oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2014. május 03. 06:55,  Főzök-e már „svájciul”? 409 komment

2014. május 03. 06:55 Határátkelő

Főzök-e már „svájciul”?

Ezt a kérdést tette fel Tilmirnek, svájci országfelelősünknek, egy ismerőse. Mindjárt megtudjuk azt is, hogy mi volt erre Tilmir válasza „szokásos” szombati sorozatunkban a gasztronómiáról. 

cordon bleu.jpg(Forrás: Wikipédia)

„Jelentem, nem. Egyrészt, 100 százalékban magyar család lévén, vicces lett volna, ha a kitelepülés másnapján a svájci konyha szerint főztem volna. Másodsorban - minden epés megjegyzés nélkül-, a svájci konyha meglehetősen puritán. Végső magyarázatként nem hagyhatom azt a tényt se ki, miszerint az egyik specialitásukat a magyar élelmiszergyártók meglehetősen félreértelmezték. Ennek okán nagyon rossz emlékeim voltak az iskolai menzáról ezzel az étellel kapcsolatban, ez sokáig visszatartott a megkóstolásától.

Nem árulok zsákbamacskát, ez a cordon-bleu. Ugye, emlékszel a mirelit pultban található félkész rettenetre? Ma is kapható. Ha neked is rossz érzésed van, akkor tedd félre és kóstolj igazi, frissen sültet. Van egy étterem a közelben, aminek ez a különlegessége. Ott egy szelet hús van vagy 30 deka.

Mik ennek a viszonylag egyszerű ételnek a sajátosságai? Nos, lehet variálni a húsokat (sertés, borjú, marha, szárnyas), de sajtot és sonkát is lehet bele választani. Innét kezdve a variációs lehetőségek száma közelít a végtelenhez.
Nem reklám céllal, csupán ajánlatként, ha valaki erre jár, nézzen be ide

Már csak azért is érdemes ebbe a városkába látogatni, mert a domb tetején lévő vár igazi látványosság, nem beszélve az óváros hangulatos utcáiról.

Térjünk vissza az evésre!

Meg kell említeni még a fonduet is. Téli esték remek étke. Már aki szereti. Az itteni boltokban kapható már készen is, csak melegíteni kell. A fondueról annyit kell tudni, hogy ez az étel különböző olvasztott sajtok keveréke, amit borral, fokhagymával, egyéb fűszerekkel ízesítenek. Természetesen, tájegységenként különböznek a receptúrák. Pl. az Appenzeller vidéken kizárólagosan egy sajtot használnak erre a célra. Az ország másik végében, Genf környékén a Gruyere és Raclett sajtból készül. Mondhatni, ahány ház, annyi szokás.
Fogyasztásához egy speciális fondue tál szükséges, amiben felmelegítik a sajtot, majd hosszú, kétágú villával mártogatják bele a burgonyát, kenyeret vagy ki mit szeret.

fondue.jpg(Forrás: Wikipédia)

Aztán a rösztit emelném ki, amit mi is ismerünk. Ennek is többféle variációja létezik.

Ha igazán eredeti svájci különlegességet akarunk enni, akkor érdemes ellátogatni a hegyekbe, ahol az adott régió jellegzetességeit is elkészítik nekünk. Bevallom, amit eddig kóstoltam, nem az én ízlésvilágom.

Természetesen, az ország déli részén az olasz konyha, a nyugati részen pedig a francia hatás érvényesül. Mi most délen dolgozunk, ott kizárólag az olasz konyha specialitásait szolgálják fel az étteremben (pedig a tulaj nem is olasz). Egy svájci ételt emelnék ki, amit gyakran készítek én is. Ez a répatorta. Nagyon egyszerű és finom. Ráadásul egészséges.

répatorta.jpg

(Forrás: gutekueche)

Visszatérve a saját konyhámra. Nem állítom, hogy csak és kizárólag magyar ételek kerülnek az asztalra, szeretek kipróbálni ezt-azt. Az olasz konyha hozzám is közel áll, így ezek az ételek is gyakran kerülnek az elkészítendők közé. Ehhez az összes alapanyag biztosított, pláne, hogy a közelben van egy olasz boltocska. Itt kell megemlítenem a kedvenc török boltomat is, ahol sok hasonló alapanyag megtalálható, mint amit a magyar konyha használ. Nem véletlen, a másfél évszázad nyomott hagyott oda és vissza.

Mi az, ami egyáltalán nem kapható?

A túró. Minden más van. Itt tennék egy megjegyzést – nem bánva, ha egyesek megsértődnek -, de nincs olyan, amit ne lehetne pótolni. Igaz, szükséges egy pici időráfordítás, de az eredmény mindenképp megéri. Túrót is lehet csinálni, házilag. Rengeteg paraszt van, aki árul tejet. Néhány nap elteltével kiváló tejfölhöz, és túróhoz lehet hozzájutni, sokan még a savót is felhasználják (pl. krémlevesek alapja).

Hogyan készítsünk túrót?

1. Vásároljunk tejet a piacon vagy egy gazdától.
2. Öntsük egy edénybe, fedjük le és tartsuk szobahőmérsékleten.
3. Néhány nap elteltével a tej „megalszik”.
4. Szedjük le a tetején lévő réteget (tejföl).
5. Melegítsük fel, de nem kell forralni. Folyamatos keverés mellett denaturálódik.
6. Majd öntsük az egészet egy vászonkendőbe, amit felakasztunk valahova.
7. Másnap reggelre lecsepeg és már készen is vagyunk.
8. Ami kicsepegett az a savó. Hűtőben eláll néhány napig.

Csak halkan csendben súgom, Túró Rudit is lehet otthon csinálni (jobb, mint az eredeti). Ugyan én még nem próbáltam, de kóstoltam már.

Amit sokan szoktak még hiányolni, az a Piros Arany. Ezt is lehet kapni a coop-ban. Ugyan picit el van dugva, de aki keres, az talál. Persze, ezt is lehet házilag csinálni. Mint ahogy házi leveskockát, fűszersót. Bátrabbak akár megpróbálhatják a kolbász és hurka készítést is. Többször találkoztam már parasztok által hirdetett tőkehússal. A minőség garantált, az állatok legnagyobb része szabadon tartott. Ez vonatkozik a szárnyasokra is.

Én nem születtem szakácsnak, sőt… Gyakorlatilag 5 éve főzök csak. Hétköznap teljesen egyszerű ételeket, ünnepnapokon azért belehúzok. Ezt a néhány fotót az év végi, ünnepi készülődés alkalmával készítettem."

 A kommentelési szabályokról itt olvashatsz.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: gasztronómia Svájc

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr956109295

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

blackhairlady 2014.05.03. 21:52:20

@mayree: Nem olyan. Mas.Nem rossz, de mas. Persze idonkent sutok, de most nem sutottem mar egy ideje, es te most itt hosszu kormondatokban ecsetelted. gocc, tudom en:)noszkocc
A kuglofrol a bazinagy gorog lagzi jut mindig eszembe:))))

mayree 2014.05.03. 21:52:24

@diggerdriver:
Szivesen leellenőrizném :)

SzZoole 2014.05.03. 21:52:59

@rezsöatya: a sexet kifelejteted,bar abban mar csak kezel nyelvel jo:)))))

NorthPier 2014.05.03. 21:53:15

@Chamroe: Borsodtól Baranyáig ismerik, ganca, gànca, gànica, dödölle nèven (kivéve Bèkés), van ahol csak krumpliból, csak durvàra őrölt kukoricalisztből,
vagy hol egyikből, hol màsikból
csinálják. A kukoricásat ették tejjel leöntve és/vagy lekvárral is.

Shanarey 2014.05.03. 21:53:54

@mayree:

Kamehameha, Hawaii alapítója, és első királya volt.

Na meg a DragonBall ban is szerepelt ez a név, a fiam nagy rajongója volt a sorozatnak.

Én egy bizonyos könyvben olvastam róla, az írója az a Dékány András.

hu.wikipedia.org/wiki/D%C3%A9k%C3%A1ny_Andr%C3%A1s

blackhairlady 2014.05.03. 21:55:14

@mayree: Es meg a gepem is gonoszkodik velem ahogy visszaolvasok:)
gocc, tudom en:)noszkocc = gonoszkocc, tudom en, gonoszkocc
Na ezt akartam irni:)

mayree 2014.05.03. 21:55:40

Mi sosem sütöttünk :)
De, az előző exem kuglófot. Nagyot :)

Azt jó régen láttam :)

blackhairlady 2014.05.03. 21:56:16

@NorthPier: A kukoricasat nem puliszkanak hivjak?

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.05.03. 21:58:10

@puhacica:
Akkor lbasztad.
Előtte mielőtt betetted a fagyóba fel kellett volna porciózni.
Amúgy sem jó a disznósajtot lefagyasztani mert kiolvadáskor szétesik.
A macska jól jár.

blackhairlady 2014.05.03. 21:59:08

@mayree: En kuglofot nem sutottem soha, de a lakodalmas kuglofnal nincs finomabb, a sarga, barna, rozsaszin, mind mind isteni finom.
Kalacs altalaban 2 hetente volt otthon, most mar lusta es oreg vagyok, csak kethavonta kerul ra sor.

mayree 2014.05.03. 22:04:41

@blackhair-lady:
Éééén? Eszembe nem jutna :)

mayree 2014.05.03. 22:06:57

@Shanarey(SCO):
Akkor ez dragonballos lesz :)

Daniló bácsi nagy kedvencem volt anno :)
(Sőt, valamelyik könyvének hatására kezdtem el a tengeralattjárókkal és csatahajókkal foglalkozni)

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.05.03. 22:07:36

@blackhair-lady:
Annak idején vettem fritőzt.
Hipermodern csodagép.
Kosarat kiemel cucc belepakol gép megvárja míg olaj forró majd beleengedi és ha megsüt kiemeli és udvariasan tájékoztat hogy sziveskedjek kivenni a kosárból az elkészült rántotthúst.
Garancia lejárta után egy héttel folytonossági hiány keletkezett a fűtőszálban.
Ára egyharmada a teljes gépnek.
Moulinex.
Gép kibasz a picsába és hipermodern lábos fém kosárral manuális mozgatással be a helyére.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.05.03. 22:09:57

@blackhair-lady:
A kenyeret is szeretem meg a mézet is.
Együtt nem.
A vajas-lekváros az igen...

mayree 2014.05.03. 22:14:31

@blackhair-lady:
Azt nem is ismerem :)
Hát itt nincs ilyesmi sajna... csak hamburger zsömle meg tartóskenyér. A méz pedig valami hegyivirágból származik, sűrű és barna, nem az otthoni akác.

puhacica 2014.05.03. 22:14:44

@diggerdriver: ez a szeteses az, ami miatt felek kiolvasztani. gondoltam, hatha van valami "daralt cuccos, rakott akarmi" recept, amihez felhasznalhatom. :(

Muscari 2014.05.03. 22:16:20

@Chamroe: egy kalappal! Mekkorak a gyerekek?
Mert ha meg kicsik, akkor minden elismeresem. Nem is ertem, mikor van idod tanulni.

Chamroe 2014.05.03. 22:29:08

@Muscari: A fiam júniusban lesz 5 éves, a lányom augusztusban 2.
Hát főként éjjel majd. Szerencsém, hogy bagoly típus vagyok, reggel a nagy oviba megy, a kicsire meg anyu vigyáz.
Már csak az államvizsga van hátra, minden más letudva.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.05.03. 22:29:21

@puhacica:
Kiolvasztani felporciózni macskaadagokra és ismét lefagyasztani.
A disznósajttal nem lehet játszani mert sokan megjárták már.

33621 2014.05.03. 22:34:03

@NorthPier: A Hajdúságból sem emlékszek rá. Hallottam már a dödöléről de nem tudtam eddig hogy mi az.

Naschkatze (Mostindien / CH) 2014.05.03. 22:35:29

@mayree: A sväjci németben rengeteg a francia szo. Valami okbol kifolyolag a c-t g-nek ejtik, és sokszor irjäk is. :-)
Tilmir! ismét jo a posztod! És a képeket sem biztad a véletlenre! ;-)
Rüeblitorte a kedvencem. A marcipänrépät meg a végére szoktam hagyni. Bär a férj ezt mär 1-2szer félreértette, és azt hitte, hogy neki raktam félre... és egy hirtelen mozdulattal eltüntette.:-)
Nem emlitetted meg a bucsuk kötelezö édességét: a bundäban sült almakarikäkat vaniliaszosszal. :-)
Valamint a heissi Härdöpfel mit Sauce und Raclette is kimaradt. :-))))

OFF
Konyhäban nälam többet tudok! (Tehät mindenki mäs. :-) )
Vettem Sauerkrautot (savanyu käposzta), és az van räirva, hogy fözési idö 60perc. Muszäj megföznöm? :-) Vagy ehetem igy natur is? Mert igazäbol én savanyu käposztära vägyom... :-)
ON
@Gilda66: Felétek is csak kb 2fajta van? Paradicsom & bouillon... mäst kb nem is ismernek.:-(
@diggerdriver: Hozzä tenném még ezt, mint hasznos ajändékot: www.google.ch/search?q=olivenschiffchen&biw=1920&bih=939&tbm=isch&imgil=N--sNDKpI_2LjM%253A%253Bhttps%253A%252F%252Fencrypted-tbn0.gstatic.com%252Fimages%253Fq%253Dtbn%253AANd9GcSHrMdYB56cs4LznIV7cqSnOVpHyKTF-3F7fUB1MWo2KiBnr6Sn%253B600%253B600%253By4Ybo82gU0NPxM%253Bhttp%25253A%25252F%25252Fwww.deko-und-band.de%25252Folivenschiffchen-weiss-40-cm-733153.html&source=iu&usg=__EijnJ8d-raN6hNyVpyAtLmTmGj4%3D&sa=X&ei=r09lU-rMNoGw7QbF8YDQAQ&ved=0CC4Q9QEwAQ#facrc=_&imgdii=_&imgrc=N--sNDKpI_2LjM%253A%3By4Ybo82gU0NPxM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.deko-und-band.de%252Fmedia%252Fcatalog%252Fproduct%252Fcache%252F1%252Fimage%252F9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95%252F7%252F3%252F733153.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.deko-und-band.de%252Folivenschiffchen-weiss-40-cm-733153.html%3B600%3B600
Most fogjuk toväbbadni, remélem nem tölük kaptuk anno...
@Muscari: Anyämnak az elsö kenyérsütö gépet Kölnböl hoztam még 95-ben... azota mär a 3. van neki.

mayree 2014.05.03. 22:42:55

@Naschkatze (Mostindien / CH):
Köszi, egyre világosabb a dolog!

Hát persze hogy eheted. Én kiskoromban megvajaztam egy karéj kenyeret, rápúpoztam a vecsési savanyúkáposztát és kész.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.05.03. 22:43:34

@Naschkatze (Mostindien / CH):
Nabazmeg most megdöbbentettél.
Ez a hosszúkás tál olívabogyónak van?
Rengeteg szebbnél szebbet láttam már a charitykben és mindig azt hittem tolltartó.
Egyet megvettem mert az csodaszép itt van az asztalomon a papírvágót tartom benne.

Muscari 2014.05.03. 22:49:37

@NorthPier: anyukam Bekesbe valo, igy o fel van mentve, de en Fejer megyeben nottem fel, aztan Veszpremben tanultam, de a dodollet csak az Elias Tobias cimu dalbol ismerem. Az alternativ neveket meg most itt hallottam eloszor Blackhair Lady-tol.

A ferjem borsodi, o ugyan hallotta emlegetni, de sosem evett.

Es akkor Magyarorszag nem is olyan nagy!

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2014.05.03. 22:50:57

Halló mindenki!
Bocs, hogy nem voltam, de utaztam.
Banyek, a németeknél 4 egész fok volt délután és ömlött az eső..
:(
@Naschkatze (Mostindien / CH): Igen, lehetett volna még több mindenről írni, de talán ezek a "top-specialitások". :)
Annyi helyi cucc van még, hogy néha én is csak nézek, hogy "emmegmi?"
:)

2014.05.03. 22:51:55

@diggerdriver: fel szemmel igyekszem kovetni a blogot...

Mostansag keves idom jutott az e-life-ra. Alapitottam egy kft.-t itt a sviccereknel es a kezdeti idoszak, meg az atmenet a vallalkozoi letbe 1.5 embert kovetel :D. Plussz nemsokara koltozom le a civilizacioba...Egy szo mint szaz, ha nem lenne egy profi konyvelom, mar elusztam volna a munkaval :))

Lehet, h idovel irok arrol is egy blogot. Marmint, hogyan vallalkozz egyszeruen Svajcban. Igy utolag latva a lepeseket, turot nehezebb csinalni :D

2014.05.03. 22:54:06

Naschkatze (Mostindien / CH) :

elvileg minden hentesboltban tudsz venni "Rohes Sauerkraut"-ot, legalabbis felenk a hegyen van (akkor a civilizacioban tuti). MEgprobaljak eladni a zacskosat, de az szar es borkoves pfeejjj :)
Ha remlik meg a vecsesi hires savanyukaposzta, na ez pont olyan. A legjobb kaposztasrantottat csinaltam belole :D

Lehet, h a zacsist fozni kell, de en mar csak akkor foznem, ha lennenek mellette hazi daralt marhabol, sajat magam izesitette gombocok :))

Chamroe 2014.05.03. 22:55:41

@NorthPier: Nálunk a másik nagy kedvenc volt a kukorica kása (sós vízben megfőzve) nyakonöntve cukros tejjel.
Hogy én azt mennyire imádom! :)
Holnap csinálok is, mert van itthon kukoricadara.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.05.03. 22:59:51

@zseketto:
Büdöskizsákmányolókapitalista...
:)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

2014.05.03. 23:03:47

@svájci sapka (ch):

kossz :)

Digger :DDDDDDD

ez foleg azert ut, mert meg nem is tudod, h mibe fogtam :_))) ha tudnad...

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.05.03. 23:04:56

@svájci sapka (ch):
Jóvanna...
:))))))))))))))))))))))))))
Együtt fogunk égni a pokol tüzében de legalább jó társaság lesz.
:)))))))))))))))))))))))))

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2014.05.03. 23:06:11

@diggerdriver: De előtte eszünk, iszunk. :d
Ha már lúd, legyen kövér...

2014.05.03. 23:07:16

@diggerdriver: lehet, h neked lottoznod kene? :o :D

2014.05.03. 23:08:19

@svájci sapka (ch): csatlakoznek ahhoz a Pokol Tuze nevu felradikalis paramiligrammos tarsasagohoz. Van meg felvetel? :)

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.05.03. 23:09:12

@svájci sapka (ch):
Ja. Jó kövér zabon hízott ludat...
Bár ma azt hiszem Babette felhozta a szalontüdőt zsemlegombóccal és ez szíven talált nagyon.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.05.03. 23:10:49

@zseketto:
Ha hozod a lányokat is...
Eltekintünk példás keresztyéni életedtől.

2014.05.03. 23:12:23

@diggerdriver: :D

amig nem esik "folt" a becsuletemen, addig az is marad :)

kivansaglista van? Nem am olyat hozok, ami nem koser a klubnak;)

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2014.05.03. 23:14:46

@zseketto: Azt hittem még otthon pihensz. Rá-ránéztem a blogra, csend.
Ezek szerint tévedtem.
:)
Kíváncsi leszek a tapasztalataidra vállalkozás ügyben.

2014.05.03. 23:16:27

@svájci sapka (ch):

kicsit az is megszenvedi a 2 "munkahelyet"...De fel fogom ujra porgetni! Tonnanyi temam van az asztalon kepekben... ;)

A legjobb, h az oridzsi melohelyem nem is sejti, h junius vegen konnyes bucsu lesz...Ok konnyek kozt, en pezsgovel :D

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.05.03. 23:16:31

@zseketto:
Na most hogy a pokolban számít e hogy mi kósher mi nem arról talán Charlit kéne megkérdezni.

rezsöatya 2014.05.03. 23:17:39

@zseketto: kitalalhatom? Markologep-kezelok vizsgaztatasa? :D

@diggerdriver: a medvevel, azzal! Az a nem jatek! :-)))

Figyel Castro 2014.05.03. 23:18:55

@33621: eheted, de nekem nagyon rossz volt, nem olyan, mint az otthoni :(( (megfözni nem probaltam).

Korabban kerdeztem, te nem talalkoztal a Leberwurst-anomaliaval? Ma' nagyon ennek, eltünt a Coopbol :((

2014.05.03. 23:21:16

@rezsöatya:

a borpincek allami tamogatasanak az ellenorzese is megfordult a fejemben. de letettem rola, keves az ihato bor Svajcban :D...Persze, ha mindez a hatar olasz oldalan tortenik...Azt ott meg a csajokhoz inni se kell, mert alkohol nelkul is szepek :)

2014.05.03. 23:28:29

@svájci sapka (ch):

koszi :) az elso par nap eredmenye utan ugy tunik, jo valasztas volt lanyokra bizni munkat... 3:)

Egyebkent bart akartam nyitni (alkalmazotti let-et itt sem birom, mint kiderult ebben az elmult 2 evben) de jott ez a lehetoseg az ev elejen es tobb havi elokeszites utan a munka unnepen csaptam bele a lecsoba...

33621 2014.05.03. 23:33:32

@Figyel Castro: Sajnos nem találkoztam vele, legalább is nem emlékszem hogy valaki bemutatott volna neki. Ki ö?

Figyel Castro 2014.05.03. 23:37:57

@33621: Ohogyaza... naschkatzenak akart menni, rossz valaszgombot nyomtam, bocs!!!

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2014.05.03. 23:38:05

@zseketto: "alkalmazotti let-et itt sem birom"
Ezen nem csodálkozom. Vannak olyanok, akik belekóstolnak valami másba, és utána nincs vissza út. :)
Ismerős érzés.

33621 2014.05.03. 23:39:21

@zseketto: Nem kell egy jó recis? Vájmi alias Pink Petsch hátha váltana munkahelyet?

2014.05.03. 23:43:00

@33621: komolyan?

Picike helyem van, nem tudnek neki eleget fizetni :( Kevessel meg nem szurnam ki a szemet...Amugy fasza lenne egy ilyen funkcio de...csak elobb kell par honap mig felporog a reklamkampany hogy lassam a beveteleket es elkezd dolni a ferfinep :).

O pont ilyen recis, vagy hoteles? :)

blackhairlady 2014.05.04. 00:27:04

@diggerdriver: Azt is szeretem. Ezek olyan nyari, balatoni reggelik nalam.

blackhairlady 2014.05.04. 00:39:46

@Muscari: En nem tudtam, hogy a dodolle ami az elias tobiasban van az a ganica, par eve amikor egy gasztro forumon olvastam a kulonbozo neveit, akkor esett le, hogy mirol enekelnek ebben a nagyon meaningful kis dalocskaban:)

blackhairlady 2014.05.04. 00:42:51

@Naschkatze (Mostindien / CH): Eheted-e? Kotelezoen ugy, nyersen kell enni, sok sok c van benne, de az nem is lenyeges, hanem az ize. A legfinomabb savanyusag!:)

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2014.05.04. 00:45:57

Vegre, valaki tudja es leirja, hogyan kell pergos turot kesziteni. Azert sima bolti tejbol en kevesbe ajanlom. Bar a 4 szazalekosbol meg nem probaltam UK-ben, de valami nem oke vele, ha 4 nap utan is meg friss, a hazitej itthon 2-3 nap utan savanyodik.

Naschkatze (Mostindien / CH) 2014.05.04. 01:07:50

@puhacica: A macska szerintem nagyon örül(ne) neki! :-))))
Egyszer räm rämparancsolt anyäm, hogy addig nem kelhetek föl az asztaltol, amig meg nem eszem a vacsorämat, ami disznosajt volt... még szerencse, hogy a kutya ott volt mellettem, és anyäm hättal ällt... :-))))
@blackhair-lady: Nälunk ma (akcio)vadäszat volt parasztboltok meglätogatäsäval egybekötve. :-)
Mäjus itt az eper szezonja, igaz szar idö van, de mär megjelentek az elsö helyi termesztésü säpadtarcu eprek. Ugyhogy beszereztünk abbol is 2x 250g-ot. Az egész auto eperillatu...
@mayree: Most, hogy mondod, én is ettem igy! :-) Csak ugye az volt irva a zacsira, hogy fözni kell... ezek sem tudjäk, hogy mi a jo... :-)
@diggerdriver: És milyen jol teszed! Mert szerintem kb annyira jo. Faxom fogja belesorakoztatni az olivabogyokat...
@svájci sapka (ch): Nälunk 7fok volt, és az idöjäräsvältozästol majd szét esik a fejem... :-(
Én szeretem az uj dolgokat kiprobälni, pedig eléggé välogatos vagyok. Imädom pl a pastetlit, bär az elkészitése nekem annyibol äll, hogy megveszem a kész hozzävalokat, összerakom és fölmelegitem. :-)
@zseketto: Ne keserits el! Én pont az a vecsési savanyukäposzta izt keresem! 50%-osan vettem a Coopban, ennyit szäntam a kisérletre. :-) Céklakockät is vettem, arra rä volt irva, hogy fözött. Volt 1receptszerüség a hätuljän, de mivel a kesudiot még az elkészités elött megette a férjem, olajom meg csak oliva van otthon, ezért csak reszeltalma és egy kis ecet került a céklakockähoz. Isteni lett! :-)
@Figyel Castro: Henteseknél keresd! Bär ott ugye pöttyet drägäbb...

Naschkatze (Mostindien / CH) 2014.05.04. 01:22:48

Köszi mindenkinek! :-)
@tildy[UK]: Azért nem OK, mert a bolti tejek tartosak. Az erjedést a baktériumok okozzäk, a boltiban meg a hökezelések sorän a minimälisra csökkentik ezeket. De valaki okos (Digger a mindenhez értö :-) ) tuti tudja, hogy hogy is van pontosan. tudatosvasarlo.hu/cikk/milyen-tej-van-dobozban
tudatosvasarlo.hu/cikk/termekteszt-tej?page=2

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.05.04. 01:36:55

Nyami!Ilyen Gordon Blú-t (nem viccelek, láttam már így leírva étterem étlapjában...a vadm@rhája... :-) ) meg fonduet nyomjon már át valaki nekem, hogy a dvd-író kinyíló tálcáján megjelenjen... :D Kiba..tt finomnak tűnik mindkettő, így kép alapján.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2014.05.04. 01:38:50

@Naschkatze (Mostindien / CH): hat , errefele bar van dobozos is, de nem arrol irtam. Itt kancsos tej van , mi epp 2 literes avgy 4 pintes kancsoval veszuk.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.05.04. 02:12:35

@Babette_: Ezt nem szoktam érteni én se, mikor mondják, hogy ez egy 8 szeletes torta.Hát én azt fel tudom szeletelni 4-be is, meg 24-be is...most akkor? :D
Üzenetem annak, aki kitalálta ezt a marhaságot: : a szelet nem egy SI-mértékegység, attól függ, ki mekkorának gondolja...
Akkor már értelmesebb az átmérő centiben és a súly kilóban megadása.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.05.04. 02:17:02

@Babette_: Én még most se tudom... :D Répát max levesbe, esetleg salátába...Különben is , gyerekkorban annyi répát eszünk, hogy utána öregkorunkig van minden hányásban répa...
:-)))))))

Naschkatze (Mostindien / CH) 2014.05.04. 02:18:03

@tildy[UK]: Bocsi, akkor félreértettelek! Azt hittem azt nem érted, hogy miért friss a bolti tej még 4nap utän is. A häzi tejem, egyszer sokat vettem, 1hét utän adta meg magät a hütöben. Bögrékben kiraktam a mikro tetejére, és 2nap utän isteni aludttej lett belöle. :-)
Nälam a häzi tej az az, amit a parasztnäl az automatäbol veszek (CHF 1 / 1L), és otthon még föl kell forralnom. Az összes többi, amit a boltban lehet kapni az a bolti tej.
Termelöi piacra nem järok, mert a környéken amit szeretnék mindent be lehet szerezni.
A linkeket csak azért tettem be neked, mert ott leirja a különbözö hökezelési modokat, az utolso pl nekem uj volt. :-)

Naschkatze (Mostindien / CH) 2014.05.04. 02:19:40

@geegee: Bocs, az a zöldborso! :-))))
Az itteni mezei bolti répatorta is nagyon finom amugy.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.05.04. 02:41:44

@diggerdriver: "Igen, százezerszer elmondtam már hogy gasztronómiában nincsenek szabályok meg kőbevésett alapvetések.
Hogy mi illik mihez és mi módon."

Jaja.Én is utálom, mikor azt mondja valami nagy gourmand, hogy ilyen húshoz olyan bort illik fogyasztani, stb.Hát a lóf@szt, és ha én kólával iszom, akkor mi van...semmi.
A másik ilyen örök téma a "mi illik, mi nem" témakörében, az a ruházkodás...Még jó, hogy nem vagyok nő.És ezáltal lazán fölveszem ha kell a gumicsizmát a csokornyakkendővel is, ha kell... (Még eddig nem kellett...)
:-)))))))))))))

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.05.04. 02:43:48

@geegee: Egy ha kelllel több lett, mint kellett volna... :-)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.05.04. 02:45:36

@klappol: Szerintem azért répa nélkül lehet a legfinomabb...
:-))))))

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.05.04. 02:48:39

@mayree: :-))))
Én is mindig uborkával eszem, ha csak tehetem.Nem értem, a paradicsom miért lenne kizáró tényező? :-)

2014.05.04. 03:09:18

@Naschkatze (Mostindien / CH): legalabb nem buktal sokat! Megkostolod, de szerintem nem fogja kiadni. Atmoshatod, talan...Hentes nincs a kozeledben?Delikatesz bolt? Vagy barmi ilyesmi gourmet vacak?

En nehanyszor megprobaltam ehetot csinalni az itteni malachusbol, de istennek se jott ossze. Valami nem stimmel a svajci malaccal :D
Igy maradt a marha, csirke...

Felenk is van automatas tej, de mivel ez a hegy, igy termeszetesen 1.65/L-je :)

geegee: es megfejetetted az evszazad rejtelyet a repaval meg a hanyassal :D
Majd hozok neked fondue-t :). En igy ket ev utan hozzaszagolni sem birok. Az elejen sokat ettem az ex-emmel, mikor meg egyikunk se tudott fozni...Alapvetoen egy olvasztott sajtkeverek, fuszerekkel, borral stb. lazitva-izesitve. Akar falun belul sem biztos, hogy ket egyformat foznek :). Olyan mint otthon a porkolt, mindenki a sajatjara eskuszik.

Naschkatze (Mostindien / CH) 2014.05.04. 03:49:30

@zseketto: :-)))
Hentest még valahogy nem "kerestem", de tuti hogy van vhol a közelben.
Kb 1 honapja, amikor még tavasz volt tél helyett motoroztunk a környékünkön, és letértünk a fö csapäsrol. Egy väracskät (kastélyocskät) lehet lätni az utrol, és probältuk megkeresni a hozzä vezetö utat... és malacfarmot lättam! :-))) Sajnos magänkézben van, az aljän kint volt a behajtani tilos täbla, ugyhogy nem is probälkoztunk toväbb...
Felétek amugy minden drägäbb...föl is kell vinni oda! :-)

blackhairlady 2014.05.04. 04:53:42

@Naschkatze (Mostindien / CH): Mar en is vettem igazi epret, de igazabol en egesz telen vettem a muanyagot, csak az illuzio miatt:)

2014.05.04. 05:08:36

@Naschkatze (Mostindien / CH):

Nem nagyon vannak hentesek, legalabbis en nem nagyon lattam eddig. A nep a coop-ban megveszi ami kell, esetleg elorecsomagolt husi az ALDI/Denner duobol... Amugy en is csak a kaposzta miatt jarok be, mert minden 3x annyi (manor szinvonal :D )

naja, felenk mar csak lovardak vannak a buzsujok miatt. Szepen leszoktak a tehenekrol :-/ De par faluval arrebb 1 meg tartja magat.

Motorozniii? :o Motoros banditak vagytok? :P Akkor majd johettek erre lassan egy kave-ra! Mar jarhatok a hagok, de meg nem elvezet a lefagyott szaj :D

Ilyen behajtani tilos-sal en vizeses kereses kozben jartam. Mikor az ut szelerol probaltam felkutatni a hegy labat, az egyetlen ut ami oda vezetett volna, az privat grundstück volt...

mayree 2014.05.04. 06:31:59

@geegee:
Én sem értem... szerintem valami begyöppösödött szokás :)
Olyan mint a "mert írva vagyon" :)

mayree 2014.05.04. 06:33:10

@Naschkatze (Mostindien / CH):
Hát végülis töltöttkábozdához főzni kell ugye, laaaasssaaaan, kis tűzön, sokáig. Épp hogy buggyan néha :)
Na az meg nem egy óra :)

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2014.05.04. 06:41:48

@Turchi: Köszi. Az étkészlet hosszas gyűjtés eredménye.
Sajnos a fotók valóban rosszak.
Rém egyszerű oka van.
1. Béna vagyok
2. Az étkezőben elromlott a világítás.
:D

Muscari 2014.05.04. 06:57:13

@tildy[UK]: annyi, hogy a bolti tej pasztorozve van, mig a hazi nincs. Meg nem probaltam ilyen modon turot kesziteni, de hihetoen hangzik. Nekem jo a twarog is, ha turora van szuksegem.

2014.05.04. 07:05:25

@svájci sapka (ch): A fotók jók. Csak kicsit sötétek DD. Van egy Magdi nevű villanyszerelőnk. 3 nap alatt oda is ér :-) Addig arabul is megtanulsz!

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2014.05.04. 07:27:05

@Turchi: Ja, tudom.
Azóta megoldottuk.
Mondjuk vicces, mert beterveztek egy étkezőt, de világítást nem csináltak hozzá.
:D

DieNanny CH 2014.05.04. 08:55:24

@geegee:

"Különben is , gyerekkorban annyi répát eszünk, hogy utána öregkorunkig van minden hányásban répa... "

De hülye vagy!!! :-DDDD

2014.05.04. 09:24:03

@svájci sapka (ch): mert annyira szar a kaja, h jobb ha nem látod :D Azért híres ám a svájci konyha!Mármint az a része amit a többiektől loptak 3:)

Gilda66 · http://azeletgenfbenmagyarkent.blogspot.hu/ 2014.05.04. 10:47:18

@blackhair-lady: Valószínűleg van köztünk pár év korkülönbség az én "javamra", ráadásul 18 éves koromtól Szegeden éltem, csak kb 20 év múlva költöztem vissza Kaposvárra.

skaven 2014.05.04. 13:24:20

soha nem fogom megerteni miert vannak rakattanva az emberek a piros aranyra. igenytelen szar, csak akkor erdemes enni belole, ha mas nincs.
a poszt meg kicsit sztereotipikusra sikerult, na de majd kovetkezore.

blackhairlady 2014.05.04. 18:07:23

@Gilda66: Szerintem meg inkabb az en javamra :)

Naschkatze (Mostindien / CH) 2014.05.04. 18:58:28

@zseketto: Hentesnél nem sokszor voltam. Kivälo husäruik vannak, sväjci äron. Én nem sajnälom tölük a pénzt, ök is megdolgoznak érte. Ebben a témäban amugy sokszor ütköztem mär magyarokkal, szerintem ha nem lenne helyi pärom, akkor én is mäsként lätnék (nem lenne betekintésem) sok mindent. ;-)
20fok alatt nem motorozunk. :-) Meg mostanäban amugy sem, mert férj eladta az övét, én meg nem szeretek hätul ülni. Idönk sincs sok sajnos. :-(
@mayree: A zacsin van vmi helyi elképzelés arrol, hogy hogy is kéne enni, de én nyersen szeretném elfogyasztani.:-)))
@Gilda66: Lehet, hogy ismerjük is egymäst? :-)

mayree 2014.05.04. 19:33:47

@Naschkatze (Mostindien / CH):
Akkor rúgd föl a szabályokat -elvégre magyarok vagyunk- és fogyaszd úgy.
(Csak remélni tudom hogy nincs benne semmi olyasmi amely azzal az egy órás főzéssel lesz inaktív :))

2014.05.04. 22:07:50

@Naschkatze (Mostindien / CH):

hahaha, elpuhultal mint en. Miota osszetortem a vasat, azota csak robogozom, azt is foleg ingazashoz (par km). De amugy joidomotoros lettem en is. Nem potyautas vagy? Wow, mit hajtasz?

Ps.: a hentesnek kell arulnia rohes sauerkraut-ot, vagy ha nem, akkor tud neked szerezni ;)

En egyelore nem tehetem meg, h kipengessek 40frankot egy kilo marhahusra. Ha megtehetnem, nem erdekelne...3300nettobol nem ugral az ember.

Mayree: +1 :D

Naschkatze (Mostindien / CH) 2014.05.05. 01:13:53

@mayree: @zseketto: Jelentem a Coop naturplan bio Sauerkrautja ätment a vizsgän! (és bent is maradt. :-))) ) Tényleg olyan volt belülröl is, mint a foton (kivéve a fött hust rajta:-) )
Izre majdnem olyan, mit a vecsési, és fözéssel (+ugye megfelelö hozzävalokkal) szerintem pont azt az otthoni töltöttkäposztäs izt lehet kihozni belöle! ;-)
zsejetto! Robogo? Még johogy nem elektromos bicaj... :-))))
A kicsikém egy ilyen: www.motorstown.com/images/suzuki-gsx-600-f-06.jpg Ami nem eredeti rajta, az indexek, plexi és a kormäny. Nagyon jo ällapotban van, imädom, nem cserélném el semmi ujfajta vacakra! :-)
Én sem csöngetek ki CHF 40-et kilojära. De szerintem akik ott väsärolnak sem eszik azt minden nap. ;-) Szombat a közös vadäsznapunk, a Coopban olyan Entrecôte-ot lättunk, hogy elindult a nyälelvälasztäsunk a hütöpult elött, de 200g CHF 15-ért... :-((( Férjem azt mondta, hogy ha itt is lenne olyan kajakukäzäs, ö tuti minden nap ott kukäzna a bolt mögött. :-)))

Gilda66 · http://azeletgenfbenmagyarkent.blogspot.hu/ 2014.05.05. 06:34:28

@Naschkatze (Mostindien / CH): Ha gondolod a blogomon keresztül küldhetsz e-mailt, aztán majd kiderül :-)

Gilda66 · http://azeletgenfbenmagyarkent.blogspot.hu/ 2014.05.05. 06:37:14

@Naschkatze (Mostindien / CH): A Coopban néha látom, hogy ingyen el lehet vinni olyan termékeket, amiknek épp lejárt a szavatossága :-) De inkább kisebb üzletekben láttam, és nem is sűrűn.

mayree 2014.05.06. 10:24:41

@Naschkatze (Mostindien / CH):
Hát ott nincsenek a piacon jóféle parasztasszonyok akik árulják a savanyított gyönyörűségeiket? :)
Töltött káposztába csak onnan... :)

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása