oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2012. december 20. 05:29,  Az örök tavasz szigete 664 komment

2012. december 20. 05:29 Határátkelő

Az örök tavasz szigete

Elnézve a magyarországi időjárást, talán nem bánjátok majd a mai posztot, amely a Kanári-szigetekről érkezett. Hajni története egy vakmerő döntéssel indul és decemberi paradicsomszürettel ér véget, de közben kiderül az is, hogy van olyan: budapesti árak nyugati fizetések mellett.

Gran Canaria.jpg

„Nagy vonalakban szimpla, a mindennapokat tekintve tripla-dupla csavaros a története annak, hogyan kerültem ide, és élek azóta is Gran Canarián. A hely, otthoni legendás hírével ellentétben olcsó, és korántsem olyan fényűző, mint azt a legtöbb magyar hiszi, mégis, olykor még két itt eltöltött év után is úgy érzem, a földi paradicsomban járok.

Az indulás téli hajnalán dideregve álltunk kint Ferihegyen (pasim meg én), a kabátjaink addigra már pincékben, zsákokban, szekrények mélyén melegedtek, abban a reményben, hogy jó ideig nem lesz rájuk szükségünk, mert repülünk az "örök tavasz szigetére", letelepedni. Szerencsénk volt, a kabátok azóta is ott lapulnak.

Ahogyan mi jöttünk, azt nem feltétlenül javaslom mindenkinek, valószínű, hogy vérmérséklet alapján ki-ki felelőtlenségnek, vakmerőségnek, könnyedségnek, vagányságnak könyveli el az ilyesfajta kezdést. Egyszerűen foglaltunk egy „csak oda" jegyet, összepakoltunk néhány ruhát, hálózsákot, függőágyat, laptopot, és aztán nekivágtunk.

Kis pihenés után lakás és munka

Az első két hétben kipihentük a budapesti telet, nyaraltunk, fák árnyékába kötött függőágyunkon aludtunk, és D-vitamint gyűjtöttünk. Aztán elkezdtünk albérletek és munka után nézni, és idővel lett is mindkettő.

Lakást találni könnyebb volt (nagyjából 2-3 hét keresgélés után lett meg az első, melyet aztán két másik követett, ez utóbbiban már több mint egy éve élünk, és eszünkben sincs egyelőre másikat találni - megszerettük), az első igazi munkahelyre három hónapot kellett várni. Azóta az is cserélődött párszor, de most már, ismeretségekkel, tapasztalatokkal egyre kisebb gondot jelent elhelyezkedni. Nagyjából a vendéglátás területén.

Tény, hogy korábban mi olyan helyzetben léteztünk Budapesten, amelyből fejest ugrani a bizonytalanságba kicsit sem tűnt kockázatosabb vállalkozásnak, mint ott maradni és ott küzdeni ugyanúgy a mindennapi megélhetésünkért.

Egyszerűen idővel beláttuk, hogy egyrészt mindketten utáljuk az ősz beálltával közeledő szürke depressziót, és még inkább ennek mellékhatásait embertársainkon, másrészt pedig, ahelyett, hogy téli estéken utolsó fillérjeinken forralt bort főzzünk néhány nekikeseredett jóbarátunk társaságában, sokkal szívderítőbb lenne egy napsütötte fövenyen sétálgatni hazafelé.

Ötletből sok volt, hogy merre menjünk, és Gran Canaria ezek közül volt az egyik. Eddig még nem bántuk meg, hogy mellette döntöttünk.

Köszönet a norvég nyugdíjasoknak

Valahogy egy évvel az indulás előtt hallottam először a Kanári-szigetek szerencsés helyzetéről, miszerint örök tavaszi a klíma, és miszerint Florida magasságában helyezkedik el az Atlanti-óceánon, ám mégis Európához tartozik, ami a kiutazást és itt tartózkodást jócskán megkönnyíti a világ más ilyen klímájú helyeihez képest. Turisztikai célpontként a szezon lecsengése miatt sem kell aggódni, mi abban bíztunk, hogy bármikor is jövünk, valami munkát csak találunk.

Igazság szerint itt a papírjaink elintézése két unalmas sorbanállós délelőttünkbe került, amely magában foglal egy „azonosító számot" adózáshoz, munkavállaláshoz, meg egy másikat, az orvosi ellátáshoz.

Ezen kívül idővel lett "rezidenciánk", amivel kedvezményesen lehet a szigetek és az „Anyaország" (Spanyol) között utazni, valamint bankszámlánk, és egy-két további fölöslegesnek tűnő, ám sokszor hasznos dokument.

A helyi bürokrácia nemigen nehezíti meg a külföldiek ügyes-bajos dolgait, mobilt, internetet, bármilyen szerződést könnyedén köthet bárki. Valószínűleg ez a rengeteg, fél évet itt "telelő" jómódú norvég nyugdíjas-turistának is köszönhető, akik megalapozták a helyiek bizalmát.

Afrika és amerikai filmjelenetek

A munkánk után a főnökeink általában tisztességesen fizetik a járulékokat, így EU-s állampolgárként ugyanazon szolgáltatásokra vagyunk jogosultak, mint a helyiek. Ha fáj, meggyógyítanak, ha nem megy, segélyt utalnak... Eddig még nem vettük igénybe, de lehetne.

A szigetek közigazgatásilag Spanyolországhoz tartoznak. Az életvitelt tekintve néha Afrika, néha pedig jól szituált amerikai filmjelenetek jutnak az erre járó európai eszébe, de az állandó fiestázás azért a spanyol identitást igazolja.

Az biztos, hogy Gran Canaria nem a karrieristák célpontja. Az élet itt lassú és nyugodt. Cserébe viszont hangos és színes. A helyiek olyanok, amilyennek az úgynevezett spanyolokat el is képzeljük: kedvesek, barnák, mosolygósak, gitároznak, rengeteg gyerekük van, színes nagy szoknyákban járnak és udvarolnak (ez utóbbi kettő a nőkre és férfiakra külön-külön vonatkozik).

Budapesti árak és nyugati fizetések

Az árak szörnyen változatosak, a "turistagyárban" található hotel-boltok árfekvése vetekszik a nyugat-európai luxus-bevásárlóközpontok áraival, ugyanakkor a helyiek által frekventált közértek, piacok a legtöbbször olcsóbbak, vagy ugyanolyan árakon mozognak, mint Budapesten.

És itt jön a nagy meglepetés, ugyanis a fizetések viszont többé-kevésbé a nyugat-európai átlagot hozzák: talán nem a svájcit, de mondjuk nem is a portugált...

Ugyan a mi kis szerencsevadász-duónk nagyrészt eddig csak vendéglátóiparban dolgozott havi fizetésért, sok mindenkit megismertünk, és ezen ismereteim alapján bátran kijelenthetem: itt, ha van munkád, abból élhető színvonalon tudod tartani a mindennapjaidat, akkor is, ha csak hat órában dolgozol heti öt napon, és egyedül bérelsz egy lakást a munkahelyedtől olyan távolságban, amit még kényelmesen megtehetsz akár kerékpárral, vagy gyalog is.

A helyzet fokozottan javul, ha párban teszed mindezt, hiszen ebben az esetben az egyikőtök fizetése nagyjából megspórolható, félretehető, összegyűjthető. Ha igazán gyűjteni szeretnél, még figyelembe veheted, hogy ruházkodásra és fűtésre nem, vagy csak minimálisan kell költened.

Paradicsomszüret decemberben

A sziget déli részén (ahol mi megtelepedtünk) egész évben lehet papucsban és rövid ujjú pólóban járni, esetleg estére kell egy hosszú ujjú fölsőt magadra venni. A gyümölcsöknek és zöldségeknek folyton szezonja van, ültettem és szüreteltem is már paradicsomot decemberben...

Amikért mindenképpen úgy érzem, hogy jobban szeretek itt élni, mint Magyarországon, az az emberek nyugodtsága, kedvessége, a klíma és a táj lenyűgöző szépsége, valamint, hogy egy átlagos hatórás munkával mindezek kiaknázására is eleget tudok keresni.

Egyelőre úgy érzem, nem igazán szeretnék már Magyarországon élni, de természetesen sosem lehet tudni, ha egyszer megjön majd a kedvem, örömmel térek vissza az őshazába, használható spanyol nyelvtudással és évekre elegendő vidám emlékkel."

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Spanyolország Kanári-szigetek Gran Canaria

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr344974223

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

spangola 2012.12.21. 01:21:26

@pappito: Igen, megtehetem ingyen. Te meg menj és vezesd le az energiádat valahol délután fél 1-kor, és ne engem elemezgess, mert én semmi rosszat nem írtam neked, te meg itt beszólogatsz.

Mit szólsz be?

Most az a problémád tényleg, hogy van, aki nem akart NZ-ra költözni? És akkor mi van?

Te itt élsz Magyarországon? Te itt élsz a Fidesz-rendszerben? Mert én igen! Úgyhogy te nekem ne magyarázd meg több ezer km-ről innen, hogy mi megy itt, mióta a Fidesz uralkodik, mert halvány gőzöd nincs róla, hogy családok mennek tönkre, és rengeteg családi öngyilkosság és gyilkosság történik, bárki megmondja, aki itthon nézi a híradót.

Neked ott halvány gőzöd nincs azokról a lelki folyamatokról, amik itt a szegényrétegben zajlanak.

Örülj neki, és élvezd a napsütést vagy az esőt, tök mindegy, de ne okoskodj itt olyanról, amiben nem élsz benne!

ruszofil 2012.12.21. 01:25:42

@mirx: Igen az. Egy allando folyamat resze... Nekunk is van az allando etlapunk mellett, heti menunk, es napi ajanlatunk... Es azok folyamatosan valtoznak, vagyis allandoan uj kajakat tanulok meg 40 eves fejjel is... Konyvbol nem lehet megtanulni fozni... gyakorlat kell.. A mi fosefunk is az uj kajakat 5x-10x megcsinalja, amig vegleges format ont a recept..

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.12.21. 01:28:28

@DrJazz: najo
bar ketsegtelenul jol nez ki
semmikeppen az romantikus hazacska amire gondoltam
ez sorhaz gatakkal es sok embivel:)

mirx 2012.12.21. 01:28:55

@ruszofil: szerintem az ilyen szakmáknak nagy varázsuk van, ahol a tanulás szinte napi szinten zajlik, mert elbuksz, ha nem tanulsz... (mármint nyilván alagútépítésnél meg hajvágásnál meg vízvezetékszerelésnél is fejlődik a technológia, de a konyha, az informatika, az orvostudomány egész "más tészta", hogy stílszerű legyek :D és soha nem lehet megunni épp emiatt)

spangola 2012.12.21. 01:29:44

@hagyma: holnap írok neked valamit, csak azért nem ma, mert az esti bejegyzéseket már kevesen látják, és mindenki előtt meg foglak követni napközben

ruszofil 2012.12.21. 01:30:46

@mirx: Ezt szepen megfogalmaztad.. Grat :) a szezonalis az jo... azt otthon is eroltethetnenk. Magyarorszagon baj viszont, hogy nincs egy fix minoseg... Allandoan valtozik a zoldsegek, husok minosege... Es ez baj..

pappito · http://pappito.com 2012.12.21. 01:31:46

@ruszofil: "Nekem eleg otthon. Tok mindegy munkaban mit fozok, sutok- de azert jo lenne ha egy kicsit tobb respectje lenne Nyugaton a konyhanknak, a magyar konyhanak... "

De miért? Egy nagyon pici ország vagyunk, a konyhánk meg török-szláv, nincs benne semmi rendkívüli, csak az, hogy mindent paprikával eszünk :) Én speciel imádom, rendszeresen főzök ilyen kajákat otthon a családomnak, de nem piszkálom a helyieket, hogy ők is szeressék ezt. Nekik kultúraidegen.

"nyugati" szakacsok nem kepesek fejbol, recept nelkul elkesziteni kajat."

És? tényleg nem értek hozzá, de azért az csak nem baj, hogy a kiválóságok követik a technológiai leírást és sokszor képesek ugyanarra a kiváló teljesítményre? Ennek különben sincs köze ahhoz, hogy otthon mit főzünk vagy milyen a konyhánk.

Szóval nem értem miért lenne az jó, hogy több riszpektet kapna a konyhánk. A töltött káposzta? A túrós csusza? a rácponty? (ki a fene eszik pontyot, btw?) a muttonból csinált birkapörkölt? A zöldborsóleves grízgaluskával? A rakott krumpli? A rántotthús rizibizivel? Csülkös bableves? Libazsírban kisütött máj?

Csak mondok példaképpen, itt speciel nem divat a hidegen füstölés, a tartósításnak a sózás volt a tradicionális megoldása, ergo a hidegen füstölt ízek egyszerűen túl sok a helyieknek. (éghajlat, rendelkezésre álló erőforrások és technológiák, stb.) Mo-n disznóvágáskor általában zsírban tettek el húst, itt ha kimondod a lard szót, a helyiek behánynak.

spangola 2012.12.21. 01:33:32

@ruszofil: A húsokról ne is beszéljünk. Olyan csirkehúsokat veszünk a hipermarketben, hogy látom, hogy egyszerűen nem egészséges megenni, hogy nem úgy néz ki a hús, ahogy egy egészségesen tartott és egészséges csirkének a húsa kinéz.

És kénytelen vagyok ezt enni, mert nem tudok a fővárosban falun kapirgáló csirkét venni.

A piac még kockázatosabb. Ott már rég nem veszek húst, nemrég mondták a tévében, hogy kimentek ellenőrizni, és a piacon találták a legtöbb lejárt minőségű húsokat.

pappito · http://pappito.com 2012.12.21. 01:33:42

@spangola: " de ne okoskodj itt olyanról, amiben nem élsz benne!"

bocsánat, hgoy hitelt adtam a szavadnak, többet nem fordul elő

mirx 2012.12.21. 01:34:02

@ruszofil: olvastam, igen, a bűvös szakácson, hogy éttermek inkább hozatnak külföldről olyasmit is, ami pedig teremne itthon, csak nem lehet megbízni a színvonalban. ez azért elég gyászos...

pappito · http://pappito.com 2012.12.21. 01:34:38

@hagyma: "ez sorhaz gatakkal es sok embivel:)"

azért a tenger faszán közel van :)

pappito · http://pappito.com 2012.12.21. 01:35:38

@mirx: egy országban ami tradicionálisan agrár :(

ruszofil 2012.12.21. 01:35:52

@mirx: Fiatalon meg okes, de 40 felett lehet jobb elmenni egy iskolaba/ovodaba fozni...Szabad hetvege es unnepnapok, kevesebb stressz. A nagybetus Vendeglatas kinyirja az embert. Csak akkor 10ev mulva a szakmai tudasunk az elavul.....

spangola 2012.12.21. 01:36:32

@pappito: Bocsánat, hogy normális társalgópartnernek hittelek, többet nem fog előfordulni. Bunkó!

ruszofil 2012.12.21. 01:38:33

@mirx: ennek azert gazdasagi-anyagi okai vannak... es emberi is, termeszetesen...

mirx 2012.12.21. 01:40:24

@ruszofil: gondolom, aki ambicíózus és tényleg imádja ezt csinálni, abban fel sem merül, hogy elmenjen... mondjuk én nemtom, hogy bírják idegekkel a konyhán, én csak a felszolgálásba kóstoltam bele, de az se volt egy nyugodt ügy. a konyha meg csomószor olyan, mintha egy 12 órás életmentő műtét folyna :o)

ruszofil 2012.12.21. 01:41:01

@spangola: fagyasztott hust nem szabad venni... es kell egy jo hentes ismeros. Es egy jo fogorvos, villanyszerlo, autoszerlo, ugyved es etc...:)

mirx 2012.12.21. 01:41:15

jajj, késő van. *ambíciózus*

lendkívül magas langú embel Lómában 2012.12.21. 01:42:01

@KanáriHajni:
Nem tom mennyire lett szerkesztve, de így ez a poszt egy kalap kakk. Viszont a kommentjeiddel együtt már egész érdekessé vált számomra egy jó kis téli nyaralás szempontjából.
@pappito:

Nekem is ez jutott eszembe. Meg az, hogy minden olyan 2 hálózsákot össze lehet cipzárazni, amelyek végigcippesek, és azok fogmérete is azonos.
@spangola:
Sztem vadkempingezésnél egy jól kiválasztott hely esetén max a kutyák szagolnak ki. A rablás esélye lényegesen kisebb, mint a Blahán fényes nappal.
A derékalj nevezetű polifoamdarabot érdemesebb szigetelőanyagként keresni négyzetméteráron, mint túraboltban horrorösszegért, mert ott "ergonómia", meg egyéb divatos kényelmi kifejezésekkel verik fel a kb. 1 cm vastag habszivacs árát.

spangola 2012.12.21. 01:44:54

Profi háziasszony vagyok, soha nem veszek fagyasztott húst, csak tőkehúst.
Soha nem eszünk konzervet, zacskós ételeket, mirelitételeket.

Igazi alapanyagokból főzök igazi ételeket, de évről-évre egyre silányabb minőségűek az alapanyagok.

Tojások ára itthon most most megháromszorozódott, de akkor sem veszek ketrecben tartott tyúkok tojásaiból.

Max. alternatív tartású tojást tudok venni, mert szabadtartású tyúkok tojásait sehol sem találunk. Röhej a köbön.

lendkívül magas langú embel Lómában 2012.12.21. 01:45:30

@lendkívül magas langú embel Lómában:
működne a "válasz erre", ha nem hatszor kellene (ctrl-v) visszabaszni a szöveget, hogy egyszer elküldje!@!@

spangola 2012.12.21. 01:46:40

@ruszofil: Amúgy a hentesek csak udvarolni tudnak, nem bízom egyikben sem.

spangola 2012.12.21. 01:48:40

@lendkívül magas langú embel Lómában:
A derékalj az nem polifóm. Polifómunk is van, de az semmit nem ér.
A derékalj az, ami van 3 féle cm méretben, és magától felfúvódik levegővel, így nem érzed rajta egyáltalán a talaj göröngyeit.
A polifóm max. arra jó, hogy napozz rajta, vagy, hogy felfogja a talaj hidegét.

Vagy te is erre gondoltál?

ruszofil 2012.12.21. 01:50:33

@pappito:Amikor elvegeztuk a szakacs sulit, akkor azt is megtanultuk, hogy a magyar konyhat nepszerusiteni kell.... Az azert mokas, mikor egy etelreceptet a netrol, melokozben toltenek le.. Minosegi alapanyagokbol a felsorolt etelek jok... a rantott hus is lehet jo.. nem veletlenul a Wiener Schnitzel vilaghiru. /igen, borjubol :) / A libamajrol mar nem is beszelve... :)

spangola 2012.12.21. 01:51:43

@ruszofil: Igen, az igazi bécsi szelet borjúból érdekelne, de sajnos még soha nem ettem.

lendkívül magas langú embel Lómában 2012.12.21. 01:54:07

@mirx:
Na ja. A lakosság és közület szolgálata nálam a többé soha kategória. A közület korrupt, a lakosság meg barom.
Utóbbiak egy emberként lehetnek normálisak, de amikor "lakók", vagy "vevők", vagy "megrendelők", akkor szinte kivétel nélkül átváltoznak idegesítő-kukacos-sértődős-okostojássá.

ruszofil 2012.12.21. 01:54:41

@spangola: azt akkor kikene hasznalni. Persze csak okosan :) A hentes is csak ember.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.12.21. 01:56:19

@pappito: nyaralni be is koltoznek, 2 hetre, bar kovesnek latom a partot:)

pappito · http://pappito.com 2012.12.21. 01:57:28

@ruszofil: "Amikor elvegeztuk a szakacs sulit, "

nem engem kell meggyőznöd én ezeket szeretm és csinálom is :)

ruszofil 2012.12.21. 01:57:28

@spangola: de azt is elszurtuk, mert a sertes hus olcsobb... Enni kell mindenkinek... a magyar konyhat az anyagi es emberi okok tettek a pult ala...

spangola 2012.12.21. 01:57:37

@ruszofil: Itt Budapesten a legbunkóbb eladók a hentesek.
Komolyan. Alapból azt feltételezik, hogy budapesti csaj vagy, nem tudsz főzni, nem is ismered a húsokat, és nem tudod a karajt a tarjától megkülönböztetni.

Amelyik nem udvarol, az durván beszól.

Miközben én vidéki csaj vagyok, lehet, hogy többször voltam disznóvágáson, és többször láttam élő disznót, mint ő.

Szóval nem nagyon van normális hentes.

mirx 2012.12.21. 01:58:12

@spangola: a figlmüllert próbáld esetleg az össieknél.

pappito · http://pappito.com 2012.12.21. 01:58:46

@ruszofil: " a rantott hus is lehet jo.. nem veletlenul a Wiener Schnitzel vilaghiru. /igen, borjubol :) "

na pont most volt az origon, hogy Flieglmüllernél sertésből csinálják és még klopfolják is! ráadásul az osztrák kaja

ruszofil 2012.12.21. 01:59:19

@pappito: cool :) en nem akarok senkit meggyozni... szelmalom-harc lenne ..

pappito · http://pappito.com 2012.12.21. 02:00:13

@hagyma: legyen egy hónap, aztán meglátjuk :) a köves part nem zavar engem, kevesebb homokot fúj a szél :)

pappito · http://pappito.com 2012.12.21. 02:00:52

@ruszofil: "a magyar konyhat az anyagi es emberi okok tettek a pult ala..."

meg a rántás! :)

ruszofil 2012.12.21. 02:01:37

@pappito: na ja, nekem is csinaltak mar Brassoi Apropecsenyet zoldborsoval ...

spangola 2012.12.21. 02:03:14

@mirx: Én nem ehetek már sehol semmit, csak ha itthon megcsinálom, glutén-, szója-, laktózérzékeny vagyok.

Gondolom nem kell nektek magyaráznom, hogy mind receptúra szerint, mind a keresztszennyeződés miatt, ezek minden ételben benne vannak.

Itthon gluténmentes zsemlemorzsából rántok ki dolgokat. De én ritkán csinálok rántott ételeket, hamarabb eszembe jut egy borsos tokány vagy akármi, mint egy rántott hús.

ruszofil 2012.12.21. 02:03:20

@spangola: elmentek Nemetorszagba es Ausztriaba....

pappito · http://pappito.com 2012.12.21. 02:03:26

@ruszofil: az úgy finom :))))))) muhhaha!

spangola 2012.12.21. 02:05:02

@ruszofil: Brassóit zöldborsóval?
MOndok jobbat! Brassóit burgonya helyett főtt tésztával.

Mondom, ez már nem brassói, hanem egy tök más étel.

ruszofil 2012.12.21. 02:06:32

@pappito: azt is lehet jol csinalni....

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.12.21. 02:06:38

@pappito: engem semmi nem zavar se a homok sem a ko
egy honap mar razos
egyezzunk kii 3 hetben
a magyar konyha= porkolt es gulyas
lecet
szinte minden porkolt alapon indul
en kifejezetten a paprikaskrumplit, a csulkos bablevest, a gulyast es a rantotthust tartottam meg
ezeket Mary is szereti
evente mindegyikbol egyszer
na meg nagyon ritkan csirkeporkolt
kesz ennyi

mirx 2012.12.21. 02:07:30

@spangola: az ilyen dolgok, mint a "gluténmentes" zsemlemorzsa, miből vannak? gyanítom, nem búzából...

és hogy eszel sajtot? meg túrót? meg mittoménmi? :o

(megdöbbentő, mennyi allergiás ember van manapság. mikor gyerek voltam, sose hallottam ilyenekről, hogy valaki gluténallergiás meg ilyesmi. vagy csak mindenki csendben rosszul volt? :))

lendkívül magas langú embel Lómában 2012.12.21. 02:08:02

@spangola:
Én kérek elnézést, vmit félreérthettem. Régebben a polifoamot emlegették páran derékaljnak, ami inkább funkció, mintsem konkrét eszköz. A vadkempingezés, nálam még a klasszikus hátizsákos gyalogos-bicós dolog, ahol a tatyó súlya nem lényegtelen, hát innen az asszociáció a polipulira.
Ahol számít némi kényelmetlenség, az számomra már nem vadkemping, inkább csak kemping a vadonban, de ez már olyan felszerelést feltételez, ami valóban felkeltheti akár nem kívánatos egyedek figyelmét is.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.12.21. 02:08:55

brassoiba nem kell zoldborso
tokom
az nem brassoi
a vilag legjobb brassoiat tudom csinalni
a legfontosabb persze a jo szuzpecsenye es a jo krumpli
zoldborso....

ruszofil 2012.12.21. 02:09:03

@spangola: juhturot meg neki, meg curryt es az mar fuzios cucc.. :)

pappito · http://pappito.com 2012.12.21. 02:10:27

@hagyma: 3 hét? Deal.

Én pörköltet gyakran szoktam (itt van jó marhahús) a paprikáskrumplit imádják a kölkek és gyorsan kész is van, a rántott hússal én nem szarakodok, boltit meg nem veszek, úgyhogy az gyak. nincs is.

ruszofil 2012.12.21. 02:10:34

@hagyma: otthoni szalloige: Brassoit ugy kezded, hogy kitakaritod a husos hutot.. sorry :)

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.12.21. 02:14:42

@pappito: en csinalok felevente
Mary kedveli
multkor kiprobaltam a lusta valtozatat a sutoben sutottet
sose tobbet
nem olyan....
@ruszofil:
en otthon is a sertes legdragabb reszebol a szuzpecsenyebol csinaltam
lehet ezert volt jo?
mar a zsenialitasomon kivul

spangola 2012.12.21. 02:17:32

@mirx: A gluténérzékenység nem allergia, hanem autoimmunbetegség, gyógyíthatatlan, élethosszig tartó rendkívül szigorú, milligrammpontosságú diéta.
A laktóz sem allergia, hanem enzimhiány.

a szója az allergia.

Rengeteg ember szenved ebben, csak nem voltak olyan szerencsések, hogy diagnosztizálják, Mo.lakosságának 20%-a laktózérzékeny, csak nem tudnak róla.

Glutén van a búzában, árpában, rozsban, a keresztszennyeződés miatt pedig a zabban is, mivel együtt takarítják be a búzával, zabbal.

A glutén mindenben van, joghurt, tejföl, csoki, vaniliás cukor, sütőpor, fűszerek, mindenben.

Én speciális boltokban veszem az alapanyagot, illetve a lisztérzékenyek honalpján fenn vannak a gyártók hivatalos listái, akik például garantálják nekünk, hogy a törött borsot olyan gyártósoron gyártják, ahol előtte nem járt gluténos cucc.

Illetve a SOTE ad ki minden évben egy kiskönyvet, hogy melyik gyártó melyik termékét ehetjük.

Laktóz: kemény sajtokban nincs laktóz, azt ehetem.

szerencsére feltalálták a laktáz enzimet, viszonylag olcsón megvehetem TB-re, 2 dl tejnek megfelelő laktózhoz 1 laktáz enzimet kell bevennem evés előtt.

Szójára, gluténra nincs semmi, csak az, hogy el kell kerülni.

Ezeket elkerülni csak a legdrágább prémiumtermékeknél lehet: Pick, Pápai, Gyulai és ilyenek.

A legjobb termék a német Schar, ma ettem 20 dkg kenyeret, kb. 1300 Ft. De ez a legjobb a világon, és az íze, mintha igazi kenyér lenne, ugyanis a gluténmentes termékek nem jó ízűek.

Zsemlemorzsa keresztszennyezés nélküli kukorica, rizslisztből, lisztkeverékekből, pl. szentjánoskenyérmagliszt, meg ilyenekből készül. Lisztek szintén általában kevert lisztek. Főleg rizs- és kukoricalisztek. Bocs, hosszú lett.

spangola 2012.12.21. 02:20:20

@lendkívül magas langú embel Lómában: A derékalj nagyon okos dolog, van azt hiszem 2, 3 és 5 cm-es vastagságú, minél több cm magasságú levegő megy bele, annál drágább.
Két embernek több tízezer, de megéri, mi derékfájósak vagyunk, mint az öregek, közben meg húsznak nézek ki. Ha tudnánk...

És saját magától felfúvódik pár másodperc alatt, kis helyet foglal, olyan, mint a polifóm, csak sokkal, de sokkal kényelmesebb.

mirx 2012.12.21. 02:21:01

@spangola: és tulajdonképpen ez hogy derül ki? beleharapsz 1 évesen életed első zsömléjébe, és fulladási rohamot kapsz?

amúgy legalább töményt ihatsz? :D

spangola 2012.12.21. 02:22:22

@ruszofil: juhtúró: 3 napja főztem gluténmentes juhtúrós sztrappacskát füstölt szalonnával, brindzával. Fincsi lett, bár megszenvedtem a gluténmentes liszttel.

spangola 2012.12.21. 02:23:38

@ruszofil: Igen, régen mondták nekem, hogy ne egyek soha brassóit vendéglőben, mert maradékhúsból csinálják.

mirx 2012.12.21. 02:24:23

sose értettem, mi a jó a brassóiban. nem elég, hogy utálom az ilyen fritőzös ipari sült krumplit, de amikor még fel is ázik valami szaftban, na az aztán rohadt guszta...
mondjuk biztos van normálisabb változata is, de én eddig csak olyat láttam, ami úgy nézett ki, mint a lakodalmas hányás.

spangola 2012.12.21. 02:30:51

@mirx: Béltükrözés alulról vagy fölülről, nekem mindkettő megvolt, plusz a patkóbélből mintát vesznek, mennyire vannak a bélbolyhok elpusztulva, lelapulva, amiknek fel kéne venniük a tápanyagokat. Vérvétel.

Ezzel a kettővel.

A tünetek mind laktóznál, mind gluténnál változatosak, ezért rohadtul nehezen diagnosztizálják, mert a beteg nem jut el gasztroenteorológiára:

Hasmenés, székrekedés
hányás
felfúvódás,nagyon erősen
állandó betegeskedés a bélybolyhok tápanyagfelvevő képességének hiánya miatt, főleg nátha
soványság nagy pókhassal
kövérség nagy pókhassal
vérszegénység
vashiány
folsavhiány
ideges természet
skizofrénia
meddőség
nőgyógyászati daganatok

Nekem az állandó betegeskedés a pókhas sovány testtel volt a jellemző tünetem, plusz a hasmenés-székrekedés

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.12.21. 02:34:24

@mirx: az igazi brassoinak egyaltalan nincs szaftja
a szuzpecsenyet, miutan kockara vagtad nagy hofokon, fel oras kevergetes mellett kell megsutni
nem kell hozza fritozos krumpli, hanem rendes normalis krumpli
az, hogy ki mit hiv brassoinak az mas kerdes
nincs se szaft se zoldborso

spangola 2012.12.21. 02:35:17

@spangola: Van akinek születésétől megvan a tünet, mint nekem,
van akinek később aktiválja magát a gluténérzeknység, pl. egy megfázás után, vagy szülés után
De kezdettől fogva gluténérzékeny, csak nem tudni, kinek mikor jönnek ki a tünetek

A laktóznál másképp van, van születéssel együtt,
és van a normális folyamat,
mivel minden ember életében a laktózt feldolgozó enzimek az évek előrehaladtával fogynak,
kinek mikor fogy el

A bolygón minél délebbre megyünk, annál nagyobb a laktózérzéknység, a skandináv országokban szinte senki,
nálunk 20 százalék,
Afrikában szinte mindenki laktózérzékeny

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.12.21. 02:45:58

jo, azt alairom letezik zoldborsos valtozat, de nem kell bele!!!

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2012.12.21. 04:02:19

@spangola: @Zsuzsi65: Hol van az a nálatok?

Bocsi, az lemaradt:) a nalunk = Dél-Kalifornia:)

Attis5 2012.12.21. 07:33:59

3 evet eltem Tenerifen, valsag van nincsenek turistak nincs love, nincs munka 40% munkanelkuliseg mindenki azon gondolkozik hova menjen tovabb...tobbi sziget ugyanez...a cikket inkabb szorakoztato jelleggel ajanlanam nem sok realitas van benne

2012.12.21. 08:01:07

@pappito: Ennél az ezért egy kicsit összetettebb a dolog szerintem.

Alapból nincs is igény a társadalomban a színvonalra meg a minőségre. És akkor még erre rájön az, amit fentebb is írtam (és te is), hogy színvonaltalan a kiszolgálás az éttermek többségében, de vannak üdítő kivételek, pl. Onyx. És egyre jobban kezdenek terjedni az ilyen színvonalú helyek kis hazánkban is. Az meg hogy miért bunkók a pincérek pl., nem a vendéglátóipar az okozója, hanem, hogy ilyen embereket foglalkoztatnak a munkáltatók. Ez ugyanolyan, hogyha búval baszott bolti eladóval találkozol (ez már legenda szinten megy ebben a blogban ;)), akkor sem a kereskedelem a szar, hanem maga a munkavállaló, aki nem fogja fel annak a jelentőségét, hogyha nincsen vásárló, akkor nem lesz bevétele a boltnak és nem lesz munkája esetleg. Ha meg frusztrált, mert keveset keres és elege van az egészből, akkor tanuljon és lépjen tovább...

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.12.21. 08:34:13

@spangola:

Nem ezt jelenti. A kb. jelentése "Igen, de az okok kérik a dolgokat" - ez lenne az alapértelmezés. Esetleg lehet "okok" helyett "kezdetek" is. Ez valami mély filozófiai mondat, de nem jelenti azt, amit te mondasz.

afromagyar · http://afromagyar.blog.hu/ 2012.12.21. 09:45:30

Tetszik a poszt, de hogy az offolashoz is hozzaszoljak: egy belga kollegam a multkor megkerdezte, hogy Afrika Azsiaban van, ugye?...

Happygabo 2012.12.21. 09:49:18

A húgom kint élt a Kanári szigeteken és nekem eléggé más jött le - hosszú távon - ő nem is bírta.
Szóval valóban gyönyörű, változatos, nyugodt, jó az időjárás hogy a pozitívumokat említsem. De a szállás - több helyen is - csótányokkal és más bogarakkal tarkított, a munka általában a legegyszerűbb kisegítő munka amit külföldi fiataloknak adnak.
És hiszi az ember vagy sem, a gyönyörűt is meg lehet unni, amikor már hónapok óta látja az ember. Nincs viszont kultúra, szinház, mozi, hangverseny, normális vásárló hely és még sorolhatnám. Olyan aranykalitka ami csodás pár hónapig, de aztán keményen landol az ember az élet rögös talaján.

spangola 2012.12.21. 10:52:32

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: bocs, Dr. Király Rudolf: Tanuljunk könnyen, gyorsan spanyolul könyvének legelső leckéjének (vagy 2. lecke) van ez a közmondás. MInden lecke végén van több is. Ő azt írta, hogy ezt jelenti.

spangola 2012.12.21. 10:55:32

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: Ráadásul a SÍ, pero-t én írtam bele összekötve az én és a másik kommentelő mondatával a két mondatot.

Kezdetet akarnak a dolgok, ez a szó szerinti fordítás, magyarul minden kezdet nehéz. Ez is le van írva a könyvben, hogy ez a minden kezdet nehéz spanyol megfelelője.

golyóstroll 2012.12.21. 10:58:05

@spangola: már megbocsáss, de ki az a Dr. Király Rudolf, hogy jobban tud spanyolul, mint @maxval, a gondolkodni próbáló birca: ???

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.12.21. 11:01:17

@spangola:

Hát, tény, hogy SOSEM hallottam ilyen mondást. S a Google is csak a TE hozzászólásaidat hozza egyetlen forrásként. Szóval én arra szavaznék, hogy Dr. Király csúnyát tévedett.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.12.21. 11:05:43

@spangola:

Egyébként meg minden kezdet nehéz spanyolul = todo comienzo es dificil.

windex 2012.12.21. 11:46:43

@hogyne,persze,igazad van!: helló, lehet, hogy lemaradtál a diskurzus elejéről :-)

windex 2012.12.21. 11:53:31

@Happygabo: a munka olyan, amihez ért a külföldi. például, ha zenész, akkor zongorázni hívják menő szállodákba. vagy esti zenélésre, bulihangulatot csinálni az ott bárnak, kávézónak nevezett egész nap nyitva tartó teraszos, kvázi kocsmába - ami nem cserélendő össze a közép európai lepattant kocsmával. vagy utazási irodába, a kintibe, mert tud az érkező turisták nyelvén is, és eligazgatja őket szépen, míg kanárin vannak, vagy patikusnak... ezek nem a feketemosogatóval egyenlő alja munkák. akik oda kerülnek, az aljára, azért kerülnek oda, mert nem másra mennek rá, ennek oka lehet az, hogy másra nemigen lehet használni őket. rá kell érezni, mi kell, és lőn, megtörténnek a jó dolgok :-)

windex 2012.12.21. 12:00:22

@mirx: hát ez nem a brassói. ott se fritőz, se fritőzkrumpli, pláne nincs se szaft!!! szárazon, együtt sütött-fűszerezett igazi, friss krumpli, + szűzpecsenye kockák. ha nem ezt ettél, nem brassóit ettél, hanem valami szemetet

DrJazz 2012.12.21. 12:03:27

@Happygabo: Vkinek bejön vkinek nem, 2 éve élünk itt, minden reggel kinyitom a szemem és látom az óceánt, ez már jól indítja a reggelemet. A világ minden pontján van szar lakás, szar melóhely, ez nem a hely hibája, ha vki rosszba nyúl könnyen megutálhatja bárhol is van... Kéretik nem lehányni amit írtam, csak véleményt nyílvánítottam :)

DrJazz 2012.12.21. 12:05:18

@hagyma: Kedvenc tapasztalatom a brassóival mikor egy magyar étterembe megkérdezték milyen körettel kérem, betűtésztával természetesen... pff

windex 2012.12.21. 12:09:59

@pappito: "Mo-n disznóvágáskor általában zsírban tettek el húst, itt ha kimondod a lard szót, a helyiek behánynak"

na de! ha konfitált húsnak nevezed, akkor azért mégse hánynak :-) az azért másképp hangzik, és ettől már boldogok is

pappito · http://pappito.com 2012.12.21. 12:48:44

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: köszi, már el is felejtettem ezt, pedig kommenteltem is :)

de annyiból nem is kamu volt, hogy a koma itt van valahol, csak nem tud írni :)

spangola 2012.12.21. 14:50:23

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: Pedig megtaláltam ezt a mondást a guglin.
A tankönyv fenn van a neten pdf-ben, keress rá, ha jól emlékszem első lecke vége.

spangola 2012.12.21. 14:52:30

@windex: még most is tesznek el zsírban húst vidéken, sőt, az egyik régi szakácskönyvemben is benne van, mint a tartósítás egyik módja.

DieNanny CH 2012.12.21. 18:19:46

@pappito:
Nem az erőszakos cselekedetek száma nőtt meg, hanem ha eddig 10 hírből 5 volt rablás/késelés/ gyilkosság, 5 meg díjátadás/új szeretetotthon/elveszett kutya 1 év után megkerült, - egy ideje úgy megy, hogy összeszednek 9 rossz hírt, meg 1 valamivel jobbat. De ez az én meglátásom.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.12.21. 18:47:45

@spangola:

"A tankönyv fenn van a neten pdf-ben, keress rá, ha jól emlékszem első lecke vége."

Ahonnan le tudnám tölteni, mindenhol regisztrálni kell. Így ha megvan neked, küldd el nekem inkább.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.12.21. 20:30:27

@spangola:

Na, megtaláltam a könyvet. Ahogy sejtettem, nekem van igazam.

A könyvben az szerepel, hogy "Principio quieren las cosas".
Ez azonban nem azt jelenti amit a könyv mond.

Szóval ezt a tankönyvet NEM ajánlom spanyoltanuláshoz, a szerző láthatóan nem ismeri a nyelvet. A közmondás jelentése szó szerint "A dolgok kezdetet akarnak", magyarul "A dolgoknak szükségképpen van kezdetük". EZ NEM AZT JELENTI, hogy minden kezdet nehéz, hanem azt, hogy mindent valahol el kell kezdeni, ha bele sem kezdünk valamibe, akkor az nem is lehetséges.

Szóval a könyv szar. Eleve abszurdum egy kifejezetten ritka közmondást beletenni egy kezdőknek szánt tankönyvbe. S ráadásul ROSSZUL elmagyarázva pedig bűn.

spangola 2012.12.21. 22:48:56

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:
Alul csillaggal jelölve ezt írja a könyv szerzője:

"A közmondás értelme: Minden kezdet nehéz. - Szó szerint: Kezdetet akarnak a dolgok."

Ezt a szó szerinti fordítást én is leírtam már vagy kétszer.

Elfogadom a véleményed, és úgy tűnik igazad van, hogy nem a 2. lecke végén kellett volna betenni, de felesleges szemantikai vitát folytatni erről.

Számomra a kezdetet akarnak a dolgok ugyanúgy azt is jelenti, hogy minden kezdet nehéz, ahogy a könyv is írja, de ugyanúgy azt is jelentheti, amit te írsz, hogy valahol el kell kezdeni.

Tök mindegy. Legalábbis nekem.

De a könyv nem szar. Nagyon régi könyv, és sok véleményt olvastam róla a neten, és sokan írták, hogy még mindig ez az egyik legjobb, és dr. Király Rudolf könyvét nem nevezném azért szarnak, ha ennyien tanultak belőle spanyolul.

A könyvről nem nyilatkozhatok többet, majd ha túljutok az elején, és talán még a végére is elérek, letesztelem magam.

Nem vagyok lektor, számomra a minden kezdet nehéz magyarázat befogadható volt.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.12.22. 10:04:56

@spangola:

Nem azt jelenti, hogy "minden kezdet nehéz", ez a lényeg. Ha nekem nem hiszel, nézd meg a mondást SPANYOL közmondásgyűjteményekben. A "minden kezdet nehéz" spanyol változata "todo inicio es dificil".

Ha egy könyv hibát tartalmaz, már pedig ez bizonyítottan hiba, akkor az eleve rossz jel.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.12.22. 10:06:10

@Babette_:

Igen, pont ez a mondás jelentése: mindent el kell kezdeni. Ez azonban nem jelenti azt, hogy a kezdet nehéz lenne.

cukorhal 2012.12.23. 18:45:13

Ha a cikkiro Hajni veletlen erre teved... keress meg legyszi e-mailben, lenne par (nagyjabol tobb ezer :)) kerdesem: sucreipeixKUKACgmail.com
Illetve ha barkinek van a Kanari-szigeteken ismerose, akivel magyar, nemet vagy angol nyelven lehet kommunikalni, szinten orulnek ha osszehozna minket, koszonom szepen! :)

szenii 2013.04.09. 14:23:08

nem álltam meg, hogy ne regisztráljak, mert úgy érzem a kétkedőknek kell, hogy adjak 1-2 infót
főleg arra vonatkozóan, hogy otthonról sosem fogják elhinni tényleg más világ van Európa egyes részein

15 hetet töltöttem Tenerifén november végén érkeztem
Magyar frsz. autómmal, a rendőr csak tényleg akkor állít meg ha csinálsz valami hülyeséget vagy valami nem stimmel a kocsival
defektünk volt és a jobb hátsókerék helyén a mankókerékkel közlekedtünk
igazolványok ellenőrzése után megkérdezték mikor jöttünk, meddig maradunk majd elmondták merre találunk gumijavítót és tessék-lássék autóátvizsgálás után jó utat kívántak
az első két éjszaka kivételével, amit fizetős kempingben töltöttünk egy gyönyörű tengerparton vad kempingeztünk, sátoroztunk, soha nem zargattak a rendőrök
természetesen nem a szállodasoron kerestük a sátrainknak helyet
heti70-120€ ból meg lehet élni kényelmesen (sörözve dohányozva, normálisan étkezve)
néha napokig kirándultunk a sátrainkat felügyelet nélkül ott hagyva, 1x fordult elő, hogy a kis gázfőzőnk eltűnt, azon kívül soha semmi, pedig még olyan is volt hogy 8 doboz cigit felejtettem ott a sátor előtt
a helyiek valóban nem igazán beszélnek angolul, de nagyon kedvesek voltak mindenhol, és segítőkészek, a turistásabb részeken viszont beszélik az idegen nyelveket
valóban a paradicsomban éreztem magam (illetve magunkat)
minden energiámmal azon leszek, hogy következő a telet ismét a Kanári szigetek valamelyikén töltsem
az semmihez sem fogható, hogy decembertől márciusig a tengerparton napozol úszkálsz kirándúlsz és sörözgetsz, vagy homokszobrot építesz, vagy búvárkodsz, vagy bodysörfözöl, vagy csak gyönyörködsz az Óceán hullámaiban, vagy a táj szépségében
BÉKE van nincs híradó, politikusok agymenése, szomszéd hülyeségei.... stb.
szerencsére olyan szakmám van amivel az utcán megkeresem a szükségleteimhez a pénzt
( zsonglőr)
heti 1-3 napot dolgoztam Santa Crus utcáin így tudtam fedezni az élet költségeit
ilyenkor is előfordult, hogy a hatóságok ellenőriztek, de soha semmibe nem kötöttek bele, papírok rendben, minden jót..
letelepedésre nem gondoltam amíg ott voltam de ma már egyre jobban foglalkoztat a gondolat, hogy lehet végleg ki kellene költözni, nem csak télre
az meg teljesen mindegy, hogy Afrika vagy Európa földrajzilag vagy közigazgatásilag, a posztoló arra célzott, hogy nem kellenek különlegesen nehezen beszerezhető papírok a letelepedéshez, vagy az odautazáshoz
nincsenek mérges pókok, skorpiók, kígyók
egér viszont sok van a tengerpartokon, minden résen átjutnak, picik, gyorsak és nagyot tudnak ugrani, volt olyan, hogy bemászott a sörös dobozba, onnan is kiugrott, a kaja elzárása előlük különösen komoly feladat volt
a klíma nagyon kellemes, (éjszaka is gatyában aludtam a hálózsákban ) eső nagyon kevés volt
ivóvizet a boltból kellet beszerezni, mert a csapvíz nem igazán iható a szigeten sehol sem
a benzin 1.2€, a cigi féláron Madridhoz(most itt vagyok) képest olcsó cigi 1.7€, volt olcsóbb is de az olyan is, Malboro 2.8€
olasz pizzázóban a pizza 3.5€ ( persze nem a tengerparton)
a boltokban a hal és egyéb tengeri herkentyűk szintén fél áron a Madridi árakhoz képest
sörök szintén olcsóak 1l/ 0.6€ felfelé, ja és nekem ízlettek a spanyol sörök

találkoztam kint magyarokkal, akik kint élnek nem bánta meg egyikük sem, hogy kimentek, bár tényleg szerencse is kell a munkahely találáshoz, de hát hajtani kell a szerencsét akkor megtalálható (Spanyulul azért kell tudni) ha hivatalos munkahelyre vágysz
a Karnevál valóban őrületes, mindenki jelmezben, idétlenebbnél idétlenebb jelmezeket láttam, meg persze ötleteseket is HATALMAS BULI
szóval nekem bejött

Kriki 2016.03.13. 17:11:56

Sziasztok!
Én rendkívül érdeklődöm a Kanári szigetekkel kapcsolatban..
Szeretném felvenni a kapcsolatot azokkal akik kimentek :)
És informálódni kicsit...
Köszi

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása