oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2012. december 05. 06:55,  A Freizügigkeitsbescheinigung és társai 235 komment

2012. december 05. 06:55 Határátkelő

A Freizügigkeitsbescheinigung és társai

Régen szórakoztam már ilyen jól egy alapvetően nehézkes témáról olvasva, de Krisztián írása nem csak informatív, hanem igazán vicces is, úgyhogy melegen ajánlom. Nem csak a Németországba költözőknek, hanem mindenki másnak is, mert az alapelv (az ügyintézés útvesztői) azért mindenhol hasonlóak.

hivatal.jpg

„Idén nyáron kerültünk Németországba; a Határátkelők lelkesedésével belevágtam én is a történetünk megírásába, de már látom, hogy ez nem is olyan egyszerű, ha tényleg a lényeget akarjuk megfogni... így most felvezetésnek íme egy összefoglaló a hivatalokkal való tapasztalataimról.

Induláskor

A munkavállaláshoz papírom semmi, de az égvilágon semmi nem volt az útlevelemen kívül, pedig a HR-es arc már hetekkel előre cseszegetett, hogy küldjek neki még a munkába állás előtt Steueridentifikationsnummert, Steuernummerbescheinigungot, bankszámlaszámot, lakcímet, Freizügigkeitsbescheinigungot, Sozialversicherungsnachweist... meg már a Jóisten emlékszik, hogy mi mindent, de nyolc szótagnál rövidebbet ritkán kért, az egyszer biztos. Abban maradtunk, hogy ezeket az első héten majd gyorsan elintézem (hiába, a német humor!) addig viseltessék türelemmel.

Június végén búcsúparti Budapesten, aztán pár bőrönd a kocsiba és hadd szóljon!

Servus in Boarn!

Na, akkor papírok.

Lakcím

Az első hónapban szállodában laktunk, lakcím viszont minden további lépéshez kell... szívás. Aztán harmadnap vettem egy mély levegőt és besétáltunk az asszonnyal az Einwohneramtba. (Ezeket igyekszem majd a német nevén nevezni, nem azért, hogy villogjak, hanem hogy ha valaki hasonló cipőben járna, annak segítsek a német megnevezéssel.)

Az Einwohneramtban szépen előadtam, hogy hát izé, khömm, mi akkor mostantól itt laknánk, Hotel ez és ez, utcanév, házszám, 647-es szoba... - amit teljes döbbenetemre az ügyintéző szó nélkül bepötyögött a számítógépbe és akkor itt tessék aláírni az érintőceruzával...

Annyi a megkötés csak, hogy az adott címen legyen postaládád ill. átvegyék a leveleidet, mert később mindent oda fognak majd küldeni, de ez a szállodában adott volt. (Később, amikor kiköltöztünk a szállodából, öt perc alatt beírták az új címet és Wiederseh'n.)

A folyamat eredményeként nem lakcímkártyát kapsz, mert olyan itt nincs, hanem egy lepecsételt A4-es papírt, ráadásul még csak nem is személyenként külön-külön, hanem az egész család kap egyet.

Parkolás

A belvárosban de facto lehetetlen, kivéve, ha van Bewohnerausweisod, lakossági parkolójegyed, amit ebben a városban 30 euró ellenében állítanak ki egy évre a címhez tartozó zónára és a rendszámodra, majd a szélvédő mögé kell kitenni. (Akkor sem triviális helyet találni, de este a reménytelen bolyongás helyett elég mondjuk kétszer megkerülni a háztömböt.)

A lakcímbejelentés után szinte már meg sem lepődtem, hogy a magyar rendszámos autóra is simán megkaptam a Bewohnerausweist, minden további nélkül. Hű!

Autó átrendszámozása

Na, itt nekem is elkelne a segítség, ahány emberrel beszéltem, annyi verziót hallottam. A tervek szerint valószínűleg előbb-utóbb eladjuk otthon az autót és veszünk itt egy másikat, ami a kérdést is automatikusan megoldja.

A Freizügigkeitsbescheinigung

A lakcím bejelentése után a következő lépés a dallamos nevű Freizügigkeitsbescheinigung, ezt felületesen letelepedési engedélynek lehetne talán fordítani, de lényeges, hogy nem „engedély" hanem „igazolás".

Azt igazolja, hogy EU-polgárként a lakóhely szabad megválasztásához való jogodat történetesen itt óhajtod gyakorolni és ezt a szabályok szerint bejelentetted. (Nem „kérelmezted", hanem bejelentetted.)

Ezt ugyanabban az épületben intézték egy emelettel feljebb, az igazolást két héten belül postán küldik, tértivevényes álljál-sorban-este-fél-órát szerencsétlenkedés nélkül, sima levélben.

Az adózás

Ha ez megvan, el lehet fáradni az adóhivatalba (Finanzamt), ahol a Freizügigkeitsbescheinigung birtokában adnak adószámot és adóosztályt. Alapjáraton a 6-os, legrosszabb adóosztályba kerülsz, és a gatyádat leveszik rólad a német állam bőkezű szociális rendszerének fenntartására.

Ennél valamivel jobb, ha házas vagy (ezt a megnyerő mosolyomra való tekintettel tőlem elfogadták bemondásra is, de azért érdemes vinni az anyakönyvi kivonatot, elbírja a táska), mert akkor a kedvezőbb, 4-es adóosztályba kerülsz.

Ez azonban csak egy elméleti kategória, szinte senki sincs benne, mert további csavarként lehet kérni (közös nyilatkozattal! eleve kettesben menjetek, ha lehet) a 3-5-ös megosztást, amelyben az egyik, praktikusan a többet kereső fél a kedvezőbb, 3-as, míg a másik, kevesebbet vagy semennyit sem kereső fél a rosszabb, 5-ös osztályba esik. Egy hét múlva ismét levelem érkezett, ezúttal az adóosztályról szóló igazolással.

Időt húzni itt nem érdemes, az első napokban el kell kezdeni intézni! Amíg ugyanis ezt az igazolást a munkaadónak le nem adtad, kötelezően 6-osba tesznek és vékony lesz a hó végi átutalás! Eleve 8-14 nap a Freizügigkeitsbescheinigung és utána újabb 8-14 nap az adóigazolás... Az év végi adóbevalláskor ugyan majd visszakapod a különbözetet, de általában nem a kiköltözéskor van sok felesleges pénze az embernek.

A bankszámla

Párhuzamosan lehet közben bankszámlát nyitni, ehhez is csak útlevél kell, a címet elég bediktálni. Értelemszerűen itt is olyan cím kell, amin aztán át is veszik a leveleidet. (Bankkártya, PIN-kód, egyebek.)

Én a Magyarországon kissé rosszul csengő nevű Postbanknál vagyok, épp olyat találtam a közelben. Jó sok fiókjuk ill. ingyenes automatájuk van, valamint ha oda jön a fizetés és eléri az asszem 1000 eurót, akkor ingyenes a számlavezetés.

Egészségbiztosítás

Alkalmazottként "gesetzlich pflichtversichert" vagy, ezt kábé ahhoz tudnám hasonlítani, mint a kötelező felelősségbiztosítást vagy a néhai kötelező magánnyugdíjpénztárat: azaz te választasz, de választanod kell egyet a rendelkezésre álló egészségbiztosítók ("Krankenkasse") közül.

Ez családi biztosítást jelent, azaz a feleséged és a gyerekeid is biztosítva ("mitversichert") vannak. Ezt a tényt elvileg 15 napon belül kell bejelenteni az OEP-nek a német Krankenkassétól beszerzett (figyelem, külön kérni kell!) E104-es jelű űrlap megküldésével. Ha kicsúszol a 15 napból, nem katasztrófa, de semmi értelme az időt húzni, ezeket érdemes egyszerre, gyorsan elintézni.

A fentiek eredményeként a magyar TAJ-számodat érvénytelenítik és kapsz német TB-kártyát. Nem tudom, minden Krankenkassénál így van-e, de a mienk (Techniker Krankenkasse) praktikusan az európai "kék kártya" hátoldalára nyomtatja a saját kártyáját, így nem kell utazásokkor stb. külön bűvészkedni.

Magyarországon ezzel a sürgősségi ellátást veheted igénybe, ezt szerencsére még nem kellett tesztelnünk. (A németet már igen, minden flottul ment.)

A biztosítás megkötéséhez itt sem kell semmi, csak az útleveled, a többit elég bediktálni. Néhány napon belül postán érkezik az igazolás és a TB-kártya.

Ha elég magas a fizetésed (havi talán bruttó 4300 euró fölött), akkor kérheted, hogy mentesítsenek a fentiek alól és ekkor köthetsz magán-egészségbiztosítást. Szintén magánbiztosításod lesz, ha Selbständige (kb.: vállalkozó) vagy Beamte (állami tisztviselő, magyarok esetén nem igazán tipikus) vagy.

Alkalmazottként ha családdal, pláne ha jó nagy családdal vagy, akkor általában már nem éri meg, mert itt személyenként kell külön biztosítást kötni és ez összességében drágább lehet, mint a fenti megoldás esetén a munkaadó által levont 15% körüli egbizt járulék.

Viszont itt egy nagyon széles paletta nyílik meg, mindenféle esetekre köthetsz biztosítást, ezt igazából áttekinteni sem tudtam. Mi mindenesetre a kötelező bizosításban vagyunk.

A nyugdíjbiztosító

Közben érkezett egy levél (Sozialversicherungsausweis) a nyugdíjbiztosítótól (Deutsche Rentenversicherung) is, amiben üdvözöltek a német járulékfizetők körében, tájékoztattak a nyugdíjazonosítómról (Versicherungsnummer) és meleg hangon biztosítottak arról, hogy ez egy nagyon fontos levél és őrizzem, ha kedves az életem, de legalábbis, ha pénzt akarok tőlük látni öreg napjaimban.

Hogy ezt a folyamatot pontosan mi indított el, a Krankenkasse, a Finanzamt vagy éppen a munkaadó, az végül nem derült ki, én meg nem feszegettem különösképpen.

Hát így állunk most, elvileg minden szükséges papírnak immár a birtokában. Összefoglalva, hírhedt német bürokrácia ide vagy oda, az útlevélen kívül semmire nem volt szükség és egy délelőtt (lakcím + Freizügigkeit + Krankenkasse + bank) ill. két hét múlva egy újabb félórás vizit (Finanzamt) alatt mindent el lehetett intézni."

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: bürokrácia hivatal ügyintézés Németország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr404948304

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nyuszigonosz 2012.12.05. 07:12:51

Ez egy jó, összeszedett és informatív poszt.
Sok sikert!

(amúgy Einwohnermeldeamt, de így is érthetö volt )

Ugyandehogy (törölt) 2012.12.05. 07:54:08

"Ezeket igyekszem majd a német nevén nevezni, nem azért, hogy villogjak, hanem hogy ha valaki hasonló cipőben járna, annak segítsek a német megnevezéssel."

ez dicséretes, de cseszd meg, magyarul is odaírhattad volna mindet, hogy ne kelljen már fordítózni.
:)

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2012.12.05. 08:13:12

@Babette_: Az a baj, hogy sokszor ezeknek nincs is magyar megfelelője. :(

A poszt valóban jó. Sok sikert!
Érdekes azonosság, hogy itt Svájcban is mindent sima levélben küldenek.
Ha már valaki ajánlott levelet kap, az meglehetősen komoly dolgot feltételez (bíróság).

Ugyandehogy (törölt) 2012.12.05. 08:22:23

@tilmir: értem, értem.
én beérem a fordítással, nem kell adaptálni.

nyuszigonosz 2012.12.05. 08:23:11

@Babette_: ...de cseszd meg, magyarul is odaírhattad volna mindet...

Ezeknek sok esetben nincs is magyar megfelelöje. Ez egy No-ba költözö személy írása, ott így és ezeket kell intézni.

berliner12 2012.12.05. 08:27:19

Egyébként a hatosnál jóval kedvezőbb kettes adókategória mindenkinek elérhető, de adókártya kell ahhoz is. A hatos alapvetően egyébként mellékállásokra alkalmazandó, egy állása lehet "kedvezményes" mindenkinek tudtommal.

yenoee 2012.12.05. 08:29:42

Ez bizony nagyon rendben van... tetszett.
Sok sikert!

Krisztina Kőhalmi 2012.12.05. 08:35:30

Jó írás:)
Viszont a Freizügigkeitsbescheinigung -nál nem kértek tőled munkaszerződést? Vagy már volt, mert én itt akadtam el az ügyintézésnél. Köszi, ha válaszolsz!

Peggy Olson (törölt) 2012.12.05. 08:54:26

Nagyon jó, informatív cikk, köszönjük! :)

Útlevél helyett az új, plasztik (magyar) személyi igazolvány is megfelelő az ügyintézéshez?

Köszönöm, ha valakinek van erről infója.

The Big Tourist 2012.12.05. 09:12:07

@Krisztina Kőhalmi: Tőlünk nem kértek munkaszerződést, valójában azt sem tudjuk, melyik hivatal intézte, szerintem amikor a lakcímet bejelentettük, ők továbbították, mert egyszer csak megérkezett a postán.

Vucsics.Krisztián · http://www.vucsics.hu 2012.12.05. 09:22:13

@Krisztina Kőhalmi: Moin! ;-)

Na most ezzel megfogtal, lehet, hogy rosszul emlekszem igy 5 honap tavlatabol. De emlekeim szerint nem kertek, magam is meglepodtem rajta, mert eleve kitomott aktataskaval mentem mindenhova. Egy lehetseges felreertest viszont szeretnek eloszlatni: a "nem kerik" nem azt jelenti, hogy nem is kell leteznie :-) hanem azt hogy nem kell bemutatnod, elfogadjak bemondasra es utolag leellenorzik. Ez nekem nagyon nagy es kellemes meglepetes volt.

@Peggy Olson: jo a plasztik szemelyi is, csak mivel en az elso helyen pont az utlevelet hasznaltam, utana mar logikusnak tunt mindenhol ugyanazt hasznalni. Nem volt egyebkent tul atgondolt dolog a reszemrol, mivel az utlevelem jar le hamarabb... no mindegy, keso banat.

Koszonom szepen a kommenteket!

peer chi 2012.12.05. 09:58:26

jéé, vukszics. ;-)
te már megen' Németországban? ;-)
boldogságos ottlétet! ;-)
Piri

váj mí 2012.12.05. 10:00:36

Visszagondolva, hogy amikor Magyarországra költöztem, és nagyon naivként mindent rendesen, szabály szerint akartam intézni... nos visszagondolva:
ad1. Jó nagy marha voltam
ad2. Egy sima kicseszett lakcímbejelentéshez még anyám macskájának a harmadik alomból született ötödik kölykének is kellett az anyakönyvi kivonata.
ad3. Kellett volna, mert "dögöljetek mind halomra!" felkiáltással hagytam a francba az egészet.
ad4. Németországban valóban gyakorlatilag csak az útleveled kell az ügyintézéshez.

AiRLAC 2012.12.05. 10:15:05

Hatos az ha jól tudom a nem alkalmazott/egyéni vállalkozó kategória. Alapból 1-es kerülsz, utána tudod a javasolt 3/5 variációt kérni ha házas vagy.
A lakcímbejelentés után (ezt általában a Bürgeramt-on intézed) kell várnod legalább 1 hetet mire a Bürgeramt-Bundesamt-Finanzamt bermudaháromszöget megjárják az adataid és a Finanzamtnál legenerálódik az adószámod a rendszerben.

Nagyon fontos: Ügyfélkapu regisztrációd legyen (egyszer be kell személyesen menni otthon egy okmányirodába).

Ezután online be tudod küldeni az E401-et a TB kijelentkezéshez, 12T1011-et NAV/APEH-hez kijelentkezéshez, tudsz adóbevallani stb.

Ghostika86 2012.12.05. 10:15:47

Én 2 hónapja költöztem ki Stuttgartba, egy dolog volt más, engem egyből az 1. Stauerklasse-ba raktak, gondolom a 6os a házasokra vonatkozik, akik nem házasok pedig mennek az 1.esbe, amúgy ha ez érdekel valakit, ez esetben én a 65%át kapom a bruttónak.
De a poszt tényleg nagyon informatív és ilyen egyszerű is itt az ügyintézés. Mikor végleges helyre költöztem, kb 5 perc alatt bejegyezték az új címem.
Minden biztosítónaál az egyik oldalon a biztosító és a te adataid vannak a másik oldalon pedig az "EU-s " kártya.
És a plasztik kártya is jó, én azt adtam meg mindenhol, mivel az útlevél 3 hónap múlva lejár, meg hát ugye nem is volna szükségem az útlevélre.

StanLee · https://newsroll.net 2012.12.05. 10:23:19

Érdekes poszt, örülök, hogy másnak ennyire gyorsan ment minden, nekem nem ez a tapasztalatom, lehet hogy csak mindig kifogom a nehezebb ügyintézést :-). Persze mindenhol más a rendszer.

Első kérdés melyik városban tevékenykedik a posztoló?

Amiket én ismerek városokat Bajorországban, csak helyi rendszámos autóra adnak ki (nyafogás nélkül) Bewohnerausweis-ot, vagy ha nem helyi, de német rendszámú a járgány, akkor lakcím-ideiglenes lakcím kell, hogy egyezzen a tulajdonos/üzembentartóval vagy ha céges a gépsárkány, akkor kell róla extra papír.

Lakcím: Dél-Bajorország: csak akkor adnak ki lakcímkártyát, ha az ingatlan tulajdonosa is hozzájárult, hogy ott lakjál, egyébként megakad a folyamat. Ha ezt nem sikerül beszerezned, akkor a többi pontra sem tudsz már továbblépni.

Bankszámla: kedves ügyintéződ lehetett, hogy a lakcím bemondása alapján nyitott neked egy bankszámlát. Barátnőm családjának a szomszédja banki ügyintéző, bejelentett ideiglenes lakcím nélkül nem hajlandó nyitni nekem bankszámlát. De nem csak ő, hanem a többi, random módon, egymástól kb. 200 km-re lévő települések különböző bankjainak ügyintézője sem hajlandó nekem számlát nyitni. Persze nem biztos, hogy a feltett kérdésre, hogy akarok-e hitelkártyát az a legjobb válaszom hogy nem, és egy nyamvadt EC kártyára vágyom, mert Mo-n van kb. 6 dombornyomott kártyám (Visa/Master), de egyikkel sem tudok fizetni az Aldi-ban :-)

Autó átrendszámoztatása: mindennek van előnye és hátránya. Ha a magyar buzulástól eltekint az ember, akkor érdemes magyar rendszámú járgánnyal csapatni, mert kevesebbet fognak megbüntetni gyorshajtásért, igaz cserébe határrégiókban többször megállíthat a rendőrség. A bennszülöttek meg furcsán fognak rád nézni, de kit érdekel?

Nem írtad, vagy átsiklottam felette, de KELL egy Haftpflichtversicherung (ca. 40 euro/év), ha valamit csinál a gyerek (pl. végigkarcolja biciklivel a parkoló autókat), leégeted a házat, stb. ne neked kelljen fizetned, mert elég gyorsan elmegy az életkedved a kárösszegektől.

Nekem annó csak az adószám beszerzése 1 teljes munkanapot vett igénybe, mivel senki nem érezte magát felelősnek a kiadása végett - a harmadik adóhivatalban az egyik ügyintéző kedvességén múlott, hogy írásban elvégzett mindent, és nem küldött el az onnan kb. 200 km-re lévő másik hivatalukba (megtehette volna), mert a munkahelyem (állami) központi adóügyintézése ott volt.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.12.05. 10:28:12

@váj mí:

A legnagyobb hiba amit az ember elkövethet: a hatósággal minden adatot pontosan közölni és minden szabályt betartani. Ez utóbbi eleve képtelenség, hiszen több tucat szabály van mindenre és ezek jellemzően egymásnak is ellentmondanak.

Ezt annak idején apámtól tanultam. Láttam a 80-as évek elején, hogy vízumkérelmet tölt ki. Benne kérdés "állampolgársa?", oké "magyar", aztán "eredeti állampolgársága?", oké, az is "magyar", mire én közbeszólok "de Papa, te nem vagy született magyar állampolgár, 29 éves korodban lettél magyar állampolgár, amikor én 2 éves voltam!", mire apám "ahhoz nekik semmi közük".

Ez a kamaszkori élettapasztalat aztán később sokat segített a különféle hatóságokkal vívott harcban.

Egyébként ajánlom harcomat a kommunista szabályokkal 25 éve: wp.me/p2oZYa-aa

2012.12.05. 10:34:13

Oberunterseebergheimingennordsüdostwestburghausdorfwaldhofsanktheiligenfeldkirchentalach

Globetrotter2014 2012.12.05. 10:42:38

"tértivevényes álljál-sorban-este-fél-órát szerencsétlenkedés nélkül, "

Na igen, a régi tartzkodási engedély nem EUs- polgárok számára megért egy misét egyes országokban.

Először is 3 hónapnál hosszabb tartózkodűás miatt cirkusz a Budapesti konzulátuson. 10-30e HUF eljárási díj egy matricáért, majd a tagállamban a cirkusz elölről, hogy adott esetben kapj egy sajtcédulát az átvételi elismervényként. Majd a sokhónapos tartózkodásod utolsó napjai felé meglrkezzen egy már teljesen felelsleges tartózkodási engedély.

És akkor még nem beszéltem arról hogy munkavállaás mint olyan eleve neces volt.

Ezt (is) spóroljuk most meg az EU tagsággal.

Ann1294 2012.12.05. 10:44:46

@Vucsics.Krisztián: A cikkhez hozzaszolva. Ismerosek az E106-ot kertek ki az egeszsegbiztositotol es azt adtak le az otthoni TB-nek igy teljes ellatasra jogosultak othon, nem csak az EU-s kartya alapjan surgossegire.

Januarban megyek vegig ezen a koron es nagyon-nagyon szepen koszonom a reszletes leirast.

HaKohen 2012.12.05. 10:45:57

@ProPrimo:

Ennek a kisöccse magyarul, hogy "Ezt a tálat jól elkáposztásítottalanítottátok"?

Na persze én nem akarok viccelni a német egybeírási tengerikígyókkal.

váj mí 2012.12.05. 10:49:07

@StanLee: Nincs valami hatalmas tapasztalatom, de szerintem ez tartományonként változik. Mármint az ügyintézés gördülékenysége vagy éppen ellenkezője.
Autóm nincs, így ezt nem tudhassam, de a BW bank egy útlevélre és egy bemondott stuttgarti címre nyitotta a számlát. Csak annyit kérdeztek, hogy ott biztosan megkapom-e a levelet a kártyával. A többi meg, gyakorlatilag a hivatalok lesakkozták egymás közt, nagyjából, ahogy a posztban is. Nem kellett hatvanhatszor a tetemrehíváson megjelenni, asszem csak kétszer.

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: Azóta már én is okosabb lettem, höhh! Csak akkor még hamvas voltam és ártatlan ;).
A papádnak meg nagyon igaza volt.

Csak Norris 2012.12.05. 11:00:13

@Peggy Olson: igen a plasztik amin már rajta van hogy eu, megfelel. Bár vannak hülyék is a hivatalban, nekik el kell még mondani hogy euból jövunk nem afrikából.

Csak Norris 2012.12.05. 11:02:06

@váj mí: még bankonként is változik.

Eiknarf 2012.12.05. 11:02:38

- Bejelentkezésnél felesleges mindenhova elmenni, elég becaplatni a bürgerbüro-ba, bejelentkezel a cimeddel, hogy csókolom megjöttem. Ök meg szépen mindenhova lejelentik. Adó, stb. minden elintézödik automatikusan.
- Magyar rendszämu autoval kockäzatos järni kelni, ha bejelentve, életvitelszerüen ott élsz, mert ha elkap a rendör nemcsak megbüntetnek, hanem visszamenölegesen kifizettetnek minden kötelezettséget. (megnézik mióta élsz ott) Mellesleg a németek sem szeretik ha hozod a balkäni mentalitäst. A limit 1 év, ha ezt meghaladóan ott élsz akkor rendszämot kötelezö vältani.
- Haftpflichversicherungot mär irtäk, az nagyon jó ha van, és nem viszi el az összes pénzed egy esetleges baleset/probléma
-EU biztosítäs: ha egyedül vagy jobban megéri a prvät (persze X einkommen felett), de amint csaläd is "räkapaszkodik" a biztosítäsodra onnan mär nem vicces. Amit fontos észben tartani, hogy ha privät-ra vältasz, onnan nem olyan egyszerü csak ugy visszamenni ällamiba. Eddig kb senkinek nem enedegték, csak kivételes esetben, ezt idén vältoztattäk meg. Azonban pl. 55 éves kor felett most sem välthatsz vissza.

Nikorene 2012.12.05. 11:06:24

@AiRLAC: Kivétel ha külföldön születtél... Ugyanis hibás (volt még 2 hónappal ezelôtt is) az online form, és ha nem Magyarországot adsz meg születési helynek, akkor a várost már nem engedi kitölteni, anélkül meg nem fogadják el az online kitöltést... :)

Csak Norris 2012.12.05. 11:07:15

Az autóra az én verzióm hogy fél év határatlépés után. Ezt így van leírva. Egyszer egy kolegám megkérdezte hogy miko kell, aut mondták azonnal. A kérdésre hogy miért, ha más van leírva, az volt hogy "mert így szokták". Én kb 1 év után cseréltem autót. Addig senki sem piszkált. Viszont a traffipax büntit csak egy bizonyos határ felett küldik magyarországra.

váj mí 2012.12.05. 11:09:25

@Desmond77: Jaja, volt olyan bank, már nem emlékszem, melyik talán a Volksbank, ahol arra is kíváncsiak lettek volna, hogy hol, mit dolgozom a számlanyitáshoz. De az amúgy is felejtős volt, mivel minden egyes bank külön egységként működik még tartományon belül is, nulla kommunikációval.

Csak Norris 2012.12.05. 11:15:49

@Eiknarf: " - Magyar rendszämu autoval kockäzatos järni kelni, ha bejelentve, életvitelszerüen ott élsz, mert ha elkap a rendör nemcsak megbüntetnek, hanem visszamenölegesen kifizettetnek minden kötelezettséget. "

A kolega fizetett 70 eur büntetést meg 270 eur adót 2 év kintlét alatt. Szemben a 8-900 eurós biztosítással plusz az adó plusz egyéb költségek ha vesz autot ay átrendszámoz. Szóval akkor éri neg ha valaki ennél többet tervez kint.

Eiknarf 2012.12.05. 11:19:09

@Desmond77:
Häät 8-900 EUR biztositäs? Akkor az valami tank lehet :)

Meg persze lehet kockäzatni és akkor megúszod, de tényleg nem szeretik a helyiek ha nem vältasz. Föleg ha kis településen laksz..

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.12.05. 11:25:06

az jutott eszembe, hogy annak idejen floridaban az elso amerikai jogsimon is egy pamzio cime volt
siman elfogadtak a lakcimet bemondasra
/mara ez mar megvaltozott, jelzem:)/

mojoking77 2012.12.05. 11:25:28

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: :)))
Ez aranyos. Par hete kellett papirt toltenem az L1-es amerikai vizumhoz, ott volt egy ilyen pont, hogy irja le az osszes orszagot, ahol az elmult 5 evben volt. Kivancsi vagyok mit fog szolni az ugyintezo (jovo heten megyunk interjura) a beirt 62 orszaghoz :)

nyuszigonosz 2012.12.05. 11:25:49

@Eiknarf: Az nem tank, ha ilyen magas a biztosítási összeg...
Itt egyszerüen magasak a kezdö biztosítási összegek.
Aztán lassacskán leérhetsz a feléig is.

Csak Norris 2012.12.05. 11:29:34

@Eiknarf: haver 800 körül fizetett sima 1,6os diesel astrára évente. Nekem 1200 ról indult de az 3,5 ös ezen nem is lepödtem meg. Viszont 1 év alatt ment le 300 eurt a bonusz miatt.

kandel 2012.12.05. 11:30:50

nem rossz iras, de egy kicsit pontositanek:
- a letelepedesi engedely nem szukseges. eu-s allampolgar a magyar ezert nem kell beszerezni. a nemetek, tudom, reflexbol kerik, de el lehet magyarazni, hogy miert nincs ra szukseg.
- biztositas: a magan biztositast nem sopornem le ilyen egyszeruen. nekunk az van es nagyon jo feltetelekkel nem kerul tobbe, pedig 4 gyerekunk van, mint, ahogy te nevezed, a kotelezo felelosegbiztositas. erdemems a biztositokat megnezni es nagy valoszinuseggel lehet megfelelot talalni.

mojoking77 2012.12.05. 11:34:26

@Desmond77: Nem. Viszont voltam Pakisztanban, Iranban, Sziriaban, Szomaliaban, Kongoban (a nagyobban)... es meg par erdekes helyen. Miert?

Eiknarf 2012.12.05. 11:38:28

@Desmond77:
Hm fura, én BMW Z4-re fizetek 550 et., városban. Mondjuk stufe-1ben.

nyuszigonosz 2012.12.05. 11:46:56

@Eiknarf: Sokban függ attól, melyik város.

Mondjuk nekem sincs egetverö kötelezö biztosítási összeg a kocsira, mert jók a százalékaim - a bónusz. Igaz, régen élek itt.
(Viszont lekérhetö a nem No területén lévö elözö kocsibiztosítások menete, és ha nem volt okozott baleset, akkor beszámolják a bónuszt.)

Eiknarf 2012.12.05. 11:49:15

@nyuszigonosz: jaja, nekem is beleszämoltäk. Meg lehet az is segít, hogy ziel finanzierung és automatikusan bele volt szämitva a vollkasko stb..

Csak Norris 2012.12.05. 11:51:50

@Eiknarf: mekkora motorral? Nekem 535 i. Játéknak meg vettem mellé régi mx5-öt, arra meg csak 380-at fizetek.

Muscari 2012.12.05. 11:55:33

@mojoking77: OMG, megkérdezhetem, mivel foglalkozol? Szerintem Iránnak nem fognak örülni az amcsik, meg Pakisztánnak sem, de ezt csak úgy hallomásból tudom, úgyhogy ne vedd készpénznek.
Hagyma, vélemény?

Eiknarf 2012.12.05. 11:57:36

23i, 150kW/203 PS, 2,5 l
Landkreis München, vagyis nem szigoruan vett väros..

öö lehet kicsit eltävolodtunk a poszttól :D

Vucsics.Krisztián · http://www.vucsics.hu 2012.12.05. 11:59:11

Mahlzeit, kollégák! :-) Délután-este majd még benézek, de addig is köszönöm az eddigi észrevételeket, kommenteket.

A 6-os / 1-es adóosztályt lehet, hogy tényleg benéztem, sorry, mentségemre szóljon, hogy végül is nem volt olyanom, hanem a már többek által említett 3/5-ben vagyunk.

A város Nürnberg.

Az Einwohneramt-ban teljesen biztos vagyok, hogy így hívják :-) direkt ellenőriztem előtte, hogy tuti jól emlékszem-e: www.einwohneramt.nuernberg.de

Az ügyintézések rugalmassága, mint írtam, engem is meglepett, ez indított elsősorban a cikkírásra. Nem tudom, minek köszönhető, úgy látszik, errefele barátságosak az emberek. :-) Meg én is az vagyok :-))) köszönök, két bővített mondatban felvázolom, ki vagyok és mit akarok, aztán egy biztató mosoly kíséretében átadom a szót az ügyintézőnek -- eddig bevált...

Szép napot!
K.

Ugyandehogy (törölt) 2012.12.05. 12:01:08

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: ehhez a hozzáálláshoz vagy bátorság kell, vagy nagy ismeret abban, hogy mit fognak ellenőrizni.

Ugyandehogy (törölt) 2012.12.05. 12:03:34

@ProPrimo:

Hottentotterstotterrottelmutterlattengitterkotterbeutelrattenhottentottenattentaterfünderhottentottenkriminalbeamte

(egy olyan hottentotta rendőrtisztviselő, aki megtalált egy olyan hottentotta gyilkost, akit bezártak egy kenguruketrecbe és megölt egy olyan hottentotta anyukát, akinek a fia buta és dadogós).

Anti Anyag (törölt) 2012.12.05. 12:04:25

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: A kádár rendszerben én is gyakran (minden évben) járkáltam nyugati országokba és minden egyes alkalommal egy a4 méretű kartonlapot kellett kitölteni, mert arra adták az ablakot. Ezt a munkáltatóval is alá kellett íratni.

Egyszer (túl sokat megyek címszóval) nem írták alá és nem bélyegezték le. Helyettük aláírtam én és a bélyegzés sem volt gond.

Simán elfogadták, ki is mentem. Onnantól már nem is fárasztottam cégemet, magam intéztem mindent az összes további évben.

Azért 89-ben rendesen megkönnyebbültem, mikor a komcsikat elvitte a történelem árja.

Csak Norris 2012.12.05. 12:07:46

@Eiknarf: igen de hát autós országba költöztünk. :D

mojoking77 2012.12.05. 12:11:03

@Muscari: Tavkozlok. Remelem amugy nem lesz gond. Az L1-nek pont az a lenyege, hogy nemzetkozi cegek hivnak igy meg par evre experteket. Amugy csinaltattam uj utlevelet, direkt azert, hogy ne kotozkodjenk a JFK-n se..

nyuszigonosz 2012.12.05. 12:11:44

@Vucsics.Krisztián: Akkor csak itt vagy a kertek alatt!
Nálunk Einwohnermeldeamt... szóval a nürnbergiek rövidítettek rajta. :)))

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.12.05. 12:57:21

@mojoking77:

Korábban az amerikai vízumkérő űrlapon pár vicces kérdés. Pl. "Tagja Ön olyan szervezetnek, mely terrorista merényletet kíván elkövetni az USA ellen?". Aztán egy mexikói humorista viccből beírta, hogy "igen". Nem is kapta meg vízumot. Aztán fél év múlva már tényleg akart utazni, de nem kapott vízumot. A kérdésre, hogy miért, meg is kapta a hivatalos választ "a FBI adatbázisa szerint Ön tagja Ön olyan szervezetnek, mely terrorista merényletet kíván elkövetni az USA ellen".

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.12.05. 13:08:37

@Babette_:

Nyilván nem adhatsz meg olyan adatot hamisan, ami szerepel eleve a benyújtandó okmányaidban.

De hülye kérdésekre, hogy "hány országban járt tavaly", "mi az eredeti állampolgársága", "sorolja fel összes korábbi munkahelyét", "hányszor volt házas", "mi tényleges lakcíme", s hasonlók semmi szükség valódi választ írni.

Ha kérdezik, az azt jelenti nem tudják. Ha pedig titkosszolgálati ügy, akkor úgyis tudják és meg se kérdezik. Az ilyen lérdések csak azért vannak, mert egyes hivatalok szeretnek saját maguknak felesleges munkát csinálni.

traktoroslány 2012.12.05. 13:13:26

Kedves Krisztián!

Ha jól értem, akkor feleségeddel együtt költöztél ki, de arról nem írsz, hogy gyerekek vannak-e. Ha igen, akkor esetleg az is érdekelne, hogy velük kapcsolatban mit kell intézni. Válaszod köszönöm.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.12.05. 13:14:29

@Anti Anyag:

A pontosság kedvéért: 1988 elejétől lett szabad az utazás.

Autosave 2012.12.05. 13:19:16

Na, ezért nem tanultam/nék soha németül...rémes.

Sanyi9 2012.12.05. 13:19:50

Csak kivancsisagbol: milyen Bundeslandban elnek az itt kommentelok? Van valaki eszakrol (Hamburg, Schleswig-Holstein, esetleg Bremen/Niedersachsen)?

SilentDreams 2012.12.05. 13:23:08

@Sanyi9: Hessen :)

Ez még gondolom nem elég észak, inkább nyugat, vagy közép... :)

váj mí 2012.12.05. 13:30:56

@Sanyi9: Hm, északira nem emlékszem a népek közül, leginkább bajor-sváb-frank, ha jól rémlik. De ha valaki mégsem, az majd szól ;).

SilentDreams 2012.12.05. 13:33:48

"a HR-es arc már hetekkel előre cseszegetett, hogy küldjek neki még a munkába állás előtt Steueridentifikationsnummert, Steuernummerbescheinigungot, bankszámlaszámot, lakcímet, Freizügigkeitsbescheinigungot, Sozialversicherungsnachweist... meg már a Jóisten emlékszik, hogy mi mindent, de nyolc szótagnál rövidebbet ritkán kért, az egyszer biztos. "

Ezen nagyon jót nevettem, mert eszembe jutott, hogy nekem is egy kb 30-as listát küldött a német HR-es hettekkel korábban, aminek több mint a feléröl hirtelen fogalmam sem volt, hogy mi az :)))
Ami kevésbé mulatságos, hogy addig munkaszerzödést sem kötöttek, míg ezek 90%-a meg nem volt (elö volt írva, hogy minek kell már mindenkepp meg lennie). A fennmaradó dolgoknál elég volt, hogy az ügyintézés már folyamatban van...

Egyes bankok sokkal több papírt kérnek bankszámlanyitáshoz. Netes bankszámlanyitás is lehetséges (illetve netes bankoknál csak így megy), de ez legelsö alkalommal eléggé elhúzodhat (gondolom akkor, ha még nincs semmi "elötörténtete" az embernek Németoban), így kénytelen voltam egy bankfiókkal rendelkezö banknál is bankszámlát nyitni személyesen, hogy utalhassák a fizetést (ez így jóval gyorsabb).

Es igen, az adóosztály alapból 1-es, élvezem ennek minden "elönyét", kb 56%-a a nettom a bruttonak.

GolyofogoToni 2012.12.05. 13:45:08

@váj mí: Mar megint itt lebecolsz, ahelyett, hogy... :DDD

mojoking77 2012.12.05. 14:02:55

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:
Ooo, ez termeszetes. A legtobb orszag ker hasonlokat. Amin en is fenn akadtam egy picit, az az irani vizumkero lap volt:
-Neve: Szuletesi ideje: Foglalkozasa:
-Apja neve: Apja szuletesi ideje: Apja foglalkozasa:
-Nagyapja neve: Nagyapja szuletesi eve: Nagyapja foglalkozasa:
Mikor rakerdeztem a kovetsegen, hogy melyik nagyapamrol van szo, csak neztek butan. "Termeszetesen az apai nagyapja. Kit erdekel a masik?..."
Vicces volt.
Itt az USA papiron egyedul akkor neztem erdekesen, mikor megkerdeztek, hogy akarok e szerveket (marmint emberi szerveket) szallitani az USA-ba, vagy az USA-bol..
Az mondjuk nem tulsagosan tetszik, hogy mind a 10 ujjamrol lenyomatot vesznek, es feltesznek egy kozpont adatbazisba, de na bumm.. Remelem nem fogom par ev mulva nagyon megbanni :))

traktoroslány 2012.12.05. 14:17:35

@mojoking77: Tőlem megkérdezték, hogy vettem-e már részt tömeggyilkosságban. (ez úgy 15 éve volt, azóta lehet fejlesztették a nyomtatványukat) Szintén USA.

váj mí 2012.12.05. 14:25:49

Hát gyerekek, ti ne nagyon csináljatok már semmilyen törvényellenesnek minősíthető dolgot.

mojoking77 2012.12.05. 14:29:36

@váj mí: Hulye vagy? Egy olyan orszagban, ahol van halalbuntetes? Sokaig gondolkodtam a melon amugy, pont e miatt. Tudom hulyeseg, de akkor is zavart a dolog..

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.12.05. 14:30:15

@mojoking77:

Az a legviccesebb amikor rémesen szigorú szabályokat hoznak, de azokat senki sem veszi komolyan, így az egészből amolyan operettdarab lesz.

A magyar példa pont jó erre. A magyarországi bevándorláshoz olyan papírok kelletek 15 éve, hogy hasonló szigorúság nemigen van máshol. Pl. abszurd módon nem adható bevándorlási engedély különféle betegségben szenvedőknek! Így el kell menni tűdőszűrésre, székletet kell adni, pisilni kell, EKG, EEG, meg még pár teljesen értelmetlen dolog. Akkoriban a saját feleségemnek intéztem.

A tűdőszűrés pl. úgy nézett ki, hogy bementünk egy szobába, ott az orvos átvette a kezelési költséget, majd megkérdezte "akarnak tűdőszűrést ténylegesen is?", mi meg mondtuk, hogy nem, nem ragaszkodunk hozzá. Orvos "jó, mert úgyis el van romolva a gép".

A legjobb a székletadás volt. Feleség mondta, hogy most éppen nem megy neki. Mire a laboráns "akkor kérjen meg valakit, rokont vagy valaki segítőkész embert, hogy adjon egy kis székletet ebben az edénybe".

2012.12.05. 14:30:28

Én most egy gyerek beiskolázásával küzdök. (nem az én gyerekem)

Megtudtam, hogy 30 nappal a bejelentés után iskolába KELL járnia, és a Schulamt-hoz kell termint kérni, ott mondják meg, hogy mi legyen a németül nem tudó 14 évessel. Szerencsére nem volt még bejelentve,(nyár óta itt vannak) de nem kellett a szülő, elég volt az aláírása is, el tudtuk intézni.

Közben intézem a Familienkassenál a Kindergeldet, ami 180€ körüli összeg.

Ha vége lesz a történetnek, majd beszámolok róla, hát ha valakit érdekel.

mojoking77 2012.12.05. 14:44:02

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: A magyar bevandorlas/kettos allampolgarsag esete amugy vilagszinten is vicc szerintem. Egy regebbi post-hoz mar leirtam reszletesen nagyon kedves baratomek esetet, akik kivandoroltak par eve Ausztraliaba, meg is kaptak az ausztral allampolgarsagot is, majd szuletett egy kisfiuk, akinek itthon, mikor itt toltottek masfel honapot, megprobaltak elintezni a kettos allampolgarsagot. Nem reszletezem (regebben mar megtettem), de nem sikerult. A legszebb, amitol draga cimboramnak minden turelmere es nyugodtsagara szuksege volt, hogy ne boritsa be az ugyintezo holgyet a sarokba, es ra az asztalat es a fel irodat, amikor a draga kijelentette, hogy nekik nincs idejuk, ilyen mindenfele nepsegekre, akik csak ugy valtogatjak az allampolgarsagukat.
En mondjuk boritttam volna, de ezt mar egy masik hozzaszolo holggyel egyszer kielemeztuk, nekem nem volt gyerekszobam :))

váj mí 2012.12.05. 14:44:13

@GolyofogoToni: Basszus, te sosem dolgozol? :P

@mojoking77: Hm, találj egy olyan államot, ahol nincs, csak pár száz év börtön ;).

traktoroslány 2012.12.05. 14:46:09

@Frengi: Kedves Frengi, Engem ez nagyon érdekel. Előtte engedj meg 2 kérdést: ha egy ilyen korú gyerek nem vagy nem elég jól beszél németül, akkor az iskola keretein belül megtanítják, vagy nekem kell intézni nyelvtanulást? Az itthoni iskolát folytatni kell? (úgy értem magántanulóként)

2012.12.05. 14:53:05

@traktoroslány: hát ez jó kérdés: állítólag olyan osztályba kerül, ahol megtanitják, de ha érdekel, dobjál egy mailt, egy hét mulva vagy később és beszámolok mit intéztem.

Holnap megyek a gyerekkel a a Schulamtba (egy évismétlő otthoni 6.os ról van szó, akit mint magántanuló próbálok a vizságájára felkészíteni, és a szülők végre megengedték neki hogy itt is járhat iskolába, ha elintézem) Ne mondj semmit, a gyerek nem tehet semmiről.

dokimano 2012.12.05. 14:53:55

Ha Mo.-n van köteleződ és/vagy Cascod, akkor érdemes rögtön kártörténeti ill. bonus/malus igazolást kérni, ezt a legtöbb német biztosító egy az egyben elfogadja. Nekem egy rel. nagy terepjáróm van, teljes Casco+kötelező évi kb. 2400 euró lenne. Otthon bónus 10-ben voltam, most 1100 Eurót fizetek évente.

Frau Holle 2012.12.05. 14:55:24

@mojoking77: A barátodék előzőleg lemondtak a magyar állampolgárságról?

dokimano 2012.12.05. 14:57:51

Amit még javasolnék, az a német jogosítvány beszerzése. Kell egy igazolás Mo.-ról, hogy milyen megkötésekkel, milyen gépjárműre érvényes a jogosítványod, ennek a költsége 1350 Ft. volt. Ez alapján kb. 20 nap alatt, kb. 50 euróért megkapod a német jogosítványt, ami orvosi ellenőrzés nélkül (!), életed végéig érvényes. Nem kell 5/10 évente hazautazni és meghosszabbítani. Persze ennek is meg vannak a hátrányai, itt még a 90 éves süket/vak papa is javában vezet...

mojoking77 2012.12.05. 15:00:01

@Frau Holle: Nem.
A kisfiuknak kertek. A vege az volt masfel honap es sok hivatalbajaras utan, hogy a Magyar kormany nem tamogatja az ilyen jellegu kettos allampolgarsagot, de problajak meg a canberrai kovetsegen, ott lehet szerencsevel jarnak... Nem probaljak.

dokimano 2012.12.05. 15:01:15

@traktoroslány: A kislányom jövőre lesz 6 éves, szeptembertől kell német iskolába mennie. A gyerekorvos észlelte az U9-s kötelező felülvizsgálaton, hogy nem beszél tökéletesen németül és felírt neki receptre logopédust. Most hetente 2 órában, ingyen tanul németül. Márciusban lesz egy teszt, ott döntik el, hogy megfelelő-e a nyelvtudása a német iskolához, ha nem, akkor egy speciális, idegen anyanyelvű gyerekek számára létrehozott iskolába kell mennie.

Frau Holle 2012.12.05. 15:05:10

@mojoking77: Akkor ez nagyon érdekes, mert a magyar állampolgár gyermeke születése tényénél fogva magyar állampolgár. Nem kell neki kérni, intézni, legfeljebb anyakönyvezni, de állampolgár nem attól lesz, az csak igazolja.
Igazán nem értem a történetet. Komolyan. Az meg hogy a kormány (akármelyik is) nem támogatja... atyaég...
Nagyon különös....
Ne vedd magadra kérlek de fenntartásaim vannak, mivel ez nem ilyen alapon megy.

mojoking77 2012.12.05. 15:10:32

@Frau Holle: Pff, ne kerd, hogy visszakeressem az eredeti hsz-t, reg volt mar, minden esetre ott reszletesen le van irva. A kettos allampolgarok gyerekei a vilag legtobb orszagaban csak a szuletesi hely szerinti allampolgarsagot kapjak, alapbol, a masikat sajnos igenyelni kell. Szep lenne, ha alapbol jarna, de ez nincs igy.
Ezek utan, hogy Pesten a hivatalokban eppen mlyen ugyintezobe futnak bele, ugy alakul a kerveny sorsa.

mojoking77 2012.12.05. 15:15:49

@Frau Holle: Az azert felesleges is lenne sok esetben, hogy alapesetben megkapja a kettos allampolgarsagot.
Gondold el, valaki itthagyja az orszagot, kulfoldon csaladot alapit, es gyermekei szulatnek, akik azonban nem erdeklodnek apu ohazaja irant, nem tanulnak meg magyarul, nem fognak az eletben soha magyarorszagra menni, hidegen hagyja oket a magyar politika. Nekik megis minek kellene magyar allampolgarsag? Csak mert az jar? Ugyan mar

Herr Géza 2012.12.05. 15:16:27

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: Volt fönököm jó néhány éve (még böven a 9/11 elött) hetente repült az akkor létezö Bp-Stuttgart-Atlanta-i járattal, de csak Stuttgartig. Bp.-en egy bájos amcsi hölgy becsekkolásnál mindig végigkérdezte a teljes Security Checklist-et csupa ilyen idióta kérdéssel (többek között: "Van-e önnél löfegyver, robbanóanyag, stb..."). X-edik alkalommal a fönököm töke hót tele volt, a hölgy belekezdett, mire ö bájos mosollyal félbe szakította, és közölte vele, hogy Nr. 1, 3, 5, 8: nem, a többi igen... A csaj kibukott és kioktatta, hogy ez nem játék és igenis tessék a kérdéseket egyesével, jól érthetö igennel és nemmel megválaszolni, különben nem repül sehova. És mindezt komolyan is gondolta.... Hajrá Amerika !! :-D

Frau Holle 2012.12.05. 15:16:51

@mojoking77: Ebben most tévedsz. Szerintem olvasgass törvényeket! Alaptörvényt, állampolgárságról szóló törvényt, ilyesmiket. Tudod, amik az ilyesmiket szabályozzák.
Affrancsetuggya miért, én azokat kicsit hitelesebbnek gondololom a kommenteknél, arról nem is beszélve, hogy ezt még a gyakorlatból is tudom.
De te tudod...

Azért segítek:

www.complex.hu/kzldat/a1100425.htm/a1100425.htm
net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=99300055.TV

Jó olvasást!

Herr Géza 2012.12.05. 15:20:47

@Herr Géza: Na és azóta ugye a nemzetközi helyzet fokozódott...

Frau Holle 2012.12.05. 15:26:02

@mojoking77: Én értem hogy ez a véleményed, de nem így van szabályozva a dolog.

mojoking77 2012.12.05. 15:27:28

@Frau Holle: Nezd, nem fogok nekiallni magyarazkodni, igazamat bizonygatni. Annak az eselye, hogy nekem hazudtak csekely.
Az, hogy a kissrac nem kettos allampolgar, az biztos.
Orulok, hogy ismered a jogot, ettol meg keves dolog valtozik gyakorlatban. Az, hogy ketsegbevonsz, bar jo internetes szokas, azert picit felhuz (de, mint mar irtam ugye, a gyerekszoba, bla bla bla). Kerlek a jovoben ezt, csak ha enyleg ugy erzed, hogy nem irtam igazat valahol. Koszonom :)

Ann1294 2012.12.05. 15:28:01

@dokimano: Ne haragudj, ha lenne bovebb infod a nemet jogositvanyrol megkoszonnem. Meg tudnad mondani hol kell kikerni az igazolast Magyarorszagon (melyik szerv) es Nemetorszagban hol intezik (Rathaus az is)? Koszi elore is.

Ann1294 2012.12.05. 15:30:58

@dokimano: Ja es tovabba elkerik a magyar jogositvanyt is?

Herr Géza 2012.12.05. 15:33:37

@dokimano: Bocs, de ez már részben tárgytalan. (Egyrészt igazolás nem kell, csak a magyar jogsi + 36 € és némi cent.) Másrészt 2013. jan.1-töl itt is már "csak" 15 évig érvényes a jogsi, de tudtommal orvosi vizsgálat továbbra sem lesz. Az a vicc, hogy itt eddig is sokan önként és bérmentve visszaadták a jogsit, amikor elérkezettnek érezték az idöt.. Persze kivétel van dögivel, de talán azt várják az új szabványtól, hogy ha a hosszabbítás aktív ténykedést igényel, akkor kevesebben mennek el tudatosan. Mondjuk az sem volt rossz élmény, amikor átengedtem egy rozzant, gyalogos, bottal járó mamit az úttesten, aki a túloldalon kinyitotta a Golfot, bedobta a botot és kis túlzással Schumis starttal kilött a parkolóhelyröl.. Én meg még öt perc múlva is próbáltam az arcomat összerakni :-D.

Frau Holle 2012.12.05. 15:33:42

@mojoking77: Mondom, a gyakorlatot is ismerem. :) Furcsa sztorik keringtetése is jó internetes szokás, nem első alkalommal találkozom teljesen szürreális történettel. Az meg elég furcsa érv, hogy a gyerekszobámat firtatod egy olyan dologgal kapcsolatosan, ami viszonylag közismerten másképp van, mint a sztori szerint.
Mondtam, hogy ne vedd magadra, elhiszem hogy így hallottad.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2012.12.05. 15:36:15

hangosan nevettem többször is, nagyon jó stílusa van az írónak. :D:D

dokimano 2012.12.05. 15:38:41

@Ann1294:
Az első kérdésre rel. egyszerű a válasz :o)
Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala (KEK KH)
Közlekedési Igazgatási és Nyilvántartási Főosztály
Közúti Közlekedési Nemzetközi Jogsegélyügyek Osztálya
Tel: 00-36-1/4321197
H-1475 Bp. Pf:367

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.12.05. 15:38:44

@Herr Géza:

Ez az amikor a szabály öncélúvű válik...

Általában kommunista országokra jellemző, de úgy tűnik már az USÁ-ban is megjelent.

Kubában volt ilyen. jellemzően minden nagyobb épületben van portás, aki megnézi minden belépő belépési engedélyét. Hallottam olyan esetről, hogy a portás és a belépő személy már 10 éve ismerték egymást, de amikor a belépő észrevette, hogy otthon maradt a belépési engedélyes, egyből indult haza a papírért, eszébe se jutott, hogy engedély nélkül megpróbáljon belépni.

De itt még 2 autentikus kubai történet:

*

A pizzériában

Bemegy egy pár a pizzériába. Gyakorlott vendégként a fiú meg sem nézi alaposan a háromféle pizzát felsoroló étlapot, hiszen egy részről tudja, hogy kizárt dolog, hogy “ekkora nagy” legyen választék, más részről meg tudja azt is, hogy a pizzéria évek óta ugyanazt kínálja. Viszont örömmel észleli a alábbi szöveget az étlapon “a fogyasztó pizzájához jogosult rendelni 2 pohár italt, ami lehet sör, bor vagy üdítő”.

Így miután megrendel a pincértől 1-1 darabot az egyetlen kapható pizzaváltozatból, gyorsan hozzáteszi:

- S legyen szíves kihozni nekem 1 pohár sört, a barátnőmnek meg 1 pohár bort a pizza előtt, aztán pedig a pizza után nekem 1 pohár bort, a barátnőmnek meg 1 pohár sört!

- Ezt sajnos nem lehet – jelenti ki határozottan a pincér.

- Nincs sör, se bor?

- Dehogyis, éppen van mind a kettő, de szabályaink értelmében a fogyasztó pizzájához jogosult rendelni 2 pohár italt, ami lehet sör, bor vagy üdítő, tehát vagy sör, vagy bor, vagy üdítő, keverni nem lehet.

- Dehát nem mindegy?

- Éppenséggel mindegy lehetne, de a szabály az szabály, s be kell tartanunk.

- Tudja mit, akkor hozzon ki nekem 2 pohár bort pizzámhoz, barátnőmnek meg 2 pohár sört az ő pizzájához, s aztán mi majd elcseréljük egymás között!

- Na látja, elvtárs, ugye mégsem olyan nehéz betartani a szabályokat!

*

A fagylaltozóban

Havanna központjában van egy hatalmas fagylaltozó, az éjjel-nappal nyitvatartó Coppelia. Délelőttől késő éjszakáig sorok állnak, csúcsidőban akár 2 órát is várni kell, hogy az ember be tudjon jutni. A várakozási káosz elkerülése végett vasrácsok vannak végig, hogy közöttük a várakozók káoszmentesen tudják végigállni a sorukat, a vasrácsok elvezetnek először a rendelésfelvételig, majd a pénztárig, végül pedig az ételkiadóhoz.

Egyszer egy állampolgár hajnali 5-kor megy be fagylaltozni, s éppen nincs sor a fagylalatozóban. Ezért az állampolgár nem áll be a vasrácsok közé, hanem elsétál közvetlenül a rendelésfelvételig és előadja mit akar.

- Elvtárs, maga nem felejtett el valamit? – néz az állampolgárra az eladólány.

Az állampolgár nem tudja mit felejthetett el, csodálkozva néz a eladólányra, aki gyorsan rámutatott a “Soron kívül nem szolgálunk ki fogyasztókat!” figyelmeztető táblára.

- Dehát nincs sor, nem vagyok soron kívül.

- Elvtárs, az hogy éppen van-e sor vagy nincs, nem fontos, a lényeg, hogy maga soronkívüli, így szabálytalan fogyasztó, tehát nem szolgáható ki.

- De, elvtársnő, én nagyon szeretnék fagylaltot enni.

- Ennek semmi akadálya, ezért van egy jó tanácsom az Ön számára: menjen ki, majd jöjjön vissza hozzám a vaskorlátok között végigmenve. Így Ön is fagylalthoz jut perceken belül, s én sem kényszerülök szabályt szegni Ön miatt. Meglátja, még a fagylalt is jobban fog ízleni, ha tudja, hogy szabályszerűen jutott hozzá!

mojoking77 2012.12.05. 15:39:39

@Frau Holle: Olvass vissza egy picit. Az elozo hozzaszolasaim egyikeben irtam meg, hogy osszekaptam itt egy holggyel anno, aki arra hivatkozott a vege fele, hogy nem is fog hozzam szolni, mert, hogy nehanyaknak nem volt gyerekszobaja. Ugyhogy ez most melle ment ugyanis sajat magamra celoztam, illetve arra miert lettem pipa, mikor ketsegbevontal.
Ebben az esetben viszont kerlek tenyleg vilagits ra, miert kellett hivatalrol hivatalra janiuk, a kozjegyzotol (hiteles szuletesi anyakonyvi forditas) a TB-n keresztul a kulonbozo onkormanyzatokig es egyeb hivatalokig, hogy a vegen ne adjak meg a masfel eves kissracnak a magyar allampolgarsagot.

Ann1294 2012.12.05. 15:42:02

@dokimano: Aha. Ezekkel mar leveleztem. Toluk probalom visszaszerezni a magyar jogositvanyomat. Kellett nekem atcserelni irre.... na, majd akkor levelezem veluk tovabb.

dokimano 2012.12.05. 15:42:24

@Herr Géza: Lehet, hogy ez tartományonként változik, én Sachsenben szereztem most meg a jogosítványt, nincs időkorlátja és kellett hozzá a Mo.-i igazolás.

Herr Géza 2012.12.05. 15:42:35

@Ann1294:Épp írtam egy kommentet az ügyben, de az elszállt az éterben... Röviden: igazolás nem kell, csak a magyar jogsi (azt be is vonják), a Landratsamt / Führerscheinstelle az illetékes. A Rathauson is kérheted, de ök csak továbbküldik némi plusz monétáért (ja és plusz idö). A díj egyébként 36 € és némi cent (legalábbis a B kategóriásnál) és kb. 2-3 hét a lekérdezés miatt. A magyart csak akkor veszik el, ha már megjött az új. Egyébként pedig 2013.jan. 1-töl itt is "csak" 15 évre adják ki, de tudtommal orvosi továbbra sem lesz, azaz a hosszabbítás csak puszta adminisztratív lépés.

dokimano 2012.12.05. 15:44:43

@Ann1294: Az, hogy Németországban hol lehet kérvényezni a német jogosítványt, az meg nem egységes. Chemnitzben a Bürgerhausban van egy Führerscheinstelle - Fahrerlaubnisbehörde, ott kellett intézni. Szerintem az interneten megtalálod a Tiéteket.

Frau Holle 2012.12.05. 15:45:07

@mojoking77: Nem olvastam végig minden kommentet.
Nem állampolgárság miatt, hanem anyakönyvazés miatt. Hogy igazolni is tudja és a magyar állam nyilvántartásba vegye. Az tényleg körülményes. No ez is tapasztalat.
Mindenesetre a gyerek magyar állampolgár, később bármikor lehet kérni neki magyar útlevelet. Akár évek múlva is.
És nyugi.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.12.05. 15:45:38

@mojoking77:

" A kettos allampolgarok gyerekei a vilag legtobb orszagaban csak a szuletesi hely szerinti allampolgarsagot kapjak, alapbol, a masikat sajnos igenyelni kell. "

Nem igaz.

Eleve egy urbanlegend maga a "kettős állampolgárság" is. ILYEN NEM LÉTEZIK! Az ember lehet egyszerre egynél több ország állampolgára, de nem lehet soha "kettős állampolgár", hiszen ilyen nincs. Azaz pl. a "megkaptam a kettős állampolgárságot" szöveg teljesen értelmetlen.

Egy gyerek pedig a hatályos szabályok szerint kap állampolgárságot. Pl. egy magyar állampolgár gyereke MINDIG magyar állampolgár, még lemondani se lehet tóla 18 éves kor előtt! Nem is kell kérni, mert automatikusan magyar állampolgár lesz egy magyar állampolgár. S mindez teljesen független attól, hogy az illető magyar állampolgárnak van-e más állampolgársága is.

Ann1294 2012.12.05. 15:47:55

@Herr Géza: Koszonom szepen. Akkor mar csak a magyar jogsimat kellene visszaszereznem. :) A tobbi menni fog mint a karikacsapas.

Irtam ennek a hosszu nevu hivatalnak, hogy dec vegen megyek haza es adjak vissza a magyar jogsimat de "amig ok nem latjak biztositottank, hogy le akarok otthon telepulni" addig nem adjak.
Lehet megprobalom az irt atvaltani egybol nemetre. Akkor nem kell a magyarokkal futni felesleges koroket.

Herr Géza 2012.12.05. 15:48:10

@dokimano: Közben csak elökerült az elözö kommentem is. Bocs, sejthettem volna, hogy nem mindenhol ugyanaz a gyakorlat, talán ott pont az otthoni lekérdezést kerülik ki a plusz igazolással.. Én speciel RP-ben intéztem az enyémet és BW-ben a feleségemét, itt tök egyforma volt az eljárás. Meg a díj is.. Az idökorlát pedig csak lesz: 2013.jan. 1-töl.

dokimano 2012.12.05. 15:48:52

@Ann1294:Amikor beadtam az igénylést, akkor lefénymásolták a jogosítványt meg az útlevelet is, de visszaadták. Amikor mentem átvenni a német jogosítványt, akkor bevonták a magyart.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.12.05. 15:49:42

@mojoking77:

Azt hiszem akkor is beírtam: az nem a magyar állampolgárság intézése (azt nem kell intézte, ha valaki születésénél fogva megszerezte), hanem valószínűleg a magyar anyakönyveztetés intézése volt, ami előkövetelmény az útlevél kiváltásához.

Nagyon sokan keverik a 2 dolgot. Az anyakönyveztetés NEM állampolgárság-szerzés, hanem a MEGLÉVŐ állampolgárság alapján az első anyakönyvezés, hiszen aki külföldön született, azt a magyar hatóság addig nem tudja anyakönyvezni, míg az illető meg nem jelenik előtte.

Herr Géza 2012.12.05. 15:52:02

@dokimano: Hát ja, miért pont ez lenne egyforma... Még jó, hogy már ott sem Fahrerlaubnis-nak hívják..

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2012.12.05. 15:53:05

Autódat 183 napig használhatod magyar rendszámmal.

Utána vagy át kell rendszámoznod, de van olyan Gemeinde, ahol beérik azzal, hogy viszel egy igazolást az itthoni gépjárműadóról, és a különbözetet ha van, akkor ott kivetik rád. Simán elfogadják az itthoni magyar papírt is, csak legyen rajta rendszám és összeg.

Ezt mondjuk főleg kiküldöttek, tehát akik belátható időn belül hazajönnek, esetében alkalmazzák.

Ann1294 2012.12.05. 15:53:50

@dokimano: Meg is talaltam, rakerestem. Irja, hogy kell 2 utlevelfoto is. Akkor azzal is keszulok. Ezer koszonet.

mojoking77 2012.12.05. 15:54:19

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: :) Szenzaciosak. Megtoldom egy sajat tapasztalattal. Picit kozelebb, am a gondolkodas tekinteteben talan meg rosszabbak.
Parizsban jarunk, ahol a bekesseg kedveert van 14 metrovonal illetve 5 RER. Mindezekhez kulonbozo berleteket lehet venni, en a legegyszerubb NaviGo tipusut hasznalom, melyet hetente toltok (lehetne havit is venni, ami olcsobb, viszont azt nem lehet automatan keresztul feltolteni, ugyanis nem fogadja el a kulfoldi hitelkartyat). Az automata mellett talalhato a nagyobb allomasokon kis ablak is, melyekben holgyek/urak "segitenek" a raszorulo kedves utasoknak.
Ket nagyon kedves cimboram erkezett, tudtam egesz heten itt lesznek, gondoltam osszekotom a sajat berletfeltoltesemet az o ket berletuk megvasarlasaval.
Ekkor meg nem voltam kint tul reg, a franciam, haat nem volt perfect.
Megyek a holgyhoz, mondom mit szeretnek (angolul):
- jo persze, keri a berletem.
-OK, de kell meg ketto masik is. A kartya is, es szeretnem oket fel is tolteni.
-Azt nem lehet.
-???
-Azt nem lehet.
-Elnezest, mit nem lehet?
(Innen franciaul):
-Hagyjam ot beken (visszadobja a berletemet)
-Elnezest mi a problema?
-Menjek innen a fenebe, ne zavarjam ot
-Elnezest, szeretnek beszelni a fonokevel.
-Hagyjam beken, ne tartsam fel a sort
-BESZELNI, A FONKEVEL, addig nem megyek sehova

Hala az egnek a fonok pont akkor ment be a helyisegbe, gondolom hallotta, hogy gond van.

(Ismet angolul)

-Mi a problema?
-Szeretnem feltolteni a berletemet, es vasarolni ket masikat is, es azt is feltoltetni.
-Termeszetesen. Kerem a berletet
-Koszonom, 33 Euro lesz (egy berlet)
-Elnezest, tessek adni a masik kettot is, es fizetem egyutt
-Azt nem lehet
-^&I(^*%(

Ugyhogy vegul, manageri segitseggel, sikerult harom tranzakcioval megoldanom a harom berlet kerdeset..

France, Je t'aime

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.12.05. 15:54:25

@Frau Holle:

Vannak meredek dolgok, szóval akár még igaz lehet is. Egy olyan országban, ahol ennyi butaság van a fejekben az állampolgársággal kapcsolatban, még a hivatali alkalmazottak is szoktak hülyeségeket mondani.

Csak egy közéleti példa. A hirhedt nyilas ponyvaíró, WaSS Albínó esetében még ma is elolvashatod száz helyen, hogy "bosszúból csak 1 évre szóló ideiglenes állampolgárságot kapott az SZDSZ-es belügyminisztertől", pedig ez egy hülyeség. hiszen ideiglenes állampolgárság NEM létezik.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.12.05. 15:55:26

@mojoking77:

"Szep lenne, ha alapbol jarna, de ez nincs igy. "

Országfüggő ez. Magyaroknál pl. alapból jár.

Herr Géza 2012.12.05. 15:55:38

@Ann1294: Bocs, írjuk a sok okosságot, de ez kimaradt...

Ann1294 2012.12.05. 15:56:47

@dokimano: Ja, csak nincs magyar a birtokomban... ez lesz a csavar. Megtalaltam az "Umstellung Fahrerlaubnis" alatt es a "Stadtverwaltung" intezi. Hurra. Ma is tanultam valamit.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.12.05. 15:57:07

@mojoking77:

"Nekik megis minek kellene magyar allampolgarsag? Csak mert az jar?"

Igen. Egyébként egy rakás ember van, aki jogilag magyar állampolgár. de mivel az egész nem érdekli, létézéséről nem is tud a magyar hatóság.

dokimano 2012.12.05. 15:58:18

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Szerintem érdemes legalább a biztosítást No.-ban megkötni. A szüleim nem tették meg, ráesett a kocsijukra egy jégdarab a tetőről, keletkezett német szervízárakon 4000 euró kár. A magyar casco - magyar szervízárakon - kb. 100.000 ft-ot volt hajlandó fizetni. A kocsi nem volt olyan állapotban, hogy haza lehessen vezetni, a szállítását pedig nem fizette volna senki. Itt volt az a pont, ahol a kocsi levizsgázott a TÜV-nél (kb. 80-100 euro), kapott német rendszámot és biztosítást.

raunró 2012.12.05. 15:59:42

jó kis poszt, én tavaly jöttem és intéztem (BW), akkor az még ennél is simábban ment. 1 nap alatt megvolt a lakcímbejelentés, a finanzamt (adóhivatal?), meg a bankszámla is.
freizügigkeitsbescheinigungom pl nincs is, lehet mifelénk nem kell. :-)

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.12.05. 16:00:47

@mojoking77:

"Ebben az esetben viszont kerlek tenyleg vilagits ra, miert kellett hivatalrol hivatalra janiuk, a kozjegyzotol (hiteles szuletesi anyakonyvi forditas) a TB-n keresztul a kulonbozo onkormanyzatokig es egyeb hivatalokig, hogy a vegen ne adjak meg a masfel eves kissracnak a magyar allampolgarsagot."

Ha valóban a magyar állampolgárságról lett volna szó, akkor a köztársasági elnökhöz kellett volna kérvényt beadni, majd évekig várni a válaszra. Éppen az amit leírsz bizonyítja, hogy a gyereknek megvolt a magyar állampolgársága, csak az anyakönyvezését kellett elintézni.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.12.05. 16:03:10

@Frau Holle:

Pontosan! Ha valaki 70 éves korában indítja el az anyakönyvezést, akkor is született magyar állampolgár státusza lesz.

mojoking77 2012.12.05. 16:03:40

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: Na.
Javitas, != a hsz megkerdojelezese.
Mindjart jobban hangzik... Es kevesbe duhito, ha tudatlannak neznek (foleg, ha igazatok van), mint ha hazugnak.

Frau Holle 2012.12.05. 16:03:52

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: Mondjuk ha hivatali alkalmazott mondja (amire kisebb az esély, mint arra hogy laikus mondja, de lehetetlen ugye nem létezik:-) ) akkor az ember megy a feletteséhez. Én is mentem, itthon is, külföldön is.
Annyi mindent lehet egy csomó helyen olvasni... ez még nem baj, de van aki ebből következtetéseket von le. Az már zavar. Ezért is szóltam bele. Lehet, hogy nem kellett volna, de zavar.

Frau Holle 2012.12.05. 16:05:26

@mojoking77: Azzal indítottam, hogy ne vedd magadra. Komolyan gondoltam.

Taxomükke (UK) 2012.12.05. 16:13:58

@Babette_: Ugye, mennyivel rövidebb németül?

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.12.05. 16:15:20

@mojoking77:

Valószínű, hogy nem hazudtak neked, csak rossz szavakat használták.

Én már olyat is hallottam, hogy "lejárt a magyar útlevelem, újra kellett igényelnem az állampolgárságot". Amit te írtál az ugyanaz a kategória. Nem tudták kiváltani a gyereknek a magyar útlevelet, mert belebonyolódtak az anyaköveztetés börökratikus rejtelmeibe. Így nem lett a gyereknek magyar útlevele, amit most úgy mesélnek, hogy nem kapta meg a "kettős" állampolgárságot.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.12.05. 16:23:09

@Frau Holle:

Nagyon sok ilyen dolog van: elterjednek tévhitek széles körben. Különösen jogi témákban vannak ilyen mítoszok.

Más népszerű tévhitek:
- ha megengedem, hogy valaki bejelentkezzen a lakásba, nem lehet többet kidobni,
- a feleség megszerzi a férj ingatlanát házasság után, ezért jobb házasság nélkül együtt élni,
- jogom van az örökségemre, perelhetem az apámat, anyámat, ha felélik azt,
stb.

Csupa, csupa hamis és abszurd tévképzet.

Legjobban az tetszik, amikor jogi tanácsadó műsorokba betefonálnak emberek, majd a jogász szakszerűen elmondja mi a helyzet, mire a betelefonáló vitázni kezd a jogásszal, hogy "ez nem így van, a szomszéd néni mást mondott". :-)

Zabaalint (törölt) 2012.12.05. 16:31:59

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:
Én hasonlót tapasztaltam meg Dániában a Legoland-ban, ahol a hullámvasúthoz két sor volt, egyik az extra belépővel rendelkezőknek, mi ott mentünk be, mikor nem volt rajtunk kívül más egyik sorban sem, erre átzavartak minket a másik sorba.

2012.12.05. 16:47:32

Off:

Thaiföldön élek, és szeretnék írni ide egy posztot. Írtam már a határátkelő email címére, de nincs válasz.
A tartalmi meg terjedelmi megkötések érdekelnének, meg hogy hozzáadhatom-e a saját képeimet és-a-többi.
Van köztetek, aki írt már posztot? Hogy megy ez?
Köszi!

Ugyandehogy (törölt) 2012.12.05. 16:59:20

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:
vannak olyan kérdések, amik nem szerepelnek okmányban, és kérdezik, és nem tudhatod, hogy tudják-e ellenőrizni.

idevaló példa nem jut eszembe, de pl banki hitelnél megkérdezik, van-e máshol is hiteled vagy kölcsönöd (nem mindegy, mert ha van, akkor kevesebbet kapsz, ugyanis a munkabér nem terhelhető meg korlátlanul nemfizetés esetén), és mindenhol azt éreztetik, hogy utána tudnak nézni.
pedig nem.

váj mí 2012.12.05. 17:06:19

@Th's child: Megírod a posztot, csatolod a képeket, elküldöd a mail-címre, aztán, ha megjelenik, szólnak, hogy "hahó"!

Ugyandehogy (törölt) 2012.12.05. 17:14:17

@mojoking77:
nem, nem, a legtöbb ország a ius sanguinis, vagyis vérségi elvet követi. ritkább a ius soli, vagyis területi elvet valló állam.
magyarországon a vérségi elv érvényesül, és automatikusan. tehát valakinek a szülője magyar áp., akkor ő magyar áp. (is) lesz. ha a másik szülője is magyar, akkor magyar lesz. ha olyan államban születik két magyar áp-tól, ahol területi elv van, akkor kettős állampolgár lesz.
mindezt kérvényezni, ügyintézni nem kell.

az esetleg lehetséges, hogy lemondtak a szülők az állampolgárságukról, de a gyereket mégis honosítani akarták, viszont annak meg külön szabályai vannak.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.12.05. 17:16:30

@Babette_:

Hacsak nem vagy feketelistás, akkor utána tudnak nézni.

Ugyandehogy (törölt) 2012.12.05. 17:22:02

@mojoking77: ahogy így a végére érek a kommenteknek, azt hiszem, már mindenkitől mindent tudsz az állampolgárságról:)

nekem meg le kéne szoknom róla, hogy utólag kommentelek, hisz mindig leírják már előttem:)))

Ugyandehogy (törölt) 2012.12.05. 17:22:33

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: a KHR más, ha azon fenn vagy, akkor a bank úgyis fütyül rád, tehát tökmindegy.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.12.05. 17:22:47

@Babette_:

Így igaz, jól mondod.

Kiegészíteném azzal, hogy Mo-n a ius sanguinis annyira szigorú, hogy - a közhidelemmel ellentétben - aki Mo-n születik, az nem lesz magyar államopolgár, ha nincs magyar állampolgárságú szülője. (Persze, van ez alól kivétel, de nagyon ritka.)

S a ius soli tudomásom szerintem jelenleg minden esetben magában foglalja a ius sanguinist is, azaz ha egy ius soli ország állampolgárának külföldön születik gyereke, akkor az állampolgár lesz.

Így tulajdonképpen az lehet mondani:
- ahol ius sanguinis van, ott CSAK a származás számít,
- míg ahol ius soli, ott a származás és a születés helye is állampolgárságot ad.

mojoking77 2012.12.05. 17:24:50

@Babette_: Semmi gond, azert kozben megkonnyebbultem egy kicsit. Tartottam tole, hogy kollegaim elkuldenek a "megfelelo helyre", ha egyszer kikerul a postom, de ahogy latom a torzstagsag inkabb human beallitottsagu, igy kevesse valoszinu, hogy megtalalnak... :)
Mindenesetre koszonom a segitseget

2012.12.05. 17:25:03

@váj mí:

Köszi. Ezek szerint semmi megkötés nincs semmilyen téren? Annál jobb.:)
Te már írtál ide?

Ugyandehogy (törölt) 2012.12.05. 17:27:21

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:
"ha megengedem, hogy valaki bejelentkezzen a lakásba, nem lehet többet kidobni,"

no-no, ez nem teljesen igaz, mármint hogy ez hamis.
ez a "birtokjog erősebb a tulajdonjognál" elven alapul.

Vucsics.Krisztián · http://www.vucsics.hu 2012.12.05. 17:27:28

Üdv ismét,

köszönöm szépen az eddigi válaszokat, teljesen le vagyok nyűgözve, hogy a délelőtti Index-címlap ellenére sehol egy troll :-) like!

@kandel: köszi, ennek akkor még mrgpróbálok alaposabban utánajárni. Letelepedési "engedély", ahogy írtam, valóban nem kell, de ettől még bejelentéshez köthetik és tudtommal kötik is a hosszabb tartózkodást ill. a munkavállást.

@nyuszigonosz: jaja, NUE :-) Te merre vagy?

@traktoroslány: gyerek még nincs, reméljük, 1-2 év múlva ilyenkor már ezzel is tapasztaltbbak leszünk ;-)

@Herr Géza: huhh, köszi, ezt a most bevezetésre kerülő időkorlátot még nem is hallottam... megpróbálom akkor még idén elintézni

@dokimano: jahh, én is a biztosítás miatt parázok :-) de mindegy, még nem telt le a fél évem, úgyhogy sürgősnek val.sz. nem sürgős.

Tényleg, nem akarja valaki megvenni a kocsit? :-))) Év végén otthon leszek, milyen jól mutatna a karácsonyfa alatt... :-)

@Ann1294: miért akarod visszaszerezni a magyart már előre? Vezess othon az írrel, aztán majd ha valamiért már nagyon eleged van belőle, ráérsz a magyart intézni... vagy félreértek valamit?

@mojoking77: a lényeg, hogy akkor ez tisztázódott :-) egy dolog az állampolgárság ténye és egy másik az, ha az ember ezt igazolni szeretné valamivel, pl. útlevéllel.

@raunró: köszönöm! Hogy kell-e Freizügigkeitsbescheinigung vagy sem, azon nem láttam értelmét rugózni, úgy voltam vele, hogy ha kérik és 10 perc az elintézése, akkor elintézem :-) ráadásul később, akár évek múlva is jól jöhet, ha valamiért viszonylag egyszerű módon bizonyítanunk kellene, hogy mikor érkeztünk az országba.

Schönen Feierabend mindenkinek! ;-)

Ugyandehogy (törölt) 2012.12.05. 17:30:58

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:
"ius soli tudomásom szerintem jelenleg minden esetben magában foglalja a ius sanguinist is,"

erre így konkrétan nem emlékszem, de most nem érek rá megnézni, vizsgaidőszak van, csak most szünetet tartok a tanulásban:)

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.12.05. 17:36:26

@Babette_:

Biztosan így van.

Két amerikai állampolgárnak Mo-n születik gyereke. A magyar állampolgárságot nem szerzi meg a gyerek, mert egyik szülő sem magyar állampolgár. Az amerikait meg megszerzi, mert legalább az egyik szülő amerikai állampolgár.

Vucsics.Krisztián · http://www.vucsics.hu 2012.12.05. 17:41:25

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: de ha mondjuk a néhai Schöpf-Merei előtt az inkubátorban találtak gyereket, az megszerezte a magyar állampolgárságot annak ellenére, hogy - hoppá! - senkinek halvány fogalma nem volt, milyen állampolgárok lehetnek a szülei... :-) de ez persze csak színtiszta kötekedés volt részemről, bocs :-) te magad is írtad, hogy vannak kivételek.

Nem akarom senki lelkesedését letörni, de ilyen szinten kicsit ez már OFF... a lényeg, hogy a magyar állampolgár gyermeke születése pillanatától, minden külön jogcselekmény nélkül magyar állampolgár, oszt' jónapot.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.12.05. 17:41:43

@Babette_:

Oké, de nem erre gondolnak az emberek.

Ha valaki birtokol, annak van egy jogcíme. Ha bérlő, akkor a jogcím eltűnik a bérleti szerződése lejártakor. Ha csak úgy be van jelentve valaki, az meg sima szívességi használat, amit a tulaj bármikor meg tud szüntetni, magyarul "költözz ki 72 órán belül", s el kell mennie.

Tipikus eset. Összejön a pár az egyik fél lakásába. Együtt élnek 10 évig, majd megromlik a viszony, a végén a tulaj kirúgja a másikat. Az meg csodálkozik, hogy nincs semmilyen joga a lakásra. Persze, hogy nincs. Maximum ha bizonyítani tudja, hogy a saját pénzéből valami újat tett a lakásba, de akkor is csak a pénzt kérheti vissza, de a lakáshoz nincs joga.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.12.05. 17:44:45

@Vucsics.Krisztián:

Igen, pontosan ez a 2 kivétel:
- ha ismeretlenek a szülei és az ország területén születik,
- ha ismertek a szülei, de azoknak nincs semmilyen állampolgárságuk.

Talán még a menekült státuszúak gyerekére is van valami kivétel, de ebben most nem vagyok teljesen biztos.

Ugyanígy a ius soli esetében is vannak ritka kivételek, amikor hiába születsz pl. az USÁ-ban, mégsem leszel amerikai állampolgár.

Ugyandehogy (törölt) 2012.12.05. 17:50:09

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:
hú, ez nem (teljesen) így van.
ha érdekel, este átküldöm pontosan, ha végeztem a mai adaggal.

váj mí 2012.12.05. 17:57:18

@Th's child: Khm, azért a Háború és békét talán ne itt akard közölni, szerintem ... Ahham, írtam.

2012.12.05. 18:08:13

@váj mí:
Hátigen. Pedig nekem mindiiig tök sok közölnivalóm van. Mindegy, majd megírom, aztán legfeljebb ki lesz húzva a fele.
Amúgy is főleg a tartalmi megkötések érdekelnek -- a vízumról nincs mondanivalóm, meg arról sem, hogy ki hova írassa a gyerekét óvodába. Mindegy, majd legfeljebb az is ki lesz húzva.

Elküldöd a linkjét a posztodnak, csak hogy lássam, te hogyan álltál neki? Köszi előre.

mojoking77 2012.12.05. 18:13:21

@Th's child: Oooooo... Ne erezd kotozkodesnek, de ez nem egy diplomamunka lesz szerintem. Nyugodtan ird meg kuldd el, a koz meg majd csamcsog rajta egy jot ,es izekre szedi.. Nyugi, jo lesz ugy ahogy van.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.12.05. 18:14:50

@Babette_:

Csak durván írtam le a helyzetet, nyilván nem pontos így, de nagy vonalakban ez van. Attól, hogy valahol laksz, még nem leszel tulajdonos és örökös használati jogod sem fog keletkezni.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.12.05. 18:16:38

@váj mí:

Egy jó barátom, Bunkó Barnabás szeretne a Határáttörő szilveszteri számában megjelenni, mi legyen?

2012.12.05. 18:43:53

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:
Hátööö. Gondolom, most engem gúnyolsz, de nem baj. Annyiról van csak szó, hogy az ide érkező írások viszonylag egyformák (egyforma dolgokról írnak). Én meg nem ilyesmiről akarok írni, és nem tudom, hogy ez egy szerkesztői szűrés eredménye, vagy maguktól igazodnak az emberek. De mindegy, nem stresszelek ezen annyira, mint amennyire esetleg látszik.

váj mí 2012.12.05. 18:45:07

@Th's child: Ne parázz, írd ahogy gondolod. Ha túl hosszú lesz legfeljebb az úri közönség beszól.
A kurvanénis posztot írtam, valahol az archívumban biztos megvan.

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: Kapok egy láda Grantot, aztán meglátjuk...

DieNanny CH 2012.12.05. 18:59:50

@tilmir:
Én már kaptam ajánlottat! (Oké, csak az "L" Bewilligungot küldték vissza, mert nem feleltem meg a "B"-hez. De okt. 31. óta megvan a "B"-m!)

SilentDreams 2012.12.05. 19:04:30

@Vucsics.Krisztián:
" Hogy kell-e Freizügigkeitsbescheinigung vagy sem, azon nem láttam értelmét rugózni, úgy voltam vele, hogy ha kérik és 10 perc az elintézése, akkor elintézem :-) ráadásul később, akár évek múlva is jól jöhet, ha valamiért viszonylag egyszerű módon bizonyítanunk kellene, hogy mikor érkeztünk az országba. "

Pontosan. Ez nem egy engedély, ahogy írtad is, hanem csak egy igazolás, hogy EU-s állampolgárként jogosult vagy itt letelepedni. Nem látom értelmét a kötözködésnek azt ezt kérőkkel, ha seccperc alatt beszerezhető a dolog.

Nekem amúgy a munkáltatóm kérte (még a szerződéskötés előtt), és nem hiszem, hogy jó taktikai lépés lett volna, ha leállok a HR-essel vitatkozni, hogy akkor ez most tényleg kell-e vagy sem. :))))

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2012.12.05. 19:36:25

@DieNanny: Gratula! :)
Akkor revidiálom az álláspontom: meglehetősen ritkán küldenek ajánlottat. :D
Nekem pl, a jogsim is simán jött.
Csodálkoztam is rajta.

Világpolgár2012 2012.12.05. 19:55:15

@Th's child:
Sokan írtunk már posztot, van aki többet is. Olvasgass a régiek közül, elég sok még nem került át ide, de elérhető a régi origós helyen: hataratkelo.postr.hu

Valamint HÁ a válaszokkal is elég késésben van (érthetően, mert gondolom nem ez a fő foglalkozása), ezért néha 3-4 hét is lehet a válasz egy e-mailre.

Képekről annyit, hogy én pl. az egyik posztomhoz elég sok képet csatoltam és meg is jelent mind - Portugáliáról.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.12.05. 20:17:05

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: viswzont ha 2 magyarnak szuletik gyereke amerikaban, akkor amerikai allampolgar lesz
de a szulok nem

szalka240 2012.12.05. 20:51:55

Schleswig-Holstein
Nekem semmit sem kértek előre a munkahelyen. Csak 2 héttel a munkába állás után kezdtem el intézni az ügyeket, miután lett lakcímem. A személyi igazolványt is elfogadják, de volt, ahol inkább az útlevelet kérték, miután megtudták, hogy az is van. Bankszámlára és bankkártyára viszonylag sokat kellett várni, mert lassú az ügyintézés. Az adóhivatalt a munkahelyről intézték. Az egészségbiztosítást is intézték volna, de ez túl komplikált volt. Az igényléshez szükség volt az Identifikationsnummerre, ami egyben adószámként is funkcionál. Ezt a lakcímbejelentés után a hivatal intézi, csak éppen hetek kellettek hozzá. Ezen felül igazolnom kellett, hogy az elmúlt másfél évben hol voltam biztosított. Ehhez kérnem kellet az OEP-től egy E104-et, amit viszont először nem akartak kiadni, mert értelem szerűen nem tudtam hozzájuk személyesen bemenni, meg az előző munkaadóm elfelejtette lejelenteni a munkaviszonyom megszűnését. Szóval több, mint 2 hónap kellett, mire megkaptam a biztosítási kártyát. A Freizügigkeitsbescheinigungot pedig nem kellett kérni. Kaptam egy levelet a hivataltól, amiben kérték, hogy küldjek nekik fényképet, majd 1 hét múlva megérkezett az igazolás. Amikor lejárt az útlevelem, akkor pedig automatikusan küldték az új papírt a személyi igazolványomra.
Az autóra elvileg azonnal rá kellene rakni a német rendszámot, miután van bejelentett lakcíme az embernek. Ha azon kapják, hogy már 1 évnél régebben használja külföldi rendszámmal, megbüntetik. Viszont nekem is simán kiadták a parkolási igazolványt magyar rendszámra is, igaz nem mint lakosnak. A német rendszám intézése gyorsan megy. Csináltatni kell műszaki vizsgát, szerezni kell egy biztosítót, majd be kell menni a hivatalba és csináltatni kell rendszámot. Nekem az egész procedúra 3 óra alatt megvolt. Csak a biztosítónál nem tudtam még beszámíttatni az éveket, mert a hivatal még nem jutott el odáig, hogy Magyarországon töröljék az autót a nyilvántartásból.

Ugyandehogy (törölt) 2012.12.05. 20:54:12

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: egyáltalán nem pontos.
de mindegy, fáradt vagyok veled vitatkozni.
"valahol laksz, még nem leszel tulajdonos és örökös használati jogod sem fog keletkezni."
simán lehet lád elbirtoklás, ráadásul ne keverd a tulajdonjogot a használati joggal.

visszatérve: ha bérlő vagy egy lakásban, nem tehetnek ki csak úgy.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.12.05. 21:14:59

@Babette_:

"ha bérlő vagy egy lakásban, nem tehetnek ki csak úgy"

Ez nyilvánvaló. Először szabályosan fel kell mondani a bérleti szerződést, aztán ha nem megy ki a bérlő, akkor fel kell szólítani, adva neki pár napot, s ha aztán sem megy, akkor ki lehet simán dobni. Ugyanis akkor már nem bérlő, hanem szívességi használó, nem hivatkozhat bérlői státuszára.

hajoslanyinhh 2012.12.05. 21:15:13

Sziasztok!
üdv Hamburgból! :) (@Sanyi9)

Nekem lenne egy rövid kérdésem. a Freizügigkeitsbescheinigung-ot miért kell minden évben meghosszabbíttatni? Ha vki erre válaszolni tudna nekem, azt nagyon megköszönném. Most kaptam egy levelet, hogy mehetek a hivatalba ezt elintézni, holott az adataim nem változtak az előző év óta..

Amúgy a poszt tényleg jó és informatív. Itt is kb egy fél órámba telt mindent elintézni (még az adóhivatalt is).

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.12.05. 21:17:31

@hagyma:

"viswzont ha 2 magyarnak szuletik gyereke amerikaban, akkor amerikai allampolgar lesz
de a szulok nem"

Ha egy gyerek Amerikában születik, akkor mindenképpen amerikai állampolgár lesz, mindegy, hogy kik a szülei! (Tudomásom szerint egyetlen kivétel van: ha mindkét szülő külföldi állampolgár és legalább az egyiknek diplomata vagy konzuli státusza van.)

A szülők sehol nem kapnak állampolgárságot gyermekük miatt automatikusan.

Ugyandehogy (törölt) 2012.12.05. 21:22:24

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: ezt magyarázom: nem tudod kidobni. a bérlő birtokban van. ha rosszhiszeműen, akkor is.
mehetsz a jegyzőhöz meg a bírósághoz.

Ugyandehogy (törölt) 2012.12.05. 21:23:00

@tilmir: revidEál

(ma ilyen javítós napom van;)

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.12.05. 21:27:35

@Babette_:

Persze, ezért kell a bérleti szerződést jól megírni. Bele kell írni, hogy pl. a szerződés megszünés utáni 4. naptól a bérlő automatikusan szívességi felhasználóvá válik. Ez nagyon sokat segít a nemfizető bérlő kirúgásában.

De én dobtam ki bérlőt papírok és jegyző nélkül is. Azt is meg lehet csinálni okosan.

Amichay · http://sipucim.blog.hu/ 2012.12.05. 21:29:49

@traktoroslány: Ez egyáltalán nem volt felesleges kérdés, miután elég sok európai náci próbált letelepedni az USA-ban, Kanadában is, nem csak Dél-Amerikában.

Ugyandehogy (törölt) 2012.12.05. 21:31:39

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:
szívességi használat esetében sincs jogod bemenni a használó birtokában lévő lakásba. (kivételek vannak)

nem az okosan-ról beszélünk, hanem a jogosan-ról.

mentem aludni.

SilentDreams 2012.12.05. 21:36:55

@hajoslanyinhh: Több mint 1 éve vagyok Németországban, de nekem nem kellett meghosszabbítani az FZB-t.

Nem lehet, hogy lejárt időközben a személyid vagy az útleveled, amit anno megadtál az ügyintézésnél?
Mondjuk ezesetben sem tiszta, hogy miért kellene hosszabbítani az említett dokumentumot. Elvileg határozatlan időre szól, de mindjárt megnézem :)

hajoslanyinhh 2012.12.05. 21:45:57

@SilentDreams: én is már több mint 2 éve itt vagyok, de ilyenről még soha nem hallottam. A személyim és az útlevelem is érvényes még 2014 közepéig, nem költöztem el, nem váltottam munkahelyet... Még a barátommal is átolvastattam a levelet, hátha félreértek vmit.. :) De nem, mert meghosszabbítani szeretnék a doksit. MIndenesetre kiváncsian nézek a jövő hét elé :)

SilentDreams 2012.12.05. 22:03:33

@hajoslanyinhh: Azért majd érdekelne, ha kiderül :)

Ez alapján:
http://de.wikipedia.org/wiki/Freizügigkeitsbescheinigung

igazolni kell hozzá azt is, hogy van miből élned, és hogy rendelkezel betegbiztosítással, s ezt utólag is kérhetik.

De az is szerepel itt, hogy idén októberben eltörölte a parlament és ez hamarosan hatályba is lép. Na, így még érthetetlenebb a leveled, de tényleg érdekelne :)

hajoslanyinhh 2012.12.05. 22:10:07

@SilentDreams: köszönöm! :) Ha majd túl leszek rajta, megírom, hogy mit is szerettek volna. :) De multinál dolgozom, így a papírjaimnak muszáj rendben lennie..

Ann1294 2012.12.05. 22:19:24

@Vucsics.Krisztián: A magyart vissza akartam kerni, mert 2 hetet Magyarorszagon leszek decemberben, de januartol mar Nemetorszagban dolgozom most meg Irorszagban vagyok meg. Nem tudom az irt valtsam direktbe nemetre? Mindenesetre megprobalom, hatha.

pappito · http://pappito.com 2012.12.05. 22:50:16

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: "A legnagyobb hiba amit az ember elkövethet: a hatósággal minden adatot pontosan közölni"

pontosan!

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2012.12.05. 23:40:12

@hagyma: Az USA. Nalunk sincs igy. Ha a kov. 3 evben szulnek , akkor nekem sem lenne brit allampolgar alapbol a gyerek. Kervenyezni meg macerasan lehet, mintha 10 eves korra emlekeznek?:S Mindegy. Ezt mar szerintem fel labon is kibirjuk.

pappito · http://pappito.com 2012.12.06. 00:40:52

@Frau Holle: " Ebben most tévedsz. Szerintem olvasgass törvényeket! Alaptörvényt, állampolgárságról szóló törvényt, ilyesmiket."

izé, szóval nekem van egy gyerekem aki magyar állampolgár és van egy aki nem. Persze utóbbi is magyar állampolgár, mert magyarok a szülei (ezt mondja a törvény, ugye) ellenben Mo nem tud arról, hogy neki van ilyen polgára, ez a polgára pedig nem tudja az állampolgáráságával járó jogokat és kötelezettségeket felhasználni vagy érvényesíteni - sem pedig igazolni ezt az állampolgáráságát, még a magyar állam felé sem, nemhogy másik állam felé. :)

Ha elvinném Mo-ra, és vele egy születési anyakönyvi papírt innen, plusz egy apostille izét (ami nem is tudom mi igazából) akkor ott Mo-n kérvényezhetném, hogy jegyezzék be szegénykét abba a nagy könyvbe, hogy ő is lehessen magyar állampolgár - tehát most nem az, annak ellenére, hogy az!

furmányos, mi?

(btw olyanról én még nem hallottam, hogy ha a papirok rendben vannak akkor az állam nem támogatja az ilyesmit, ott valami kivételesen ostoba ügyintéző kavarhatott valamit vagy nem volt meg minden papír)

pappito · http://pappito.com 2012.12.06. 00:45:46

@Frau Holle: "Mindenesetre a gyerek magyar állampolgár, később bármikor lehet kérni neki magyar útlevelet. Akár évek múlva is."

ami azért vicces, mert ha nekem lejár a magyar útlevelem, akkor ahhoz, hogy újat kaphassak, át kell esnem egy un. állampolgársági vizsgálaton, hogy tényleg magyar vagyok-e, ellenben a gyerekem, ha úgy dönt egyszer, akkor egy szál szül.any.kiv.-el a kezében (túlzok kicsit) besétál és - mivel a szülei magyarok - megkapja az állampolgárságát, plusz ha akar, útlevelet, stb. :)

pappito · http://pappito.com 2012.12.06. 00:46:32

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: "Nagyon sokan keverik a 2 dolgot. Az anyakönyveztetés NEM állampolgárság-szerzés, hanem a MEGLÉVŐ állampolgárság alapján az első anyakönyvezés, hiszen aki külföldön született, azt a magyar hatóság addig nem tudja anyakönyvezni, míg az illető meg nem jelenik előtte."

igen, így pontos

pappito · http://pappito.com 2012.12.06. 00:58:17

na tessék, én is előbb kommentáltam, mint elolvastam volna, Maxvalnál a pont, valószínűleg az útlevél kiváltása volt nehéz rendezetlen anyakönyvezés miatt. Persze gondolom akkor is frusztráló lehetett a szülőknek.

pappito · http://pappito.com 2012.12.06. 01:18:25

Maxval, a fagyizós meg a másik sztorit elküldtem valakinek aki éveket élt Kubában, nagy röhögve mondta, hogy mennyire így volt :)

Van csomó ilyen sztorija :)

Ugyandehogy (törölt) 2012.12.06. 07:20:14

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: nem ezt mondtam. az már eljárásjogi kérdés, hogy mi a megoldás.

Csak Norris 2012.12.06. 08:42:37

Moin, moin,
aki németeknél tervezi a jövőjét tervezzen a wursttal és káposztával. Legyen az fränkische vagy bregenwurst, sauerkraut vagy grünkohl. Ez a 2 dolog ami talán összetartja ezt a hasonló nyelvet beszélő törzsek közösségét. :)

nyuszigonosz 2012.12.06. 08:56:36

@Vucsics.Krisztián: AM. Igaz, már Oberpfalz és nem Franken.

@Desmond77: De finom!

Vucsics.Krisztián · http://www.vucsics.hu 2012.12.06. 09:06:53

@Ann1294: nekem ez egyertelmunek tunik: eleve az irt csereld nemetre, plane ha csak ennyire rovid lesz az atmeneti ido. Sok sikert es persze majd varjuk a nemet beszamolot! ;-)

Frau Holle 2012.12.06. 09:18:44

@pappito: Nem egészen, bár a látszat ez. Magyar állampolgár most is, mert az anyakönyvezés nem keletkezteti az állampolgárságot, gyakorlatilag csak megállapítja. Abban igazad van hogy nem tud róla az állam, de a kapcsolat fennáll, csak még nem mutatkoztak be egymásnak. :)
Ott is kérvényezheted a követségen, nem kell hazahozni. Majd küldenek neki itthonról anyakönyvi kivonatot.

Csak Norris 2012.12.06. 09:19:52

@nyuszigonosz: nem is mondtam az ellenkezőjét. :)

pappito · http://pappito.com 2012.12.06. 09:29:50

@Frau Holle: nincs követség, vidéken lakunk :)

De egyébként úgy döntöttünk, hogy hagyjuk a fenébe, majd ha nagy lesz és lesz bármi értelme, akkor beiratjuk a nagy könyvbe, addig ellesz szépen azzal az állampolgársággal amit itt kapott. Legalább a amagyar államnak se kell azzal foglalkozni, hogy a gyerek megkapta-e az oltásokat meg jár-e iskolába, meg nekünk sincs a küzdelem a 2-3 évente lejáró gyerekútlevéllel.

SilentDreams 2012.12.06. 09:37:10

@Desmond77: Hallo :)

Részemröl Bratwurst és Sauerkraut (mit Kartoffelpüree).
Bár ma épp paniertes Schweineschnitzel "Jäger Art" mit Pilzsauce lesz. Még pár óra és.... :)

Csak Norris 2012.12.06. 09:55:36

@SilentDreams: nyithatunk német gaszrtoblogot. :)
Säufele?

Ugyandehogy (törölt) 2012.12.06. 10:04:00

@pappito: viszont az állampolgárság nem egy lehetőség, hanem kötelezettség is. pl ha kettős állampolgár valaki, akkor mindkét állam felé köteles mondjuk a katonaságot abszolválni.

az viszont igaz, ha az állam nem tudja, hogy van neki egy plusz állampolgára, számonkérni sem tudja.:)

pappito · http://pappito.com 2012.12.06. 10:12:48

@Babette_: egyik államban, amelynek a gyerek polgára, sincs kötelező sorkatonai szolgálat, pláne nem olyan, amely lányokat is besorozna, úgyhogy ez kevéssé izgat :)

Frau Holle 2012.12.06. 10:18:13

@pappito: Nem foglalkozna vele, mert nem itthon lakik. Azzal foglalkozik ilyen szempontból aki ide be is van jelentve életvitelszerűen itt élőként, ebben az esetben már állampolgárságtól függetlenül, külföldi állampolgár esetében is.
A követséget meg csak azért írtam, mert azt gondoltam, hogy a legközelebbi nagykövetség/konzulátus csak közelebb van, mint egy magyar anyakönyvi hivatal.
De ha vidéken laktok, akkor az más. :)

Csak Norris 2012.12.06. 10:23:15

Még szerencse hogy németország nem berlinnek van országa hanem az országnak fővárosa. Meg a tartományoknak is. :)

pappito · http://pappito.com 2012.12.06. 10:27:17

@Frau Holle: tök igazad van, nem vitázom én veled, picit speciális helyzetben vagyunk, hogy itt csak hobbiképveselet van, vagyis tiszteletbeli konzulok szívességből segítenek, már egy szimpla útlevélhosszabbításhoz is Canberrából kell átjönnie valakinek, az meg évente egyszer van, ha van :)

de egyébként tényleg nem agyalunk ezen, semmi jelentősége nincs a dolognak, van érvényes útlevelünk, ha nem is egyforma, utazhatunk ahova akarunk :)

Frau Holle 2012.12.06. 10:31:50

@pappito: Tudom hogy nem vitázol. Én is csak azért kötekszem, hogy fennmaradjon a társalgás. :)

Amúgy a tiszteletbeli konzulok annyifélék... Hallottam már nagyon lelkesről, aki tényleg segített akkor is amikor előző nap jött haza kórházból operáció után, meg olyanról is, akit művészet volt elérni.

pappito · http://pappito.com 2012.12.06. 10:38:59

@Frau Holle: hú, szegények gyakorlatilag egy nemzetiszínű vállveregetésért dolgoznak, Mo nem térít nekik szinte semmit, de azért az ügyeket intézni kell, időnként kell szaladni a böribe egy-egy eltévelyedettért, okmányokat pótolni, eltűnt személyeket kajtatni - mindezt a szabadidejükben persze.

Nekünk visoznylag szerencsénk van az ittenivel, mi mindig kaptunk elég gyorsan időpontot meg segítséget és alapos munkát is végzett a bácsi, egész jóba lettünk. Persze mióta megvan a letelepedési engedélyünk, már nem kell menni, csak útlevél miatt voltunk.

Mindenesetre én nem szívesen csinálnám, nem egy hálás meló.

Frau Holle 2012.12.06. 10:49:44

@pappito: Szerintem sem. Ha jól tudom, a kinevezés valahol megtiszteltetés is, bár azért elég egyoldalúan terhes megtiszteltetés. Nekünk egyszer kellett felkeresnünk egyet, ő is nagyon segítőkész volt. Örülök, ha nektek szerencsétek van a tietekkel.

nigara 2012.12.06. 10:52:42

@Herr Géza: @dokimano: a jogsi kérést hol kell intézni? (bocsi, fogalmatlan vagyok...)

Ugyandehogy (törölt) 2012.12.06. 10:54:47

@pappito: és akkor ezek a konzulok miből élnek?

pappito · http://pappito.com 2012.12.06. 10:59:51

@Babette_: a munkájukból vagy a nyugdíjukból leginkább, a tiszteletbeli konzul asszem még csak nem is diplomata igazán, bár van neki címeres bélyegzője...

Tiszt. konzulnak lenni egy drága és fárasztó hobbi, én örülnék, ha kicsit jobban meg lennének becsülve, pláne, hogy ha jól emlékszem volt némi leépítés külképviselet ügyben pár éve, akkor bezárták Sydneyben is a konzulátust, mondván, hogy ott a követség Canberrában. Azért nézz a térképre, hogy milyen távok vannak :)

Persze itt NZ-n nem lenne sok értelme fenttartani egy konzulátust, nincs itt annyi magyar, hivatalosan a Canberrai követséghez tartozunk, a tiszt. konzulok léte csak bónusz. De ha egy konzulátust nem is, kicsit emberesebb költségtérítést megérdemelnének, ezek elkötelezett emberkék, akik saját költségükön Magyaroroszágnak és magyarokért dolgoznak.

pappito · http://pappito.com 2012.12.06. 11:01:04

Az Aucklandi bácsi speciel munka untán, kb. hattól konzul, hatig megkeresi a pénzt a konzulkodásra :)

nigara 2012.12.06. 11:23:30

@Desmond77: Bajor (ha úgy alakul a dolog...)

Csak Norris 2012.12.06. 11:49:43

Einwohnermeldeamtban kell nálunk jelezni(niesersachsen). Kb 50 eur volt mindennel. De nem fogadták el az eu-s kártya jogsit hivatalos fordítás nélkül. Hiába ugyanazok a mezők. Éljen az eu.

Ugyandehogy (törölt) 2012.12.06. 12:01:54

@pappito: és ezek a konzulbácsik hogyan keletkeznek? valakinek eszébe jut, hogy upsz, te kinn élsz, legyél már ingyér' konzul?

Ugyandehogy (törölt) 2012.12.06. 12:11:41

@pappito: nem hivatalosan, hanem úgy igaziból....

SilentDreams 2012.12.06. 14:59:26

@Desmond77: Nem ismertem, de utánanéztem, ugye Schäufele (nem S-sel) ?

Jól néz ki, jöhet :))))))

Gastroblogot is nyithatunk, de elöbb még meg kell barátkoznom a Kartoffelknödel-lel, az valahogy kevésbé jön be...

SilentDreams 2012.12.06. 15:00:58

@nigara: Szóval meg van már (majdnem) a célország? :)

Csak Norris 2012.12.06. 15:46:29

@SilentDreams: természetesen sch. én már hozzászoktam. Nálunk most adtak a boltban mogyorókrémmel töltöttet. Na azt nem hiszem hogy bevenné a gyomrom.

SilentDreams 2012.12.06. 16:26:10

@Desmond77: Mogyorókrémet sehogy sem szeretem, de ebédre megleptem magamat egy Käsesahnetorte-val, azt nagyon imádom :)))

nigara 2012.12.06. 17:19:46

@SilentDreams: ez tényleg jó lenne, egyelőre csak a pályázat van beadva, aztán meglátjuk... csak azért kérdeztem itt meg gyorsan, hogy ha úgy alakul, akkor itt megtalálom az összes infót :)

2012.12.06. 20:34:53

@Világpolgár2012: @váj mí:

Ok, köszi, emlékszem mindkettőre.:)

Csak Norris 2012.12.06. 21:48:43

@SilentDreams: jó is au csak a neve ijesztő. Nekem inkább a türó jut eszembe róla nem a sajt.

Vucsics.Krisztián · http://www.vucsics.hu 2012.12.07. 11:41:16

@Ann1294: "Ismerosek az E106-ot kertek ki az egeszsegbiztositotol es azt adtak le az otthoni TB-nek igy teljes ellatasra jogosultak othon, nem csak az EU-s kartya alapjan surgossegire."

Ez akkor lehetne, ha külföldön nem lenne lakóhelyem (mert mondjuk Bécsbe ingáznék Mosonmagyaróvárról) -- de mivel Németo-ban van lakóhelyem és ott is dolgozom, ezért főszabályként német biztosításom van, ami Magyarországon ill. más EU-tagállamban csak sürgősségi ellátásra jogosít.

De a lényeg nem is ez, hanem az, hogy az otthoni TB ne csesztessen, hogy miért nem fizetek otthon -- a német biztosítás igazolására szolgál az E104.

SilentDreams 2012.12.07. 11:46:26

@Desmond77: Hát persze, az valójában tejszínes túró! Es Magyarországon is van egész hasonló torta, ott is imádtam :)

Es mit szólsz a Fleischkäse / Leberkäse-hez? Na, abban sincs sajt :)))

SilentDreams 2012.12.07. 11:51:23

@Vucsics.Krisztián: Föszabályként nekem is német biztositásom van (itt dolgozom, ill. lakom is), de kikértem a német biztosítomtól az E106-ot Magyarországra vonatkozóan, igy ott nem csak sürgösségi éllatásra vagyok jogosult, hanem minden egyébre is.

Ha igénybe veszek ezután ilyen, a sürgösségin túlmutató ellatást Magyarországon, akkor utána a magyar és a német egészségbiztosító elintézi egymás között az anyagiakat (= a német biztosítom megfizeti a magyarnak a költségeket).

Ezt egyes EU-s országokban élve meg lehet csinálni, másokban pl. Anglia ált. nem, ott nekem sem sikerült.

Vucsics.Krisztián · http://www.vucsics.hu 2012.12.07. 13:35:02

@SilentDreams: huhh, köszi nagyon, ennek akkor utánajárok a Krankenkassénál -- számomra elég hihetetlennek tűnik, hogy létezzen ilyen, de végül is egy próbát megér :-)

SilentDreams 2012.12.07. 14:08:16

Próbáld meg. Nekem a német része kb 1 hétig tartott (míg kiküldték kérésemre az általuk kitöltött dokumentumot), a magyar része, ha jól emlékszem kb 1 hónapig: eddig tartott, míg "megemésztették" otthon a nekik átküldött példányt, és újra élesítették a TAJ-számomat.

Arra már nem emlékszem, hogy van-e valamilyen feltétele annak, hogy ezt megkaphasd, de talán Magyarországi állandó lakhely mindenképp kell hozzá. Ez az, amit pl. Anglia nem szokott elismerni, hisz ha Angliában élsz, akkor nekik az számít állandó lakhelynek, s nem fogadnak el mellette még egyet.

traktoroslány 2012.12.08. 23:38:10

@dokimano: az én gyerekem idősebb, 11 lesz februárban. Tanul németül, nem is rosszul, de úgy gondolom, hogy élesben beülni egy német iskolába azért sok lenne neki. Egyenlőre itthon vagyunk, és egyáltalán nem biztos, hogy kimegyünk (nincs munkahely, ilyesmi), csak elvileg foglalkoztat a kérdés, hogy hogyan éli ezt meg egy gyerek. Nem szeretnék neki sokkot, traumát okozni, ezért érdeklődöm gyerekekkel kapcsolatos tapasztalatokkal kapcsolatban. Ilyesmiről még ezen a blogon is ritkán olvashatok. Válaszod előre is köszönöm.

DieNanny CH 2012.12.09. 19:20:21

@traktoroslány:
Itt van egy vélemény, ami nem az enyém, itt találtam a Határátkelőn. Sajnos, nem tudom, ki írta, csak lementettem a gépemre, mert annyira egyszerűen és lényegretörően van megfogalmazva:
"Ez a szülő-szülő kapcsolat fontossága a gyereknevelésben ez nagyon igaz. Gondoljatok csak bele, egy gyereknek a szülei a világ közepe. Mindent hozzájuk hasonlít, az a természetes amit ők csinálnak, ahogy ők viselkednek. Akkor érzi magát biztonságban,ha ők ott vannak. Ha valami zavar van, nyugtalan lesz, ő sem tudja mi a baj, honnan is tudná, hisz az egész világa kezd labilissá válni.
Egyébként szerintem ezért is nem viseli meg a gyerekeket annyira a külföldre költözés. Neki nem azok a dolgok fontosak, mint egy felnőttnek. Egy felnőtt aggódik az anyagi biztonság miatt, a lakáskérdés miatt, a beilleszkedesé miatt, az idegennyelv használata miatt, míg egy gyerek világa majdnem változatlan költözésnél: a szülei vele mennek, továbbra is reggel kelnek, este fürdenek és alszanak, stb. Ő mint kis napocska továbbra is tud ragyogni, ha a két bolygó, a szülei állandóan ott “keringenek” változatlanul mellette."
Én nagyon egyetértek ezzel, remélem, sikerült téged egy kicsit megnyugtatni!

(Persze várom az eredeti írót, mármint akitől kölcsönvettem ezt a véleményt. Hátha ráismer. Mert ő bővebben ki tudja fejteni.))

DieNanny CH 2012.12.09. 19:25:33

@traktoroslány:
Ja, és itt van még egy régi poszt (lehet, itt találtam az idézett részt, most nincs időm átböngészni az összes hozzászólást), ez az iskolarendszerről szól, tehát gyerekes határátkelők is vannak benne.
hataratkelo.postr.hu/de-nem-nehez-az-iskolataska

Easyke (törölt) 2012.12.09. 19:44:08

@dokimano: @Desmond77: úgy tűnik, ez a jogosítvány dolog változik - még Alsó-Szászországon belül is. Nekem nem kellett hiteles fordítás a jogosítványhoz, sem igazolás a kategóriához, korlátozáshoz. Időpontkérés a hivatalban, beslattyogtam, régi jogsit, személyit, biometrikus fotót (kötelező!) vittem, szóban fordítottam a hölgynek, hogy melyik kategória mi. Még egyszer ugyan be kellett mennem, mert a magyar jogsimat nem vonta be a hölgy, pedig be kellett volna, aztán telefonon értesítettek, hogy készen van, elhozhatom. Ők kiküldték volna postán is, de azt én nem akartam...

Easyke (törölt) 2012.12.09. 19:46:34

@Desmond77: a Steckrübeneintopfot viszont nem ajánlom senkinek... :(

Easyke (törölt) 2012.12.09. 19:53:57

@hajoslanyinhh: @SilentDreams: a vicces az, hogy én egy éve és két hónapja lakom itt és még nem is hallottam a Freizügigkeitsbescheinigungról... Bejelentettem a lakcímemet a Bürgerservice-ben, átballagtam a lakcímigazoló lappal a szemközti Sparkasséba számlát nyitni, elmentem az adóhivatalba bejelenteni magam, a munkáltatóm lejelentett a nyugdíj miatt, van Krankenkasse tagságom, a jogosítványom is német már. És SOHA, SEHOL, SENKI nem érdeklődött az után, hogy van-e FZB-om...

SilentDreams 2012.12.10. 09:36:21

@Easyke: Erdekes. Nekem csak a munkaadóm kérte, ha jól emlékszem még a szerzödéskötéskor, azóta senki más.

Ha Töled eddig nem kérték, akkor az eltörlése miatt valószinüleg már nem is fogják :)

Csak Norris 2012.12.10. 14:56:42

@Easyke: főleg hogy utálom a répát. :)

Csak Norris 2012.12.10. 14:58:48

@SilentDreams: ne is mondd, a kedvencem. De májat sem sokat látott. :)

Naschkatze (Mostindien / CH) 2012.12.31. 01:28:30

@SilentDreams: Dobj räm légyszi 1 mail-t, v ird le itt, h te hogyan intézted ezt el, mert én ezt talältam a nyomtatvänyrol
: Egészségügyi ellátásra való jogosultság igazolása azoknak az esetében, akik nem abban az országban élnek, ahol biztosítottak. Hasznos a határ menti ingázók, a köztisztviselők és eltartottaik számára. (europa.eu/youreurope/citizens/work/social-security-forms/e-forms_hu.htm) Köszi!

cseppcserepp 2013.01.02. 17:26:12

Sziasztok! Van valami információtok a családi juttatásokról? Ha a férjnek pl éves munkaszerződése van, mi meg a gyerekkel utána megyünk, akkor jogosultak vagyunk valamilyen családi támogatásra (családi pótlékról tudok, az vmi 128 eur/gyerek)? Van valamilyen tapasztalatotok? Köszi!

falabella 2013.03.21. 22:37:15

Hello Krisztián,
Tetszett az írásod, stílusos és informatív, praktikus :) Egy kérdés: egy hete dolgozom itt, multival jöttem ki az otthoni leányvállalaton keresztül. Az itteni GmbH alkalmaz, szerződés, minden megvan. Ma beszéltem a HR-es csajjal, akitől - a Te írásodat alapul véve - megkérdeztem, hogy melyik adó osztályba fognak sorolni (ő intézi az összes ilyen bejelentenivalót nekem szerencsére). Azt mondta erre, hogy az 1-esbe (egyedülálló, nem is elvált, gyerek sincs). Említette ő is a hatost, de mondta, hogy én nem oda kerülök, hanem pl. olyanok, akiknek több munkahelyük van (?). Mindegy is, szóval az egyest mondta, szerinted hol az "igazság"? :)

Russell Coutts 2013.03.23. 20:09:43

Sziasztok!
Pontosítás, friss: a Freizügigkeitsbescheinigung-ot eltörölték Németországban az év elején, már nem adják, nem is kell.
Adószámhoz már csak lakcímbejelentő kell.

falabella:
A 6-ost csak az kaphatja, akinek van olyan munkahelye, amelyik után az 1-5 kategóriában már adózott egyszer -> másodállás.
Egyedülálló, gyerek nélkül csak 1-es lehet.

nyulambulam 2013.05.05. 20:23:22

Izé, szerintem a biztosításoddal Magyarországon MINDEN egészségügyi ellátást megkapsz, nem csak a sürgősségit... Gyakorlatilag ugyanazt az ellátást kapod, mint a magyar biztosítással. (= ugyanannyi hálapénzt kell fizetned :) )

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása