oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2015. március 23. 06:40,  Bölcsi – ovi - suli német módra 230 komment

2015. március 23. 06:40 Határátkelő

Bölcsi – ovi - suli német módra

A sok képes múlt hét után visszatérünk a „klasszikusokhoz”, ma rögtön egy németországi poszttal indítunk. Tonyika lassan három éve él ott családjával, lassan már az összes közoktatási formát kipróbálták, kipróbálják a bölcsitől (ami valójában a magyar értelemben nincs is) a középiskoláig.

nemetorszag_iskolasok.jpg

„Három gyerekkel költöztünk ki immár 2 és fél éve Budapestről Düsseldorf és Köln közé egy 130 ezres városba. Férjem orvos, én közgazdász vagyok, de jelenleg itthon.

A gyerekek most 3, 9 és 11 évesek, így van némi tapasztalatom a témában, amit szívesen megosztok másokkal, mivel nekem nagyon hasznos lett volna induláskor. Nem használok általánosítást, azt írom le, amit én itt tapasztaltam, a mi városunkban, a mi iskolánkban. És arra koncentrálva, ami más, mint otthon.

A dolgozó anyukák itt a gyerekekkel többnyire 12-14 hónapos korukig vannak otthon. Akik nem dolgoztak előtte sem vagy nem szorulnak rá, sokszor még kisiskolás korban is maximum 3-4-5 órában dolgoznak, ha egyáltalán. (Itt százalék van, ami a munkaidőt illeti, nemcsak a klasszikus 4-6-8 óra, irodai munkánál is.) Két hónapot az apukák is lehetnek otthon, illetve ha ők nincsenek, az a két hónap kvázi elveszik, nem jár az anyasági támogatás.

Klasszikus bölcsőde nincs

Három év alatti gyerekeknél két megoldás van. Van a Tagesmutter, aki gyakorlatilag egy vizsgázott, itt nálunk a várossal szerződésben álló - gondolom többnyire - hölgy, aki otthon a saját lakásában maximum 4-5 kisgyerekre vigyáz. Fél és egész napra is lehet menni.

Meglehetősen drága, ami alatt azt kell érteni, hogy bár fizetésfüggő, de a mindennapos délután 4-ig tartó ellátásért akár havi 500 euro is fizetendő. És ehhez elég főállású ápolónőnek lenni.

Ennek alternatívája az óvoda. Néhány éve több oviban van lehetőség arra, hogy már egész kicsi gyerekeket is befogadjak, bár ez elég ritka, mivel kicsi rá az igény. Mindkettő ugyanannyiba kerül, a fizetendő összeget városi jogszabály szabja meg, városonként eltérően.

Egy 3 év feletti gyerek napközbeni ellátása, kb. feleannyiba kerül a szülőknek, mint a nagyoké. De sokan 2 éves kor előtt semmiképpen nem akarják beadni, jónéhányan pedig várnának 3 éves korig.

Ami az elmúlt években eléggé nehézzé teszi az óvodákba való bekerülést az az, hogy minden óvodának kötelezővé tették a gyerekek 2 éves kortól való felvételét, és mivel nagyságrendekkel több pénzt kap az óvoda egy 3 év alatti gyerekért, vadásszák a kicsiket, (értsd ezalatt, hogy mindenkit azzal ijesztgetnek, hogy nem lesz helye a gyereknek később, így előbb beviszik őket oviba), így a nagyoknak kevesebb a hely. Mivel maximált a 2 évesek létszáma, így legalább marad valamennyi.

Ráadásul mint itt mindenre, legyen az óvoda, sport vagy zene, éves szerződést kell aláírni, és hiába tölti a gyerek mondjuk novemberben a hármat, marad év végéig a magasabb térítési díj. A nevelők viszont ettől nem lettek gondozónők, valami néhány órás tanfolyamot elvégeznek, és már foglalkozhatnak is a kicsikkel. Amúgy sem mindenki végzett óvodapedagógus, aki a gyerekekkel van.

A játszócsoportok

Akik még otthon vannak a kicsikkel, azoknak is vannak úgynevezett Spielgruppe-k, játszócsoportok. Ebből több típus van, néha a Mutter hat frei, azaz a Mama szabad nevet viselik, jelezvén mi a fő cél. Persze azon kívül, hogy a 2-3 év közötti gyerekek szocializálódjanak.

A fentiek miatt a korosztály többnyire itt is 1-2 év közé esik már. Van, ahol minden nap lehet menni reggeltől délig, ebéd nincs, van ahol 1-1 nap, 9-11-ig, és mondjuk a szülők is váltva 6-8 hetente ott vannak néhány órát. Ennek a költsége nagyon változó, 15-40 euró közötti.

Az óvoda

Óvoda tekintetében 3-4 féle közül lehet válogatni. Van a klasszikus városi ovi, van egyházi, van a szülői kezdeményezésű (Elterninitiative) és a teljesen magán, illetve pl. a Vöröskereszthez tartozó.

Az ovikban alapvetően azonos összeget kell fizetni, fizetéstől függően, közvetlenül a városnak. Ezen felül jön az ebéd, ovinként eltérő helyről, összegért. Reggelit / tízórait a legtöbb helyen vinni kell.

A szülői kezdeményezésűekben mindenhol van 20-50 eurós havi plusz költség, kvázi az alapítványnak. Ezek az ovik általában kicsit jobban felszereltebbek, és kisebbek, mint a városiak. Viszont a fizetés mellett évi 12-20 óra szülői munkát várnak el (kert, takarítás, ablakpucolás, stb.)

Ezeket az ovikat szülők képviselői vezetik, ők döntenek a felvételi szabályokról, óvónőkről, stb. Ha pedig végképp nincs ember az oviban, a szülőknek kell nyilván megoldani a napi működtetést.

Mindegyikbe egymástól függetlenül kell jelentkezni, és mindből máskor kap az ember visszajelzést, akár több hetes, hónapos különbséggel. Az augusztusi kezdésre már alá kellett írni az első éves szerződést. Lehet 25, 35 és 45 órás bent lét közül választani. Ez egy évig nem változtatható.

Hogy ez pontosan hánytól hányig tart, óvodafüggő, van, ahol pl. pénteken 2-ig van mindenki. Aludni sehol nem kötelező, sőt inkább elvárják, hogy 4 éves kor után már ne annyira aludjanak a srácok. Hely aludni kevés van, nem a teremben alszanak, ahol napközben vannak, hanem külön helyiségben. A napirend hasonló, mint otthon, de erről majd később, ha valakit érdekel, és már lesz némi tapasztalatom. Gondolom ez nagyon óvodafüggő.

Suli-ügy

A kisebbik lány óvodai ballagás után érkezett, a nagyobbik már két osztályt elvégzett otthon. Itt azoknak, akik augusztus végéig betöltik a hatot, menniük kell iskolába, akik novemberig töltik, azok mehetnek.

Nincs klasszikus buktatás, az első két alapozó évet 1-2-3 év alatt is el lehet végezni, azaz van, aki első után harmadikos lesz, de van olyan is, akit második második félévében visszaraknak még egyszer első osztályba. Csak harmadik osztálytól van osztályozás, hangsúly a német, matek, angol tantárgyakon van. Érdekes viszont, hogy nálunk pl. a hittant osztályozzák.

Nálunk még otthon jött a dilemma, hogy dobjuk őket jó mély vízbe, nyelvtudás nélkül azonnal a németül tudó gyerekek közé, vagy vigyük őket 1-1,5 évre egy olyan iskolába és osztályba, ahol kis létszámban pont olyan gyerekek vannak, akik újonnan jöttek, a nyelvet nem beszélik, és ha már valamennyire igen, mennek a saját osztályukba, iskolájukba. Az előbbi mellett döntöttünk, bár kicsit tartottunk tőle mi lesz. Végül bejött a dolog, és legalább nem kellett újra váltaniuk.

Az elsősnek volt iskolaérettségi vizsgálat, ami elég jól sikerült egy szó némettudás nélkül is, a hölgy mindent, amit csinálni kellett türelmesen elmagyarázott, mutogatott. Többnyire mozgásos feladatok voltak.

A nagynak semmi, egyszerűen egy osztályt visszaugrott, újrajárta a másodikat. Nehezítette a helyzetét, hogy itt a gyerekek első osztály második félévétől tanulnak játékosan angolt, de vette az akadályt.

Mindkettőjüknek volt segítsége a németben. Volt és van a mai napig német, mint második nyelv különórájuk az órarendbe építve heti kétszer, most már csak egyszer. Erre nemcsak ők, hanem olyan gyerekek is járnak, akik ugyan itt nőttek fel, de az anyanyelvük és az otthon beszélt nyelv nem német (na, ilyen bőven akad), és nem volt elég a 6 év a nyelv megfelelő szintű elsajátításához. Emellett konkrét feladatoknál órákon melléjük ült egy tanító segíteni vagy elvitte őket külön feldolgozni az anyagot.

Otthon magyarul

Itthon szigorúan magyarul beszélünk, nemcsak azért mert a némettudásom nem megfelelő - nekem jól jönne a gyakorlás -, hanem egyrészt a kicsi miatt, másrészt amiatt, hogy ne felejtsenek el magyarul.

Az ellen nem tudok, nem is akarok semmit tenni, hogy megtanuljanak németül, de azért sokat tudnék, hogy a magyart elfelejtsék. Minden új élmény, minden újdonság, amit tanulnak, így is németül marad bennük, erőfeszítést kell tenniük, hogy magyarul elmondják, részben lefordítsák, ugyanakkor nekem is, hogy az új, általuk még magyarul sem ismert szavakat magyarra fordítsam nekik.

A szünetek

Minden szünet 2 hét, kivéve a nyári, ami 6 és fél. A nyári 2-4 heteket mozog, ehhez igazodva mozog az őszi is 2-2 hetet. Téli karácsony és január eleje, tavaszi pedig Húsvét előtti hét és Húsvét hete. Két évre előre mindig megvan.

Itt hivatalosan nincsenek olyan hosszú hétvégek, mint otthon, legalábbis a munkahelyeken, de a sulikban sokszor ún. Brückentag-ot adnak a gyerekek, azaz áthidalják a csütörtöki ünnepnap után a pénteket, meghosszabbítva így a hétvégét.

A szünetekben, a nyári utolsó 3 hetében megáll az élet. A gyerekesek előnyt élveznek ilyenkor a munkahelyeken, ami a szabikiadást illeti, mivel máskor a gyerekeket nem lehet indokolatlanul hosszabb ideig elhozni a suliból.

Három nap betegség igazolható szülők által, de utazni vagy a városban kószálni nem érdemes, ha az Ordnungsamt rákérdez, mit keres a gyerek iskolaidőben itt-ott, és nincs elfogadható magyarázat, borsos büntetésre számíthat a szülő.

Például meghosszabbított vagy előbb kezdett iskolai szünet esetén lehet számítani ellenőrzésre a reptereken. 1-2 nap/ év el lehet kérni a gyereket, akkor kell az igazgatótól igazolást kérni, és magunknál is tartani.

Szóval szünetben nincs sport, nincs zeneoktatás. Viszont mint már írtam, mindenhol éves szerződést kell aláírni, a sportolás többnyire egyesületeken keresztül valósul meg, ahol havi tagdíj van, aminek ellenében viszont többnyire nagyon sok sportágat lehet csinálni plusz költség nélkül. A havi díjat viszont egész évben fizetni kell, nyáron, szünetekben is, ráadásul általában negyedéves, de van ahol féléves a felmondási idő.

Amúgy a döntésünk a kintmaradást illetően még mindig nem végleges, ez megérne egy másik posztot, ezért a magyart is tanulom velük. Otthon (Magyarországon) be vannak íratva.

Van, aki magántanulóként évente vizsgáztatja a gyerekeit, én inkább szüneteltetem a tanulói jogviszonyukat, és ha és amikor visszamegyünk, akkor kell különbözetit tenniük.

Mi van az általános iskola után?

A fentiek a Grundschule-ról, azaz az itteni általános iskoláról szólnak. Ez kb. 10 éves korig tart, azaz az első 4 osztály. Utána jön a Weiterführende Schule, azaz a 6-8-9 éves iskola típustól függően.

Van gimnázium, ami jelenleg 8 éves, cél az érettségi és többnyire a továbbtanulás. Van a Realschule, ami 6 éves, de általában együttműködéseknek köszönhetően elvileg lehet érettségi felé továbbmenni, de lehet szakképzésre is jelentkezni.

És van a Hauptschule, nálunk épp kifutóban, helyette belépett a Sekundarschule, ami szintén 6 éves, es kifejezetten azoknak van, akik után dolgozni akarnak vagy szakmát tanulni.

Emellett néhány éve már belépett a képbe egy általam általános középiskolaként jellemezhető intézménytípus, a Gesamtschule. Ez elvileg a másik három típus keveréke, innen mindenfelé lehet menni, de érettségizni is lehet, viszont a gimivel szemben itt erre nem kettő, hanem három év van, tehát összesen 9 éves az iskola.

A negyedikes félévi bizonyítvánnyal együtt a gyerekek megkapják az iskolától az ajánlólevelet, hogy eddigi teljesítménye alapján a három közül melyik iskolatípusba javasolják. Ez nem kötelező érvényű senkire nézve, mint néhány más német tartományban, de az iskolák mindenképpen figyelembe veszik.

A Gesamtschule elvileg 1/3-1/3-1/3 arányban kéne, hogy felvegye a gyerekeket, mégis nekem úgy tűnik itt több olyan gyerek van, akik még esetleg nem érettek a gimire, de pl. érettségit akarnak szerezni, tovább akarnak majd tanulni.

Vagy nem akarják, hogy a gyereknek kötelező jelleggel hatodik osztálytól francia vagy latin nyelvet kelljen tanulnia második idegen nyelvként. Ez lesz a negyedik főtantárgy. Gesamtschuleban vannak más alternatívák is, nemcsak a nyelv.

Amúgy ezen iskolákban is az első két év átmeneti, legalábbis elméletileg, mert nincs bukás, és van átjárás hatodik után lefelé és felfelé egyaránt, ha mindenki úgy látja jobbnak.

A nagylány most kezd augusztusban egy Gesamtschuleban, a kicsi az ovit, a középső most a legnagyobb lesz az általános iskolában. Izgi évünk lesz. Jövőre ők felelnek a kicsikért.

Kvázi folyamatos mentorrendszer működik, a negyedikesek és az elsősök között az első félévben. 1-2 kicsi tartozik egy nagyhoz, és ők vezetik be őket a suli mindennapjaiba, segítenek nekik eligazodni, felolvasnak nekik, együtt olvasnak, együtt vannak az udvaron, stb. Már alig várja a lány.”

A moderálási alapelveket itt találod. 

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: oktatás iskola óvoda bölcsöde Németország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr517293027

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Herr Géza 2015.03.23. 16:47:27

Ja még mielött félreérthetö lenne: a legálisan az utcán tekergö gyereket nem szülö nélkül kell elképzelni (14 éves korig), ha például lyukas órájuk van délután, akkor a kisebbeket nem engedik ki a suliból, hanem megoldják a felügyeletüket iskolán belül, még ha nem is feltétlenül tanár által.... A giminkben például van közösségi helyiség, amit a diákok "üzemeltetnek", amolyan státuszon kívüli területként, ha a kisebbekre kell felügyelni, akkor arra vannak önkéntes végzös diákok pl.

montroyal ( CAN qc) 2015.03.23. 16:50:17

@Zoole[uk]: @P.Elliot: nezem most a US -CAN hataron tortent dolgokat es egyes amerikaiak nem is fogjak fel hogy atkeltek a hataron es mas orszagba vannak mas torvenyekkel .. pl normal hogy fegyver van a kocsiba meg marihuana mert nekik engedelyuk van ra ... ja csak nem Canadaban forditjak is vissza oket ... nem lesz belole kriminal csak lehetoseguk van onkent visszafordulni ..

P.Elliot 2015.03.23. 16:52:11

@montroyal ( CAN qc): Hat hulyek itt is vannak, szo sincs rola. Ne menjunk messzire egy oreg fekete no vagy 20 evvel ezelott azt mondta nekem hogy Franciaorszagban meg esznek embert. Harsany rohoges a foleg amerikai hallgatosagbol de a no makacsul allitotta hogy o hallotta. Ki tudja mit a fenet hallott, valamit talan Papua "foldrol", aztan az hitte hogy az Franciaorszag. Egyebkent nem volt buta no, de ez orult jo volt, evekig nevettunk rajta.

SzZoole 2015.03.23. 16:53:21

@montroyal ( CAN qc): Biztos van 1-2 susu koztuk,mint mindenhol,de az atlagrol nem hiszem,hogy azt gondolna

tanato 2015.03.23. 16:59:06

@blackhair-lady: Erről Birca részletesen írt mármint a nyelv-vesztésről,a magyarországi bulgárok kapcsán,pontról pontra felsorolva a szakaszokat,először csak keverik a szavakat azután magyarul ragozza a bulgár kifejezéseket,végül már csak magyarul beszél de sok bulgár szóval kifejezéssel.Kár hogy nincs itt most,nagyon értelmesen elmagyarázta a folyamatot.

P.Elliot 2015.03.23. 16:59:11

@montroyal ( CAN qc): Hat ha valakinek marihuana van a kocsijukban azt le kell kapcsolni mint itt orszagon belul is azonnal beviszik. Kivetel ha valoban orvosi engedelye van ra, a fegyverre szinten csak ha engedelye van, itt plesztik igazinak kinezo pisztolyert a baratnomet majdnem leultettek mert a taskajabn volt es meg olyat sem szabad hordani. Persze minden allamban valtozo a fegyver tartas. De az biztos hogy kulfoldre tilos vinni!
De azert megprobaltak ugye?

montroyal ( CAN qc) 2015.03.23. 17:00:11

@FutureFry: kalapja? jo tudni .. neha azt gondolom inkabb a cipoje talpa ... abba torol mindent :-))

montroyal ( CAN qc) 2015.03.23. 17:03:44

@P.Elliot: igen orvosi engedelyuk volt de azt nem gondoltak az ide nem ervenyes, a fegyverre is volt engedelyuk ,sot a multkori adasban egy hivatasos katona kocsijanak csomagtartolyaba talaltak gepfegyver tarakat ... csak hat hello.. nem egy allam hataron mész at hanem orszaghataron ..

montroyal ( CAN qc) 2015.03.23. 17:07:55

@P.Elliot: amikor dolgozni jonnek , mert az sem lehet , de nem gondoljak vagy titkoljak .. szerszamokat hoznak es amikor letagadjak, hogy nem dolgozni akarnak, erdekes , a vamosok megnezik a telefonjat ,computerjet es talanak uzeneteket baratoknak ,csaladnak ,munkaltatonak hogy kezdenek dolgozni canadaban ... persze lebukas ... de csak visszaforditjak oket ..

FutureFry 2015.03.23. 17:08:32

@Mirjam2: Én ezt pont fordítva láttam (lehet persze kivétel): A szülők eleinte (részben az iskola tanácsára, otthoni gyakorlásképpen) az idegen nyelvet prefereálják (erőltetik) a gyerekkel, aki erre nem vevő. Ennek ellenére a gyerek (az idegen nyelvi környezet miatt) teljesen hibátlanul megtanul az idegen nyelven, viszont a szülőkkel továbbra is csak az anyanyelven hajlandó kommunkiálni.

tanato 2015.03.23. 17:10:48

@FutureFry: Vagy a szülő magyarul mondja a gyerek meg angolul/franciául/németül stb. válaszol,ezt hallottam legtöbbször

tanato 2015.03.23. 17:15:17

@blackhair-lady: @P.Elliot: @Hari Seldon 2: @adg [Au, Darwin]: Igazán akkor válna halhatatlanná a blog.ha a most kommentelők gyermekei is tovább kommentelnének itt 20-30+év múlva.de erre ugye lássuk be nincs esély a nyelv.-vesztés miatt,sajnos vagy nem sajnos,ki ki döntse el.

FutureFry 2015.03.23. 17:21:21

@tanato: A fentebb említett (kivételes?) esetben pont fordítva volt: szülő angolul mondta, gyerek magyarul válaszolt (bár tudott volna angolul is), majd reklamált hogy miért nem magyarul beszélnek hozzá otthon.

tanato 2015.03.23. 17:26:50

@FutureFry: Kicsi gyerek volt vagy már kamasz?

tanato 2015.03.23. 17:28:56

@FutureFry: Az általam tapasztalt esetekben már kamasz gyermekekről van szó.De majdnem minden kint felnőtt kamaszgyerek családjában ezt észleltem.Szülők magyarul lökik, a gyerekek meg az adott ország nyelvén válaszolgattak.

P.Elliot 2015.03.23. 17:33:46

@montroyal ( CAN qc): Nem tudom ki megy at oda dolgozni amikor itt azert tobb a penz de gondolom azert akad erre is ember.
Hogy hogy a kanadai vamosok megnezik a telefont es a kompjutert? Itt csak a korozott bunozot kezelik igy!
Ami azt illeti engem is kitartoan faggattak hogy mifele elelmiszereket hoztam es mennyit, van egy kamionos kanadai ismerosom, annak felturjak a kocsijat is es jol megnezik hogy mit vasarolt be, itt minden olcsobb ezert nyilvan bevasarol a pasas ha idat jar es belekotnek. Csak egy hatarig szabad. Nalunk persze nem volt turistak voltunk de ami azt illeti eleg udvariatlan tarsasag, tobbszor voltam Kanadaban de semmi jo velemenyem nem volt roluk. Hozni viszont lehet mert abba nem kotottek bele, nyilvan tudtak hogy ott nem erdemes vasarolni, viszont csodalatosan finom francia sajtokat vettem, ketpofara ettuk es nem volt dragabb mint itt, sot!
Kozben csak neha jovok ide mert beinditottam a tavaszi nagytakaritas dolgot, de utalom!

tanato 2015.03.23. 17:35:18

@Határátkelő: Tedd halhatatlanná a blogodat,van egy ötletem,fokozatosan építsd majd ki a kapcsolatokat az itt kommentelők,postírók gyermekeivel és próbáld meg rávenni őket hogy beszélgessenek itt, egymással akár a saját használt nyelvükön,legyen angol,német,francia spanyol stb. szekció hátha összeköti őket majd az a tudat hogy a szüleik honnan határátkeltek.Persze ez hosszú folyamat lenne és valószínűleg akkor érne be a gyümölcse amikor én már nem leszek/meg a velemkorúak/,de így HÁ örökéletű lenne.Jó ötlet?

FutureFry 2015.03.23. 17:38:52

@tanato: Olyan 9-10 éves lehetett.

tanato 2015.03.23. 17:40:24

@FutureFry: Oké,így már értem,én is erre a korszakra gondoltam.

Herr Géza 2015.03.23. 17:54:30

@FutureFry: Akkor máris van kivétel, jelentem. A fiammal egyre gyakrabban kommunikálunk németül (mármint én, a feleségem nem..), azon belül is túlsúlyos az, hogy bár magyarul szólok hozzá, ö németül válaszol. Aztán én automatikusan szintén váltok németre és így egészen addig elvagyunk, míg a feleségem közbe nem szól. Szerencsére egyre kevesebbszer azért, mert ö nem érti, csak úgy "a rend kedvéért". :)))

FutureFry 2015.03.23. 17:59:55

@P.Elliot: "Hogy hogy a kanadai vamosok megnezik a telefont es a kompjutert? Itt csak a korozott bunozot kezelik igy!"

Az amerikai határon is (teljesen törvényesen) _mindenbe_ belenézhet az amerikai vámos (függetlentül attól, hogy állampolgár-e a határátkelő vagy sem).

Sőt egy szövetségi rendelkezés alapjan 100 mérföldes (!) "határsávban" gyakran megállítanak/átkutatnak pl. autókat mindenféle gyanu/alap nélkül (bár a dolog gyakran alkotmányellenes). Te is egy ilyen határsávban laksz (guglizz rá a "constitution free zone"-ra), igaz a legtöbb intézkedés a mexikói határ közelében történik. Persze van aki ilyen helyen (nem a határon, hanem az USA-n belül) nem követi a határőkök utasításait, mert nem ismeri el, hogy joguk van akár bármit is kérdezniük az ilyen "belső" határokon.

jomtom 2015.03.23. 18:01:31

A cikk elérhetőségét feltöltöttem céges facebook oldalunkra. A tiroli településen, ahol dolgozni fogok (mikortól, azt a jó ég tudja, április közepére várom az információt), egy igen jól felszerelt Gemeinde ovoda van. 1100 fős a település és 1100 méter magasan van. Német, angol, török és orosz nyelvű a honlapjuk. Havi 30 euró az ellátás, plus 10 euró a buszoztatás dija. Mivel a környék sielők mekkája, a sitanfolyamot is tartalmazza a dij. Az épület gyönyörű és hatalmas zöldterület is tartozik hozzá. Engem már nem érint, de lányomnak, aki gyógytornász állást ajánlottak. Unokánk 2,5 éves, így bármi valóra válhat.

montroyal ( CAN qc) 2015.03.23. 18:15:20

@P.Elliot: amiket irok az a documentum film sorozatbol van szeretem nezni erdekes dolgok .. igen onkent adjak meg a jelszot a telefonhoz v computerhez mert ha megtagadjak nagyobb baj lehet meg orakig huzni veszeszekedni a vamosokkal nem jo dolog .. .. de mind egy pelda pl egy fodraszno jott at teljes felszerelessel azt mondta dehogy dolgozni jon .. a telefonjan megtalaltak a felmondo levelet megamit a canadai rokaonainak irt hogy jon dolgozni

egy katona szokevenyrol is igy tudtak meg hogy nincs engedelye eltavozni es baja van a hadbirosagon ..

na akkor jo munkat .. mi tavaly ugyesen kihagytuk az ablakmosast de az iden mar muszaly lesz .. mi sem szeressem ..

montroyal ( CAN qc) 2015.03.23. 18:24:40

@FutureFry: nalunk is a hataron a vamnal, emigracional nem a romai jog ervenyesul ... ok minden gyanusitanak vadolnak valamivel es neked kell bizonyitani hogy nem ugy van ... tehat illegalis vagy bunos vagy addig amig nem bizonyitod az ellenkezojet ..

DieNanny CH 2015.03.23. 18:25:58

@Flamy:

Igazából a kettő nem zárja ki egymást:
Igen, beszéljünk a gyerekkel magyarul, etessük Túrórudival, nézessük vele a Vukot, ugyanakkor küldjük el a németórára (itt S-ban ismerek egy bosnyák családot, az anyuka lusta a 9 éves gyerekét a délutáni ingyenes németórára elküldeni. Mert még csak kísérni sem kell. Itt már az 5 évesek is egyedül járnak.)
Támogassuk a baráti körét, ismerkedjünk mi is helyi szülőkkel és vegyünk rész lehetőség szerint az iskolai alkalmakon.

DieNanny CH 2015.03.23. 18:35:58

@Flamy:

Szerintem is . Mert én is elolvadok, ha a 2,5 éves rákezdi:
- Weisst du was?
(Én:) - Was?
- Ich hab' dich lieb!

Der echte Weihnachtsmann 2015.03.23. 18:54:07

@Herr Géza: jee, nalunk ugyanez a helyzet, annyi különbseg van talan, hogy ha a nejem magyarul közbeszol, csak azert is nemetül valaszolunk. Igy hat ha gyorsabban, könnyebben fog menni neki a nemet.

Hari Seldon 2 2015.03.23. 19:08:55

@FutureFry:
"A szülők eleinte (részben az iskola tanácsára, otthoni gyakorlásképpen) az idegen nyelvet prefereálják (erőltetik) a gyerekkel, aki erre nem vevő."

Igen, van sok kockás oktató, aki erre rá is kérdez. Szerintem primitív. (magánvélemény)
Mondjuk az a szülő is hibás, aki ennek bedől / túlteljesít vagy kompezál, és belemegy ebbe.

Buff A Ló 2015.03.23. 20:02:09

@tanato: a 20-as évek emigráns (bécsi) magyar napilapjában olvastam egy cikket a napfürdőzés veszélyeiről. mókás volt, kifejezetten mulatságos, ilyen mondatokkal:

"Manapság Németországban, Ausztriában és az utódállamok némelyikében is már számos, szakszerű vezetés alatt álló lég- és napfürdő működik. Ezeknek közönsége már eleve alapos kioktatásban részesül, hogyan fogadja a napsugarak áldását.
(...)
A rendszeres napfürdőzés elengedhetetlen előfeltétele az, hogy a napfürdőző-jelölt, mielőtt megkezdi kuráját, kérje ki orvos tanácsát. Csak akit az orvos alkalmasnak talál, annak válhat a napfürdő javára.
(...)
A napfürdőnél sokkal kevésbé veszélyes a fény- és légfürdő, mely főleg olyan ideges és gyönge szervezeteknek ajánlható, melyek a napfürdőket nem birják el."
.
anno.onb.ac.at/cgi-content/anno?aid=bmu&datum=19230712&seite=3&zoom=33

Buff A Ló 2015.03.23. 20:02:21

@Határátkelő:
A napokban volt egy rádióműsor, mely visszahallgatható interneten keresztül is a rádió weblapján:

Tér-Idő
A magyarországi migránsok tárgyai
2015 március 18.-19., szerda-csütörtök 14:34

A Néprajzi Múzeumban 2011. és 2014. között került sor a Bevándorló közösségek tárgyközpontú vizsgálata Budapesten című kutatásra. A kutatás tudományos eredményeit bemutató kötet Vándorló tárgyak címmel jelent meg.
A kutatók azt vizsgálták, a kortárs muzeológia miként képes értelmezni a köztünk élő bevándorlókat és tárgyaikat? Milyen szerepük van a tárgyaknak az új környezetbe való beilleszkedés és gazdasági érvényesülés során, az otthon újrateremtésének kísérleteikor vagy például az élettörténetek és az emlékek megalkotásakor? Ezek a tárgyak mit mesélhetnek el nekünk egy változó világról, ahol a Másikkal való kulturális találkozások egyik legfontosabb színtere éppen a saját társadalmunk lett?
A terepmunkán alapuló kulturális antropológiai vizsgálat abból az előfeltevésből indult ki, hogy a migrációs és a tárgyelméleti megközelítések közös alkalmazásával új oldalról ismerhető meg a bevándorlók élete. A bevándorlók és tárgyaik viszonyának elemzésével hasznos információkat szerezhetünk például a migránsok integrációs stratégiájáról, a távoli otthonnal kialakított kapcsolatok jellegéről, a transznacionális kötődésekről és az otthon újrateremtésének kísérleteiről, a tárgyak és az emlékezés viszonyáról vagy éppen a másság és az azonosság tárgyakban testet öltő diskurzusairól.
A műsorban megszólal Szeljak György kulturantropológus, a kutatás vezetője, aki andoki vállalkozók tárgyait kutatta, továbbá Kerezsi Ágnes, aki orosz feleségek tárgyhasználatát vizsgálta.

***
Esetleg érdekes lehetne erről egy körkérdés, ki mit vitt magával és mit hagyott itthon. Főleg érzelmi, nem praktikus-funkcionális megközelítésben.

qkuc 2015.03.23. 20:09:49

@FutureFry: :D Nagyon szekszi sapka. Az idei telemet ott kellett volna keresnem, :D:

qkuc 2015.03.23. 20:11:35

@P.Elliot: Ah, New Jersey ...., :).

2015.03.23. 20:11:50

@Buff A Ló: Jajdejooo! Tokre erdekes, ez engem is nagyon erdekel.... Szuper tema, szivesen meghallgatnam ezt a musort, meg olvasnek posztokat is rola tokre szivesen, ha ez lenne a kovetkezo HA-s sorozat, csak megint le leszek hurrogva, hogy olyan lesz a blog, mint a noklapja szines, meghogy a kacattartas az ilyen kislanyos hirig. :D

2015.03.23. 20:14:06

Amugy a poszt is erdekes, eleg targyilagosan leirja, hogy miujsag, ezert nincs is kerdesem vagy hozzafuznivalom, egybol offoltam, bocsanat. :D

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.03.23. 20:42:32

www.playbuzz.com/matthb10/which-culture-most-matches-your-parenting-style

nem valami tudományos, de azért érdekes :-)
én csak elméletben nevelek gyereket, de Brazíliát hozta ki nekem :-))))

2015.03.23. 21:04:11

@FutureFry: Elhiszem hogy elofordul de szerintem ez szokatlan. En inkabb olyanokat ismerek akiknek pl. a szuleik nyelve teljesen passziv, tehat megertik de beszelni nem vagy nehezen tudnak. Ilyennel viszonylag sokkal talalkoztam.

tanato 2015.03.23. 21:36:10

@Buff A Ló: Én is szeretem a régi újságokat böngészni.Most volt apósom 81. szülinapja,vettem neki egy csomó 1934-es Budapesti Lapokat,volt egy antiquitások vására nemrégen.Hasonló nyelvezetű volt mint amit belinkeltél.Nagyon örült neki az öreg ő a fővárosban született és volt kisgyerek 6 éves koráig.Változik a nyelv az biztos.tetszett pl. egy apróhirdetés 1934-ből:Úri házba szorgalmas, dolgos cselédlányt keresek jó körülmények közé.Kefélni nem kell.

2015.03.23. 22:01:48

@Dragonlady (Bp, Hun): En meg nalad is inkabb elmeletben nevelek, de nekem Kinara jott ki! Ez vicces, tenyleg mindig szimpatikusak voltak nekem a kinai szulok (bar tudom hogy sokan kritizaljak oket mert 'tul szigoruak' meg anyatigris stb.). Teged el tudlak kepzelni Braziliaban, ha ott kottok ki, remelem meglatogathatlak par hetre :)

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.03.23. 22:12:44

@Mirjam2:
engem a kínai szülőktől a hideg rázott mindig is, de zárójelben mondom ezt, na, mert még valaki kiakad. viszont legalább tényleg nem elméletből mondom, hanem elég sokat ismertem személyesen több országban is. szombat vasárnap reggeltől estig különórák, iszonyú nyomás és stressz, zokogás a 90%-os dolgozat felett, hogy akkor most egész héten nem mehet uszodába, stb.

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.03.23. 22:16:08

többiektől is várom, hova kellene a felmérés szerint határátkelniük gyerekstül :-)
(egyébként naná hogy mennék Dél-Amerikába. tán emlékszel, hogy portugálos voltam. nagyon rég. csak arrafele elég reménytelen ez az angoltanár biznisz.)

2015.03.23. 22:28:09

@Dragonlady (Bp, Hun): Ja, nekem is Brazilia jott ki, nem tudom miert, es meg milyen orszagok szerepeltek az opciok kozott. Csak aztan meglattam egy masikat alatta, hogy "How long would you last in prison" vagy valami ilyesmi, es akkor egy kicsiket elkalandoztam... Nehany honap jott ki amugy, de nem tudom mennyi jar a TB hatralekert :D

FutureFry 2015.03.23. 22:49:34

@Dragonlady (Bp, Hun): "You're an American parent at heart! You're raising your kids to be strong individuals who will be driven and successful in life."

pasztasuta 2015.03.23. 22:51:16

@Dragonlady (Bp, Hun): Franciaország. De nekem gyerek nélkül is jöhet. :))

Giddy Lamb 2015.03.23. 22:52:35

@P.Elliot: "Hat hulyek itt is vannak, szo sincs rola. Ne menjunk messzire egy oreg fekete no vagy 20 evvel ezelott azt mondta nekem hogy Franciaorszagban meg esznek embert."

És milyen igaza volt, erre még az öreg fehér nőknek is illene emlékezniük...

en.wikipedia.org/wiki/Issei_Sagawa

Tonyika 2015.03.23. 22:52:54

@tanato: Előkerültem. Bocs, de a férjemmel és az orvosokkal kapcsolatos kérdésekre max. privát válaszolok. Az egy egészen más téma, elegen feszegetik. Persze van véleményem, hiszen elég érintett vagyok.

Tonyika 2015.03.23. 22:52:54

@Hari Seldon 2: angolt első második félévétől tanulnak. Negyedikig általában elég laza. Nem volt az az enyémeknek, de belejöttek. Ott legalább eleinte nem voltak nagy hátrányban, csak amikor a nem ismert német szóval magyarázták az új angolt...

Tonyika 2015.03.23. 22:55:37

@adg [Au, Darwin]: az ellenőrzés elsősorban a reptéren lehet kritikus. Amúgy a kőtelező iskolai időszak az első négy óra, ha utána marad el őra, elengedik a gyerekeket. De délig tényleg nincs gyerek az utcán, bevásárlóhelyen, stb.

drnapene 2015.03.23. 22:58:13

Nálunk is megkezdődött a kicsik nyelvi előkészítése, jobb híján egyenlőre én tanulok velük németül játékosan. 7 és 8 évesek. A nagylányom különórára jár, de ő is bekapcsolódik a játékba. Nagy eséllyel ez folytatódik odakint is. Nem gondolom tiltani az otthoni német használatot. A meghittség, a család nyelve lesz, kapocs a tágabb családdal. A mindennapi kommunikáció nyelve főleg házon kívül egymás közt is a német lesz, én erre törekszem majd.
Szeretnék magyar nyelvű tankönyveket, gyerekirodalmat is rendszeresen olvasni, olvadtatni velük. Nekem ez így tűnik természetesnek.
Olyan sok minden áll még előttünk, izgulok... :-)

drnapene 2015.03.23. 22:59:33

A család nyelve a magyar természetesen, kimaradt, iígy félreérthető volt, elnézést.

Tonyika 2015.03.23. 23:01:12

@Mirjam2: Mondjuk más a helyzet... Tehát részünkről közel sem végleges, így nemcsak hogy magyarul, beszélek velük, hanem valamennyire a nyelvtant is tanulom velük.
Amúgy a legújabb tanulmányok szerint egyértelműen azok vannak előnyben, akik stabilan beszélik a saját anyanyelvüket, és arra épül rá a második, harmadik. Sok pedagógussal beszéltem itt, hiszen rengeteg a hasonló helyzetű család, bőven van tapasztalat, és megerősítették. Persze sokan kérdezik, főleg az egynyelves németek, akik az angolt is csak pőtyőgik, miért. Hát ezért.

Tonyika 2015.03.23. 23:04:39

@Rakovszky: NRW-ben vagyunk, ez fontos. Itt egyértelműen nincs a klasszikus bölcsőde, sőt a Tagesmutter intézménye, és a 3 év alatti gyerekek óvodai ellátása is csak néhány éve indult be igazán.

Tonyika 2015.03.23. 23:12:21

@Hmfc: Teljesen egyetértek veled. Egyszerűen fel sem merül bennem. Ahányszor olyan helyzetbe kerülök, hogy gondolkodás nélkül kell érzelmi, indulati dolgokra reagálnom, mindig a magyar jön, semmmi más. Nekem is nagyon furcsa, ha valaki idegen nyelven fejezi ki az érzelmeit, bár biztos bele lehet jönni. Nekem nehéz lenne, mivel napi szinten nem mozgok a német nyelvi közegben. A gyerekeknek mar jobban megy. Kedvencem a "Wie Süss" !

Tonyika 2015.03.23. 23:19:35

@Mirjam2: ott nem az a baj, hogy törökül beszélnek, pedig tudnának németül is. A gyerekek egymas között legtöbbször beszélnek németül, de a legtöbb, különösen a nem dolgozó, török nő nem beszél még 15-20 év után sem olyan szinten, hogy tudnának beszélgetni. Nyilvan tisztelet a kivételnek.
Nagyszülői szinten is magát németnek valló gyerek alig akad errefelé. Rengeteg családban lenne a csalad nyelve nem a német. Sok itt született gyerek sem a saját anyanyelvét, tehát anyjának az anyanyelvet, sem a németet nem beszéli tökéletesen, mivel mondaton belül, de legalábbis gondolatsoron belül keverik a kettőt.

FutureFry 2015.03.23. 23:21:05

@qkuc: Egyébként: Tél + sapka + Kanada = "Toque"

Tonyika 2015.03.23. 23:23:29

@Zoole[uk]: hát ezert is beszélek velük magyarul. Rengeteg új, számukra teljesen új, magyarul sem ismert szót hoznak a suliból, aminek nekem kell megtanítanom nekik a magyar megfelelőjét, hogy amikor hazamegyünk, képesek legyenek az uncsitesókkal, nagyszülőkkel, barátokkal normálisan, nem a "németbe szakadt rokonok" módjára kommunikálni. Ez szerintem a györerek szempontjából nagyon fontos. És helyesen írni és olvasni is ugyanígy fontos. Szerintem. Nekem és nekik is az lesz, később.

Tonyika 2015.03.23. 23:38:17

@Herr Géza: Ordnungsamt ellenőriz, és ismerős belefutott a szünet előtti problémába. Itt nem szlangálnak stuttgarti gyerekek sem napközben, sem amúgy. Annyira nem népszerű a város :-)

Tonyika 2015.03.23. 23:52:11

@FutureFry: szerintem érdekes téma, és hasznos lehet az utánunk jövőknek, hogyan tanulnak meg a gyerekek azon a bizonyos számukra idegen nyelven. Főleg akik iskolásként kerulnek ki. Fantasztikus látnom, hogy a két nagy tőkéletesen másként szedi fel a nyelvet ugyanabban a környezetben. A nagynál minden, amit németül megél, agyban, lélekben németül is marad meg. Kínszenvedéssel - ráhatásomra - tudja magyarul visszaadni, pedig tőkélesen tud magyarul, ismeri a szavakat, mégis sokszor a németet fordítja vissza. Hallás után tanul elsősorban, hozza a gyerekbeszéd hibáit. A kicsi valahogy racionális aggyal sajátítja el a nyelvet, igyekszik mindent - ha kérem - magyarul, helyes magyarsággal visszaadni, és németül is nyelvtanilag helyesen, szépen beszél.

M. Péter 2015.03.23. 23:55:04

@P.Elliot: "Hogy hogy a kanadai vamosok megnezik a telefont es a kompjutert? Itt csak a korozott bunozot kezelik igy!"

Lehet olvasni eleget arról, hogy pl. politikai aktivistákat zaklattak így, meg azt is feltételezik, hogy ipari kémkedésre is használják a vámellenőrzést, amíg vizsgálgatják a gépet, addig telepíthetnek is rá valamit. Aki komolyan veszi az adatai biztonságát, nem tárol semmit sem a gépén, hanem feltölti a felhőbe vagy a vállalati hálozatra, ami kell neki.

M. Péter 2015.03.23. 23:56:29

@P.Elliot: Az előző az amerikai vámosokról szólt, ha nem volt egyértelmű.

P.Elliot 2015.03.24. 00:03:57

@FutureFry: Persze, joguk van kerdezni de nemigen szoktak, nekem meg sosem turtak bele a csomagjaimba.
Pofara megy a dolog gondolom, akinek a kepe nem eleg bizalom gerjeszto, mexicoi vagy arab kepu azt jobban eloveszik. Ez van.

P.Elliot 2015.03.24. 00:06:09

@montroyal ( CAN qc): Hat csak belulrol mosok ablakot. Kivulrol az esonek lesz szives...
Latom kuldtel affele meghivo levelet, ezen a heten en nem erek ra reagalni mert fel van fordulva a haz, majd kicsit kesobb...koszi!

Tonyika 2015.03.24. 00:07:29

@drnapene: Nálam mindketten mindkét nyelven olvasnak. Szerintem ez az otthoni magyar nélkül nehezen menne. Igényük sem igen lenne rá. Ugyanakkor itt szépirodalmat pl. nagyon sokáig egyáltalán nem tanulnak, olvasnak, memoriter, verstanulás szintén alig akad.

P.Elliot 2015.03.24. 00:08:08

@Giddy Lamb: Erre gondolt volna? Minden lehetseges! Te ezt honnan kotortad elo! Nyomozonak kellet volna menned. En itt csak almelkodok!

svédnyugger 2015.03.24. 00:09:04

35 év távlatából azt hiszem a nyelvek fontossága, gyakorlása kikristályosodott nálam is. A gyerek 12 éves korában 3 hónapos nyelvtanfolyam után a mélyvízbe került, igaz a 6. általánosról már volt magyar bizonyítványa, de itt 7 éves korban kezdôdik az iskola, így egy fél évet hogy úgymondjam ismételt. Kapott segítséget egy anyanyelvi "tanár" személyében, aki szerencsére egy nagyon értelmes nô volt. Megbeszéltem vele, hogy próbálja egyszerûbb szinonima szavakkal magyarázni az ismeretlen szót a magyar helyett. A következô tanévet egy másik városban kezdte, a férjem új munkát kapott, én még mindig iskolába jártam, akkor még nem fogadták el a magyar bizonyítványt, így egy hasonló szakmai iskolát kezdtem el. Persze a gyerek kenterbe vert egy év után a nyelvvel. Otthon magyarul beszéltünk, de ha svéd vendég volt természetesen svédre váltottunk. A svédek értékelték az igyekezetemet, de persze a tini fiam szégyellte a hibáimat. Kb. 5-6 évig tartott amíg beértem a tudását. Ma már amikor "wordfeud" játékot játszunk svédül és általában nyerek, a kommenteket akkor is magyarul közli - néha alpári stílusban, aminek azért örülök, mert bizonyítéka, hogy beszél még magyarul. Amúgy ô játszik angolul is, amit én irirgylek, mert a legnagyobb hiány az életemben, hogy sohasem tanultam angolul. A személyes karrierem is máshogy alakult volna, ha az orosz helyett angolul tanultam volna. Ma már más a helyzet, az orosz tudás kezd keresett lenni. Az angollal a fiam el volt maradva 3 évvel, de egy év alatt behozta, igaz magántanár segítségével. Ma már tökéletesen beszél úgy is. Sajnos a magyar halványul, de csak a ragozásban, a szavak megmaradnak, legalábbis ami 1980-ban "forgalomban" volt.

P.Elliot 2015.03.24. 00:12:35

@M. Péter: Ki tudja mit es miert! Nekem abszolut tiszta lapom van, soha semmibe nem keveredtem, minden adomat befizettem, nem csaltam, nem loptam, megbizhato allampolgar voltam es vagyok, nincs mitol tartanom.

33621 2015.03.24. 00:13:17

@P.Elliot: Vass Lacit véletlenül nem ismered! Ott pap a Magyar katolikus egyháznál ha jól tudom?

M. Péter 2015.03.24. 00:15:00

@montroyal ( CAN qc): A vámvizsgálatnál nem gyanúsítanak semmivel.

FutureFry 2015.03.24. 00:22:43

@FutureFry: @qkuc:
Persze az USA-ban senki nem ismeri a "toque"-t:
www.cbc.ca/player/Radio/Laugh+Out+Loud/Full+Episodes/2010/ID/1463608402/
(a releváns rész kb 8:50 és 10:00 között van)

blackhairlady 2015.03.24. 00:23:12

@Dragonlady (Bp, Hun): Nekem ezt hozta ki:
"You're a British parent at heart! You're raising your kids to be hard-working, thoughtful, and intelligent, with a strong sense of identity."
:)))

P.Elliot 2015.03.24. 00:29:22

@Dragonlady (Bp, Hun): En is ismertem ilyet hogy a gyereket iszonyuan meghajtottak a kulon foglalkozasokkal. Meghozza az az indonez csalad akirol irtam.A fiu az jol tanult meg nem zavartatta magat, ha nem akart tanulni extran akkor nem csinalta. Az apanak volt nagy ambicioja hogy a gyerekek kulonlegesek legyenek, mondta egyszer nekem hogy o sosem sajnalta a penzt ha azt a kepzesre kellett kiadni, jatekra viszont igen amikor kicsik voltak. A lany iskola utan indult lefekudni, fel haromkor ert haza, aludt 2 orat, vacsoraztak es utana nekilatott a tanulnivalonak ami tele volt extraval mert nyomtak a korai egyetemre/ 16 eves koraban el is kezdte/, nem volt kulonosebben tehetseges de potoltattak szorgalommal. Hajnali 2-ig tanult, extra es meg extra feladatokat, ketszer telefonalt a lanyomnak hogy korhazban van, latogassa meg, idegosszeroppanas. Kikezeltek, ujra bekerult, sirogorcsoket kapott, reszketett, teljesen ki volt borulva de az apa nemi szunet utan ujra kezdte az egeszet. Elkoltoztek az orszag masik felebe nem tudom mi van veluk, az apa egyebkent is visszament Indoneziaba.
Nagyon rendes emberek voltak, felreertes ne essek de ezt a gyilkos karrier csinalast nem ertettem. Egyebkent sehova nem engedtek el a ket gyereket csak hozzank, osztalytarsak voltak, bennunk megbiztak, gondolom attol tartottak hogy holmi nagyszaju baratno kizokkenti a gyerekeket a szulo altal eloirt eletvitelbol, a lanyom egy kis szereny kislany volt, tole nem tartottak.

blackhairlady 2015.03.24. 00:31:52

@drnapene: Sokunknak igy tunik termeszetesnek. Aztan egy ido utan mar akkora az ellenallas a gyerekeknel, hogy ne legyen meg otthon is plussz hazi, olvasas, tortenelem, foldrajz, hogy elobb utobb feladja az ember. Legalabbis en feladtam, mert mar nem lattam szivesen a szenvedeset. Persze konyvet olvas magyarul, bar mar azt sem annyit mint angolul, de a tankonyveket 2 ev utan abbahagytuk.

P.Elliot 2015.03.24. 00:32:28

@33621: Nem jarok a Magyar klubba, hazba, nem ismerek ott senkit. Templomba sem jarok.

montroyal ( CAN qc) 2015.03.24. 03:57:24

@M. Péter: OK akkor vizsgalnak de ha engem ,akkor nekem ugy tunik en gyanus vagyok, tehat az a gyanujuk pl hogy kabitoszert hozok , nekem igy jon le, de a szakszoveget Te tudod ..

Shanarey 2015.03.24. 05:22:11

@Dragonlady (Bp, Hun):

Nekem UK lett a végeredmény :-))))))))))))))))))))))))))

Bumbershoot 2015.03.24. 06:22:29

Izgalmas ez a gyerekek nyelvtanulása téma. Nálunk a 7 évesnél most, az iskolakezdéssel jött a váltás, eddig szépen beszélt magyarul, most már egyre nehezebben vált át iskola után angolról. Ez szerintem érthető, egész nap angolul beszél és gondolkodik, aztán különóra, vagy játék egy barátjával és már este van, mire újra magyarra válthatna. Akkor viszont gyakorolni kell az olvasást, írást - szintén angolul. Persze mi magyarul beszélünk hozzá, de egyszerűen ez már időben kevés. Az öccsénél még rosszabb a helyzet, mert egymás között is egyre gyakrabban beszélnek angolul, így a kicsinek már most keveredik a két nyelv. Gyakran találkozunk magyar családokkal, többek között azért is, hogy a gyerekek több magyar szót halljanak, de már csak a felnőttek beszélnek magyarul.

2015.03.24. 06:52:54

@Dragonlady (Bp, Hun): Igen, tudom mire gondolsz. Megmondom oszinten - nyugodtan mondhatom mivel nincs gyerekem igy senki sem sajnalja :) - nekem alapvetoen szimpatikus ez a hozzaallas, tudom hogy sokaknak nem, es persze neha tulzasokba esnek de nekem inkabb ez a veglet jon be mint a masik. De mondom, szerencse hogy nincs gyerekem, mindenkinek jobb igy :). En nem vagyok kompatibilis a mai divatos gyereknevelesi elvekkel, 'tul szigoru' lennek, az meg szelesebb tarsadalmi tamogatas nelkul nem mukodik.

2015.03.24. 07:14:39

@Tonyika: 'Anyanyelv' nem feltetlenul az a nyelv amit valakinek az edesanyja beszel, hanem amin gyerekkent megtanul beszelni, gondolkodni. Ebbol tobb is lehet, a te gyerekeidnek az eseteben pl. a nemet es a magyar. Ilyen nincs szerintem hogy valaki egy nyelvet sem tanul meg tokeletesen es keveri; akkor keveri a ket- vagy tobbnyelvu ember a nyelveket ha ket- vagy tobbnyelvu kozegben van, pl. en az Angliaban elo baratnommel felig magyarul, felig angolul beszelek de nem azert mert egyik nyelvet sem tudom jol :). Az pedig termeszetes hogy ket nyelven gondolkodik az illeto, ez sem jelenti azt hogy egyik nyelvet sem tudja tokeletesen, egyszeruen igy mukodik a ketnyelvuseg. Neked azert furcsa erzelmeket mas nyelven kifejezni mert a magyar a fo nyelved, de ha hosszu ideig elnel mas nyelvi kozegben, foleg ha a csaladod is mas nyelven beszelne, akkor ez siman megvaltozhatna, nincs ebben semmi kulonos.

tanato 2015.03.24. 07:40:47

@Tonyika: Oké majd írok privátot,magam is orvos lennék,azért érdeklődtem.

Ugyandehogy (törölt) 2015.03.24. 08:03:07

@Dragonlady (Bp, Hun): nekem Amerikat, de a filmeknel csak behasaltam:-)

Muscari 2015.03.24. 09:16:39

@Dragonlady (Bp, Hun):. Most csináltam meg, nekem is Brazília jött ki.

qkuc 2015.03.24. 09:42:07

@FutureFry: ha jól értem ez a klasszik (kötött) satyó/sapka, esetenként füles változatban, akkor erre mit mondanak? hat? cap?

M. Péter 2015.03.24. 09:50:59

@montroyal ( CAN qc): Ez olyasmi, mint amikor a rendőr megállít az úton és kéri a jogosítványodat. Ez még nem jelenti azt, hogy jogosítvány nélküli vezetéssel vagy bármi mással gyanúsítana.

M. Péter 2015.03.24. 09:56:44

@P.Elliot: Ettől még a határon darabokra szedhetik a kocsidat. Megesett már ilyen, törvénytisztelő, templomba járó, nem politizáló nyugdíjasokkal is.

Herr Géza 2015.03.24. 12:54:12

@Tonyika: :)))) Akkor mi a délnémet mediterrán lazaságban élünk. :)) Sose hallottam, hogy itt ilyesmi elöfordult volna. Persze ez ugye nem zárja ki, hogy tényleg van ellenörzés, de igen ritka lehet. Az Ordnungsamt úgyis teljes lendülettel a tilosban parkolókra nyomul, nem is érnek rá.... :))

montroyal ( CAN qc) 2015.03.24. 14:06:18

@M. Péter: tisztelek es szeretem a szakertesedet de ez a rendoros pelda normalis orszagokban nagyon melle ment!! itt a rendor NEM allit meg soha csak ugy ... az zaklatas .. ha megallit meg is buntet mert valamit elkovettel

A Jauo estéét . jogositvanyt forgalmit keérem ellenorzesre, potégok, elakadasjalzo ... na ilyen nincs canadaban ...blokad csak alkoholra van az is csak kerdes es mehet ... kivetel ha buzlik valami ..

DieNanny CH 2015.03.24. 15:16:53

@Dragonlady (Bp, Hun):

Én is csak elméletben nevelek, és nekem Kína jött ki... :-)

FutureFry 2015.03.24. 15:39:48

@qkuc: A másik ("America's hat") az egy baseball sapka ("baseball cap", ami egy fajta "hat")

M. Péter 2015.03.24. 17:53:23

@montroyal ( CAN qc): Nem tudom Kanadában mi a helyzet, de az USA-ban van olyan, hogy mindenkit megállítanak és ellenőriznek.

Tonyika 2015.03.24. 19:55:18

@Herr Géza: hát errefelé meglepően kevés a parkolási probléma, pl. Budapesttel összehasonlítva, ahol 2-3 utcára jut egy-egy őr. Itt simán volt már, hogy nem szándékosan, de 2-3 órát csúsztam, soha nem volt meg gondom. Nem úgy otthon...
És a rend őrei sem arra mennek, hogy egy kintfelejtett, vagy kint hagyott, adott időszakban nem aktuális közl. tábla miatt büntessenek, legyen az 30-as korlátozó vagy megállni tilos pl. építési területen, de vasárnap.

Tonyika 2015.03.24. 19:59:31

@P.Elliot: hát ez elég extrém, de Ázsiában azt hiszem gyakori. Nekem van gyerekem, tehát akár sajnalni is lehet őket, de fontosnak tartom, hogy ekkora korban, amikor mindenre a legeslegfogékonyabbak, ne csak kötetlen játékkal teljen az idejük, sokmindent lehet tanulni úgy, hogy a gyerek még minidg nem érzi munkának, hanem játszik. A sikereket, akár az osztályban, akár sportban, zenében pedig a legtöbben szeretik. Nyilván az elindulás otthonról, barátnőtől nem könnyű.
Nekem pl. hiába mondják, hogy itthon ne tanuljak velük, mert elveszem a kedvüket a tanlástól, pl. napi diktálással vagy fejszámolással. Megfelelő keretfeltételek mentén tök jól működhet.

Tonyika 2015.03.24. 20:02:11

@blackhair-lady: nagyon fontos, hogy én ugye egyelőre nem dolgozom, a gyerekek 2-kor általaban itthon vannak, tehát egyrészt sokat vannak velem és itthon - kivéve a sportok, különórák-, másrészt van némi idejük is. Nehezebb lesz, lenne, ha dolgoznék, vagy az általanos iskola után, amikor heti legalabb háromszor négyig suliban lennének/lesznek.

Tonyika 2015.03.24. 20:04:55

Ja, még egy fontos dolog. Harmadikig hétvégere egyáltalán nincs hazi feladat, néha még a negyedikeseknek sem. Nyárra pláne semmi. Egy-egy hosszabb szünetre van olvasás. Tudom, hogy egész NRW-ben így van. Máshol ezzel mi a helyzet ?
Elsőben azt mondta a tanítónéni, hogy ha a gyerek 20 percnél tovabb írná a lecket, egyszerűen hagyja abba, és szóljak, hogy nem ment. Később ez 30, majd 40-45 percre emelkedik, negyedikben ha jól tudom max. egy órába bele kéne férniük.

Tonyika 2015.03.24. 20:10:04

@Mirjam2: Én nem tudom elválasztani az anyát és az anyanyelvet. Az anyanyelvnek érzelmi töltete van, pont amiről korábban már írtunk. Az első néhány év nagy részét, ideális esetben az anyukával tölti a gyerek, és ebben az időszakban dominálnak az érzelmi megnyilvánulások a kapcsolatban. Ezért nehéz nekem elképzelni, hogy valaki ezt az időszakot a gyerek felé nem az anyanyelvén kommunikálja végig. És akkor ez lesz a gyerek anyanyelve. Az, hogy utána vagy pl. papatól, környezettől még két-harom nyelvet anyanyelvi szinten elsajatít, szerintem más kérdés. Nyilván annak oka lesz, ha ő mégsem a sajt anyanyelvet használja majd a gyereke felé.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása