oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2018. május 31. 06:30,  Tíz utálatos dolog Finnországban – javított kiadás 208 komment

2018. május 31. 06:30 Határátkelő

Tíz utálatos dolog Finnországban – javított kiadás

Úgy másfél hónapja jelent meg Anita írása a blogon arról, mi az a tíz dolog, ami nem tetszik neki Finnországban. (A Tíz-dolog sorozat írásait egyébként itt érheted el.) A poszt meglehetős vihart kavart, és arra ihlette a Tamperében élő Richárdot, hogy amolyan válaszfélét (vagy ahogyan ő fogalmaz: javított kiadást) írjon rá. Ez következik most.

Te mit szeretsz abban az országban / városban, ahol laksz? Írd meg a hataratkeloKUKAChotmail.com címre!

cim_152.jpg

„Olvastam Anita posztját a Határátkelőn és minden túlzás nélkül, bátran ki merem jelenteni, hogy mélységesen felháborított. Normál esetben, teljes közönnyel olvasok el ilyen, és ehhez hasonló értekezéseket, ez alkalommal azonban, képtelen vagyok szó nélkül hagyni a dolgot, ezért úgy döntöttem, hogy rendet teszek a fejekben. Legalábbis az övében.  

Kedves Anita! Mit tett ellened ez az ország, hogy így kellett vélekedned róla? 

Mielőtt nekiesünk végigmenni Anita pontjain, azt azért szögezzük le, hogy aki egy 3 hónapos erasmusos programban vesz részt, az; 

1, nem mondhatja el magáról, hogy az adott országban él

2, minimum aggályos, hogy Ő választotta az országot, az iskolát, majd képes kiadni magából egy ilyen cikket, persze még véletlenül sem bevallva, hogy a rossz élményeinek az oka a saját rossz döntése. 

Nézzük végig Anita pontjait, helyenként idézni fogok belőle, majd a megérdemelt módon kiegészítem. 

Szauna 

„[…] túl azon, hogy elég kellemetlenül éreztem magam az engem körülvevő meztelen emberek miatt, ők sem nézték jó szemmel, hogy én nem vagyok az”. 

Nos, gratulálok. Rögtön az első mondattal adtál magadnak egy jó nagy pofont. Gondolom azzal nem voltál tisztában, hogy csak a finnek türelme, toleranciája az oka annak, hogy nem zavartak ki a szaunából azonnal. 

Miért nem érezted kötelességednek, hogy utánajárj a szaunázási szokásoknak, és az adott szauna használati szabályainak? Csak azért, mert te külföldi vagy, úgy gondolod, hogy ezek a szabályok rád nem vonatkoznak? 

Nos, nagy tévedés. Úgy tűnik, nem csak a szaunát nem szereted, hanem a szabályokat sem, ezért igazán kár volt ilyen kellemetlen élményekkel gazdagítani magad. 

Javítás Anitának 

Finnországban az első legjobb dolog a szauna. Hihetetlen, hogy mindenhol van. A társasházakban, az erdőkben lévő pihenőházakban, szállodákban, nyaralókban. Az egyik, ha nem a legjobb lehetőség finnekkel beszélgetni, ha elmész egy public szaunába, és amellett, hogy rettentő egészséges, még barátokra is szert lehet tenni. 

Időjárás 

„Persze, tudtam mire vállalkozom, amikor január elején északra jövök” 

Hát akkor meg mit kellett ezen így meglepődni, hogy a 10 legrosszabb dolog közé sikerült a finn időjárást bezsúfolni? 

Javítás Anitának 

Finnországban a második legjobb dolog az időjárás. Varázslatos a tél, tiszta levegő, gyönyörű tájak, befagyott tavak. -20 fokban is rettentő jól lehet kint szórakozni, grillimakkarát sütni, kirándulni, szaunázni. Ja várj, ezekkel is gondod volt. 

Oktatás 

„Az egyik fő ok, amiért Finnországot választottam, az az oktatás tesztelése volt. Miért olyan világhírű? Már három hónapja itt vagyok, de még mindig nem tudom.” 

Milyen pozícióra készülsz? Netán oktatási ombudsman szeretnél lenni? Miért érezted feljogosítva arra, hogy te bármit is tesztelj a finn oktatásban? Az meg, hogy mindezt a véleményt 3 hónap alatt sikerült levonni, önmagáért beszél. 

Javítás Anitának 

Finnországban is, és Magyarországon is jártam egyetemre. Mindent összevetve a magyar tapasztalatok is jók, de az, amit itt tapasztaltam, messze túlment az én elképzeléseimen, és úgy gondolom, hogy a finn oktatás még ennél is több figyelmet igényelne.

Nem tudom, mit tanulsz, de az én szakmámban az otthoni oktatás is magas színvonalú, a különbség a két ország között mégis akkora, amit nagyon nehezen lehet megfogalmazni. 

Mivel te nem értetted meg, hogy miért világhírű a finn oktatás, gyanítom nem fogsz megharagudni, ha ezt most meg sem próbálom kifejteni. Legyen elég annyi, hogy a a hozzáállás, a felkészültség, a diákközpontúság az, ami olyanná teszi az oktatást, amilyen. 

„A fő ok amiért nem tetszik, az az, hogy komolytalannak érzem az egészet. Bármit csinálok az jó és bármennyire őrülten hangzik, szükségem lenne a kritikára.” 

Te valamilyen Z generációs csoda lehetsz. Mivel 3 hónapot töltöttél el valamilyen finn felsőoktatásban, még időd se volt arra, hogy az itteni szemléletmódnak akár csak egy kis darabját is megérts, ezért engedd meg, hogy eláruljak egy kulisszatitkot. 

A finn oktatásban a jegyszerzésnek a lényege, célja és módszertana teljesen eltér az otthonitól. Társadalompolitikai kérdésekbe itt most nem megyek bele, de annak is köze van ehhez egyébként. 

Emberek 

Vagy csak senki nem akart veled szóba állni, mert így vélekedsz az oktatásról, nem szereted a természetet, és megszeged a szaunázási szabályokat? Ez nem jutott eszedbe gondolom? 

Javítás Anitának 

A finn emberek kedvesek, segítőkészek. Nincs túlzásba véve mint mondjuk az Egyesült Államokban, ezért hiteles is. Az, hogy ez neked fájdalmat okozott, legyen a te egyéni bajod. 

Túl sok természet 

„Tömérdek alatt azt értem minden nap, és a séta az erdőben történetesen az utam az iskolába, ami nem éppen a legkellemesebb szituáció.” 

Bevallom, ez volt annyira abszurd pont, hogy történetesen még felháborodni sem tudtam rendesen.

termeszet.jpg

„[…] főleg nem sötétben. Vidéki lány vagyok, de a természet és a város két külön fogalom” 

Finnország a világ egyik legbiztonságosabb országa. Itt nem kell tartanod ilyesmitől. Mondanám, hogy ne félj legközelebb, ha jössz, de ne gyere. 

Ünnepek 

„Reménykedtem, hogy legalább a születésnapomra jobb lesz a helyzet. Általában otthon az ember 21. születésnapján a pultosok legalább boldog születésnapot kívánnak, itt azonban semmi hasonló.” 

Miért kívánna neked egy pultos születésnapot? Te vagy talán Essex hercegnője? Vagy miért feltételezted, hogy a születésnapod miatt valami különleges bánásmódban részesülsz? 

„Később számon kértem a finn ismerőseimet” 

Elnézést kérek tőlük a nevedben is. 

Kaja 

„Viszonylag olcsó egy étkezés, de a menü általában nem fantasztikus.” 

Jól gondolom, hogy olyan 3 euróért ettél naponta ebédet a menzán? 

Tekintve az árdifferenciát Magyarország és Finnország között, napi 3 euróért eszel: 

- meleg főételt

- salátát, amennyit nem szégyellsz

- húst

- iszol tejet 

Amennyire tudom, az egyetemi étkezés egységes az országban. Olyannyira, hogy a diákigazolványoddal az ország bármelyik egyetemén ebédelhetsz. Amennyire emlékszem, az otthoni menza minőségét butaság lenne egy napon említeni az ittenivel. Ráadásul az ára is mintha háromszorosa lenne. Ki érti ezt?

ebed_2.jpg

Közlekedés 

„Helsinkin belül nagyon egyszerű, Porvoóban már annyira nem éri meg. A buszok olyan ritkán járnak, hogy hamarabb odaérek gyalog.” 

? Hát akkor menj gyalog. 

+1 

„[…] de ha innen hazajutok többet nem jövök vissza.” 

Kérlek. Nem fogsz hiányozni. 

Tudom, hogy nehezebb lett volna bevallani magadnak, hogy hoztál egy rossz döntést, de a szülinapos eszmefuttatás olvasásakor már láttam, hogy ez nem fog megtörténni. 

Tudtam volna javasolni Macedóniát, vagy Marokkót. Se természet, se szauna, se oktatás, de legalább olcsó, így nem kellett volna kompoznod sem. 

Tanulmányaidhoz sok sikert kívánok!”

A nap idézete

„Úgy gondolom, hogy már most nagyjából egyensúlyban van a Magyarországot elhagyó, valamint a hazajövő fiatalok száma, de ez még meg is fordulhat, és hosszú távon meg fog szűnni a fiatalok kivándorlása.” Na, ezt vajon ki mondta? 

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Finnország tíz dolog

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr5314012008

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Olliék 2018.05.31. 07:00:09

Sokan bármit megadtunk volna fiatalon, hogy lehetőséget kapjunk egy külföldi tanulmányra. Tetszik a poszt, mert nem kioktató,hanem egy érett, beilleszkedett,tanult embert olvasok, aki ugyan úgy átment az ismerkedés, a szokások megismerése/ átvétele folyamaton, nem pedig a készbe csöppent.
Sajnálom Anitát, hogy mem nyitott a világra, de ez szerintem otthonról (család) hozott viselkedésforma.
A Skandináv térség is a család bakancslistáján van :))))

Hari Seldon 2 2018.05.31. 07:19:18

Ez már mekkora:

"Tudtam volna javasolni Macedóniát, vagy Marokkót. Se természet, se szauna, se oktatás, de legalább olcsó, így nem kellett volna kompoznod sem."

Már csak az hiányzott volna, hogy Macedonia helyett Bulgáriát írjon!
- Végülis szomszédos ország, a nyelvük is szinte ugyanaz.

tucano 2018.05.31. 08:01:37

Leszűrtem a lènyeget. Mi baja a poszternek Marokkóval? VAGY Macedóniával?

Taxomükke (UK) 2018.05.31. 08:10:31

@tucano: Nem erted? Ott nincs termeszet. Barmit is jelentsen ez........

Mellyssa 2018.05.31. 09:02:16

@Olliék: Az oktatás részig talán még tárgyilagos is igyekezett maradni. Onnantól lejtmenet. A posztoló stílusban semmivel sem jobb, mint, akit fikáz.

kardio1 2018.05.31. 09:12:48

A poszter kioktató stílusú és ő sem érti, hogy 10 rossz dolog felsorolása nem azt jelenti, hogy pozitív dolgokat említünk.
Nem volt sok értelme ennek az írásnak, ugyanannyira szubjektív, mint az, amire reagál.

Olliék 2018.05.31. 09:25:51

@Mellyssa: Egy éve élek külföldön.
Még nem tudom összeállítani a tízes listámat. Akkor aki itt él vagy 10 éve, tuti nem érzékeli az én nyűgömet, boldogságomat. 3 hónap után, iskolába járva, 0 élettapasztalattal ne írjunk már le semmit.

kardio1 2018.05.31. 09:33:26

@Olliék: kritérium volt, hogy csak az írhat véleményt, aki legalább x éve él valahol?

Olliék 2018.05.31. 09:40:10

@kardio1: Ezt mindenki maga dönti el szerintem. Én magamról még úgy érzem nem lennék objektív. Ennyi.

labirintus1 2018.05.31. 09:45:18

Hát, még szerencse, hogy Finnország több, mint 300 ezer km2, mert még így is aggasztó, hogy ekkora arccal Richárd befér-e.

Határátkelő 2018.05.31. 09:46:46

@Olliék: Szerintem pont hogy nagyon érdekesek az első tapasztalatok. Én szeretem az olyan posztokat, pláne, ha esetleg egy-két évvel később ismét ír a szerző.

Szóval ez ne tartson vissza. Az objektivitás pedig nem feltétlenül cél, hiszen ezek mégiscsak személyes történetek. :)

kardio1 2018.05.31. 09:56:41

@Olliék: soha nem leszünk objektívek.

labirintus1 2018.05.31. 10:01:50

@Olliék: Hát én nem tudom, hogy miből gondolod, hogy a cikk írója tanult ember. Pont az jön le ebből az írásból, hogy nem az. Olyan tudálékos szófordulatokat használ, ami sokkal inkább jellemző a félműveltekre, akik marha okosnak hiszik magukat.

Csodabogár 2018.05.31. 10:08:07

Mai posztoló szereti a szaunát, a hideget és sötétet. Akkor jó helyen van. Viszont nem kellene azt hinnie, hogy ezzel mindenki így van.
A felsorolt dolgokat én se szeretem, de elviseltem mikor kellett, mármint a sötét hideg teleket. Szaunát egyszer próbáltam, nem nekem való. Érdekes módon ezen a svédek nem voltak felháborodva. Érdekes módon közeli svéd ismerőseim közül senki se szaunázott.

Olliék 2018.05.31. 10:14:53

Én nem akartam.senkit magamra haragítani.
Én azt olvastam ki a posztból,hogy a két fél között van legalább egy húszas.
Posztoló szerintem zsebpénzből él, erre írtam a 0 élettapasztalatot.
Kimegy egy külföldi egyetemre, és a legalapbetőbb dolgokkal nincs tisztában úgymint időjárás, vagy bármi, ami az internetenfellelhető? És mindezt 3 hónap után szűri le.
Erre jött akontraposzt, aki leírja,hogy maga is elvégzett kint egy egyetemet, azóta is kint él, nyilván átment a " beszoktatáson".
Szerintem nem volt kioktató a stílusa. Ugyan ezt teszem az otthoniakkal, akik szerint mi itt csak megtűrtek vagyunk, és csak mosogatunk.

2018.05.31. 10:26:30

Nahát, micsoda összeszorult hátsó felű kis fickónak tűnik.
:D

Anita jól megkapta.

2018.05.31. 10:28:16

@Határátkelő:

"Én szeretem az olyan posztokat, pláne, ha esetleg egy-két évvel később ismét ír a szerző."

Én is nagyon szeretem az első tapasztalatokat, és ha már így szóba került: volt tavaly az a fickó, aki bermudára költözött a kartondobozaival. Nem írnál rá, hogy írja meg, mi van velük?

London2009 2018.05.31. 11:25:42

Engem sokkal jobban kiboritott Anita posztja, mint ez. Bar meg Finnorszagban pont nem jartam, de valahogy inkabb ugy kepzelem el, mint ahogy Richard leirta. Ugyanennyire fel szokott engem is idegesiteni amikor Londont szidjak, hogy budos, koszos, draga, tele van migranccsal, az angolok ridegek stb. stb. Ugyhogy en teljesen megertem a posztolot, hogy a vedelmebe vette Finnorszagot. A posztban pedig pont kioktatni akarta Anitat, legalabb oszinten leirta amit gondol es nem kente be cukormazzal. Nekem sokkal szimpatikusabb ez a fajta kommunikacio, mint amikor ugyanazt mondjak csak meg mennek vele egy par felesleges kort.

puhacica 2018.05.31. 11:52:19

@London2009: hat nezd, london tenyleg koszos, budos, draga es tele van migranccsal, de(!) mindekozben gyonyoru, szines, izgalmas, egyedulallo es megunhatatlan. :)
#alternativlondon

2018.05.31. 12:04:56

ezek a posztok mindig szubjektívek
elolvastam anitáét, szerintem semmi baj nincs vele

monex 2018.05.31. 12:05:01

@kardio1: Ezek szerint bármiről írhatsz véleményt, amihez nem konyítasz. Az ilyen véleményre mondják, hogy olyan , mint a fing. Mindenki jobban jár, ha magadban tartod.

P.Elliot 2018.05.31. 12:08:38

Csodalatos poszt a mai, eppen arra jo hogy elvegye az emberek kedvet a posztolastol illetve az elmenybeszamoklorol.
Hiaba szolja le a posztot a mai, mindenki maskeppen el meg mindent, mas fontos neki, mastol borul ki vagy kifogasol, miert ereznem a mai posztolorol hogy neki van igaza?
A szaunat en sem szeretem, nem kapok levegot a nedves melegben, szur a szivem, nekem aztan magyarazhatnak az egeszsegesseget ha a szervezetem mast mond..
Az hogy a regi posztolo nem szerette a telet a mai meg igen, nekem hiaba is magyarazna a mai hogy milyen gyonyoru ha utalnam a hideget es a telet. Kirandulni nem mindenki szeret hoban fagyban. En sem, maximum setalni egy jo nagyot, nemigazan nagyot, kerdes hogy hany fok van, hehehe....

Itt az elso benyomasokat irta le valaki es altalaban azt irjuk meg ha friss elmenyben van reszunk, a veglegesre varni kell tehat nem ertem hogy miert kell kotozkodni....

szakasz2 2018.05.31. 12:10:00

@kardio1: @labirintus1: @Csodabogár: @London2009: Szerintem is kicsit túltolta ezt a "válaszposztot" Richárd, mondom ezt 2 évnyi finnországi élet után. Egyfelől a stílus/hangnem sem teljesen elfogadható, másfelől honnan veszi, hogy Marokkóban vagy Macedóniában se oktatás, se természet. Ez többezer km-ről is bullshit.

És akkor pár konkrétum Finnországról:

1. A szaunát mi sem szerettük soha különösebben. Ettől még Anita persze hülyén nyiltakozott és viselkedett ebben a témában, teljesen jogos és korrekt volt Richárd reakciója.

2. "Finnországban a második legjobb dolog az időjárás."
OMG! Ez maximum júniustól augusztusig igaz, amikor kellemes 25 fok körüli átlaghőmérsékletek vannak. Minden más időben, tehát az év nagyobbik felében túlnyomóan hűvös, esős, hideg, havas, felhős, sötét van. Még a finnek sem szeretik különösebben - szóval itt nem kap pontot Richárd.

3-6. Oktatás, emberek, természet, ünnepek - Richárdnál a pont.

7. Kaja
Itt most nem értem, amit Richárd ír. Ha igaz, hogy 3€ a menza kaja a finn egyetemeken, akkor ez először is egy rendkívül támogatott ár (16 éve céges kantinban fizettem dupla ennyit), másodszor is most akkor minek mi a háromszorosa? A magyar ár 1€ vagy 9€? Mindkettő nagyon messze van az igazságtól, a minőségi különbség persze igaz lehet.

8. Közlekedés - jogos Richárd válasza. Kedves Anita hasonlítsa Porvoo közlekedését mondjuk Tatabányáéhoz, ami népességben még kicsit nagyobb is. Ugyan Tatabányán több járat van, de 30-60 percenként vagy még ritkábban járnak, Porvoo-ban asszem van 20 percenkénti járat is.

+1: Ezt nagyon nem kellett volna, Richárd. -2 pont.

kardio1 2018.05.31. 12:11:29

@monex: nem olvastad el igazából, amit írtam. Neked is felteszem hát a kérdést: hány ott eltöltött hónap, év vagy évtized után nyilatkozhat valaki a helyről, ahol éppen él?

kardio1 2018.05.31. 12:15:33

@monex: arról pedig senki se beszélt itt, hogy úgy mondjunk véleményt egy ország pozitiv, vagy negatív oldaláról, hogy sose jártunk vagy éltünk ott.

2018.05.31. 12:18:38

@London2009:

"Engem sokkal jobban kiboritott Anita posztja, mint ez."

Na jó, de te is közismerten összeszorult hátsó felű vagy! :-P
(csak vicceltem)

Golf2 2018.05.31. 12:20:53

: hat nezd, london tenyleg koszos, budos, draga es tele van migranccsal,...Pest se sokkal jobb mostanában.

Arthamyr 2018.05.31. 12:22:17

@London2009: London koszos és drága. Ennyi erővel az is felidegesíthetne, hogy az ég kék, és valaki ezt szóvá merészeli tenni, mert nem is. :)

Arthamyr 2018.05.31. 12:23:43

@Nagy kámpics: Megvannak annak is az előnyei, főleg a szétfolyóshoz viszonyítva, nem? :)

cattaneo 2018.05.31. 12:32:13

Számomra ugyanannyira érthetetlen, hogy egy húszévesnek miért nem lehet elnézni a tapasztalatlanságát, kell a véleményén felháborodni, és kell kioktatni. Teljesen elfogadható, hogy ennyi idősen az ember irtózik mások meztelenségétől, ha túl nyugis a környezete, nem jön be a helyi ízvilág, és más oktatási rendszerben felnőve zavarja, ha úgy érzi, nincs próbára téve. És... miért ne írhatná meg? És miért nem lehet ezt kellő toleranciával fogadni? Valószínűleg az itteni közönség egy része is ugyanolyan seggfej lesz időskorára, mint azok, akiket kiröhögtünk gyerekkorunkban, mert nevelni kéretlenül nevelni akartak minket.

Narina 2018.05.31. 12:39:00

@Taxomükke (UK): No erdőségekben nem túl erős a térség! Gondolom ez!

Mighty Duck 2018.05.31. 12:47:20

@szakasz2: Igen, az ebéd egy támogatott ár, az állam ad még egy normát a cégnek a diák részén felül. Az árat pedig ugyanúgy évente állapítják meg, mint az ebédjegy maximális értékét, csak amíg az ebédjegy nem köti az eladót - és a maradékot úgy szedi be a delikvenstől, ahogy akarja - a diákoktól nem kérhet többet, mint a megállapított összeg.

London2009 2018.05.31. 13:13:36

@Arthamyr: szerintem nem koszos, de mindegy. A dragasag pedig relativ.
Viszont Finnorszag meg hideg, sokat szauaznak es vannak kint a szabadban. Tehat akkor megis min lepodott meg?
Engem ami fel tud bosszantani az az, hogy ha valaki nem hajlando igy ahogy mondod a tenyeket tudomasul venni es aztan azon haborodik fel, hogy Angliaban angolul beszelnek.

London2009 2018.05.31. 13:17:07

@Nagy kámpics: beszoltal?!? Gyere ki a hora!
Szerintem pont Anita az osszeszorult hatso felu. Furcsa, hogy egy fiatal lany ennyire ne legyen nyitott a vilagra. Foleg ha mar onkent vallalt egy fel evet arrafele.
21 evesen, oh edes istenem, hogy problema legyen a suli menza, a komp meg a szauna. Na ne mar.

London2009 2018.05.31. 13:19:02

@libslobsi fuszal: ezeken gondolom te is ugy meglepodtel amikor idejottel mint Anita. Finnorszagban szaunaznak meztelenul, Londonban pedig emeletes busz van! Aszta! : )

Arthamyr 2018.05.31. 13:24:29

@London2009: Nem tudom, hogy meglepődött-e, de miért ne tehetné ugyanúgy szóvá, mint mondjuk azt, hogy London koszos? Amiben szintén semmi meglepő nincs, sok nagyváros az, és persze hogy van tiszta része is, mint ahogy van, amikor Finnországban is "kellemes" idő van.

Arthamyr 2018.05.31. 13:28:57

@London2009: :D És még a @libslobsi fuszal: által leírt dolgokon kívül is van jópár nem elhanyagolható pozitívuma, de ettől még koszos, büdös, drága, és emeletes busz is van (amit imádok, mindig fentre megyek :)).

Csodabogár 2018.05.31. 13:32:39

@szakasz2: Írjatok már valamit az alkoholizmusról. Ezer éve jártam ott, egy hosszú hétvégére. Helsinkiben a város közepén laktam egy jó szállodában. Péntek este 9 körül tele volt a város hulla részeg, részben egész jól öltözött középkoru, emberekkel. Kérdeztem a szálloda portást, hogy valami ünnep van? Mondjuk a svéd midsommarkor lehet ilyet látni Stockholmban. Portás szerint ez normális péntek este volt. Utána kérdeztem valakit, aki 6 hónapot ott töltött az egyetemen mint doktorandusz. Csak nevetett, hogy extra nem figyelmeztetett engem a részegekre, mert akkor biztos nem mentem volna el egyedül Helsinkibe. Szerinte éjjel 3-4 közt szedik össze a részegeket az utcáról és viszik a kijózanitóba.
Mindennek kb. 40 éve. Mi van ma????

London2009 2018.05.31. 13:40:35

@Arthamyr: Szova teheti, szova is tette. De aki szinten ott el es szereti es maskent eli meg, az is leirhatja a velemenyet. Igy megy ez. Ettol fuggetlenul engem meg zavarhat ez a hozzaallas. Ez is lehetseges, latod? Foleg egy ilyen fiatal lany tollabol. Nem tudom, de amikor en egyetmista voltam, akkor ilyen dolgok, hogy epp mit ettem, hogyan kozlekedtem illetve, hogy epp fujt e a szel vagy sutott a nap nem igazan erdekeltek, leginkabb eszre sem vettem. Nekem Budapest is nagy valtozas volt, mert nem ott nottem fel. Meg sem alltam, allandoan uton voltam, jottem mentem, baromi jo volt. Utana London is nagy valtozas volt Budapest utan. Ugyanugy nem azzal voltam elfoglalva, hogy van e jo minusegu salata az ebedem melle, hanem orultem, hogy van ebedem. De tenyleg, kis tulzassal ez igy volt az elejen. Mindent kiprobaltam, felfedeztem, minden ami jott elfogadtam, megismertem, megszerettem vagy megutaltam. Csak az erdekelt, hogy minel tobb mindent megismerjek, tenyleg mindenre kivancsi voltam.
Aztan mi lett mara belolem. :D

2018.05.31. 14:01:53

Egyébként már többször meg akartam kérdezni ezekkel az északi országokkal kapcsolatban, de valahogy mindig elfelejtem:

Szóval finnország az ezer tó országa, ugye. Ebből következnie kell, hogy emellett a százmilliárd szúnyog országa is, nem? Hogy megy ez arrafelé?

2018.05.31. 14:02:37

@Határátkelő:

Választ várnék a bermudával kapcsolatos felvetésemre. :)

szakasz2 2018.05.31. 14:21:25

@Csodabogár: Hát alkoholizmus és éjszakai élet kapcsán nem engem kéne kérdezned. Ünnepnapok előtti délután mondjuk előfordult ilyen, amit írtál, de szerintem azért ez nem volt általánosan jellemző.
Mondjuk, amit személyesen tapasztaltam, az az, hogy a Stockholm-Turku/Helsinki kompon kiszálláskor tényleg át kellett lépdesni a földön fekvő részegeket, akik azért mennek egy oda-vissza hajóútra, hogy a hajón - tax-free áron - tajtrészegre igyák magukat oda-vissza. Ugyanezen a kompon beszálláskor a "My heart will go on" című örökzöld szólt kellemesen - baj esetén ne mondhassa senki, hogy ők nem szóltak. ;)

Arthamyr 2018.05.31. 14:22:57

@London2009: Ofkorsz... Csak egy dedikált leoltó poszt minek, ha jól emlékszem már ott is megkapta a megérdemelt jussát. :)
Meg az egy dolog, hogy a világ más volt, amikor te voltál 20, de még az emberek is mások.

Arthamyr 2018.05.31. 14:24:25

@Nagy kámpics: Nem láttál még természetfilmet? Vagy az nem hihető, mert csak a csúnya discovery/natgeo stb. akarja átbaszni az embereket, és inkább mondja meg valaki 3 hónap személyes tapasztalat után? :)

2018.05.31. 14:34:46

@Arthamyr:

"Nem láttál még természetfilmet?"

Öööö, de. Ezért gondolom, hogy a szúnyog probléma nyomasztó lehet. És? Így is van?

Taxomükke (UK) 2018.05.31. 14:42:33

@London2009: Es ha kanikula lesz nyaron, a mosogatok feloltozve szaunaznak a buszok emeleten!

London2009 2018.05.31. 15:04:34

@Arthamyr: mert ennyire felidegesitette a picsogas! Muszaj volt megirnia Richardnak. Nem tudta magaban tartani es kesz!
Az oke, hogy mindenki mas es o igy elte meg, de inkabb azt a posztot volt kar megirni akkor... Bar ez meg ellenkezne azzal a velemenyemmel, mi szerint egyik posztert sem kar, ugyhogy miert is ne, legalabb megtudtuk, hogy Finnorszagban szar az ido. :D

Arthamyr 2018.05.31. 15:04:40

@Nagy kámpics: Szóval akkor marad az x hónap személyes tapasztalat után ideposztolt vélemény, mint válasz. :)

Arthamyr 2018.05.31. 15:06:52

@London2009: Ezzel nem vitatkozom, csak szerintem értelmetlen ezen megemelni a vérnyomást.

London2009 2018.05.31. 15:10:39

@Arthamyr: Ezzel egyetertek. De ezt ne olyan blogon ird, ahol kepesek az emberek a valo eletben baratkozni es osszeveszni, ellenblogot alapitani stb. Mar, hogy a fenebe ne emelne fel a vernyomast egy ellenkezo velemeny? Mindent veresen komolyan szokas itt venni, nem tudtad? :D

Arthamyr 2018.05.31. 15:14:40

@London2009: Ez tény, de érdekes lenne tudni, hogy miért nincs még. Dublinban nincs, pedig itt annyira hideg azért nincs. Ok, feleségem 3 csillagos szúnyog menünek számít, mindig szétcsípik, őt már itt is megcsípte valami, ami szerinte szúnyog volt, kétszer is a 6 év alatt.

Arthamyr 2018.05.31. 15:15:29

@London2009: Végülis rendben, akkó aggyá neki, hagy érezze a törődést! :D

London2009 2018.05.31. 15:20:31

@Arthamyr: azert nincs hidegben szunyog, mert nincsen bundajuk. Ha lenne, akkor szunyog is lenne. De sajnos egy evolucios zsakutcaba ertek szunyogek.
Amugy nem tudom mi van iden, de szanaszet csipkednek estenkent a szunyogok. Erdekes modon viszont meztelen csigabol meg lenyegesen kevesebb van, mint tavaly. Erre van esetleg dokumentumfilm, hogy mi okozhatja?

2018.05.31. 15:23:44

@Arthamyr: @London2009:

"hidegben nincs szunyog!"

Utánjártam, de van ám.
www.youtube.com/watch?v=vzh52Ap5d10

Pontosan ezért utálatos ez a blog amúgy, elhallgatja az igazságot. Miért nem lehet megírni, hogy külföldön szúnyogok vannak? Torz valóságot fest ez így, félrevezeti az embert.

Remélem, ez a kommentem nem esik cenzúra áldozatává csak azért, mert az igazság van benne.

(Ezek migráncs szúnyogok amúgy a videón. Csak mondom.)

Arthamyr 2018.05.31. 15:25:35

@London2009: Passz, a mesztelen csigák nem akkora sztárok, viszont akárhány északi területekről szóló természetfilmet láttam, mindig volt benne gigaszúnyogfelhő.
Én azt gondolnám, hogy a nem komálják a száraz időt, de a szúnyogoknak sem szokott ellenére lenni egy kis víz/sár bizonyos életfázisukban.

Az is lehet, hogy a sok éhes migráncs, aki a franciákon keresztül jött megszerette az escargot-t, és felcsillant a szeme/megkordult a gyomra a héj nélküli verzió láttán... :)

2018.05.31. 15:26:54

@Arthamyr: @London2009:

Egyébként viccet félretéve de, északon baromi sok szúnyog van, ha megjön a nyár. Szibéria, alaszka stb. -- ez mind horrorbörleszkbe fordul, amikor megjön a jobb idő.

Arthamyr 2018.05.31. 15:27:01

@Nagy kámpics: Én azt hazudom, hogy itt nincs. Dublinban, Írországban van.

Arthamyr 2018.05.31. 15:29:02

@Nagy kámpics: Mert akkor nincs hideg. :) -10-ben nincs szúnyog, mert nem kompatibilis a testfelépítésével.

Herr Géza 2018.05.31. 15:35:40

Ez nagyon korrekt volt. Nekem is kiverte a biztosítékot a kislány, de ugye közöm sincs Finnországhoz, így csöndben maradtam.
Imádom, amikor valaki elmegy a sivatagba, majd jól megírja, hogy milyen szar hely, sok a homok, fújjj....

London2009 2018.05.31. 15:43:11

@Arthamyr: erre nem is gondoltam. Akkor meg tobb migrancsot ide! Zabaljak csak fel a sok szinten migrancs Spanyolorszagbol behurcolt meztelen csigat!

puhacica 2018.05.31. 16:20:50

@London2009: a koszon meglepodtem. nem gondoltam, hogy ennyire szemetes.

London2009 2018.05.31. 16:37:01

@libslobsi fuszal: attol fugg hol el es merre jar az ember... Felenk baromi tisztasag van, egyfolytaban szedik a szemetet. CW meg szinte mar idegesitoen tiszta. Ugyhogy ebbol a koszossagbol en nem erzek semmit peldaul.

Hari Seldon 2 2018.05.31. 16:52:18

@London2009:
Egyetértek. Igaz, a mai jól leredezte, de lényegében tök nagy hülyeségeket tett helyre. Bemegy a szaunába ruhába, amikor nem szokás, és még neki áll fejjeb, hogy szóvá teszi?!?
Zavarja a termsézet?!?
Születésnapjának a megünneplését várja? Mi a izé...: LOL.

Nem emléxünk? Szóval annyi hülyeséget hordott össze, hogy tényleg csak helyre lett téve. - Szerintem mindenki emlékszik a reakciókra. Ott is le lett oltva majdnem mindenkitől.
(Az más kérdés, hogy ha már le lett redezve, miért kellett egy újabb vitaposzotot írni róla. - Ez így most olyan lesz mint a pingpong?)

savanya jóska 2018.05.31. 16:54:10

@Nagy kámpics: Tedd hozzá Kanadát is + black flies..

London2009 2018.05.31. 16:58:44

@latcho rom: ah, nem hiszem, hogy elindulna az adok kapok, csak nem tudta a srac a velemenyet magaban tartani, ezert inkabb leirta egy komment helyett egy posztban. Na bumm. Oriasi dolog tortent. : ) Azt hiszem a lany amugy sem jelent meg az ominozus cikk utan, feltetelezem, hogy most sem fog...

Hari Seldon 2 2018.05.31. 17:01:48

@London2009:
Nálunk meg idén támadnak a hernyók! Micsoda világ van. Lehet, hogy nekem is el kéne kezdenem írni valami 10 legrosszabb dolgot?!?
5 év után megvan az első pont! - Idén hernyóinvázió van:
www.le-lorrain.fr/blog/2017/06/07/prudence-chenilles-urticantes-attaquent-moselle/

London2009 2018.05.31. 17:03:52

@Hari Seldon 2: fujjj...pedig azt hittem az en csigaimnal keves gusztustalanabb allat van. Na jo, lehet, hogy atgondolom az allaspontom.

puhacica 2018.05.31. 18:10:40

@London2009: mi eleg sokat megyunk londonban is es videkre is, a szelrozsa minden iranyaba, lehangolo az utcakep szemet szempontjabol, amig el nem ersz egy tisztes tavolsagot. cw kornyeke valoban tiszta volt akkor, amikor egyszer arra jartunk egy vasarnap reggel, szoval biztosan vannak kivetelek, de nagy atlagban batran ki merem jelenteni, hogy london koszos.

puhacica 2018.05.31. 18:11:14

de ezt mar megbeszeltuk parszor...

NorthPier 2018.05.31. 18:55:49

@Hari Seldon 2: Nem vagytok egyedül a problémával.

://www.google.co.uk/amp/s/www.bbc.co.uk/news/amp/uk-england-london-43930702

Mögöttünk egy park van, pont a kertünk végében van egy tölgy, a lombkorona legalább egyharmada be is lóg. Már tavaly tavasszal is jött két ember a tanácstól, távcsővel vizsgálgatták a lombot, van-e rajta hernyó vagy nincs.
@London2009: Kezdheted...

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2018.05.31. 19:02:51

Bróhaha, jó vót, Richárdnak adom a piros pontot kettejük közül, egyértelműen!
:D

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2018.05.31. 19:20:29

@Nagy kámpics: Egész biztosan q sok a szúnyog nyáron az ilyen tavas, mocsaras helyeken;én is így képzelem.Mi spec ezért is szoktunk inkább télen járni az ilyen isten háta mögötti, világvége helyekre; mert inkább a mínusz negyven fok, mint az egy köbméterenkénti két köbméter szúnyog...
Hogy rohadt volna meg mind a sok mocskos vámpírja.
:D

Shanarey 2018.05.31. 19:21:51

A poszt írójának biztos sok a szabadideje, avagy lehet hogy egy kekec ember az illető. Az igazság az hogy a múltkori poszt írója, nem ér ennyit, sőt még az útlevelét is el kell venni.
:-))))))))))))))))))))))))))))

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2018.05.31. 19:23:57

@kardio1: Igaz, nem engem kérdeztél, de azért illendő lenne leglább egy pár évet eltölteni az adott országban ahhoz, hogy egyetemleges nagy igazságokat kijelentsen valaki.
Illetve részemről a szólás is játszik, mármint hogy nem azt nézem, hogy mit mond, hanem hogy ki mondja...
:D

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2018.05.31. 19:35:02

@Nagy kámpics: Illetve még annyit tennék hozzá, hogy ahol városi, városkörnyéki a tó, tehát relatíve gondozottabb a partja, vágják a füvet, nyírják a gazt, ott azért nappal elviselhető a helyzet, hovatovább talán szúnyogmentes is lehet.Persze éjszaka, hajnalban megint más valszeg.Lehet, hogy az ilyen helyeken a vámpírokat is írtják, illetve soxor van nyáron is olyan, hogy július közepén hajnalban mondjuk (plusz) 5 fokig lecsökken a hőmérséklet.Lehet, hogy ez is kedvezőtlen a férgek fennmaradásához.Ha így van, akkor csak örülni tudok ennek.
:D
Ahol csak az álg/múz mászkál, kint a vadonban, oda jó eséllyel ember nem megy önszántából...
:-))))))

London2009 2018.05.31. 19:35:47

@libslobsi fuszal: csak egy parszor! De ezen nem veszunk ossze! :D

Bredpitt Monika 2018.05.31. 19:39:16

Te jo eg!
Richard-Anita 2:6
A lenyeg hogy Anita vezet.

Kedves Richard, azt aruld el legy oly kedves, hogy mennyi idot toltottel az Egyesult Allamokban?

Kielegito valasz eseten feljebb viszem a pontjaid, mondjuk negyre.
udv

Hari Seldon 2 2018.05.31. 19:40:53

@NorthPier:
Akkor úgy látszik ti is megnyertétek ezeket az izéket.
Itt azt igérik, lesz majd valami írtás. Egyébként nem tudom, honnan jöttek idék ezek a rohadtak, egyáltalán miféle bogár hernyói, de fura, hogy idén ennyi van.

morph on deer 2018.05.31. 20:03:17

@Arthamyr:
“-10-ben nincs szúnyog, mert nem kompatibilis a testfelépítésével.”

De van, csak nem aktív! Egyszer valamilyen okból egy az évekkel korábban a kinti faház külső oldalához támasztott farostlapot emeltem el éppen -10 körüli időben, és ott dekkolt alatta több tucat szúnyog!
Mindannyian meglepődtünk, ők felrepültek, én nem, de végül is nem tudom, hogy mi lett velük.

Lehet, hogy fagyállóval mennek?

morph on deer 2018.05.31. 20:03:26

@Hari Seldon 2:
“Bemegy a szaunába ruhába”

Most miért, hát náluk otthon úgy szokták! Még a meztelen csigáknak is legalább a fügefalevél kötelező, nehogy az erkölcs csorbát szenvedjen valahogy...

2018.05.31. 20:03:34

No mi van? Mégsincs kolbászbul a kerítés? Az irakiak is inkább elhúztak ebből az országból..:)))

2018.05.31. 20:03:38

Sose értettem, hogyha valóban olyan marha jó a finn oktatás, akkor miért nincs egyetlen ismert kiemelkedő tudósuk se? Csak egyet ismerek, a náci múlttal rendelkező Nevanlinnát. Hány nobe-díjasuk van? Háy olimpiai bajnokuk?

zoldzeller 2018.05.31. 20:19:38

@csentecsa: pedig nekunk mennyivel jobb, hogy sok az olimpiai bajnokunk.

kék madár 2018.05.31. 20:22:29

mondjuk ez a meztelenul szaunazas tenyleg furcsa

zoldzeller 2018.05.31. 20:40:25

@kék madár: meg sose szaunaztam finnorszagban, de nem ezert szoktak adni azokat a nagy lepedoket, hogy belecsavarhatja magat az ember? Vagy ez csak Magyarorszagon szokas az ugynevezett finn szaunakban?

kék madár 2018.05.31. 20:48:15

@zoldzeller: nem tudom, en se. Szerintem a finneknek nem kene csodalkozniuk azon, hogy egy mas kulturabol jott idegen nem szivesen vetkozik anyaszult meztelenre

sörm 2018.05.31. 20:49:36

Tudom h sokkal higiénikusabb a meztelenül szaunázás, idegenek előtt nem is érzem feszélyezve magam. De mit csináljak ha az iskola fizeti az uszoda-kondibérletet ugyanabba az uszodába ahova a diákok is ingyen járnak, meg azok szülei is nagy kedvezménnyel? Másik konditerembe járhatnék havi párszáz koronáért, de uszoda csak egy van ebben a városban.

Így szép lassan levetkőztem a gátlásaimat. Nem mondom hogy örülök a dolognak, de túl smucig vagyok máshol edzeni. És imádok szaunázni, minden edzés után beiktatom. Volt már rögtönzött szülői értekezlet a szaunában, meg "lécci-lécci hadd adjuk le a dolgozatot pár nappal később" a közös zuhanyzóban.

De ami nonstop stressz h a szaunában nincs rajtam szemüveg és SOSEM tudom hogy épp ki van benn... verje meg a veréb hogy nem tudnak még olyan lézerműtétet ami rajtam is működne!

kék madár 2018.05.31. 20:54:14

@sörm: legalabb te nem latsz semmit :)

zoldzeller 2018.05.31. 20:55:55

@sörm: akkor a diakokkal es az o szuleikkel egyutt meztelenul szaunazol? A kerdesnek nincs ele, gondolom ez ott teljesen normalis, csak kivancsi vagyok... A gimis osztalyfonokom nagydarab szoros ferfi volt, orulok, hogy vele nem kellett Finnorszagban szaunaznom;)

kék madár 2018.05.31. 21:19:22

@zoldzeller: en egy ember kivetelevel senkive se szaunaznek anyaszult meztelenul

zoldzeller 2018.05.31. 21:24:23

@kék madár: engem valoszinuleg nem zavarna, ha ez a szokas, ez a szokas.
Nem mintha olyan sokat szaunaztam volna az elmult 10 evben.

Matula néne 2018.05.31. 21:40:12

Bár már soha nem szoktam hozzászólni, ma mégsem sikerült megállnom.
Annyira jót nevettem ezen a poszton, majd jókedvűen nekivágtam a kommentek elolvasásának....nem akartam hinni a szememnek, mennyire más a többség véleménye. Szerintem kimondottan kellemes hangvételű, nagyon jó humorú írás, ill. megemlékezve Anita posztjáról, teljesen érthető és jogos.

Az egyik kedvenc mondatom: "Bevallom, ez volt annyira abszurd pont, hogy történetesen még felháborodni sem tudtam rendesen."

Szóval mindenkinek: Peace, Richárdnak pedig köszönöm!

sörm 2018.05.31. 21:40:58

@zoldzeller: igen, és ez itt (svéd, nem finn) teljesen normális, mindenki természetesnek veszi. Nekem nagyon kellemetlen volt az elején, most már kezdem megszokni. De a svédekben fel sem merül hogy ez probléma.

A másik amin ebben a hónapban kerekedtem felül, hogy az iskola tóparton van. Jó időben teljesen normális hogy ebédszünetben úsznak egyet tanárok, diákok vegyesen. A mostani egy hónapja tartó kánikula miatt végül ezen is felülkerekedtem - bár kétségkívül furcsa érzés fürdőruha-törülköző kombóban mászkálni az iskola folyosóján tanítási idő alatt :) De olyan rövid a fürdőszezon hogy egy napot sem lehet félénkséggel elpazarolni.

zoldzeller 2018.05.31. 22:00:45

@sörm: :) Errol mar hallottam, hogy iskolai szunetben, ebed szunetben kimennek a szomszedos toba csobbani egyet. Sajnos mint turista jartam csak Svedorszag-Norvegiaban raadasul oktoberben, szoval nem volt alkalmam kiprobalni, de nekem nagyon szimpatikus.
Vannak kulon fiu lany szaunak, vagy koedukalt?

sörm 2018.05.31. 22:11:32

@zoldzeller: Külön! Én kint még nem találkoztam koed szaunával. Na azt azért 30 éves nőként nem vállalnám be hogy a 16-19 éves fiúkkal együtt meztelenkedjek. ;)

midnightcoder2 2018.05.31. 22:11:47

@csentecsa: Na ja. Mennyi ideig hallottuk, hogy milyen kurva jó a finn oktatás, és lám ott is az eredményt, a Nokia. Ami ugye mostanra tudjuk, hogy hova is jutott...

midnightcoder2 2018.05.31. 22:11:57

@kék madár: Ez mondjuk az ottani helyi kultúra része, nekem is kb. olyannak tűnik mint a régi ruszok szokásai akiknél először az apa mosdott, majd fújta az orrát a lavórba, aztán a többi családtag egymás után... De ha rómában élsz, élj úgy mint a rómaiak, vagy kerüld el a közösségi szaunákat.

2018.05.31. 22:12:03

@zoldzeller: OK, te utálod az élsportot. Mi a helyzet a tudománnyal?

tsimike 2018.05.31. 22:12:08

Vasárnap indulok Helsinkibe egy pár napos tanfolyamra. Kíváncsian várom!

Harley 2018.05.31. 22:12:21

@London2009: A szúnyogról : nos a hideg és a szúnyog közt nincs összefüggés ( szerintem ) a legtöbb szúnyogot az életemben Alaszkában láttam nyáron , azóta kicsit másképpen nézem a biomassza fogalmát :) Ha láttam egy érdekes állatot ami fényképre való volt , akkor összeszorított foggal kiugrottam a kocsiból exponáltam ,és lélekszakadva rohantam vissza , nehogy kóros vérszegénység miatt ne érjem el az autóm menedékét !

vajdasagi 2018.05.31. 22:12:26

@kék madár: De hát nem is kötelező szaunáznod. Hagyd ki :-)

bzsoa 2018.05.31. 22:12:39

Nem kell Finnországba menni ha mindenáron azon akartok szörnyülködni hogy meztelenül kell bent ülni a szaunában. Ausztriában ugyanez a helyzet. Imádok síelni minden télen 2-3 alkalommal is kint vagyok 4-5 napot (sajnos a szabimból csak ennyire telik) és egész napos síelés után bizony nagyon jól esik a szauna. Eleinte szokatlan volt hogy csak pucéran ülhettem be de megszoktam ma már abszolút nem zavar, nők férfiak vegyesen abszolút fesztelenül ücsörögnek, nem bámulják a másikat (na jó egy.egy csinos nőt azért meg-megnéznek a férfiak de fürdőruhában is megnéznék).

Mighty Duck 2018.05.31. 22:12:50

@Nagy kámpics: Szerettem volna linkelni a cikket, hogy pontosabb legyek, de sajnos nem találtam meg :( Szóval pár évvel ezelőtt volt egy kutatás, aminek az eredménye az volt, hogy az akkori nyár alatt minden finnországi lakosra nagyjából 2millió szúnyog jutott. És ha megfelelően alakult az időjárás, még egy további generáció felnőhetett.

bm613 · http://izland2009.blog.hu 2018.05.31. 22:12:59

@Nagy kámpics: Lappföldön embertelen a helyzet a rövid nyári időszakban. Oda nem megyek többet, hiába szép... Engem sajnos nagyon szeretnek a szúnyogok, de pl. a Balatonon elég napi egy fújás a szúnyogriasztóval estefelé, Lappföldön meg egész nap jönnek a rohadékok, és ha óránként magamra fújok 2-3-szoros adagot, az sem elég semmire ellenük.

curio 2018.05.31. 22:13:09

@P.Elliot:
Lehet hogy félreérted. Azt hiszem az első benyomásokat is le lehet írni, de talán nem azzal, hogy emiatt utálok egy országot.
Ma amikor könnyen és gyorsan lehet információkat szerez i egy országról, igen visszás lehet, hogy sztereotípiákat is le valaki mint első benyomást.
Olyat amit az első utikönyv megemlít, hogy ez vár rád.
Én sem értem, hogy ha valaki elmegy egy országba és szembesül azzal amit minden utikönyvben el lehet olvasni akkor miért kezdi el utálni azt az országot.

Advanced Flight 2018.05.31. 22:13:29

Anita eltöltött 3 hónapot egy olyan országban, amelyről mindenhol szuperlatívuszokban beszélnek, mindenféle élhetőségi meg oktatáspolitikai meg hasonló listán a legelsők között szerepel, ehhez képest Anita azt tapasztalja, hogy a szuper élhető Finnországban az emberek mogorvák, az időjárás pocsék, a közlekedés nem jobb, mint nálunk (a mindenhol lefikázott Magyarországon), a kaja szar, az oktatás meg komolytalan.Szerintem teljesen érthető a csalódottsága. Totálisan túl vannak hájpolva ezek az északi országok, múltkor egy cikkben már valaki hasonlókat feszegetett.

math0 · http://ateistaklub.blog.hu 2018.05.31. 22:13:40

ja és, most látom, a kiccsaj 3 hónapig volt kint, azaz nem is látott sokat, meg ha valaki 3 hónapig nem tudja rávenni magát, hogy lássa meg a jó dolgot egy országban, például a természet szépségét, hát azt csak sajnálni tudom, nagy loser

M. Péter 2018.05.31. 22:14:00

@csentecsa: Esetleg attól jó a finn oktatási rendszer, hogy mindenki jó oktatást kap, nem csak egy kivételezett kisebbség. A Nobel-díjasok és olimpiai bajnokok számának könnyen utána lehet nézni az interneten. A magyar tudományos Nobel-díjasok Szent-Györgyi kivételével nem Magyarországon tevékenykedtek, úgyhogy lehet, hogy a magyaroknak jó génjeik vannak a tudományhoz, de az ország nem támogatja a kutatást.

Zorq 2018.05.31. 22:14:04

Az elmúlt évtizedek alatt nekem az volt tapasztalatom, hogy általában nem szólnak meg a finnek, ha törölközőben, tiszta ülőtörölközőn szaunázol, de némelyik szaunának saját szabályai vannak. Viszont a szaunában sem fürdőruhát, sem más ruhát nem illik viselni, higiéniai okokra visszavezethető szokások miatt. Uszodában pedig csak fürdőruhát szabad használni, egyéb ruhatípusokat nem, viszont az uszodajegy árában a legtöbb helyen benne van a fürdőruha bérlése is, ha van hozzá bátorságod.

A támogatott egyetemi menza 2.7 euró és teljesen ehető, gyakran kifejezetten finom. Ebédidőben 7.5 és 11 euró között lehet enni a legtöbb helyen, ebben többnyire a kávé és desszert is benne van. Van még a 15 euró körüli igényesebb kaja, valamint a 20 és 30 euró közötti hipszter ebéd is. Ha vacsorázni mész, az többször drágább.

A finn oktatás csak a finn kultúrával együtt és annak kontextusában értelmezhető. Létezik jobb oktatási rend Magyarországon is, de definiálni kell, mit értünk jobb alatt. Én nagyon meg vagyok elégedve vele, és a gyerekeim is. Tárgyi tudást talán kevesebbet ad adott életkorokban, de az egyetem végére meglesz legalább a paritás. Szerintem nem kell nagy ügyet csinálni az oktatásból, minden országból érkeznek nagy tehetségek, manapság online is lehet ismeretre jutni, és szerintem többet számít az ország kulturális és technológiai kontextusa és tömege, mint maga az oktatás. Minden tiszteletem a magyar tanároké, mert a finn tanárt nagyon megbecsülik és eszközökkel is ellátják, míg a magyar szinte a semmiből csinál szinte annyit vagy esetenként még többet is.

A tömegközlekedés csak pár útvonalon működik jól (ott viszont nagyon jól), az új metróra a buszritkítások miatt mindenki haragszik, de belátom, hogy az adottságok mellett nehéz hatékonyan csinálni. Legalább kevesebbet lopnak, mint máshol. A bérelhető biciklik telepítése pedig tök jó ötlet volt.

Ami nekem itt nagyon tetszik: a finnek pragmatizmusa, megfontoltsága, korrektsége. Ha probléma van, a magyar azt keresi, hogy ki a hibás. A finn először is megpróbálja megérteni a problémát, aztán megoldani, érvekkel és tettekkel. Nem kontrollál, hanem javasol.

Persze vannak negatívumok is. A tél és a nyár nagyon klassz, ha van, pl most hihetetlenül szép idő volt egy hónapon át, de a tavasz és az ősz, valamint a tél eleje kerülendő, legalább egy hétre el kell utazni innen olyankor.

Az emberek naivitása és idealizmusa a politikai korrektséget igénylő témákban finoman szólva is meglepő mértékű - de ne felejtsük el, hogy ez egy nagyon biztonságos ország, itt könnyű idealistának lenni. A konszenzus nagyon fontos, mindenkinek egy véleményen illik lenni, és ez kicsit az agymosottság felé is húzhat egyeseknél.

Az érzelmek elrejtése szintén fontos, bár szerintem nagyon is érzelmes emberek, akár az alkohol okozta, akár bennük van ez az állapot :). Tudják, hogy óvatosak, talán ezért is mennek el inkább az idealizmus irányába.

A kitartásuk és kemény helytállásuk legendás. Jó velük jóban lenni, és nem is nehéz. Büszkék arra, hogy a magyart testvérnépnek tarthatják. Mondta valaki, hogy lehet hogy a magyarok számára ez nem nagy ügy, vagy akár kínos, de nekik fontos, és nekik nagyon jók vagyunk mi is.

Persze a napilapok szapulják a kormányt, de a magyarokkal semmi bajuk a finneknek, sőt.

Végezetül egy ismert paródia arról, hogyan isznak a finnek :)
www.youtube.com/watch?v=NAl9OyGYxOg

Szöveges verzióban (copyright BL): egy finnel mintegy 15 perced van beszélgetni, általában ennyi idő telik el a nyelvet megoldó enyhe spiccesség és a merevrészegség között :). Avagy inni jöttünk, vagy beszélni? :)

vajdasagi 2018.05.31. 22:14:14

@Shanarey: Neked teljesen igazad van. Valóban el kell venni az útlevelét. Egy baj azért van: a Schengen. Sajnos ma már kiengedik külföldre az Anita-féléket személyivel is. De szívósan dolgozik rajta a NER, hogy ez ne legyen mindig így :-)

zoldzeller 2018.05.31. 22:20:16

@sörm: oke, igy ertem;) Szerintem ez teljesen rendben van. Irigykedek is a toban uszkalas es szaunazas miatt. Nalunk az ocean fagyos, a szauna pedig valahogy nem nagyon elterjedt, pedig ebben a szinte folyton felhos, szeles varosban jol esne neha.

gabors 2018.05.31. 22:32:52

@Bredpitt Monika:

csak kerdezem melyik reszevel nem ertesz egyett amit az USA-rol ir ??

mert amellett hogy mennyit elt az usa-ban azt sem art tudni hogy hol is elt? mert az usa kozel sem egy homogen orszag meg a nagyobb allamokon belul is lehetnek (vannak) oriasi kulturalis kulonbsegek SOT a nagyvarsokon belul is (ezt nem neked irom szemelyesen csak hatter)

vagy csak sejted hogy pont azt csinalta mint amivel az eredeti posztirot "vadolja"???? (hmmmmm)

zoldzeller 2018.05.31. 22:35:05

@csentecsa: kulonosebben nem utalom, csak erdektelennek tartom.
Fent MPeter mar leirta, hogy mit jelent a jo oktatas a hetkoznapokban.
Okos embert nem nagy kunszt jo pesti gimnaziumokban, tobb generacios ertelmisegi csalad fiaibol nevelni (akik aztan majd amerikai, angol allamplgarkent nobel dijat kapnak).

gabors 2018.05.31. 22:40:34

@kék madár: "Szerintem a finneknek nem kene csodalkozniuk azon, hogy egy mas kulturabol jott idegen nem szivesen vetkozik anyaszult meztelenre "

csak kerdezem hogy honnan gondolod hogy csodalkoztak? Nem mondta ezt egy finn sem csak Anita aki eleg sok mas mindenben is eleg rosszul fogta fel a dolgokat lehet ezt is ....

Amugy mindenhol maskepp van ... itt a New York melletti gym-ben ahova jartam (amig be nem zartak) volt finn szauna is meg a szechenyis gozfurdo is ... ES ki volt irva hogy csak mezitlab ES csak forduruhaban lehet hasznalni ... (

gabors 2018.05.31. 22:43:01

@sörm: "De ami nonstop stressz h a szaunában nincs rajtam szemüveg " azonkivul amit kek madar irt meg jol ossze is egetne a fuled a titanium keret :-))))

Arthamyr 2018.05.31. 22:44:46

@morph on deer: Furcsa... Elvileg a "fagyálló" rovarok valami alkoholszerű dolgot fejlesztenek a szervezetükben (bár van egyéb stratégiával rendelkező is), hogy ne képződjenek a sejtjeikben jégkristályok. Meg télen sosem láttam szúnyogot kint, még bent is nagyon ritkán. Nem lehet, hogy ott melegebb volt valamiért?

Csongor Fagyal 2018.05.31. 22:47:41

Kb. minden szóval egyetértek ebben az írásban.

2018.05.31. 22:47:59

@M. Péter: Egy valóban kiemelkedően jó oktatási rendszernek ki kellene termelnie neves tudósokat, mint pl. a két vh. közötti Magyarországon történt.
Nyilvánvaló, hogy a mai magyar oktatási rendszer erős reformra szorul, de én nem tudom komolyan venni az olyan oktatási rendszereket, ahol mindent a diák jó közérzetének rendelnek alá, nincs megfelelő értékelés és bármit csinál mindig vállveregetést és széles mosolyt kap jutalmul.

"A magyar tudományos Nobel-díjasok Szent-Györgyi kivételével nem Magyarországon tevékenykedtek"

De itt jártak elemibe és gimnáziumba is.

gabors 2018.05.31. 22:48:47

@latcho rom: vege a NAFTA-nak ?? nincs tobb szabad kereskedelem Canada nem rabolhatja le buntetlenul a usa-t ezekutan :-)))) Vegre igazsagot oszt valaki :-)))

sörm 2018.05.31. 22:49:07

@sörm: SFnál nem lehet fürödni az óceánban? Azt gondoltam hogy nem melegszik fel olyan termál-melegre mint a svéd tavak (erős irónia), de ha egész évben nem kellemes az nagy kár.

zoldzeller 2018.05.31. 22:53:24

.@sörm: Los Angelesnel mar felmelegszik augusztusra, itt sajnos nem.

Arthamyr 2018.05.31. 22:55:52

@midnightcoder2: Semmi sem minden tart örökké. Viszont azért a Nokia letette a lábnyomát, és jópár finn (és nem finn) ember életét változtatta meg. A finn barátom kb. 15 évig abból élt, hogy még az elején Nokia részvényeket. A világban utazott, alig dolgozott. Rengeteg alkalmazott/tulaj szedte meg magát belőle (már az sem semmi, ha eltartja őket, de itt azért több történt), és gondolom vannak dolgok, amiket kitaláltak, és vagy azt vagy a továbbfejlesztett változatát még mindig használják. Attól, hogy a Nokia, mint cég eljelentéktelenedett, azért jópár embernek elég sokat adott. Ezenkívül némi jóindulattal akár azt is lehet mondani, hogy picit hozzájárult a világ fejlődéséhez.

zoldzeller 2018.05.31. 23:01:54

@csentecsa: az allami oktatasnak nem elsodleges celja nehany neves tudos kitermelese, ez miert lenne jo?
A ket vh kozti oktatas nem volt szuper, a Fasori Evangelikus Gimnazium (es Ratz Laszlo) volt szuper. Erdekes modon mar ekkor is keves tiszaboszormenyi diak kapott nobel dijat.

gabors 2018.05.31. 23:02:00

@M. Péter: " úgyhogy lehet, hogy a magyaroknak jó génjeik vannak a tudományhoz, de az ország nem támogatja a kutatást. "

azt se felejtsd el hogy a legtobb nem volt un "magyar" wigner , polanyi,zsigmondy, kertesz, gabor (denes) .. avagy lenard (igaz ez az ellenkezo a naci fajta)

ez a magyarok olyan okosak nem igazan bizonyitott

Arthamyr 2018.05.31. 23:03:10

@zoldzeller: Azért az, hogy valaki konzisztensen Nobel-díjast tud nevelni, az igenis nagy szám, még minőségi alapanyagból is. :) Lenne.

NorthPier 2018.05.31. 23:05:24

@Hari Seldon 2: Én nem tudok olyan bogárról, ami az egyedfejlődése során hernyó alakot vesz fel (bár 1x sem biztos, gyorsan fejlődik a tudomány).
Szóval:
Pete> lárva>báb>bogárfélék.
Pete>hernyó>báb>lepkefélék.
(Biztos tudtad nélkülem is, csak gyorsan valaszoltál.)
Ennek az emlegetett jóságnak a neve tölgy búcsújáró lepke. Dél-Európában honos, de a száraz, meleg tavasz kedvez a felfelé terjedésének, a németek is éppen most örülnek neki.

Arthamyr 2018.05.31. 23:06:51

@csentecsa: Kérdés, hogy az "elemi" és a gimnázium vagy az egyetem vagy esetleg a megfelelő kutatási környezet adott-e többet a Nobel-díjhoz.
Tippem szerint, ha nincs meg az utolsó, akkor nincs Nobel-díj sem, míg az előtte lévőknél szélesebb skálán van az, ami még nem zárja ki. Főleg manapság.

gabors 2018.05.31. 23:08:15

@M. Péter: "kivételével nem Magyarországon tevékenykedtek, "

es nem is igazan voltak "magyarok" foleg mert geneket is emlegettel

13 bol

wigner, kertesz, zsigmondy, gabor, polanyi, barany ... soroljam ??

lenard meg a masik oldal

Arthamyr 2018.05.31. 23:11:15

@gabors: Ugyan! Ilyenkor ezek a legmagyarabbak természetesen. :D

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.05.31. 23:24:02

@Bredpitt Monika: "Kedves Richard, azt aruld el legy oly kedves, hogy mennyi idot toltottel az Egyesult Allamokban?"

Haha, nemhiaba, hogy neked is meg nekem is feltunt az az odavetett mondat az USA-rol :) ("A finn emberek kedvesek, segítőkészek. Nincs túlzásba véve mint mondjuk az Egyesült Államokban, ezért hiteles is").
Minden relativ, ahogy mondjak, igaz? Nekem pl. most mar kifejezetten hianyzik, amikor Mo-n a penztaros a szupermarketben nem valt par kedves szot velem (teljesen mindegy, hogy ezt a par szot milyen "celzattal" osztja meg velem)

slowMotion 2018.05.31. 23:24:06

@midnightcoder2: A Nokiat (tobbek kozt) a managerek tettek tonkre (1 sw fejlesztore volt 2..3)

gabors 2018.05.31. 23:30:50

@Arthamyr: Hat persze "mi magyarok" mindig buszkek vagyunk nem csak a nobel dijasokra de a tobbi "magyar" tudosra muveszre szineszre Szilard Leo, Neumann Janos, Teller Ede, Bartok Bela, Gabor Zsazsa, FIsher Ivan, Kalman Imre es meg sokan masok...

zoldzeller 2018.05.31. 23:32:45

@Arthamyr: persze hogy nagy szam. Eleg komoly irodalma van a fasori giminek, a tanarainak, hogy milyen komoly muhely munka folyt az iskolaba, ezek a tudosok nem veletlenul kerultek ki innet. De ez nem jelenti azt hogy orszagos szinten jo lett volna a helyZet.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.05.31. 23:37:00

@latcho rom: áll a bál. hogy baccátok meg a Potust.

www.cbc.ca/news/politics/trump-steel-deadline-1.4685242 "

haha, hat nem is veszunk toletek tobb maple szirupot, tul dragan adjatok! :) jo lesz a mae in USA is ezutan :))))

Arthamyr 2018.05.31. 23:41:15

@zoldzeller: Ezek Nobel-díjast nevelnek mindenkiből? :) Az tényleg nem (lenne) semmi.
Volt egyáltalán friss (mondjuk '90 után) Nobel-díjas onnan, vagy csak a múltból élnek? Csak azért mert nem emlékszem rájuk oktv-kről, míg pl. a Fazekasra igen. Bár tény, hogy a tanulmányi versenyeken való jól szereplés nem vezet Nobel-díjhoz, de azért lehet korreláció. :)

Arthamyr 2018.05.31. 23:44:15

@Zsuzsi65: A maple syrup úgyis egészségtelen (mondjuk az acél is, ha kés formájában kerül a szervezetedbe).

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.05.31. 23:44:47

@zoldzeller: "Los Angelesnel mar felmelegszik augusztusra, itt sajnos nem."

hat, nekem meg itt sem meleg annyira :) (20-22c nalam meg a hideg kategoria). www.nodc.noaa.gov/dsdt/cwtg/spac.html (70F = kb. 22c San Diego-nal mar turheto...)

zoldzeller 2018.06.01. 00:12:40

@Arthamyr: Csentecsa hozta fel, hogy a ket vh kozotti milyen fasza volt a magyar oktatas, mert lettek Nobel dijasok. En meg arra reagaltam, hogy nem volt fasza, nehany pesti (es bizos par videki, nagyvarosi) gimnazium volt jo, mert jo alapanygbol, jo tanarokkal dolgoztak.
Nem tudom ma mennyire jo suli:)

zoldzeller 2018.06.01. 00:13:29

@Arthamyr: miert egeszsegtelen a maple syrup??

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.06.01. 00:19:16

@zoldzeller: Nem annyira egeszsegtelen, csak mint a cukor, a jobol is megart a sok :)

www.healthline.com/nutrition/maple-syrup#section6

savanya jóska 2018.06.01. 00:57:13

@gabors: rátok csaptunk 162 billió tarifát válaszként. Trampli ássa a sírotokat.

2018.06.01. 01:43:10

@zoldzeller: egyszer volt valami radiomusor, amiben ramutatott, hogy abbol a sok magyar (szarmazasu) nobeldijasbol nagyreszuk zsido csaladbol szarmazott, ahol pedig abban az idoben eleg nagy kulturalis kulonbsegek voltak, ami a munkahoz/tanulashoz valo hozzaalasban meg is mutatkozott.

zoldzeller 2018.06.01. 02:38:47

@LepesMez: Czeizelnek is van egy konyve errol a temarol.

kék madár 2018.06.01. 02:47:50

@latcho rom: majd holnap visszavonja, ugyse emlekszik majd semmire

zoldzeller 2018.06.01. 02:52:46

@kék madár: addig a baratoknak is pont van ideje venni eleg reszvenyt, most hogy a dow lement.

kék madár 2018.06.01. 03:35:52

@zoldzeller: hat igen, vicces de inkabb szomoru

gabors 2018.06.01. 03:53:16

@Zsuzsi65: "
haha, hat nem is veszunk toletek tobb maple szirupot, tul dragan adjatok! :) jo lesz a mae in USA is ezutan :)))) "

azt hiszem valamit felre neztel a hir az hogy CANADA fogja megvamolni az AMERIKAI maple szirupot !!! es ott lesz dragabb az usa szirup ... de valoban tobb marad neked mert a canukok NEM fogjak megvenni :-))))

gabors 2018.06.01. 03:57:58

@latcho rom: "@gabors: rátok csaptunk 162 billió tarifát válaszként. Trampli ássa a sírotokat. "

OK mar javitottad :--)

amugy nem lattada milloi (bocs 100k) simely-t ... szerintem is baromsag amit csinalnak de ugy tunik ez mind csak szineszkedes a vegen ebbol nem lesz semmi DE a tamogato egybitesek azt reszt mar fel sem fogjak fogni kb az marad meg hogy Trump Made America Great Again .... kozben meg lesz nagy WTF ??? (nagy lofasz)

gabors 2018.06.01. 04:00:30

@LepesMez: "nobeldijasbol nagyreszuk zsido csaladbol szarmazott, ahol pedig abban az idoben eleg nagy kulturalis kulonbsegek voltak, ami a munkahoz/tanulashoz valo hozzaalasban meg is mutatkozott. "

ezt mar haromszor megirtam a 13 nobeldijas minumum fele zsido azonkivul van nemet is aki ugyan a monarchiban szuletett de semmi koze "magyar"nak lenni csak "mi" magyarok tartjuk "magyar nobel dijjasnak"

tobbseguk (majdnem mind ) ahogy irod zsido szarmazasu nem szittya magyar genek ...

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.06.01. 04:52:54

@gabors: oh, ok :) kutyafuttaban olvastam...mondjuk igazsag szerint szinte soha nem is eszem juharszirupot :)

Hari Seldon 2 2018.06.01. 07:11:57

@Arthamyr:
Még csak azt sem lehet mondani, hogy eljeletéktelendett:
en.wikipedia.org/wiki/Nokia
Van olyan magyar expotképes cég, ami ennek a forgalomnak akár csak tizedét hozza?
Persze a 23Milliárd Euro már jóval kevesebb mint korában volt, de azért nem nevezném kis cégnek...

Hari Seldon 2 2018.06.01. 07:17:58

@gabors:
A világ meg a Nobel dijasokat nem aszerit tartja számon, hogy hol születtek, hanem hol voltak állampolgárok munkájuk idején.

Ilyen alapon szerintem ha most mindenki elkezdené számolni az amerikai Noel díjasokat, hogy van itt 8 finn származású, 12 ír, 24 német, 12 holland származású. - Mindenki "követlei vissza" a dicsőséget? Milyen játék már ez.

Ilyen alapon nincs amerikai Nobel díjas, mert mindegyik "valamilyen származású". Az őslakos indiánok között meg nincs Nobel díjas...

Hari Seldon 2 2018.06.01. 07:22:57

@NorthPier:
Ja ja, csak felületes voltam. Gusztustalan dögök, mindenhol ott vanak.
- Egyébként köszi a fajta megnevezést.

kardio1 2018.06.01. 07:39:44

Kicsit sem vagytok logikusak. Egyszer felrójátok az "ellenoldalnak", hogy antiszemita, kirekesztő és a zsidótörvények hozóinak szellemi örököse, másrészt "nincsenek is magyar Nobel-díjasok, mert mind zsidó volt". Ez pont ugyanaz.

Jadeite 2018.06.01. 08:08:42

Ez olyan izzadságszagú, vicceskedni próbáló magyaros kekeckedés. Ha a csajszinak ez a véleménye a saját tapasztalatai után, akkor ez a véleménye, miért kell mindjárt tahóba fordulni?

midnightcoder2 2018.06.01. 08:09:26

@gabors: "tobbseguk (majdnem mind ) ahogy irod zsido szarmazasu nem szittya magyar genek ... "

Szerintem a szittya magyar gének tisztán ugyanúgy nem léteznek mint ahogy tiszta zsidó gének sem. Mi sem azok a barna bőrű alacsony emberkék vagyunk akik hajdan idejöttünk, és egy átlag magyar zsidónak sem annyira sok köze van a hajdani sötét bőrű Izraeli őseihez.

midnightcoder2 2018.06.01. 08:09:34

@LepesMez: Ja, a magyar származású Nobel-díjasok nyilván egytől egyig a Tórából szerezték azt a tudást amivel aztán kinn kamatoztatni tudtak. Tulajdonképpen Einstein is csak egy rabbi volt, aki csak hobbiból foglalkozott a fizikával és a matekkal.

Még csak véletlenül sem az volt, hogy addigra a zsidók nagy része szinte teljesen asszimilálódott, sőt ők adták az európai értelmiség nagy részét, és ha nincs Hitler és az ő Holocaustja, akkor mára már Európában nagyrészt el is tűnnek mint kultúra.

Arthamyr 2018.06.01. 08:33:53

@zoldzeller: @Zsuzsi65: megírta. :) Persze a finomított cukor sem kifejezetten egészségtelen (pl. mérgező), mint mondjuk az alkoholos italok.

Arthamyr 2018.06.01. 08:42:23

@Hari Seldon 2: Nem néztem utána. Csak azt próbáltam leírni, hogy attól, hogy egy cég akár meg is szűnik, pl. mert felvásárolja valaki, vagy egyszerűen megszűnik az igény az általa gyártott termékekre/biztosított szolgáltatásokra, attól még simán lehet sikertörténet. Van egy startupod, 10 év alatt felfuttatod a társaiddal, bevezetik a tözsdére, ti meg milliárdosok lesztek belőle. Én ezt nem tartanám kudarcnak.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.06.01. 10:30:37

Finnország félúton van. Egyrészt hat rá a skandináv kilátástalanság, másrészt az uráli életerő.

Így zuhan ugyan az ország, de a nép meg-megkapaszkodik a kiálló fagyökerekben közben.

Azaz az esés lassú, s visszafordítható.

Szóval én ezért nem írnám még le a tízezer északi tó büszke népét.

M. Péter 2018.06.01. 10:57:14

@Hari Seldon 2: A magyarországi sikertörténet a Mészáros és Mészáros Kft.

Golf2 2018.06.01. 12:22:50

@önfeledt szurikátázás: +1 elsőre nekem is a gátlástalan(fityeszes) földbedöngölés ugrott be.

YINYANG 2018.06.01. 15:45:35

Minden egyes szóval egyetértek! Én Észtországban tanultam, az észtek és finnek mentalitásukban és az élet más területein is nagyon közel állnak egymáshoz és igen, Anita nyafogása, enyhén fogalmazva is, messze nem fedi az igazságot. Nem is értem, minek utazott oda valójában... Örülök, hogy megjelent ez a poszt! Helyreállt a lelki békém:)

HgGina 2018.06.01. 15:46:30

Ha valaki nem szeret csórén szaunázni, akkor miért is kellene egy szokásnak megfelelnie? Nem törvény, hanem szokás.
Ha egy absztinensnek Finnországban van pár hónapnyi dolga, akkor igyon meg minden nap egy üveg vodkát, mert ott az a szokás?
Szerencsétlen szerző igen nagy szereptévesztésben van. Az eredeti szerzőnek ez a véleménye. A z erősen frusztrált szereptévesztőnek meg más a véleménye.
Két dolognak mindenképp örülök. Az egyik, hogy tud érdekes dolgokról tudósítani. A másik, hogy ezt feltehetően sokáig csinálja, és nem jön haza, ahogy azt az eredeti szerzőnek kívánja.
Maradj csak ott! Te se hiányzol.

négyzet 2018.06.01. 15:59:21

A gond az, ha valaki negatívumként jelenít meg dolgokat egy országról például, holott csak a saját érzései voltak rosszak. Pl. nonszensz, hogy "túl sok a természet", legfeljebb Anitának voltak irreális félelmei. Ezt is meg lehetett volna úgy fogalmazni, hogy a felsorolásba belekerüljön, csak önismeret kell hozzá, meg nem kell általános valamivé kenni.
Richárdnak abban igaza volt, hogy a saját rossz döntése miatt szívott.

négyzet 2018.06.01. 16:02:03

@HgGina:
de attól, hogy nem szeret pucéron szaunázni, ebből miért lesz negatívum? Valószínűleg csak kivetítette a saját érzéseit a többi emberre, de attól még a szaunázás se, a finn módja sem lesz valami negatívum. Szerintem egészséges, önismerettel rendelkező emberek ilyenkor inkább magukon röhögnek, hogy nem néztek utána a szokásoknak.

2018.06.01. 17:30:09

@Arthamyr: Hát jó gimnázium mindenképpen kell.Koponyák nélkül nem sokra mész egy jól felszerelt laborral.. Wigner a Nobel-díj átvételekor megköszönte gimnáziumi tanárának Rácz tanár úrnak is.

2018.06.01. 17:56:25

@Arthamyr: Egyébként meg az oktatási rendszerről beszélgetünk, és nem a kutatóintézetek színvonaláról egyes országokban.

gabors 2018.06.01. 17:57:05

@midnightcoder2: "és ha nincs Hitler és az ő Holocaustja, akkor mára már Európában nagyrészt el is tűnnek mint kultúra. "

hat azert eleg hatasos volt mert Mo-on kivul Kelet Europaban teljesen eltunt (BP-en kivult talan) es tobb Eu-orszagban sem nagyon van jelen egy ket nagyvaroson kivul ...

Nem hiszem hogy tudod mirol beszelsz Mo-on Lo-ban Ukrajnaban sok szaz tiszta zsido falu (ortodox) volt videken nagyobb varosoknban zsido negyedek es ahogy irod a numerus clausus-ig az ertelmiseg nagy reszet adtak orvosoktol muveszekig. Ez Hitler nelkul plane fenn maradt volna

zoldzeller 2018.06.01. 19:00:45

@gabors: a varosi zsidok jelentos resze asszimilalodott volna, jellemzoen ok voltak ertelmisegiek, es jellemzoen kevesbe vallasossak. . A videki, falusi zsidok tobbsege nem volt ertelmisegi, fuvarozasbol, kereskedelembol eltek.
Ahogy a mai ultra ortodox zsidok jelentos resze sem ertelmisegi....

zoldzeller 2018.06.01. 19:03:37

@négyzet: utanna olvastam es igazad van Klebelsberg kapcsan. De azt nem is irtam, hogy csak a fasori gimi volt jo, hanem azt, hogy valami furcsak oknal fogva ott tortent meg, hogy az iskola tobb nobel dijast is ki tudott termelni: mert kivalo tanarok voltak es mert az ott tanulo diakok minosege is adott volt hozza.

zoldzeller 2018.06.01. 19:10:06

@csentecsa: veletlenul negyzet-nek irtam, pedig neked akartam valaszolni:)

Arthamyr 2018.06.01. 19:12:23

@csentecsa: Nem vitatom, hogy kell jó gimnázium (sőt ahogy olvastam senki sem vitatta). Csak azt, hogy ez a Nobel-díj legfontosabb komponense, főleg most. Szerintem nem.

A Nobel-díjat meg nem én hoztam fel mint annak mérésére alkalmas dolgot, hogy egy ország oktatása milyen jó. Azért az utóbbi 80-100 évben némileg fejlődött a tudomány is.

Egyébként nem tudom, milyen a finn oktatás, már azt sem nagyon, hogy magyar milyen, mivel elég vettem benne részt. Mondjuk ahhoz nem kell benne részt vennem, hogy arra a következtetésre jussak, hogy a tankönyvpiac erőszakos egységesítése/monopizálása nem a legjobb irány, ahogy az erőszakos központosítás vagy a szakmunkás-termelés felfuttatása sem. Ezt meg pl. véletlen a PISA teszt eredményei is alátámasztják, ahogy olyan emberek beszámolói is, akik valamilyen módon érintettek. Önmagában ezek persze leszarhatóak lennének, de az a baj, hogy nem kell sokat keresgélni, hogy potenciális okokat találjon az ember.

plutonic 2018.06.01. 20:04:21

- aki szereti a sotetet es a hideget, az megerdemli.
- meztelenul szaunazni nyilvanos szaunaban olyan, mintha felnyalnad a Korutrol a friss taknyot. Egeszsegedre!

adg 2018.06.02. 01:41:15

@plutonic: “meztelenul szaunazni nyilvanos szaunaban olyan, mintha felnyalnad a Korutrol a friss taknyot. ”

Miert?

Sütemény1975 2018.06.02. 04:24:07

Nem jó országot választott. Ennyi. Finnorszáhba csak nyáron megye. Akkor kellrmes az idő. Nincs hőség.
Szaunát én se szeretem, semmi pénzért nem mem mennék még1szer.

Bredpitt Monika 2018.06.02. 10:03:46

@gabors: igen, pontosan, ahogy írod, csak sejtem......

és valóban, az is számít, hogy hol élt az USA n belül,

Bredpitt Monika 2018.06.02. 10:09:33

@Zsuzsi65: igen, úgy ahogy mondod, pont azt akartam én is belinkelni, amit te, csak a telefonról nem megy, pont erre gondoltam én is, szóval én ezért a mondatért pontoztam fel Anitát,

nagyon kíváncsi lennék tényleg, hogy Ricsi élt e az USA ban, vagy egyáltalán valaha is járt e ott,

egyébként meg pont ott ahol te élsz, LA ben hívtak fucking bitch-nek a hátam mögött ülő fekete srácok, amikor életemben először autót vezettem, úgy hogy nem volt mellettem senki,

amikor jobbra indexeltem, de balra kanyarodtam, akkor kaptam a kedves jelzőket, (végtelenül ijesztő élmény volt pont ebben a városban kezdeni az autóvezetést, de ott megkaptam a kiképzést)

zoldzeller 2018.06.02. 21:29:33

@csentecsa: ha az oktatasi rendszer adta volna a tudost akkor orszagos szorast latnank, ezzel szemben szinte az osszes kesobbi hires tudos budapesti, ertelmisegi csaladbol szarmazott (es erdekes modon nehany par kozpiskolabol kerult ki). Ok Klebelsberg nelkul is jartak volna iskolaba.

A klebelsbergi rendszer arrol szolt, hogy videken uj iskolakat epitettek, kozpontositatottak a tantervet, a tanarokat eleg jol megfizettek, es a parasztok gyerekeinek is minimum (ha jol emlekszem) 4 elemit el kellett vegeznie. Neki koszonhetjuk, hogy vegre videken is megszunt az analfabetizmus. (es tudom, hogy meg sok mas, mert a tema erdekes, ezt itt el is olvatam: trainingandpractice.hu/sites/default/files/kepzes_es_gyakorlat/tanulmanyok/02-Kozak_Csaba-tanulmany.pdf).
De az alfoldi falvak gyerekeibol nem lett tudos, Nobel dijat pedig egy sem kapott.
Ha belegondolsz maga a finn oktataspolitika, minimum celja, nem all tul messze ettol. A legutolso lappfoldi falu diakjai is ugyanazt a tudas minimumot kapja meg amit Helsinkiben is megkap az atlag diak.

Ez hasonlo mint a sport, a cel, hogy minel tobben sportoljanak, es nem az, hogy mindenki olimpikon legyen.

flash.gordon · http://kulhonban.blogspot.co.at 2018.06.04. 14:01:32

@London2009: Egyébként Londonról én is ezt hallom mindig, hogy mocskos, drága és tele van migránssal. Akkor ez nem igaz?

flash.gordon · http://kulhonban.blogspot.co.at 2018.06.04. 14:16:52

Nekem nem jött be a posztoló stílusa. Vhogy azt a magyaros mentalitást vélem felfedezni benne, hogy személyes támadásnak vél minden kritikát, amit Finnekkel kapcsolatban megfogalmaznak. És ebben a szellemben is tromfol vissza.
Az is tipikus, hogy rögtön a posztoló hitelességét kérdőjelezi meg: "nem mondhatja el magáról, hogy az adott országban él" Miért, aki Finnországban tanul egy iskolában az nem ott él? Tipikus magyaros faszméregetés.
A szaunánál meg tudom érteni a kis hölgyet. Otthon ruhás szaunához szokott ott meg nem az van. Ennyi. Az időjárásnál végképp nem értem mit kell kötekedni. Neki sok minden nap a -20 fok neked ez álmaid netovábbja.
Amit az oktatásról írtál egyenesen nevetséges. Még véletlenül sem arra reagálsz,amit ő hanem nagyképűen lesajnálod.

Az egész posztot felesleges volt megírni.

négyzet 2018.06.05. 16:16:53

@plutonic:
törölközőre kell ülni, és ennyi. Akik rendszeresen szaunáznak, azok ismerik az etikettjét, meg ki is van írva mindenhol, szóval előtte tusolás az alap.
Szerintem ennél nagyságrendekkel nagyobb fertőzési veszélyt rejt az egyszerű strandolás 30 fokos vízben.

ételizésítő 2018.08.07. 03:06:33

Az a ritka eset állt elő, hogy a cikk minden szavával egyetértek.

ételizésítő 2018.08.07. 03:07:06

@labirintus1:
Mondjuk ismeri a helyesírást. Veled ellentétben.
Az is egy komoly fokmérő ám.

@kardio1:
Nyilván ha eltöltesz ott egy éjszakát, már nyilatkozhatsz róla, mi ott a 10 legrosszabb dolog. Nagyon értelmes nyilatkozat lesz, minden bizonnyal.

@Bredpitt Monika:
Tanulj meg számolni, sokat segít, ha eredményeket akarsz kimutatni.

@kék madár:
Akkor az idegennek nem kell odamennie.
A nudista strandon (Magyarországon) is ki van írva, hogy kötelező a meztelenség, és bizony rád szólnak, ha fürdőruhában próbálkozol.

@zoldzeller:
Ahol én Finnországban szaunáztam (elég sokfelé), ott nem volt szokás a lepedő. Meztelenség volt. Esetleg a padra raktak valami textilt, amire ráültek.

@csentecsa:
A finneknek csak 5 Nobel-díjasuk van.
De azok mind Finnországban is éltek/élnek.

Magyar(országi) származású 13 van, de azok közül csak EGY élt Magyarországon, Szent-Györgyl Albert, és ő is zsidó (ahogy a többiek nagy része is, kevés a szittya magyar). Persze gondolom, ilyenkor nem számít, hogy zsidók voltak.

De azért voltak olyan embereik is, mint Anvar Aalto, vagy Linus Torvalds, aki a Linuxot kitalálta, ami most kb. minden lapos tévén, a mobiltelefonon 95%-án (Android) stb. fut. Ők nem a múltban, hanem a jelenben élnek.
Egyébként olimpiai bajnokaik is voltak, kb. 100, a téli olimpiákat tekintve meg szarrá alázzák a magyarokat (43 arany - a magyaroknak 1 (egy), azt is az idén nyerte két kínai, eddig egy sem volt).
Meg ők mondjuk feltartották a ruszkikat is, alig pár tízezres hadsereggel. Ellenben a hős magyarok mit is tettek a Don-kanyarban, sokkal nagyobb létszámú hadsereggel?

@gabors:
A magyar szaunákban ugyan nincs kiírva, hogy csak mezítláb, de van egy papucs áthúzva ábra. Kb. senki nem képes felfogni, mit jelenthet.
Ahogy azt sem (az szöveggel van), hogy a nyugágyakat csak addig foglald, amíg rajtuk fekszel.
Ehhez képest a sok barom rajta hagyja a cuccait, hogy amíg elmegy 1-2 órára, addig senki ne használja, és legyen neki ágy, mikor visszajön. Én mondjuk le szoktam pakolni az ilyen faszok cuccait a földre, ha nincs szabad ágy, és lefekszem.

0214 (törölt) 2018.09.25. 06:22:07

@ételizésítő: ! Érdekes válaszok ezek :-) .
Nekem a @csentecsa: hozzászólására adott válasz verte ki legjobban a biztosítékot.
Arra tippelek, hogy ebben az esetben a tájékozatlanság rosszindulattal párosult.
A magyar Nobel díjasok közül nem egy élt Magyarországon, hanem kilenc.
A zsidóság Európában nem egy nép hanem egy vallás, sok "szittya magyar" is zsidó!
Szellemi téren a finnek nem tudnak versenyezni a magyarokkal, nem is akarnak. Semmi értelme szembeállítani a Linux "feltalálóját" a Word, Excel magyar megalkotójával.
Ahol "állandóan tél van", ott bizony születhet sok téli olimpiai aranyérem, míg egy olyan országban, mint Magyarország meg nyári olimpiai. Mi értelme van ilyen szembeállításnak?
A finn-orosz háború valóban egy elképesztő hőstett, de ha nincs a -20 - -50 fokos hideg és .... a magyarok hadianyag és felszerelés segítsége, akkor nem sikerült volna. Gondolom az tisztán megvan, hogy egyetlen ország küldött reguláris katonákat /Egy zászlóaljnyit/ és azok a magyarok voltak.
A Don-kanyarban elesett magyar katonák hősiességét megkérdőjelezni ezzel szembeállítva, .. nos ezt már minősíteni sem lehet. Az az orosz hadsereg olyan lendülettel vette volna be egész Finnországot, hogy Svédországban kellett volna fékezniük, nekik a németek sem tudtak ellenállni.
Csak még egy ténybeli tévedés kiigazítás; A finn hadsereg létszáma 250-300.000 fős volt, nőkkel együtt ennek a duplája, de ők a szolgáltatási, gyártási résszel foglalkoztak. A szovjet túlerő ~3,5-4 szeres volt, viszont mindenfelé mocsár, hó, majd jég. Szerencséjükre utak szinte sehol sem voltak, ezért tudtak ~ 1000 harckocsit megsemmisíteni és rengeteg katonát, mert hiába volt papíron széles a front csak 4-5 úton tudtak támadni, a többit a tavak, mocsarak védték.
Ilyen tárgyi tudással nem lenne szabad kommentelni ehhez hasonló komolyságú ügyekben, mert ezt a finnek sem vennék jó néven, ha olvasnák!

0214 (törölt) 2018.09.25. 06:22:57

@zoldzeller: A finn oktatáspolitika megértéséhez ismerni kell a finn történelmet, amit fél liter vodka megivása után mesélhetnek el, bár van aki annyira szemérmes, hogy többre van szüksége!
Nekem már kétszer volt szerencsém meghallgatni.
Nagyon tömören; Valamikor nagyon régen Szibériában a nagy hidegben együtt éltek a lappok, észtek, lettek, finnek és a magyarok. Már nagyon elegük volt, hogy folyton fáznak ezért az előző négy útra kelt, hogy melegebb hazát találjon. Jöttek-jöttek nyugat felé, majd úgy a mai Kijev környékén láttak egy hatalmas, szépen díszített táblát, amin volt egy piros nyíl jobbra és egy kék, ami nyugatra mutatott. A piros nyíl hegyénél volt egy négy részre osztott arany tál felrajzolva. Logikusan a négy család ezt választotta, mindenkinek jutni fog majd egy negyed, gondolták. Elindultak észak felé. Mentek-mentek, az észteknek egyszer csak elege lett, majd a letteknek is. A finnek is feladták egy idő után, egyedül a lappok voltak kitartóak, bár őket egy ideje a víz megfogta. Most azt várják, hogy kiszáradjon az a pocsolya és mennek tovább észak felé.
Egy idő után a magyarok is útra keltek és ők is eljutottak a díszes tábláig, amire rá volt írva, hogy nyugaton kellemes klíma, dús legelők, gazdag folyók. Északra ne menjen senki, mert ott k ... hideg van. Azok számára, akik nem tudnak olvasni, egy piktogramot is rajzoltak, egy nap, ami keresztben át volt húzva.
Ebből a finnek levonták a tanulságot, hogy már akkor is azok jártak jól, akik tudtak olvasni, ezért az oktatásnál nincs fontosabb.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása