. :)

érthetetlen chris 2013.11.23. 21:52:50

@rumitom: A több mozgás miatt a struccnak a combját gondolom jobban átjárják a vörösvértestek, gondolom rágósabb is lehet.

micsoda? 2013.11.23. 21:55:50

@tsabus: Gondolom "Zöldeketbeszélek" választ adott. @zöldeketbeszélek. @tanato: Köszönöm!

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.11.23. 22:09:07

@rumitom:
A jó író arról ismerszik meg hogy egyéni stílusa van és nem kliséket pufogtat.
A stílus az csak egy keret hogy Sámánosan fogalmazzak, de stíluson belül egyéni írói eszközöket kell alkalmazni mert régen rossz ha egy írástól de ja vu érzése van az embernek.
Az még nem is olyan baj ha egy igazán kiváló íróhoz hasonlítják de esetünkben csak a giccs a közhelyek és a klisék jutnak eszünkbe.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.11.23. 22:11:11

@érthetetlen chris:
Igen, én is úgy tudom hogy minél nagyobb egy állat annál sötétebb a húsa.
Állítólag a bálnáé majdnem fekete.

érthetetlen chris 2013.11.23. 22:15:48

@diggerdriver: Számít az életmód is.
Egy mezei nyúlnak vörösebb a húsa, mint egy karánban tartott disznónak, hiába kisebb nála. Egyszerűen azért, mert sokkal többet mozog.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.11.23. 22:28:01

@érthetetlen chris:
Igen de talán nem csak a mozgással függ össze.
A marha vagy a bálna sem az a túlmozgásos fajta.
Talán gyerekkoromban olvastam valamit erről hogy az oxigén izmokban való tárolásával függ össze.
Valami mioglobinra emlékszek de már régen volt.
Talán van itt valaki aki képben van ebből.

érthetetlen chris 2013.11.23. 22:31:46

@diggerdriver: Komplex dolog lehet igazából nem értek hozzá.

Bár én úgy tudom, hogy a Bálna folyamatosan mozgásban van, ha nem is túl nagy sebességgel.
A háziasított marhának viszont tényleg nem tulajdonsága a túl sok mozgás.

Valaki szakértő tényleg jöhetne és elmagyarázhatná, hogy tanuljunk is valamit.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.11.23. 22:46:16

@diggerdriver:
Hátazért a bálna egész életében úszik... OK, nem gyorsan, de akkor is csak úszik.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.11.23. 22:51:28

@érthetetlen chris:
Nekem valami olyasmi rémlik harmincvalahány év távlatából hogy a bálnának merüléskor a szükséges oxigénnek csak 60%-a van a tüdejében a többit valami mioglobin köti le az izmokban és ettől a mioglobintól sötét a húsuk.
Mondom ez csak rémlik.
A mezei nyúl esetében érdemes lenne vizsgálni azt is hogyha én tarkónvágom és kivéreztetem akkor is sötétebb a húsa?
A vadaknál a kivérzés hiánya is tényező.

morsels (törölt) 2013.11.23. 23:00:25

@diggerdriver:
Nadehat milyen az, hogy ugy fogjak el a cheetaht, hogy elfarasztjak futasban :-).
Na mindegy, en erdekesnek talaltam.
Gondoltam most ilyen erdekes tortenetekrol van szo.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.11.23. 23:05:11

@morsels:
A gepárd nem hosszútávfutó.
Ha vadászik jó ha minden tizedik rohama eredményes. 15 másodpercig tud igazán gyorsan futni.
A gepárd az a ragadozó amelyik az evolúció során az eredményes vadászat érdekében feláldozta a zsákmány megvédésének képességét.
Gyakorlatilag bármelyik dögevő el tudja tőle venni a zsákmányt.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.11.23. 23:06:27

@morsels:
A csita szuaheli eredetű szó onnan került az angolba.

morsels (törölt) 2013.11.23. 23:11:18

@diggerdriver:
Igen, ezt tudom en is, nadehat ritkan fogjak el oket igy.
Azert igy is majd 7 km-t kellett futni utani, a legnagyobb melegben.

Egyebkent az ember pont azert volt eletkepes allat (marmint annak idejen), mert kitarto volt. Ahogy irod, az evolucio soran kulonbozo kepessegek fejlodtek ki, az ember egyikben sem igazan jeles. Nem eros, nem nagy, nem tud gyorsan futni (sem menekulesre, sem vadaszatra nem elony), viszont mindenbol volt egy keves. Nyilvanvalo modon a szerszamkeszites ezeket a hatranyokat egyre jobban ellensulyozta idovel.
Most eszembe jutott az 'Istenek a fejukre estek' cimu film :-)

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.11.23. 23:16:43

A világ tele van " Nem eros, nem nagy, nem tud gyorsan futni " állatokkal.
Egyik sem emelkedett ki az állati sorból.
Hogy pont az embernél mi váltotta ki az ismert folyamatot nem tudom.

morsels (törölt) 2013.11.23. 23:32:57

@diggerdriver:
Az absztrakcios kepesseg, a szerszamkeszites es a huvelyk ujj :-)

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.11.23. 23:41:19

@diggerdriver:
Hogy az asszony egyszer azt mondta: "Márpedig most mész és hozol ennivalót. Különben nem szexelünk!"
És az ember kénytelen volt lemászni a fáról...

Ha nincs ez a kis intermezzó, akkor még mindig békés semmittevés közepedte tolnánk be a banánt az árnyasban :)

De a fő, hogy a pocokpástétom odakerülhetett a kókusztányérkába :)

Muscari 2013.11.23. 23:41:47

@DieNanny: en is raismertem a gyerekkoromra. Istenem, de regen volt, de szep is volt. Koszonom szepen, Nanny!

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.11.23. 23:42:12

@morsels:
Kezdeti stádiumban melyik nincs meg egy csimpánznál?
Valamikor az ember sem volt előrébb a csimpánznál.
Miért tört ki az ember és miért nem a csimpánz?

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.11.23. 23:43:45

@Kövérmadár:
Ja. A férfiakat az evolúció hozta le a fáról a nőket meg a gravitáció:))))))))))))

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.11.23. 23:45:42

@Kövérmadár:
Amúgymeg kicsit tanulmányozd a törpecsimpánzok a bonobók szexuális életét.
Kúrva messze vagyunk tőlük.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.11.23. 23:46:09

@diggerdriver:
Az nem úgy van, hogy a kitölrt csimpáz lett az ember?

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2013.11.23. 23:46:29

@diggerdriver: Bocs, hogy belekotty, de réges-régi tanulmányaimból úgy emlékszem, hogy a csimpánzhoz annyi közünk van, hogy közös őstől származunk, de a fejlődési vonalunk nagyon korán elvált egymástól. Tehát eleve nem jó az összehasonlítás.

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2013.11.23. 23:48:55

@diggerdriver: Tudom, hogy csak poénkodsz, de valójában ez érdekes felvetés. Az nem úgy volt, hogy a majom lejött a fáról, aztán lett belőle ember. Hosszan elhúzódó klímaváltozás, sztyeppesedés miatt lett nyílt síksági élőlény az ember őse. A nőstények is ;).

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.11.23. 23:50:28

@diggerdriver:
Ezzel nem tudok teljesen egyetérteni... képzeld el, ha csak a masik másznak le, akkor mi történik?
Megalapítják az első kocsmát, ahol erjedt kókusztejet isznak és naphosszat nézik az ablakon át, ahogy a gepárdok kergetik az elefántokat...
Valahogyan haza kellett terelni a lemászott férfiakat, ezért lemásztak a nők is.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.11.23. 23:52:08

@zöldeketbeszélek:
Ez már tyúk-tojásos felvetés a javából!
Mi volt előbb? A lemászás és utána ezért lett az ember? Vagy az emberréválás még a fán és ezért lett a lemászás?

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.11.23. 23:54:03

@diggerdriver:
A partnercserélgetés nem vonz, de a szexelé idegesség, nyugodtság, izgalom, unatkozás, ... bármi esetén azért vállalható teher :)

Muscari 2013.11.23. 23:54:09

@diggerdriver: en ugy emlekszem, a beszed kepessege az, ami kiemelte az embert az allatok kozul. De lehet, hogy rosszul emlekszem, meg faradt is vagyok.

Hogy erted, hogy a gravitacio? Nagy volt a segguk, vagy mi? ;-)

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2013.11.24. 00:00:27

@Kövérmadár: Inkább az a kérdés, hogy honnantól ember az ember. Most már nem követem a régészeti felfedezéseket, de még emlékszem, hogy egyre távolabbi korokból származó, már antropológiailag emberi jegyeket mutató maradványokat tártak fel afrikában. Több millió éves maradványokat...

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2013.11.24. 00:36:27

@Kövérmadár: Na szép, szóval lenézed a művészeket, a barlangrajzok már nem is számítanak!!!

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.11.24. 01:02:02

@zöldeketbeszélek:
Semmi esetre sem, bár sajnos tény, hogy a művészetek (a 60-as évek utáni zene kivételével) semmiféle érdeklődést sem váltanak ki belőle.
Persze ez még így is egy nagyon erős sarkítás.

Aztán máris bele tudok kötni saját magamba, mert az órkori civilizációk mérnöki tudományai is lenyűgözőek. A görög matematikusok... hmm... számomra a matematika pl. egyfajta művészet, ugyanakkor a festészt és annak minden vállfaja teljesen hidegen hagy. Ettől még nem rossz, csak nem érdekel :)

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2013.11.24. 01:04:50

@Kövérmadár: Szerintem ipari forradalomnak számít az első kőbalta is :).

Na de most már tényleg léptem...

Naschkatze (Mostindien / CH) 2013.11.24. 03:14:45

@Fahim: Egyre jobban irsz! :-)
@zöldeketbeszélek: A férjem bele van szerelmesedve a Lada Nivaba...särga szinü kell neki, és addig kutakodott, mig talält, asszem az expresszen egyet. :-) Eddig még sikeres az ellenälläsom, indokaim, mint a magas ilyen-olyan ado, és a tuti buherält km-szämlälo eddig hatott...amikorra meg megtörök, mär tuti nem lesz olyan Lada Niva, amelyik még nem rohadt volna szét. :-)
@DieNanny: @Muscari: És ezt a blogot ismered? :-) 90es.blog.hu/2009/08/13/tiz_dolog_ami_nelkul_nem_voltal_no_a_90_es_evekben?fullcommentlist=1#comments
A kollégämmal itt nosztalgiäztunk a zenékre. :-)
@Kövérmadár: És tuti buzik lettek volna... :-)

Naschkatze (Mostindien / CH) 2013.11.24. 03:16:09

@Muscari: Digger ( képei) szerint nem csak az...:-)))

vazzup 2013.11.24. 10:12:10

@zöldeketbeszélek: igen, minden valószínűség szerint mindannyian afrikaiak vagyunk, csak a megváltozott éghajlathoz idomultunk idővel. Ez már nem is annyira új találmány, és ezen teória alapján felvázolták a legvalószínűbb vándorlási útvonalakat még a Pangea idejéből, s egyelőre a régészeti leletek alátámasztják a teóriát.
Persze az, hogy igaz-e, nagyon nehéz lesz bizonyítani, s sok idő kérdése.

@Kövérmadár: természetesen előbb volt lemászás, utána lett emberré válás. A félig ember, félig ősmajom ősünk még majom módra, hajlottan járt, de már bizonyítottan a földön. Ilyen a majomembernek is hívott Australopithecus, mint egy feltételezett közbülső lépcsőfok a majom és az ember között. (mások szerint az akkori korból egy oldalági rokon, de ez a lényegen nem változtat)

---

Amúgy helló mindenki, jól vagyok, meg minden, csak nem sok időm van blogolni sajnos, vagy szerencsére. A napfényes kalifornia még mindig lenyűgöz. Beszámolót nem tudom mikor tudok írni, de egyelőre még csak az ámuldozás fázisában vagyok. :) Ja, és nagyon tetszik itt.

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2013.11.24. 10:14:52

@vazzup: Szerintem még jó ideig az ámuldozás fázisában leszel, élvezd ki :)!

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2013.11.24. 10:19:07

@cicalany76 (die Schnäpplijägerin): Nekem egyszer egy Aro terepjárót akartak eladni. Az is tetszett, odamentem, megnéztem, hát már darázsfészek volt az ajtóban, az alvázba meg belenőtt a libatop...
A tulaj látta, hogy milyen szemeket meresztett, mondott egy árat, kb. ennyit kapott volna a bontóban is érte, de nem vagyok ócskavaskereskedő :).

DieNanny CH 2013.11.24. 10:37:18

@vazzup:

Nagyon irigyellek a napfényért. Itt esegetett a hó, hideg van, és ezt nem szeretem. Amit szeretek: reggel úgy ébredni, hogy van 1 méter hó, ami kitart február végéig, kb -5 fok - kevesebb nem! - és ragyogó napsütés. Ilyen telet szeretek. Egyébként legszívesebben nov.1-től február végéig melegebb helyre mennék. Akár Albániába...

2013.11.24. 13:45:48

@az igazi Trebitsch: 'A liberálisok egyik kedvenc fegyvere. Ha olyasmiről van szó, amit nem tudnak észérvekkel cáfolni, közlik: kiszálltam.'

Ugy latom, Godwin torvenyerol nem hallottal. Mibol szurted le, hogy 'liberalis' vagyok - mindenki liberalis, akinek nem szimpatikusak a nacik? Tajekoztatasul kozlom, hogy a szo nemzetkozileg elfogadott ertelmeben konzervativ ember vagyok.

Es mi olyanrol volt szo, amit nem tudtam eszervekkel cafolni? Inkabb te probald meg eszervekkel, vagy barmilyen mas ervekkel cafolni azt, hogy a magyar kereszteny lakossag (hasonloan pl. a lengyelhez) aktivan tamogatta a magyar zsidok deportalasat, szemben pl. a dan lakossaggal, akik aktivan mentettek oket.

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2013.11.25. 13:49:09

@Mirjam2: Ugyan nem engem szólítottál meg, de gondoltam, hátha képes vagy nyitott szemmel és fejjel elolvasni egy-két írást, amely eléggé árnyalja a képet.

Ez a dániai zsidóhelyzetről a 2vh-ban, külön figyelmedbe ajánlom, hogy kik is segítették a dán zsidók szöktetését és hogyan bántak a dánok a Vörös Hadsereg elől odamenekült civilekkel...Azért én olyan nagyon nem lennék büszke magamra a helyükben.

danmark.blog.hu/2009/01/23/dania_zsidok_es_a_vilaghaboru

A következő a budapesti embermentésekről szól, egyházi vonalról. Ebben a civil segítők nincsenek is benne:

www.lexikon.katolikus.hu/Z/zsid%C3%B3ment%C3%A9s%20Budapesten.html

És még ezek:

www.holokausztmagyarorszagon.hu/index.php?section=1&type=content&chapter=11_2_2

epa.oszk.hu/01200/01259/00022/pdf/Bar13.pdf

Utolsóként pedig azt kell mondanom neked, hogy ha számodra egy fillérrel is többet ér egy munkatáborban meghalt zsidó ember élete, mint a Drezda bombázásakor elpusztult civil élete, az atombombától porrá égett japán civil élete, a Gulagon halálra éheztetett orosz vagy ukrán ember élete, a dániai menekülttáborban elpusztulni hagyott németek élete, akkor nincs miről beszélni a továbbiakban, mert egy olyan szemellenzővel nézed a világot, amelyre egy bizonyos jel van hímezve...és olyan világban élünk, hogy ha leírom, mire gondolok, bátran lehet antiszemitázni.

A bűnös nép címkét pedig nyugodtan feltűzheti magára ilyen elvek alapján az USA is, Izrael is, India is, Pakisztán is, Észak-Korea is, Japán is...lehet folytatni a sort, ki-ki ízlése szerint.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása