oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2021. november 29. 06:30,  Elvis és Tom Sawyer nyomában 153 komment

2021. november 29. 06:30 Határátkelő

Elvis és Tom Sawyer nyomában

Alighanem sokan képzeljük el magunknak kedvenc olvasmányaink (vagy éppen hőseink életének) fontos helyszínét. Aztán vannak, akiknek megadatik, hogy személyesen is láthassák azt, amit addig csak elképzeltek. Közéjük tartozik P. Elliot is, aki meg is írta élményeit.

cim_357.jpg

„Hat éves voltam, amikor a szüleim beírattak a helyi könyvtárba és azóta is a könyvek bűvöletében élek. Nem tudom, ki hogyan van vele, de ha lehetőségem van rá, én nagyon szeretem látni egy-egy könyv nem képzeletbeli, hanem valódi helyszínét.

Másik az, hogy rajongva szeretem a déli államok hangulatát, jobban mondva azt, hogy az olvasott könyvek után mit találok meg belőle. Át tudom-e úgy érezni, mint amikor olvastam. Ilyennek képzeltem-e el? A nagy autós csavargások erre is módot adtak – elmentünk a könyvek után.

Naplórészletek.

Mark Twain azaz Hannibal

Tegnap ideértünk Hannibalba, egész napos autókázás után átjöttünk St. Louison, soha többet, őrült nagy forgalom volt, el is tévedtünk benne.

Hannibalban is azonnal eltévedtünk, a Best Western Hotelt kerestük, mert az rálát a folyóra és valahogy olyan vacak kanyargós utak vannak, hogy szinte lehetetlen volt megtalálni.

1_286.jpgA városnak van egy helyi, némiképpen mai, modernebb része, ez a lakosoké, aztán a turistáknak a régi városrész, ami egy igazi porfeszek, olyan, mint régen volt, nem nyúltak a házakhoz, hagyták, hogy megmaradjon olyannak, mint akkor volt.

Persze minden Mark Twainről szól.

Tom Sawyer és a többiek

Most látom csak, hogy ez a fickó, csakúgy, mint Laura Ingalls, a saját gyerekkori életét írta meg, azért is olyan hiteles és lett világhírű a könyve. Voltunk a múzeumában, ahová mindent összegyűjtöttek, ami az életével kapcsolatos volt, fotókat, saját maga által elmesélt életét.

A Tom Sawyer minden szereplője valódi volt, csak más névvel, nehogy az illető magára ismerjen és leperelje róla a gatyáját is.

2_242.jpgBecky Teacher igazi neve valami Laura elfelejtettem mi, Hucknak meg valami másféle, minden könyvbéli szereplő megvolt, a hazaik is, felsorolva, hogy kik voltak, honnan jöttek, legtöbbről régi fénykép is akadt. Jim, a rabszolga is létező személy volt.

Ami meglepett, hogy Hucknak háza is volt, jónéhány testvére, részeges, semmirekellő apja. Huck maga is többször ült börtönben pulykalopásért. Amit a szeme meglátott, a keze már vitte is. Csoda, hogy Twain családja megengedte, hogy a gyerekük egyáltalán szóba álljon ezzel a gyerekkel, bár gondolom, a kölykök nem kérdezték.

Mark Twain apja ügyvéd, békebíró volt, de pénztelen, 49 éves korában meghalt, amikor a fia 10-11 éves volt, a család persze ott állt minden nélkül. Samuelt (Samuel Langhorne Clemens néven született) kivették az iskolából, mert nem volt rá 25 cent hetente.

Ennyibe került az oktatás, abban a kicsi városkában nem volt állami iskola, fizetni kellett az oktatásért, én pedig máris megértettem, miért nem tudott Huck írni-olvasni.

3_215.jpgA kisfiú elment dolgozni egy nyomdába, ahol az újságokat nyomtatták (vajon mit szólnának a mai elkényeztetett kölkök, ha nekik kellene megkeresniük a fenntartásukra a pénzt?).

Amikor magáról beszélt, azt mondta, nagyon boldog gyerekkora volt apja haláláig, a városka minden komoly bűnözéstől mentes volt (manapság nem hiszem, hogy lenne ilyen), voltak persze lopások, részegeskedések, de ezek nem voltak súlyos ügyek.

Samuel minden idejét a folyónál töltötte a barátaival, bejárták a messzi környéket, minden csínyt kipróbáltak, amit lehetett és jól elverték őket miattuk.

Az egész délelőttünket elvitte, mire minden házat megnéztünk. Becky Teacher háza volt a legnagyobb, ez sajnos nagyon fel lett újítva, rondán, gondolom, majdnem szétesett már.

Hajókázás a Mississippin felpörgött németekkel

Délután elmentünk hajókázni a Mississippire. Itt Hannibalnál nagyon széles, gyönyörű, itt-ott homokos partja van, szigetek benne. Megvan az is, ahová Tom és barátai elszöktek, bárki átmehet rá, látogathatja, ha valamivel át tud hajókázni rá.

A kapitány szerint tele van kígyóval, milliárdszám szúnyoggal, másféle állatokkal. Én csak vízimadarat láttam a parton. Jó lett volna kiszállni rá, ha a hajó megállt volna.

Találkoztunk hatalmas teherszállító hajókkal, csorogtak lefelé, vitték a cementport valahova Ohióba, tele rakománnyal mentek, motorral, üresen jöttek vissza. Ügyes!

Itt ezerszer szebb volt hajókázni a Mississippin, mint New Orleansban, ha tudom, ott el sem megyek.

Nagyon-nagyon jó érzés volt ülni a hajón, elhinni sem tudtam, hogy itt vagyok! Ha valaki 9-10 éves koromban, amikor olvastam ezeket a könyveket, azt mondja, hogy egyszer magam is hajókázni fogok a Mississippin és látni fogom a könyv helyszínét, nem is tudom, hogy mit mondtam volna.

A hajón szinte kizárólag idős nyugdíjasok voltak, nagyon kevesen. Októberben, úgy látszik, kevés ember jön. Volt egy német család, ők is idősebbek, egészen ki voltak fordulva magukból, különösen a két férfi, tapogatták a partot beszállás előtt, „morzsolgatták” a vizet a kezük között, teljesen lázban voltak.

Gyanítom, ők is hasonlóan érezhettek, mint én, be nem állt a szájuk, persze nem értettem, mit locsognak. Összevásároltak mindenféle vackot, még hajómodellt is a hajó ajándékboltjában.

A hotelünk nagyon szép, új építésű, háromemeletes, a lift egyik oldala üveg (azonnal a földszinten foglaltam helyet), gyönyörű benti úszómedencéje van. Fanyalogtam, hogy nem szeretek ilyenben fürödni, mert a légkondicionálótól hideg a levegő és megfagyok, mégis kipróbáltam. Kellemes meglepetés volt, hogy szinte túl meleg volt a vize. A szoba is szép, kényelmes, az új építésű hoteleknek nincs párja.

Holnap megyünk az egyórás barlangtúrára. Előre utálom az ilyet, de ha már itt vagyok, nehogy már kihagyjam. A barlang is igazi, amiben elvesztek a gyerekek. Rengeteg más is lenne, de azért annyi időt csak nem szánunk rá.

A barlangtúra után megyünk át Illinoisba, onnan le újra Alabamába, Georgiába, mert a Scarlett-féle ültetvényt talán mégis meg tudjuk nézni. Lassan tönkreverjük a kocsit ezzel a sok utazással.

Barlangtúra és egy igazi csiga

A Mark Twain barlangba kicsit korábban érkeztünk az első túrára, várakozás helyett addig is kóboroltam a környéken és csigát találtam! Rendes héjas, igazi csigát, ami vörösbarna volt, a háza is. Negyven éve nem láttam ilyet, csak meztelen csigát. Jerseyben egyszerűen nincs, vagy csak nekem nincs róla tudomásom.

Boldogan hazahoztam volna, gondolom, el lett volna salátalevélen, de hiszem, hogy nem véletlen, hogy nálunk nincs, lehet, hogy elszaporodna és felborítanám vele a természet egyensúlyát, így szabadon engedtem.

4_169.jpg

Ilyen korán nagyon kevés turista akarta a barlangot látni, voltunk vagy nyolcan, meg hát gondolom októberben nem sok látogató akad mar.

Hát mit mondjak, elég kelletlenül mentem be, mert minden barlangot utálok, egytől egyig, odabent nem is igen értettem, hogy mit keresek itt. Maga a vezetett út egyórás volt, a barlang hossza vagy 5 kilométer.

Ebből csak az egyötödét mutatták, gondolták, hogy ennyi pont elég lesz ahhoz, hogy a turisták ne akarják agyonvágni a vezetőt érte. A közepén így is, amikor a vezető kényelmesen letelepedett egy kiálló padkára és minket is arra biztatott, mert hogy még mesélni akar a könyvbéli dolgokról.

Én meg egy másik nő elég ingerülten és toporogva ácsorogtunk, fejünk felett több ezer tonna összevissza szakadozott kődarabbal (főleg limestone, vagyis mészkő).

A vezető remekül érezte magát, leszállva a levegőből a föld alá (repülőgéppilóta volt, aki kedvtelésből ingyen vezette a túrákat, amikor ráért). Nem, nem volt fóbiám, de rossz érzés volt, rossz volt a nedves levegő, az út nagyon-nagyon szűk volt.

Volt, hogy csak oldalazva fértünk át, szűk kis utakon, mindenütt kiálló, repedezett sziklák. Az úton mellékutak voltak, amik új és új fő- és mellékutakba vezettek.

Minden sötét, mint a nyavalya, az egyik nő előtt denevér rebbent fel, ott lógott az arca előtt valami sziklán a szűk úton, akkorát sikoltott, hogy majd’ frászt kapott mindenki, kivéve a vezetőt, aki azt állította, hogy már kevés denevér van és azok is nagyon barátságosak.

Persze volt világítás, egy-egy ponton kisebb villanykörték, hogy kicsit megvilágítsák az utat. Korábban csak gyertyával mentek (no hiszen!), volt olyan pont, ahol a vezető lekapcsolta a fényeket, a maga zseblámpáját is, hogy érezzük át, mi az a sötét, mit érezhetett a két gyerek, amikor a gyertya elaludt. (Igazából nem vesztek el, csak a regényben.) Nagyon érdekes és nagyon kényelmetlen érzés volt.

A falak, sziklák tele voltak irkálva nevekkel, gyertyalánggal felírva vagy bekarcolva, hogy kik jártak ott. A legkorábbi 1820-as volt és még mindig megvolt! Mutattak egy barlangrészt, ahol Jesse James is bujdokolt az egyik bankrablás után, hogy ne találják meg. Ő is odaírta a nevét, az ország három leghíresebb írásszakértőjét kérték fel, hogy azonosítsa, valódi-e – és persze az…

A barlangot véletlenül fedezte fel egy vadász, akinek a kutyája bezavart egy pumaféle valamit oda és utánamászott. Szeme-szája elállt attól, amit talált. Ez a rés (egyébként mai is megvan) szűk volt, ezért kirobbantottak egy nagyobb bejáratot lejjebb, azon lehet bemenni.

A falucska összes kölyke, beleértve Mark Twaint (akinek kedvenc szórakozása volt újabb és újabb barlangrészek felfedezése), ott játszott, bejárták ezt az őrült pókhálószerű barlangtömeget, azt sem tudom, hogyan tudtak kitalálni.

Mutattak egy sziklarészt nem messze a bejárattól. Itt tartottak egy krétát, amivel minden kölyök, aki bement, felírta a nevét, amikor kiment, akkor letörölte. Késő délutánonként egy ember megnézte a táblát, ha volt még rajta név, akkor bement a faluba megkeresni a barlangkutató személyt. Ha nem találta, akkor fellármázta az embereket és már indultak is kötelekkel az elveszett segítségére felkutatni abban az iszonyatos, jobbára szűk, sötét földalatti szikla- és útrengetegben… Valószínű, hogy a nadrágszíj is ki volt készítve…

Érdekes, hogy a könyvben szerepelt a falucska orvosa, aki éjjel kiásatta a halottakat, hogy felboncolja őket tanulmányozva az anatómiát, amiért akkoriban nagyon nagy büntetés jár.

A valóságban is élt ez az orvos (aki egyébként később megvásárolta a barlangot), azaz Mark Twain városa igencsak bővelkedett a furcsa, hibbant alakokban. Az orvos tehát ebbe a barlangba vitte a halottakat, itt boncolta őket. A pasas állítólag arra is vetemedett, hogy amikor hazautazott Ohioba, ahonnan származott, a 40 éves lányát halva találta, erre magával hozta és betette valamelyik barlangba. Az nem maradt fenn az utókorra, hogy boncolni akarta vagy csak hogy ott legyen körülötte. (Vagy bátor volt, vagy bomlott agyú.)

Pont Mark Twain bukkant rá barlangbeli kóborlása során a holttestre, megmondta a bírónak, aki azonnal szólt az orvosnak, hogy távolítsa el. Ő meg is tette, visszavitte eltemetni Ohioba!

A barlangot a falucska másra is használta, az állandó 52 Fahrenheit (11 C fok) hőmérséklet miatt itt érlelték a sajtokat, tárolták a gyümölcsöket, zöldségeket, de ezt beszüntették, mert a falucska gyermekei állandóan megdézsmálták.

A barlang állítólag 100 millió éves, volt ideje kialakulni, ott a környéken más barlangok is vannak, azokra már nem voltam kíváncsi.

Elvis Presley

Kezdünk északabbra menni, már nincs olyan égető meleg. Ma Mississippi államban, Tupelóban megnéztük Elvis szülőházát.

5_131.jpgKicsi, egyszobás házacska, a hálóba egyetlen ágy, egy fiókos szekrény, a kandalló fért be, nem tudom, a kisfiú ágya hol lehetett, talán a nagy ágy alá betolva. Volt egy kis konyha, meg egy lefüggönyözött valami, talán ott lehetett a lavór. Ez volt az össz, odakinn a teraszon egy hintaszék.

A házat Elvis apja építette a saját kezével, felvett rá 180 dollár kölcsönt a faanyagokra, később nem tudta fizetni, mert elvesztette a munkáját (valami közeli farmon dolgozott), ott kellett hagyni a házat és beköltözni a nagyszülőkhöz egy hasonlóan kicsi házba. Jesszusom...

Később a családfőt valami hamis csekk kiállítása miatt leültették 3 évre, ebből 8 hónapot töltött le, kiengedték, de a ház elveszett számukra, a bank eladta, mert nem tudták fizetni a részleteket.

6_93.jpgElköltöztek Memphisbe, ott még rosszabbul éltek, még közsegélyes házban is laktak, ami akkoriban tényleg a vég volt, szóval nehéz életük lehetett.

Amikor a srác a gitárjával fellépett egy afféle ki mit tud-on, megtetszett az embereknek, ő meg elkezdett versenyekre járni. Kezdték megismerni, vagyis csak lassan jött a siker. Közben összekapart minden fillért, és amikor lett 500 dollárja, vett egy házat az anyjának, apjának, a nagymamának és beköltöztette őket!

Mondtam az idegenvezetőnek, hogy milyen szerető fia volt az anyjának, ilyen nincs is manapság már! Azt mondta, hogy valóban nincs, az ő fia még a gitárját sem adná el érte, ha pénzügyi problémába keveredne... minden turista nevetve bólogatott, hogy nekik sem jobb a tapasztalatuk!

7_78.jpgElvis tényleg jószívű alak lehetett, mert amikor már volt pénze, a helyi gyerekeknek vett egy jókora darab területet játszóhelynek. Emlékezett, hogy a kis városka kölkei azzal töltötték idejük jó részét, hogy a nyugati oldalon élő megverték a keleti oldalon élőket és fordítva – a teret azért kapták, hogy inkább együtt játszanak.

A „mise”

A házacska után megnéztük a fatemplomot, amibe Elvis járt a szüleivel, és részt vettünk egy misén is. Utóbbi úgy történt, hogy bementünk a templomba, ahol még minden az eredeti állapotban van, hosszú, barna padok, ócska zongora.

Mi voltunk a korai első látogatók, a túravezető bezárta mögöttünk az ajtót, hogy senki ne zavarjon. Beültünk a padba és vártuk, hogy beszéljen arról, mi volt itt régen, de helyette megnyomott egy gombot, a szemközti falról legördült egy szinte az egész falat beborító filmvászon, kétoldalt szintén.

8_70.jpgAz oldalsón kezdtek bejönni az emberek, eredeti 40-es évekbeli ruhákban. Fekete-fehér film volt, leültek, a szemközti vásznon is leült néhány ember, jött a pap, mindenki elkezdett énekelni, a kicsi templomot elárasztotta az zene, az ének, ott ültünk középen, kapkodtuk a fejünket, valami hallatlanul érdekes volt…

Szóval mi is részt vettünk a misén. A hívek énekeltek, egy-egy ember felállt Istent dicsőíteni, a kezét nyújtogatta felfele, tapsoltak, kicsit olyasmi volt, mint a mai misék a feketék templomában, de nem igazán vonaglottak.

A pap beszélt, kicsit recsegett a mikrofon, ezért nem egészen értettem, azon kívül, hogy kérte, világosodjon meg mindenki elméje, költözzön bele a fény, a megtisztulás, erre előjött egy-két ember a közönségből, odavetette magát egy hosszú térdeplőre és hajlongva, sírva vádolta magát ezek hiánya miatt.

9_60.jpgA templomos emberek közül néhány odament, megsimogatta a vállát, később még többen, rávetették magukat, biztatták, vigasztalták, feltöltötték a lelkét jósággal, becsületességgel, Istenhittel. Ez az illetőnek elég volt egy hétre, amikor az ördög megint mocorogni kezdett benne, addigra újra eljött a vasárnap és újra tankoltak, üzembe helyezték a következő hétig…

Irtó érdekes és mulatságos volt, úgy éreztük, ott vagyunk köztük. Volt, aki ránk nézett, mosolygott, vártam, mikor szólít ki a pap (mármint hogy nem úgy csinálták-e meg a filmet) és akkor most mit csináljak?

A zene nagyon szép volt, nem Elvis énekelt, csak a filmen szereplő emberek. Szép gospel zene volt, Elvis egész életében szívesen énekelte ezeket, gyerekkorában nagyon szeretett a templomba járni és énekelni, ahol semmi különösebb tehetséget nem mutatott, csak énekelt a többiekkel.

10_52.jpgMegnéztük még a múzeumát, sok érdekes dolog volt, képek, ez-az. A boltban vettem néhány képeslapot, az Elvis feliratos cuccoktól frászt tudok kapni, mint általában a szuveníroktól.

A hátsó rész valami étterem lehetett, de lezárták, mert esküvőt rendeztek, a kertben ki volt téve egy oszlopféle, azon egy széthúzott függöny, az alatt lett majd az esküvő.

Elvis-rajongó lehetett az ifjú pár, de hogyan került oda a függöny? Valami jelkép? Persze nem vártuk meg a szertartást, hanem továbblejtettünk.”

A képek egy-kettő kivételével sajnos csak ilyen kis méretben voltak meg P. Elliotnak, szóval ezért e kissé szokatlan elrendezés - HA

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Egyesült Államok

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr3216767684

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

négyzet 2021.11.29. 10:11:48

Ú, de szuper!
A Tom Sawyer, a folyó, a hajók rám is hatalmas hatással voltak gyerekkoromban. (szintén könyvmoly gyerek). Hát most irigyellek ezért, pláne utazás... két éve a kisvárosunkból alig mozdultunk ki, és nekem már nagyon mehetnékem van. Egyelőre azonban csak a google maps-on sétálgatok. Hannibalt felveszem a bakancslistára.

P.Elliot 2021.11.29. 12:28:02

@négyzet: Ram is nagy hatassal volt a konyv.

Hirtelenul nem is tudnek mondani masik konyvet gyerekkorbol ami ennyire megragadta a fantaziamat pedig van .

Istenem, micsoda szabad gyerekkor is volt az, foleg egy fiunak.
Mindent szabad volt. Maszkalni, csavarogni, ha tutajt akartak epiteni/ fa az volt/ akkor epitettek, senki nem akadalyozta meg, nem feltettek hogy vizbefullad hogy estere koszos lesz, hogy baja tortenik, eletre nevelodtek a gyerekek. A kislanyok persze foleg az anyjuk szoknyaja mellett tanultak az eletet es nem voltak a gyerekek elarasztva jatekokkal, maguk talaltak ki a jatekaikat.

Ezt a szabadsagot mar en sem tudtam megadni a gyerekemnek, en meg szabad voltam.

Pesti eletunkben korlatozott volt azert de amikor nehany evre videkre koltoztunk apam betegsege miatt ott en is belekostoltam a korlatlan/ lany leven azert korlatozott valamelyest / szabadsagba.
Csodalatos volt.

Melyik kedvenc olvasmanyod volt ahova elmennel megnezni hogy hogy volt? Most nem feltetlenul gyerekkonyvre gondolok.

Egyebkent nem csak azok erdekelnek, pelaul rettentoen szeretnem megnezni Tamasi Aron szulofalujat, hazat/ neten azert lattam de igazibol az igazi/, meg a kornyeket.
Ugy le tudta irni a gyerekkorat, a falujukat, azt a mezoseget ahol az apjaval dolgoztak, a kortefat, a patakocskat ahonnan vizet hoztak, szedret szedtek, a kornyeket hogy itt van elottem.

Meg a kis kolyok is ahogy ballagott felig alva hazafele az apjaval a mezorol....

Mark Twaint egyebkent lattam "eletben".

A lapatos hajo elejen az elso szekben ult egy abszolut hajszalra ugy kinezo ember, a regies ruhaban mar feher hajjal, mukk nelkul, nezte a vizet, varta hogy a turistak felfedezzek ami meg is tortent, agyonfotoztak, ugy gondolom az esti szinhazhoz gyuntotte a nezoket a jelenletevel amit mi nem neztunk meg mert nem igazan erdekelt.

A mai gyerek rengeteg jatekot kap, ezzel probaljak potolni a bezartsagot.

Ilyen teren elromlott a vilag.
Elmenni a konyvek utan nagyon jo dolog de kinek van ra ideje igazabol?

Amikor itt voltunk Hannibalban, en mar nyugdijas voltam, ferjem meg dolgozott, nana hogy rovidebbre kellett fogni az idonket.
Igazan gazdag csak azert szeretnek lenni hogy venni egy kisebb, sot kicsi lakokocsit es nekiindulni az orszagnak, haza se jonni.Teljesen felfesulni az orszagot, aztan meg a tobbieket is...

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2021.11.29. 16:52:05

@P.Elliot: milyen klassz lehetett!

Nekem kislistam van azokbol a helyekbol, ahova konyvelmenyek miatt el akarok jutni, lassankent fogynak roluk a nevek. Arra sosem gondoltam pl. hogy egyszer Yeats foldjen fogok elni. Az valami nagyon jo erzes, ahogy te is irtad, amikor ott lehetsz azon a helyen, ahol a konyv (film) jatszodik.

Nekem Jack London miatt Alaszka a nagy vagyam, de az meg odebb van :-) szo szerint.

Tamasi Aron hazahoz anyosom keresere mentunk el, o kolozsvari, arra hatarozottan emlekszem, hogy milyen kicsike volt az is.

A novellai milyen jok, kedvet csinalnak erdelyi utazashoz.

P.Elliot 2021.11.29. 18:43:38

@kisrumpf:

Alaszkaban en sem voltam meg de a teveben van alaszkai hazelado musor ahol mindenfele elviszik a vevot, tokeletes fogalmat tudsz alkotni hogy az iro mirol beszelt.
Nemcsak szep uj hazakat mutatnak hanem igazi premvadasz viskokat is a regi idokbol mert erre is van igeny, valoszinu hogy a vasarlo szinten magaba szivott valamit valami konyvbol mert maskeppen jozan ember a labat be nem tenne ilyenbe, ezek meg elerzekenyulten tapogatjak az ocska tuzhelyet, a neha roskatag kabint, a vizesvodrot amivel majd ki kell menni vizet hozni telviz idejen a folyohoz vagy hova, a kinti wckrol meg ne is beszeljunk, neha igen messze van a haztol, nincs mindegyiken ajto es a medve barmikor elofordulhat.
A barnamedve eleri a 3 metert, nem tudom hany tonna de ha zsakmanyanak tekint akkor eselyed melyen a zero alatt.

Es megis!

Van akinek ez az alma.
Nem mondom, fegyveres orokkel eltoltenek en is egy hetet hogy aterezzem hogy Jack London mirol beszelt...

Hobbiszakács · http://hobbiszakacs.blog.hu 2021.11.29. 19:53:17

@P.Elliot: Szórakoztató, élvezetes a leírásod. Szuperül átjöttek a látottak, és a benyomások. Kiránduljatok még!

Ami Jack Londont illeti, nekem az "Országúton" (is) tetszett. (The Road, 1907).

mek.oszk.hu/01200/01266/01266.htm

Nem mintha kipróbálnám a "hobó" életmódot :-)

puhacica 2021.11.29. 19:53:36

@P.Elliot: erdekes, hogy irod a csigat. en otthon ahhoz voltam hozzaszokva, hogy barhol a termeszetben konnyeden belebotlottunk szarvasbogarba, kecskebekaba, mindenfele joszagba. itt ez nem igazan van, pedig annyit maszkalunk kint es megse talalkozunk veluk. persze van itt is sokfele labas es labatlan allat, de a bekak kifejezetten hianyoznak.

@kisrumpf: uuu, a vadon szava, az eredeti film! nem is tudom, hanyszor lattam gyerekkoromban. a klondike es a yukon videket megneznem egyszer, meg az elliot emlitette premvadasz hazikokat is.

P.Elliot 2021.11.29. 20:12:31

@Hobbiszakács:
Hat hiszen kirandultunk sokfele, van meg latnivalo a tarsolyomban ha valakit erdekel, szenvedelyes autokazok voltunk akik mindenhol megalltak ahol csak valami erdekes igerkezett.
A nyaralast egyhelyben nemigazan nekunk talaltak ki, egy kicsit el strandolgattunk meg napoztunk de aztan huztunk tovabb.

A turista atkelokon nagyon jo prospektusok vannak ha netan nem ismernenk a kornyeket.

Nem olvastam az Orszaguton cimu konyvet Jack Londontol, jo hogy mondod, hosszu lesz a tel ebben a covid bezartsagban, meg fogom keresni a konyvtarban.

P.Elliot 2021.11.29. 20:21:31

@puhacica: A csiga nekem mar regen feltunt hogy New Jerseyben elek tobb evtizede de en meg hejas csigat nem lattam, igaz hogy nem is kerestem.
Meztelen csiga az van bar az sem sok.

Valoszinu hogy vannak ellensegei. Bekat holott erdosav mellett lakok meg nem is lattam holott nyari esteken akkora uvoltest csapnak hogy zeng a kornyek. A patakban lakhatnak de napvilagban meg egyel sem talalkoztam.

Egyszer epitettem egy medencet nekik, novenyek a szelere, volt ott minden jo ami a bekanak kell de nem ment bele egy sem.

Egyszer viszont megjelent egy leveses tanyer nagysagu teknosbeka, feljott ide a kertembe, / az erdosav melyben van/, szurke, narancsos, zoldes, hatarozottan megijedtem tole es elhajtottam, a komposztba kutatgatott.
Azelott ilyet se lattam itt, ahogy elnezem rejtozkodo allatok vannak itt, mivel van roka gondolom amiatt.

Igen, en is ugy gondoltam valaha hogy mindenhol megel minden.

Ezek szerint nem!

Golf2 2021.11.29. 20:22:53

500 dollárja, vett egy házat...ezerszeres pénzromlás?

P.Elliot 2021.11.29. 20:23:41

@Hobbiszakács:
Most latom hogy beraktad a konyvet, majd este nekilatok.

Koszi!

P.Elliot 2021.11.29. 20:27:58

@Golf2: Varjal csak Elvis akkor az otvenes evekben lehetett 20 korul, a dollarnak foga volt akkoriban, raadasul gondolom akkora lehetett a haziko vagy alig nagyobb mint az amit elvesztettek es amit az apja 180 dollaros anyaggal epitett.

Mai ember ebbe bele nem koltozne de akkoriban ilyen szegeny falucskakban a tobbiek se nagyon laktak nagyobba ha nem voltak tehetosek.

Ma meg ott delen se kapsz 500-ert egy havi lakhatast egy hazban.
Igen, ilyen penzromlas!

dikusz. 2021.11.29. 20:38:27

@kisrumpf: Azt kívánom jussatok el Erdélybe, nem csak városokba, falvakba, hanem erdőt járni is.
Lennének ötleteim, hová mindenhová lehetne elmenni. Képeim is vannak.:)

dikusz. 2021.11.29. 20:48:29

@P.Elliot: Nagy kedvenceim az Alaszkáról szóló sorozatok, az
"Élet a fagypont alatt" (Life Below Zero), az "Utolsó alaszkaiak". Kétszer-háromszor biztos láttam mindegyik részt, mert folyamatosan ismétlik, de nemigen unom meg.:)

P.Elliot 2021.11.29. 20:52:59

@dikusz.: Mikor irsz mar egy sokfotos posztot erdelyi utazasodrol?

Az utolso alaszkaiakbol lattam vagy 2 reszt, valahogy inkabb elszomoritott.
A nehez eletuk es az is hogy ez muloban van, elfogjak vesziteni amit annyira szerettek, ezt a szabad eletet.

Az sem biztos hogy a gyerekeiknek jo dolog-e ez, belenevelni egy nehez, eleg primitiv eletformaba hogott elhetnenek maskeppen is.

sZulamith 2021.11.29. 20:59:55

Igen, megértem a poszt iróját, mert én is élvezettel jártam Londonban a "Réztábla a kapu alatt" regényből ismert utcán. Vagy a Temzén hajózva Dickens regényéből ismert rakpartot nézve.

fhdgy 2021.11.29. 21:35:10

@P.Elliot: Azért nem látsz olyan csigát, aminek háza is van, mert összetörött neki.

Két csiga találkozik, az egyiknek össze van törve a háza.

Kérdezi a másik, hogy mi történt komám?

Ne is mondd, mondja a másik, tegnap téptem haza, fordultam be a sarkon, hát hirtelen nem kinőtt előttem egy gomba!

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2021.11.29. 22:12:50

@P.Elliot: csak álom! Néztem én is hasonló műsorokat, s igen, kemény embereknek való hely. De álmodozni jó :-)

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2021.11.29. 22:17:32

@dikusz.: Vidékre Magyarvalkóra, és Gyimesbükkre mentünk, többször is, s az ottaniakkal párszor ki a hegyre, legelőre. Nagy élmény volt. De aztán meghaltak az öregek, a fiatalok marakodnak az örökségen, szomorú történet - s igazából egyikünk sem nagy túrázó. Tudom, az én veszteségem.

Maradnak a regények!

P.Elliot 2021.11.29. 22:21:05

@sZulamith: Dickens utan menni, ...ne is mond!

P.Elliot 2021.11.30. 02:10:21

@Hobbiszakács:

Elkezdtem olvasni az orszagutat de ledobbentem tole.

Micsoda eletmod, nahat!

Nem csoda hogy mindenki felt a csavargoktol.

Vegig fogom olvasni ha mar belefogtam de ezt inkabb elszomoritonak erzem.
Szegeny emberek!

Congeria 2021.11.30. 07:22:25

@P.Elliot:

"a teknős a komposztban kutatgatott" A magyar nyelv nem tesz különbséget, teknős, teknős. Ahogy leírod, valószínüleg tortoise volt görög teknős? Azok esznek növényt, ellentétben a turtle-vel, azoknak hal, hús kell.

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2021.11.30. 08:50:38

@puhacica: bekaert faradj at hozzank. Haromnapos tavollet utan egy csudaszep kis levelibeka fogadott minket a nappali padlojan. Rejtely, hogyan kerult oda.

Igen, A vadon szava! S talan lattad a rossz veget ert Win the Wilderness-t a BBC-n, az adott egy kis izelitot az ottani mai eletbol.

dikusz. 2021.11.30. 10:11:19

@kisrumpf: Lehet, hogy elvarázsolt királyfi, vagy királylány volt!:)))

DominoFX 2021.11.30. 10:59:21

Becky Thatcher volt a lány neve a könyvben, nem Teacher. Laura Hawkins pedig az igazi lánynak a neve, akiről mintázta a könyvben Twain.

Csodabogár 2021.11.30. 11:29:11

Mi egyszer, ha már úgyis itt vagyunk alapon, megnéztük Hemingway Házát Key Westen. Totál elhanyagolt volt, bemenni a házba nem lehetett, így csak körbejártuk, én belestem az ablakon, de nem sokat láttam. Egy tipikus amerikai vacak ház volt, semmi luxus nem lehetett ott új korában sem.
Valamikor nagyon régen, elvittek Washington házába, attól se estünk hasra. Hiába mi itt Európában a Loire kastélyokhoz és a bajor Lajos kastélyaihoz vagyunk szokva.:-)))

Csodabogár 2021.11.30. 11:31:18

Van viszont NewYorkban a Centrál park tövében egy múzeum, ami egy gazdag ember lakóházában van. Na az nagyon tetszett. A nevére természetesen már nem emlékszem.:-(

P.Elliot 2021.11.30. 12:36:42

@Congeria: Mindegy mifele teknos, megcsodaltuk de nem akartuk megtartani.
Egyebkent nem lett volna konnyu elete a ket macska mellett akik folyton zaklattak volna.

P.Elliot 2021.11.30. 12:46:23

@Csodabogár:
Hemingway hazat valoszinu renovaltak abban az idoben azert nem lehetett bemenni. Nem, nem lakott kastelyban, keves iro er erre a szintre es nem is az szamit nekik.
Nekunk sem hogy hogy eltek.

A mult es az erdekessegek utan menni nem kotodik kastelyokhoz, voltam nehanyban de ennyi eleg is volt, mast keresek utazasaim soran.

Legfokeppen nem a kastelylako embereket, a mindennapi elet emberei es dolgai sokkal de sokkal erdekesebbek...

dikusz. 2021.11.30. 12:57:37

@Csodabogár: Az itthoni kastélyokat nem is néztétek meg soha?

P.Elliot 2021.11.30. 13:06:03

Elvisrol akarok meg megjegyezni valamit.

Par evvel ezelott lattam a teveben dokumentum filmet rola, honapokkal a halala elott, csak egy reszet, a veget, akkor mar nagyon kover volt, szetesett, alkoholista es kabitoszeres, egy eloadasat.

Tomve volt a nezoter akik mar nem is a hangjaert mentek csak erte az eloadasra.

Nagyon gyenge eloadas volt, az enekes igyekezett de mar se a hangja nem volt a regi, se energiaja, valoszinu kedve se volt ra de muszaj volt, kototte a szerzodes.

Eloadas utan betuszkoltak egy luxuskocsiba es vittek valahova, a vele levo 3 vagy 4 ember manager felek, vidaman zajongva targyaltak az eloadast, rola tudomast sem veve , Elvis az ablakra hajtotta a fejet, nem vett reszt a beszelgetesben, csukott szemmel pihent, egyszer megis felemelte a fejet es megkerdezte hogy milyen voltam?

Az egyik megveregette a vallat mint egy lonak es kozolte hogy jo voltal, az enekes visszaroskadt az ablakuvegre, a tobbiek tovabb folytattak a vidam hangos fecsegest, vele nem torodtek tobbet.

Rettenetesen sajnaltam, ha valamiert elojon a beszelgetes rola mindig ez jut eszembe.

Sajnos nagyon elfajult ez a gyilkos kihajtasa az enekeseknek, minel tobb ember lassa oket, minel nagyobb bevetel legyen.

Az eloado sose tudja kipihenni magat es faradt, elobb utobb valami feldoboszer utan nyul.
Ez nemcsak az amerikai enekesekre ervenyes hanem mind az osszesre.

Vannak persze koztuk jozanak akik ketszer megnezik mit irnak ala
es nem hagyjak magukat kihasznalni es keves fellepest vallalnak de akkor nemigazan lesz rendes fellepes, a hirnevrol ne is beszeljunk.

Nem szeretem ezeknek az enekeseknek a vilagat....nagyon tudom oket sajnalni.

Elvis valoszinulebb boldogabb eletet elt volna ha megmarad egy alacsonyabb szinten...

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2021.11.30. 15:04:29

@P.Elliot: +1

@dikusz.: nem akartam homlokon csokolni, meg kitorte volna a frasz :-D s kulonben is, mit szolt volna a meglevo kiralyfim??

dikusz. 2021.11.30. 16:37:34

@kisrumpf: :)))
Ha királyfivá vált volna, lehet, hogy tiltakozik, de ha Királyleányka (Erdélyi eredetű hagyományos magyar szőlőfajta, mely a hungarikumok sorába tartozik), akkor biztos nem reklamál. :D

Csodabogár 2021.11.30. 17:51:40

@dikusz.: Nem. Amikor én még utazgattam itthon, akkor ezek a kastélyok jó esetben napközi otthonok vagy hasonlók voltak. Ma meg rendszerint szálloda. De azért ez se igaz, mert volta,m Nagycenken és Eszterházán is, mindkettőt jól lerabolták a felszabadító seregek, a maradékot meg elhordták a környékbeliek. Szóval nem volt öröm bennük. Aztán voltam még Gödöllőn, amit szépen helyre hoztak, de elég üres volt akkoriban.
Most meg már nem járok sehova. De nekem a Loire menti kastélyok óriási élmény voltak, különösen azok, amik be vannak rendezve. Az általam őrültnek titulált bajor Lajos 3 kastélya is maga a csoda. Az egyik igencsak megihlette Disneyt, igaz ő csipkerózsika kastélynak adta el, a parkjaiban. Pedig az "igazi" csipkerózsika egy Loire menti kastélyban lakott.:-)
Nagy kedvenceim voltak mindig a lakásmúzeumok. Megnézni, hogy hogyan is éltek a népek 100-200 évvel ezelőtt nekem nagy élvezet volt mindenütt.

blackhairlady 2021.11.30. 18:02:57

Nagyon jo volt olvasni a posztodat, koszi :)

Csodabogár 2021.11.30. 21:56:44

@bízwax: Igen, most hogy mondod. Rég volt már nagyon, az eszem meg egyre lazul.:-(

bízwax 2021.11.30. 22:56:03

@Csodabogár: az európai palotákban a folyosókra szartak az arisztokraták, franciák főleg.

bízwax 2021.11.30. 22:56:05

Nagyon jó poszt, köszi!!!

P.Elliot 2021.11.30. 23:36:59

@blackhairlady: Koszi szepen. Te is irhatnal olyanrol amerre te jartal...minket is erdekelne.

P.Elliot 2021.11.30. 23:52:07

@bízwax: Kibukott belolem a nevetes, mikor volt ez hogy meg bilit se hasznaltak?

Egyebkent had meseljem el hogy van nekem egy magyar konyvem, Pater Kiss Istvan ferences rendi szervezetbe tartozo szemely aki 1700-as evek vege fele/ nincs elottem a konyv es most nincs kedvem megkeresni/ utazott a Szentfoldre zarandoklatra, az azt irta a napi feljegyzeseiben hogy el volt ragadtatva Velencetol amikor ott volt, egyedul egy nagyon nem tetszett neki, az hogy az olasz ott ahol rajon a szukseg lekuporodik, kisdolog-nagydolog egyre megy, kinnt az utcan barhol, nem keres elzart helyet es senki nem utkozik meg rajta, kozben a dolgat vegzovel beszelgetnek, folytatjak a tarsalgast.

Congeria 2021.12.01. 00:02:04

@P.Elliot:

Londonban meg a bilit kiöntötték az utcára, a járókelők fejére.

P.Elliot 2021.12.01. 00:13:10

@Congeria: Igaz, sok helyen volt ilyen hogy ablakbol ontottek ki a bilit a valahai idokben, a mostani ember meg azert nyavog hogy kutyaszaros az utca.

Vissza kellene kuldeni a regi idokbe hogy nezzen korul egy kicsit, hehehe.

Mi van nalatok? Esik a ho?
Itt egy kicsit szallingozott reggel de nem maradt meg.
Ma kezdtem dekoralni a nappalit es a karacsonyfa is kesz az unnepekre.

blackhairlady 2021.12.01. 02:53:05

@P.Elliot: Szerencses vagyok, otthon Europat jartuk be motorral, itt Amerika nagy reszet lakokocsival. Sajnos nem tudok erdekfeszitoen irni, nem hinnem, hogy elnyerne a kozonseg tecceset :)

Congeria 2021.12.01. 04:20:12

@P.Elliot:

Nálunk state of emergency, katasztrófa állapot van, mi személy szerint nem vagyunk érintve.
Két hete a szokásos őszi-téli esőzés helyett "atmospferic river" őmlött le, már 4 hullámban, egy nap 200-240 mm eső. Földcsuszamlások, a fő Hwy elmosva, az összekötés Canada többi részével megszakadt, az áruszállítás megakadt Vancouver, mint fő kikötő és az ország között. Hatalmas áradás a Fraser river, Fraser Valley, ami a fő farm terület
itt. Áfonya, málna ültetvények, állattartás. Több százezer, millió baromfi pusztult el, egy farmer 70 000- 100 000 tojót tarthat, azokat nem tudták menteni, a szarvasmarhákat igyekeztek.

Iszonyatos kár. Trudeau végre ide tolta a képét pár órára, körbemutatta a szines zokniait, amire nagyon büszke, oszt elhúzott

Havazás csak a hegyekben van, ezek még nem a Rocky Mauntain /Sziklás Hegység részei, csak egy alacsonyabb, a Coastal Mauntain. Kinyitottak a síliftek is. Most biztosan leállnak, 10-15 C van, ömlik az eső.

Mindig élő fenyőfánk volt, de idén probléma van a szállítással, a biztonság kedviért vettünk egy mű fát. Nem vettük át a helyi szokást és csak Szentestére díszitjük fel a fát. Mindent az otthoni szokás szerint csinálunk, bár szaloncukor nincs. Azért lehet, hogy egy-két nappal előbb elkezdjük a díszíttést, nyugalmasabb lesz.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2021.12.01. 07:09:11

Koszi a posztot, erdekes volt! En meg ados vagyok az enyemmel, estenkent probalom irogatni, szoval keszul(get) :)

Hari Seldon 2 2021.12.01. 07:13:58

Nagyon tetszett.
Viszont a "Elvis-es szakasznàl a mai gyerekek..." résszel nem értek egyet.

bízwax 2021.12.01. 09:44:32

@Congeria: Justin talán meg tudta volna állítani az esőt?

Congeria 2021.12.01. 10:04:21

@bízwax:

Segítséget tudott volna küldeni a gátak átszakadásánál, emberek mentésénél, felajánlani több anyagi segítséget is a felépítéshez. Fél hegyek omlottak le az utak, hidak alatt, tüntek el a vízben.

Csodabogár 2021.12.01. 10:42:41

@bízwax: Ezt én konkrétan Versaillesről olvastam. A kastély hatalmas volt, nagy része üres lakatlan, mert inkább az új szárnyakban tartózkodtak. Így aztán elvonultak a népek a kihalt részre. A loire menti kastélyokban inkább pottyantós wc-k voltak, valamint az ágy melletti szekrénykékben bilik, amit aztán a személyzet ürített.
A az őrül Lajos kastélyaiban már angol wc volt, szinezüst csészékkel!

bízwax 2021.12.01. 11:26:14

@Congeria: Megtette amit kell.

Miért van az hogy minden jobbos ember a zokniját nézi, nem amit csinál?

fhdgy 2021.12.01. 11:38:23

off:

Ki az oltástagadó?

Nem az, aki tagadja az oltás hasznosságát, hanem, aki beoltatta magát, DE TAGADJA!

on:

P.Elliot 2021.12.01. 13:26:29

@fhdgy:
Egyben egy jellemtelen alak.

P.Elliot 2021.12.01. 13:27:30

@Zsuzsi65: Hat csak irogasd, varom..

P.Elliot 2021.12.01. 13:34:42

@Congeria: Nem is neztem hireket mostanaban arrol a videkrol. Hat ez bizony borzaszto, sajnalom hogy igy vegzodik az ev a lakosoknak.
Majd megnezem kesobb bar a katasztrofaktol inkabb menekulni szeretnek, volt itt is baj nehany eve a hurrikannal, amit az csinalt!

Ezek a reszen nem voltunk hozzaszokva, eleg biztonsagos volt.

Ha nincs szaloncukrod es idod van, csinalj.
Selyempapir kivagva, rojtozva a veget, a legvekonyabb aluminium foliat ra a kozepere, bele bonbont vagy ha vissza akarsz szallni a multba akkor talalsz ra receptet hogy hogy kell csinalni es formara szaggatni vagy vagni.

Vagy 2x csinaltam, igazi otthoni hangulatot adott....

P.Elliot 2021.12.01. 13:40:38

@Hari Seldon 2:

Nem hiszem hogy sok mai gyerek van aki a fiatal felnott eletet azzal kezdi hogy kuporgat, elere rakja a nehezen szerzett penzet azert hogy a szuleinek meg a nagymamajanak hazat vehessen.

Inkabb forditva, kihuzni a szulokbol amit lehet a hazvasarlashoz sajat maganak.
Nem mindenki ilyen persze de ahogy magam korul korulnezek, egyetlen ilyen fiatalt nem tudnek elohozni hogy ez legyen a celja.

Forditva sokkal tobbet aki segitsegre var.

Az hogy a te csaladod nem ilyen az meg nem azt jelenti hogy mase sem.

Beszelgetek magyarokkal a neten at, szinte mindegyik hajt hogy a gyereknek penzt adhasson a kezdeshez, nem szamit hogy mar nincs ero hozza, a forditottjaval eddig meg nem talalkoztam.
Biztos van de nem gondolnam olyan olyan gyakori.

P.Elliot 2021.12.01. 13:55:50

@blackhairlady:
Nem kell erdekfeszitoen irni csak ird le hogy mit lattal, adjal kedvet hogy mit keressunk fel ha modunk van ra.

En mar nagyon sok otletet kaptam innen, a csillagvizsgalo volt a legnagyobb aminek a mai napig orulok, eveken at elmentunk mellette es nem is almodtuk hogy ott van a kozelben.

A csillagaszunk regen irt posztot pedig o aztan mindig elohoz olyat hogy leesik az allunk.
Vajon hol lehet most?

fhdgy 2021.12.01. 14:16:44

@P.Elliot: Nem teljesen biztos.

Sokan voltak, vannak, akik nem akarták, akarják magukat beoltatni, de egyre inkább kénytelenek a külső kényszer hatása alatt.

A vad oltástagadókkal szemben hogyan védekezel?

Csapdahelyzet.

P.Elliot 2021.12.01. 17:16:16

@kisrumpf:
Pedig homlokon kellett volna csokolni a bekat, hatha elojon valami....

www.youtube.com/watch?v=vHlZhfjUWPc

FutureFry 2021.12.01. 19:43:25

A szerintem legjobb Elvis performance (bármikor felvidít, ha meghallgatom) az “Are You Lonesome Tonight” azon (Las Vegas-ban előadott) változata amikor végigneveti a dalt, még a szöveget is megváltoztatva egy kicsit (“… do you gaze at your bald head, and wish you had hair”… ), miután állítólag a közönségben észrevett valakit akinek félrecsúszott a parókája. A gyönyörű hangú háttérénekes (Cissy Houston (Whitney Houston anyja)) igazi profi marad végig, egyáltalán nem esik ki az ütemből (még Elvis is megjegyzi: “… Sing it baby …”). Sajnos csak audio maradt fent róla (az viszont a Brit slágerlistára is felkerült anno):
youtu.be/eaMN2Euo3Rk
“... That’s it man, 14 years right down the drain …”

P.Elliot 2021.12.01. 22:52:15

@FutureFry:

Ismerem ezt a valtozatot is. Egyebkent ez a legszebb eneke szerintem.

Karacsony este mindig Elvissel inditunk, marmint Merry Christmas es mar bontjuk is az ajandekokat, legidosebb eloszor, legfiatalabb utoljara, szepen vegignezzuk kenyelmesen hogy ki mit kapott.

Kozben Elvis gyonyoru, hangulatos eneke dobja fel a hangulatot.

www.youtube.com/watch?v=AqQ-sYFhduo

Nagyon hangosra vesszuk a hangot, ugy a szep.
Vagy 35 eve vele kezdjuk a karacsonyt.

Ajandekok utan mar masfele karacsonyi zene jon de a nyitas az ove.
Elvis orok.
Fene tudja hogy van de a mai fiatalok is akik meg sem szulettek amikor meghalt szinte ugy veszik hogy el.
Talan nincs is ilyen , reg halott enekes akirol mindenki tud, a neve egy fogalom, mindenki ismeri.
Valahol olvastam hogy a csalad vagy 8 millio dollar korul szed be evente utana, gondolom a lemezek, cd-k utan.

élhetetlen 2021.12.02. 02:51:58

@P.Elliot: Teknős, Balaton. Biztosan van ember, akinek nincsenek fóbiái, de nekem vannak. Engem egy gilisztával is meg lehet ijeszteni, halfilét csak nyúzottan veszek, de minden nyáron meglátogat három-négy teknős. Elbóklásznak a víztől, és nem találnak vissza, de kiszáradhatnak. Ha van velem valaki, akkor nincs gond, de ha egyedül vagyok, akkor van. Tudom, hogy nem bánt, de ez nem elég. Kiállok az utcára, és segítőt vadászok. És az ilyen megalázó szituk: papa, mama, két tini, sétálnak. Segítenének? A feleség, nem érünk rá, és sétálnak tovább. De azért mindig akad egy „hős”.
Szintén Balaton, egyedül, és nem vagyok körbevéve biztonsági rácsokkal. Arra ébredtem, hogy erős matatás, zaj a bejárati ajtó felől, nem ez a zörög a sün, mert fut. Nagyon megijedtem. Sötétben kimentem az előszobába, mert a katedrálüvegen keresztül látom a körvonalat az utcai lámpa fényénél. Kb. 60 cm magas, ez nem ember, nincs baj, visszamentem aludni. Másnap láttam, amint egy férfi ölben viszi vissza a vízre a hülye mosómedvét, ő lehetett a „betörő”. Eszembe nem jutott, hogy ilyen állat is él a közelemben.

élhetetlen 2021.12.02. 04:45:52

@P.Elliot: Utazás, csak kicsit más. Volt Jugoszlávia, Rab sziget, teljes ellátás befizetve, és az IBUSZ váltott annyi költőpénzt, hogy gondoltuk, csavargunk előbb három napot. Terveztünk valamit, azt már elfelejtettem, hogy mit. Még Magyarországon kipattant az ötlet, hogy irány Csontváry nyomán, de erre az útvonalra nem készültünk. Banja Lukánál felmentünk a hegyekbe, és mentünk, mentünk, Jajce még mindig sehol. (Ja, a csapat, én kb. 25, a barátnőm 35, a nővére negyven, anyukájuk a 80-at közelíti). este tízkor értünk Jajcébe, szállás még nincs. Az első pirosnál bekopog valaki az ablakon, hogy szállást keresünk-e. Ez megoldódott. Még aznap, akár éjszaka is, be kellett jelenteni a vendéget valami hivatalnál. A barátnőmmel mondtuk, hogy mennénk mi is, ha elvisz bennünket a vízeséshez. Mentünk, az utcáról felszólt a hivatalnoknak, hogy két vendég, aztán bementünk egy sötét parkba, aztán a víz hangja, és egy 8 méteres vízesés, hát ez nem az. Másnap lementük a völgybe, és meglett a megtaláltuk a csodát érzés. (A pasas a vízesés fölé vitt bennünket éjszaka, de közös nyelv híján ezt nem beszéltük meg).
Tovább Mosztárba. Ékszer, a Neretva zöldje, és még állt az öreg híd. Mikor a TV mutatta, hogy lerombolták, én bőgtem a TV előtt.
És a nem készültünk további meglepetése volt Dubrovnik. Este kilenc fele értünk oda, szállodai szoba nincs, pár kör a vár körül, megállásokkal, cetlik olvasásával, fél órán belül lett két szoba, befészkeltünk. Körözés közben láttuk, hogy itt még jönnek ki a várból, ide vissza kell jönni. A fehér mészkő tér, az égbefutó sikátorokkal, ahol minden ajtó kocsmaajtó, kivilágítva, és a hömpölygő tömeg, hát kész voltam.
Aztán Split, ott már teljesen elszemtelenedtünk szállás ügyben, mert már 4-re odaértünk, és még élt a kiadó szoba piac. A Diokleciánusz palotában akarunk aludni. Sikerült, a tengerparti sétánytól három-négy méterre, és a sétányon vacsoráztunk.
És könyv, próbálom rövidre fogni. 23 voltam, mikor A Mester és Margaritát olvastam, elvarázsolt. Egy hónap múlva kiderült, hogy megyek Moszkvába 8 hétre. A Vörös térről az Ukrajna szállóba a Sándor parkon, és az Arbaton keresztül jártam dolgozni és vissza. Elképesztő érzés volt.

élhetetlen 2021.12.02. 05:51:17

@Csodabogár: Loire menti kastélyok, két szálon, csak sztori. Két és fél hónap Párizsban, de hét közben dolgoztam, (25 éve, semmi okos telefon és wifi), mire odáig jutottam, hogy vonattal lementem Blois-ba, (már ez is megérte), kicsúsztam a kisbuszos turista szezonból, az információs irodában mondták, van kötött áras taxi, három kastély, és várjak egy kicsit, mert tegnap itt volt egy japán csaj, ma visszajön, hátha tud társulni, visszajött, így félpénzen mentünk. A franciák szemetek. Ők ismerik a terepet, de egy óra Chambord a 440 szobával, egy óra egy kisebb, és egy óra, ahol megnézhetsz öt szobát. Ha csak a másfél, egy, fél osztás lenne, az is jobb lenne, de, ha két óra, 40 perc, 20 perc, az lenne az igazi, és ez nem kerülne többe a sofőrnek.
A másik szál, cégigazgató barátom a párjával, céges kocsi, céges üzemanyag, Spanyolországba mennek, de úgy, hogy a Loire menti kastélyokat látni akarják. Hazajöttek, beszélgetünk, mondom ezt az egy óra a 440 szobára, a feleség kiakad, hogy miről beszélek, ők csak „tyúkólakat” találtak. Nem készültek, utazni sem könnyű. Nem mertem megkérdezni, hogy hol mentek le a Loire-hoz, hogy Blois-t és Chambord-t is sikerült kikerülni. Persze, nekem is van hiányérzetem, de gyalog, csak ennyit tudtam összehozni.

élhetetlen 2021.12.02. 06:05:24

@P.Elliot: Adalék a témához. Illés együttes : A lány és a csavargó dalszöveg - Zeneszöveg.hu (zeneszoveg.hu) . Nekem már lassan reggel van, ha van kedved hozzá, keresd meg a zenét.

Csodabogár 2021.12.02. 10:22:24

@élhetetlen: Szerencsés voltam. Először még a férjemmel mentem, autóval persze Zürichből. Készültem, ezért tudtam, hogy Toursban kell megszállni és onnan csinálni csillag túrákat. Estére értünk oda, internet még nem létezett. Bementünk néhány szállodába minden foglalt. Megláttam a turista irodát, usgyi oda. Nincs semmilyen szállás, akkor mi legyen? Nő megérdeklődte, hogy kocsival vagyunk? Igen. Akkor tudna ajánlani valamit. Így kötöttünk ki egy álomszép kis kastélyban, ahol a szobánkban halványkék selyemtapéta volt és fehér márvány kandalló. A modern fürdő is egy álom. Kicsit drága volt, de megérte. Nem mentünk luxuséttermekbe enni azon a héten.
Másodszorra jelenlegi emberemmel mentünk, mert az "amerikainak" meg kell ezt mutatni. Már volt internet foglaltunk szállás időben és megint egy hétig szép kényelmesen körbe kocsikáztuk a kastélyokat. A Loire völgye minden képen egy nagy élmény, olyan mint itthon a zalai lankák.

Congeria 2021.12.02. 10:27:00

@P.Elliot:

Életem kicsit nagyobbik felét Magyarországon éltem le, ez adja meg a gyökereimet, gondolom. Nálunk napközben, amíg Édesapámmal díszítettem a fát, klasszikus zene szólt, Bach főleg. Gyertyagyujtáskor a Menyből az angyal , Kis karácsony-nagy karácsony és egyéb magyar dalok.
Az amerikai karácsonyt nem vettük át, itt olyan szines, kevert eredetű lakosság van, mindegyik a maga hagyományát követi. Ezt megosztjuk egymással, süteményt is cserélünk. Van néhány barátom, akiknek szinte kötelező bejglit adni, annyira rajonganak érte.

Congeria 2021.12.02. 10:34:31

@Congeria:
Lemaradt, hogy így tartjuk a karácsonyt itt is, ami annál könnyebb, mert az külön öröm volt a gyerekeknek, hogy ők már karácsony este kapják az ajándékot, míg barátaik csak másnap. Nekünk is nyeremény most, mert nem kell osztozkodni ezen a napon, ők a mieink.

P.Elliot 2021.12.02. 13:34:22

@Congeria:
Eletem majdnem 50 evet itt eltem le de nem is azert tartom a karacsonyt maskeppen mint otthon.

Oriasi erzes volt egy idegen orszagban kezdeni fiatalon a kozos eletunket, / barmelyik orszagban igy lett volna/, marmint az elejerol kezdeni, az alapokrol, magunknak kellett felepiteni mindent es ugy ahogy nekunk jolesett, kedvunkre valo volt.
A karacsonyt is.

A magyar karacsonybol a karacsony este elsoseget tartottuk meg es ragaszkodtunk hozza, maga a karacsony napja masodrendu volt.
Az hogy itt elore diszitik a fat meg a hangulat is maris karacsonyi azt az elsonel ugyan nem vettuk at de a masodiktol mar igen mert az egynapos karacsony nehany ora alatt elrepult, maris megertettem hogy mi a jelentosege jol beszivni a hangulatot mar elotte.

Az ajandekok felbontasat mi is karacsony este csinaltuk, ezt maga a lanyom is atvette felnottkent es a vejem is bar itt is szabad egy ajandekot felbontani karacsony este.

A tobbit mar kedvunk szerint csinaltuk.

A gyerekkori halaszle, rantott hal dolgokat szamuztuk, egyszeruen azt foztem az unnep estere amit megkivantunk, a kedvenc etelt/ azota is megfozom a csaladnak mindenki kedvencet kulon, nem sajnalom ra az idot.

Ferjemek is katolikusok voltak de naluk szigorubb etrend volt karacsony este, zsirtalan bableves, makosteszta vagy guba vagy ilyesmi volt az unnepi vacsora, ejfel elott nem ehettek hust, ezert aztan a ferfinep az ejfeli mise utan nekiesett a disznotorosnak es torkig ettek magukat, en nem is ismertem ezt a szokast elotte bar nalunk hal volt de nem volt tiltott a hus.

Szoval ezeket szamuztuk, ettuk amit megkivantuk.
Enekelni otthon a Csendes ejt szoktuk, itt nem, egyaltalan nem enekeltunk, rabiztuk gyorsan Elvisre hogy enekeljen nekunk, utana feltettuk a lemezeket, foleg Mario Lanzat a kedvencemet es masfeleket, ha nincs 50 karacsonyi cd-m meg lemezem akkor egy sem. Meg olasz is van, onnan hoztuk amikor ott eltunk 9 honapot Olaszorszagban.
Itt minden nep tartja a maga karacsonyat de az nem jelenti azt hogy nem vettek at az ittenit, az is tartja valamelyest aki az orszagaban nem is, nem igy tartott .

A csendes ej a legszebb karacsonyi enek szerintem.
A mai karacsonyi enekekerol neha nem is hiszem el hogy karacsonyi, igy nem is hallgatom, megmaradok a regieknel.

Csodabogár 2021.12.02. 16:15:28

@Congeria: Országfüggetlenül mindig dec. 24.-én díszitettem a karácsonyfát és január 6.-án leszedtem. Nálam ez maradt az ünnep ideje. Ajándékok természetesen 24.-én este.
Étkezés is, szenteste hal, a többi napokon libasült, töltöttkáposzta stb.
Mióta itthon vagyok nem ettem bejglit, mert már nem ízlik. Magam soha nem csináltam és amiket kaptam, azt inkább nem kérem.

Férjem halála után aztán beszüntettem a karácsonyi ünnepet. Valahogy túl kellett élni és ez tünt egy járható útnak. Amerikában élt emberem, meg szinte észre se vette, hogy ünnep van. Mint mondta nála soha nem volt karácsony. Persze nem is csodálom, az az 1 nap, ami ott van, tényleg nem egy nagy ünnep.

fhdgy 2021.12.02. 18:37:49

@Csodabogár: Már nagyon sok év óta alig várom, hogy vége legyen a karácsonyi őrületnek.

Vízkereszttől kezdem magam jól érezni. Ennek nincs semmi vallásos oka. Vége az őrületnek és végre elkezd a nap egyre korábban felkelni.

Golf2 2021.12.02. 20:35:31

@P.Elliot: zsirtalan bableves, makosteszta vagy guba...ezek nem zsidó ételek?

P.Elliot 2021.12.02. 20:42:56

@Golf2:
Nem, magyar bojti etelek, valoszinu hogy taj jellegu.
Osszeteveszted a solettel ami valoban zsido eredetu etel de mindenki ette, meg arultak nagy felkilos konzervekbe is amikor meg otthon laktam.
Volt benne egeszben fott tojas is ketto ha jol emlekszek.

Jo ize volt csak nehez etel. Altalaban akkor szoktak venni ha nem volt ido vacsorat fozni, ezt csak felmelegiteni kellett.

P.Elliot 2021.12.02. 20:49:35

@Golf2: Most nezegetem, karpataljai szokas volt de tobbfele az orszagban, mezes fokhagyma is meg tobbfele furcsasag.

Nem tudom a ferjem csaladja honnan szedte de ok nagyon megtartottak hogy ejfelig sem zsiradekot, sem hust nem ettek.

Lattad volna hogy utana mennyit ettek a disznotorosbol!

Csodabogár 2021.12.02. 22:23:24

@fhdgy: Ma néztem meg egy szaknaptárban, hogy a nap már dec. 16-tól kétnaponként 1 perccel korábban kel.:-)

Congeria 2021.12.03. 03:35:57

@Csodabogár:
Mindig mondtuk, hogy a karácsony igazán a gyermekekért van. Persze, mi is kapunk az ünneplésből, de másként. Ahogy kezdek többet tudni az itteni kommentelőkről, életükről, sok vándorláson mentél keresztül, úgy látom, érdekes életed volt.
Az én bejglim ízlene neked, de idén már abbahagyom. Cukrot nem tartok a házban, lassan lisztet sem, így is lehet azért finom édességeket csinálni, de már alig igenyeli valaki a családban. Gesztenyepürét csinálok, vettünk 3 kg gyönyörű gesztenyét, itt bizony nincs készen kapható, neki kell állni magadnak csinálni.

Nagyon érdekeltek mindig a különböző tradiciók, családonként, országonként. Szüleimnél tartott karácsonyi menü volt délben a mákosguba, este borleves (a felnőtteknek) és hidegtál. Dec.26-án volt Édesapám születésnapja, arra volt a nagy ünnepi vacsora, legtöbbször marha bélszín, akkor még nem volt ilyen drága. Ismerős hentesen keresztül egész bélszínt kaptunk általában.
Anyósoméknál a citromos-szerb(?)) halleves és rántott ponty ment.

Nem tartottunk böjtöt, inkább megszokásból, hagyományból ered, amit főzünk. 24.-én reggeli-lunch füstölt lazac és bagel, rák saláta, egyéb tenger gyümölcse. Este borleves, rántott hal(nyelvhal), krumpli és francia saláta. Házi mayonéz. Sajnos, ponty nincs.

@P.Elliot:
Igazad van a zenével kapcsolatban, azok az énekek a legszebbek.
Én idősebb voltam mint te (úgy látszik) amikor eljöttünk, több maradt meg az otthoni emlékekből, szokásokból. Amit itt nagyon nem szerettem, az a "Santa" volt. Félelmetesen emlékeztetett az otthoni Télapóra, amit behoztak a karácsony, Jézuska eltörlésére. Nekünk az angyalok hozták a fát és az ajándékokat. Olyan mindegy, nekem csodálatos ünnep, mindenkinek odaillő apróságokat venni, a gyerekeket elkényeztetni, élvezni az örömüket.

@fhdgy:
A kecskéid legalább nem reklamálják az ajándékokat, bár a fának örülnének, szerintem.

@Golf2:
A sólet füstölt marhaszeggyel a legjobb Globusz(?) készítmény volt.

dikusz. 2021.12.03. 09:15:01

@P.Elliot: A mákosguba "eredeti" receptjét sok nemzet mondja magáénak, attól függően, hogy az ország melyik vidékén járunk.
Ősi magyar ételnek, sváb-, és szlovák eredetűnek is mondják.
Van egy másik neve (talán te is hallottad már): mákos bobajka. Én ennek alapján felvidéki eredetűnek gondolnám. Egyben mindenki megegyezik, hogy karácsonyi böjti étel, és eredetileg kenyértésztából készítették.
Nálunk is nagyon népszerű volt, a fiam kicsi kora óta nagyon szerette, én a könnyített változatát készítettem, szikkadt, cukros tejben áztatott kiflire szórtam a mákot, és akkor, amikor kérte. Nem kötöttük a karácsonyhoz.

fhdgy 2021.12.03. 09:33:21

@Csodabogár: Valamit nem jól néztél!

www.met.hu/ismeret-tar/naphold/

Ez azt mondja, hogy december 22.-én reggel 07:28 kor kel a nap Budapesten.

December 31.-én pedig 07:30-kor.

A met.hu-n január még nincs rajta, a januári adatokat innét vettem :

calendar.center/hu/naptar/2022/januar/

Január 05.-én 07:31-kor. Január 06.-án már 07:30-kor és utána egy darabig kettő-három naponként egy perccel korábban.

Szerintem, amit írtál, az a napnyugtákra vonatkozik.

fhdgy 2021.12.03. 09:34:45

@Congeria: Mivel alpesi kecskék, valóban a fenyőt, a tűleveleit tényleg szeretik.

dikusz. 2021.12.03. 09:35:29

@Congeria: Én is azt mondom, hogy a karácsony a gyermekekért van. Ahogy készülődnek, ahogy várják a Jézuskát, és hiszik is azt, hogy ő hozza az ajándékokat azt igazi öröm figyelemmel kísérni.
Régen szenteste minket apukánk mindig elvitt sétálni, hogy nézegessük az ablakokat, hol gyújtották meg (nem fel) a karácsonyi fényeket, és mindig versenyeztünk a húgommal, hogy ki látott többet. Ezalatt anyukám feldíszítette a karácsonyfát, a fa alá tette az ajándékokat. Amikor hazaértünk, akkor a másik szobába vittek minket. Aztán megszólalt a csengő a kisszobában (apu spárgát feszített ki a nagyszoba-konyha-kisszoba között), és mi gyerekfejjel azt hittük tényleg a Jézuska lehetett, mivel mind a nagyszobában vártuk a csengőszót. Apukámék mesélték, hogy én sokszor bementem s kisszobába, énekeltem a "Mennyből az angyal"-t, és vezényeltem magamnak...:)))
Itthon sosem a Mikulás hozta az ajándékokat karácsonykor, tőle a Mikulás-csomagot, virgácsot kaptunk december 6-án, a karácsonyfa alá a Jézuska, vagy az angyalkák hozták az ajándékot.

dikusz. 2021.12.03. 09:43:42

@Congeria: A A Globus-sólet füstölt marhahússal, vagy füstölt tarjával még ma is kapható, és semmivel sem jobb ízű, mint annak idején. Annyival rosszabb, hogy ma már gyorspácolt valamiféle füstölt hús van benne. Főtt tojásost már nem gyártanak. Azonkívül van babgulyás, babfőzelék (lecsó)kolbásszal, és székelykáposzta mindenféle hússzerű feltéttel, esetleg paradicsomos húsgombóc. Ennyi a választék. Mindnek egyforma íze van, ahogy régen is volt.

Congeria 2021.12.03. 10:07:18

@dikusz.:
Én nem a Mikulásról írtam, hanem a szocializmusban bevezetett Télapóról, amivel a karácsonyt akarták átnevezni. Biztosan emlékszel rá.
Mikulást még mindig tartunk, kitettük a gyerekek cipőjét az ablakba, nagy öröm volt. Még mindig lehet itt is kapni a csoki csomagokat, az unoka is kap minden évben, ide. Piros cellofán zacskóban kaptunk aszalt szilvát, fügét , narancsot is. Egyetlen egyszer szenet, aztán a nagy bőgés és ígérgetések után csak előjött a csoki.

Nálunk Édesapám díszitett és csengetett, aztán megjelent az ajtóban lihegve, hogy most jött munkából. Mi a gyerekeket moziba vittük a Walt Disney filmekre, akkorra jöttek ki az újak minden évben.

A mi generációnkkal ez is el fog tűnni, az egyszerű ünneplés ismerete, a mostani szörnyű, agyon kommerciálódot, harsogó.

Édesapád nagyon találó volt!

Congeria 2021.12.03. 10:13:39

@bízwax:

Azt lehet találgatni, hogy pl. milyen lesz a gyerek szeme vagy haja, termete? Az nem rasszista, ha látják a színt, csak az, ha az után ítélnek. Mondjuk " ez is olyan barna bőrű lesz mint az a qurva anyja". Ez már rasszizmus.

bízwax 2021.12.03. 10:41:36

@Congeria: Minden szempontból idejét múlta az angol királyság, nem tudtak megújulni ahogy a svédek, hollandok, dánok.

dikusz. 2021.12.03. 10:48:44

@Congeria: Igazad van, nem Mikulás volt, hanem Télapó!

A családban, hogy felnőttek a gyerekeink, már nem tartjuk a Mikulást, sem a húsvétot. Felnőttként nem fontos, hogy kap-e valaki csokimikulást/csokinyuszit. Kisgyerekként december 6-ám a csokit vártuk, ha virgácsot kaptam, akkor az ünnep része volt, nem annak vettem, hogy azért kaptam, mert rossz voltam. Ennek alapján, amikor a fiam kicsi volt, a mikuláscsomag mellé odatettem egy celofánpapírba csomagolt, aranyszínűre festett, szaloncukorral, vattapamaccsal feldíszített virgácsot, csupán azért, mert a tél kezdetét jelentette nekem. Szegény kisfiam sírvafakadt, hogy ő nem is volt rossz (sosem volt az), és miért kapta a virgácsot. A mai napig emlékszik rá, és engem a mai napig bánt a lelkiismeret.
A húsvét pedig gyerekként nekem azt jelentette, hogy itt a tavasz, és mi mehettünk pár napra kirándulni a Pilisbe a Lajos-forrási turistaházba, vagy Dobogókőre.

Apukám e tudását Zoli fiammal is kamatoztatta (együtt laktunk), a csengő-módszer nála is bevált.:) Olyat is kitalált, hogy a szaloncukrot, amit leszedtünk a fáról, betette egy nejlonszatyorba, és -csiribi-csiribá, lippiti klippili(ez tudod-e melyik meséből való?)- elővarázsolta, hogy ezt a Jézuska hagyta itt.:)))
Ha mi megteremtjük a kicsiknek az álmot, hogy van Mikulás, Jézuska, akkor amíg kiskamaszok lesznek (kb 10év) hinni fognak a mesékben. Mi elég hamar elvesztettük ezt az álmot, mert az óvónéni (gonosz satrafa) nagycsoportban elmondta a gyerekeknek, hogy nem az ajándékokat a szüleik veszik meg nekik.

Congeria 2021.12.03. 11:13:45

@dikusz.:
Mi nagyon tartunk minden ünnepet, alkalom, hogy ide jöjjenek a gyerekek, az unoka. Általában mi megyünk oda, sokat dolgoznak, 3 óra vezetés. Ünnepekkor én készítek mindent, feldíszített asztal, ősszel pl. raffiából fontam szalvétagyűrűt, abba a levélmintás szalvéta. Nagyon mutatós Mikulást csinálok: piros alma a test, dió a fej, drótból a pásztorbot , piros süveg. A karácsonyi abrosz, gyertyák.
Nem eszek már csokoládét, de még mindig megkapom a marcipán Mikulást, tojást. Figyelmesség.

P.Elliot 2021.12.03. 13:39:17

@dikusz.:

Nalunk az ugy volt hogy a Jezuska hozza az ajandekokat karacsonykor, a Mikulas, illetve akkor mar Telapo meg 6-an.
Ebbol kinottem gyorsan de az elejen meg voltam zavarodva hogy most hogy van, melyik hozza valojaban.
Arra is gyorsan rajottem hogy a szulok veszik mert kaptam en a testveremtol karacsonyi ajandekot mindig kulon amit o vett, nehanyszor meg keszitett.

Hihetetlen kezugyessege volt, faragott nekem puha fabol egyszer egy Pinokkiot hosszu orral bar ezt mas mesefigurakent adta oda, mar nem emlekszem hogy mit meselt rola de valoszinu hogy az volt. Meg ruhat is varrt ra, ott ult ejjel az agyam alatt es vigyazta hogy jo almaim legyenek, igy mondta.

Emlekszik valaki hogy mifele mese vagy legenda lehetett ez?

Vagy csak netan rosszul aludtam vagy remeket lattam es igy gondolta lecsillapitani?

Mindegy, arra gyorsan rajottem hogy a szulok veszik az ajandekot, nem volt tores, a mese azutan is az maradt hogy jon a Jezuska.

Itt Usaban Telapo van, ezzel is meg voltam elegedve, lanyom ebben nott fel, olyan mindegy hogy mit "linkelunk", hehehe, a gyerekunknek, az a fo hogy varjak az unnepet valakivel.

O a Telapoval aki a szankoval jon es Rudolf ozecske aki egy furcsan szuletett, serult kis oz az orra miatt viszi a rendeltetesi heyere a szankot!

Az unnep szamit a napok egyhangusagaban, olyan mindegy hogy mi a sztori csak kicsit masfajta nap legyen amit varni lehet.
Gondolkoztam ezen a makos guban hogy a ferjem csaladja vajon honnan szedte ezt es rajottem.

Az anyai nagyapja / egy intezo/ affele dirigens ember volt mint ahogy meselik es annak a csaladja lengyel szarmazasu volt, ezt a DNA teszt is kimutatta hogy sok lengyel van a ferjemben, feltehetoen onnan szarmazik ez a szokas mert a ferjem apja videki ahol normal haleveses karacsonyt tartottak de elfogadta a felesege masfajta karacsonyat amit az aposa megtartatott szigoruan a csaladdal .

Halala utan szinte alig tartotta valaki de az anyosom igen meg meg 2 testvere akik nagyon respektaltak az apjukat aki a mese szerint nagyon jo ember volt.

P.Elliot 2021.12.03. 13:51:05

@Congeria:
Ezt a mikulas zacsko szokast mi csak a lanyunk gyerekkoraban tartottunk, utana valahogy kimaradt, sok-sok evvel kesobb egyszer eszembe jutott es trefabol 6-an tettem a cipojebe egy zacskot benne edesseggel es a vejemnek is akivel meg csak egyutt jart akkoriban ,amikor atjott a lanyom amultan emlekezett ra hogy tenyleg, volt egy szokas nalunk.

A vejemnek annyira megtetszett ez a furcsa dolog/ marmint cipoket az ablakba, sokat nevetett rajta es a kovetkezo evben nemcsak a lanyom cipojebe hanem a mienkbe is rakott zacskot es azota is elvarja hogy tartsuk meg ezt az unnepet, hiaba mondom neki hogy ez gyerekunnep, nem felnott.
Azt mondja hogy nem baj, felnottnek is erdekes.

Mar megvan a zacsko, van benne egy-egy telapo bogre benne egy-egy zacskocska kakaopor pillecukorral/ ezekhez mar csak valami baromi hideg kellene odakinnt hogy jol is essen odakinnt kiszurcsolgetni belole a forro kakaot, nehany csikos bot cukor meg egy-egy tabla csoki.

Mi is mindig edesseget kapunk toluk.
Igy aztan decemberben felejtsuk el a dietat.

P.Elliot 2021.12.03. 14:09:52

@Congeria:

Milyen erdekes hogy en nem szeretem a gesztenyepuret, plane nem tejszinhabbal, egyaltalan nem, de mutass csak sult gesztenyet, ravetem magamat abban a pillanatban, karacsony nekunk nincs gesztenye sutes nelkul, foleg nem karacsonyeste.

A ferjem pont forditva volt tehat neki vettem tubusos gesztenyepuret mert arultak, amikor felbontottuk budos volt, bab szagu szerintem volt benne, szoval nem volt jo.

Egyszer csinaltam neki frisset de nem izlett, azt mondta hogy valahogy nem olyan.
Lehet hogy bab puret is kellett volna beletenni, hallottam cukrasztol odahaza hogy felszaporitjak sok helyen vele, a haboruban is csinaltak ahogy olvastam.

Hogy csinalod a beiglit? Nekem kituno receptem van de szivesen tanulok mas is. Miota a ferjem meghalt nem nagyon csinalok mert rajtam kivul nem eszi senki de magamnak azert szoktam egy rudat. Az enyem vajas teszta de eleszto is van benne.
A receptet olyantol tanultam aki cukrasztehetseg volt.

Congeria 2021.12.03. 16:14:06

@P.Elliot:
Majdnem 1:1 liszt:vaj, 1ek. cukor, 1 sárgája, kevés élesztő. Ha akarod, pontosan leírom. A pláne a töltelékben van, a darált diót vagy pecant forró tejjel leöntöm, kevés cukor, rumba áztatott mazsola és jamaikai rum megy bele, vanilia is. Egy rúd kb. 20 dkg liszttel indul. Édesanyám receptjéből indultam ki, de ez omlósabb, több a vaj, tovább eláll.

Csodabogár 2021.12.03. 16:29:04

@Congeria: Mi már régen ott tartunk, hogy nekünk minden nap vasárnap. Akkor van valami különleges, mikor pont elém jön vagy kedvet kapok hozzá. A szentestei rántott hal csak megszokás. Nálunk otthon előtt mindig meleg töltött tojás volt és utána jött a beigli meg a sok sütemény ami december folyamán készült karácsonyra.
Mindenki református volt, de senki se nagy templomba járó, így vallási okból nem ettünk semmit.
No és mindig sok vendég volt. Ezért is készült a hatalmas fazék töltött káposzta, meg a libasült. Mikor ki maradt ott vacsorára, volt mit melegíteni.

Csodabogár 2021.12.03. 16:32:52

@fhdgy: Jól néztem csak rosszul írtam. Tudlajdonképpen azt néztem, hogy mikor fekszik, miután a reggel engem nem érdekel, akkor ugyanis alszom.:-)
No és december 16-tól már nem rövidülnek a napok, hanem másnaponként 1-2 perccel hosszabbodnak.

Csodabogár 2021.12.03. 16:39:09

@Congeria: Dikusz nem emlékezhet rá, mert hozzánk képest fiatal! De én emlékszem, sőt arra is, amikor megszünt december 26 ünnep lenni és helyette a dolgozók megkapták május 2.-át, hogy kipihenhessék a felvonulás fáradalmait. Mit ad Isten a következő május 1.-én rohadt hideg volt, télikabátban mentem felvonulni, mert muszáj volt. Miközben ott fagyoskodtam, a fatelepi melósok, szóltak, hogy mit csodálkozik? Holnap karácsony lesz!.:-)

Csodabogár 2021.12.03. 16:43:24

@dikusz.: Nekem első elemiben a gyerekek mondták meg. Én meg sírva értem haza. Hogy ügye hazudnak, de anyám kénytelen volt bevallani, hogy nem hazudtak. Keserű csalódás volt. Kárpótlásul díszíthettem a karácsonyfát, amit szintén nagyon élveztem.

fhdgy 2021.12.03. 16:49:10

@Csodabogár: Jó, értem, amit írsz, a saját szempontodból igazad is van. Neked akkor kezdődik a nap, amikor felkelsz, sötétben ilyet viszont nem teszel! -:)

Nekem, meg talán sokan másoknak, még ha nem is kelnek-ébrednek, a nappal napkeltétől számít napnyugtáig.

Amikor Németországban dolgoztam,kb. Berlin magasságában, de tőle kb. 220 km.-mel nyugatra, akkor elcsodálkoztam egy-két dolgon. Pl. Karácsony körül ott három-négy perc híján egy órával később kelt a nap, mint Budapesten. Fél kilenc előtt egy-két perccel. Lemenni viszont csak 3-4 perccel később menet le.

Nyáron, bizonyos szempontból fordított volt a helyzet. Csak három-négy perccel később kelt, mint Bp.-en, de majdnem egy órával később ment le.

Az, hogy később kel, megy le, természetes, hisz mi az idő zóna keleti szélén vagyunk, ők meg a nyugatin. Igazából az asszimmetria lepett meg.

fhdgy 2021.12.03. 16:52:45

@Csodabogár: A holnap karácsony tetszik! -:)

Azt tudod-e, hogy május elseje a kikelet és a hazaszeretet ünnepe volt?

Ki kellett menni, bár mindenki haza szeretett volna menni?

fhdgy 2021.12.03. 17:15:46

@Csodabogár: Én is utáltam a május elsejei felvonulásokat, amit lehetett, elblicceltem. Talán kettőn-hármon vettem részt.

Egy május elseje volt, ami tetszett és meg is maradt bennem. Talán 88-ban vagy 89-ben kimentünk Gorsiumba, nem volt messze, mert akkor Fehérváron laktam. Volt egy Floralia-nak nevezett rendezvény, az tetszett.

Utána Fehérváron a Rózsakertben volt egy majális, oda is elmentünk, az is jó volt, hisz nem volt kötelező!

Congeria 2021.12.03. 18:16:20

@Csodabogár:
Nálunk, sajnos a nagy család szét volt szórva Budapest, Nagyalföld és a Dunántúl között. Nagyszüleimet talán 4-5 alkalommal láttam, de rengeteget hallottam róluk, mi otthon sokat beszélgettünk. Na ja, nem volt TV.
Még sehol nem mondtam el, hogy mi otthon soha sem ettünk töltött káposztát ( sokszor székelygulyást), se kacsát vagy libát. Édesapám nem szerette, állítólag. 35 lehettem, amikor egy vendégség kedviért nekiálltam. Kacsát sokszor sütök, bár ezek sovány pecsenye kacsák, a libák is, itt tiltott a tömés. Néha kapok magyar import kacsát, de azok is diétáztak.

P.Elliot 2021.12.03. 19:30:09

@Congeria:

Na, az enyem is korulbelul ilyen csak a liszt kicsit tobb, kevesebb a vaj, tobb a cukor.
Akkor nagyjabol egyforman keszitjuk. A toltelek viszont nem egyezik, egy rudon megcsinalom a tiedet, az enyem csak cukor, mak vagy dio, reszelt citromhej es sok mazsola.
A rumos mazsolat nem szeretem, valoszinu hogy a neha refluxos gyomrom is szolna hozza valamit. Vaniliat se nagyon szoktam, valahogy az sem tul jo a gyomromnak.

En 50 deka lisztbol, 20 deka vajbol csinalom a tesztat vagyis felvajas.
cukor tojassarga is van benne. Ja, a tolteleket nem tejjel ontom le vagy fozom hanem a tojasok feherjeit felverem habba es abba keverem a makot vagy a diot. Nagyon jo ize van es nem is reped ki.

Egyebkent miert nem ehetsz lisztet meg cukrot?

P.Elliot 2021.12.03. 19:33:21

@fhdgy: Nem hallottam ezt a kikelet-hazaszeretet unnepet, hehehe, jopofa.
A majalisokat szerettem csak, olyan jo tavaszias hangulat volt, zene, muveszek felleptek enekelni meg hulyulni, ott lattam eloszor a kis voros Kabost, jaj de csunya kis emberke volt de nagyon jopofa.

P.Elliot 2021.12.03. 19:34:43

@Csodabogár: Ez is nagyon jo, hogy ne sirankozz mert holnap karacsony lesz, hehehe...

P.Elliot 2021.12.03. 19:37:06

@Csodabogár:
Mar tobbszor irtad mashol is hogy decemberben sutottetek meg a karacsonyi sutemenyeket, hogy allt el?
Peldaul a linzert egyszer vagy 8 nappal elotte sutottem meg, badog dobozba zartam es megis kicsit olyan morzsalekos lett, olyan nem igazan friss.

Mibe csomagoltatok?

fhdgy 2021.12.03. 19:45:38

@P.Elliot: Kabos annyira csúnya volt, hogy már szép!

P.Elliot 2021.12.03. 19:56:54

Igaz, a termeszet potolta humorerzekkel a kinezetet.
Mintha ugy remlene hogy 56-ban a csaladja lelepett, otet meg itthon hagytak vagy lehet hogy keverem valakivel es nem otet raztak le.

fhdgy 2021.12.03. 20:02:01

@P.Elliot: Én is úgy emlékszem, hogy ő volt.

dikusz. 2021.12.03. 20:25:10

@fhdgy: Egy klasszikussá vált filmből idézve "Buga Józsi nem szép ember, de gavallér!" mondta a szerepe szerint egy hasonló külső adottságokkal rendelkező színész (hátha tudod kire gondolok, talán a filmet is láttad), mint a Kabos volt.
El tudom képzelni róla, hogy a szövegével, a természetes sármjával meg tudta hódítani a nőket. Saját maga is bevallotta, hogy nagy nőcsábász volt.:)

fhdgy 2021.12.03. 20:58:26

@dikusz.: gugli a barátom, rákerestem. Indul a bakterház.

Mindig csak részeket láttam belőle, de egyben soha.

dikusz. 2021.12.03. 21:03:56

@fhdgy: Jó a könyv is, és méltó hozzá a film is. A szereplőket meg különösen jól választották ki.
Egy olyan film, ami küzdelmes életeket mutat be úgy, hogy meg is tud mosolyogtatni.

fhdgy 2021.12.03. 21:07:52

@dikusz.: Igen az utóélete is küzdelmes volt, de nem mosolyogtató.

A Bendegúzt alakító szinész nagyon fiatalon elment.

Congeria 2021.12.03. 22:07:49

@P.Elliot:
Süteménynél ez az eltérés ég és föld mást eredményez. A tölteléknél is. Kifelejtettem a reszelt citromhéjat. A mákosat felfőzöm tejjel, citromhéj, sok mazsola és a gyümölcskenyérbe való vegyes szirupos keverék, sok citrus.
Édesanyám maga tett el gögögdinnye héjat szirupban meg birsalma sajtot használt.

Itt a pontos recept. 1 rúdra számítva: 18-2o dkg liszt, 12-15 dkg vaj, 1 ek. cukor, 1 tojás sárgája, 1/2 dkg élesztő, kevés tejjel összeálítani. Nem szabad kiszárítani a sütésnél.
Töltelék: egy rúdra 18-2o dkg dió vagy mák.
Ez főleg omlós, nem kelt, nem szárad ki, ha jól becsomagolva hűvösön tartod.
Sok olyan sütemény van, ami nem romlik meg, el lehet kezdeni már most. Csak már nem csinálom, nem vagyunk olyan aktívak, hogy mindezt elégessük. Nem is szeretjük az édes dolgokat, inkább a savanykás gyümölcsöt is, pl.
Nem tartom egészségesnek az agyonfinomított ételeket, fehér lisz, lehántott gabonák, kukorica-napraforgó-repceolaj. Nem veszek semmi keksz, chips, lekvár, szószok, stb-t. Ami kevés kenyeret eszünk, azt én sütöm megválogatott lisztből. Cukrot sem használok, friss gyümölcs van, nem lekvár. Csinálok muffint mandula lisztből áfonyával.
Semmi üdítő ital, szódavizet, teát-kávét iszunk. Száraz bort.

P.Elliot 2021.12.04. 02:40:17

@Congeria: Ki fogom probalni, koszi szepen bar ahogy elnezem nagyon sok vaj kell bele, nem tudom mit fog szolni a gyomrom.

Majd elfogyogat lassan.

En a finomitott lisztet hasznalom mindenbe mert a teljes kiorlesu korantsem olyan egeszseges mint gondolnad.

A gabonat permetezik az uszkosodes ellen mint olvastam es a permet megragad a buza hejan tehat merget is eszel vele. Arzen ha jol emlekszem.
A rizst is nagyon meg kell mosni hasznalat elott mert ott is van valami kezelgetes ami nagyon nem jo nekunk.
Japanban rengeteg a gyomorrak bar az emberek, / ferfiak foleg/ eleg reszeges nepseg.

Congeria 2021.12.04. 04:23:08

@P.Elliot:
Ezért nem használok semmilyen lisztet, se fehéret, se teljeset. Rizst sem eszünk. Leginkább olyan zöldségeken élünk, amit megbízható helyről kapunk. Tolást rokon farmjáról, húsfélét is legeltetett állatból.
Nem tudod kivédni a szennyezés, hiszen a levegőben is benne van.
Nem akarok és nem is fogok 100 évig élni, de amíg élek, azokat az éveket jól akarom leélni.

dikusz. 2021.12.04. 08:26:11

@fhdgy: Valóban nem lehetett könnyű élete. November 29-én lett volna 55 éves.

Csodabogár 2021.12.04. 10:17:15

@fhdgy: Nekem háromszor kellett kimenni 53-56 közt. Ez a karácsony dolog, talán 56 tavaszán volt. Az emelvényig soha nem értem el. Vagy leléptem, vagy elájultam. Már akkor se bírtam az egy helyben álldogálást. Mert ha csak menni kellett volna, de állandóan álltunk. A belvárosi cégközpontból volt az indulás és ki tudja miszerint kellett menni vagy állni. Akkoriban mindenki utálta, a melósok is. Később lettek akik szerették, de akkor már nem kellett mennem.

Csodabogár 2021.12.04. 10:22:05

@Congeria: Nagy család nálunk se volt. A nagyszüleim Pesten éltek, de csak az anyai nagyszülőkkel volt szoros kapcsolatom. Apai nagyapám meghalt mielőtt születtem, nagyanyám meg csak a fiu unokákat kedvelte, így nemigen kerestük egymás társaságát.
Viszont szüleimnek, később nekem is sok barátjuk/barátom volt és szívesen jöttek hozzánk. Karácsonykor mindig beszállíingózott jó néhány vendég. Mindig élveztem. Anyám talán, mikor mág nem volt segítsége, nem annyira, de azért nem volt ellenére.

Csodabogár 2021.12.04. 10:23:35

@P.Elliot: Pléhdobozban. Aprósütemények voltak sósak és édesek is.

Congeria 2021.12.04. 10:50:18

@P.Elliot:
A te receptedet is ismerem, nagyon finom, attól, hogy más, nem számít. Ha több vaj van benne, attól tovább eláll, én ezért csinálom így.
Van egy csokitorta receptem nagymamámtól, még az 1800-as évekből, ő sem használt lisztet, darált dió helyetesitette. Azt csinálok, ha kell torta, a töltelék ganache, hígabb-keményebb, attól függ, tortát vagy somlói galuska szerűt akarok.

Congeria 2021.12.04. 11:04:35

@Csodabogár:
Nagyon szeretem a baráti összejöveteleket. 17 éves koromban fantasztikus társaságunk volt, vegyes, zeneakadémiai növendék tagokkal is. Sok hangversenyre jártunk, túrákra is, a Bakonyba, Zemplénbe, Pilisbe. Olyan evős-ivós társaságom később lett csak, itt is, de főleg otthon, hazalátogatásainkkor. Már lassan mindnyájan távozunk.

P.Elliot 2021.12.04. 13:04:46

@Congeria: En azert eszek mindent, modjaval persze. Van egy kis foldteruletem a kozossegi kertben ott nagyon ellenorzik hogy senki ne hasznaljon csak bio permetet ha muszaj/ altalaban a brokkolit meg a kaposztat tamadja meg valami apro feher kis rovar, az ellen egyszeru szappanos vizet engedelyeznek csak.
Tapsot se szabad hasznalni csak bio tragyat, meg van sok komposzt,tehat eleg egeszseges.

Amit ott termelek az egeszseges es joizu, tudom a kulonbseget.
Sokat segit nekem ez a kert, itthon is van egy szeletke zoldseges, kortefa, 2 oszibarack es kiwi.

Amugy meg nem ragaszkodok mindenhez hogy bio legyen, persze nem bizok a teljes kiorlesu cuccokban, azokat nem is veszem, altalaban elgondolkodok rajta hogy mennyit higgyek nekik de ezzel nem olom magamat. Pajzsmirigy alulmukodesu vagyok vagy 20 eve, szedem ra a tablettat, ujabban a koleszterolom is kicsit magasabb holott zsiros cuccokat nemigazan eszek de hat a korral is jar.
Amig mas bajom nincs ami dietahoz kotne addig nem is vagyok hajlando dietazni, eszek mindenbol de modjaval.
Kenyeret is.
Eppen a multkor nezegettem a feljegyzeseimet, kiderult hogy mar 11 eve jarok az edzoterembe, az elejen tornara de igen gyorsan atvaltottam az uszasra.
Nincs annal egeszsegesebb sport.
Fogytam dieta nelkul vagy 15 fontot, jol formaba huztam a testemet, jo feszes a borom, mozgekony vagyok es igen tele energiaval.

Csak ajanlani tudom az uszast. Csodakat muvel.

En mindossze 30 percet uszok, pillangot foleg mert az szeretem de jo barmilyen kar feszegeto uszas, nem is kell mindennap, 4x eleg egy heten. Viszont azt a 30 percet vegig is uszom, a medence vegen leallok rugozni, nagyjabol 10x minden vegenel, ez nagyon hasznos egyben karpihenteto.
Vannak ott akik setalnak a medenceben es ugy kepzelik hogy most sportolnak, hehehe...
Sokat nem torodok azzal hogy mit eszek ha megkivanom.

Most karacsonykor igencsak el fogom engedni magamat mint mindig de aztan visszaterek.

Nem akarok tul soka elni ha lehet, csak amig birom magamat, az agyban elest nem nekem talaltak ki es nem is felek a halaltol mert mindenki vegigmegy ezen az uton, ugyan miert kellene tole felni.

P.Elliot 2021.12.04. 13:10:17

@Csodabogár: Mar egyszer raktam plehdobozba es nem igazan volt olyan mint az uzleti amikor kibontom.
Lehet hogy korbe tekerni ragasztoszalaggal a lezaro rest mert onnan johet be levego.

Na, majd megprobalom ujra.

Sok nem kell mert vendeg ugysem lesz, a baratnoi oltott tarsasagot akiket meg akartam hivni egy partira nem is biztos hogy merni fogom ha ez az afrikai covid bejon amirol meg senki nem tud semmit hogy mit tud!

dikusz. 2021.12.04. 14:05:22

@P.Elliot: Az úszás -saját tapasztalat- csak akkor segít, ha az evéssel is módjával bánik az ember. Úszhatok én kér órát is egy alkalommal, túrázhatok, űzhetek bármilyen sportot, ha közben sokat eszem.
Azonkívül nem kevés szerepet jelen az sem, ha szerencsés géneket örökölt valaki. Van olyan ismerősöm, aki pár hónappal fiatalabb mint én, évtizedeken keresztül futott, túrázott, néptáncolt, mégsem néz ki 50 évesnél többnek. vékony, csupa izom egy deka súlyfelesleg nincs rajta. Viszont a 80+ éves édesanyja is letagadhatna 15 évet az életkorából annak ellenére, hogy sosem sportolt.

dikusz. 2021.12.04. 14:09:43

@P.Elliot: "En mindossze 30 percet uszok, pillangot foleg mert az szeretem" - jártam úszni 10 éves koromban sportegyesületekbe (BVSC, Vasas) nem akárkik voltak az edzőink, mégsem sikerült megtanulnom pillangózni, pedig nagyon szerettem volna.:)
Előbb abba kellett hagynom (állandó arcüreggyulladás miatt), minthogy megtanulhassam.

P.Elliot 2021.12.04. 14:41:17

@dikusz.: En sem valami szabalyosan pillangozok es egyaltalan nem kovetem az igazi uszasmodot mert az csak a sportolonak kell. Volt regen az uszodaban sportolo, egy lany aki az edzojevel jott reggelente, erdekes volt megfigyelni a szabalyos uszasat.

Az edzo allandoan leallitotta, bemaszott a vizbe, igazgatta a karjat, minden centire ki volt szamolva hogy hogy hogy kell tartani kezet, labat hogy minel jobb eredmenyt erjem el.

Na, tudod mikor utanoznam!

Csak szepen a magam modjan uszok. A pillango francos jol megmozgatja a haton a bort meg a vallakon, ezt onnen tudom hogy nemreg megkertem a lanyomat hogy nezze meg a hatam hogy mi van ott, valamit erzek valami kis viszketest.
Felhuztam a puloveremet, ez vegignezte, tapogatta a hatamat, kozolte hogy nem lat semmit es azt is mondta csodalkozva hogy milyen szep sima feszes a bor a hatamon, olyan mint a bebik feneke, hehehe, ezen nevettem.
Tudom hogy olyan, ott legalabbis, mondtam neki hogy gyere te is uszni de nem akart. Nem igazan szereti meg messze van meg hideg van meg ezernyi kifogast...

P.Elliot 2021.12.04. 14:48:36

@dikusz.: Az ismerosod jo geneket orokolt elsosorban, azert nez ki fiatalosan. Ez nincs tornahoz kotve, viszont segit az alak megtartasaban.

Az hogy valaki vekony legyen talan nem is cel. Eppen tegnap figyeltem meg az uszodaban egy 30 koruli not, normal sulya duplaja volt a feneke meg a melle kisse nagyobb volt de a dereka karcsu, illetve a fenekehez kepest ami igencsak kiallt.
Nem volt visszataszito hanem azt mondhatni hogy inkabb gusztusosan kover, az ottlevo ferfiaknak kikerekedett a szeme , noi szemmel nezve is azt lehetett mondani hogy ez a no meg a koversegeben is jobban nez ki mint mas sovanyabban, a bore is szep hibatlan volt, legalabbis tavolrol/ 3-ik uszosav tolem/,
sehol nem logott a haja, mind tomor volt, lehet hogy az uszastol.
Azt hiszem a legfobb azt volt rajta hogy karcsu volt, nem folyt a haja egybe.

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2021.12.04. 16:39:11

@P.Elliot: bocsanat h kozbekotyogok, de eppen most olvastam japan konyhamuveszetrol konyvet, amely az egyes eteleik (miso stb) magas sotartalmaval magyarazza a magas gyomorrak szamot. Rizst mindenkeppen erdemes tobbszor megmosni (japan baratnom otszor is megmossa, amig a viz tiszta nem lesz), valosagos rituale... nem lesz ragacsos.

Csodabogár 2021.12.04. 16:52:33

@P.Elliot: Nem tudom. Én soha nem foglalkoztam ilyesmivel. Amugy is a nagy sütögetés véget ért, mikor anyámra maradt az egész háztartás. Ő már csak beiglit sütött. Aztán 56 után, javult az anyagi helyzetünk, mindig a zserbóból vettünk édes teasüteményt. Az a rendszerváltásig csodálatos volt, sajnos ma már nem létezik. Olyan finomat és sok félét senki nem süt otthon.

Csodabogár 2021.12.04. 16:59:22

@Congeria: "Nem akarok és nem is fogok 100 évig élni, de amíg élek, azokat az éveket jól akarom leélni."
Nos éppen ezért, nem fosztom meg magam semmitől és nem csinálok magamnak fölösleges gondot és munkát. Mindent eszem, ami ízlik, persze mértékkel, mert elhízni nincs szándékomban.

Csodabogár 2021.12.04. 17:01:38

@Congeria: Ez sajnos jellemző a 80+ társaságra. Minden ismerősömnek mondom, hogy időben gondoskodjanak fiatalabb társaságról, mert egyedül maradnak.:-(

P.Elliot 2021.12.04. 18:39:44

@kisrumpf: En meg a teveben hallottam errol egy eloadast ahol a rizzsel magyaraztak es azt hogy nagyon meg kell mosni meg meg valami olyat is hogy a japanokbol hianyzik valami, a szervezetukbol es azert erzekeny a gyomruk bizonyos etelekre/ az alkoholra nem, hehehe/....

Fene tudja.
En mindig nagyon meg szoktam mosni, tobbszoros hideg vizben egyebkent is.

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2021.12.04. 19:18:15

@P.Elliot: ez meglep, hiszen mas nepek is fogyasztanak nagy mennyisegben rizst, s a tanulmanyok is a sos dolgokat emlegettek... Talan a fenyezett rizs lenne nem olyan egeszseges? Tenyleg fene tudja, azert most nem fogok felhagyni a jo kis miso levesekkel es a rizses kajakkal.

P.Elliot 2021.12.04. 19:24:46

@kisrumpf: En sem fogok felhagyni, van par nagyon jo japan etel amit szeretek.

Congeria 2021.12.04. 20:24:33

@P.Elliot:
Stramm nyanya lehetsz! A pillangót sohasem tanultam meg, pedig az úszás és a víz az életem megformálója volt. Budapest olyan csodálatos uszodákkal volt tele, könnyű volt. Férjemmel pl. a Sportuszodában jöttünk össze. Idősebbik fiam kezdett egyesületben úszni, de olyan goromba volt az edzőnő, hogy ott hagyta. A kisebbik
itt úszott, vizilabdázott, számtalan érmet szerezve. Ő gyönyörűen pillangózott, élvezettel néztem. Bár én egyesületben kézilabdáztam, eveztem, magamnak az úszás maradt. Főleg a szabadban. Balaton, az örök szerelmem. A szeptemberi 18 C-os vizet is nagyon szerettük.

Az itteni életünkben nagyon más lett a vízhez való viszonyom. Utazásaink során csodálatos tengereket, óceánokat ismertünk meg,
ez lett a kedvenc. Az uszodai úszás lassan megritkult, a covid alatt teljesen megszűnt. Nyitás után is, még mindig, korlátolt a befogadás.

Sok embernek a vízben való járás, lebegés is mozgást jelent, ha nem is sportot. A rehabilitációban is nagy szerepe van.

Irigyelek mindenkit, akinek van lánya.

Congeria 2021.12.04. 21:28:48

@Csodabogár:

Vannak fiatalabb ismerőseim, de barát nem nagyon. Veled, tulajdon képen ismeretlenül, több közös szál és megértés van. A Gerbeau örök kedvencünk volt, igazad van, vége. Nem csak a süteményeik, de a fagylaltjuk is fantasztikus volt. Talán emlékszel, ritkán lehetett kapni a libamájas szendvicset, brióssal, vagy a cukrozott gyümölcs összeállítást zöld dió és mandulával.

Megyek reggelizni az utolsó libamájkrém konzervvel.

Csodabogár 2021.12.04. 23:41:10

@Congeria: De mennyire! A libamájashoz külön sütöttek u.n molnárkát.
Különben ezer éve nem voltam ott. Tavalyelőtt télen még megpróbálkoztam a külön dobozban árult teasüteménnyel, de nagy csalódás volt. Valószínű kihalt az a cukrász aki azt tudta csinálni. Érdekes módon sós dolgokat lehet több helyen kapni, de édeset nem is nagyon csinálnak és jobb is, mert ami van az pocsék.

dikusz. 2021.12.05. 00:02:18

@P.Elliot: @Congeria: Biztos, van alapja annak, hogy egy úszóedző ordibál, megüti a gyereket az edzésen az edzésen. Gondolom nem csak Magyarországon.
A veréssel nem értek egyet, de az ordibálás szükségszerű, különben nem értené a tanítvány az edző utasításait.
Széchy Tamás (gondolom hallottátok a nevét) is ilyen volt, Hosszú Katinka sem biztos, hogy Tusup nélkül olyan eredményeket ért volna el, amit elért. Nélküle nem is hozta az olimpián az eredményeket.
És van most is folyamatban egy per egy neves úszóedző ellen, aki ütötte, szidalmazta (ordibált, mert muszáj volt) a tanítványait - évtizedekkel ezelőtt.
Sőt egy itthon igazán sikeres sportágban is az volt a híre az egyik női sikeredzőnek, hogy meglehetősen nyers modorban üvöltözött a tanítványaival. Ott sem lehetett (kajak-kenu) a folyópartról/csónakból suttogva utasításokat adni. Volt, amikor hangszóróba ordítottak bele.

dikusz. 2021.12.05. 00:21:23

@Csodabogár: Én molnárkát, pacsnit, puffancsot csak édeset ismertem, és általában kakaóhoz ettük.
A Gerbaudban egyszer volta, 15 éve, akkor a férfikollégák hívtak meg minket Nőnap alkalmából egy szelet tortára. Sacher-tortát kértem. Émelyítően édes volt, baracklekvárral /barackpálinkával meglocsolva, legalább kétszeresébe került mint máshol. Nem beszélve arról, hogy a berendezés nekem túl csicsás, és nyomasztó volt.

Gyerekkoromban két nagyszállónak a sütijeit szerettem (közel laktunk mindkettőhöz) az egyik a Szabadság szálló (zárva, és nem a covid miatt) volt a Baross téren, a másik a Royal szálloda a Lenin körúton. Budapest szerintem legfinomabb fagyijait náluk lehetett kapni, megfizethető áron. Igaz, hogy mindkét cukrászdát mestercukrász vezette.
Amit érdemes kipróbálni manapság, az Auguszt-cukrászdák valamelyike, ott még nem ettem rosszízű sütit. Igaz, hogy talán háromszor voltam a Fény-utcai üzletükben.

Congeria 2021.12.05. 00:58:06

@dikusz.:
Különbség van abban, ha egy edző mindent beleadva több adrenalin, küzdő módra akarja az olimpiára felkészíteni tanítványát,
vagy ha 8-9 éves gyerekeket tanít úszni. Ezeknek nem kell üvöltözni, hogy " beletaposlak a betonba, ha nem csinálod". Fiammal majdnem megutáltatta az úszást.

Amikor eveztem a Vasasban, persze, hogy hangszórón adták az utasítást, de nem ilyen szöveget, pedig felnőtt voltam.

P.Elliot 2021.12.05. 01:09:46

@dikusz.:
Meguti az edzo a gyereket?
Na, itt probalna csak meg, azonnal elvinnek a rendorok!

Itt meg a szulo sem verheti meg a gyereket mert meg el is vehetik tole.
Nagyon regen volt az hogy felpofozhatta a szulo a gyereket, ma semmifele utes, veres nem lehet mert meg le is csuknak erte.

Az edzo beszelhet a gyerekkel kemenyen, hatarozottan, de nem sertegetheti mert nagyon gyorsan kinnt talalhatja magat az allasabol.
Csodalkozok hogy ezt otthon megengedik.

Az az edzo akit en lattam az uszodaban azzal a fiatal lannyal az teljesen normalis hangon mondta az utasitasait, inkabb gyotroen aprolekos volt hogy hogy tartsa a kezet-labat uszas kozben, hogy lenditse magat, mire kell figyelni, erdekes volt latni, megdolgozott a penzeert, o is.
En mindig azt hittem hogy egy uszo edzo kinnt all a medence szelen, kiabalva biztat, figyeli a tanitvanyat hogy hogy uszik.
Egy fraszt!

Bennt van a medenceben mellette ahogy uszik, nezi, segiti, igazgatja, lassu uszas kozben, aztan gyorsit, megint leallitja, megint igazitas, korrigalas, egyaltalan nem abbol all hogy kinnt biztatja a markaban a stopper oraval. A vacakolas minimum 15 perc ha a tanitvany is igyekszik, csak utana szall ki a vizbol a medence szelere, onnan figyeli hogy hogy uszik, gyorsittatja, ha valamit nem csinal jol akkor leallitja, visszamaszik a medencebe hozza, megint ujrakezdik.

Hidd el az edzo/ itt legalabbis/ igencsak megdolgozik a penzeert es a tanitvanya sikereert, a fele aranyerem otet illetne meg szerintem.
Persze orszagtol fugg hogy mi a szokas, itt igy, volt szerencsem megfigyelni.

Nem, nem szeretnek versenyuszo lenni.

P.Elliot 2021.12.05. 01:13:21

@dikusz.: Ja, meg egy kerdes, a tanitvany miert nem ertene meg az edzot ha nem ordibalva mondana neki amit akar?

Mar az uvoltozes is megijeszti a gyereket, elfarassza, elcsuggeszti.

Szepen, mosolyogva biztatva tobbet lehet szerintem elerni.

Congeria 2021.12.05. 01:14:57

@Csodabogár:
Ez nem jutott eszembe, a molnárka neve, csak a brióshoz hasonló íze.

Nekem minden édesség, amit itt készítenek, borzalmasan édes. Az amerikai csokoládék különösen, csak a belga vagy holland csokit veszem, no meg a Lübeck marzipánt. Karácsony előtt lehet kapni mindig.

P.Elliot 2021.12.05. 01:36:19

@Congeria: Miert irigyeled akinek lanya van?

Tini korukban van mit felteni rajtuk, ne aggodj. Kivel jar, vajon nemcsak jar-e, nehogy terhes legyen, nehogy rosszra tanitsak a baratnok.

A gyerekem mindig jo kislany volt de azert sokminden megfordult a fejemben 14 eves kora utan.
A gimiben jart oda 2 vagy 3 lany is aki terhes volt.

Jart egy fiuval egy darabig egyszer elcsiptem egy kis magan beszelgetesre a fiut es megmondtam neki hogy nem szeretnek egy ilyen sztorit mert nagyon megbanna, o a fiu, ezt igen hatarozottan kozoltem vele, amerikai baratnom meg huldezett is hogy nem szoktak ebbe beleszolni, meg tanacsot adni sem, mondtam neki hogy akkor eppen ideje elkezdeni.

A lanyomat nem kerdeztem hogy mondta-e neki a fiu, o sem beszelt rola, vagy 2 honap mulva szetmentek, nem kerdeztem miert.

Aztan a kovetkezo fiu akivel jart az mar vegig megmaradt a gimis evek vegeig, utana is, egyutt jartak, eljegyeztek egymast, es sok evig egyutt jartak felnott korukban is mert a lanyom nem akart ferjhez menni, egyelore legalabbis, szerette a kotetlen eletmodot, vegul a fiu valaszut ele allitotta hogy vagy hozzajon vagy lelep, erre hozzament es erdekes hogy milyen jol megvannak.
Unoka meg nincs, most volt rola szo a covid elott hogy kellene de a jarvany megijesztette oket hogy egeszsegesen szuletik -e vajon a gyerek, szoval varnak.

A szomszed no is azt mondja hogy ok is most akartak es felnek mert nem tudjak hogy mi varhato ilyen teren.
Jol belekavart a covid ebbe is.

Congeria 2021.12.05. 11:47:29

@P.Elliot:
Hárman voltunk lányok, ezek után nagyon hiányzott a női társaság, fiaim nagyon jó gyerekek voltak mindig, most is, de a lányok mások, úgy gondolom. Közvetlenebbek az anyjukhoz.
A fiúknál is aggodalom a párválasztás, ki veti ki rá a hálóját, ki hagyja ott. Az unokát a lányod neveli vagy a menyed. Nagy különbség.

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2021.12.05. 12:42:36

@dikusz.: az Augusztbol kaptam szulinapi tortat egyszer. Az nekem tul dus volt kremben, nehezen fejeztuk be. De a kremesuk, jaj, az nagyon izlett.

De tobbet nem megyek. Emlekszem kozos kavezasunkra, a furan felarazott kaveval, s amikor a tulajno olyan borzaszto hangon cseszegette a kis kulfoldi gyakornokot (vagy rokongyereket? ki tudja) a vendegek elott. Az nagyon bennem maradt, ilyet rendes fonok nem csinal.

dikusz. 2021.12.05. 13:32:14

@kisrumpf: Én is emlékszem, tényleg jó volt a krémesük.

Nem vagyok nagy cukrászdába járó, de a sütemények ára igencsak felment. A "nevesebb" cukrászdáké még inkább.
Nyáron a nagy melegben beültem az Alee-ba a Szamoshoz egy fagyira, igen gyenge, ízetlen volt. Közben egy hölgy vett 6 szelet tortát, közel 7000 Ft-ot fizetett a kicsike szeletekért. Igaz, diétás sütemény volt, de a sima tortaszeletek ára is 1000 Ft/db volt.

dikusz. 2021.12.05. 14:00:20

@P.Elliot: Mert ha a a medencében a gyerek, még ha a legszélső pályán úszik is, nem hallja az edzői utasításokat.
Nem azért ordít, mert valamit nem jól csinál, hanem azért, mert másképp nem hallja a gyerek, pláne úgy, hogy minden pályán edzés van.
Az úszni tanuló kicsikkel nincs így, ott nem ordítanak velük, hiszen a közvetlen közelben vannak.
Amikor egy egyesület leigazol egy gyereket, hogy majd kiválassza e tehetségeket, akik esetleg versenyzők lehetnek, ott már nincs mód arra, hogy biztatgassák a gyereket, és halkan beszéljenek a medence széléről.
Az első egy órában foglalkoznak velük (többel egyszerre), figyelik mit kell javítani a mozgásukon, utána kiadják, hogy ússzanak 8000-10000 métert, és ennyi a napi edzés.
Tudom, benne voltam 10-11 évesen. Reggel 5-kor felkelni, edzésre menni, utána az iskola, és ekkor még messze nincs az, hogy versenyen indulhasson valaki.

A verést én sem tűrném, és nem szerettem volna versenyző sem lenni. Különösen abban az időben, amikor olyan doppingszereket tömtek a versenyzőkbe mint akkor.

P.Elliot 2021.12.05. 17:10:27

@Congeria:

A fiuknal nem is arrol van szo hogy ki veti ki rajuk a halojat hiszen ha ezt nezzuk akkor mi is ravetettuk a ferjunkre, maga a fiu is szivesebben megy a korabeli lany elete, jovobeli elkepzelese utan mint az osok sokszor begyepesedett okoskodo nezetei szerint, az nem az o vilaguk.

Nem is lehet hibaztatni oket mert mi sem kovettuk a szulok eletformajat, en legalabbis nem.

Abban igazad van hogy a lany mindig a sajat szuleihez fog igazan huzni, a lanyommal is baratnoi szinten megy a tarsalgas, megbeszelesek es rengeteg apro figyelmessegben, gondoskodasban van reszem a reszerol, valoban, ilyen szempontol jo a lanygyerek.

A menyed ezt meg nem tudja, majd akkor fog vele szembesulni amikor a fiaikat elviszi egy lany hogy ok is ugyanolyan helyzetben lesznek azontul mint te most!

Lesz nagy leules, a helyukben inkabb mar csak ennek az elkerulese miatt is nagyon respektalnam az anyost hogy a gyerek igy szokja meg.

Nem tudom milyen lett volna ha fiam lett volna, igazabol sosem vagytam ra mert valamiert ugy erzem hogy nem ertek a fiu gyerekekhez, amig kicsik oke de utana?

Holmi anyja szoknyaja mellett ulo emberket sem akartam volna nevelni belole de hol a hatar mert egy fiu is erzo erzekeny lelek meg en lettem volna az utolso aki kemenyen, ferfiasan neveltem volna otet.
Van aki nagyon ert a fiukhoz, van aki nem.
En szerintem nem egy bizonyos koron tul de majd meglatom ha megis fiu unokam lesz hogy hogy is megy az .

A ferjem is nagyon orult hogy kislanyunk lett, mindig is azt varta.
En is.

P.Elliot 2021.12.05. 17:13:34

@dikusz.: Nagyon tudhattal uszni ha teged beirattak edzesre.

Belolem sosem lett volna versenyuszo az biztos, amit szerettem volna de akkor meg nem volt az a labdarugas.

Abban sem tudom hogy tudtam volna-e de legalabb kedvem lett volna hozza.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása