oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2014. május 28. 06:45,  Ahol feláldozták Malackát 497 komment

2014. május 28. 06:45 Határátkelő

Ahol feláldozták Malackát

Labdarúgó-világbajnokságot rendez, a fűtést jóformán csak hírből ismerik, a KRESZ egy vicc, a legbiztonságosabb ország egyike, szegény Malacka viszont a cenzúra áldozata lett – mi az? Hát persze, hogy Katar, ahonnan Diana küldött posztot.

cím_kilátás a házunkból, toronyház a mesterséges szigeten, hatterben az uzleti varosresz.jpgKilátás a házunkból, toronyház a mesterséges szigeten, háttérben az üzleti városrésszel

„Katarban a katari kisebbségnek számít. Az itt élő kb. 2.000.000 fő negyede indiai, 16%-a nepáli, csupán 15% katari és kb. még ugyanennyien vannak más arab országból, a lakosság tizede filippino, 5-5-5%-ra tehető a sri lankaiak, pakisztániak és bangladesiek száma, 7 % körüli a nyugati.

A nagykövetség adatai szerint kb. 300 magyar él itt, a „Qatari Magyarok“ nevű Facebook-oldalnak majdnem 200 tagja van, családtagokkal is számolva bizonyosan többen vagyunk itt, mint 300.

A 2.000.000 fő többsége férfi, 25-30 % a nő. Természetesen a muszlimok vannak egyértelmű többségben a többi vallással szemben.

Az ország területe 1/8-a Magyarországénak, egyetlen szárazföldi szomszédja Szaúd-Arábia. Államformája monarchia, az Al-Thani család uralkodik a 19. század közepe óta, 1971-ben függetlenedtek az Egyesült Királyságtól. Fővárosa Doha, ez egyben az egyetlen nagyvárosa is, a lakosság 90%-a itt él.

Távhűtő számla

A klíma röviden: nagyon-nagyon meleg.

Légkondicionáló van a lakásokban és nem fűtőtest. Távfűtés helyett távhűtő számlát fizetek. Bár a téli hónapokban idén volt, hogy estére 11-13 C-ra hűlt a levegő és jól jött az elektromos radiátor, de anélkül is elviselhető a tél.

Nyáron hőség van, 40 C feletti hőmérséklettel (már most is). A hivatalos hőségriadó határa 50 C-nál van, akkortól korlátoznák a kültéri munkát, de (hivatalosan!) nem szokott 50 C lenni. Nyáron a déli órákban ettől függetlenül a szabadtéri munka áll, hajnaltól délelőttig és délutántól éjszakáig tartó műszakok vannak.

A müezzin foglalja keretbe a napokat

A mindennapok rendjét a vallás határozza meg. Napi ötszöri imára a müezzin hangja figyelmeztet. Nehéz ezt nem meghallani, mert bárhol is tartózkodik az ember két-három, de minimum egy mecset mindig van hallótávolságban.

Hajnalban nem a legjobb dolog a müezzinre riadni, na de otthon is megeshet, hogy korán harangoznak. Az irodákban, toronyházakban, hivatalokban, bevásárlóközpontokban, tehát mindenütt vannak kijelölt imahelyek, külön a nők és a férfiak részére.

mecset torony.jpg

Pénteken a déli ima minden férfi számára kötelező, lehetőség szerint mecsetben végzendő el. Az imám vezeti az imádságot és beszédet is tart. Így a péntek munkaszüneti nap.

A munka törvénykönyve szerint maximálisan 48 órából áll egy munkahét, munkáltatótól függ, hogy ebből mennyit vár el és hogy a szombat munkanap-e. 48 órát dolgozom és szombatonként is. Nekem lehetetlen megszokni, hogy máskor van hétvége.

A törvény szerint 21 nap szabadság jár és a hivatalos ünnepek, de a szerencsésebbnek több, akár 50 is lehet az évi szabadnapok száma. Négyszer ünneplünk egy évben: a Nemzeti napon (December 18), a Sport napon februárban, Eid al Fitrkor és az Eid al Adha idején.

Ramadán az iszlám holdnaptár 9. hónapjában esedékes, ekkor a muszlimok napkeltétől napnyugtáig böjtölnek. A munkaidő napi 6 órára csökken mindenki számára.

Legnagyobb mecset.JPG

Országonként eltérőek ilyenkor a korlátozások. Itt a nem muszlimok számára is tilos nyilvános helyen enni, inni, dohányozni és tudomásom szerint hangosan zenét sem tanácsos hallgatni a böjt órái alatt. A boltok, éttermek napközben zárva, viszont éjszaka nyitva tartanak.

A ramadán akkor ér véget, amikor a Hold az égbolton nem látható, ekkor van a Böjt Megtörésének többnapos ünnepe, a korábban említett Eid al Fitr. Nagyjából 70 nappal ezután tartják az Áldozati Ünnepet, az Eid al Adhát, ami a haddzs, a mekkai zarándoklat után jön el és szintén több napig tart.

Katarizáció

A katariak közül kevesen dolgoznak. Az államnak van egy „Katarizáció” nevű programja, amivel az a cél, hogy minél több helyit munkavállalásra ösztönözzenek és a projekteknél elő is írják, hogy hány fő katarit kell foglalkoztatni.

Ha van kit.

Nálunk is dolgozgatnak néhányan. A cégeknek kvótái vannak, amivel megszabják, hogy hány dolgozója lehet egy adott nemzetiségből és vannak foglalkozások, amit csak bizonyos nemzetiségűek űzhetnek. Például dada nyugati ember nem lehet, csak filippinó, nepáli, indonéziai, sri lankai stb.

helyi férfiak.JPGHelyi férfiak

Munkavállalói vízumot szerezni hosszadalmas. Többek között arabra kell fordíttatni, hitelesíttetni, felülhitelesíttetni a diplomát/szakképesítési papírokat, stb. stb.

Mindenkinek át kell esnie az egy orvosi vizsgálaton, ami vércsoport vizsgálatból, tüdő röntgenből és HIV-, hepatitis- stb. szűrésből áll, továbbá ujjlenyomat-mintát is vesznek.

Jogosítványt magyarként könnyen kaphatunk, ellentétben pl. az amerikaiakkal, akiknek vizsgát is kell tenniük. A papírok intézésével járó folyamat leírása egy teljes posztot megtöltene.

Jó hír, hogy magyarként már egy ideje a reptéren vásárolt turista vízummal beléphetünk az országba, korábban ezt is előzetesen kellett igényelni. Ha egyszer meglett a munkavállalói vízum, a céged lesz a szponzorod. Ez azt jelenti, hogy, az ő engedélyük kell ahhoz, hogy elhagyhasd az országot – igen, minden alkalommal kell kérni kilépési engedélyt -, hogy bankszámlát nyissál, bankot váltsál, hitelt vehess fel, alkoholt vásárolhass stb. stb.

Alkohol, a kényes kérdés

Az egész országban összesen egy darab alkoholbolt van. Ahhoz, hogy beléphess oda (!!!) és vásárolhass, a munkaadódnak kell írnia egy beleegyező levelet, megadva a fizetésed nagyságát. Ez alapján a bolt kikalkulálja, hogy havonta mennyit költhetsz el náluk.

A szabályozás szerint a megvett italokkal azonnal haza kell menned és csak az otthonodban fogyaszthatod el, sem ajándékba, sem pénzért nem adhatsz másnak. Még nem hallottam arról, hogy ezt ellenőriznék, mi is rendszeresen házibulizunk.

Ha nincsen alkoholvásárlási engedélyed, akkor az ötcsillagos szállodák bárjaiban vehetsz. Ramadan alatt az alkoholok lekerülnek a szállodák polcairól és az alkoholbolt is bezár, erre fel kell készülni. Ramadán alatt költöztem be az első albérletembe és a szomszédom, aki tudta, hogy még új vagyok az országban egy karton sört hozott át az első napokban.

Szállodákba járni szórakozni megszokott dolog, itt nincsenek klubok, bárok, diszkók máshol, csak ott. Eleinte furcsán hangzott, hogy az Intercontinentalba vagy a Sheratonba megyünk. Záróra hajnali 2-3 körül van, ami miatt sok buli 7-8-kor kezdődik, de mivel 6 körül megy le a nap, így legalább sötétben kezdődik a szórakozás.

A Michelin-csillagtól a kifőzdéig

Szintén vallási okokból nem árulnak sertéstermékeket. Ezt leszámítva az éttermek választéka széles: Gordon Ramsey Michelin-csillagos éttermétől az indiai vagy filippinó olcsó kifőzdékig minden megtalálható.

A katari konyhának tudtommal nincsenek különlegességei, a többi arab konyháéhoz hasonlóak az ízei, de ezekről keveset tudok mondani, mert gluténérzékeny vagyok és itt még a jobb éttermekben sem mindig lehetek biztos benne, hogy nekem megfelelően készítették az ételt.

A minisztérium nemrég iktatott be egy új törvényt mely szerint akár halálbüntetéssel is sújtható, aki lejárt szavatosságú terméket / termékből készült ételt ad el.

Sok élelmiszerbolt és étterem nem felel(t) meg az általános higiéniás követelményeknek. Több hentest is ismerek, ahol nincsen hűtőpult, csak a boltocska légkondicionált.

De több külföldi élelmiszer láncnak is vannak üzleteik Dohában, akik a világ minden tájáról kínálnak termékeket. Helyi feldolgozású gyakorlatilag nincsen. 2013-ban 3,98 millió tonna élelmiszert exportáltak az országba. Magyar Hajdú sajt, és magyar méz is kapható.

A kasszánál pakoló fiúk teszik az árut a szatyorba – sokkal többe, mint amennyibe mi magunk tennénk – majd ha kívánjuk, akkor kitolják a bevásárlókocsit az autónkhoz, igény szerint be is pakolnak. Minden sarkon van egy Juice-bár, ahol frissen facsart leveleket lehet venni.

Munka

A foci-vb miatt rengeteg építkezés zajlik Dohában és körülötte. A fizikai munkát az ázsiai munkások végzik, akik 2 év után mehetnek haza kb. 40 nap szabadságra. Változó, hogy ezután visszajönnek-e.

Az itteni keresetükből jó esetben a népesebb családjuk számára tudnak otthon jólétet biztosítani. Helyzetükkel és kizsákmányolásukkal többek között a FIFA és az Amnesty International foglalkozik, az Indexen is volt pár cikk. Várostól gyakran 1-2 órára lévő rettenetesen rossz körülményű táborokban élnek, a fizetésüket nem mindig kapják meg időben, útlevelüket elveszik. Ajánlom ezt a 6 perces kisfilmet:

Otthonhoz képest újdonság volt, hogy minden irodában, építési területen vannak teafiúk / -lányok, akiknek az a dolguk, hogy egész nap ellássák a többieket innivalóval. Vagy megtanulják, hogy ki hogyan szereti a kávét, teát, vagy hiába magyarázod, hogy mit szeretnél, mást kapsz.

A legtöbb helyi, de sok külföldi családnak van bejárónője, dadája, sofőrje, kertésze van, gyakran velük is laknak. A házakban, lakásokban ennek megfelelően van cselédszoba, cselédluk.

A velük való bánásmódon is próbálnak változtatni. Szerencsésebbek azok, akik nyugati családokhoz kerülnek, azt mondják, hogy ott nyugodtabb életük van, kevesebb eséllyel verik vagy kényszerítik őket a család férfitagjai „headache dutyra”.

Városszerte zajlanak építkezések: metróvonalak, utak, stadionok, szállodák stb. épülnek, az itt élő külföldiek nagy része az építőiparban dolgozik, ahogy én is. Mérnök vagyok, az egyik metróvonal építésén dolgozom már két éve.

munka előtti férfiak.JPGMunkakezdésre váró férfiak

Ezen a projekten a döntéshozók többsége nyugati országbeli. A rutinszerű munkákat filippinók, indiaiak, sri lankaiak végzik, de kivételek, ahogy mindenütt, nálunk is vannak. A fizetések alakulása is nemzetiségtől és beosztástól függ. A legalacsonyabb és a legmagasabb fizetés között 40-50-szeres különbség van.

Öltözködési szabályok

Az öltözködési szabályok sokkal enyhébbek, mint pl. Szaúd-Arábiában, de szigorúbbak, mint otthon. A muszlim nők többsége abaját visel – nagyon egyszerűen megfogalmazva: fekete vékony kabát, fekete kendővel elfedett haj és arc. Kisebbségben vannak azok, akik csak a hajukat takarják.

Az arab férfiak fehér „ingruhát”, thobát viselnek. A nők térdének és vállainak elfedése erősen ajánlott, de mostanában egyre többet látok trikós, miniszoknyás lányokat. Időről időre indul kampány a szolid, muszlim kultúrát tiszteletben tartó viselkedés betartása érdekében.

Megtörténhet, hogy egy parkból vagy plázából kivezetik azt, akinek a ruházata nem megfelelő. A szórakozóhelyeken azonban teljesen elfogadott, hogy a nők, talán még az otthonitól is többet mutató ruhát viselnek.

furdoruhás muszlim nő.JPGFürdőruhás muszlim nő

A hivatalos strandokon a férfiaknak shortot, a nőknek shortot és pólót vagy burkinit kell viselni, de a lakóházakhoz tartozó (szinte mindenütt van) medencéknél és a szállodák strandjain ugyanúgy lehetünk, mint otthon.

Jobban bíznak egymásban

Egyes felmérések szerint az egyik legbiztonságosabb országok közé tartozik a fent már említett szponzorrendszer szigorúsága miatt, mások azt mondják, hogy itt is vannak bűntények, csak nem kerülnek nyilvánosságra. Sajtószabadság itt még nincs.

Én biztonságban érzem magam. Ha nem zárom be az ajtót, nem rabolnak ki, autólopásokról sem tudunk (mihez is lehetne kezdeni egy ellopott autóval egy apró félszigeten), viszont gyakori, hogy járó motorral hagyják az autót, míg elintéznek valamit, hogy ne melegedjen fel a kocsi.

Szerintem az emberek jobban bíznak egymásban és ezt szeretem. Számla nélkül is ki tudok cserélni bármit, garancia papír nélkül is vállalnak javítást, a boltban sosem kell szorongatnom a táskámat, tudom, hogy ha a bevásárlókocsiban hagyom, akkor az ott is marad.

sivatag.JPG

A KRESZ, ami egy vicc

Érkezésem másnapja óta vezetek, de vannak, akik túl veszélyesnek ítélik meg. Ezt mindenki döntse el maga, szerintem szabálykövetőbbek itt, mint Kairóban, de rosszabb a helyzet, mint otthon.

Tömegközlekedési hálózat nincsen, ezt tervezik fejleszteni a vb-ig. Akinek nincsen autója, az a munkáltatója által biztosított kisbusszal közlekedik a munkahelye és a lakhelye között vagy sofőrje van.

Taxit fogni nem túl könnyű, a magántaxisok elérhetőbbek, de drágábbak. Szinte természetes, hogy az úticél megközelítését tudnunk kell, különben az angolul alig tudó vezető nem biztos, hogy az akár ismertebb úticélt is megtalálja.

Legkedveltebb autótípusok a terepjárók: Land Cruiser, Pajero, Armada, Prado, Hummer. Gyakoriak a drága élményautók is. A nagy fogyasztás nem probléma, a benzin ára 60 forint körül van. Nagyobb autó nagyobb biztonságot is jelent.

Dohát a három sávos körforgalmú kereszteződések jellemezték, de elkezdődött ezek jelzőlámpás csomóponttá való átalakítása. Az utak szélesek és zsúfoltak. Az agresszív sofőrökön túl az is gondot okoz, hogy sokan nem is ismerik a közlekedési szabályokat.

Az itteni autós iskolában nem említik, hogy érdemes indexelni, lámpát kapcsolni, elsőbbséget adni. A KRESZ-könyvük nevetséges. De a sofőrök többségét kitevő ázsiaiak sincsenek tisztába a szabályokkal, bámulnak maguk elé és mennek.

Nem túl gyakori, hogy esik az eső, de olyankor a forgalom lelassul. A legrosszabb mégis akkor, amikor köd van, olyankor még ha a látási viszonyok engednék is, akkor sem haladnak az autók. A ködlámpát hírből sem ismerik, bevett szokás vészvillogóval 15-20 km/h-s sebességgel haladni köd esetén.

Lakhatás

Az itteni társadalmi hierarchia alján lévő emberek táborokban laknak, a leggazdagabbak valóban óriási palotában élnek. A két véglet között mindenki az anyagi helyzetének megfelelő megoldást választja, ami mindenképpen sokkal-sokkal drágább lesz, mint otthon.

A Közel-Keleten itt a legdrágábbak a lakhatási költségek, az albérletek évi 6-7%-kal drágulnak átlagosan. A választék széles: ágybérlet, szoba megosztás, saját szoba, lakásbérlés, házbérlés.

A belvárosi rész keletiesebb jellegű, munkaszüneti napokon több száz itt dolgozó keleti lepi el tereket, parkokat és tölti a napot a szabadban a szűk otthonuk helyett.

belvárosi látkép.JPGBelvárosi látkép

A gyerekes családok szívesen választják a compoundokat, azaz az olyan telepeket, ahol több ház van egy kerítésen belül, biztonsági szolgálattal, közös játszótérrel, társasági helyiséggel, tornateremmel, esetleg kisbolttal, saját vagy közös medencével. Sok nyugati lakik az üzleti városrész felhőkarcolóiban vagy a két mesterséges szigetre épült toronyházakban.

Dűnecsúszda és tevefutam

A mindennapok nagyrészt munkával telnek, de van lehetőség szórakozásra is, még ha kevesebb is, mint máshol. Az adódó programokat én legalábbis sokkal jobban értékelem, mint otthon.

Szerintem a legjobb dolog kimenni a városból. Szerencsére az ország tengerpartja és sivatagja nagyjából érintetlen, tehát ha megfelelő az autónk, akkor bárhova mehetünk.

Hétvégére, akár éjszakára is el szoktunk menni a sivatagba. Választunk egy jó helyet a tengerparton, fürdünk, pihenünk, grillezünk, sörözünk. Sütöttünk már szalonnát is. Barátaink a snowboardjukkal szoktak csúszkálni a dűnék tetejéről a vízbe. Élvezetes dolog az is, amikor az autóval megyünk fel és le a dűnéken. Nehéz ezt leírni, de tényleg jó.

autózás a dűnéken.JPGAutózás a dűnéken

Sokféle vízisportot is lehet űzni, amikor az időjárás engedi. Vitorlázás, hajókázás, parasailing, padleboat, jetski is van itt. Az országot keresztbe és hosszába is be lehet járni pár óra alatt.

vizisportoló arab kisfiúk.JPG

Az autópályán 120 km/h a megengedett maximális sebesség, betartásukra trafipaxokkal ügyelnek. A bírságok elég magasak, piroson való áthajtásért, sebesség túllépésért 30.000 forintnyi a büntetés.

Az északi rész legnagyobb látványossága Al Zubara erőd, ami az UNESCO Világöröksége része tavaly óta. Biztosan okkal került fel a listára, én csak egy pöttömnyi építményt látok benne, amit maximum 10 perc alatt körbe lehet járni.

Nyugaton található egy városka, ahová csak az olajkitermelésben dolgozók mehetnek be, magas fal veszi őket körbe. Az utak az olajmezőkön át mennek, de Bahreinnel ellentétben itt nem engedtek minket közel a kutakhoz, az úton tilos megállni és fényképezni is.

A hűvösebb hónapokban hétvégenként vannak tevefutamok. Az iszlámban a fogadás nem megengedett, de én így is élvezem. Ma már csak robotzsokék hajtják a tevéket, ezért a pálya mellett mennek autóval az irányítók, majd mögöttük autózunk mi, a nézők.

Teveverseny előkészülete.JPGTeveverseny előkészülete

Ahol feláldozták Malackát

Katar törekszik a világ kulturális életében betöltött szerepének a növelésére. Az uralkodó emír nővére befolyásos személy a nemzetközi kulturális életben is (a 100 legbefolyásosabb ember között van).

A város kulturális központja a Katara nevű városrész. Több kiállítóteremnek, műhelynek, hangversenyteremnek, operának, amfiteátrumnak és különböző nemzetek ételeit kínáló jó éttermeknek ad otthont a tenger part.

A Katari filharmonikusok közt sok magyar zenész van, hangversenyeik mindig nagyon jók szoktak lenni. Igazi színtársulat sajnos nincsen. A mozifilmekből az iszlámmal össze nem egyeztethető elemeket kivágják, viszont a művészfilmek kedvelői el vannak kényeztetve, ugyanis a Dohai Filmintézet havonta 2-3 újdonsággal is jelentkezik.

Az otthonihoz képest sokkal kevesebb könyv és könyvesbolt van itt. Korábban azt hittem, hogy nincsen rá igény, de később olvastam, hogy a könyvet engedélyeztetni kell forgalmazás előtt, hogy nem tartalmaz-e a muszlimokat bántó tartalmat. Így lett a cenzúra áldozata A. A. Milne Micimackója is szegény Malacka miatt és hasonlóan járt a Vaddisznó is, akinek a jelenetét kihagyták az Oroszlánkirályból.

Kereszténység

Keresztet sehol sem szabad kitenni vagy viselni. Az irodába felállított, előre engedélyezett karácsonyfa is kisebb vitát kavart nálunk tavaly. Ennek ellenére állami támogatással a város szélén épült egy hatalmas keresztény centrum, evangélikus, katolikus, ortodox templomokkal.

A vasárnapi istentiszteletet pénteken tartják, hogy illeszkedjenek az időbeosztásunkhoz és nem csak angolul, hanem tamilul, franciául, malájul, arabul, spanyolul, urdu és más kisebb nyelveken is.

Pár érdekesség

• Gyerekülést / biztonsági övet nem használnak, babák ülnek első ülésen szülők ölében, akár a vezetőjében is
• Rádióban a hírek első mondata: Sheikh Tamim bin Hamad Al Thani (az emír) ezt és ezt csinálta ma: levelet írt / kapott, telefonált, utazott stb.
• Az emír és az édesapja, a 2013-ban lemondott emír fényképe a legtöbb épületben látható. Tisztelik és szeretik őket.
• A McDonald’s vállal házhozszállítást
• Nincsenek óriásplakátok
• Nő és férfi elméletileg csak házastársi viszonyok között élhet egy fedél alatt

A kommentelési szabályokról itt olvashatsz.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Katar

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr826220802

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2014.05.28. 23:30:59

@mommmmo: 'ugy tunik mintha kisse meguntad volna ott a banant'

En meg messze nem, es ha a szaudiak nem unnak meg bennunket, par evig meg mindenkeppen itt tervezunk maradni. En osszessegeben szeretek itt lenni, bar persze vannak helyek ahol szivesebben lennek. Ez nem jelenti azt hogy mindent rozsaszin kodben latok.

2014.05.28. 23:34:11

@mommmmo: Hat a hinduknal nagyon-nagyon ritkan fordul elo elso unokatestverek kozotti hazassag, illetve torzsek sincsenek, tehat messze nem annyira belterjesek mint a muszlimok.

2014.05.28. 23:37:54

@Mr Long: Az osszes allamban a tersegben van egy nacionalizacio program amivel gyakorlatilag a kulfoldiektol probalnak megszabadulni es a helyieket rabirni / kikepezni arra hogy atvegyek a helyuket, csak hat ez tenyleg nem egyszeru. Egyelore megmaradnak azon a szinten hogy a helyi sajtoban rendszeresen anti-immigrans cikkek jelennek meg, amik megszegyenitenek a legelvadultabb UKIP-propagandat.

mommmmo 2014.05.28. 23:38:07

@Mirjam2: en azt hallottam, hogy a UK-ben nagy kampany ment az unokatestver hazassagok ellen, mert az ott elo indiaiak koreben tobbszoros a genetikai betegsegek aranya. Szoval ott is lehet ennek hagyomanya boven, bar nyilvan a muszlim indiaiak kozott a leggyakoribb.

2014.05.28. 23:44:53

@Muscari: Huha, most 'bedtime' van ez meg egy hosszu tema, de maradjunk annyiban hogy pl. Szaudiban van a politikai elit = uralkodoi csalad, meg egy toluk teljesen fuggetlen vallasi iranyito csoport. Az uralkodoi csalad nem engedheti meg maganak hogy magara haragitsa a vallasi elitet, ezert kenytelenek a nyilvanossag elott elfogadni a velemenyuket, mikozben a hatuk mogott valoszinu teljesen hulyenek nezik oket, ezert is nem tartjak be a maganeletben az altaluk hozott szabalyokat. A politikai elit egy kozmopolita, reszben kulfoldon nevelkedett, vilagias csoport, veluk szemben a vallasi elit egy altalaban csak helyi oktatasban reszesult, kulfoldon sosem jart, teljesen izolalt reteg akik folyton olyan otletekkel allnak elo amik a kulvilag szamara rohejesek, de sajnos a helyi emberek szamara kevesbe vicces mikor ezek alapjan hoznak torvenyeket amiket aztan be kell tartani.

Papagály (törölt) 2014.05.28. 23:45:03

@mommmmo:
"Es akkor itt szovegelnek az emberek, hogy "Europa hanyatlik"??? Rohely. Latniuk kellene a kozel keleti bagazst:) "

nem látom be, mennyiben zárja ki az európai hanyatlást bármely történés a közel-keleten.
nem hiszem, hogy bárki úgy értené, hogy a közel-kelethez képest hanyatlik európa.
európa gazdasági ereje és hatalma azonban kétségkívül folyamatosan zsugorodik már egy jó ideje. világban betöltött szerepe - bár még mindig jelentős - egyre kisebb.

2014.05.28. 23:45:39

@mommmmo: En ugy tudom hogy az ott elo pakisztaniak koreben.

mommmmo 2014.05.28. 23:46:08

@Papagály: mondjuk az nem.. azert nehogy azt hidd, hogy ott MINDEN NO elete egy mero szenvedes a szemet ferje mellett, akivel utaljak egymast.. ez a kolleganom pl azzal toltotte a munkaidejet, tobbek kozott, hogy szerelmes leveket irogatott a ferjenek, az viszont, es olyan is volt, hogy osszevesztek, a ferje lelepett a melobol a nap kozepen, odaszaguldott a luxuskocsijaval es az ebedszunetben kibekultek...
Na ilyen is csak az ottani kornyezetben fordulhat elo. Amikor meg gyerekuk szuletett a ferje beallitott hozzank egy kisteherautonyi bonbonnal, hogy unnepeljunk. Aranyosak voltak nagyon, bar teny a kolleganom a kecskere kisse feltekeny volt.

mommmmo 2014.05.28. 23:54:01

@Mirjam2: az UAE-ben is porog az emiratizacios program, de antiimigrans cikkeket nem olvastam soha. Igazabol ok nagyon buszkek a toleranciajukra. Rettento csokott egy hely lehet Szaudi, dehat ez nem meglepetes. De tenyleg ne vonj le altalanos kovetkezteteseket a tersegre vonatkozoan, mert bar bizonyos dolgokban nagy a hasonlosag, mas dolgokban eg es fold szerintem.

2014.05.28. 23:56:04

@mommmmo: A munkam soran rengeteg helyi novel talalkozom akiknek jo resze fiatal es nemreg ment ferjhez, illetve kisebb reszuk idosebb es mar regen ferjnel van. Nagyon sokan imadjak a ferjuket, romantikus kapcsolat stb. Az a gond az egesszel hogy azok akiknek nem igy jott ossze, sokszor semmit nem tudnak csinalni, a pasinak szinte totalis kontrollja van a no felett es a gyerekek felett is.

mommmmo 2014.05.28. 23:59:25

@Papagály: egyreszt ezt viccbol irtam, masreszt mindig halljuk, hogy hanyatlik Europa, de arrol meg nem hallottunk sokat, hogy megis kihez kepest.
Ha jobban belenezunk, tulajdonkeppen mindenki hanyatlik, egyreszt mert volt egy gazdasagi valsag, masreszt meg mert az emberek szeretnek karogni.

2014.05.29. 00:01:07

@mommmmo: Elhiszem, de oszinten szolva Dubai sem tunt nekem a foldi Paradicsomnak mikor ott voltam; szerintem en nem ereznem magam jobban ott, sot, valahogy zavar az az egesz mesterseges Disneyland-feeling. Akkor mar inkabb Szaudi, nekem oszintebbnek tunik ez az orszag, pl. semmi mu-tolerancia, mindenki tudja hogy utaljak a kulfoldieket es kesz.

mommmmo 2014.05.29. 00:08:58

@Mirjam2: tudom, ez a baj, hogy nincs kiut.

Tudod neha probalom modellezni fejben az ottani helyzetet; ferfiaktol teljesen elzart kiscsajt bedugnak xyz agyaba. Ez kabe olyan szerintem, mintha a Kek laguna cimu filmben a csaj xyz-vel kerult volna egyedul egy szigetre, mas ferfi meg a kozelben sincs, hat persze, az emberbe bele van programozva a szerelem kepessege, es ha csak xyz a megkozelitheto him, akkor az ember lanya abba lesz szerelmes.

Szerintem ez a titka annak, hogy meglepoen sok rendezett hazassag nagyon jol sul el. Es azert tartjak a nemeket annyira elszeparalva egymastol, mert ez a model tenyleg csak ezzel a feltetellel mukodhet. Ha viszont a kek laguna cimu filmben egy pszichopata barommal kerul egy szigetre az ember, akkor tenyleg konyec, max csak beleugorhat az ember egy jo magas sziklarol a tengerbe.

mommmmo 2014.05.29. 00:14:42

@Mirjam2: muhulyeseg van Dubai-ban, de a tolerancia az nem az szerintem. Es nem is utaljak a kulfoldieket. A mu dolog az, hogy be akarjak mutatni, ok "valakik" pedig senkik, par beduin csalad kabe 0 kulturaval, es egy olajtengerrel a labuk alatt. Ez volt a mudolog, en ugy ereztem. De rosszindulatot nem tapasztaltam a reszukrol, sem gyulolkodest.

M. Péter 2014.05.29. 00:56:55

@Mirjam2: Igen, még pontosabban Pakisztán bizonyos részeiből származók körében.

GERI87 2014.05.29. 01:24:33

@Mirjam2:

Magyarán roppant kétszínűek!
Mivel hatalmuk kb korlátlan és többnyire önként állítanak fel "koronatanácsot" "parlamentet" így megtehetnék hogy reformokat vezetnek be vallási téren is és szekularizálnak valamennyire (pl Törökország), de nem teszik.
Ennyit a nyugaton élésről, meg tanulásról...lásd: Észak-Korea: a hatalom felülír sok mindent!
"szemétdombnak szemétdomb, de az én szemétdombom"

A nép meg sokszor nyugati helytartóknak tartja őket (Irak, Irán..) és elüldözi...

GERI87 2014.05.29. 01:24:33

@diggerdriver:

"Most azokat az eget verő ostobaságokat nem is említeném hogy feltalálták már a vízzel-levegővel-bélgázzal-szájszaggal működő motorokat de az olajlobbi felvásárolta illetve betonba ágyazta a feltalálókat."

Ez azért hülyeség, valóban van hogy megvesznek találmányokat amiből nem lesz semmi, mert nem lesz belőle piacképes termék, vagy nincs rá igény, vagy várnak amíg lejár a szabadalmi jog...
De olajlobbi a járműgyártásban pont nincs. Nincs közös érdek.

"A döntéshozók férfiak. A férfi a farka után megy, nem IQ alapján választ párt hanem mellméret alapján."

Francokat!
Nézd meg pl a Habsburgokat: tudatosan felépített családi dinasztia, birodalom.....ja és nem épp a tökéletes gének mintapéldányai!
Az számított hogy a feleség jó családból legyen.
A testi örömöket meg cselédek, szolgák, társalkodóhölgyek, szeretők, grófnék, özvegyek sora elégítette ki.
ezt a férfiaknak, pláne az uralkodóknak, elnézték.
A legkisebb gond volt hogy az ara kövér, csúnya...vele csak gyermekáldás (családi, politikai okból) kellett ágyba bújni...és élvezni sem kellett.

.

GERI87 2014.05.29. 01:24:33

@mommmmo:

Azért ne feledjük hogy Szaudiban 1962-ig volt rabszolgaság!
Van még benne gyakorlatuk.

(Szaudi királyi Jet-tel szállítanak be láncra vert afrikai (néger) rabszolgákat, a 60-as évek elején...)

De a többi államban az arab félszigeten is csak az 50-es 60-as, 70-es években törölték el, de pl Mauritániában meg '81-ben.

Ugyandehogy (törölt) 2014.05.29. 05:58:52

@mommmmo: hat gondolom,nem veletlen,hogy a felresikerultek,akikrol a media ir, gyakran indiaiak.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.05.29. 07:07:44

@GERI87:
Nem mondtam hogy van olajlobbi az autóiparban.
Azt mondtam hogy a köztudatban élnek ezek a hülyeségek.

Ja.
Mint a napjaink történèsei mutatják a tudatos tenyésztés eredményeként a Habsburg család a világ legokosabb legtehetségesebb legbefolyásosabb dinasztiája.
Ja hogy ez nem így van.
Akkor pont alátámasztja az elméletem.
Amúgymeg nem IQ szerint tenyèsztették öket hanem származás szerint ami agykapacitásban semmiben bem külön bözik a mellméret szerinti választástól.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.05.29. 07:08:53

@mommmmo:
Amúgy neked meg teljesen igazad van mindenben.

Sesamelmo (Q) 2014.05.29. 07:20:57

@mommmmo:
Homoszexualitásról szándékosan nem írtam, nem akartam elterelni a témát. Elvileg az nagy bűn, tiltott. Én a pasimmal nem sétálhaotk kézenfogva, mert bűnüs kapcsolat a mienk házasság nélkül. De az teljesen elfogadott, hogy a munkások kézenfogva mennek, ölelgetik egymást. Emlékszem, hogy az első kép mikor leszállt a repcsi az volt, hogy a kifutón két kis munkás fiúcska fogja egymás kezét és úgy ácsorognak a gép mellett.
2 évente mehetnek haza, munkástáborokban élnek, 3-4 - jó esetben- egy szobában, nőt ki tudja mikor láttak utoljára, de itt biztosan nem. Mi marad nekik? egymás szeretgetése....
Szerintem nálunk is dolgozik egy férfiakat szerető pasi, vagy legalábbis roppant feminim.

Sesamelmo (Q) 2014.05.29. 07:29:25

@Babette (eper vagyok a jogobellában):
es mit csinalsz pontosan,mi a feladatod?
hogyan fogadjak a noi dolgozokat?
td milyen rzhaban jarsz?
egyedul elsz?

Ez volt a kérdés? Erre írtam, hogy írok még egy posztot ezekről (is).
Nem élünk egy lakásban a pasimmal, csak a kutyával.
Rendes ruhában járok, ma ujjatlan ingben pl. de van rajtam egy sál. Hosszu ruhám korábban sosem volt, na most vannak. Ahol én lakom, az egy liberálisabb expat negyed (az első kép), shortban sétálok a kutyával és trikóban, a házunk medencéjét bikiniben látogatom.
osztrák cégnek dolgozom, de helyi és szaudi partnerekkel, van egy két okos indiai aki lenézi a nőket, pláne, ha az nem titkárnő. kb 4en vagyunk mérnök nők, de semmi gondom nincsen.
szerződéseket gyártok most éppen, azt már írtam, hogy otton kijáértam munkaterületre stb., de itt nem akarok semmi hasonlót csinálni.

maxval a gondolkodó birca · http://maxval.co.nr 2014.05.29. 07:39:52

@Sesamelmo:

A kézenfogás nem minden kultúrában jelent homoszexet.

Sesamelmo (Q) 2014.05.29. 08:07:29

@maxval a gondolkodó birca: ez nem csak kézenfogás. Kézenfogás, összebújás, ölelgetés. Együtt alvás.
De ahogy a homoszexualitás ilyen formáját nem üldözik, ugyanúgy a küfüldiek házasságon kivuli együttélése felett is szemethunynak. AMig esetleg egy szomszedod fel nem jelent, de nem hallottam még ilyenről. A baj akkor kezdődik, ha egy hajadon nő itt esik teherbe.

Ugyandehogy (törölt) 2014.05.29. 08:10:43

@Sesamelmo: oké, köszönöm:)

és volt még az első:
hogyan kerul ilyen helyre az ember ?

hozzáteszem: az ember lánya:)

2014.05.29. 08:26:55

@maxval a gondolkodó birca: ervet ugyan nem mondtal, ugyhogy back at ya. Tevedsz.

tableno 2014.05.29. 08:36:34

@charlieharper: maxval szerint az érvelés a buzilobbi ármánya. A hetero keresztény embernek elég kijelentenie, hogy neki van igaza.

maxval a gondolkodó birca · http://maxval.co.nr 2014.05.29. 08:44:35

@charlieharper:

"nem voltak tomeges gyilkossagra alkalmas fegyvereik, eszkozeik az inkvizitoroknak. Valoszinuleg hasznaltak volna, ha lett volna."

Az inkvizíció célja nem népirtás volt, hanem a hitvédelem. A hit elleni cselekedeteket térképezték fel. Ezt pedig csakis egyénieg lehet megítélni. Azaz szükségtelen bármilyen tömegpusztító fegyver.

Még a korai inkvizíció idején, a katharok elleni keresztes háborúban is az elfogottakat egyénileg kérdezték ki, nem öltek meg senkit tömegesen. S aki bánta bűneit, azt elengedték.

"nem volt infrastruktura konnyen osszegyujteni az eretnekeket"

De volt. Egész Nyugat- és Közép-Európában az inkvizíció komoly hatalommal rendelkezett. Azt állítani nem volt infrastruktúra kb. olyan mimt azt mondani jelenleg az FBI-nak nincs a USA-ban kellő infrastruktúrája feladata ellátására.

"elsosorban zdidokat celiztak"

Ez pedig a legkevésbé igaz. Az inkvizíció eleve nem foglalkozott más vallásúakkal. A spanyol ikvizíció pl. kizárólag keresztény vallású zsidókat figyelt (hátha nem őszintén lettek keresztények), de zsidó vallásúakat nem tettek sosem eljárás alá. Semmi értelme nem lett volna. A zsidókat vagy megtűrték vagy elüldözték, de nem voltak az inkvizíciós vizsgálatok alanyai.

Sesamelmo (Q) 2014.05.29. 08:55:05

@Babette (eper vagyok a jogobellában):
otthon a metrónál dolgoztam és egy másik cégnél az alagutas igazgató a munka után céget váltott. 3 project volt kilátásban: vagy isztambulban, vagy sztpétervárott vagy itt. kérdezte jövök-e. MOndtam nem, Dohában nem. Aztán de. Így jöttünk ide többen is.

Ugyandehogy (törölt) 2014.05.29. 08:56:20

@Sesamelmo: és nem aggódtál amiatt, hogy nőként lesz probléma, vagy sem?

2014.05.29. 09:08:51

@mommmmo: Szerintem is kb. igy van, bar nem lattam a Kek Lagunat :). Az elrendezett hazassaggal alapjaban semmi problema, legalabb olyan jol mukodik mint a vonzalom alapjan kialakulo. A problema a tobbi tenyezovel van ami sajnos sokszor a velejaroja az elrendezett hazassagnak: pl. kiszolgaltatottsag, kenyszerites.

2014.05.29. 09:16:50

@Sesamelmo: Nyilvan definicio kerdese, de szerintem nem homoszexualitas az amikor ket azonos nemu ember kenyszerbol szexel egymassal mert a masik nem elerhetetlen. Arrol nem is beszelve hogy sok esetben nem 'szexrol', hanem eroszakrol van szo, fiatal fiukat eroszakolnak meg idosebb ferfiak. Ez inkabb egy kenyszer-helyzet minden resztvevo szamara, teljesen mas mint amikor egy nem szegregalt tarsadalomban szabadon ugy dont ket, azonos nemu ember, hogy egymast valasztjak - akar alkalmi szexre, akar parkapcsolatra.

Sesamelmo (Q) 2014.05.29. 09:22:08

@Babette (eper vagyok a jogobellában):
Az volt az első mondatom, hogy Dohában nőként nem. Aztán megkérdezte a főnököm -hivjuk igy az egyszeruseg kedvéért, pedig soha nem volt a főnököm tulajdonképpen-, hogy vajon hívna-e, ha nem volna benne biztos, hogy nem lesz itt nekem rossz. Itt van a felesége és a lánya is. Bíztam, bizok benne. Jobban aggódtam amiatt, hogy mit fogok enni, mert semmit sem találtam neten a gluténmentes lehetőségekről, de reméltem, hogy ha más nem is, akkor zöldség és gyümölcs lesz.

2014.05.29. 09:23:40

@mommmmo: Szerencsed van ha nem tapasztaltal rosszindulatot; ha barmikor hianyerzeted tamad, ugorj at hozzank, rogton a repuloteren az arcodba fogod kapni az egeszet! :) Komolyan, bar nyilvan vannak egyeni kivetelek mint mindig, alapvetoen errefele a helyiek melyen meg vannak rola gyozodve hogy ok felsobbrenduek mindenki mashoz kepest (a tobbi arabhoz kepest is).

2014.05.29. 09:32:03

@charlieharper: @maxval a gondolkodó birca: Max, ha nem hiszel Charlie-nak a zsidok uldozesevel kapcsolatban, tedd mar be Google-be azt a szot hogy 'conversos'. Ez most fuggetlenul attol, hogy mennyire etikus valakit 'csak' azert maglyan megegetni mert nem ert egyet veled egy vallasi kerdesben.

2014.05.29. 09:41:55

@maxval a gondolkodó birca: Nem azt irtad, hogy nem uldozott az inkvizicio zsidokat? Vagy attol kezdve hogy kenyszeritettek valakit hogy felvegye a katolicizmust, mar nem zsido, es oke uldozni? Szerinted ezeket az embereket nem zsidokent uldoztek, hanem katolikuskent, igy viszont mar minden rendben? Azt nem gondolod hogy reszben pont azert kezdtek, vagy folytattak, az egesz inkviziciot hogy a gyanus zsido-katolikus elemeket kiszurjek?

Mr Long 2014.05.29. 09:49:13

@maxval a gondolkodó birca: Es ebben mi a bun? OK, azzal tisztaban vagyok, hogy a kor torvenyei ellen ment, de amugy?

Mr Long 2014.05.29. 09:50:40

@Mirjam2: Nekem ezzel csak az a bajom, hogy ezek tenyleg ennyire hulyek? Ok viszik oda a kulfoldieket, akkor miert nem teszik ki oket? Gondolom a hatterben az van, hogy nagyon jol tudjak a kulfoldiek nelkul osszemlana a helyzet es csak populistak.

maxval a gondolkodó birca · http://maxval.co.nr 2014.05.29. 09:51:41

@Mr Long:

Akkoriban ez súlyos bűncselekménynek számított.

2014.05.29. 09:52:27

@maxval a gondolkodó birca: ertem. Szerinted az inkvizicio alatt rendelkezesre allt mar az infrastruktura, hogy tomegeket nyilvantartsanak (!), felkutassanak, elvigyenek es kinozzanak, mint ahogy azt a szovjet/nemet kinzasokhoz/kivegzesekhez hasonlitottad

Szerintem meg a technikai fejletseg tette reszben olyan hatekonnya a nemetek, amilyen hatekony volt. Az inkvizicio infrastrukturajaval ez elerhetetlen lett volna.

A zsidok es muszlimok voltak az egyik fo celpont. Gyakorlatilag beterni majdhogy kotelezo volt, kulonben nem tudtak volna ervenyesulni

maxval a gondolkodó birca · http://maxval.co.nr 2014.05.29. 09:58:09

@Mirjam2:

Tömeges átkeresztelkedés egyetlen országban volt, Spanyolországban. Ott viszont a zsidóknál nagyobb arányban érintette a muszlimokat.

Igen, ez tény, hogy az inkvizíció közelről figyelte az összes kereszténnyé lett zsidót és muszlimot, mert gyanította, csak gazdasági érdekből lettek keresztények. Hozzáteszem: az inkvizíció főnöke maga is egy kereszténnyé vált zsidó származék volt, szóval ebben volt egyfajta személyes mánia is a részéről.

Viszont ettől még nem igaz Charlie állítása. Az inkvizíció által kivégzettek között NEM volt jelentős a zsidó nemzetiségűek, származásúak száma. Miért nem? Mert az inkvizíció célja nem a zsidók üldözése volt, hanem a boszorkányok, eretnekek üldözése, s e 2 csoport egyike sem köthethő a zsidókhoz.

Ami zsidóüldözés volt Európában, az jellemzően nem az inkvizícióhoz köthető. Igen, voltak pogromok és sok más minden, de nem köthetők ezek az inkvizícióhoz.

maxval a gondolkodó birca · http://maxval.co.nr 2014.05.29. 09:59:00

@charlieharper:

"A zsidok es muszlimok voltak az egyik fo celpont. Gyakorlatilag beterni majdhogy kotelezo volt, kulonben nem tudtak volna ervenyesulni"

Spanyolországban és Portugáliában, de szinte sehol máshol Európában.

maxval a gondolkodó birca · http://maxval.co.nr 2014.05.29. 10:00:38

@charlieharper:

A korban a katolikus egyház vezette pl. a közjegyzőségeket, ő foglalkozott anyakönyvekkel, szóval messze az inkvizíció rendelkezett a legjobb háttérrel.

A spanyol inkvizíció adattárai pl. szinte teljes egészében megmaradtak.

Sesamelmo (Q) 2014.05.29. 10:00:40

@Mirjam2: itt is ez van. ők abszolut felsobbrendűek. (bár nélkülünk nem tudom, hogy hol lenne az országuk)
Igen, homoszexualitásban egyet értünk. Jobb híjan fanyalodnak egymasra, akiket nem eroszakolnak meg, de azt hiszem tobben inkabb kibirnank, mint hogy a sajat nemunkkel szorakoztassuk magunkat.

Mommmmo is errefele él?

M. Péter 2014.05.29. 10:02:51

@maxval a gondolkodó birca: A zsidokat 1492-ben kitiltották Spanyolországból, 1497-ben Portugáliából.

2014.05.29. 10:03:49

@maxval a gondolkodó birca: amennyire nyilvan voltak tartva akkoriban es azonisithato volt. A korhoz kepest volt nekik, de a nemet nyilvantartashoz kepest gyerekcipoben volt.

Az infrastruktura (vonat, utak es tavkozles ), az emberek tomeges begyujtesehez nem allt megrendelkezesre

maxval a gondolkodó birca · http://maxval.co.nr 2014.05.29. 10:05:41

@M. Péter:

Így igaz. Feleség ősei is onnan jöttek...

maxval a gondolkodó birca · http://maxval.co.nr 2014.05.29. 10:12:38

@charlieharper:

Két dolgot keversz.

A németek dolga egyszerű volt a XX. században. Minden zsidót ki akartak irtani. Tudni lehetett ki a zsidó, innentől csak szervezés kérdése volt az egész. Nem hiszem, hogy pont neked kellene ezt magyaráznom különösebben hogyan működött ez pl. Horthy alatt...

Ellenben a középkori inkvizíció eretnekeket, boszorkányokat,stb. akart kiirtani. Márpedig senkinek nincs az arcára írva vagy az anyakönyvébe vezetve, hogy "eretnek" vagy "boszorkány". Azaz nem lehetett egyszerűen odamenni "Boszorkányföldre" és mindenkit máglyára vetni. Ehelyett, ki kellett vizsgálni egész Európában mindenhol egyénileg az összes gyanús alakot, majd kiszűrni ki egyszerű faubolondja, ki normál falusi gyógyító, ki egyszerűen irigy szomszéd által megrágalmazott ártatlan, majd megtalálni ki tényleg bűnös.

Azaz nem az volt a gond, hogy nem voltak meg a nácik műszaki eszközei, hanem az, hogy ez egy EGÉSZEN MÁS dolog.

2014.05.29. 10:14:28

@Mr Long: Egyszeru: a hatalmon levo emberkek tudjak hogy szukseg van a kulfoldiekre, viszont az 'utca embere' utalja a kulfoldieket, ezert a megoldas megtartani oket de kozben fenntartani egy retorikat hogy mindent megtesz a kormany azert hogy megszabaduljunk az idegenektol. Mivel nincs demokracia, ezert ugyis azt csinal az uralkodo csalad amit akar, az a lenyeg hogy az emberek ne hozongjenek.

Tavaly osszel volt egy erdekes idoszak: a kormany minden idok legnagyobb 'idegenellenes' kampanyat vezenyelte le, kb. egy millio kulfoldi munkas volt kenytelen elhagyni az orszagot par honap alatt ha nem tudtak rendezni a jogallasukat, majd a hatarido lejarta utan ellepte a rendorseg az utcakat hogy megprobaljak elkapni azokat akiknek nincsenek megfelelo papirjaik - ami a munkasok jo reszet erinti, igy a legtobben elrejtoztek, nem mentek munkaba.

Ettol kezdve par hetig kaosz volt. Nem vittek el a szemetet a lakoparkunkbol. Nem voltak takaritok, ellepte a szemet a munkahelyemet. Nem volt ivoviz (itt palackozott vizet iszunk, amit nem szallitottak). A diakjaim vagy nem jelentek meg az egyetemen (eltuntek a vendegmunkas soforok akik szallitjak oket), vagy elaludtak az oran, mert a cseled lelepett es nekik kell gondoskodni a sajat gyerekeikrol. Egy csomo iskolaban nem volt tanitas mert eltuntek a tanarok (nalunk voltak akik utcai ruhaban es a taskajukat szorongatva dolgoztak, hogy ha jonnek az ellenorok, ki tudjanak szokni az epuletbol). A boltok legalabb fele nem nyitott ki, es egyebkent sem tudtam eljutni sehova (se gyogyszertar, se semmi) mert eltuntek a taxisoforok. Aztan megjelent egy csomo diadalmas cikk arrol hogy a kormany hatekony intezkedesenek eredmenyekeppen megszabadult az orszag az illegalis munkasoktol, hurra, mostantol kezdve a helyiek lefoglalhatjak az 'oket megilleto helyet' (their rightful place in society). Aztan eltuntek a rendorok, elobujtak a vendegmunkasok, es megint minden mukodik, szuper.

Mr Long 2014.05.29. 10:14:56

@maxval a gondolkodó birca: "ki egyszerűen irigy szomszéd által megrágalmazott ártatlan, majd megtalálni ki tényleg bűnös."
Peldaul zskbavarni es bedobni a toba. Ha tuleli, akkor meg mehet maglyara, mert boszorkany. Szerintem tok logikus...

2014.05.29. 10:20:21

@maxval a gondolkodó birca: Oke, igy mar arnyaltabb a kep, ebben a formaban igazad van.

Sesamelmo (Q) 2014.05.29. 10:21:16

@Mirjam2: Erről az itteni híradás másként számolt be.
Arra volt kihegyezve, hogy mennyi feketemunkás van ott, kaptak fél év (?) haladékot, hogy rendezzék státuszukat -mintha rajtuk mulna - és akinek ezután sem sikerült az bizony mehetett haza, mert csak legális munkaerő dolgozzon.

maxval a gondolkodó birca · http://maxval.co.nr 2014.05.29. 10:23:30

@Mr Long:

Pont ezért jelentett az inkvizíció fejődést, A korábbi akkuzatórikus eljárást (ahol pont pl. a vízbedobás volt az egyik módszer) felváltotta az inkvizitórikus eljárás.

A mai modern jogrend is az inkvizitórikus eljáráson alapszik.

2014.05.29. 10:25:12

@Sesamelmo: Mommmo Dubaiban elt regebben, most nem tudom hol van. Ami a sajat nemmel valo szexet illeti, persze mi inkabb kibirnank mondjuk egy par honapig vagy evig, de nekik mas, mivel sokan az eletuk nagy reszet a masik nemtol teljesen elzarva toltik. Raadasul kamasz korban csak a sajat nemuk veszi korul oket, igy a termeszetesen kialakulo erzelmi / fizikai vagy sok esetben azok fele iranyul akik korulottuk vannak, en legalabbis ezt tapasztalom (tanitok, igy latom a helyi fiatalokat, legalabbis a lanyokat).

Sesamelmo (Q) 2014.05.29. 10:29:26

@Mirjam2: KÖszi
Én most az indiai, pakisztáni, nepáli.... munkásokra gondoltam.
Arról, hogy az arab nők mit csinálnak egymás között keringenek pletykák. valahol sajnálom a helyzetüket és hogy nem tudnak szocializálódni.

2014.05.29. 10:45:02

@maxval a gondolkodó birca: nade Maxval, te hasonlitottad a szamokat (sikerratat) ossze a szovjet/oroszokkal.
Amirol eleve fals kepet adtal, hiszen abszolut szamokrol beszeltel egy sokkal kisebb nepessegu Europaban.
Az infrastruktura hianya miatt eselyuk sem volt olyan tomegeket begyujteni, ming a 20.szazadban.

Gyakorlatilag a spanyoloknal beterni kotelezo volt, amit te is elismersz. Az inkvizitorok a betertekre utaztak. Gyakorlatilag ez a zsido es muzlim uldozoes volt.
Betertel es utana jol megkinoztak, hogy csak a penzert tertel be

2014.05.29. 10:50:05

@Sesamelmo: Persze, a cikkekben tenyleg nagyon jol nezett ki :). Gyakorlatban inkabb az a helyzet hogy eddig is, meg most is sok olyan munkas volt / van aki nem felel meg a szabalyoknak, majdnem minden esetben onhibajukon kivul. Ezt most nem reszleteznem mert gondolom unalmasak egy kivulallo szamara a reszletek, de a lenyeg az hogy a rendszer kenyszeriti az embereket ebbe a helyzetbe. A kormany meg sem probal a rendszeren valtoztatni, ehelyett latszat-intezkedeseket folytatnak es demonizaljak a kulfoldieket. Most a sok 'illegalis' munkas helyett, akik elmentek, jott egy csomo masik akik vagy mar most is 'illegalisak', vagy azok lesznek amint pl. lejarnak a papirjaik es a munkaado nem hosszabitja meg, de nem is engedi oket ki az orszagbol.

2014.05.29. 10:55:17

@Sesamelmo: A vendegmunkasokkal nem beszelgettem ezekrol a kerdesekrol :), en meg a ferjem akarva-akaratlanul a helyi fiataloknal latjuk hogy kb. hogyan alakulnak ezek a dolgok. Igazabol nem is akarok belegondolni, mi tortenik azokban a helyzetekben mikor egy csomo ferfi (vendegmunkasok) ossze van zarva evekig, nok nelkul, es raadasul semmi szorakozasuk sincs, sokszor meg egy nyamvadt TV sem.

Sesamelmo (Q) 2014.05.29. 10:57:32

@Mirjam2: igen, igen.
Mit tanitasz?
Itt azt látom, hogy a nők sokkal szívesebben tanulnak és szorgalmasabbak a férfiaktól. benne van az ujságban mindig, a végzős évfolyam csoportképe, sokkal több a nő, mint a férfi.
Ott teljesen külön vannak a nők és a férfiak? itt egyeteme válogatja.

Mr Long 2014.05.29. 10:57:38

@charlieharper: "Betertel es utana jol megkinoztak, hogy csak a penzert tertel be" Azert gondolom a kereskedok koreben ez nem volt ritka jelenseg.

2014.05.29. 10:59:58

@Sesamelmo: Ja es mellesleg nem mehettek csak ugy 'haza' (voltak koztuk olyanok akik itt szulettek es meg soha nem jartak az utleveluk szerinti 'hazajukban', nem is beszeltek a nyelvet), hanem sokukat eloszor honapokra detention centre-ekbe zartak ahol embertelen korulmenyek kozott tartottak, brutalizaltak oket.

maxval a gondolkodó birca · http://maxval.co.nr 2014.05.29. 11:03:39

@charlieharper:

Igen, a számokat arányosítani kell, ez tény. Azonban nem vethető össze így sem a XX. századdal. Egyszerűen eltörpül a kivégzettek száma ahhoz képest.

2014.05.29. 11:04:06

@Sesamelmo: Itt teljesen kulon vannak a ferfiak es a nok, bar van egy egyetem a fovarosban ahol van egy reszleg ahol egyutt vannak, de ebbol nagyon nagy felhaborodas es konfliktus volt az uralkodo es a vallasi vezetok kozott amikor par eve bevezettek - nem hiszem hogy egyhamar altalanossa valna... Angolt es 'tarsadalomtudomanyt' vagy mi a szoszt probalok tanitani.

Sesamelmo (Q) 2014.05.29. 11:06:13

@Mirjam2: en jobban látom a munkások életét, a munka miatt. Munkatábort csak fényképről láttam, nekem az is sok(k). De a többiek mesélnek.

Bizonyos fizetési szint alatt lehetőséged sincsen rá, hogy a feleségedet/családodat idehozd. Irodai dolgozoknal vagy hasonloknal. A fizikaiaknal ez fel sem merul. erre panaszkodnak páran az irodában.

GERI87 2014.05.29. 11:12:49

@diggerdriver:

"Nem mondtam hogy van olajlobbi az autóiparban.
Azt mondtam hogy a köztudatban élnek ezek a hülyeségek."

igazad van.

-------

A Habsburg család valóban nem tényező már, de vagy 700 évig jelen voltak és 4-500 évig elég nagy befolyásuk volt...saját állammal, ami a család trónfosztásával, elűzésével el is tűnt, annyira nem tartotta össze semmi más, csak a család hatalma (Osztrák Cs.).

Én csak arra reagáltam hogy:

"A férfi a farka után megy, nem IQ alapján választ párt hanem mellméret alapján."

A dinasztiáknál ez nem szempont.

"Ennek következményeként a vér hígul a családok tündökölnek és leáldoznak."

Nem az esetleges genetikai hibák meg "vérhiglás" miatt áldozik le a család hatalma!
Ha nem lett volna az I.Vh a Habsburgok, Hohenzollerek hatalmát kb semmi nem veszélyeztette volna.
És a vesztes háború sem a "rossz gének" miatt következett be.

"A felhalmozott vagyonok ennek megfelelően válnak semmivé.
Nem tehetségből képződtek nem tehetségek gondozzák nincs jövőjük."

Ez talán a mai arab abszolút monarchiákra igaz, a régi nagy több száz évig uralkodó európai családokra meg nem feltétlenül.

"Mint a napjaink történèsei mutatják a tudatos tenyésztés eredményeként a Habsburg család a világ legokosabb legtehetségesebb legbefolyásosabb dinasztiája.
Ja hogy ez nem így van.
Akkor pont alátámasztja az elméletem."

Nem volt tudatos "tenyésztés" , érdekházasságok voltak!
A Habsburg monarchia nem azért bukott meg mert Ferenc Jóska egy genetikailag sérült, tehetségtelen fráter volt, hanem mert annyira megváltoztak a körülmények az elmúlt 100 évben ami oda vezetett hogy csak egy család hatalmára már nem lehetett államot, birodalmat felépíteni és működtetni Európában.

2014.05.29. 11:18:30

@Sesamelmo: Ugyanez van itt is, pl. a buszsoforunk tobb mint husz eve kulon el a felesegetol, ez normalisnak szamit. Neki nagy szerencseje van mert nagyon jo sofor es rendesek vele a fonokok, igy 2 evente hazamehet Pakisztanba, amit altalaban arra hasznal hogy meg egy gyereket osszehozzon es igy legyen kinek hazakuldeni a penzt. Egyszer evekkel ezelott meg vizumot is kapott a felesege meg a gyerekek, de a tulaj arra probalta oket kenyszeriteni hogy ne hagyjak el a badogkontenert amiben laktak. A no egesz nap sirt, teljesen depresszios volt, aztan ugy dontottek hogy inkabb visszamegy a gyerekekkel.

A lakoparkunkhoz egy farm tartozik, ott el egy par munkas akiket gyakorlatilag rabszolgasorban tart a tulaj mar evek ota. Szoktunk veluk beszelgetni, de nem igazan mentunk bele a reszletekbe azzal kapcsolatban hogy a szexet hogy oldjak meg...

Mr Long 2014.05.29. 12:00:47

@Mirjam2: De ez a hazamehetsz ketevente dlog nem az europai ertelembe vett hazassagot mukodteti. Kb szingli emberek, a noknek azert kototseg (massal nem csinalhatjak).

Sesamelmo (Q) 2014.05.29. 12:07:54

@Mr Long: Szerintem ez nekik sem annyira jó. A sofőrök mondják, hogy hiányzik a család, meg egyáltalán minden. Ők itt vannak, pénzt keresnek és csak küldik haza. Milyen élet az, amikor egy 50 éves még azért dolgozik, hogy az unokájának, akit mondjuk 3szor látott jó esetben már életében, legyne mit ennie.
Tudom, ilyen az élet, de akkor is.
Láttad a videót amit betettem a cikkbe? Ha nem, ajánlom.

Mr Long 2014.05.29. 12:38:16

@Sesamelmo: Nem lattam, de mondjuk engem a metro project jobban erdekelne. Arrol nem tudsz irni? :)

Papagály (törölt) 2014.05.29. 12:45:51

@Mirjam2:
"Nyilvan definicio kerdese, de szerintem nem homoszexualitas az amikor ket azonos nemu ember kenyszerbol szexel egymassal mert a masik nem elerhetetlen. "

persze a definíció megegyezés kérdése, de célszerűbbnek látszana megkülönböztetni a homosz. aktust a homosz. személytől.
másként nem tudod ésszerűen röviden kifejezni, mi is a homosz. aktus, csak 3 bekezdésben körülírni.

az általad leírt esetben nyilván nem homosz. személyek homosz. aktusáról van szó.

"Arrol nem is beszelve hogy sok esetben nem 'szexrol', hanem eroszakrol van szo, fiatal fiukat eroszakolnak meg idosebb ferfiak. Ez inkabb egy kenyszer-helyzet minden resztvevo szamara, "

azért ezt a helyzetet az erőszakoló oldaláról kényszerhelyzetnek nevezni épp olyan meredek (szerecsenmosdatás), mint a nőt nem kapó, ezért nőt magának az utcán szerző és megerőszakoló férfit azzal menteni fel, hogy ő is csak kényszerhelyzetben volt, csakúgy mint a nő, akit megerőszakolt.
az ösztönök és a vér lázadását nem célszerű összemosni a máson elkövetett fizikai erőszakkal.

Mr Long 2014.05.29. 12:59:55

MOndjuk ezt a kenyszerszexet nem ertem akkor sem. Ha annyira feszit, megoldhato egyedul is. Most azert nem fanyalodnek ra egy masik ferfira, hogy legyen keret a lyukhoz...

mommmmo 2014.05.29. 13:08:47

Az emirsegiek is tobbnek kepzelik magukat barkinel, ez affele arab szokas. De az esetukben nem jelent gyulolkodest nagyuzemben, mert peldaul ha elolvasod a hivatalos mediat vagy a sejkek nyilatkozatait, ott 5 mondatonkent utalnak a nagy toleranciajukra, tehat ezzel az ertekrenddel azonosulnak az emberek.

Szaudi Arabiaban meg gondolom a sajat szentsegukre buszkek (a tolerancia helyett) elvegre az az iszlam "tiszta" es szent foldje ugyebar. Amit besaroz a sok idegen.

mommmmo 2014.05.29. 13:12:09

@Mr Long: a bortonokben is van kenyszer szex nem? Ez ugyanaz. De a bulin a noimitatorok nem tuntek nagyon depisnek miatta.

Es most komolyan szerintem vannak nepek akik koreben egyszeruen gyakoribb a transznemuseg minden formaja. Gondolok itt konkretan Del Kelet Azsiara. Eskuszom 5 filippino fiu kozul 1 tutira lanyt jatszott a csapatban, valami eszmeletlen sok homoszexualis van kozottuk.

mommmmo 2014.05.29. 13:13:53

@diggerdriver: koszi, bar lehet ironizaltal. Veled is egyet lehet erteni 98%-ban:)

2014.05.29. 13:44:35

@Papagály: Igen, igazad van, marmint az eroszakkal stb. kapcsolatban.

Sesamelmo (Q) 2014.05.29. 13:45:29

@Mr Long: arról nem. Jót vagy semmit elv alapján. :(

Mr Long 2014.05.29. 13:56:26

@Sesamelmo: Sejtettem :( Ezek szerint mindenhol ugyan olyanok a nagy beruhazasok :DDDD

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.05.29. 14:34:44

@mommmmo:
Nem nem. Irónia nélkül jól látod a dolgokat.
Csak nem emeltem ki semmit mert úgy összességében egyetértek minden kommenteddel.

DieNanny CH 2014.05.29. 15:11:21

@Zka:

Madeira?
(Bocs, még csak itt tartok az olvasásban...) :-)

mommmmo 2014.05.29. 16:24:43

@NemZsolt: ez igaz. a megoldas az, hogy kommunikalni kell.

Amugy a kozlekedesi moral tenyleg katasztrofalis, de ha mar egybeutkoztetek, jellemzo, hogy a karambolozo felek egy kezfogassal kezdenek. (ha tudnak mozogni). Lasd en is vegighuztam valakinek a kocsijat a parkoloban kezdo vezetokent, es meg o nyugtatgatott, hogy ne boruljak ki teljesen. Na jo az nem emirati volt szerintem, de mindegy.

mommmmo 2014.05.29. 17:19:48

@NemZsolt: ez igy van, de pl a munkahelyen egy depresszios idegbeteg csajt kiveve, a tobbi mind nagyon kedves ember volt. Igaz az altalanos lokottsegi rata toronymagas kozottuk.

2014.05.29. 17:24:18

@mommmmo: @NemZsolt: UAE-ben is ismert a 'drifting' (mikor ket kereken probalnak menni az autoval 'poenbol')? Nalunk jelenleg meg a szokasosnal is veszelyesebb vezetni, mert a vizsgaikat 'unneplo' iskolas es egyetemista fiuk ezzel szorakoznak... Ja es errol jut eszembe, nalatok is vannak 10-12 eves fiu autovezetok?

mommmmo 2014.05.29. 17:24:22

Amugy amikor azt mondod nem kommunikalnak, akkor szerintem azt vedd szamitasba, hogy altalanos es permanens kultursokkban leledzenek a sajat szulofoldjukon. Nem vicc.

A pszichologusok 90%-a csak a kultursokkal es a kovetkezmenyeivel foglalkozik az Emirsegekben. Es lehet, hogy sokuk azert sem kommunikal, mert gozuk nincs hogyan kell ezekhez a fura feher figurakhoz viszonyulni, foleg, ha valamelyik kisebb varosbol szarmaznak.

M. Péter 2014.05.29. 18:42:12

@GERI87: Arról viszont jókat lehet vitatkozni, hogy II. Károly spanyol király betegessége mennyire járult hozzá Spanyolország hanyatlásához. Valószínűleg impotens is volt, ha lett volna gyereke, akkor nincs spanyol örökösödési háború. Wikipédia szerint apja és anyja nagybácsi és unokahúg voltak, de közelebb volt egymáshoz genetikailag, mint egy átlagos testvérpár.

100 évvel előtte meg Károly (Don Carlos) asztúriai herceg szellemi fogyatékos volt, neki 8 dédszülő helyett csak 4 volt, és a 2 dédnagymamája is testvér volt.

Dragonlady (Bp, Hun) 2014.05.29. 19:30:58

@Mirjam2: a fele kommentet nem látom valamiért, bocs, hogy itt így, láttam feljebb, hogy ősztől online fogsz tanulni, azt nem látom, hogy esetleg kérdezte-e már valaki, hogy mit és hogyan pontosan?

Sesamelmo (Q) 2014.05.29. 21:19:15

@Mirjam2: igen, itt is vannak fiatal autovezetok. Az egyik magyar fiu itt tette le a motoros jogsit es vicceseket meselt az oktatásrol. Tanpalyan a lampat, indexet csak o hasznalta. Az oktato se tartotta fontosnak.
A sivatagban halnak meg nagyon sokan autobalesetben,

GERI87 2014.05.29. 23:05:43

@M. Péter:

Nem vitatkozom, biztos így van, van ilyen is!
De ez még nem cáfolja amit írtam.

A dinasztiák érdekből házasodtak leginkább, nem "mellméret" alapján, a családi viszályok meg valóban okoztak háborúkat és családok bukása, államok, birodalmak bomlását, amint írtam is.

2014.05.29. 23:39:12

@GERI87: Sztem a no szexualitasa csak annyiban volt erdekes, hogy tudjon egeszseges utodot szulni. Allitolag itt jon be az, hogy miert tartjak szepnek es kivanatosnak a ferfiak a gombolyded, melles-csipos-faros noket - mert allitolag az osztonok azt sugjak, ok fognak sikeresen szaporodni, es ez lenne a biologiai kesztetesunk.

GERI87 2014.05.30. 18:14:40

@cougarcat:

Így van, termékenynek kellett lennie és minél előbb szülnie, lehetőleg fiút:)
Abból is sokat, mert csak egy részük érte meg a serdülőkort, onnan már lehetett belőlük potenciális trónörökös...

"a ferfiak a gombolyded, melles-csipos-faros noket - mert allitolag az osztonok azt sugjak, ok fognak sikeresen szaporodni, es ez lenne a biologiai kesztetesunk. "

Állítólag maguk a rasszok is azért jöttel létre mert volt olyan populáció ahol a férfiak a "faros" máshol a "dúskeblű" nőket részesítették előnyben, vagy különféle világosabb-sötétebb bőrszínt. Ez nemi szelekció:

"Charles Darwin angol és Jared Diamond amerikai biológusok szerint az emberi rasszok közötti különbségek a nemi szelekció eredményei. (Ebben az egyébként eldöntetlen kérdésben mások a természetes szelekció és/vagy a genetikai sodródás mellett kardoskodnak.) Ez feltételezésük szerint annak az eredménye, hogy az ősidőkben az egyes elszigetelt emberi populációkban más és más volt a szépségideál, amelynek eredményeképpen az egyes rasszokon belül bizonyos külső jellegzetességek hangsúlyosabbá váltak, mások pedig eltűntek (alapítóhatás)."

2014.05.30. 18:24:22

@GERI87: Koszi, ez erdekes, ezt a temat majd lecsekkolom bovebben. :)

Emumadar 2014.06.11. 15:24:08

@Sesamelmo:
Kedves Bejegyzésìró!
Az Ön által említett qatari magyarok facebook csoportról szeretnék érdeklôdni, mert sajnos nem találtam meg. Illetve szeretném megkérdezni, ismer-e olyan nyilt lev.listát, amire feliratkozhatnának olyanok, akik most költöznek ki Qatarba. (Szept.-októberben megyek ki csaladostul.)
Köszönettel!
Emu

Lacza Mária 2014.06.25. 20:27:05

@ Emumadar www.facebook.com/groups/262129733807518/?fref=ts

Szia, ha gondolod keress meg priviben, talán tudok 1-2 dologban segíteni.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása