oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2014. március 13. 06:43,  Au-pairtől a szuperhősig 333 komment

2014. március 13. 06:43 Határátkelő

Au-pairtől a szuperhősig

Előrebocsátom, a cím az én szüleményem, de úgy éreztem, Katell története olyan szép ívet fog át és sok tapasztalattal is szolgál, hogy ezt érdemes így érzékeltetni. A történet éppen 10 évvel ezelőtt kezdődik, amikor egy elszánt Párizs-rajongó francia szakos au-pairként kerül ki a francia fővárosba, és több kunkor és csavar után most Dunkerque-ben tart, a címben is említett „szuperhős” munkánál. Hogy pontosan mi is ez, az természetesen a poszt végén kiderül. A képekért köszönet a szerzőnek.

cím_96.jpg

„A történetem három (pontosabban négy, de erről majd később) különböző történet lesz, mert három különböző élethelyzetben és életkorban éltem Franciaországban, talán érdekes lehet az összehasonlítás.

Igyekszem most egy rövidebb írást készíteni, hogy ne legyen belőle Háború és Béke, ahol a harmadik oldalnál elalszik a kedves olvasó, de igény szerint később szívesen kifejtem a tapasztalatokat mélyebben is.

Első történet, a tanulópénz (2004)

Franciatanár-hallgatóként és hardcore Párizs-rajongóként mindig is készültem egy párizsi tanulmányútra, de az élet egész érdekesen alakította a dolgokat.

Hiába nyertem Erasmus-ösztöndíjat Párizsba, sajnos vissza kellett utasítanom a lehetőséget, mert a számomra kiutalt összeg (azt hiszem havi 120 euró) még a metróbérletemet se takarta volna be, szállásról és evésről még nem is beszélve. Így egyéb lehetőségek után néztem.

Versailles-ben találtam egy au-pair állást, amelyért cserébe egy picike cselédlakást és 300 eurót kaptam. Ezen felül a család finanszírozta a kajámat, és befizetett az Université Inter-Ages (Francia Intézet) nyelvtanfolyamára. Ezen felül felvettem saját költségen 2 irodalmi kurzust, így a tanulás része is megvolt a dolognak, amit szerettem volna.

Párizs_1.jpg

A munkám kifejezetten kényelmes volt, reggel elvittem a lányokat oviba (hárman voltak) és délután értük mentem. Szerdánként pedig, mivel nincs szerdán óvoda Franciaországban, művészi tornára és balettra vittem őket.

Másodszor is hangsúlyoznám a szerencsém volt szót az au-pair munkával kapcsolatban, mert nagyon jó családdal keveredtem össze. Ennek a százalékos aránya nem volt túl jó arrafele. Volt olyan barátnőm, akit az én host-anyám mentett ki, mert a család elvette az útlevelét, és olyan is, akit egy vasalásra használt ablaktalan gardróbban altattak…

A hétvégéim szabadok voltak, így azt a barátnőimmel töltöttem Párizsban, rengeteget múzeumoztunk és piacoztunk. Sok az ingyenes múzeumi belépő, főleg diákként, így szinte bárhova ingyen bejutottunk, rengeteget tudtunk tanulni és jegyzetelni.

társaság.jpg

Sokat sétáltunk, parkokban reggeliztünk és a piacokon a fejünknél is nagyobb ananászokat alkudtunk le fillérekre. Vörös szőnyeges, velencei csilláros diszkóba jártunk privát meghívókkal. A legszuperebb időszak volt az iskolás évekből és a 300 euróból diákhoz mérten nagyon jól kijöttem.

A hazatérés oka racionális volt, úgy éreztem, valami szakmát muszáj a kezemben tudnom, mert 19 évesen lehetek au-pair, de 40 évesen már többre vágynék. Nem akartam benne ragadni ebben örökre, de a legjobb döntés volt bevállalni anno.

társaság 2.jpg

Második történet, a kiküldetés (2009-2011)

Nagy kék barátunknál dolgoztam franciás kapcsolattartóként, ahol szuper csapatban és nagyon jó főnök keze alatt lehettem. Mai napig imádom ezeket az embereket. Tehát a váltás oka újfent nem a rossz munkahely vagy a pénz volt, hanem az, hogy sosem tudok a fenekemen maradni. Nagy kereszt ez, higgyétek el…

Adogattam be a pályázataimat külföldi munkalehetőségekre, próba-cseresznye alapon, és felhívott egy francia cég, hogy manager gyakornokokat keres felsőfokú francia és angol nyelvtudással, logisztikai céghez. 24 hónap kiküldetés, utána hazatérés az itthoni, bővülő leányvállalathoz.

Amit itt szeretnék zárójelben megjegyezni, hogy a busásan fizetett szakmai gyakorlat, fizetett lakás, rezsi, telefon, utazás, stb…. lehetőség nem lehetett annyira vonzó, mert összesen 10 EMBER jelentkezett egész Magyarországról, ebből is kettőnknek volt a nyelvtudása megfelelő a provence-i, személyes interjúhoz.

Végül a másik jelentkező visszalépett, így egyedüliként kerültem ki a programba Magyarországról, hondurasi, mexikói, román és spanyol kollégáimmal egyetemben.

tengerpart_8.jpg
Bordeaux-ba kerültem, ahova néhány hét múlva a párom is követett. Szerencsésen összevágtak a dolgok, mert éppen akkor szűnt meg a munkahelye az autóipari válság kitörése miatt, így egész jó végkielégítése miatt tudtuk vállalni, hogy egy darabig „csak” nyelvet tanul aztán új munka után néz.

A munkahelyi beilleszkedésem először a lehetetlennel tűnt egyenlőnek, de 2-3 hónap után nagyon jól éreztem magam az új helyemen. Azért 20-on éves nőként egy kamionos cégnél, külföldiként, diszpécserként 50 kamionsofőrt irányítani… Na, az bungee jumping kötél nélkül…

Amiért nem adtam fel, azok a következők voltak. A párom nagyon erős hátterezése, a kinti főnök nagyon lelkes támogatása (ő is ilyen kinevelt trainee-ből lett vezető, nagyon szívügyének vette a dolgot), és a kollégák állandó lelkes támogatása.

Párizs, park.jpg

Hosszú lenne a lista, de jó példaként álljon itt, hogy mind a két kint töltött karácsonyestét a hr-főnöknél töltöttük, aki a lányaival együtt azóta is napi kapcsolatban áll velünk, és a könyvelőnőnk második anyaként harcolt és állt ki értem, mint egy kis anyatigris. Épp tegnap is vele beszéltem, nagyon hiányzik.

Hogy a technikai részéről is essen szó a dolognak, adminisztratív nehézségeink akadtak azért jóformán, főleg a kacifántos munkaszerződésem miatt, rengeteget ültünk hivatalokban, de ez megér egy komplett posztot, ha valaki a kiküldetéssel kapcsolatos ügyintézésre kíváncsi.

Barátaink nagyon hamar lettek kint hál’ istennek, mind a kollégáim révén, mind a kinti magyar egyetemisták révén, úgyhogy rengeteg buli, kirándulás és az óceánpart közelsége is segített emlékezetessé tenni ezt az időszakot. Nagyon jól éreztük magunkat.

Párizs, Disney 2.jpg

Párizs, Disney.jpg

A hazatérés oka itt egyértelmű, lejárt a kinti szerződésem, és haza kellett térnem az itthoni leányvállalathoz. Igazából az egészben ez volt a legkeményebb dió, be kell, hogy valljam. Kialakult életünk, baráti körünk volt kint, szép otthonunk. Két év sok idő, már kicsit úgy éreztük inkább oda tartozunk, mint ide, de végül hazajöttünk.

Bónuszként még elmondanám, hogy a párom is perfektül megtanult franciául, majd targoncás vizsgát tett, később raktáros lett és hazatérésünk előtt a cég kinevezte volna mérnöknek (eredeti szakmája) de akkor már nem volt visszaút.

Itthon jött a feketeleves, főleg nekem, mert sem az országban, sem az itthoni cégnél nem találtam a helyem. Enyhe depresszió tört rám, ledobtam 10 kilót egy hét alatt, majd rövid úton fel is mondtam a cégnél.

Újfent respekt a francia központnak, amiért ezt egész zökkenőmentesen tudomásul vette, bár igazából ez így egy win-win helyzet volt, mert a válság miatt itt sem fejlődött úgy a cég, és meg sem valósult a pozíció, amit nekem szántak anno, úgyhogy nem károsítottam meg őket, a bordeaux-i helyemre pedig két embert vettek fel, amikor eljöttem, úgyhogy szerintem megdolgoztam a pénzemért.

A felmondás után egy régen dédelgetett álmomat váltottam valóra, és nagy vargabetűt vett az életem: szakácsiskolába iratkoztam, gyakornoknak álltam és egy év múlva szakácsvizsgát tettem eközben pedig, mert az élet nagy rendező:

Harmadik történet – kiküldetés… de nem nekem (2012)

A párom, aki perfekt megtanult kint franciául, egy nemzetközi építőipari céghez került, ahonnan azonnali, 8 hónapos lyoni kiküldetést kapott. Az iskola miatt nem tartottam vele, így kipróbálhattam a távkapcsolat gyönyöreit is (hazugság, nincs semmi gyönyöre) és az iskolaszünetekben bőröndöt ragadva Lyonba repültem hozzá.

Dunkerque 6.jpg

Nehéz időszak volt, de a szakácsvizsgát mindenképp le szerettem volna tenni, mert további utazásaink záloga is lehet egyszer ez a szakma, amely bárhol fejleszthető, csiszolható.

Negyedik történet (2013)

Az én szakácsvizsgám megszületett, a párom a téli pihenő után újabb kiküldetést kapott. A célpont Dunkerque, Franciaország. Az időtartam 4 hónap. A feladat, hegesztési projektmunka. Az én feladatom, tolmács-ügyintéző.

A különlegessége ennek a munkának az volt, hogy kettőnknek kellett az adminisztratív oldalról vinni a 100 munkás életét, munkáját, mindennapjait. Igazi superhero feladat. Imádtuk, 24/7 de sohasem unalmas.

Szállásfoglalás, céges belépőkártyák, helyi munkaügyi hivatal, túlóra egyeztetés, védőeszköz beszerzés, alapanyag vásárlás, hegesztőgép bérlés és egyéb nyalánkságok.

Az Északi-tenger és a környezet gyönyörű, a heti 1 szabadnapunkban igyekszünk maximálisan kiélvezni. Barátkozás idő hiányában és mivel a kint töltött idő rövid, nem jellemző. Az időjárás még júniusban is meglepően hideg, kabátos sálas, kicsit felüdülés a hazatérés.

Nagy vonalakban ez lenne eddig az én / mi történetünk, a teljesség igénye nélkül, de bármelyik részről szívesen írok mélyebben szántó posztot, amennyiben valamire kíváncsiak vagytok. A hogyan továbbra is van már forgatókönyv, illetve dehogy van, de majd megírja az élet. Amint lesz egy következő lépés, arról is szívesen beszámolok.”

A kommentelési szabályokról itt olvashatsz.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Párizs Lyon Franciaország au-pair Bordeaux Dunkerque

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr465857699

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Rinna 2014.03.14. 06:17:04

@**mimi**: IBM, de szerintem a poszt szempontjából teljesen irreleváns melyik multinál voltam :)

Rinna 2014.03.14. 06:17:04

@Muscari: Én is ismerek egy sziket, ő Shing

Rinna 2014.03.14. 06:17:04

@shakti_rom: Igen, 6 félét kóstoltunk, de módjával :) nekem is fura, de nemigen éreztem meg. szerintem azért mert hosszú előadás volt közben és időben nagyon elolszlott

Rinna 2014.03.14. 06:17:04

@Muscari: Én is mindig könnyen találok munkát a franciával :)

Sajna Korzikán még nem voltam, de fogok, ebben biztos lehetsz :D

Rinna 2014.03.14. 06:19:48

@Mirjam2: Szia Mirjam :) Katell vagyok, látod, ezért nincs értelme a vitáknak, mert mindenki a saját fejével gondolkodik, Nálunk egyellőre a mennyit lehet keresni vele ... A legkevésbé releváns.

Előre nem tudhattam milyen lesz itthon a helyzet, és mivel a kinti cég tök korrekt volt, és anno az itteni is, ezért gondoltam így korrekt folytatni. A csavar a történetben, hogy a betegsége miatt előnyugdíjba ment a Magyarországi vezető, akinek 40 éves szakmai tapasztalata volt, és nagyon tiszteltem és szerettem jó lett volna vele dolgozni.
Aki meg a helyére jött... Nem szeretném így nyílvánosan illetni.. De nincsenek rá szavak...

Rinna 2014.03.14. 06:37:03

Most látom csak, a gépen random másik avatarral lépett be :)
Katell

Rinna 2014.03.14. 06:38:15

@Chang Yai: Juhúúú Chang, látom te is úgy látod, hogy tökmindegymelyikmultinál ül az ember juhúúúú

tanato 2014.03.14. 07:18:35

@Muscari: @shakti_rom: Persze a tő ugyanaz a rajnál de nyilván 2000 év alatt a kiejtés más lett.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.03.14. 07:24:35

@Zoole[uk]:
Minden jó színész iránt rajong.
Mondjuk mások a jó színészekröl a fogalmaink de De Níro még énszerintem is jó színész.

tanato 2014.03.14. 07:29:54

@shakti_rom: Az nincs rajta,de a rajni az igen amit Mirjam ráninak ír.Egyébként érdekes amagyarországi cigányok már kétszer váltanak nevek,először nagyon régen voltak a LOjkó,Mujkó,stb. ősi cigány nevek,azután magyarosítottak Kolompár,Lakatos,Raffael,Rézműves ,Orsós,Kalányos stb.most meg ezeket is cserélik pl.felénk a Raffaelből Rajnai,Kolompárból Kisprumik,KisériOrsósból Ónódi stb.

SzZoole 2014.03.14. 07:41:09

@Kövérmadár [swe]: rendben,teszek fel,de csak privatban,mert atol felek,hogy szetszednenek a hienak,meg meg gyanusitananak,hogy csak a netrol szedtem le a kepeket es csak hencegek
Az attol fugg,hogy benzinest vagy dieselt akarsz,mert ha kisebb tavokat vezetsz akkor eleg a E200 is.

Rinna 2014.03.14. 07:53:32

@Rinna: Ott csücsülök a virágos polóba

Dragonlady (Bp, Hun) 2014.03.14. 08:22:15

@Rinna: nagyon nem ezt mondtam, annyi volt h nem tudom mi az de ettol nem zokkent meg a tortenet nekem, lehet hovs tenni kb a dolgokat.ha kulcsfontossagu motivum pl varost ir csak vki es en nem tudom ebbol az orszagot,akkor rakeresek. De itt konkret ceg nelkul is volt ertelne a sztorinak.

Rinna 2014.03.14. 08:29:09

@Chang Yai: Oké, bocsi, ez csak az én véleményem akkor. :)
Szép napot

2014.03.14. 09:44:29

@Rinna: Koszonjuk, igy mar meginkabb ertheto. Tenyleg mindenkinek mas szempontjai vannak, nekem egy allasnal az elsodleges szempont a fizetes, minden mas csak azutan jon (ok, extrem eseteket leszamitva, pl. sztriptiztancosno inkabb nem lennek - fizetestol fuggetlenul - de ebbol amugy is kioregedtem). Az a lenyeg, hogy a ti szempontotokbol a legjobb dontest hoztatok es elegedettek vagytok az eredmennyel.

2014.03.14. 09:50:12

@tanato: Nem vagyok jaratos kulonbozo cigany nyelvekben, de a magyar ciganyok kozott leginkabb elterjedt nyelv a hindinek a rokona, tehat ez a 'raj/rajko' ugyanaz mint a 'raj' a hindiben. Megkerdezhetem hogy te meg @shakti_rom: milyen weboldalrol beszeltek? Engem is erdekelne, ha 'cigany' eredetu szavakrol szolo weboldal.

2014.03.14. 09:52:30

@Mirjam2: Errol a temarol most hirtelen az jutott eszembe, hogy elmeletileg azoknak a ciganyoknak akik jol beszelik ezt a hindivel rokon nyelvet, konnyebb lehet megtanulni nyugat-europai nyelveket mint mas magyaroknak, mivel ok mar beszelnek egy indo-europai nyelvet, az atlagmagyarral ellentetben.

2014.03.14. 09:54:48

@tanato: Je, erre nem gondoltam, tenyleg a 'rani' valoszinuleg a 'raj-ni'-bol jon. En mindig rani-nak hallottam, de lehet hogy van ahol / amikor meg 'rajni'-nak mondjak.

Rinna 2014.03.14. 10:04:56

@Mirjam2:
VAlószínüleg extrém szerencsés esetben vagyok, mert mindkettőnknek a nyelvtudása és a szakmái miatt könnyű elhelyezkedni ezért nem mozgat egyenlőre a téma. Van Mo-n egy picike lakásunk vidéken, és egy 10 éves kocsink, szóval mindig van hova hazajönni. Drága cuccaink nincsenek, és drága igényeink se.
De azt bevallom mostmár azért többet "agyalok" én is mint anno mondjuk 10 éve. De eddig pozitív a mérleg, erősen.

tanato 2014.03.14. 10:05:36

@Mirjam2: Felraktam, a tegnapi 23 23 14 h kommentemnél belinkeltem a cigány magyar szótárgyűjteményt.Indiának mindenképpen figyelembe kellene venni az európai cigányságot mint előretolt rokonságot,érdemes volna nekik kelet Európába indiai tanárokat küldeni akik a helyi cigányságot megtanítják őseik történelmére és a mai Indiára.Lehet hogy ezzel elősegítenék a cigányság jobb integrációját és önbecsülését is.Én ha indiai korifeus volnék megtanítanám őket a mai India zenéire,táncaira ebben a műfajban nagyon otthon vannak a cigányok.
Nemrégen írtam is ide egy helyi fiatal cigány zenészről,aki a zeneművészeti főiskolán Pesten végzett,és most Dél-Koreában tanít Puszanban az ottani egyetemen zenét./Két hete újra itthon volt,hozta bemutatni a koreai szintén zenész/zongorista/menyasszonyát a szüleinek..Együtt voltak nálam a rendelésen is,igen szemrevaló húzottszemű ázsiai lány.Nagyott nézett amikor beszéltem neki a 30 évvel ezelőtti észak koreai évfolyamtársaimról./

Latcho Rom 2014.03.14. 10:25:26

@Mirjam2: Ez egy érdekes teória Mirjam, körbe fogok kérdezni erről régi kollégákat.

Más

Azt hiszem maradok Sándorunk verziójánál...
www.5percangol.hu/cikk/sandor_petofi_national_song

2014.03.14. 10:46:32

@shakti_rom: Ez egy nagyon szep film, megneztem parszor, ez a kedvenc reszem: www.youtube.com/watch?v=TCOM_5cC63w meg a kelet-europai kislany aki a vonaton enekli a 'cigany himnuszt', most nem talalok linket... De az gyonyoru.

2014.03.14. 10:52:43

@shakti_rom: Nemzeti Dal stb., inkabb no comment...

2014.03.14. 11:05:37

@tanato: Koszonom, most mennem kell, de kesobb megkeresem. Indiai tanarokkal kapcsolatban: India szegeny orszag, rengeteg gyerek el az utcan stb., sokan irni-olvasni sem tudnak, igy szerintem az indiai kormany szamara nem igazan elsodleges hogy a kelet-europaba szakadt egykori honfitarsaikat segitsek. Szerintem is jo hatassal lehetne a kelet-europai ciganysagra egy ilyen program, de azoknak a kormanyoknak kene ebbe penzt invesztalni ahol most elnek az erintett kozossegek. Pl. a rengeteg EU-tamogatasbol amit kapnak.

Latcho Rom 2014.03.14. 11:12:29

@Mirjam2: Remélem láttad a tobbi Gatlif filmet is, van kb 15.

tanato 2014.03.14. 11:52:23

@Mirjam2: Így van az érintett kormányok eddig nem vették komolyan a cigány-problémát,szőnyeg alá söpörte mind.Ha a pénz egy részét ilyen indiai-cigány felzárkóztatásra költenék,nagyobb sikerrel járhatnának.

tanato 2014.03.14. 11:54:30

@Babette_: Persze ebből lett a maharaj/dzs/a ahogy Mirjam levezette.

Latcho Rom 2014.03.14. 12:45:25

@Rinna: Nem.

Behoztam a garázsbol a foreman grillt, azon csinaltam a veggiet, isteni lett. Utana egy Pilsner Urquell s egy turo rudi(tnx morszi 4 the tip), az élet szép volt :D

Latcho Rom 2014.03.14. 13:17:38

@tanato: Minden fabatkának az iskolákba kellene menni..

2014.03.14. 13:30:02

@shakti_rom: Nem, fogalmam sem volt hogy tobb filmje is van, illetve soha nem neztem utana... tenyleg nagyon jo filmek / zenek vannak itt meg, sajnos rengeteg dolgom van ezen a hetvegen, pedig szivesen megneznem pl. a Transylvaniat. Egyelore eddig a dalig jutottam: www.youtube.com/watch?v=mPrtWmUGCN8

Latcho Rom 2014.03.14. 14:11:38

Tettem csillagot oda ami tetszett:

Geronimo (completed) nem lattam még

2012 Indignados (Documentary) *

2009 Korkoro *

2006 Transylvania ***

2004 Exiles *

2004 Visions of Europe (segment "Paris by Night")

2002/I Swing **

2000 Vengo **

1999 Je suis né d'une cigogne *

1997 The Crazy Stranger / Gadjo Dilo **

1995 Lucumi, l'enfant rumbeiro de Cuba (Short) nem lattam

1995 Mondo *

1993 Latcho Drom (Documentary) ***

1983 Les princes *

1982 Canta Gitano (Short)

1979 La terre au ventre **

1975 La tête en ruines nem lattam

Latcho Rom 2014.03.14. 14:11:43

@Mirjam2: Gadjo Dilo nagyon jo, Swan szintugy, nem is lattam olyan filmet tole ami ne adott volna valamit..

Nem tudok itt jutobozni de gondolom az ojh csiki-csikit tetted be Palya Beaval :-)

2014.03.14. 14:43:28

@tanato: Igen, lehet hogy lenne pozitiv hatasa. Az a problemas - tobbek kozott - az egeszben, hogy Indian belul is van lenezes a 'ciganyokkal' szemben, hogy pontosan mit ertenek ok a 'ciganyon' azt nem tudom, soha nem kerdeztem ra. Pl. meselte nekem egy indiai uriember hogy ciganyok kiraboltak Magyarorszagon, es ennek kapcsan nem tul jo velemenyt fogalmazott meg roluk, nem ugy fogalmazott hogy kedves idegenbe szakadt testvereink Magyarorszagon stb. Mas indiaiak akikkel beszeltem sokkolva vettek tudomasul hogy 'ciganynak' neztek oket Magyarorszagon. Pl. az eszak-indiai 'dom' csoport, akik a kelet-europai romak rokonai lehetnek, szinten alacsony statuszu tarsadalmi csoport Indiaban.

blackhairlady 2014.03.14. 16:10:07

@Mirjam2: Ez nagyon erdekes volt, koszi Mirjam!

blackhairlady 2014.03.14. 16:12:21

@tanato: A Kisprumik egy cigany nev? Nem is tudtam. Nekem van egy ismerosom ezzel a nevvel, de nincs roma a csaladjukban tudtommal.

tanato 2014.03.14. 17:34:06

@blackhair-lady: Eredetileg nem cigány név,de sok Kolompár felvette ezt a nevet,a Székely sem zsidó név pl.de a városunkban a Schillingerek felvették a holocaust után.A Mohácsi sem cigány név pl. de nagyon sok baranyai beás cigány felvette/Orsós,Jakab/.De az eredeti cigány nevek már kihaltak,Lojkó,Mujkó,Choli pl.

tanato 2014.03.14. 17:43:34

@Mirjam2: Mindenképpen jót tenne a kelet-európai cigányoknak,főleg a tárgyalóképes rétegének, ha megismernék őseik történelmét és jelenlegi rokonságuk mai kultúráját is.Indiának meg nagy lehetőség volna terjeszteni saját kultúráját ilyenformán is Európában.Ki kellene használniuk a diaszpórát mint a zsidóknak,de akár a magyaroknak is a tengerentúli leszármazottainkkal akik akár már nem is beszélnek magyarul.nemrégen itt is írtak róla,én is láttam a magyar tv 1.-en az uruguay-i magyar diaszpóráról a filmet,ahol a már csak spanyolul beszélő fiatalok,lelkesen tanulták a magyar történelmet és a magyar néptáncokat járták.

Latcho Rom 2014.03.14. 18:16:51

@tanato: Jo otletek de ne feledd el hogy amig nincs megélhetés addig az osi kulturak megismerese igencsak másodlagos.

A "tárgyalóképes réteg" mar a hetvenes evekben is foglalkozott ezzel, Daroczy s más roma entellektuellek is.

Lattam az m1 filmet, hogy melyik magyar "tortenelmet" tanuljak..azt nem tudom, van hasonlo dolog argentinaban es braziliaban is, ahogy kanadaban is elterjedt a masodik sot harmadik generacio nyelv es folklore oktatasa.

tanato 2014.03.14. 18:26:52

@shakti_rom: Indiában is nyomorognak milliók,mégis büszkék őseikre.

Latcho Rom 2014.03.14. 19:09:06

Ezt egy erdelyi szarmazasu ismerosom kuldte, blog reszlet - idevag egy kicsit, romakrol is szol, s kozelgo unnepunkrol is.

Kedves Orsi!

Ne haragudj amiért ilyen későn válaszolok leveledre, de a márc. 16 és 21.-e közötti események miatt nem tudtam írni. Ezek az események mindenkit kikészítettek. Ebben a levelemben megpróbálom leírni az események közül szerintem legfontosabbat a márc. 20-21.-ei eseményeket. Mielőtt neki fognék ezek leírásához megemlíteném, hogy 16-19-e között magyar ellenes tüntetéseket szervezett a Vatra Romaneasca és a Román Paraszt Párt, itt Vásárhelyen. Ezen tüntetések során a Bolyai tetőn lévő RMDSZ székházát is feldúlták, az iratokat elégették és az ott tartózkodó magyarokat többek között Sütő Andrást is megverték.
20.-án mi magyarok is tüntetésre mentünk. A Bolyai tetőn gyülekeztünk és körül-belül 9 órakor elindultunk a főtér felé. Fejeink fölött táblákat tartottunk amikre a következőket írtuk: "Magyar sulit, magyar szót", "Bolyai egyetemet, Bolyai iskolát!" , "Jogainkat akarjuk!", "Most vagy soha!", "Édesanyanyelvünkért tüntetünk!", "ABC≠AÁBC". Ezeket románul is felírtuk. A Néptanács háza előtt álltunk meg és ott folytattuk békés tüntetésünket.
Úgy látszik, hogy jelszavaink és jelenlétünk zavarta román "testvéreinket", mert 14 óra felé megérkeztek ők is fejszével, ásóval és egyéb fehérfegyverrel felszerelve. "Természetesen" a katonaságot még mindig hiába kértük hogy segítsen, még egy katonát sem találtunk sehol. Közülünk kiváltak a férfiak és körülvettek minket. Egymás kezét fogták, hogy román "testvéreink" ne kerülhessenek közénk, mert közénk kerülve "magyar vért" akartak inni. 18 óra felé 11 autóbusz érkezett, ezek román falvakból hozták be fehér-fegyverekkel felszerelt "testvéreinket", rögtön ránk támadtak. A nők, gyerekek és és öregek a Néptanács épületébe menekültek, itt ültek közülünk sokan reggelig én este 10-kor valahogy haza tudtam menni, egy ismerős segítségével.
Menekülés közben még annyit láthattunk, hogy a magyar tüntetők megfutamodtak és a román "testvéreink" utánuk szaladtak fejük fölött forgatták fejszéiket, majd a magyarok közé dobták. A katonaság még mindig nem lépett közbe. A magyar férfiak a parkbeli padokat törték szét és ezeknek a léceivel védték a Néptanács épületét és saját életüket. A katonaság este 9-kor érkezett meg 2 tankkal, de még mindig nem lépett közbe csak nézte az eseményeket. Éjjel 1-kor a románok bekerítették a magyarokat. Kijött a katolikus pap és nekifogtunk imádkozni, mert mindenki arra számított, hogy onnan magyar élve ki nem kerül. Ekkor érkeztek meg a cigányok, a következőt kiáltva: "Ne féljetek magyarok, itt vannak a cigányok!"
Így sikerült reggelig védekezni a magyaroknak a cigányok segítségével. Reggelre a főtérre 9 tank érkezett, és ezeknek sikerült egy viszonylagos fegyelmet tartani. A mai napig (márc. 26-a) a város főterén 9 tank vigyázott a "rendre". Ez a rend abból állt és áll, hogy a románok verhetik a magyarokat, de a magyaroknak még védekezni sem szabad.
Végül a következő helyzetbe jutottunk az utcán nem merünk magyarul megszólalni mert félünk, hogy leütnek, este amikor lefekszünk nem tudjuk, hogy másnap még felébredünk-e, éjjel nem támadnak-e ránk román "testvéreink" és nem ütnek-e agyon. Sajnálom, hogy ilyen szomorú hangúlatú a levelem, de nem írhattam a hangulatomnál vídámabbat.
Ha még élek, akkor a következő levelemben városunk szépségeiről és nevezetességeiről fogok írni. (Ne haragudj a csúnya írásért.) Köszönöm a krokodillt!

Sok szeretettel, H.

Latcho Rom 2014.03.14. 19:09:06

@tanato: Más hangok, más szobák doktor ur.

Nem mondom hogy haszontalan dolog amit irsz, de a buszkesegnek nem innen kell jonnie, hanem ertelmes munkabol, iskolaztatasbol, olyan pozitiv peldakbol mint az avatarom, nem korrupt, szarhazi vajdakbol, roma partemberekbol..

89 elott nem voltak ilyen nyomorultak..nagyon nem.

______________ (törölt) 2014.03.14. 19:38:05

@Mirjam2: @tanato: @shakti_rom:
bocs, de szerintetek komolyan következik BÁRMI abból, hogy a cigányok valaha (sokszáz éve vagy még régebben) indiából vándoroltak ki?

attól, hogy a magyarok levédiából "vándoroltak ki", szerintetek érez bármi közösséget a mai magyar az őshazában maradtakkal? vagy az ujgurokkal? esetleg a manysikkal vagy a hantikkal?

nekem az a gyanúm, hogy ez a "rokonság" kb. hasonlóan erős (azaz gyakorlatilag csupán néhány európai fejében él). az a gyanúm, hogy semmiféle érzelmi kötelék nincs a mai indiaiak és a cigányok között - már csak azért se, mert semmilyen érzelmi kötelék ("nemzettudat") sincs két egymástól társadalmilag távol álló két indiai között sem.
de továbbmegyek: igen könnyű két olyan magyart is találni, akik egymás sorsa iránt zéró érdeklődéssel és szimpátiával viseltetnek. ellenpéldát már jóval nehezebb...

tanato 2014.03.14. 20:33:09

@shakti_rom: Emlékezem persze, állandóan a TV előtt ültünk a marosvásárhelyi események alatt.Az ottani cigányok tényleg nagy szerepet játszottak a magyarok megvédésében.A híres Adytelepi cigánygettó lakói.Ösztönösen ráéreztek hogy a magyarok után ők lesznek soron.Utána persze a román csendőrök végigvertek mindenkit a telepen akit értek.

tanato 2014.03.14. 20:34:10

@sorsolo: Ez igaz,viszont kölcsönös előnyökkel szolgálhatna mind India mind a cigányok esetében ha megvalósulna.

______________ (törölt) 2014.03.14. 20:37:04

@tanato: ez illuzórikusabban hangzik, mint a világbéke... :)

Latcho Rom 2014.03.14. 20:39:26

@sorsolo:
"szerintetek érez bármi közösséget a mai magyar az őshazában maradtakkal? vagy az ujgurokkal? esetleg a manysikkal vagy a hantikkal?"
Viksi does.

Ha majd jobban él a magyar lesz szimpátia es érdeklődés is, amit itt is láthatsz sokszor - albeit virtuális az esetek zomeben, mert jobban elnek es biztonsagban erzik magukat.

______________ (törölt) 2014.03.14. 20:54:57

@shakti_rom: bullshit. távolodnak a társadalmi rétegek, latin-amerikanizálódik az ország. ha majd jobban élnek: Si Micskáék lehet. az átlag meg a szegények útja még sokáig lefelé vezet.

a nyugati érdeklődésről meg ne kelljen már hintázódnom. ugye te se gondolod komolyan, hogy bárkit is érdekel a másik - akár londonban, akár ottawában, akár bécsben. vagy ez csak az én felszinességem, hogy felszinesnek gondolom a "nyugatot" és a tipikus polgári egymás iránti érdeklődést?

tanato 2014.03.14. 21:12:21

@sorsolo: Na,amire én gondolok, pl. a cigányok által sűrűn lakott területeken legyen pl. tetszőlegesen Sárospatak és Siklós központokkal afféle mini indiai kulturális központok létrehozása néhány fős indiai tanárral akik a helyi cigányságnak előadásokat tartanának pl. India ókori történelméről,a mai India hétköznapi életéről megemlítve mindig hogy rokonok és onnan származik a hallgatóság.Vetítenének indiai filmeket magyar vagy cigány szinkronnal,tanítanának indiai táncokat és zenéket/erre garantáltan vevők volnának a fiatal romák,főleg a cigánylányok,mert imádnak táncolni./Tanítanák az indiai ételek elkészítését/ a méregerős ételek nagy szerepet játszanak a cigánykonyhában.Na ilyenekre gondolok.Ez Indiának sem volna éppen rossz mert terjeszthetné saját kultúráját,előbb utóbb ugyanis a helyi nem cigány lakosság is bemenne a rendezvényekre.Persze mint Mirjam írta ehhez pénz kell.A pénz ugyan megvan különböző cigánytámogatások,eu-alapok képében de jelenleg ez elherdálódik,ellopásra kerül úgy az alapkezelők mint a cigány vezetők által./Lásd Kolompár Orbán volt cigányvezető sikkasztási ügye./

______________ (törölt) 2014.03.14. 21:29:53

@tanato: nem értem a koncepciót. mi célt szolgál és kinek jó? nem hiszem, hogy indiát érdekli a "kultúrájának terjesztése". minek? hogy több magyar turista menjen indiába? :)

a cigány integrációnak se vagyok feltétlen híve. messze nem vagyok róla ugyanis meggyőződve, hogy az okos, képzett, tanult "magyarok" boldogabbak, mint a cigánysor átlaga. elhiszem, hogy a kalendárijom szerint hosszabb életet élnek. na és? nekem speciel nem célom a hosszú élet. de gyanítom, hogy a cigányoknak se az.
fel akarunk emelni egy másik népet, miközben mi magunk is egyre mélyebbre süllyedünk. és meg akarjuk tanítani nekik a tutit, amit mi magunk se tudunk...

Latcho Rom 2014.03.14. 22:03:57

@sorsolo: Igen, felszines..majd kesobb, fozok eppen. Addig gyimahold a doktor urat.
Ha jossz azzal hogy nem erted a gyimaholast akkor madar lesz a beceneneved eztán :-)

Latcho Rom 2014.03.14. 22:04:06

@tanato: Ciganysorok helyett kis indiak, huh? na ezen elgombolkozom még...:-)

tanato 2014.03.14. 22:06:44

@sorsolo: Nem csak Magyarországra gondoltam,hanem egész Kelet Európára és úgy már mindjárt más a helyzet.Hogy ki mikor hogyan boldog az meg már megint más téma.De a cigány -nem cigány lakosság együttélése az biz. fontos dolog egész Európának a nyitott határok mellett.

tanato 2014.03.14. 22:10:34

@shakti_rom: Ha már egyszer onnan jöttek csak kellene valamilyen kapcsolódás.Ráadásul még külcsínban is nagyon hasonlóak,mint Mirjam írta sok indiait cigánynak néznek itthon.Nagy kontinensnyi ország csak kellene ráfigyeljenek a távolra szakadtjaira.

______________ (törölt) 2014.03.14. 22:25:31

@tanato: nem érzem teljesen más témának, hogy ki mitől boldog. ugyanis ha a saját "boldogságunkat" (értsd: a cigányok ne zavarják köreinket, ne lássuk a nyomorukat, legyenek olyanok, mint mi) az ő boldogságuk kárára kívánjuk elérni (értsd: elvesztik a gyökereiket, a saját kultúrájukat), akkor az nekem nagyon nem píszí.

úgy értem: akkor gusztustalan dolog elvárnunk a "cigány-integrációt".

______________ (törölt) 2014.03.14. 22:31:23

@tanato: bocs, de ez már-már abszurd. "külcsín", távolra szakadtak...

nem rosszízű, hogy bőrszín alapján szeretnéd összehozni a két társaságot??

mit szólnál hozzá, ha az urali népek szeretnének ránk így "figyelni", ahogy te indiától várod a cigányokra nézve? nem tűnik abszurdnak?
persze, alapjában jó dolog mindenféle kultúraközvetítés, azzal semmi "bajom", de a háttérben rejlő "társadalompolitikai" célokkal nagyon nem tudok egyetérteni.

Latcho Rom 2014.03.14. 22:31:24

@sorsolo: Túróst latin amerika, balkanizálódik...ámbár ha ilyen ütemben mutyizza el a földeket a rencer még az is lehet.

Bécset, európát..a mait nem tudom, itt azért figyelgetnek egymásra az emberek.

Latcho Rom 2014.03.14. 22:31:24

@tanato: Van ott elég saját baj, nyomorgó ember, akit ez a nagy iparosodás maga mögött hagyott, nem hiszem hogy túlzottan érdekelné őket a magyar romák nyomora.

______________ (törölt) 2014.03.14. 22:39:06

@shakti_rom: tartom latin amerikát. csak itt nem drogbárók vannak, hanem Si Micskák, meg nyerges zsoltok.

______________ (törölt) 2014.03.14. 22:40:16

@shakti_rom: különösen annak fényében nem, hogy az ottani szegényekhez képest a cigánysor maga a felső középosztály.

Latcho Rom 2014.03.14. 22:42:59

@sorsolo: Volt szerencsém, nem kell bemutatni...

Latcho Rom 2014.03.14. 22:43:00

@sorsolo: Azt hittem neked Ott, hisz kint élsz, éltél inkább?

______________ (törölt) 2014.03.14. 22:53:42

@shakti_rom: most igen, de fejben még "itt". de remélem hamarosan annektálja putyin hunniát is, aztán csak a rossz emlék marad az országból.

tanato 2014.03.14. 22:55:41

@sorsolo: Nem bőrszín,inkább kinézet,arcforma szemforma stb.Tényleg látszik hogy rokonok,nem úgy mint mi pl. a finnekkel.Kétségtelen eltelt 2000 év,de ők nem integrálódtak,mindig megmaradtak cigánynak.Éppen ezért volna hasznos a közeledés a mai Indiához.Persze ez csak hipotézis,mert pénzt erre úgysem szán sem Európa sem India.Marad néhány érdeklődő értelmes cigány akit érdekel a történelmi múltja.Na de a jövő majd eldönti merre halad a világ cigányügyben,hogyan fognak kijönni pl. az európai romák az Európába bevándorló hindu lakossággal,milyen lesz a viszony,ellenséges vagy rokoni.

______________ (törölt) 2014.03.14. 23:02:52

@tanato: szerintem kulturálisan a cigányok sokkal-sokkal közelebb vannak hozzád vagy hozzám, mint az indiaiakhoz.
szerintem csupán a te szemüvegeden át tűnnek ők "indiaiaknak". még ha egy kultúrantropológus a hitviláguk vagy a szokásaik vizsgálata nyomán meg is állapítaná, hogy "objektíve", százalékosan közelebb vannak az indiai hitvilághoz (erősen kétlem egyébként), akkor is kétségbe vonnám, hogy inkább odatartoznak, mint ide.
a cigányok "történelmi múltja" annyira indiai, amennyire a magyarok történelmi múltja közép-ázsiai. azaz gyakorlatilag, a ma releváns hagyományok szempontjából elhanyagolható mértékben.

Latcho Rom 2014.03.14. 23:04:22

@tanato: Nagyon személyes ha megkérdem hogy hány éves vagy?
Velem egykorúnak sacollak..

Latcho Rom 2014.03.15. 00:46:50

@Mirjam2: Oszt mé nem, bepiszkitották a századok netán? :)

Mielőtt kérded: My name is Johhny Cash. Üdvözli az ideges csöcst :)

tanato 2014.03.15. 08:14:37

@shakti_rom: 55 leszek ebben a hónapban.

tanato 2014.03.15. 08:21:59

@sorsolo: Nézd én a munkaidőm nagy részét cigányokkal töltöm,háziorvos vagyok és a praxis több mint 30%-a cigány.Nekem sokat elmondanak amit másnak nyilván nem.Nagyon eltérőek a szokásaik a magyarokétól.Pl. elrendezett házasság már gyermekkorban mint Indiában,nagyon sok rokonházasság szintén mint ott.Nagycsaládos együttélés az anyós korlátlan hatalmával mint Indiában.temetkezési szokások is teljesen mások a miénknél.de majd még beszélünk erről,most megyek apósom 80 éves szülinapjára 100 km-re.Majd este vagy holnap még írok cigányügyben.

tanato 2014.03.15. 08:23:27

@tanato: Természetesen a lány költözik minden esetben a fiús házba a fiú anyja a királynő a nagycsaládban a rajni vagy ráni.

Latcho Rom 2014.03.15. 11:22:45

@tanato: Fröcsög az undormány, hányinger kerülget.

Éljen a Köztársaság, 1848 emlékével.

2014.03.15. 14:42:39

@tanato: Ez nagyon erdekes, ha raersz, irhatnal meg rola. En nem igazan ismerek ciganyokat, fogalmam sem volt. Remelem jol megunnepeltetek az aposodat, 80 ev szep kor!

2014.03.15. 15:12:58

@Mirjam2: @tanato: Én is kerültem kapcsolatba a munkám miatt cigányokkal, 17 év tanítás nem túl jó környéken és nem volt velük semmi bajom. Nekik sem velem. De az a munkahely volt. Ott el tudtam fogadni ezeket a különbségeket, szokások, életmód, stb. Viszont laktam olyan házban ahol a nemtom hanyad rész cigány volt. Tönkrebacták az életünket rendesen. El kellett költöznünk. Nekünk. Nem nekik!! Volt közöttük is barát, nem akarok általánosítani csak nagyon nehéz nem általánosítani. Többször megfenyegettek, ok semi, pusztán a létezésünk, bíróságra jártunk csecsemővel. Szóval olyankor nem annyira tudtam foglalkozni a lelkivilágukkal meg a más életmódjukkal. Én nem zavartam őket, ők viszont minket nagyon. Ez nem igazságos, akármilyen mentséget keresek is számukra, ill. nem is akarnék mentséget keresni mert miért?

tanato 2014.03.15. 21:08:23

@Mirjam2: Köszönöm szépen jó buli volt,nagyon örült apósom,szerencsére még jól tartja magát.Igen érdekesek a cigányok tőlünk eltérő szokásai. Pl a hagyományőrző cigány nők nem hordhatnak nadrágot,állandóan szoknyában kell járniuk.Na meg nem igazán tartják őket egyenrangúnak a férfiakkal.Gyakran verik őket,sokszor jönnek hozzám sérülésekkel,nekiestem ajtónak asztalnak stb.mondják.Sőt, sok esetben "közös" a nő ,kölcsönadják rokonnak ismerősnek egy-egy aktus erejéig./pl. egy beházasodott magyar lány betegem éppen azért lépett le tőlük,anyósa rá akarta beszélni hogy a börtönből hosszú idő múlván szabadult,sógorát elégítse ki mert ez a szokás,rég nem volt nővel./
Nem véletlen hogy a cigány nők nagy része zabálja a nyugtatót,a Frontint.meg a Xanaxot,mázsaszám íratják fel maguknak.
A temetések meg hatalmas létszámúak,megelőzi a szertartást a virrasztás,ilyenkor 24h-n keresztül esznek isznak,amit piknik alapon a rokonok összeadnak.A temetésen meg szól a cigányzene,a háztól a temetőig megy a menet zeneszóval.A nyitott koporsóba meg hajigálják bele a pénzeket mint egy menyasszonytáncnál.A cigány nők ordibálnak,jajgatnak közben nyomom beléjük a nyugtató injekciót./Általában jó pénzért mindig fogadnak fel orvost a temetésre./És mindig van egy rokon egy nagyfőnök ,raj aki szervezi a temetést mint egy násznagy,dirigálja a többieket meg a zenészeket,kifizeti az orvost meg a papot stb.

Hari Seldon 2 2014.03.15. 21:10:33

@diggerdriver:
A nagy kék talán a IBM lehet. Legalábbis ezt hívták egy időben annak.
Egyébként jó kis (nagy) poszt volt.
Úgy látszik a franciaországi csapat is belelendül! :-)

tanato 2014.03.15. 21:54:31

@Turchi: Így van nem egyszerű cigány szomszédokkal lakni ha ők vannak többen.

______________ (törölt) 2014.03.16. 00:01:50

@tanato: hát, igen, eszerint valóban vannak a hagyományaiknak, szokásaiknak számunkra nehezen elfogadható elemei. ez nem épp a patikamérlegen kimért egyenlőség a férfiak és nők között. még az emberi jogok is kissé unortodox módon vannak értelmezve. azért a horrornak hangzó elemek ellenére is óvatos lennék az "átnevelésükkel", "európaizálásukkal". nem biztos, hogy minden árat megér a "felemel(ked)ésük".

2014.03.16. 06:39:25

@tanato: Ez durva, es az a legrosszabb az egesz helyzetben hogy mivel annyira kikozositi a ciganyokat a tobbsegi tarsadalom, nyilvan ugy erzik a nok hogy nincs ertelme pl. rendort hivni, stb. Bar en oszinten szolva nem tudom megerteni miert nem szallnak ki ezekbol a helyzetekbol, mikor nyilvan lenne ra lehetoseguk, meg ha nehez is lenne. A nok 'kolcsonadasa' abszolut nem letezik Indiaban, sot pont forditva van, elkepzelhetetlen a legtobb embernek hogy egy no elete soran egynel tobb ferfival letesitsen kapcsolatot. Pont az az egyik fo oka a gyerekhazassag intezmenyenek, hogy vilagos legyen nagyon fiatal kortol, ki az az egyetlen ferfi aki 'jogosult' a nore, es ezt nagyon szigoruan betartjak.

2014.03.16. 06:46:26

@sorsolo: Hat a nok verese es 'kolcsonadasa' mas ferfiaknak nem csak 'szamunkra' nehezen elfogadhato, hanem az erintettek szamara is, pl. ezert esznek zsakszamra Xanaxot. Ha te azt gondolod, hogy azert mert valaki cigany no, nem zavarja ha verik stb. mert ez a 'kulturaja', hat nagyon tevedsz. Ha raersz neha, olvass mar kicsit a kulturalis relativizmus ellenerveirol, nem akarok itt konyvet irni a kommentekben, de enyhen szolva radikalis allaspontokat fogalmazol meg itt. Szerinted nem kene oket 'atnevelni' - miert, tenyleg nem jobb az ha noket nem vernek es nem kenyszeritenek idegenekkel valo szexre? Inkabb maradjanak az eredeti 'kulturajuknal', mert az kivulrol nezve neked olyan romantikus meg cuki? Nyilvan nincs semmi gond a valoban kulturalis szokasokkal mint virrasztas, temetesi menet zenevel, stb. stb. de ne akard mar megmagyarazni hogy a nok verese pl. ugyanilyen szokas amit erdemes megorizni. Egy normalis orszagban eleve a rendorseg lepne kozbe ilyen esetekben.

tanato 2014.03.16. 09:34:00

@Mirjam2: Nem hívnak rendőrt legtöbb ilyen esetben,még nagyon durva családi verekedéseknél sem , inkább utólag egymás között pénzzel rendezik el.A nők meg nem nagyon tudnak kiszállni önállóan,Magyarország kicsi ehhez hogy eltűnjenek egy brutális ember elől,főleg ha látja hogy a rokonságban ugyanilyen sora van a lányoknak.Nagyon komoly sérüléseknél azért a lány családja is bosszúval válaszol,ebből vannak a sajtóból is ismert családi kaszás,botos nagy létszámú verekedések.De a lányok inkább döntően a gyógyszerfüggésbe menekülnek.De kiszolgáltatottságuk abban mutatkozik pl. hogy párjuk helyett sokszor ők mennek a börtönben mert magukra vállalják a bűncselekményt.Pl. nálam is volt hogy egy abszolút szerény,értelmes lány a maga 50 kilójával elvállalta a párja helyett hogy ő ütötte le a sértettet a rablás előtt,holott jóformán a fejszét sem tudta volna felemelni.Ezt a rendőrök is tudják de nem tudnak mit tenni.

tanato 2014.03.16. 09:37:13

@sorsolo: Pedig ha nem sikerül valamilyen módon az integrációjuk, a születési rátájuk európaiakénál magasabb volta miatt nagyon komoly kihívás elé néz Európa.

tanato 2014.03.16. 09:44:29

@Mirjam2: Persze nem mernek a rendőrséghez fordulni,mert utána még rosszabb soruk volna,na meg a rendőrök is csak akkor intézkednének ha nagyon súlyos volna a sérülés.,olyan amit már nem lehet elkenni.Még egy érdekesség ,minden cigánygyerek kap egy másik nevet is a magyar nevén kívül amit egymás közt használnak.Pl.akiket én ismerek.Karo,Siti,Bundi,Kacska,Baba,Bakró,Biru,Kula,Jaffa,Dunera,Molare,Bolygó.

tanato 2014.03.16. 10:19:28

@shakti_rom: Az egy szép kerek évforduló,régen az volt a nyugdíjkorhatár.Én is pl. ha a Kádár rendszerben élnék még és nő volnék két hét múlva letehetném a lantot,lógathatnám otthon a lógatnivalómat.Akkor ugye a nők 55-ben nyugdíjba mehettek.Ehelyett,mivel nem vagyok nő és nem élünk a Kádár rendszerben kaptam még 10 év közérdekű kényszermunkát,mert 65 évesen mehetek nyugdíjba.

Latcho Rom 2014.03.16. 10:39:39

@tanato: Hja. Én 2 éve mentem nyugdijba, közalkalmazott voltam 25 évig, de dolgozni kell..mese nincs, unokák jönnek, szeretünk utazni. $$$

Ha jól olvastam baranyában praktizálsz?

tanato 2014.03.16. 11:03:31

@shakti_rom: nem.nem.az Alföld közepén vagyok egy kisvárosban.

Latcho Rom 2014.03.16. 11:07:31

@tanato: Nővérem miskolc környékén volt orvos, nemrég ment nyugdijba. Neki kb 50% volt a roma klientúra.

______________ (törölt) 2014.03.16. 11:23:39

@Mirjam2:

nem gondolom, hogy nem zavarja a cigány nőket, hogy verik őket.
szerintem sokkal jobb az, ha nem vernek és nem kényszerítenek nőket szexre.
de azt nem gondolom, hogy ez bárminél fontosabb. HA a létezésük alapjától fosztják meg őket, akkor túl magasnak tartom az árat, hogy megszabaduljanak az egyébként bizonyára nemritkán megnyomorító körülményektől.

nem gondolom, hogy érdemes megőrizni ezeket az embereket megnyomorító szokásokat - különösen akkor nem, ha a cigány közösségen belül is inkább csak a tűrt kategóriába tartoznak (e tekintetben kizárólag tanato megjegyzésére hivatkozom a családi bosszúról "túlkapás" esetén, mert én egyáltalán nem ismerem a cigány szokásokat és értékvilágot).
DE azt se gondolom, hogy mi, kívülről eldönthetjük és megszabhatjuk nekik, hogy hogyan s miként éljenek. ebben az esetben helyesnek tartanám, ha a cigány nőket valamilyen megfelelő megoldáshoz segítenénk hozzá, miáltal elkerülhetik a számukra nemkívánatos bántalmazást. de ez a megoldás nem jöhet teljesen kívülről.

különböző népcsoportok egy államhatalom és adott törvényeknek alávetett állampolgárok esetén mindig problematikus. ezt a gyakorlati jogalkalmazás sokszor figyelembe is veszi, és "szemet hunynak" bizonyos emberek által elkövetett cselekmények felett. mondhatnám: a rendőr nem avatkozik közbe. ilyenek tipikusan a családi ügyek (torzsalkodások) is - mindaddig, amíg egy kritikus szintet át nem lépnek. ezek persze időben erősen változók, a rendszerváltás előtt pl. szerintem sokkal magasabban volt a rendőr ingerküszöbe, mint napjainkban. mivel ez egy szerves változás, nincs is ezzel semmi baj.

egy másik példa lehet az amishek amerikában, vagy az általad jól ismert "arabok európában" komplexum. az amishek dolgába nagyon-nagyon sokáig nem avatkozik be a rendőr, mert hallgatólagos megegyezés van arról, hogy ők egy kis államot képeznek az államban. de mondhatnám a mormonokat is: amikor utahban jártam, beszéltem egy fickóval, akinek harmincvalahány testvére és féltestvére volt, mert az apjának több felesége volt. az állam egyszerűen szemet huny a többnejűség felett (napjainkban egyre kevésbé, de inkább a közösség saját belső szabályainak változása miatt "gyengült" a tolerancia. évtizedekkel korábban még teljesen nyíltan ment a dolog).

nem vetheted százszázalékosan alá a más kultúrákat a saját törvényeidnek. ennek "elismerését" jelzik a fenti példák is: az állam is "tisztában van" ezzel. ezért aztán szemet hunyással kezelik ezeket a konfliktusokat.

egészen biztos vagyok amúgy abban is, hogy a cigány veszekedésekbe is habozva és sokkal magasabb "ingerküszöbbel" avatkoznak be a rendőrök. mert nem ismerik ki magukat abban a kultúrában. mert talán a főnökeiktől is megkapják direkt vagy indirekt utasításban, hogy mikor kell beavatkozni. vagy ha nem a főnöktől, hát a kollégáktól tanulja meg az újonc.

______________ (törölt) 2014.03.16. 11:42:36

@sorsolo: "különböző népcsoportok egy államhatalom és adott törvényeknek alávetett állampolgárok esetén mindig problematikus. "
helyesen:
"kulturálisan jelentősen különböző népcsoportok együttélése mindig problematikus, mert a modern államhatalom azonos törvényeket próbál minden állampolgárral szemben érvényesíteni.

mivel azonban a törvények csak akkor működnek kielégítően, ha azokat nem a kultúra szabályaival és értékrendjével szöges ellentétben fogalmazzák meg, itt ellentmondás feszül:
vagy a kultúrának, a "belső törvényeknek", vagy a külső, kívülről rájuk erőltetett tételes jognak felelnek meg.
sok esetben más elvárásokat fogalmaz meg a cigányok számára a kultúra, és mást a tételes magyar jog.
ez az ellentmondás persze előfordul a többségi kultúra gyermekei számára is, ám jóval ritkábban és kevésbé húsbavágó kérdésekben merül fel.

______________ (törölt) 2014.03.16. 11:47:16

@tanato: egyetértek, bár abban nem vagyok biztos, hogy amikorra a cigány-kihívás ideér (kelet európába hamarabb, kb. 20-40 év múlva), problémának érzékeljük-e majd. tudod, amikor kificamodik a bokád, és utána elkezd iszonyúan fájni a fogad, egész elfelejtkezel róla, hogy a bokáddal is történt valami. :)

2014.03.16. 13:59:20

@sorsolo: Szerinted az a letezesuk alapja hogy verik es szexre kenyszeritik oket? Eddig olvastam, nincs tobb turelmem ehhez, bocs. Nem gondolod hogy barminel fontosabb hogy fizikai es szexualis eroszaktol megmenekuljel? Voltal te mar eletedben egyszer is fizikai vagy szexualis eroszak aldozata? Van fogalmad rola hogy milyen az amikor a sajat otthonodban folyamatosan ezeknek vagy kiteve? Amikor nem mersz hazamenni? Ha romantikus etnografiai konyvek mellett a valosag is erdekel, beszelj valakivel aki volt mar ilyen helyzetben, es probalj meg kifejleszteni egy kis empatiat. Bocs.

tanato 2014.03.16. 19:31:45

@sorsolo: Kelet Európába kb jól saccolod,50 év és megkerülhetetlen tényező lesz a cigányság úgy választási mint gazdasági szempontból.ha addig nem történik változás,nagyon nagy baj lesz.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása