oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2013. június 05. 06:50,  Iszonyú érzés gyomorgörccsel ébredni 547 komment

2013. június 05. 06:50 Határátkelő

Iszonyú érzés gyomorgörccsel ébredni

Magyarországról nézve a sors furcsa fintora, hogy ezekben a napokban a három részre (ellenzékiek, kormánypártiak és a döbbenten figyelők tömege) szakadt Törökország uralja a külföldi híreket (az árvíz mellett, persze). Országfelelősünk, Petra a helyszínről küldött beszámolót arról, miként éli meg ő és az ottaniak a már-már polgárháborús helyzetet. (A képek innen származnak.)

cím_33.jpg

„Az elmúlt napok kánikulába hajló fülledt melege után hétfőn különösen hűvös és szeles reggelre ébredtünk itt, Ankarában. De manapság nem csak az időjárás kiszámíthatatlan errefelé, napok óta kormányellenes tüntetések vannak szinte minden nagyobb török település központjában. Sajnos ezek nagy része véres hajnali összecsapásokban végződik, de csak azért, hogy másnap este újra kezdődhessen.

Nyilván kívülállóként akármennyit is olvas az ember az eseményekről, nem igazán kap tiszta képet arról, hogy a jelenleg zajló demonstrációk milyen módon korlátozzák az itteni emberek életét. És itt most nem csak a tüntetésekben aktívan részt vevőkről és az azok ellen fellepő rendőrökről beszélek.

A gyülekező helyek felé vezető utakat egész nap korlátozzák, az alagutak egy része pedig teljesen le van zárva. A kedd reggeli híradóban a főváros egyik központjából (Kızılay) élőben bejelentkező tudósító pedig arról számolt be, hogy a buszmegállóban várakozó, munkába igyekvő emberek kénytelenek maszkot viselni, mert a tegnap este szétszórt gázbombák hatása még mindig érezhető.

Hát, itt tartunk most.

Törökország nagyvárosainak központjaiban nem lehet nyugodtan levegőt venni. (Amint ezeket a sorokat gépelem, hallom a hétfő este óta Ankara fölött cirkáló rendőrségi helikopterek egyikét elsuhanni a háztömb felett. Mit mondjak, nem egy felemelő érzés.)

Próbálok pozitív maradni

Hogy mikor lesz mindennek vége, azt nem tudni. A török miniszterelnök egy hivatalos út keretében külföldre utazott, azt az üzenetet hagyva maga után, hogy egy demokráciában nincs helye az efféle rendbontásnak, tehát ez ellen a kormány következetesen fel fog lépni. Tekintve, hogy a tüntetésekben országszerte több tízezer ember vesz részt, nem hiszem, hogy ez a fajta hozzáállás sok jót fog maga után vonzani.

1_11.jpg

Én a magam részéről próbálok pozitív maradni. Még mindig élénken él bennem a 2011-es ankarai pokolgépes vagy a legutóbbi, az amerikai nagykövetség ellen elkövetett merénylet emléke, de arra gondolok, hogy a mostani helyzet sem tarthat örökké.

Persze ez nem sokat segít reggelente. Iszonyatos érzés minden nap gyomorgörccsel ébredni, tudván, hogy a férjem a munkahelye miatt kénytelen minden nap kétszer átutazni a városközponton.

Én legalább szerencsés helyzetben vagyok, mert már 15 perc séta után ott vagyok a munkahelyemen, ami a lakásunkkal egyetemben távol esik az összecsapások helyszínétől, amiket persze igyekszem nagy ívben elkerülni.

De bármennyire is próbáljuk távol tartani magunkat a tüntetésektől, mégis hatást gyakorolnak a demonstrációk az életünkre. Főleg, amikor a szabadnapom előtti éjszaka hajnali 1-kor kapom az SMS-t, hogy holnap mégis dolgoznom kéne, mert a váltótársam gyerekének a sulija zárva lesz, ő pedig nem tudja hova tenni a fiát. Vagy, amikor a férjem este 6-kor hazafelé jövet nem tud metróra szállni, mert az oda bemenekülő tüntetők után a rendőrök gázbombát dobnak, ezért az le van zárva.

Elszakadt a cérna

Hétfőn a férjem megkérdezett egy rendfenntartót, hogy miért csinálnak ilyeneket, az emberek így nem tudnak hazamenni. Erre a rendőr bácsi azt válaszolta: "Na és? Mi már 3 napja nem megyünk haza!" Ezek után bele sem merek gondolni, hogy mi lesz akkor, amikor a hatóságok a végkimerülésig jutnak, és abban a testi- és lelkiállapotban próbálják majd kezelni a kialakuló konfliktusokat.

Már így is nyilvánvaló, hogy sokuknál elszakadt a cérna. Az interneten több olyan videó és kép kering, melyeken a sisakjukon lévő azonosító számot eltakarva a rendőrök brutálisan megvernek valakit, vagy épp egy ház ablakát betörve lőnek egy-két gázbombát az ott élőkre.

rendőrök verik a tüntetőt.jpg

Az egyik ilyen videóban azt is lehet hallani, amint egy nő az ablakból keservesen esdekel az egyik városközpontban lévő mellékutcán tevékenykedő (Bestekar) rendőröknek, hogy a lakók (akik között betegek és kisgyerekek is vannak) a csukott ablakok ellenére sem tudnak a saját házukban levegőt venni.

Százával fogják el az embereket

A hatóságok egyébként nemcsak a tömeg feloszlatásán, hanem a tüntetésekben részt vevők őrizetbe vételén is nagy erőkkel dolgoznak. Minden egyes éjszaka százával fogják el az embereket, akiket a vallomásuk felvételéig sportcsarnokokba zárva tartanak.

Az is köztudott, hogy a rendőrség trükköket alkalmaz a kormányellenes emberek listájának tökéletesítése érdekében. Ennek egyik példája, hogy egy pár nappal ezelőtt elterjesztettek egy felhívást, hogy aki szimpatizál a tüntetőkkel, az viseljen feketét. Ennek segítségével nap közben is folytatni tudták a gyűjtögetést. Egy másik példa, hogy a közösségi oldalakon tettek közzé segítségkéréseket, és letartóztatták az ez után odaérkező embereket.

rendőrök és civilek.jpg

Nem meglepő módon a török média az első pár napban egyáltalán nem, vagy csak nagyon röviden számolt be a történtekről. A köztereken elhelyezett kamerák sem működnek, és több nagy mobiltelefon szolgáltató is elismerte, hogy politikai nyomásra időnként felfüggesztette a szolgáltatást bizonyos helyszíneken.

Halottak és sebesültek

Most már könnyebben lehet információhoz jutni. A TV-társaságok is felbátorodtak, az egyik nagy adó (NTV) még bocsánatot is kért azért, hogy eddig nem tájékoztatták megfelelően a lakosságot. De sajnos a hírek nemcsak gumilövedékekről, vízágyukról és gázbombákról, hanem illegális vegyi anyagok és éles lövedékek használatáról szólnak.

Kedd reggel azt láttam az egyik tudósításban, hogy egy fejtetőre fordított rendőrautóból egy Kalasnyikovot húzott ki a tüntetők egy csoportja, gondosan ügyelve rá, hogy ne hagyjanak azon ujjlenyomatokat. Arról is mutattak felvételeket, hogy egy taxi belerohant az út szélén gyülekezők egy csoportjába, aminek következtében ketten meghaltak.

Országszerte több ezer (nemcsak enyhén) sérültről és sebesültről beszélünk, akiket sokszor mecsetekben vagy egyetemeken ápolnak az önkéntes egészségügyi alkalmazottak.

Késes, baltás civilek a rendőrök mellett

Eközben világszerte lehet látni szimpátia-felvonulásokat, és az Amnesty International is bírálja a tömegek ellen való erőszakos fellépést. Ez mind szép és jó, de nem sokat változtat a jelenleg uralkodó káoszon, amire csak olaj volt, hogy a minap a török miniszterelnök (Recep Tayyip Erdoğan) arról beszélt, hogy ha akarná, akkor a jelenlegi rendbontók tízszeresét is össze tudná gyűjteni a hívei közül. Ezután azt lehetett látni, hogy a rendőrökkel együtt botokkal és néha késsel vagy baltával (!) felszerelkezett civilek vonultak.

véres föld.jpg

A külföldi média egy része ezeket látva csak kapkodja a fejét, mert nem igazán érti, hogy miért elégedetlenek az itteniek, hiszen az elmúlt évek statisztikái szerint Törökország fellendülőben van, és a miniszterelnök nagyon jó kapcsolatokat épített ki a nyugati társadalmak vezetőivel is.

Három részre szakadt Törökország – a tüntetők...

A mostani demonstrációt kiváltó konkrét eseményről már korábban írtam. Ehhez csak annyit fűznék hozzá, hogy Törökország lakossága jelenleg három részre szakadt (átfedések természetesen vannak, ezt hangsúlyoznám).

Az egyik oldalt a tüntetők képviselik, akiknek elege van a (demokratikusan megválasztott) kormány 11 éves uralmából. Ahogy azt az egyik magyar TV csatorna műsorában a Turkinfo nevű oldal főszerkesztője, Tarık Demirkan is elmondta, Törökország vezetői nem keresik a párbeszédet a néppel, mert úgy gondolják, hogy az a választások révén beleegyezett abba, hogy ők azt csináljanak, amit akarnak.

És, hogy mi is húzta ki a gyufát? Például az, hogy a török kormány túlságosan beavatkozik az emberek magánéletébe: korlátozza a köztereken és az éttermekben való alkoholfogyasztást, kijelenti, hogy Törökország nemzeti itala nem a rakı (ánizzsal ízesített szeszes ital), hanem az ayran (sózott joghurtital). Hozzájárul ahhoz, hogy a nemzeti ünnepek a vallásiak mellett elveszítsék a jelentőségüket.

sebesült.jpg

A jelenleg hatalmon lévő párt (AKP) híres arról is, hogy szabályozza az információáramlást. Egy pár évig nem lehetett elérni sem a YouTube-ot, sem a Bloggert, és nagyon sok egyéb oldal a mai napig is hozzáférhetetlen. Azt is nehezményezik az emberek, hogy sokszor látszólag indokolatlanul zárnak börtönbe közszereplőket és újságírókat.

Mindezek persze csak egy-egy cseppet jelentenek a pohárban, ami most megtelt. Az emberek az évek óta felgyülemlett idegességüket és dühüket kiadva próbálják meg a hangjukat hallani, és kifejezni azt, hogy ők nem értenek egyet azzal, hogy (ahogy ők mondják) egy, a vallási értékek szerint kormányzó part az országot Irán példájára átalakítsa.

... a kormánypártiak...

A másik oldal tagjai a kormánypártiak. Ne feledjük, hogy a legutóbbi választások statisztikái szerint ebbe a szavazók kb. 50%-a tartozik, túlnyomó részben a vidéken és keletebben élők vagy onnan származó, főleg vallásos emberek, akiknek megválasztásakor a jelenlegi kormány munkahelyeket ígért - és adott is.

Ők fel vannak háborodva azon, hogy a tüntetők megrongálják a közintézményeket és leamortizálják az utcákat. Nem értik, hogy miért nem lehet a jövő évi választásokig várni a véleménynyilvánítással. Ők elítélik a demonstrálókat, egyenesen terroristának titulálják azokat, és összefüggésbe hozzák őket korábbi bűncselekményekkel és merényletekkel.

tüntetés_1.jpg

...és akik nem akarnak részt venni benne

A harmadik csoportot azok az itt élők alkotják, akik még ha szimpatizálnak is valamelyik oldallal, nem szeretnének (tudnak vagy akarnak) túlságosan belefolyni a politikába, mert nem értik azt, vagy nem érdekli őket. Ők csak azt szeretnék, hogy nyugodtan tudják élni az életüket.

Azt mondanom sem kell, hogy a jelenlegi helyzet miatt egyik oldal sem lehet boldog, a frusztráció pedig egyre csak fokozódik mindenkiben. Aki valamennyire is ismeri a törököket, az tudja, hogy nem arról híresek, hogy bármit is feladnak. Ha valamit csinálnak, akkor azt igenis szívvel, lélekkel, teljes odaadással, és sokszor a következményeket teljes mértékben figyelmen kívül hagyva teszik. Hogy mindez mire fog vezetni? Azt majd az elkövetkezendő napok döntik el.

Békülékenyebb hangulatban?

A kedd esti hírek szerint a miniszterelnök távollétében annak helyettese beismerte, hogy a rendfenntartók túllőttek a célon, és szorgalmazta a mielőbbi békés kiegyezést. Azt is kijelentette, hogy szerdán találkozni fog a tüntetők egy csoportjával.

Úgy tűnik, hogy a kormány rájött arra, hogy ez a helyzet tarthatatlan, és szeretné elkerülni azt, hogy idő előtti választásokra kerüljön sor. Ez bölcs lépés, azt is figyelembe véve, hogy kezdenek elterjedni az őket egykor megválasztó szavazók nyílt levelei, melyekben azok csalódottságukat és kiábrándultságukat fejezik ki.

Kedden több helyen voltak csendes demonstrációk tanárok és ügyvédek részvételével, az alábbi képen pedig azt lehet látni, amint egy tüntető lány virágot oszt az igencsak jókedvű rendőröknek.

virág tüntető rendőr.jpg

Az események kiindulópontjaként szolgáló isztambuli parkban már egy szál rendőrt sem lehet látni, azt viszont igen, hogy az egész nap ott időző fiatalok jógáznak vagy épp téglákból és raklapokból fabrikálnak könyvtárat.

Az is jellemző, hogy az emberek megpróbálják feltakarítani az utcákat maguk után, és eltávolítani a szexista vagy trágár kommenteket a falakról. Aki teheti, az pedig ételt, italt és a könnygáz ellen tejet tesz ki az ablakába vagy visz el a gyülekezőhelyekként szolgáló parkokba, hogy azokból bármely rászoruló ingyen részesüljön. Úgy tűnik, hogy a kedd esti helyzet sokkal nyugodtabb az elmúlt napokban tapasztaltnál, és szívből remélem, hogy ez így is marad.

Rengeteg dologról tudnék még írni. Nagyon sok vicces, szomorú vagy épp felemelő sztori, kép és videó kering az interneten és a TV csatornákon. De tudom, hogy amint leírnék egyet, tucatnyi újabb jelenne meg, és én reggelig itt ülnék a számítógép előtt.

Inkább megyek aludni, holnap is lesz nap, majd meglátjuk, hogy milyen. A lakásunkon közben átfúj a hideg esti szél, erős esőszagot hozva magával, miközben a háttérben dörög az ég és villámlik. Vihar közeleg."

csók a lángokban.jpg

(Köszönet Petrának azért, hogy ilyen gyorsan és kérés nélkül írt a törökországi helyzetről. Kövessétek a blogját, ahol ennek az írásnak a nagy része is megjelent pár órával az itteni előtt. Noha nem szoktam másodközlést posztolni, most mégis kivételt tettem az írás aktualitása miatt – ráadásul Petra ki is egészítette a tegnap esti fejleményekkel.)

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Törökország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr905344582

Trackbackek, pingbackek:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.06.05. 23:51:09

@Amarante:
Nem tudom hogy Linné-nek köze van e hozzá ő csak a rendszert találta ki. Gyakorlatilag olyan mint a Te neved vagy bármelyikünké. Egy családnév és utána a keresztnév.

Nem úgy mint a sok birka népnél ahol a keresztnév van elöl.
Mikor az angolok kérdik tőlem hogy miért van fordítva mindig visszakérdezek hogy melyik a leghíresebb angol bemutatkozás?
"Bond James Bond"
Mivel is kezdi?
"Bond James"
Hátakkor?

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.06.05. 23:51:18

@Amarante: az albanok feketerigot esznek
amikor lemennek a hegyekbol a rigok
tehat telen, mert faznak

BTBTBT 2013.06.05. 23:53:09

@diggerdriver:
Amikor tíz éve, turistaként először láttam testközelből a londoni mókusokat, meg is lepett, hogy nem olyan színük van, mint Mo.-on, hanem ilyen szürkések.

A pártmúlt csak vicc volt. Akkoriban a szakmunkás után meg az ügyességed mellett kellett más tanfolyás is, hogy a hivatalos felnőtt korodra ezt elérted?
18 évesen már én is gépeztem, de nem markolón, hanem diákmunka keretein belül egy postázó cégnél. Akkor jött be a Halls cukorka meg a Readers Digest. Bráááá! (hányást imitál)

@Amarante:
Ezt kitől hallottad? Receptet is tudsz ajánlani? Sok sóval? Barbecue-val? Ecettel? :)

bpetya75 2013.06.05. 23:53:12

@váj mí:

Egy pohárka vörösbort. Ma gyárilag vagyok ilyen. De megyek is aludni, nem rontom itt tovább a levegőt.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.06.05. 23:59:59

@Barátusz: Én három éves traktoros iskolát végeztem Velencén. Hivatalosan Növénytermesztő Gépész a szakmám. Magyarul Tsz traktoros de nem dolgoztam benne egy percet sem.
Elmentem a budapesti Közmű és Mélyépítő vállalathoz és ott beiskoláztak egy kéthónapos nehézgépkezelő tanfolyamra Debrecenbe.
Utána egy rendkívűli ember mellé kerültem tanoncnak és ő megtanította és ami a lényeg megszerettette velem a szakmát.

Amarante 2013.06.06. 00:00:49

@Barátusz: Ha lattad a Kasza kapa fakanal sorozatot es az utanna kovetkezo osszes tobbit ott sutotte-fozte Hugh Fearnley-Whittingstall nevezetu amokfuto szterszakacs.mivel szinte teljessen kiirtotta az oshonos vorosmokust ezert kampanyolt ellenuk:):)Allitolag finom....Szerintem ha rakeresel biztos receptet is talalsz a guglin.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.06.06. 00:03:25

@Barátusz: megeszik azt meg az amerikaiak is
najo nem etteremben

Amarante 2013.06.06. 00:05:45

@hagyma: Pedig mar jo regen megmondta asszem Harper Lee,hogy ne bantsatok a feketerigot!!!Mekkorat alakitott mar benne Gregory Peck:)

M. Péter 2013.06.06. 00:07:11

@diggerdriver: Meg valamilyen vírust is hordoznak a szürkék, amelytől pusztulnak a vörösök.

BTBTBT 2013.06.06. 00:11:32

@Amarante:
Főzőskézós műsorok szempontjából is le vagyok maradva, mint a borravaló. Nyilván azért, mert tévém sincs, meg ha volt is időnként, az elmúlt 8-9 évben nem is igazán tévéztem.

@diggerdriver:
Addig nem hallottam róla (91-ben), ezért beleolvastam. Az a patetikus stílus, amit toltak, két-három sztori után megfeküdte a gyomromat, és simán össze tudtam volna hozni a következő "életigenlő" sztorit.
Olyasmi volt az egész, mint a B-listás filmek, amikről a Keleti pu.-nál lévő egyik videotékában dolgozó akkori haver azt mondta: Megnézek ezekből ötöt, a hatodikat már én rendezem. :)

@hagyma:
Ha nem étteremben, akkor csapdába ejtik a hátsó kertben, aztán előkészítés után fel a grillsütőre? Vagy hogy? :)

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.06.06. 00:14:58

@Amarante: nem is bantjak csak megeszik
@Barátusz: vabnnak itt mindenfele emberek akik vadaszgatnak alaszkatol floridaig es ha ugy alakul lehet eppen szurkemokust / fognak-lonek/
ez az orszag nem csak nagyvarosokbol all
sot

váj mí 2013.06.06. 00:17:09

@Amarante: Te, még egy kérdés, már bocs, hogy nagyon hazai cuccokkal basztatlak, de ez az egy hetes elintézési mód, mint sürgősségi, ez amolyan országosan jellemző, vagy csak Szilágy megyére?

BTBTBT 2013.06.06. 00:17:18

@Amarante:
És hogy a könyv mennyivel jobb az egyébként kitűnő filmnél!

BTBTBT 2013.06.06. 00:18:55

@hagyma:
A hátsó kert példáját az étteremben való evés miatt hoztam fel.
A vadonban azért nyilván ott is kevesebb kajálda van, mint a sűrűbben lakott területeket.

Amarante 2013.06.06. 00:18:58

@Barátusz: A fozos musorokat en sem szeretem,de ez mas:)Marha jo volt az eso sorozat,a masodik sem volt rossz,de aztan befutott a delikvens es akkora arca lett,hogy mar nem nezem.ha idod engedi nezz bele,megeri:):)

váj mí 2013.06.06. 00:19:10

@hagyma: Azért hallod, patkányt enni ... Mi van, készülnek az Apokalipszisre?

váj mí 2013.06.06. 00:21:10

@Amarante: Hm, akkor Ramsay-ről már meg sem kérdem a véleményed ;)

Amarante 2013.06.06. 00:21:32

@váj mí: nemtom:):)A gyerek Szilagy megyeben volt.pontyosabban Szilagycsehben.Mint mondtam ez a hivatalos hatarido,de sztem ha van ismeros ez jelentosen csokkenhet....szerintem,ismetlem.

Amarante 2013.06.06. 00:24:04

@Barátusz: egyik kedvenc konyvem.A filmet lattam eloszor igy nekem Atticus orokre Gregory Peck marad:):)Nagyon jo valasztas volt,mert hiteles volt a jateka.

BTBTBT 2013.06.06. 00:24:34

@Amarante:
Nem azt mondtam, hogy a főzős műsorok nem jönnek be, hanem maga a tévézés. Különösen a reklámokkal megszakított. Bár egy sónál egy kétbetűs kitérőre elegendő és jó a reklámszünet. :)
Majd rákeresek a youtube-on.

Nektek is szórakozik az oldal frissítéskor? Valami karbantartás van?

Amarante 2013.06.06. 00:26:57

@Barátusz: Egyik kedvenc konyvem:):)

Amarante 2013.06.06. 00:30:42

@Barátusz: szorakozik bezony,mint a fentiek mutatjak:)Nagyon tetszik az itteni megoldas a tevezesre:leallitom az erdekelt musornal es amikor nezem eloretekerem a reklamnal:):):)
Mi sem tevezunk sokat.En pl szinte csak termeszet es tortenelmi dokufilmeket nezek.A gyerekek ezalltal jol kikupalodtak:):):)

váj mí 2013.06.06. 00:33:16

@Amarante: Az már nincs, mármint ismerős, de én ugye Szatmárban leszek majd jogosult.
De hallod, azért a fasz kivan. A töketlen fajankók miatt jövő július-augusztusban valamikor, otthon-otthon kell elcsesszek egy hetet a személyim miatt, ami már idén decemberben lejár ugye, de az útlevelem még novemberig okés. Fasz kivan velük, máshol is tudnék ám nyaralni!
Te, hallottam, hogy valami új, chipes személyik vannak, vagy lesznek, vagy valami.... Emiatt van ez a faszkodás az idővel?

Amarante 2013.06.06. 00:34:02

@váj mí: ismerem az illeto amokfutkoraszo kartarsat,de meg sosem neztem meg egyik musorat sem:)Mar a buraja sem jon be nekem,akkor meg minek????
szerintem ezek a starszakacsok nem azert foznek,hogy megegyuk ,mert nemely recept olyan,hogy egy melyerzesu malac sem enne meg a kajat siras nelkul

Amarante 2013.06.06. 00:36:02

@váj mí: Nem lattam milyen,de holnap jol megnezem a skype segitsegevel es majd beszamolok rola:):)

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.06.06. 00:36:13

@váj mí: nincs az etlapon, de nem tartom kizartnak, hogy van aki szereti
filmben mar lattam ilyet
amugy gondolom nagyobb vadakat lonek
de azt megteszik
jovo heten en is megyek vadaszvizsgara

mzgldr 2013.06.06. 00:38:51

Gyerekek, nagy gondban vagyok.

Itt állok a repülőtéren, két óra múlva indul egy gép Tiranába meg Ankarába.

Fehérfarkas küldi folyamatosan az sms-eket, a számok már összefolynak a telómon (GDP, GNP per capita stb.). Azt mondja, landolás után egy féléves kurzust tart az utóbbi 90 évből, zászlókkal, FKGP-vel, UZI-val, FTC-vel, Ankarai Népfronttal, Ankara Népe Fronttal, mindennel. Utána büszke török lehetek én is, buzgó tagja a világ tetején lévő országnak.

Jani haverja most hívott, azt mondja, hogy pénzt ne hozzak, azt adnak a reptéren minden ideutazónak, amúgy is az albánok úgysem engednek majd fizetni. Feleséget és kecskenyájat már nézett nekem, azzal sem kell törődnöm.

Mit tegyek????

BTBTBT 2013.06.06. 00:39:43

@Amarante:
Csupán tudatában voltam annak, hogy GP főszerepel a filmben, és hogy valami néger pasi védelméről van szó a legsötétebb délen, de a könyvet olvastam először - angolul. És meglepett, hogy a gyerekek nézőpontjából van előadva/megírva, és a per a könyv igencsak kis részét teszi ki.
Aztán évekkel később a filmet is láttam, és abban egyetértünk, hogy GP nagyot alakít. Nem volt neki nehéz, hiszen nagy színész volt.
Kedvencem tőle a NDR-rövidítés magyarázata a forgatókönyvekben.

Természetfilmekre vevő lennék, de azzal sem bajlódtam, hogy a nagyképernyős számítógépen beállítsam a tévékapcsolatot. :)

Amarante 2013.06.06. 00:43:35

@mzgldr: ki ne hagyd!!!!Sosem lesz tobbet meg egy ilyen ajanlat!!!!

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.06.06. 00:45:42

@mzgldr: Tildy tejfollel var a repteren
kolbaszt vigyel
vagy forditva
mar nem tudom

BTBTBT 2013.06.06. 00:47:19

@mzgldr:
Kérdezd meg a google-t vagy Mézga Aladárt. Vagy MZ/X-et.
Látod, hogy kettőnél több lehetőség közül választhatsz?

@hagyma:
Londonban most nincs kecskenyáj. Birkanyáj annál inkább, ha az megfelel a kérdezőnek.

váj mí 2013.06.06. 00:48:55

@mzgldr: Húzz el a picsába Lappföldre!

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.06.06. 00:49:17

@Barátusz: albaniabol ingyenesen szallitanak kecskenyajakat londonba

Amarante 2013.06.06. 00:51:07

@Barátusz: Most gugliztam meg az ironot.a konyv 61-ben Pulitzer-dijas lett es egybol bestseller term.Ez az egyetlen regenye es sajat elete ihlette.Mondjuk a 60-as evekben ott meg igencsak aktualis volt a tema.

váj mí 2013.06.06. 00:53:02

@Amarante: Én bevallom, perverz restelkedéssel, hogy kifejezetten élvezem a show-műsorait, a szakács-versenyeztetőn át az étterem-megmentőn keresztül a hotel hősig ;). A kajái többsége nem ízlene, de csak mert túl sok halas és tengeri herkentyűs kaját készít. A wellingtonját -közepesen- azért megkóstolnám, mentás burgonyapürével, a bébirépákról lemondok, a szósz kell helyette duplában ;)

váj mí 2013.06.06. 00:56:28

@hagyma: Nem, te majom, sajtot, csak sajtot, és csak a tiranai reptérről, rokon vámos esetén raki is megoldott, nagy tételben ...
Nem figyelsz, basszus! :DDDDDD

mzgldr 2013.06.06. 00:59:31

A helyzet fokozódik.

Hagyma dobott egy üzit: "mennyel usa-ba, gepen keresztelkeggy meg, csaxolok lohecc a 9milissel, holnap eskuvo johecc potyazni, Mary itt szuszog, URESEDES A TARGET-BEN!!!"

Birca azt írta. "Gyere Szófiába, dumálhatunk egyet, vettem négy zsugor ásványvizet, mert ha beszélek, időnként kiszárad a szám és most vitatkozós kedvemben vagyok. Az 1978-as Vicckönyvet átlapoztam, nem fogsz unatkozni. Homokosokkal vigyázz!"

Váj mi nem veszi fel a telefont, csak egy sms-t küldött, amiben elküldött a retkes kurva anyámba.

Kövérmadár nem szeretne megszólalni magyarul soha többé én meg nem tudok svédül, de annyit ki tudok következtetni az emailből, hogy az ateizmusról és évente háromszori nyaralásról ír.

Philosoraptor három év múlva szeretne indulni, már elege van a közállapotokból, de még nem találta meg a legjobb ügynökséget

Tilmir gratulált, hogy meghoztam ezt a döntést, és sok sikert kíván!!!

Amarante 2013.06.06. 01:00:05

@váj mí: Egyetlen reklamban szerepel a pasi,na ott speciel jo,mert humoros a reklam:):)Ot nem nezem fozocsezokben.a masik nagyon idegesito alak Nigella.Marhara utalom,hogy mindeg utcai ruhaban,kezmosas nelkul kezd el fozni,meg,hogy mindeg,mindenbe belenyal az ujjat meg kejesen leszopogatja.szerintem gusztustalan.Ot is egyszer neztem meg csak.Jobol kicsi kel rosszbol meg meg kevesebb:):):)

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.06.06. 01:04:58

@váj mí: le vagy maradva
eredeti alban kecskeket terelnek at a csatornan, majd a skot felfoldon keszitik a sajtot, feketerigoval talaljak
ez hozza albania gdp-jenek a 20 szazalekat es amugy a kiralyno beszallitoi is

BTBTBT 2013.06.06. 01:09:52

@Amarante:
Engem is meglepett, amikor anno utánanéztem, hogy bár nagy spanok voltak Truman Capote-val, meg jár vagy 90 felé, de a hölgyemény soha többet nem jelentetett meg másik regényt. Mondjuk meg is tehette: a TKAM-ot több mint 50 millió példányban adták el. Megérdemelten. Amire a hatvanas évek eleji faji ellentétek is rásegítettek az USÁ-ban.

@hagyma:
Birkanyáj nemcsak a Stonehenge körüli villanypásztor mögött van. Minek szállításra költeni?

A Meister Petz-cel kívánok jó éjszakát (csak az a fránya hirdetés lenne kikerülhető) -

www.youtube.com/watch?v=pOtp0_vfNeE

mzgldr 2013.06.06. 01:13:46

Sajnos nem tudok dönteni, úgyhogy holnap reggel héttől indulok szamócát kapálni Lajosmizsére. Niki Laura azt ígérte, hogy ha jól melózok, megemeli az órabérem 412 forintra és még a traktort is vezethetem.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.06.06. 01:16:39

@mzgldr: Mary a a wheel of fortunat nezi
12 eve meloztam a tergetben:)
a tobbi stimmt:)
@Barátusz: nem birka, kecske, KECSKE

házelőtthinta · http://hamisgulyas.wordpress.com 2013.06.06. 01:17:24

remek kommentek, sokat röhögtem.

hogy lehetne kimenni az usába mekizni? kalandvágyam támadt. mondjuk nyugat európából odamenni mekizni az visszalépés, de vonz az amerikai álom :D

komolyan, hogy lehetne? hagyma? sehogy?

váj mí 2013.06.06. 01:24:12

@Amarante: Reklámban még nem láttam, csak a Pokol konyhája uccsó évadaiban, amikor a sleppje nyomatta az edénykészletet meg hasonló faszomságokat. Hiába nah, adóhátralék, bezárt éttermek, volt neki 2-3 húzós éve... aztán lehet, hogy még mindig tart ...
Nigella még súrolja az elviselhetőség szintjén, de ezt a karaktert azt a kiszakadt rózsadombi hervadt picsa utáltatta meg velem, aki megpróbált erotikus meg gyerekbarát lenni, de mindvégig sütött róla, hogy egy frigid liba, aki utálja a kölyköket.
(Mno, meg a nagymagyar rögvalóságba az sem illett egészen bele, hogy ő a Rózsadombról ad főzési tanácsokat a Kőbánya-alsói Zsikének, akinek max. Lenke néni kisboltja van a közelében, nem a Vásárcsarnok a haver hentessel, halassal, zöldségessel ..)
JA

váj mí 2013.06.06. 01:27:24

@hagyma: Kecskéket tuti nem áldoznak! Ilyeneket ne is mondj!

házelőtthinta · http://hamisgulyas.wordpress.com 2013.06.06. 01:33:51

óó itt a barátnőm váj mi.. mi újság széplány? megy a szekér? pörgeted az ajrót?

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.06.06. 01:35:20

@házelőtthinta: hat manapsag nem egyszeru
es jelzem, ha holnaptol kotelezo jelleggel mekiben kellene meloznom, hazakoltoznek
vagy albaniaba

2013.06.06. 06:27:13

@mzgldr: 1 év múlva, az ügynökség azért túlzás, nem vagyok én olyan nagy valaki, hívjuk munkaközvetítő irodának inkább. Amúgy minden stimmel. De azt kihagytad, hogy lófaszt sem keresek, ez is eléggé zavaró tényező tud lenni...

fehérfarkas 2013.06.06. 08:11:27

@diggerdriver: akkor tudod mit? Jó fikázuódást! De ha nem érdekel Törökország, meg az ottani dolgok, akkor ma francért kommentelsz ide? Csakhogy megoszt velünk az agymenésedet, hoyg a törökök milyen f@xok, te meg milyen király vagy?
Köszönjük, tudomásul vettük, és most lépj tovább.

Nem tűnik fel neked, hogy kommentelők 90%-a úgy mond véleményt a eseményekről meg az országról és annak társadalmáról, hogy még a legminimálisabb infóval sem rendelkezik róla?
De tudod, neked is meg mindegyőtöknek azt kivánom, hogy a mostani török tüntetéseken lengetett zászlók pártjai hatalomra kerüljenek - de ne Törökországban, hanem itt Magyarországon, és 80 éven keresztül élvezzétek áldásos hatalmukat, ahogy a törökök tették 80 éven keresztül!

BTBTBT 2013.06.06. 08:53:38

@hagyma:
Kecske? Birka? Egyre megy, ha nyájban él, és hozománynak sem utolsó. :)

fehérfarkas 2013.06.06. 09:00:14

@diggerdriver: "Hogy a bánatos picsába lehetsz olyan korlátolt hogy a saját érdeklődési körödet a szakértelmedet számon kérd a mai posztolón???"

Nem én tudósítottam az eseményekről, viszont teljes joggal várom el, hogy a tudósítás a valóságról szóljon. Ha valaki nem ismeri a helyi politikai viszonyokat, akkor ne tudósítson helyi politikai eseményekről.
Ha valaki nem ismeri fel azokat a szervezeteket, akik a tüntetésben (pontosabban zavargásban) részt vesznek, nem ismeri az ideológiájukat, nem ismeri miket csináltak amikor hatalmon voltak, pedig hatalmas zászlókat lengetnek amik messziről jól felismerhetőek, akkor inkább ne tudósítson. Mert így csak átveri az embereket. Informálás helyett félreinformál. Tájékoztatás helyett félretájékoztat.
Így lesznek a párt- és politikai szervezetek zászlóit lengetőkből "civilek". A randalírozókból "békés tüntetők". A velük szemben fellépő rendőrökből meg "az iszlamista diktátor brutális rendőrsége".

És az meg igencsak érdekes, hogy a tömegben a PKK, a civeleket robbangató és merényleteket elkövető marxista kurd munkáspártnak a zászlói is ott voltak, és nemcsak a szervezet hivatalos zászlói, hanem Abdullah Öcalan arcképes zászlók is.
Azért ugye annyi politikai érzéked neked is van, hogy az EU-hoz csatlakozni akaró török kormány olyan tüntetők követeléseit teljesítse és fogadja el, amelyben az EU által hivatalosan terroristának tartott szervezet is részt vesz.

Atatürk, a kemalisták szimbóluma (ők szokták a zászlóikra kitenni politikai rendezvényeken) és a Öcalan, a PKK alapítójának képe egymás melletti 2 zászlón:
i.imgur.com/SJQ7ZFJ.jpg

Szerintem ehhez nem kell kommentár.
De nézd meg a korábbi képeimet és a videókat is.

Ugyandehogy (törölt) 2013.06.06. 09:04:59

@Barátusz:
a sós mogyoró nem egy mogyorófajta. hanem a földimogyoróból készül egy roppant bonyolult eljárással: megsózzák.

Ugyandehogy (törölt) 2013.06.06. 09:07:25

@Barátusz: nem tudom, melyik időszakra gondolsz, a 6y után volt egy időszak, amikor a tej jegyre ment, de fejadag nem volt, a banán meg a narancs, mint a kapitalizmus ártánya karácsonykor volt, pult alól, csókosoknak. mondjuk 80-as évek végén már akár egy kilót is tudtam szerezni a kölköknek pult alól, nem csak 2 darabot.

Ugyandehogy (törölt) 2013.06.06. 09:08:10

@Barátusz: konkrétan 87-90-ben 43 forint volt a narancs kóla, a banáné meg 47 ft.

BTBTBT 2013.06.06. 09:09:11

@Babette_:
Jé, hozzám szóltál? Nem degradáló ezt "hülyékkel" megtenned? :)

Nem értem, miért írtad, amit írtál. Senki nem állította, hogy a sós meg a földimogyoró két fajta lenne. Viszont külön árultak sós illetve földimogyorót. És az előbbi - a só miatt - kicsípte a számat, tehát az utóbbit részesítettem előnyben. Pont.

Ugyandehogy (törölt) 2013.06.06. 09:11:15

@bpetya75: hát te jobban tudod, én csak olvastam róla:)

BTBTBT 2013.06.06. 09:14:29

@Babette_:
Azt, hogy mit értettünk "fejadag"-on, szintén megemlítettük. Tehát nem a háborús idők fejadagjáról beszéltünk.
Évi 1-2 kiló banán/narancs fejenként/családtagonként, ami decemberben került kiosztásra.

Ugyandehogy (törölt) 2013.06.06. 09:17:17

@Barátusz: nem hát, ők is isten oktalan állatkái.

@mzgldr: főzzél pálinkát:D

Ugyandehogy (törölt) 2013.06.06. 09:19:42

@Barátusz: nem, nem volt ilyen "fejadag", figyelhetnél.

BTBTBT 2013.06.06. 09:31:24

@Babette_:
Mégse a "hülye" (én) mondott hülyeséget a sós/földimogyoróval kapcsolatban, hiába is próbáltad azt állítani róla.

De, de, volt. Az anno BM-konyhás nagyanyám meg a saját emlékeim megteszik.
Figyelek, de szerencsére nem rád, úgyhogy magadra is hagylak. :)

Ugyandehogy (törölt) 2013.06.06. 09:42:34

@Barátusz:
nem én állítom, te írtad:
"A sós mogyoró mindig kicsípte a számat, nem is nagyon tartottunk otthon. Földiből viszont irtó sokat megpucoltunk."

fehérfarkas 2013.06.06. 10:01:11

@Kovermadar:
Mert csak pár alapadat felsorlolására van lehetőség. 5000 karakternél nem enged többet a blogmotor, és még így is több hozzászólásban tudtam csak elküldeni.
De aki csak icipicit is ért a gazdasági dolgokhoz, annak úgyis ezek az alapadatok számítanak, és nem pedig a köréjük írt kisregény :)

fehérfarkas 2013.06.06. 10:11:21

@Kovermadar: "Ez a templomgyalázás nagyon bejön neked... a templom is csak egy épület, mit finnyáskodnak az "ottlakók"?
Nemrég volt erről is itt egy kis vita, hogy a vendék vegye-e le a cipőjét. Végülis abban maradtak, hogy az otthonunknak jár a cipőlevétel, vendégségben viszont nem. Akkor a templomnak sem jár.
Különben is hogyan lehet meggyalázni egy épületet? És ha kinyújtom rá a nyelvem?
Ez megint csak boszorkányüldözés és szemfényvesztés... :)"

Megmutattam egy erről készült videót és a képeket a FB-n keresztül néhány ateista és keresztény imserőseimnek is. Mindegyik civilizálatlan sötét parasztnak tartotta ezeket. Nem kell vallásosnak lenni ahhoz, hogy egy vallási helyet, ahol imádkozni szoktak tiszteletben tarts. A keresztény ismerőseimnek pedig az erkölcsi értékrendjüktől távol áll mások imádkozási helyeinek a meggyalázása. Ráadásul belegondoltak abba, hogy mi lenne az ő véleményük, ha pont az ő templomukban piálnának, cigiznének, és utána a sörözdobozokat, piásdobozokat, cigisdobozokat ott a templomban dobálnák el.
A cipő abban más, hogy a mecsetekbe a muszlimok cipő nélkül mennek be. De nemcsak spirituális-vallási oka van ennek, hanem higiéniai is. A muszlimok az imádkozás közben le szoktak borulni és a fejük a földet érinti. És egyáltalán nem mindegy, hogy tiszta vagy az utcáról behordott koszos cipőkkel agyontaposott szőnyegeken borulnak le. Hogy egy hasonlatot mondjak: neked sem mindegy, hogy tiszta ágyba bújsz be aludni, vagy utcai cipővel (ágyneműt, lepedőt) agyonmászkált koszosba,
Mert ha már más vallására nem vagy tekintettel, akkor legalább a tisztasági/higiéniai dolgokra legyél!

fehérfarkas 2013.06.06. 10:19:05

@váj mí: "Ahham, amikor majd "anyu" robban a szemed láttára, ha csak véletlenül is, majd nem lesz nézőpont kérdése, b+!"

Miért őt cseszteted? Nem ő tartja a PKK-sokat civil tüntetőknek, hanem a poszt írója a többi nyugati bloggerhez és újságíróhoz hasonlóan.
Max csak annyit csinált, hogy kimondta az igazságot, amit ezt a poszt, a nyugati sajtó, és a kommentelők egy része is csinál: az egyik terroristát terroristának a tarják, a másikat meg "békés civil tüntetőnek" (Törökország 2013) vagy "szabadságharcosnak" (Szíria 2011-2013).
Ha nem tetszik, hogy a nyugati média kettős mércével mér, akkor annak nagyon örülök. De ezt eddig sajnos nem láttam a hozzászólásaidban.

fehérfarkas 2013.06.06. 10:22:40

@Barátusz: "Ezt a copy+paste-et most miért kellett?
Nem unalmas még, hogy itt azt próbálod bebizonyítani, hogy mekkora szakértője vagy a témának, és nálad jobban senki, de senki nem tudhatja?"

Nézd meg mire válaszoltam.
De az sem baj, ha a többiek is látják. Legalább ennyivel is többet fognak tudni Törökországról.
Mert gondolom valamilyen szinten csak érdekli őket is, ha már az országról szóló poszthoz kommenteket írnak. :)
Vagy csak úgy akarnak kommentelni és észt osztani, hogy nem is érdekli őket az adott ország, és nem is akarnak tudni róla semmit?

lyken 2013.06.06. 10:31:46

@hagyma: Nem vetted le a lényeget. Nekik van, nekünk nincs. Nekünk is volt, Pestvidéki Gépgyárnak hívták és MIG21-től MIG29-esen át a Mi8-ig mindent nagyjavítottak. Aztán megszüntették. Számtalan iparág volt, amit egyszerűen felszámoltak. Emiatt importra szorul az ország, de mivel önellátó gazdaság nincs, ezért Magyarország egyetlen reménye, hogy a külföld elegendő tőkét fektet be.
Nem baj, ha egy ország nem teljesen önellátó, de legalább legyen meg rá a részleges képessége. Emellett pedig legyen exportképes terméke. Akár tárgyi, akár szellemi.

én már a fény gyermeke vagyok 2013.06.06. 10:33:48

@fehérfarkas: Nem értelek. Egy felkelő Mehmet üzletét szarrá verheti, Ahmed házát felgyújthatja, de nem mehet be szaros lábbal hívőkéimhez? Miért nem?
Ez olyan mint a csendrendelet. Füvet nem nyírhatsz, klotyót nem húzhatsz le, de a plébi bármikor harangozhat ezerrel. Egy nagy lófaszt. Én ha egyszer felkelek ( főleg vallásilag), nem csak bemegyek cipővel, de egyenest a pulpitus közepére fogok szarni.

fehérfarkas 2013.06.06. 10:36:33

@charlieharper: "a gazdasagi attekintes hianyos. External debt, munkanelkuliseg, imterest rate,stb hianyzik.
Pl: http://www.tradingeconomics.com/turkey/external-debt"

Korábban már tettem be részletesebb adatokat a török gazdasággal kapcsolatban. Ez csak egy kiegészítés volt ahhoz kapcsolatban, hogy az illető nick, lássa hogy változott a GDP és a GDP/fő az adott időszakokban (ehhez nem volt szükségem a korábbi hozzászólásaimban leírtakat megismételni). Egy mondat erejéig utaltam is rá. Ebben a hozzászólásomban találod: fehérfarkas 2013.06.05. 20:58:08
és a folytatása: fehérfarkas 2013.06.05. 20:59:15

fehérfarkas 2013.06.06. 10:39:34

@én már a fény gyermeke vagyok:
Bocsi, de az én hozzászólásomban az szerepel, hogy üzletet sem lehet x@rrá verni, meg házat sem felgyújtani.
A mecsetes dolgot abban a hozzászólásomban csak azért emeltek ki külön, mert vannak nickek, akik nem értették mi a probléma azzal, ami a mecsetben történt. Nekik szólt a válaszom.

A gyújtogatásokkal, törés-zúzás-rombolásommal kapcsolatban nagyon sok más hozzászólásom foglalkozik.

fehérfarkas 2013.06.06. 11:07:43

@hagyma: "ertjuk, ertjuk, de egesz nap a kormanyparti propagandat lokod
valami ott van, ami nem OK ha tizezrek kimennek az utcara
en nem mondom, hogy igazuk van mert segedfogalmam sincs a torok helyzetrol, de helyzet van az lathato"

Nem a kormánypropagandát nyomatom, hanem a saját álláspontomat. Többször is leírtam, hogy a tüntetésen jelen levő politikai szervezetek közül kettő már volt hatalmon az Erdoga-kormány előtti 80 évben. Nem kell nekem hinned. Saját magad is utánanézhetsz az ország elmúlt 90 évének történelmének. Saját magad is utánanézhetsz mikor ki voltak hatalmon, milyen ideológiát képviseltek és milyen politikát folytattak. Utána nézhetsz a puccsoknak is, hogy mikor ki puccsolt meg kit. És aztán saját magad is eldönheted, hogy amikor a tüntetők kezében meglátod a politikai szervezetek zászlóit, akkor melyik mit is képvisel és elgondolkozhatsz rajta vajon mi is lehet a motivációja a tüntetéssel (bár ezen túl sokat nem kell gondolkoznod, csupán elhinned, hogy valóban azt akarják, amiket skandálnak, üvöltöznek).

Mint már írtam korábban, hogy valóban igaz, hogy számos városban akadtak zavargók, de összességében pár tízezer főről van szó. Ahogy korábban már írtam, egy olyan országban, ahol maga Isztambul lakossága több mint 13 millió fő (több mint Magyarország), Ankara több mint 4 milliós (= Horvátország lakossága), Izmír 3 milliós (= Litvánia lakossága) és Bursza 2 milliós (= Budapest lakossága).

Idén tavasszal Isztambulban volt teljesen békés kurd tüntetés is.
Aki akar az tud békésen tüntetni.
Tavaly másju 1-én a szakszervezetek Isztambulban 1 millió embert vittek az utcákra és békésen demonstráltak.
Nem pár tízezer embert országszerte, hanem csak Isztambulban 1 millió embert. És nem randalíroztak, hanem békésen demonstráltak transzparensekkel, meg konkrét célokkal (magasabb fizukat, jobb munkakörülményeket, több munkavállalói jogot, stb).

Ezt a pár tízezer csürhét ne mossuk már össze a 70 millió törökkel!
Pár tízezer szavazatot még Thürmer féle Munkáspárt is össze tud szedni a 10 milliós Magyarországon.
Utcára vinni pár tízezer embert pedig a Csurka féle MIÉP a hőskorában bármikor tudott, mégsem lett belőle soha kormánypárt, sőt még csak koalára sem léptek vele.
Csakhogy tudd mihez viszonyítani a pár tízezret. :)

fehérfarkas 2013.06.06. 12:01:58

@charlieharper:

Jobban utánanéztem az adóssági dolgoknak. Törökország GDP arányos államadóssága (public debt vagy government debt) 36% volt 2012-ben az IMF számításai szerint;
A külső adóssága (external debt, vagyis a külföldi finanszírózok felé amivel tartozik az ország, nemcsak a kormányzat, hanem a lakossági és vállalati szektor is benne van ebben a számban) a GDP 36%-a
(Magyarország GDP arányos államadóssága: (egész számra kerekítve) 80% az IMF és az Eurostat szerint is,
a külső adósság pedig a GDP 115%-a)
Nemcsak önmagában a nominális értéket kell nézni, hanem azt is, hogy mennyi termelés, előállított érték, pénzügyi fedezet van mögötte. Ezért a GDP-hez szokták mérni az adósságot.
2000: 248 milliárd dollár
2012: 773 milliárd dollár

Ha te a külső adósságot (ne keverjük össze az államadóssággal!!!) linkelted be, akkor most én is ennél maradok:
Külső államadósság (external debt)
2000: 105 milliárd dollár
2002: 125 milliárd dollár
2003: 135 milliárd dollár volt (a pénzügyi és gazdasági válság, amikor az AKP és Erdogan átvette a kormányázást - az AKP 2002-ben nyerte meg a választásokat, de Erdogan csak 2003. március 14-től miniszterelnök)
2013 I. né: 337 milliárd dollár
(www.tradingeconomics.com/turkey/external-debt)
A GDP %-ban a külső adósság:
2002: 56%
2012: 42%

De nézzük meg az államadósságot a GDP %-ban (Government debt to GDP):
2002: 77,9%
2012: 36%
(www.tradingeconomics.com/turkey/government-debt-to-gdp)

Vagyis nem mindegy, hogy a 248 milliárd dollárhoz vagy a 773 milliárd dollárhoz nézed az adósság arányát.
Másrészt pedig a felvett hiteleket infrastruktúra fejlesztésekre és iparosításra használta fel, és nem fogyasztási célra. Ennek az eredményét látod egyrészt a gazdasági adatokban, másrészt az életszínvonal növekedésében (a sok új vállalkozásnak köszönhető munkahelyekben, és a magasabb fizetésekben), másrészt a saját szemeddel is, amikor Törökországban jársz és mondjuk 10 évvel ezelőtti fényképeken nézegeted ugyanazokat a városokat.
Ja, és Törökország idén tavasszal visszafizette az utolsó IMF törlesztőrészletet is :)

fehérfarkas 2013.06.06. 12:17:25

@váj mí: "Menj már a picsába a túlaggódásoddal, mondtam már, az a csoda, hogy az a nyomorult, eurázsiai kecskepásztor-ország eddig kibírta. "

Ezzel melyik országot jellemezted? :D :D :D

fehérfarkas 2013.06.06. 12:28:33

@lyken:
Ez így van. Teljesen igazad van.

Sajnos sokan úgy irogatnak a blogokba, hogy fogalmuk sincsen az adott országokról és népekről, csupán mindent ami tőlünk keletre van lefikáznak.
Mintha a civilizációst, a tudást, az ipari forradalmat, a hi-tech dolgokat, a szervezettséget, a magas életszínvonalat, a fejlődést, stb mind itt nálunk találták volna fel, és itt lenne a legjobb. És ezen az alapon azt hiszik, nekik jogukban áll mindent leszólniuk.

2013.06.06. 13:24:11

@fehérfarkas: a teljesseg miatt kerdeztem. Nagyjabol egyebkent tisztaban vagyok vele, inkabb az erdeklodoknek. A nagy kerdes mindig az, hogy a bejovo tome mire megy; infrastruktura vagy rovid tavu toke.
Hogy alakul az interest rate a USD alapu external debt tekinteteben, mivel az csunyan megdobhatja a hitelek torleszteset. Pl most az usd lira aranya szepen valtozott az utobbi idoben.

Tegnap sajnos nem lehetett nagyon visszanezni a tobbi kommentedet, lassu volt az oldal, orultem, hogy az utolso 100 kommentet el tudtam olvasni.

fehérfarkas 2013.06.06. 15:29:46

@charlieharper: "Hogy alakul az interest rate a USD alapu external debt tekinteteben, mivel az csunyan megdobhatja a hitelek torleszteset. Pl most az usd lira aranya szepen valtozott az utobbi idoben."

Brutálisan magas volt az évezred elején a majdnem teljes pénzügyi összeomlás idején:
2000 III. n.é.: 300%
2002-2003: 50-60% között (amikor az AKP megnyerte a választásokat: vagyis ez az a helyzet, ahogyan a kormányzást átvette, és ahonnan a mostani helyzetet elérte)
2012: 4,5%
(www.tradingeconomics.com/turkey/interest-rate
www.tradingeconomics.com/turkey/interest-rate
www.tradingeconomics.com/turkey/interest-rate)

Az AKP-t és Erdogánt nem az európai kereszténykonzervatívok megfelelőjének kell tartani, hanem az amerikai Konzervatív Párténak: vallás párt nyíltan vallásos erkölcsi értékrenddel és liberális-jobboldali gazdaságpolitikával. Az európai kereszténykonzervatívokkal ellentétben Erdogantól ugyanúgy idegen a szociális demagógia mint az amerikai konzervatív politikusoktól. A piac határozza meg az ország működését és erejét. Az államnak a piacok minél jobb teljesítőképességét kell segíteni infrastruktúrafejlesztésekkel, piacbarát törvényekkel (ebben a protekcionizmus is belefér a külföldi tőkeerős multikkal szemben, hogy legyen elég idejük a hazai vállalkozásoknak megerősödniük, hogy nemzetközi piacokon is bírják majd a versenyt), az oktatást és egészségügyet fejleszteni (hiszen ez határozza meg a humán-infrastruktúra színvonalát), a mobilitást szolgáló lakásépítési programokat támogatni (hogy falusiak tömegesen tudjanak a nagyvárosokba költözni, ami az ipar számára újabb munkaerőt jelent - vagy máshogy fogalmazva: a nagyszabású állami lakásépítések nem más célt szolgálnak mint munkaerőkoncentrációt), stb...
Voltaképpen Erdogan bevitte "Európa betegének" nevezett Törökországot a nagyipari országok közé: egy nagyon szigorú fiskális és monetáris politika mellett Európa legnagyobb iparosítását csinálta meg a 80-as évek óta.

fehérfarkas 2013.06.06. 15:42:34

@fehérfarkas: Ezt úgy értem, hogy a 80-as évek óta nem volt ilyen nagy méretű iparosítás Európában.
Sőt, pont akkor iparosít, amikor Európából az ipar Ázsiába, Afrikába és Dél-Amerikába megy át.
De ez az iparosítás már a modern ipart jelenti, és nem a régi hagyományos füstölgő kéményes gyáripart (persze olyanok is épülnek, mert szükség van vasművekre is meg hasonlókra, de a gyárak többsége már a modern "doboz formájú" gyárak a modern gyártósorokkal).

DieNanny CH 2013.06.06. 19:49:08

@fehérfarkas:

Engem, mint ENNEk a blognak - a Határátkelőnek - az olvasóját, egy cseppet sem érdekel ENNYIRE mélyrehatóan egy ország gazdasága, mint ahogy te kifejtetted.

Petra a blog berkein belül számít tudósítónak és országfelelősnek, nem az MTI berkein belül. Szerintem te eltévedtél.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.06.06. 20:32:58

@fehérfarkas:
Na figyelj ide Barátom.
Fordítva ülsz a lovon. Olyan elvakult kormánypárti hívő vagy hogy fel sem merül benned a lehetősége az objektív semleges tájékoztatásnak.
Neked az egyetlen elfogadható hozzáállás a török kormány seggének feltétel nélküli kinyalása. Mi van ha valaki nem kíváncsi a Te verziódra hanem tárgyilagos tájékoztatást vár el? Az ugyanúgy nem tetszene Neked mert csak egy oldalról vagy hajlandó tájékozódni. Pontosan azért jó a poszt mert nem áll egyik oldalra sem. Nem kormánypárti propagandát akarok olvasni hanem azt hogy egy ott lakó miként éli meg az eseményeket. A Te verziód is elfogadható a kommentek között. Már akit érdekel és válaszol rá. A posztot viszont a Te szád íze szerint megírni hiba lett volna.

fehérfarkas 2013.06.06. 22:27:10

@diggerdriver: "Mi van ha valaki nem kíváncsi a Te verziódra hanem tárgyilagos tájékoztatást vár el?"

Nyugodtan ellenőrizd le azokat, amiket írtam :)
Tettem be képeket és videókat a "békés civil tüntetőkről". Lertam a török politkai helyzetet röviden. Nyugodtan leellenőrizheted ezt. Nyugodtan utánanézhetsz.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.06.06. 22:44:36

@fehérfarkas:
Egy utolsó kérdés.
Te elfogulatlanul objektíven látod a történéseket?

fehérfarkas 2013.06.06. 22:54:44

@diggerdriver:
Én aggódom Törökországért, mert nagyon szeretem mind az országot, mind az ottani embereket.

A csürhét pedig sehol nem szeretem. Se Budapesten, se Isztambúlban, sem Szöulban, sem Tokióban, sem Berlinben.

Ma már meg van az első halott rendőr is. Az adanai összecsapások során halt meg.
Ez még június 2-i felvétel a "békés civil tüntetőkről":
www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=Lk7y4gfRpXU
Még a pártzászlók is ott vannak a kezükben, mert annyira "civilek".

fehérfarkas 2013.06.06. 23:16:50

@diggerdriver:
A kérdésedre válaszoltam.
De akkor kifejtem bővebben: annyira vagyok elfogolt, amennyire szeretem az országot, amennyire aggodom az országért :) Így már érthető?

Nekem senki ne próbálja beállítani a pártzászlókat lengetőket civilnek.
Nekem senki ne próbálja a Molotov-koktélokat, utcaköveket dobálókat, több mint 100 autót és egy irodaházat felgyújtókat, bank és üzletek kirakatait betörőket békés tüntetőknek feltüntetni. A videón látható rendőrök lefegyverzése, pajzsaik elvétele, és a mai rendőrgyilkosság után senki ne próbálja őket békés tüntetőknek beállítani.
Nekem senki ne mondja a 70 milliós országban (ahol a szakszervezetek bármikor tudnak 1 millió embert az utcára mozgosítani - ráadásul teljesen békésen és legálisan, a törvényeket tiszteletben tartva) a pár tízezer emberről, hogy a lakosság kormánnyal szembeni elégedetlenségt képviselik.
Nekem senki ne mondja a randalírozókról, amelyek között az Európai Unió által terroristának nyilvánított marxista kurd munkáspárt zászlóit és alapítójának arcképeit lobogtatják, hogy békés civilek és az ország lakosságnak az iszalmista autokrata vezető elleni haragját képviselik.
Nekem senki ne mondja azt a kemalistákról, hogy nem kemalisták, hanem mezei civilek, amikor ők maguk lengetik a kemalista zászlókat.
Nekem senki ne mondja azt a kommunistákról, hogy nem kommunisták, hanem mezei civilek, amikor ők maguk lengetik a török kommunista párt zászlóit.
Ja, tényleg: hol vannak a hidzsábos (fejkendős) lányok? Miért nem látni hidzsábos lányokat a tüntetők között? Egész Isztambulban bárhol láthatsz hidzsábos lányokat, de a tüntetők között miért nem? Vajon érted miért teszem fel ezt a kérdést? Tudod mi ennek a kérdésnek a jelentősége (és jelentése)?

2013.06.07. 10:26:20

@DieNanny: engem meg maxval homokos fobiaja nem erdekel, megis rendszeresen teriteken van. Ez pont erdekel. Ha teged nem, szurjed vagy be olvasd.

fehérfarkas 2013.06.10. 12:16:47

Azt senki nem említi, hogy a tüntetők milyen követeléseket adtak át a kormánynak? Olyan komolyságúakat, mint oldják fel az alkoholtilalmat (nem is tilos az alkohol!!!), vagy szüntessék meg a sorkatonaságot.

A kiinduló tüntetést annak az antiglobalista nemzetközi Occipy mozgalomnak a helyi szervezete (Occupy Gazi) szervezte, amelynek washingtoni szervezete (Occupy Washington) 2011 óta tart tüntetéseket Washingtonban, és akikkel szemben az amerikai hatóságok semmivel sem finomabb eszközökkel léptek fel mint a törökök.
2 éve nem tud velük mit kezdeni az amerikai rendőrség, pedig ott már lovasrendőri oszlatástól a letartóztatásokig sok mindent bevetettek, de még jelenleg is folynak a tüntetések, sőt időközben már sátortábort vertek a város néhány parkjába.
Voltaképpen az Occupy mozgalom a washingtonban sikeresen bevált forgatókönyvet exportálta Törökországba, és a török hatóságok ugyanúgy tehetetlenek mint az amerikaiak. A különbség azt, hogy az amerikai Occupy mozgalmat EGYETELEN EGY amerikai mértékadó sajtó sem azonosítja az amerikai néppel, és az ellenük fellépő rendőröket pedig nem nevezik a diktatúra karhatalmának.
Ráadásul Törökországban az Occupy helyi aktivistái mellé különböző ellenzéki pártok is rászerveződtek és elkezdtek rendbontani, zavarogni, amikről valamiért a nyugati tudósítások nemcsak hallgatnak, hanem a zavargókat nevezik "békés civil tüntetőknek".
Teli van a Taksim tér és a tüntetők csoportja politikai szervezetek és politikusok zászlóival (TBG, EMEP, PKK, illetve Atatürk és Öcalan zászlók, meg a török kommunista párt ötágú vörös csillagos zászlója). Ez a poszt is békés tüntetőkként ábrázolja őket, és olyan képeket tesz be - de közben kihagyja azt, amikor ezek a békés tüntetők rendőröket vernek meg, rendőröket dobálnak utcakövekkel és Molotov-koktélokkal, sőt már rendőrt is megöltek (Adanában, az ottani zavargásban). Ahogyan azt is kihagyja a poszt tudósítója, hogy több mint 100 autót gyújtottak fel, boltok, üzletek, bankok kirakatait törték be.

Persze nem mindenki rombolt, de nem is velük van a baj. Viszont ez a poszt is a többi nyugati tudósításhoz hasonlóan pont azt hagyja ki, ami a lényeg, és ami miatt a "békés civil tüntetők" megnevezés ordas hazugság.
Ismét beteszem a még június 2-án (vagyis már a zavargások első napjaiban!!!) készült felvétel a "békés civil tüntetőkről", akiknek ott a kezében a pártzászló(!!!):
www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=Lk7y4gfRpXU

Ezen jól látszik, hogy a posztoló hazugságaival ellentétben a szemetet nem a tüntetők szedik fel maguk után, hanem a rendőrségi locsolókocsi tolja el. Valamint is, hogy a tüntetők barikádokat emelnek az utcák közepére, sőt még kőfalakat és kőkerítéseket is lerombolnak (köz- és magántulajdon védelme? - ez semmit nem jelent nekik!!!), meg utca közepén gyújtanak tüzet:
www.youtube.com/watch?v=2DoiWfKWKzQ
A videón jól látszik, hogy még saját magukat is megsebesítik, amikor a fal az egyik tüntetőre omlik, miközben a többiek másznak át rajta. Nem a rendőrök áldozata lett a felvételen látható fickó, hanem a saját és társai hülyeségének.

2013.06.13. 17:34:13

@diggerdriver: Örülök annak, hogy eszrevetted azt, hogy en (tudatosan) nem foglaltam allast a cikkben, es tartozkodtam a velemenyem leirasatol.

Ennek az az oka, hogy en nem a politika szempontjabol, hanem szimplan emberileg közelitem meg a most zajlo esemenyeket. Abbol taplalkozom amit veletlenszerüen es a kutatasaim alapjan latok es hallok, es nem a gondolkodasmodombol kifolyolag szelektalom az esemenyeket bizonyos allaspontot kepviselö oldalakrol es TV csatornakrol.

@fehérfarkas: Nem ertem, hogy miert ez a nagy vehemencia, amikor ezen az oldalon senki nem allitotta a partzaszlokat lengetökröl vagy a szervezett es eröszakos csoportokrol, hogy ök civilek lennenek.

Es miert van az, hogy amikor mas mondja az, hogy legyel te az orszagfelelös, ö mosolygo fejeket kap, az en ajanlatomat meg tamadasnak veszed? Nem annak szantam. Tudod, a hozzaallasod az emberekhez (vilaghoz) eröteljesen befolyasolja azt, hogy a körülötted törtenö dolgokbol te mit fogsz fel, tehat nem art a nezöpontodat folyamatosan valtoztatni, magyarul nyitottnak lenni.

Masreszt nevetseges, hogy engem hazugnak nevezel miközben te azt probalod elhitetni az emberekkel, hogy a jelenleg tüntetök mindegyike egytöl egyik terrorista es szelsöseges.

Talan erre van szükseged ahhoz, hogy jogosnak erezd a (több ezer kepen es több szaz videon megörökitett), demonstralok elleni eröszakot? Hogy egyeterts azzal a rendörrel, aki fejbelö egy fiatalt egy gümilövedekkel, majd diadalittasan a levegöbe emeli a kezet? Hogy jogosnak veld azt, hogy a rendörök fejbefujnak paprikaspray-vel egy piros ruhas lanyt, vagy a hajanal fogva dobalnak ide-oda egy masikat az izmiri tengerparton? Hogy ne erintsenek meg a nyitott fejsebbel küszködö vagy a tüntetesek soran megvakult emberek? Hogy közömbösen rabolints, amikor letartoztatnak 29 fiatalt, amiatt, hogy megosztanak valamit egy közössegi oldalon?

Nem mellesleg, szemelyesen ismerek olyan civil tüntetöket, akik igenis kimennek reggelente felszedni a szemetet, es azt is lattam, hogy a vizagyuk rongaltak meg lampaoszlopokat, es ahhoz sem kell tul okosnak lennem, hogy rajöjjek, hogy ha nem a levegöbe, hanem celozva lönek ki könnygaz-bombakat, akkor nemcsak az agressziv tüntetöki hanem azok is be fognak törni jo par ablakot.

Latod, minden csak nezöpont kerdese. Es igenis MINDKET, vagy inkabb MINDHAROM oldal felelös azert, hogy hogyan alakulnak az esemenyek, nem beszelve az orszag vezetöiröl, akiknek az lenne a dolga, hogy ha ilyesmi törtenik, akkor azt minel elöbb, civilizalt ember modjara megoldjak, ahelyett, hogy polgarhaborus helyzetbe hozzak az orszagot.

Nem fogok leallni veled kep- es videohaboruzni, mert nem latom ertelmet. Akit erdekel a tema, az könnyeden megtalalja a kapcsolodo anyagokat.

fehérfarkas 2013.06.13. 21:58:20

@PetraBee: "Masreszt nevetseges, hogy engem hazugnak nevezel miközben te azt probalod elhitetni az emberekkel, hogy a jelenleg tüntetök mindegyike egytöl egyik terrorista es szelsöseges. "

Nyilván nem mindegyike, de ha én pártzászlókat lengeökkel, és autókat felgyújtó randalirozókkal egy csoportba állok, akkor utána nem panaszkodom azért, mert azokkal egy kalap alá vettek.
Isztambulban szinte nincsen olyan negyedév, hogy valaki valamiért ne tüntetne. És érdekes, hogy ennél sokkal nagyobb létszámú tüntetők békésen, törés-zúzás, utcakő dobálás, autógyújtogatás, stb nélkül békésen tudnak tüntetni. Az ő nevüben is sértő, hogy a rendbontókat folyamatosan békés civileknek mutatja be a nyugati média és blogszféra.

"Nem ertem, hogy miert ez a nagy vehemencia, amikor ezen az oldalon senki nem allitotta a partzaszlokat lengetökröl vagy a szervezett es eröszakos csoportokrol, hogy ök civilek lennenek. "

A te tudóstásod milyen képet ad az eseményekről?

"Es miert van az, hogy amikor mas mondja az, hogy legyel te az orszagfelelös, ö mosolygo fejeket kap, az en ajanlatomat meg tamadasnak veszed? Nem annak szantam. Tudod, a hozzaallasod az emberekhez (vilaghoz) eröteljesen befolyasolja azt, hogy a körülötted törtenö dolgokbol te mit fogsz fel, tehat nem art a nezöpontodat folyamatosan valtoztatni, magyarul nyitottnak lenni. "

Mert nem ő tudósított az eseményekről ennyire egyoldalú elfogultsággal, és pontatlansággal. Nem a személyednek szól a kritika, hanem annak amit írtál. Pontosabban kell tudósítani, az események mögé nézni, hogy kik is a részt vevők, kikből állnak, miket skandálnak, miket követelnek, a követelésük mennyire jogos, és ugyanúgy a másik oldalnál is.

Vagy a másik fajta tudósítás, amikor a tudósító felvállalja, hogy az eseményekből nem ért semmit, nem néz utána ki kicsoda és mit miért csinál, hanem ezt felvállalja őszintén, és ezrét arról tudósít, hogy ő külföldi kivülállóként hogyan él meg, hogyan változtatja meg a mindennapjait.

Ráadásul utánanéztem a neten a Taksim tér és Gezi park átépítési terveinek. Egyáltalán nem arról van szó, mint ahogyan azt az Occupy mozgalmasok mondják. Ráadásul már hónapokkal ezelőtt elkezdődött, és az autóutat a tér alatt fogják elvinni (az alagutat már fúrják), a buszállomást is a térről elviszik melléje és kulturált buszparkolókat alakítanak ki, így az egész térről a felszíni forgalom eltűnik és a teljes egész tér sétálóövezet lesz.
A bevásárlóközpont központ pedig valójában az 1940-es években a török kommunista párt által lerombolt III. Szelim szultán által épített laktanyaépület visszaépítése lesz, ugyanúgy ahogy lerombolt régi épületek visszaéptésére Berlinben s Szentéterváron is van példa. Ráadásul az a laktanya építészetileg is szép, díszes, esztétikus épület. A lerombolása nemcsak történelmi, hanem kulturális barbárság volt. Most persze már nem laktanyaként fog működni, hanem boltok, éttermek, és egy kulturális intézmény kap benne helyet.
Az igazi bevásárlóközpont a Gezi parkkal srégen szembeni részen lesz a Şan City projekt keretében. Ráadásul itt is a régi történelmi stílusban építik fel a lakó és kereskedelmi épületeket:
www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=1472945

Itt meg lehet nézni a képeket, hogy milyen volt a Taksim tér és a mellette levő Gazi park, mielőtt a komcsik lerombolták a laktanyát, és milyen az újjáépítési terv:
www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=1391312

Itt egy sokkal részletesebb thread a Taksim tér és a Gazi park átépítéséről: www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=1555144

Aki ez ellen tüntet az nemcsak a saját országa történelmi múltja ellen tüntet, hanem meg is érdemelné, hogy élete végéig egy "kemalista stílusú" szürke brutális stílusban épült betonépületben élje le az egész életét. A szép épületeket az ilyen ember amúgy sem tudja élvezni, akkor minek neki? Úgyis csak Moltov-koktélokkal meg utcakövekkel dobálná meg. Akkor a brutalista stílusú beton épületeket legalább nyugodtan dobálhatja utcakövekkel meg Moltov-koktéloknak, azoknak úgyis mindegy :D :D :D

Itt lehet nézni pár képet és infót Isztambul legújabb fejlesztéseiről - hogy mik is épülnek a tüntetők szerint "iszlámfasiszta diktatúrában":
www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=963572
www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=861722&page=51

Ezen fejlesztések közül tavaly némelyiket személyesen is láttam és le is fotóztam. Mielőtt még valaki belekötne abba, hogy ezek kamu PR képek.

fehérfarkas 2013.06.13. 22:57:02

@PetraBee: Bettem ide több képet és videót is a békésnek és civileknek nevezettekről. Azt értsd meg, hogy aki tőr-zúz-rombol-autókat gyújt fel az nem békés!!!
És aki ezek közé keveredik, és velük együtt menetel és skandál, azt teljese joggal velük együtt fogják kezelni!
Minden országban meg vannak a gyülekezési és tüntetési jogok. Törökországban ugyanolyan jogaik vannak a tüntetőnek, mint Németországban vagy az USÁ-ban. Aki ezeet nem tartja be, azokkal szemben a rendőrség joggal intézkedik. Akik pedig utcaköveket dobálnak a rendőrökre, azok Németországban és az USÁ-ban is hatóság elleni erőszakot követnek el! Szoknak nincsen pardon! Azok nem békés tüntetők!

Törökországban idén is számos tüntetés volt. Azok békésen tudtak tüntetni. Akiiket te védesz, azok meg nem!
Tavaly május 1-én 1 millió(!!!) ember vonult fel Isztambulban a munkavállalói jogok növelése mellett demonstrálni. 1 millió ember! Teljesen békésen, zavargások nélkül.
Itt országosan pár tízezerről van szó, ahol több mint 100 autót gyújtottak fel, házilag késztettek szögbombákat, Molotov-koktéllal a kormánypárt AKP izmiri székázát felgyújtották, egy rendőrt meg is öltek, és kb, 400 rendőrt megsebesítettek.
Ezt nekem sehogy sem magyarázod be, hogy ez békés. Sehogy, érted? Ez nemcsak Törökországban nem számít békésnek, de Németországban és az USÁ-ban sem. Az idei svéd, és a pár évvel ezelőtti angliai zavargásokban több ember kevesebb kárt okozott, és őket mégsem nemevzték békéseknek, hanem zavargásnak nevezték. Teljes joggal. A kettős mércédből elegem van. A zavargó az zavargó, akkor is ha egy vallásos csinálja, és akkor is, ha egy vallásgyűlölő.

Igen, hibázott a török kormány, úgy kellett volna már a legelső napon eljárnia, ahogy a német, francia, olasz és amerikai rendőrség is szokott a zavargókkal: lovasrendőrséget rájuk küldeni, és fél nap alatt megtisztítani a területet. Plusz az okozott károkat az utolsó fillérig bevasalni rajtuk. Mert a vízágyúk meg könnygáz ide vezetett - csak felbátorította a zavargókat.

Nagyon jó, hogy az izmiri rendbontókat említeted: mert ők gyújtották fel Molotv-koktéllal az AKP izmíri székházát. Azokat békésnek neveznu, ugyan már, ne röhögtess! Békés Molotov-koktélosok, ugye? Próbálnának meg az USÁ-ban vagy Németországban Molotov-koktélokkal járkálni. Vagy akárcsak az ilyeneket támogatni.
Az álnaivításra semmi szükség. Aki ennyire naív, mint amennyire te most megjátszod magadat, az ne politikai eseményről tájékoztasson, hanem valami mesefilm mozipremieréről, okés?

fehérfarkas 2013.06.13. 23:14:30

@PetraBee: Kíváncsiságból ránéztem a blogodra. Totál hülyeségeket írsz az iszlámról. A tudásod a netről kiollózott dolgokban kimerül.
Ha már ott élsz, akkor legalább a vendéglátó ország kulturáját, vallását, történelmét egy kicsit jobban megismerhetnéd, főleg ha még blogot is írsz róla az észt osztani.
Az, hogy te az ankarai szekulárisokkal tartod a napi kapcsolatot, még nem jelenti azt, hogy utánajárás nélkül irogass az országról, szokásairól, vallásáról, vezetőiről.
Nem az a gond, hogy ezekről irogatsz, hanem az, hogy rendes utánajárás és ismeret nélkül, felszínes információk alapján tájékoztatod a magyar anyanyelvűeket, akik bedőlnek neked, hogy tényleg minden úgy is van az országban, ahogy te azt írod.

A te törökországi tudósításaid ugyanúgy joggal hábortanak fel bárkit, akiknek a felszinesnél egy kicsivel is több ismerete van az országról, mint az egyik török tudósítónak, aki meg Magyarországról tudósít hasonlóakat, mint te Törökországról.
Van itt Pesten egy török tudósító, aki folyamatosan a teidéhez hasonló felületes információkat tudósít Magyarországról, ami alapján az olvasóit megtéveszti. Őt ugyanúgy elítélem mint téged.
És ne személyes támadásnak vedd, hanem szakmai kritikának. 2002 óta foglalkozom kommunikációval és a médiával. Nagyon jól tudom mi a szakmai minimim, ami egy tudósítótól elvárható.
Pontosan ezért utasítottam vissza itt az országfelelős dolgot is, mert a jelenlegi munkám mellett nem lenne időm ennek a szakmai minimumnak megfelelni, nem lenne időm a pontos és korrekt tájkoztatás követelménye miatti adatoknak, háttérinformációknak a teljes mélységében utánanézni. De tudok olyanokat, akiknek meg van hozzá a megfelelő információs csatornájuk, és idejük is lenne havi 1-2 cikk megírására. Nekem (a jelenlegi munkám mellett) időm nincs rá, hogy szakmailag megfelelő mélységű cikkeket írjak. Kommentekbe elmegy amit írok, de cikkhez vagy poszthoz ennél többre van szükség.

fehérfarkas 2013.06.13. 23:56:15

@PetraBee:
Megismételheted akárhányszor a hozzászólásodat, a véleményemet akkor sem változtatom meg.
Nagyon rossz nézni, ahogy az egyik kedvenc országomat törik-zúzzák a randalírozó fiatalok. És már több mint 1 milliárd dolláros kárt okoztak: a tőzsde 10%-ot zuhant és nem akar talpra állni, egy csomó befektető elkezdte a pénzét kimenekíteni.
Az ország gazdasági ereje 2 dolgon múlik: az egyik a kormány gazdaságpolitikája, a másik pedig a stabilitása. Most a zavargásokban a stabilitásba vetettt hite a befektetőnek elpárolgott. Ha a zavargások tovább folytatódnak, akkor pár hónap múlva hagyhatod el Ankarát mert nem lesz munkád. A zavargóknak és szüleiknek sem lesz. Sőt, az ezredforduló környéki csődközeli állapot kismiska ahhoz képest ami itt következni fog.
Ráadásul ott a szomszédos szír helyzet is. Egy ilyen regionális politikai környezetben zavarogni és káoszt okozni, okos dolog? Te normális vagy? Te ezeket pártolod?
Tudod mi Törökország szerepe a szír konfliktusban? Tudod mi van, ha bedől ez a kormány és a tüntetők mögötti politikai szervezetek jutnak hatalomra? Tudod mi lesz akkor? Visszatér a katonai puccsok korszaka, az életszínvonalromlás, meg gy polgrháború. 10 évnyi AKP kormányzás után nem lehet újra ráerőltetni a népre a vallás üldözését (soroljam miket csináltak a 80 év alatt a kemalisták, amíg hatalmon voltak?), és az etnikai kissebbségek elnyomását. Nem véletlenül támogatja a kurdok többsége az AKP-t. Az Erdogan-kormány biztosította az etnikai kisebbségeknek a isebbségi jogaikat, amik a korábbi kemalista időben nem voltak elismerve.

Tudod mi történt Adanában az elmúlt 1 hónapban?
Nemcsak egy rendőrt öltek meg a békés civilnek nevezett tüntetők, hanem május elején Szíriából átszökött terroristákat füleltek le hatóságok, akiknél annyi bombát találtak, amivel egy teljes egész sokemeletes épületet le lehetet volna rombolni. Ha Törökország bedől, s káosz meg anarchia lesz, akkor ezek a terroristák szabadon közelekedhetnek a Balkán és Szíria között. Ez tudod mit jelent? Képes vagy felfogni ennek a jelentőségét?

Mond meg nekem őszintén, de tényleg őszintén: mi olyan fontos, hogy nem lehet kivárni a következő választásokat és az utcákon kell zavarogni és a kormány lemondását követelni! Őszintén mond meg!
Ne a 14 darab fával meg a bevávásrlóközpont elleni tünteviel gyere, mert az hazugság. Az előbb betettem, hogy mi a valóság a Taksi tér-Gezi park átalakításával kapcsolatban. A valóságnak semmi köze ahhoz, amivel az Occupy mozgalom aktivistái telihazudták a médiát és a netes oldalakat.
A brutális rendőrattak - ezt már írtam korábban: nézd meg Németországot, Olaszországot, Franciaországot, USÁ-t, hogy ott hogyan bánnak a rendőrök a gyújtogató-romboló- rendbontókkal. Tettem be képeket és videókat ezekről az általad békésnek nevezett tüntetőkről.
Az autokrata vezetésről, meg az iszlámfasizmusról, meg a lopakodó iszlamizmusról meg annyit, hogy ez akkora kamu, hogy itt nevetségessé teszitek magatokat. Ha tényleg elhiszed ezt a tüntetőknek, akkor azt sem tudod mi is az a diktatúra, és mit is jelent az iszlámfasizmus.
Az alkoholtilalommal kapcsolatban is kiderült, hogy a tüntetők hazudnak. Senki nem tiltotta be az alkoholt. Az új török jogszabály semmivel sem szigorúbb, mint ami itt Budapesten a belső kerületekben már évek óta érvényben van.

És mivel számos tüntetésről tudok az elmúlt években Törökországban és azok béksek voltak, így még a török népre nézve hatalmas sértés őket a rendbontó anarchista vandálokkal összemosni. Ez pár tízeter ember egy 70 milliós országban. Te ezt a pár tízezret véded. A többi török tud békésen tüntetni, ezek meg nem. És ne várd, hogy valaha is védelmembe vegyem őket.

Ja, és ismered a tüntetők követeléseit? Tudod milyen követeléseket adtak át? Tudod mik szerepeltek abban? Talán ha 10%-a volt értelmes a követeléseiknek, a 90% akkora demagógia volt, hogy ahhoz képest még Torgyán József is a szakmailag megfontolt komolyság mintaképének számítana.

Ja, még valami: ha tüntetés illegális, akkor illegális, s teljesen jogosan oszlatják fel. Ha pedig nem engedelmeskednek a felszólításnak, akkor a következményeit vállalják.
És ugyanígy van akkor is, ha egy tüntetés legálisan kezdődik, de menet közben átlépik a törvényes kereteket, és a rendőri felszólítás ellenére nem hagyják abba.
Németorszgban, Olaszországban, Franciaországban, USÁ-ban sem bánnak máshogy az ilyenekkel. Az USÁ-ban az occupyosok ellen (Occupy Wall Street és Occupy D.C. ellen) a lovasrendőrséget is bevetették, nemcsak a könnygázt és vízágyút meg gumilövedéket.
De meg lehet nézni a német tüntetésoszlatásokat is, ahol odáig fajul a dolog, hogy a lovasrendőrséget is bevetik.
Amikor Angliában éltem ott láttam milyen az, amikor a páncélos rendőrséget vetik be a zavargókkal szemben. És az angol média a rendbontókat rendontóknak nevezi, és a rendőrséget nem azért bírálja mert túl erősen léptek fel velük szemben, hanem pont fordítva: miért nem léptek fel határozottabban, hogy hamarabb megfékezzék a rendbontókat.

fehérfarkas 2013.06.14. 09:41:46

@PetraBee: Bopldog vagy? Leállítják a Taksim és és a mellette levő Gezi park átípítését. És a bíróság fog majd dönteni. És, ha a bíróság úgy dönt, akkor népszavazást írnak ki róla a kormány, hogy mi legyen vele.

Remélem majd a hozzád hasonló kibicek is szavazhatnak, és leszavazzák, hogy megmutassátok, hogy működik itten kérem a demokrácia! És utána remélem odaköltöztök a mostani buszállomás mellé, szagolni a szép buszkipufogókat. Szagoljátok, a demokráciátok nevében! Szagoljátok!
Törni-zúzni-rombolni tudtok, meg őket támogatni. A normális városfejlesztési terveket megakadályozni, de a hozzád hasonló kibicnek ugye semmi sem drága, ugye? Ugye?

A ronda Taksim tér végre megszépülhetne, és igazi sétálóssá válhatna, az autóforgalom a föld alá menne, a buszállomás meg melléje fallal elkerített részre, kulturált buszparkolókkal, hogy a sétálóknak ne a buszok kipufogófüstjeit kelljen beszívniuk. Ráadásul még egy nagyon szép díszes történelmi épületet is visszaépítenének, és üzletek, meg kiülős éttermek kapnának benne helyet. És a park is megmaradna, mint az épület udvara.
Gratula, meg az elvbarátaidnak. Elértétek amit akartatok? Több mint 1 milliárd dolláros üzleti kár, pluszt minden marad a régiben, és a komcsi korszak rendezetlen kaotikuma marad a Taksim téren, valamint több mint 100 autó felgyújtása, épület felgyújtása és egy rendőrgyilkosság, és 400 rendőr megsebesítése után elégedett vagy végre?

Ja, te Ankarában laksz. Nem fogod a Taksim téri buszállomás füstjét szagolni, és nem te fogsz naponta ott járkálni.
Utáljátok a szépet és a rendezett dolgokat mi? Ahogy utáljátok a törvényeket is betartani, mi? Török tavaszt akartok, ugye?
A pár tízezer elvhaverjaidon kívül egyik török sem akar török tavaszt! Remélem kiélvezted a forradalmi hévedet, és örülsz a károknak amiket az általad védett elvhaverjaid okoztak.
És ezek után az elvhaverjaidnak van pofája diktatúrával meg iszlamfasizmussal, meg sárija bevezetésével továbbra is vádolni a kormányt?
Nem lepleződött már le így is elég sok hazugsága az elvhaverjaidnak?

Hogy mérges vagyok? Hogy ne lennék! Az egyik kedvenc országomat rombolták az elvhaverjaid, akiket folyamatosan védesz! Te fizeted meg a károkat? Te? Vagy az ott élő törökök. Nem a pár tízezer rongáló, hanem a többi 70 millió tisztességes, becsületes, békés török.
Élvezd ki, hogy részese lehettél a török tavasznak, hazug tudósításokat küldhettél róla, és az eredményt is elértétek: 1 milliárd dolláros gazdasági kár (tőzsde zuhanása, befektetők tőkekivonása, stb), több mint 100 autó felgyújtása, több mint 400 rendőr megsebesítése, az egyik mecset meggyalázása, egy rendőr megölése, boltok és bankok kirakatainak betörése, és egy irodaház felgyújtása, és egy autókkal és buszokkal teli forgalmas tér kulturált sétatérré való átalakításának megakadályozása. Ez a török tavaszod, ennek voltál az egyik hazug propagandistája és az egyik külföldi támogatója.

Ne csodálkozz azon, ha őszintén leírom erről a véleményemet.
Veled ellentétben nekem igaz török barátaim élnek ott, és nem csak néhány kemalista vallásutáló munkatársi kapcsolat. Légy boldog, hogy a saját blogodban eldicsekedsz vele, hogy milyen jó neked, hogy Ankara olyan részében dolgozol és laksz, ahol alig kell mecsetekre ránézned. Tényleg, bántanak téged a mecsetek és a muszlimok meg a fejkendős török nők? Vagy csak a látványuktól van félelemérzeted, mert a kemalista haverjaid teli dumálták a fejedet mindeféle hazugsággal?
Rúmi, kerengő dervisek, Szaid Nurszi, Oszmán Nuri Topbas országáról beszélünk, tudod? Nem a Tálib-korszakbeli Afganisztánról van szó, és nem is a wahhabita Szaúd Arábiáról. Ja, neked mindegy is. Te ezt magasról lex@arod, csak az a lényeg neked, hogy az iszlámfasiszta diktátor ellen végre a nép felkelt és megmutatta haragját. Hogy ez egy ordenáré nagy hazugság, az te fel sem fogod, mert amiben iszlám van, azt te egyből negatívnak tartod, és az ellene való minden fellépés megengedettnek és jogosnak tartasz,
Mielőtt felháborodottan kikérnéd magadnak, azelőtt olvasd csak el a tüntetők vezetőinek a szavait. Továbbra is iszlámfasiszta diktátornak tartják Erdogánt, aki a sáriát askarja bevezetni. A kormánnyal tárgyalni leülteket pedig árulóknak.És ne játszd az ártatlan naivat! több mint 100 autó felgyújtása, meg épületfelgyújtás, meg több mint 400 rendőr megsebesítése, meg egy rendőrgyilkosság után elég gyalázatos dolog a naivat játszani, és a rendbontó zavargó csürhét, akik különböző pártok és politikai szervezetek zászlóval vonultak ártatlan békés civileknek beállítani.

fehérfarkas 2013.08.02. 03:11:19

Nem rég tértem vissza Isztambulból és Burszából (4. legnagyobb városuk, akkora mint mint Bp). Mindkét városban elég sok helyen voltam, de semmi nyomát nem láttam semmiféle tüntetési, vagy kormányellenes hangulatnak.
A Taksim téren/Gezi parkban konkrétan nem voltam, de tőle 500m-re már igen (ez Isztambulban nem távolság). A legtöbet az olyan várorészekben voltam mint Eminönü, Fatih, Eyüp, Zeytinburnu, Üsküdar. De azért voltam Bakirköy, Kadiköy, Bayrampasa negyedekben is, illetve aban a 2 negyedben is, ahol júniusban a nagy tüntetések voltak: Beyoglu és Besiktas.

Lehet, hogy a Taksim téren/Gezi parkban (ez közvetlenül egymás mellett van) volt valamekkora tüntetés, de túl jelentős nem lehetett, és a hangulata sem érződött a városban. Én csak itthon tudtam meg, hogy anyám aggódott miattam amagyar média hírei miatt. Én meg nem akartam elhinni, mert ott semmit nem érzett ebből az ember. Mindenki a Ramadánnal volt elfoglalva: fesztiválok és utcai rendezvények mindenütt, este pedig a parkok piknikező családokkal és baráti társaságokkal iftározni, és az éttermek pedig iftározókkal.

Egyetlen egy tüntetést láttam, de annak semmi köze nem volt a török kormányhoz. Az egyik 2 százlékos párt szervezett az egyiptomi Murszi elnök (akit július elején a katonaság eltávoltott a hatalmából) mellett szimpátia tüntetést. Nos, ez pont ott volt Zeytinburnuban nem messze attól a felhőkarcolótól, ahol mi éppen vacsoráztunk, és az ablokból teljesen rá láttunk a tüntetőkre. Készítettem is erről fotókat. A tüntetés teljesen békés volt. Nem volt rendőri oszlatás sem. És itthon a fényképen (milyen jó és hasznos a zoom funkció) megszámoltam a buszokat: több mint 80 busz vitte oda a tüntetőket. És mindezt egy 2%-os párt szervezte. Ehhez képest hányan is voltak a Gezi parki tüntetők júniusban?
Ha nem pont alattunk történik a tüntetés, akkor erről sem tudunk semmit, mert a városban ez sem érződött. És mondon, mindezt a több mint 80 busznyi embert (és ebben nincsenek benne azok, akik tömegközlekedéssel, taxival vagy saját kocsival mentek oda) egy 2%-os párt vitte ki tüntetni.
Ehhez képest akkor az a 10ezer fő, akikről a média cikkezet júniusban vajon mennyire észrevehető egy 13 milliós metropoliszban? Ráadásul a júniusi zavargások (amik állítólag júliusban is folytatódtak) csupán 2 városnegyednek néhány utcájára korlátozódtak. Mert 500 méterre a Taksim tértől/Gezi parktól már semmi nyoma nem volt a tüntetéseknek és zavargásoknak (pedig a média felvételei szerint kiégett autókat, betört kirakatokatt, széttört utcabútorokat, padikat, és barikádokat, meg magasra szálló könnygázfelhőket kellett volna látnunk).

Burszában, a 4. legnagyobb török városban szintén nem láttam ennek semmi nyomát.
1-2 kemalista zászló az ablakokban utalt arra, hogy vannak akik fontosnak tartják a kemalizmusukat kifejezni (ez ott kb olyan mint amikor nálunk egyesek Árpád-sávos zászlót tesznek ki az ablakukba, vagy nagy Magyarországos matricát az autójukra).

Nem azt mondom, hogy nem voltak zavargások Isztambulban és más török nagyvárosokban, csak éppen az egy elenyésző kisebbség zavargása volt csupán, ami a többséget nemcsak hidegen hagyta, hanem észre sem lehetett venni (júliusban lágalábbis semmi esetre sem). És a nyugati média meg a blogszféra fújta fel és állította be úgy, mintha valami hatalmas kormányt megdöntő elégedetlenségről lenne szó.

Érdekes, hogy aközben júniusban Egyiptomban többen mentek ki az utcára Murszi ellen, mint az arab tavasz idején Mubarak ellen + 22 millióan írták alá Murszi lemondatását, és erről a nyugati média mégsem számolt be. De pár tízezer török zavargót majd egy hónapon keresztül a címlapokon tartott a nyugati média. Az egyiptomi események már csak akkor kerültek a nyugati média címlapjaira, amikor Murszit a katonaság megfosztotta a hatalmától.
Országszerte milliós tüntetéseket (+22 millió aláírást) elhallgatott a nyugati média, de pár tízezer ember zavargását kormányt megdöntő eseményként tálolt egy teljes hónapon keresztül. Vajon miért? Vajon mi állt a nyugati média eme viselkedése mögött?
(a bloggereket értem, ők csak agyatlanul gondolkodás és helyismeret és helyi politikai ismeret nélkül átvették a sajtó híreit és meglovagolva azokat gyártották a posztokat - és a valóságnak utánsa sem jártak)

fehérfarkas 2013.08.02. 03:11:58

@fehérfarkas:
Ja, és a Gezi parki kezdeti ál-zöld (Occupy Gezi) tüntetéshez, akik a park fáit védték, mondván Isztambul utolsó zöld terültét vágná ki a kormány egy bevásárlóközpont építése miatt.
Nos ehhez csak azt tény szeretném közölni, hogy Erdogan még Isztambul főpolgármestereként kezdte el a város fásítási és parkosítási programját, aminek keretében 12 millió(!!!) fát ültettek a városban.
Aki járt Isztambulban 10-12 évvel ezelőtt, és járt az elmúlt években az rá sem ismer a városra. Az egykori Szófia vagy a régi Katowice szürkeségű fátlan város helyett egy színes, fás sugárutakkal, zöld parkokkal és szökőkutakkal teli várost lát. :)

Nem kell bedőlni mindennek, amit egy ál-zöld, meg ál-globalista, meg kemalista szervezetek hazudnak a médiában a saját kicsinyes politikai céljaiért (mivel a parlamentbe nejutni esélyük sincsen - így kénytelenek az utcán randalírozva és az internetet teli hazudozva felhívni magukra a figyelmet).

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása