oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2012. december 18. 06:49,  Háremhölgyek vagy dolgozó nők 251 komment

2012. december 18. 06:49 Határátkelő

Háremhölgyek vagy dolgozó nők

A Közel-Kelet országai mindig kicsit titokzatosnak tűnnek az egyszeri európai ember számára, hiszen nehezen tudjuk a saját kulturális berögzültségeink segítségével elképzelni, milyenek is lehetnek a mindennapok egy ilyen országban. Ezért is jó olvasni Abaya írásait, hiszen bepillantást engednek egy számunkra igencsak egzotikus kultúrába.

UPDATE: Közben befutottak Abaya képei is, így aztán kicseréltem a posztban eddig találhatóakkal. Mégis csak jobb így. :)

cím_10.jpg

„Nos, akkor újra itt vagyok Ománból. Az előző írásom kicsit rövidre sikerült, arra is azóta jöttem rá, hogy itt a többség a munkavállalási lehetőségekre kíváncsi. A nők helyzetéről is kérdeztek páran a hozzászólásokban, így arról is írok egy kicsit.

Egy kis történelem

Omán a középkorban a „frankinsence"-nek (tömjén) és tengeri kereskedésnek (Szindbád, a hajós innen származik) köszönhetően virágzó ország volt. A fénykor azonban letűnt és a 70-es évek elejéig itt maradt a sötét középkor. Kevés volt az iskola, nem voltak kórházak, sem orvosok, nem volt telefon és nem voltak utak.

A mai szultán elődje (és apja) nem szerette a modern dolgokat. Persze a gazdag családok azért jól éltek, az olaj kitermelése már akkor is folyt.

A jelenlegi szultán (nemrég lett 72 éves) Angliában tanult és ugyanarra a katonai akadémiára kárt, ahová Harry herceg is. 1970-ben vette át a hatalmat és fejlődést ígért népének. Szerintem ezt sikerült is megvalósítania, hiszen néhány évtized alatt több évszázadnyi lemaradást hozott be Omán.

Bölcs uralkodónak tartják és így belülről, de mégis kicsit kívülről nézve úgy tűnik, hogy mindenki szereti és tiszteli. Ragaszkodik a hagyományok őrzéséhez, ugyanakkor támogatja a fejlődést. Szerintem neki is köszönhető, hogy az ománi nők helyzete egészen más, mint például szaúdi társaiké.

A nők Ománban

Az ománi nők nagy része csuklóig-bokáig érő ruhát visel és be van takarva a fejük. A városban ez főleg fekete abaya, vidéken viszont gyönyörű színes lepleket viselnek. Állítólag régen a nők többsége színes ruhákban járt, ha a hagyományos ománi női viseletet mutatják be, az mindig színes. (A következő képen például kislányok láthatók hagyományos viseletben.)

Kislanyok hagyomanyos oltozetben.jpg

Még nem sikerült kiderítenem, hogyan jött divatba a fekete. Mindenesetre sok nő olyan méltósággal tudja viselni, hogy az ember óhatatlanul megcsodálja, különösen, amikor csoportban sétálnak és suhog utánuk a ruhájuk.

Persze nekünk ez fura, és a legtöbb nyugati mindjárt azt gondolja: „szerencsétlen elnyomott nők, ezt kell viselniük". Erről csak annyit, hogy nem kell. Legalábbis itt, Ománban nem az állami kényszeríti rájuk, mint Szaúd-Arábiában.

A mindent eltakaró viseletnek vallási okai vannak. Mivel a helyiek többsége vallásos, rendszeresen imádkoznak, ramadán idején böjtölnek, így a ruházkodás inkább belső indíttatású. Nem a ruha színe vagy stílusa számít, hanem az, hogy mennyit takar. Az arcát viszonylag kevés nő takarja el.

Rohanás közben abaya

Egy közeli ismerősöm például váltogatja, hogy abayában vagy (csuklóig-bokáig érő) nyugati ruhában, de kendővel a fején jár-e. Mikor megkérdeztem, mitől függ, hogy éppen mit vesz fel, jót nevetett és azt mondta, attól, hogy mennyi ideje van reggel. Ha nagyon rohan, akkor pizsamára fel az abaya és már indul is. Ha van ideje, akkor csinosan felöltözik, és nem kell abaya. Azért megfigyeltem, ünnepi alkalmakra általában abayát visel.

Az iskolában az egyik indiai anyukánál is megfigyeltem, hogy reggel abayában jön, délután viszont európai / indiai ruhában. Mikor rákérdeztem, az előzőhöz hasonló választ kaptam. (A képen insence-t árusító nők.)

Insence-t arusito omani nok.jpg

Persze biztosan vannak olyan nők, akikre a család kényszeríti rá a hagyományos öltözködést, de ez szerintem már más kérdés. A nyugati kultúrákban is van olyan család, ahol beleszólnak abba, hogyan öltözzön egy családtag, vagy éppen kivel járjon / ne járjon a gyerek.

Amúgy pedig megható és kicsit vicces is, amikor egészen fiatal, 13-14 éves lányokat látok abayában. Többnyire úgy tűnik, hogy kemény munkával beszélték rá a szülőket, hogy ilyen nagylányos darabot kapjanak és büszkén sétáltatják meg az új ruhájukat a bevásárlóközpontban, hogy aztán következő nap visszatérjenek az európai stílusú (de azért a szükséges részeket takaró) iskolai egyenruhájukhoz, és az ehhez tartozó fehér kendőhöz.

Munkában

Az ománi nők jelentős része dolgozik. Ma már a legtöbb lányos szülőnek az a véleménye, jobb, ha a lányuk nincs anyagilag kiszolgáltatva egy férfinak. Szükség is van rá, hogy dolgozzanak, ha a szultán meg akarja valósítani, hogy Ománban a legtöbb munkát omániak végezzék.

Amúgy érdekes példája a dolgozó nőkre való odafigyelésnek, amit pár hónapja olvastam. A szultán rendeletben adta ki, hogy a munkahelyeknek lehetővé kell tenni, hogy a dolgozó nők szoptathassanak, ha beviszik hozzájuk a babájukat. Ilyen rendeletet még Új-Zélandon is csak pár éve adtak ki.

Az ománi nők ma már tanulnak, vannak, akik külföldi egyetemekre mennek. A férjem ománi kollégájának felesége a második gyerek után úgy döntött, hogy mesterfokozatot akar szerezni, így két kisgyerekkel és egy háztartási alkalmazottal, férjét hátrahagyva, Amerikába költözött két évre. Persze gondolom, ebben segített, hogy jómódú család állt mögötte. Azért ez viszonylag ritka.

A külföldiek négy csoportja

Az omániak helyzetbe hozása egyre erősödő tendencia. Időnként kijön egy rendelet, hogy bizonyos munkakört csak helyiek tölthetnek be. Ezért van az, hogy taxisofőr például csak ománi lehet. Így jelentős számú képzetlen munkaerő jut munkához. Persze a külföldi ügyvédek maradnak, segítenek előkészíteni az ügyeket. Legalábbis még egy ideig. (A férfiak számára alkalmanként elengedhetetlen kellék a sétapálca.)

A ferfiak szamara alkalmakkor elengedhetetlen kellek a setapalca.jpg

Omán lakosságának körülbelül a fele külföldi. Itt külföldi (néhány kivételtől eltekintve) csak akkor élhet, ha dolgozik, vagy egy itt dolgozó családtagja. Nagyjából 4 csoportra lehet osztani a külföldieket.

Nagy részük a harmadik világból érkezett kétkezi munkás férfi. Ezek magyar mértékkel mérve is nagyon alacsony bért kapnak. Egy segédmunkás úgy havi 60 ománi rialt (kb. 35 ezer forintot) keres, egy szakmunkás ennek a másfélszeresét, plusz kapnak étkezést és egy ágyat, ahol alhatnak. Ezért heti 60 órát dolgoznak, nyáron 50 fokhoz közeli forróságban.

A második csoport a Fülöp-szigetekről, Indiából, Sri Lankáról és néhány más, harmadik világbeli országból jött nők, akik többnyire háztartási alkalmazottként (maid) dolgoznak. A háztartási alkalmazottak bére nagyon eltérő lehet attól függően, hogy helyi vagy külföldi családnak dolgoznak.

A háztartási segítők többsége arról álmodik, hogy nyugati családnál sikerült elhelyezkednie, lesz saját szobája, rendszeres szabadnapja, napközben pihenhet, ha elfáradt, ehet, ha éhes, valóban megkapja a fizetését, nem csak ígéreteket, és úgy általában embernek nézik.

Persze ez nem ilyen egyszerű. Az ügynökségek nagy összegeket kérnek a családoktól a közvetítésért (mostanság úgy 1000 rialt, ami több mint félmillió forint), így a legtöbb család nem engedi el az alkalmazottait, akkor sem, ha az találna jobb munkát.

Elmenekülnek mindent hátrahagyva

A helyi családok többnyire „release money" (kb. megváltási pénz) fejében szeretik csak elengedni az alkalmazottjukat. Mivel a legtöbb nyugati család ezt rabszolga-kereskedelemnek tartja, nem szeretnek beszállni. Így ha a család nincs megelégedve, akkor egy másik helyi családnak „adja el" az alkalmazottat, akik persze ezt a költséget (jogtalanul) levonják a fizetésükből, így van, hogy hónapokig ingyen dolgoznak.

Sokan menekülnek el mindent hátrahagyva a családtól, ritkán a kemény munka és alacsony fizetés, mint inkább a fizikai bántalmazás miatt. Persze ez sem megoldás, nincs pénzük hazamenni, mivel a szerződést szegők elveszítik a vízumukat, így nem tudnak dolgozni. Jó páran közülük végül visszamennek a családhoz, abban reménykedve, hogy majd csak hazaküldik.

Persze van nagyon sok rendes helyi család is, akik tisztességesen fizetnek, emberként bánnak az alkalmazottal, de többnyire még ők is luxusnak tartják a szabadnapot. Bár a háztartási alkalmazottak többsége képzetlen, akad köztük volt tanár is.

(A következő képen: tevéket felügyelő fiúk egy vásárban. A kendőről látni, hogy vidékről jöttek.)

Teveket felugyelo fiatal fiuk egy vasarban - a fejukon viselt kendorol latni, hogy videkrol jottek.jpg

A mi példánk

A mi házvezetőnőnk helyi családtól került hozzánk. Ott kilenc hónap alatt egyetlen szabadnapja sem volt, és az utolsó három hónapban nem kapott fizetést. Mikor megtudták, hogy nyugati családnál sikerült munkát találnia, elengedték, de megígértették vele, hogy magas megváltási pénzt fizet nekik.

Amit kértek tőle, több volt, mint amennyit náluk 9 hónap alatt keresett volna, ha valóban fizetik. Végül is nem fizetett, és a volt alkalmazója engem is felhívott. Mondtam neki, hogy én csak akkor vonhatom le az összeget a fizetéséből, ha jogcímem van rá. Kértem, szedje össze a papírokat a költségeiről, a férjem pedig megkérdezi a jogi osztályukat, hogyan lehet ezt törvényesen elintézni. Kértem, hívjon újra másnap. Soha többé nem hallottunk felőle.

Persze a dolog kétoldalú, mert sok nyugati családnak vannak negatív tapasztalatai, de ez már egy másik történet.

A harmadik csoport képzett munkaerő, többnyire Indiából és Pakisztánból. Ha van családjuk, ők már jórészt velük érkeznek, szemben az első két csoport tagjaival. A magasabb végzettségűek ugyanazt a munkát végzik, amit a nyugatiak, de sok végez irodai munkát, vezetői munkát hotelekben, stb.

A negyedik, legkisebb csoportba a nyugati magasan képzett munkaerő tartozik. Ebben a csoportban szinte kizárólag diplomások vannak. Az omániak helyzetbe hozása miatt a cégek egyre kevesebb vízumot kapnak, így nagyon meggondolják, milyen munkakörben alkalmazzanak külföldit.

A harmadik és negyedik csoport között azért van keveredés, sok indiai és pakisztáni például a nyugati államokból jön. Azt hiszem, ezt a két csoportot gyakran inkább kulturális különbségek választják el, nem az anyagiak.

Rövidtávon csődhelyzet

Az emberek többsége a Közel-Kelet említésekor úgy gondolja, hogy ott fantasztikus fizetések vannak. Tulajdonképpen ez részben igaz is, és az is segít, hogy itt nincs személyi jövedelemadó. Az első idők viszont nagyon nehezek, főleg azoknak, akik cégtől függetlenül utaznak.

A válság óta itt is leáldozóban vannak a hatalmas fizetések, bár a nagy olajcégek alkalmazottai most sem panaszkodnak. Nekünk az első két év elég nehéz volt anyagilag. Két kocsit kellett vennünk, ami itt nem luxus, hanem létszükséglet. Tömegközlekedés nincs, márpedig a férjnek muszáj munkába menni, anyukának pedig a gyerekeket iskolába vinni.

Az iskolában a tandíj mellett beiratkozáskor magas egyszeri regisztrációs díjat is kell fizetni. Hamar rájöttünk, hogy ide rövid időre jönni kész csőd. Szerencse, hogy szeretünk itt lenni.

A jó fizetésért jó munkát várnak. Ritkán van olyan szabadnap, hogy a férjemnek ne csörögne a telefonja, vagy ne kellene emailekre válaszolnia. Mindegy, hogy éppen vásárolunk, barátoknál vagyunk vagy otthon nyaralunk. A szupermarketekben teljesen normális látvány a férfi, aki a családjától kicsit félrehúzódva telefonál. A mi hétvégénk csütörtök-péntek, ez a világ többi részén munkanap, így az élet hétvégén sem állhat meg.

(Régi és új keveredése - a fotós nem jelmezként viseli a dishdashát.)

Regi es uj keveredese - a fotos nem jelmezkent viseli a dishdashat.jpg

Összességében nincs okunk panaszra

A cég fizeti évente egyszer a hazautat, a gyerekek jó iskolába járnak. Mi ritkán járunk el este, a gyerekek még elég kicsik, viszont évente többször megyünk fantasztikus bálokra. Mielőtt idejöttünk, nem is volt estélyi ruhám, azóta többet is vettem / csináltattam.

A gyerekeknek olyan drága hobbikat is megengedhetünk, amiket otthon azért nagyon meggondolnánk. Az sem utolsó dolog, hogy itt hatalmas házunk és házvezetőnőnk is van.

Azért csendesen megjegyezném, nincs itt akkora fizetés, amekkorát sokan otthon elképzelnek. Viccesnek találtam, amikor otthonról jött látogatók első kérdése az volt, amikor meglátták az új, jó márkájú terepjárónkat: „Készpénzért vettétek?". A nemleges válasz után szinte szánakozva néztek rám.

Kocsit a többség itt is kölcsönre vesz, legalábbis újat. A világon hol keres annyit egy átlagember, hogy egy magyar forintban 8 számjegyű kocsit készpénzben fizessen ki? Szerintem nem azzal van a baj, hogy az emberek hitelt vesznek fel, hanem azzal, hogy nem számolnak a kockázattal és baj esetén nincs fedezetük.

Bár vannak jó lehetőségek, Omán nem igazán a hátizsákos szerencsevadászok paradicsoma. Ide jól megalapozott háttérrel, angol nyelvtudással, nemzetközi tapasztalattal és aláírt szerződéssel érdemes jönni."

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: nők Omán

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr944970887

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mirx 2012.12.18. 18:27:58

@hagyma: lehet, pont azért titok, mert egyes emberek ebből a kelleténél messzemenőbb következtetéseket vonnal le.
:)

tanato 2012.12.18. 18:29:13

@abaya-oman: Jogos,egy európai nő nincsen a maid-tartáshoz hozzászokva,nem tud alapból olyan parancsolóan viselkedni ahogy a maid-ek megszokták,és ezt a" demokráciát" a gyengeség jelének veszik,amit nyilván igyekeznek is kihasználni.Sajnos ebben a helyzetben is mint minden más típusú munkahelyen nem a gyengekezű főnök a jó főnök,mert akkor nem működik jól a cég,jelen esetben akkor "áll" a háztartás.Aztán persze jöhet a traktor másik oldala a "diktátor" főnök.Az elérhetetlen tökéletes mint mindig az arany középút volna.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.12.18. 18:29:52

egy reszletre vett kocsibol?
vagy a munkahelybol?
haha

mirx 2012.12.18. 18:30:42

@hagyma: különben miért akarnák annyira tudni?

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2012.12.18. 18:37:01

@abaya-oman: "Azok akiknek gyereke van haztartasi alkalmazott ellenere is tobbnyire eleg elfoglaltak."

Azt hiszem, megvalaszoltad a kerdesem, ami pont az lett volna, hogy miert van szukseg haztartasi alkalmazottra olyan esetben, amikor az anyuka otthon van :) Az Usa-ban is sok otthon levo anyuka segit be az iskolaban, sokszor szinte annyira elfoglaltak, mintha dolgoznanak :) Vegulis a gyerekneveles is munka :)

Ugyandehogy (törölt) 2012.12.18. 18:45:50

@mirx: szerintem meg márka helyett árat írni az a pénisznövelő megjegyzés:)
a többi puszta kíváncsiság.
nem is értem, hogy nem veszitek észre, hogy hagyma a kíváncsi kiskacsa:)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2012.12.18. 18:49:19

@hagyma:" Ashevillenel rosszabb nem lehet
a taxit meg nem fizeti a ceg:)
a kozeli bolt meg 5-6 perc kocsival, ami 1 ora gyalog...
a melo 20-25 perc, gyalog ki sem merem szamolni"

Haha, akkor nem probaltad LA-t :))) a bolt - ha csak nem a Dollar store-ba akarsz menni - itt is csak kocsival kozelitheto meg, munka szintugy. Bar letezik tomegkozlekedes, inkabb hanyagolando. Ferjem meselte, hogy par eve, amikor valamiert par napig tomegkozlekednie kellett, a kb. 40 perces kocsiutat tomegkozlekedessel (tobbszori atszallas stb.) kb. 2 ora alatt tette meg (csak oda!)

abaya-oman 2012.12.18. 18:52:55

@Zsuzsi65:

Igen, raadasul a kicsiknek itt az ovi van, hogy 8-kor kezdodik es legkesobb 12-re mar ott kell lenni ertuk. Aztan a kicsit nagyobbert 12.30-ra, a kovetkezoert 1.30-ra, ha van egy 11 evesnel idosebb akkor 2-re. Gyakorlatilag ugy 3 ora napi "szabadideje" van annak, akinek a gyereke 5 ev alatti. Ez az ido alatt ha epp nem segit semmit is jo sok dolgot el kell intenie.

régebb óta vagyok Subban mint te 2012.12.18. 18:57:49

@hagyma:

Tessék: egy Toyota Land Cruiser gépkocsijuk van, ami nálunk 8 számjegyű forintba kerül.
Vagy Nissan Pathfinder.

Bár, mivel a férje az amerikai kocsikat kedveli, GMC lesz az.
A fenti kategóriából.

Én legalábbis, a fejlettebb agyammal erre következtettem.

micsoda? 2012.12.18. 18:59:02

@abaya-oman: "Igy aztan egy ido utan van aki atesik a "traktor" masik oldalara".
Ló nincs arra? Mert ugye az az igazi, hogy átesik a ló másik oldalára. Jó, csak viccelek, és köszönöm a virtuális utazást.

mirx 2012.12.18. 19:02:36

@Babette_: nemtom, szerintem a márka-típus-évjárat kombóból elég egyértelmű az ár... tehát az 1 éves audi a6-os azt mondjuk pontosan tudni, hogy mennyibe kerülhetett nagyjából

Ugyandehogy (törölt) 2012.12.18. 19:04:23

@mirx: már akinek. én azt sem tudom, itthon mennyibe kerül.
mondjuk nem is érdekel:)

abaya-oman 2012.12.18. 19:06:10

@micsoda?:

Szivesen. Anyukam mindig traktort mond, jolesett az o mondasat hasznalni. Itt viszont a teve masik oldalara esunk at.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2012.12.18. 19:24:19

@hagyma: Most kovezzetek meg, de azt hiszem, valahol kezdem erteni Hagyma hozzaallasat:)) es azt hiszem azert, mert ugyanazon a kontinensen elunk, es kezdjuk megtanulni/atvenni az amerikai mentalitast. Javits ki Hagyma, ha nem igy van :) ui. azt vettem eszre, hogy a mi magyar(os), kicsit csuro-csavaro fogamazasunk helyett a "to-the-point" gondolkodas es kommunikacio itt joval elterjedtebb, elfogadottabb. masreszt a kocsi, mint olyan, sokak szamara mar nem statusz szimbolum, ezert hogy milyen marka, mennyibe kerul, sem tema. Azt hiszem, (szigoruan maganvelemeny es sajat megfigyeles, igy lehet benne hiba), hogy bizonyos tarsadalmi statusz elerese felett nem kell ezekkel a "kulsosegekkel" bizonyitani, "hova tartozol" :) persze az is teny, hogy ebben a dologban nemcsak a tarsadalmi statusz megvillantasa van jelen, hanem az a bizonyos "penisznovelo" problemakor is :))) de ez mar egy masik tema lenne :))

Jolika neni a szomszedbol 2012.12.18. 19:27:43

Én nem értem ezt. Jön egy poszt Ománból, ami nem annyira mindennapos azért, mondhatni sok ember számára ismeretlen, újdonság stb. Értelmesen, összeszedetten írta abaya, szerintem sok információt meg lehet tudni az országról. És ezen van a hangsúly, az ORSZÁGON, ugyanis arról szándékozott írni érzésem szerint, legalábbis én egy országról szóló posztot olvastam, nem pedig a "Hogyan, mennyiből élünk Ománban, és mit dolgozom?" címűt. Egyszerűen értsük már meg, hogy attól, mert valaki kiteszi a netre az adóbevallását, más még lehet érzékenyebb a privát szférájára. Szerintem ez tök egyszerű.

Erre megint min rugózik pár ember? Hogy pontosan mit dolgozik, és milyen típusú autójuk van. Most komolyan, ennyi jött át Ománból? Vagy az már mellékes is, a lényeg az, hogy meglegyen a napi adag kínlódás? Nagyon úgy tűnik.

Részemről ismét köszönet a posztért, szeretek a GCC országokról olvasni, szerintem van mit. Kár, hogy ez lett megint belőle, a lényeg ismét elsikkadt valahol a mocsárban.

Jolika neni a szomszedbol 2012.12.18. 19:34:16

@Zsuzsi65: Zsuzsi (és még sokan), az autó kérdésről szerintem átformálnád a véleményed, ha ellátogatnál valamelyik GCC országba, és megtapasztalnád a saját bőrödön, hogy mi számukra a vezetési kultúra. Ugyanis nincs vezetési kultúra. Az erősebb kutya szexualizál alapon működik a közlekedés. Két gyerekkel a hátad mögött pedig átértékeled a nagyméretű autó előnyeit. A nagy autó itt a biztonságot jelenti, nem pedig a társadalmi hovatartozást.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2012.12.18. 19:36:24

@hagyma: "most se sikerult kihuznom, direkt irtam KIA-t:)
" En nagyon jokat mosolygok itt ezen a jatekon:)) lassan felsoroljatok az osszes tavol-keleti markat, elobb-utobb osszeall a kep:)) egyebkent ez - marmint a kocsi marka/ar - annyira orszagfuggo, hogy felesleges osszehasonlitani, akarcsak mas arakat, mivel mind a fizetokepes kereslethez van igazitva. Egy Toyota terepjarot Mo-n meg csak a jomoduak engedhetnek meg maguknak, mig mondjuk az USA-ban, plane, ha egy par eves modelrol van szo, az uj aranak toredekeert veszed meg. Szoval ahogy irtam az elobb, abszolut nincs jelentosege:) Azert vagyok benne most ebben a temaban, mert nemreg a lanyomnak kellett vennunk egy kocsit (college student a lelkem :)), es sok hasznalt kocsit megneztunk. Aki kivancsi, milyen vettunk, itt lathatja :) www.edmunds.com/toyota/corolla/2002/ (termeszetesen hasznaltat, mert minek egy egyetemistanak uj kocsi, nem igaz? :)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2012.12.18. 19:45:51

@Jolika neni a szomszedbol: "Két gyerekkel a hátad mögött pedig átértékeled a nagyméretű autó előnyeit. A nagy autó itt a biztonságot jelenti, nem pedig a társadalmi hovatartozást. "
Ezzel teljesen egyetertek, pont errol beszeltem egyebkent, mert pl. az USA-ban a nagy auto egyaltalan nem statusz szimbolum, hanem sokszor szukseglet (gyerekek szallitasa, a csalad sokszor tobb szaz merfoldet utazik, ha egy masik csaladtagot akar meglatogatni idonkent, igy mondjuk egy Opel Corsa nagysagu kocsiban osszepreselodve nem kenyelmes 6-8 orat utazni :) A masik dolog viszont, hogy az amerikaiak tobbsege - megerezve a sajat borukon a valsagot - egyre inkabb kezdi eszrevenni, hogy a nagy autok bizony tobbet fogyasztanak, mint a kisebbek :)) (micsoda spanyolviasz! :)) igy kezdenek nepszeruek lenni a kisebb fogyasztasu/gazdasagosabb kocsik. Manapsag a reklamokban elso szamu erv, hogy mekkora a kocsi fogyasztasa.

régebb óta vagyok Subban mint te 2012.12.18. 19:56:47

@Zsuzsi65: "masreszt a kocsi, mint olyan, sokak szamara mar nem statusz szimbolum, ezert hogy milyen marka, mennyibe kerul, sem tema. "

Mivel nem éltem az USA-ban soha, nem igazán tudok vele vitatkozni, de nem egy ott gyártott filmet láttam, amiben igenis számított, hogy ki milyen autóval járt.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2012.12.18. 20:06:37

@régebb óta vagyok Subban mint te: "Mivel nem éltem az USA-ban soha, nem igazán tudok vele vitatkozni, de nem egy ott gyártott filmet láttam, amiben igenis számított, hogy ki milyen autóval járt. " na, ott jon kepbe a "penisznovelo" tenyezo :) es termeszetesen itt is vannak rongyrazo emberek :))

abaya-oman 2012.12.18. 20:06:43

@Jolika neni a szomszedbol:

Koszi. Tenyleg errol van szo. A kocsi arat es a kolcsont a posztban pedig azert emlitettem, hogy eloszlassam a felreertest, itt annyi fizetest adnak, hogy olyan mar csak a meseben van. Nem adnak, es az embernek itt is figyelni kell a penzre, de ha figyel akkor azert lehet kenyelmesen elni.

Amugy most es a jovoben is az orszagrol akarok irni, ha a sajat eletembol hozok peldakat azt csak azert teszem, hogy kicsit szinesebb legyen a beszamolo.

Mrs. Clayton 2012.12.18. 20:22:07

@abaya-oman: az én véleményem ezzel kapcsolatban pedig az, ha azt szeretnéd bemutatni, hogy mennyire nem osztogatják Ománban a pénzt, akkor nyugodtan leírhatod, h vettünk egy GMC Tayfunt, és egy Toyota Land Cruisert részletre, ebből mindenki érteni fogja, h azért eléggé jól fizetnek, de tényleg nem mesebeli a fizetés, a számjegy már csak azért sem szemléletes annyira, mert országonként változik az ár, a méret, típus viszont mindenhol ugyanakkora
ugyanis az én véleményem az, ha már leírod, hogy bazi nagy házatok van, házvezetőnővel, két kocsival, te hobbiból dolgozgatsz, abból mindenki tudja, hogy átlag feletti életet éltek, főleg ha még a kocsi árát is megosztod
viszont kissé ellenszenvesnek hat, hogy nem vagy hajlandó a típust megmondani, v h mi az a munka, amit kedvtelésből csinálsz
nem hinném, h a normális kommentelő jobban elítél emiatt, mintha utána meg csak azért sem mondasz ezekről semmit ezek nem gondolom, h annyira szenzitív információk, főleg ha már egyszer részleteket megadtál

Világpolgár2012 2012.12.18. 20:25:28

@tanato:
Most mar engem is kezd erdekelni ez az autotema :)

Daihatsu Terios vagy Isuzu Trooper? Eletleg Mitsubisi FTO? Ez utobbi megmosolyogtatna :)

Bocs, de nem kellett volna ezt megemlitened. Es bocs Abayatol is, mert nekem a poszt nagyon tetszett, mint irtam mar.

tanato 2012.12.18. 20:29:01

@abaya-oman: Pontosan,így jó a cikked ha a saját életedből hozol példákat,ettől színes a beszámoló.Egyébként meddig terveztek még maradni Ománban?Per pillanat milyen ott az időjárás.sajnos itt Mo.-on ronda ködös,esős,de legalább hó,meg jég nincs,nem csúszik.Még jó nektek hogy Ománban nem kell téli gumira cserélni a nyárit,ha már a kocsiknál tartunk.Milyenek az utak ott,jól kiépítettek?SOk autópálya van?A magyar jogsidat automatikusan elfogadták,vagy kellett különbözeti vizsga?Arabul mennyire beszélsz már?
Na kaptál egy csomó kérdést,én nagyon érdeklődő típus vagyok,érdekelnek a távoli országok mindennapjai.,főleg egy kint élő magyar /nő mert ti jobban figyeltek az apró részletekre is mint mi./szemszögéből.Pl. ezért is szeretem az un."eltartott" feleségek beszámolóit,nekik több energiájuk,idejük van megfigyelni a részleteket is.

tanato 2012.12.18. 20:30:55

@Világpolgár2012: Ha adsz egy elérhetőséget megírom a típust,sajnos már nem forgalmazzák Mo,-on,ezért marha nehéz javítani,nincs már spéci szervize itthon.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.12.18. 20:56:43

@Zsuzsi65: nem ismerem LA-t, de nalam nem fordulhat elo, hogy tomegkozlekedjek
mert az mint olyan nem letezik
azert is vann a kocsimon full biztositas, ha egy ora mulva lerohad, amris kapok cserekocsit 2 ora mulva
a kocsibol meg semmit nem kovetkeztetek, egyszeruen megkerdeztem, milyet vezetnek
jelzem azert egy tobb mint 50 ezer dollaros auto mar itt is auto
azt is jelzem holnap tudnek venni reszletre, csak felek a peniszem nem none meg
akkor meg minek?
@régebb óta vagyok Subban mint te:
en is fel tudom sorolni a 10 milla feletti kocsikat, en csak azt kerdeztem, milyet vezet a ferje:)@Jolika neni a szomszedbol: az privat szfera, hogy milyen kocsim van es mi a melom?
muhhaha
az inkabb privat szfera ha leirom, hogy tizmillio feletti:)@abaya-oman: szinesithetned, ha leirnad milyen kocsitok van
vagy felismer a szomszed ezs betor hozzatok?

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.12.18. 21:06:16

@tanato: teged meg mar mindenki azonositott, aki idejar es a varosodban lakik, annyi infot megadtal a kocsidrol:)
bar lenyegeben tenyleg nem erdekel senkit szerintem
a javitasi koltsegekre kaptam fel a fejem
"eze'" az arabe sem erdekelt volna, ha nem buszkelkedik el hogy tizmillios a kocsijuk
az egyik
a masik kerdeses
nalunk tenyleg sokaknak szukseges a " nagy " kocsi is, mert pl a hegyre fel nem megy telen
de barkit megkerdezel, , mar ha szoba kerul rogton megmondja milyen kocsija van
evjarat+ tipus
mert nem titok
es igen naggyabol az ember levagja, hogy valakinek 8 eves saturnja van vagy feleves lexusa, van-e apritanivalo a levesbe, de ettol ez meg egy hasznalati targy

tanato 2012.12.18. 21:26:48

@hagyma: Ja,ha így haladunk már csak a rendszámot kell közzétenni és teljes lesz a kép mindenkinek.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2012.12.18. 21:31:57

@hagyma: "es igen naggyabol az ember levagja, hogy valakinek 8 eves saturnja van vagy feleves lexusa, van-e apritanivalo a levesbe, de ettol ez meg egy hasznalati targy"

igen, pont ezt probaltam en is az elobb ecsetelni :) a ferjemnek az a nezete, hogy egy kocsit addig hasznal, amig ki nem kopik alola :)), neki is hasznalati eszkoz :) ennek megfeleloen meg most is vezeti (csak idonkent, es a hosszabb utakra, mert jo nagy csomagtartoja van, igy minden belefer, de sokat eszik:) a majd' 20 eves Mercury-t, ami mar muzealis ertek:)) meg szerencse, hogy mi, csaladtagok is elfogadtuk ezt (egyebkent is most masra kell a penz:) igy nem ereztuk tul cikinek, amikor egy helyen, ahol valet parking volt, a sok "meno" jargany utan a mi jo oreg Mercurynkat parkoltak le:))) De jol OFF-olgatunk itt:) a poszthoz meg annyit, hogy en mindig erdeklodessel olvasom azokat, amelyek egy szamunkra kevesbe ismeros regiobol irodnak, szoval koszonet! :)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2012.12.18. 21:39:37

@tanato: "Ja,ha így haladunk már csak a rendszámot kell közzétenni és teljes lesz a kép mindenkinek. "
:)) lassan tenyleg elerunk oda:)) ja, egyebkent, bocs hogy meg mindig kvazi OFF, csak eszembe jutott, milyen jo szolgaltatas a Carfax itt nalunk. nem tudom, Mo-n milyen szinten mukodik ez, de most pl. mi nagy hasznat vettuk kocsivasarlaskor. Befizetsz egy biz. osszeget (talan $40-50 /ho) es lekerdezheted online az adott kocsi teljes "tortenetet" : honnan hova, kinek adtak el, volt-e balesete, milyen muszaki vizsgakat es mikor vegeztek el rajta stb. stb. lehet, csak en vagyok nagyon tajekozatlan a Mo-t autos rendszerben, de nekem ez az itteni nagyon szimpatikus es hasznos. (csak egy minta azoknak, akiket esetleg erdekel:) www.carfax.com/phoenix/vehicle_history/SampleReport.cfx?reportName=oneOwnerCleanLateModel

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.12.18. 21:43:28

@Zsuzsi65: otthon ez elkepzelhetetlen , mert szemelyisegi jogok vedik az oravisszatekergetoket:)

régebb óta vagyok Subban mint te 2012.12.18. 21:44:58

@hagyma:
gondolom olyan sok magyar nincs Ománban, lehet nem akarja magát azonosítani. Mert az autó után már felismerhető. Vagy a munkája alapján.

Én sem írnám le milyen kocsit hajtok, mert az ismerősök mind tudnának azonosítani.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.12.18. 22:04:51

@régebb óta vagyok Subban mint te: igen az omanban tartozkodo es Ot nem ismero magyarok es a Hataratkelo celkozonsege az valoszinu dobbenten allna azelott, hogy milyen kocsi vezet a ferje
es az a keves magyar valoszinu nem ismeri egymast es innen tudja meg ki kicsoda:)
paranoia

a tiede is egyedi kocsi lehet, hogy az ismerosok, akik nem ismernek de pont idejarnak erre a blogra, beazonositananak
az enyem Mitsubishi Lancer feehr ADN 5564
es most rettegek, hogy beazanositanak
jajj mi lesz velem:)

tanato 2012.12.18. 22:10:14

@régebb óta vagyok Subban mint te: Pontosan erről van szó,ez egy anonym blog,ha nem ilyen volna egészen más írások és kommentek készülnének és v.-szeg nem is mernének beírni ide ilyen sokan.Nyilván Abaya sem írna ennyifélét ha névvel,címmel kellene itt részt vennie.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.12.18. 22:15:20

@tanato: a kocsija tipusarol van szo
nem a neverol meg a cimerol
komolyan beszarok
Ti feltek otthon?
sot dubaiban is?
persze beirja hogy lexus es mindenki orult nyomozasba kezd, ki az a abaya
vicc
de ehhez az is eleg hogy tizmillios a kocsija konyorgom
vagy hogy a tied kurva ritka es videki kisvaros es doktor, aki franchiaorszagban volt

faraszto

tanato 2012.12.18. 22:34:37

@hagyma: Kérlek szépen engem pl. annyira a kocsival azonosítanak,hogy amióta a nejem kocsiját használom,hazatértem után egyszerűen nem ismernek meg, és sokan azt hiszik még mindig kint vagyok.Abból a típusból viszont hál 'Istennek nagyon sok van így beleolvadok a szürke tömegbe.Természetesen itthon mi még mindig félünk valamitől ez már bennünk van.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.12.18. 22:40:40

@tanato: tehat barmilyen kocsival jarsz aki ismer mindenki tudja, Te vagy vagy a felesege:)
de ha nem akkor, Te kint vagy:)
mert azt is tudjak ezek szerint
hogy kint vagy

na jo ne ragozzuk aki idejar az amugyis tudja ki vagy aki nem az ugysem fogja a kocsid alapjan
de mindegy
tenylerg nem erdekel milyen kocsid van:)

tanato 2012.12.18. 22:47:10

@hagyma: Annyira a kocsival azonosítják az embert,hogy a szomszéd faluban lévő fiatal unokatestvérem aki éppen azért vett ugyanolyan típusú/ráadásul színben is hasonló autót/,mert látta milyen jól jártam ezzel a típussal,lényeg az hogy a felesége már mindig jókat derült ha a városban jártak,mert mindenki meredt szemekkel bámulta,hogy micsoda egy fiatal,szőke bombázóval csalja a doki a nejét.

Taxomükke (UK) 2012.12.18. 23:07:58

@Hari Seldon 2: Máá méé? Most árulom az öreg Volvómat öccázé', légkondis, biztonságos... Nem bírná ki Ománt két napnál tovább? Ugyan már...

Taxomükke (UK) 2012.12.18. 23:19:43

A posztolótól szeretném megkérdezni, hogy milyen kocsijuk van, és hogy mit dolgozik, mert már nekem is lyukas az oldalam.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.12.18. 23:21:49

@tanato: tehat mindenki ismer
de itt titok, egy kocsimarka
mar ketto
haggyuk tenyleg
lenyeg hogy anonim tudsz maradni, de aki akarja annak elkuldod emailban a kocsidat:)
vicc

mondjuk az inkabb erdekelne, ha siset az omjani no es pizsamara veszei fel eszt a szart, akkor mikor tusol?
ramadankor?

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.12.18. 23:27:56

mondjuk az i s eltszeru, hogy kimegy a rokon dubaiba, lehidal a terepjaro elott, majd megkerdezi, kp-ert vettetek-e
es a nemleges valasz eseten szanakozva nez aposztolora
errol tudnek egy filmet forgatni

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.12.19. 00:24:21

na ezek a kepek sokkal jobbak
ettol meg turistanak se:)

blackhairlady 2012.12.19. 01:05:07

@hagyma: En 2.92$-ert tankoltam tegnap. A legdragabb helyen is 3.06 volt.
Az en Honda Insaightom kenyelmes is, es igen keveset fogyaszt, mivel hibrid.

blackhairlady 2012.12.19. 01:09:49

@Zsuzsi65: Zsuzsi, mi is igy vettuk par honapja a lanyom Pontiacjat, valoban nagyon hasznos dolog ez a carfax.

blackhairlady 2012.12.19. 01:14:47

Nagyon tetszett a poszt, nagyon szeretek szamunkra egzotikus orszagokrol olvasni.
Az ex-ferjem Szaud-Arabiaban dolgozik 1 eve, rengeteget mesel rola, es fantasztikus kepeket keszit. A lanyunknak hozott egy abayat, hat az valami csodalatos. Pedig nem is a legdragabbak kozul valo. Azokrol (marmint a dragabb felekrol) viszont kepeket lattam, tatva maradt a szam:)
Elni nem elnek kint, de nagyon szivesen olvasok a kulturajukrol, eletukrol. Koszi, hogy megosztottad velunk.

blackhairlady 2012.12.19. 01:17:54

@hagyma: " nem ismerem LA-t, de nalam nem fordulhat elo, hogy tomegkozlekedjek
mert az mint olyan nem letezik"
Nalunk sem Houstonban. Illetve a szuken vett belvarosban igen, de azon kivul max. a nagy parkolok ahol atszallhatsz a buszra, bevisz a belvarosba, aztan a munka vegeztevel visszabuszozol a parkoloba az autodhoz, de onnan is meg min. 20-30 perc az ut autopalyan.
Itt szerintem minden 16 even felulinek van autoja.

pappito · http://pappito.com 2012.12.19. 02:11:08

"Még nem sikerült kiderítenem, hogyan jött divatba a fekete. Mindenesetre sok nő olyan méltósággal tudja viselni, hogy az ember óhatatlanul megcsodálja, különösen, amikor csoportban sétálnak és suhog utánuk a ruhájuk."

van csadorőrség?

"A mindent eltakaró viseletnek vallási okai vannak. Mivel a helyiek többsége vallásos, rendszeresen imádkoznak, ramadán idején böjtölnek, így a ruházkodás inkább belső indíttatású. "

Fedetlen fejjel is jöhetnek-mehetnek a nők? Egyedül, fedetlen fejjel, mondjuk kosztümben?

"Persze biztosan vannak olyan nők, akikre a család kényszeríti rá a hagyományos öltözködést, de ez szerintem már más kérdés. A nyugati kultúrákban is van olyan család, ahol beleszólnak abba, hogyan öltözzön egy családtag, vagy éppen kivel járjon / ne járjon a gyerek."

Tény, de a társadalom szervező pillérei Eu-ban (azért azt írom, mert nekünk európai gondolkozásunk van) bár építenek/alapoznak a zsidó/keresztény kultúrkör jellemzőire, de speciel az öltözködés a városokban nem kifejezetten követi a vallási előírásokat.

"A háztartási segítők többsége arról álmodik, hogy nyugati családnál sikerült elhelyezkednie, lesz saját szobája, rendszeres szabadnapja, napközben pihenhet, ha elfáradt, ehet, ha éhes, valóban megkapja a fizetését, nem csak ígéreteket, és úgy általában embernek nézik."

Azok a kedves omániak kutyába se nézik a filippina cselédet... ejnye.

"a dolgozó nők szoptathassanak, ha beviszik hozzájuk a babájukat. Ilyen rendeletet még Új-Zélandon is csak pár éve adtak ki."

Csak itt a rendelet nem azért van, hogy lehetővé tegye a dolgot, hanem azért, hogy szabályozza. A lehetőség eddig is megvolt és éltek is vele a nők.

Köszönöm a posztot, érdekes volt. (milyen kocsitok van? :)

pappito · http://pappito.com 2012.12.19. 02:15:13

igazából azt szerettem volna kérdezni, hogy mi az amit nem írtál le? Azt látom, hogy a helyi viszonyokat védelmezed, megelőzve bármiféle "támadást" (bezzeg szaudi arábia, európában is vannak családok, ahol, stb) és ez sok szempontból érthető is.

Azt is jó látni, hogy Oman milyen úton indult el, (nők dolgozhatnak és tanulhatnak pl.) de elegánsan elsiklottál az előző uralkodók idejéből maradt dolgok felett, én ezekről is szívesen olvasnék, még ha nem is olyan rózsaszínűek. (a karácsonnyal mi van? épp időszerű, már ha keresztények vagytok)

Sok sikert, remélem írsz majd még

blackhairlady 2012.12.19. 02:26:16

@pappito: "a karácsonnyal mi van?" Ez engem is erdekelne.

Ezüst Utazó 2012.12.19. 02:39:17

Nagyon tetszett a poszt, így ahogy van kerek egész. Engem nem érdekel a kocsimárkád, és semmi más sem, amit nem akarsz megosztani. Szívesen olvasnék a későbbiekben még az ottani életedről.
Hogy telik egy átlag napod?
Milyen ételeket esztek: magyaros, nemzetközi konyha, vagy belopakodott a kelet (ha ez utóbbi akkor, mi volt a legfurcsább, legfinomabb, ill. amit sose ennél meg, de ott népszerű)?
Mi tetszik az ottani életben amit itthon is meghonosítanál (pl. nekem Kanadában nagyon érdekesnek tűnt, hogy a közlekedési lámpa az autósoknak, a kereszteződés túloldalán van, így ha elől állsz meg akkor se kell kitörni a nyakad, hogy lásd :)
Mi az amit nem bírsz vagy nem akarsz megszokni?
Tanulod a nyelvet, vagy elboldogulsz angollal?
Milyen szakkörökre járnak a gyerekeid, és miért azokat preferáltad?
Vagy bármi a hétköznapjaiddal amit szívesen megosztanál:)

Ugyandehogy (törölt) 2012.12.19. 06:49:35

@tanato: esküszöm, most már engem is érdekel, milyen ez a kocsi,
pedig nem is értek az autókhoz.

tanato 2012.12.19. 06:56:38

@Babette_: Középkategóriás,de megmondom azoknak akik adnak elérhetőséget.de mint mondtam már sokszor,nem a márka a fontos,hanem az hogy tényleg alig van már ebből a típusból.Ezért is szívtam meg,mert nincs hozzá alkatrész,már két hónapja használhatatlan,sajnos.

Ugyandehogy (törölt) 2012.12.19. 07:04:45

@tanato: nem a kategória érdekel, sem az ára:)
hanem hogy mi az, ami ennyire ritka. ténybeli kíváncsiság. mert el nem tudom képzelni. kétütemű trabant, de az nem középkategória:)))

én mindig olyan autót vettem, ami gyakori, meg olcsó hozzá az alkatrész, pont ezért, amit mondasz. ehhez képest sosem hagyott ott egyik sem az út szélén, most is olyan autóm van tizenegynéhány éve, ami csak kopás miatti cserére megy szerelőhöz, és egyszer álltam meg vele, amikor pesten defektet kaptam valami szartól, ami útépítés után maradt az úton.
és a következő is átlagos darab lesz:)

üzenetet meg a bloghus adatlapon a legegyszerűbb küldeni.
mert tényleg kíváncsi vagyok:)

bpetya75 2012.12.19. 08:02:29

@pappito:

"Köszönöm a posztot, érdekes volt. (milyen kocsitok van? :) "

Ez a kérdés lassan már norbii magasságokba emelkedik ;-)

pappito · http://pappito.com 2012.12.19. 08:09:29

@bpetya75: ja, amúgy nem izgat különösebben, bár szeretem az autókat és speciel fogalmam sincs h milyen márkák dominálják az utcaképet arrafelé

SiDor 2012.12.19. 08:31:35

@pappito: Szerintem a Karacsonnyal pont az van mint az UAE-ban. Kisebb mertekben talan, de azert jelen van. Itt a Hotelben ahol eppen vagyok, van konkretan ketto bazinagy karacsonyfa. Hol a jinggle bells szol, hol a stille nacht(nekem svab a csalad, ez mar csak stille nacht marad) En - itt is - ugy latom, hogy nincsen kulonosebb gondjuk a keresztenyseggel, a karacsonyi oruletet meg kimondottan elvezik akar a helyi csaladok is. Az expatok pedig mindenkeppen. A mi kornyekunkon rengeteg az angolszasz, ok mostansag egyik karacsonyi partyrol a masikra jarnak.
(Ugyhogy en pont most maradok le a cegem Karacsonyi bulijarol, amennyiben itt Omanban varom a vizumom elkeszultet, hogy vissza mehessek.)
Nekem mindenesetre tetszik, hogy ilyen sziklas meg hegyesvolgyes itt minden:)

tanato 2012.12.19. 09:14:58

@Babette_: Ráadásul nekem nem olyan a munkám,hogy nélkülözni tudjam a szgk-it.Én nem tudok "bejárni" a munkahelyre busszal vagy villamossal,nekem állandóan mennem kell.Ez nálam munkaeszköz.

nigara 2012.12.19. 09:20:48

A fotók nagyon jók!!!

nyuszigonosz 2012.12.19. 10:04:39

Jó a poszt és a képek is jók!
A kommenteken még nem rágtám át magam.

Muscari 2012.12.19. 10:55:40

Kedves Abaya, most tudtam csak elolvasni a beszamolodat, nagyon erdekes es informativ volt. Ha meg most visszatersz es valaszolsz az utobb feltett kerdesekre, akkor teljes lesz a kep:-)
Engem is erdekelne, hogy tudjatok megunnepelni a karacsonyt. Kaptok szabadnapot ill. szabadsagot arra az idoszakra?
Maradtok vagy hazautaztok Mo-ra?

Nekem is tetszenek a kepeid, jo, hogy HA betette oket.

U.i. Milyen kocsitok van? :-))))))))))))))))))))))

Dragonlady (Bp, Hun) 2012.12.19. 11:59:32

Abaya: nem műxik a válasz funkcióm.
manapaság is össze lehet még lapátolni 25-40 ezer USD-t egy év alatt pl Emirátusokban?
nemzetközi iskolák és az olajcégek nagyon jól szoktak fizetni, olyan helyeken meg pláne, ahova hat lóval kell vinni az embereket.

Dragonlady (Bp, Hun) 2012.12.19. 12:04:07

Hagyma "mondjuk ezt a ket not nezegetve a foton, nem csodalom, hogy csadort viselnek, vagy abayat vagy mit
szerintem a labuk is szoros
akinek ilyen szemoldoke van... "

iszlám előírások egyike a szőrtelenítés, ami ki tudja miért a szemöldöökre nem vonatkozik, de egyéb testtájakra igen. csak úgy mondom. de persze mindig könnyebb előszedni valami igénytelen sztereotípiát.

abaya-oman 2012.12.19. 16:13:25

@hagyma:

Az elozo orszagban ahol eltem, irtam blogot. Nevvel, gyerek nevevel, stb. Nem titkoltam, nem szepitettem, leirtam ha valami jo volt, azt is ami rossz volt. Egyszer jo nagy csoport novel ultem egy kavezoban, nehany uj volt kozuluk. Valahogy szo esett rola, ki hogyan szerzett informaciot az orszagrol, kiderult, hogy mind olvasta a blogomat. Jott egy par megjegyzes, de jo hogy ezt vagy azt irtad, igy felkeszultem, hoztam amit itt nem lehet kapni a gyereknek, stb. Na es akkor szolalt meg az egy gyerekes sved anyuka, aki ugy harom hete volt ott; "hogy a te blogod milyen negativ, es az sem igaz, hogy nem lehet ovodat/bolcsodet talalni. En mar talaltam is, holnap nezzuk meg es kulonben is minden sokkal konnyebb mint a blogod alapjan kepzeltem volna". Rogton hozza is tette, hogy o is ir blogot. Egy evvel kesobb (mar 10 honapja itt Omanban) elvezettel olvastam a blogjat. Sajna nem tudtam visszaugrani az idoben es kozolni vele, ha ennyire intolerans a helyi szokasokkal es az emberekkel akkor nem csodalom, hogy minden olyan nehez a szamara.

Mindenesetre azota nev nelkul irok. Persze a kocsi markajarol nem lehetne azonositani, jo sok van itt belole, de szerintem egy idegen orszagrol irt poszt eseten ilyen dolgokra rakerdezni puszta emberi kivancsisag. Ahogy a no aki Amerikaban el es nem kuldott neked fenykepet magarol a kocsi elott en sem fogok valaszolni. Ezzel reszemrol a kocsi temat berekesztem. Azert hogy olyan nagyon ne bosszankodj elarulom, hogy a ferjem kocsija az ujabb variacioja annak, amit a "Hazard megye lordjai"-ban hasznaltak. Ha akkora kocsi manias vagy akkor tudod milyen marka.

abaya-oman 2012.12.19. 17:00:54

@Ezüst Utazó:

Koszi a pozitiv hozzaszolasert.

Itthon magyar eteleket eszunk, mostanra mar a hazvezetononk is remek borsolevest, krumplilevest, paprikaskromplit stb tud fozni. Szeretjuk az arab eteleket, a ferjem imadja a helyi gyorskajat a "swarma"-t. (A gyros egy variacioja.) Szoktunk arab, torok, irani es kinai etteremben enni (nekem a torok es a kinai a kedvencem), nemreg felfedeztunk egy remek koreai ettermet.

Helyi erdekessegek: Imadjak az egyenruhakat. Az iskolaban, a munkasoknak, a takaritoknak, a helyi csaladok a maid-nek, sot, meg az azonos funkcioju kocsiknak is egyenfestese van. A taxik feherek narancs szinu sarvedovel. Minden taxi. Az ivovizes kocsi kek, a szippantos auto sarga, a nem ivovizes vizszallitok zoldek, a gazpalackot szallito kocsik narancs szinuek. Az oktato kocsik feher-bordo csikosak. Ez utobbit nagyon szeretem, az ember tudja kivel legyen kulonosen ovatos.

Itt egyre gyakoribb hogy a kozlekedesi lampa oszlopara szelvedo magassagban tesznek egy kisebb meretu lampat. Igy a sorban az elso auto is latja a lampavaltast. A gyerekeim ezt "baby traffic light"-nak hivjak.

Amugy mar 5. eve itt vagyunk, szinte mindent megszoktunk, meg a meleget is tobbe kevesbe.

abaya-oman 2012.12.19. 17:14:28

@Chang Yai:
Omanban az angol tanari fizetesek nem olyan jok. Es azert elni is kell. Nem tudom biztosan, de USD40 ezer szeintem kb egy evi fizetes juttatasokkal. Persze mashol lehet jobb a kereset de a megelhetes is dragabb.

abaya-oman 2012.12.19. 17:37:41

@Jess G:

Igen, kepzelem mennyire ellenszenves az, hogy nem valaszolok egy kerdesre. Vegtere is otthon ha megkerdezik mennyit keresel vagy mennyibe kerult a hazad arra is illik oszinten valaszolni. Es ha a gyereked eppen beteg de valami okbol errol nem akarsz beszelni a szomszed rogton mondja, hogy "titkolodznak", biztos valami nagyobb baj van! Az egyik szomszedunkat otthon mar vagy otszor eltemettek az elmult 15 evben mert nem hajlando allandoan a bajairol beszelni, pedig "lattak az orvosnal".

Minden csak nezopont kerdese. En mar jo regen nem elek otthon, nekem az az ellenszenves (es jo sok helyen kifejezetten a modortalansag biztos mutatoja), hogy tobbszor megismetlik azt a kerdest, amire eloszor nem valaszoltam. Az angolszasz kulturaban ha figyelmen kivul hagynak egy kerdest azt megismetelni bunkasag.

Azt is ellenszenvesnek talalom, hogy teljesen ismeretlen kulturarol konnyeden mondanak negativ es teves dolgokat minden ismeret nelkul. Latnak egy kepet es tuti tudjak, hogy itt a nok rondak. Nem rondak. Es nem is szorosek. Egesz Budapesten nincs annyi szepsegszalon mint itt egy 'kerultben'. A parfumok eredetileg az arab vilagbol jonnek.

abaya-oman 2012.12.19. 17:40:27

@Taxomükke:

Itt a korhazban remek a plasztikai sebeszet. Gyere, bevarjak az oldalad es mig labadozol megmutatom a kocsimat es a munkahelyemet.

abaya-oman 2012.12.19. 17:42:51

@hagyma:

Nem rokon volt hanem ismeros. De otthon is (anyukamon kivul) mindenkinek az volt az elso kerdese milyen markaju a kocsim es keszpenzert vettuk e.

abaya-oman 2012.12.19. 18:03:55

@pappito:

Az oltozkodesrol es ennek szigorarol mindent leirtam a posztban.

Na es mi van azzal, hogy a kisebb vallalkozasok felhaborodtak Uj-Zelandon es azt mondtak, ezt az allam ne szabalyozza ez az o diszkreciojuk, hogy megengedik e a szptatast. Nem mondom, hogy gyakran fordulna elo, de elofordulna.

Na de mi van peldaul azzal a wellingtoni kavezoval amelyik kitett egy tablat "5 ev alatti gyereket bevinni tilos". Ugy 7-8 eve. En is es az osszes kisgyerekes ismerosom is felhaborodott. Imadom Uj-Zelandot, ketsegtelen joval fejlettebb mint Oman es a szoptatasi szabaly ott valoban formalis volt megis szukseg volt ra, azert hoztak.

Szeretem ezt az orszagot, termeszetes, hogy fellepek a sztereotipiak ellen. Sem Europat sem Szaudit nem iteltem el, csupan osszahasonlitast vegeztem. Nekem ez nem a hazam, ha ugy erzed, hogy vedem talan olvasd el az elozo irasom utani hozzaszolasokat es a sok negativ eloitelet. Tokeletesen idegen embert is megvedek az utcan, ha ugy erzem igazsagtalanok vele. Multkor egy indiai takaritonot eppen, akivel egy gazdag helyi no durvan bant.

Nem ertem a celzasodat, hogy milyen, az elozo uralkodo idejebol ittmaradt dolgok folott siklottam el. Kerdezz ra, szivesen kifejtem.

Igen, vannak itt is szegenyek, van tobbnejuseg is bar nagyon ritka. Biztos itt is van olyan ferfi aki veri a feleseget. Ezekre gondoltal? Ezek nem kifejezetten ennek az orszagnak a sajatossagai.

abaya-oman 2012.12.19. 18:27:04

@pappito:

Karacsony:

A szupermarketben ahol vasarolok karacsonyi mintas "Merry Christmas" feliratu taskaba csomagoljak amit vasaroltam, mar ha elfelejtem vinni a sajat lenvaszon taskaimat. Az angolszasz es francia karacsonyi edesseg minden variaciojat lehet kapni, ugyanez a helyzet a mu karacsonyfakkal es karacsonyfa diszekkel. Szaloncukor csomagolasu francia csoki is van. Aki nem banja, hogy egy vagyonba kerul es hamar lehullik a levele az valodi karacsonyfat is vehet. Az egyik helyi szupermarket folyamatosan nyomja a karacsonyi zenet.

A gyerekeim a muzulman es buddhista osztalytarsaiktol is kapnak karacsonyi lapokat es a nemzetkozi iskolaban karacsony is meg van unnepelve epp ugy mint a hindu Divali, a muzulman Eid, a budhista Wassak (nem biztos, hogy jol irtam, buddha szuletesenek az unnepe), es meg ki tudja mi minden. Ez utobbi persze inkabb az iskolat mint a helyi viszonyokat mutatja be.

Ja, ami rossz itt (de errol mar irtam) a vendegmunkasok helyzete. Az, hogy az osszes indiai, fulop-szigeteki, stb "madam"-nak szolit. Az, hogy ugy bamulnak neha rank es lepnek el az utunkbol, mintha egy mas fajhoz tartoznank.Ezt mind nagyon nehez megszokni.

Akitlosz · http://honunk.blog.hu/ 2012.12.19. 19:00:51

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:

Sohasem működött Magyarországon abszolút monarchia.

Vérszerződésről hallottál-e?

abaya-oman 2012.12.19. 19:44:39

@Muscari:

Karacsonykor, husvetkor, stb lehet vallasi oku szabadsagot kivenni. Erre evi 2 nap van a rendes szabadsag mellett. Persze normal szabadsagot is lehet kivenni ha a munkad engedi.

Mi itt unnepeljuk a karacsonyt.

Ugyandehogy (törölt) 2012.12.19. 20:37:42

@abaya-oman: mondjuk ez a szöveg elég fura azok után, hogy magadtól elsőre közölted, hogy x milliós autód van.
:)

abaya-oman 2012.12.19. 21:03:59

@Babette_:

Annak oka volt, eppen a mesevilagot akartam eloszlatni. Ha akarom elmondom. De amit nem akarok azt nem kell.

Nordstjernen 2012.12.19. 22:10:39

Klassz iras, mihelyst kialszom magam sort keritek az elozmenyekre is. :P
Az "egzotikus" orszagokrol szolo beszamolokat jobban tudom ertekelni, mint az europaiakat (es koztuk a mostanra mar halalosan unalmassa valt Nagy-Britanniat). Szoval koszonet!

pappito · http://pappito.com 2012.12.20. 02:48:35

@abaya-oman: "Az, hogy az osszes indiai, fulop-szigeteki, stb "madam"-nak szolit. Az, hogy ugy bamulnak neha rank es lepnek el az utunkbol, mintha egy mas fajhoz tartoznank.Ezt mind nagyon nehez megszokni."

ez kulturális különbség, nem csak Omanra jellemző, itt is folyotn Sir-nek szólítanak az indiai, pakisztáni, szikh boltosok/taxisok.

"A gyerekeim a muzulman es buddhista osztalytarsaiktol is kapnak karacsonyi lapokat es a nemzetkozi iskolaban karacsony is meg van unnepelve"

Ezek szerint nem oda járnka a gyerekek, ahova a helyiek gyerekei? Van direkt ilyen expat szülők gyerekeinek iskola?

köszönöm a válaszaidat és boldog karácsonyt

Ezüst Utazó 2012.12.20. 03:54:38

@abaya-oman: :) Én nem kötözködni járok ide:)
Nem akarsz könyvet írni? Órákig tudnálak olvasni:) Nagyon tetszik a stílusod ahogy írsz. És a hozzáállásodhoz amivel a negatív embereket kezeled tanítani való, én tuti kijöttem volna már a béketűrésből..
Kellemes Ünnepeket, szép jövőt!:)

abaya-oman 2012.12.20. 07:12:42

@pappito:

Igen, de ott csak a boltban szolitanak Sir-nek vagy Madam-nak. Itt mindenhol.

Az expat gyerekek szinte mindenhol nemzetkozi iskolakba jarnak. Igy konnyebb a beilleszkedes a kovetkezo orszagban. Furcsa lenne peldaul egy olajmernok gyerekenek, hogy karacsonyig arab iskolaba jar, januartol Bakuban oroszul tanul aztan 3-4 evvel kesobb Brunei-ben megy helyi iskolaba.

Nemzetkozi iskola eseten a szulo altalaban ugyanabba a rendszeru iskolaba iratja a gyereket a kovetkezo helyen is. Meg az is gyakran elofordul, hogy a gyerekek egy kesobbi iskolaban talalkoznak a korabbi barataikkal. Mara ez a rendszer mar eleg jol ki van epitve. Egyik ismerosunk a most 40 eves fiarol mondta, sokkal kevesbe ismeri mint a tobbi fiat, mert amikor gyerek volt meg nem volt expat kozepiskola ott ahol eltek igy a gyerek 11 eves koratol bentlakasos iskolaban volt Angliaban.

pappito · http://pappito.com 2012.12.20. 07:16:41

@abaya-oman: köszi, nem tudtam, hogy hogy megy ez, mi nem vagyunk úgy expatok, mint ti, mi helyiek vagyunk a gyerek is helyi suliba jár

tanato 2012.12.20. 07:43:54

@Ezüst Utazó: Én is csatlakozom,nekem is nagyon tetszett a cikk,meg a stílus is meg a az őszinteség is/maid ügy/.valóban egy könyv nem is lenne rossz ötlet.

Ugyandehogy (törölt) 2012.12.20. 08:10:35

@abaya-oman: persze hogy nem kell. semmit nem kell, azt mondasz el, amit akarsz. csak furcsa, hogy felháborodsz, hogy az _ismerőseid_ a kocsi árát kérdezik, miközben tök ismeretlen embereknek az első, amit elmondasz, hogy mennyibe került. csak ennyi.

Dragonlady (Bp, Hun) 2012.12.20. 10:56:14

Abaya: Wesak
nálunk éppen betiltottak mindenféle ünnepet perpill, mert egy féltucat baromarcú szülő reklamált. és nem a muzulmánok a karácsony miatt, vagy a vegetáriánus hinduk az eid miatt, hanem egy indiai keresztény a halloween miatt. és a nagyfőnök konfrontálódás helyett inkább ezt találta ki. aztán most jó tanár szokás szerint mindenki sunyiban csinálja, amit kellene :-( az ilyenekkel a hócipőm televan.

abaya-oman 2012.12.20. 13:33:03

@Chang Yai:

Halloween az errefele is tilos. Itt csak jelmezes bulinak hivjak.

abaya-oman 2012.12.20. 14:14:11

@pappito:

Ott a mi gyerekeink is helyi iskolaba jarnanak. De Uj-Zeland egy angol anyanyelvu orszag. Azokban nincs is nemzetkozi iskola. Nincs ra szukseg, a helyi iskola is nyujt annyit.

abaya-oman 2012.12.20. 14:19:51

@abaya-oman:

Most rajtam a kivancsiskodas sora; Melyik iskolaba jar a gyereketek? (Persze valaszolni nem muszaj.)

tanato 2012.12.20. 16:12:17

@abaya-oman: Még egy kérdés:Kb.mennyi magyar élhet -dolgozhat Ománban?

abaya-oman 2012.12.20. 16:49:41

@tanato:

Szerintem ugy 40 es 50 kozott. Nem tudom biztosan. Egy csalad most koltozott Dubai-ba. Van olyan is aki itt van mar vagy 10 eve.

abaya-oman 2012.12.20. 16:51:35

@pappito:

Elozoleg rossz helyre ment, ugyhogy ujra kuldom.

Most rajtam a kivancsiskodas sora; Melyik iskolaba jar a gyereketek? (Persze valaszolni nem muszaj.)

tanato 2012.12.20. 17:06:29

@abaya-oman: Köszi a választ!
Egyébként összejártok a többi magyar családdal?Ott jó a magyarok egymás közti viszonya?

abaya-oman 2012.12.20. 17:45:50

@tanato:

Igen, van akivel osszejarunk. Nekunk megvan az egyeb ismeretsegi-barati korunk is. Bar szivesen talalkozom magyarokkal es mindig orulok ha magyar szot hallok nem nemzetiseg szerint valasztjuk a baratainkat.

pappito · http://pappito.com 2012.12.21. 00:15:17

@abaya-oman: "Most rajtam a kivancsiskodas sora; Melyik iskolaba jar a gyereketek? "

minden ilyesmi infót megtalálsz a blogomban

2013.05.18. 08:07:18

Szia Abaya!
Köszi a cikket! Szerettem volna megkérdezni,hogy ez a rabszolgaság milyen nációt érint ott Ománban?

Ugyanakkor szeretném Veled megosztani a tapasztalataim.Én is egy olyan nyugat-európai városban lakom,ahol a lakosság többsége már muzulmán és a többnejűséggel kapcsolatos megfigyelésedre szeretnék válaszolni! Még itt is,ahol az európai törvények titljak a többnejűséget a gyakorlatban bizony van többnejűség,ráadásul abban a HARAM verzioban,hogy egy lakásban élnek a hölgyek! Itt általában két feleségnél megáll a többség.Igyekeznek diszkréten csinálni a dolgot,de kórházakban,reptereken a napnál világosabb a helyzet.Általában a fiatalabb feleség szokta le-le maradozva pár lépés távolságból követni a férjüket:D Az én tapasztalatom,hogy azok,akik két feleséggel beérik,nem választanak 10-15 évnél fiatalabb feleséget az elsőnél a második alkalommal,de van egy kollégám,aki 34 évesen 12 éves feleséget keres szülőhazajában másodiknak.A gyerek feleséget elmondása szerint természetesnek tartja az ő kulturköre,mivel a Profeta 7 évesen vette el Aishat,akivel 11 évesen élt nemi életet,tehát számára így jön ki a 12.Igy nem ritka,az sem,hogy a feleségek az anyaországban élnek és csak akkor látják a férjet,amikor az évente -kétévente hazalátogat.

2013.05.18. 08:15:32

megdöbbenve olvastam,hogy az omani nők dolgozhatnak,mert itt a muzulman hölgyek többsége szigorú férjeik miatt ,csak akkor járhat ki,ha az feltétlenül indokolt(orvos) és akkor is csak kís
kísérettel,egyébént a többség a 4 fal között éli le az egész életét.Azok,akiket a családjuk európai ruhákban enged mutatkozni,még ők is minimum hölgy kíséretet kapnak.Természetesen vannak arab-török származású munkavállalók,de ők általában vegyes házasságokból származnak,egyik szülejük révén találkoztak az europai értékrenddel vagy elváltak

2013.05.18. 08:26:28

kiegészítésként: arab-török származású NŐI munkavállalók
az ilyen vegyesházasságokban felnőtt gyermekek gyakran nem vagy gyengén beszélik az arab nyelvet és europai szokások szerint élnek

még egy érdekesség:itt az átlag ferfi válóoknak tekinti,ha a nő munkába akar állni,ez köszönhető a nagylelkű szociális rendszernek is
a független nő olyan szitokszónak számít itt-mint a könnyűvérű

végül a ruházat-a muzulmán hölgyek többsége,ha nem is abayat.de mindenképpen csukótól a bokáig takaró összeállítást hord,illetve kedvelik az olyan kabátok viseletét,ami a fenekre jól ráfeszül,ezzel hangsúlyozva a kulturájukban legnőiesebbnek tekintett vonásukat

itt a férfiak többsége pár évvel ezelőttig megkövetelte a burkat,amit aztán törvényi szinten be is tiltottak,ma már csak büntetés terhe mellett viselhető,azt hiszem ez ügyben valamelyik szaudi herceg létre is hozott egy pénzalapot,hogy kifizesse az itteni nökre kivetettt bírságot,azzal az indokkal,hogy hadd viselhessenek a hölgyek azt,amit szeretnének a dekadens Európában

2013.05.18. 08:33:16

szóval itt,mivel Európáról van szó,a muzulmán női viseletek kavalkádját lehet megfigyelni
a nagyon konzervatív hölgyek olyan összeállítást hordanak,amely az állat és a szemöldököt takarja,ha már burkat törvényi szinten szabályozzák,de nem ritkán látni olyan hölgyeket,akiknek akár az egész arca látható a hajuk gondos takarása és lelapítása mellett
illetve a fiatlaok körében divat magasítokat "szerelni" a több méternyi kendő alá,ez a viselet minimum két kendővel és egy leszorító hajpánttal működik,ez a hidjab,(de van niqab) is,én ezt tekintem egy kicsit esztétikusabbank,mivel a hölgyek optikailag módosítani tudjak az arcdormájukat ezzel a viselettel

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása