oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2013. július 02. 06:47,  Marokkó belülről 532 komment

2013. július 02. 06:47 Határátkelő

Marokkó belülről

Marokkóról a legtöbbünknek alighanem maximum nyaralási élménye van (vagy még az sem), így remélem, érdekesnek találjátok majd Csilla írását, aki több hónapot élt a fővárosban, Rabatban, ami élete egyik legnagyszerűbb élménye volt.

4_2.jpg

„Kétszer jártunk eddig Marokkóban, egyszer egy három hetes hosszú nyaraláson, amikor a fiam hat hónapos volt, és utána egy három hónapos tanulmányúton, amikor én az egyik iskola ösztöndíjasa voltam, a fiam ekkor másfél éves volt. Bár az első kirándulás is nagyon érdekes volt, inkább a másodikról fogok írni.

A nyelv

Rabatban, a fővárosban laktunk, ahol én napi 5-6 órát töltöttem egy nyelviskola ösztöndíjasaként, az arab irodalmi nyelvet, a fuszhát tanulva. Ez az egész arab világ közvetítő nyelve, ezt használja a média és az irodalom, a fiatalabb generációból mindenki érti, de senkinek nem anyanyelve.

Egymás között mindenki dialektusban beszél, és a marokkói arab és berber dialektusok meglehetősen távol állnak a fuszhától. De ha valaki ezen szólal meg, azzal egyből kivívta a helyiek megbecsülését, és rögtön az az első kérdése mindenkinek, hogy hogyhogy egy európai arabul beszél. A második az, hogy miért...

Ha valaki nem tud arabul, az sem olyan nagy baj. Ha valaki Marokkóban szeretne dolgozni, akkor elég, ha jól tud franciául, ami az ország egyik hivatalos nyelve. Az adminisztrációban vagy a privát szektorban a francia fontosabb is, mint az arab. Rengeteg nemzetközi szervezet és cég tart fenn irodát Marokkóban, itt is mindenhol a francia a közvetítő nyelv.

Az angollal akkor boldogul valaki, ha anyanyelvi beszélő, mert akkor nagyon könnyen talál magának állást nyelviskolában, vagy magántanítványokat. A hétköznapokban a franciát mindenki érti és beszéli, az angolt értik, és emellett nagyon sokan értenek és beszélnek spanyolul és olaszul, a turista-helyeken néhol még németül is.

2_6.jpg

A lakás

Rabatban elég nehéz lakást bérelni. Az ember vagy megkeres egy irodát, ahol az európai negyedben, az Agdalban kínálnak tömbház-lakásokat (jellemzően 4-5 szobásokat), 6000 vagy ennél is több dirhemért (160.000 Ft) havonta, amiben benne van a rezsi is. Ez akkor éri meg, ha többen összeállnak, és együtt bérlik ki a lakást.

A másik módszer, hogy az ember elkezd kérdezősködni a Medinában (a régi városrészben). Ott egy családi ház önálló része (szoba és fürdőszoba) kb. 2500-3000 dirhembe kerül.

Ennél vannak olcsóbb helyek is, a város kevésbé frekventált negyedeiben, illetve az olcsóbb szállodák is körülbelül ebben a sávban mozognak, ha az ember alkuszik az árra.

Mi a város egyik elit-negyedében, az Údaja-negyedben laktunk, ahol egy kétszobás házat béreltünk, havi 4000 dirhemért (kb. 100.000 Ft.), amiben a rezsi is benne volt. Ebben volt egy konyha, alsó szoba, ún. nappali, egy fürdőszoba (tusoló és az arab világban mindenhol divatos ráállós guggolós wc), egy hálószoba és egy terasz.

3_6.jpg

Mi ezt úgy találtuk, hogy felmentünk egyszer sétálni ebbe a negyedbe, és megkérdeztük a narancslé-árust, hogy nem tud-e a környéken kiadó lakást. Persze tudott.

A közlekedés

Rabatban nem olyan rég újították fel az egész közlekedési hálózatot, ezért tömegközlekedéssel szinte mindenhova el lehet jutni. Menetrend nincs, de a buszok és villamosok elég gyakran járnak. A buszjegy 3-4 dirhembe kerül (kb. 100 Ft).

Ha valaki nem akar a nagyon zsúfolt tömegközlekedésen utazni, akkor mehet grand taxival, ezek szabályos útvonalakon járnak, és kb. a duplájába kerülnek, mint a busz, vagy petit taxival.

A rabati taxisokra nem jellemző, hogy le akarnák húzni a külföldieket, általában bekapcsolják a taxiórát. Egy 5-6 km-es taxiút (ennyire laktunk az iskolától) kb. 20-25 dirhembe kerül (kb. 700 Ft).

A petit taxiba max. 3 ember, a grand taxiba max. hat ember fér el, ennél többet nem visznek. A petit taxiban, ha az embernek sok csomagja van, a csomagért külön kell fizetni, ekkor lehet alkudozni is.

5_1.jpg

Vonattal vagy távolsági busszal szinte minden nagyvárost meg lehet közelíteni, de van belföldi repülőgép-közlekedés is, és autót is lehet bérelni. Az autók – keleti módszer szerint – teljesen kaotikusan közlekednek, viszont nagyon ügyelnek a gyalogosokra, akik szintén rettentő fegyelmezetlenek. Ha az ember tudatosítja magában, hogy gyakorlatilag bárhol elüthetik, de valószínűleg nem fogják, akkor viszonylag gyorsan alkalmazkodik a szabályokhoz.

A piac

A rabati piacon mindent lehet kapni, van eredeti marokkói részlege (szőnyeg, fűszer, ékszerek, papucsok, bőrdíszmű, stb.), kínai dolgokat áruló részlege, élelmiszerpiac, halpiac, kütyüpiac, ószeres.

Az apróságokra, mint pl. a zöldség-gyümölcs, nem érdemes alkudni, de a nagyobb tételekre, mint pl. a bútorok, szőnyegek, ékszerek, kendők, ruha, szinte kötelező, mert az árusok az amerikaiaknak szóló árat mondják. Ilyenkor gyorsan tisztázni kell, hogy nem vagyunk amerikaiak, hanem kelet-európaiak.

Magyarországot nem sokan ismerték, mi legtöbbször azt mondtuk, hogy románok vagyunk (ami félig igaz), a román focit mindenhol ismerik, és az árak rögtön a harmadára csökkentek, amiből még alkudtunk.

A piac mellett a nagyvárosokban mindenhol vannak áruházláncok (pl. Auchan), de ezek jellemzően az új negyedekben vannak, kívül a turisták által látogatott helyeken.

Az öltözködés

Nekünk az volt az alapelvünk, hogy „Rómában, mint a rómaiak", azaz betartottuk a helyi öltözködési szokásokat, én bő nadrágokat, laza hosszú ujjú ingeket és kendőt hordtam, a férjem hosszú nadrágot és inget.

Még ezzel sem sikerült elkerülni, hogy a piacon állandóan megszólítsanak, ha egyedül voltam, de az a tény, hogy arabul szóltam vissza, megadta azt a szükséges néhány másodpercnyi meglepetést, amíg én meg tudtam lógni az árus, vagy európai nőkre vadászó fiatalemberek elől.

7_1.jpg

Egy idő után már ismertek, és nem próbáltak leszólítani többet. Nem vittünk sok ruhát magunkkal, amire szükségünk volt, azt inkább az ottani turkálókból szereztük be, és a végén otthagytuk.

A gyermek

Mivel mind a kétszer kisgyerekkel voltunk, vittünk magunkkal mindenféle gyógyszert, amire sürgősen szükségünk lehet: láz-, és fájdalomcsillapítót, krémet égési sebekre, stb. De talán ez is eléggé felesleges volt, rengeteg gyógyszertár van, és vannak magánrendelők is, ha az embernek sürgős ellátásra van szüksége.

Babakocsit egyszer sem vittünk, hanem meitait, a gyerek végig ebben utazott, így szabad maradt mind a két kezünk. Az arab világban általános, hogy nagyon szeretik a gyerekeket, a fiam ráadásul szőke és kékszemű, nem volt olyan nap, hogy ne jöttek volna oda hozzánk teljesen ismeretlenek, hogy megsimogassák a gyereket és áldást kérjenek rá és ránk.

1_12.jpg

Esténként, amikor kimentünk sétálni, rendszeresen bevonták mindenféle gyerekjátékba. Nekünk az a tapasztalatunk, hogy a marokkói gyerekek nagyon szívesen megosztoztak a játékokon, és minden nyelvi korlát ellenére nagyon jól játszottak együtt. Vendéglőben is számtalanszor előfordult, hogy a fiam ételét nem kellett kifizetni.

A vendéglők

Nagyon sokszor főztem, mert az alapanyagok viszonylag olcsók. Az éghajlat miatt sokkal kevesebb húst ettünk, mint itthon, és rengeteg zöldséget és gyümölcsöt, ami nagyon olcsó volt.

Emellett elég sokszor ettünk vendéglőben. Nem mentünk a turisták által frekventált helyekre, hanem inkább olyan helyeket kerestünk, ahol a helyiek esznek, a Medinában pl. sok ilyen hely van.

Egy teljes ebéd (leves, második, mentatea) ilyen helyen két személyre kb. 60 dirhembe (kb. 1600 Ft.) kerül, de ha valaki csak a nagyon kiadós csicseriborsós levest eszi (harira), abból egy tányér 4 dirhem volt (100 Ft). Általában 10 % borravalót (illetve mentateára valót) adtunk mindenhol.

Az alkohol

Átlagos helyeken nem lehet alkoholt kapni, csak a nagyobb szupermarsékban, illetve a turisták által látogatott helyeken, aranyáron. Külföldiek számára nem tilos az alkoholfogyasztás, de az utcán nem illik inni, és részegek sincsenek. A helyi kóser borok viszont nagyon ízletesek.

6.jpg

Az időjárás

Rabat éghajlata a tenger miatt nagyon kellemes, télen is meleg van (10 fok körül), és nyáron sem nagyon forró, a nap viszont nagyon éget, ezért fehér bőrűeknek nagyon ajánlatos állandóan fényvédő krémet használni, kalapot vagy kendőt hordani, hosszú ruhákban járni, és napi 3-4 liter folyadékot inni.

A tengerpart Rabatban nagyon szemetes, és nőket nem látni fürdőruhában, de Rabathoz közel van két, európaiak számára is alkalmas partszakasz, ahol fürödni lehet az óceánban, fürdőruhában.

A kommunikáció

Mivel a férjem dolgozott közben, mobilnetet használtunk, ami – ha nem is annyira megbízhatóan, mint Európában – de működött. Dekódoltattuk a telefonjainkat és vettünk bele marokkói kártyát.

A mobilnet viszonylag drága (akkor, amikor voltunk, még eléggé újdonságnak számított, azóta biztosan lementek az árak). Ha valakinek erre nincs mindennap szüksége, mint nekünk, akkor vannak internet-kávézók, ahol meg tudja nézni a leveleit.

Összességében véve az a három hónap, amíg kint laktunk, életünk egyik legnagyszerűbb élménye marad, és bármikor visszamennénk, ha lehetőségünk adódna rá."

Akit érdekelnek Csilla további élményei, látogasson el a blogjára!

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Marokkó

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr625386898

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.07.02. 23:24:43

@Kovermadar: nagy sokk volt mikor 1 dollar fole ment gallonja, ma meg mar sokszor 4 kozeleben jar
@Igényes: most meg nem latod, de majd ha kibyilik a horizont elotted....
@diggerdriver: jo, de azt ne felejtsuk el, hogy par varost kiveve, itt nem lehet auto nelkul letezni

Igényes 2013.07.02. 23:26:14

@hagyma: Ha egyszer kinyílik, mert attól tartok ki fog.... akkor te garantáltan nem leszel ott. :)

nosuti 2013.07.02. 23:27:01

@Barátusz: látod, látod, vigyázz mit kérsz

BTBTBT 2013.07.02. 23:27:30

@Igényes:
Ezt nagyon jól összehoztad. :)
"mozgalomban és mozdulatlanul" - A mozgást azért nem hagytad ki.

@nosuti:
"az majd csak azután ha megkóstolta a kávémat"
Nem vagyok semmi rossznak elrontója. :)
A netes esküvőnek sem.
De hol vannak a virtuális gyűrűk? :D

@Amarante:
Ha fáradt is, de kreatívan és ismétlések nélkül sikeredett neki.

ittvagyokottlennek 2013.07.02. 23:27:45

@Réka ‎: en siman megprobalkoznek azzal a goth barral :P
ha egyebet nem is de megmagyaraznam hogy mennyi koze van a hires "Draculea"-nak a hirhedt "Transylvaniahoz"
mar csak az is megerne egy miset, nemcsak Parizs :P
na meg aztan bizonyos kornyezetben nem szivesen emlegetjuk trianont barmennyire is fajjon; pl nemet szomszedaink nem szivesen baratkoznak a gondolattal

nosuti 2013.07.02. 23:27:52

@Igényes: én teljesen meg is hatódtam...remélem Barátusz nem követett el ezzel bigámiát :))

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.07.02. 23:28:17

@Barátusz: azert jol jott az a partraszallas...
nem jatszottak nagy megmentot, segitettek eurpaban
ulhettek volna a seggukon is
ide veszelyt maximum japan jelentett
azt meg gyorsan lerendeztek

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.07.02. 23:29:14

@Amarante: igen, nagy valoszinuseggel Perlh Harbor miatt mentek europaba:)

BTBTBT 2013.07.02. 23:29:20

@nosuti:
Elbaromkodunk itt egy ideig.

nosuti 2013.07.02. 23:29:23

@Barátusz: nászútra hova megyünk?

Amarante 2013.07.02. 23:30:10

@Barátusz:

En,mont a baratuszok oreganyja aldasomat adom ratok:):):)

nosuti 2013.07.02. 23:30:36

@Barátusz: látod ebbe bele sem tudsz kötni :))

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.07.02. 23:31:06

@Amarante: Te en annyira nyugodt tipus vagyok, hogy el sem hiszed
ilyen a termeszetem
meg a hangomat sem szoktam felemelni
ha megis mergesebb vagyok, netalan idegesebb, az sok mindentol elofordulhat, de hogy nem internetes blogtol az tuti

mondjuk szegeny sem vagyok
lelkileg es tudasban gazdag, anyagiakban kozepes eletet elek

Amarante 2013.07.02. 23:34:17

@hagyma:

Gyorsan?
41-ben seggbelottek es 45-ben dobta a bombat....ez azert nem volt egy elkapkodott dolog:):)

Ismerve a japanok harcimarcisagat ha nincs az atombomba meg eltartott volna egy darabig a dolog:):)

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.07.02. 23:34:32

@Igényes: olyan 15 ev divat lett otthon nem szeretni es hulyezni az amerikaiakat
ez teny
mondjuk itt senkit nem erdekel
engem plane nem, engem szorakoztat, mikor sokan megmondjak nekem, hogyanis elunk itt:)
aaz is mulattat, hogy sosem elnek amerikaban
dehogynem elnel, ha lenne egy jo allasod, jo penzed...
jonnel Te mint a szel
persze aki inkabb egyiptomba vagyik, vagy angliaba az sem baj mindenki mas
aki meg mindenkeppen otthon kepzeli el a jovojet, tulajdonkeppen az a normalis

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.07.02. 23:35:33

@Amarante: Leoek akkorra lettek kesz...
pont azt szoktak az USA szemere hanyni, hogy mar felesleges volt es erofitogtatas
csaxolok

Igényes 2013.07.02. 23:36:37

@Barátusz: Muszáj volt virágnyelven, mert mi van ha gyerekek (kibarátuszok) is olvassák.

@nosuti: Csak nem. Ha mégis, add nekem az ő kávéját is.

BTBTBT 2013.07.02. 23:36:39

@hagyma:
Egészen addig ültek a seggükön. Eleinte nem is katonát, csak hadianyagot küldözgettek. Nem az ő országuk/kontinensük volt szarban, és csak a japcsik fenyegették őket, nem Hitler és tsai.
A partraszállás, amiben csak a fele katona volt amcsi?
A japánok, akik már a fegyverletételhez készülődtek, de akiket csak a háború végén, atombombás erőfitogtatással "rendeztek le"?

@Amarante:
Nagyon köszünjük az áldásodat. Ugye, süti?

@nosuti:
Te elindulsz onnan, ahol most vagy, én meg innen, és félúton találkozunk. Most már ideje megmutatnod magad, ha elvettelek feleségül. :D

Ez nagyon jó, ötletes, eszemben sincs belekötni.

Amarante 2013.07.02. 23:37:02

@hagyma:

Japan eseteben nem.Azokat semmi nem allitotta volna meg, max. az,hogy mind meghalnak.

ittvagyokottlennek 2013.07.02. 23:37:28

@Igényes: viccnek minden megjar, meg aztan a poen is poen, fuggetlenul hogy mennyire erinti a szemelyisegunket, hanem a kulonbozo nemuek kettesben valo maszturbalasa megsem ugyanaz mintha onmagukban vegeznek, leszamitva hogy lehetne jobb dolguk is:P
nekem meg ez a poen jutott eszembe a viccrol, elnezest ha vulgaris vagyok

s ha mar "erdelyi autonomia" akkor en szerintem helytelen csak kizarolagosan "szekely autonomiarol" beszelni, hisz ott van a roman tobbseg, a fent emlitett Svabok, Szaszok, mocok, akik ha helyesen hasznaljak fel egymas hozzaerteset, elonyeit a kozos cel erdekeben, meg nagyon sokra vihessuk :P

"minden viccnek fele valo", de viccet is csak arrol irnak aki valamit tesz ezert, okot ad ra, legyen az hujeseg, elorehaladott gondolkodas, avagy egyszeru "mindenki takaritson a maga portajan" hozzaallas :D

Igényes 2013.07.02. 23:39:32

@hagyma: Ahhoz nagyon jó állás kellene, nagyon jó pénzzel. Ennek jelenleg van ugyan esélye, de egészen minimális, szóval valószínűleg sosem lesz belőle semmi. Ami nem baj.

@Igényes: Azaz kiS

nosuti 2013.07.02. 23:40:40

@Amarante: igen, igen, köszönjük!
@Barátusz: hamar találkoznánk, nem is olyan régen arrafelé jártam :)

nosuti 2013.07.02. 23:43:25

@Igényes: ááé tudod hogy van ez a felebarátuszod házastársával...

Amarante 2013.07.02. 23:45:05

@nosuti:

....csak akkor ha muszaj vagy nincs keznel mas hirtelen:):):)

tucano 2013.07.02. 23:49:15

tökjó poszt volt, nagyon lusta vok végigolvasni a kommenteket, de ha olvasnád kedves posztoló, akkor lenne egy kérdésem, hátha tudod a választ:
- mit jelent az, hogy Rabat? (Sok várost hívnak így, sosem értettem)
köszönöm!

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.07.02. 23:50:20

@Amarante: nehany hely?
Te sosem voltal itt szerintem
az egesz orszag egy kalan
hatalmas termeszettel, hegyekkel folyokkal tengerparttal alaszkaval sivataggal stb stb stb
amugy kotve ketlem, hogy semmi penzert nem elnel itt
ez vicc:)
meg nekem is van az a penz, amiert elkoltoznek algeriaba
hat nem keves az teny, de van....

BTBTBT 2013.07.02. 23:50:33

@nosuti:
Hamar találkoznánk, mert erre jártál? Szóval akkor megint jössz erre? Előkészítem a bélyeggyűjteményemet. :D

@Amarante:
El a kezekkel a fele-barátusznőmtől. :)

Nem csoda, hogy a japánok nekiugrottak az USÁ-nak, mivel az nem segített neki a kínaiak elleni háborúban. Az Egybesült Államoknak már akkor is az volt a mentalitása, hogy "akkor segítek, ha úgy csinálod, ahogy nekem jó".

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.07.02. 23:51:36

@Barátusz: na ne keverjunk
Kuvaitot konkretan felszabaditottak, mert meg lettek szallva

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.07.02. 23:53:03

@Igényes: ettol ne legyenek almatlan ejszakaid:)

BTBTBT 2013.07.02. 23:54:56

@hagyma:
Nincs keverés.
Komolyan azt gondolod, hogy az USÁ-t önmagában érdekelte volna az, hogy a világ másik felén hogyan és miért pusztítják egymást az arabok? Ott az olaj volt a lényeg. Meg aztán az újjáépítés, amiben a tűz közelében álldogáló amcsi cégeknek jutott. Az öreg Bush sokkal okosabb és ravaszabb volt, mint a sötét kölke.
Bár ha korábban egy színész is megtette elnöknek, akkor a kis-Bokros is belefért. :)

BTBTBT 2013.07.02. 23:56:18

@zebralany:
Nagyon köszi!

@nosuti:
Khm, nosüti. Nem kérdezek rá a korodra a nagy nyilvánosság előtt, de ifjú vagy? :D

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.07.02. 23:57:04

@Barátusz: utana is ulhettek volna.....
fele katona derekig amcsi volt lefele mi?

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.07.02. 23:57:51

@Barátusz: igen
szerb-horvat haboruban is az olajert tettek rendet a toketlenkedo europaiak helyett

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.07.03. 00:00:07

@Barátusz: a mi elnokeink nem sotetek
mondjuk a mostani kicsit sotetebb boru..
persze nincsenek akkora kalliberu politikusaink es elnokeink, mint gyurcsanyi medgyessy, vagy antall jozsef
hat ez van
szegeny ember vizzel foz

Amarante 2013.07.03. 00:01:09

@hagyma:

azert nehany hely,mert csak annyira vagyok kivancsi:):)

nagyon szeretem Angliat de itt is csak azt nezem meg,ami erdekel.

meglepo, de tenyleg nincs az a penz, amiert ott laknek:)Es ugyanez ervenyes az azsiai orszagokra

Amarante 2013.07.03. 00:03:29

@Barátusz:

en csak az altala megkezdett mondatot folytattam:):)

nosuti 2013.07.03. 00:03:36

@Barátusz: naná, hogy ifjú, örökifjú :)))) de már késő tán ezt megkérdezni

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.07.03. 00:04:48

@Amarante: van az a penz, ezen kar vitatkozni, mivel azt a penzt nem kapnad meg
nehany hely?
csak itt northcarolinaban egy honapig jarkalnal leesett allal es nem latnal mindent!!!!
ez nem auropa, hogy varosok es varosok...
vagy anglia

nosuti 2013.07.03. 00:04:55

na de jó éjt most már mindenkinek

Amarante 2013.07.03. 00:10:28

@hagyma

Mi a banatert kell annyira eroltetni az az orszagot mindenkire?
Te pl. nem mennel es nezned meg mi a szep azsiaba vagy az araboknal en meg nem vagyok kivancsi a Grand Canonra oszt ennyi.
Nem vontam ketsegbe a termeszeti szepseget,azt sem kerdezem,hogy te mit szeretsz benne vagy miert elsz ott....
Kicsit eroszakos tarsadalomban eltek asszem..

BTBTBT 2013.07.03. 00:12:27

@hagyma:
A partraszállásban résztvevő katonák számát illetően volt (kb.) a fele amcsi.
A jugoszláv polgárháború hogy jön Kuvaithoz?
Ott inkább UN volt, nem USA önmagában. Ők inkább a háború lezárását tető alá hozó megállapodásban jártak élen.
Ifjabb Bush Reagan-nél is sötétebb volt. Keresd meg a youtube-on a hírhedt golfos szösszenetét.

@nosuti:
Jó éjt, örökifjú. Megkérdezni bármikor lehet. Mikor bizonyítasz? :)

BTBTBT 2013.07.03. 00:13:32

@hagyma:
A partraszállásban résztvevő katonák számát illetően volt (kb.) a fele amcsi.
A jugoszláv polgárháború hogy jön Kuvaithoz?
Ott inkább UN volt, nem USA önmagában. Ők inkább a háború lezárását tető alá hozó megállapodásban jártak élen.
Ifjabb Bush Reagan-nél is sötétebb volt. Keresd meg a youtube-on a hírhedt golfos szösszenetét.

@nosuti:
Jó éjt, örökifjú. Megkérdezni bármikor lehet. Mikor bizonyítasz? :)

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.07.03. 00:26:38

@Barátusz: hat csak annyi, hogy az amerikai legiero tett rendet

morsels (törölt) 2013.07.03. 00:31:15

@Barátusz:
Nem azert mondom, de latod ez a problema. A vallasokrol beszelgettunk, elsosorban a katolikus vallasokrol es viccesen megjegyeztem, hogy Henrik azert alapitotta az anglikan egyhazat, mert unta, hogy mindig a papatol kellett engedelyt kernie ahhoz, hogy elvalhasson, meg nosulhessen. Ha jol emlekszem, meg szmajli is volt utana :-).

Henrik barmifele megitelese fel sem merult bennem. Meg hat tudom en is, hogy nem csak a valas miatt kellett, de ez igy jobban hangzik :-).

Szoval persze, igazad van, meg minden, csak epp engem azert nem erdekelt ez a resze igazan, mert nem ez volt szamomra a lenyeg.

zopilote 2013.07.03. 01:54:05

@Amarante:
A Grand Canyonra en sem voltam kivancsi, pedig nagyon sokszor jartam Arizonaban, heteket idoztem ott (pihenni a legjobb hely, olyan meleg volt, hogy mast ugysem lehetett csinalni - best place to do nothing - szoktam mondani) Bar most itt is +35C van, embertelen meleg. Reggel elmentem dolgozni, de hazajottem egy ora elmultaval, mert nem akartam a delutani hoseget megvarni :) Ellenben a Mexicoban levo Copper Canyonba 2x is elmentem, 5x nagyobb, mint a Grand Canyon. Maskulonben en szeretem az USA - t, az atlag amerikai nem jobb, nem rosszabb mint mondjuk a magyar, a roman, az angol, az arab, stb. A politikusokkal van a baj es az amerikaiaknal is amerikaibb bevandorlokkal ( itt nem csak kedves olvatrsunkra celzok, vannakk nala sokkal arrogansabbak is ebben a kategoriaban)

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.07.03. 02:14:01

@zopilote: hiaba is celoznal, mert nem vagyok az
a Garand Canyonnal sosem voltam, nem is annyira vagyok oda
mondjuk hamarabb mint imadott mexikodba
az en legnagyobb meglepetesem amerikaban az volt, hogy a termeszet behalozza, az elovilag, stb.
amerikat nem lehet ismerni hogy NY, Las Vegas, Hollywood meg Grand Canyon
ide a turistak mennek
en mar nem turista vagyok

zopilote 2013.07.03. 02:36:57

@hagyma:
En sem turistakent jarok az USA - ban legtobbszor. Amikor atlepem a hatart, szinte eszre sem veszem a kulonbseget. Ugyan az a nyelv, ugyan azok a kocsik, ugyan olyan sablon faluk, varosok, epuletek, ugyan olyan arak, aruk, mint Kanadaban. Ha kartyaval fizetek, meg a penz kulonbseget sem erzekelem. Az is hasonlo, dollar mindketto, esetleg a mienk szinesebb:) Meg a vasarloertekuk is hasonlo. Hetek ota azon gondolkozom, lekoltozom telire a Mojave sivatagba, valahogy szeretem a sivatagokat (itt nem a Szaharara kell gondolni, olyan homoksivatag keves van E - Amerikaban)

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.07.03. 04:34:39

@zopilote: de
Te turistakent jarsz, mert nem vagy amerikai:)

zopilote 2013.07.03. 07:19:04

@hagyma:
Ha olyan paraszt lennek, ( amilyen vagyok is:) ), akkor azt valaszolnam, hogy amikor Te meg remegve es nemetul valaszoltal az O' Hare repteren a bevandorlasi tisztviselo kerdeseire, en mar a harmadik turnusomat nyomtam le az Area 51 kornyeken Nevadaban hivatalosan dolgozva, tehat nem mint turista :) (Tudod, mere van Nevada? Jartal mar arra? ) :)

Igényes 2013.07.03. 08:54:13

@zopilote: Hű, erről mesélhetnél nekem egyszer. Láttál ufót? Mennyiért lopnál nekem egyet? Ilyesmik. ;)

2013.07.03. 10:00:24

szia Csilla!
Eloszor is szeretnek gratulalni,hogy megtanultal egy ilyen nehez nyelvet! Le a kalappal! Tetszett a cikked.
Miert erezted magad nagyon jol ott? ! Milyen az egeszsegugy naluk?az arszinvonallal nagyon megleptel. Osszessegeben egy magyar kisnyugdijbol nem lehetne megelni ott?

kék madár 2013.07.03. 10:22:07

@hagyma: "a Garand Canyonnal sosem voltam, nem is annyira vagyok oda"
ha sose voltal, akkor ne legyel ebben annyira biztos : )

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.07.03. 10:38:31

@kék madár: egyszer megnezem nagy valoszinuseggel, de mint emlitettem meg north carolinat sem fejeztem be:)
@zopilote: a nemet igaz, de remegesrol szo nem volt, azt hiszem eppen a magabiztonsagom miatt engedtek be
magyon helyes, szuksegunk van jomunkasemberekre
na irany a repter

Igényes 2013.07.03. 10:44:20

@hagyma: Tudod Téged sokkal többen szeretnének, ha kevésbé pökhendi stílusban ugatnál be mindenkinek. De az eddigiek alapján úgy tűnik, reménytelen vagy. :)

BTBTBT 2013.07.03. 10:50:11

@hagyma:
"az amerikai legiero tett rendet"
Legiereje nemcsak az amcsiknak volt a jugo polgarhaboru eseten. Szovetsegben voltak ott, tehat kijelenteni, amit fentebb allitasz, nem eppen fedi a valosagot.

Es akkor ebben "Ott inkább UN volt, nem USA önmagában." benne van, hogy az USA is harcolt, de ez nem olyan, mint amikor egyedul mentek Irakba vagy Afganisztanba a "War on terror" egisze alatt.

@morsels:
Attol, hogy a vallasi vonatkozasa erdekelt teged, vegeredmenyben meg helytelen volt a a megallapitasod, de ahogy a Gyalog galoppban mondtak: kiegyezunk egy dontetlenben. :)

2013.07.03. 12:19:18

@hagyma: nekem ajanlottak allast es osztondijat is korabban egy amerikai egyetemen ....nem fogadtam el,a csaladom tagjai kozott 3 Rendelkezett amerikai utlevellel es nem szerettek meg jobban Europanal,van egy csaladtagom,aki 10 eve egy neves yankee egyetemen vegzett es europaban kamatoztatta .....nem szerettek ott elni ,ennyi

2013.07.03. 13:31:05

Rabia ! Nagyon megleptel,hogy ugy latod ,hogy nekunk is meg kell tanulnunk arabul a jovonk erdekeben
Egyetertek veled rengetegen vannak Europaban es itt sok esetben arabot is megkivanjak egy- egy allashoz mar most 2013-ban,de en ugy latom,hogy vannak teruletek,ahol arab szarmazas nelkul nem is lehet dolgozni...vagy legalabb is nehez,mert ok nagyon osszetartoak,itt,ahol elek tudnek ,olyan munkaltatot ,szektort megnevezni,amely csak arab szarmazasuakat foglalkoztat.
erdekelne a tapasztalatod,hogy szarmazasod miatt ert - e hatranyos megkulonboztetes arab orszagban vagy foleg arab munkavallalok altal uralt szektorban?

Fahim 2013.07.03. 15:48:16

@rabia: Marhaban!

A második kép nem Chefchaouen-ben készült?

rabia 2013.07.03. 17:29:00

@Fahim: marhaban bik! nem, ez az Údaja (Oudaya) negyed Rabatban.

DieNanny CH 2013.07.03. 18:50:59

@kék madár:

Akinek jó a hallása, annak sokkal jobb a kiejtése! (Persze ez a tanulást nem helyettesíti.)

rabia 2013.07.03. 19:19:09

@Mmj Drtmmj: Köszönöm!

Azért éreztem jól magam, mert jó a város hangulata, az emberek szolidárisak egymással, úgy tűnik, hogy nem gyűlölik egymást, nem ugranak egymásnak minden semmiségen, pedig sokkal kevésbé komfortos az életük, mint Európában bárhol.

Nem tudom, milyen az egészségügy, mi nem voltunk rászorulva egyszer sem, ami kellett, azt gyógyszertárban meg tudtam venni.

Nem, szerintem nem lehet megélni egy magyar kisnyugdíjból, illetve akkor, ha odavalósi vagy, és muszáj. Európaiként nem lehet.

Én nem írtam olyant, hogy nektek is meg kell tanulnotok. Én csak annyit írtam, hogy adott esetben hasznos lehet egy adott helyzetben.

Nincsenek tapasztalataim arab munkavállalókkal, nem tudom, mi velük a helyzet. Marokkóban sok külföldi dolgozik, de leginkább a fent említett két kategória: aki nagyon jól tud franciául, vagy anyanyelvi angool beszélő.

Akikről írtam, hogy előnyt jelent számukra az arab nyelv ismerete, jellemzően olyanok, akik elvégezték az arab szakot, megtanultak tisztességesen arabul (felsőfok), és ez egy multinál előnyt jelentett számukra (mint ahogy a kínai, az orosz vagy a spanyol ugyanilyen előnyös lehet). Engem eddig nem ért semmilyen hátrány, mert én nem kerestem munkát a privát szektorban.

2013.07.03. 20:02:11

@rabia: koszi a valaszt,jo volt olvasni a cikket
Nem tudom tehetek- meg fel kerdeseket.
1 biztonsagerzeted milyen volt ? Volt- veszelyerzeted?
2 megìteleszd szerint mennyibol lehet kijonni ott egy honapban?

3 malaria vagy egyeb betegsegre oltattad- e magatokat
4 nehany jellemzo arat tudnal- e emliteni a piacrol vagy a supermarchekbol
5 europai ruhaban jaro nok egyaltalan nem szinesitik az utcakepet?
6 a fizetesekre tudnal- e valamifele iranymutatast adni
7volt - e olyan tapasztalatod,hogy ugynevezett kettos arkepzes lenne,tehat a kulfoldinek dragabb?

rabia 2013.07.03. 20:15:47

@Mmj Drtmmj:

1. én nem éreztem veszélyben magam, de az is igaz, hogy keveset mászkáltam egyedül, és este meg egyáltalán, csak a negyedben, vagy a férjemmel. Nem viseltem forrónadrágot és spagettipántos blúzt, hanem az iszlám szokásoknak megfelelő ruhákat. De a kollégáim a nyelviskolában simán felvettek rövidnadrágot, és nem volt bajuk belőle.

2. Mi kb. (a marokkói lakbérrel és a fentartott pesti albérletünkkel együtt) kb. 300.000 ft-ból jöttünk ki.

3. Először a férjem beoltatta magát minden ellen, másodszorra már nem, egyikünk sem, de a tífusz, hepatitisz A és B nagyon ajánlott. Mi kicsúsztunk az időből, mikor kellett volna menni oltásra, pont meg voltunk fázva.

4. A kenyér 1 dirhem (25 ft), egy kenyérrel jól lehet lakni. Egy hétvégi bevásárlás 3 személyre kb. 300 dirhem. Ennél részletesebben nem nagyon emlékszem. Az üzletek nem sokkal olcsóbbak, mint itt. Ami ténylegesen olcsó, az a zöldség-gyümölcs.

5. De, vannak sokan, akik európai ruhában járnak. Olyanok is, akik nem hordanak kendőt, de ők inkább fiatal lányok. Az, hogy milyen ruhában járnak, nagyon sok mindentől függ: a vallási szigortól, a család véleményétől, a munkahelytől, a társadalmi státustól, stb.

6. Erre már volt példa. Az, hogy az európaiak mennyit kereshettek: fogalmam sincs. Egy csoporttásram, aki amerikai volt, úgy járt iskolába, hogy angolórákat adott egy nyelviskolában, és valószínűleg jól megfizették, mert ki tudta fizetni az elég borsos tandíjat, az albérletét, és még utazásra és enni is maradt neki.

7. természetesen mindenhol van kettős árképzés, ahol nincs kiírva az ár. MI vagy lyan helyen vásároltunk, ahol ki volt írva, vagy ha nagyobb dolgot vettünk, akkor alkudtunk. De ezt leírtam a beszámolóban.

2013.07.03. 20:16:22

mire kell figyelnie feltetlenul az arra jaro europainak?
Sikerult- bejutnod mecsetbe,en azt hallottam,hogy nem engednek be europaiakat,igaz -e? Hogy ellenorzik,hoy hivo vagy - e?
Miben nyilvanult meg ,hogy szolidarisabbak egymassal ?
Tudnal- e mondani arabul valami hatasos lerazo szoveget az europai turistat vadaszo fiatalemberek ellen?
Mennyire megy verig,ha nem adod az ertekeid? Mire kell szamitani? Cirkal - e a rendorseg rendszeresen az utcakon?

2013.07.03. 20:24:19

Tapasztaltal- e valamifele ellentetet az arab es a berber szarmazasu helyiek kozott?
Van - e arconasukat tekintve kulonbseg a berber torzsek kozott?

rabia 2013.07.03. 20:33:46

Mecsetbe nem lehet bemenni, mert tiltja a törvény, kivéve a casablancai Hasszán II. mecset, ésmég egy, valahol az Atlaszban. Senki nem ellenőrzni, hogy hívő vagy-e :) Ha bemégy annak tudatában, hogy tilos, akkor a te bajod.

Gee, teljesen félreértettél. Az európai turistákra nem azért vadásznak, mert ki akarják őket rabolni, hanem mert ismerkedni akarnak a szőke kékszemű nőkkel. Én meg nem akartam velük ismerkedni, ennyi. Marokkó nem Egyiptom, van közbiztonság.

Velem előfordult olyan a piacon, hoy dekódoltatni szerettem volna a telefonom, hogy működjön marokkói kártyával, és odaadtam egy fiatal suhancnak, aki elrohant vele, hogy mindjárt hozza. Közben leültetett egy székre a piac közepén, ahol csak férfiak voltak. Kb. 25 percet vártam, amíg a srác visszajött. Nem mondom, hogy nem fordult meg a fejemben, hogy lelépett a telefonommal. De nem ez történt, visszajött, kifizettem, és aztán mindig előre köszönt, és asszonyomnak hívott.

Marokkói dialektusban azt, hogy tünj el, úgy mondják, hogy szír fhalék (vagy jalla - gyerünk, és hessegtető kézmozdulat), de ezek udvariatlannak számítanak. Én mindig azt mondtam mindenkinek, hogy la, sukran (nem, köszönöm), és sokszor hozzátettem, hogy Allahu jubárik fík (Isten áldjon), és határozottan tovább mentem. És soha, egyszer sem értek hozzám.

rabia 2013.07.03. 20:35:54

@Mmj Drtmmj: mint minden többség és kisebbség között, vannak ellentétek, persze. Te komolyan azt gondolod, hogy három hónap elég arra, hogy az arcvonásaik alapján megkülönböztessem őket????

2013.07.03. 20:47:13

@rabia: mi tortenhet,ha bemegyek egy mecsetbe lecsuknak?
Te bekukkantottal?

Koszi a szoveget! Nagyon rendesen valaszoltal nekik,,angyali turelmed lehet.

Tetszett a piacos sztorid,jo lenne olvasni ezeket is.

Miert tunnek szolidarisabbnak egymassal? Vagy veled voltak szolidrasak? Lehet,hogy te megkulonboztetett figyelemben reszesultel ,,miutan egyetemi tanar vagy,tokeletesen beszeled a nyelvuket,mar bocs,de jobban,mint ok maguk es europai vagy.

2013.07.03. 20:49:11

@rabia: huuuu neeem ,de azert remenykedem,hogy egyszer megtapasztalod es megirod,hogy marokko melyik reszen laknak azok ,akik allitolag nagyon europai vonasu berberek

2013.07.03. 20:58:54

@rabia: a piacon milyen Europaban nem kaphato gyumolcsoket ,zoldsegeket fedeztel fel?

Volt- e valami ,amit felvettel szokasaid koze marokkoi latogatasodat kovetoen? Pl valami uj etel,kozmetikum,szokas? szoval vaalmi,amit tanulhatunk ettol a kulturatol?

2013.07.03. 21:05:54

@rabia: internetes hotspot - os lefedettseg milyen RAbatban?

Engem nagyon erdekelne a gyogynovenykulturajuk,van ezzel kapcsolatos fordìtas valahol,tudnal ajanlani ilyet?

Fitotekaban jartal Marokkoban es ,ha igen mit tapasztaltal ?

rabia 2013.07.03. 21:06:03

@Mmj Drtmmj: Nem próbáltuk ki, szerintem az alapvető udvariassági kérdés, hogy ha ők nem akarják, hogy bemenjek, akkor nem megyek be, a mecset "szent hely", nem pedig turista-látványosság. A Hasszán II-be benéztünk, de oda se mentünk be. És igen, ha megszeged a törvényt, akkor lecsuknak. Voltak mecsetek, ahova be lehetett látni az utcáról, oda persze benéztünk. Meg vannak olyan helyek is, amik ma múzeumként működnek, de régen volt bennük mecset is, megvan még a mihráb.

Pl. nagyon kevés koldust látni az utcán, mert akinek családja van, az nem kerül az utcára. Ha mégis van, aki koldul, annak adnak, szinte mindenki (mi is, kivéve a gyerekkoldusoknak). Vagy: amikor este kint voltunk sétálni, mindig bevonták a fiamat is az ottani ismeretlen gyerekek játékába. Amikor gyerekkel buszoztam (de sokszor anélkül is), fiatal fiúk azonnal felpattantak, és átadták a helyüket, vagy idősebbek beengedtek a busz kényelmesebb részébe.

Az idegenek nem tudhatták, hogy én mivel foglalkozom (főleg, hogy akkor csak egy mezei egyetemista voltam). És nem, nem beszélek tökéletesen arabul, és sokat kellene ott élni, hogy nagyon jól beszéljem. De ez minden nyelvvel így van.

Olyanok, hogy berberek, nincsenek es. A berber egy gyűjtőnév, és Marokkóban pejoratívnak számít. A saját nevük magukra az amazigh (en.wikipedia.org/wiki/Amazigh). Több népcsoportjuk van, ebből három Marokkóban is van. Hát, valószínűleg az északi Atlaszban kell azokat keresni, akikre te gondolsz, akik esetlen a vandálok leszármazottai lehetnek, de eltelt azóta 1600 év kb, mindenki vegyült mindenkivel. De néha lehet látni vörös hajú kék szemű marokkóiakat :)

rabia 2013.07.03. 21:14:09

mi nem használtunk hotspotot, illetve volt Marakeshben egy egész park, ahol bárhol lehetett netezni wifivel, mindenki ült a pálmafák árnyékában a kis laptopjával :)

a gyógynövényeket - az argánon kívül - nem ismerem, se ilyen tematikájú munkákat. lefordítva meg nagyon kevés dolog van.

szokások: hát, elég sokáig hordtam itthon is kendőt, annyira megszoktam. megtanultam néhány arab ételt főzni. sziesztázom. ilyenek.

Igényes 2013.07.03. 21:17:31

@rabia: "elég sokáig hordtam itthon is kendőt, annyira megszoktam."

nem kell annyit hajat mosni. :)

rabia 2013.07.03. 21:17:53

volt pl. egy sárga szilva-fajta, amit spanyolországban ettem utoljára, az nagyon finom volt. Volt még valami fűszerdió, meg csomó fűszer, aminek azóta sem tudom a nevét, mert úgy vásároltam, hogy akkor "ebből kérek ennyit". A zöldségek közül volt egy retek-fajta, ami itthon nincs, és a paprika is más ízű.

A legérdekesebb a kenyér, ami kicsi édeskésebb, mint itthon, és frissen nagyon finom.

rabia 2013.07.03. 21:18:23

ez butaság, a kendő alatt 2x annyit kell.

2013.07.03. 21:26:01

@rabia: nagyon jo latni ezt az egzotikus vilagot a te szemeden keresztul

Rengeteg kerdesem van meg. Feltehetem?

Igaz - e ,hogy nincs szocialis halo? Segely stb?
Mennyire lattad at,ott altalaban mennyi feleseg van?
Igaz- e hogy tolvajoknak ott levagjak a kezet 2013-ban?

Mennyire masok az etkezesi szokasok?

Igényes 2013.07.03. 21:32:21

@Mmj Drtmmj: Ha igen, megfontolom az odaköltözést. Kezd elegem lenni a tolvajokból is.

2013.07.03. 21:34:07

@rabia: noket latni- e dolgozni pl a szolgaltato szektorban?
Vagy ott is ugy van,mint torokorszagban,hogy a noi fodrasz is ferfi?

rabia 2013.07.03. 21:34:13

hát, tudtommal nincs nyugdíj, illetve most próbálnak kiépíteni valami szociális hálószerűséget, de itt nem biztos, hogy jól vagyok értesülve. A család a szociális háló.

Általában egy feleség van, mert az is nagyon sokba kerül, csak a nagyon gazdagok engedhetik meg maguknak, hogy több legyen.

Szerintem Marokkóban nem vágják le, de az kérdés, hogy a börtön mennyivel jobb.

Pl. nagyon sok mindent kézzel esznek (szigorúan csak jobb kézzel). Nem isznak alkoholt (nem nyilvánosan, titokban persze sokan isznak). A pénteki hagyományos étel a kuszkusz, ennek rengeteg változata van. Nem esznek disznóhúst (bár lehet kapni a szupermarsékban, de hát kósert is lehet kapni).

rabia 2013.07.03. 21:38:45

@Mmj Drtmmj: nem, nagyon sok nő dolgozik. a fodrászt nem tudom, én nem voltam. a férjem volt egy este. A fordrász elkezdte nyírni, majd elhangzot az ázán, az imára hívás, és erre megkérdezte, hogy baj lenne-e, ha elmenne az imára. A férjem azt mondta, hogy menjen nyugodtan. A fodrász bekapcsolta neki a tévét, és ott hagyta a boltjában egyedül, úgy, hogy minden nyitva volt. Amikor vége lett az imának, akkor befejezte. Ez az egyik kedvenc esetem.

2013.07.03. 21:48:49

@rabia: a nepgyogyaszat mennyire van jelen az eletukben? Milyen teakat fogyasztanak?

A viz mennyire biztonsagos? Ti asvanyvizet ittatok?

Mi a marokkoi nok szepsegenek titka?:))

Igényes 2013.07.03. 21:51:53

@Mmj Drtmmj: Ahogy vesszük. Jogilag inkább kevésbé mint többé, de első látásra szabályos. Gyakorlatilag meg a kurvaanyjukat. Nem halok bele, csak valahogy szarrá akarom őket szívatni legális, de köcsög eszközökkel. :)

rabia 2013.07.03. 21:52:02

Ezt nem tudom.

Mi ittunk csapvizet (Rabatban, Esszaouirában, Marakeshben és Fezben), és semmi bajunk nem lett tőle.

Igényes 2013.07.03. 21:52:37

@Mmj Drtmmj: Hogy fűvel-fával töcskölnek. Minél korcsabb egy ország, annál szebbek a női. Nem tudtad?

Igényes 2013.07.03. 21:53:48

@rabia: Ha 1:1 arányban iszod rá a pálinkát, semmitől nem lesz.

2013.07.03. 21:54:18

@rabia: :)) vidam kis tortenet
Miert latom filmeken,hogy mozgatjak az ujjukat kozben a fejuket pedig a vegen,jo kis tornagyakorlatnak tunik napi otszor az a mozdulatsor

2013.07.03. 22:02:34

@rabia: egyedul egy nonek veszelyesnek mondhato vallalkozas ott nyaralni ?

Fordîtast vallalsz?

A gyogynovenyeik erdekelnenek,mennyire van eselyem franciaul ott talalni a konyvesboltban valamit?

Konyvtarban csak neked lenne eselyed valamit megtudni errol..

Igényes 2013.07.03. 22:20:51

@Mmj Drtmmj: Ha ilyen boldogan vihorászva előadod nekik hogy az imájuk a tornagyakorlatokra emlékeztet, akkor igen, NAGYON veszélyes.

rabia 2013.07.03. 22:26:54

@Mmj Drtmmj: nem, ha elolvasod előtte a lonely planet jótanácsait.

nem tudom, engem nem érdekeltek a gyógynövények. De rengeteg és hatalmas könyvesboltjauk vannak, sok francia és angol könyvvel. Nem tudom.

Én ha könyvtárba megyek, nem a gyógynövényekről fogok olvasni.

2013.07.04. 06:08:37

@rabia: koszi a valaszokat
Remelem hamarosan olvashatunk egy ujabb exotikus beszamolot toled

Fahim 2013.07.05. 17:35:50

Keresztül utaztam Marokkón Tangier- Chaouen- Fez-Marrakesh- Agadir-Layoun-Dakhla útvonalon, Csilla teljesen korrekt összefoglalót adott az országról.

A közbiztonság kiváló, itt készül a világ legjobb mentateája és az arab-berber-francia kultúra keveredése lenyűgöző.

2013.07.06. 13:50:21

@Fahim: mennyire elnek ott franciak? Leszamitva persze a jobb eletnivora vagyo nyugdijasokat vagy a lakasukat kiado es marokkoban az almaikat kergeto semmittevoket?
Mennyibol lehet megelni ott havonta?

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása