Sajnos az alább olvasható írás igazságtartalma erősen megkérdőjelezhető. Szerzője a kommentekben felmerült kételyekre, kérdésekre napok óta nem válaszol, az email-címét, melyen keresztül a kapcsolatot tartottuk, megszüntette. Sajnálom a történteket, elsősorban azok miatt, akiket Norbi (?) története egy másfajta élet reményével töltött el. Csak remélni tudom, hogy a szerző vet néha egy pillantást erre a posztra és ha maradt benne némi emberi jóérzés (amit ezek után erősen kétlek) elgondolkodik azon, mit művelt. Nem a bloggal, hanem sok ember reményeivel.
A magam részéről még egyszer csak annyit tudok mondani: sajnálom a történteket. Közel 400 poszt jelent meg eddig a Határátkelőn, ez az első ilyen eset - és ha rajtam múlik, az utolsó is.
Bár a kommenteket olvasva nyilván akadnak, akik örülnének neki, nem fogom abbahagyni. Azért nem, mert továbbra is hiszek abban, hogy közöttünk, magyarok között is több a jó szándékú, segíteni akaró, őszinte ember, mint a gazember.
Nem vagyok nyomozó, és nem fogok senki után kutakodni. A blog indulásakor tisztáztam, hogy senkinek a története után nem fogok nyomozni, mert ha valaki hazudik, az úgyis kiderül. Reméltem, hogy ez a helyzet nem következik be, nem így történt, amit nagyon sajnálok, de az alapelveken nem változtatok. Továbbra is várom az írásokat, a kommentekben a jóindulatú, segítő szándékú kritikákat, miközben tisztában vagyok azzal is, hogy sokan érdekeltek a blog bukásában, tehát az eddiginél jobban fogok figyelni. Ennyit tudok ígérni, és annyit, hogy a magam részéről folytatom tovább.
Köszönöm minden kommentelő segítségét utólag és előre is! Lehet, hogy furcsán hangzik, de örülök neki, hogy a nyilvánosság ereje győzött, és sok embert óvott meg felesleges csalódástól.
Akik egy ideje már követik a blogot, azok minden bizonnyal emlékeznek Norbi írására, melyet egy norvég olajfúrótoronyról küldött. Aligha tévedek nagyot, ha azt mondom, a Határátkelő történetének egyik legnépszerűbb posztja volt (aki nem olvasta, az ide kattintva pótolhatja, amit a magam részéről ajánlok is, még mielőtt nekiveselkedne a mai írásnak). Nos, örömmel jelenthetem, hogy Norbi megint jelentkezett, és a mostani poszt legalább olyan érdekes, mint a múltkori – ráadásul ezúttal már hivatalos, engedélyezett képekkel. Nem is szaporítom tovább a szót, jöjjön Norbi, irány a senki földje!
UPDATE: A kommentek között többen is felvetettétek, hogy a poszt írója "nem fejtette ki az igazság teljes szövetét", azaz az írás fake, a képek pedig az internetről származnak (utóbbira elég meggyőző linkeket is adtatok..). Már írtam Norbinak, remélem, mihamarabb válaszol és megválaszolja a felmerült kérdéseket. Addig is köszönöm mindenkinek az aktív részvételt, a kommenteket, és az oknyomozást! Javíthatatlan optimistaként ezt is a közösség erejének tudom be. :)
„Üdvözlet mindenkinek ismét, innen a világ tetejéről! Ha az előző posztomnak ez volt a címe, a mostaninak a legjobb az lenne, hogy „élet a senki földjén". Alig 1 hete költöztünk be közel 500 kollégámmal együtt az új „STAT G" platformra. Nagyon szívügyemnek tekintettem a második részt, így személyesen utaztam el a cég stavangeri központjába, ahol beszereztem a szükséges engedélyeket.
A poszt szövegét lefordítottam norvég nyelvre, és a képekkel együtt elküldtem „ellenőrzésre". Azt javítás és különösebb hepajkodás nélkül elfogadták és jóváhagyták a közlését itt Nálatok. Ezúton szeretném megköszönni az olajtársaság külső kapcsolatokért felelős igazgatójának Martin Jönssborgensennek az engedélyét a poszt elkészítéshez.
Bizonyos esetekben fekete-fehér fotók készülhettek, amelyek a kollégáimat ábrázolják a termelési területeken. Az anyaggyűjtés illetve a fotózás idejére egy kollégát kaptam segítség gyanánt, aki szemmel tartotta kiről-miről írok és fotózok. Több tucat fotót készítettem, de sajnos választanom kellett néhányat, amely bekerülhet ide. Ha a szerkesztő is úgy akarja, plusz képekkel ellepem a Határátkelő Facebook-oldalát is. (A szerkesztő jelzi: úgy akarja...)
STAT G - az új generációs GIGA platform
Ennél a platformnál már nem csak a maximális termelékenység, hanem az itt dolgozók minél jobb komfort érzete is mérvadó volt. A „sziget" hálóhelyeit, közösségi területeit, étkezőjét az ismert svéd lapra szerelt bútor nagyhatalom segítségével rendezték be, de azért ne képzeljünk magunk elé egy IKEA hálószobát. Maga a platform 5 emeletből és mínusz 3 szintből áll. Azaz 8 szintes.
Az alsó 3 szinten van a közvetlen termelési szekció, szivattyúk, átemelő berendezések stb. Az első emeleten található az étterem, az internet szoba, a konditerem jacuzzival, és a pingpong terem.
A második emeleten található a jó öreg adminisztráció. Irodák a HR, Orvos, termelés, logisztika és a beszerzés számára. Itt van a vezérlőterem, illetve a platformi kórház rendelővel, műtővel, intenzív osztállyal és kórteremmel. Szintén itt található a szakmai berkekben „csillagkapunak" nevezett átjáró a termelési területre, azaz a platform más részeire.
A személyzeti tornyot és a platformot egy kb. 7 m hosszú folyosó választja el 2 tűzbiztos ajtóval. Mi ezen közlekedünk nap, mint nap. A személyzeti torony lobbijában egy LCD-tv található, amelyen már olvasható az a szeptemberi dátum, amikor majd „szabadulunk". A tervezők igyekeztek vicces szövegekkel és szimbólumokkal vidámabbá tenni a kőkemény ipari hatást. Bejáratnál lévő táblák: „Jó munkát kívánunk, vigyázz magadra. Ügyesen!" vagy „Vége a műszaknak, irány pihenni!".
Brutális számok
A felső 3 emeleten találhatók a hálóhelyiségek 1, 2, 4 ágyas szobák. Beosztásnak megfelelően történik az elhelyezés. Termelésvezető 1 ágyasban, csoport- és osztályvezetők 2 ágyasban, míg a többi dolgozó 4 ágyas szobában lakik. A hálótermek eléggé kompkabin-szerűek, otthonosak, a célnak tökéletesen megfelelnek. Külön fürdőszoba, LCD-tv, DVD-lejátszó, olvasólámpa, telefon, klímaszabályzó és wifi található benne.
A hálótermi folyósok nyugtató zöld színű LED világítást kaptak 2 méterenként elhelyezett táblákkal „Csendet kérünk, a kollégáid alszanak!!" Számokban sem kispályás a sziget. Összesen 1481 km csővezeték, 570 km elektromos vezeték van benne és több mint 50 ezer tonna acél.
A legmagasabb pontja a tenger felett 41 emelet magas. Ha a platform 4 talapzatának betonját kiterítenénk, akkor, 2 olimpiai focipálya szélességű és mintegy 30 emelet magas beton tömböt kapnánk. Az olajtársaság elmúlt 40 évének legnagyobb beruházása, 2 évig épült és 7 milliárd EUR-ba került. A nyilvános termelési prognózis szerint a terület legalább 90 évig elengedő kőolajat és földgázt rejt.
Ha be kellene határolnom az elhelyezkedésünket, akkor azt mondanám, hogy a Spitzbergáktól közel 1 napos hajóút, Norvégiától extrém távolságra, 710 km-re vagyunk. Viccesen azt is megjegyezhetném, hogy közelebb van hozzánk Grönland, mint Európa.
Jelenleg zajlik a felkészülés a majdani termelésre. Az átadásig az ideiglenes TROLL A hívójelet viseljük, már a beköltözés napján a Norvég Királyi Hadsereg segítségével felvontuk a norvég zászlót a platform legmagasabb pontjára. Gőzerővel zajlik az építkezés záró szakasza, festések, és a termelési furatok előkészítése.
A platform közepén egy 12 emelet magas toronydaru áll, amely az építkezés végéig „vendégünk" is marad. Néhány hónap múlva, ha 100 %-ban elkészül, a platformot személyesen a norvég király fogja átadni és elindítani a zöld gombbal a termelést. Már most nagyon készülünk valamennyi kollégámmal együtt, ez nagyon nagy megtiszteltetés lesz.
Azok a dolgozók, többek közt én is, akik közvetlen találkoznak majd a királlyal, néhány hét múlva „méretvételre" elutaznak egy szabósághoz. Egyébként lövésem sincs, hogyan kell köszönteni egy királyt, gondoltam, borsodi módra „adj egy ötöst, öreg", de persze erről azt hiszem, leteszek ( : D ) Apró kis ajándékkal készülök a találkozóra, egy üveg Tokaji Aszú és egy kis magyar zászló. Ez a minimum, amit megérdemeltek Ti, kedves otthon lévő Magyarok. Országimázs Norbi módra!
Hogyan lehetsz „platformista"?
Az előző poszt után nagyon sok érdeklődő emailt, és kérdést kaptam, így hát úgy döntöttem, leírom az alapvető készségeket, amelyek a jelentkezésekhez szükségesek. Mivel többségében a termelésben lehet elhelyezkedni, így nemcsak előny, hanem elvárás az olajipari tapasztalat. Külön előny csőszerelői végzettség, illetve speciális minősítésekkel rendelkező hegesztői végzettség.
Felvételinél alapvetően kérik és ellenőrzik is a meglévő végzettséget, nyelvtudást, amely anyanyelvi szintű angolt jelent. Erkölcsi bizonyítványt és hatalmas munkatapasztalatot, 5-10évet. Elvárás hogy a tapasztalat gyakorlati legyen, tehát íróasztal mögül nem könnyű bekerülni.
Ha ezen túl vagyunk, jöhet a fizikai és a pszichológiai felmérés. Első körben a testtömegindex alapján nézik meg a jelentkezőt. Ha a magassághoz mérten a szükségesnél nehezebb az ember, azonnal kiszórják. Speciális fizikai felvételi van úszás, futás, kötélmászás, illetve egyéb gyakorlatok szintidőre való teljesítése.
Pszichológiai tesztek, szituációs foglalkozások és elbeszélgetések. A kézzel írt motivációs levelet grafológus nézi át. Ha sikeresen vettük a két állomást, jöhet a legszigorúbb orvosi alkalmassági vizsgálat. Felejtsük el az otthoni üzemorvosi vizsgálatot, az ehhez képest matiné.
Ha megkapjuk az alkalmassági engedélyt és előírt eredménnyel teljesítettünk minden folyamatban, akkor zárásképpen egy 6 fős bizottság elé kerülünk „szóbeli" interjú erejéig. Olajipari szakemberek, orvos és pszichológus alkotja a bizottságot. A kommunikáció kizárólag angol nyelven zajlik!
A felvételi folyamat 30-40 nap, és ez alatt kötelezően Norvégiában kell tartózkodni! Ha minden akadályt sikeresen vettünk, és szerződést ajánlanak, joggal lehetünk büszkék Önmagunkra. Emberfeletti teljesítményt kell nyújtani egy platformi álláshoz.
Mint az űrhajósokat...
Ha megvan a szerződésünk irány a kiképzés. Ez egy aktív 3-5 hónapos, bentlakásos nappali iskolai oktatás. Elméletben és gyakorlatban. Norvégiában mindössze két városban található olyan speciális létesítmény ahol a „platformistákat" képzik. A felkészítés biztonságos körülmények között történik, de jól mutatja a veszélyességét, hogy már az oktatás idején aktiválnak egy életbiztosítást mindenki számára.
Speciális létesítményben élünk hónapokon keresztül. Az itt található szimulációs csarnokban, egy platform kicsinyített mása található, amely teljesen független a külső környezettől. Itt teljesen élethűen tudnak minden elképzelhető jelenséget szimulálni. – 40 + 40 C hőmérsékletet, speciális turbinákkal 160 km/h szelet, esőztetővel extrém mennyiségű esőt, lángszóróval gáz- és tűzkitörést.
Ha sikeresen végeztél a kiképzésen, elhelyeznek, egy platformon, ahol egy évig van egy mentorod, aki felügyeli mindegy egyes ott eltöltött perced.
A mi munkák veszélyessége már az utazáskor elkezdődik, hisz a helikopter bármikor a tengerbe zuhanhat. Erre átfogó kiképzést és túlélő tanfolyamot kapunk. Speciális egészségügyi kiképzés valamennyi dolgozónak, Termelésvezetőknek emelt szintű egészségügyi vizsgát kell letenniük.
A közelmúltban magyarországi tartózkodásom alatt szerettem volna egy életbiztosítást kötni. Azonban amikor az ügyintéző hölgy megtudta, hogy mi a foglalkozásom, azonnal szólt a főnökének, aki megköszönte, hogy őket választottam, de idézem „az Ön foglalkozása Magyarországon nem vállalt és nem ismert kockázati kategóriába tartozik". Gyakorlatilag minket platformi dolgozókat olyan magas összegre biztosítanak, amelyet a világon talán 4-5 biztosító vállal. Norvégiában is csak egy biztosító köt ilyen biztosítást.
Speciális munka - speciális bér - egyedi élet
Az előző írásomban leírtam a fizetéseket. Azok már adózott összegek voltak. Hisz ember nem lenne, aki havi 4-5 ezer EUR-ért vállalná ezt a munkát. De hogy miből alakul ki a mi bérünk, hát, íme.
Van az alapbér, ez a fizetés 70%-át jelenti. Veszélyességi pótlék, Északi pótlék, Idegen nyelvi pótlék, Teljesítmény prémium. Mivel én Termelésvezetőként dolgozom a platformon, így a fentieken túl negyedévente platformi teljesítménybért, illetve kockázati titoktartási prémiumot kapok.
Ez utóbbi azért szükséges, mert jómagam nap mint nap látom a termelés mennyiségét. Ezekért az információkért a konkurens olajcégek sok pénzt fizetnének, ha megtudnák. Ezt kizárva az olajtársaság negyedévente egy nagyon jelentős összeget tesz rá a havi javadalmamra.
Ezeket figyelembe véve egy platformi dolgozó nagyon átlag keresete 18-20 ezer EUR/hó és ezek nagyon alsó összegek. Az utóbbi két kiegészítő juttatást, amelyet csak a fontos pozícióban dolgozók kapnak, évente 4 alkalommal az átlagos kereset 4-6 szorosa minden gond nélkül elérhető havi fizetésben. Számokat szándékosan nem írtam, rátok bízom.
Titoktartási szerződés köt a vállalathoz, amely még a munkaviszony megszűnése után is 8 évig aktív!
A külsősök
Természetesen platformon külső dolgozók is munkát vállalnak. Őket két olajipari és egy catering cégtől munkaerő kölcsönzés címén foglalkoztatják. Ők is ugyanilyen szigorú felvételin és kiképzésen esnek át. Legtöbben a catering csoportba szeretnének bekerülni. Hisz ugyanazért a munkáért, amit szárazföldön végeznek, itt vagyonokat fizetnek. Átlagosan 8-9 ezer EUR-t/hó
Az előző posztban az egyik kommentelő leszólta a kedvenc márkámat, a Volvót. Ezt nem hagyhatom szó nélkül. Ha otthon nem lenne prémium márka, akkor bizonyára minden második autó Volvo lenne, nemde?
Annak idején, Ózdon álmodni sem mertem, hogy egy apa nélküli családban, nehéz anyagi körülmények között élve lesz majd egy Volvóm. A platformon letudott „8 év" alatt többek között ez is sikerült, és ma már boldogan vezetem a saját terepjáróm. Anyukámnak a hosszú évek lemondásai és nélkülözése után biztos hátteret teremtettem innen a „Világ tetejéről".
Nem családbarát munka
A mi munkánk nem a csajozásról és családról szól. Kevés hölgy hajlandó bevállalni az ilyen életmódot. Folyamatos aggódás, stressz és igazi távoli gyereknevelés. Minden hozzátartozó retteg attól a bizonyos telefonhívástól, amely akkor érkezik, ha nincs többé a „családfő" vagy „gyermek". Anyukám, barátaim, ismerőseim még 8 év után is megremegő gyomorral fogadják a „00 47"-tel kezdődő telefonszámokat. Családot tervezni lehet, de családi életet élni már nem igazán. Fel kell minden családtagot készíteni arra a napra, amikor bedobtuk a törölközőt és nincs többé...
Az olajtársaság saját dolgozóinak hozzátartozói részére baleseti halál esetén 2 millió EUR-t fizet. 18 év alatti gyerekeknek életjáradékot, és fizeti az egyetemi tanulmányaikat. Ezeket leírva azt gondolom kimondható, hogy annak rendje és módja szerint a cég osztozik szükség esetén a gyászban. De nagyon remélem, erre sosem kerül sor... Minden munka közben elhunyt „platformista" emlékét márványtábla őrzi, a cég központi épületének aulájában.
Szerződésben vállalni kell, hogy megelégszünk a céges kártérítéssel, és jogi úton nem tartunk igényt semmilyen további kártérítésre.
Platformra fel, platformról le!
Munkába állás előtt első dolgunk Oslóba megérkezni. Ez a város Európa egyik olajipari tranzitvárosa. A város központi repülőteréről számtalan „munkásjárat" jön és megy. Belföldön bérelt Boeing 737 típusú repülővel utazunk, még a kanadai és mexikói partoknál lévő „szigetekre" Boeing 767 és 777 típusú repülők szállítják a dolgozókat.
A vállalat fizeti a hazajutás minden költségét. Munkakörnek megfelelően turista vagy üzleti és első osztályú jegy jár évente négyszer, teljesen ingyen. Mivel én évente 1-2 alkalommal látogatok haza, így ezeket a jegyeket mindig eltetettem a hosszú szabadságra, akkor pedig érvényesítve a világ bármely részére elutazhat az ember.
Biztonsági okokból belföldön még lajstromjel sem találtató azokon a gépeken, amelyek a dolgozókat szállítják. Belső menetrend szerint közlekednek észak és dél között. Egy repülő 180 fő „platformistát" vagy dolgozót tud szállítani. Csúcsidőben 10 percenként startolnak munkásjáratok, némelyik belföldön, de egyes járatok egészen Mexikóvárosig repülnek. A munkához szükséges berendezéseket, alkatrészeket óriás teherszállítók hozzák és viszik. Norvégia számos repülőterén rendszeres vendégek a 747 Jumbok vagy az Antonov gépek.
A platformokat semmilyen szállítóvezeték nem érinti, így heti rendszerességgel tankhajó érkezik, amelybe a kollégák átfejtik a kitermelt kőolajat, vagy földgázt. Ilyenkor speciális biztonsági előírások lépnek életbe, és az áru értéke miatt az átfejtés ideje alatt fegyveres katonák szavatolják a biztonságot.
Élet a platformon
Bizonyára felmerült bennetek, hogy hogyan is kerül ide a platform. Gyakorlatilag a főbb alkatrészeket a szárazföldön építik meg, majd vontatóhajókkal és uszályokkal behajózzák. A STAT G platformot 5 hónapig éjjel-nappal 10 vontatóhajó szállította az összeépítés helyszínére. Ahol két, szingapúri úszó daru daruzta be és állította fel.
Ahogy mondtam ez egy teljesen új „sziget". Még nem termelünk, de már mindenki sürög, forog és végzi a feladatát. Ez nagyon sok mindenben egyedi létesítmény. Ezen a területen ő az első „gólya". 2016-ig további kettő ilyen platform épül közel 15 milliárd EUR-ért, és fedi le a Grönland-tengert.
Nem csak olajat termelünk majd, hanem fontos csatlakozási pont is vagyunk. A 9. emeleten 3 férőhelyes heliport lett kialakítva, így egyszerre 3 helikopter tud leszállni és tankolni. A jövőben nemcsak a saját helikoptereink fognak itt tankolni, hanem a Norvég Királyi Haditengerészet helikopterei is. Saját napenergia és szélerőművünk van, így amennyire lehet igyekeztek önellátóvá tenni az platformot. Tengervízből nyerjük az ívó vizet, és szelektíven gyűjtjük a hulladékot. Tengerbe semmi sem kerülhet, ezt már a kiképzés első napján a fejünkbe „verik".
Nagyon fontos, hogy egyensúlyban legyünk Önmagunkkal. Kollégákon kívül itt bizony nincs ember. Csupán az egyre többször felbukkanó bálnák, és a néha-néha baráti zászló alatt hajózó norvég vagy orosz hadihajók. A világ ezen részén rajtunk kívül csak a haditengerészet létezik.
Néhány napja tiszteletét tette nálunk egy, a közelben lévő norvég fregatt kapitánya és legénysége. Megtekintették a platformot, és viszontebédre hívtak minket, amely meghívásnak, amint kevesebb munka lesz, eleget is teszünk. Jó kapcsolatot kell ápolnunk velük, itt ők vannak „hazai pályán"
A főnök is takarít
Mielőtt azt gondolnátok, hogy itt mindenkinek csak egy munkája van, jobb, ha tőlem tudjátok, hogy bizony nem. Mindenkinek van mellékmunkája, amit rá bíznak és el kell végezni a pihenő időben. Még nekem is, mint a platform egyik első emberének hetente kétszer egymagam ki kell takarítanom az egész második emeletet. Felmosás, szeméthordás stb.
A platform háziorvosa mellékállásban szakács, míg az egyik fúrás technológusom heti 4 óra erejéig HR-asszisztensé alakul. De mindenki örömmel végzi a feladatát, életre szóló barátságok alakulnak. Cserebere kereskedelem a köbön. Jó néhány dolgozóm odavan a magyar marcipánért, folyamatosan igénylik a szállítást, eszméletlen.
Igazi multilanguage csapat ez. Norvég, német, francia, amerikai, kanadai, mexikói, dél-koreai és a legvégén én egyedül magyarként alkotjuk ezt az ütőképes kis nagycsaládot. A kommunikáció angol nyelven zajlik, de ebédközben sokszor hallani sokféle nyelvet egyszerre, én már megtanultam spanyolul káromkodni ( :D )
Szigorú étrend
A kajára nincs panasz. Szinte mindenki lefogy a 2 hónap alatt, de ez a kemény munka miatt van, és nem a táplálkozás miatt. Borsodiként imádom a kovászolt uborkát, de ha itt ezt ennék, nem bírnám a munkát. Hús, hal és sok-sok zöldség. Ez alkotja a menünket. 1 dolgozó heti maximum 1 liter kólát ihat. Viszont 8 féle ásványvizünk van, hagyományos és ízesített is. Alkohol legközelebb 740 km-re van.
Az adagok brutálisak, minden elfogy - mindig éhesek vagyunk. ( :D ) Jövő héten gulyáslevest főzök a szakácsokkal együtt (közkívánatra) magyar fűszerpaprikával! Reggeli, ebéd, vacsora, napi 3 bőséges étkezés. Konditeremben mozoghat és tarthatja magát formában az ember. Jelenleg kovászolt uborkával kísérletezem, illetve szeretném, hogy sikerüljön. Heti 2x jön hajó az ellátmánnyal: élelmiszer, alkatrész, építőanyag stb. Ezt dokkolás után, daruval emelik át.
Fokozott biztonsági szabályok
Mi jelenleg egy nagy építési terület vagyunk, így fokozott biztonsági szabályok vannak érvényben. Az eltelt alig 1 hét alatt, amióta itt élünk, kétszer volt „teljes kiürítés". Az előírt 4 perces szintidő alatt sikerült a 470 fős személyzetet, plusz a 120 fős építőipari személyzetet kimenekíteni a platformról. Ha ez nem sikerülne, többek közt engem is „megb.." Gondolom, értitek ( :D )
Miután egy platform kiszolgálja az idejét, nyugdíjazzák és lebontják. Közel 2 év szükséges ahhoz, hogy egy ekkora szigetet teljesen lebontsanak és 100 százalékig újrahasznosítsanak. A platformok élettartalma kb. 40 év.
A Nagy Testvér mindent lát
A platformon 180 biztonsági kamera található. Az év 365 napján, 24 órában rögzíti majd a felvételt a szerver. A rendszer olyannyira innovatív, hogy a tőlünk bőven 1500 km-re található stavangeri központban is élőben figyelemmel tudják követni a mindennapjainkat. Számítógép vezéreli a személyzeti torony levegőminőségét, a világítást, így ha egy helységben senki sincs, lekapcsolja a villanyt.
Felügyeli a platformműködést, szükség szerint saját maga avatkozik be a dolgozók biztonsága érdekében. A személyzeti szekcióban oxigénelszívó-rendszer, illetve, széndioxidos oltórendszer van. A fontosabb külső területeken nagy nyomású vízszóró berendezés van, amellyel külső és belső tüzet egyaránt olthat a platform tűzoltó személyzete.
Ha 1. fokozatú tűz üt ki a területen, azonnal el kell rendelni a kiürítést. Huszonhárom légkürt együttes hangja jelzi, hogy el kell hagyni a platformot. Számítógép vezérelte oltóberendezés, illetve digitális hang ad instrukciókat a kiürítéshez. A szintidő 4 perc. Ennyi idő alatt mindenkinek el kell hagyni platformot, akár 140 akár 500 fő dolgozik rajta.
Az első és második szint félemeletén találhatóak a mentőhajók. Speciális üvegszálból készült, egyenként 25 fős, vízimentésre tervezett eszközök. Mind a 25 ülés alatt súly automatika van, így amint megtelik egy hajó, a rendszer azonnal megszakítja a dokkolást és emberi beavatkozás nélkül „ledobja" a vízbe a hajót. Mindent számítógép végez, másodperceken múlhat az életünk, ez itt nem az emberi döntések ideje.
A speciális hajó alján egy motor található, amely segítségével el tudunk úszni a platform közvetlen környezetétől. Biztonsági rendszer része a vízi adóvevő, amely vízbe érés után azonnal jelet sugároz. Illetve a hajó tetején világító piros, és a villanó fehér helyzetjelző fények. Az evakuációs szinten normál esetben senki sem tartózkodhat, csakis sürgős esetben használható. Két lépcsőházban lehet lejutni hagyományos lépcsős rendszerben, vagy a személyzeti torony 5 szintjén végig húzódó 2x2 „tűzoltó" csúszó csövön át.
Kiürítésnél vészleállítást kell alkalmazni, amelynél elég a „piros" gombot lenyomni és a rendszer minden beavatkozás nélkül leállítja önmagát. Egy 2. és 3. fokozatú tűznél meg kell kísérelni a kárelhárítást, vagy tűzoltást. Biztonsági okokból tűzoltóhajónk is van, amely szükség esetén 5 percen belül megkezdi a külső oltást. A tűzoltó személyzet speciálisan képzett, korszerűen felszerelt csapat.
A platformon üzemel egy ultrahangos berendezés, amely a nagyobb tengeri élőlények elriasztására szolgál. Minden platform 10 km-es körzete a biztonsági terület. Ezen belül maximum 5 km-re közelíthető meg a platform. A speciális radarnak köszönhetően, ha bármely tengeri jármű ezen belül hajózik, azonosítania kell magát. Ennek elmaradása esetén a közelben hajózó haditengerészet néhány percen belül erős tűzerővel felszerelt helikopterrel reagál.
Valamennyi Norvégia területén lévő platform norvég fennhatóság, engedély nélkül senki sem léphet rá. Norvégia szénhidrogén készletét a haditengerészet speciális egységei vigyázzák éjjel-nappal. Működő platformokon civil nem tartózkodhat. A mindennapokban Facebook-policy alapján netezünk. Minden dolgozónak előírt adatforgalma van a közösségi oldalak használatára. Minden más emailezés, vagy szimpla netezés korlátlan módon végezhető. Engedély nélkül nem lehet fotózni, termelési területen kiváltképp. (Az előző posztban ezt nagy titokban „műveltem".)
Maximum 12 év
Az előző poszt kapcsán szintén felmerült az a kérdés, hogy mennyit lehet platformon dolgozni. Maximálisan 12 évet engedélyez a cég. A felső korhatár pedig 38 év. E felett nem nagyon engedik a platformi munkát. Egy kollégám szerint mi 12 év alatt 24 évet öregszünk. A 12 év után számos lehetőség adott: nyugdíj, vagy munkavállalás olajfinomítókban, esetleg irodai munka.
Aki néhány évet lehúz itt, nem tudná megszokni az irodai 9-17-ig munkaidőt és a titkárnő folytonos csacsogását. Terveim szerint még 2 évet dolgozom itt, aztán szeretnék egy új munkakört egy belső pályázat segítségével megpályázni. PFS azaz „Plant Field Supervisor".
Ez egy összefoglaló név a több platformot felügyelő termelésvezetőknek. Munkájuk során legalább 4, de akár 7 platformot is irányítanak, sokszor a távolból. Minden platformi termelésvezetőnek ők a közvetlen felettesei. Ezt a munkát kevés ember végzi. Tíz év megszakítás nélküli platformvezetői munkavégzés szükséges a betöltéshez.
Csak saját dolgozókból kerülnek ki a szerencsések, külsős dolgozó itt nem kap lehetőséget. Nekem már több mint 8 évem megvan, rendelkezem a szükséges minősítésekkel... remélem nagyjából 2 év múlva ismét rám mosolyog a szerencse.
Megnyílnak a kapuk
A 23 ezer főnyi munkavállalóból, csupán 5000 fő dolgozik a szigeteken, közülük maroknyi ember rendelkezik 10 éves tapasztalattal. Átlagosan 4-5 évet dolgozik valaki egy platformon, aztán továbbáll. Legtöbbször a család miatt.
Ha valaki PFS lesz, számos kapu nyílik ki előtte. Túl azon, hogy világot lát, számos vonzó juttatás részese lehet. Ebben a munkakörben nincs fizetés, az olajtársaság részvénycsomagot ad át a munkavállalónak és annak osztalékaiból és bevételeiből él. Mondhatom sokszoros összegekért, mint amennyit mi itt keresünk.
A munka sok utazással jár, de független bármiféle menetrendszerinti repüléstől. Az olajtársaságnak tucatnyi „business jet"-je van, amelyeket az üzleti utak céljából térítésmentesen használhatnak a PFS-ek. Így a platformhoz legközelebb eső reptérre tud eljutni.
Jelenleg 4 városban elérhető PFS életpálya program. Bodø, Stavanger, Halifax és Cancún. Az olajtársaságnak nem csak Norvégiában, hanem Észak-Amerika partvidékén is jelentős termelési területei vannak. Az előbb felsorolt városokban vállalati segítséggel új életet lehet kezdeni, akár még új házat is vásárolnak a munkavállaló részére.
Az első gólyák már megérkeztek
A pályakezdők és friss diplomások is megtalálhatják a számításaikat. Tucatnyi életpályamodellt kínál nekik a cég. Ők javarészt Oslóban és Stavangerben tudnak elhelyezkedni. A cég 23 ezer munkavállalója közül jelentős, mintegy 32 % a külföldi dolgozók aránya.
Az előző poszt után nagyon sok megkeresést kaptam Norvégiában történő munkavégzéssel kapcsolatban. Az első bátor „gólyák" már meg is érkeztek az országba szerencsét próbálni. Félreértés ne essék, nem tisztem senkit sem elcsábítani otthonról. De isten adta jogunk ott élni és boldogulni ahol szeretnénk.
Most egy hosszú „írói" szünetre térek, hamarosan beköszönt a kemény északi tél. Irigykedve kívánok mindenkinek kellemes nyarat, és számos Határátlépést!"
Az utolsó 100 komment: