oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2016. június 22. 06:51,  Miért nem azt kérdezzük, amire választ várunk? 182 komment

2016. június 22. 06:51 Határátkelő

Miért nem azt kérdezzük, amire választ várunk?

Vajon mennyire lényeges egy ország értékrendjének elfogadtatása, hogyan alakíthatnánk úgy a sorsunk, hogy megpróbáljuk megelőzni az esetlegesen kialakuló feszültségeket? Ezeket a kérdéseket is feszegeti Péter (akit eddig a Londonban, sej… sorozat szerzőjeként ismerhettetek meg) írása, amit a Magyarország 2.0 pályázatra küldött be. Teljesen más jellegű poszt, mint az előző pályamű, sokkal kevésbé konkrét talán, de szerintem érdekes – remélem, ti is annak tartjátok majd. (A pályázatokat egyébként egészen a hónap végéig várom a hataratkeloKUKAChotmail.com címre, minden más információt itt találtok.)

Szavazni ma is a poszt végén és Facebookon lehet.

allampolgarsagi_vizsga_kormanyhivatal_hu.jpg(Fotó: kormanyhivatal.hu) 

„Kicsit restellem magam: erre a pályázatra úgy szól a felhívás, hogy „Magyarország újratervezése”, és biztosan tömegével érkeznek remek javaslatok, kezdeményezések, én meg itten arról írok most, amit épp nem értek. Nem értem a helyzetet: mintha dolgok összekeverednének teljesen, és ettől pedig mintha az ország és a népessége széthullana teljesen.

Hadd kezdjem az elején, sőt annál is előrébb.

Az olasz család

Én az olasz kultúra nagy rajongója vagyok. Ebbe az olaszországi életet is beleértem: amikor néha ott járhattam, hatalmas élmény volt számomra, a marcona komolyságot mutató férfiakkal, a harsányan perlekedő asszonyokkal, az éjfélkor is még vidáman rohangászó gyerekekkel. Ha tehetném, minden nyarat ott töltenék; ha tehetném, oda költöznék nyugdíjasként. Élvezem a nyüzsgésüket, a lazaságukat, a harsány életörömüket.

De ha a társasházba, ahol a lakásom van, beköltözne egy, a fentieknek megfelelő olasz család… mit mondjak: a házban, ahol lakom, már sokkal kevésbé örülnék a marcona férfiaknak, perlekedő asszonyoknak és éjfélkor rohangászó gyerekeknek.

Mondtam már, hogy egyébként az olasz kultúra nagy rajongója vagyok? Azt hiszem, igen.

Azt viszont nem mondtam, hogy minden olasz család ilyen, ugye? Csak azt, hogy ha egy, a fentieknek megfelelő olasz család beköltözne… akkor én kétségbeesve próbálnék kiköltözni. Nem azért, mert olaszok; hanem azért, mert úgy élik a maguk életét, hogy ezzel akadályozzák, hogy én is éljem a magamét.

Persze aligha tudnék kiköltözni, ha valaki, aki lakást nézni jön, találkozna velük: elmúlna a vételi szándéka azonnal. Kivéve, ha ő is a fentieknek megfelelő olasz. És egy idő múlva a házban már csak (a fentieknek megfelelő) olaszok laknának.

Imádom az olasz kultúrát, az ételeiket, a zenéjüket. Még a marcona férfiakból, perlekedő asszonyokból és rohangáló gyerekekből álló utcaképet is. Csak másnak a házában, ha lehetne…

Azt akarom kifejezni, hogy ha valakinek az adott viselkedését zavarónak, károsnak, sőt akár el nem tűrhetőnek tartom, az nem az illető személyének a lebecsülése.

Elmondom fordítva is: akárhogyan becsülöm valakinek a személyét, attól még egy-egy megnyilvánulását tarthatom zavarónak, károsnak; és nem vagyok köteles eltűrni.

Mindez akkor is így van, ha egyébként teljes megértéssel fogadom, hogy az illető miért ilyen: milyen rajta kívülálló körülménynek tették őt ilyenné, akár az erőfeszítései ellenére. Ezek fontos dolgok – de valamit megérteni nem ugyanaz, mint egyetérteni.

Ha azt mondom, hogy ide olaszok költöztek, hát biztosan harsányak lesznek: ez általánosító, sértő előítélet. Ha azt mondom, hogy a házba költöző olasz család részéről nagyobb valószínűséggel számítok harsány viselkedésre, mint ha svédek költöznének a házba: ez statisztika, amely senkit nem sérthet; és amely a velük szembeni ellenséges magatartást nem indokolja, de a fokozott óvatosságot mindenképpen.

Az viszont becsületbeli kérdés, hogy ha nem tapasztalom részükről a zavaró viselkedést, akkor semmiféle módon ne viselkedjek velük hátrányos módon. (Sőt, az a humánus, ha még el is ismerem, bátorítom is őket – hiszen ők feltehetően méltatlanul szembesülnek a többiek miatt kialakult általánosító előítéletekkel.)

Viszont ha harsány norvéggel találkozom, akkor vele is összeütközésbe kerülök – mert amivel nem értek egyet, amit zavarónak, károsnak találok, amit nem tűrhetek, az nem a személy, hanem a viselkedés.

Az értékrendek

Most pedig hadd hozzak szóba mást is: ennek a kérdésnek a túlsó oldalát.

Öreg vagyok: éltem már 1956-ban is. Többször morfondíroztam már, hogy hogyan írhatnám bele az önéletrajzomba, hogy mekkora ellenálló voltam: az igazság ezzel szemben az, hogy amikor – a harcok, majd a szénhiány miatt – iskolaszünet volt és otthon maradhattam, ennek egyáltalán nem álltam ellen. Körülbelül ez az, amire az egészből emlékszem; de jó a fogalmazási készségem: majd megírom az emlékirataimat ezer oldalon.

Évekkel később tudtam meg, hogy az én szüleimben is felmerült az ország elhagyásának a gondolata. Végül Magyarországon maradtak és én ott nőttem fel; de ha másképp döntenek, én annyit vettem volna észre a dologból, hogy télen indulunk nyaralni…

Valami okból a francia nyelvterület volt szimpatikus a szüleimnek. Úgyhogy előfordulhatott volna az is, hogy én most egy svájci város külterületén élnék, az akkori magyar menekültek számára felhúzott lakótelepen.

És ha azon a lakótelepen egyszer csak megjelenne egy svájci, és elkezdené nekem magyarázni, hogy hogyan éljek az ő értékrendje szerint… hát nagyon elküldeném azt a svájcit a fenébe.

Akkor is, ha tudnám, hogy igaza van. Mert igaza lenne: nyilván jobban él, mint én; nyilván nagyobb biztonságban él; és ennek az az alapja, hogy nyilván szorgalmasabb, nyilván fegyelmezettebb, szabálytisztelőbb, nyilván csendesebb, viselkedésében is fegyelmezettebb, sőt nyilván még tisztább is nálam: elég az utcáinkat összehasonlítani. Még azt is elhinném, hogy őszinte jó szándékkal akarna engem az ő értékrendjére „megtéríteni”.

De én nem akarnám! És nagyon sértőnek tartanám a megjelenését! Ha pedig bárhogyan nyomást akarna gyakorolni, kényszeríteni akarna: minden erőmmel ellenállnék.

Nem akarnám az ő értékrendjét: megvan nekem az enyém. Megvan a magam kultúrája, a magam erkölcse: nem rosszabb az övénél – menjen innen, hagyjon engem a magam módján élni!

Minden nyomulás, az erőltetés legkisebb mozzanata is elkeseredett ellenállást váltana ki belőlem. Ha tehát én adnék tanácsot a svájcinak, azt mondanám, hogy ne akarjon engem a maga képére formálni; és főképpen ne nyomással, erőszakkal.

Az elhagyott pénztárca esete

Pedig vannak különbségek jócskán. Csak egy példa: ha egy svájci a parkban sétál, és ottfelejtett pénztárcát talál a padon, minden irat, különös ismertetőjel nélkül: leadja az arra illetékes helyen.

A magyarországi kultúrában, ahol én felnőttem, nem szép dolog, de a közvéleményben nem is minősül igazán lopásnak, ha a parkban talált kisebb értékű dologgal, amelynek a tulajdonosa nem állapítható meg, az ember nem szalad a jegyzőhöz (ahogyan azt a jogszabály, tudomásom szerint, előírja).

Kicsit úgy gondolkodunk: miért nem vigyáztak rá jobban? Egy svájci szemében ez az együttélés szabályainak tűrhetetlen, becstelen megsértése. Éppen úgy, mint a mi szemünkben a zsebtolvajlás – miközben van kultúra, amely a zsebből kilógó, már-már kieső tárgynak a zsebből való „kisegítését” éppen úgy bocsánatos bűnnek tartja, mint mi a parkban talált, a tulajdonosára nem utaló tárgy zsebre vágását: miért nem vigyáztak rá jobban?

Ez a példa nincs távolabb tőlünk, mint a megelőző bekezdésben írt másik példa a svájcitól!

Tegyük fel, hogy azt látjuk, amint valaki „véletlenül” úgy lök meg valaki mást, hogy annak a zsebéből, táskájából kilógó tárcája kiessen; majd utána az immár „gazdátlanul maradt” tárcát zsebre vágja és elmegy vele. Ezt mi lopásnak, elítélendőnek, büntetendőnek tartjuk.

És ha ez a valaki olyan környezetben nőtt fel, ahol ez nem lopásnak, hanem az adódó helyzet ügyes kihasználásának minősült (mint a mi esetünkben nagyon sokaknál: a parkbéli padon talált, a tulajdonos kilétére nem utaló tárgy eltevése)?

Vajon megértéssel fogadjuk-e, hogy ő ezt nem rossz szándékkal, nem törvényszegési „hajlammal”, hanem a környezete által példaként mutatott és megbecsült szemfülességből tette? Megértéssel fogadjuk-e, hogy ez az ő számára nem több mint nekünk a gazdátlan apróság zsebre tétele? Igen! Kötelező megértenünk!

Ez azt is jelenti, hogy eltűrjük? Dehogy! Miért tűrnénk? Mert a „logikáját” megértjük? Ez nem indok az eltűrésre; bár indok arra, hogy másképp vélekedjünk róla, mint ha nem ismernénk az okát, előzményeit.

Hát akkor mit tegyünk? Eltűrni nem lehet; de nyomulni, erőszakoskodni sem, mert az az ellenkező hatást érné el.

Most kétfelé kanyarodhatna ez a poszt.

Az egyik irányt nem vállalom: a magyarországi eltérő kultúrák kérdésének megoldásához politikai akarat kellene a feszültség csökkentésére, az igazán jövőbemutató megoldásra.

Még azt se lehet mondani, hogy nincs követhető példa a világban; de a „központi akarat” is és a közhangulat is ennek az ellenkezője most Magyarországon. Szívesen leveleznék erről, de nem szívesen írnék nyilvánosan, mert annak – hatalom, tőke, befolyás híján – nem lehetne egyéb következménye, mint hogy „közellenséggé” válok.

A másik irány semmivel se kisebb gond: a bevándorlás, bevándorlók kérdése.

Erre utal a poszt címe, akár gondoltad volna, akár nem.

Tegyük fel, hogy valaki most érkezik egy új országba. Ennek kapcsán két országgal fogok példálózni: ez a két ország természetesen Magyarország és az Egyesült Királyság, mivelhogy ezekről tudok példát mondani; de látatlanban is fogadni merek akár egy tábla piros mogyorós csokiba (ez tőlem igazán nagy dolog!), hogy másutt is lényegében ugyanez a helyzet.

Kedves hozzászólók, nagyon kérem, hogy példákkal igazoljatok vagy cáfoljatok: szeretnék minél teljesebb képet látni!

Állampolgársági kérdéssorok

Szóval itt az újonnan érkező, aki azt mondja: szeretnék nálatok élni, szeretnék a ti országotok állampolgára lenni.

Milyen helyi ismeretekkel kell ehhez rendelkeznie? [Az alábbi példákat olyan honlapokról vettem, amelyeknek a közlése mögött hiteles forrást feltételeztem. A magyart innen.]

Magyarországon megkérdezhetik tőle, hogy

• Melyik mai állam fővárosa ma az a hely, ahol Hunyadi János 70 évre megállította a törökök további európai terjeszkedését?

• Az első világháború sebesültjeinek hány százaléka volt magyar?

• Egészítse ki a Radnóti-sorokat: Ki gépen száll fölébe, annak térkép e táj, / s nem tudja, hol lakott itt Vörösmarty Mihály; / annak mit rejt e térkép? gyárat s vad laktanyát, / de nékem …, …, tornyot, szelíd tanyát;

Az Egyesült Királyságban is egy kérdéssor („Life in the UK”: élet az Egyesült Királyságban) sikeres kitöltése az állampolgárság megszerzésének egyik feltétele. Néhány kérdés, amelyeket az interneten találtam:

• Which TWO are British Overseas territories (Melyik KETTŐ brit tengerentúli terület)?

◦ The Falkland Islands

◦ St Helena

◦ Ireland

◦ Hawaii

• What Palace was a cast-iron and plate-glass building originally erected in Hyde Park, London, England, to house the Great Exhibition of 1851 (Melyik palota volt egy öntöttvas- és síküveg épület, amelyet eredetileg a Hyde parkban, Londonban, Angliában emeltek az 1851-es Nagy Kiállítás befogadására)?

◦ The Great Palace

◦ Crystal Palace

◦ Dream Palace

◦ Gold Palace

• The UK Government hasn't used the power to suspend the Northern Ireland Assembly (Az Egyesült Királyság kormánya nem használt erőt (erőszakot) az Északír Gyűlés felfüggesztésére)

◦ True (igaz)

◦ False (hamis)

• Which Two British film actors have recently won Oscars (Melyik két brit filmszínész nyert nemrégiben Oscar-díjat)?

◦ Jacky Stewart

◦ Colin Firth

◦ Leonardo DiCaprio

◦ Tilda Swinton

[Forrás: Life in the UK tests – ez az oldal egyébként minden elrontott válaszra úgy reagál, hogy kis ismertetést jelenít meg a jó válasszal és annak magyarázatával]

Sejthető, hogy hová akarok kilyukadni?

Oda, hogy melyek azok a kérdések, amelyek nem szerepelnek ezekben a felsorolásokban.

Van, amit az egyes országok igazán elvárnak az új állampolgároktól, aminek a nem-ismeretét a napi gyakorlatban számon kérik és büntetik, aminek alapján az új állampolgár beilleszkedését megítélik.

Vajon ezeket az ismereteket tanítják-e a leendő állampolgárnak, vajon ezt kérdezik-e a vizsgán?

Hát nem.

Nem láttam olyan kérdést, hogy

• Szabad-e a mi országunkban az arcot eltakaró fátyollal bemenni a bankfiókba?

◦ Igen.

◦ Igen, de a biztonsági őr felszólítására a fátylat félre kell húzni a biztonsági kamera felé fordulva.

◦ Nem.

• Ha a család pénzzavarba kerül, eladhatom-e a leánygyermekemet?

◦ Persze.

◦ Nem, de kikölcsönözhetem.

◦ Egyáltalán nem.

• Ha egy kerten belül ízletesnek látszó gyümölcsöket látok a fán, szabad-e bemászni és elvenni belőle?

◦ Miért ne?

◦ Ha a kerítésre ki van írva, hogy bemászni tilos, akkor nem szabad, egyébként igen.

◦ Igen, de csakis a tulajdonos előzetes kifejezett engedélyével.

• Szabad-e megölnöm azt, aki megszegi a szent iratokban szereplő parancsolatokat?

◦ Igen, sőt ez kötelességem is.

◦ Csak ha a családom becsülete forog kockán.

◦ Nem, mi több: ennek a tervezése, előkészülete, sőt az ezzel való puszta szóbeli fenyegetés is bűncselekmény.

• Elvárhatom-e, megkövetelhetem-e, hogy a munkahelyemen a vallási szabályaimnak megfelelő ételt árusítsanak a büfében és megfelelő hely és időkedvezmény legyen a napi imához? Továbbá: ha például a vallásom tiltja, hogy disznóhúst érintsek, és egy élelmiszer-áruházban dolgozom, kiköthetem-e, hogy kizárólag a disznóhúst nem tartalmazó termékek csomagolását, árusítását, rakodását vállalom?

◦ Persze, feltétlenül.

◦ Egyáltalán nem: szóba hozni is tilos.

◦ Elvárni, megkövetelni nem lehet. Az adott vallási közösséghez tartozó munkahely esetében nyilván ezek teljesülnek; más esetekben a munkahellyel való megállapodás kérdése – de jobb nem számítani rá.

Elindult a Határátkelő Instagram-oldala, gyere és kövesd te is! Jobbnál jobb képek és exkluzív tartalom vár a világ minden tájáról!

Megismétlem: tudjuk, hogy vannak kultúrák, ahol a fenti kérdésekre más lenne a válasz, mint minálunk. A kérdés nem az, hogy ezt megértjük-e: persze, hogy megértjük. A kérdés az, hogy aki most érkezik hozzánk, tudja-e és vállalja-e a mi szabályainkat, amelyeknek a betartását megköveteljük, a megszegését nem tűrjük. Szabad nem tudni, szabad nem vállalni – csak akkor ne jöjjön.

No, még egyszer, fordítva: amikor eldönti, hogy jön (tehát nem amikor már itt van, hanem amikor eldönti, hogy jöjjön-e), akkor tudnia kell, hogy melyek az ittlét feltételei és abban az esetben döntsön úgy, hogy jönni akar, ha vállalja kell ezek betartását.

[Mindezek természetesen nem vonatkoznak a tényleges menekültre, azaz a veszély elől menekülőre. Aki éppen egy gyilkos elől menekül, attól nem várható el a dress code betartása. Ebben az esetben a fentiekben a „jön” szó kicserélendő „itt marad”-ra.]

A játékszabályok és a befogadás feltételei

Sportból vett példával élve: aki nem ismeri a játékszabályokat vagy nem akarja betartani őket, ne jelentkezzen a csapatba. Jelentkezzen másikba, amelynek a feltételeit ismeri és a betartásukat vállalja. Aki viszont a mi csapatunkba való jelentkezésre készül, jelentkezéskor tudassuk vele ennek a csapatnak a játékszabályait és azt, hogy ezek vállalása a belépésének a feltétele.

De ha ezeket nem tanítjuk, akkor miből kellene az érkezőnek rájönnie? Ha nem kérdezzük, akkor milyen alapon feltételezzük, hogy tudja? Milyen alapon várjuk el az ilyen szabályok betartását, milyen alapon büntetjük az ilyen szabályok megszegését attól, aki nem is ígérte (és akinek ilyen ígéret nélkül nyitottunk ajtót)?

Az állampolgársági eskü/fogadalom szövegében szerepel-e, hogy az illető felelősséget vállal azért, hogy az új hazájában születendő gyermekeit-unokáit is az adott ország szabályainak betartására, szokásainak tiszteletére neveli? Ha nem (márpedig nem): miért csodálkozunk, ha nem teszi, és a második-harmadik generáció már messze nem érzi önmagára nézve ezt kötelezőnek?

A befogadást számtalan feltételhez köthetnénk. Akár ezt is mondhatnánk: jöhetsz, de tíz évig kizárólag olyan munkahelyen dolgozhatsz, olyan utcában/városnegyedben lakhatsz, ahol 51%-ban ebben az országban született vagy tíz évnél régebben állampolgárságot kapott dolgozók/lakók vannak: azaz nem alakíthattok zárt közösségeket. Akár ezt is mondhatnánk: jöhetsz, de beolvadásra kell törekedned (és ezt kell a gyermekeidnek is a neveléssel átadnod).

Akár ezt is mondhatnánk; és bármit is mondhatnánk – mielőtt az illetőt beengedtük. Vitatható, hogy ezek okos, humánus, célravezető (milyen célra vezető?) feltételek volnának-e.

Az azonban biztos, hogy ha nem mondjuk ki őket jó előre, akkor utólag számon kérni, utólag szankcionálni, az illetőket utólag ennek alapján megítélni nem okos, nem humánus és nem célravezető – kivéve, ha a feszültség szítása, a probléma kezelhetetlenné mélyítése a cél.

Szóval mit kellene tanítani, kérdezni?

Nem tudom; de meggyőződésem, hogy ha a zökkenőmentes beilleszkedés a szándék, akkor néhány, különféle közegekben végzett korrekt értékrend- és viselkedés-kutatás nagyon gyorsan vezethetne olyan eredményekre, amelyek ha nem is tökéletesek, de lényegesen megfelelőbbek az eddigieknél.

Most kellene felajánlanom, hogy akár meg is tudnék szervezni ilyen felmérés-sorozatot (vagy feltárni, hogy a már lezajlott hasonló kutatások eredményeiből mi rakható össze, hiszen nyilván számos ilyesfajta kutatás volt már), de Edison jut eszembe.

Első találmányainak egyike egy parlamenti szavazat-összesítő automata volt, amely azon bukott meg, hogy a honatyáknak nem volt érdekük a gyors és pontos számolás, hiszen ez megakadályozta volna a trükközéseket… Ekkor határozta el Edison, hogy a továbbiakban csak olyan találmányokkal foglalkozik, ahol nincs politikai ellenérdekeltség.

Ahogyan Karinthy Frigyes írta: „Akiknek füleik vagynak, hallják. … Akiknek szemeik vagynak, lássák. … Akiknek ujjaik vagynak, tapintsák.”

HÍRMONDÓ

Akár nagyon fájhat is a Brexit a magyaroknak

Noha nem valószínű, hogy a már Nagy-Britanniában élő uniós állampolgároknak bármilyen változásra kellene számítaniuk, azért bőven érheti fájó kellemetlenség az országban élő, vagy ott munkát vállalni kívánókat. A vízumrendszer esetleges kiterjesztése például pont azokat a szektorokat érintené a legsúlyosabban, ahol a legtöbben dolgoznak. A vendéglátásban az uniós munkavállalók 94 százaléka nem kapna vízumot, de az építkezéseken és az iparban dolgozóknál is 75 százalék fölötti, az egyéb szolgáltatok terén pedig 85 százalék az arány. Még a bankszektorban dolgozó uniós polgárok háromnegyede sem teljesíti a követelményeket. A teljes cikket itt találjátok.

Aggódhatnak a nyugdíjasok

Méghozzá a Spanyolországban élő britek, hiszen közülük sokan azért választják nyugdíjas éveikre a dél-európai országot, mert kellemes a klíma, a nyugdíjuk többet ér mint otthon, és mindemellé jó színvonalú, ingyenes orvosi ellátást is kapnak. A háromból azonban kettőt most veszélyben látnak; attól tartanak, hogy a nyugdíjuk leértékelődik és elveszítik az ingyenes egészségügyi ellátáshoz való jogot. „Sok brit él Spanyolországban viszonylag kis nyugdíjból, de ha fizetnünk kellene a gyógyszerekért, az orvosi ellátásért, sokaknak vissza kellene térnie az Egyesült Királyságba” - mondta a spanyol közszolgálati televíziónak a 80 éves Patricia Dennison, aki 11 éve költözött Lutonból a Costa del Solra. Ha további részletekre is kíváncsi vagy, ide kattints!

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével!

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: pályázat Magyarország Nagy-Britannia Magyarország 2.0

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr498830670

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2016.06.22. 16:42:47

@KundK: Igen, ezzel teljesen egyetertek. Egyebkent koszi hogy osszefoglaltad a poszt lenyeget, nem voltam kepes elolvasni, de igy ertheto :). En is arra gondoltam mikor a vizsgara felkeszito konyvet olvastam hogy meg ha nem is ert egyet vele valaki, legalabb muszaj eleteben egyszer elolvasnia ezt es elgondolkodnia rajta, mielott brit allampolgar lesz. A semminel ez is tobb.

Bredpitt Monika 2016.06.22. 16:51:17

@Mirjam2: nekem úgy tűnt, Amerikában nem zavarta az amerikaiakat, én voltam aki lázongtam emiatt, kevés ilyen toleráns ember van a világon , mint ők (és most a normális emberekről beszélek, nem az őrültekről, akik lövöldöznek )

Muscari 2016.06.22. 16:51:36

@Mirjam2: szia :-) Úgy tudtam, hogy magadra veszed :-)
Szóval a közvélemény kutatások szerint a maradni akarók táborában több a fiatal és az egyetemet végzett, míg a Brexit pártiak között felülreprezentáltak az idősebbek és a kevésbé tanultak. Meg a férfiak is. Ez nem azt jelenti, hogy mind ilyenek vagy olyanok, de ezt írtam is.

Péter Londonból 2016.06.22. 16:52:46

@KundK: Köszönöm szépen a kiegészítést! (Most lebuktam: tudtam, hogy létezik ilyen könyv, de nem olvastam.)

Bredpitt Monika 2016.06.22. 16:53:47

@Mirjam2: erre még annyit, hogy engem nem zavar a kínai, ha olyat ajánl, ami nekem különleges pl. az éttermeik, ráadásul az a tapasztalatom, hogy ők még magyarul is elég jól megtanulnak,

a kínai ruha üzletek már annál inkább idegesítenek, m ert a szar, rossz minőségi árujukkal telítik a piacot ráadásul most már úgy látom annyira nem is olcsó, mellesleg

Péter Londonból 2016.06.22. 16:59:16

@Bredpitt Monika: Igen, az a gond, hogy már önkéntelenül is olyan félmondatok jönnek a szánkra (klaviatúránkra), hogy "elviszik a vevőket a magyar vállalkozóktól". (Hát nem, mert a magyar vállalkozó itt van Londonban: nála vásárolok Túró Rudit... miután elvett engem, mint vevőt a... kitől is? Az indiaitól? Inkább a töröktől, mert a magyar élelmiszer-alapanyagokat eddig nála vettem - de most nem erről van szó.)

Nem ismerlek, csak annyira, amennyire a hozzászóásaidból lehet; de az a benyomásom, hogy bárki új nyitott volna egy boltot, annak is "megadtad volna az esélyt" azzal, hogy kipróbálod. Neki esélyt adtál; a másiknak meg visszajelzést: teljesen rendben van. Én is így viselkedem; mások meg a "bejáratott"-hoz ragaszkodnak: egyik se jobb vagy rosszabb a másiknál.

Muscari 2016.06.22. 17:03:04

@Bredpitt Monika: A fagyizós témához. Mi az, hogy miért kell megengedni? A férjemmel is vitatkoztam ezen egy csomót, mert ő is így gondolta, hogy valahogy központilag kéne szabályozni az üzletek számát. Aztán ki dönti el, hogy hány fagyizó, bolt, stb kell / ezer fő? Kettő már sok, vagy esetleg elfér három is? Persze az önkormányzat korlátozhatná, de az meg a korrupció melegágya, nyilván rokonok, barátok kapják azt a kevés engedélyt, ami elérhető. Egyenes út a hiánygazdaság felé.

Szerintem majd a piac beszabályozza, a jobb/olcsóbb fog megmaradni, a másik majd kénytelen lesz bezárni. Addig viszont jó kis ár és minőségi verseny alakulhat ki, ami a vásárlóknak kifejezetten jó.

Bredpitt Monika 2016.06.22. 17:10:26

@Muscari: igen, ahogy írtam máris jól jártunk, mert a kedvenc fagyizónkban máris nagyobb az adag, tehát a vásárlók jól jártak, én hűségből minden esetre maradok a régi fagyisunknál, persze csak ha marad a minőség

Bredpitt Monika 2016.06.22. 17:13:24

@Péter Londonból: ezért is restellem az érzéseim, mert én is voltam más országban, ahol esetleg elvettem az amerikai lányok kenyerét, hiszen én is dolgoztam,

de a rossz érzéseknek van más oka is, ami egy hosszabb téma, az álláskeresés kapcsán most már tényleg kíváncsiságból is belemegyek helyzetekbe és elég elkeserítő dolgokat látok..........de ezt majd később

te meg csak írjál tovább

2016.06.22. 17:19:03

@Muscari: Igen, es tudod miert? Mert foleg a munkasosztalybeli ferfiak munkajat veszik el a bevandorlok, ok vannak a legkozvetlenebbul erintve. A kozeposztalybeliek nyernek vele ha olcsobbak a szolgaltatasok stb., es ok megengedhetik maguknak hogy maganorvoshoz jarjanak, maganiskolaba kuldjek a gyerekuket ahol nincsenek angolul nem beszelo bevandorlok. Nem arrol szol a tortenet hogy a kilepesre szavazok butabbak a tobbieknel, hanem hogy kulonbozo erdekeik vannak. A fiatalok kozul sokan azert szavaznak pl. a bent maradasra mert azt szoktak meg hogy EUban vannak, szeretnek hetvegenkent olcso nyaralasokra menni Easyjettel, stb. Nem azert mert annyira okosak es meggyoztek oket az eros ervek a maradas mellett (utobbiakbol nem sok van egyebkent).

2016.06.22. 17:21:41

@Bredpitt Monika: Latod, mindenhol ez a problema, hogy a bevandorlok nem dolgoznak es elveszik a munkat :)

Bredpitt Monika 2016.06.22. 17:23:46

@Mirjam2: ezt most megpróbálom értelmezni

Péter Londonból 2016.06.22. 17:50:56

@Muscari: Egy kezdő vállalkozóknak szóló remek előadáson hallottam: ha azt látjuk, hogy egy utcában van tíz pizzéria, kétféleképpen gondolkodhatunk: itt már le van fedve a piac, tehát ide nem jövök még egy pizzériát nyittni; vagy: ahol tíz pizzéria megél, ott tizenegy is... Még az is előfordulhat, hogy éppen az vonzza oda a vásárlókat, hogy abban az egy utcában olyan nagy a választék.

Teljesen egyetértek veled! A klasszikus "kapitalista szabályozás", hogy majd a piac eldönti, rossz, mert utólagos: az új fagyizós már befektetett, készült, és akkor derül ki, hogy nincs kereslet. De ha "központilag szabályoznák", az sokszorta rosszabb lenne, mert - ahogyan írod - automatikusan létrejönne a korrupció, nepotizmus és midnenfajta más hasonló visszaélés lehetősége; nem beszélve arról a kérdésről, amelyet szintén felvetsz: milyen szempontok szerint döntenék el, hogy nyílhat-e az utcában új fagyizó? Kik határoznák meg a szempontokat? Milyen gyakorisággal változnának a szempontok - és ha változnak, hopp, be kell zárnom a fagyizómat, mert létszámfelettivé vált? Akkor már inkább bízzák rám, hogy gondos előzetes piacfelmérést végezzek, amennyire tudok - aztán vagy belevágok, vagy nem; de a nyereség is és a kockázat is az enyém.

2016.06.22. 17:51:15

@Bredpitt Monika: Ezt ugy hivjak hogy 'humor'.

Péter Londonból 2016.06.22. 17:58:18

@Mirjam2: Zseniális grafikon! Kár, hogy nem lehet kombinálni a szempontokat; de így is több, mint amit az ember (ha nem profi statisztikus) át tud tekinteni. Ezért nem is hiányolom, hogy ahol nem egyértelmű az osztályozás (gazdag-szegény, fiatal-idős), ott nincs leírva, hogy kiket soroltak egyik vagy másik kategóriába. Nagyon jó, hogy belinkelted!

2016.06.22. 18:02:15

@Péter Londonból: Le van irva, hover over the categories.

2016.06.22. 18:05:08

Segitseg, Ronaldo ellen jatszunk! :)

2016.06.22. 18:07:22

Meg kell jegyezzem, nagyon csinik a portugalok ebben a turkizkek ruciban!

Péter Londonból 2016.06.22. 18:09:34

@Mirjam2: Nem találom... Az általad belinkelt oldalon kellene látnom valami leírást, hogy például milyen korosztály minősül fiatalnak stb.? Próbáltam rákeresni a "hover over..." szövegre, de nem volt találat. Előre is köszönöm, ha útbaigazítasz!

Világpolgár2012 2016.06.22. 18:19:42

@mojyo:
Milyen formáció? Én és anyukám a kanapé egyik végében, férj és anyós a másik végében. Majd szólok, hogy válunk-e a meccs végén :)))

Ja, Mo. pont most lőtte az első gólt, Hajrá magyarok :))))

2016.06.22. 18:24:07

@Péter Londonból: Vidd az egeret a szo fole, es mutatja a szoveget. Pl. rich = professional, managerial and administrative.

2016.06.22. 18:27:15

@Világpolgár2012: Huha, portugal a ferjed? Az en formaciomnak az a lenyege hogy hozzam van legkozelebb az edes popcornos bodon.

Péter Londonból 2016.06.22. 18:30:34

@Mirjam2: Rájöhettem volna... :-) Köszönöm!

blackhairlady 2016.06.22. 18:33:13

Az allampolgarsagi dologhoz. Minden allampolgarsagi vizsgara fel lehet keszulni, megvan a100 vagy akarhany kerdes amibol valogathat a vizsgabizottsag, megvannak ra a valaszok is, ezeket meg lehet tanulni, aztan helyesen valaszolni a vizsgan.

2016.06.22. 18:49:30

@Világpolgár2012: Akkor most legalabb nincs miert neheztelni egyik oldalon sem :). Legalabbis a felido vegeig...

Világpolgár2012 2016.06.22. 18:59:07

@Mirjam2:
A béke fenntartásának érdekében vacsorára mexikói lesz :)

2016.06.22. 19:09:09

@Világpolgár2012: Szerintem ezt a masodik golt direkt a ti csaladotok miatt engedtek be a magyarok, hogy ne legyen nagy feszultseg (ja, meg hogy szegeny Ronaldo se egjen mar annyira :))).

Világpolgár2012 2016.06.22. 19:12:18

@Mirjam2:
Ó, te csak azt hiszed :))))) Ez a legszórakoztatóbb meccs eddig az 5 góllal!

2016.06.22. 19:19:32

@Világpolgár2012: Na, meg egyet beengedtek, de csak miattatok! Meg persze Ronaldo miatt...

2016.06.22. 19:21:05

@mojyo: Én azt sajnálom, hogy leírnak a honfitársaim, ha ki merem jelenteni, hogy leszarom a magyar focit (is), és alapból nem is értek hozzá. Roppant kellemetlen, mintha a szőnyeg szélére kellene állnom, mert valami rosszat követtem el. Látnád a reakciókat.... :D Inkább nem írom le erről a jelenségről a véleményemet. :)

2016.06.22. 19:46:42

@pappito: Nincs drama, csak nekem is lehet velemenyem a tiedrol :D En annyiszor nezek filmet, ahanyszor te focit, megis nagyon orultem, hogy az iden egy magyar film nyert Oscar-dijat, pedig a filmgyartasra is rendkivul sok allami penz lett koltve, es arra is ratelepedtek a rohadek politikusok. Nem emlekeztettem ra senkit, hogy "mindannyian adtak bele penzt", vagy akarmi, hanem egyszeruen orultem neki, egyszeruen azert, mert az jo erzes, ha engem, mint magyart, ertekelheto dolgokat csinalo emberkent azonositanak. Ez persze nem tobb egy ilyen rendkivul tagan ertelmezheto azonositasi pontnal a vilag tobbi resze szamara, vagyis nem jelent tul sokat, es persze, hogy semmikepp sem er meg minden penzt, es minden aldozatot. Azonban, ha megis osszejon valamilyen siker (ami tobbnyire nem is a rakoltott penznek koszonheto), akkor abban erdemes megmartozni. (Amugy anelkul is meg lehet, hogy elfelejtenenk a kudarcot vagy a szegyent vagy a tobbi negativ dolgot, merthogy abbol is van ilyen kozos, amin ugyanigy osztozunk, dehat ettol meg a sikeren is lehet, nem?) A ketto nem zarja ki egymast, vagyis visszautasitom azokat a velemenyeket, amelyek szerint ettol en elfelejtem a problemakat, vagy megreszegitett, megvezetheto, vagy erzestelenitheto volnek. Ebben nincsen semmi drama, csak ez meg az en velemenyem. :)

@mojyo: Ezt viszont visszavonom! :D

M. Péter 2016.06.22. 19:58:33

"The UK Government hasn't used the power to suspend the Northern Ireland Assembly (Az Egyesült Királyság kormánya nem használt erőt (erőszakot) az Északír Gyűlés felfüggesztésére)"
"used the power" azt jelenti, hogy élt a jogával vagy hatalmával, erőszak használata inkább "used force" lenne.

2016.06.22. 20:01:28

@Philosoraptor HÁ Bokszzsák/Sztár/Megmondóembör: Valoszinuleg egyszeruen nem ertik, miert nem szeretnel reszt venni a dologban, ha egyszer szamukra ez ekkora oromet okoz, es igy azok irant, akik onkent kivul helyezik magukat ezen, egyszeruen meg nem alakult ki a tolerancia, dehat ez egy mindenki szamara rendkivul uj helyzet, ugyhogy meg nem mindenki tudja, hogyan is kell kezdeni vele valamit, szerintem hagyd rajuk es bocsass meg nekik. :) En megigerem, hogy nen nem irok le senkit akinek ez az allaspontja, es ha erdekelni kezd kesobb, akkor remelem, hogy lesz ra alkalmad, hogy te is kivedd belole a reszed. :)

Taxomükke (UK) 2016.06.22. 20:01:59

3 gól Portugáliának, csoportelsőség... el sem hiszem!

2016.06.22. 20:02:25

@M. Péter: Well spotted... Legalabb valaki bizonyitottan vegigolvasta a posztot :)

2016.06.22. 20:03:25

@mojyo: Most akkor Portugalia kiesett, vagy nem?

2016.06.22. 20:10:11

@Mirjam2: Nem estek ki, mert a legjobb negy csoportharmadik is tovabb jut, hogy meg legyen a 16 csapat, akiknek az egymas elleni gyozteseikbol aztan lehetnek a negyeddontok.

2016.06.22. 20:13:08

@mojyo: Ertem, koszi. Ez nagy megkonnyebbules lehet @Világpolgár2012: kartarsnonek es kedves csaladjanak! :) Azert remelem jol sikerul a mexikoi vacsora.

puhacica 2016.06.22. 20:38:21

@Mirjam2: de ki hatarozza meg az alacsony bereket? a lengyel/magyar/roman/bolgar... bevandorlo vagy a brit kormany? amennyiben kilepnek, kileptetik a kormanyukat is?

@mojyo: ez volt az elso meccs, amit lattam, amikor a tobbi volt, dolgoztam es oszinten szolva nem is annyira nyom ez a tema. de azert amikor egy stadionnyi magyar skandalta, hogy "hajra magyarok" es bevarrtak a sracok az elso golt a portugal kapuba, meg amikor a facebookon a volt portugal es magyar kollegaim agymeneseit olvastam, gyorsan nevetosre valtott a fejem. jo meccs volt, jo volt ilyen tornan latni a magyar csapatot. :)

2016.06.22. 21:07:30

@puhacica: Eddig ez volt a legjobb szerintem, 6 gol, ocsem! :D

DieNanny CH 2016.06.22. 21:17:27

@mojyo:

A legjobb!
Életem első végignézett meccse a szombati volt, a mai volt a második.
Nem bántam meg!

2016.06.22. 21:23:54

@mojyo: Szerintem nagyon gáz, hogyha az embert mindig az érzelmei irányítják, és képes minden mögé ideológiát gyártani v. látni. Ez a focival sincsen másképp. Mindegy, én elvárok 1-2 dolgot egy érett, felnőtt embertől, lehet, hogy pont ez a baj. :)

2016.06.22. 21:34:58

@puhacica: Ez ugy mukodik, hogy ha talalnak valakit aki minimalberert elvegzi a munkat, akkor annyit fognak fizetni. Viszont ha nem talalnak, akkor kenytelenek tobbet fizetni. Ez zajlik most Mo.on: egyre kevesbe talalnak minimalberert embert, ezert emelik a bereket. De ha legalisan, konnyen dolgozhatnanak pl. Mo.on albanok, kinaiak, akik orulnenek ha megkapjak a magyar minimalbert es meg tulorazni is hajlandoak lennenek ingyen stb., akkor oket alkalmaznak, a magyarok meg nem talalnanak a most lesajnalt 120 ezerert betanitott munkat. Pontosan ez tortent Angliaban; a munkasosztaly eletszinvonala drasztikusan csokkent, mikozben a kormany emelte folyamatosan a minimalbert. Tudom hogy te ezt nem akarod elhinni, de ez az igazsag, en lattam a folyamatot lezajlani a szemem elott. Egy magyar persze hogy motivaltabban fog dolgozni orankent 8 fontert mint egy angol, mert az angol tudja hogy o soha semmire nem megy a 8 fontos berrel, nem tud az eletben elorejutni. A magyar meg lehet hogy ennel sokkal kevesebbet keresett Mo.on, lakast tud venni belole, tamogatni tudja a csaladjat stb. Ez nem a brit kormany hibaja.

2016.06.22. 21:35:31

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: @puhacica: Azegesz EB alatt nem volt eddig 6 golos meccs, nagyon jo, hogy ezt pont mi csinaltuk. :D Amugy a Copat is erdemes nezni fel szemmel, ott vannak ilyen 4-1-ek meg 7-0-ak :D Tegnap Messi talalt be egy irtozatost szabadrugasbol.

@Philosoraptor HÁ Bokszzsák/Sztár/Megmondóembör: "Szerintem nagyon gáz, hogyha az embert mindig az érzelmei irányítják, és képes minden mögé ideológiát gyártani v. látni."

Dehat Magyarorszagon elsz, mar reg hozza kellett volna, hogy szokjal ehhez, azt hittem, mar reg nincsenek elvarasaid. :D Nembaj, meg egy-ket ilyen EB teljesitmeny, es meg fogja mindenki szokni, hogy ez egy normalis dolog, es akkor az is termeszetes lesz, hogy nem mindenkit erdekel. ;) Szerintem nem erdemes ezen felhuzni magad, inkabb orulj neki, hogy most mindenki orul egy kicsit, tudom, hogy nehez, ha nem kedvesek veled, meg nem is erdekel annyira, de nekunk (marmint akiket ez erdekel), most nagyon jo hangulatunk van, es mi szeretettel meghivunk, hogy osztozz benne :)

gabors 2016.06.22. 22:10:24

@Bredpitt Monika: "igen, ott van pl az USA, ahol a Dunkin Donuts ban vért izzadsz mire megérteted magad az eladókkal, "

ugyan csak meg kellene tanulni a bangla-t (bengali)

nem lehetsz te is annyira rasszista mint Biden :-) igaz VP azt hitta hogy indiaiak..

puhacica 2016.06.22. 22:10:59

@Mirjam2: en is motivaltabb lennek 16 fontert, de igazad van, 8-ert is elvallalom a munkat. viszont azt tovabbra sem ertem, hogy miert a bevandorlo a hibas. a peldadnal maradva, ha a magyar rendszerben most nincs eleg munkavallalo, mert a magyar cegek nem fizetnek eleget, akkor azert az alban lesz a hibas, aki idejon es ennyiert is elvallalja? ertesz engem, ugye? a helyzet adott volt a bevandorlok nelkul is, az angol ennyiert nem vallalta, hat jott mas, aki igen.

2016.06.22. 22:50:07

@puhacica: En ertelek teged, es remelem te is megertened az albanokat, ha nem kene nekik vizum meg munkavallalasi engedely es par honap alatt tobb szazezren koltoznenek Mo.ra... Mert Angliaban ennek a megfeleloje tortent. Persze, nem az albanok 'hibaja' lenne, de ha te magyar melos lennel, te is azt szeretned hogy ne jojjenek, nem? Foleg ha hirtelen minden masodik gyerek albanul beszelne a gyerekeid iskolajaban, nem tudnal bejutni az orvoshoz mert albanok vannak elotted, felmennenek a berleti dijak, az ingatlanarak, stb. Regen sokkal jobb volt a munkasosztalybeli angolok helyzete, kerdezd meg oket. Nem kellett minimalberert dolgozniuk, ha kicsit is jobbak voltak az atlagnal, tobbet fizettek nekik. Sokkal jobbak voltak a munkafeltetelek, nem volt zero-hour contract, tobb szabadsag volt, bonuszok, stb. Regen erofeszitest kellett tenni a cegeknek hogy megtartsak a melosokat; a kelet-europai orszagok unios csatlakozasa ota egyre kevesbe. Aki nem akar lakaskolcsont, nem akar szulesi szabadsagra menni, mert csak ideiglenesen van egy orszagban penzt gyujteni, azt nem zavarja ha zero hour contracton van. Viszont aki ott szuletett az orszagban es ott szeretne elkezdeni az eletet, azt nagyon zavarja.

puhacica 2016.06.22. 22:56:49

@Mirjam2: megertenem oket, amennyiben normalisan viselkednenek es fizetnek az adot, stb. mert ha ez megtortenik, onnantol kezdve engem nem erdekel, hogy lila-e vagy sarga az, aki elottem all az orvosnal.

a zero hour contract engem is zavar, abszolut tisztessegtelennek tartom es minden munkamnal rakerdeztem eddig. szerencsere sehol nem eltek eddig vele, de nem is mennek olyan helyre, ahol igen. akkor en most angol vagyok? you know what i mean... ;)

Bredpitt Monika 2016.06.22. 23:03:28

@gabors: nem vagyok kepben Bidennel,
Most mar tudom hogy a pipty
otvenet jelent, de mire erre rajossz koran reggel....

M. Péter 2016.06.22. 23:12:30

@puhacica: Az alacsonyfizetésűek igenis rosszul jártak a bevándorlással. Megnőtt a munkaerőkínálat, lenyomta a béreket és rontotta a munkakörülményeket. Szemetebb munkaadók előnyben részesítik az olyan dolgozókat, akiket könnyebb kizsákmányolni, mert nem tudják a jogaikat, nem tudják hova fordulhatnak segítségért.

2016.06.22. 23:17:44

@puhacica: Nezd, ha angol egyedulallo anya lennel vagy mas hasonlo helyzetben, lehet hogy muszaj lenne elmenned zero hour contracttal dolgozni. Persze az angolok is megertik a bevandorlokat, csak nem orulnek neki hogy olyan sokan vannak, hiaba ertik meg oket. Nem az a baj hogy milyen borszinu ember all elotted az orvosnal, hanem hogy sokkal tobb ember jut egy orvosra mint regen, es ezek kozul pl. soknak tolmacsot kell fizetni allami penzbol mert nem beszelik a nyelvet. Az adobevetel meg nem tobb, mivel a legtobben minimalberen vannak es nem vagy alig adoznak.

2016.06.22. 23:19:05

@M. Péter: Igy van. Sok munkaado konkretan nem hajlando britet felvenni mert nem lehet oket olyan konnyen kihasznalni mint a bevandorlokat.

puhacica 2016.06.22. 23:20:01

@M. Péter: a vita targya nem is ez, ertem, amit mondotok, csak azt nem ertem, hogy ezert miert a bevandorlo a hibas, miert nem a szemet munkaado, aki kihasznal, aki levitte a bereket... mikozben egyertelmuen hibasnak tartom azt a bevandorlot is, aki elmegy zero hour contractos melora, vagy feketen dolgozik. ez a dolog se fekete-feher.

Bredpitt Monika 2016.06.22. 23:20:55

@mojyo: egyet ertek teljesen,
nem vagyok nagy focis, a mai meccsrol is ugy tudtam, hogy hallottam a szomszedaim orditasat,
a varosban voltam az elso meccs elott Es Iszonyu Jo Erzes volt latni a sok lelkes embert, vegre van valami ami osszekoti az embereket, remeljuk hogy ezutan meg nem lesz meg tobb stadion epites,

puhacica 2016.06.22. 23:27:05

@Mirjam2: na most nagyon demagog leszek, de ha most alacsony fizetesu, kepzetlen munkaerorol beszelgetunk, marpedig igen, es en meg akiket en ismerek nem kenytelenek elvallalni zero hour contractos melokat, akkor talan egy angol is talalhat maganak olyat, ahol ezt a fajta szerzodest nem alkalmazzak. ha nem...
de mindegy is, en ezt itt hagyom, nem vagyok nagy szakertoje amugy sem a temanak. csak annyit tudok, hogy aki a kialakult helyzetert senki es semmi mast nem tart felelosnek, csak a kelet-europai bevandorlokat, az finoman fogalmazva tevuton jar.

2016.06.22. 23:38:19

@puhacica: Ha nem lennenek kenytelenek, akkor senki nem vallalna el az ilyen melokat, marpedig sokan elvallaljak. A munkaado jofejsegere meg nem lehet alapozni: tudjuk, hogy vannak olyan emberek, sajnos ma is, akik szo szerint rabszolgakent foglalkoztatnak masokat. A bereket emelni, a munkakorulmenyeket javitani csak akkor fogjak ha kevesebb penzert, rosszabb korulmenyekert nem kapnak munkast.

Es messze nem csak ez az egyetlen problema a bevandorlassal: te sem orulnel neki ha azon a helyen ahol szulettel, felnottel, es ott akarsz elni (az emberek tobbsege nem akar kivandorolni, ott kepzeli el a hatralevo eletet ahol felnott), nem csak egy-ket 'egzotikus' kulfoldi csalad lenne, hanem mondjuk hirtelen a lakok 20-50%-a kulfoldi, mindenhol idegen szot hallasz, idegennek kezded erezni magad a helyen ahol szulettel. Ez nem rasszizmus, egyszeruen senki sem orul ha par ev alatt teljesen megvaltozik a szulohelyenek az etnikai osszetetele. Par csalad meg oke, de amikor mar a kulfoldiek kezdenek tobbsegben lenni vagy nagyon jelentos kisebbsegben, az mar annyira nem oke a legtobb embernek. Tudom hogy nekem nem lenne az, es ettol nem tartom magam rasszistanak. Az emberek a sajat orszagukban nem turistak, nem teljesen mindegy nekik hogy kivel elnek egy kozossegben, kivel jar a gyerekuk iskolaba stb.

pappito · http://pappito.com 2016.06.22. 23:45:23

@Mirjam2: "es ezek kozul pl. soknak tolmacsot kell fizetni allami penzbol mert nem beszelik a nyelvet."

ezért már nagyon kikaptam máshol, de miért is nem beszélik a nyelvet? Miért annyira erőszakos elvárás, hogy tanuld meg az ország nyelvét ahova begazdaságibevándoroltál? (nem menekültekről beszélünk)
Ráadásul, amennyire tudom, minden ország futtat valamiféle integrációt segítő programot, ingyenes nyelviskolát, stb.

Elmentünk a gyerekkel a könyvtárba, ilyen könyvkicsekkoló gép van, a gyerek kiszúrta, hogy lehet rajta nyelvet váltani, benyomkodtaa magyart és remekül szórakozott. Amikor végzett, megkérdezte, hogy miért elérhető annyi nyelven (tényleg sok, több tucat nyelvből lehetett választani) a szolgáltatás, amikor itt mindenkinek tudnia kell angolul, különben hogy tudott beiratkozni a könyvtárba?

Kivágtam magam azzal, hogy biztos sok országba adják el ugyanezt a könyvtári rendszert és egyszerűbb egyből soknyelvűre csinálni :) De azért a kérdés jogos.

M. Péter 2016.06.22. 23:47:07

@puhacica: Az EU miatt van bevándorlás, tehát az EU a hibás,

Muscari 2016.06.22. 23:49:22

@Mirjam2: már ágyba bújtam ez telefonon vagyok, így nem működik rendesen. Majd pénteken megnézem, ha el nem felejtem. Azért köszi, érdekes összehasonlítás.

M. Péter 2016.06.22. 23:52:40

@pappito: Unió bevándorlónak nem lehet semmilyen feltételt szabni, nem kötelezhetelő integrációra.

Muscari 2016.06.23. 00:04:04

@mojyo: engem aztán nagyon hidegen hagy a foci, de ma két angol is megjegyezte nekem, hogy Magyarország milyen jól szerepel. Azért jól esett.

Az egyikük, az egyik nénink fia azt mondta, hogy halványan emlékszik a 6:3-as híres meccsre, ő akkor volt gyerek. Az egyik játékos az akkori angol csapatból később az ő edzője lett (mondta a nevét, de nekem semmit nem mond) Emlegette még az aranycsapat több tagját, Puskást, Hidegkútit, hogy milyen jók voltak.
Plusz mindkét illető a remain-re fog holnap voksolni , szóval duplán jó fejek :-)

pappito · http://pappito.com 2016.06.23. 00:06:41

@M. Péter: ezt értem én, de az EU-s bevándorló speciális eset, és nem miatta kell tagalog meg urdu nyelvű ismertető arról, hogy mikor jön a kukásautó.

pappito · http://pappito.com 2016.06.23. 00:13:59

@M. Péter: meg nem csak az EU létezik, általánosságban gondoltam, nem UK specifikus a kérdés

2016.06.23. 00:17:36

@pappito: UKben el vagy egymillio lengyel, es pl. nekik szoktak az orvosnal lengyel tolmacsot biztositani, a magyaroknak magyart, stb. Nem mindenkinek persze, de ha keri valaki - es sokan kerik - akkor muszaj kozpenzbol biztositani. Ugyanigy lengyel nyelvu teaching assistant, stb. A lengyelek par evvel ezelott lengyel nyelvu (allami) iskolat is akartak UKben! Mert hogy az o gyerekeik elfelejtik az anyanyelvuket es ez elfogadhatatlan... Szerencsere ezt nem engedelyeztek.

2016.06.23. 00:18:25

@M. Péter: A kapitalizmus kenyszeriti versengesre a munkasosztalyt, tehat a kapitalizmus a hibas.

2016.06.23. 00:21:44

@pappito: De ezek kimondottan EUra vonatkozo torvenyek, mert hogy az EUnak vannak hivatalos nyelvei es azokat mindenhol el kell fogadni, vagy valami ilyesmi. Tehat donthetnenek ugy hogy nem fizetnek hindi tolmacsot, de ugy nem hogy nem fizetnek lengyel tolmacsot. Es jo esellyel tobb lengyel kell mint hindi, mert ahonnan a hindi / urdu nyelven beszelo jon ott tobben beszelnek angolul mint Lengyelorszagban. Pl. Azsiaban a 'jobb' iskolakban a tanitasi nyelv az angol, ez Kelet-Europaban nem jellemzo.

2016.06.23. 00:28:02

@mojyo: Igen, ezt majd magyarazd meg a magyaroknak, miutan bekoltozott egymillio kinai! :) Erdekes, regen is kapitalizmus volt Angliaban, megis sokkal jobban elt a munkasosztaly. Egy ferfi egy fizetesbol eltartotta a csaladjat, lakast vettek, stb. Ez nem csak Angliaban van igy, hanem pl. USAban (ahol reszben a del-amerikai bevandorlokat okoljak) es mas orszagokban is.

pappito · http://pappito.com 2016.06.23. 00:34:35

@Mirjam2: pont ezért írtam, hogy az EU-s bevándoroló UKben az speciális eset, mert rájuk külön szabályok vonatkoznak.
Azzal is tisztában vagyok, hogy számos ázsiai országban angolul járnak iskolába a népek. (sőt, igazából még sosem találkoztam Indiaival, Pakisztánival vagy Sri Lankaival aki ne beszélt volna készségszinten angélusul)

Az egészet nem brexit/UK ügyben hoztam fel, csak úgy általánosságban.

2016.06.23. 00:44:39

@Mirjam2: Ja en ilyen enyhen ironikusan csak azt szerettem volna mondani, hogy ilyen "az EU a hibas" tipusu leegyszerusito valaszokat enis tudok adni. :)

Nyilvan jol elt a munkasosztaly, amikor volt neki munkaja, es az, hogy szabadkereskedelmi csatornak megnyilasaval a gyartas elment Keletre, az valoban tonkrevagta a nyugati tarsadalmak nagy reszet, mint ahogyan az is, hogy a helyukre kerulo szolgatatoipari allasokra sok mashonnan bejovo, nem helyben kepzett munkaerot fognak felvenni. Azon nincs vita, hogy ez szarul lett menedzselve, de az egy jo kerdes, hogy ez ki volt :) Szerintem nem csak az EU tehet rola, sot, az EU-nak megvan a lehetosege, mivel osztogat tamogatasokat is, es legalabb abban a formaban megvan ra a lehetosege, hogy ellensulyozza a szabad kereskedes egyenlotlenito hatasat. De mindegy, tudom, hogy nem ertunk egyet, en nem akarok vitatkozni :D

Herr Géza 2016.06.23. 01:48:18

Hoppácska. Most láttam egy komoly háttérmüsort a brexitröl a német TV-ben. Nem is tudtam, hogy Thatcher néni még annó kiharcolt egy Britain-Rabattot az EU-fazékba való brit befizetésekhez, és ez a mai napig érvényben van. N.o. minden egyes polgárára valami 176 €/év befizetés jut, míg az angoloknál ez csak valami 85 €.

Péter Londonból 2016.06.23. 02:22:39

@Mirjam2: Nyilvánvalóan igazad van. A bér sehol sem több és sehol sem kevesebb (hosszab távon, átlagban), mint amennyi az adott foglalkozásban és adott helyen a következő bérfizetésig éppen elég - hiszen ez az elviselhető minimum. Ha lenne olyan cég, amelyik többet fizet az elviselhető minimumnál, akkor lemaradna a versenyben azok mögött, akik csakis az elviselhető minimumt fizetik - tehát hosszabb távon azok maradnak meg (vagyis hosszabb távon a létező, megmaradt cégek mind olyanok lesznek), amelyek az elviselhető minimumot fizetik.

Sok kelet-európai azért érzi itt remekül magát, mert brit bér mellett nem brit módon él, hanem osztott lakásban/szobában, "kulturális kiadások" nélkül. Így aztán persze akár meg is lehet takarítani (hazai szemmel nézve) nem keveset. Sokan talán el se látnak addig, hogy akik a londoni ÁTLAGjövedelmet kapják (havi 2500 és 3000 font között), mit csinálnak vele, hogy a hónap végére ugyanúgy elfogy, mint bárhol másut a világon az ottan átlagjövedelem...

pappito · http://pappito.com 2016.06.23. 04:00:33

@Herr Géza: na, ha kilépnek, akkor ez nulla lesz, mindenki zsebében marad egy csomó pénzike :)

Muscari 2016.06.23. 08:39:33

@Herr Géza: bizony azt sokan elfelejtik itt is.

M. Péter 2016.06.23. 09:08:59

@pappito: Hogy állsz a a maori nyelvvel?

masada 2016.06.23. 10:25:27

A római családok fele nem ordíttozós

Herr Géza 2016.06.23. 10:43:28

@pappito: Na nem nulla lesz az egyenleg, mert bizony abból a fazékból most sokat vissza is kap a UK.

pappito · http://pappito.com 2016.06.23. 10:45:07

@Herr Géza: hát ha kilépnek akkor se be nem kell fizetni se vissza nem kapnak, mindenki nyer! :)

DieNanny CH 2016.06.23. 10:53:57

@Csodabogár:

"Pesten meg leáll a 4-6 villamos. Nem normálisak!!! Hülye osztrákok, nagyon zabos vagyok rájuk."

Mi van az osztrákokkal? Miért áll a villamos?

Herr Géza 2016.06.23. 11:06:28

@pappito: Nyilván... :))))))
Egyébként, Dél-Anglia, Cornwall volt a gyakorlati példa a riportban. A helyi halászok böszen kilépéspártiak, mert az EU-s fogási kvótákkal eléggé alávágtak a bizniszüknek (legalábbis szerintük), ugyanakkor ök maguk is igencsak meg voltak lepödve, amikor nekik is megmutatták, hogy csak a szük környezetükben hány vállalkozás kapott jelentös EU-pénzeket új üzem felépítéséhez, vagy a meglévö bövítéséhez ill. korszerüsítéséhez. Persze a halászból nem lesz holnapra cukrász, pék, vagy lakatos. Azért volt egy aranyos halászlegény, aki harcosan magyarázta, hogy ki az EU-ból, mert az az ö zsebükböl csak szivattyúzza ki a pénzt, majd az egyik helyi bioakármi-üzemhez nyújtott támogatás tényével és összegével szembesülve csendben megjegyezte, hogy jé, ott dolgozik a feleségem....:))))

jewel79bp 2016.06.23. 12:43:12

@Péter Londonból: Már több helyen leírtam, talán ide is illik: Nekem a kiindulóponttal van mindig a problémám. Én is otthagytam Magyarországot. Mert másra vágytam. Azaz, a más jobban vonzott az adott pillanatban, mint a magyarországi életem. Elmentem valahová. Ezt az ember jobb esetben végiggondolja. Dubaiba elvből nem teszem be a lábam például, még akkor sem, ha aranyból van ott minden, mert a kultúrájuk ellentétes azzal, ahogy én élni szeretnék. Azaz eleve olyan országot választok, amit nem utálok már eleve zsigerből. És akkor számomra fontos, hogy megismerjem a választott ország kultúráját, nyelvét, hagyományait. Sőt, némelyik hagyomány annyira szimpatikus, hogy én is elkezdem követni. Próbálom megérteni, hogy az itteni emberek mit csinálnak jobban, miért élnek jobban, mert én is jobban szeretnék élni. Ezek után azt nem értem, hogy akik nem akarnak beilleszkedni az új országban, miért mentek oda, miért nem mennek máshova, ha ott mégsem tetszik? Ha meg tetszik, miért nem akarnak beilleszkedni?

Péter Londonból 2016.06.23. 13:23:18

@jewel79bp: Lábujjhegyen gépelem, hogy senkit meg ne zavarjak vele, akit megzavarnék vele... azt próbálom kinyögni, hogy azzal, hogy tervet készítesz és összetett szempontok szerint VÁLSZTASZ útirányt... hogyan is mondjam... nem biztos, hogy a túlnyomó többséghez tartozol. A többé-kevésbé közvetlen ismeretségi körömben többen aszerint választottak, hogy
- milyen nyelvet tanultak az iskolában,
- hová ment már ki barátjuk-barátnőjük,
- hol él rokonuk,
és így tovább. Ahol lakom, a legtöbben magyarok közt akarnak lakni, magyarok közt akarnak dolgozni.

Talán úgy fogalmazhatok, hogy szívük szerint nem ők jöttek volna ki, hanem az itteni környezetet (elsősorban: munkahelyet, még elsőbb sorban: fizetést) vitték volna szívesen haza. Úgyhogy mintha itt is az otthoni környezetüket akarnák újrateremteni; mintha ilyesfajta "burokban" akarnák átvészelni "azt a rövid időt", amíg kifizetik a jelzálogot, létrehozzák az otthoni vállalkozást és mehetnek végre vissza haza. Pedig ha csak hónapokra jöttek ki, azt is egészen másképp élhetnék meg - például az egykori céhes "vándorévek" mintájára (amelyről egy, a pályázatra küldött anyagom szól: NAGYON kíváncsi leszek a véleményedre, amikor majd megjelenik: az lesz a címe, hogy "Mi az, amihez reális esélyünk van hozzányúlni?").

Sokan mintha vigyáznának, hogy minél kisebb felületen érjenek hozzá a külvilághoz... mert abban érzi biztonságban magát. Most a siker-orientált és kudarc-kerülő hozzáállás közti különbség jutott eszembe - de ez túlmenne egy hozzászólás keretein. Viszont megérhetne akár egy külön posztot, nem?

Bocsánat, ha zavarosan fogalmazok, de az az igazság, hogy én se értem egészen. Én a kiutazásomat - élemedett korom ellenére - brilliáns tanulási lehetőségnek tartom, ahol tovább nyílhat a szemem... Dehát én ahol külföldön járok, ott meg is kóstolok mindent (néha akár olyan csúf tengeri herkentyűket, amelyeknek magyarul se tudnám a nevét), miközben találkoztam húszévessel, aki közölte, hogy amit ő eddig az életében nem evett, azt ezután se fog.

Egy régi kolléganőm rendszeres mondása volt: "Dehát Péter, nem az az egyik legszebb dolog az életben, hogy nem vagyunk egyformák?"

jewel79bp 2016.06.23. 13:49:45

@Péter Londonból: Hát igen, értelek... és sajnos épp ezért értem meg a kilépéspártiakat is, akik ma a bennmaradás ellen szavaznak.
Még gyerekkoromban néztem a filmeket az amerikai telepesekről/bevándorlókról. Ha az indiánok kiírtását most nem nézzük, egy dolog nagyon tetszett azokban a történetekben: felültek a hajóra, átszelték az óceánt azzal a szándékkal, hogy új otthont, új hazát építenek maguknak. Valami jobbat, mást, mint a régi volt. Ez mára Amerikában is megváltozott, van is elég bajuk belőle, hogy mára lassan több a spanyol ajkú, mint aki angolul beszél. Szerintem valamit változtatni kell, mert különben káosz lesz belőle... olyan, ami most van. És ez senkinek sem jó.
Várom majd az új posztodat is, kíváncsi vagyok rá :)

élhetetlen 2016.06.23. 17:15:40

Elkezdtem olvasni a kommenteket. Sajnálom, hogy több embernek nem volt türelme végigolvasni a bejegyzést. Nekem meg nem volt türelmem végigolvasni a kommenteket. Amiben nagyon igaza van a szerzőnek, hogy nekünk kellene tenni azért, hogy megismertessük a szabályokat az ide érkezővel. Teljesen más kultúrából érkező, ahol a nők teljesen betakarva, és nem isznak (legalábbis nyilvánosan nem), ideér, beterelik valahová, aztán kiengedik, aztán jön Köln, és a többi. Itt nem elég egy szórólap, amit vagy elolvas, vagy nem, minimum kellene tíz fős csoportokban tudatosítás. Azért tíz fő, mert akkor az előadó még tudná, hogy megértették-e amit mond. Honnét kéne tudniuk, hogy az európai nő nem azért teszi ki a mellét és a seggét a placcra, akár becsiccsentve, hogy ők akár megfoghassák? És ez kimaradt, mindenhol, nagyon. A migránsok nem állatok, csak érthetően félreértenek dolgokat, és senki nem tudja azt mondani, hogy ő elmagyarázta nekik, hogy mi a helyzet. Mert nem magyarázta el senki. (Ezzel nem akarom azt mondani, hogy nincsenek köztük bűnözők, de azok mindenhol vannak).

M. Péter 2016.06.23. 20:29:46

@pappito: Akkor te is csak a bevándorlók nyelvét beszéled.

M. Péter 2016.06.23. 21:09:41

@Herr Géza: Akkoriban még az EU költségvetés 70%-a ment a mezőgazdaság támogatására, aminek Franciaország volt a fő haszonélvezője. Közben Tony Blair feladta a visszatérítés egy részét a közös

A visszatérítés nélkül az Egyesült Királyság fizetne legtöbbet Brüsszelnek. A 85 €-t honnan szedted? Tavaly az Egyesült Királyság nettó 8.5 milliárd fontot fizetett be, ez fejenként 135 font, a mai árfolyamon 175.5 euró.

pappito · http://pappito.com 2016.06.23. 22:25:54

@M. Péter: ez vicces, de persze több okból is butaság.

Az ország három hivatalos nyelvéből beszélem azt, amit a lakosság 98%-a, és aminek ismerete a letelepedés egyik feltétele volt.

pappito · http://pappito.com 2016.06.23. 23:24:27

@Mirjam2: a britek/franciák pedig nem bevándorlók voltak, hanem _gyarmatosítók_, akik nem "integráltak" hanem okkupáltak, ahogy ezt te nagyon pontosan tudod, nem értem, hogy vicceltél vagy csúsztattál-e.

Egyébként az őslakók nyelveit pont ezek a rohadék okkupálók írták le, csináltak belőle közös nyelvet, később ők mentették meg a kihalástól, ma pedig bődületes energiát és pénzt áldoznak arra, hogy legalább a maorik beszéljék, használják és élő nyelvként létezzen. (maori tv, te reo week, oviban, iskolában tanítják és természetesen minden hivatalos dolgodat el tudod intézni maoriul, ahogy egy hivatalos nyelvnek működnie kell)
Ennek ellenére a hagyományőrzésen túl nem működik túl élően, bár jönnek át szavak belőle a közbeszédbe, és legalább azt sikerült elérni, hogy a mori nyelv nem ciki.

M. Péter 2016.06.23. 23:36:02

@M. Péter: A blogmotor megette egy mondatomat. Szóval azt akartam írni, hogy Tony Blair feladta a viszzatérítés egy részét egy ígéretért cserébe, hogy majd megreformálják a közös mezőgazdasági politikát, a reformra azóta is várunk.

pappito · http://pappito.com 2016.06.23. 23:49:28

@Mirjam2: akkor mégis csúsztattál.
hm, kár.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása