oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2016. augusztus 05. 06:45,  Kétnyelvű gyerekek és 8 hiba, amit elkövethetsz 150 komment

2016. augusztus 05. 06:45 Határátkelő

Kétnyelvű gyerekek és 8 hiba, amit elkövethetsz

Bár statisztikát nem tudok előkaparni (szinte hallom a megkönnyebbült sóhajokat…), de azt hiszem, nem tévedek nagyot, ha úgy gondolom: egyre több szülő próbálja kétnyelvűvé nevelni gyermekét – akár azért, hogy felvértezze egy hasznos tudással, akár azért, mert a határátkelést tervezi, és szeretné megkönnyíteni a gyerek majdani beilleszkedését.

Ha te is hasonló helyzetben vagy, esetleg vannak tapasztalataid és szívesen megosztanád, ne habozz! Küldd el a történeted a hataratkeloKUKAChotmail.com címre!

gyerek_ketnyelvu_foto_raisesmartkid_com.jpg

A szülői lét egyik nehézsége persze, hogy mindenki mindig mindent jobban tud, és tanácsokkal tele van a padlás. A lényeg alighanem az, hogy az ember (vérmérsékletének megfelelően) hallgassa meg ezeket, (olvassa el a vonatkozó posztokat…) – aztán cselekedjen legjobb belátása szerint.

A fentiekkel együtt is érdemes végigolvasni a mai posztot, hiszen annak szerzője, a Bilingual Kidspot oldal tulajdonosa sok olyan szülővel beszélt, akik szembesültek már a kérdéssel – ezekből a beszélgetésekből szűrte le tapasztalatként a leggyakrabban elkövetett nyolc hibát.

1. Azt hiszed, hogy a gyermeked magától kétnyelvű lesz

Az egyik leggyakoribb szülői tévedések egyike azt hinni, hogy mert ő(k) beszél(nek) egy adott nyelvet, automatikusan tovább tudják azt adni a gyermeküknek, holott ez nem így van.

Kétnyelvű gyereket nevelni nem kis erőfeszítést és türelmet igényel, ha nem töltünk vele elegendő minőségi időt, nem játszunk vele, olvasunk neki, beszéltetjük, akkor könnyen passzívvá válhat a nyelvtudása.

2. A tévé sem fog megtanítani neki egy nyelvet

Meglepően sokan gondolják úgy, hogy azért, mert külföldi tévécsatornát nézetnek a gyerekükkel, a gyerek megtanulja az adott nyelvet. Segíteni segít (ez saját tapasztalat is), ugyanakkor bizonyos mértékű alapismeret szükséges hozzá. A nyelvtanuláshoz ugyanis kell az emberi interakció – tehát mint az előbb is írtam, beszélgetni, játszani kell vele, olvasni neki.

3. A drága játékok és segédanyagok mindent megoldanak

Nyilván aki megengedheti magának, hogy mindenféle drága cuccokat megvegyen, az tegye azt, de nem árt tudni, hogy csodát nem érdemes várni tőlük. Leginkább arra van szükség, hogy a gyerek elég bátor legyen ahhoz, hogy megszólaljon az adott nyelven (saját magamról is tudom, hogy ez az egyik legnagyobb gát és leküzdendő akadály, ha ezen túl vagyunk, akkor hatalmas lépést tettünk előre).

Miközben nyilván vannak szuper programok (bár ezek közül is van jó pár nagyon jó ingyenes, például a Duolingo), a leghatásosabb szókincset növelő módszerek egyike, ha olvasunk a gyereknek.

4. Állandóan kijavítjuk a gyereket

Nem csak a gyerekek esetében igaz, de náluk fokozottan, hogy még a legjobb szándék mellett is, ha állandóan kijavítjuk a hibáikat, akkor csak megakasztjuk a beszédben és elvesszük az önbizalmukat. Nyilván a súlyosabb hibákat nem árt megbeszélni, de szerintem sokkal fontosabb, hogy legyen önbizalma a gyereknek beszélni, mint a nyelvhelyesség. Azzal is kell foglalkozni, de csak ha már megszerezte a kellő magabiztosságot. (Persze rögtön akár cáfolhatnám is magam, szóval arra azért figyeljünk, hogy durva hibák ne rögzüljenek.)

5. Nem vagyunk következetesek

Szülőként az egyik legnagyobb hiba, ha az ember nem következetes (speciel ez nem csak a nyelvtanulásra igaz). Ha letettük a garast egy módszer, elképzelés mellett, akkor ragaszkodjunk hozzá (nyilván az értelmes kereteken belül).

6. Soha nem késő

Elképesztő mennyiségű könyv ír néha egymásnak homlokegyenest ellentmondó dolgokat, de azért ne gondoljuk, hogy bármikor is túl késő lenne elkezdeni. (Idősebbek is elkezdhetik, ugye…). Nyilván minél fiatalabb korban kezd el valaki kétnyelvűvé válni, vagy egyáltalán nyelvet tanulni, annál jobb, de ez nem jelenti azt, hogy egy bizonyos kor után ne lenne értelme belevágni.

7. Ne hallgassunk a károgókra!

Ez általában véve is igaz, szerintem, és ebben az esetben is úgy lehet, hogy mindig lesznek olyanok, akik szerint amit csinálunk és ahogyan csináljuk, az nem jó, hülyeség, és ők jobban tudják.

Rengeteg elmélet, elv és vélemény akad, szerintem akkor cselekszünk a legokosabban, ha meghallgatjuk őket (egy ideig), aztán pedig megfogadjuk azt, amelyiket jónak tartjuk. A beszólásokat meg jobb, ha eleresztjük a fülünk mellett, kivéve, ha megbízunk az adott ember véleményében.

8. Ne adjuk fel!

Biztosan lesznek nehéz pillanatok (mindig vannak, az elején főleg), és olyanok is, amikor úgy gondoljuk, az egész nem ér ennyit, hagyjuk a fenébe – de ne hagyjuk! Egyetlen gyerek sem tanul meg egy nyelvet csak úgy, hetek alatt, ne is várjunk gyors és káprázatos eredményeket! A kitartás viszont szinte mindig meghozza az eredményét.

No, most látom csak, ez egy ilyen motivációs poszttá kezd válni, de egy nyári pénteken talán még ez is belefér – most pedig jöhetnek a ti tapasztalataitok!

HÍRMONDÓ

Hogyan lehet magántanuló a külföldön élő gyerek?

Ha már a poszt gyerekekről szól, akkor az sem mindegy, hogy lassan nyakunkon az új tanév, ami sok határátkelő (vagy a gondolattal foglalkozó) szülő számára okoz fejfájást – mi is legyen a gyerek tanulmányaival? Egy történet és lehetséges válasz itt.

Ők is segíthetnek, ha külföldön keresel munkát

A külföldi munkakeresést sokféleképp el lehet kezdeni, próbálkozhatunk egyedül, felkereshetünk munkaközvetítőt, és persze tanácsadó segítségét is kérhetjük. Az mondjuk nem árt, ha megbízható helyre megyünk. Márpedig egy 900 fős tanácsadói hálózat elég megbízható, és mivel ingyenes, olcsóbbat sem egyszerű találni… További részletek itt.

Így nyírja ki magát egy teljes ország

Miközben a nyugati kultúrkörben egyre nagyobb hangsúlyt kap a munka és magánélet megfelelő viszonya, addig Japánban egyre komolyabb problémát jelent a „karoshi”, ami nem más, mint amikor az emberek konkrétan belehalnak a túl sok munkába. Sokkoló, nem? Itt olvashatsz még többet róla.

(Fotó: raisesmartkid.com)

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével! 

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: gyereknevelés kétnyelvűség

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr448945644

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: I. István a magyar történelem első bolsevikja 2016.08.06. 14:59:51

I. István véreskezű király, azaz Vajk volt a magyar történelem első magánvagyonok államosítását végrehajtó bolsevikja, a múltat végképp eltörölni szellemében. E külföldi seregek segítségével hatalomra került király adta oda önként a Bécsi medencét, (...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Karma17 2016.08.05. 14:33:28

@macamuca [IHUN]: Mi igy csinaljuk most is, este minimum egy magyar mese, de gyakran angol is, bar az en kiejtesem az - hogy is mondjam PC modon - hagy nemi kivannivalot maga utan.

macamuca [IHUN] 2016.08.05. 14:34:53

@Herr Géza:
Hmmm...., szerintem a kétlábú epilált macskák ellen az égegyadta világon semmi kifogása nincsen/nem lenne, tán még a klubtagságot is bevállalná, akár szponzorációval is.
:DDDDDD

Karma17 2016.08.05. 14:36:32

Gyerekszajhoz, amin mi sokat nevettunk, mikor megszolalt a fiam amikor a szuletesnapi party-ja kerult szoba: Szeretném meghívni Alfie's brotherjét.

Ettol kesz voltunk...

Ami meg a mizujs kerdest illeti, hat a mi tortent az iskolaban kerdesre mar az a valasz, hogy nem emlekszem, de ha megkerdezzuk, hogy mit rajzoltal, vagy kivel jatszottal, akkor gyakran kapunk ertekelheto valaszt is :)

macamuca [IHUN] 2016.08.05. 14:59:24

@Karma17:
A kiejtésedre senki nem fog emlékezni 10-20 év múlva, de az esti mesékre, mint szokás, élmény, arra igen. És ez a lényeg :)
Anno lányom mondta meg, hogy aznap este ki meséljen, én, vagy az apja. Én könyvből olvastam fel az általa kiválasztott mesét/meséket, az apja fejből mondott történeteket. Eleinte meséket, amikor ezekből kifogyott, akkor más került terítékre... Akkor lett gyanús, amikor a kb 3-4 éves kölök egyik nap megkérdezte tőlem (ebédfőzés közben, sose felejtem el...), hogy "anyu, szerinted a tektonikus lemezek.........?" Hát Bálám szamara iparitanuló lehetett volna mellettem: meredtem a gyerekre, kezemben a fakanál, arról csöpögött a lé a földre..., majd legyintett a gyerek (az az arckifejezés közben....): "áhhh, majd apu tudja!". Oszt elvonult. Én meg takaríthattam fel a szétcsurgatott lét és gondolkodhattam ezen-azon :DDD

Evain 2016.08.05. 15:00:12

@Karma17: ehhe, holland szavak magyarul ragozása még nálunk is előfordul. :)
Ami per pillanat kavarodást okoz, az a mama szó. Hollandul az anya=mama, nálunk a magyar nagyanyjuk is mama. Na most amikor hollandul magyaráznak valkinek, akkor előfordul, hogy nem hongaarse oma lesz, hanem néha a mama is becsúszik, vagy rám "anya"ként hivatkoznak, ezért volt már, aki azt hitte, hogy az én nevem Anja. :D

macamuca [IHUN] 2016.08.05. 15:11:38

@Karma17:
Ez a lényeg: a konkrét kérdés. Node ehhez konkrétumokat kell tudni a gyerekről (kortól függetlenül): mit szeret csinálni, mit nem, kivel barátkozik, beszélget, miről, pontosan milyen egetrengető dolog történt vele/körülötte (=számára fontos, olymindegy, mi az), ilyesmi.
Amúgy én se szeretem a sima udvariasság (nak tűnő) "mi újság?"-kérdést :D , mármint attól, aki elvileg közel áll hozzám, tehát elvileg sokat tud rólam, ismer, tudja, mi foglalkoztat adott időszakban, stb. Ha mindez igaz, akkor konkrétan rákérdez valamire/valamikre, ha viszont ez csak elvileg igaz, akkor úgysem jegyzi meg a választ sem, tehát nem koptatom a számat feleslegesen és nem terhelem az illetőt, nem rabolom az idejét, stb, a "semmi különös" választ kapja...

Evain 2016.08.05. 15:36:14

@macamuca [IHUN]: no, erre is tudok konkrét példát mesélni. Nálunk a lányom beszoktatása a suliba nem volt zökkenőmentes. Hajlamos volt ő is a "nem tudom" válaszra. Egyik zűrösebb nap végén volt vele egy összezördülésem fektetéskor, aminek világraszóló hisztiroham lett a vége, de nem hagytam annyiban, mert ki akartam deríteni, hogy mi a gond. A végén lenyugodott, teljesen magától beleült az ölembe, és részletesen elmesélte, hogy mit csináltak aznap az iskolában, és megértette, hogy nem zaklatni akarjuk, amikor megkérjük, hogy meséljen a napjáról, hanem tényleg érdekel, sőt, azt is bevezettük, hogy mi is mesélünk a saját napunkról.

Ginix 2016.08.05. 15:53:47

@Evain: ez jó, ha a többiek is elmesélik a napjukat.
mikor au-pair voltam angliában, akkor én dumáltam folyton vacsoránál a napomról meg kérdezgettem őket és az apuka mondta, h ez itt más kultúra, ők nem faggatják egymást, h kényszerből elmesélje a másik, mi volt vbele. én meg mondtam neki, h nálunk ez a vacsora része volt, nem kényszer, hanem őszinte érdeklődés, h kivel, mi történt. addig nem is gondoltam rá, h ezt van, aki kényszerűségnek éli meg. bár lehet, h csak rossz napja volt:)

Evain 2016.08.05. 16:01:29

@Ginix: pedig az ötlet nem is tőlem származott, hanem a fiamtól, aki egyik nap visszakérdezett, hogy na és veled mi történt ma? :D
Asszem aznap volt, hogy a japánok meghajlását gyakoroltuk, ugyanis elmeséltem, hogy megbeszélésem volt két japán bácsival, akik meghajolva köszöntek. :D

Csodabogár 2016.08.05. 16:20:39

@adamskij: Mondják sokan, hogy a magyar minek? Családunkból valaki nagyon régen, egészen hivatalosan férjhez ment egy svéd fiuhoz. Ők akkoriban angolul beszéltek, Svédországban éltek.. Született 2 gyerek, mindkettő remekül beszélt, irt és olvasott magyarul. Gyerekek rendszerváltás körül voltak 20 év körüliek. A fiu elkezdett itt dolgozni egy akkor pici svéd cégnél, ami mára már nagyon nagy lett és remek karriert csinált, végül a cég központjában töltött be igen magas poziciót, majd saját vállalatot alapított. Itthon él, igen jól. Ha nem tud magyarul soha nem kerül ilyen lehetőség közelébe se. A lánynak nem volt elég pontja a vágyott egyetemre, itthon járt orvosira 3 évet, magyarul, majd átmehetett a svéd egyetemre. Tehát mindkét gyereknek nagyon is hasznára vált ez a semmire se jó nyelv.
Az, hogy megtanultak magyarul, az anya konzekvenciáján múlott. Ha másként szóltak a gyerekek mint magyarul, úgy tett mintha nem értené és biztos nem válaszolt nekik.

puhacica 2016.08.05. 16:45:10

multkoriban talalkoztam egy 35 koruli angol novel, kiderult, hogy az anyukaja magyar volt, de meghalt, amikor o 4 eves volt. addig folyekonyan beszelt magyarul, de mivel utana nem volt kivel beszelgetnie, elfelejtette a nyelvet. ilyeneket tud, hogy kerek enni, jo napot... a nagyszulei meg elnek Magyarorszagon, de veluk se tud kommunikalni.

ma meg egy 80 koruli oreg zsido bacsival beszelgettem, kerdezte, hogy honnan jottem. mikor mondtam neki, magyarul valaszolt, hogy akkor lehet beszelni a magyart. azt mondta, hogy o angol, az apukaja volt magyar.

erdekes, hogy van, akinel total kikopik az anyanyelv, mas meg 100 evesen is emlekszik ra. nyilvan fugg ez attol is, hogy mennyit hallja, hasznalja az adott nyelvet, meg ezer mastol is.

macamuca [IHUN] 2016.08.05. 18:31:04

@kardio1:
Az is emlékezetes maradt, amikor ovi középső csoportban az évszakokról beszélgettek, a mit gondoltok, miért van nyáron meleg?, miért van télen hideg?" kérdésekre érkeztek a válaszok: mert süt a nap, esik a hó, és lányom közölte, hogy ez marhaság, a Föld Nap körüli forgása csinálja ezt, mert ellipszis alakú pályán kering, és amikor közel van, meg amikor messze..., és a Föld saját tengelye körül is forog, amikor/ahol éri a Nap fénye, akkor/ott nappal van, ahol meg nem, ott éjszaka, és még a Hold is forog a Föld körül, az csinálja a tengereken az apályt meg a dagályt.
Óvónéni elhűlt, "kitől hallottad ezt?", apukámtól, szóval ez biztosan így van! "Gondolhattam volna", mondta óvónéni, aki sok évvel korábban, fiatal óvónőként az apuka óvónénije volt...
Délután, amikor mentem a gyerekért, elmesélte mindezt, megjegyezve, hogy reméli, mesét is szoktunk mondani neki....

akrosztikon 2016.08.05. 18:34:55

Igazából a legfontosabb pont az 5. Vegyesházasságnál magától értetődő a dolog, külföldön élő magyaroknál, viszont a gyerek születése előtt el kell dönteni, hogy melyik szülő fog a gyerekhez magyarul és melyik az adott ország nyelvén beszélni. Onnantól kezdve pedig ezt kötelezően tartani kell. Nincs váltogatás, nincs megingás, nincs átváltás a másik nyelvre, mert külföldön valójában a magyar nyelv átadásáért kell kaparni, az adott ország nyelve lesz mindenképpen a domináns, szóval az egyik szülőnek muszáj minden körülmények között magyarul beszélni a gyerekhez.

VPBA · http://albania.cafeblog.hu/ 2016.08.05. 18:40:44

@macamuca [IHUN]: Ilyen sztori nekünk is van szintén középsőből: óvónéni kérdezi, milyen színű a Hold, a gyerekek válaszolják, hogy sárga. Az enyém megszólal, hogy a Hold nem sárga, hanem szürke, mert csak a Nap fényét veri vissza. Óvónéni hazament, ellenőrizte a dolgot, és másnap igazat adott neki. És soha nem rajzolt a Napnak szemet-szájat, mert hogy annak nincs. :)
Ezek szerint a Te lányod sem szereti a mellébeszélést, és szerette nevén nevezni a dolgokat. :)

Hobbiszakács · http://hobbiszakacs.blog.hu 2016.08.05. 19:03:35

@Csodabogár:
"A lánynak nem volt elég pontja a vágyott egyetemre, itthon járt orvosira 3 évet, magyarul, majd átmehetett a svéd egyetemre. "

Erről hallottam, az a svéd diák, akit a tanulmányi eredményei nem jogosítanak svéd egyetemen tanulásra, az így szerezhet orvosdiplomát. Nem feltétlenül kell magyarul tudni, hiszen a debreceni Általános Orvostudományi Karon (ÁOK) például 1987 óta angol nyelvű orvosképzés is működik. (Fizess, és tanulhatsz.)

unideb.hu/portal/node/16447

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.08.05. 19:04:59

@macamuca [IHUN]: Te tudsz valamit...
:)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.08.05. 19:11:14

@macamuca [IHUN]:
Apuka iszonyú nagy marhaságot mondott a lányának. Az ellipszis pályának semmi köze az évszakokhoz.

Csodabogár 2016.08.05. 19:20:49

@puhacica: Az én 97 éves barátnőm még nem volt 16 éves, mikor elhagyta az országot. Angol férje lett és azóta is angol nyelvterületen él. Kizárólag velünk beszél magyarul egy évben egyszer, mikor nyaralunk. Nem mondom, hogy nem keresi időnként a szavakat és természetesen nem érti a mai pesti szlenget, de folyékonyan társalgunk ha együtt vagyunk 3 héten át. Angolon kívűl még spanyolul beszél.

Csodabogár 2016.08.05. 19:24:03

@Hobbiszakács: Persze, hogy lehet az első 3 évet angolul is végezni, de ő mint magyar állampolgár (is) gondolom a normál egyetemre járt ingyen. Nem tudom, csak gondolom. Különben svájci magyar barátnőm, kint született fia is itt jár egyetemre. Már nem is kéri át magát máshova, nagyon megszerette Pestet. Azelőtt soha nem járt Pesten. Szülők orvosok és gyakorlatilag soha nem értek rá szabadságra menni.

akrosztikon 2016.08.05. 19:28:42

@Csodabogár: Iszonyúan nagy különbség van aközött, ha valaki 15 éves korában vagy 4 éves korában költözik külföldre. Leginkább ez számít, nem az adott személy jelenlegi életkora. Ha valaki 15 éves kora után csak alkalmanként használja az anyanyelvét, akkor is képes lesz használni egy bizonyos szinten, ellenben ha 4 éves kora után folyamatosan egy másik nyelvet használ, akkor simán elfelejti az elsőt.

Te mire emlékszel abból, hogy négyéves korod előtt mi történt veled? És mire abból, ami 4 és 15 év között történt? Hát nagy vonalakban ez a különbség a két példa között.

akrosztikon 2016.08.05. 19:28:58

@macamuca [IHUN]: @VPBA: Igen igen, nektek vannak a legokosabb és legkülönlegesebb gyerekeitek és ti magatok is nagyszerű és különleges szülők vagytok. Irigyelhettek is titeket rendesen titeket a többiek szülei, hogy szemben az ő középszerű gyermekeikkel a ti legeslegkiválóbb családotok csodagyereke máris csillogtatja különleges intellektuális képességeit.

2016.08.05. 19:55:34

@akrosztikon: Ezek a kitántorgók mind ilyenek. Azt hiszik, hogy lettek valakik azáltal, hogy elmenekültek.

macamuca [IHUN] 2016.08.05. 20:05:53

@diggerdriver:
Ja. Láttam már karón epilátort. Izé, epiláltat. Izé, valami vót ott, istenbizony!
:D

macamuca [IHUN] 2016.08.05. 20:09:26

@diggerdriver:
A sztori a 4 éves gyerek összefoglalója volt egy korábban hallott estimeséről.
Kepler bácsi hátha nem fordult meg a sírjában :DD

macamuca [IHUN] 2016.08.05. 20:10:55

@VPBA:
:D
Nem szereti, de szükség esetén kiválóan műveli....
:DDD

macamuca [IHUN] 2016.08.05. 20:23:10

@akrosztikon:
Valóban, számomra ő a világon a legkülönlegesebb. Gondolom, számodra pedig a tied/tieid.
Azóta eltelt sok-sok év, az intellektus és az intelligencia maradt: jó hasznát veszi a magánéletben, párkapcsolatban, egyéb emberi kapcsolataiban éppúgy, mint választott szakmájában (fodrász). A sokoldalúság, sokirányú érdeklődés és nyitottság ma is jellemző rá, valahogy nem ismeri sem az unalmat, sem a kétségbeesést.
Miért is kellene röstellnem, ha büszke vagyok rá?
Amúgy néhány emlékezetes sztori nem mások ócsárlása: értő olvasás terén van még hova fejlődnöd.
Peace.
:)

szaszo71(D) 2016.08.05. 20:57:00

@Evain: A fiam barátnője Anja, vannak vicces esetek az anya-Anja hasonlóságból. :)

szaszo71(D) 2016.08.05. 21:02:24

@akrosztikon: Ha mindkét szülő magyar, mért beszélne az egyikük nem magyarul a gyerekhez?

Herr Géza 2016.08.05. 21:08:29

@macamuca [IHUN]: Húazannyát de elegáns és úrinő voltál.... Csodállak. :)))

Herr Géza 2016.08.05. 21:11:11

@szaszo71(D): Mert a tutit csak ő tudja, szerinte így van és kész. :)))

VPBA · http://albania.cafeblog.hu/ 2016.08.05. 21:14:47

@akrosztikon: Bántottalak én téged? Csak leírtam egy hasonló sztorit macamuca kommentjére. Biztos vagyok benne, hogy mindenki, akinek gyereke van számtalan hasonló történetet tudna felidézni. És különben is mi az, hogy középszerű gyerek? Minden gyerek jó valamiben. Aki kevésbé okos, az valószínűleg jól rajzol vagy nagyon jó a mozgása, vagy az énekhangja. Az én gyerekem pl. fiú létére nem szeret és nem is tud jól focizni, és rajzolni sem rajzol túl jól. Így valószínűleg nem lesz belőle festőművész vagy focista. Viszont ezt kompenzálja azzal, hogy nagyon gyorsan tanul és rengeteg minden érdekli. Ennyi. Nem tudom, miért kell ebbe bármit is belemagyarázni, főleg ilyen stílusban.

szaszo71(D) 2016.08.05. 21:15:03

@adamskij: Mi 8 éve érünk Németországban, a fiam most jelentkezik a rendőrséghez . Mivel nem német állampolgár, neki felvételi követelmény, hogy (természetesen a német mellett) tudjon beszélni ill. írni-olvasni az anyanyelvén is.

szaszo71(D) 2016.08.05. 21:19:16

@Herr Géza: Ja, mostanában nem sokat vagyok itt, nem tudtam, hogy ő ilyen. Köszi az infot.

Golf2 2016.08.05. 21:21:56

Az úriemberek,nők,nem kioktatnak,hanem válaszolnak...

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2016.08.05. 21:28:03

A sose késő bekezdés nem igaz, mert aki későn kezdi, az nem kétnyelvű lesz, hanem megtanul egy idegen nyelvet, mint bárki más. Fiatalon azért is fontos elkezdeni, mert 10 éves kor felett már sokkal nehezebb olyan új hangokat megtanulni, amik nincsenek az anyanyelvben.

macamuca [IHUN] 2016.08.05. 21:40:04

@Herr Géza:
Megesik olykor, hogy leveszem a csipkekesztyűt és az eltartott kisujj is begörbül...
:DDD

jojó78. 2016.08.05. 22:08:01

@diggerdriver: Ne aggódj! Nekem sem megy túl jól, igaz 3 éve negyed ennyit beszéltem/értettem. De még rengeteget kéne tanulnom. Persze nekem van segítségem, mert Angol barátommal dolgozok együtt és egész nap beszélgetünk. Sokszor nevet is rajtam, de sokat is segít :)
Kéne neked is valaki a fülkébe aki szóval tart :))))))))))

Herr Géza 2016.08.05. 22:15:59

@jojó78.: Hát várjál már..., nincs akkora fülke, amibe befér még mellé valaki....

jojó78. 2016.08.05. 22:27:44

@Herr Géza: Egyszer írta hogy mindig nyitva van a fülke ablaka.
Az ablak alá kell rögzíteni egy széket és probléma megoldva :)))))))))))))
Bocs Digger :))))))))))))))

macamuca [IHUN] 2016.08.05. 22:59:59

@jojó78.:
Sufnituning-dizájn, működőképes konstrukció.
Figyelsz, Géza úr?, kreatív problémakezelés, megoldásba torkolltatva.
:)))))

jojó78. 2016.08.05. 23:21:08

@macamuca [IHUN]: Nyelvtanulásért bármit. Digger nagyon csendben van, mi történt? :))))))))))))

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2016.08.05. 23:29:10

@diggerdriver: De Digger, ez hogy lehet??
Mégis, honnan a rákból tudod, hogy teszem az pottyantós klozethez kell gödröt ásni, vagy pedig ötszáz férőhelyes mélygarázsnak?
Hogy állod meg így a helyed?
Ez nekem így ufó-kategória...
Már kérdeztem ezt párszor, de sose jött válasz, talán majd most...
:D

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2016.08.05. 23:40:04

@Herr Géza: Jó neked.Ezzel szemben a mi kölkünk itt kint született, mindig helyi, autentikusnak gondolt pedagógusok által tanulta az óvodában a nyelvet és most mégiscsak vannak nyelvtudásbéli problémái.Most nyár végétől megy előkészítő suliba, mert évvesztes, de sajnos nem tud bármelyik másik gyerekkel svédül kommunikálni, mert az óvodában valszeg nem foglalkoztak vele.A magyar nyelvtudása, szókincse az kiváló, mert itthon mi foglalkozunk vele, magyarul.De a svédet nehogy már nekünk kelljen megtanítani, sz@ros s3ggű bevándorlóknak, bökje meg... :-(
Szomorú és röhejes ez valahol.
Remélem az egy év alatt utoléri magát, mert anélkül kínszenvedés lesz.

macamuca [IHUN] 2016.08.05. 23:41:48

@jojó78.:
Széket válogat - választ - vásárol, nem ér rá olvasni/válaszolni.
De ha felszerelte, az úristen se ment meg minket a válaszától. Addig gyűjts (lelki)erőt.
:DDDD

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2016.08.05. 23:43:19

@P.Elliot: " Azt mondta hogy a sajat nyelvunkon beszeljunk hozza , a gyerek automatikusan fogja erteni a masikat is a mindennapi eletbol. Es ne keverjuk, vagy igy szolunk hozza vagy ugy."

Nekünk is eszonták, így is tettünk, de a helyi nyelvet mégsem beszéli elég jól.Úgy látszik, erősen gyerekfüggő a dolog...

jojó78. 2016.08.05. 23:52:41

@macamuca [IHUN]: jaaa :)))))
Én nem félek tőle pedig csak bő órányira van tőlem. Birom a stilusát. Persze azért remélem megkegyelmez nekünk :)))))))))))))

jojó78. 2016.08.05. 23:53:52

@jojó78.: Igaz személyesen még nem találkoztam vele. :))

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2016.08.05. 23:59:59

@Csodabogár: Irigylésre méltó agyi frissesség ebben a korban...Respect részemről.
Én 97 évesen már valszeg háromszor elporladok majd a föld alatt, de ha nem, akkor is csak mamut mondok a hamu helyett is... :-o

montroyal ( CAN qc) 2016.08.06. 00:21:16

@macamuca [IHUN]: nalunk is volt egy rovid hevulet jarjon a gyerek szombatonkent magyar iskolaba ... nagyon jo de ... mar eleg neki 5 nap a francia suliba es meg cibaljuk el a szabadnapon is magyar iskolaba ... foleg mi az elso perctol veglegesen koltoztunk ide( disszidaltunk ) mindket szulo magyar tehat ragadt ra nem tartottuk fontosnak a magyar tantargyakkal farasztani ...es minket igazolt az elet mert a lanyomnak (Bettinanak hivjak valaki utalta ezt a lanyomozast) soha nem szukseges a magyar ,
itt nott fel 3 éves koratol es csak itteni baratai vannak magyarok is de azok is vegyeshazassagba es angolul v franciaul beszelnek ...

montroyal ( CAN qc) 2016.08.06. 00:30:19

ugye a tanacsok a ketnyelvusegre foleg a magyar megtartasara vonatkoznak? nekem nem tiszta .. mert ha a helyi nyelvre vonatkozik es foleg ha kicsi a gyerek szanalmas lenne, ha a szuloktol tanulna ,hiszen baratok kozott az iskolaba rovid idovel tulszarnyalja a szulok altal megtanult nyelvet ... regebben megfigyeltem az 56-osok erolkodnek angolul beszelni a gyerekekkel, de azonnal kiderul ,hogy azok sokkal jobban , jobb kiejtessel beszelnek ...
en is franciaul beszelek a lanyommal a vejem jelenleteben mert megszoktak az en broken franciamat v angolt ..

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2016.08.06. 00:55:20

Hehe, csak támogatni tudom... :D

Az emberi civilizáció ha mondjuk csak két millió éves, már akkor is kib...tt sokat dolgozott, küszködött a megélhetésért, úgyhogy mindenki megérdemelné...

index.hu/gazdasag/allas/2016/08/05/a_harom_napos_munkahet_mentheti_meg_a_civilizasciot/

Csokáv 2016.08.06. 00:56:01

Németül kizárólag a TV-ből tanultam ifjúkoromban. Német csatornákon mentek a mesék, meg később a Star Trek. Szinte mindent értettem németül, ma már megkopott, de azért nagyjából értem, pedig sok éve nem használtam. Beszélni viszont nagyon sokkal rosszabbul tudtam, szóval TV a passzívra jó.

Herr Géza 2016.08.06. 01:01:48

@macamuca [IHUN]: Tud valamit a srác...., az én emberem. :D

Herr Géza 2016.08.06. 01:12:24

@Csokáv: Kivéve akkor, ha az ember gyereke manapság a videojáték közben is aktívan beszél a szereplőkkel :D. A fiam belehabarodott az amerikai fociba, kb. fél, egy éve nyűvi az NFL16 játékot (előtte meg valami másik amerikai játékot) és mára teljesen "amerikaiul" beszéli az angolt, pedig még az USA közelében sem járt. Már az angoltanára is megjegyezte a suliban, hogy milyen gyakran van amerikában.... :)))

adg 2016.08.06. 03:01:35

@geegee: lehet, hogy tokeletesen megtanulta az oviban a helyi nyelvet, csak az nem a sved. Lehet, hogy a kis Alival meg Musztafaval ohne accent beszel. :)

svédnyugger 2016.08.06. 06:47:25

@geegee: Próbáljatok otthon svéd mûsorokat nézni a TV-ben, ez kissé önsanyaratás, elismerem, de vannak jó gyerekprogramok. Hagyjátok barátkozni svéd gyerkekkel, sôt hívjatok svéd gerekeket játszani hozzá. Ilyenkor ti is átválthattok a svéd nyelvre, de csakis ilyenkor.

11110000 2016.08.06. 08:34:26

"ha állandóan kijavítjuk a hibáikat, akkor csak megakasztjuk a beszédben és elvesszük az önbizalmukat"

Kár, hogy téged a szüleid nem javítottak ki folyton, így az anyanyelvedet is csak szarul sikerült megtanulni, mint az írásodból látható.

Önbizalmad lehet, hogy van, de inkább önteltségnek tűnik.
Ami nem pozitív.

Mellesleg kétnyelvű gyereket úgy lehet nevelni, ha a két szülője két különböző anyanyelvet beszél. Minden más csak egy törve, szar kiejtéssel beszélő, ámde lehet, hogy kellő mértékben öntelt szerencsétlen faszt (én két nyelven beszélek anyanyelvi szinten - ja, az első igazi anyanyelvivel való találkozásig) eredményez.

2016.08.06. 08:35:01

Akik szerint a magyar nyelv semmire se jó, azokat ki kell ábrándítanom. Rengeteg olyan magyar származású multis vezetővel találkoztam, aki azért tudott francia, német, olasz, holland, amerikai cégnél karriert csinálni, mert tudott magyarul, mert a szülei megtanították. Vannak olyan határontúli magyar, erdélyi, felvidéki ismerőseim, akik nyugatra disszidáltak anno, majd évek múlva egy multi visszaküldte őket oda, ahonnan indultak, igaz szép fizetéssel. Indok, hogy beszélnek magyarul és románul vagy szlovákul vagy csehül. Gyerekkorukban persze mind gyűlölte a román vagy a szlovák nyelvet, nem is beszélik anyanyelvi szinten, de egy amerikai, holland, német multi munkavállalói közül így is kiemelkednek, mint soknyelvű "zsenik".
Másik dolog a magyar felsőoktatás. Nem világszínvonalú, de olcsó.
Egy amerikai orvosi egyetem tandíjához képest olcsó még egy angol nyelvű magyarországi orvosképzés is a milliós tandíjával. Pláne olcsóbb, ha kb ingyen tanulhatja magyarul, mert magyar állampolgár és beszéli a nyelvet is. Nem ritka, hogy hazazavarják a gyereket Magyarországra majdnem ingyen diplomát szerezni, mert mondjuk a nyugati munkásosztálybeli fizetésből a szülő nem tudja nyugaton egyetemre járatni.

]{udarauszkasz 2016.08.06. 08:35:11

@Online Távmunkás: en 13 eves koromtol nottem fel 2 nyelven. Ma mar sokan csak a hajam,borom szine alapjan szurjak ki,h.ez a figura megse osztrak...

VHB 2016.08.06. 08:38:38

@diggerdriver: ha a Föld körpályán mozogna akkor (ugye nem lenne Napközel és Naptávol) vajon változna-e a napfény beesési szöge?

Géza Bunda 2016.08.06. 09:23:31

A legnagyobb hiba, ha hazátlan, identitás nélküli, kétnyelvű idiótát nevelsz.

A gyerek tanulja meg anyanyelvét, a magyar kultúrát, legyen magyar identitása, aztán majd lehet nyelvet tanulni.

Bakterhaz 2016.08.06. 09:24:38

A gyerekek számára messze a legfontosabb, hogy a környezete befogadja, a társaival kommunikálni tudjon, bármi áron. Sokan azt hiszik, ha "elfelejtik" vagy letagadják az anyanyelvüket, akkor ez könnyebb lesz, ami nyilvánvalóan nem igaz.

Ha egy magyar család újonnan kiköltözik, úgy hogy a gyerekek azelőtt Magyarországon éltek, akkor szerintem magyarul kell beszélni otthon, és kész. Ugyanis hamarosan nem az új nyelv megtanulása, hanem az anyanyelv megőrzése lesz az óriási probléma, és az soha nem fog sikerülni tökéletesen. Aki történelmet, kémiát angolul tanul, az alapból nem fogja tudni magyarul, de legalább egy nyelvi alap maradjon meg a szülőktől. Nem szabad megengedni, hogy a gyerek nem akar beszélni a Magyarországon maradt nagyival, nagybácsival, mert ha megengedik neki, akkor inkább nem fog beszélni.

Ha a gyerek kint született, és mindkét szülő magyar, akkor el kell dönteni, hogy megéri-e. Egy adott életkor után (5-6 év) rájön a gyerek, hogy a szülők értenek angolul, és a magyar egy "hülye", nem létező nyelv, akit senki nem beszél a világon, és ellen fognak állni. Óriási erőfeszítésbe fog kerülni. Ami segít, ha van valaki aki tényleg nem beszél angolul, pl. a nagyi, akivel csak magyarul lehet kommunikálni. Ha meg van engedve, hogy angolul válaszol a magyar kérdésre, akkor soha nem fog tudni magyarul beszélni.

Ugyanis a beszéd és az értés két teljesen különböző készség, majdnem semmi köze egymáshoz. Ugyanígy az olvasás és az írás. Számunkra hihetetlen, mert az oktatási rendszerben nőttünk fel, de egy idegen országban simán felnőhet egy gyerek, hogy jól ért magyarul, de alig beszél valamit. Az olvasás és az írás is ugyanígy külön válhat. Ha csak olvasni hagyjuk, akkor sosem fog rendesen írni. Mint ahogy egy darabig folyékonyan tudtam angolul olvasni, de írni óriási erőfeszítés volt, és rettentő lassan ment, amíg nem gyakoroltam külön.

Az a szülő döntése, hogy mindenáron beleveri, és szombaton és egész nap magyar iskolába járatja a gyereket, vagy nagyon lazán veszi. Valószínűleg mindkét véglet túlzás. De egy biztos, mégha mindkét nyelven folyékony valaki, akkor is érezhetően folyékonyabb az egyiken. Márpedig aki kint született, annak nem az anyja nyelve az anyanyelve. A gyerek a társaitól tanul meg beszélni, nem kizárólag a szüleitől.

Vegyes házasságban a legnehezebb, mert ha az apa vagy anya nem tud magyarul, akkor angolul beszélnek, és a gyerek nagyon hamar ráérez, hogy mindkét szülő beszél angolul, és az a fura nyelv amit csak apuci beszél, az használhatatlan. Talán ami használ, hogyha magyar társaságot keresünk. Los Angeles, Chicago, New York, London, minden nagy városban van magyar társaság, akik összejönnek. Sajnos ezek általában 56-osok, vagy legalábbis idősebbek, akikkel a gyerekek nem éreznek olyan jól együtt. Olyan magyar gyerek nincs Amerikában aki ne beszélne jól angolul, úgyhogy megint nem könnyű. Még a testvérek is egymás közt angolul fognak beszélni, ezt legfeljebb erőszakkal lehet megakadályozni. Talán magyar nyelvi táborok, ahol mindenki magyarul beszél, vagy drága visszalátogatások az anyaországba, ahol a gyerek ráérez, hogy bizony van egy 10 milliós ország, ahol MINDENKI magyarul beszél. Attól függ, mennyire makacs a gyerek, vagy nyitott a kultúrák iránt.

A másik probléma a kiköltözés, mikor a gyerek már 15 éves, és az életét Magyarországon élte le. Ilyenkor a legnagyobb probléma a szégyen érzés (felnőttnél is). Különösen ha már egy évtizede tanult angolul, sikertelenül. Egy középfogú nyelvvizsga 1%-a sincs az anyanyelvi szintnek. Sőt azt mondanám, negatív hatású. Ha úgy jön ki, hogy nem tud angolul, akkor legalább elviseli, hogy meg kell tanulni.

De aki úgy jön ki, hogy azt hiszi, hogy júl tud, közbe nulla, na az a rázós. Ne próbáljunk bizonyítani. A pincér, a pénztáros nem az angol tanárunk, és egyáltalán nem érdekli, nem is tudja, hogy elvileg neked jól kéne beszélned. Az csak a te elmédben él, hogy szerinted neked jól kéne beszélni. Minél előbb ismered be, hogy jól van, nem tudok, annál hamarabb túlteszed magad a szégyenen, hogy mennyire helytelenül beszélsz. Nem számít, senkit nem érdekel, csak téged. Kezdj el tévét nézni, és ha megvan az alap, minél hamarabb beszélni, még ha nyögve nyelősen is. Sajnos nem lehet elkerülni egy néhány kényes helyzetet, ez vele jár.

Karma17 2016.08.06. 09:33:11

@VHB: Igen, mert a napfeny beesesi szoge a Fold forgastengelyenek a keringesi sikkal bezart szogetol fugg.
Az, hogy a Fold eppen napkozelben, vagy naptavolban van, semmi koze a napfeny beesesi szogehez.

Valoban, van a napkozelnek/naptavolnak is valamennyi hatasa (kerdezd meg az ausztralokat), de ennek a hatasa sokkal kisebb, mint a forgastengely dolesebol kovetkezo beesesi szog hatasa.

Karma17 2016.08.06. 09:43:29

Ugy tunik nekunk szerencsenk van, mert egy eve elunk itt, es szerintem egesz jol beszel a fiam angolul (szeptemberben lesz 6). A kiejtese merfoldekkel jobb, mint az enyem, igaz, beszelni en is kb. 2 eve kezdtem, de mindmaig problemas. Es mindezt olyan hatterrel, hogy elotte 10+ evet olvastam angolul.

Ket nagyon gaz terulet van, az egy a telefon, na az a remalom, a masik a szamok. Tudok angolul gondolkodni, de a szamolas az gaz. Elofordul az is, hogy nem azt a szamot mondom ki, amit akarok... Szegyen, nem szegyen, de elofordul. Igaz, en csak a munkahelyemen hasznalom az angolt.

2016.08.06. 09:45:23

"ez nem jelenti azt, hogy egy bizonyos kor után ne lenne értelme belevágni."

Valóban. Csak egy bizonyos kor után már nem lesz kétnyelvű. :-)

Bamba Barack 2016.08.06. 09:45:35

Egyszer pár éve nyaraltunk és volt egy család ahol apuka angol , anyuka magyar.Volt 3 gyerekük max 10 éves volt a legidősebb.Hihetetlen volt ahogy a gyerekek egyik pillanatban magyarul a másikban angolul beszéltek.És ez így is a normális.Sosem értettem azokat akik kimennek külföldre és a gyereküket nem tanítják meg magyarul..Szerintem az a minimum ,hogy egy gyerek beszélje mindkét szülője anyanyelvét.Azokat az embereket meg pláne nem értem akik elmennek külföldre és akcentussal beszélik az anyanyelvüket....Katasztrófa...Szerintem ez is csak ilyen megjátszós dolog.

VHB 2016.08.06. 10:08:09

@Karma17: akkor egyetértesz azzal, hogy tengelyferdeség ÉS keringési pálya a meghatározó? :)

szsuzsanna 2016.08.06. 10:50:29

A nagynéném, fiatal lányként, a harmincas évek elején vándorolt ki, mint nevelőnő, a munkáltató családdal Angliába. Amikor már kinőtték a gyerekek, mehetett amerre látott, nagyon keményen dolgozott, sok mindent. A férje katonaként "keveredett ki" a háború alatt.Később Kanadába kerültek. A nagynéném 62-ben tudott először hazajönni, -a férje csak néhány év múlva "mert" ...
Mindketten a saját itthoni tájszólásukkal beszéltek: -a nagynéném, Annus, a Győr környéki "ízőst":-píz, níp, gyüssz- mísz, kírsz stb..., -a férj, Feri bácsi, az igazi pálócot, -"á-zott" rendesen: - Ánnuskám, ádtál-e a gyereknek ebbül a finom álmábul? Mi, gyerekként rettentően élveztük a "pálócot", mert még sosem hallottunk senkit így beszélni.
Ők, csak egymás között tudtak magyarul beszélni, + leveleztek haza, de, még 80 fölött is, ugyanúgy beszéltek magyarul. A 70-es évektől, 2-3 évente hazajártak.
Sajnos nem lett gyerekük, kíváncsi lettem volna, ha lett volna, az milyen tájszólással beszél magyarul...

adg 2016.08.06. 10:55:45

@VHB: @Karma17: tudjatok, mikor van a Fold a Naphoz legkozelebb?
Januar elejen kb. A teli nap-ej egyenloseg utan kicsivel.
Legtavolabb pedig nyaron.
Ennek a hatasa elhanyagolhato.

Karma17 2016.08.06. 11:04:36

@adg: Persze, erre irtam, hogy nem igazan szamit. Persze pont emiatt Ausztraliaban a nyarak melegebbek a telek meg hidegebbek kicsit.

adg 2016.08.06. 11:17:43

@Karma17: abban mennyire vagy biztos, hogy a telek hidegebbek? :D Vagy minel hidegebbek? :)
Ha jol sejtem, Ausztraliaban tel kozepe van eppen.
kepfeltoltes.hu/160806/1178665498image_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

Kb egy oraja lottem. :)
Paran furdenek. Persze delebbre hidegebb van, de az is nokedli az eszaki felteke teleihez kepest.

VHB 2016.08.06. 11:20:22

@adg: Főnök, engedelmeddel egy idézet:

Az évszakok kialakulásának oka tehát a Föld Nap körüli keringése és a földtengely ferdesége, amely a keringés folyamán nem változik.

A részleteket pedig itt találod:
www.mozaweb.hu/Lecke-TER-Termeszetismeret_6-Miert_valtakoznak_az_evszakok-102157

adg 2016.08.06. 11:29:36

@VHB: hat ez nagyszeru, csak nem ertem, hogy jon ide. Azt mondja amit en. Az eredeti komment pedig arrol beszelt ugye, hogy azert van melegebb nyaron, mert kozelebb van a fold a naphoz.
Vagy felreertek valamit?

VHB 2016.08.06. 11:38:30

Nyilván én értem félre. Én az eredetiben nem olvastam, hogy azért van melegebb nyáron mert közelebb vagyunk a Naphoz. Hanem azt véltem kiolvasni, hogy a kisgyerek az évszakok váltakozását az ellipszis pályával magyarázta.
Ez részben helyes, hiszen a tengelyferdeség mellett ez is számít.

DE
ha nem lenne szerepe a pályának akkor miért pont Napmin és Napmax távolságnál van a váltás.

Vagy, amit Karma kollégának is felvetettem, szabályos körpálya esetén teljesen más lenne a helyzet.

Vö Nap látszólagos járása az égbolton című fejezet.

hollandrémület 2016.08.06. 12:19:29

@Evain: Nalunk ezert lett nagyi a nagymama. :)
Atopruimoztunk ide mindent, kozli a gyerek pakolas utan nagy elegedettseggel.

adg 2016.08.06. 12:37:51

"s lányom közölte, hogy ez marhaság, a Föld Nap körüli forgása csinálja ezt, mert ellipszis alakú pályán kering, és amikor közel van, meg amikor messze..."

Ez az eredeti idezet. Egyertelmuen azt mondja, hogy az ellipszis alaku palyan keringo fold tavolsaga okozza az evszakokat.
Ami nem igaz.
Konkretan annyira nem, hogy az eszaki felteke telenek kozepen van a fold a naphoz a legkozelebb. Sot, ha ugy lenne, akkor delen is akkor lenne tel, mint eszakon.

"Vagy, amit Karma kollégának is felvetettem, szabályos körpálya esetén teljesen más lenne a helyzet."

Az evszakokat a tengely ferdesege okozza, es ha szabalyos kor vagy akar haromszog alaku lenne a fold palyaja, akkor is ez lenne a helyzet. Probald ki, csinald meg a kiserletet, amit a konyv emlit.
Mas lenne a helyzet, ha joval laposabb lenne a palya, es sokkal nagyobb kulonbseg lenne a fold-nap tavolsagban. Akkor lenne az, hogy amikor a fold marha messze van, akkor joval kevesebb napsugarzas erne, es hidegebb lenne. Az egesz bolygon.

A latszolagos jarast a tengely ferdesege es a nap koruli keringes okozza, ez teny. De nincs koze az ellipszishez. Ahogy keruli a napot, a tengely marad ugyanabban a szogben, igy hol az eszaki, hol a deli felteke nez a nap fele, es ennyi.

"ha nem lenne szerepe a pályának akkor miért pont Napmin és Napmax távolságnál van a váltás."
Nincs semmilyen valtas. Januar eleje korul vagyunk a legkozelebb. Milyen valtas van akkor? Ez kb ket hettel van a teli napfordulo utan.

macamuca [IHUN] 2016.08.06. 12:42:24

@adg: @VHB:
Ismétlem, amit fentebb már írtam diggernek: ez a szöveg egy 4 éves gyerkőc "összefoglalása" volt egy korábban hallott esti mesének. Szóval nem feltétlenül pont ez, pont így hangzott el a *mesét * előadó apukától..., hogy az oviban a téma kapcsán ez+így jutott eszébe: hát nem rossz, szerintem. A pontosság számonkérése helyett jót vigyorgunk a sztorin, kb ennyi :)

adg 2016.08.06. 13:33:41

Semmi baj a tortenettel. Nem kell egy ovisnak tokeletesen tudnia ilyesmit, de meg csak tokeletesen atadni se. Mar az, hogy ellipszis, szerintem az sem resze a szokasos ovis szokincsnek. :) Ezek a kommentek itt fentebb nem rola szolnak, csak apropot biztositott, hogy mindenki kifejthesse, hogy milyen okos. :)

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.08.06. 14:48:54

@adg: Teljesen igazad van. A Ráktérítő és a Baktérítő az a képzeletbeli kör ahol a napsugár merőlegesen éri a földet. Ott akkor van nyár közepe. A föld olyan messze van a naptól hogy amikor a legközelebb vagyunk akkor sem látjuk nagyobbnak.
A Nap hője nem éri a Földet.

MR3 Béla 2016.08.06. 14:54:55

@VHB:
Nem.
A pálya alakjának a beesési szöghöz semmi köze, a Föld tengelydőlésének van.
A különbség annyi lenne, hogy hidegebb vagy melegebb lenne a nyár/tél, mert közelebb vagy távolabb lenne az adott évszakban a Nap a Fölhöz/Földtől.

Mikkamak 2016.08.06. 15:44:04

@Hobbiszakács: Meg a SOTEn meg a SZOTEn is. És a skandinávok körében igen népszerű, mert ott nemigen van orvosképzés.

svédnyugger 2016.08.06. 17:11:42

@Mikkamak: néhány azért van, de persze könnyebb bejutni esetleg külföldi képzésre.
http://läkarstudent.se/lakarprogram.html

Hobbiszakács · http://hobbiszakacs.blog.hu 2016.08.06. 18:59:51

@Mikkamak: Vanni van: jelenleg több mint 7000-en tanulnak orvosi egyetemeken.

A Magyarországon tanuló külföldi diákok száma kb. 9000 (ha az alábbi cikkből jól értettem, akkor ez az orvosin tanulók száma):

"....négy egyetem évek óta arra törekszik, hogy növelje külföldi hallgatói számát, amivel extra bevételre tehet szert.
Ezekben az intézményekben mára csaknem a hallgatók fele, mintegy 9000 diák külföldi. Csupán tandíjként évente több mint húszmilliárd forintot fizetnek ki Magyarországon. "

nol.hu/belfold/tiz-korhaznyi-orvos-hianyzik-a-hallgatok-kozel-fele-kulfoldi-1577039

Hm... ez összesen 17-18000 orvostanhallgatót jelent,

Ekkora tömeggel elképzelhető minőségi oktatás?

Költői kérdés volt.

Főgebra 2016.08.06. 20:20:08

@Hobbiszakács:
A négy orvosegyetemen, magyar orvostanhallgatóból évente kb 650-700 a végzős! Hat évfolyamon 4-4500 a magyar.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2016.08.06. 21:39:31

@adg: Haha, éltünk olyan helyen is, de ahová költöztünk (részben pont ezért is) két és fél éve, szóval itt már nincsenek az oviban kokerók...De amúgy sajnos valós veszély ez, ebben az országban...

@svédnyugger: Nézetünk vele svéd gyerekműsorokat, meg hagyjuk is barátkozni.Nem aszondom, hogy semmit sem tud kommunikálni, de korához képest beszélhetne jobban is.Remélem azért hamar behozza a lemaradást.Szerencsére érdeklődő, barátságos, közvetlen a kis csirkella, szóval bizakodók vagyunk.

Rébusz 2016.08.06. 22:40:40

Nem mindegy, hogy hány éves gyerekről beszélünk és az a gyerek hol van. Gyerektől is függ a végeredmény.
Szakemberek szerint a szülő kizárólag a saját anyanyelvén beszéljen a gyerekével, mindegy, hogy Magyarországon vagy külföldön. Klassz, ha a gyereknek két különböző anyanyelvű szülője van, mert akkor mindkét nyelvet megtanulja.
Ha valaki Magyarországon szeretné kétnyelvűsíteni a gyerekét, akkor native speakert keressen neki. Többet ér, mint bármilyen nyelvtanfolyam, ha a native speaker játszik, foglalkozik, beszél a gyerekkel naponta több órát természetesen. Minél kisebb a gyerek, annál jobb. Én úgy gondolom, hogy minden életkorban, felnőtteknél is, a jó nyelvismeret, nyelvtudás kulcsa, ha a gyerek abban az idegen nyelvi közegben van, native speakerekkel, akik nem csak beszélnek hozzá, hanem neki is beszélnie kell. Ez a legegyszerűbb, legkönnyebb és legbiztosabb módja a nyelvtanulásnak. Nem hiába tudtak régen is a gyerekek, de híres nagyjaink (költőink, íróink) tökéletesen idegen nyelvet, mert francia, német anyanyelvű dadáik voltak. Nem voltak nyelvkönyveik, szoftverek, mégis tökéletesen, folyékonyan beszéltek és írtak akár tudományos, ismeretterjesztő műveket is.

Stohl András 2016.08.07. 06:54:40

" egyre több szülő próbálja kétnyelvűvé nevelni gyermekét – akár azért "

Ez jo nagy baromsag. Inkabb minnel elobb muteti uton elkene tavolitani a felesleges nyelvet, hogy ne csufoljak a gyerekek, es ne legyen negativ hatassal a felnotkori parkacsolatara.

Attilajukkaja 2016.08.07. 06:54:52

Sajat tapasztalatom, hogy ha egy gyerek eleg koran lesz ket- vagy tobbnyelvu, az neki semmi gondot nem jelent. Az agya'ban teljesen mashova raktarozza el a kulonbozo nyelveket, es nem is fogja keverni oket.
Nagyon tamogatom a gyermekek minel elobbi bevonasat a tobbnyelvusegbe!

MR3 Béla 2016.08.09. 07:10:48

@Attilajukkaja:
Én pedig támogatom a gravitációt!
(Ha sokat iszom, akkor pedig a falat, mert a gravitáció akkor nem támogat engem.)

MR3 Béla 2016.08.09. 07:11:07

@Attilajukkaja:
Komolyra fordítva a szót:
Kétnyelvű gyereket akkor tudsz nevelni, ha két különböző anyanyelvű szülője vagy nevelője van.
A magyar egyetemeken kupálódott tanárokkal csak pocsékul tanul meg (ez nem a pocsék nép nyelve), és olyan hibák rögződnek bele, amiket évek alatt lehet esetleg kinevelni belőle, ha ki lehet, a pocsék kiejtést meg nem lehet majd soha.

Szóval jó dolog a kétnyelvűségre nevelés, ha megvannak hozzá az alapok.
Ha nincsenek, akkor többet árt, mint használ.

Attilajukkaja 2016.08.09. 13:33:10

@MR3 Béla:
"Én pedig támogatom a gravitációt!"
Egeszsegedre!

"Kétnyelvű gyereket akkor tudsz nevelni, ha két különböző anyanyelvű szülője vagy nevelője van."
Nem ertek egyet. Ket magyar nyelvu szulovel is tokeletesen el lehet sajatitani egy plussz nyelvet kulfoldon. Foleg, ha a gyerek ottani ovodaba, suliba jar. De meg itthon is, ha eleg koran kezdi es eleg sokat mozog idegennyelvu kozegben. A lenyeg, hogy ragadjon a gyerekre, ne pedig valami iskolai tanulasnak fogja fel.

MR3 Béla 2016.08.09. 18:54:26

@Attilajukkaja:
Egyetértek abban, hogy nem értek egyet.
Bármilyen korán kezdi, ha nem anyanyelvi (de ténylegesen anyanyelvi) a környezet, akkor csak rosszabb, mintha később kezd el nyelvet tanulni a gyerek, mert rossz összefüggések vésődnek be mélyen. Amiket sokkal nehezebb lesz kicsiszolni később.

Én is ismertem olyan apukát, aki igyekezett saját maga szerint jó angolosként (egyébként angoltanár...) gyerekkorától angolozni a gyerekével, csak hát nyelvtani és szótári hibákat nevelt a gyerekbe (pl. a savanyúságot pickles helyett sour formában tanította neki, ami magyarul ugyan savanyú, de nem úgy), a kiejtésről nem is beszélve.

Attilajukkaja 2016.08.09. 19:25:32

@MR3 Béla:
En idegennyelvu kozegrol beszeltem, nem apukarol vagy anyukarol!

MR3 Béla 2016.08.10. 14:46:50

@Attilajukkaja:
Oké, gyere, borulj a kebelemre.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása