oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2013. október 08. 06:53,  Ahány nyelvet beszélsz… 538 komment

2013. október 08. 06:53 Határátkelő

Ahány nyelvet beszélsz…

Ma tovább boncolgatjuk a nyelv és határátkelés kérdéskörét (a sorozatot Max kezdte a minap, posztját itt olvashatjátok el), ezúttal Tilmir svájci tapasztalatait olvashatjátok. Ami nekem külön tetszett, hogy sok saját példát hozott, folytassuk tehát innen a beszélgetést!

soknyelvű tábla.jpg

„Max tudományos alapon már leírta, elmagyarázta az anyanyelv használatát, örökítését idegen nyelvi környezetben, így a felvezetést mellőzöm. A Határátkelő által feltett kérdésre én abszolút gyakorlati alapon megközelítve, és példák bemutatásával írom le a tapasztalatom, a véleményem.

A véleményem: korábban már írtam a saját blogomon erről a témáról, ki is verte a biztosítékot. Úgy gondolom, hogy szülői felelőtlenség vagy lustaság (?) elvenni saját gyerekünktől azt a lehetőséget, hogy megtanuljon valamit. A tudás lehetőségétől megfosztani valakit vétek. Sokszor mosolygok, hogy a szülők milyen ideológiát gyártanak mentegetőzésül.

Gondoljunk csak bele: sok esetben sok pénzt fizetünk azért, hogy a lurkó egy-egy különórán elsajátítson valamilyen képességet (sportot, zenét és a többi). Ebben az esetben viszont ingyen tanulhat a gyerek. Nem?

Nem, nem hazafias gondolatok miatt vélem úgy, hogy ez fontos, csak az egyén miatt. Nem tudhatjuk, mit hoz az élet, mi lesz a helyzet 20 vagy 30 év múlva.

Gyerekek és unokatestvérek

Jöjjenek a példák, amivel alá tudom támasztani, hogy ez fontos: családomban is többen emigráltak 30-40 éve, az egyikük még fiatalember volt, amikor Németországba ment, majd ott alapított családot. A felesége német, két gyermek született.

Ő úgy gondolta, hogy nem fontos, hogy a gyerekek tudjanak magyarul, ezért egy szó nem sok, de annyit sem tudtak. Aztán amikor felszabadult a határ, ő is egyre többet utazott haza, ingatlant vásárolt, minden szabadidejét Magyarországon töltötte.

Kellemetlen volt, amikor hazalátogatva, a gyerekek egyetlen szót sem tudtak váltani a saját unokatestvéreikkel, rokonaikkal. Az egyikük egy nagy múlttal rendelkező gyárban dolgozott és lehetősége lett volna (előléptetéssel) a magyar leányvállalatnál munkát kapni. Ha beszélt volna magyarul... Mivel nem, így gyakorlatilag elesett egy előrelépési lehetőségtől.

Amikor jön egy magyar lány

Második példa: szintén a családomban történt. Itt már egy komplett családról beszélünk, aki elhagyta az országot még a '70-es években. A kisebbik gyerek még beszélni sem tudott, amikor disszidáltak.

Annak ellenére, hogy a kezdetben csak magyarul beszéltek otthon, a későbbiekben az idegen nyelv vált elsődlegessé. Mivel neki ez volt az egyszerűbb, otthon is inkább ezt használta. Felnőtt korára rosszul, akcentussal beszélt csak magyarul.

Az élet úgy hozta, hogy megismert egy magyar lányt, akit feleségül vett. A lány jól beszélt németül, így kettejük között nem volt probléma, ám amikor megszületett a gyerekük, a lány ragaszkodott hozzá, hogy a kicsit magyarul tanítsák, ezért ő csak és kizárólag magyarul beszélt vele.

Mivel visszament dolgozni, úgy döntött, hogy itthonról visznek ki egy nevelőnőt, aki foglalkozik a gyerekkel. Az apja németül beszél vele, így mindkét nyelven tökéletesen beszél. Egyelőre még nem jár iskolába és a nevelőnő magyarul foglalkozik vele, az az erősebb. Én csak mosolyogtam magamban, amikor hallottam apukát is magyarul. Egész jól halad.

Utolsó példa: amikor új helyre költöztünk, kiderült, hogy egy magyar család lakik mellettünk. A gyerekek már felnőttek, de itt születtek. Apuka jól beszéli a németet, de iszonyatos akcentussal, a gyerekek - mivel itt jártak iskolába -, tökéletesen.

A nagyobbik egy nagyon kicsi akcentussal, de szépen, választékosan beszél magyarul, a kicsit még nem hallottam. Ő ragaszkodik a némethez. Apa magyarul beszél velük, a nagyobbik magyarul válaszol, a kicsi inkább németül. A gyerekek egymás között németül beszélnek. :)

Hogy van nálunk?

Nos, magyar család lévén, csak magyarul beszélünk itthon. Mi úgy jöttünk el, hogy senki egy szót sem beszélt németül. Abszolút a nulláról indultunk. Sőt. Eredetileg mindenki angolt tanult (én és a párom még oroszt), így ez plusz nehezítő körülmény volt.

Most, ennyi idősen kell belátni, mekkora blődség volt, hogy nem érezte úgy az ember diákként, hogy milyen nagy szükség lesz az idegen nyelvek ismeretére. Nem mentegetőzésként, de nem is nagyon preferálták. Emlékszem, nyomtuk az oroszt, én még érettségiztem is belőle. Persze, az osztály 99 %-a letojta. Az angol meg? Szegény tanár is csak könyvből tanulta. Rég volt, más világ volt...

Opsz, kicsit elkalandoztam.

A kisebb gyerek beszéli a legjobban a németet, ő valahol C1 szinten lehet már. Mellette tanulja a svájci németet és az angolt is. A nagyobbik később érkezett, és mivel már nem volt iskoláskorú, csak a privát életben tanulja a nyelvet. Ő otthon angolt tanult, amit nagyon jól beszél.

Az elején még inkább ezen a nyelven intézte az ügyeit, ma már nem erőlteti, inkább németül beszél. Úgy gondolom, hogy ő is elért a közép szintre. Igaz, neki nagyon jó érzéke van a nyelvtanuláshoz.

Mi öregek? Küzdünk. :) Lassan, de biztosan haladunk előre. Mivel Goethét nem akarok eredetiben olvasni, így nem célom, hogy felsőfokon tudjak beszélni. Mielőtt valaki beleköt, a távolabbi céljaink sem igénylik ezt. :)

Ismeretlen magyar szavak

Az nagyon érdekes tapasztalás, hogy vannak olyan magyar szavak, amiket még a lányom sem ismert. Jellemzően szakmai nyelvről van szó. Az iskolában sok olyan új szót tanul németül, amit még magyarul sem hallott, ismert.

Ilyenkor mindig megkérem, hogy írja körül, miről van szó, és megtaláljuk a helyes magyar megfelelőjét. Hisz fontos, hogy mindkét nyelven tudja az adott szót, kifejezést. Mivel egész nap németül beszél, sok esetben „nem kapcsol", és a beszélgetés hevében inkább németül mond szavakat. Ilyenkor rendszerint sárga lapos figyelmeztetést kap, és megkérjük, hogy lassítson, otthon csak magyarul beszéljen.

Családi körben sokat beszélgettünk már a nyelv továbbörökítéséről is. Nem kellett nagyon győzködni őket, hogy majd amikor lesz gyerekük, tanítsák meg a magyar nyelvre, akkor is, ha a párjuk nem magyar ajkú lesz. Az biztos, hogy én mindent meg fogok tenni ennek érdekében.

Visszatérve a nagy katyvaszra

Itt Svájcban nagyon érdekes az összkép. Már sokszor leírtam, ezért nem is mélyedek bele. Az ország hivatalos nyelve a német, a francia és az olasz. Van még a rétoromán, de ezt csak és kizárólag egy kis területen beszélik, így jelentősége konvergál a nullához. Persze, a hétköznapi életben a svájci német a nyerő. Bár nem önálló nyelv, de én annak nevezném, nem dialektusnak.

Érdekes módon ez sem tekinthető állandónak, gyakorlatilag településenként változik a nyelv. Svájci ismerős mondja, hogy sok esetben csak a szövegkörnyezetből tudja kisilabizálni, hogy egy másik svájci 100 km távolságban miről beszél. Ezt a helyzetet rontja a rengeteg bevándorló, ugyanis ők is csak az "utcán" - hallás után - tanulták a nyelvet. Így egy-egy elhallás után jönnek, vagy alakulnak át szavak.

A külföldiek száma rendkívül nagy. Sok helyen kolóniák alakultak ki. A balkán háborúk után a „jugók", a szerbek, és albánok jöttek tömegesen, de a portugálok és a spanyolok is nagy számban vannak jelen.

Sok esetben egy-egy munkahelyen is csoportosan dolgoznak. Előfordul, hogy 15-20 emberből csak egy beszél németül, és ő irányítja a többieket. Sokan itt élnek 20 éve, és egyáltalán nem beszélik a németet/franciát/olaszt.

Rengeteg érdekes esetet hallottam, úgy gondolom, hogy a példák is erősítik az "ahány nyelvet beszélsz, annyi ember vagy" mondást.

Ti hogy gondoljátok?"

Természetesen nem csak az országfelelősök írhatják meg posztban ezzel kapcsolatos tapasztalataik, ha valaki úgy érzi, ezzel kapcsolatos véleménye túlnő egy komment keretein, vagy éppen a beszélgetés ihleti meg, szeretettel várom az írását!

A kommentelési szabályokról ide kattintva olvashatsz.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: sorozat nyelv Svájc országfelelős

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr205556126

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.10.08. 23:46:43

@Barátusz: jovobeli aposomat komalom. mindig a kezembe nyom egy sort vagy palinkat. ha mindket kezem szabad, akko altalaban mindkettot :D

rezsoatya (törölt) 2013.10.08. 23:47:50

@nyuszigonosz: a szegeny...
Azert latom rajta, hogy neha eleg futcsan nez...: D

(volt mar rajta lathatosagi melleny, zokni, gazalarc... ilyenkor latom rajta, hogy "de miert, de miert?" :-DDDDD

Shanarey 2013.10.08. 23:48:09

@sodalisO:
Talán a hangerő, amit a kommunikációra használsz?

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.10.08. 23:49:01

@Barátusz: amcsiba meg ok, magyarban siman jo a nyelvtudasod. de a tobbi orszagban meglennel love, ha nem angolul, vagy magyarul kellene dumalnod nem? akkor meg megjobban kilognal a sorbol. vegeyl fel arab akcentust es barhova jo leszel, meg svedbe is :D

SodalisO · http://hataronkivul.blog.hu/ 2013.10.08. 23:49:26

@Barátusz: Ha nyitott dekoltázzsal dolgoznék, kb. a 3. vendég után már a bugyim meg a zoknim dugig lenne hajjal. Zárt nyakú pulcsi, garbó, vagy ing begombolva!!!! :-DDD
@rezsoatya: Nem is ez volt a kérdés, hanem , hogy milyen a tipikus olasz akcentus ! :-DDD Kéretik tisztelettel a lényegre fókuszálni, ok??:-))))) Ez nem vicc, ez egy halálosan komoly kérdés volt !!!!

nyuszigonosz 2013.10.08. 23:50:03

@rezsoatya: A gázálarc: az meg miért?

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.10.08. 23:51:44

@sodalisO: nalatok mennyi egy ivy league stilusra vagas?

Shanarey 2013.10.08. 23:52:09

@Barátusz:

Gondoltam hogy ráugrasz a németjuhászra :-)

rezsoatya (törölt) 2013.10.08. 23:52:35

@Barátusz: mert az alaszkai malamutnak az az anyanyelve.

nyuszigonosz 2013.10.08. 23:52:35

@Barátusz: @sodalisO: olasz akcentus: éneklös és sok az e - betü, plusz a szavak végén is e betü.

vazzup 2013.10.08. 23:53:41

@sodalisO: tessék :D www.youtube.com/watch?v=JTt8XQCiBgY

Te kérted! :P Oké, ő itt nem szőke. Valószínű téged is a csápolás miatt néznek olasznak, ahogy engem is.

@Barátusz: nem, nem mondtad, hanem ezt: "Egy németjuhászon, amellett, hogy nagyon figyelmes, az értelmet is látom, a pincsiken meg nem."

Amúgy ilyen alapdolgokra: ül, fekszik, igazodik, megáll a járda szélén, nem megy ki- vagy be az ajtón engedély nélkül sehol, nem ugat, ha megtiltják neki, természetesen nem túl sok, de mindent hiba nélkül megcsinált.

Shanarey 2013.10.08. 23:55:13

@Mr. Long [wannabe Briton]:

Basszus most hogy kérdezed őt, rájöttem nekem is kellene túrnom egy fodrászt. A hajam már legalább 1 cm hosszú, vagy még több :-(

SodalisO · http://hataronkivul.blog.hu/ 2013.10.08. 23:57:07

@nyuszigonosz: @vazzup: jaj, tök jó. Igen , ez igaz lehet , és a csápolás, hadonászás úgyszintén, a hangerővel azért szolidan bánok, félek az aranyértől! :-PPPP
Nézem a videót! :-DD

BTBTBT 2013.10.08. 23:58:15

@Mr. Long [wannabe Briton]:
Sörben/pálinkában van az igazság? Ha spicces vagy, jobban megismer a leendő após.
Az öcsém is azt mondogatja, hogy ha felnől a keresztlányom, akkor először vele kell söröznie-pálinkáznia a jelölteknek. :)

Amcsiba nem vágyom. Komolyan. Talán majd egyszer Dél-Franciaország...
Arab akcentus kell a hóhérnak. :)

@sodalisO:
A zoknid miért lenne tele hajjal? Ha be van húzva az ing a nadrágba, akkor esetleg, ha meg nincs, akkor deréktájt kihullik a padlóra. :)
Akkor korrigálok: mellbőség? :)))
És nyitott dekoltázzsal sokkal több lenne a borravaló. :D

@rezsoatya:
És a te mamalutod egyenesen Alaszkából származik, vagy már Európában, netán Mo.-on született?
Egyébként Angliába kell a chip, vagy csak otthonra?

@vazzup:
Jó fej lehet.
Azzal a megjegyzésemre a mopsz-jellegűekre céloztam.

@Shanarey:
Nehéz lett volna kihagyni. :)

rezsoatya (törölt) 2013.10.08. 23:58:41

@sodalisO: hat ahhoz jobban kene ismernem teged, hogy megallapitsam. Egyszer ellatogatok abba a fodraszatba es majd bon giornoval koszonok... :-)

BTBTBT 2013.10.09. 00:00:18

Ez lemaradt.

@sodalisO:
A zoknid miért lenne tele hajjal? Ha be van húzva az ing a nadrágba, akkor esetleg, ha meg nincs, akkor deréktájt kihullik a padlóra. :)
Akkor korrigálok: mellbőség? :)))
És nyitott dekoltázzsal sokkal több lenne a borravaló. :D

nyuszigonosz 2013.10.09. 00:01:38

@rezsoatya: Ciao, Bella! - lenne jobb, nem? :-))

vazzup 2013.10.09. 00:02:07

@sodalisO: "a hangerővel azért szolidan bánok, félek az aranyértől! :-P"

Várj, még mindig a beszélgetésről beszélgetünk, ugye?! :P

BTW, a videón egy amerikai színész csaj beszél, szóval fék akcentus, de jól tolja a csaj.

SodalisO · http://hataronkivul.blog.hu/ 2013.10.09. 00:03:48

@Barátusz: Baszki, veled kurva nehéz vitatkozni!!!!!! :-))))) Mellbőség ??? Na , ja olyan is van! Dekoltázs ???? Hidd el, ezt is vágjuk !!! De rohadt bosszantó, szemöldökcsipesszel szedni az indiai tüskehajat egyes helyekről.

rumitom 2013.10.09. 00:04:53

@tilmir: ugy erzem nincs baj a magyarommal, de a szakmai nyelvet kizarolag angolul tudom, illetve nemetul meg elboldogulok vele. magyarul a sokszor angolbol magyarositott teljesen magyartalan szavakra nem is helyezek hangsulyt es nem erzem, hogy ezzel a magyarom csorbat szenvedne.

eddig egy kellemetlen szituacio adodott, mikor veletlenul egy magyar ugyfelem akadt akivel fel ora csevereszes utan a targyra terve meg kellett kernem valtsunk angolra mert a mondataimban minden masodik fonev angol es a tobbin is ugy kellett erolkodnom.

BTBTBT 2013.10.09. 00:06:33

@vazzup:
Ez erősen oroszos akcentus a megnyomott r-ek miatt is. Pedig az amcsit nagyon jól tolja az Émi Vóker.

@nyuszigonosz:
Arról hallottam, hogy otthon idén tavasszal vagy mikor vezették be.
A mostani németjuhászomnak már nem lesz, mert öreg.

@Mr. Long [wannabe Briton]:
Ez igencsak mérnökösre sikeredett. :)

@sodalisO:
Dehogy vitatkoztunk.
És mi a helyzet a borravalóval? :DDD

rezsoatya (törölt) 2013.10.09. 00:09:13

@nyuszigonosz: szegeny kutyan mar minden volt... A malamut munkakutya. Mentokutyanak akartam kikepezni, mar meg is volt beszelve a betanitas a Pannon Mentokutyasokkal, aztan maskepp alakult.
@Barátusz: a chip kell. Utlevel is. es 48 oraval a hataratlepes elott orvosilag igazolt fereghajto beadasa.
Magyar malamut. A torzskonyv szerint az egyik ukapja egy navajo indian szanhuzo volt.

nyuszigonosz 2013.10.09. 00:09:30

@Barátusz: Az én kutyusomnak 5-6 éve van chip.

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.10.09. 00:11:00

@Barátusz: nekem messze nincsen sajnos ilyen arcelem, dolgoznom kellen rajta (kb 10-15 kilo valaszt el tole).

@sodalisO: ? honna kell csipesszel szedni?

BTBTBT 2013.10.09. 00:13:40

@rezsoatya:
Az ükapja? Értem. Akkor kell az eszkimó kiképzés. :)

@Shanarey:
Adriánó Cseles Csávó?

@Mr. Long [wannabe Briton]:
10-15 kiló az arcodról? Az igen. :)
Tudom, testsúlyra értetted.

Gondolom a bugyiból meg az ingből, de majd az érintett beavat. :)

SodalisO · http://hataronkivul.blog.hu/ 2013.10.09. 00:15:09

@vazzup: Igeeeeeeen, persze, hangerő, beszélgetés stb stb. Ne kezdddddd !!!!! .-DDD
@rezsoatya: Hát gyere ! Ollóm van, bárkinek szívesen egy minőségi hajvágást, bármikor !!! :-P
@Barátusz: Látod?! A lényegre tapintottál! Borravaló így is van,pedig nincs kint a gyomrunk a blúzból? Na ? Erre varrjál gombot ??! Különben is van egy szép magyar közhely erre ! A kevesebb sokszor több!! :-DDD

Na ma is meglesz a napi szokásos kis szétoffolás ! :-DDD

BTBTBT 2013.10.09. 00:19:19

@sodalisO:
Ki beszélt itt gyomorról? Régen rossz, ha már ott van a dekoltázs. :)))
Egy jó zuhanyt tudok ajánlani szemöldökcsipesz helyett. Persze csak munkaidő után.

Sokszor valóban a kevesebb a több - de néha nem. :)

@Mr. Long [wannabe Briton]:
De akkor kiszedni, amikor még rajta van a ruha. :)

Shanarey 2013.10.09. 00:20:23

@sodalisO:

Így énekelt egy szőke olasz csibe valamikor nagyon régen

www.youtube.com/watch?v=KX1MTc_TmTU

M. Péter 2013.10.09. 00:20:40

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca: Egy barátom 1983-ban érettségizett a pécsi Leőwey német nemzetiségi osztályában. A gimnázium honpalja szerint 1956 óta folyik ott német nyelvű oktatás.

rezsoatya (törölt) 2013.10.09. 00:20:40

@Barátusz: hat errol volt szo a posztban, nem? Hogy a gyerek tanulja-e az anyanyelvét...
Mert mi lesz, ha teszem azt, eljutok egyszer kutyastol Alaszkaba? Ha' koll egy tolmacs, nem igaz?

SodalisO · http://hataronkivul.blog.hu/ 2013.10.09. 00:21:50

@Mr. Long [wannabe Briton]: Hát mindenhonnan, ahova sikerül befúródni. Nekem pl a talpamból kellett egy óriási krátert fúrni, és vagy 8 db 5mm-es fekete hajszálat szedtem ki a sebből 3 heti sántikálás után. De pl. az egyik litván kolleganőm rendszeresen szedi a dekoltázsából, mert ő nyitott kis csini blúzokban dolgozik. .-DD Mindennek megvan az ára :-PPP
@Mr.Long: a ruhából kiszedi nagyjából a mosógép, szedegetné belőle a kotera:-)))

rezsoatya (törölt) 2013.10.09. 00:23:35

@sodalisO: nincs itt semmifele szetoffolas!
A gyerek anyanyelvi oktatasa es a te koldokod abszolut egybevago tema, nem? :-P

BTBTBT 2013.10.09. 00:25:19

@sodalisO:
Képes voltál 3 hétig sántikálni? Na, ne.

@Mr. Long [wannabe Briton]:
Nem igaz, hogy csak offolás volt. Igen komoly nyelvészeti dilemmát játrunk körbe, de megoldást senki sem talált. Aztán feladtuk. :)

@Shanarey:
Elég érdekes az a belógatott mikrofon a táncdalénekes csajnál.

@rezsoatya:
Próbálom elképzelni, ahogy a kutya tolmácsol közted meg az alaszkai őslakosok között - de a röhögéstől nem nagyon megy. :)))

BTBTBT 2013.10.09. 00:34:26

@sodalisO:
"kotera"
Ez mi ez? Ugye nem kolera, és ismét tanulhatok egy új szót?
Egyébként a litván kolléganőnek több a borravalója? :D

@rezsoatya:
Igen, mosolyogni már élőben is láttam, de az arcberendezése miatt nem hiszem, hogy egy kutya képes lenne nevetni.

SodalisO · http://hataronkivul.blog.hu/ 2013.10.09. 00:34:43

@rezsoatya: Hát igen, végül is, a kutyák nyelvi kommunikációja, vagy a gyerekek nyelvi fejlesztése és az én nyitott vagy zárt nyakú blúzom között valóban erős párhuzamot érzek. :-)))
@Barátusz: Neeem, a 3 hét alatt több komoly kisműtéten estem át, végére már egy kellemes kráter volt a talpamon, és minden műtét alkalmával újabb adag hajat sikerült kivésni. Aztán már a sebtől nem láttam, van-e benne valami, így vettem egy papucsot, gondoltam azzal lehet a baj.ÉÉÉS nem, az utolsó nagy műtétet altatás nélkül, helyi érzéstelenítéssel / 1 whiskey , csak bátorításnak/ összes lámpa bekapcsolva, éjjeli lámpa mint sebreflektor, 2 szemüveg egymáson, penge, csipesz, tű ...és akkor szedtem ki az utolsó adag hajat, tényleg 5 mm-es szálak voltak, mélyen benne a talpamban. Nagyon gáz volt...azóta minden este meló után óriási teljeskörű ellenőrzést tartok.:-DDDD

nyuszigonosz 2013.10.09. 00:35:42

@Shanarey: Hát ez igazán nagyon régen volt: 1968/69 !

Shanarey 2013.10.09. 00:38:29

@nyuszigonosz:

Van egy felvétel 89-ből is vele. Nem tudom hogy csinálta de ott is jól nézett ki.

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.10.09. 00:38:45

@sodalisO: maradjunk abban, hogy egy dekoltazs erdekesebb sokunk szamara a nyelvi kerdeseknel. na jo, csak BIZONYOS nyelvi kerdeseknel!

BTBTBT 2013.10.09. 00:38:55

@sodalisO:
Hidd el, hogy a gyerekek nyelvi fejlődésének előbb utóbb köze lesz nem a te, hanem úgy általában a nyitott blúzokhoz, doktornő. :)
Kb 5 percig bírnám, hogy valami szúrja a talpamat. Aztán kiszedném. Szenvedjen az sokáig, akinek 3 anyja van.

vazzup 2013.10.09. 00:39:41

@sodalisO: a nyitott blúz(od) bizonyítottan fejleszti a gyerekek (kisfiúk) beszédkészségét. A nagyfiúkét is!

A talpadból? Akkor biztos volt haj-jajj.

nyuszigonosz 2013.10.09. 00:40:39

@Shanarey: Van, aki nem öregszik. Óriasi szerencse.

BTBTBT 2013.10.09. 00:42:07

@vazzup:
Á, dehogy! A blúz tartalma láttán elkezdenek hebegni-habogni.
Nem tesz az jót a beszédkészségnek.
A NYELVtudás viszont fejleszthető. :)

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.10.09. 00:44:24

@Barátusz: errol ezzembe jutott egy nagyon regi beavis and butthead resz. amikir fodraszhoz mentek, hogy melleket nezzenek :) a legjobb elmenyuk: "megvolt? igen meg, a csucsa is!" annak orultek, hogy hozzajuk ert a fodraszcsaj melle... en a fogorvos tanulokkal voltam igy, akik minden evben vizsgaltak minket kozepdmsuliban. a csaj kiforditotta oldalra a fejem, hogy megvizsgal. cssk ket iszonyatkerek mellet lattam, azota sem feledem!

SodalisO · http://hataronkivul.blog.hu/ 2013.10.09. 00:46:21

@Barátusz: fogalmam sincs mit jelent, de érdekes , nem ? Olyan újszerű:-)
Hát én is kiszedtem, minden alkalommal azt hittem kiszedtem az összeset ami benne volt. De miután a sebtől nem látszott, hogy még mindig maradt benne, így elhúzódott.
@vazzup: @Mr. Long [wannabe Briton]: Ez tudományoosan alátámasztott tény ?? Mert akkor mégiscsak át kell gondolnom a nyitott dekoltázst, mint készség- és nyelvi fejlesztő projectet.

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.10.09. 00:48:24

@sodalisO: ha megmondod hol tudunk nalad hajat vagatni megyunk es segitunk tanacsot adni.

vazzup 2013.10.09. 00:49:58

@Barátusz: a kisfiúk vagy a nagyfiúk? Azok a kisfiúk, akiket még nem fertőztek meg az álszeméremség civilizációs betegségével egyáltalán nem illetődöttek meg, sőt, éppenséggel kiemelt figyelmet fordítanak a dekoltázs tulajdonosának.
A nagyfiúk meg? Most mondanám, hogy egy tisztességes dekoltázs hatására (is) képes vagyok lyukat beszélni a tulajdonos hasába, de az igazság az, hogy furán hangzana, mert végülis minek még egy lyuk?!

@sodalisO: nem tudom, hogy leírták-e már tudományosan, de én mindig is szerettem volna felajánlani a testemet a tudomány oltárán, szóval elvégezhetjük a kísérletet. :P

BTBTBT 2013.10.09. 00:55:51

@Mr. Long [wannabe Briton]:
Erről a "Harcosok klubja" azon jelenete jut eszembe, amikor B. Pitt karaktere meséli, hogy ha a repülőn belül ül, és ki kell mennie, és férfi ül mellette, akkor mindig a seggével a férfi arca felé megy ki.
Viszont ha elhalad a sorok között egy légikisérő csaj mellett, akkor mindig a farkával halad el a nő segge mögött. :)

Meztelenül volt az fogorvostanonc? Ezért szerettél te annyira szakközépbe járni. :)))

@sodalisO:
Régebben én is "megműtöttem" magamat, de ennyi ideig nem hagytam volna elmérgesedni valamit.

@vazzup:
A nagyfiúk már nem habognak az ilyesmi láttán.
Még egy lyuk a hasába? A köldöke nem elég? :)

SodalisO · http://hataronkivul.blog.hu/ 2013.10.09. 01:03:01

@vazzup: @Mr. Long [wannabe Briton]: Na pillanat!!! A dekoltázs hatása a nyelvi fejlődésre című kurzust szigorúan kiskorúak fejlesztésére indítanám el.:-)))) Felnőtt korban ,akinek erre szüksége van ....hátttt....hogy is mondjam...... meg egyébként is, Digger szerint nagyon nagymamás a stílusom.
Amúgy meg nagyon hülyék vagytok ám:-)))))))))))))))))))))))))))

BTBTBT 2013.10.09. 01:05:13

@sodalisO:
Ahogy vazzup kolléga korábban leírta: a felnőtt hímek beszédkészségét is jelentősen fejleszti egy-egy dekoltázs. :)))

SodalisO · http://hataronkivul.blog.hu/ 2013.10.09. 01:10:39

@Barátusz: Nekem mondod ? Barber shopban dolgozom, napi 9,5 órában csak férfiakkal, nagy tükrökkel körbevéve. Nem lehet nem észrevenni sok mindent!!!!! :-P :-P

BTBTBT 2013.10.09. 01:14:43

@sodalisO:
"Felnőtt korban ,akinek erre szüksége van ....hátttt....hogy is mondjam."
Erre reagáltam.
De azért ha mindig a fenekedet nézik, azért az valahol elismerés, nem?
Már ha nem tolakodóak.

SodalisO · http://hataronkivul.blog.hu/ 2013.10.09. 01:18:58

@Barátusz: Persze, hogy elismerés, a nők imádják a visszajelzéseket, főleg ha diszkrétek. És hát, igen..mondom ott vannak azok a fránya nagy tükrök, attól, hogy dolgozunk látjuk, hogy a kedves vendég éppen min mélázik el.:-DD
Persze ha valaki nagymamás stílusú /Digger szerint/ azt nem fenyegeti veszély! :-P

SodalisO · http://hataronkivul.blog.hu/ 2013.10.09. 01:21:58

Nos, miután ezt a kérdés kört is alaposan körbejártuk, elvonulok a csipagyárba . Jó éjt nektek.:-D

Shanarey 2013.10.09. 01:23:17

@sodalisO:

Dehogynem, jön a farkas és akkor aztán hamm.

BTBTBT 2013.10.09. 01:40:34

@sodalisO:
Nagymamás? 5 évvel fiatalabb vagy Diggernél, plusz másik 5 évet simán letagad(hat)sz. :DDD
Hol itt a gond?

zopilote 2013.10.09. 02:43:49

@Mirjam2:
" Vilagszerte igy beszelnek a bevandorlok "
Ezek szerint Kanadaban nem elnek bevandorlok, ugyanis egymas kozott csak az anyanyelvukon beszelnek, legalabb is akiket en ismerek, nem csak a magyarok, hanem szinte minden nemzet fiai, lanyai, fuggetlenul attol, miota elnek az orszagban.

Dragonlady (Bp, Hun) 2013.10.09. 03:19:41

@Barátusz: előtte sokévig kisebbekkel voltam, korábban olyan kicsikkel is, akik akkor kezdtek el beszélni.
a múltkori beszélgetésnél kérdezett rá valaki a témánál, angol több mesét, mondókát, éneket tudok, mint magyarul, szakmai ártalom.
ezt a félszavakból dolgot meg nem is értem, mert az a része, ami valóban félszavak, ahhoz szerintem Magyarországon kell élni, másképp nem mennek át az utalások.

>"A magyar kulturadat tokeletesen at tudnad adni angolul a gyerekednek? Nem hiszem, hogy barki kepes lenne ra."

külföldön szerintem nem lehet tökéletesen. már azt se fogja tudni, mi az a túrórudi :-)
mi az, ami az én magyar kultúrám, és mindenképpen át kellene adni, hogy senki ne sérüljön?
nem tudom, tényleg nem vitatkozni akarok, de nem érzem, miről van szó.
egyszerűen ha egy gyerek körül nincs senki más, aki az anyja nyelvén beszél, és nincs kapcsolatban a mindennapi kultúrával sem, nem tudom, mekkora prioritás lesz ez. főleg ha sokadik nyelvről és kultúráról van szó.
nyilván ha egy magyar pár Angliába megy, az tiszta sor.

Dragonlady (Bp, Hun) 2013.10.09. 03:32:01

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca: szerintem ngyon kevés ország ad állampolgárságot csak ott születés után, vérségi alap kell.
az ázsiai országok meg külön híresek arról, hogy kívülálló soha a büdös életben nem lehet állampolgár.
(Indonéziában házastárs x év után igen, de le kell mondani az eredeti állampolgárságról - gyereknek is dönteni kell 18 max 21 évesen, melyiket akarja. na ez így nesze semmi kategória valakinek, hacsak nem egy "még gyengébb" állampolgárságot ad fel.)

Dragonlady (Bp, Hun) 2013.10.09. 04:02:30

@sodalisO: na ez egyébként érdekes.
nekem azt mondták annó sokan, hogy mikor angolul beszélek, nagyon más vagyok.
volt olyan (magyar) pasim, akivel jobban szerettem angolul beszélgetni, mert úgy éreztem, jobban ki tudom fejezni magam, jobban egymásra hangolódunk. (nem volt kifogása, ő is ugyanezt érezte.)
valakinek van még ilyen érzése, hogy más az egyénisége a különböző nyelveken?

pappito · http://pappito.com 2013.10.09. 05:48:49

@Mr. Long [wannabe Briton]: "azokhoz szol a kerdesem, akik kint szultek, lettek apak, egyeb opcio. magyar pogar kikoltozok a kolbaszkeritesek foldjere es ott is pogarra valik, kap utlevelet stb. azok bejelentettek, bejelentik altalaban a gyerekuket a magyar hatosagoknak es kernek utlevelet, stb, vagy megelegszenek a kolbaszkeritesek foldjenek utlevelevel?"

attól függ. Ha a kinn született gyerek kinti állampolgár lesz a helyi törvények szerint, akkor kap helyi útlevelet, nem kell neki másik. Hacsak pl. nem EU-n kívüli országba születik és akar az EU-ban utazgatni, akkor hasznos lehet. Attól még magyar állampolgár lesz, ha nincs anyakönyvezve Mo-n, úgyhogy ráér akkor megcsinálni ezt amikor kényelmes. Viszont magyar anyakönyv nélkül nem lesz magyar útlevele a gyereknek.

Viszont asszem hat éves kor alatt nem kap magyar útlevelet 3 évnél hosszabb időre, úgyhogy hosszabítgathatja a folyton és 18 éves koráig négyévente kell, nem kaphat tízévest.

Nálunk a kisebbik gyerek nincs Mo-n anyakönyvezve, nincs is magyar útlevele, nem is érdekel a dolog, tekintve, hogy a saját útlevele jó ötéves koráig (a csecsemőkori képével) és azzal is utazgathat három hónapot vízum nélkül az EU-ban (és hatot UK-ban)

Most látom, hogy Mo amúgy is különleges :)
"Note: Hungary has special requirements. Even if New Zealanders have already spent up to 3 months in the Schengen area, they may enter Hungary and remain there for up to a further 90 days visa-free. But they must then leave the Schengen area from Hungary, and must not go to other Schengen countries during their stay in Hungary if they have already spent 3 months elsewhere in the Schengen area."

pappito · http://pappito.com 2013.10.09. 05:51:06

@Chang Yai: "szerintem ngyon kevés ország ad állampolgárságot csak ott születés után, vérségi alap kell."

vagy ad vérség nélkül de csak szigorú feltételekkel

pappito · http://pappito.com 2013.10.09. 05:53:51

ja, jut eszembe 12 éves kor felett ujjlenyomat is kell a magyar útlevélbe, az meg külön kaland, mert nekünk nincs képviseletünk, konzulátusunk csak Ausztráliának, szóval mehetünk Canberrába...

rezsoatya (törölt) 2013.10.09. 06:23:41

@Barátusz: valaki felvetette korabban, hogy nevunk melle meg oda kellene biggyeszteni nemunket, eletkorunkat es meg nem tudom, mit is... kivetelesen mindkettojuk eletkorat tudom es tevedni tetszel... (De majd az erdekeltek nyilatkoznak). Aztan, hogy ki mennyit tagadhat le, az megint egy kulon kerdes... :-)))

madscientist 2013.10.09. 06:53:59

@Barátusz:

Biztosan ezzel is mindenki máshogy van, nálam viszont ez is szempont, az előző ilyen posztnál is írtam, hogy a saját anyanyelvemen (amiből nekem 'csak' egy van) tudom magam a legpontosabban, legválasztékosabban és legszebben kifejezni.
Szeretném, ha egyszer majd a gyerekem is ugyanígy tudná.
Ez nagyon egyéni dolog, vannak családok, ahol tényleg nem mutatkozik rá túl nagy igény. Van, ahol meg nagyon komolyan veszik és olyan következetesen végig is csinálják, mint az általad említett családban is.

2013.10.09. 07:52:00

@tilmir: Bocsi, kiposztoltad ide a velemenyedet a magyar nyelvhasznalatrol stb., ezzel jar hogy masok is megosztjak a velemenyuket es az nem feltetlenul egyezik a tieddel. Ez kicsit gyerekes erv hogy nekem 'fogalmam sincs semmirol'; mirol van neked tobb 'fogalmad' mint nekem? Kisse regebben hagytam el Magyarorszagot mint te, es eleg sok tapasztalatom van tobbnyelvu gyerekekekkel stb., miert ne szolhatnek hozza a temahoz?

Annyit irtam le hogy nem szimpatikus nekem a hozzaallasod a nyelv-kerdeshez. Nem jelentek ki nagy igazsagokat, csak a szemelyes velemenyemet fogalmazom meg, mint ahogy te is. Ha te boldog vagy ezzel hogy raszolsz a 18 eves gyerekedre ha nemet szavakat kever a beszedebe, akkor szuper. En ezt biztosan nem csinalnam, mivel, ahogy leirtam, az en szemelyes tapasztalatom az hogy normalis az ha bevandorlok keverik az uj orszag nyelvet az anyanyelvukkel, es engem halalra idegesitene ha az anyam ramszolna hogy csak magyarul beszeljek otthon.

Pl. ha latnek egy pakisztani csaladot, ahol az anya nem beszel folyekonyan angolul, de kenyszeriti a felig felnott / felnott gyerekeit hogy az o kedveert csak es kizarolag urdu nyelven beszeljenek otthon, az nekem nem lenne szimpatikus, es azt gondolnam magamban hogy 'inkabb neked kene megtanulnod angolul'. Ez az en hozzaallasom, nem kell velem egyeterteni, de semmivel kevesbe nem ertekes a te velemenyed mint az enyem.

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2013.10.09. 08:05:48

@Mirjam2: Neked tényleg üldözési mániád van...
:)
Te NEM a véleményed írtad le az adott témáról, hanem kioktattál. Amit itt írsz az már csak szépítés...
Olvasd csak végig.
Ráadásul a tények ismeretének hiányában tetted azt, ami önmagában is vicces volt.
Egyébként meg lettél hallgatva, pont. Megértettem az álláspontod, pont. Engem az sem érdekel, hogy te hindi, vagy kínai nyelven csacsogsz a gyerekeddel. Pont.
:)

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.10.09. 08:09:05

@rezsoatya:
Na.
Fater.
Milyen kutyád van?
Malamut?
Az a tömöD szörü vagy az untigfurdki fajta?
Maga nyalja a seggét?
:))))))))))))))))))))))))))))

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.10.09. 08:16:37

Akkor a poszt es a kommentek alapjan nem dolt el, hogy ha lesz kutyam, akkor magyarul, vagy az lakhelyem szerinti orszag nyelven beszeljek-e hozza es magyar, vagy masnyelvu nevet adjak-e neki. Ez ervenyes a gyerekre is.

2013.10.09. 08:18:55

@Mr. Long [wannabe Briton]: a sanskritra vagy a latinra szavaznek. Esetleg ogorog

rezsoatya (törölt) 2013.10.09. 08:24:10

@diggerdriver: tegezodj csak nyugodtan, annyira nem vagyok oreg! :-)))))))))))))))))))))

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.10.09. 08:38:05

Amúgy kutyának szinhúst adni?
Az én kutyám azt ette amit meghagytam.
Az pedig nem sok.
Igaz, valamiért olyan anorexiás kinézete volt mint a cigány lovának:)))))))))))

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.10.09. 08:41:11

Amúgy a kutyák tényleg nagyon okosak.
Nézem ezeket a kutyás filmsorozatokat hát Rex okosabb mint a rendezö meg a forgatókönyvírò együtt.

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.10.09. 08:49:39

@Chang Yai:

"szerintem ngyon kevés ország ad állampolgárságot csak ott születés után"

Nem, sok ilyen ország van. Pl. az amerikai földrészen ez a főszabály. Tény, hogy más földrészeken ritka.

De ennek egy verziója van pl. az UK-ban is, ahol az ott született személy brit lesz, ha legalább az egyik szülője legálisan van az országban. Hasonló van a franciáknál és a németeknél is.

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.10.09. 08:55:34

@M. Péter:

Ezek kétnyelvű iskolák voltak, s a legtöbb tárgy magyarul volt.

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.10.09. 08:59:39

@tanato:

Kevered a kisebbségi iskolát a kétnyelvűvel!

A II. vh. előtt Mo-m háromféle nemzetiségi iskola létezett:

‘A típusú’ – tiszta anyanyelvi, nemzetiségi tannyelvű oktatás volt, ahol minden tantárgyat – a magyar nyelv és irodalom kivételével – nemzetiségi nyelven tanítottak,

‘B típusú’ – kétnyelvű oktatás, ahol a tantárgyakat kb. fele részben magyarul, fele részben pedig nemzetiségi nyelven oktatták,

‘C típusú’ – nyelvoktató oktatás, ahol a tanítás nyelve magyar volt, s a nemzetiségi nyelvet csupán tantárgyként tanították.

1945 után a ‘B típus’ megszűnt. Az 1945-1946-os tanévben összesen 92 ‘A típusú’ és 62 ‘C típusú’ iskola működött.

1960 tavaszán indult be az ‘A típusú’ iskolák fokozatos átalakítása ‘B típusúra’ – A Művelődésügyi Minisztérium 44 167/1960. számú, valamint 44 159/1960. számú utasítása a nemzetiségi tannyelvű iskolákban a természettudományos tárgyakat és a testnevelést immár kötelezően magyar nyelven kellett oktatni.

Az 1960-1961-es tanévben összesen 31 ‘B típusú’ és 329 ‘C típusú’ iskola működött.

Csak az 1985. évi I. törvény adott ismét lehetőséget a nemzetiségi tannyelvű oktatás („A” típus) fokozatos visszaállítására.

Tehát 25 éven keresztül nem volt az országban nemzetiségi iskolarendszer, helyette a gyakorlat látszatkisebbségi, magyarul tanító, a kisebbségi nyelvet csak egyszerű tantárgyként oktató iskolák voltak. Ennek eredménye a kisebbségek teljes asszimilálása lett.

M. Péter 2013.10.09. 09:10:20

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca: A tanítás nagyobb része németül folyt. A magyar nyelv és irodalmon kívül egy tárgyat tanítottak magyarul.

BTBTBT 2013.10.09. 10:29:22

@Chang Yai:
"korábban olyan kicsikkel is, akik akkor kezdtek el beszélni."
Ezzel bolcsis koruakra celzol? Mert akkor tudod, hogy mennyire fogekonyak.

"ezt a félszavakból dolgot meg nem is értem, mert az a része, ami valóban félszavak, ahhoz szerintem Magyarországon kell élni, másképp nem mennek át az utalások."
Ez nem igaz. Nem kell Mo.-on elni.
Ma, amikor az internettel a teveadasoktol kezdve a hireken at barmifele informacio elerheto, ha csak a szulon nem mulik, hogy ne legyen az, a gyerek egy-egy nev alapjan is ossze tudja rakni a mogottes tartalmat.
Ha azt mondod neki, hogy Vago, egybol tudni fogja, mi az.

"mi az, ami az én magyar kultúrám, és mindenképpen át kellene adni, hogy senki ne sérüljön?"
Egy kicsit furcsa ez a sajat kulturajaval kapcsolatos kerdes egy tanartol, nem? :)
Nem a serulest tartottam fontosnak, hanem hogy a sajat anyanyelven tudja az ember legjobban atadni az ilyen dolgokat. Nuansznyi kulonbsegek is sokat szamithatnak.

"nem tudom, mekkora prioritás lesz ez"
Ez a szulonek prioritas, mert sokkal jobban egymasra tudnak hangolodni, minel tobb kozos dologgal. De ezt biztosan nem kell egy tanarnak magyaraznom. :)

Vegulis minden szulo annyit ad at a gyerekenek, amennyit akar, de kesobb megbanhatja, ha nem torte ossze magat ezen a teren. Nem szentiras, amit kovetni kell, de a bircas nyelvi posztban leirtam az okokat, hogy miert KENE, hogy fontos legyen anya/apa szamara, hogy a gyerek az o nyelvet es kulturajat IS minel tokeletesebben ismerje.

Milyen a nyaralas? Csak kommentelni jossz ki a vizbol? Meg valaszolni? Meg allast keresni? :)

@rezsoatya:
Chang volt az, aki felvetette ezt.

Tudom, hogy D. 49 eves, S.-nek pedig felnott gyereke van, tehat 45-re tippelem. Minusz amit letagad. :))

@madscientist:
"a saját anyanyelvemen tudom magam a legpontosabban, legválasztékosabban és legszebben kifejezni.
Szeretném, ha egyszer majd a gyerekem is ugyanígy tudná."
Pontosan. Nalam is ugyanez a helyzet.
Sok csalad viszont nem is foglalkozik ilyesmivel. Mondjuk azoknal lehet, hogy otthon sem lett volna ekkora tudatossag a gyereknevelesben.

Gilda66 · http://azeletgenfbenmagyarkent.blogspot.hu/ 2013.10.09. 10:31:06

@Bebbi: Köszi! Ezt a kényszer hozta, az első házit úgy készítettük el, hogy magyarul kérdeztem, magyarul válaszolt. Tökéletesen megoldott mindent :-)
Aztán hazajött apa és megkérdezte franciául, hogy "Hány szótagú?" A gyerek pedig kétségbeesetten nézett rám, hogy mi az a "syllabe"...
Hát én nem szerettem volna, ha az iskolában így jár, hiszen ott is franciául kérdeznek, ezen a nyelven kell válaszolnia (6 éves).
Így a második leckénél már nyelvet váltottunk.
Azzal is egyetértek, sőt bíztatok rá minden szülőt, hogy mire a gyerek iskolás lesz tanulja meg a nyelvet, mert gondjai lehetnek a gyereknek abból, ha otthon ebben nem tud a szülő segíteni.
A fiamnak van egy japán osztálytársa, a szülők nem beszélnek franciául. A harmadik házi feladat után fogadtak egy francia nyelvű lányt, akinek a feladata elsősorban a házik elkészítése, ugyanis nem boldogultak vele.
Azt is hozzáteszem, hogy talán nagyobb gyerekeknél nincs ilyen gond, vagy esetleg kevesebb, hiszen ők már otthon megtanultak írni, olvasni, de ebben nekem nincs tapasztalatom.
De persze mindenki úgy csinálja, ahogy jónak látja :-)

tanato 2013.10.09. 10:33:35

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca: Ebben van igazság,nem minden tárgyat tanítottak pl románul tehát a B típusnak felelt meg..Az arányokat nem tudom persze.

rezsoatya (törölt) 2013.10.09. 10:38:32

@Barátusz: sugok: 51! Tobbet nem segitek! :-))))

M. Péter 2013.10.09. 16:19:12

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca: Nem tudom, hogy máshol mi volt, de a német nemzetiségi tagozaton szerzett érettségit még az NSZK is elismerte,

Dragonlady (Bp, Hun) 2013.10.09. 16:35:01

@Gilda66: na ez nekem is ismerős, nálunk is vannak szép számmal gyerekek, akiknek a szülők nem tudnak angolul, vagy nem valami jól, általában van magántanárjuk, csak néha levelezni kell velük, hogy ugyan már hagyják, hgy a gyerek csinálja meg a saját leckéjét. némelyik hozza a magántanárt is a fogadóórára, hogy beszéljem meg vele is a dolgokat, na ez nagyon kedves és segítőkész szokás :-)

Barátusz (nem tudok linkelni megint, grrrr, csak egyszer per hozzászólás)
"Ma, amikor az internettel a teveadasoktol kezdve a hireken at barmifele informacio elerheto, ha csak a szulon nem mulik, hogy ne legyen az, a gyerek egy-egy nev alapjan is ossze tudja rakni a mogottes tartalmat. Ha azt mondod neki, hogy Vago, egybol tudni fogja, mi az."
nem tudom, mennyire releváns ez, ha a gyerek nem Magyarországon nő fel, senki más nem tud körülötte magyarul, és egyébként is van két másik nyelv / egy kultúra körülötte, amit tényleg muszáj. ez olyan nagyon mű nekem. ki nem szarja le Vágót, a Barátok köztöt, vagy nemtom, Gáspár Laci legújabb albumát. ezért kérdeztem konkrétan, hogy felsorolásszerűen mi az én magyar kultúrámnak / identitásomnak az a része, amit mindenképp muszáj átadni, hogy ne sérüljek se én, se ő. figyelembevéve, hogy én ezekből a dolgokból 8 éve kiestem, és egy csomó minden utalást én sem értek perpill, pl legeslegújabb szleng, divatcuccok (fogalmam sincs, miben szabad mostanság végigmenni az utcán, hogy ne szóljon be néhány kétbites agyú, reklámok, legújabb termékek/márkanevek, áruházláncok, celebecskék, filmek, könyvek, sorozatok. nem érzem úgy, hogy a mindennapi életből kieséssel bármi lényeges is csorbult volna bennem, ha muszáj lenne (ne adja az ég), valszeg pár hónap alatt visszajönne, de minek is. ami lényeges, az maradt (nyelv meg az a bizonyos kevésbé hétköznapi értelemben vett kultúra, a gondolkodásmód egy része), de igazi ottlét, gyökerek nélkül egy gyereknek szerintem üres lenne, amit el lehet érni külföldről, csak egy nyelv, még csak egy kis közösség sincs azon a nyelven (ahogy mondjuk egy idegen nyelvű óvodában van még egytucat másik ember, akivel megélheti a nyelvet).
érzelmi és pszichológiai okokból simán értem az anyanyelv tanításához való ragaszkodást, a dolog értelmét. praktikus okokból is. de ezt a kulturális vonzatot egyáltalán nem érzem.
juteszembe - a gyerekek angolos olvasókönyvében rengeteg mindenféle más kultúrával foglalkozó olvasmány, mese stb is van, meg én is próbálok mindig keresni kínai vagy indiai vonalat - az a legegyszerűbb. sokminden átmegy egy kultúrából másik nyelven is. pl más nyelven is lehet locsolkodni vagy ádventi koszorút csinálni, bizony tojáskeresést és locsolkodást mi is csináltunk hárman magyarok angolul a tajvani óvodánkban! a halloween nagy buli akármilyen nyelven, az egész hetes borzongós-félelemfeloldásos-legyőzzük mindazt, amitől félünk tematikával. lehet angolul vagy akár perzsául is pogácsát sütni. vagy vasárnapi húslevest és rántotthúst feltálalni :-)
a legnagyobb írók műveit el lehet olvasni angolul is, a lényeg meglesz, ahogyan mi is be tudjuk fogadni más népek nagy íróinak a műveit, de a finom utalásokat szerintem ottélés nélkül semmilyen nyelven nem lehet megérteni, hiába tudsz magyarul, ha nem azon a nyelven szocializálódsz az iskolában és a mindennapi életben, éveken át. ahogyan a vicceket sem szerintem, mert az egész mindennapos gondolkozás más. Pál utcai fiúk mondjuk valakinek, aki esetleg pár hónapot látott Európából? szerintem esélytelen, még a megfázást a hideg vízben se fogja tudni rendesen átemelni :-) vagy mondjuk a Tüskevár életérzése valakinek, aki nem töltött minden nyáron heteket a Balcsinál. vajon a magyar népmesék közül pártucat megvan-e már angolul, át lehet-e vinni belőlük valamit a nyelvi határokon? - ok, ok, nyilván egyáltalán nem ugyanaz, mint eredetiben, de pl ez érdekes lehet. egyébként kiskoromban nem bírtam elviselni a népmeséket, semmit, egyszerűen még a gyermeki agyam is szó szerint akart mindent értelmezni, nem tudott mit kezdeni a szimbólumokkal, csak felnőttként tudtam valamire jutni ezekkel az izékkel, kíváncsiságból.
tényleg nem kötözködni akarok, próbálom érteni (és nincs kizárva a magyar nyelv, mint nyelv, de ez a kulturális vonzat szerintem majdnemhogy teljességgel reménytelen, mivel semmi esély nincs arra, hogy ha úgy alakul, akkor hónapokat ottlenni).
bocs, eldugulok és megyek vissza a vízbe :-)

2013.10.09. 18:07:28

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca:

bocs, ha ellenkezem. kéttannyelvűben tanultam 96-tól 2002-ig.

a tárgyaink jelentős része németül folyt. Német irodalmat külön tárgyként kaptunk, de mellette még etikát is és mocskosul kemény volt németül.Az érettségi 3as németemmel by default járt a középfokú.

A nagy arányú németül tanított tárgyaknak hála, közel két év után egész jól értem a svájci németet. :)

BTBTBT 2013.10.09. 18:38:03

@Chang Yai:
ezért kérdeztem konkrétan, hogy felsorolásszerűen mi az én magyar kultúrámnak / identitásomnak az a része, amit mindenképp muszáj átadni, hogy ne sérüljek se én, se ő.
Komolyan: honnan is tudnatnam/tudhatna barki, hogy NEKED mi a fontos a kulturadbol? :)
A Vagot csak peldakent hoztam fel. Irhattam volna "Fules Macko"-t is (vagy barmi mast), a lenyeg, hogy a nev mar tovabbi magyarazat nelkul betolti az osszes tudnivalot.

"igazi ottlét, gyökerek nélkül egy gyereknek szerintem üres lenne"
Itt arrol lenne szo, hogy ha a szulo nem ismerteti meg a gyereket akar csak ilyen szinten is, akkor az elveszik a gyerek szamara. Tok lenyegtelen, hogy szerinted ures lenne-e a gyereknek. Te a legjobb tudasod szerint atadod neki az ismeretet, aztan o azt csinal vele, amit akar.

"ezt a kulturális vonzatot egyáltalán nem érzem"
Erre nem tudok mit mondani. Ezt ott hordozza magaban mindenki.

Az iskolas peldaid azert nem a legjobbak, mert kozosseggel kapcsolatosak, nem izolaltak, mint te lennel a sajat gyerekeddel, amikor elkezded tanitani.

"a legnagyobb írók műveit el lehet olvasni angolul is, a lényeg meglesz"
Ez tevedes. A forditas es a fordito ertelmezese miatt mar eleve elveszik valamennyi a lenyegbol is.

"hiába tudsz magyarul, ha nem azon a nyelven szocializálódsz az iskolában és a mindennapi életben"
Ha a gyerekeddel otthon mindig magyarul beszelnel, akkor a fenti allitasod mennyiben lenne ervenyes? :)

"egyébként kiskoromban nem bírtam elviselni a népmeséket, ... még a gyermeki agyam is szó szerint akart mindent értelmezni, nem tudott mit kezdeni a szimbólumokkal"
Ez sem relevans abbol a szempontbol, hogy a gyereked korantsem biztos, hogy ilyen lesz.

En sem kotozkodok.
Aztasd magad tovabb. :)

Dragonlady (Bp, Hun) 2013.10.10. 14:14:18

ahany nyelvet beszelsz... temaban, a minap a piacon hallom, hogy az arus thaiul bizniszel turistakkal, es nana h feleannyirol inditja az alkut. lecsaptam mint a vadaszsolyom,vicces volt,mire eszbekapott,mar el is adta nekem normalis aron a cuccot. (hulye reszeg ausztralok miatt minden alk u kb nyolcszoros aron indul tul sokan benyaljak.) es persze aranyosak a nenikek angolul aussie akcentus, de mint kiderult lehet oroszul kinaiul fransziaul is alkudni.de masert nem megyek majd tour bus kozelebe megint,csak adatgyujteni,nyomaszto. udva komodo nat parkbol

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása