oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2012. december 05. 06:55,  A Freizügigkeitsbescheinigung és társai 235 komment

2012. december 05. 06:55 Határátkelő

A Freizügigkeitsbescheinigung és társai

Régen szórakoztam már ilyen jól egy alapvetően nehézkes témáról olvasva, de Krisztián írása nem csak informatív, hanem igazán vicces is, úgyhogy melegen ajánlom. Nem csak a Németországba költözőknek, hanem mindenki másnak is, mert az alapelv (az ügyintézés útvesztői) azért mindenhol hasonlóak.

hivatal.jpg

„Idén nyáron kerültünk Németországba; a Határátkelők lelkesedésével belevágtam én is a történetünk megírásába, de már látom, hogy ez nem is olyan egyszerű, ha tényleg a lényeget akarjuk megfogni... így most felvezetésnek íme egy összefoglaló a hivatalokkal való tapasztalataimról.

Induláskor

A munkavállaláshoz papírom semmi, de az égvilágon semmi nem volt az útlevelemen kívül, pedig a HR-es arc már hetekkel előre cseszegetett, hogy küldjek neki még a munkába állás előtt Steueridentifikationsnummert, Steuernummerbescheinigungot, bankszámlaszámot, lakcímet, Freizügigkeitsbescheinigungot, Sozialversicherungsnachweist... meg már a Jóisten emlékszik, hogy mi mindent, de nyolc szótagnál rövidebbet ritkán kért, az egyszer biztos. Abban maradtunk, hogy ezeket az első héten majd gyorsan elintézem (hiába, a német humor!) addig viseltessék türelemmel.

Június végén búcsúparti Budapesten, aztán pár bőrönd a kocsiba és hadd szóljon!

Servus in Boarn!

Na, akkor papírok.

Lakcím

Az első hónapban szállodában laktunk, lakcím viszont minden további lépéshez kell... szívás. Aztán harmadnap vettem egy mély levegőt és besétáltunk az asszonnyal az Einwohneramtba. (Ezeket igyekszem majd a német nevén nevezni, nem azért, hogy villogjak, hanem hogy ha valaki hasonló cipőben járna, annak segítsek a német megnevezéssel.)

Az Einwohneramtban szépen előadtam, hogy hát izé, khömm, mi akkor mostantól itt laknánk, Hotel ez és ez, utcanév, házszám, 647-es szoba... - amit teljes döbbenetemre az ügyintéző szó nélkül bepötyögött a számítógépbe és akkor itt tessék aláírni az érintőceruzával...

Annyi a megkötés csak, hogy az adott címen legyen postaládád ill. átvegyék a leveleidet, mert később mindent oda fognak majd küldeni, de ez a szállodában adott volt. (Később, amikor kiköltöztünk a szállodából, öt perc alatt beírták az új címet és Wiederseh'n.)

A folyamat eredményeként nem lakcímkártyát kapsz, mert olyan itt nincs, hanem egy lepecsételt A4-es papírt, ráadásul még csak nem is személyenként külön-külön, hanem az egész család kap egyet.

Parkolás

A belvárosban de facto lehetetlen, kivéve, ha van Bewohnerausweisod, lakossági parkolójegyed, amit ebben a városban 30 euró ellenében állítanak ki egy évre a címhez tartozó zónára és a rendszámodra, majd a szélvédő mögé kell kitenni. (Akkor sem triviális helyet találni, de este a reménytelen bolyongás helyett elég mondjuk kétszer megkerülni a háztömböt.)

A lakcímbejelentés után szinte már meg sem lepődtem, hogy a magyar rendszámos autóra is simán megkaptam a Bewohnerausweist, minden további nélkül. Hű!

Autó átrendszámozása

Na, itt nekem is elkelne a segítség, ahány emberrel beszéltem, annyi verziót hallottam. A tervek szerint valószínűleg előbb-utóbb eladjuk otthon az autót és veszünk itt egy másikat, ami a kérdést is automatikusan megoldja.

A Freizügigkeitsbescheinigung

A lakcím bejelentése után a következő lépés a dallamos nevű Freizügigkeitsbescheinigung, ezt felületesen letelepedési engedélynek lehetne talán fordítani, de lényeges, hogy nem „engedély" hanem „igazolás".

Azt igazolja, hogy EU-polgárként a lakóhely szabad megválasztásához való jogodat történetesen itt óhajtod gyakorolni és ezt a szabályok szerint bejelentetted. (Nem „kérelmezted", hanem bejelentetted.)

Ezt ugyanabban az épületben intézték egy emelettel feljebb, az igazolást két héten belül postán küldik, tértivevényes álljál-sorban-este-fél-órát szerencsétlenkedés nélkül, sima levélben.

Az adózás

Ha ez megvan, el lehet fáradni az adóhivatalba (Finanzamt), ahol a Freizügigkeitsbescheinigung birtokában adnak adószámot és adóosztályt. Alapjáraton a 6-os, legrosszabb adóosztályba kerülsz, és a gatyádat leveszik rólad a német állam bőkezű szociális rendszerének fenntartására.

Ennél valamivel jobb, ha házas vagy (ezt a megnyerő mosolyomra való tekintettel tőlem elfogadták bemondásra is, de azért érdemes vinni az anyakönyvi kivonatot, elbírja a táska), mert akkor a kedvezőbb, 4-es adóosztályba kerülsz.

Ez azonban csak egy elméleti kategória, szinte senki sincs benne, mert további csavarként lehet kérni (közös nyilatkozattal! eleve kettesben menjetek, ha lehet) a 3-5-ös megosztást, amelyben az egyik, praktikusan a többet kereső fél a kedvezőbb, 3-as, míg a másik, kevesebbet vagy semennyit sem kereső fél a rosszabb, 5-ös osztályba esik. Egy hét múlva ismét levelem érkezett, ezúttal az adóosztályról szóló igazolással.

Időt húzni itt nem érdemes, az első napokban el kell kezdeni intézni! Amíg ugyanis ezt az igazolást a munkaadónak le nem adtad, kötelezően 6-osba tesznek és vékony lesz a hó végi átutalás! Eleve 8-14 nap a Freizügigkeitsbescheinigung és utána újabb 8-14 nap az adóigazolás... Az év végi adóbevalláskor ugyan majd visszakapod a különbözetet, de általában nem a kiköltözéskor van sok felesleges pénze az embernek.

A bankszámla

Párhuzamosan lehet közben bankszámlát nyitni, ehhez is csak útlevél kell, a címet elég bediktálni. Értelemszerűen itt is olyan cím kell, amin aztán át is veszik a leveleidet. (Bankkártya, PIN-kód, egyebek.)

Én a Magyarországon kissé rosszul csengő nevű Postbanknál vagyok, épp olyat találtam a közelben. Jó sok fiókjuk ill. ingyenes automatájuk van, valamint ha oda jön a fizetés és eléri az asszem 1000 eurót, akkor ingyenes a számlavezetés.

Egészségbiztosítás

Alkalmazottként "gesetzlich pflichtversichert" vagy, ezt kábé ahhoz tudnám hasonlítani, mint a kötelező felelősségbiztosítást vagy a néhai kötelező magánnyugdíjpénztárat: azaz te választasz, de választanod kell egyet a rendelkezésre álló egészségbiztosítók ("Krankenkasse") közül.

Ez családi biztosítást jelent, azaz a feleséged és a gyerekeid is biztosítva ("mitversichert") vannak. Ezt a tényt elvileg 15 napon belül kell bejelenteni az OEP-nek a német Krankenkassétól beszerzett (figyelem, külön kérni kell!) E104-es jelű űrlap megküldésével. Ha kicsúszol a 15 napból, nem katasztrófa, de semmi értelme az időt húzni, ezeket érdemes egyszerre, gyorsan elintézni.

A fentiek eredményeként a magyar TAJ-számodat érvénytelenítik és kapsz német TB-kártyát. Nem tudom, minden Krankenkassénál így van-e, de a mienk (Techniker Krankenkasse) praktikusan az európai "kék kártya" hátoldalára nyomtatja a saját kártyáját, így nem kell utazásokkor stb. külön bűvészkedni.

Magyarországon ezzel a sürgősségi ellátást veheted igénybe, ezt szerencsére még nem kellett tesztelnünk. (A németet már igen, minden flottul ment.)

A biztosítás megkötéséhez itt sem kell semmi, csak az útleveled, a többit elég bediktálni. Néhány napon belül postán érkezik az igazolás és a TB-kártya.

Ha elég magas a fizetésed (havi talán bruttó 4300 euró fölött), akkor kérheted, hogy mentesítsenek a fentiek alól és ekkor köthetsz magán-egészségbiztosítást. Szintén magánbiztosításod lesz, ha Selbständige (kb.: vállalkozó) vagy Beamte (állami tisztviselő, magyarok esetén nem igazán tipikus) vagy.

Alkalmazottként ha családdal, pláne ha jó nagy családdal vagy, akkor általában már nem éri meg, mert itt személyenként kell külön biztosítást kötni és ez összességében drágább lehet, mint a fenti megoldás esetén a munkaadó által levont 15% körüli egbizt járulék.

Viszont itt egy nagyon széles paletta nyílik meg, mindenféle esetekre köthetsz biztosítást, ezt igazából áttekinteni sem tudtam. Mi mindenesetre a kötelező bizosításban vagyunk.

A nyugdíjbiztosító

Közben érkezett egy levél (Sozialversicherungsausweis) a nyugdíjbiztosítótól (Deutsche Rentenversicherung) is, amiben üdvözöltek a német járulékfizetők körében, tájékoztattak a nyugdíjazonosítómról (Versicherungsnummer) és meleg hangon biztosítottak arról, hogy ez egy nagyon fontos levél és őrizzem, ha kedves az életem, de legalábbis, ha pénzt akarok tőlük látni öreg napjaimban.

Hogy ezt a folyamatot pontosan mi indított el, a Krankenkasse, a Finanzamt vagy éppen a munkaadó, az végül nem derült ki, én meg nem feszegettem különösképpen.

Hát így állunk most, elvileg minden szükséges papírnak immár a birtokában. Összefoglalva, hírhedt német bürokrácia ide vagy oda, az útlevélen kívül semmire nem volt szükség és egy délelőtt (lakcím + Freizügigkeit + Krankenkasse + bank) ill. két hét múlva egy újabb félórás vizit (Finanzamt) alatt mindent el lehetett intézni."

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: bürokrácia hivatal ügyintézés Németország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr794948304

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ugyandehogy (törölt) 2012.12.05. 17:27:21

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:
"ha megengedem, hogy valaki bejelentkezzen a lakásba, nem lehet többet kidobni,"

no-no, ez nem teljesen igaz, mármint hogy ez hamis.
ez a "birtokjog erősebb a tulajdonjognál" elven alapul.

Vucsics.Krisztián · http://www.vucsics.hu 2012.12.05. 17:27:28

Üdv ismét,

köszönöm szépen az eddigi válaszokat, teljesen le vagyok nyűgözve, hogy a délelőtti Index-címlap ellenére sehol egy troll :-) like!

@kandel: köszi, ennek akkor még mrgpróbálok alaposabban utánajárni. Letelepedési "engedély", ahogy írtam, valóban nem kell, de ettől még bejelentéshez köthetik és tudtommal kötik is a hosszabb tartózkodást ill. a munkavállást.

@nyuszigonosz: jaja, NUE :-) Te merre vagy?

@traktoroslány: gyerek még nincs, reméljük, 1-2 év múlva ilyenkor már ezzel is tapasztaltbbak leszünk ;-)

@Herr Géza: huhh, köszi, ezt a most bevezetésre kerülő időkorlátot még nem is hallottam... megpróbálom akkor még idén elintézni

@dokimano: jahh, én is a biztosítás miatt parázok :-) de mindegy, még nem telt le a fél évem, úgyhogy sürgősnek val.sz. nem sürgős.

Tényleg, nem akarja valaki megvenni a kocsit? :-))) Év végén otthon leszek, milyen jól mutatna a karácsonyfa alatt... :-)

@Ann1294: miért akarod visszaszerezni a magyart már előre? Vezess othon az írrel, aztán majd ha valamiért már nagyon eleged van belőle, ráérsz a magyart intézni... vagy félreértek valamit?

@mojoking77: a lényeg, hogy akkor ez tisztázódott :-) egy dolog az állampolgárság ténye és egy másik az, ha az ember ezt igazolni szeretné valamivel, pl. útlevéllel.

@raunró: köszönöm! Hogy kell-e Freizügigkeitsbescheinigung vagy sem, azon nem láttam értelmét rugózni, úgy voltam vele, hogy ha kérik és 10 perc az elintézése, akkor elintézem :-) ráadásul később, akár évek múlva is jól jöhet, ha valamiért viszonylag egyszerű módon bizonyítanunk kellene, hogy mikor érkeztünk az országba.

Schönen Feierabend mindenkinek! ;-)

Ugyandehogy (törölt) 2012.12.05. 17:30:58

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:
"ius soli tudomásom szerintem jelenleg minden esetben magában foglalja a ius sanguinist is,"

erre így konkrétan nem emlékszem, de most nem érek rá megnézni, vizsgaidőszak van, csak most szünetet tartok a tanulásban:)

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.12.05. 17:36:26

@Babette_:

Biztosan így van.

Két amerikai állampolgárnak Mo-n születik gyereke. A magyar állampolgárságot nem szerzi meg a gyerek, mert egyik szülő sem magyar állampolgár. Az amerikait meg megszerzi, mert legalább az egyik szülő amerikai állampolgár.

Vucsics.Krisztián · http://www.vucsics.hu 2012.12.05. 17:41:25

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: de ha mondjuk a néhai Schöpf-Merei előtt az inkubátorban találtak gyereket, az megszerezte a magyar állampolgárságot annak ellenére, hogy - hoppá! - senkinek halvány fogalma nem volt, milyen állampolgárok lehetnek a szülei... :-) de ez persze csak színtiszta kötekedés volt részemről, bocs :-) te magad is írtad, hogy vannak kivételek.

Nem akarom senki lelkesedését letörni, de ilyen szinten kicsit ez már OFF... a lényeg, hogy a magyar állampolgár gyermeke születése pillanatától, minden külön jogcselekmény nélkül magyar állampolgár, oszt' jónapot.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.12.05. 17:41:43

@Babette_:

Oké, de nem erre gondolnak az emberek.

Ha valaki birtokol, annak van egy jogcíme. Ha bérlő, akkor a jogcím eltűnik a bérleti szerződése lejártakor. Ha csak úgy be van jelentve valaki, az meg sima szívességi használat, amit a tulaj bármikor meg tud szüntetni, magyarul "költözz ki 72 órán belül", s el kell mennie.

Tipikus eset. Összejön a pár az egyik fél lakásába. Együtt élnek 10 évig, majd megromlik a viszony, a végén a tulaj kirúgja a másikat. Az meg csodálkozik, hogy nincs semmilyen joga a lakásra. Persze, hogy nincs. Maximum ha bizonyítani tudja, hogy a saját pénzéből valami újat tett a lakásba, de akkor is csak a pénzt kérheti vissza, de a lakáshoz nincs joga.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.12.05. 17:44:45

@Vucsics.Krisztián:

Igen, pontosan ez a 2 kivétel:
- ha ismeretlenek a szülei és az ország területén születik,
- ha ismertek a szülei, de azoknak nincs semmilyen állampolgárságuk.

Talán még a menekült státuszúak gyerekére is van valami kivétel, de ebben most nem vagyok teljesen biztos.

Ugyanígy a ius soli esetében is vannak ritka kivételek, amikor hiába születsz pl. az USÁ-ban, mégsem leszel amerikai állampolgár.

Ugyandehogy (törölt) 2012.12.05. 17:50:09

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:
hú, ez nem (teljesen) így van.
ha érdekel, este átküldöm pontosan, ha végeztem a mai adaggal.

váj mí 2012.12.05. 17:57:18

@Th's child: Khm, azért a Háború és békét talán ne itt akard közölni, szerintem ... Ahham, írtam.

2012.12.05. 18:08:13

@váj mí:
Hátigen. Pedig nekem mindiiig tök sok közölnivalóm van. Mindegy, majd megírom, aztán legfeljebb ki lesz húzva a fele.
Amúgy is főleg a tartalmi megkötések érdekelnek -- a vízumról nincs mondanivalóm, meg arról sem, hogy ki hova írassa a gyerekét óvodába. Mindegy, majd legfeljebb az is ki lesz húzva.

Elküldöd a linkjét a posztodnak, csak hogy lássam, te hogyan álltál neki? Köszi előre.

mojoking77 2012.12.05. 18:13:21

@Th's child: Oooooo... Ne erezd kotozkodesnek, de ez nem egy diplomamunka lesz szerintem. Nyugodtan ird meg kuldd el, a koz meg majd csamcsog rajta egy jot ,es izekre szedi.. Nyugi, jo lesz ugy ahogy van.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.12.05. 18:14:50

@Babette_:

Csak durván írtam le a helyzetet, nyilván nem pontos így, de nagy vonalakban ez van. Attól, hogy valahol laksz, még nem leszel tulajdonos és örökös használati jogod sem fog keletkezni.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.12.05. 18:16:38

@váj mí:

Egy jó barátom, Bunkó Barnabás szeretne a Határáttörő szilveszteri számában megjelenni, mi legyen?

2012.12.05. 18:43:53

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:
Hátööö. Gondolom, most engem gúnyolsz, de nem baj. Annyiról van csak szó, hogy az ide érkező írások viszonylag egyformák (egyforma dolgokról írnak). Én meg nem ilyesmiről akarok írni, és nem tudom, hogy ez egy szerkesztői szűrés eredménye, vagy maguktól igazodnak az emberek. De mindegy, nem stresszelek ezen annyira, mint amennyire esetleg látszik.

váj mí 2012.12.05. 18:45:07

@Th's child: Ne parázz, írd ahogy gondolod. Ha túl hosszú lesz legfeljebb az úri közönség beszól.
A kurvanénis posztot írtam, valahol az archívumban biztos megvan.

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: Kapok egy láda Grantot, aztán meglátjuk...

DieNanny CH 2012.12.05. 18:59:50

@tilmir:
Én már kaptam ajánlottat! (Oké, csak az "L" Bewilligungot küldték vissza, mert nem feleltem meg a "B"-hez. De okt. 31. óta megvan a "B"-m!)

SilentDreams 2012.12.05. 19:04:30

@Vucsics.Krisztián:
" Hogy kell-e Freizügigkeitsbescheinigung vagy sem, azon nem láttam értelmét rugózni, úgy voltam vele, hogy ha kérik és 10 perc az elintézése, akkor elintézem :-) ráadásul később, akár évek múlva is jól jöhet, ha valamiért viszonylag egyszerű módon bizonyítanunk kellene, hogy mikor érkeztünk az országba. "

Pontosan. Ez nem egy engedély, ahogy írtad is, hanem csak egy igazolás, hogy EU-s állampolgárként jogosult vagy itt letelepedni. Nem látom értelmét a kötözködésnek azt ezt kérőkkel, ha seccperc alatt beszerezhető a dolog.

Nekem amúgy a munkáltatóm kérte (még a szerződéskötés előtt), és nem hiszem, hogy jó taktikai lépés lett volna, ha leállok a HR-essel vitatkozni, hogy akkor ez most tényleg kell-e vagy sem. :))))

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2012.12.05. 19:36:25

@DieNanny: Gratula! :)
Akkor revidiálom az álláspontom: meglehetősen ritkán küldenek ajánlottat. :D
Nekem pl, a jogsim is simán jött.
Csodálkoztam is rajta.

Világpolgár2012 2012.12.05. 19:55:15

@Th's child:
Sokan írtunk már posztot, van aki többet is. Olvasgass a régiek közül, elég sok még nem került át ide, de elérhető a régi origós helyen: hataratkelo.postr.hu

Valamint HÁ a válaszokkal is elég késésben van (érthetően, mert gondolom nem ez a fő foglalkozása), ezért néha 3-4 hét is lehet a válasz egy e-mailre.

Képekről annyit, hogy én pl. az egyik posztomhoz elég sok képet csatoltam és meg is jelent mind - Portugáliáról.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.12.05. 20:17:05

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: viswzont ha 2 magyarnak szuletik gyereke amerikaban, akkor amerikai allampolgar lesz
de a szulok nem

szalka240 2012.12.05. 20:51:55

Schleswig-Holstein
Nekem semmit sem kértek előre a munkahelyen. Csak 2 héttel a munkába állás után kezdtem el intézni az ügyeket, miután lett lakcímem. A személyi igazolványt is elfogadják, de volt, ahol inkább az útlevelet kérték, miután megtudták, hogy az is van. Bankszámlára és bankkártyára viszonylag sokat kellett várni, mert lassú az ügyintézés. Az adóhivatalt a munkahelyről intézték. Az egészségbiztosítást is intézték volna, de ez túl komplikált volt. Az igényléshez szükség volt az Identifikationsnummerre, ami egyben adószámként is funkcionál. Ezt a lakcímbejelentés után a hivatal intézi, csak éppen hetek kellettek hozzá. Ezen felül igazolnom kellett, hogy az elmúlt másfél évben hol voltam biztosított. Ehhez kérnem kellet az OEP-től egy E104-et, amit viszont először nem akartak kiadni, mert értelem szerűen nem tudtam hozzájuk személyesen bemenni, meg az előző munkaadóm elfelejtette lejelenteni a munkaviszonyom megszűnését. Szóval több, mint 2 hónap kellett, mire megkaptam a biztosítási kártyát. A Freizügigkeitsbescheinigungot pedig nem kellett kérni. Kaptam egy levelet a hivataltól, amiben kérték, hogy küldjek nekik fényképet, majd 1 hét múlva megérkezett az igazolás. Amikor lejárt az útlevelem, akkor pedig automatikusan küldték az új papírt a személyi igazolványomra.
Az autóra elvileg azonnal rá kellene rakni a német rendszámot, miután van bejelentett lakcíme az embernek. Ha azon kapják, hogy már 1 évnél régebben használja külföldi rendszámmal, megbüntetik. Viszont nekem is simán kiadták a parkolási igazolványt magyar rendszámra is, igaz nem mint lakosnak. A német rendszám intézése gyorsan megy. Csináltatni kell műszaki vizsgát, szerezni kell egy biztosítót, majd be kell menni a hivatalba és csináltatni kell rendszámot. Nekem az egész procedúra 3 óra alatt megvolt. Csak a biztosítónál nem tudtam még beszámíttatni az éveket, mert a hivatal még nem jutott el odáig, hogy Magyarországon töröljék az autót a nyilvántartásból.

Ugyandehogy (törölt) 2012.12.05. 20:54:12

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: egyáltalán nem pontos.
de mindegy, fáradt vagyok veled vitatkozni.
"valahol laksz, még nem leszel tulajdonos és örökös használati jogod sem fog keletkezni."
simán lehet lád elbirtoklás, ráadásul ne keverd a tulajdonjogot a használati joggal.

visszatérve: ha bérlő vagy egy lakásban, nem tehetnek ki csak úgy.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.12.05. 21:14:59

@Babette_:

"ha bérlő vagy egy lakásban, nem tehetnek ki csak úgy"

Ez nyilvánvaló. Először szabályosan fel kell mondani a bérleti szerződést, aztán ha nem megy ki a bérlő, akkor fel kell szólítani, adva neki pár napot, s ha aztán sem megy, akkor ki lehet simán dobni. Ugyanis akkor már nem bérlő, hanem szívességi használó, nem hivatkozhat bérlői státuszára.

hajoslanyinhh 2012.12.05. 21:15:13

Sziasztok!
üdv Hamburgból! :) (@Sanyi9)

Nekem lenne egy rövid kérdésem. a Freizügigkeitsbescheinigung-ot miért kell minden évben meghosszabbíttatni? Ha vki erre válaszolni tudna nekem, azt nagyon megköszönném. Most kaptam egy levelet, hogy mehetek a hivatalba ezt elintézni, holott az adataim nem változtak az előző év óta..

Amúgy a poszt tényleg jó és informatív. Itt is kb egy fél órámba telt mindent elintézni (még az adóhivatalt is).

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.12.05. 21:17:31

@hagyma:

"viswzont ha 2 magyarnak szuletik gyereke amerikaban, akkor amerikai allampolgar lesz
de a szulok nem"

Ha egy gyerek Amerikában születik, akkor mindenképpen amerikai állampolgár lesz, mindegy, hogy kik a szülei! (Tudomásom szerint egyetlen kivétel van: ha mindkét szülő külföldi állampolgár és legalább az egyiknek diplomata vagy konzuli státusza van.)

A szülők sehol nem kapnak állampolgárságot gyermekük miatt automatikusan.

Ugyandehogy (törölt) 2012.12.05. 21:22:24

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: ezt magyarázom: nem tudod kidobni. a bérlő birtokban van. ha rosszhiszeműen, akkor is.
mehetsz a jegyzőhöz meg a bírósághoz.

Ugyandehogy (törölt) 2012.12.05. 21:23:00

@tilmir: revidEál

(ma ilyen javítós napom van;)

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.12.05. 21:27:35

@Babette_:

Persze, ezért kell a bérleti szerződést jól megírni. Bele kell írni, hogy pl. a szerződés megszünés utáni 4. naptól a bérlő automatikusan szívességi felhasználóvá válik. Ez nagyon sokat segít a nemfizető bérlő kirúgásában.

De én dobtam ki bérlőt papírok és jegyző nélkül is. Azt is meg lehet csinálni okosan.

Amichay · http://sipucim.blog.hu/ 2012.12.05. 21:29:49

@traktoroslány: Ez egyáltalán nem volt felesleges kérdés, miután elég sok európai náci próbált letelepedni az USA-ban, Kanadában is, nem csak Dél-Amerikában.

Ugyandehogy (törölt) 2012.12.05. 21:31:39

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:
szívességi használat esetében sincs jogod bemenni a használó birtokában lévő lakásba. (kivételek vannak)

nem az okosan-ról beszélünk, hanem a jogosan-ról.

mentem aludni.

SilentDreams 2012.12.05. 21:36:55

@hajoslanyinhh: Több mint 1 éve vagyok Németországban, de nekem nem kellett meghosszabbítani az FZB-t.

Nem lehet, hogy lejárt időközben a személyid vagy az útleveled, amit anno megadtál az ügyintézésnél?
Mondjuk ezesetben sem tiszta, hogy miért kellene hosszabbítani az említett dokumentumot. Elvileg határozatlan időre szól, de mindjárt megnézem :)

hajoslanyinhh 2012.12.05. 21:45:57

@SilentDreams: én is már több mint 2 éve itt vagyok, de ilyenről még soha nem hallottam. A személyim és az útlevelem is érvényes még 2014 közepéig, nem költöztem el, nem váltottam munkahelyet... Még a barátommal is átolvastattam a levelet, hátha félreértek vmit.. :) De nem, mert meghosszabbítani szeretnék a doksit. MIndenesetre kiváncsian nézek a jövő hét elé :)

SilentDreams 2012.12.05. 22:03:33

@hajoslanyinhh: Azért majd érdekelne, ha kiderül :)

Ez alapján:
http://de.wikipedia.org/wiki/Freizügigkeitsbescheinigung

igazolni kell hozzá azt is, hogy van miből élned, és hogy rendelkezel betegbiztosítással, s ezt utólag is kérhetik.

De az is szerepel itt, hogy idén októberben eltörölte a parlament és ez hamarosan hatályba is lép. Na, így még érthetetlenebb a leveled, de tényleg érdekelne :)

hajoslanyinhh 2012.12.05. 22:10:07

@SilentDreams: köszönöm! :) Ha majd túl leszek rajta, megírom, hogy mit is szerettek volna. :) De multinál dolgozom, így a papírjaimnak muszáj rendben lennie..

Ann1294 2012.12.05. 22:19:24

@Vucsics.Krisztián: A magyart vissza akartam kerni, mert 2 hetet Magyarorszagon leszek decemberben, de januartol mar Nemetorszagban dolgozom most meg Irorszagban vagyok meg. Nem tudom az irt valtsam direktbe nemetre? Mindenesetre megprobalom, hatha.

pappito · http://pappito.com 2012.12.05. 22:50:16

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: "A legnagyobb hiba amit az ember elkövethet: a hatósággal minden adatot pontosan közölni"

pontosan!

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2012.12.05. 23:40:12

@hagyma: Az USA. Nalunk sincs igy. Ha a kov. 3 evben szulnek , akkor nekem sem lenne brit allampolgar alapbol a gyerek. Kervenyezni meg macerasan lehet, mintha 10 eves korra emlekeznek?:S Mindegy. Ezt mar szerintem fel labon is kibirjuk.

pappito · http://pappito.com 2012.12.06. 00:40:52

@Frau Holle: " Ebben most tévedsz. Szerintem olvasgass törvényeket! Alaptörvényt, állampolgárságról szóló törvényt, ilyesmiket."

izé, szóval nekem van egy gyerekem aki magyar állampolgár és van egy aki nem. Persze utóbbi is magyar állampolgár, mert magyarok a szülei (ezt mondja a törvény, ugye) ellenben Mo nem tud arról, hogy neki van ilyen polgára, ez a polgára pedig nem tudja az állampolgáráságával járó jogokat és kötelezettségeket felhasználni vagy érvényesíteni - sem pedig igazolni ezt az állampolgáráságát, még a magyar állam felé sem, nemhogy másik állam felé. :)

Ha elvinném Mo-ra, és vele egy születési anyakönyvi papírt innen, plusz egy apostille izét (ami nem is tudom mi igazából) akkor ott Mo-n kérvényezhetném, hogy jegyezzék be szegénykét abba a nagy könyvbe, hogy ő is lehessen magyar állampolgár - tehát most nem az, annak ellenére, hogy az!

furmányos, mi?

(btw olyanról én még nem hallottam, hogy ha a papirok rendben vannak akkor az állam nem támogatja az ilyesmit, ott valami kivételesen ostoba ügyintéző kavarhatott valamit vagy nem volt meg minden papír)

pappito · http://pappito.com 2012.12.06. 00:45:46

@Frau Holle: "Mindenesetre a gyerek magyar állampolgár, később bármikor lehet kérni neki magyar útlevelet. Akár évek múlva is."

ami azért vicces, mert ha nekem lejár a magyar útlevelem, akkor ahhoz, hogy újat kaphassak, át kell esnem egy un. állampolgársági vizsgálaton, hogy tényleg magyar vagyok-e, ellenben a gyerekem, ha úgy dönt egyszer, akkor egy szál szül.any.kiv.-el a kezében (túlzok kicsit) besétál és - mivel a szülei magyarok - megkapja az állampolgárságát, plusz ha akar, útlevelet, stb. :)

pappito · http://pappito.com 2012.12.06. 00:46:32

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: "Nagyon sokan keverik a 2 dolgot. Az anyakönyveztetés NEM állampolgárság-szerzés, hanem a MEGLÉVŐ állampolgárság alapján az első anyakönyvezés, hiszen aki külföldön született, azt a magyar hatóság addig nem tudja anyakönyvezni, míg az illető meg nem jelenik előtte."

igen, így pontos

pappito · http://pappito.com 2012.12.06. 00:58:17

na tessék, én is előbb kommentáltam, mint elolvastam volna, Maxvalnál a pont, valószínűleg az útlevél kiváltása volt nehéz rendezetlen anyakönyvezés miatt. Persze gondolom akkor is frusztráló lehetett a szülőknek.

pappito · http://pappito.com 2012.12.06. 01:18:25

Maxval, a fagyizós meg a másik sztorit elküldtem valakinek aki éveket élt Kubában, nagy röhögve mondta, hogy mennyire így volt :)

Van csomó ilyen sztorija :)

Ugyandehogy (törölt) 2012.12.06. 07:20:14

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: nem ezt mondtam. az már eljárásjogi kérdés, hogy mi a megoldás.

Csak Norris 2012.12.06. 08:42:37

Moin, moin,
aki németeknél tervezi a jövőjét tervezzen a wursttal és káposztával. Legyen az fränkische vagy bregenwurst, sauerkraut vagy grünkohl. Ez a 2 dolog ami talán összetartja ezt a hasonló nyelvet beszélő törzsek közösségét. :)

nyuszigonosz 2012.12.06. 08:56:36

@Vucsics.Krisztián: AM. Igaz, már Oberpfalz és nem Franken.

@Desmond77: De finom!

Vucsics.Krisztián · http://www.vucsics.hu 2012.12.06. 09:06:53

@Ann1294: nekem ez egyertelmunek tunik: eleve az irt csereld nemetre, plane ha csak ennyire rovid lesz az atmeneti ido. Sok sikert es persze majd varjuk a nemet beszamolot! ;-)

Frau Holle 2012.12.06. 09:18:44

@pappito: Nem egészen, bár a látszat ez. Magyar állampolgár most is, mert az anyakönyvezés nem keletkezteti az állampolgárságot, gyakorlatilag csak megállapítja. Abban igazad van hogy nem tud róla az állam, de a kapcsolat fennáll, csak még nem mutatkoztak be egymásnak. :)
Ott is kérvényezheted a követségen, nem kell hazahozni. Majd küldenek neki itthonról anyakönyvi kivonatot.

Csak Norris 2012.12.06. 09:19:52

@nyuszigonosz: nem is mondtam az ellenkezőjét. :)

pappito · http://pappito.com 2012.12.06. 09:29:50

@Frau Holle: nincs követség, vidéken lakunk :)

De egyébként úgy döntöttünk, hogy hagyjuk a fenébe, majd ha nagy lesz és lesz bármi értelme, akkor beiratjuk a nagy könyvbe, addig ellesz szépen azzal az állampolgársággal amit itt kapott. Legalább a amagyar államnak se kell azzal foglalkozni, hogy a gyerek megkapta-e az oltásokat meg jár-e iskolába, meg nekünk sincs a küzdelem a 2-3 évente lejáró gyerekútlevéllel.

SilentDreams 2012.12.06. 09:37:10

@Desmond77: Hallo :)

Részemröl Bratwurst és Sauerkraut (mit Kartoffelpüree).
Bár ma épp paniertes Schweineschnitzel "Jäger Art" mit Pilzsauce lesz. Még pár óra és.... :)

Csak Norris 2012.12.06. 09:55:36

@SilentDreams: nyithatunk német gaszrtoblogot. :)
Säufele?

Ugyandehogy (törölt) 2012.12.06. 10:04:00

@pappito: viszont az állampolgárság nem egy lehetőség, hanem kötelezettség is. pl ha kettős állampolgár valaki, akkor mindkét állam felé köteles mondjuk a katonaságot abszolválni.

az viszont igaz, ha az állam nem tudja, hogy van neki egy plusz állampolgára, számonkérni sem tudja.:)

pappito · http://pappito.com 2012.12.06. 10:12:48

@Babette_: egyik államban, amelynek a gyerek polgára, sincs kötelező sorkatonai szolgálat, pláne nem olyan, amely lányokat is besorozna, úgyhogy ez kevéssé izgat :)

Frau Holle 2012.12.06. 10:18:13

@pappito: Nem foglalkozna vele, mert nem itthon lakik. Azzal foglalkozik ilyen szempontból aki ide be is van jelentve életvitelszerűen itt élőként, ebben az esetben már állampolgárságtól függetlenül, külföldi állampolgár esetében is.
A követséget meg csak azért írtam, mert azt gondoltam, hogy a legközelebbi nagykövetség/konzulátus csak közelebb van, mint egy magyar anyakönyvi hivatal.
De ha vidéken laktok, akkor az más. :)

Csak Norris 2012.12.06. 10:23:15

Még szerencse hogy németország nem berlinnek van országa hanem az országnak fővárosa. Meg a tartományoknak is. :)

pappito · http://pappito.com 2012.12.06. 10:27:17

@Frau Holle: tök igazad van, nem vitázom én veled, picit speciális helyzetben vagyunk, hogy itt csak hobbiképveselet van, vagyis tiszteletbeli konzulok szívességből segítenek, már egy szimpla útlevélhosszabbításhoz is Canberrából kell átjönnie valakinek, az meg évente egyszer van, ha van :)

de egyébként tényleg nem agyalunk ezen, semmi jelentősége nincs a dolognak, van érvényes útlevelünk, ha nem is egyforma, utazhatunk ahova akarunk :)

Frau Holle 2012.12.06. 10:31:50

@pappito: Tudom hogy nem vitázol. Én is csak azért kötekszem, hogy fennmaradjon a társalgás. :)

Amúgy a tiszteletbeli konzulok annyifélék... Hallottam már nagyon lelkesről, aki tényleg segített akkor is amikor előző nap jött haza kórházból operáció után, meg olyanról is, akit művészet volt elérni.

pappito · http://pappito.com 2012.12.06. 10:38:59

@Frau Holle: hú, szegények gyakorlatilag egy nemzetiszínű vállveregetésért dolgoznak, Mo nem térít nekik szinte semmit, de azért az ügyeket intézni kell, időnként kell szaladni a böribe egy-egy eltévelyedettért, okmányokat pótolni, eltűnt személyeket kajtatni - mindezt a szabadidejükben persze.

Nekünk visoznylag szerencsénk van az ittenivel, mi mindig kaptunk elég gyorsan időpontot meg segítséget és alapos munkát is végzett a bácsi, egész jóba lettünk. Persze mióta megvan a letelepedési engedélyünk, már nem kell menni, csak útlevél miatt voltunk.

Mindenesetre én nem szívesen csinálnám, nem egy hálás meló.

Frau Holle 2012.12.06. 10:49:44

@pappito: Szerintem sem. Ha jól tudom, a kinevezés valahol megtiszteltetés is, bár azért elég egyoldalúan terhes megtiszteltetés. Nekünk egyszer kellett felkeresnünk egyet, ő is nagyon segítőkész volt. Örülök, ha nektek szerencsétek van a tietekkel.

nigara 2012.12.06. 10:52:42

@Herr Géza: @dokimano: a jogsi kérést hol kell intézni? (bocsi, fogalmatlan vagyok...)

Ugyandehogy (törölt) 2012.12.06. 10:54:47

@pappito: és akkor ezek a konzulok miből élnek?

pappito · http://pappito.com 2012.12.06. 10:59:51

@Babette_: a munkájukból vagy a nyugdíjukból leginkább, a tiszteletbeli konzul asszem még csak nem is diplomata igazán, bár van neki címeres bélyegzője...

Tiszt. konzulnak lenni egy drága és fárasztó hobbi, én örülnék, ha kicsit jobban meg lennének becsülve, pláne, hogy ha jól emlékszem volt némi leépítés külképviselet ügyben pár éve, akkor bezárták Sydneyben is a konzulátust, mondván, hogy ott a követség Canberrában. Azért nézz a térképre, hogy milyen távok vannak :)

Persze itt NZ-n nem lenne sok értelme fenttartani egy konzulátust, nincs itt annyi magyar, hivatalosan a Canberrai követséghez tartozunk, a tiszt. konzulok léte csak bónusz. De ha egy konzulátust nem is, kicsit emberesebb költségtérítést megérdemelnének, ezek elkötelezett emberkék, akik saját költségükön Magyaroroszágnak és magyarokért dolgoznak.

pappito · http://pappito.com 2012.12.06. 11:01:04

Az Aucklandi bácsi speciel munka untán, kb. hattól konzul, hatig megkeresi a pénzt a konzulkodásra :)

nigara 2012.12.06. 11:23:30

@Desmond77: Bajor (ha úgy alakul a dolog...)

Csak Norris 2012.12.06. 11:49:43

Einwohnermeldeamtban kell nálunk jelezni(niesersachsen). Kb 50 eur volt mindennel. De nem fogadták el az eu-s kártya jogsit hivatalos fordítás nélkül. Hiába ugyanazok a mezők. Éljen az eu.

Ugyandehogy (törölt) 2012.12.06. 12:01:54

@pappito: és ezek a konzulbácsik hogyan keletkeznek? valakinek eszébe jut, hogy upsz, te kinn élsz, legyél már ingyér' konzul?

Ugyandehogy (törölt) 2012.12.06. 12:11:41

@pappito: nem hivatalosan, hanem úgy igaziból....

SilentDreams 2012.12.06. 14:59:26

@Desmond77: Nem ismertem, de utánanéztem, ugye Schäufele (nem S-sel) ?

Jól néz ki, jöhet :))))))

Gastroblogot is nyithatunk, de elöbb még meg kell barátkoznom a Kartoffelknödel-lel, az valahogy kevésbé jön be...

SilentDreams 2012.12.06. 15:00:58

@nigara: Szóval meg van már (majdnem) a célország? :)

Csak Norris 2012.12.06. 15:46:29

@SilentDreams: természetesen sch. én már hozzászoktam. Nálunk most adtak a boltban mogyorókrémmel töltöttet. Na azt nem hiszem hogy bevenné a gyomrom.

SilentDreams 2012.12.06. 16:26:10

@Desmond77: Mogyorókrémet sehogy sem szeretem, de ebédre megleptem magamat egy Käsesahnetorte-val, azt nagyon imádom :)))

nigara 2012.12.06. 17:19:46

@SilentDreams: ez tényleg jó lenne, egyelőre csak a pályázat van beadva, aztán meglátjuk... csak azért kérdeztem itt meg gyorsan, hogy ha úgy alakul, akkor itt megtalálom az összes infót :)

2012.12.06. 20:34:53

@Világpolgár2012: @váj mí:

Ok, köszi, emlékszem mindkettőre.:)

Csak Norris 2012.12.06. 21:48:43

@SilentDreams: jó is au csak a neve ijesztő. Nekem inkább a türó jut eszembe róla nem a sajt.

Vucsics.Krisztián · http://www.vucsics.hu 2012.12.07. 11:41:16

@Ann1294: "Ismerosek az E106-ot kertek ki az egeszsegbiztositotol es azt adtak le az otthoni TB-nek igy teljes ellatasra jogosultak othon, nem csak az EU-s kartya alapjan surgossegire."

Ez akkor lehetne, ha külföldön nem lenne lakóhelyem (mert mondjuk Bécsbe ingáznék Mosonmagyaróvárról) -- de mivel Németo-ban van lakóhelyem és ott is dolgozom, ezért főszabályként német biztosításom van, ami Magyarországon ill. más EU-tagállamban csak sürgősségi ellátásra jogosít.

De a lényeg nem is ez, hanem az, hogy az otthoni TB ne csesztessen, hogy miért nem fizetek otthon -- a német biztosítás igazolására szolgál az E104.

SilentDreams 2012.12.07. 11:46:26

@Desmond77: Hát persze, az valójában tejszínes túró! Es Magyarországon is van egész hasonló torta, ott is imádtam :)

Es mit szólsz a Fleischkäse / Leberkäse-hez? Na, abban sincs sajt :)))

SilentDreams 2012.12.07. 11:51:23

@Vucsics.Krisztián: Föszabályként nekem is német biztositásom van (itt dolgozom, ill. lakom is), de kikértem a német biztosítomtól az E106-ot Magyarországra vonatkozóan, igy ott nem csak sürgösségi éllatásra vagyok jogosult, hanem minden egyébre is.

Ha igénybe veszek ezután ilyen, a sürgösségin túlmutató ellatást Magyarországon, akkor utána a magyar és a német egészségbiztosító elintézi egymás között az anyagiakat (= a német biztosítom megfizeti a magyarnak a költségeket).

Ezt egyes EU-s országokban élve meg lehet csinálni, másokban pl. Anglia ált. nem, ott nekem sem sikerült.

Vucsics.Krisztián · http://www.vucsics.hu 2012.12.07. 13:35:02

@SilentDreams: huhh, köszi nagyon, ennek akkor utánajárok a Krankenkassénál -- számomra elég hihetetlennek tűnik, hogy létezzen ilyen, de végül is egy próbát megér :-)

SilentDreams 2012.12.07. 14:08:16

Próbáld meg. Nekem a német része kb 1 hétig tartott (míg kiküldték kérésemre az általuk kitöltött dokumentumot), a magyar része, ha jól emlékszem kb 1 hónapig: eddig tartott, míg "megemésztették" otthon a nekik átküldött példányt, és újra élesítették a TAJ-számomat.

Arra már nem emlékszem, hogy van-e valamilyen feltétele annak, hogy ezt megkaphasd, de talán Magyarországi állandó lakhely mindenképp kell hozzá. Ez az, amit pl. Anglia nem szokott elismerni, hisz ha Angliában élsz, akkor nekik az számít állandó lakhelynek, s nem fogadnak el mellette még egyet.

traktoroslány 2012.12.08. 23:38:10

@dokimano: az én gyerekem idősebb, 11 lesz februárban. Tanul németül, nem is rosszul, de úgy gondolom, hogy élesben beülni egy német iskolába azért sok lenne neki. Egyenlőre itthon vagyunk, és egyáltalán nem biztos, hogy kimegyünk (nincs munkahely, ilyesmi), csak elvileg foglalkoztat a kérdés, hogy hogyan éli ezt meg egy gyerek. Nem szeretnék neki sokkot, traumát okozni, ezért érdeklődöm gyerekekkel kapcsolatos tapasztalatokkal kapcsolatban. Ilyesmiről még ezen a blogon is ritkán olvashatok. Válaszod előre is köszönöm.

DieNanny CH 2012.12.09. 19:20:21

@traktoroslány:
Itt van egy vélemény, ami nem az enyém, itt találtam a Határátkelőn. Sajnos, nem tudom, ki írta, csak lementettem a gépemre, mert annyira egyszerűen és lényegretörően van megfogalmazva:
"Ez a szülő-szülő kapcsolat fontossága a gyereknevelésben ez nagyon igaz. Gondoljatok csak bele, egy gyereknek a szülei a világ közepe. Mindent hozzájuk hasonlít, az a természetes amit ők csinálnak, ahogy ők viselkednek. Akkor érzi magát biztonságban,ha ők ott vannak. Ha valami zavar van, nyugtalan lesz, ő sem tudja mi a baj, honnan is tudná, hisz az egész világa kezd labilissá válni.
Egyébként szerintem ezért is nem viseli meg a gyerekeket annyira a külföldre költözés. Neki nem azok a dolgok fontosak, mint egy felnőttnek. Egy felnőtt aggódik az anyagi biztonság miatt, a lakáskérdés miatt, a beilleszkedesé miatt, az idegennyelv használata miatt, míg egy gyerek világa majdnem változatlan költözésnél: a szülei vele mennek, továbbra is reggel kelnek, este fürdenek és alszanak, stb. Ő mint kis napocska továbbra is tud ragyogni, ha a két bolygó, a szülei állandóan ott “keringenek” változatlanul mellette."
Én nagyon egyetértek ezzel, remélem, sikerült téged egy kicsit megnyugtatni!

(Persze várom az eredeti írót, mármint akitől kölcsönvettem ezt a véleményt. Hátha ráismer. Mert ő bővebben ki tudja fejteni.))

DieNanny CH 2012.12.09. 19:25:33

@traktoroslány:
Ja, és itt van még egy régi poszt (lehet, itt találtam az idézett részt, most nincs időm átböngészni az összes hozzászólást), ez az iskolarendszerről szól, tehát gyerekes határátkelők is vannak benne.
hataratkelo.postr.hu/de-nem-nehez-az-iskolataska

Easyke (törölt) 2012.12.09. 19:44:08

@dokimano: @Desmond77: úgy tűnik, ez a jogosítvány dolog változik - még Alsó-Szászországon belül is. Nekem nem kellett hiteles fordítás a jogosítványhoz, sem igazolás a kategóriához, korlátozáshoz. Időpontkérés a hivatalban, beslattyogtam, régi jogsit, személyit, biometrikus fotót (kötelező!) vittem, szóban fordítottam a hölgynek, hogy melyik kategória mi. Még egyszer ugyan be kellett mennem, mert a magyar jogsimat nem vonta be a hölgy, pedig be kellett volna, aztán telefonon értesítettek, hogy készen van, elhozhatom. Ők kiküldték volna postán is, de azt én nem akartam...

Easyke (törölt) 2012.12.09. 19:46:34

@Desmond77: a Steckrübeneintopfot viszont nem ajánlom senkinek... :(

Easyke (törölt) 2012.12.09. 19:53:57

@hajoslanyinhh: @SilentDreams: a vicces az, hogy én egy éve és két hónapja lakom itt és még nem is hallottam a Freizügigkeitsbescheinigungról... Bejelentettem a lakcímemet a Bürgerservice-ben, átballagtam a lakcímigazoló lappal a szemközti Sparkasséba számlát nyitni, elmentem az adóhivatalba bejelenteni magam, a munkáltatóm lejelentett a nyugdíj miatt, van Krankenkasse tagságom, a jogosítványom is német már. És SOHA, SEHOL, SENKI nem érdeklődött az után, hogy van-e FZB-om...

SilentDreams 2012.12.10. 09:36:21

@Easyke: Erdekes. Nekem csak a munkaadóm kérte, ha jól emlékszem még a szerzödéskötéskor, azóta senki más.

Ha Töled eddig nem kérték, akkor az eltörlése miatt valószinüleg már nem is fogják :)

Csak Norris 2012.12.10. 14:56:42

@Easyke: főleg hogy utálom a répát. :)

Csak Norris 2012.12.10. 14:58:48

@SilentDreams: ne is mondd, a kedvencem. De májat sem sokat látott. :)

Naschkatze (Mostindien / CH) 2012.12.31. 01:28:30

@SilentDreams: Dobj räm légyszi 1 mail-t, v ird le itt, h te hogyan intézted ezt el, mert én ezt talältam a nyomtatvänyrol
: Egészségügyi ellátásra való jogosultság igazolása azoknak az esetében, akik nem abban az országban élnek, ahol biztosítottak. Hasznos a határ menti ingázók, a köztisztviselők és eltartottaik számára. (europa.eu/youreurope/citizens/work/social-security-forms/e-forms_hu.htm) Köszi!

cseppcserepp 2013.01.02. 17:26:12

Sziasztok! Van valami információtok a családi juttatásokról? Ha a férjnek pl éves munkaszerződése van, mi meg a gyerekkel utána megyünk, akkor jogosultak vagyunk valamilyen családi támogatásra (családi pótlékról tudok, az vmi 128 eur/gyerek)? Van valamilyen tapasztalatotok? Köszi!

falabella 2013.03.21. 22:37:15

Hello Krisztián,
Tetszett az írásod, stílusos és informatív, praktikus :) Egy kérdés: egy hete dolgozom itt, multival jöttem ki az otthoni leányvállalaton keresztül. Az itteni GmbH alkalmaz, szerződés, minden megvan. Ma beszéltem a HR-es csajjal, akitől - a Te írásodat alapul véve - megkérdeztem, hogy melyik adó osztályba fognak sorolni (ő intézi az összes ilyen bejelentenivalót nekem szerencsére). Azt mondta erre, hogy az 1-esbe (egyedülálló, nem is elvált, gyerek sincs). Említette ő is a hatost, de mondta, hogy én nem oda kerülök, hanem pl. olyanok, akiknek több munkahelyük van (?). Mindegy is, szóval az egyest mondta, szerinted hol az "igazság"? :)

Russell Coutts 2013.03.23. 20:09:43

Sziasztok!
Pontosítás, friss: a Freizügigkeitsbescheinigung-ot eltörölték Németországban az év elején, már nem adják, nem is kell.
Adószámhoz már csak lakcímbejelentő kell.

falabella:
A 6-ost csak az kaphatja, akinek van olyan munkahelye, amelyik után az 1-5 kategóriában már adózott egyszer -> másodállás.
Egyedülálló, gyerek nélkül csak 1-es lehet.

nyulambulam 2013.05.05. 20:23:22

Izé, szerintem a biztosításoddal Magyarországon MINDEN egészségügyi ellátást megkapsz, nem csak a sürgősségit... Gyakorlatilag ugyanazt az ellátást kapod, mint a magyar biztosítással. (= ugyanannyi hálapénzt kell fizetned :) )

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása