oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2016. január 14. 06:46,  Mennyi az annyi hollandiai diákként? 91 komment

2016. január 14. 06:46 Határátkelő

Mennyi az annyi hollandiai diákként?

Éppen tegnap jelent meg a Tárki kutatása, mely szerint a tanulók kétharmada külföldre menne hosszabb-rövidebb időre. (Részletesebben itt olvashattok róla.) Egy jó részük alighanem hasonló cipőben jár, mint mai posztunk szerzője, Dóra, aki Hollandiában jár egyetemre és találta meg a számítását. (A képért külön köszönet neki.)

Te is külföldön tanulsz? Megírnád a történeted, a tapasztalataid? Ne habozz, írd meg és küldd el a hataratkeloKUKAChotmail.com címre!

tilburg_egyetem.jpg

„Az elmúlt időben eléggé elszaporodtak itt a Hollandiát bíráló, kritizáló posztok, így gondoltam, megírom én is a történetemet. Nem szeretnék senkinek ellentmondani, távol álljon tőlem egy „na, ez meg az nem is úgy van” poszt írása.

Ahogy otthon is, mindenkinek más a szerencséje, viszont szeretném egy pozitív írással gazdagítani a Hollandiához kapcsolódó tapasztalatokat. (Előre is elnézést kérek, ha valakinek túl sok a konkrét, számszerű információ, nem szeretek a sötétben találgatni, valamint ha már Hollandia, akkor nyitottság és szókimondóság – anyagiak terén is.)

2013 szeptemberében, 20 évesen jöttem ki először au pairkedni egy évre. A tudatos cél az itteni egyetemre való bejutás volt már akkor is, szóval erről az időszakról nem írnék sok mindent. Pénzgyűjtéssel, IELTS vizsgával, egyetemi nyílt napok látogatásával és persze a holland nyelv tanulásával telt főleg.

2014 tavaszán aztán jött az e-mail, hogy felvettek a Tilburgi Egyetemre. A fogadócsaládom Rotterdamban lakott, így náluk nem maradhattam suli mellett. A terv a következő volt: egyetem mellett dolgozok, valamint jelentkezek a holland állami támogatásra, amit hollandoknak illetve Hollandiában egyedül élő, tanuló és dolgozó diákoknak adnak. (Erről bővebben Diána posztjában itt.) A kettő kombinációjából terveztem fenntartani magam, mivel otthonról sajnos semmilyen anyagi támogatásra nem számíthattam.

Minimálbér és nyelv

Észrevételeim szerint Hollandiát két fő ponton kritizálják az ide érkezők (és csalódva távozók): az egyik az életkorhoz kötött minimálbér, a másik pedig a holland nyelv illetve a nyelvtudás, mint feltétel a munkához.

A minimálbérrel nem lehet mit kezdeni, én 21 évesen kezdtem itt dolgozni (aupairséget nem számítva), €6.20 volt az órabérem. Aki fiatalként, pénzgyűjtés céljából jön ki, annak valóban nem ez az álomkereset, viszont suli mellé, támogatással pont elég.

A holland nyelv valóban nem a legszebb, leghasznosabb nyelv (kivéve, ha itt élsz) a világon, viszont tanulható, nekem olyan volt mint egy egyszerűbb német. Gyenge középfok megszerzése után a hollandok sokkal közvetlenebbek és nyitottabbak, ez minden téren látszott, legalábbis nálam.

Az első munkahelyem például egy belga sörkülönlegességekkel foglalkozó bár volt, ahová azért vettek fel, mivel „ha ilyen gyorsan megtanultad a hollandot, a sörökbe is majd hamar belejössz”. Szobakeresésnél az alapból nemzetközi diákokat kizáró házakban is készséggel fogadtak.

Amint megvolt a szerződésem, jelentkeztem a holland állami ösztöndíjra, aminek feltételei a Diána posztjától eltelt idő közben kicsit megváltoztak: nappalis európai diákként a minimum havi ledolgozandó óraszámot 32-ről 56-ra emelték. Volt, hogy kapartam az órákat össze, előre lejelentett órákat kértem a főnöktől, hogy majd jövő hónapban ledolgozom, viszont havi 550 eurót nem akartam 1-2 órák híján elveszteni.

Bárból étterembe

Fél év után eljöttem a bárból, egyrészt mert a sörökbe annyira nem jöttem bele (nem érdekelt különösebben, meg ott volt az egyetem is ahol tanulni kellett) másrészt meg mert a bár célközönsége, a 35-50 év körüli holland urak, jobban preferálták a helyi lányokat, akikkel el tudtak viccelődni meg flörtölgetni egy sör mellett esténként.

2015 januárja óta egy étteremben dolgozok konyhai kisegítőként. Ez az a munka, amitől itt mindenki retteg, mert sok kínai a „kaja + szállást biztosítjuk, viszont heti 6 nap 12 óra munka, minimálbér alatt” eset.

Én azt mondom ez is szerencse, meg józan ész kérdése. Nekem a főnök felvételkor azt mondta „als je het makkelijk maakt voor me, ik maak het ook makkelijk voor jou” azaz ha te megkönnyíted a dolgomat, én is megkönnyítem a tiédet.

És így is lett, két hónap után kaptam óraszámos, 1 éves szerződést, amivel végre nem kellett havonta küldözgetnem a bérszámfejtésemet a támogatásért, alapból biztosítva volt, hogy meglesz a minimum 56 óra, és ezzel az €550 támogatás is havonta.

A kollégákkal carnavaloztam, céges fesztiválozásra mentünk nyáron, munka után együtt iszogatunk, javítják a nyelvtanomat, szavakat meg szlenget, szólásmondásokat tanítanak, az ideiglenes menüre pedig még a gulyás is felkerült egyszer. :) Egyedüli külföldi vagyok, mégis ugyanolyan csapattagként kezelnek, mint akárki mást.

Személyes költségvetés

Jelenleg nem titok, a havi költségvetésem több mint fele támogatás. Havi €550 állami ösztöndíj, €190 lakhatási támogatás, €80 egészségbiztosítási támogatás. Emellett, most már 23 évesként magasabb az órabérem, így havi kb. 550 euró körül keresek részmunkaidőben az étteremből.

És hogy mire elég itt a havi 1390 euró? Kis studióapartmanban lakom, saját konyhával és fürdővel, nem kell semmin osztozkodnom másik 6-8 emberrel. Havi részletekben fizetem az egyetemi tandíjat, ami évente €1980.

Tavaly sikerült vennem az 5 év után tönkrement laptopom helyett egy újat, elmentünk 2 hosszú hétvégére (Brüsszel és Párizs) valamint egy hosszabb nyaralásra (Aruba) barátommal, és ha megkívántam egy kávét vagy csokit, nem gondoltam meg kétszer. Másfél évem van hátra az egyetemen és nem vagyok röghöz kötve, hitelem sincs. A cél pár ezer eurós kis megtakarítással, hiteltől mentesen diplomázni.

Hollandiába kijönni nyelvtudás nélkül, 23 év alatt valóban nem az álomélet. Viszont diákként mindenféleképpen jobban megéri, mint bármilyen Anglia vagy Németország. Rengeteg támogatást lehet igénybe venni annak, aki dolgozik és tanul, vagyis, ahogy Diána is említette, 120%-ban odateszi magát.”

A moderálási alapelveket itt találod. Hollandiáról itt olvashatsz többet.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: felsőoktatás Hollandia

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr18269526

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kardio1 2016.01.14. 06:53:31

Gratulálok ! Céltudatos vagy.

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2016.01.14. 07:03:12

Ez jó volt. Sikeres vizsgákat!
Távolabbi tervek?

ChristineK · http://christine-jartamban-keltemben.blogspot.com/ 2016.01.14. 07:22:01

Egyetemi tandíj, ami évente €1980??? Az szép! Csoda hogy nem mennek oda tömegesen a külföldi diákok. Itt nálunk most egy év 9000 fontba fáj.

Golf2 2016.01.14. 07:38:34

De ki szidta Hollandiát?

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.01.14. 07:53:33

Jó volt. Igy tovább a Lenini úton.

HardPötty 2016.01.14. 08:00:14

Oh szeretem az ilyen pozitív töltetű posztokat. A hölgy nagyon ügyes. Ha esetleg itt olvas majd a kommentek közt és nem titok amit kérek, akkor elmesélhetnè még egy posztban is akàr, hogy mit tanul, milyen az egyetem, ill. mit tervez utàna... Mo. vagy külföld továbbra is?

kardio1 2016.01.14. 08:01:39

Mindenesetre én örülök, hogy nekem még nem kellett agyalnom a tandíj kifizetésén és az ösztöndíj elég volt az albérletre és a megélhetésre.

gabuschka 2016.01.14. 08:04:35

Gratulalok, csodalom, hogy ennyire fiatalon ilyen celtudatos a posztiro! Csak igy tovabb, azt hiszem tanulhatok tole.

szakasz2 2016.01.14. 08:22:05

Céltudatosságban szerencsére nincs hiány, a boldogulás is menni fog. Egyébként még kívánom a szükséges mennyiségű szerencsét mellé.
Ugyan szeretem a számolgatós posztokat is, de azért engem is érdekelt volna, mit is tanul pontosan, illetve némi betekintés az egyetemi életbe - ha már elvileg ez a fő cél.

És egy megjegyzés/kérdés: "Viszont diákként mindenféleképpen jobban megéri, mint bármilyen Anglia vagy Németország." - Németországról és Angliáról milyen saját tapasztalataid vannak, hogy ilyen általánosító összehasonlítást teszel? Szerintem azért ez nem így van, ha másért nem a nyelv miatt, de azért egyéb tekintetben is erősen túlzó ez a kijelentés.

©________ 2016.01.14. 08:27:16

"elszaporodtak itt a Hollandiát bíráló, kritizáló posztok"????

NomádMatyi · http://turkesztantajmz.blog.hu/ 2016.01.14. 08:31:09

nagyon jo volt a poszt, koszi! Csak ilyen ugyesen tovabb

@ChristineK: ne is mondd, nekem meg a kb evi 3000-es hitel visszafizetese is kicsit fejfajast okoz :D

©________ 2016.01.14. 08:32:10

Amugy tetszik. Dontsd a toket, ne sirankozz.

ChristineK · http://christine-jartamban-keltemben.blogspot.com/ 2016.01.14. 08:40:44

@NomádMatyi: A fiamnak mire végez 27 ezer font adóssága lesz, és ez csak szimplán a tandíj semmi egyéb. Addigra lesz 21 éves, jó kis élet kezdés....Ha pár évvel idősebb lenne fele ennyiből megúszhatta volna, köszönjük Cameron.

NomádMatyi · http://turkesztantajmz.blog.hu/ 2016.01.14. 08:43:51

@ChristineK: sajnalom is szegenyt! (es magamat is azert :D 3 plusz egy "csonka" ev a teljes tartozasom)

de azert lehet hogy jobb mint egy roghozkotes vagy akarmi

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.01.14. 08:44:46

@ChristineK:
Ne azt nézd mennyibe került hanem hogy mit hoz.
Ha burgerforgató lenne a fiad nem kene visszafizetni semmit.

Ana72 2016.01.14. 08:45:04

Ez nagyon szuper. Igazán tudatos fiatal ember. A munka nem gátolja az egyetemi feladataiban? (pl. órára bejárás, közös tanulmányi feladatok stb.) Gondolom, nappalis hallgatóként tanul.

ChristineK · http://christine-jartamban-keltemben.blogspot.com/ 2016.01.14. 09:28:15

@diggerdriver: Tisztában vagyok vele. De nála nem is volt ez kérdéses, jó ideje tudjuk már milyen irányba szeretne menni.

HardPötty 2016.01.14. 09:32:20

Off... bocs

Most mesélte az angol munkatársam hogy bejelölte őt - idézem - "egy terrorista" a facebook-on. Mutatta a kèpet tényleg valami arab ország beli neve volt az illetőnek. IS zászló volt a cover fotó a profil képen egy állarcos mesterlövész pózol. Szerencsétlen lány falfehér, mondta a másik munkatársam, hogy biztos valami ismerőse szórakozik vele. Ő viszont a fejébe vette, hogy vadásznak rá. Feljelentést akar tenni.
Mik vannak..

On

Hari Seldon 2 2016.01.14. 10:35:35

@ChristineK:
Az valóban sok, itt nálunk ezt találtam:

Franciaországban az állami felsőoktatási intézményekben tandíjat kell fizetni. Ennek mértékét az állam a 2013-2014-es tanévre egységesen az alábbiakban határozta meg:

183 € - Alapdiploma, un. „licence” diplomák megszerzésére irányuló tanulmányok
254 € - Mesterdiploma megszerzésére irányuló tanulmányok
388 € - Doktori diploma megszerzésére irányuló tanulmányok

europass.hu/franciaorszag-140528105504

Herr Géza 2016.01.14. 10:40:57

Ajánlom a fenti posztot minden siránkozó grazi és nem grazi burgerforgató figyelmébe.
Köszi, csak így tovább!

Sanyi9 2016.01.14. 10:44:11

Mit tanul az egyetemen?

Herr Géza 2016.01.14. 10:51:21

És egy kis OFF.
Tegnap bontok egy csomag rágót, amit a nejem otthon vett. Valahogy furcsa formájú a csomagolás (szimpla Orbit lapkáról van szó), bontom ki jobban: hát, b.ssza + a világ, ilyen rádiófrekvenciás lopásgátló lapka van benne. !!!!! Mennyi ma egy csomag ilyen rágó otthon? 100 HUF? Mibe kerül egy ilyen RF-lapka, mire bele lesz csomagolva a rágó papírjába? 50 HUF? Mennyire megéri....
Mit éghet Magyarország, amikor az Orbit müvekben extra kérésként elövezetjük, hogy legyen a csomagban lopásgátló....

Mindeközben M.o.-on tömegesen buknak le éktelen sivítás mellett az elvetemült, gaz rágógumitolvajok a Tesco meg a madaras Tesco kasszáinál.
Fáááj.....
ON.

Csodabogár 2016.01.14. 10:53:14

Tiszta öröm egy ilyen poszt. Leányzó tudta mit akar, után a nézett, érdeklődött, kiment au pairnek nyilván még sok mindent megtudott és elérte a célját. Igy kellene ezt mindenkinek csinálni.
Érdekes lenne tudni, hogy mit tanul és mik a terve ha végez.

HardPötty 2016.01.14. 11:30:25

@Herr Géza: a Tecsó biztonsági osztàlyán dolgoztam anno 2 évet. Tudnèk mesélni

Sanz 2016.01.14. 11:32:48

Jól csinálja a posztoló, szépen meg van tervezve a teljes anyagi része az egész projektnek, így pedig garantált a siker. A kérdés csak az, hogy egyetem után is Hollandiában tervezi a folytatást? Vagy más országban vannak jobb munkalehetőségek?

Gerusz · http://gerusz.blogspot.com 2016.01.14. 11:33:26

@ChristineK: De jönnek, a maastrichti egyetem diákjainak pl. a fele külföldi (a külföldiek kétharmada nyilván német). A házban, ahol laktam elég sokat cserélődött a népesség (leginkább azért, mert legtöbben egyéves mesterképzésen voltak, én meg kétévesen), de a statisztika kb.:

- 4 német
- 3 holland
- 2 görög
- 2 angol
- 1 amerikai (nekik ugyan 12k €/év, de még mindig olcsóbb itt, mint náluk)
- 1 kínai
- 1 török
- 1 magyar (yours truly)

Itt a rotterdami Erasmus egyetemen is rengeteg a külföldi, bár ide már az egyetem után költöztem, tehát ezt inkább másodkézből tudom.

Posthoz: sz.v.sz. megoldható lett volna bejárni Tilburgba Rotterdamból, kb. háromnegyed óra IC-vel, rengetegen csinálják (néha munkaügyben Maastrichba kell mennem, a 7:18-as R'dam-Eindhoven IC mindig tömve van Tilburgban leszálló diákokkal). Diákoknak ráadásul van olyan opció (ha jogosult a pénzügyi támogatásra), hogy vagy hétköznap, vagy hétvégén ingyenes a tömegközlekedés. Én ugyanis el nem költöznék Rotterdamból, az hétszentség. :)

A nyelvet nem azért nehéz megtanulni, mert bonyolult lenne (tudok németül, a nyelvtan gyakorlatilag a német leegyszerűsítése, a kiejtés elég más, de megtanulható), hanem mert MINDENKI tud angolul, és amint észreveszik, hogy külföldi vagy, átváltanak.

mernok-ur 2016.01.14. 11:46:39

Grat a posztolónak, nem semmi kitartás és munka van egy ilyen munka melletti egyetemben.

ocso79 2016.01.14. 11:46:39

@ChristineK: ugyan a diakhitel visszafizetese Angliaban azert nem egy nehez dolog.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.01.14. 11:47:16

@Herr Géza:
Várjámá Géza…
Itt az egyik kultúrsokk az volt hogy a szupermarketek ELŐTERE tele van áruval. Meg hogy a Wilkinson áruházban a pénztár HÁTUL van es fizetes utan az egesz bolton keresztül kell kijönni.
Úgy elképzeltük hogy ez otthon hogy menne…
:)))))))))))))))

BircaHang Média · http://bircahang.org 2016.01.14. 11:48:07

A németalföldi luxusdiák dala

Holland mosogatónak de jól megy a dolga,
Eszik, iszik, alszik stúdióapartmanban.
Bérszámfejtést nem küld immár hivatalba,
Karnevált kollégástul sose hagyja abba.

Refrén:
Sejj, élet, luxus diákélet, ez aztán az élet,
Ha megunom magamat, én is így élek!

Megismerni a tulipános diákot
Saját fürdőszobájáról, arubai kirándulásáról,
Vadonatúj laptopjáról,
Nulla diákhiteléről!

Refrén:
Sejj, élet, luxus diákélet, ez aztán az élet,
Ha megunom magamat, én is így élek!

Csúnya nyelv luxusdiák egyetlen nagy bánata,
De kíbírja még pár évig, megéri a fájdalom,
Nincs röghöz kötve, várja őt Dánia és Anglia,
Addig is odateszi magát százhúsz százaléékon!

Refrén:
Sejj, élet, luxus diákélet, ez aztán az élet,
Ha megunom magamat, én is így élek!

Cheap Charli 2016.01.14. 12:13:13

@Herr Géza: Passziv RFID filleres tetel nagy mennyisegben.

Cheap Charli 2016.01.14. 12:13:13

@diggerdriver: Azert otthon is vannak ilyen boltok ahol a kassza nem a bejaratnal van hanem valahol hatul. Jellemzoen nagyobb plazak ruhaboltjai.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.01.14. 12:17:55

@btiborc:
Tényleg? Költözök haza…
:)))))))))))

P.Elliot 2016.01.14. 12:33:53

Megfontolt, celratoro posztolo aki tudja mit akar, nagyon jo olvasni, sok szerencset kivanok neki.

Cheap Charli 2016.01.14. 12:34:38

@diggerdriver: Azt gondolom nem veletlenul tettek ezekbe a termekekbe bele. Gondolom tapasztalat alapjan megy a dolog, hogy mibe erdemes rakni.

Sajnos ma magyarorszagon szinte mindenbe kell rakni:

index.hu/bulvar/tescsarkad01/

Itt tartunk.

deppate frog 2016.01.14. 12:54:04

Tetszik a posztolo. Valoban jol atgondolt donteseket hozhatott. Gyanithatoan olyan szulok allnak mogotte, akik hisznek benne es tamogatjak (nem anyagilag). A kornyezetemben sok tehetseges fiataltol elveszik az ilyen lehetoseget a pesszimista, szkeptikus csaladtagok.
Engem szerencsere nem beszeltek le soha a kalandozasrol. Erettsegi utan 19 evesen het-szamjegyu hitellel a zsebemben mentem a legtavolabbi kontinensre, hogy megemberesedjek. Mentem a sajat fejem utan, kuzdottem, takaritottam irodakat es veceket 17 oraban. Egy ev utan hazajottem rengeteg elmennyel, tapasztalattal es het-szamjegyu plusszal a zsebemben. Hol lennek ma, ha akkor elbizonytalanitanak.

A felsofoku tanulmanyok finanszirozasa egy maisk kulonosen erdekes tema. Hany embertol hallottam, hogy mekkora adossaggal kell kilepniuk a nagybetus eletbe, mert blablabla... meg, hogy a cegek elvarjak a tapasztalatot a palyakezdoktol, a szemetek. Lehetseges, hogy ez a ket dolog osszefugg, csak a fiatalok eleg nagy resze nem eleg erett, hogy ezt felfogja?

SzZoole 2016.01.14. 13:12:17

@HardPötty: olvastam egy konyvet,tesco titkok volt a cime,az mennyire irt igaz dolgokat?
Ha jol emlekszem,nem biztos,azt is egy volt biztonsagi ember irta,nem Te voltal

SzZoole 2016.01.14. 13:16:33

@btiborc: most ezen csodalkozol,ilyen regen is volt.
Egyebkent meg nekik ehez joguk van.Nem hallotal meg a megelhetesi lopasrol?
6 eve meg 20 ezer forintig nem buntettek oket ezert,most nem tudom mi a helyzet

HardPötty 2016.01.14. 13:21:28

@Zoole[uk]: nem én írtam, olvastam... és... nem lepődtem meg semmin. Rugattam ki én is friss àru osztályvezetőt mert ecettel mosta romlott marhát hogy eladhassa...

Cheap Charli 2016.01.14. 13:27:58

@Zoole[uk]: Felre ertetted, en pont ezert nem csodalkozom, hogy ma mar egy 100Ft-os ragoba is RFID van.

kardio1 2016.01.14. 13:47:12

@diggerdriver: hát ha csak ennek hiánya miatt költöztél Londoniaba, akkor tényleg haza kell menned !

SzZoole 2016.01.14. 13:50:44

@HardPötty: elbirom kepzelni,szoval igaz a konyv.

kardio1 2016.01.14. 13:51:43

@HardPötty: mondjuk minőségi élelmiszert sehol sem a nagy bevásárlóközpontokban kell keresni, de az igaz, hogy vannak fokozatok...
A minőségi élelmiszer a Lajtatol nyugatra sem olcsó.

SzZoole 2016.01.14. 13:53:32

@btiborc: dehogy ertettem felre,nem lattad a kommentem vegen a 3 kacsintos smilet

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.01.14. 14:43:45

@kardio1:
Óreg rókaként a műfajban, eljutottam mar oda hogy a minőségi élelmiszer szótól hányok.

SzZoole 2016.01.14. 14:47:25

@Praliné.: Es ezt buntetlenul?
Nem olvasok jogiforumokat,mert egeti a szemem

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.01.14. 14:54:34

@Zoole[uk]:
Magyarországon 50ezer alatt és egymilliárd fölött büntetlenül lophatsz.

Dorie02 2016.01.14. 15:56:32

Bocsánat a késedelemért, éppen vizsgáról jövök!
Köszi mindenkinek a kedves szavakat, kicsit féltem, hogy mik lesznek a vélemények, de örülök, hogy jórészt pozitív.

Közgazdaságtant tanulok, és a későbbiekben fejlődő országokkal szeretnék foglalkozni, nemzetközi segélykoordináció vagy mikrofinanciális hitelkezelés lenne a két ág ami jelenleg érdekel.
Az egyetemről, hétköznapokról, munkáról még készül egy poszt nemsokára. :)

@Praliné.: Nem feltétlenül az utóbbi időre értettem, hanem valamelyik nap végigpörgettem a "Hollandia" fület és az után vontam következtetést. + A Hollandiai magyarok és miegyéb facebook csoportokban is megy rendesen a negativitás mostanság.

@szakasz2: és @Hari Seldon 2:
Anglia, Németország és Franciaország is fent voltak anno a lehetőségek listáján. Angliában van ismerősőm, és habár ott is igénybe vehető a diákhitel, suli mellett részmunkaidővel sokkal nehezebb eltartani magát az embernek mint itt. Vegyük csak a londoni vagy bármelyik más nagyobb egyetemvárosbeli árakat.
Német- és Franciaországgal az volt a problémám, hogy sajnos egyik nyelvet sem beszélem annyira jól mint az angolt (jelenleg angolul tanulok), és ez eléggé limitálja a választható szakokat. Valamint hát itt az állami 550 euró az szerintem magasról veri így mindkettőt.

@Ana72: Péntek, szombat, illetve vasárnap esténként dolgozok, úgyhogy igyekszem a hét első 4 napján letudni az egyetemi teendőket, péntek reggel még berohanok előadásra/gyakorlatra, aztán irány a munka. Ha valamit nem sikerült hétközben befejezni akkor szombat/vasárnap reggel még előveszem.

@Gerusz: Azért volt megoldhatatlan a bejárás, mert au-pairként a gyerekeket délután 1 és 3 között (mikor hogy) kellett az iskolából felszednem. Na most ez akárhogy is nézem nem megoldható egyetemre ingázás mellett, még akkor is necces lett volna ha az Erasmus Egyetemre megyek. Ingyenes tömegközlekedésem van amúgy, alig használom, néha egy-egy amszterdami kiruccanásra jól jön, de amúgy Tilburg olyan kicsi, hogy biciklivel megoldható minden.

És mindenkihez aki a Tesco-t szidja: otthon diákmunkáztam másfél évet. A raktár ahol vödrök közt szlalomoznak a targoncások mikor esik az eső mert konkrétan 15 helyen beázik volt az egyik kedvencem. A másik amikor reggel minden holmimra kis tesco matricát nyomtak, távozáskor pedig ellenőrizték, hogy valóban mindenen van-e és nem e loptam valamit... Mikor jegyzőkönyvbe vették majdnem a kollégámat mert az uzsonnás dobozában maradt egy kockasajt, és nem volt lematricázva az külön hanem csak a doboz kívülről... Még mindig rossz érzésem van ha otthon be kell mennem, mondjuk úgy.

Demi78 2016.01.14. 15:57:37

En is kinn tanulok, de talan mas kategoria, mert mar xedik diplomamat csinalom es a mostani felsofoku kepzes arra kell, hogy az otthoni mernoki kepzesemet kiegeszitsen (munkavedelmet minosegbiztositassal) es igy tudok dolgozni is a sajat szakmamban. Tehat gyakornoki pozicioban vagyok, ket het munka, ket het suli, 38 evesen faraszto kisse egyutt lenni az eretlen x generacioval, de sebaj, nemsokara vege a ket evnek.

Anyagilag nem annyira rossz, szoval kapok penzt, de csak a minimalbert (1197 €), azt is az eletkorom utan. Termeszetesen az egesz nem johetett volna letre, ha nincs parom allando fizetese. Ja, egyebkent Franciaorszag. Jelenleg keresek masik munkat a suli vegere (most julius), mert most 2*50 perc - 1 ora az ut bejarni es az kb 300€ ba kerul.

©________ 2016.01.14. 16:44:21

@Zoole[uk]: nem tudom, milyen aránnyal csípik el őket.

@diggerdriver: hja.

©________ 2016.01.14. 16:45:30

@Dorie02: és mi a panaszkodás oka?

SzZoole 2016.01.14. 17:14:07

@Praliné.: hehehe,ismeros.Nem veletlenul mondjak,hogy palinak szuletni kell

FutureFry 2016.01.14. 17:42:02

@ChristineK: Az USA-ban egy diák tanulmányaihoz kapcsolódó visszafizetendő hitel mennyisége, “bachelor’s degree” (azaz alapszak) elvégzése után 2012-ben kb. $35K volt. A “graduate” diákok - ahogy folytatják a tanulmányaikat - ezen felül mégtöbb adósságot halmoznak fel (Master’s +~$40K / PhD +~$70K), a “professional” szakok diákjai (ügyvéd, doktor, stb.) pedig jóval $100K fölötti adóssággal végzik el az egyetemet (pl. a doktorok (MD) pl. olyan +$160K átlagadóssággal).

www.edvisors.com/media/files/student-aid-policy/20140107-debt-at-graduation.pdf

blackhairlady 2016.01.14. 18:09:39

@deppate frog: " Hany embertol hallottam, hogy mekkora adossaggal kell kilepniuk a nagybetus eletbe, mert blablabla... meg, hogy a cegek elvarjak a tapasztalatot a palyakezdoktol, a szemetek. Lehetseges, hogy ez a ket dolog osszefugg, csak a fiatalok eleg nagy resze nem eleg erett, hogy ezt felfogja?"

Hogy fugg ossze?

blackhairlady 2016.01.14. 18:13:57

@Zoole[uk]: A laptopon nem mindig latszanak a szmilek. Tegnap az autos temanal a tableten lattam a kis esernyot a mondatod vegen, ma a gepen mar nem latszik.

blackhairlady 2016.01.14. 18:14:54

@diggerdriver: azt az egymilliardot szerintem nyugodtan lejjebb vehetjuk :(

blackhairlady 2016.01.14. 18:27:11

@FutureFry: Azert ez nagyban fugg, hogy melyik foiskolan es mit tanul az illeto, mert a tandij iskolankent es kreditenkent van meghatarozva. Pl. ugyan az a szak a community collegeban joval olcsobban jon ki mint a University of Houstonban. Sajat tapasztalat.
Az viszont nem mindegy, hogy mik a kesobbi tervek, mert a munkabaallaskor bizony nagyon sokat szamit, hogy mely iskola neve szerepel a diploman. Sokan csinaljak azt, hogy az alap tantargyakat elvegzik a cc-ban es a szakmait pedig a nevesebb suliban.

blackhairlady 2016.01.14. 18:29:54

@Dorie02: Gratulalok, nagyon ugyes vagy! Ez a nemzetközi segélykoordináció nagyon jol hangzik, izgalmas terulet lehet.

FutureFry 2016.01.14. 18:35:25

@ladyamerica: Igen, amit én idéztem azok átlagadatok, a szórás nagy. Azért mondjuk egy olyan MD-t amit az USA-ban is elfogadnak szerintem nehéz olcsón megúszni. Esetleg Puerto Rico.

Herr Géza 2016.01.14. 18:36:57

@btiborc: Addig oké is. De azt még bele is kell csomagolni egy olyan csomagba, ami eleve 7 db rágógumira van méretezve. Az, amit találtam, speciel vastagabb volt, mint egy db rágó. De most, hogy ezt írom, már támadt is olyan gyanúm, hogy lehet, abban csak 6 rágó volt, hogy elférjen az RFID ???? Mert akkor még át is lettem baszva...:D
Arról nem is beszélve, hogy amikor egy gyár napi hasperkábé 10 millió csomag Orbitot gyárt és csomagol a végtelenségig optimalizált sorozatgyártással, ott a hülye magyarok kedvéért egy tételt (mondjuk 1 milliót) ki kell venni a sorozatból, gépet kell átállítani, RFID-t bekészíteni, a csomagoláshoz külön papírt legyártatni, stb., stb.
Na ezeket a költségeket becsülöm ha nem is feltétlenül 50 Ft/csomagra, de mindenesetre az áru komplett értékéhez képest túlzottnak...

FutureFry 2016.01.14. 18:43:48

@diggerdriver: És a minőségi élelmiszertől?

glorianna 2016.01.14. 18:56:51

Gratulálok, így kell ezt csinálni :)

kardio1 2016.01.14. 20:06:55

@diggerdriver: a kifejezéstől lehet, de attól, amit takar, nem fogsz. Bár igaz, te Angliában élsz, így lehet, hogy ilyennel még nem találkoztál :-)

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.01.14. 20:13:24

@kardio1: Nézd ez a "minőségi élelmiszer" meg a "szart eszik aki a (...)-ban vásárol az olyan avittas duma hogy aki előjön vele azt minősíti. Nem felfele.

SzZoole 2016.01.14. 20:45:47

@diggerdriver: nem biztos,hogy minosites.
Emlekszel amikor beszelgetunk az asdas 3 egesz csirke £10-ert,amibol jo kiss halaszlet lehet fozni az ize,szaga es szetmalos allaga miatt,es a Morisonos szabadon tartott szep sarga csirke szinten £10-ert/darab kozti kulombsegrol?

Mrs. Clayton 2016.01.14. 21:13:09

@FutureFry: en most fizetek ki 120k eurot Mo-n a fiam kepzesere szoval ha rendes szakmat akarsz mindenhol a zsebedbe kell nyulni

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.01.14. 21:26:00

@Zoole[uk]:
Vigyek neked asdás csirkét amire megesküszöl hogy a Morrisonsból van?

SzZoole 2016.01.14. 21:31:42

@diggerdriver: de Jani,Te montad,hogy a borehamwoodi Morrisonban vasarolt csirke mennyivel masabb,nem?

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.01.14. 21:45:34

@Zoole[uk]:
Az életben nem vettem ott csirkét.
Az Ildi mondja mindig hogy ott a legjobb a hús. Utána meg a LIDL-ben.
Nyers csirkét soha nem veszünk.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.01.14. 21:47:06

@Zoole[uk]:
Tudod hol láttam olyan hosszútávfutó csirkéket? Edmontonban a hentesnél.

SzZoole 2016.01.14. 21:48:40

@diggerdriver: egy hentesnel mindig jobb minosegu arut veszel,mint egy supermarketban.

SzZoole 2016.01.14. 21:50:31

@diggerdriver: csirke vagy hus,nem mindegy?A teny az,hogy jobb minosegu.

FutureFry 2016.01.14. 22:54:55

@Mrs. Clayton: Vagy ösztöndíjat/assistantship-et/etc. kell szerezni.

kardio1 2016.01.14. 23:13:11

@diggerdriver: egyrészt mindenki bólogat itt, amikor elojon, ki mit látott a Tescoban a raktárban stb., másrészt meg ne mondjam, hogy nem a bevásárlóközpontokban kapni a legjobb minőségű élelmiszereket. Én itt érzek egy logikai bukfencet. És erre nem válasz, hogy a Tesco meg az Auchan csak Magyarországon viselkedik így. Mert ha így lenne, akkor a kizsákmányolo nyugat eszméjét igazolna ez.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.01.14. 23:18:31

@kardio1:
Lehet bármit mondani, én egyet állítok.
Egy vaktesztben soha nem mondanád meg hogy a paprikáscsirke a Tescóból vagy a Marks & Spencerből származó csirkéből van.
Még sorolhatnék számtalan egyéb terméket.

Mrs. Clayton 2016.01.14. 23:27:11

@FutureFry: jo is lenne de a mi esetunkben ez nem jatszik... vagy atutalod hataridore vagy nem kzded el a treninget

kardio1 2016.01.14. 23:43:04

@diggerdriver: javíts ki, ha tévedek, de a Marks and Spencer is bevásárlóközpont, nem (shopping center)? Én nem nagyüzemi élelmiszerrol beszéltem.

zdyzs 2016.01.15. 06:40:26

@ChristineK: Mivel a "diákhitelt" csak akkor kell elkezdeni visszafizetni, ha a fiad fizetése eléri az évi 21.000 fontot, és akkor is csak a fizetés 2%-át kell törleszteni, ezen ne a aggódj. Ha lejjebb megy a fizetése, megint nem kell fizetni, ha többet keres, többet fog, de akkor meg lesz miből. Én azt gondolom ez egy elég korrekt megoldás. Ráadásul nem is hitelként fogják nyilvántartani, ezért ha hitelt akar majd felvenni, ez nem fogja megakadályozni. Bárcsak én tudnék ilyen feltételekkel 30 éves hitelt felvenni....

Persze lehet azon siránkozni, hogy pár évvel ezelőtt még kevesebb volt. Meg egy gombóc fagyi is volt egy forint jópár évvel ezelőtt.

deppate frog 2016.01.15. 08:58:09

@ladyamerica: Figyelem! Egy velemeny kovetkezik, ami nem ervenyes a vizsgalt populacio 100 %-ra: Ha az egyetemistak kilepnenek a komfortzonajukbol, sokkal tobben tudnanak reszmunkaidoben dolgozni. Ha mondjuk a nyar nem abbol allna, hogy egy het Sziget, egy het Balaton Sound, egy het Horvatorszag, akkor rengeteg penzt meg lehetne keresni, amibol egy-ket szemesztert ki lehet huzni. De ami meg fontosabb, a szerzett akarmilyen tapasztalatokat az elso interjukon kivaloan el lehet adni.
Hangsulyozom, hogy nem az extrem korulmenyekre gondolok. Vannak azok a kepzesek, amiket tenyleg csak keves ember engedhet meg maganak hitel nelkul. Peldaul egy-ket kollegam, akik csak a nyari szunetekben $60.000+ kerestek. De ok is extremek.

Vincenzo6 2016.01.15. 16:59:09

"És hogy mire elég itt a havi 1390 euró? Kis studióapartmanban lakom, saját konyhával és fürdővel, nem kell semmin osztozkodnom másik 6-8 emberrel. Havi részletekben fizetem az egyetemi tandíjat, ami évente €1980.

Tavaly sikerült vennem az 5 év után tönkrement laptopom helyett egy újat, elmentünk 2 hosszú hétvégére (Brüsszel és Párizs) valamint egy hosszabb nyaralásra (Aruba) barátommal, és ha megkívántam egy kávét vagy csokit, nem gondoltam meg kétszer. Másfél évem van hátra az egyetemen és nem vagyok röghöz kötve, hitelem sincs. A cél pár ezer eurós kis megtakarítással, hiteltől mentesen diplomázni."

Ezt mondjuk itthon is lazán meg lehet csinálni, max annyi, hogy Euróban számolva mind a kiadások, mint a bevételek jóval alacsonyabb számmal kifejezhetők.

©________ 2016.01.15. 20:41:58

@Vincenzo6: igen, a magyar egyetemistakra jellemzo, hogy iskola mellett dolgozva egyedul laknak az alberletben, es evente vesznek laptopot , majd arubara mennek nyaralni.

Haggyal mar logva...

M. Péter 2016.01.15. 20:43:32

@ChristineK: Angliában van diákhitel, amelynek a törlesztőrészlete a fizetésétől függ, a gyakorlatban graduate tax-ként működik. Aki nem keres az országos átleg fölött, az nem fizet semmit, és 30 év után mindenképpen leírják a hitelt. A törlesztőrészlet olyan alacsony, hogy becslések szerint a diákhitelek összegének talán felét fogják visszafizetni, vagyis mégis az adófizetők fogják állni a költségeket, de az már egy másik kormány gondja lesz. A holland tandíjat meg mindenképpen le kell perkálni. Még egy lényeges tényező, hogy a brit egyetemeken a többség 3 év alatt megszerez egy bachelor fokozatot, míg a holland egyetemeken ez ritkaság, legalábbis így hallottam.

ChristineK · http://christine-jartamban-keltemben.blogspot.com/ 2016.01.15. 21:36:40

@M. Péter: Ismerem az angol rendszert mivel épp élesben teszteljük. 21 ezer font fölötti keresetnél kell törlesztést fizetni, így az én fiam garantáltan vissza fogja adni amit kapott. Egyrészt azért mert jól fog keresni, másrészt meg azért mert nem szeret tartozni senkinek, az államnak se. Úgy tervezi öt év alatt kinyomja mindenképp akármennyi is lesz az első munkahelyén a fizetése.
Az hogy ki mennyi idő alatt kapja kézhez a diplomáját az kurzustól és egyetemtől is függ. De ugyanaz a kurzus egyik egyetemen lehet három év, egy másikon négy év is.

M. Péter 2016.01.15. 23:50:27

@ChristineK: Nem a kurzus hivatalos hosszáról beszéltem, hanem arról, hogy Angliában egy 3 éves BSc képzést a többség elvégez 3 év alatt, míg másutt ez nem feltétlenül tipikus. Pl. spanyol ismerősöm lánya jogot tanult Spanyolországban. Hetvenvalahányan kezdtek az évfolyamukon, ebből ez a lány és az egyik barátnője, vagyis összesem 2 fejezte be a képzést időben, az összes többi legalább egy félévet ráhúzott. Azt is bele kell számolni, hogy mennyi pénzt kereshetne a diák az extra 1/2 vagy 1 év alatt, amennyivel tovább tart neki az egyetem.

adg 2016.01.16. 01:03:53

@M. Péter: ez igy volt magyarorszagon is, legalabbis ott ahova en jartam, nagyon kevesen fejeztuk be az egyetemet ot ev alatt. A diplomam mondjuk nekem os csak ket evvel kesobb lett meg, mert nem birtam osszehozni a nyelvvizsgat. De kozben mar dolgoztam.

Sokan 6-7 evig vagy meg tovabb is elhuzzak.
Erdekes kerdes, hogy mennyit kereshetett volna kozben.
Sokan elfelejtik ezt a kerdest, amikor megy a vita, hogy miert kap mennyit egy diplomas.
Ha altalanos utan elmesz pl vizvezetekszerelonek, csak egy hulye pelda, akkor harom ev mulva ott vagy a piacon keszen, 17-18 evesen mar dolgozol, nyilvan van meg mit tanulni, de ha ugyes vagy, par ev alatt kialakult az egzisztenciad, csalad, otthon, stb.
Ha pl elmesz teszem azt valami epitomernoknek, akkor kozepiskola +egyetem az 9-10 ev, szemben a vizvezetekszerelo 3-4 eves kepzesevel, es utana meg szart sem tudsz, evekig valami nokedli fizetes mellett kell masok alatt kell kitanulni a lenyeget, eleve az onallo tervezeshez is tobb eves gyakorlat kell. Mire megszerzed, addigra a vizvezetekszerelo - ha tenyleg ugyes - mar a sajat hazaban el a csaladjaval, es messze tobbet keres meg egy ideig. Aztan persze fordul a dolog.
Vagy egy orvos eseten meg durvabb, mire onalloan praktizalhat.

Ebbol csak az szokott lejonni, hogy " mé en fizessem, hogy ok ott sorozgetnek az egyetemen" vagy "mé kap o tobbett friss diplomaskent mint egy friss acs?"
Kicsit arnyaltabb a kep. Ezt nem neked irtam, csak errol a temarol jutott eszembe.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása