oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2016. augusztus 05. 06:45,  Kétnyelvű gyerekek és 8 hiba, amit elkövethetsz 150 komment

2016. augusztus 05. 06:45 Határátkelő

Kétnyelvű gyerekek és 8 hiba, amit elkövethetsz

Bár statisztikát nem tudok előkaparni (szinte hallom a megkönnyebbült sóhajokat…), de azt hiszem, nem tévedek nagyot, ha úgy gondolom: egyre több szülő próbálja kétnyelvűvé nevelni gyermekét – akár azért, hogy felvértezze egy hasznos tudással, akár azért, mert a határátkelést tervezi, és szeretné megkönnyíteni a gyerek majdani beilleszkedését.

Ha te is hasonló helyzetben vagy, esetleg vannak tapasztalataid és szívesen megosztanád, ne habozz! Küldd el a történeted a hataratkeloKUKAChotmail.com címre!

gyerek_ketnyelvu_foto_raisesmartkid_com.jpg

A szülői lét egyik nehézsége persze, hogy mindenki mindig mindent jobban tud, és tanácsokkal tele van a padlás. A lényeg alighanem az, hogy az ember (vérmérsékletének megfelelően) hallgassa meg ezeket, (olvassa el a vonatkozó posztokat…) – aztán cselekedjen legjobb belátása szerint.

A fentiekkel együtt is érdemes végigolvasni a mai posztot, hiszen annak szerzője, a Bilingual Kidspot oldal tulajdonosa sok olyan szülővel beszélt, akik szembesültek már a kérdéssel – ezekből a beszélgetésekből szűrte le tapasztalatként a leggyakrabban elkövetett nyolc hibát.

1. Azt hiszed, hogy a gyermeked magától kétnyelvű lesz

Az egyik leggyakoribb szülői tévedések egyike azt hinni, hogy mert ő(k) beszél(nek) egy adott nyelvet, automatikusan tovább tudják azt adni a gyermeküknek, holott ez nem így van.

Kétnyelvű gyereket nevelni nem kis erőfeszítést és türelmet igényel, ha nem töltünk vele elegendő minőségi időt, nem játszunk vele, olvasunk neki, beszéltetjük, akkor könnyen passzívvá válhat a nyelvtudása.

2. A tévé sem fog megtanítani neki egy nyelvet

Meglepően sokan gondolják úgy, hogy azért, mert külföldi tévécsatornát nézetnek a gyerekükkel, a gyerek megtanulja az adott nyelvet. Segíteni segít (ez saját tapasztalat is), ugyanakkor bizonyos mértékű alapismeret szükséges hozzá. A nyelvtanuláshoz ugyanis kell az emberi interakció – tehát mint az előbb is írtam, beszélgetni, játszani kell vele, olvasni neki.

3. A drága játékok és segédanyagok mindent megoldanak

Nyilván aki megengedheti magának, hogy mindenféle drága cuccokat megvegyen, az tegye azt, de nem árt tudni, hogy csodát nem érdemes várni tőlük. Leginkább arra van szükség, hogy a gyerek elég bátor legyen ahhoz, hogy megszólaljon az adott nyelven (saját magamról is tudom, hogy ez az egyik legnagyobb gát és leküzdendő akadály, ha ezen túl vagyunk, akkor hatalmas lépést tettünk előre).

Miközben nyilván vannak szuper programok (bár ezek közül is van jó pár nagyon jó ingyenes, például a Duolingo), a leghatásosabb szókincset növelő módszerek egyike, ha olvasunk a gyereknek.

4. Állandóan kijavítjuk a gyereket

Nem csak a gyerekek esetében igaz, de náluk fokozottan, hogy még a legjobb szándék mellett is, ha állandóan kijavítjuk a hibáikat, akkor csak megakasztjuk a beszédben és elvesszük az önbizalmukat. Nyilván a súlyosabb hibákat nem árt megbeszélni, de szerintem sokkal fontosabb, hogy legyen önbizalma a gyereknek beszélni, mint a nyelvhelyesség. Azzal is kell foglalkozni, de csak ha már megszerezte a kellő magabiztosságot. (Persze rögtön akár cáfolhatnám is magam, szóval arra azért figyeljünk, hogy durva hibák ne rögzüljenek.)

5. Nem vagyunk következetesek

Szülőként az egyik legnagyobb hiba, ha az ember nem következetes (speciel ez nem csak a nyelvtanulásra igaz). Ha letettük a garast egy módszer, elképzelés mellett, akkor ragaszkodjunk hozzá (nyilván az értelmes kereteken belül).

6. Soha nem késő

Elképesztő mennyiségű könyv ír néha egymásnak homlokegyenest ellentmondó dolgokat, de azért ne gondoljuk, hogy bármikor is túl késő lenne elkezdeni. (Idősebbek is elkezdhetik, ugye…). Nyilván minél fiatalabb korban kezd el valaki kétnyelvűvé válni, vagy egyáltalán nyelvet tanulni, annál jobb, de ez nem jelenti azt, hogy egy bizonyos kor után ne lenne értelme belevágni.

7. Ne hallgassunk a károgókra!

Ez általában véve is igaz, szerintem, és ebben az esetben is úgy lehet, hogy mindig lesznek olyanok, akik szerint amit csinálunk és ahogyan csináljuk, az nem jó, hülyeség, és ők jobban tudják.

Rengeteg elmélet, elv és vélemény akad, szerintem akkor cselekszünk a legokosabban, ha meghallgatjuk őket (egy ideig), aztán pedig megfogadjuk azt, amelyiket jónak tartjuk. A beszólásokat meg jobb, ha eleresztjük a fülünk mellett, kivéve, ha megbízunk az adott ember véleményében.

8. Ne adjuk fel!

Biztosan lesznek nehéz pillanatok (mindig vannak, az elején főleg), és olyanok is, amikor úgy gondoljuk, az egész nem ér ennyit, hagyjuk a fenébe – de ne hagyjuk! Egyetlen gyerek sem tanul meg egy nyelvet csak úgy, hetek alatt, ne is várjunk gyors és káprázatos eredményeket! A kitartás viszont szinte mindig meghozza az eredményét.

No, most látom csak, ez egy ilyen motivációs poszttá kezd válni, de egy nyári pénteken talán még ez is belefér – most pedig jöhetnek a ti tapasztalataitok!

HÍRMONDÓ

Hogyan lehet magántanuló a külföldön élő gyerek?

Ha már a poszt gyerekekről szól, akkor az sem mindegy, hogy lassan nyakunkon az új tanév, ami sok határátkelő (vagy a gondolattal foglalkozó) szülő számára okoz fejfájást – mi is legyen a gyerek tanulmányaival? Egy történet és lehetséges válasz itt.

Ők is segíthetnek, ha külföldön keresel munkát

A külföldi munkakeresést sokféleképp el lehet kezdeni, próbálkozhatunk egyedül, felkereshetünk munkaközvetítőt, és persze tanácsadó segítségét is kérhetjük. Az mondjuk nem árt, ha megbízható helyre megyünk. Márpedig egy 900 fős tanácsadói hálózat elég megbízható, és mivel ingyenes, olcsóbbat sem egyszerű találni… További részletek itt.

Így nyírja ki magát egy teljes ország

Miközben a nyugati kultúrkörben egyre nagyobb hangsúlyt kap a munka és magánélet megfelelő viszonya, addig Japánban egyre komolyabb problémát jelent a „karoshi”, ami nem más, mint amikor az emberek konkrétan belehalnak a túl sok munkába. Sokkoló, nem? Itt olvashatsz még többet róla.

(Fotó: raisesmartkid.com)

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével! 

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: gyereknevelés kétnyelvűség

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr268945644

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: I. István a magyar történelem első bolsevikja 2016.08.06. 14:59:51

I. István véreskezű király, azaz Vajk volt a magyar történelem első magánvagyonok államosítását végrehajtó bolsevikja, a múltat végképp eltörölni szellemében. E külföldi seregek segítségével hatalomra került király adta oda önként a Bécsi medencét, (...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.08.05. 06:58:59

Kérem szépen...
Ha valaki van aki nem fél megszólalni idegen nyelven az én vagyok. Ha kell ha nem én mindenkivel szóba állok.
Egy fikarcnyi gátlás nincs bennem. Az már egy másik dolog hogy teljesen eredménytelenül.
Se nem értek se nem beszélek angolul még öt év után se.
Ez van.

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2016.08.05. 07:05:09

Én sok olyan magyar anyukával találkozok, akik nem tanították meg a gyereküket magyarul.
:(

@diggerdriver: Nem mindenkinek sikerül megtanulni. Megállod a helyed, ez a lényeg.

firg_firg 2016.08.05. 07:15:18

Pedig egy kis pálinka után bármilyen nyelven folyamatosan beszél az ember.

VPBA · http://albania.cafeblog.hu/ 2016.08.05. 07:42:14

A magántanuló témához: a mi gyerekünk is magántanulói státuszban van Mo-on általános iskolában (nem magániskolában). Egyik ismerősöm, akinek most fogja kezdeni a legkisebb gyereke az első osztályt, ugyanezt szeretné. Azt mondta, Bp-en nincs olyan iskola, ami felvenné magántanulónak, mert mindenhol azt mondták, nem lehet. Holott a 12 éves nagylányt tavaly íratták át magántanulónak. Őket sem értem (hiszen ott az élő példa, miért nem hivatkoznak arra), de az iskolaigazgatókat sem, ha egyszer van egyértelmű szabályozás, miért nem azt alkalmazzák.

Golf2 2016.08.05. 08:02:04

@VPBA: Albániában biztos lehetne magántanuló.

FeketeMacska73 · http://olcsomobilhivas.hu?ajanlom=1ha 2016.08.05. 08:20:50

nesze semmi fogd meg jol poszt... ennel tartalmasabb tanacsokra szamitottunk.

FeketeMacska73 · http://olcsomobilhivas.hu?ajanlom=1ha 2016.08.05. 08:21:57

@VPBA: miert kell budapesti iskola. Magantanulokent annyira mindegy. Videki ami kozel van ugyanolyan joblehet sot.

VPBA · http://albania.cafeblog.hu/ 2016.08.05. 08:33:03

@FeketeMacska73: Én is erre próbáltam utalni nekik, hogy oda kell vinni, ahová befogadják. Ha ennyire ellentmondásos a helyzet, akkor mindenkinek magának kell kijárnia a saját dolgát. Biztos meg fogják oldani.
Volt egy hasonló eset is, az nem magántanulós, hanem óvodás. Másik ismerős szeretett volna visszamenni dolgozni, és a még nem 3 éves gyerekét óvodába íratni, mert bölcsődei ellátás csak a szomszéd faluban lett volna, és nem nagyon tudták volna megoldani azt, hogy áthordják a gyereket, az ovitól meg egy utcányira laktak. Az óvodavezető azt mondta, 3 éves kor alatt nem vehetik föl. Az ismerős kibogarászta a törvényeket, magával vitte és bemutatta. Felvették a gyereket. "Magad uram, ha szolgád nincsen." :)

Taxomükke (UK) 2016.08.05. 09:25:47

@diggerdriver: Csak akarni kell.
A fejedben kell rendet tenni.
Ismerd meg jobban önmagadat.
Járj többet emberek közé.
Keress egy klubot, ahol hasonló érdeklődésű emberekkel beszélgethetsz, pl. Cat Lovers Club vagy hasonló.
:)))))))))))))))))))

macamuca [IHUN] 2016.08.05. 09:29:44

Kétnyelvűség: rokon lány, anya német, apa magyar, a lány 11 éves koráig Mo-on élt és járt iskolába = tökéletesen beszélte -beszéli mindkét nyelvet. Sok év múlva, amikor kisfia született (német apa, és No-ban éltek-élnek), szerette volna, ha a kissrác megtanul magyarul, de azon aggódott, hogy nem keveredik-e össze a gyerek, nem fogja-e keverni a szavakat/nyelveket. Sorolta, hogy "ha így", meg "ha úgy", meg "mi lesz, ha..". És amikor végül rákérdeztem, hogy "mondd, te mennyire kevered a 2 nyelvet?", akkor esett le neki, hogy teljesen feleslegesen aggódott. Ami számára magától értetődő volt, azt szülőként mint lehetséges nehézség-forrást kezelte (és tényleg, nem megy egyik napról /évről a másikra, időt +energiát kell szánni rá, döccenő is tuti lesz, kinek mennyi/mekkora, stb), és mint ilyet, aggódással fogadta. Feleslegesen, de a kiindulási pont az (szülői) érzés volt (félteni a gyereket az esetleges nehézségtől), az értelem csak utána következett (hasznos a 2/több nyelv, saját példája, stb).

2016.08.05. 09:33:44

@diggerdriver:

"Se nem értek se nem beszélek angolul még öt év után se."

Ez mit jelent? Mennyire nem beszélsz/értesz?

macamuca [IHUN] 2016.08.05. 09:45:00

Magántanuló:
Nyers leszek.
Mi a búbánatos lófüttynek terhelik duplán a gyereket????
A kiköltöző szülők az új lakhelyen /nyelvi közegben / munkahelyen /stb X mennyiségű nehézséggel kerülnek szembe. Ugyanez a helyzet a gyerekkel is. Csak a gyerek vállára még rápakolnak még egy adagot, a mo-i suli tananyagát/elvárásait, merthát jó lesz az még esetleg, egyszer, talán....
Ha visszaköltöznek, a kinti suli eredményeit elfogadják. Ha valamiből netán különbözeti vizsgát kell tenni, akkor majd megtanulja a gyerek akkor, amikor tényleg szükség lesz rá, és nem esetlegesen, a kikötözés pillanatától, a gyerek számára is létező kezdeti nehézségek mellé, plusz feladatként.
Vagy a kedves szülő is tartja a kapcsolatot a volt mo-i munkahelyével és folyamatosan próbál megfelelni (=konkrétan dolgozik és teljesít) a régi helyén is, mert hátha visszamegy esetleg??? Vagy ezt a dupla terhet csakis a gyerekének osztja ki, "szeretlek, kincsem!"-felkiáltással???

És most lehet megmagyarázni, hogy miért is jó mégis a dupla teher a gyereknek, amikor a szülői bizonytalanság ("lehet, hogy esetleg visszaköltözünk egyszer, majd.., akkor majd jól jöhet esetleg") szeretetnek nevezve a gyereken csapódik le...

Karma17 2016.08.05. 09:45:23

Nekem igy egy ev ittlet utan a napi kommunikacioval nincs gondom, a 90%-at ertem annak amit mondanak. Ambar ha eppen mashol jar az agyam, es nem figyelek tudatosan, ugy szolnak hozzam, akkor altalaban vissza kell kerdeznem.

Viszont ha beulink ebedelni/vacsorazni a munkatarsakkal, akkor mar kuzdenem kell, hogy megertsem oket, es ennek nem feltetlen csak az akcentusuk az oka, szerintem legalabb annyira az eltero kulturalis kozeg.

A beszedet meg inkabb hagyjuk, mert az akcentuson tul is, nagyon sok hibaval beszelek meg.

Karma17 2016.08.05. 09:47:23

@macamuca [IHUN]: Mi gondolkodtunk a magantanulosagon, de elvetettuk, az egyetlen dolog, amit tanitani szeretnenk neki, az a magyar nyelv, hogy olvasni, esetleg irni is tudjom magyarul.

VPBA · http://albania.cafeblog.hu/ 2016.08.05. 10:11:01

@macamuca [IHUN]: Mivel úgy érzem, nekem (is) szól a kommented, hadd fejtsem ki kicsit részletesebben, nálunk mit jelent ez a dolog. A mi gyerekünk, ahogy írtam, be van íratva magántanulónak Mo-on. Életében nem volt benn abban az iskolában, anyukám szembeszomszédja intézte a papírokat, mert ő ott tanít (de természetesen a kisfiunkat mindenki ismeri). Az első két évből megvan a hivatalos vizsgája, mert engedték távban vizsgázni. A 3. osztályos vizsgára már haza kellett volna utazni és személyesen viszgázni. Mivel 5 éve nem voltunk Mo-on, és csak ezért nem is szándékozunk hazamenni, a többi év vizsgáját majd leteszi egyben, úgy, ahogy Gál József vitorlázó gyereke is tette anno. :)
Mivel a mi kisfiunk nagyon könnyen tanul, és mindenből jóval előrébb jár, mint a korosztálya, ezért egyelőre nem megterhelő számára, hogy szinte csak a magyar nyelvvel és helyesírással foglalkozunk. Mivel rengeteget olvas magyarul, ez sem jelent számára olyan nagy megerőltetést. Magyar történelmet sem tanultak eddig, abból csak annyit tud, ami egy ennyi idős gyerek átlagműveltségéhez kell. Szeretnénk, hogy a magyar nyelvet tudja és szépen használja (szerencsére így van), valamint képben legyen azért, hogy mit tanulnak a magyar gyerekek, pusztán ezért csináljuk így. De amennyiben úgy látjuk, hogy tényleg megterhelő lenne számára, hagyjuk az egészet a fenébe.
Hozzá kell még tenni, hogy az albán oktatás szerencsére nem terheli túl a gyerekeket, és az iskolában eltöltött 4 óra és 10 perces házi feladatok mellett nem hinném, hogy belehal, ha egy kicsit forgatja a magyar tankönyveket is.
Remélem, most már érted, mit takar ez az egész nálunk.

Herr Géza 2016.08.05. 10:17:00

@Taxomükke (UK): Cat Lovers Club és Digger????? LOL!!!
Így reagált a macskánk, amikor mondtam neki, hogy elmegyünk Diggerhez:
www.mycloud.ch/l/#L00EAFFCB5BF8193D65220F97C3763A12D54E6FE56C91EC6F71ABCB6F4742874
:)))))

Csodabogár 2016.08.05. 10:17:52

@svájci sapka (ch): Sajnos én is több ilyennel találkoztam, mint olyannal ahol a gyerekek 3 nyelvet beszéltek, mert anyuka angol, apuka magyar és az iskola svájci volt. Mindegyik érettségizett és tovább tanult. Hozzá tanultak az alaphoz franciát, olaszt és spanyolt. De láttam ugyanez magyar - lengyel házasságban is, ahol az iskola svéd volt.
Érdekes módon mindkét helyen az apa volt magyar. A gyerekek érdekes módon képesek voltak mondat közben magyarra váltani, ha megjelent az apa.

Herr Géza 2016.08.05. 10:26:28

@diggerdriver: De legalább bevallod, vállalod. Hány hasonló embertől hallottam már, hogy "már majdnem perfektül tudok akármiül".
Ja, hangsúly a "majdnem" szón, azt meg ugye nehéz egzaktul definiálni.... :))))

macamuca [IHUN] 2016.08.05. 10:40:50

@VPBA:
Nem, nem neked szólt, illetve nem szólt konkrétan senkinek.
Hogy a ti esetetekben a gyereknek mekkora kapacitása van (idő, energia, figyelem, stb), illetve ebből a helyi suli mennyit vesz igénybe, az egy dolog. Elhiszem, hogy nem jelent számottevő (!!) plusz terhet (elhiszem, mivel anno a lányom is pörgött, mint a búgócsiga, a suli mellett egy rahedli különórára járt, melyekből háromra egyedül iratkozott be, otthon csak bejelentette, hogy ő akkor ide+oda+amoda IS fog járni..., én meg hallgattam a családból a szöveget, miszerint túlterhelem, miért küldöm!! ennyiféle helyre...). Szóval pontosan tudom, hogy gyerekenként változó a konkrét helyzet.
De a pörgő gyerekek mellett a többségnek szerintem plusz munka, plusz teher az iskolai tananyag. Ha van plusz energia, akkor szerintem hasznosabb, ha a gyerek érdeklődésének megfelelő plusz elfoglaltság köti le: sport, hangszer, kórus, tánc, kézműves dolgok, színjátszó kör, nyelvtanulás, akármi. Igen, nem biztos, hogy van a közelben, ekkor a szülőnek plusz teher, ha hozni-vinni kell, ha fizetős program, akkor szintén plusz, a szülőnek, ezt nem vitatom (tapasztalat, mindkét téren).
A magyar nyelv megőrzése: nyelv használata a családban, magyar nyelvű könyvek/olvasás (ez észrevétlenül karbantartja a helyesírást is), magyar nyelvű filmek/műsorok. Amit így megszerez nyelvi tudásként (szókincs, nyelvi fordulatok, kifejezések, beszédkészség, helyesírás), azon lényegesen nem javít az sem, ha a magyar iskolarendszerben hivatalos tantárgyi vizsgát tesz pld történelemből, fizikából, stb (az alsó tagozatos vizsgák után a felső tagozat, illetve a gimi tananyaga már több időt/energiát igényel, szóval kb 10-11 éves kor körül/fölött igazán hangsúlyos a dolog).
Tehát ne vedd személyeskedésnek, nem annak szántam.

Herr Géza 2016.08.05. 10:41:54

@VPBA: A mi időnkben alkalmazott megoldás teljesen kelet-európai volt: pont a "ki tudja, hogy bírja a család" gondolatot fejben tartva mi is (naivan) azt hittük, hogy magantanulóként majd mi folytatjuk a gyerek magyar/töri tanítását (2. osztályt végezte az általánosban akkor). Az igazgatónő reakciója a "hogyan, miből, mikor kellene vizsgáznia" kérdésre: menjünk isten hírével, tegyünk belátásunk szerint, a gyerek marad jogviszonyban -papíron- a suliban, és ha egy-két éven belül hazamegyünk, akkor a régi osztályában folytatja, mint ha mi sem történt volna. A tudás esetleges pótlását az egyes tárgyakból meg majd akkor megbeszéljük.... Örök hálánk ezúton is neki, csak azért nem írom ki a monogramját sem, mert ma biztos baja lenne már ebből.... :(
Aztán egy év után feladtuk a magyar anyag "erőltetését" :D
A magyar nyelvvel nincs gondja (oké, a helyesírása nem éppen tökéletes...), a történelem meg eleve érdekli, így szerintem annyit, de lehet, hogy többet is tud belőle, mint a nem annyira érdeklődő, de otthon tanult gyerekek.

London2009 2016.08.05. 10:42:06

@diggerdriver: haha! Ez jo! Biztos vagyok benne, hogy sokkal jobban beszelsz es ertesz, mint gondolod. Ugyhogy ne szerenykedj Digger! : )

Hobbiszakács · http://hobbiszakacs.blog.hu 2016.08.05. 10:45:56

Egykoriban az a mondás járta, hogy „ahány nyelvet beszélsz, annyi embert érsz”. Kivételt ez alól a viccbeli rendőrök és a vályogvetők képeztek. A globalizált PC-nek köszönhető a mondás érvényessége az ép testben ép lélekkel karöltve fokozatosan elkopott. Manapság a második-harmadik nyelvet elutasítók legalább akkora tiszteletet követelnek maguknak, mint amekkora a tucatnyi élő és félhalott nyelvekkel zsonglőrködő, magányos farkasoknak jár. Akkor már inkább az előbbiek!

Svédországban épp most folyik a német (nyelvtanulás) elhanyagolásának az értelmi képességre gyakorolt negatív, vagy - miért ne - pozitív hatásáról. Az emberi agy kapacitásából bőven telik több nyelvre is, de minek!?

Kölyökként három nyelven kommunikáltam, ha nem akartam, hogy minden sarkon megverjenek. Popescu bácsi a szomszédból magyarul beszélt Édesapámmal, aki románul válaszolt neki. Schultz bácsi pedig, hol magyarul, hol románul tercelt, engem pedig németül kergetett le a barackfájukról. Az iskolában oroszból és latinból vizsgáztunk, az angolt a főiskola és a szakma, majd az internet követelte meg. Jelenleg négy nyelven kommunikálok a szomszédokkal-kollegákkal-ismerősökkel, mert hogy néz ki az, hogy az angol anyanyelvűvel svédül beszélek?

Gyakran előfordul - és nemcsak velem - az is, hogy svédhez románul szólok, anélkül, hogy a tudatában lennék. (Bámul ki a fejéből, akkor jövök rá.) Kész bábeli zavarodás, avagy Babelsk förvirring, ahogy azt „mifelénk” mondják. Hát kell(ett) ez nekünk?

:-)

Herr Géza 2016.08.05. 10:59:11

@FeketeMacska73: :D Aranyos a 7. pont: "....lehet, hogy mindig lesznek olyanok, akik szerint amit csinálunk és ahogyan csináljuk, az nem jó, hülyeség, és ők jobban tudják."
Olyanok mindig lesznek. Pl. a poszt írója.... :)))

VPBA · http://albania.cafeblog.hu/ 2016.08.05. 11:02:25

@macamuca [IHUN]: Na a mi gyerekünk pont nem a pörgős fajta, sőt inkább kicsit lustának mondanám, még a 10 perces házik miatt is morgolódik, és nagyon csúnyán ír, mert nem szeret írni. :) Ami persze érdekli, annak rögtön utánaolvas. És döbbenten nézi azokat a szülőket, akik mindenféle különórákra járatják a gyerekeiket, mert szerintük az nekik jó. Én biztos, hogy nem tudnám rávenni ilyesmire. (Az más, ha egy gyerek maga kéri, hogy szeretne járni, mert érdekli valami, amihez fizikailag ott kell lenni, amiket Te is hoztál példának). De ő pont nem ilyen. :)

@Herr Géza: Lehet, hogy nálunk is ez lesz a vége. :) Ha egy kicsit is több erőfeszítésbe került volna, hogy magántanuló legyen (Anyukám nem intéz el mindent, és küldi/hozza ki minden éveben a könyveket) szerintem ő sem lenne most magántanuló. Ilyen igazgatónőből kéne sok, egy kis rugalmassággal olyan sokat tehetnénk egymásért. De én nem hibáztatom őket, úgy általában a magyar pedagógusokat, vannak egy adott helyzetben, abban kell lavírozniuk. Amíg nem voltam a helyükben, nem ítélkezhetek.

Muscari 2016.08.05. 11:02:56

@diggerdriver: mert nagyon keveset hasznalod, ez amunkadbol adodik sajnos. Azzal tudnad ellensulyozni, ha nem csak magyarokkal, hanem mas nemzetiseguekkel is talalkoznal napi rendszeresseggel ugy, hogy sokat kelljen beszelni. Lovesem sincs, hogy ezt hogyan lek=hetne kivitelezni.

macamuca [IHUN] 2016.08.05. 11:03:14

@Karma17:
Olvasni. Magyar nyelvű szöveget.
Anno mesemagazinokkal és meséskönyvekkel kezdtem/kezdtünk, folytattuk képregényekkel (amikor suliba kezdett járni, olvasás tanuláshoz ideális: sok színes kép, kevés szöveg, rövid terjedelem== sikerélmény garantált, miszerint el tudtam olvasni, én, egyedül, így az olvasás egy pozitív dolog lesz, nem egy utált valami... Takaros summát elköltöttem a legkülönbözőbb képregényekre: megérte, nagyon...), ifjúsági kötetekkel, aztán már lányom választotta -kérte a neki tetsző műfajú/témájú könyveket. Volt könyvtárba járás és onnan válogatás, 5 évesen kezdte, az apjával ment, és ő is választott/kért magának egy meséskönyvet, az érdekesebb, mint az apué...
Minden este mesét mondani a gyereknek, közösen olvasni, együtt megnézni egy gyerekfilmet: ez idő. De megéri. Nem csak praktikus haszna lesz később (olvasás, szovegertes, szókincs, helyesírás, stb tekintetében), hanem érzelmileg fontos. Foglalkozni a gyerekkel, időt szánni rá =nevelni. Példával, nem utasítással, közös tevékenységgel. Azt hiszem, itt kezdődik a gond sokaknál: fáradt vagyok, pihenni szeretnék, fárasztó a gyerek..., nézzen tv-t, játsszon, foglalja el magát, ne engem nyaggasson, elvégre őérte dolgozom, miatta fáradok, értse meg és ne zargasson. Aztán tinikorban meg morog a szülő, hogy a gyerek nem mond semmit, a mizujs? kérdésre Semmi. a válasz...
(általánosságban lamentíroztam, nehogy magadra vedd!)

Muscari 2016.08.05. 11:04:43

@svájci sapka (ch): nekem is van egy baratnom, aki igy jart. Ertenek a gyerekek mindent magyarul, de angolul valaszolnak. A nagyszuloket sajnalom nagyon. Most is epp otthon vannak, es bizony az anyukanak kell forditani, vagy a gyerekek mutogatnak. :-(

adamskij · http://adamskij.bandcamp.com 2016.08.05. 11:07:24

@svájci sapka (ch): félreértés ne essék, pusztán partvonalon kívülről beszélek, mert nem vagyok (még) érintett a kérdésben, ámde ha oda jutnék:
szóval egyrészt természetes igény szülői részről, hogy a hozott kulturális tudást és tudnivalót tovább adja a gyerkőcöknek, de egyrészt ez a kulturális táptalaj is változik generációról generációra, másrészt a gyerkőcnek ott van az épp rendelkezésre álló közege, neki ott kell eligazodnia, abban kell helyt állnia. továbbá ha nagyon erőltet a szülő valamit, csak azért sem úgy sikerül, valamint a legrosszabb, ami történhet, hogy a gyerek önvédelemből ellenkezni kezd a ráerőltetett követelmény miatt és akkor az egész pontosan a visszájára sül el.
teszem azt, Svájcban megértem azt a magyar szülőt, aki nem nyomja a magyar nyelvet, lévén ott van három világnyelv és még az angol is. ráadásul a magyar csak a saját közegében használható, csak ott nyer értelmet, ellentétben pl némettel vagy franciával (hogy az angolt ne is említsem).

szerintem a legnagyobb értékek egyike, amit egy szülő a gyerekének adhat a minél több nyelv és kultúra ismerete. utána bárhol leejtheted a gyereket a bolygón, meg fogja találni a helyét.

Evain 2016.08.05. 11:09:44

@Herr Géza: én a második ponton lepődtem meg. Méghogy a tévé nincs hatással a nyelvtudásra? huehuehue...
A héten a fiam azzal szórakoztatta a (magyar) nagyanyját, hogy három nyelven számolt neki.
Köszönjük Dóra felfedező! :D

Oké, azt eddig semmi nem überelte, mikor a vacsoraasztalnál a következő szaladt ki a gyerek száján: Strenght and honor!
:D:D:D

Herr Géza 2016.08.05. 11:09:45

Egyébként nekem is volt ilyen naív elképzelésem, hogy majd a gyerekhez én is németül fogok beszélni pici korától kezdve és akkor máris két nyelvet fog "tanulni". Ja, magyar környezetben, magyar (németül nem tudó) feleséggel, egyszer nem állt rá az agyam, hogy ezt tényleg meg is tegyem....:))) Aztán a sors pár évvel később megoldotta ezt a "problémát". Pedig még kéttannyelvű iskolába is irattuk a kölköt, de két év után kb. 15-20 szóban és ugyanannyi tőmondatban merült ki a tudása. Aztán kikerült N.o.-ba és pár hónap múlva az iskolában történteket nekem már automatikusan németül mesélte el, és mivel akkor még "fordítani" nem tudott, én tolmácsoltam a nejem felé... :))))))

Muscari 2016.08.05. 11:14:30

@Herr Géza: irtam Messengeren, nezd meg gyorsan.

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2016.08.05. 11:23:08

@Muscari: Én sem értem a keresztgyerekem. :(
@adamskij: Az utolsó mondattal egyetértek.
:)
De a magyart sem szabad eltemetni, mert nem tudhatod mikor lesz szüksége a gyerekeknek rá.
Példa. Egyik rokon még az átkosban ment ki Németországba, gyereket nem tanította magyarra. A "gyerek" egy gyárban dolgozott, de leépítés volt. Mondták neki, hogy amennyiben vállalja az áthelyezést a Ma.o-i gyárba, akkor maradhat (azt hitték beszél magyarul). Mikor kiderült, hogy nem, repült. Most ott áll 50 évesen és nem tud elhelyezkedni... Egyébként vállalta volna, mert szereti Ma.o-t.

Herr Géza 2016.08.05. 11:30:16

@Evain: Ajjaj, a fiam még otthon felfedezte a kábeltévén, hogy a rajzfilmek alatt lehet váltogatni a nyelveket nehány adón. Azt vettük egyszer csak észre, hogy ül a TV előtt, folyamatosan kapcsolgatja át a nyelveket, és motyogja a szöveget. Aztán valamiért (:D) a cseh lett neki a legszimpatikusabb. Perceken keresztül tudott csehül "beszélni", de olyan meggyőző magabiztossággal, hogy nekem, ill. bárki másnak, aki egy szót sem tud csehül, simán beadta volna, hogy ő viszont tényleg tud csehül. Mindezt kb. 5 évesen.... :)))

Evain 2016.08.05. 11:39:38

@Herr Géza: bevallom per pillanat ezt élvezem a legjobban a többnyelvűségben, gyerekszáj három nyelven. :D
Esti fektetés, gyerek játszik a fürdőkádban, egyszer csak közli, hogy oh my god! és vigyorog hozzá teliszájjal. :D

LyukasBogrács 2016.08.05. 11:41:00

@FeketeMacska73:
Tévé helyett filmeket kell nézni felirattal. A filmet meg lehet állítani és ki lehet szótárazni a szavakat, amiket nem ért. Nekem az segített.

Golf2 2016.08.05. 12:02:12

OFF. Színes pillanatok London belvárosában:Suspected illegal immigrant cuts himself free from a Polish lorry in the middle of London...Read more:dailymail.co.uk

P.Elliot 2016.08.05. 12:42:22

Nalunk a gyerek itt szuletett ezert megkerdeztuk a gyerekorvost amikor 6 honapos volt hogy a nyelvvel hogy legyen? Azt mondta hogy a sajat nyelvunkon beszeljunk hozza , a gyerek automatikusan fogja erteni a masikat is a mindennapi eletbol. Es ne keverjuk, vagy igy szolunk hozza vagy ugy.
Tokeletesen igaza volt, a kolok 2 eves koraban mar ertette mintket nyelvet, ha mondani akart valamit akkor nekunk jobbjara magyarul mondta, ertette, erezte hogy mi ahhoz a nyelvhez tartozunk igazabol, de ha angolul folyt a tarsalgas akkor angolul mondta.
Azt tartottuk hogy magyarul beszeljunk hozza mind a mai napig, nem akarom hogy elfelejtse, es o jobbjara angolul valaszol,mikor nem akarja hogy masok ertsek akkor magyarul folytatja a tarsalgast, akcentussal persze de folyekonyan.
Ennyit mi elegnek is gondoltunk a jovore nezve, irni nem tud de olvasni igen egy hatarig, illetve kikovetkezteti a szoveget mert mint mondta ez olyan mint a japan iras / vagy valami ilyesmit mondott/, ugy irjak ahogy kiejtik, tehat konnyu.
Ha barmikor Magyarorszagon kellene elnie igen gyorsan felszedne hozza a hianyzo szokincset, fordulatot mert mi eleg valtozatosan hogy ugy mondjam szinesen hasznaljuk a szavakat, ugy is tanulta meg.
Legnagyobb fejlodes eleteben amikor kicsi koraban 1 honapot toltott Magyarorszagon, Budapesten es videken, mire visszajott folyt belole magyarul a szo mert ott nem ertettek angolul, volt hogy keverte egy kicsit, a rokonok mondtak hogy pl. a tyukanyo neninek nevezte az allatot, hehehe....a mesekonyvek ugye meg a noi nem az neni, nem tudta hogy allatnal nem igy hasznaljak.Volt egy par furcsa kifejezese, amikor doltek otthon a nevetestol de nem volt sertodos, o is nevetett es kerdezgette hogy milyen hulyeseget mondtam?
Rokongyerekek is jottek ide akikkel magyarul beszelt, a rokongyerek viszont angolul kezdett potyogni nagyon gyorsan mert ez vitte a baratnokhoz ahol csak angolul tudtak es azok meg oktattak is a kis jovevenyt. Edes, emlekezetes filmem van a kis amerikai baratnokrol ahogy a magyar kislanyt angolul oktatjak, mondtak egy szot es elismeteltettek, aztan kerdeztek hogy hogy mondjak ezt magyarul, azt viszont ok ismetelgettek maguknak,itt vihancoltak orakat, olyan edesek voltak.

P.Elliot 2016.08.05. 13:00:13

@diggerdriver: Viszont magas fokon tudsz magyarul. En ismertem nehany embert itt akinek sehogy nem ment a nyelv, ez erzek kerdese csupan, koztuk egy ovonot, nahat, az volt a csucs ebben, meg a szineket sem tudta elmondani vagy jo 10 ev utan sem, a masik egy mernok, 45 koruli, neki magyar szarmazasu angol nyelvet tanito felesege lett es az sem tudta megtanitani, szalagmunkan dolgozott vegig amig nyugdijba nem ment.
Van akinek nincs nyelverzeke, semmi rossz nincs ebben, ha a hetkoznapi eletben elboldogulsz akkor az eleg is. Azert csak gyulnek a szavak idovel, szerintem lehet hogy pont a nyelvtan ami nem megy neked es ezert nehez osszerakni a szavakat.
Lehet hogy tudok valamit segiteni ebben, a vejem egyszer mutatott valamit hogy o erti amit mi mondunk.A telefonjan megnyomott valami gombot mondott egy mondatot, meg egy nyomas es egy noi hang ugyanazt ismetelte el magyarul, es egy rakas nyelven csak be kell arra allitani. El voltam tole ragadtatva hogy van ilyen, szerettem volna olaszul vagy franciaul kicsit elszorakozni vele de idohiany miatt nem toltottem le, azt hiszem ingyenes, majd megkerdezem tole hogy hogy kell es atkuldom neked,ha ott nem lehet akkor is biztos meg van az europai megfeleloje, na ott a gepeid mellett munka kozben lehet rajta gyakorolni szavakat es mondatokat ha beallitod angolra. Ha 3 mondatot naponta bemagolsz akkor 1 honap mulva csodat latsz es kozben meg eleve be fog allni neked automatikusan hogy aha, ezt en ismerem, tudom hogy igy mondjak.
Egy ismerosom ugy tanult meg mert neki sem igazan ment hogy gyerekkonyveket vett ahol az egyszeru hetkoznapi kifejezesek, parbeszedek voltak, es onnan ment felfele.
Szoval majd megkerdezem a vejemet hogy mi volt ez a program.

P.Elliot 2016.08.05. 13:12:06

@VPBA: Mi sem eroltettunk semmifele kulonorat meg azt sem amikor a lanyomrol azt mondta a rajtanarnoje hogy nagyon tehetsegesen es kulonleges erdekessegel rajzol, erdemes kulonorara jaratni ami kulonben is ingyenes volt az iskolaban, a 7 evesem kicsit buszke volt ra hogy milyen sikert arattak a kepei de nem torodott vele, nem akarta fejleszteni, kicsi kora utan meg rajzceuzat sem lattam a kezeben, / akkoriban mindig mondta az apjanak, 3 evesen hogy papa ha jo leszel, hehehe, rajzolok neked egy krokodilt, miert eppen azt, nem tudjuk/. A padlason valahol nagy mappa van krokodil es mas rajzokkal aminek apa ugy orult/...
Most hogy ez igy eszembe jutott meg fogom kerni hogy rajzoljon nekem valamit, nem fogom mondani hogy miert kerem, kivancsi vagyok ra.
Sportolni utalt, arra sem eroltettem, egyaltalan, semmi iskola utani kulonorara, ha nem szereti, ne tegye.
O minden szabad idejeben olvasott, meg a mai napig is, ez a kulonora neki.
Elnezem azt a sok gyereket akik este vacsoraig be vannak tablazva mindenfelere, gyerekkor, jatek sehol mert keszulni kell a jovore. De megis, most jut eszembe hogy beirattuk balettre mert jo volt a mozgasa, utalta, egy ev utan abba is hagytuk...abbol csak azt szerette hogy a rajztanarnoje vitte el oda a sajat kislanyaval ha nekunk nem volt idonk.

VPBA · http://albania.cafeblog.hu/ 2016.08.05. 13:41:40

@P.Elliot: Teljesen így gondolom én is. Általános iskolás gyereket nem lenne szabad semmilyen plusz feladattal terhelni. Persze, teljesen elfogadom azt is, hogy mindenki maga tudja és az ő felelőssége, hogy mit gondol jónak a gyereke számára. Én is ezt az álláspontot képviselem, amit Te, és sok mindenben egyetértek Vekerdy Tamással is, többek között azokkal, amiket ebben az interjúban mond:
24.hu/belfold/2016/07/25/vekerdy-mi-most-az-ellenkezo-iranyba-haladunk-es-ez-biztos-romlasba-taszit/

A mi gyerekünk is utálja az irányított mozgást, azaz a tesiórákat. Szerencsére abból itt nagyon kevés van. Viszont szívesen játszik, mozog a szomszéd gyerekekkel azt és amit szeretne. Ő is rengeteget olvas, és az internetet is csak információ szerzésre használja, egyáltalán nem játszik. De mivel minden gyerek más, mindenkinek meg kell találnia a saját gyerekének legmegfelelőbb elfoglaltságokat, és biztos hogy van olyan gyerek, akinek a különórás elfoglaltság jót tesz.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.08.05. 14:18:10

@Herr Géza:
Hejjjjj nyárson szalonnával tűzdelve.......
:))))))))))))

Taxomükke (UK) 2016.08.05. 14:20:17

@diggerdriver: Felolem lehet, a nejedet kerdezd...
:)))))

macamuca [IHUN] 2016.08.05. 14:29:57

@diggerdriver:
Ok, köszi mégegyszer Gabriel nevében is :)

Karma17 2016.08.05. 14:33:28

@macamuca [IHUN]: Mi igy csinaljuk most is, este minimum egy magyar mese, de gyakran angol is, bar az en kiejtesem az - hogy is mondjam PC modon - hagy nemi kivannivalot maga utan.

macamuca [IHUN] 2016.08.05. 14:34:53

@Herr Géza:
Hmmm...., szerintem a kétlábú epilált macskák ellen az égegyadta világon semmi kifogása nincsen/nem lenne, tán még a klubtagságot is bevállalná, akár szponzorációval is.
:DDDDDD

Karma17 2016.08.05. 14:36:32

Gyerekszajhoz, amin mi sokat nevettunk, mikor megszolalt a fiam amikor a szuletesnapi party-ja kerult szoba: Szeretném meghívni Alfie's brotherjét.

Ettol kesz voltunk...

Ami meg a mizujs kerdest illeti, hat a mi tortent az iskolaban kerdesre mar az a valasz, hogy nem emlekszem, de ha megkerdezzuk, hogy mit rajzoltal, vagy kivel jatszottal, akkor gyakran kapunk ertekelheto valaszt is :)

macamuca [IHUN] 2016.08.05. 14:59:24

@Karma17:
A kiejtésedre senki nem fog emlékezni 10-20 év múlva, de az esti mesékre, mint szokás, élmény, arra igen. És ez a lényeg :)
Anno lányom mondta meg, hogy aznap este ki meséljen, én, vagy az apja. Én könyvből olvastam fel az általa kiválasztott mesét/meséket, az apja fejből mondott történeteket. Eleinte meséket, amikor ezekből kifogyott, akkor más került terítékre... Akkor lett gyanús, amikor a kb 3-4 éves kölök egyik nap megkérdezte tőlem (ebédfőzés közben, sose felejtem el...), hogy "anyu, szerinted a tektonikus lemezek.........?" Hát Bálám szamara iparitanuló lehetett volna mellettem: meredtem a gyerekre, kezemben a fakanál, arról csöpögött a lé a földre..., majd legyintett a gyerek (az az arckifejezés közben....): "áhhh, majd apu tudja!". Oszt elvonult. Én meg takaríthattam fel a szétcsurgatott lét és gondolkodhattam ezen-azon :DDD

Evain 2016.08.05. 15:00:12

@Karma17: ehhe, holland szavak magyarul ragozása még nálunk is előfordul. :)
Ami per pillanat kavarodást okoz, az a mama szó. Hollandul az anya=mama, nálunk a magyar nagyanyjuk is mama. Na most amikor hollandul magyaráznak valkinek, akkor előfordul, hogy nem hongaarse oma lesz, hanem néha a mama is becsúszik, vagy rám "anya"ként hivatkoznak, ezért volt már, aki azt hitte, hogy az én nevem Anja. :D

macamuca [IHUN] 2016.08.05. 15:11:38

@Karma17:
Ez a lényeg: a konkrét kérdés. Node ehhez konkrétumokat kell tudni a gyerekről (kortól függetlenül): mit szeret csinálni, mit nem, kivel barátkozik, beszélget, miről, pontosan milyen egetrengető dolog történt vele/körülötte (=számára fontos, olymindegy, mi az), ilyesmi.
Amúgy én se szeretem a sima udvariasság (nak tűnő) "mi újság?"-kérdést :D , mármint attól, aki elvileg közel áll hozzám, tehát elvileg sokat tud rólam, ismer, tudja, mi foglalkoztat adott időszakban, stb. Ha mindez igaz, akkor konkrétan rákérdez valamire/valamikre, ha viszont ez csak elvileg igaz, akkor úgysem jegyzi meg a választ sem, tehát nem koptatom a számat feleslegesen és nem terhelem az illetőt, nem rabolom az idejét, stb, a "semmi különös" választ kapja...

Evain 2016.08.05. 15:36:14

@macamuca [IHUN]: no, erre is tudok konkrét példát mesélni. Nálunk a lányom beszoktatása a suliba nem volt zökkenőmentes. Hajlamos volt ő is a "nem tudom" válaszra. Egyik zűrösebb nap végén volt vele egy összezördülésem fektetéskor, aminek világraszóló hisztiroham lett a vége, de nem hagytam annyiban, mert ki akartam deríteni, hogy mi a gond. A végén lenyugodott, teljesen magától beleült az ölembe, és részletesen elmesélte, hogy mit csináltak aznap az iskolában, és megértette, hogy nem zaklatni akarjuk, amikor megkérjük, hogy meséljen a napjáról, hanem tényleg érdekel, sőt, azt is bevezettük, hogy mi is mesélünk a saját napunkról.

Ginix 2016.08.05. 15:53:47

@Evain: ez jó, ha a többiek is elmesélik a napjukat.
mikor au-pair voltam angliában, akkor én dumáltam folyton vacsoránál a napomról meg kérdezgettem őket és az apuka mondta, h ez itt más kultúra, ők nem faggatják egymást, h kényszerből elmesélje a másik, mi volt vbele. én meg mondtam neki, h nálunk ez a vacsora része volt, nem kényszer, hanem őszinte érdeklődés, h kivel, mi történt. addig nem is gondoltam rá, h ezt van, aki kényszerűségnek éli meg. bár lehet, h csak rossz napja volt:)

Evain 2016.08.05. 16:01:29

@Ginix: pedig az ötlet nem is tőlem származott, hanem a fiamtól, aki egyik nap visszakérdezett, hogy na és veled mi történt ma? :D
Asszem aznap volt, hogy a japánok meghajlását gyakoroltuk, ugyanis elmeséltem, hogy megbeszélésem volt két japán bácsival, akik meghajolva köszöntek. :D

Csodabogár 2016.08.05. 16:20:39

@adamskij: Mondják sokan, hogy a magyar minek? Családunkból valaki nagyon régen, egészen hivatalosan férjhez ment egy svéd fiuhoz. Ők akkoriban angolul beszéltek, Svédországban éltek.. Született 2 gyerek, mindkettő remekül beszélt, irt és olvasott magyarul. Gyerekek rendszerváltás körül voltak 20 év körüliek. A fiu elkezdett itt dolgozni egy akkor pici svéd cégnél, ami mára már nagyon nagy lett és remek karriert csinált, végül a cég központjában töltött be igen magas poziciót, majd saját vállalatot alapított. Itthon él, igen jól. Ha nem tud magyarul soha nem kerül ilyen lehetőség közelébe se. A lánynak nem volt elég pontja a vágyott egyetemre, itthon járt orvosira 3 évet, magyarul, majd átmehetett a svéd egyetemre. Tehát mindkét gyereknek nagyon is hasznára vált ez a semmire se jó nyelv.
Az, hogy megtanultak magyarul, az anya konzekvenciáján múlott. Ha másként szóltak a gyerekek mint magyarul, úgy tett mintha nem értené és biztos nem válaszolt nekik.

puhacica 2016.08.05. 16:45:10

multkoriban talalkoztam egy 35 koruli angol novel, kiderult, hogy az anyukaja magyar volt, de meghalt, amikor o 4 eves volt. addig folyekonyan beszelt magyarul, de mivel utana nem volt kivel beszelgetnie, elfelejtette a nyelvet. ilyeneket tud, hogy kerek enni, jo napot... a nagyszulei meg elnek Magyarorszagon, de veluk se tud kommunikalni.

ma meg egy 80 koruli oreg zsido bacsival beszelgettem, kerdezte, hogy honnan jottem. mikor mondtam neki, magyarul valaszolt, hogy akkor lehet beszelni a magyart. azt mondta, hogy o angol, az apukaja volt magyar.

erdekes, hogy van, akinel total kikopik az anyanyelv, mas meg 100 evesen is emlekszik ra. nyilvan fugg ez attol is, hogy mennyit hallja, hasznalja az adott nyelvet, meg ezer mastol is.

macamuca [IHUN] 2016.08.05. 18:31:04

@kardio1:
Az is emlékezetes maradt, amikor ovi középső csoportban az évszakokról beszélgettek, a mit gondoltok, miért van nyáron meleg?, miért van télen hideg?" kérdésekre érkeztek a válaszok: mert süt a nap, esik a hó, és lányom közölte, hogy ez marhaság, a Föld Nap körüli forgása csinálja ezt, mert ellipszis alakú pályán kering, és amikor közel van, meg amikor messze..., és a Föld saját tengelye körül is forog, amikor/ahol éri a Nap fénye, akkor/ott nappal van, ahol meg nem, ott éjszaka, és még a Hold is forog a Föld körül, az csinálja a tengereken az apályt meg a dagályt.
Óvónéni elhűlt, "kitől hallottad ezt?", apukámtól, szóval ez biztosan így van! "Gondolhattam volna", mondta óvónéni, aki sok évvel korábban, fiatal óvónőként az apuka óvónénije volt...
Délután, amikor mentem a gyerekért, elmesélte mindezt, megjegyezve, hogy reméli, mesét is szoktunk mondani neki....

akrosztikon 2016.08.05. 18:34:55

Igazából a legfontosabb pont az 5. Vegyesházasságnál magától értetődő a dolog, külföldön élő magyaroknál, viszont a gyerek születése előtt el kell dönteni, hogy melyik szülő fog a gyerekhez magyarul és melyik az adott ország nyelvén beszélni. Onnantól kezdve pedig ezt kötelezően tartani kell. Nincs váltogatás, nincs megingás, nincs átváltás a másik nyelvre, mert külföldön valójában a magyar nyelv átadásáért kell kaparni, az adott ország nyelve lesz mindenképpen a domináns, szóval az egyik szülőnek muszáj minden körülmények között magyarul beszélni a gyerekhez.

VPBA · http://albania.cafeblog.hu/ 2016.08.05. 18:40:44

@macamuca [IHUN]: Ilyen sztori nekünk is van szintén középsőből: óvónéni kérdezi, milyen színű a Hold, a gyerekek válaszolják, hogy sárga. Az enyém megszólal, hogy a Hold nem sárga, hanem szürke, mert csak a Nap fényét veri vissza. Óvónéni hazament, ellenőrizte a dolgot, és másnap igazat adott neki. És soha nem rajzolt a Napnak szemet-szájat, mert hogy annak nincs. :)
Ezek szerint a Te lányod sem szereti a mellébeszélést, és szerette nevén nevezni a dolgokat. :)

Hobbiszakács · http://hobbiszakacs.blog.hu 2016.08.05. 19:03:35

@Csodabogár:
"A lánynak nem volt elég pontja a vágyott egyetemre, itthon járt orvosira 3 évet, magyarul, majd átmehetett a svéd egyetemre. "

Erről hallottam, az a svéd diák, akit a tanulmányi eredményei nem jogosítanak svéd egyetemen tanulásra, az így szerezhet orvosdiplomát. Nem feltétlenül kell magyarul tudni, hiszen a debreceni Általános Orvostudományi Karon (ÁOK) például 1987 óta angol nyelvű orvosképzés is működik. (Fizess, és tanulhatsz.)

unideb.hu/portal/node/16447

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.08.05. 19:04:59

@macamuca [IHUN]: Te tudsz valamit...
:)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.08.05. 19:11:14

@macamuca [IHUN]:
Apuka iszonyú nagy marhaságot mondott a lányának. Az ellipszis pályának semmi köze az évszakokhoz.

Csodabogár 2016.08.05. 19:20:49

@puhacica: Az én 97 éves barátnőm még nem volt 16 éves, mikor elhagyta az országot. Angol férje lett és azóta is angol nyelvterületen él. Kizárólag velünk beszél magyarul egy évben egyszer, mikor nyaralunk. Nem mondom, hogy nem keresi időnként a szavakat és természetesen nem érti a mai pesti szlenget, de folyékonyan társalgunk ha együtt vagyunk 3 héten át. Angolon kívűl még spanyolul beszél.

Csodabogár 2016.08.05. 19:24:03

@Hobbiszakács: Persze, hogy lehet az első 3 évet angolul is végezni, de ő mint magyar állampolgár (is) gondolom a normál egyetemre járt ingyen. Nem tudom, csak gondolom. Különben svájci magyar barátnőm, kint született fia is itt jár egyetemre. Már nem is kéri át magát máshova, nagyon megszerette Pestet. Azelőtt soha nem járt Pesten. Szülők orvosok és gyakorlatilag soha nem értek rá szabadságra menni.

akrosztikon 2016.08.05. 19:28:42

@Csodabogár: Iszonyúan nagy különbség van aközött, ha valaki 15 éves korában vagy 4 éves korában költözik külföldre. Leginkább ez számít, nem az adott személy jelenlegi életkora. Ha valaki 15 éves kora után csak alkalmanként használja az anyanyelvét, akkor is képes lesz használni egy bizonyos szinten, ellenben ha 4 éves kora után folyamatosan egy másik nyelvet használ, akkor simán elfelejti az elsőt.

Te mire emlékszel abból, hogy négyéves korod előtt mi történt veled? És mire abból, ami 4 és 15 év között történt? Hát nagy vonalakban ez a különbség a két példa között.

akrosztikon 2016.08.05. 19:28:58

@macamuca [IHUN]: @VPBA: Igen igen, nektek vannak a legokosabb és legkülönlegesebb gyerekeitek és ti magatok is nagyszerű és különleges szülők vagytok. Irigyelhettek is titeket rendesen titeket a többiek szülei, hogy szemben az ő középszerű gyermekeikkel a ti legeslegkiválóbb családotok csodagyereke máris csillogtatja különleges intellektuális képességeit.

2016.08.05. 19:55:34

@akrosztikon: Ezek a kitántorgók mind ilyenek. Azt hiszik, hogy lettek valakik azáltal, hogy elmenekültek.

macamuca [IHUN] 2016.08.05. 20:05:53

@diggerdriver:
Ja. Láttam már karón epilátort. Izé, epiláltat. Izé, valami vót ott, istenbizony!
:D

macamuca [IHUN] 2016.08.05. 20:09:26

@diggerdriver:
A sztori a 4 éves gyerek összefoglalója volt egy korábban hallott estimeséről.
Kepler bácsi hátha nem fordult meg a sírjában :DD

macamuca [IHUN] 2016.08.05. 20:10:55

@VPBA:
:D
Nem szereti, de szükség esetén kiválóan műveli....
:DDD

macamuca [IHUN] 2016.08.05. 20:23:10

@akrosztikon:
Valóban, számomra ő a világon a legkülönlegesebb. Gondolom, számodra pedig a tied/tieid.
Azóta eltelt sok-sok év, az intellektus és az intelligencia maradt: jó hasznát veszi a magánéletben, párkapcsolatban, egyéb emberi kapcsolataiban éppúgy, mint választott szakmájában (fodrász). A sokoldalúság, sokirányú érdeklődés és nyitottság ma is jellemző rá, valahogy nem ismeri sem az unalmat, sem a kétségbeesést.
Miért is kellene röstellnem, ha büszke vagyok rá?
Amúgy néhány emlékezetes sztori nem mások ócsárlása: értő olvasás terén van még hova fejlődnöd.
Peace.
:)

szaszo71(D) 2016.08.05. 20:57:00

@Evain: A fiam barátnője Anja, vannak vicces esetek az anya-Anja hasonlóságból. :)

szaszo71(D) 2016.08.05. 21:02:24

@akrosztikon: Ha mindkét szülő magyar, mért beszélne az egyikük nem magyarul a gyerekhez?

Herr Géza 2016.08.05. 21:08:29

@macamuca [IHUN]: Húazannyát de elegáns és úrinő voltál.... Csodállak. :)))

Herr Géza 2016.08.05. 21:11:11

@szaszo71(D): Mert a tutit csak ő tudja, szerinte így van és kész. :)))

VPBA · http://albania.cafeblog.hu/ 2016.08.05. 21:14:47

@akrosztikon: Bántottalak én téged? Csak leírtam egy hasonló sztorit macamuca kommentjére. Biztos vagyok benne, hogy mindenki, akinek gyereke van számtalan hasonló történetet tudna felidézni. És különben is mi az, hogy középszerű gyerek? Minden gyerek jó valamiben. Aki kevésbé okos, az valószínűleg jól rajzol vagy nagyon jó a mozgása, vagy az énekhangja. Az én gyerekem pl. fiú létére nem szeret és nem is tud jól focizni, és rajzolni sem rajzol túl jól. Így valószínűleg nem lesz belőle festőművész vagy focista. Viszont ezt kompenzálja azzal, hogy nagyon gyorsan tanul és rengeteg minden érdekli. Ennyi. Nem tudom, miért kell ebbe bármit is belemagyarázni, főleg ilyen stílusban.

szaszo71(D) 2016.08.05. 21:15:03

@adamskij: Mi 8 éve érünk Németországban, a fiam most jelentkezik a rendőrséghez . Mivel nem német állampolgár, neki felvételi követelmény, hogy (természetesen a német mellett) tudjon beszélni ill. írni-olvasni az anyanyelvén is.

szaszo71(D) 2016.08.05. 21:19:16

@Herr Géza: Ja, mostanában nem sokat vagyok itt, nem tudtam, hogy ő ilyen. Köszi az infot.

Golf2 2016.08.05. 21:21:56

Az úriemberek,nők,nem kioktatnak,hanem válaszolnak...

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2016.08.05. 21:28:03

A sose késő bekezdés nem igaz, mert aki későn kezdi, az nem kétnyelvű lesz, hanem megtanul egy idegen nyelvet, mint bárki más. Fiatalon azért is fontos elkezdeni, mert 10 éves kor felett már sokkal nehezebb olyan új hangokat megtanulni, amik nincsenek az anyanyelvben.

macamuca [IHUN] 2016.08.05. 21:40:04

@Herr Géza:
Megesik olykor, hogy leveszem a csipkekesztyűt és az eltartott kisujj is begörbül...
:DDD

jojó78. 2016.08.05. 22:08:01

@diggerdriver: Ne aggódj! Nekem sem megy túl jól, igaz 3 éve negyed ennyit beszéltem/értettem. De még rengeteget kéne tanulnom. Persze nekem van segítségem, mert Angol barátommal dolgozok együtt és egész nap beszélgetünk. Sokszor nevet is rajtam, de sokat is segít :)
Kéne neked is valaki a fülkébe aki szóval tart :))))))))))

Herr Géza 2016.08.05. 22:15:59

@jojó78.: Hát várjál már..., nincs akkora fülke, amibe befér még mellé valaki....

jojó78. 2016.08.05. 22:27:44

@Herr Géza: Egyszer írta hogy mindig nyitva van a fülke ablaka.
Az ablak alá kell rögzíteni egy széket és probléma megoldva :)))))))))))))
Bocs Digger :))))))))))))))

macamuca [IHUN] 2016.08.05. 22:59:59

@jojó78.:
Sufnituning-dizájn, működőképes konstrukció.
Figyelsz, Géza úr?, kreatív problémakezelés, megoldásba torkolltatva.
:)))))

jojó78. 2016.08.05. 23:21:08

@macamuca [IHUN]: Nyelvtanulásért bármit. Digger nagyon csendben van, mi történt? :))))))))))))

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2016.08.05. 23:29:10

@diggerdriver: De Digger, ez hogy lehet??
Mégis, honnan a rákból tudod, hogy teszem az pottyantós klozethez kell gödröt ásni, vagy pedig ötszáz férőhelyes mélygarázsnak?
Hogy állod meg így a helyed?
Ez nekem így ufó-kategória...
Már kérdeztem ezt párszor, de sose jött válasz, talán majd most...
:D

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2016.08.05. 23:40:04

@Herr Géza: Jó neked.Ezzel szemben a mi kölkünk itt kint született, mindig helyi, autentikusnak gondolt pedagógusok által tanulta az óvodában a nyelvet és most mégiscsak vannak nyelvtudásbéli problémái.Most nyár végétől megy előkészítő suliba, mert évvesztes, de sajnos nem tud bármelyik másik gyerekkel svédül kommunikálni, mert az óvodában valszeg nem foglalkoztak vele.A magyar nyelvtudása, szókincse az kiváló, mert itthon mi foglalkozunk vele, magyarul.De a svédet nehogy már nekünk kelljen megtanítani, sz@ros s3ggű bevándorlóknak, bökje meg... :-(
Szomorú és röhejes ez valahol.
Remélem az egy év alatt utoléri magát, mert anélkül kínszenvedés lesz.

macamuca [IHUN] 2016.08.05. 23:41:48

@jojó78.:
Széket válogat - választ - vásárol, nem ér rá olvasni/válaszolni.
De ha felszerelte, az úristen se ment meg minket a válaszától. Addig gyűjts (lelki)erőt.
:DDDD

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2016.08.05. 23:43:19

@P.Elliot: " Azt mondta hogy a sajat nyelvunkon beszeljunk hozza , a gyerek automatikusan fogja erteni a masikat is a mindennapi eletbol. Es ne keverjuk, vagy igy szolunk hozza vagy ugy."

Nekünk is eszonták, így is tettünk, de a helyi nyelvet mégsem beszéli elég jól.Úgy látszik, erősen gyerekfüggő a dolog...

jojó78. 2016.08.05. 23:52:41

@macamuca [IHUN]: jaaa :)))))
Én nem félek tőle pedig csak bő órányira van tőlem. Birom a stilusát. Persze azért remélem megkegyelmez nekünk :)))))))))))))

jojó78. 2016.08.05. 23:53:52

@jojó78.: Igaz személyesen még nem találkoztam vele. :))

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2016.08.05. 23:59:59

@Csodabogár: Irigylésre méltó agyi frissesség ebben a korban...Respect részemről.
Én 97 évesen már valszeg háromszor elporladok majd a föld alatt, de ha nem, akkor is csak mamut mondok a hamu helyett is... :-o

montroyal ( CAN qc) 2016.08.06. 00:21:16

@macamuca [IHUN]: nalunk is volt egy rovid hevulet jarjon a gyerek szombatonkent magyar iskolaba ... nagyon jo de ... mar eleg neki 5 nap a francia suliba es meg cibaljuk el a szabadnapon is magyar iskolaba ... foleg mi az elso perctol veglegesen koltoztunk ide( disszidaltunk ) mindket szulo magyar tehat ragadt ra nem tartottuk fontosnak a magyar tantargyakkal farasztani ...es minket igazolt az elet mert a lanyomnak (Bettinanak hivjak valaki utalta ezt a lanyomozast) soha nem szukseges a magyar ,
itt nott fel 3 éves koratol es csak itteni baratai vannak magyarok is de azok is vegyeshazassagba es angolul v franciaul beszelnek ...

montroyal ( CAN qc) 2016.08.06. 00:30:19

ugye a tanacsok a ketnyelvusegre foleg a magyar megtartasara vonatkoznak? nekem nem tiszta .. mert ha a helyi nyelvre vonatkozik es foleg ha kicsi a gyerek szanalmas lenne, ha a szuloktol tanulna ,hiszen baratok kozott az iskolaba rovid idovel tulszarnyalja a szulok altal megtanult nyelvet ... regebben megfigyeltem az 56-osok erolkodnek angolul beszelni a gyerekekkel, de azonnal kiderul ,hogy azok sokkal jobban , jobb kiejtessel beszelnek ...
en is franciaul beszelek a lanyommal a vejem jelenleteben mert megszoktak az en broken franciamat v angolt ..

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2016.08.06. 00:55:20

Hehe, csak támogatni tudom... :D

Az emberi civilizáció ha mondjuk csak két millió éves, már akkor is kib...tt sokat dolgozott, küszködött a megélhetésért, úgyhogy mindenki megérdemelné...

index.hu/gazdasag/allas/2016/08/05/a_harom_napos_munkahet_mentheti_meg_a_civilizasciot/

Csokáv 2016.08.06. 00:56:01

Németül kizárólag a TV-ből tanultam ifjúkoromban. Német csatornákon mentek a mesék, meg később a Star Trek. Szinte mindent értettem németül, ma már megkopott, de azért nagyjából értem, pedig sok éve nem használtam. Beszélni viszont nagyon sokkal rosszabbul tudtam, szóval TV a passzívra jó.

Herr Géza 2016.08.06. 01:01:48

@macamuca [IHUN]: Tud valamit a srác...., az én emberem. :D

Herr Géza 2016.08.06. 01:12:24

@Csokáv: Kivéve akkor, ha az ember gyereke manapság a videojáték közben is aktívan beszél a szereplőkkel :D. A fiam belehabarodott az amerikai fociba, kb. fél, egy éve nyűvi az NFL16 játékot (előtte meg valami másik amerikai játékot) és mára teljesen "amerikaiul" beszéli az angolt, pedig még az USA közelében sem járt. Már az angoltanára is megjegyezte a suliban, hogy milyen gyakran van amerikában.... :)))

adg 2016.08.06. 03:01:35

@geegee: lehet, hogy tokeletesen megtanulta az oviban a helyi nyelvet, csak az nem a sved. Lehet, hogy a kis Alival meg Musztafaval ohne accent beszel. :)

svédnyugger 2016.08.06. 06:47:25

@geegee: Próbáljatok otthon svéd mûsorokat nézni a TV-ben, ez kissé önsanyaratás, elismerem, de vannak jó gyerekprogramok. Hagyjátok barátkozni svéd gyerkekkel, sôt hívjatok svéd gerekeket játszani hozzá. Ilyenkor ti is átválthattok a svéd nyelvre, de csakis ilyenkor.

11110000 2016.08.06. 08:34:26

"ha állandóan kijavítjuk a hibáikat, akkor csak megakasztjuk a beszédben és elvesszük az önbizalmukat"

Kár, hogy téged a szüleid nem javítottak ki folyton, így az anyanyelvedet is csak szarul sikerült megtanulni, mint az írásodból látható.

Önbizalmad lehet, hogy van, de inkább önteltségnek tűnik.
Ami nem pozitív.

Mellesleg kétnyelvű gyereket úgy lehet nevelni, ha a két szülője két különböző anyanyelvet beszél. Minden más csak egy törve, szar kiejtéssel beszélő, ámde lehet, hogy kellő mértékben öntelt szerencsétlen faszt (én két nyelven beszélek anyanyelvi szinten - ja, az első igazi anyanyelvivel való találkozásig) eredményez.

2016.08.06. 08:35:01

Akik szerint a magyar nyelv semmire se jó, azokat ki kell ábrándítanom. Rengeteg olyan magyar származású multis vezetővel találkoztam, aki azért tudott francia, német, olasz, holland, amerikai cégnél karriert csinálni, mert tudott magyarul, mert a szülei megtanították. Vannak olyan határontúli magyar, erdélyi, felvidéki ismerőseim, akik nyugatra disszidáltak anno, majd évek múlva egy multi visszaküldte őket oda, ahonnan indultak, igaz szép fizetéssel. Indok, hogy beszélnek magyarul és románul vagy szlovákul vagy csehül. Gyerekkorukban persze mind gyűlölte a román vagy a szlovák nyelvet, nem is beszélik anyanyelvi szinten, de egy amerikai, holland, német multi munkavállalói közül így is kiemelkednek, mint soknyelvű "zsenik".
Másik dolog a magyar felsőoktatás. Nem világszínvonalú, de olcsó.
Egy amerikai orvosi egyetem tandíjához képest olcsó még egy angol nyelvű magyarországi orvosképzés is a milliós tandíjával. Pláne olcsóbb, ha kb ingyen tanulhatja magyarul, mert magyar állampolgár és beszéli a nyelvet is. Nem ritka, hogy hazazavarják a gyereket Magyarországra majdnem ingyen diplomát szerezni, mert mondjuk a nyugati munkásosztálybeli fizetésből a szülő nem tudja nyugaton egyetemre járatni.

]{udarauszkasz 2016.08.06. 08:35:11

@Online Távmunkás: en 13 eves koromtol nottem fel 2 nyelven. Ma mar sokan csak a hajam,borom szine alapjan szurjak ki,h.ez a figura megse osztrak...

VHB 2016.08.06. 08:38:38

@diggerdriver: ha a Föld körpályán mozogna akkor (ugye nem lenne Napközel és Naptávol) vajon változna-e a napfény beesési szöge?

Géza Bunda 2016.08.06. 09:23:31

A legnagyobb hiba, ha hazátlan, identitás nélküli, kétnyelvű idiótát nevelsz.

A gyerek tanulja meg anyanyelvét, a magyar kultúrát, legyen magyar identitása, aztán majd lehet nyelvet tanulni.

Bakterhaz 2016.08.06. 09:24:38

A gyerekek számára messze a legfontosabb, hogy a környezete befogadja, a társaival kommunikálni tudjon, bármi áron. Sokan azt hiszik, ha "elfelejtik" vagy letagadják az anyanyelvüket, akkor ez könnyebb lesz, ami nyilvánvalóan nem igaz.

Ha egy magyar család újonnan kiköltözik, úgy hogy a gyerekek azelőtt Magyarországon éltek, akkor szerintem magyarul kell beszélni otthon, és kész. Ugyanis hamarosan nem az új nyelv megtanulása, hanem az anyanyelv megőrzése lesz az óriási probléma, és az soha nem fog sikerülni tökéletesen. Aki történelmet, kémiát angolul tanul, az alapból nem fogja tudni magyarul, de legalább egy nyelvi alap maradjon meg a szülőktől. Nem szabad megengedni, hogy a gyerek nem akar beszélni a Magyarországon maradt nagyival, nagybácsival, mert ha megengedik neki, akkor inkább nem fog beszélni.

Ha a gyerek kint született, és mindkét szülő magyar, akkor el kell dönteni, hogy megéri-e. Egy adott életkor után (5-6 év) rájön a gyerek, hogy a szülők értenek angolul, és a magyar egy "hülye", nem létező nyelv, akit senki nem beszél a világon, és ellen fognak állni. Óriási erőfeszítésbe fog kerülni. Ami segít, ha van valaki aki tényleg nem beszél angolul, pl. a nagyi, akivel csak magyarul lehet kommunikálni. Ha meg van engedve, hogy angolul válaszol a magyar kérdésre, akkor soha nem fog tudni magyarul beszélni.

Ugyanis a beszéd és az értés két teljesen különböző készség, majdnem semmi köze egymáshoz. Ugyanígy az olvasás és az írás. Számunkra hihetetlen, mert az oktatási rendszerben nőttünk fel, de egy idegen országban simán felnőhet egy gyerek, hogy jól ért magyarul, de alig beszél valamit. Az olvasás és az írás is ugyanígy külön válhat. Ha csak olvasni hagyjuk, akkor sosem fog rendesen írni. Mint ahogy egy darabig folyékonyan tudtam angolul olvasni, de írni óriási erőfeszítés volt, és rettentő lassan ment, amíg nem gyakoroltam külön.

Az a szülő döntése, hogy mindenáron beleveri, és szombaton és egész nap magyar iskolába járatja a gyereket, vagy nagyon lazán veszi. Valószínűleg mindkét véglet túlzás. De egy biztos, mégha mindkét nyelven folyékony valaki, akkor is érezhetően folyékonyabb az egyiken. Márpedig aki kint született, annak nem az anyja nyelve az anyanyelve. A gyerek a társaitól tanul meg beszélni, nem kizárólag a szüleitől.

Vegyes házasságban a legnehezebb, mert ha az apa vagy anya nem tud magyarul, akkor angolul beszélnek, és a gyerek nagyon hamar ráérez, hogy mindkét szülő beszél angolul, és az a fura nyelv amit csak apuci beszél, az használhatatlan. Talán ami használ, hogyha magyar társaságot keresünk. Los Angeles, Chicago, New York, London, minden nagy városban van magyar társaság, akik összejönnek. Sajnos ezek általában 56-osok, vagy legalábbis idősebbek, akikkel a gyerekek nem éreznek olyan jól együtt. Olyan magyar gyerek nincs Amerikában aki ne beszélne jól angolul, úgyhogy megint nem könnyű. Még a testvérek is egymás közt angolul fognak beszélni, ezt legfeljebb erőszakkal lehet megakadályozni. Talán magyar nyelvi táborok, ahol mindenki magyarul beszél, vagy drága visszalátogatások az anyaországba, ahol a gyerek ráérez, hogy bizony van egy 10 milliós ország, ahol MINDENKI magyarul beszél. Attól függ, mennyire makacs a gyerek, vagy nyitott a kultúrák iránt.

A másik probléma a kiköltözés, mikor a gyerek már 15 éves, és az életét Magyarországon élte le. Ilyenkor a legnagyobb probléma a szégyen érzés (felnőttnél is). Különösen ha már egy évtizede tanult angolul, sikertelenül. Egy középfogú nyelvvizsga 1%-a sincs az anyanyelvi szintnek. Sőt azt mondanám, negatív hatású. Ha úgy jön ki, hogy nem tud angolul, akkor legalább elviseli, hogy meg kell tanulni.

De aki úgy jön ki, hogy azt hiszi, hogy júl tud, közbe nulla, na az a rázós. Ne próbáljunk bizonyítani. A pincér, a pénztáros nem az angol tanárunk, és egyáltalán nem érdekli, nem is tudja, hogy elvileg neked jól kéne beszélned. Az csak a te elmédben él, hogy szerinted neked jól kéne beszélni. Minél előbb ismered be, hogy jól van, nem tudok, annál hamarabb túlteszed magad a szégyenen, hogy mennyire helytelenül beszélsz. Nem számít, senkit nem érdekel, csak téged. Kezdj el tévét nézni, és ha megvan az alap, minél hamarabb beszélni, még ha nyögve nyelősen is. Sajnos nem lehet elkerülni egy néhány kényes helyzetet, ez vele jár.

Karma17 2016.08.06. 09:33:11

@VHB: Igen, mert a napfeny beesesi szoge a Fold forgastengelyenek a keringesi sikkal bezart szogetol fugg.
Az, hogy a Fold eppen napkozelben, vagy naptavolban van, semmi koze a napfeny beesesi szogehez.

Valoban, van a napkozelnek/naptavolnak is valamennyi hatasa (kerdezd meg az ausztralokat), de ennek a hatasa sokkal kisebb, mint a forgastengely dolesebol kovetkezo beesesi szog hatasa.

Karma17 2016.08.06. 09:43:29

Ugy tunik nekunk szerencsenk van, mert egy eve elunk itt, es szerintem egesz jol beszel a fiam angolul (szeptemberben lesz 6). A kiejtese merfoldekkel jobb, mint az enyem, igaz, beszelni en is kb. 2 eve kezdtem, de mindmaig problemas. Es mindezt olyan hatterrel, hogy elotte 10+ evet olvastam angolul.

Ket nagyon gaz terulet van, az egy a telefon, na az a remalom, a masik a szamok. Tudok angolul gondolkodni, de a szamolas az gaz. Elofordul az is, hogy nem azt a szamot mondom ki, amit akarok... Szegyen, nem szegyen, de elofordul. Igaz, en csak a munkahelyemen hasznalom az angolt.

2016.08.06. 09:45:23

"ez nem jelenti azt, hogy egy bizonyos kor után ne lenne értelme belevágni."

Valóban. Csak egy bizonyos kor után már nem lesz kétnyelvű. :-)

Bamba Barack 2016.08.06. 09:45:35

Egyszer pár éve nyaraltunk és volt egy család ahol apuka angol , anyuka magyar.Volt 3 gyerekük max 10 éves volt a legidősebb.Hihetetlen volt ahogy a gyerekek egyik pillanatban magyarul a másikban angolul beszéltek.És ez így is a normális.Sosem értettem azokat akik kimennek külföldre és a gyereküket nem tanítják meg magyarul..Szerintem az a minimum ,hogy egy gyerek beszélje mindkét szülője anyanyelvét.Azokat az embereket meg pláne nem értem akik elmennek külföldre és akcentussal beszélik az anyanyelvüket....Katasztrófa...Szerintem ez is csak ilyen megjátszós dolog.

VHB 2016.08.06. 10:08:09

@Karma17: akkor egyetértesz azzal, hogy tengelyferdeség ÉS keringési pálya a meghatározó? :)

szsuzsanna 2016.08.06. 10:50:29

A nagynéném, fiatal lányként, a harmincas évek elején vándorolt ki, mint nevelőnő, a munkáltató családdal Angliába. Amikor már kinőtték a gyerekek, mehetett amerre látott, nagyon keményen dolgozott, sok mindent. A férje katonaként "keveredett ki" a háború alatt.Később Kanadába kerültek. A nagynéném 62-ben tudott először hazajönni, -a férje csak néhány év múlva "mert" ...
Mindketten a saját itthoni tájszólásukkal beszéltek: -a nagynéném, Annus, a Győr környéki "ízőst":-píz, níp, gyüssz- mísz, kírsz stb..., -a férj, Feri bácsi, az igazi pálócot, -"á-zott" rendesen: - Ánnuskám, ádtál-e a gyereknek ebbül a finom álmábul? Mi, gyerekként rettentően élveztük a "pálócot", mert még sosem hallottunk senkit így beszélni.
Ők, csak egymás között tudtak magyarul beszélni, + leveleztek haza, de, még 80 fölött is, ugyanúgy beszéltek magyarul. A 70-es évektől, 2-3 évente hazajártak.
Sajnos nem lett gyerekük, kíváncsi lettem volna, ha lett volna, az milyen tájszólással beszél magyarul...

adg 2016.08.06. 10:55:45

@VHB: @Karma17: tudjatok, mikor van a Fold a Naphoz legkozelebb?
Januar elejen kb. A teli nap-ej egyenloseg utan kicsivel.
Legtavolabb pedig nyaron.
Ennek a hatasa elhanyagolhato.

Karma17 2016.08.06. 11:04:36

@adg: Persze, erre irtam, hogy nem igazan szamit. Persze pont emiatt Ausztraliaban a nyarak melegebbek a telek meg hidegebbek kicsit.

adg 2016.08.06. 11:17:43

@Karma17: abban mennyire vagy biztos, hogy a telek hidegebbek? :D Vagy minel hidegebbek? :)
Ha jol sejtem, Ausztraliaban tel kozepe van eppen.
kepfeltoltes.hu/160806/1178665498image_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

Kb egy oraja lottem. :)
Paran furdenek. Persze delebbre hidegebb van, de az is nokedli az eszaki felteke teleihez kepest.

VHB 2016.08.06. 11:20:22

@adg: Főnök, engedelmeddel egy idézet:

Az évszakok kialakulásának oka tehát a Föld Nap körüli keringése és a földtengely ferdesége, amely a keringés folyamán nem változik.

A részleteket pedig itt találod:
www.mozaweb.hu/Lecke-TER-Termeszetismeret_6-Miert_valtakoznak_az_evszakok-102157

adg 2016.08.06. 11:29:36

@VHB: hat ez nagyszeru, csak nem ertem, hogy jon ide. Azt mondja amit en. Az eredeti komment pedig arrol beszelt ugye, hogy azert van melegebb nyaron, mert kozelebb van a fold a naphoz.
Vagy felreertek valamit?

VHB 2016.08.06. 11:38:30

Nyilván én értem félre. Én az eredetiben nem olvastam, hogy azért van melegebb nyáron mert közelebb vagyunk a Naphoz. Hanem azt véltem kiolvasni, hogy a kisgyerek az évszakok váltakozását az ellipszis pályával magyarázta.
Ez részben helyes, hiszen a tengelyferdeség mellett ez is számít.

DE
ha nem lenne szerepe a pályának akkor miért pont Napmin és Napmax távolságnál van a váltás.

Vagy, amit Karma kollégának is felvetettem, szabályos körpálya esetén teljesen más lenne a helyzet.

Vö Nap látszólagos járása az égbolton című fejezet.

hollandrémület 2016.08.06. 12:19:29

@Evain: Nalunk ezert lett nagyi a nagymama. :)
Atopruimoztunk ide mindent, kozli a gyerek pakolas utan nagy elegedettseggel.

adg 2016.08.06. 12:37:51

"s lányom közölte, hogy ez marhaság, a Föld Nap körüli forgása csinálja ezt, mert ellipszis alakú pályán kering, és amikor közel van, meg amikor messze..."

Ez az eredeti idezet. Egyertelmuen azt mondja, hogy az ellipszis alaku palyan keringo fold tavolsaga okozza az evszakokat.
Ami nem igaz.
Konkretan annyira nem, hogy az eszaki felteke telenek kozepen van a fold a naphoz a legkozelebb. Sot, ha ugy lenne, akkor delen is akkor lenne tel, mint eszakon.

"Vagy, amit Karma kollégának is felvetettem, szabályos körpálya esetén teljesen más lenne a helyzet."

Az evszakokat a tengely ferdesege okozza, es ha szabalyos kor vagy akar haromszog alaku lenne a fold palyaja, akkor is ez lenne a helyzet. Probald ki, csinald meg a kiserletet, amit a konyv emlit.
Mas lenne a helyzet, ha joval laposabb lenne a palya, es sokkal nagyobb kulonbseg lenne a fold-nap tavolsagban. Akkor lenne az, hogy amikor a fold marha messze van, akkor joval kevesebb napsugarzas erne, es hidegebb lenne. Az egesz bolygon.

A latszolagos jarast a tengely ferdesege es a nap koruli keringes okozza, ez teny. De nincs koze az ellipszishez. Ahogy keruli a napot, a tengely marad ugyanabban a szogben, igy hol az eszaki, hol a deli felteke nez a nap fele, es ennyi.

"ha nem lenne szerepe a pályának akkor miért pont Napmin és Napmax távolságnál van a váltás."
Nincs semmilyen valtas. Januar eleje korul vagyunk a legkozelebb. Milyen valtas van akkor? Ez kb ket hettel van a teli napfordulo utan.

macamuca [IHUN] 2016.08.06. 12:42:24

@adg: @VHB:
Ismétlem, amit fentebb már írtam diggernek: ez a szöveg egy 4 éves gyerkőc "összefoglalása" volt egy korábban hallott esti mesének. Szóval nem feltétlenül pont ez, pont így hangzott el a *mesét * előadó apukától..., hogy az oviban a téma kapcsán ez+így jutott eszébe: hát nem rossz, szerintem. A pontosság számonkérése helyett jót vigyorgunk a sztorin, kb ennyi :)

adg 2016.08.06. 13:33:41

Semmi baj a tortenettel. Nem kell egy ovisnak tokeletesen tudnia ilyesmit, de meg csak tokeletesen atadni se. Mar az, hogy ellipszis, szerintem az sem resze a szokasos ovis szokincsnek. :) Ezek a kommentek itt fentebb nem rola szolnak, csak apropot biztositott, hogy mindenki kifejthesse, hogy milyen okos. :)

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.08.06. 14:48:54

@adg: Teljesen igazad van. A Ráktérítő és a Baktérítő az a képzeletbeli kör ahol a napsugár merőlegesen éri a földet. Ott akkor van nyár közepe. A föld olyan messze van a naptól hogy amikor a legközelebb vagyunk akkor sem látjuk nagyobbnak.
A Nap hője nem éri a Földet.

MR3 Béla 2016.08.06. 14:54:55

@VHB:
Nem.
A pálya alakjának a beesési szöghöz semmi köze, a Föld tengelydőlésének van.
A különbség annyi lenne, hogy hidegebb vagy melegebb lenne a nyár/tél, mert közelebb vagy távolabb lenne az adott évszakban a Nap a Fölhöz/Földtől.

Mikkamak 2016.08.06. 15:44:04

@Hobbiszakács: Meg a SOTEn meg a SZOTEn is. És a skandinávok körében igen népszerű, mert ott nemigen van orvosképzés.

svédnyugger 2016.08.06. 17:11:42

@Mikkamak: néhány azért van, de persze könnyebb bejutni esetleg külföldi képzésre.
http://läkarstudent.se/lakarprogram.html

Hobbiszakács · http://hobbiszakacs.blog.hu 2016.08.06. 18:59:51

@Mikkamak: Vanni van: jelenleg több mint 7000-en tanulnak orvosi egyetemeken.

A Magyarországon tanuló külföldi diákok száma kb. 9000 (ha az alábbi cikkből jól értettem, akkor ez az orvosin tanulók száma):

"....négy egyetem évek óta arra törekszik, hogy növelje külföldi hallgatói számát, amivel extra bevételre tehet szert.
Ezekben az intézményekben mára csaknem a hallgatók fele, mintegy 9000 diák külföldi. Csupán tandíjként évente több mint húszmilliárd forintot fizetnek ki Magyarországon. "

nol.hu/belfold/tiz-korhaznyi-orvos-hianyzik-a-hallgatok-kozel-fele-kulfoldi-1577039

Hm... ez összesen 17-18000 orvostanhallgatót jelent,

Ekkora tömeggel elképzelhető minőségi oktatás?

Költői kérdés volt.

Főgebra 2016.08.06. 20:20:08

@Hobbiszakács:
A négy orvosegyetemen, magyar orvostanhallgatóból évente kb 650-700 a végzős! Hat évfolyamon 4-4500 a magyar.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2016.08.06. 21:39:31

@adg: Haha, éltünk olyan helyen is, de ahová költöztünk (részben pont ezért is) két és fél éve, szóval itt már nincsenek az oviban kokerók...De amúgy sajnos valós veszély ez, ebben az országban...

@svédnyugger: Nézetünk vele svéd gyerekműsorokat, meg hagyjuk is barátkozni.Nem aszondom, hogy semmit sem tud kommunikálni, de korához képest beszélhetne jobban is.Remélem azért hamar behozza a lemaradást.Szerencsére érdeklődő, barátságos, közvetlen a kis csirkella, szóval bizakodók vagyunk.

Rébusz 2016.08.06. 22:40:40

Nem mindegy, hogy hány éves gyerekről beszélünk és az a gyerek hol van. Gyerektől is függ a végeredmény.
Szakemberek szerint a szülő kizárólag a saját anyanyelvén beszéljen a gyerekével, mindegy, hogy Magyarországon vagy külföldön. Klassz, ha a gyereknek két különböző anyanyelvű szülője van, mert akkor mindkét nyelvet megtanulja.
Ha valaki Magyarországon szeretné kétnyelvűsíteni a gyerekét, akkor native speakert keressen neki. Többet ér, mint bármilyen nyelvtanfolyam, ha a native speaker játszik, foglalkozik, beszél a gyerekkel naponta több órát természetesen. Minél kisebb a gyerek, annál jobb. Én úgy gondolom, hogy minden életkorban, felnőtteknél is, a jó nyelvismeret, nyelvtudás kulcsa, ha a gyerek abban az idegen nyelvi közegben van, native speakerekkel, akik nem csak beszélnek hozzá, hanem neki is beszélnie kell. Ez a legegyszerűbb, legkönnyebb és legbiztosabb módja a nyelvtanulásnak. Nem hiába tudtak régen is a gyerekek, de híres nagyjaink (költőink, íróink) tökéletesen idegen nyelvet, mert francia, német anyanyelvű dadáik voltak. Nem voltak nyelvkönyveik, szoftverek, mégis tökéletesen, folyékonyan beszéltek és írtak akár tudományos, ismeretterjesztő műveket is.

Stohl András 2016.08.07. 06:54:40

" egyre több szülő próbálja kétnyelvűvé nevelni gyermekét – akár azért "

Ez jo nagy baromsag. Inkabb minnel elobb muteti uton elkene tavolitani a felesleges nyelvet, hogy ne csufoljak a gyerekek, es ne legyen negativ hatassal a felnotkori parkacsolatara.

Attilajukkaja 2016.08.07. 06:54:52

Sajat tapasztalatom, hogy ha egy gyerek eleg koran lesz ket- vagy tobbnyelvu, az neki semmi gondot nem jelent. Az agya'ban teljesen mashova raktarozza el a kulonbozo nyelveket, es nem is fogja keverni oket.
Nagyon tamogatom a gyermekek minel elobbi bevonasat a tobbnyelvusegbe!

MR3 Béla 2016.08.09. 07:10:48

@Attilajukkaja:
Én pedig támogatom a gravitációt!
(Ha sokat iszom, akkor pedig a falat, mert a gravitáció akkor nem támogat engem.)

MR3 Béla 2016.08.09. 07:11:07

@Attilajukkaja:
Komolyra fordítva a szót:
Kétnyelvű gyereket akkor tudsz nevelni, ha két különböző anyanyelvű szülője vagy nevelője van.
A magyar egyetemeken kupálódott tanárokkal csak pocsékul tanul meg (ez nem a pocsék nép nyelve), és olyan hibák rögződnek bele, amiket évek alatt lehet esetleg kinevelni belőle, ha ki lehet, a pocsék kiejtést meg nem lehet majd soha.

Szóval jó dolog a kétnyelvűségre nevelés, ha megvannak hozzá az alapok.
Ha nincsenek, akkor többet árt, mint használ.

Attilajukkaja 2016.08.09. 13:33:10

@MR3 Béla:
"Én pedig támogatom a gravitációt!"
Egeszsegedre!

"Kétnyelvű gyereket akkor tudsz nevelni, ha két különböző anyanyelvű szülője vagy nevelője van."
Nem ertek egyet. Ket magyar nyelvu szulovel is tokeletesen el lehet sajatitani egy plussz nyelvet kulfoldon. Foleg, ha a gyerek ottani ovodaba, suliba jar. De meg itthon is, ha eleg koran kezdi es eleg sokat mozog idegennyelvu kozegben. A lenyeg, hogy ragadjon a gyerekre, ne pedig valami iskolai tanulasnak fogja fel.

MR3 Béla 2016.08.09. 18:54:26

@Attilajukkaja:
Egyetértek abban, hogy nem értek egyet.
Bármilyen korán kezdi, ha nem anyanyelvi (de ténylegesen anyanyelvi) a környezet, akkor csak rosszabb, mintha később kezd el nyelvet tanulni a gyerek, mert rossz összefüggések vésődnek be mélyen. Amiket sokkal nehezebb lesz kicsiszolni később.

Én is ismertem olyan apukát, aki igyekezett saját maga szerint jó angolosként (egyébként angoltanár...) gyerekkorától angolozni a gyerekével, csak hát nyelvtani és szótári hibákat nevelt a gyerekbe (pl. a savanyúságot pickles helyett sour formában tanította neki, ami magyarul ugyan savanyú, de nem úgy), a kiejtésről nem is beszélve.

Attilajukkaja 2016.08.09. 19:25:32

@MR3 Béla:
En idegennyelvu kozegrol beszeltem, nem apukarol vagy anyukarol!

MR3 Béla 2016.08.10. 14:46:50

@Attilajukkaja:
Oké, gyere, borulj a kebelemre.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása