oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2016. június 19. 05:31,  Miért költöztünk haza? 46 komment

2016. június 19. 05:31 Határátkelő

Miért költöztünk haza?

Van az úgy, hogy az ember, amikor belevág a határátkelésbe, elképzelni sem tudja, hogy még egyszer visszaköltözik Magyarországra – aztán az élet másként hozza. Ez történt a Végtelen… talán blog szerzőjével és családjával is. Aztán ha már Thaiföldről visszatértünk Európába, megnézzük, mekkora költséggel is jár egy gyerek felnevelése Svájcban (előre mondom, hogy a biztonsági öveket tessék bekötni), végül pedig megemlékezünk a jelenleg is zajló Ramadánról, méghozzá egy egészen érdekes szempontból.

Magyarország 2.0 – a Határátkelő második pályázata, melynek célja Magyarország újratervezése. Te min változtatnál, milyen jó külföldi tapasztalatot építenél be? Nem csak határátkelők írhatnak – a pályázatról minden tudnivalót megtalálsz ide kattintva! A cím: hataratkeloKUKAChotmail.com.

VÁLTOZÁS! Mivel sokan kértétek, a határidőt június végéig meghosszabbítottam, szóval nyugodtan lehet még írni!

ferihegy_arrivals.jpg

Az elmúlt pár évben elég sokat olvashattatok ti is Lizától, a Végtelen... talán blog szerzőjétől itt, a Határátkelőn is. Ő és családja nem a pénztelenség (szakmailag elismert pozíciót hagyott maga mögött) miatt költöztek el Magyarországról, hanem a jövőtlenség érzése okán. A Kanári-szigetek után Thaiföld következett, de sokat járt és dolgozott Indonéziában, a Fülöp-szigeteken és Malajziában is. Most viszont visszaköltöztek Magyarországra. Hogy miért?

„Távol lenni otthonról számomra sosem okozott nehézséget, én megelégedek a Skype-találkozókkal és a barátnőkkel a hosszú levelezéssel, de a fiúk nagyon szenvedtek.

Eredetileg azt gondoltuk csak pszichológiai kérdés, hogy mennyi kilométer választ el az otthontól, hiszen Kanárin is messze voltunk, most kicsit messzebb. A 6 órás időeltolódás még nem okozott olyan nagy gondokat, mint amikor néha amerikai kollégákkal kellett meetingelnem.

De a “messze” mégiscsak messze van. Máshogyan, de messzebb. A kultúra annyira más, annyira idegen vagy Ázsiában, hogy esélyed sincs beilleszkedni. Míg Kanárin megtanultuk a nyelvet, ettük a helyi eledelt, barátokat szereztünk… máris valamennyire beilleszkedtünk. De hát az mégiscsak Európa. És mi európaiak vagyunk, ez itt, a világ másik végén hirtelen nagyon fontossá vált, meglepően szembetűnő különbséggé.

Levinek nagyon hiányoztak a nagymamái és az apja, Gergőnek a testvérei. Nekem meg Európa. A családot is szerettük volna bővíteni, egy közös gyerekkel.

Így határoztuk el, hogy nem fogadjuk el a következő évre vonatkozó szerződést, helyette inkább babázunk. Többféle terv volt, majd végül amellett tettük le a voksunkat, hogy visszatérünk egy pár évre. Ha rajtam múlik, akkor messze elkerültük volna Magyarországot, de hát ott voltak a fiúk, akik nagyon szerettek volna már a nagyobb család körében élni kicsit.

A baba meg is érkezik nemsokára, elvileg én vele el leszek foglalva, míg Levi nagyizhat és Gergő tesózhat meg kicsit visszacsöppenhet a magyar civil szektorba.

Engem nagyon megvisel a hazaköltözés. Minél közelebb kerültünk az indulás napjához, annál inkább tört rám a pánik. Gergő nagyon könnyen és gyorsan kapott állást, hamarabb is egy hónappal, mint ahogy én elhagyhattam az állásom. Ázsiában egyébként csak 2-3 hónap anyasági szabadság van, az is a szülés után. (...)

Hogy mennyi időre maradunk, az még kérdéses. Bár ha rajtam múlik, akkor csak pár hónapra, ha a fiúkon, akkor több évig. Bár minden változhat, hiszen őket is megviseli a hazaköltözés.

Máshogyan ugyan, de nem könnyű nekik sem. Gergő az elején még nagyon lelkes volt, de egy hónap múltán már sokat veszített az optimizmusából. Levi előre stresszel a sulit illetően – minthogy kénytelen ő is követni a hazai oktatásügyet rajtam keresztül :(

Eddig minden országban annyira könnyen beilleszkedett, itt meg attól tart, hogy kevés lesz mindaz, amit tud, merthogy nem az számít, hogy mennyire kreatív, problémamegoldó, véleményalkotó, két nyelven beszél… hanem valami teljesen más.

Reméljük, nem épp azzal találkozunk az iskolában, amitől a legjobban félünk mindketten: hogy az alapján ítélik meg majd a tanárok, diákok, hogy mennyire képes „egyen-diák” lenni, alkalmazkodni, feladni önmagát. Reméljük meg tudja őrizni egyéniségét és nyitott szellemiségét.

Én meg… nos vannak ötleteim, hogyan tartsam fejem a víz fölött, de be kell valljam, eléggé parázok."

A teljes írást itt olvashatjátok el, szerintem érdemes és tanulságos is.

Mennyibe kerül egy gyerek Svájcban?

Természetesen nem csaptam fel gyerekkereskedőnek, és ugyanezt bizton állíthatom a Svájc és más blog szerzőjéről is, viszont az egy nagyon érdekes kérdés, hogy mibe kerül felnevelni egy gyereket az alpesi országban. A statisztika(i hivatal) azt állítja, sokba és ezt alighanem bárki, aki Svájcban él, tapasztalati úton is megerősítheti. De mennyi is az annyi pontosan?

gyerek_koltsegek_foto_familie_de.jpg(Fotó: familie.de) 

„Számszerűsítve a dolgokat a helyzet a következő. Minél idősebb egy gyerek, annál többet kell rá költeni. Átlagosan havi 942 frankkal kell számolni. 11 éves koráig ez alacsonyabb, csupán 691 frank, majd ehhez hozzájönnek olyan költségek, mint hobbik, iskolai kirándulások, iPad és mobiltelefon (akinek nem iPhone-ja van, azt szinte kinézik és nem csak a nagyobbakról beszélek, már alsósoknál is látni). A gimnáziumi tanulmányok pedig még tovább dobnak a költségvetésen (számítógép, tábor, külföldi nyelvtanulás költsége).

Ily módon egy gyerek 18. életévéig 200.000 frankjába kerül a szülőknek. Jó hír, hogy minden további gyerekkel csökken az egy gyerekre eső átlagos kiadás. 2 gyerek esetén az egy gyerekre eső havi átlagköltség pl. már csak 754 frank, 3 gyereknél pedig csupán 604.

Egy újszülött esetében havi 300-410 frank többletkiadással kell számolni, ami a következőképpen áll össze.

Krankenkasse (egészségbiztosítás) Baby: 70 frank

Pelenka: 80-100 frank

Étel (tápszer): 60-150 frank

Háztartási pluszköltség (mosószer, tisztálkodószerek): 40 frank

Ruházat: 50 frank

Nem szabad megfeledkezni a gyerekfelügyelet költségeiről sem. Az anyukáknak 12 hét szülési szabadság jár. Ezután vagy feladják átmenetileg a munkájukat - ekkor kiesik a fizetésük, vagyis gyakorlatilag feleződik a család bevétele, vagy újra munkába állnak - ekkor viszont a bölcsi (Kinderkrippe, Kita, Hort, Spielgruppe, Tagesmutter) költségével is számolni kell (napi költség általában 100 frank körül mozog). Ha esetenként el akarnak menni a szülők este, akkor babysiterre is kell pénzt félretenni.

Előfordul, hogy az anyukák részmunkaidőben mennek vissza a szülés után dolgozni, ilyenkor bizony nem sok marad meg a fizetésből (természetesen annak nagyságától függően), mert nagy része elmegy bölcsire. Két gyerek esetén pedig már egyáltalán nem éri meg az anyukának visszamenni dolgozni, amíg a gyerekek kicsik.

Talán kicsit költségcentrikusnak tűnik a gyermekvállalás ily módon való megközelítése, de ezzel azt kívánják elérni, hogy a friss szülőket ne érje meglepetésként a hirtelen költségnövekedés.”

Akit a teljes poszt érdekel, az egyrészt jól dönt, másrészt ide kattintson érte.

Ramadán reklámjai

Végül ne feledkezzünk meg arról sem, hogy javában zajlik a Ramadán (törökül Ramazan), olyannyira, hogy hamarosan félidejéhez érkezik. Mint szinte minden ünnep a világon, ez sem kerüli el a marketingesek a figyelmét, ebből a szempontból írt róla az Isztambul infó blog.

ramadan.jpg

„A török reklámok, azon kívül, hogy sokszor nagyon igényesek és kreatívok, egyúttal ablakot is nyitnak az országra, amin keresztül bekukucskálhatunk és megleshetjük a kultúrát.

A Ramadánnal kapcsolatos reklámok pedig pontosan ezért nagyon jók. Mert képet kaphatunk arról, hogyan is zajlanak az ünnepek mindennapjai.

Sajnos a 2016-os Ramadán reklámok eléggé laposak lettek. És nem is készült belőlük túl sok. Még az olyan cég is, mint pl. a Coca Cola is eléggé egyszerű reklámot készített. Őt azért beraktam, mert van benne egy-két rész, amit a Ramadán hangulatát, értékét mutatja. Egyik ilyen, amikor a fiúnak adnak egy adag vacsorát.

Az Iszlám szerint ugyanis az ünnepekkor az ételt 5 részre kell felosztani. Egyiket kapja a család, másikat a rokonok, harmadikat a közeli ismerősök (pl. kollégák), negyediket a távolabbi ismerősök (pl. szomszéd), és az ötödiket a szegények.

Mindez azt jelenti a gyakorlatban, hogy a Ramadán alatt az emberek egymást megvendégelik, ételt küldenek a másiknak, stb…

A Ramadánt az emberek tényleg úgy várják, mint máshol a Karácsonyt. Nincs sehol az, hogy jaj, megint egész nap nem eszünk, nem iszunk... A Ramadán tényleg az ünnepről, a társaságról, a megosztásról szól.

A következő Pınar reklám nekem azért tetszett, mert tényleg nagyon jól bemutatja, milyen is az igazi Ramadán vacsora. Amikor nem a roskadásig megrakott asztalról van szó.

Hanem az utcában összeül a pék a zöldséges, a kisboltos és a többiek (ilyen van nálunk is minden este). Vagy a taxiban falatoznak. Vagy ahogy az építők és a tervezők együtt vacsoráznak. Nem mellékesen roppant jó a kilátás onnan.

Ha érdekelnek még török, a témához kapcsolód reklámok (vagy egyszerűen szeretnél még többet olvasni), akkor olvasd el az Isztambul infó posztját!

HÍRMONDÓ

Nagyot bukik Magyarország az elvándorláson

Elképesztő mértékben csökkenti a termelő szektor árbevételét a munkaerő-piaci krízishelyzet. A kellő számú dolgozó hiánya miatt a termelőcégek bevétele a lehetségesnél 7-8 százalékkal kisebb, az elvándorlás pedig további 4-5 százalékos bevételkiesést okoz az iparban. A nagyobb cégek HR csapatai Kárpátalját, Erdélyt, a Vajdaságot, de még Szerbia északi részét is bejárják szakemberek, sőt betanított munkások után kutatva. Minden továbbit itt találsz.

Egyre drágább a munkaerő Európában

Az egész Európai Unióban drágább lett a munkaerő az első negyedévben. A legnagyobb mértékben, 10,4 százalékkal Romániában nőttek a költségek az első negyedévben, majd Bulgária (7,7 százalék) és Észtország (6,9 százalék) következik. Ugyanakkor Olaszországból 1,5 százalékos, Ciprusról pedig 0,3 százalékos csökkenést jelentettek. Ha érdekelnek a magyarországi adatok, azokat itt találod meg.

Ha jön a Brexit, megy a nagy fizetés

A ManpowerGroup toborzó cég felmérése alapján brit kilépés esetén csökkenhet az angol fizetések versenyképessége, és ez óriási munkaerőhiányt is okozhat. Ez különösen érzékenyen érintené az építőipart, mivel ez az ágazat nagymértékben támaszkodik a külföldi munkavállalókra. A magyar építőiparban is nagy a munkaerőhiány, azért is, mert 20-25 ezer építőipari szakember dolgozik külföldön, ami érthető, hiszen míg Magyarországon az ágazati bruttó átlagkereset 196 ezer forint havonta, addig Angliában egyetlen hét alatt ezer fontot is kereshet egy jó kőműves. További részleteket itt olvashatsz.

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével!

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr798820982

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Virago_1000 2016.06.19. 05:58:28

"Hogy az alapján ítélik meg majd a tanárok, diákok, hogy mennyire képes „egyen-diák” lenni, alkalmazkodni, feladni önmagát."

- ez a vilag minden multi cegenel igy van. Azokat erdekes modon senki sem ekezi emiatt. Csak az iskolak kritizalasa azon belul is a jelenlegi magyar. Ami semmivel nem rosszabb mint 5 eve v 10 eve, de 10 eve kulso erok nem akartak kormanyt buktatni, mert az o emberuk volt a miniszterelnok, az sem szamititt ha lovetett a tomegbe.

Golf2 2016.06.19. 06:52:45

Àjfon nélkül kinézik...Jó posztok.

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2016.06.19. 06:56:49

Jó írások.
:)
@Golf2: Az enyémnek nincs az, és nem nézik ki.
:D

Nzoltan 2016.06.19. 07:18:59

A svájci részhez:

Hát, igen. A kisebbik gyerekek megöröklik a legnagyobb kinőtt ájfonját. Bizony, Petike sokkal kevesebból kijön már mint Zsoltika. De Cili nem fogadja el a báttyus viseltes ájpedjét. Ő valamivel többe van mint az öcskös.
:-D

kardio1 2016.06.19. 07:29:28

Nekem az a furcsa az első posztolonal, hogy eddig bárhova mentek, biztattak a gyereket, hogy menni fog a beilleszkedes, az iskola, most meg már előre stresszelik, hogy nem fog menni.

adg 2016.06.19. 07:58:38

@svájci sapka (ch): az enyemeknek van, le se szarjak a tarsaik. :)
Lenyegtelen marhasag. :))

Irbisz 2016.06.19. 08:28:59

@Virago_1000:
"Azokat erdekes modon senki sem ekezi emiatt. Csak az iskolak kritizalasa azon belul is a jelenlegi magyar. Ami semmivel nem rosszabb mint 5 eve v 10 eve, de 10 eve kulso erok nem akartak kormanyt buktatni, mert az o emberuk volt a miniszterelnok, az sem szamititt ha lovetett a tomegbe. "

biztos ma nincs otthon iskolaskoru gyereked, vagy 10 eve nem volt, igy nincs összehasonlitasi alapod, (vagy sosem volt), ezert puffogtatod ezt az IQ70-es fideszzombi lozunghalmazt.
a magyar oktatas szinvonalamak csökkenese nem orban alatt kezdödött, de alatta melyrepülesbe kezdett, ahogy elkezdte a rakosista stilusu es rugalmassagu központositasat.
nalunk az egyik ok az orszag elhaygasara pont az volt amit elkezdtek az oktatassal, mi mar kibirtuk volna, kenyszerhelyzetben sem voltunk, de a gyerekek jövöjet ellehetetliteni, raadasul egy, az orszagot a balkanhoz süllyesztő ultrakorrupt antidemokratikus bünőzők kedveert, na azt mar nem.

Irbisz 2016.06.19. 08:33:43

@Virago_1000:
ajanlom figyelmedbe barmely, az oktatas szinvonalat merő nemzetközi felmerest.
a magyar iskolasok a regen jo/kiemelkedö termeszettudomanyos targyakban is fajdalmasan visszaesnek, de olyan, a mai vilagban sokkal fontosabb targyakban kiemelten rosszul teljesitenek mint (komplex) problemamegoldas, digitalis eszközök hasznalata.
persze ez nem csoda, az SMS-irasra is keptelen kisvasutepitö minisztereknököd alma hogy europa olcso összeszerelö orszaga legyünk, ehhez meg nem kellenek kepzett, okos emberek- akik különben is tudnanak önalloan gondolkozni, ertekelni, dönteni, igy mindennel veszelyesebbek mutyisztan fennmaradasara

VPBA · http://albania.cafeblog.hu/ 2016.06.19. 08:38:46

@svájci sapka (ch): Hál Istennek. :) Itt sem az alapján ítélik meg egymást az emberek, hogy mijük, van, hanem hogy milyen EMBEREK.
Liza, bárhogy is alakuljon a legjobbakat kívánom. Mi pontosan ezért nem mentünk túl Európán (bár így is a szélén vagyunk :) ). 20 évvel ezelőtt a célország még Kiribati volt. :)
A Ramadan attól függ, milyen muszlim országban zajlik. Itt Albániában semmit nem érezni belőle, persze, a kezdetét jelzik, a végét megünneplik, de a hétköznapok ugyanúgy zajlanak.

DieNanny CH 2016.06.19. 08:48:42

@Golf2:

Lehet, hogy a posztíró környezetében így van, itt én nem ezt tapasztalom.
A 8-10 évesek beszédtémája meg sem közelíti az ájfonokat...

VPBA · http://albania.cafeblog.hu/ 2016.06.19. 09:06:57

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: Gondolom azért, mert Svájc olyan "egységes" a kantonok tekintetében. Annak idején Lausanne-ban a természettudományi múzeumban próbáltunk jegyet kérni angolul és németül is. Nem ment. Anyukámnak kellett elővennie az "ezeréves" francia tudását, hogy bejussunk. Gondolom, így van ez a hétköznapi életben is, nem mindegy melyik kanton, vidék-város stb...

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2016.06.19. 09:39:05

@adg: @VPBA: Pont azért szeretem Svájcot, mert a gyerekek egyáltalán nem foglalkoznak vele, hogy kinek milyen telefonja, ruhája stb. van.
És a szülők sem a kölykökön demonstrájlák, hogy milyen tömött a pénztárcájuk.

Hari Seldon 2 2016.06.19. 09:40:56

„Távol lenni otthonról számomra sosem okozott nehézséget, én megelégedek a Skype-találkozókkal és a barátnőkkel a hosszú levelezéssel, de a fiúk nagyon szenvedtek.”

A gyerekek persze, hogy az első időben jobban igénylik a megszokott nagyszülőket. Nálunk is az eleje nehezebb volt. Aztán lassan könnyebb. Ezért nem értem azokat, akik nagy levegőt véve, gyerekkel elmennek egy másik földrészre. Ott tényleg nincs az, hogy egy-két hónaponként látják a nagyszülőket. (ha igénylik) Sőt az időeltolódás miatt a Skype is körülményesebb. Ezt az elején fel kell mérni, hogy gyerek(ek)kel mit lehet bírni. És ha jól értem az elindulás motivációja nem anyagi, akkor is fel kell mérni, hogy HOSSZÚ távon, melyik ország lehet olyan, ahol fel szeretne nevelni gyereket. Mert ki kell mondani: a gyerek annak az országban lesz polgára, és valószínűleg (ha mondjuk később nem az érettségire már biztos) úgy is fog érezni. – Hozzáteszem, ezzel nincs baj. Ez egy állapot, aki tragédiának él meg. Más meg nem. Számomra ezért esik ki minden ország Ny Európa É Amerika (na jó adg kedvéért: AU-NZ) kivételével minden.

„De a “messze” mégiscsak messze van. Máshogyan, de messzebb. A kultúra annyira más, annyira idegen vagy Ázsiában, hogy esélyed sincs beilleszkedni. Míg Kanárin megtanultuk a nyelvet, ettük a helyi eledelt, barátokat szereztünk… máris valamennyire beilleszkedtünk. De hát az mégiscsak Európa. És mi európaiak vagyunk, ez itt, a világ másik végén hirtelen nagyon fontossá vált, meglepően szembetűnő különbséggé.”

Ezt mondom, egy európainak nem igazán jó gyereket nevelni máshol. (mielőtt jön Mirjam: természetesen a többségnek) De hát, ha tervezel, akkor azzal kell tervezni, hogy TE bele fogsz tartozni a többségbe… Ennyire azért lehet előre tervezni.

„Így határoztuk el, hogy nem fogadjuk el a következő évre vonatkozó szerződést, helyette inkább babázunk. Többféle terv volt, majd végül amellett tettük le a voksunkat, hogy visszatérünk egy pár évre. Ha rajtam múlik, akkor messze elkerültük volna Magyarországot, de hát ott voltak a fiúk, akik nagyon szerettek volna már a nagyobb család körében élni kicsit.”

Ilyenkor nem okoskodni akarok, de ha már Európa kell, és elkerülni Magyarországot, akkor lehet közelebbi helyet találni. Mindjárt ott van Bécs.

Hari Seldon 2 2016.06.19. 09:41:34

„Hogy mennyi időre maradunk, az még kérdéses. Bár ha rajtam múlik, akkor csak pár hónapra, ha a fiúkon, akkor több évig. Bár minden változhat, hiszen őket is megviseli a hazaköltözés.”

Legalább már tudja a posztoló, hogy nem szabad elindulni… Magyarul, már most megérkezéskor el kell kezdeni a felkészítésüket az indulásra. És olyan célországot kell választani, ahol a gyerek hamar otthon érzi magát.

„Máshogyan ugyan, de nem könnyű nekik sem. Gergő az elején még nagyon lelkes volt, de egy hónap múltán már sokat veszített az optimizmusából. Levi előre stresszel a sulit illetően – minthogy kénytelen ő is követni a hazai oktatásügyet rajtam keresztül :(„

Ha valaki olyan távol szökik Magyarországtól, (főleg gyerekkel) az majdnem szükségszerű, hogy visszamegy. – Gyereket felnevelni egy más kontinensen sokkal problémásabb. Itt Európában „csak” nyelvet váltasz, ott egy életszemléletet. Az nagyobb ugrás. Senki (vagy legalábbis a túlnyomó többség) nem akar a magyar állampolgárság mellé felvenni mondjuk egy thai-t vagy valami hasonlót. Azzal mit nyer? Kb semmit. Ha a magyar mellé szerez, egy osztrákot, németet, franciát vagy angolt, azzal már inkább.

„Reméljük, nem épp azzal találkozunk az iskolában, amitől a legjobban félünk mindketten: hogy az alapján ítélik meg majd a tanárok, diákok, hogy mennyire képes „egyen-diák” lenni, alkalmazkodni, feladni önmagát. Reméljük meg tudja őrizni egyéniségét és nyitott szellemiségét.”

Persze. - Egy két évig még… - Aztán szépen idomulni fog.

Hari Seldon 2 2016.06.19. 09:49:04

Látom. Ma is jött valami Brexit rémisztgető.
Nagyon be vannak tojva a Brexittől.
Nem kell aggódni, a végén úgyis bent maradnak.
A többség a biztosra megy, főleg akkor ha nem tud dönteni.

Hari Seldon 2 2016.06.19. 10:03:30

@Irbisz:
Nyilván a PISA teszteken is azért szerepeltek rosszul a magyar gyerekek, mert olyan jó az oktatás színvonala.

Ez arra emlékeztet, mint amikor gyerek voltam: Évnyitón az igazgató néni mindig elmondta, hogy a "mi iskolánk a legjobb a környéken, meg "az országban az egyik legjobban felkészült tanárok"... bla bla..." - Mi a gyerekek meg azt gondoltuk... Hű ha... Micsoda iskola.
Aztán felnőttként tudom, hogy ez egy falusi iskola igazgatójának sablonszövege volt... - Egyesek még felnőttként is azt gondolják, hogy úgy van, ahogy gyerekként hallotta.

VPBA · http://albania.cafeblog.hu/ 2016.06.19. 10:07:54

@svájci sapka (ch): Teljesen megértem. Ez itt is pontosan így van. Egyébként meglepően sok a hasonlóság Svájc és Albánia között. Persze, teljesen más történelmi gyökerekkel, hagyományokkal, de mégis. Mindkét nép ősei kőkemény hegyi emberek, hatalmas szabadság- és függetlenség vággyal.
Svájcban a Wiki szerint: „A svájci félig-közvetlen demokrácia alapelve, hogy a hatalom a néptől származik. Ez azt is jelenti, hogy a nép fenntartja magának a két alapvető jogot, a szavazatit és a választásit. A kormányok, és a törvényhozók feladatát nem a hatalom gyakorlójaként határozza meg, hanem a közügyek működtetőjeként. Ők a közösséget a nép alkalmazottjaiként szolgálják, hogy ezzel is könnyítsék azok minden napi munkáját.”
Na, ez itt is így van, csak míg Svájcban népszavazást írnak ki, itt egyszerűen lelövik azt, aki nem a nép érdekeit szolgálja. :) Ez félig vicc volt, de tényleg van alapja. Ugynis itt pl. a polgármester (bashkie szó) a „bashkë” - együtt, közösen szóból származik, azaz a problémákat megbeszéljük, és annak függvényében hozzuk a döntéseket.

2016.06.19. 10:19:49

@Virago_1000: Édes jó Istenem. Az emberi sötétség határtalan.

adg 2016.06.19. 11:18:57

@svájci sapka (ch): akkor neked mas tapasztalatod van szerencsere, mint a posztolonak. Szerintem ez a kinezik nem annyira a tobbi gyerek felol jon, hanem a sajat gyerek ervel ezzel, amikor szeretne valamit megkapni. Hallottam mar ezt a szoveget. "De anya, hat minden gyereknek ajonnya van a suliban, nem allithatok oda egy samsunggal, kirohognek!!"
Legalabbis ahogy en latom, mindenfele kutyujeik vannak a gyerekeknek, aztan megsem rohogik ki egymast. Meg azt sem, akinek tenyleg valami antik darabja van.
A szulo meg egy ido utan megveszi, megse rohogjek mar ki azt a szerencsetlen gyereket. :))

kardio1 2016.06.19. 12:01:03

@VPBA: Kiribati lassan már a "talált, süllyedt" kategória a globális felmelegedés miatt.:-( Jó, hogy nem oda mentetek :-)

Herr Géza 2016.06.19. 12:04:22

@Philosoraptor HÁ Bokszzsák/Sztár/Megmondóembör: Nem elöször állapítottuk meg a 95%-unknál többet keresö és adózó kollégáról ezt... :))))))

Shanarey 2016.06.19. 13:53:33

Miért költözünk haza?
Talán mert van rá egy jó okunk?
Talán azt hisszük van rá egy jó okunk?
Talán mert elhisszük a Magyar kormány süket dumáját?
Avagy nyugdíjba megyünk és akkor már inkább ott mint itt?

Okos telefon a szükséges rossz. Iphone a túlárazott szutyok kategória. Akinek olyan van és szereti is, az nem éppen a gyerek kategória. A gyerekeknek mások a preferenciáik és nem a tőzsde index kell hogy fusson a képernyőn, hanem az aktuális kedvenc csevegő program na meg a zenehallgatás, és filmnézés is fontos. Iphone-on ez kissé macerás mert mert csak legális zenét filmet lehet rátölteni. Persze ez is megkerülhető, de ahhoz meg nem minden gyerek ért.

Buchhalter 2016.06.19. 14:12:30

@Irbisz: egyet értek veled,pedig nincs is iskolás korú gyerekem .De már az alsósoknál bevezetendő félórás tanórákkal se értek egyet.Miért is jó az?Kinek?Érdekes nekem gyerekként semmi bajom nem volt a 45 perces órákkal. Sok ismerősöm az OKJ-s oktatásokra panaszkodik : baromi drágák és gyakorlati képzés alig van.Kábé tanuld meg a ,mesterfogásokat autodidakta módon,de akkor miért is kéne egy ilyen semmiért fizetni?Ja a papírért?!

Főgebra 2016.06.19. 14:12:51

@Hari Seldon 2:

"mi iskolánk a legjobb a környéken, meg "az országban az egyik legjobban felkészült tanárok"... bla bla..."

Te még nem tudtad, hogy a magyar oktatás, világhírű Magyarországon?

adg 2016.06.19. 15:02:43

@Shanarey: hm, nekem ez volt az elso okos telefonom, miutan a butat magammal vittem uszni, es nehezmenyezte. A cegnel mindenkinek ilyen tularazott szutyok van, igy ezt valasztottam en is, ha nekik bevalt, jo lesz nekem is es pont annyiba kerult, mint egy masfajta hasonlo telefon. Aztan a parom samsungja beszart kevesebb mint egy ev utan. Visszakapta az arat, es valasztott egy masik androidosat, szinten kozep kategoriasat. Nem sokkal utana folyton lelassult, akadozott, fagyott. Odaadtam neki az enyemet, en meg vettem egy masikat magamnak.
Aztan az egyik lanyom samsungja, azonos a parom korabbijaval, szinten elpusztult. A masik lanye szinten szinte hasznalhatatlan volt mar, lassu volt mint a tetu, folyton resetelni kellett, fagyott stb. Ezek mar tul voltak a garancian. Nem volt kedvem szorakozni vele.
Mivel az en szutykom is mukodott gond nelkul, meg a parome is, megvitattuk a csajokkal, hogy mit akarnak, es szutykot valasztottak, nyilvan nem a legujabbat, mert minek, hanem az epp kifuto modellt, boven eleg az is.
Annyira tularazott volt, hogy teljesen ingyen adtak az amugy igen olcso elofizeteshez, kartyasat meg nem akartam, mert sokkal dragabb, meg igy egyszerubb is volt. Semmi bajuk nincs vele, az osszes marhasaguk megy rajta, nem lassul es mindig mukodik. Még. Egyetlen gondjuk az erhetetlenul kicsi memoria, aminaz en hulyesegem volt, nagyobbat kellett volna vennem, igy a rettento fontos kepeiket idonkent torolgetni/mentegetni kell, hogy ujabb rettento fontos kepeket tudjanak csinalni. Meg a gyarto idiotasaga miatti bovithetetlenseg, hogy legalabb egy memoriakartyat bele lehetne dugni.
Van amugy elonye, ha hasonlo telefonok vannak a csaladban. Nekunk bevalt. De simam elhiszem, hogy mas maskepp tapasztalja, es az egesz iphone vs android vitat egy tok gyerekes marhasagnak tartom, max 15 evesen tul kene lenni rajta, a net meg tele van ezzel.
Ez csak egy telefon, ennyi erovel lehetne vitatkozni jokat azon is, hogy braun botmixert kell venni, vagy mielet, es az utobbi csak egy tularazott szar, pedig ugyanugy beragad a kese fole a trutyi. :)

Shanarey 2016.06.19. 15:13:47

@adg:

telefon ügyben nekem ennél egy picivel több tapasztalatom van azt kivéve hogy eddig csak egy iphone van a birtokomban ne nem vagyok oda érte. Volt Samsungom, persze az olcsóbbik verzió, de elég jól működött, persze a kicsi belső memória ennél is befigyelt. Nos ami nekem van az egy kínai jószág és nagyon megvagyok vele elégedve, és ugyanezen gyártó sokkal jobb telefonját vettem meg a lányomnak karácsonyra.Ő is boldog vele. Nos az a telefon persze nem volt jobb mint az akkori legújabb Samsung avagy Iphone, de nem is sokkal maradt le mögöttük. Na és pont az androidos telefonok többsége az, amelyeknél a memória kártya használat nem gond.

Dragonlady (Bp, Hun) 2016.06.19. 22:03:24

akkor ezekszerint helyrejött már a demokrácia állapottttyaa magyarországon, vagy már nem is számít?
(igen, gonosz vagyok.)

pappito · http://pappito.com 2016.06.20. 04:46:12

@adg: ez hülyeség, mindenki tudja, hogy Miele-t kell venni :)

adg 2016.06.20. 05:33:51

@pappito: az egy tularazott vacak, ugyanugy nem fel be a kisujjam a kes fole, hogy kikaparjam a sargaborso maradekat. Amit a miele tud, azt mind tudja feleannyiert. :)

adg 2016.06.20. 05:44:51

@Shanarey: orulok, hogy tobb tapasztalatod van, bar ez nem nehez, mert nem kulonosebben izgat a tema. Nem is nagyon ertek hozza, es nem is erdekel annyira, hogy jobban beleassam magam. Kellett egy telefon, az androidosokkal nem volt jo tapasztalatunk, ezzel meg igen. Ilyet vettunk es kesz. Amire nekunk kell, teljesen jo. Mint modtam a ket lanye ingyen volt, a parome talan 10 dollar havonta, ha jol emlekszem, az enyem meg 15-20 kb. Ez nem az a penz, amiert megforgatom a vilagot, hogy hatha van valahol kicsit olcsobban. A lanyoke pl menmyivel lett volna olcsobb az ingyenesnel? Az elozo telefonjuk tobb szaz dollar volt, kartyasan. Nagyon megerte.
Ha androidosat akartak volna hasonlo kondiciokkal, akkor olyat kaptak volna. Szamomra tok lenyegtelen, csak mukodjon, mert nem akarok vele szorakozni.

pappito · http://pappito.com 2016.06.20. 06:19:46

@adg: a kés forog, csak benyomod a szivacst és tekered, pont ahogy az olcsóbbakon is :)

adg 2016.06.20. 06:29:24

@pappito: de akkor minek vegyek dragabbat? Kinlodni az olcsoval is tudok. Meg mi van a kes tetejere szaradt cuccal, amikor a gyerek nem mossa el maga utan?

Megannyi nehez kerdes,,, :)

pappito · http://pappito.com 2016.06.20. 06:36:09

@adg: nono, ha a gyerek nem mossa el, arról nem a gyártó tehet. (max a gyerek gyártója :)
A miele meg örökéletű. (amúgy annyival drágább? nekünk von Braun van)

És különben is a sárgaborsót minek botmikszerezni? Jóhogy nem a maltert kevered azzal a bigyóval :)

pappito · http://pappito.com 2016.06.20. 06:36:43

@adg: kevergesd az apple telefonoddal, arról könnyű lemosni :)

adg 2016.06.20. 06:47:47

@pappito: nem tudom, mennyivel dragabb, nekunk is braun van, es nem tudom, mit szoktak vele apritani. A gyerek nem gyartasi hibas, a gyarto csak kozos felelosseget vallal a tarstulajdonossal a beallitasok tekinteteben, azonban igeny eseten gyart ujat.
A telefon meg nem hiszem, hogy borsoallo, ez csak egy tularazott szutyok. Majd nezek valami kinait, ami tud borsot mixelni is.

pappito · http://pappito.com 2016.06.20. 07:00:14

@adg: ha elég gyorsan pörgeted, mindegyik lezúzza a borsót :)

az itteni miele nem árul botmixert :( braun meg van ötven-kétszáz dolcsiért, attól függ mennyi bigyót akarsz hozzá, most néztem meg

Ha nincs Miele, akkor KitchenAid, az is jó drága :)

Visceroid 2016.06.20. 19:30:00

"Miért költöztünk haza?"

Mert hiányzott Orbán?

Spontán Bloggerr 2016.06.20. 19:30:34

Érdekes cikk. Én most tervezek kimenni dolgozni. A blogom: spontanblog.blog.hu/

Fukar 2016.06.20. 20:43:50

@Virago_1000:
Hasonlóan látom az oktatásról a helyzetet.De most divat az ekézés.
Egyébként ez a hazatérek ezért,azért,de itt minden tré ez egy tipikus eset. Röviden elmentek,mert nem tudtak itthon boldogulni vagy mert azt hitték máshol kolbászból van a kerítés. Aztán felébredtek, mert nem tudtak odaát sem boldogulni és nem volt kolbászból a kerítés. és ekkor jön az ilyen porhintés.

Az apokalipszis lovasa 2016.06.20. 20:43:54

@Dragonlady (Bp, Hun): Hát eddig ment a visítolás hogy "minnáösszedől minnyáösszedől", oszt így a hetedik évben ez már kezd egy kicsit avétos lenni.

hexa 2016.06.20. 20:43:58

Miért propagáljátok már megint a hazaköltözést?

Dragonlady (Bp, Hun) 2016.06.20. 20:59:51

@Az apokalipszis lovasa:
mondjuk tényleg szarul mennek itthon a dolgok szerintem, és nekem aztán pont a legkevésbé vannak kifogásaim Thaiföld ellen, de napokig röhögtem annó azon az érvelésen, hogy elegük van az itteni (mármint magyar, én is most itt vagyok) illiberális demokráciából és ezért elhúznak Thaiföldre.
ha azt mondták volna, elegöük van a hidegből, és ezért mennek, vagy jobb iskolát akarnak olcsóbbért, és ezért jönnek, egy szavam se lenne.

Fukar 2016.06.21. 11:56:52

@hexa: "Miért propagáljátok már megint a hazaköltözést? "
Szerintem meg az ellenkezőjét lehet kihallani! De mindenesetre
ügyesen van csomagolva a sirám és az itthon minden szar egybe.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása