2017. július 01. 06:30,  A csodák helye 23 komment

2017. július 01. 06:30 Határátkelő

A csodák helye

Talán emlékeztek még Zsuzsira, ki már két posztot is írt ide. Ő az, tíz évet áldozott az életéből a jogi pálya elérésére és a karrierkezdetre, ám egy idő után megunta a „fiatal értelmiségihez méltatlan” fizetés mellett a napi robotot is. Fogta magát és elment dolgozni egy hajóra. (itt olvashatjátok el a posztot), majd Montenegróban töltött el pár hónapot (erről itt a beszámoló). A mai posztból kiderül, hogy még a konkrét ígéretek ellenére is érdemes fenntartásokkal élni egy-egy munkaajánlat esetén (ez persze nem csak a hajós melóra igaz), és visszanézünk még Montenegróba is.

„A hajós munka kezdetén egyértelművé tették, hogy itt bizony rugalmasságra lesz szükség. Emellett persze egyéb szuperképességeket is ki kellett fejlesztenem, néha kevesebb sikerrel.

Nem vicceltek. Az eddigi 2-2 hónapos szabadságaim után most eleve 3 hónapra küldtek haza, majd 3 nappal az indulás előtt értesítettek, hogy az indulás legyen inkább 20 nappal később.

Eddigre a montenegrói albérletből kiköltöztünk, én pedig Magyarországra jöttem, mert innen szólt a repjegyem. Újratervezés, hol, miből lakni, stb. Majd a +18. napon - miután több e-mailben kértem, hogy küldjenek repjegyet - értesítettek, hogy elérhető repjegy hiányában ismét nem mehetek.

Ekkor már új dátumról sem volt szó. Teltek a napok, végül ismét plusz 3 hét lett. Most van repjegy is. Igaz, Budapest - Isztambul - Houston, de a semminél sokkal jobb. Mire megjelenik a poszt, már úton leszünk Montego Bay felé. Vagy nem. Mert itt az a biztos, ami már megtörtént.

Budapest montenegrói szemmel

Így viszont, hogy nem Montenegróból esek be a hajóra, volt másfél hónapom ülepíteni a balkáni élményeket, illetve megmutathattam Budapestet egy montenegróinak.

Végre én voltam otthon, én értettem mindent, nagyon vártam már ezt. Emellett a negatív tapasztalatok is megszépültek a hazajövetelem óta, úgyhogy most csak remek dolgokat fogok írni.

A montenegrói például annyira komolyan veszi a lustaságával kapcsolatos viccelést, hogy kevéske séta után a Széll Kálmán téren a mozgólépcsőt meglátván így kiált fel: Finally, Montenegrin stairs!!

A gulyás és főleg a lángos nagyon ízlik, csak néha sóhajtozik, hogy szép-szép, de itt nincs elég hegy. A magyar domborzati viszonyok miatti sopánkodást csak akkor függeszti fel, amikor rádöbben, hogy éppen a Duna alatt megyünk át a metróval. Hoppá! No, de nagyon szép hely ez, csak elférne még pár hegy...

Az egyetlen szakáll és szoknya nélkül

Tavaly a szezon kellős közepén a tengerparton jártam, idén februártól májusig távol a tengertől, így az ország teljesen más arcát is megismerhettem.

Mindenképpen szerettem volna megnézni Ostrogot, a hegyfalba épített ortodox templomot. Mindenkinek ajánlom, Nikšićből elérhető vonattal és busszal is, de az apátság a megállóktól elég messze van, így a legjobb megoldás autó híján a taxi. Márciusban nem özönlik el a kíváncsi külföldiek, én voltam az egyetlen, akinek nem volt se szoknyája, se szakálla.

A legendák szerint mindenféle csodák történtek itt, betegek meggyógyultak, a bomba nem robbant fel, stb. Nem vagyok hívő, pláne nem ortodox, de maradandó élmény volt az épület, az elszigeteltség érzése, a hely hangulata.

A januárban ünnepelt karácsony miatt egyébként ismételt ajándékra apelláltam, de az kevésbé szokás, cserébe egyáltalán nincs locsolkodás. A tojásfestést viszont nem lehet megúszni, csak nem hétfőn történik, hanem pénteken.

Kotor, a sziklára ugró kiskecske

Nekem az eddigiek közül a kedvenc helyem mindenképpen Kotor és környéke. A Rorschach-teszt mintájára gondolkoztam azon, mire emlékeztet az öböl fjordszerű, cifra alakja, eddig a sziklára ugró kiskecskére jutottam.

Emiatt - bár a távolság nem jelentős - autóval elég hosszú az út Herceg noviból Kotorba. Tivatnál a komp nagyon sűrűn jár, a tavalyi 3.5 eurós ár helyett idén 4.5€ a jegy a túloldalra.

A Tivatban épült jachtkikötő-szállodakomplexum, a Porto Montenegro mindenképpen megéri ezt az összeget. Tudtommal a komp helyett hidat nem terveznek több okból sem, például túl mély a víz és nem illene a környezetbe sem. Így viszont figyelni kell, mikor megy az utolsó komp.

A tengeralattjárók szerelmesei találhatnak Tivatban egy hajózástörténeti múzeumot és egy bejárható jugoszláv tengeralattjárót is. Ez mondjuk nekünk annyiban volt élmény, hogy láttunk a miénknél is kisebb kabint. Ráadásul fele annyi kabinja van, mint a dolgozók száma, és amíg az egyik dolgozott, a másik aludt.

Kotor óvárosa gyönyörű. Itt kikötött tavaly még a hajós cég egyik legújabb óceánjárója is, mielőtt elhagyta Európát. Sok cikk jelent meg arról, hogy Dubrovnikhoz hasonlóan hamarosan korlátozhatják a turisták számát a zsúfoltság miatt, illetve a sok szálloda és egyéb modern épület veszélyezteti a város UNESCO listán évtizedek óta elfoglalt helyét.

Ottjártunkkor éppen az óváros kövezetét újították fel, a köveket gondosan beszámozták, hogy eredeti helyükre kerüljenek vissza. Nehéz eldönteni, hogy Kotorban van több macska, vagy Nikšićben taxi, de látogatható a macskamúzeum, és temérdek cicás szuvenírrel gazdagodhatnak a mačkabarátok.

Innen érhető el egy hosszú, szerpentines úton a Lovćen és a tetején a Njegoš-mauzóleum. Buszokat itt felmenni nem láttam, az út motorosok kedvelt gyakorló helye. A mauzóleumnál még április végén is hógolyózhattunk.

Amikor tavaly először voltam úton Montenegróba a repülőről az érzésem támadt, hogy itt senki sem lakik és csak hegyek vannak. Ez mára sokat változott.

Lesz mire visszaemlékezni a hajón a dolgos hétköznapok és hétvégék során, és tervezgetni a következő szabadság eltöltését. Addig is irány Mexikó, Belize, Honduras, és az egyik kedvencem, Key West.”

HÍRMONDÓ

Kezdődjön a hétvége ausztriai állásokkal!

Tudjuk, hogy szombat reggel mindenki a Balaton vagy más vízpart felé tart, de a reggeli kávé mellett azért érdemes átfutni pár érdekesen hangzó ausztriai állásajánlatot. Elvégre sosem lehet tudni...

Mennyiből lehet jól megélni ma Magyarországon?

Rengeteg statisztika létezik a címben feltett kérdés megválaszolására, ám ezek sokak szerint sokszor köszönőviszonyban sincsenek a valóságban. Most egy érdekes kezdeményezés keretében nőket kérdeztek.

A kormány az elvándorlás csökkenésére számít

Miközben a legfrissebb statisztikai adatok szerint 700 ezerrel nőtt a foglalkoztatottak száma 2010 óta, a kormány szerint a hatéves bérmegállapodás és adócsökkentési program újabb lendületet adhat, és az elvándorlást is csökkentheti.

Recseg-ropog a brit kormány

Egyre paprikásabb a hangulat a brit kormány tagjai között, a hónap eleji, a vártnál rosszabb választási eredmény kezdi éreztetni a hatását – írta a Financial Times.

Magnemzet lenne a szlovák

A szlovákok nem csak kitartanak az Európai Unió mellett, a lakosság többsége egyenesen azt gondolja, országuknak szorosan együtt kellene működnie a legfejlettebb európai országokkal.

Címkék: Montenegró

DieNanny CH 2017.07.01. 07:00:00

Nagyon jók a képek, köszi.

portugéza 2017.07.01. 10:22:55

Köszi, hogy ezt is megírtad. Olvastam volna még, persze én telhetetlen vagyok, ha Montenegróról, általában a Nyugat-Balkánról van szó.

A Komp Lepetane és Kamenari között (Verige-szoros) jár. Régebben gyalogosan ingyenes volt, ez nem tudom, változott-e.

www.ferry.co.me/EN/RedVoznje.html

Most a nyári menetrend van fent, de úgy tudom, egész évben a nap 24 órájában jár. Igaz, éjszaka csak óránként. Tavaly cikkeztek a helyi sajtóban egy hídról, ami azeri tőkéből épülne. De mostanra már megtanultam, a világnak azon a részén (is) fenntartással kell kezelni ezeket az információkat. Például évek óta ígérgetik az ulcinji aquapark megépítését is, egy török cég építené, a legutolsó határidő tavaly június volt. Azóta se tudok róla, hogy megvalósult volna. Samo polako! :)

Engem Tivat nem fogott meg. Igaz, fényképek alapján a szomszédos Donja Lastva szép, de odáig már nem mentem el. A Porto Montenegro hangulatára rátelepedik a pénz súlya, művi az egész nekem. Modernnek modern, de a világon bárhol lehetne. Azért itt épült, mert a montenegrói állammal kötött megállapodás alapján jövedékiadó-mentesen tankolhatnak a gigajachtok. A spórolás még a szupergazdagoknak, pl. a szaúdi hercegeknek is számít. :) A szaúdi “jachtflotta” tényleg itt parkol.

Érdekesség, a Porto megépítését egy magyar származású kanadai milliomos, Munk Péter kezdeményezte. Demján Sándornak is jutott benne statisztaszerep. Munk azóta eladta a részesedését. Miután megépült a Porto, utat nyitott a hasonló jellegű luxusberuházásoknak az országban. Most éppen egy nemzeti park területén (!), a Shkodrai (Szkadári)-tó északi partján építenek egy luxus üdülőtelepet (Porto Skadar Lake)…

Szezonban mennek turistabuszok a Lovćenre, a Mauzóleum közelébe. Pár éve az odavezető közút utolsó hajtűkanyarja előtt parkolt a buszunk. Rövid sétával elértem az első kör alakú épületet, ahol az étterem is van.

Kotor szezonban tényleg zsúfolt, nyáron napi egy (vagy akár 2-3) óceánjáró megáll, és ezrek lepik el hirtelen. Majd másnap ismétlődik ugyanez, + ugye a “normál” turisták. Nem kánikulában bűn kihagyni az óváros feletti erődöt. Sok a lépcső, a papucs ellenjavallt. A kilátás világszínvonalú.

Lunacica 2017.07.01. 10:58:18

Annak idejen, meg a '80-as evekben a szuleimmel en kb 3x voltam az akkori Jugoszlaviaban :)
Szerettem ott, emlekszem erre a reszre is, a hajtukanyarokban anyam nagyon felt, a szakadekos hegyoldalon leborult es kiegett buszok emleke jon elo,valahanyszor olvasok rola , a dubrovniki belvaros, gyonyoru volt, es emlekszem akkora gomb fagyit adtak egy adagba, hogy csak amultam. De elveztem hogy az enyem :)
Akkor meg nem nagyon volt- legalabbis nem emlekszem a hajok latvanyara :(. Kotor is tenyleg szep, azt hiszem itt van a rengeteg lepcso a hegyoldalon. Mi a budvai parton- erre emlekszem a fura neve miatt :) - voltunk es utana dubrovnik alatt, split volt a hely neve.
Amire meg emlekszem a kristalytiszta viz, es tengerisunbe lepett a tesom es apa :( orakig szedte anyam a tuskeket
Tovabbi sok sikert neked, aztan irj meg!!

Tke 2017.07.01. 11:19:01

Kellemes, laza poszt a szombat reggeli újságolvasáshoz. Pont érdekel a terület, így meg is köszönöm:)

Csodabogár 2017.07.01. 11:22:12

Ha Munk él még akkor 90 éves, de mintha már meghalt volna. A valamikori Jugoszláviában jártam én is, körbe utaztuk egészen le az Albán határig. Sok szép hely volt, de az akkori körülmények nemigen tetszettek. Ma meg biztos a sok turista nem tetszene.
A poszt jó meg érdekes is. Eltünődtem, hogy az ilyen meghosszabbított szabadság idején jár valami pénz?

A hirekhez. Az természetes, hogy egy egyedülálló többet költ mint aki családban él. Az egész rezsit maga kell,hogy fizesse + itthon még az élelmiszereknél nincs divatban az egyszemélyes adagok árulása. Külhoni statisztikák ezt mindig figyelembe veszik, hogy az egyszemélyes háztartás többe kerül, mint a családi.

portugéza 2017.07.01. 12:22:56

@Csodabogár: Munk Péter még él, 89 éves. De pont a romló egészsége miatt adta el a bizniszei, elsősorban a tengerentúliak egy részét.

gabors 2017.07.01. 12:38:57

Happy Canada Day !!!!

Boldog Szuletesnapot Kanada !!!!

gabors 2017.07.01. 12:49:27

"leszünk Montego Bay felé"

maradj ott biztos van munka ott is !!! a legszebb ahol voltam (persze nem a turistas resz !!!)

Shaktee 2017.07.01. 14:49:23

@Lunacica: Megjártuk mi is, még a hetvenes években.

Az első "nyugati" élményünk volt.

Ami a legjobban megmaradt bennem, az a tamburák, a zene, s ez a vonzódás máig megmaradt, amikor cincegek kicsit a tamburámon, érzem Dubrovnikot, Kotort..s a többi gyönyörű helyet..

Köszönet a posztért, képekért!

2017.07.01. 15:00:20

Jó hangulatú írás, tetszett.

Shaktee 2017.07.01. 16:55:23

Eső szünetel, emberek a Halleluját éneklik a parlament előtt.

Bring it on Bono, we are coming

Herr Géza 2017.07.01. 17:32:44

@Lunacica: "...es utana dubrovnik alatt, split volt a hely neve. "
Ööö, Split jóval Dubrovnik "fölött" van... Vagy fordítva néztétek a térképet, vagy van ott is vmi Split nevű hely? Vagy csak régen volt? :D

Herr Géza 2017.07.01. 17:36:59

@cat power: Bonoért és a U2-ért irigyellek rendesen... :)

Shaktee 2017.07.01. 17:43:13

@Herr Géza: csak most fértünk fel egy buszra...:)

Lunacica 2017.07.01. 18:47:19

@Herr Géza: szanom- banom, elegge regen volt mar amikor ottjartunk utoljara '89-ben
Felette vagy alatta, ugyanaz a tengerpart lenyegeben.

Shaktee 2017.07.02. 01:55:28

@Herr Géza:

youtu.be/PVkRX8obhZA

4-5 órát kellett várni amíg átmentek az emberek a bizonsági őrökön..lehetett volna több vizsgáló állomás is.

Fuck ISIS..:(

Shaktee 2017.07.02. 02:17:48

Mit szólsz ezekhez a dolgokhoz, Kámpicsom, introveltál netes harcosom? ;)

montroyal ( CAN qc) 2017.07.03. 01:32:37

@cat power: mi konnyen bementunk oldalrol becsapodtunk a sorba kb ahol elkezdett kanyarogni a sor ... ez nem mindenkinek sikerult mert vegig altak a rendorok .. ma reggel mar nem kisereltuk meg haza jottunk ..