oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2022. augusztus 22. 06:30,  Kemény munka, kitartás és siker - 11 év távlatából 115 komment

2022. augusztus 22. 06:30 Határátkelő

Kemény munka, kitartás és siker - 11 év távlatából

Több mint egy évtized azért már kellő perspektívát ad az embernek sok mindenre, például arra is, mi minden kell a külföldi élet sikeres megalapozásához. Mai szerzőnk (aki több mint 9 éve elmesélte már története addigi részét) Írországban tapasztalt meg sok mindent – érdemes elolvasni!

ireland.png

„Szeretném veletek megosztani a mi történetünket, 11 év távlatából. Ezek az évek mit adtak nekünk cserébe a kemény munkáért, a kitartásért, a türelmünkért.

Visszatekintés

2011 januárjában landoltunk Dublin repülőterén, Írországban. Több mint 11 évvel ezelőtt.

Három dologra emlékszem, mintha csak tegnap történt volna, az első évünkből.

Az első, hogy kiköltözésünkkel a terv az volt, hogy 3-4 év kemény spórolás után hazaköltözünk. Csak rendbe szedjük magunkat anyagilag, kifizetjük az adósságokat, veszünk egy kis házat vidéken és otthon folytatjuk az életet.

A második, hogy mielőtt kiköltöztünk kb. egy hónappal elkezdtem szórni az önéletrajzom mindenhova. Cégekhez, munkaközvetítőkhöz stb. Az első héten (érkezésünk után) elkezdtek jönni a telefonhívások interjúkra. A második héten behívtak egy interjúra egy nagyon neves céghez. A beszélgetés 15 percig tartott és a rákövetkező héten kezdtem. Rettenet büszke voltam magamra, persze akkor még nem sejtettem, hogy reggelente sírva fogok indulni munkába, mert annyira utálom, de le kellett nyelni a gombócot és csak haladni előre.

A harmadik, hogy a párom 3 hónap után tudott elhelyezkedni a Penneys-ben ruhahajtogatónak napi 4 órában és 2x annyit keresett, mint otthon az irodában 8 órában. Amikor először mindketten kaptunk fizetést idekint és a hónap végén számolgattuk, meglepődve tapasztaltuk, hogy maradt 500 eurónk. Miután mindent kifizettünk.

Annyira meg voltunk illetődve, hogy legalább háromszor számoltuk újra, hogy biztosan, tuti ezer százalék, hogy nekünk maradt 500 eurónk, a mi zsebünkben, ami a miénk és senki nem fog érte kopogtatni vagy csekket küldeni. Soha életünkben egyikünknek sem volt összesen ennyi félretett pénze egyben. 500 euró.

Mostani életünk

A munkába áldozott idő és energia, az iskolák elvégzése meghozta gyümölcsét. Meglett a vidéki ház, sőt kettő autó is, csak nem Magyarországon és nem 3 év után, hanem Írországban, 8 év után.

Dicsekvős rész következik, akit nem érdekel, ugorjon eggyel lejjebb. (Csak viccelek.)

A 3 hálószobás, 3 fürdőszobás, 2 szintes, 120 nm, újépítésű házunkat 3 évvel ezelőtt vásároltuk, igaz ingatlanhitellel és állami segítséggel. Az állam úgy igyekszik segíteni ingatlant vásárolni, hogy ha 5 évre visszamenőleg be tudja bizonyítani valaki, hogy dolgozott az országban, akkor a befizetendő előleg (10%) felét kifizeti (5%-át az ingatlan teljes árának). Cserébe további 5 évig kötelező az ingatlanban életvitelszerűen élni.

A ház előtt parkoló kettő autót szalonból hoztuk, újonnan, 0 km-rel. Az egyik, az én kis Toyota Yarisom immáron 6 éves (lecserélném, de családtag), a férjemé az egy Opel Grandland X, 2 éves.

Mindketten multiknak dolgozunk. Mindkettő cégnél kétféle fejlődési lehetőség van. A ‘support’ oldalon adminisztrátorok és azok vezetői vannak. A ‘professional’ oldalon pedig azok, akik az adminok munkáját segítik rendszerfejlesztésekkel, teszteléssel, kiképzéssel, munkafolyamat dokumentálással és fejlesztéssel stb. Mi mind a ketten a ‘professional’ oldalon fejlődtünk és mára már ‘senior’ beosztásban vagyunk.

Szeretjük az életünket. Nem szórjuk a pénzünket ész nélkül (bár úgy lenne...), de nem is sajnálom megvenni a minőségibb/márkásabb ruhadarabot vagy a magasabb polcról levenni az ételt a közértben. Vagy elmenni es kipróbálni a környékbeli éttermeket, mert jólesik.

Nem halasztom el megvenni azt a koncert- vagy színházjegyet sem, amire mindketten kíváncsiak vagyunk. Ezen felül sokat utazunk, bejártuk már Délkelet-Ázsia országait, Európát, Amerika több államát is, még Mexikóig is eljutottunk.

Persze van még a bakancslistán, de szerencsére a mostani lehetőségeink megengedik az éves 3 utazást és a helyi kirándulásokat. Igyekszünk Európán belül valami új helyet megismerni, valamint elmenni egy szép hosszú pihenésre egzotikusabb helyen, illetve a Covid-19 előtt évente egyszer haza is jutottunk finomakat enni, inni, barangolni hegyekben, völgyekben, folyókon és azon túl, valamint a családot is fontos látogatni.

Rögös út és egy marék szerencse

Persze semmi sem ezüst tányéron volt/van felszolgálva.

Az első pár évben mindig volt lakótársunk, mert egyedül megfizethetetlen volt az ingatlanpiac (hozzáteszem ez ma is igy van, talán hatványozottan is). Sok kicsi sokra megy és sok jó kis helyen is elfér elvek szerint éltünk.

Ezekben az években én sodródtam munkáról munkára. Próbáltam olyan helyet találni, ahol felvesznek állandó munkaerőnek. Eleinte kevés sikerrel, olyannyira, hogy volt, ahonnan leépítettek 1 hónapos felmondással. A párom közben a Penneys-ből kilépett, mert felvették egy multihoz, szintén szerződésesnek, de sokat ugrottunk anyagilag ezzel a döntéssel, igy, ha rizikós is volt, megérte. 

Miután nagy nehezen mindkettőnknek sikerült bedolgozni magunkat cégekhez és megszereztük az állandó munkahelyet, először a párom jelentkezett főiskolára, én pedig követtem a példáját. Az adminisztrátori állásokhoz, amiket akkoriban végeztünk, diplomára nem volt szükség. De akármilyen irányba szerettünk volna fejlődni innen (az irodán belüli világban), akkor a diploma megszerzése szükséges volt, nekünk segített.

A főiskolai évek nekem brutálisak voltak. Annak következményeképpen, hogy otthon kibuktam az egyetemről, a főiskolát annyira komolyan vettem, hogy a stressznek minden tünete jelentkezett. Olyannyira, hogy félúton a dokim azt mondta, választanom kell a suli és a munkám között, különben a kettőnek együtt súlyos következményei lehetnek az egészségemre.

Én egy harmadik opciót választottam, és kihagytam egy évet a suliból, közben a karrieremre fókuszáltam. Így nekem 5 évig tartott, mire elvégeztem a főiskolát, de közben háromszor kaptam előléptetést és igy is sikerült első osztályú kitüntetéssel végezni.

Ezen időszak alatt magánéletre nem volt sok időnk a karrierépítés és a suli mellett. Szinte senkit nem ismertünk a munkahelyen, illetve a főiskolán kívül. A hétvégéink tanulással, hét közben munkával és iskolába járással teltek. Amikor utaztunk, igyekeztünk teljesen elvonulni és pihenni.

Viszont ez az időszak hozta a nagy spórolást, a karrierugrásokat, az elismerést és visszatekintve az igazi barátokat is. Például amikor az akkori főnökömmel üzleti úton voltunk és véletlenül eltörte a lábát a második nap és én segítettem neki az egész úton mindenhova eljutni, enni, inni, öltözni...

Vagy amikor néhányan melóból kitaláltuk, hogy ‘never have I ever’ játékot fogunk játszani és odáig fajult a helyzet, hogy kidobtak a bárból, mert túl hangosak voltunk annyira röhögtünk a megosztott sztorikon. Vagy a főiskolán, amikor tizenketten maradtunk a végére az utolsó évben (a mi szakunkon) és egymást segítettük túljutni a nehezén.

Lettek ősz hajszálak, de lettek barátok, lett ház, lett autó, kialakult az életünk. A befektetett erő, energia, türelem, kitartás jutalmát élvezzük most.”

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Írország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr2917912435

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Golf2 2022.08.22. 18:02:37

@Golf2: Felmentették őket-mert nem esett az eső!

SzZoole 2022.08.22. 18:08:07

@fhdgy: ne erőlködj a megfejtéssel, mert nincs :-)
Persze, hogy semmi közük a koreaiaknak a japánokhoz, csak vicc akart lenni!

Restelkedek is miatta, hogy nem írtam ki, hogy csak vicc volt :-))

SzZoole 2022.08.22. 18:11:30

@Golf2: mármint, hogy kit és miért mentetek fel az eső nem esése miatt, rosszul jósoltak, vagy mi?

fhdgy 2022.08.22. 18:17:11

@SzZoole: Mondod, hogy nincs semmi közük egymáshoz, pedig van. Pontosabban sokan hitték, hiszik, hogy van.

Megy ott is a (kultúr)harc, hogy a koreai nyelv a japánnal rokon-e vagy altáji nyelv vagy teljesen önálló. Ismerős, nem?

fhdgy 2022.08.22. 18:21:15

@Golf2: Gondolom, azért nem csodálkozol?

Ugye 2006-ban az volt a hiba, hogy nem elég hangosan mondták a jóslatot és bejött. Most hangosan mondták és nem jött be.

Apropó! Miért teremtette az isten a közgazdászokat?

Hogy a meteorológusok szavahihetőbbnek tűnhessenek!

SzZoole 2022.08.22. 18:36:21

@fhdgy: ebben igazad van. Az életben valóban közel állnak egymáshoz, ahogy írod, de amit én írtam annak semmi értelme, CSAK VICC VOLT, teccik má írteni katonabácsi :-)))

Csodabogár 2022.08.22. 19:15:06

@Arthamyr: Miért? Neked hány év kellett, mire eljutottál a ház és autó is van nívóhoz?

Arthamyr 2022.08.22. 21:25:35

@Csodabogár: Nem lett autóm Írországban 8 év alatt sem, nem volt rá szükségünk Dublin közepén élve.
Egyébként nekem annyi pénzem sosem lesz, hogy ne sajnáljam egy új autóra, az szerintem egy luxuscikk, nagyon sok pénz, amit csak az amortizáció miatt lehúznék a vécén vele, amit egyébként számomra hasznosabb dolgokra is elkölthetnék.
Egyébként meg arra mondtam, hogy egyetem munka mellett, még fiatalkoromban csináltam, akkor sem bírtam sokáig. Vagy a sírva indulok munkába, na olyan sem lehetett volna, mert akkor inkább beteget jelentek vagy beadom a felmondásom...

@Golf2: Na, ez jó volt! :D

fhdgy 2022.08.22. 21:26:35

@SzZoole: Értem uram, értem, csak föl nem foghatom!

No de, kicsi hülyülésből is keletkezhetnek hatalmas ötletek.

Olvasgatván a koreai történelmet, meg a nyelvről tudni valókat, képzeld el, elindult a vezérhangya!

Úgy döntöttem, hogy fölcsapok ( botcsinálta ) nyelvésznek és megoldom a magyar nyelv eredetének minden létező problémáját.

Ugye fölsorolni is hosszadalmas, hogy kikkel nem állunk ( nyelvi ) rokonságban. Ezt a kicsit megengedőbb "tudósok" ( lehetnek igaziak is ), úgy magyarázzák, hogy a vándorlásaink során, térben és időben különböző behatások értek bennünket és az tükröződik a "nagy" rokonságban.

A mai hatalmas felfedezésem fényében, erre mind azt mondom, hogy a frászt!

Ötletemhez felhasználtam dr pofaszőr orsós orbán viktor posványosi akadémiai székfoglaló beszédet a fajok keveredéséről.

Tehát, nem volt hét magyar törzs! Csak hét törzs volt! Mindegyik maga is keverékek keveréke. Volt vagy 50-100 nyelv, mert ugye a bandában voltak hunok, japánok, asszírok, finnek, türkök és még isten tudja kik nem.

Ebből a zagyvalékból alakult ki a vérszerződés után valami közös nevező. Mindenki belevitte a saját jó vagy rossz beszédét, ebből lett valami közös rossz, amit rajtunk kívül nem ért senki.

Hogy mindenki rajta hagyta a keze, akarom mondani nyelve nyomát?

Hát persze, ezért van, hogy ahyén nyelvész, annyi nyelvet vesz észre!

No, most akkor ez vicc vót?

Golf2 2022.08.23. 07:00:09

@SzZoole: Esőt igértek,nem esett,döbrögi zokon vette,repültek.

Golf2 2022.08.23. 07:16:38

@fhdgy: Válság küszöbén ekkora horderejű üzletet kötni: már-már PERVERZ.A miniszterelnöki "logika" viszont mást diktál: minél több kritikus infrastruktúra felett gyakorol befolyást, annál biztosabbnak érzi pozícióját a hatalom.(715 milliárd közpénz).

SzZoole 2022.08.23. 07:47:52

@fhdgy: tuggya a tököm katonabácsi, én vidéki vagyok, nem értek a lovakhoz :-))

SzZoole 2022.08.23. 07:49:56

@Golf2: a gazdasági fellendülést is megígérték, meghogy a nyugatról sorban fognak állni Magyarországon munkáért meg a sikerreceptért, akkor azt miért nem rúgják ki, mert semmi nem lett belőle!

fhdgy 2022.08.23. 08:09:13

@Golf2: Kerge, beteg elme, mert elmentek messze!

Golf2 2022.08.23. 08:11:49

@SzZoole: Állítólag fel vagyunk lendülve,ők biztos.A gaz(daság) virágzik,a (bir)karaván halad,a nép úszni tanul a süllyedő hajóban.

SzZoole 2022.08.23. 08:31:55

@fhdgy: azokhoz meg végkép nem :-)

SzZoole 2022.08.23. 08:34:12

@Golf2: értem, vagy mégsem. 1 font 490 Ft körül van már, míg az euró 410 Ft. Mire legközelebb megyek lehet 500 Ft fölött lesz már a font.

nincs1agy 2022.08.23. 10:01:51

,, A 3 hálószobás, 3 fürdőszobás, 2 szintes, 120 nm, újépítésű házunkat 3 évvel ezelőtt vásároltuk.,,

Érdemesebb lenne kisebb, fenntarthatóbb ingatlanra cserélni. Nagyon drága lesz kifűteni a jelenlegi helyzetben..

fhdgy 2022.08.23. 10:07:08

@SzZoole: a kecskéket már nem is mertem kérdezni.

Firestarter.18 · http://firestarter-18.blog.hu/ 2022.08.23. 10:38:41

Nem akarok ünneprontó meg népszerűtlen lenni, de így ebben a formában (x évig semmi más csak a munka+tanulás, spórolás, no gyerek) ezt itthon is el lehet érni két multis fizetésből.

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2022.08.23. 10:47:18

@nincs1agy: ha csak ketten vannak, akkor ez valoban tul nagy, de az itteni lakasok/lakotombok minoseget ismerve inkabb hazat vennek, ha mar valasztani lehet :-) Akkor vagy igazan a magad ura.

SzZoole 2022.08.23. 12:10:16

@fhdgy: pedig vártam :-) De ha már megemlítetted, akkor gondolod mi lesz az én reakcióm :-))

Golf2 2022.08.23. 12:31:32

@SzZoole: Jó lóra tettél a fonttal,én megvártam amig fillér lett a forintomból:(

gabors 2022.08.23. 13:30:25

Ez egy jol vegzodo tortenet.... es nagyon oroultem hogy benne van hogy azert nagyon kell szerencse is az ilyenhez ....

nem tudom csak sejtem hogy az igy kiment akar fiatal akar kozepkoruak kozul ez nem tobb mint 10%.

De valaki mar irta aki mer az nyer(het) aki meg sem probalja annak ez soha nem jon ossze ...

Biztos irtam mar de egy napot sem bantam meg a 32 evbol hogy "hataratleptem" 1990-ben DE ORIASI SZERNECSEM is volt a kezdetkol ... utanna mar rajtam mult.

gabors 2022.08.23. 13:32:16

@Firestarter.18: NEM ... csak ha csokos vagy akkor igen ...

akkor hol vannak ezek ? 10 ezrevel kellene hogy legyenek

P.Elliot 2022.08.23. 13:49:14

@nincs1agy:
Nem biztos csak sejtem hogy azert kellett 3 halos, 3 furdos lakas mert a kesobbiekben ezt szobankent jol ki lehet adni vagyis most laknak benne, kesobb jo befektetesnek bizonyul ami allando penzt hoz.
Mint irta az elejen hogy sok jo ember kis helyen is elfer, es hogy az elso evekben mindig volt lakotarsuk.

Meg az sem kizart hogy most is van azert kellett ekkora.
Tudnak szamolni az biztos, en csak sok szerencset kivanok nekik.

Golf2 2022.08.23. 13:57:26

@gabors: az igy kiment akar fiatal akar kozepkoruak kozul ez nem tobb mint 10%...
Sokkal több.Ha 10ből 9nek nem jönne össze normális élet akkor özönlenének vissza,de alig jönnek vissza...Van eszük.

P.Elliot 2022.08.23. 14:05:20

@Firestarter.18: Azert nem hiszem hogy otthon 11 ev utan ezt fel tudtak volna mutatni ami van, barmennyire sporolnak.

Egyebkent utazgattak is kozben amit otthonrol szinten nem tudtak volna.
Seftelessel lehet talan elorejutni otthon is.
Mondom, talan!

Firestarter.18 · http://firestarter-18.blog.hu/ 2022.08.23. 15:24:05

@P.Elliot: @gabors:
Ha az ember dolgozik és fejleszti magát, akkor előrejut. Akár Zimbabwéban él, akár Magyarországon, akár Írországban. Legalábbis a környezetemben ezt látom, de lehet én élek rossz helyen.

fhdgy 2022.08.23. 16:02:53

@Firestarter.18: @gabors: Még a 70-es évekbeli történet: Egy rokonom az akkori Jugoszláviából kiment a feleségével az akkori Nyugatnémetországba dolgozni. A jugóknál ez már akkor sem gond. Marós-esztergályos volt.

A terv az volt, hogy pár év, hazamennek, épülnek egy házat, stb.

Amikor hazamentek, meglett a ház, a rokonom azt mondta, hogy ha ő Jugoszláviában úgy és annyit dolgozott volna, akkor kettő háza is lehetett volna.

A gond az, hogy ez ma, Mo.-on normál esetben nem működne. Szerintem legalább is!

Arthamyr 2022.08.23. 16:21:50

@Firestarter.18: Így van. Csak az nem mindegy, hogy honnan indulva, mennyi munkával és hova lehet eljutni.

Csodabogár 2022.08.23. 16:53:05

@Arthamyr: Én se vagyok és voltam autómániás. Vadonatúj autót soha nem vettünk, az általad említett okok miatt. De hazai határátkelőknél az autó nagyon fontos volt mindig, ha figyelted a történeteket.
Jó életem volt, mert nekem saját ház se kellett soha, mert az nekem egy megkötöttség. De biztos nem vagyok normális az óriási szabadság igényemmel.:-).

SzZoole 2022.08.23. 17:41:04

@Golf2: van eladó fontom, érdekel, jól megszámítom neked :-))

SzZoole 2022.08.23. 17:42:43

@Arthamyr: ez így is van, de mi van akkor ha valaki beleszületik? :-)

gabors 2022.08.23. 18:24:42

@Firestarter.18: "Ha az ember dolgozik és fejleszti magát, akkor előrejut. Akár Zimbabwéban él, akár Magyarországon, akár Írországban. Legalábbis a környezetemben ezt látom, de lehet én élek rossz helyen."

Nem tudom Te hol elsz de ez egy ORIASI hazugsag ... amit szinte mindenki beszop

NAGY LOFASZT van ez igy !!

A legnagyobb resze SZERENCSE nem hogy mit es mikor tudsz

Golf2 2022.08.23. 18:25:10

@SzZoole: Fontot lehet még venni,de a nyugodt angol életről már lekéstek sokan,azt 10-15 éve kellett volna intézni,ahogy ti.

gabors 2022.08.23. 18:26:29

@Firestarter.18: mint irtam szerencsen mulik meg TE jo (jobb) helyen elsz A LEGTOBB helyen ez NEM igy mukodik ...

Golf2 2022.08.23. 18:28:48

@Csodabogár: Vadonatúj autót soha nem vettünk, az általad említett okok miatt....
Nem vagytok képben,most ha új kocsit veszel csak nyersz rajta,drágább lesz.

Golf2 2022.08.23. 18:33:21

@SzZoole: Néztem a lakásárakat budán rendes tágas lakás 100-300 millió.Házak duplájától felfelé...Ki tud ennyit összelopni?

SzZoole 2022.08.23. 18:37:37

@gabors: “ NAGY LOFASZT van ez igy !! ”

Az esti fényt kihagytad :-))

ibb.co/sKZYzZZ

Ne ábrándítsd már ki szegényt, had” álmodozzon :-)

SzZoole 2022.08.23. 18:39:38

@Golf2: gulfi, már meg írták a tutit, olvasd @Firestarter.18: kommentjét :-))

Nem dolgozol elég keményen :-))

fhdgy 2022.08.23. 20:20:05

Akik a kemény munkáról, meg az eredményéről vitatkoznak:

Van a dolognak egy olyan aspektusa, amiről itt nem esik/esett szó.

Saját tapasztalatom, Németországból: többet kereshetsz, jobban is élsz, többet takaríthatsz meg és még van egy bónusz!

A nyugalom! Ha már van egy kis pénzed, akkor a nyugalom megfizethetetlen, nekem legalább is az, ami Németországban volt.

Nyilván, ha beleszületik az ember egy idegbeteg világba, azt hiszi, hogy az a normális. Aztán, ha megtapasztalja, hogy nyugalomban is lehet élni, el sem tudja képzelni, hogy miért volt olyan hülye, hogy ...

Arthamyr 2022.08.23. 20:23:32

@Csodabogár: Ez ugye több dologtól függ. Pl. (vidéken) az USA-ban, ahol hatalmasak a távolságok, rossz a tömegközlekedés, széles, jó utak vannak és nagyon olcsó a benzin meg az autók sem drágák (hát még a jövedelmekhez képest), nagyon megéri.
Itt a magyar ugaron is nagyon hasznos, a távolságok itt is nagyok és a tömegközlekedés is rossz.
Ha valakinek kisgyerekei vannak, szintén elég praktikus dolog, szerintem még a belvárosban élve is vettünk volna autót ilyen esetben.

@SzZoole: Az a "honnan indulva" részhez tartozik...

@Golf2: Ne viccelj már... Kb. kijössz a szalonból, egyből buksz 20-30%-ot. De ha el is érné, amit kifizetsz érte (nem fogja), az a pénz egy év múlva már alsó hangon is 5-10%-kal kevesebbet ér.

SzZoole 2022.08.23. 20:34:34

@Arthamyr: most éppen igaza van. Új autó vásárlásnál hosszú a várólista, hónapok.

Egy 1-2 éves autót kb. új autó árban, vagy többért tudsz eladni.

fhdgy 2022.08.23. 20:36:34

@SzZoole: Te, SzZoole! Angliában reinkarnálódott a Merkur? Melyik a legnagyobb telephelye, a győri???

SzZoole 2022.08.23. 20:45:24

@fhdgy: Magyarországi viszonylatról beszéltem. A nővérem 2 éve vette az autóját a bátyám most húsvétkor, szóval innen az info :-)

fhdgy 2022.08.23. 20:47:07

@SzZoole: Már kezdtem kajánkodni!

SzZoole 2022.08.23. 21:15:40

@fhdgy: kajánkodunk, kajánkodunk? :-) Elnéztél ma közte? :-)))

SzZoole 2022.08.23. 21:19:18

@fhdgy: tudod, a két szarva közt \••/. :-)))

P.Elliot 2022.08.23. 21:20:35

@SzZoole: Itt nincs varolista, van uj kocsi dogivel.

Vasarlo akad nehezebben mert nagyon felment az ara. Eppen a kertszomszedom mondta hogy a 4 eves kocsijat most annyiert tudna eladni mint amiert vette vagy tobbert.

Mas kerdes hogy az uj tobbe kerulne tehat ott van ahol volt.

P.Elliot 2022.08.23. 21:23:20

@fhdgy: Na ez az!

A nyugalom, egyszeruen nem lehet megfizetni...Sose koltoznek el innen sehova!

SzZoole 2022.08.23. 21:24:05

@P.Elliot: mindenhol akadozik az új autó eladás, chip shortage van az egész világon.

fhdgy 2022.08.23. 21:32:36

@P.Elliot: Vannak dolgok, amiknek nem tudjuk az értékét, mindaddig, amíg nem döbbenünk rá, hogy jé, másképpen is lehet élni. Szegény apám erre azt szokta mondani, mint a kukac, aki belefúrta magát a tormába és azt hiszi, hogy az a legjobb a világon.

Aki még nem élt, dolgozott egy nyugis világban, az csak néz mint a mozis és nem is érti, hogy miről beszélek. Azt hiszi, hogy csak hablatyolok!

fhdgy 2022.08.23. 21:59:36

@P.Elliot: Az is egy érdekes eset, amikor valakinek nincs összehasonlítási alapja, csak mondja a magáét.

Volt egy kollégám, aki váltig állította, hogy a budapesti tömeg közlekedés csodálatosan jó, mert pl. a piros 7-essel milyen egyszerűen és gyorsan át lehet szelni Budapestet. Hiába magyaráztam neki, hogy Münchenben a metrók ( U-Bahnok ) meg a helyi gyorsvasútak ( S-Bahnok ) gyorsabbak, kényelmesebbek, sűrűbben járnak, stb. Nem, nem, a piros hetes minden visz ( persze, az ultiban, ha ... ) vagyis hahaha

P.Elliot 2022.08.24. 01:24:20

@SzZoole: Auto az van, vevo nemigen amiota olyan rohadt draga lett, megnott a regi kocsik becsulete.

P.Elliot 2022.08.24. 01:41:31

@gabors: Ez a barhol lakik de elorejut valoban egy nagy hazugsag.

Ha igy lenne akkor miert koltozkodnek ki az emberek! A legtobb vissza se megy, vegleg megtelepszik.
Emlekszem amikor ide kijottunk 73-ban elkepzelhetetlen nagy kulonbseg volt az otthoni anyagi helyzet meg az itteni kozott.

Otthon pl. egyedul mire tudtam volna menni? Sajat lakas? Meg akkor sem ha ket munkat dolgoztam volna reggeltol estig, meg a beugrora is nehezen es utana hogy fizettem volna a reszleteket?

Persze ketten mas lett volna de igencsak ossze kellett volna huzni magunkat.
Itt viszont volt olyan magyar egyedulallo no hogy vett maganak lakast, igaz hogy reszletre de vett, otthon almodni se mert volna ilyesmirol, autot tartott, szepen megvolt.

Otthon minden draga volt csak a fizetes volt "olcso".

Emlekszem amikor kijottunk es az elso napon New Yorkban setaltunk, nezegettuk a kirakatokat, megdobbentoen olcso volt a ruhanemu/ most nem a markas dolgokrol beszelek csak a normalrol/.
Az elso uzletben rogton vettem 2 rovidujju szep pulovert, 3 dollar volt darabja, kevesebb mint az oraberem.
Minden olcso volt!

P.Elliot 2022.08.24. 01:58:48

@fhdgy: Igen, na igen, a nyugalom...

Minden penzt meger.
Volt itt egy magyar no mar az elso honap utan jellemezte hogy milyenek az amerikaiak/ alig talalkozott veluk mert benntlakasos betegapolonak jott ki/, hehehe, de szerinte kuka nepseg, nem lehet veluk beszelni/ alap angolja volt csak/, nem erdekli oket semmi/ ugy ertette hogy nem alltak le vele pletykalni/.
Mondtam neki hogy itt nyugis az elet es letezik olyan hogy maganelet amibe nem szeretik ha valaki belemaszik.

Csinalja csak a dolgat amiert jott.
Engem is rogton elkapott, mindenkirol kitalalt, nem kis ismertem oket, meg a ferje szexualis szokasairol, nemtudasarol is/ 60 on joval felul volt/ es rendkivul reszletesen amin meg is hokkentem, az en korosztalyomnal nem volt szokasban hogy csak ugy idegenekkel ossza meg valaki a maganeleti dolgait, ugy latszik hogy meg otthon a tevebol felszedte hogy ezt igy kell manapsag.

Na, erre itt nem voltam vevo, untam is a szoveget, az egesz noszemelyt es orultem hogy nem a szomszedom.

Ugy kerultem vele kapcsolatba hogy valaki kert hogy segitsek neki elintezni valami papirdolgot illetve vigyem el a ferjet valahova orvoshoz, ezt nem vallaltam mert nagyon messze volt, ismeretlen helyen, de talaltam neki valakit aki elvitte.

Arthamyr 2022.08.24. 04:14:14

@SzZoole: Ok, akkor bizniszeljünk. Eladok neked jó állapotú 1-2 éves autókat, te meg kifizeted az új árát (aztán eladod többért, és keresel egy rakás pénzt). Deal?

Egyébként meg leírtam, hogy miért bukta még az is, amit írsz.

SzZoole 2022.08.24. 06:51:30

@Arthamyr: deal :-) Nem sokára megyek haza és megbeszéljük a részleteket :-)

Amúgy nem tudsz aludni, hogy ilyen korán üzengetsz, mentél gyúrni? :-)

Arthamyr 2022.08.24. 08:36:42

@SzZoole: Felébredtem valamiért, de szerdán pihenőnap van.

Relatív Articsóka 2022.08.24. 09:32:39

Elliot mami: nem sokat javuot a helyzet

Empty car lots are the most visible sign of a new vehicle shortage that has plagued the auto sales business since early 2021 — the result of an international microchip shortage and a dearth of truck drivers nationally, according to Sunderland and others who operate area car dealerships.Jan 3, 2022

Csodabogár 2022.08.24. 09:49:09

@fhdgy: Nekem azt hiszem bőven van összehasonlítási alapom és szerintem is jó Budapest tömegközlekedése. Sajnos a járművek egy része igen elavult, de a hálózat tényleg jó. Mert igaz, hogy pl. Stockholmban is remek a metro, viszont 10-15 percenként járnak csak a kocsik. Főidőben se sokkal gyakrabban.
Münchenben , csak párszor metroztam és s-bahnoztam. Várakozás ott is volt bőven.
Zürichnek tényleg csodásan felfejlesztették az elmúlt 25 évben a közlekedését, de az egy kisváros.

CSOKKI MÁLNA 2022.08.24. 10:12:42

@fhdgy: Járatsűrűség, elérés szempontjából a budapesti tk. nagyon jó. Bár a 4-es metróval inkább dél-Budát kellett volna összekötni dél-Pesttel, Csepel érintésével..

CSOKKI MÁLNA 2022.08.24. 10:12:44

@fhdgy: Igen, sokáig így volt..

fhdgy 2022.08.24. 12:32:12

@CSOKKI MÁLNA: Még pár éve is Bp.-en kész macera volt jegyet venni buszra, villamosra. Amíg megvettem a jegyet, Münchenben már célba is értem. Ott a buszokon, villamosokon is voltak jegykiadó automaták, érmére, bankjegyre, bankkártyára. Egyszeri jegyeket is, meg mindenféle bérletet is lehetett venni.

Volt Bp.-en valami nagy fölbuzdulás, hogy digitális jegy vagy valami hasonló, aztán úgy égett az egész mint a Reichstag! Most, hogy áll a projekt?

fhdgy 2022.08.24. 12:41:49

@Csodabogár: Hányban U-Bahnoztál Münchenben?

Én 2002-től. Ha jól számolom, Münchenben összesen 20 U-Bahn és S-Bahn vonal van, ezek legtöbbje csillag alakban a városközpontot is keresztezi és a városból akár 30 km.-re is kimegy.

Kis túlzással, ahova nem lehet eljutni U-Bahnnal vagy S-Bahnnal ( plusz max 5 perc séta ), oda nem is érdemes menni.

SzZoole 2022.08.24. 15:32:43

@fhdgy: itt tökéletesen működik a digitális fizetés a tömegközlekedésben. Pár éve még úgynevezett oyster card-ra kellet tölteni a pénzt és úgy fizettél a járműre helyezett digitális felületen.

Manapság debit/credit card-al is megteheted, sőt okos telefonnal is.

Az ország összes részen a parkolást is így lehet fizetni a parkolási társaságoknak. Letöltöd az appot és telefonon keresztül fizetsz, percre leszámítva. Pl. ha 14:29 perckor érkezel és 16:52 perckor akarsz távozni, akkor annyit von le. A parkolási idő lejárta előtt 15 perccel üzenet kapsz, hogy 15 perc múlva lejár a parkolási idő és ha még tovább tart a dolgod, akkor meg tudod hosszabbítani az időt anélkül, hogy a parkolóba mennél.

fhdgy 2022.08.24. 15:45:27

@SzZoole: Jó, Londonország más. Sok minden másban is, gondolom, mert soha nem voltam és nem is tervezem.

Gondolom, hogy még a meteorológusokat sem húzzák ma már deresre, ha nem jön meg a beígért zivatar a nagy népi tűzijáték idejére.

SzZoole 2022.08.24. 15:53:05

@fhdgy: nem konkrétan Londonyfalváról beszéltem :-)

Szerencsére Anglia nem Londoncentrikus, Magyarországgal ellentétbe. A fentebb leírtak a legeldugottabb zsákfalukban is így működik :-)

fhdgy 2022.08.24. 16:15:00

@SzZoole: Magyarország sem London centrikus. -:)

Nem tudom, hogy milyen történelmi folyamatoknak köszönhető, hogy egy ország fővárosa vízfejjé válik-e vagy sem. Ha Bécs lakosságát nézzük, akkor Ausztrián belül még nagyobb vízfej, mint Mo.-on Bp. Ha sima adatokat veszem, Bécsben él Ausztria lakosságának 21 %-a és Bp.-en Mo. lakosságának 17,5 %-a. Ez utóbbi % feltételezi, hogy Bp. 1,7 milla, Mo. pedig 9,7 milla.

Bár, ezt az utóbbit érdemes lenne újra felülvizsgálni. A 9,7-ből mennyi nem is él Mo.-on??? A különbség csak adminisztratív lakosság, ők köszönik szépen, jól vannak, ha nem is Mo.-on.

élhetetlen 2022.08.24. 22:36:11

@Arthamyr: Fiatalon az ember sokat kibír. Itthon is. 23 éves voltam, mikor feljöttem Pestre. Már volt egy diplomám, fejlesztő mérnökként dolgoztam, és már jártam estin az ELTE matek szakra, heti három este. A szüleim az erre gyűjtött pénzből vettek nekem egy 45 nm-lakást, és ezzel kifújt a családi kassza. Akkor még az átírás 27 % volt, ez rám maradt. Egy év részletfizetés, 2800-at kerestem, 2700-et törlesztettem, ha jól emlékszem. A titkárnőnk házában mostam a lépcsőházat, szombat, vasárnap rakott szoknyákat varrtam bérmunkában, az egyetlen szórakozás, kikapcsolódás az egyetem volt.

P.Elliot 2022.08.25. 04:26:02

@élhetetlen: Ha nekem is vettek volna szuleim egy lakast lehet hogy ki se jottem volna, sajnaltam volna otthagyni de erre nem volt penzuk, rendszer ellenes embereknek/ foleg apam/ szamitottak egyebkent is, orultek hogy elnek es nem piszkaljak oket.

Mindenesetre gratulalok neked, tudom ertekelni az ilyen embereket akik megrendezik az eletuket, nem szamit mit kell erte dolgozni es hogy, veghezviszik amit akarnak.

gabors 2022.08.25. 05:23:51

@SzZoole: "@fhdgy: ne erőlködj a megfejtéssel, mert nincs :-)
Persze, hogy semmi közük a koreaiaknak a japánokhoz, csak vicc akart lenni!"

Hat csak kozel 35 evig voltak csak Japan hivatalos resze volt az akkori Korea (1910 - 1945) (utaljak is oket a mai napig) .... szoval egy kis kozuk van egymashoz. Illetve egy ideig bizony a koreak Japan alattvalok voltak. (biztos szar volt de igy volt)

gabors 2022.08.25. 05:46:34

@Arthamyr: "Egyébként nekem annyi pénzem sosem lesz, hogy ne sajnáljam egy új autóra, az szerintem egy luxuscikk, nagyon sok pénz, amit csak az amortizáció miatt lehúznék a vécén vele, amit egyébként számomra hasznosabb dolgokra is elkölthetnék."

Ezt mar annyit hallottam. Kezdjuk azzal hogy egy szemely/magan auto NEM capital asset ahol amortizacio lenne egyaltalan, es meg csak nem is egy befektetes hanem egy tartos fogyasztasi cikk aminek hasznalati erteke van amiert fizetsz. Es ugy vigyazol ra ahogy akarsz ez egy hasznalt auto eseten lehetetlen. De meggyozni nem akarlak csak egy allandoan ismetelgetett hulyesegrol van szo... HA AZERT nem veszel uj autot mert nincs penzed ra az teljesen mar mintha ezt az "amortizacios" hulyeseget hozod fel magyarraztkent.

Gondolom akkor az "amortizacio" miatt mas tartos fogyasztasi cikket sem veszel ujjonan mosogepet, mosogato gepet vagy akar hutot telikabatot. Hiszen az altalad hasznalt logika alpjan haza viszed beszerelik egyszer elinditod stb es basszus mar 25-50%-ot amortizalt nalad ... ????

Arthamyr 2022.08.25. 07:10:57

@gabors: "Kezdjuk azzal hogy egy szemely/magan auto NEM capital asset ahol amortizacio lenne egyaltalan"
Ez nézőpont kérdése.
hu.wikipedia.org/wiki/%C3%89rt%C3%A9kcs%C3%B6kken%C3%A9s
A labdarúgó klubok pl. a játékosoknál is számolják. Az én háztartásomban az autó és a hűtő is egy tárgyi eszköz. De ha nem tolerálod az "amortizációt/amortizációs költséget", akkor legyen szimplán értékcsökkenés/értékvesztés. Ez bizony van.

"es meg csak nem is egy befektetes hanem egy tartos fogyasztasi cikk aminek hasznalati erteke van amiert fizetsz." - Na ez is egy dolog, amiért nem fizetek érte.

"Gondolom akkor az "amortizacio" miatt mas tartos fogyasztasi cikket sem veszel ujjonan mosogepet, mosogato gepet vagy akar hutot telikabatot" - De veszek, mert pl. egy mosogógép/hűtő stb. árának sok év alatt történő elfogyasztásával nincsen problémám, mivel ezek ára valahol egy új autó árának pár százaléka és pár ezreléke között van. Az összes ilyen háztartási eszközöm stb. nem kerül annyiba, mint egy középkategóriás új autó kerülne. Ha 15 millióba kerülne egy új hűtő, és 4 millióba egy jó állapotú használt, akkor használtat vennék (ha vennék egyáltalán, mert ilyen esetben elgondolkodnék rajta, hogy biztosan szükségem van-e rá). Ha meg lenne mondjuk havi 10 millió passzív jövedelmem, akkor lehet, hogy új autót is vettem volna, bár akkor sem biztos, mert felesleges/pazarlás arra, amire én használom.
Nem bonyolult, egyszerűen azt a szemléletet követem, hogy megnézem, hogy egy adott fogyasztási cikk fogyasztása mennyibe kerül nekem, mekkora haszna van számomra, és eldöntöm, hogy megéri-e fogyasztanom.

@élhetetlen: Igen, ezért írtam, hogy "...lehet, hogy ti fiatalabban mentetek ki...".

P.Elliot 2022.08.25. 16:54:37

@Arthamyr:

Mi mindig uj kocsit vettunk mert ugy jobban megerte.
A hasznalt kocsit altalaban gyakran kell vinni a szerelohoz es mert mi egyaltalan nem ertettunk hozza ugy hogy kereket se tudtunk volna cserelni.

Ha osszeadod az autoszerelo kiadasait es hozzateszed a hasznalt kocsihoz akkor van hogy kiderul hogy akar ujat is vehettel volna azon a penzen.

Mi 10 eves koraban szoktuk lecserelni, akkor meg eleg rendesen adnak erte amit rogton betettunk az uj kocsi araba.

A mostani kocsim 8 ev korul van, Ford, nagyon jol fut, alig volt vele barmi baj pedig ezzel utazgattunk sokezer kilometert minden evben.

Ezt viszont mar nem cserelem le, nem tudom meddig erzem azt hogy balesetmentesen tudok vezetni/ szerintem erzi azt az ember hogy mikor kell abbahagyni legfeljebb sokan nem hajlandok/, szoval ha baja lesz akkor majd megjavittatom, illetve a lanyom uj kocsit keszul venni es a 10 eves Fordjara ratettem a kezemet azzal hogy lehet hogy ez/ is/ fogom majd hasznalni mert nagyon jol fut meg.

Ha ujrakezdenem az eletemet akkor is ujat vennek, kiveve ha autojavito ferjem lenne....

P.Elliot 2022.08.25. 17:08:43

@Arthamyr: Van azonban valami amit lehet hogy hasznaltan vennek ha mar nem arulnak , felul toltos regifajta mosogepet es hozza ugyanolyan nagy szaritot.

Rendkivul jol mukodik, / az enyem ilyen/, nem nehany liter vizben mos mint az ujfajtak, szinte sosem kell hozza szerelo, evtizedeket kepes dolgozni, az enyem is atlepte a 10 evet.
Mivel meg akad az uzletben de szerintem mar nem sokaig lehet hogy veszek elore egy part belole csak nemigazan van helyem hol tarolni.

Baratnom mostani, oldalttoltos mosogepe allando szerelore szorul, nem is ertem hogy olyan kicsi vizben hogy tud annyi ruhat kimosni, szerintem sehogy, szoval maradok a reginel.
Oreg baratnom, nem el mar, 30 eves moso es szaritogepet hagyott maga utan meg mukodve.

Az utcankban volt egy hazfeloszlatas, meghalt a tulaj az egesz hazban korabeli berendezes volt es gepek, a mosogepre nem emlekszem hogy hogy volt de a 50-es evekbeli almazold hutoszekreny meg mukodott, valaki, egy gyujto lecsapott ra.

Tehat, ha elromlik a moso-szaritogep akkor ha ujat nem kapok akkor vadaszok egy regit ami meg mukodik hazfeloszlatasnal.

élhetetlen 2022.08.25. 18:45:58

@Arthamyr: Értettem, csak megerősítettem, amit írtál.

élhetetlen 2022.08.25. 22:59:23

@P.Elliot: „Ha nekem is vettek volna szuleim egy lakast”. Nálunk sem ment simán, a szüleim születésem óta gyűjtötték a pénzt az indulásomra, én meg évekig tétováztam, hogy Fehérvár, Pest, vagy Pécs. Aztán megugrottak az árak, és apa mondta, hogy lépjek, vagy elszórja a megtakarítást. Akkor már Pesten éltem, albérletben, egy cselédszobában. Lakáskeresés, és csak egy limitet kaptam a családtól. És a szerencse. Már három nem igazán jó kislakás volt a listán, úgy volt, hogy aznap este valamelyiket megvesszük. A párom vett még egy esti újságot, és talált egy friss hirdetést, felmentünk, megvettem. 300 eft volt akkor az ára, 200 eft-t kellett akkor fizetni. Annyi sem volt, de apa barátai adtak kölcsön úgy, hogy majd megadjuk, mikor tudjuk. A maradék százat fél éves részletekben kérték, úgy már boldogultunk. A 27 %-s átírás maradt rám.

P.Elliot 2022.08.26. 01:11:50

@élhetetlen: 300.000 forint egy lakasert!

Mennyi volt akkoriban egy atlag havi fizetes?
Most mennyibe kerulne egy olyan?
Mindenesetre jo alap volt sajat lakassal indulni.

Arthamyr 2022.08.26. 05:01:46

@P.Elliot: "Ha osszeadod az autoszerelo kiadasait es hozzateszed a hasznalt kocsihoz akkor van hogy kiderul hogy akar ujat is vehettel volna azon a penzen." - Az Államokban talán, mert ott lehet, hogy valamivel olcsóbb az új autó, és sokkal drágább a szerelő. Magyarországon nem ez a helyzet, az én autómból pl. több áráért tudnám megvenni az újabb verzióját, ha a javítás nagyon drága lenne, akkor vehetnék egy másik használtat, és még mindig messze lennék az új autó árától. Nem beszélve arról, hogy az újat sokkal jobban félteném is, itt a Balkánon sajnos az emberek jelentős része kevésbé tiszteli más vagyonát (bár legalább gyújtogatós/fosztogatós tüntetés nem szokott lenni), a vadállatok meg semennyire...

"Rendkivul jol mukodik, / az enyem ilyen/, nem nehany liter vizben mos mint az ujfajtak" - Nekem mosógépekkel (és hasonló háztartási gépekkel) sosem volt gondom az elmúlt kb. 20-25 évben, amióta ilyesmit veszek, ezek egyébként is olcsók (ezért sem vacakolok használttal), ha tönkremennének, a csere sem vágna földhöz, de nagyon sokáig garanciálisak is, és van, ami annyira olcsó, hogy a garanciális ügyintézéssel sem lennék hajlandó foglalkozni. 5-10 év kiterjesztett garanciát lehet kérni, néha lehet, hogy többet is, viszont a többségük ezt is simán "túléli".
Az meg, hogy kevés/kevesebb vízben mos (nem tudom, hogy így van-e, de elhiszem neked), számomra pozitívum, minek pazaroljam a vizet (vagy bármilyen más erőforrást), ha így is tiszták lesznek a dolgok?

élhetetlen 2022.08.26. 16:25:45

@P.Elliot: Ez nagyon régen volt, 1975 körül. Az átlagfizetést nem tudom, én fejlesztő mérnökként 2800-t kerestem. Ha nem számoltam el, ez kilenc év lett volna, ha az egész fizut félreteszem, de élni is kellett. És a 9 év sem igaz, mert a lakás árak kúsztak felfelé, tehát esélyem sem lett volna.
Most egy hasonló (Bel-zugló), 40-50 millió, azt sem lehet átlag fizuból összeszedni.

P.Elliot 2022.08.27. 14:16:50

@élhetetlen: Szoval lakast venni egyedul, segitseg nelkul lehetetlen.
Oreg mar regen meghalt baratnom egy kavezoban dolgozott nem sokat keresett de nem is koltott sokat ennivalora mert ott evett, o vett, osszerakosgatta a kis penzet amit felre tudott tenni es vett egy romos, lepusztult kis hazacskat, evek soran mindig javittatott rajta valamit, volt ket extra szobaja az emeleten,/ kozel volt az egyetem/, azt mindig kiadta , abbol mindig felujitott, egeszen szep kis hazacska lett.

Igazabol sok fejtoressel, sok lemondassal es talalekonysaggal lehet sajat lakasra szert tenni valahogy de nehez.

almaza 2022.09.03. 09:41:16

@nincs1agy: meg uj kocsi, mindkettot szalonbol hoztuk. LOL. Meg evi harom utazas, a lakas hitelbol,stb. Gyerekrol nincs szo...Ez most sikersztori? Hat a posztolonak nem artana elolvasni Stanley tol a Millionaire Next Door c konyvet. Utana meg tanulni valamit a befektetesekrol. Majd alkalmazni a tanultakat. Mer nem mindig lesz fun a multi melo. Gondolom meg 40 alatt van a par. Ha visszavesznek es befektetnek, ot-tiz ev alatt konnyen elernek oda, hogy nem kell bejarni melozni, ha mar esetleg kicsit kenyszernek ereznek

P.Elliot 2022.09.03. 13:02:50

@almaza: Ha ez igaz lenne akkor mindenki ezt csinalna de nem az!

Diplomas, egyebkent is joeszu ismerosok 2x buktak befektetesen. biztos befektetes/ akkorat hogy elment a 50 ezert, utana meg a 20 ezer dollarjuk, ezzel be is fejeztek.

En sem mennek bele ilyesmibe de mondom, ez nem is igaz mert akkor ezt csinalna mindenki.

En inkabb a lassu de holtbiztos befektetes, sporolas, hazvetel es egyebek hive vagyok. A nullarol igy feltornaszni magat 11 ev alatt ahogy a posztolo tette az bizony nagyon nagy dolog ahhoz kepest hogy otthon mit ertek volna el. Sikersztori a javabol!

almaza 2022.09.03. 23:05:50

@P.Elliot: Kedves Elliot, Egyetertek veled befektetesi fronton. En is lakasokat veszek a sporolt penzen, majd berbe adom azokat. Sajnalom, hogy az ismeroseid buktak. Mi volt az a befektetes egyebkent?

Az, hogy ennyire jol keres a poszter, az szep eredmeny. A gond talan a penzugyi kulturaval lehet. Uj kocsik, haromszobas haz hitelre, luxus nyaralas evente haromszor. Minden, ami a csovon kifer.

A problema ott van, hogy a legtobb embernel a jovedelem emelkedese a koltesek emelkedeset is eredmenyezi. Gyerekkorban meg jo volt egy het a nagyinal, meg a csaladi Skoda is megfelelt. Na de most! A reklamok, az emberek egymas hulyitese, a tarsadalmi nyomas ("better of" meg a "better than") esztelen koltekezesre sarkall. Ezeket Stanley leirta mind a kutatasai alapjan irt konyveben. Irdatlan sok ember a joleti orszagokban halara dolgozza magat azert, hogy jelentos reszben ertelmetlen arucikkekre koltsenek. Szep nagy haz, uj auto, sok hitel, nullahoz kozeli megtakaritas. Mi jar ezzel az orult teljesitmeny kenyszerrel? Stressz, kieges, mentalis es fizikai betegsegek.

Nekem a szabadsagom fontosabb, mint a statusz javak. Tok jo egy tiz eves uzembiztos kozepkategorias kocsi is es a gyerekeim szerint a hajlektalanoket surolja az oltozkodesben az izlesem :-).

Tudod, erre jo, ha van par lakasod, amit kiadsz. Ha eleged van egy kodos novemberi reggel a munkahelyedbol, akkor lazan felmondasz es nem lesz komolyabb kovetkezmenye. Megiszod a kavet es nekiallsz festeni, vagy barmi mast, ami oromet okoz. Oke, ad munkat par lakas kiadasa is, de csak mondjuk napi egy-ket orat. Ez eleg is. Ahogy ket-harom ezer EUR bevetel is eleg lehet havonta. A tobbieket ott varja a vadi uj kocsi a csilli-villi haz elott reggel es mehetnek a multiba valaszolni a napi ketszaz emailra meg nyomni a multitaskingot mindhalalig.

A poszter azonban meg siman tud valtani. Ugy tunik, fiatalok es egeszsegesek. Meg. Ez oriasi kincs. Kar lenne elherdalni.

P.Elliot 2022.09.04. 01:31:48

@almaza: Nem tudom hogy az ismeroseim mibe feltettek a penzuket valami tozsde dolog volt, ket kulonbozo felelotlen alak kezebe adtak .

Azok a tipusok akik azt hiszik hogy ennyi penzzel majd milliokat csinalnak.
Erre eluszott!

Teljesen igazat adok neked hogy lakasok kiadasa mindig biztos penz es a lakas megmarad sot novekszik az erteke ha megis el akarod adni de termeli a penzt.
Ez az igazi befektetes.

Egyebkent azzal nem ertek egyet hogy
ne herdaljak el uj kocsira hanem fektessek be masra azert nem egeszen igy van. Az eletunk egyszeri, nem lehet ujrakezdeni, ha a vagyuk egy uj kocsi, miert ne vehessenek?

Gyerek sincs, gyilkosan azert nem kell sporolni, utazni is most kell, kesobb nehezkesebb, most meg van ra energiajuk, kotetlenek.

Azert az sem igaz hogy stressz, betegseg kiseri azt ha az emberek gyilkosan dolgoznak es elszorjak amit keresnek. Elkoltik, nem elszorjak arra ami a szivuk vagya.
Mindenki maga tudja hogy mi fontos neki.
Ha ez akkor ez. Elni akar, nem sporolni.

Mi a ferjemmel mindig a kozeputon voltunk, meg voltunk elegedve az eletunkkel.

Amit en inkabb tanacsolnek mindenkinek hogy a nyugdijra torekedjen, a minel magasabb nyugdijra.
A penz elmegy vagy elkoltodik de a nyugdij az marad.
Nagyonis erzem hogy milyen jo dontes volt hogy arra ugyeltunk hogy az legyen majd magas.

almaza 2022.09.04. 21:57:16

Nalunk a cegnel van egy nyomon kovetes arrol, mi tortenik a kollegakkal nyugdijba vonulas utan. Aki korai nyugdijba ment az otvenes evei elejen, az Jo esellyel megerte a 80. ever. Aki 65 evesen vonult nyugdijba, azok tobbsege ot even belul meghalt. Persze, specialist a mi munkank, mert harmadik vilagbeli orszagokban dolgozunk. En dolgoztam két evet egy polgarhaboru kozepen.

A legtobb embernek nem lesz amugy nyugdija kulonbozo okokbol. Meg folyamatosan emelik a korhatart. Aztan mar alig jut par egeszseges ev a vegere. Az ev elejen lett ongyilkos egy korabbi kollegam es az elmult hetekben ketto masik fordult pszichiaterhez. Igy aztan dolgozom az exit strategy kialakitasan. Harom befektetesi celu ingatlannal azert ez mar realis cel.

P.Elliot 2022.09.05. 02:20:01

@almaza: Itt mondjuk eleg magas eletkort megelnek az oregek.

Az aki jocskan iszogat az persze nem , dohanyost alig talalni, itt jol leszoktattak rola az embereket, a nagyjabol 30 evi lebeszelessel, dohanyarak emelesevel ertek el.

Inni se isznak annyit amennyit regen, valahogy nem divat egy-ket poharnal tobbet, regen vedeltek.

Az edzotermek latogatasa meg divat lett meg az oregek koreben is, meg az orvos is szamonkeri, nem kotelezo de tanacsos mert a biztosito is beleszol hogy az illeto lesz szives megmozgatni magat rendszeresebben.

En magam is jarok, sot uszni foleg, mar 11 eve.
Nem ritka a 100 eves sem meg joval folotte, baratnom idosotthonban dolgozik, mondja hogy milyen sok van beloluk.

A szomszed utcaban is lattam a mult honapban egy szepen dekoralt tablat a fube leszurva ami azt adta tudomasara annak aki arra jar hogy a hazban valaki betoltotte a 100-ik evet.

Ezt hogy mar ugye lesz nyugdij, mar mondtak akkor mikor meg fiatal voltam aztan egy nagy fenet, van. Megcsak nem is kevesebb.
Ezt ugysem lehetne megszuntetni....

Arthamyr 2022.09.05. 09:12:33

@P.Elliot: "Amit en inkabb tanacsolnek mindenkinek hogy a nyugdijra torekedjen, a minel magasabb nyugdijra.
A penz elmegy vagy elkoltodik de a nyugdij az marad." - Ez is azt jelzi sok egyéb mellett, hogy te is kicsit ottmaradtál a 20. században.

P.Elliot 2022.09.05. 13:31:51

@Arthamyr:

Lehetseges hogy ottmaradtam a 20 szazadban de sosem bantam meg.
Mindig a biztosra mentem minden dologban ha lehetett.

Nem neztel jol a hozzaszolas ala.

A magas nyugdij mast is jelentett, azt hogy jo munkad volt, jol kerestel, maskeppen nem adnak magas nyugdijat csak a bevallott ado utan. Arrol nem is beszelve hogy bevallottal mindent, azt is amit netan asztal alatt kerestel.
Ha a kereseted magas akkor abbol siman vehetsz hazat, jut utazasra, jobb eletre es a bankba is megy.

A tozsdei befektetesek se voltak rosszak annakidejen amikor kijottunk, a szakember nagyon azon volt hogy jol fektesse be hogy nyerjel rajta.

Ma eleg ketes az ilyesmi mivel mar ahogy latom nemigazan becsuletesek, van aki elusztatja a penzedet, neki bejon valahol.
Volt erre a teveben egy pelda hogy egy tolokocsis ember beadta a ket millio dollarjat szaporitasra, valoszinu a balesete utan kaphatta. Vagy 3 helyre tette be a broker, olyan helyekre amik tonkremenes elott alltak, tonkre is mentek/ valoszinu o felszedte a bovebb penzet azoktol a tonkremeno vallaltoktol, ezet meg elusztatta. Regen ilyen pofatlansag nem volt.

A pasas beperelte az egesz bandat hogy az nemigaz hogy minden befektetese igy jart, ez akarattal lett csinalva, kihivta a tevet is interjura, ne tudd meg hogy a befekteto ceg micsoda gyorsasaggal adta vissza a 2 milliojat mielott a hirnevuk teljesen tonkremegy ...

Igy lehet hinni manapsag ezeknek.
Az a biztos ami a kezedbe van. Ha hazakat veszel es kiadod, az nagyon jo befektetes mert magad kezeled es szaporodik a penzed.

Ezzel a jo nyugdijjal azert is jartam jol mert minden honapban meg ebbol is teszek be a bakba 1000 dollart, nem koltom el, nincs mire. Majd ha ujra utazgatok akkor persze ebbol is koltok. Bankbetetem is van.

Ottragadtam a 20-ik szazadban....

Arthamyr 2022.09.05. 15:58:23

@P.Elliot: "A magas nyugdij mast is jelentett, azt hogy jo munkad volt, jol kerestel, maskeppen nem adnak magas nyugdijat csak a bevallott ado utan. Arrol nem is beszelve hogy bevallottal mindent, azt is amit netan asztal alatt kerestel." - A múlt idő használata helyes, bár természetesen ma is van ebben sok igazság. Ráadásul a nyugdíj helyfüggő is, és ugyan nagyon biztonságos befektetés, de nem szabad elmenni amellett, hogy rengeteg helyen (mindenhol?) ez nem egy hatékony befektetési forma.

"A tozsdei befektetesek se voltak rosszak annakidejen amikor kijottunk, a szakember nagyon azon volt hogy jol fektesse be hogy nyerjel rajta.

Ma eleg ketes az ilyesmi mivel mar ahogy latom nemigazan becsuletesek, van aki elusztatja a penzedet, neki bejon valahol." - Igen, az a szép 20. század már megint, amikor minden is jobb volt. Én a pénzügyi szektorban dolgoztam több, mint egy évtizedig, és az alapján, meg ettől függetlenül is a "becsülettel" kevés helyen van probléma. Én egyetlen helyen sem láttam ilyet, pedig több helyen ráláttam az egész kereskedelemre, amikor a "compliance" osztálynak dolgoztam. Annyira nem is lehet, mert agyon van szabályozva és ellenőrizve a dolog.
Nyilván vannak sáros ügyek, de az igen ritka, hogy _normális_ helyen ne néznék az ügyfél érdekét, inkább azzal vannak esetleges etikai problémák, hogy olyan ügyfelek pénzére is szívesen vigyáznak, akik nem feltétlenül teljesen tisztán szerezték a pénzüket, vagy esetenként ők maguk szeretnének kevéssé etikus (vagy szabálytalan) módon még több pénzt szerezni az ügyfélnek (és ebből következően természetesen maguknak is). A problémát a szakértelem hiánya is jelentheti (érdemes megnézni erről a veritasium video-ját, ha az idő engedi: www.youtube.com/watch?v=5eW6Eagr9XA, amiben sok igazság van, még ha pár fontos dolog mellett el is megy nagyvonalúan).
Nyilván a bróker marcsi jellegű "szolgáltatók" másképp működnek.

"Az a biztos ami a kezedbe van. Ha hazakat veszel es kiadod, az nagyon jo befektetes mert magad kezeled es szaporodik a penzed." - Ez így van, ezért is írtam, hogy a nyugdíjba vetett bizalom kicsit idejétmúlt dolog, csak a probléma az, hogy házakat venni nem olyan triviális dolog, hogy csak elhatározás kérdése legyen, konkrétan a középosztály jelentős részének már az első, saját használatra történő ingatlan megszerzése is nagy kihívást jelent. És akkor még ott van az is, hogy maga az ingatlankiadás sem problémamentes dolog, van benne fejfájás és kockázat bőven.

"Ezzel a jo nyugdijjal azert is jartam jol mert minden honapban meg ebbol is teszek be a bakba 1000 dollart, nem koltom el, nincs mire. Majd ha ujra utazgatok akkor persze ebbol is koltok. Bankbetetem is van." - Édesanyámnak és apósoméknak is jó nyugdíja van. Nyilván nem a te amerikai mércéddel nézve, de akár ahhoz viszonyítjuk, hogy mennyit kerestek, amikor még dolgoztak, akár a költségükhöz, akár az átlagjövedelmhez, teljesen jó. De ők is a te korosztályod. Akkor még mások voltak a demográfiai jellemzők, másképp működött a világgazdaság, és nekik, mivel ők nem disszidáltak és világ életükben alkalmazottak voltak, ahhoz illő kockázatvállalási hajlandósággal, nem is igazán volt más választásuk. Egy mai fiatalnak/középkorú embernek már több választása van. A nyugdíjkorhatár folyamatosan emelkedik szinte mindenhol a fejlett világban, és a legtöbb helyen ez is jelentősen befolyásolja, hogy mikor, milyen feltételekkel juthatsz a nyugdíjadhoz, még akkor is, ha magánalapoknál gyűjtöd. Arról nem beszélve, hogy a magánalapok is jelentősen korlátozva vannak (még az egyéb befektetési szolgáltatást nyújtó entitásoknál is szigorúbban vannak szabályozva). Én egy mai dolgozó ember helyében a vagyonom irányításának olyan kis részéről mondanék le ilyen módon, amilyen kis részéről csak lehetséges.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása